In deze startnotitie geeft
het college van B&W een beknopte visie op de stand van zaken en de gewenste
ontwikkelingen binnen het programma ‘Werk, Inkomen en Zorg’. In paragraaf 2
gaan wij in op de uitgangspunten voor het beleid die in ons collegeprogramma Voorzetten en doorzetten zijn
geformuleerd. Daarbij gaan wij ook in op de belangrijkste doelstellingen die
wij ons voor de gehele periode 2002 – 2006 hebben gesteld.
In paragraaf 3 geven wij een
schets van de actuele ontwikkelingen binnen dit programma. Daarin gaan wij in
op zaken in die in 2002 reeds in gang zijn gezet of op korte termijn aan de
orde zullen komen. In paragraaf 4 tenslotte geven wij onze visie op de
belangrijkste doelen en activiteiten binnen dit programma voor het jaar 2004.
U bent uitgenodigd om tijdens
de vergadering van de raadscommissie extern op 22 april a.s uw mening of
reactie te geven op deze startnotitie. In dezelfde periode zullen voor de
overige twaalf programma’s soortgelijke vergaderingen worden gehouden. De verslagen
van deze vergaderingen, waarin uw mening of reactie wordt opgenomen, zullen wij
meenemen bij de opstelling van de concept-begroting voor de periode 2004 –
2007. Deze concept-begroting wordt in september a.s. door de gemeenteraad van
Delft behandeld.
Wij willen op voorhand wel
opmerken dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om alle meningen of
reacties die u ons meegeeft in de begroting en in onze beleidsvoornemens te
verwerken. Alleen al de financiële speelruimte daartoe is beperkt, zeker in een
periode waarin het economisch minder gaat. Wij zijn van plan om voor nieuwe
beleidswensen meerjarig een bedrag van half miljoen euro vrij te maken en nog
eens een half miljoen euro voor het jaar 2004. Dit bedrag moet echter over
dertien programma’s worden verdeeld. Bovendien zullen wij, om deze bedragen
vrij te kunnen maken, waarschijnlijk moeten ‘snijden’ in lopende uitgaven in de
begroting.
Ondanks deze beperkingen
vernemen wij graag uw mening over de gewenste ontwikkelingen in de
verschillende beleidsprogramma’s van de Gemeente Delft. Wij zullen dan ook
trachten om in onze begroting zo goed mogelijk te verantwoorden hoe wij met uw
meningen en ideeën zijn omgegaan.
Het
aantal mensen in de bijstand stijgt weer. Een groot deel van deze mensen staat
ver van de arbeidsmarkt af. Tegelijk komt nu een groep “nieuwe werklozen” in de
uitkering. Het college wil voor iedere cliënt een bij die persoon passend
traject naar werk, andere vormen van participatie of zorg realiseren. De belangrijkste
doelstellingen op een rij:
·
Het rendement van scholing en trajecten toeneemt, door
verdere verbetering van het aanbod, klantmanagement en een afname van
ongeoorloofd verzuim.
·
De maatschappelijke participatie van (allochtone)
vrouwen/opvoeders neemt toe.
Wij willen in
iedere wijk een gezondheidscentrum. Dit met het oog op tekorten aan huis- en
tandartsen en voor een sterke combinatie met maatschappelijk werk, wijkverpleging
en de jeugdgezondheidszorg (zie programma Jeugd en Onderwijs). Wij zijn bereid
dit te stimuleren via bijdragen in de te verwachten onrendabele top van
dergelijke centra.
Het
beleidsveld ‘wonen, zorg en welzijn’ voor ouderen en gehandicapten’ is speerpunt
in de stedelijke vernieuwing. Dat is nodig omdat tekorten dreigen in
kwantitatieve zin (te weinig geschikte woningen), maar zeker ook in
kwalitatieve zin (kleine kamers, meer personen op een kamer, matige aansluiting
op voorzieningen). Doelstelling is de zelfstandigheid van mensen, uitgaande van
hun eigen wensen en mogelijkheden. De beleidsvorming op dit terrein (Integraal
Gehandicaptenbeleid en Delftse WoonZorgWelzijn-visie) loopt iets achter en moet
nog in 2003 ingelopen zijn.
Wij
willen samenhang in de huisvesting van de gehele maatschappelijke opvang
brengen en problemen oplossen met onder meer nieuwe huisvesting van het
dienstencentrum Over de Brug en een gebruiksruimte voor verslaafden. Verder
willen we met de instellingen een traject in van inhoudelijke versterking en
organisatorische en bestuurlijke integratie.
Inhoudelijk ligt de nadruk op preventie en nazorg en uitbreiding van
capaciteit daar waar nodig. Voorkoming en bestrijding van huiselijk geweld willen wij mede faciliteren via het meld- en adviespunt huiselijk
geweld.
Het rijk heeft fors bezuinigd
op de gemeentelijke reïntegratiemiddelen. Bij een stijgende werkloosheid komt
de sluitende aanpak in de bijstand in het gedrang. Zeker gezien het grotere
financiële risico dat bij gemeenten ligt, dreigt het gevaar dat
reïntegratiemiddelen met voorrang besteed zullen worden aan kansrijke groepen.
Om dit te voorkomen zal nog meer nadruk gelegd moeten worden op het rendement
van scholing en trajecten.
De beleidsonzekerheid op het
gebied van werk en inkomen is op dit ogenblik groot. Belangrijke onderwerpen
als de WAO (!relatie met de bijstand), de gesubsidieerde arbeid, een groter financieel risico voor gemeenten
in de ABW en mogelijk minder ruimte voor armoedebestrijding door gemeenten
worden (hopelijk) in de formatie van een nieuw kabinet geregeld. De
achterliggende trend is echter wel duidelijk. De gemeente anticipeert daarop
o.a. door het starten van een project rond bijstandsklanten met ook een
WAO-uitkering (Samenlopers), het formuleren van een nieuw beleid rond
gesubsidieerde arbeid, nadruk op rendement in trajecten en het optrekken van de
grens voor het kunnen verkrijgen van bijzondere bijstand naar 120% van de
bijstandsnorm. Risico’s zijn echter financieel en beleidsmatig onmiskenbaar
aanwezig, de beheersing van die risico’s zal de komende tijd dan ook de nodige
aandacht vragen.
De oplopende werkloosheid
vereist hernieuwde aandacht voor het tegengaan van uitstoot van arbeid en het
voorkomen van nieuwe langdurige werkloosheid. Het is onwaarschijnlijk dat Delft
de doelstelling gehaald zal hebben dat gelet op het budget Fonds Werk en
Inkomen op 31 december 2003 2.835 klanten in Delft in de bijstand zitten
(Prestatieboek 2003).
Op dit ogenblik wordt met het
panel voor werk en inkomen en Delftse werkgevers nagedacht over een model om
werkgevers op een concrete én praktische wijze bij deze vraagstukken te
betrekken.
Nu het Centraal Punt
Oudkomers echt draait en meer zicht is gekomen op de samenstelling van de groep
zelfmelders bij Mondriaan komt nadrukkelijk naar voren dat extra inspanningen
nodig zijn om voor allochtone mannen en zeker vrouwen een effectief aanbod van
taal, praktische vaardigheden (en kinderopvang) te realiseren.
In 2002
werden 3699 Delftpassen verkocht waarmee (ca.) 11% van de primaire doelgroep
(minima) bereikt werd. De Delftpas 2003 is uitgebreid met een kinderpas die los
van een ouderpas gekocht kan worden. In 2003 wordt onderzocht op welke wijze
met de Delftpas vorm kan worden gegeven aan meer vraagsturing in de
gemeentelijke subsidieverlening.
Met
betrekking tot de gezondheidscentra zijn zes van de zeven locaties met
bijbehorende samenwerkingsverbanden in beeld. In 2003 zullen naar verwachting
de eerste twee centra in gebruik genomen worden en de JGZ-teams daarin
functioneren.
Voor de activering en de
bevordering van de zelfredzaamheid van de mensen met een functiebeperking is
een integraal, vraaggericht gehandicaptenbeleid essentieel. Dit beleid zal in
2003 ontwikkeld worden, waarbij toegankelijkheid van de leefomgeving centraal
staat. Hiertoe wordt in 2003 op het terrein van openbare gebouwen en ruimte in
kaart gebracht welke aanpassingen noodzakelijk zijn. Verder wordt het
experiment Persoonsgebonden budget voor rolstoelen voorbereid. Het voornemen is
om dit experiment eind 2003 te starten. Ondertussen blijkt ook dat het
WVG-budget weer onder druk staat als gevolg van een groeiend aantal
verstrekkingen. Deze groei veroorzaakt ook extra werk voor het RIO en ook daar
druk op het budget.
Momenteel
vindt onderzoek plaats naar de haalbaarheid en de wenselijkheid van een
gebruiksruimte en wordt gezocht naar nieuwe huisvesting voor de verschillende
opvanginstellingen. De dagopvang voor verslaafden heeft daarbij prioriteit.
De opvangcapaciteit is in 2002
uitgebreid met de woonboerderij Schieweg, jongerenopvang 18-, jongerenopvang
18+ en een eerste aanzet voor een slaaphuis aan de Houttuinen.
De
nota Verslavingszorg verschijnt in mei 2003.
4. Doelen voor het jaar 2004.
NB.: Veel concrete
taakstellingen zijn te vinden in het Prestatieboek 2003 (commissie WZO,
20-2-2003). Op grond van de rapportage 2002 en de dan beschikbare gegevens over
2003 worden nieuwe taakstellingen geformuleerd in het prestatieboek 2004.
·
In 2004 is
klantmanagement volledig geïmplementeerd.
·
Het verzuim in de
educatie gaat omlaag (1% per jaar, zie collegeprogramma).
·
De centrale huisvesting
van Mondriaan is/wordt gerealiseerd.
·
Nieuw beleid rond
gesubsidieerde en beschermde arbeid is vastgesteld en wordt uitgevoerd.
·
Het beleidsplan Trajectorganisatie
Combiwerk is vastgesteld en wordt uitgevoerd.
·
2004-2006 realisatie
vijf nieuwe/verbeterde gezondheidscentra.
·
Visie Wonen/Zorg/Welzijn
en nota Integraal Gehandicaptenbeleid zijn vastgesteld en worden uitgevoerd.
·
Nieuwe huisvesting Over
de Brug en eventueel de huisvesting van een gebruiksruimte wordt voorbereid dan
wel gerealiseerd.
·
De consultatiefunctie
van het Centrum voor Alcohol en Drugs is versterkt (nota Verslavingszorg).