1. inleiding.

 

In deze startnotitie geeft het college van B&W een beknopte visie op de stand van zaken en de gewenste ontwikkelingen binnen het programma Jeugd en Onderwijs. In paragraaf 2 gaan wij in op de uitgangspunten voor het beleid die in ons collegeprogramma Voorzetten en doorzetten zijn geformuleerd. Daarbij gaan wij ook in op de belangrijkste doelstellingen die wij ons voor de gehele periode 2002 – 2006 hebben gesteld.

 

In paragraaf 3 geven wij een schets van de actuele ontwikkelingen binnen het programma Jeugd en Onderwijs. Daarin gaan wij in op zaken in die in 2002 reeds in gang zijn gezet of op korte termijn aan de orde zullen komen. In paragraaf 4 tenslotte geven wij onze visie op de belangrijkste doelen en activiteiten binnen dit programma voor het jaar 2004.

 

U bent uitgenodigd om tijdens de vergadering van de raadscommissie extern op 22 april a.s uw mening of reactie te geven op deze startnotitie. In dezelfde periode zullen voor de overige twaalf programma’s soortgelijke vergaderingen worden gehouden. De verslagen van deze vergaderingen, waarin uw mening of reactie wordt opgenomen, zullen wij meenemen bij de opstelling van de concept-begroting voor de periode 2004 – 2007. Deze concept-begroting wordt in september a.s. door de gemeenteraad van Delft behandeld.

 

Wij willen op voorhand wel opmerken dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om alle meningen of reacties die u ons meegeeft in de begroting en in onze beleidsvoornemens te verwerken. Alleen al de financiële speelruimte daartoe is beperkt, zeker in een periode waarin het economisch minder gaat. Wij zijn van plan om voor nieuwe beleidswensen meerjarig een bedrag van half miljoen euro vrij te maken en nog eens een half miljoen euro voor het jaar 2004. Dit bedrag moet echter over dertien programma’s worden verdeeld. Bovendien zullen wij, om deze bedragen vrij te kunnen maken, waarschijnlijk moeten ‘snijden’ in lopende uitgaven in de begroting.

 

Ondanks deze beperkingen vernemen wij graag uw mening over de gewenste ontwikkelingen in de verschillende beleidsprogramma’s van de Gemeente Delft. Wij zullen dan ook trachten om in onze begroting zo goed mogelijk te verantwoorden hoe wij met uw meningen en ideeën zijn omgegaan.

 

2.         uitgangspunten van het beleid.

 

Op het gebied van jongeren willen we een verdere integratieslag maken tussen de beleidsterreinen die jongeren raken. Specifieke aandacht is er voor meiden, de personele problemen in het jongerenwerk en de communicatie met jongeren.

 

In de jeugdgezondheidszorg willen we toe naar een stevige ruggengraat in de eerste lijn met als taken het ondersteunen van scholen, gezinnen en kinderopvang, preventie, kortdurende hulpverlening en doorverwijzing naar de zorg. Die ruggengraat wordt in de wijken gevormd door de JGZ-teams waarin GGD, consultatiebureaus, schoolmaatschappelijk werk en opvoedadviseurs samenwerken, in de scholen voor voortgezet onderwijs door de ZorgAdviesTeams en voor de groep 16-23 door het werk van het RMC-team.

 

In het Onderwijsbeleidsplan 2002-2005 zijn de bestrijding van achterstanden, de brede school, de huisvesting van scholen, de personele problematiek en ICT in het onderwijs als kernthema’s benoemd. Doelstellingen zijn respectievelijk het verkleinen van achterstanden  op taal- en rekengebied en het door alle leerlingen behalen van een startkwalificatie,  moderne en goed onderhouden schoolgebouwen, het voorkomen van lesuitval door met alle schoolbesturen samen leerkrachten te werven en volledige benutting van ICT-mogelijkheden in de lessen.

De Brede School streeft naar de vorming van clusters van scholen en kinderopvang op wijk- of buurtniveau, die nauw met elkaar samenwerken, goed gehuisvest zijn en voor kinderen én ouders een bij die wijk of buurt passend programma van activiteiten aanbieden. De Brede School ondersteunt daarom scholen en kinderopvang bij samenwerkings- en huisvestings projecten en wil in 2006 in alle wijken het activiteitenprogramma aanbieden.

 

Het voornemen tot verzelfstandiging van het Delfts openbaar basisonderwijs en tot fusie ervan met Rijswijk heeft eind 2001geleid tot intentiebesluiten van de beide gemeenteraden.  Het doel van de verzelfstandiging annex besturenfusie is de versterking van de bestuurlijke en organisatorische positie. Lokale verschillen blijven mogelijk

 

3.         actuele ontwikkelingen.

 

In het actieprogramma 2003 Jongeren is de relatie tussen jongerenwerk en wijkaanpak versterkt. Bij (nieuw gerealiseerde) jongerenvoorzieningen wordt de druk vanuit jongeren om openstelling en beheer te versterken groter. Bij de skatebaan worden beheersmaatregelen getroffen. Er wordt in het preventieproject onder meer gewerkt aan de opzet van een taskforce die groepen jongeren gaat volgen. De banden tussen gemeente en de jongerenraad zijn versterkt.

 

In 2003 starten twee JGZ-centra in de Wippolder en de Buitenhof. Met bureau Jeugdzorg worden afspraken gemaakt over de inzet van Jeugdzorg direct achter JGZ-team, VO-zorgadviesteams en RMC. Maatzorg en GGD zetten hun project “Integrale JGZ” krachtig voort. Onderdeel daarvan is de signalering van peuters met dreigende achterstanden. Er komt een directe verwijzing van het JGZ-team naar de voorschool. 

 

Er is voor het schoolmaatschappelijk werk een aanbestedingsprocedure opgestart voor de komende twee schooljaren. In deze periode zal het schoolmaatschappelijk werk op de GOA-scholen worden voortgezet en worden twee pilots opgestart waarin een ander ondersteuningsmodel (JGZ-model) gehanteerd wordt dan op de GOA-scholen het geval is.

 

Met het bestuur van GOA (gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid) wordt gesproken over een andere vormgeving van de relatie. Enerzijds moet een duidelijker eigen positie voor de schoolbesturen ontstaan, anderzijds moet de gemeente de rollen van regisseur en subsidiegever goed kunnen vervullen. GOA is ook betrokken bij de vormgeving van een nieuw peuterspeelzalenbeleid vanwege de relatie met de voor- en vroegschoolse educatie.

OALT (Onderwijs in Allochtone Levende Talen) onder schooltijd scoort niet goed. Onduidelijk is nog hoe een nieuw kabinet over OALT denkt. April/mei 2003 is een discussie in de commissie WZO voorzien.

De beide Samenwerkingsverbanden Weer Samen Naar School (WSNS) hebben nieuwe samenwerkingsafspraken gemaakt. Binnenkort kunnen deze worden vastgesteld.

Techniek wordt een onderdeel van de Cito-toetsing in het basisonderwijs. Met onderwijsinstellingen, techniekmuseum en werkgevers wordt gewerkt aan een ‘Papaver-achtige’ basisstructuur voor techniek in het onderwijs. Daarnaast wordt de start van een module mechatronica in het VMBO en een MBO-opleiding Mechatronica niveau 1-2 voorbereid.

 

Het rijk heeft extra geld ter beschikking gesteld ten behoeve van de modernisering van schoolgebouwen. Met de schoolbesturen wordt nu overlegd over prioriteiten en randvoorwaarden.

 

Voor de brede school is een nieuw plan van aanpak in voorbereiding. Het programma draait in 2003 in 4 wijken. Te zien valt dat de deelname per bevolkingsgroep verschilt. Een aantal samenwerkingsprojecten onderwijs-kinderopvang wordt door de brede school ondersteund. De stap naar het voortgezet onderwijs wordt in samenhang met het preventiebeleid  voorbereid. Een stimuleringsregeling kinderopvang in schoolgebouwen is in de maak.

 

Recent is naar voren gekomen dat de omvang van het openbaar onderwijs in Delft en Rijswijk onvoldoende is om ook op langere termijn een adequaat niveau aan ondersteuning te kunnen garanderen. Het Regionaal Bestuur Openbaar Onderwijs Westland (RBOOW) lijkt een goede fusiepartner voor Delft en Rijswijk. Onderzocht wordt nu of er geritst kan worden.

 

4. doelen voor het jaar 2004.

 

·         Integraal jongerenbeleid. Het jongerenwerk wordt kwantitatief op sterkte gebracht, zodat met een voldoende professionele personele bezetting gewerkt kan worden aan een kwalitatieve verbetering van het activiteitenaanbod in alle wijken. Speciale aandacht krijgt het tienerwerk, waarbij gewerkt wordt aan afstemming met het Brede School programma.

·         De taskforce risicogroepen onder jongeren werkt in de stad (bestaande uit: Parnassia, BWD en politie).

·         Het tekort aan woonruimte voor jongeren krijgt extra aandacht.

·         In het kader van de sluitende aanpak 16-23 wordt het klantmanagement van de sector WIZ tot 23 jaar ondergebracht binnen het RMC-verband. 

·         In 2004 moeten twee nieuwe JGZ-teams geformeerd worden. Uitbreiding van het schoolmaatschappelijk werk en het realiseren van geschikte locaties zijn daarvoor nodig.

·         De wachttijden in de jeugdhulpverlening moeten binnen de gestelde termijnen worden gebracht.

·         De brede school breidt het programma uit naar twee nieuwe wijken en naar het voortgezet onderwijs (o.a. huiswerkbegeleiding en zomerschool).

·         Verzelfstandiging en fusie van het openbaar onderwijs wordt gerealiseerd. Daarvoor zullen er voor de ondersteuning van het verzelfstandigde openbaar onderwijs gedurende 5 jaar middelen beschikbaar worden gesteld in het kader van de zogenaamde ‘bruidsschatregeling’. Deze uitgaven zullen worden gedekt door de inverdieneffecten van de verzelfstandiging (geen gemeentelijke kosten meer voor openbaar onderwijs).

·         In 2004 wordt de onderwijsmonitor geïmplementeerd.

·         In 2004 wordt het centrale loket van het samenwerkingsverband Delft-plus geopend.

·         Het beleid rond het moderne schoolgebouw is in uitvoering.