De
burgemeester van de Gemeente Delft,
Gelet op
artikel 171 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.1. van de Algemene Wet
Bestuursrecht;
Volmacht
te verlenen aan de heer J.D. Rensen, Wethouder Werk, Zorg en Onderwijs van de
Gemeente Delft, om de uitvoeringsovereenkomst tussen de Gemeente Delft en de
Stichting Vluchtelingenwerk Delft inzake de te verrichten activiteiten ten
behoeve van Nieuwkomers, Oudkomers, ROA- en VVTV-cliënten, en AMA’s, namens de
Gemeente Delft te ondertekenen, op basis van het collegebesluit over de
budgetsubsidiëring 2003 aan de Stichting Vluchtelingenwerk Delft van (datum)
(kenmerk besluit)
Delft, (datum)
De
burgemeester van Delft,
Ondergetekenden:
De
Gemeente Delft, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer J.D. Rensen,
wethouder Werk, Zorg en Onderwijs, handelend ter uitvoering van het besluit van
burgemeester en wethouders en de gemeenteraad en gemachtigd door burgemeester
H.M.C.M. van Oorschot van de gemeente Delft op basis van artikel 171 van de
Gemeentewet.
En de
Stichting Vluchtelingenwerk Delft, gevestigd aan Oude Delft 145, 2611 HA te
Delft,
Vertegenwoordigt
door de heer ……, voorzitter bestuur SVD.
hierna te
noemen opdrachtnemer
Overwegende:
§
Dat beide partijen nadere afspraken willen maken over de te
verrichten activiteiten ten behoeve van nieuwkomers, oudkomers, ROA- en
VVTV-cliënten en AMA’s op basis van de beschikking aan de opdrachtnemer d.d. (datum)
(kenmerk);
Gelet op:
§
Het productenboek 2002 van de Stichting Vluchtelingenwerk
Delft;
§
De subsidieverordening maatschappelijke activiteiten van de
Gemeente Delft vastgesteld op 24 november 1994 en laatstelijk gewijzigd op 31
oktober 1996;
§
De Wet Inburgering Nieuwkomers, De Regeling Opvang
Asielzoekers (ROA) en de Zorgwet VVTV en de daarop gebaseerde
uitvoeringsregelingen;
§
De regeling budgetsubsidiëring vanaf 2000 t/m 2003 van de
Gemeente Delft
§
De Gemeentewet en de Algemene Wet Bestuursrecht;
§
De Vreemdelingenwet 2000.
Komen het
volgende overeen:
Artikel 1:
In overeenstemming is het
subsidiecontract voor de periode 1 januari 2000 tot en met 31 december 2002 met
1 jaar verlengd tot en met 31 december 2003.
De opdrachtnemer zal gedurende de
looptijd van dit contract de onderstaande producten leveren:
Nieuwkomers:
Oudkomers:
Ex
ROA/VVTV/uitgeprocedeerden:
AMA’s 18
-:
AMA’s 18+:
Opdrachtgever
verstrekt aan de opdrachtnemer een budgetsubsidie voor de uitvoering van de
overeengekomen activiteiten op basis van de voorwaarden zoals genoemd in de
regeling budgetsubsidiëring SVD vanaf 2000 tot en met 2002. Voornoemde regeling
is tevens van toepassing op het subsidiejaar 2003, in overeenstemming is
tenslotte besloten tot een jaar verlenging.
De hoogte
van de subsidie voor de duur van dit contract bedraagt €219,527,-
Nieuwkomers:
Voor de
individuele begeleiding van 90 nieuwkomers een budget van €819,51 x 90 = €73.755,90
Voor de
belangenbehartiging een budget van €352,23 x 90 = €31.700,70
Voor
Sociaal-culturele activiteiten een budget van €221,75 x 90 = 19.957,50
ROA-cliënten,
ingetrokken VVTV en uitgeprocedeerden:
Voor de
individuele begeleiding van 5 ingetrokken VVTV/uitgeprocedeerden een budget van
521,60 x 5 =€2608,-
Voor de
belangenbehartiging een budget van €349,-
Voor
Sociaal-culturele activiteiten een budget van €556,50
Oudkomers:
Voor de
individuele begeleiding van 85 oudkomers een budget van €338,89 x 85 =
€28.805,65
Voor de
belangenbehartiging een budget van €51,50 x 85 = €4.377,50
Voor
Sociaal-culturele activiteiten een budget van € 92,01 x 85 = 7.820,85
AMA’s (18-):
Voor
juridische begeleiding (intake/eindgesprek) VAN 75 AMA’s (18-) een budget van
€34,31 x 75 = €2.573,50
Voor
individuele begeleiding een budget van €28,10 x 75 = € 2.107,50
Voor
dossier/gesprekstijd werkbegeleider een budget van €132,30 x 75 = €9.922,50
Voor
extern overleg een budget van €52,90 x 753 = €967,50
AMA’s
(18+):
Voor de
individuele begeleiding van 10 AMA’s (18+) een budget van €447,90 x 10 =
€4.479,-
Voor de
belangenbehartiging een budget van € 63,45 x 10 = €634,50
Voor
Sociaal-culturele activiteiten een budget van €104,30 x 10 = 1.043,-
ZZA-regeling:
De
ZZA- regeling is per 15 juni 2002 komen te vervallen. De verwachting is dat
binnen één jaar geen asielzoekers meer als ZZA’er aangemerkt kunnen worden. In
het huidige Vreemdelingenbeleid dient men immers binnen één jaar een beslissing
op de aanvraag voor een verblijfsvergunning te nemen. Het grote aantal ZZA’ers
in de Gemeente Delft valt niet onder de zorgplicht van de gemeente. De SVD
dient te kijken naar alternatieve mogelijkheden om de begeleiding van ZZA’ers
te financieren.
Eenmalige
extra inzet voor professionalisering:
In
2003 wordt eenmalig een budget van €
24.867,90 ter beschikking gesteld voor de verder professionalisering van
de Stichting Vluchtelingenwerk Delft.
Artikel
4:overeengekomen prestaties
Opdrachtnemer
zal de volgende prestaties leveren:
1.
Alle
aangemelde nieuwkomers, vluchtelingen dan wel gezinsherenigers van
vluchtelingen, krijgen basisinformatie over de sociale kaart van Delft op het
gebied van gezondheidszorg, financiën, belastingen, informatie over
verzekeringen, huizenmarkt etc;
2.
50%
van de nieuwkomers volgt een individueel begeleidingstraject dat bestaat uit
een intakegesprek, een collectieve voorlichtingsbijeenkomst en komt 1 keer op
het spreekuur;
3.
15%
van de nieuwkomers, alleenstaande, volgt een individueel begeleidingstraject
dat bestaat uit een intakegesprek, een collectieve voorlichtingsbijeenkomst en
ontvangt gedurende circa 36 uur persoonlijke hulpverlening op afspraak;
4.
35%
van de nieuwkomers, waaronder vooral grotere gezinnen, volgt een individueel
begeleidingstraject dat bestaat uit een intakegesprek, collectieve voorlichting
en persoonlijke hulpverlening en ontvangt gedurende circa 72 uur persoonlijke
hulpverlening op afspraak;
5.
50%
van de vluchtelingen worden na de eerste fade van gewenning (1 a 1,5 jaar)
geadviseerd om gebruik te maken van reguliere diensten in Delft e.o;
6.
Elke
ROA- en VVTV cliënt die nog onder deze regeling valt na 1 april 2001, wordt
juridische begeleid voor wat betreft veranderende wet- en regelgeving (VW2000)
en de gevolgen hiervan;
7.
50%
van de oudkomers heeft de mogelijkheid om terug te vallen op maatschappelijke
begeleiding door de SVD na de inburgeringsperiode;
8.
25%
van de oudkomers worden na de 2e fase (2 a 2,5 jaar) nog intensief
begeleid omdat zij onvoldoende in staat zijn hun eigen weg in de samenleving te
vinden vanwege psychische kwetsbaarheid, onvoldoende kennis van de Nederlandse
taal en/of sterke gerichtheid op het land van herkomst;
9.
25%
van de oudkomers worden incidenteel nog geholpen met informatie, advies of
bemiddeling als het om zeer specifieke vluchtelingenzaken gaat (verblijfstatus,
gezinshereniging, naturalisatie);
10.
Alle
nieuwkomers die met een tijdelijke status naar Delft komen worden juridisch
ondersteund als voorbereiding op de omzetting dan wel niet-omzetting naar
permanente status;
11.
SVD
geeft Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers (AMA’s) onder de 18 jaar in Delft
die geen status hebben of uitgeprocedeerd zijn inzicht in hun situatie en
(juridische) kennis over hun asielprocedure. Daarnaast begeleid SVD AMA/s die
vanwege het bereiken van de meerderjarige leeftijd uit de voogdij verdwijnen;
12.
SVD
biedt alle vluchtelingen die onder de ZZA-regeling in Delft verblijven het
product rechtsbescherming aan;
13.
SVD
zal vluchtelingen een gevarieerd aanbod doen voor sociaal-culturele
voorzieningen die bijdragen aan de integratie in de gemeente;
14.
25%
van de vrouwelijke cliënten neemt deel aan activiteiten gericht op ontmoeting
en vergemakkelijken van zelfredzaamheid in de samenleving;
15.
12,5%
van de kinderen van cliënten bezoekt wekelijks de kinderbijeenkomst;
16.
4
x per jaar wordt het informatieblad Mozaïek voor en door vluchtelingen uit
Delft samengesteld;
17.
SVD
participeert gemiddeld 2 uur per week in overlegsituaties in de Delftse
samenleving om de belangen van vluchtelingen te behartigen;
18.
SVD
geeft gemiddeld 3 x per maand gedurende 2 uur voorlichting en informatie over
het leven van vluchtelingen van organisaties, media en inwoners in Delft;
19.
Bij
maatschappelijke problematische situaties bemiddelt de SVD op afroep via
sleutelfiguren uit de vluchtelingengemeenschappen tussen betrokken organisaties
en inwoners van Delft waarbij ook vluchtelingen betrokken zijn.
Opdrachtgever
zal de volgende prestaties leveren:
1.
Zorgdragen
voor de aanlevering van vluchtelingennieuwkomers die recht hebben op
individuele begeleiding. Hiertoe worden afspraken gemaakt tussen het bureau
Nieuwkomers van de Gemeente Delft en de SVD
Artikel
5: rapportage en evaluatie
Aan
het einde van ieder half jaar stelt opdrachtnemer een inhoudelijke
verslaglegging van de overeengekomen activiteiten en prestaties op waarin
tenminste de volgende gegevens zijn opgenomen:
1.
Aantal
nieuwkomers dat is ingeschreven voor een maatschappelijk begeleidingstraject;
2.
Geaggregeerde
persoonsgegevens van ingeschreven Nieuwkomers in samenwerking met Bureau
Nieuwkomers: leeftijd, geslacht, verblijfstatus, land van herkomst, momenteel
wel/geen inburgeringscursus;
3.
Aantal
ROA- en VVTV cliënten dat nog juridisch wordt begeleid en globaal geaggregeerde
gegevens over problematiek en verblijfssituatie;
4.
Aantal
VVTV-cliënten die onder de nieuwe vreemdelingenwet vallen en dat is ingeschreven
voor een juridische en maatschappelijke begeleidingstraject en globale
geaggregeerde gegevens over problematiek
5.
Aantal
Oudkomers dat gebruik heeft gemaakt van de vangnetfunctie en gebundelde
gegevens over de aard van problemen/hulpvragen, land van herkomst,
gezinssituatie en aantal jaren woonachtig in Delft;
(6.
verslaglegging over de inzetbaarheid voor professionalisering van de
SVD)
Op basis van de inhoudelijke tussenrapportages en
instroomcijfers van de Gemeente Delft zal de Gemeente Delft 1 x per jaar
overgaan tot een evaluatie waarbij conform de regeling budgetsubsidiëring SVD
vanaf 2000 t/m 2002 zonodig wordt overgegaan tot bijstelling of aanpassing van
het subsidiebeleid.
Aldus in tweevoud opgemaakt te Delft op (datum)
Namens de Stichting Vluchtelingenwerk
Delft,
Namens de Gemeente Delft,