In deze startnotitie geeft
het college van B&W een beknopte visie op de stand van zaken en de gewenste
ontwikkelingen binnen het programma Jeugd en Onderwijs. In paragraaf 2 gaan wij
in op de uitgangspunten voor het beleid die in ons collegeprogramma Voorzetten en doorzetten zijn
geformuleerd. Daarbij gaan wij ook in op de belangrijkste doelstellingen die
wij ons voor de gehele periode 2002 – 2006 hebben gesteld.
In paragraaf 3 geven wij een
schets van de actuele ontwikkelingen binnen het programma Jeugd en Onderwijs.
Daarin gaan wij in op zaken in die in 2002 reeds in gang zijn gezet of op korte
termijn aan de orde zullen komen. In paragraaf 4 tenslotte geven wij onze visie
op de belangrijkste doelen en activiteiten binnen dit programma voor het jaar
2004.
U bent uitgenodigd om tijdens
de vergadering van de raadscommissie extern op 22 april a.s uw mening of
reactie te geven op deze startnotitie. In dezelfde periode zullen voor de
overige twaalf programma’s soortgelijke vergaderingen worden gehouden. De
verslagen van deze vergaderingen, waarin uw mening of reactie wordt opgenomen,
zullen wij meenemen bij de opstelling van de concept-begroting voor de periode
2004 – 2007. Deze concept-begroting wordt in september a.s. door de
gemeenteraad van Delft behandeld.
Wij willen op voorhand wel
opmerken dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om alle meningen of
reacties die u ons meegeeft in de begroting en in onze beleidsvoornemens te
verwerken. Alleen al de financiële speelruimte daartoe is beperkt, zeker in een
periode waarin het economisch minder gaat. Wij zijn van plan om voor nieuwe
beleidswensen meerjarig een bedrag van half miljoen euro vrij te maken en nog
eens een half miljoen euro voor het jaar 2004. Dit bedrag moet echter over
dertien programma’s worden verdeeld. Bovendien zullen wij, om deze bedragen
vrij te kunnen maken, waarschijnlijk moeten ‘snijden’ in lopende uitgaven in de
begroting.
Ondanks deze beperkingen
vernemen wij graag uw mening over de gewenste ontwikkelingen in de verschillende
beleidsprogramma’s van de Gemeente Delft. Wij zullen dan ook trachten om in
onze begroting zo goed mogelijk te verantwoorden hoe wij met uw meningen en
ideeën zijn omgegaan.
2. uitgangspunten
van het beleid.
Op het gebied van jongeren
willen we een verdere integratieslag maken tussen de beleidsterreinen die
jongeren raken. Specifieke aandacht is er voor meiden, de personele problemen
in het jongerenwerk en de communicatie met jongeren.
In de jeugdgezondheidszorg
willen we toe naar een stevige ruggengraat in de eerste lijn met als taken het
ondersteunen van scholen, gezinnen en kinderopvang, preventie, kortdurende
hulpverlening en doorverwijzing naar de zorg. Die ruggengraat wordt in de
wijken gevormd door de JGZ-teams waarin GGD, consultatiebureaus,
schoolmaatschappelijk werk en opvoedadviseurs samenwerken, in de scholen voor
voortgezet onderwijs door de ZorgAdviesTeams en voor de groep 16-23 door het
werk van het RMC-team.
In het Onderwijsbeleidsplan
2002-2005 zijn de bestrijding van achterstanden, de brede school, de
huisvesting van scholen, de personele problematiek en ICT in het onderwijs als
kernthema’s benoemd. Doelstellingen zijn respectievelijk het verkleinen van
achterstanden op taal- en rekengebied
en het door alle leerlingen behalen van een startkwalificatie, moderne en goed onderhouden schoolgebouwen,
het voorkomen van lesuitval door met alle schoolbesturen samen leerkrachten te
werven en volledige benutting van ICT-mogelijkheden in de lessen.
De
Brede School streeft naar de vorming van clusters van scholen en kinderopvang
op wijk- of buurtniveau, die nauw met elkaar samenwerken, goed gehuisvest zijn
en voor kinderen én ouders een bij die wijk of buurt passend programma van
activiteiten aanbieden. De Brede School ondersteunt daarom scholen en
kinderopvang bij samenwerkings- en huisvestings projecten en wil in 2006 in
alle wijken het activiteitenprogramma aanbieden.
Het voornemen tot
verzelfstandiging van het Delfts openbaar basisonderwijs en tot fusie ervan met
Rijswijk heeft eind 2001geleid tot intentiebesluiten van de beide
gemeenteraden. Het doel van de
verzelfstandiging annex besturenfusie is de versterking van de bestuurlijke en
organisatorische positie. Lokale verschillen blijven mogelijk
3. actuele
ontwikkelingen.
In het actieprogramma 2003
Jongeren is de relatie tussen jongerenwerk en wijkaanpak versterkt. Bij (nieuw
gerealiseerde) jongerenvoorzieningen wordt de druk vanuit jongeren om
openstelling en beheer te versterken groter. Bij de skatebaan worden
beheersmaatregelen getroffen. Er wordt in het preventieproject onder meer
gewerkt aan de opzet van een taskforce die groepen jongeren gaat volgen. De
banden tussen gemeente en de jongerenraad zijn versterkt.
In 2003 starten twee
JGZ-centra in de Wippolder en de Buitenhof. Met bureau Jeugdzorg worden
afspraken gemaakt over de inzet van Jeugdzorg direct achter JGZ-team,
VO-zorgadviesteams en RMC. Maatzorg en GGD zetten hun project “Integrale JGZ”
krachtig voort. Onderdeel daarvan is de signalering van peuters met dreigende
achterstanden. Er komt een directe verwijzing van het JGZ-team naar de
voorschool.
Er is voor het
schoolmaatschappelijk werk een aanbestedingsprocedure opgestart voor de komende
twee schooljaren. In deze periode zal het schoolmaatschappelijk werk op de
GOA-scholen worden voortgezet en worden twee pilots opgestart waarin een ander
ondersteuningsmodel (JGZ-model) gehanteerd wordt dan op de GOA-scholen het
geval is.
Met het bestuur van GOA
(gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid) wordt gesproken over een andere
vormgeving van de relatie. Enerzijds moet een duidelijker eigen positie voor de
schoolbesturen ontstaan, anderzijds moet de gemeente de rollen van regisseur en
subsidiegever goed kunnen vervullen. GOA is ook betrokken bij de vormgeving van
een nieuw peuterspeelzalenbeleid vanwege de relatie met de voor- en
vroegschoolse educatie.
OALT (Onderwijs in Allochtone
Levende Talen) onder schooltijd scoort niet goed. Onduidelijk is nog hoe een
nieuw kabinet over OALT denkt. April/mei 2003 is een discussie in de commissie
WZO voorzien.
De beide
Samenwerkingsverbanden Weer Samen Naar School (WSNS) hebben nieuwe
samenwerkingsafspraken gemaakt. Binnenkort kunnen deze worden vastgesteld.
Techniek wordt een onderdeel
van de Cito-toetsing in het basisonderwijs. Met onderwijsinstellingen,
techniekmuseum en werkgevers wordt gewerkt aan een ‘Papaver-achtige’
basisstructuur voor techniek in het onderwijs. Daarnaast wordt de start van een
module mechatronica in het VMBO en een MBO-opleiding Mechatronica niveau 1-2
voorbereid.
Het rijk heeft extra geld ter
beschikking gesteld ten behoeve van de modernisering van schoolgebouwen. Met de
schoolbesturen wordt nu overlegd over prioriteiten en randvoorwaarden.
Voor de brede school is een
nieuw plan van aanpak in voorbereiding. Het programma draait in 2003 in 4
wijken. Te zien valt dat de deelname per bevolkingsgroep verschilt. Een aantal
samenwerkingsprojecten onderwijs-kinderopvang wordt door de brede school
ondersteund. De stap naar het voortgezet onderwijs wordt in samenhang met het
preventiebeleid voorbereid. Een
stimuleringsregeling kinderopvang in schoolgebouwen is in de maak.
Recent is naar voren gekomen
dat de omvang van het openbaar onderwijs in Delft en Rijswijk onvoldoende is om
ook op langere termijn een adequaat niveau aan ondersteuning te kunnen
garanderen. Het Regionaal Bestuur Openbaar Onderwijs Westland (RBOOW) lijkt een
goede fusiepartner voor Delft en Rijswijk. Onderzocht wordt nu of er geritst
kan worden.
4. doelen voor het jaar 2004.
·
Integraal
jongerenbeleid. Het jongerenwerk wordt kwantitatief op sterkte gebracht, zodat
met een voldoende professionele personele bezetting gewerkt kan worden aan een
kwalitatieve verbetering van het activiteitenaanbod in alle wijken. Speciale
aandacht krijgt het tienerwerk, waarbij gewerkt wordt aan afstemming met het
Brede School programma.
·
De taskforce
risicogroepen onder jongeren werkt in de stad (bestaande uit: Parnassia, BWD en
politie).
·
Het tekort aan
woonruimte voor jongeren krijgt extra aandacht.
·
In het kader van de
sluitende aanpak 16-23 wordt het klantmanagement van de sector WIZ tot 23 jaar
ondergebracht binnen het RMC-verband.
·
In 2004 moeten twee
nieuwe JGZ-teams geformeerd worden. Uitbreiding van het schoolmaatschappelijk
werk en het realiseren van geschikte locaties zijn daarvoor nodig.
·
De wachttijden in de
jeugdhulpverlening moeten binnen de gestelde termijnen worden gebracht.
·
De brede school breidt
het programma uit naar twee nieuwe wijken en naar het voortgezet onderwijs
(o.a. huiswerkbegeleiding en zomerschool).
·
Verzelfstandiging en
fusie van het openbaar onderwijs wordt gerealiseerd. Daarvoor zullen er voor de
ondersteuning van het verzelfstandigde openbaar onderwijs gedurende 5 jaar
middelen beschikbaar worden gesteld in het kader van de zogenaamde ‘bruidsschatregeling’.
Deze uitgaven zullen worden gedekt door de inverdieneffecten van de
verzelfstandiging (geen gemeentelijke kosten meer voor openbaar onderwijs).
·
In 2004 wordt de
onderwijsmonitor geïmplementeerd.
·
In 2004 wordt het
centrale loket van het samenwerkingsverband Delft-plus geopend.
·
Het beleid rond het
moderne schoolgebouw is in uitvoering.