Inleiding
De gemeente delft vervult op basis van de
Welzijnswet de rol van centrumgemeente ambulante verslavingszorg binnen de
regio Delft, Westland, Oostland. Hiertoe ontvangt de gemeente Delft jaarlijks
een doeluitkering. Deze doeluitkering wordt in overleg met de regiogemeenten
ingezet. In 2003 is vanuit de doeluitkering verslavingsbeleid ongeveer
€ 1.085.500 beschikbaar.
De
Nota verslavingszorg 2003 - 2007 van de gemeente Delft maakt onderdeel uit van
de Nota lokaal gezondheidsbeleid. De algemene doelstelling van het lokaal
gezondheidsbeleid kan omschreven worden als: ”Het bevorderen van gelijke kansen
op gezondheid en een gelijke toegang tot de gezondheidszorg voor iedereen”.
Binnen
het Delftse gezondheidsbeleid zijn de volgende leidende principes als
uitgangspunt gekozen:
1.
Uitvoering
van wettelijke taken
2.
Vraagsturing
3.
Toegang
tot de zorg
4.
Zorg
voor risicogroepen
De
gemeente Delft hanteert de volgende visie als het gaat om
verslavingszorgbeleid:
De
centrale doelstelling van het alcohol- en drugsbeleid is het ontmoedigen van
gebruik van genotmiddelen en het beperken van de risico’s van het gebruik voor
de gebruiker zelf, diens omgeving en de maatschappij als geheel.
Dit
betekent dat:
-
zoveel
mogelijk startend gebruik moet worden tegengegaan en indien er wordt gebruikt
er voor te zorgen dat dit verstandig gebeurt (door middel van preventie).
-
vermeden
moet worden dat verslaafden door hun gebruik in de problemen komen; en als dat
toch gebeurt dat zij bij het oplossen van deze problemen worden ondersteund
(door middel van zorg).
-
gebruikers
en verslaafden de aansluiting bij de maatschappij niet verliezen dan wel weer
terug krijgen (door middel van maatschappelijk herstel).
Bovendien
dient verslavingsbeleid niet alleen vanuit het perspectief van de zorgvrager
maar ook vanuit de omgeving, de maatschappij beredeneerd te worden. Dat
betekent dat voorkomen moet worden dat de omgeving last heeft van
verslavingsproblematiek. Ook de directe sociale omgeving (zoals ouders)
verdient de nodige aandacht.
Vanuit
deze integrale benadering wordt gekozen voor een ketenbenadering. De
verslavingszorgketen bestaat uit de volgende onderdelen:
a.
preventie
en voorlichting
b.
preventie
en regelhandhaving
c.
signalering
en verwijzing
d.
ambulante
zorg
e.
maatschappelijk
herstel
Aan
deze onderdelen worden aparte hoofdstukken gewijd.
Binnen
de keten wordt onderscheidt gemaakt tussen jongeren en volwassenen.
Een
samenhangende aanpak van verslavingszorg staat eigenlijk nog in de
kinderschoenen. De verschillende onderdelen van de keten zijn veelal los van
elkaar georganiseerd, zo ook in Delft. Het is dus van belang hier de komende
jaren meer samenhang in te brengen. Vanuit deze integrale benadering is het
vanzelfsprekend van groot belang dat er een goede samenwerking en afstemming is
tussen de verschillende voorzieningen en beleidsterreinen.
De
Nota verslavingszorg 2003 – 2007 vormt een startpunt als het gaat om het opzetten van een
integraal verslavingsbeleid. Dit impliceert dat naast de concrete activiteiten
die voorgesteld worden, de komende jaren een aantal zaken nog ontwikkeld dienen
te worden.
Jaarlijks
worden, in
samenspraak met de regiogemeenten, de activiteiten en tussentijdse
evaluatiegegevens vastgelegd in een
activiteitenplan. De gemeente stelt het plan op; de organisaties waarmee
afspraken zijn gemaakt leveren de gegevens. De gemeente heeft de rol van
coördinator en toezichthouder, maakt
prestatieafspraken en checkt de kwaliteit van het geleverde. In 2003 wordt zal
een systeem opgezet worden om doelstellingen en afspraken m.b.t. het
verslavingsbeleid te kunnen monitoren.
1.
Preventie en voorlichting
Voorlichting dient in de eerste plaats gericht te zijn op
het (met name jongeren) bewust maken van de risico’s van genotmiddelen. Die
risico’s betreffen niet alleen de gezondheid van de middelengebruiker zelf, maar ook zijn of haar (directe)
omgeving. Middelengebruik gaat nogal eens samen met overlast, roekeloos gedrag,
vandalisme, verkeersongelukken, agressie tijdens het uitgaan of in de
relationele sfeer.
Zicht op wie genotmiddelen gebruiken, in welke mate er
sprake is van experimenterend, dan wel excessief gebruik en op ontwikkelingen
trends is nodig om in te spelen op wat aan preventie gewenst is.
Voorlichting dient vooral effectief te zijn. Goed
informeren van m.n. jongeren maar ook hun ouders is belangrijk. De aandacht zal
echter niet alleen naar kennisvermeerdering maar vooral ook naar gedragsbeïnvloeding
moeten gaan.
Alle activiteiten op het gebied van preventie en
voorlichting worden gecoördineerd en afgestemd binnen het Preventieplatform
Verslavingsbeleid, onder regie van de GGD.
Activiteiten
preventie en voorlichting in 2003
1A.
Voorlichting op scholen voor voortgezet onderwijs
Doelen/ doelgroep |
Voorlichting over het omgaan met
genotsmiddelengebruik aan leerlingen en hun ouders. Ontwikkelen van
genotsmiddelenbeleid van de scholen voor voortgezet onderwijs. |
Aanpak methode |
Voorlichtingsprogramma De gezonde school en
genotmiddelen, gericht op leerlingen, ouders, schoolbeleid. Aanvullende
voorlichtingsactiviteiten door PRAT. Bijeenkomst met schoolbesturen in 2003. Afsluiten
van een convenant. |
Beoogd resultaat |
Uitbreiding van voorlichtingsactiviteiten naar
alle scholen voor voorgezet onderwijs binnen de regio. |
Informatie over de voortgang |
Inventarisatie uitgevoerd, concept-draaiboek
geschreven. Op een aantal scholen draait het programma De gezonde school en
genotmiddelen al. PRAT geeft voorlichting op verschillende scholen. |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia, GGD, PRAT |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Preventieplatform onder regie van de GGD. |
Overige betrokken organisaties |
Gemeente Delft, regiogemeenten, DODB. |
Tijdsplanning |
Invulling in 2003 |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
1B.
Voorlichting op basisscholen
Doelen/ doelgroep |
Leerlingen uit het basisonderwijs sociaal weerbaar
maken en leren omgaan met groepsdruk m.b.t. het (toekomstig)
genotmiddelengebruik. Ouders informeren over het experimenteergedrag van
hun kinderen en hen ondersteuning bieden m.b.t. vragen en zorgen hierover. |
Aanpak methode |
Er wordt een voorlichtingsaanbod ontwikkeld- en
vervolgens aangeboden aan basisscholen. Uitgangspunt is dat de scholen zelf voorlichting
geven. Voorlichting is m.n. gericht op sociaal emotionele ontwikkeling. |
Beoogd resultaat |
Gestruktureerde, brede aanpak binnen het
basisonderwijs in de gehele regio. Basisscholen maken actief gebruik van de
voorlichtingsactiviteiten. |
Informatie over de voortgang |
Werkgroep buigt zich over mogelijkheden en
beschikbaar- of te ontwikkelen materiaal. In 2003 wordt gestart met een pilot in Pijnacker –
Nootdorp. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Preventieplatform onder regie van de GGD |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia, GGD, PRAT |
Overige betrokken organisaties |
Gemeente Delft, regiogemeenten. |
Tijdsplanning |
Ontwikkeling en eerste aanbod in 2003 |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
1C. Participatie www.Drugsweb.nl
Doelen/ doelgroep |
Interactieve, laagdrempelige, 24 uurs beschikbare
voorlichting aan jongeren. |
Aanpak methode |
Website over genotmiddelengebruik onder jongeren
voor informatie, onderlinge uitwisseling en persoonlijk antwoord op vragen.
Specifieke regionale informatie. Promotiecampagne gericht op plaatsen waar jongeren
komen. |
Beoogd resultaat |
Jongeren binnen de regio DWO maken actief gebruik
van de website. |
Informatie over de voortgang |
Medewerking gemeenten is informeel toegezegd. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia, gemeente Den Haag, JIP Den Haag |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
Gemeente Delft, gemeente Leiden, gemeente Gouda,
gemeente Zoetermeer. |
Tijdsplanning |
In 2003 verdere ontwikkeling en opzet promotiecampagne. |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
1D.
Voorlichting aan allochtone jongeren en hun ouders
Doelen/ doelgroep |
Voorlichting over de genotmiddelengebruik aan
allochtone jongeren en hun ouders |
Aanpak methode |
Aanvullende voorlichtingsactiviteiten voor
allochtone jongeren aansluitend bij activiteiten in het kader van project
Opgroeien in Delft. Genotmiddelengebruik onder jongeren bespreekbaar
maken onder allochtone ouders via intermediairen uit de eigen cultuur.
Uitwisseling met andere initiatieven binnen de regio (Naaldwijk). |
Beoogd resultaat |
Allochtone jongeren en met name hun ouders hebben
basiskennis over genotmiddelen en kunnen daarover met elkaar in gesprek gaan. |
Informatie over de voortgang |
Plan in ontwikkeling |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Projectleider Opgroeien in Delft |
Uitvoerende organisaties |
Nader te bepalen |
Overige betrokken organisaties |
Preventieplatform, Parnassia |
Tijdsplanning |
2003 en 2004 |
Financiering |
Helft Rijkssubsidie/ helft doeluitkering
verslavingszorg |
1E.
Alcoholpreventieprogramma’s gericht op studenten
Doelen/ doelgroep |
Voorlichting over alcoholgebruik aan studenten. |
Aanpak methode |
Studentencampagne “Ik ben zat en wie ben jij?”,
gericht op eerstejaars studenten. Cursus “En morgen is er weer college?!” voor
barpersoneel en bestuurders van studentenverenigingen. Barpersoneel krijgt de IVA (Instructie Verantwoord
Alcoholgebruik). |
Beoogd resultaat |
Kennisvermeerdering over de effecten van alcohol. Bewustwording van eigen gebruik. Aanzet geven tot alcoholbeleid en een
alcoholbestuursreglement binnen studentenverenigingen. Bijdrage leveren aan het voorkomen van
alcoholgerelateerde incidenten. |
Informatie over de voortgang |
Vindt reeds enkele jaren plaats. Het programma
voor barpersoneel en bestuurders wordt geëvalueerd op effectiviteit en
mogelijk aangepast. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia. |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
TU Delft |
Tijdsplanning |
Jaarlijks |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
1F.
Voorlichting binnen sociaal cultureel werk/ jongerencentra
Doelen/ doelgroep |
Verslavingspreventie gericht op jongeren die het
sociaal cultureel werk (of jongerencentra) bezoeken. |
Aanpak methode |
Cursus Jongeren, genotmiddelen en dan aan
jongerenwerkers gericht op kennisoverdracht, attitudevorming, signalering en
het instellingsbeleid. Cursus beleid en regelgeving. Cursus om jongerenwerkers zelf voorlichting te
kunnen laten geven. Cursus motiverende gesprekstechnieken. Regionaal krantje Da’s Kicke voor sociaal cultureel
werk. Het geven van consultatie aan jongerenwerkers en
vrijwilligers. |
Beoogd resultaat |
Een bijdrage leveren aan het voorkomen van
risicovol of problematisch gebruik van genotmiddelen. Signaleren van verslavingsproblematiek. Het beleid m.b.t. Delft dient onderdeel uit te
gaan maken van de Taskforce jongeren. Het beleid m.b.t. Westland onderdeel uit laten
maken van het preventieplan voor Westlandjongeren. |
Informatie over de voortgang |
In enkele Westlandgemeenten worden al wat
cursussen gegeven en wordt beleid ontwikkeld. In Delft en Pijnacker/Nootdorp moet eea nog
volledig van de grond komen. Complicerende factor vormt het gebrek aan
jongerenwerkers. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
Preventieplatform, Taskforce Jongeren, Breede
Welzijnsorganisatie Delft, Dario Fo, JIP Delft. |
Tijdsplanning |
2003: -Beleidsontwikkeling Westland, Delft (Taskforce)
en Pijnacker/Nootdorp. vanaf 2004: uitvoering. |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
1G.
Scholing thuiszorgmedewerkers
Doelen/ doelgroep |
Scholen van thuiszorgmedewerkers m.b.t.
verslavingsproblematiek. |
Aanpak methode |
Verzorgen van een module over
verslavingsproblematiek binnen de basisopleiding voor nieuwe
thuiszorgmedewerkers. |
Beoogd resultaat |
Thuiszorgmedewerkers zijn in staat om tijdig
verslavingsproblematiek te kunnen signaleren. Thuiszorgmedewerkers zijn in staat om te kunnen
gaan met mensen met verslavingsproblemen. |
Informatie over de voortgang |
Wordt nu ongeveer 2x per jaar gegeven. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Maatzorg |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
Mondriaan, Maatzorg |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
1H.
Voorlichtingscampagnes algemeen publiek
Doelen/ doelgroep |
Voorlichting over genotmiddelen aan algemeen
publiek |
Aanpak methode |
-
Mailings
naar instellingen. -
Alcoholtentoonstelling
in bibliotheken en gemeentehuizen. -
Campagne
“Drugs laat je niks wijsmaken”, gericht op jongeren en ouders. -
“Ben
jij sterker dan drank?”. Jongeren geven voorlichting aan jongeren (oa
kennistests waar je iets mee kunt winnen). |
Beoogd resultaat |
Kennisvermeerdering genotmiddelengebruik en de
daaraan verbonden risico’s. Bijdrage aan verbetering van communicatie tussen
jongeren en hun ouders over genotmiddelengebruik. |
Informatie over de voortgang |
Lopende jaarlijkse trajecten. Mailings vinden 3x per jaar plaats. Alcoholtentoonstelling heeft in enkele
Westlandgemeenten gestaan. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia. |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia. |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
2003: evaluatie op effectiviteit (bereik,
deelname) en prioriteitsstelling. |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg en landelijke
voorlichtingsbudgetten. |
2.
Preventie en regelhandhaving
Preventiebeleid gericht op genotmiddelengebruik dient
onlosmakelijk verbonden te zijn met een goed beleid op het gebied van toezicht
en regelhandhaving Het gaat hier niet alleen om het naleven van wettelijke
voorschriften en plaatselijke verordeningen. De verslavingszorg dient een
adviserende en consulterende rol te
vervullen m.b.t. toezicht en regelhandhaving.
Hoe de omgeving met het genotmiddelen en de risico’s van
verslaving omgaat is zeker zo belangrijk. Regels (bijvoorbeeld de leeftijdsgrens
alcoholverkoop) dienen daadwerkelijk gehandhaafd te worden. Er dient een goed
beleid te zijn (o.a. huisregels) op plaatsen waar genotmiddelen worden verkocht
en gebruikt. Ook signalering en verwijzing hoort daar onderdeel van uit te
maken. Toezicht en verantwoord beleid kunnen een belangrijke bijdrage leveren
aan het terugdringen van misbruik van genotmiddelen.
Willen deze zaken waargemaakt kunnen worden, dan zal er
sprake moeten zijn van het ontwikkelen van een meersporenbeleid, waaraan
verschillende partijen die in aanraking komen met genotmiddelengebruik hun
bijdrage moeten leveren. Zo zullen bijvoorbeeld organisaties en instellingen
die in contact komen met jongeren aandacht moeten besteden aan preventiebeleid.
Activiteiten
preventie en regelhandhaving 2003
2A.
Taskforce jongeren
Doelen/ doelgroep |
Aanpakken van drugsgerelateerde overlast door
(groepen) jongeren. Preventie gericht op toezicht, huisregels,
signalering en interventie. |
Aanpak methode |
Nader te ontwikkelen. |
Beoogd resultaat |
Minder drugsgerelateerde overlast door (groepen)
jongeren. Verantwoord beleid t.a.v. toezicht, regelgeving,
preventie en signalering binnen jongerencentra, horecabeleid,
evenementenbeleid, coffeeshops, sportkantines, scholen. |
Informatie over de voortgang |
Genoemde aanpak gaat deel uitmaken van de
Taskforce gericht op problematische jongerengroepen. Hiermee wordt in 2003
een start gemaakt. De Taskforce gaat tevens deel uit maken van het
Integraal veiligheidsbeleid. Afstemming is nodig met projecten als Veilig uit
en De Veilige School. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Projectleider Integraal jongerenbeleid. Stuurgroep (gemeente, politie, BWD, Parnassia). |
Uitvoerende organisaties |
Interventiegroep (politie, ambulant
jongerenwerkers), Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Start in 2003 |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg/ veiligheidsbudget |
2B.
Alcoholmatigingsbeleid
Doelen/ doelgroep |
Maatregelen om onverantwoord alcoholgebruik terug
te dringen tijdens het uitgaan in het weekend. Benadering vanuit veiligheids-
en gezondheidsoverwegingen. |
Aanpak methode |
Aanvullende maatregelen ontwikkelen in het kader
van het bestaande project Veilig Uit, met name gericht op de binnenstad
tijdens de late uren in het weekend. |
Beoogd resultaat |
Minder alcoholgerelateerde overlast en agressie
tijdens en na het uitgaan in het weekend. |
Informatie over de voortgang |
Start in 2003 |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente |
Uitvoerende organisaties |
Gemeente, (studenten) Horeca, Politie, Justitie
(OM), Parnassia. |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Start in 2003 |
Financiering |
Budgetten veiligheidsbeleid/ Doeluitkering
verslavingszorg |
2C.
Preventieplan jongeren in het Westland
Doelen/ doelgroep |
Er dient meer aandacht te komen voor overmatig- en
risicovol gebruik van genotmiddelen door Westlandjongeren. |
Aanpak methode |
Diagnose door Parnassia. Discussiebijeenkomsten
met relevante partners teneinde draagkracht te verwerven en voorstellen te
doen voor preventiebeleid. Delft stimuleert vanuit de centrumgemeente rol
beleidsontwikkeling bij de gemeenten. Speciale aandacht voor
“hokkenproblematiek”. |
Beoogd resultaat |
Binnen de Westlandgemeenten is sprake van
samenhangend preventie- en signaleringsbeleid, gericht op jongeren en
genotmiddelen. |
Informatie over de voortgang |
Discussiegroep alcohol en jongeren in het Westland
is gestart. Door Parnassia wordt een preventieplan ontwikkeld. Westlandgemeenten zijn uitgenodigd deel te nemen
aan het Preventieplatvorm. Westlandgemeenten willen een hoofdstuk
verslavingsbeleid opnemen in hun gezamenlijke nota volksgezondheid. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Preventieplatform onder regie van de GGD. |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
Politie Haaglanden, horeca, Westlandgemeenten. |
Tijdsplanning |
Discussie en beleidsaanzetten in 2003. Concreet
beleid en uitvoering vanaf 2004 |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
3.
Signalering en
verwijzing
De verslavingszorg dient:
- Voor iedere burger binnen DWO toegankelijk te zijn
- Laagdrempelig te zijn
- Geconsulteerd te worden bij gesignaleerde problemen
- Bij burgers en (verwijs)instellingen voldoende bekend te
zijn
Aan de andere kant is aan de instellingen en eerste
lijnsvoorzieningen om hun verantwoordelijkheid te nemen als het gaat om
signalering van (dreigende) problemen en zonodig doorverwijzing naar de
verslavingszorg. Goede afspraken over protocollering en samenwerking op dit
gebied zijn daarom van groot belang. Dit geld met name als het gaat om
risicogroepen zoals experimenterende jongeren.
Er dient antwoord te geven op de vragen: Wie signaleert,
gebeurt dat bewust en methodisch, waar kan men z’n signalen kwijt en wie doet
er vervolgens wat.
De komende jaren dient gewerkt te worden aan
kennisbevordering en beleidsontwikkeling
bij potentiële signaleerders en verwijzers m.b.t.
verslavingsproblematiek. Speciale aandacht zal daarbij uitgaan naar de
risicogroep jongeren.
Activiteiten
signalering en verwijzing 2003
3A.
Bekendheid lokale verslavingszorg
Doelen/ doelgroep |
Meer bekendheid van het aanbod van de lokale
verslavingszorg bij potentiële signaleerders en verwijzers. |
Aanpak methode |
Ontwikkelen van een folder en verspreiden binnen
eerstelijns voorzieningen en andere potentiële verwijzers. |
Beoogd resultaat |
Eerstelijns voorzieningen hebben kennis van het
zorgaanbod van de verslavingszorg, verwijzen makkelijker door naar de
verslavingszorg en maken meer gebruik van de consultatiefunctie. |
Informatie over de voortgang |
Realisatie in 2003 |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Realisatie in 2003 |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
3B.
Actief signaleren en verwijzen door potentiële signaleerders van
verslavingsproblematiek
Doelen/ doelgroep |
Beleidsontwikkeling bij potentiële signaleerders
van verslavingsproblematiek, gericht op actief signaleren en verwijzen. |
Aanpak methode |
- Taskforce jongeren - Preventie jongeren Westland - Alcoholactieplan (zie: Zorg) - Signaleringsoverleg alcoholverslaafden (zie:
Zorg) - Netwerkparticipatie Parnassia (zie: Zorg) |
Beoogd resultaat |
Potentiële signaleerders van
verslavingsproblematiek signaleren actief en verwijzen door naar de
verslavingszorg. |
Informatie over de voortgang |
Zie bij de verschillende activiteiten |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Idem |
Uitvoerende organisaties |
Idem |
Overige betrokken organisaties |
Idem |
Tijdsplanning |
Idem |
Financiering |
Idem |
4.
Ambulante zorg
Delft
dient vanuit haar rol als centrumgemeente zorg te dragen voor een gedegen
hulpaanbod op het gebied van de ambulante verslavingszorg. Dit hulpaanbod
dient:
-
Beschikbaar te zijn voor alle inwoners van DWO.
Er
dient gestreefd te worden naar regionale spreiding en er dient overlegd te
worden met de regiogemeenten. Beschikbaarheid betekent ook bekendheid met- en
laagdrempeligheid.
-
Vraaggericht te worden ingevuld.
Dat
wil zeggen: Het aanbod dient afgestemd
te zijn op de vraag/ behoefte van de doelgroep. Hierbij dient de
verslavingszorg zich niet alleen meer te richten op mensen die gemotiveerd zijn
om af te kicken maar ook een aanbod te ontwikkelen voor niet gemotiveerde
verslaafden
-
Kwalitatief van een behoorlijk niveau te zijn.
-
Effectief en doelmatig te worden ingezet.
Effectiviteit
en doelmatigheid worden onder andere bewaakt middels de prestatieafspraken die
de gemeente met de aanbieders van zorg en dagopvang maakt. Jaarlijks vinden
subsidieonderhandelingen plaats aan de hand van evaluatie van
prestatieafspraken en nieuwe ontwikkelingen.
-
Extra rekening te houden met risicogroepen.
Zoals
bijvoorbeeld allochtone verslaafden.
Een
goede samenwerking en afstemming tussen de verschillende zorgaanbieders binnen
de verslavingszorg en tussen de verschillende zorgcircuits, wordt gezien de
vermaatschappelijking van de zorg van steeds groter belang. Afstemming dient
gezocht te worden met activiteiten op het terrein van (onder meer)
maatschappelijk herstel, maatschappelijke opvang en OGGZ.
Activiteiten
Ambulante zorg in 2003
4A.
Afstemming in de zorg voor alcoholverslaafden
Doelen/ doelgroep |
Samenhangend beleid creeëren en mogelijk
uitbreiden van de activiteiten gericht op de ambulante en outreachende zorg
voor alcoholisten. |
Aanpak methode |
Afstemmingsoverleg tussen Parnassia, GGZ-Delfland,
Zorgkantoor DWO en gemeente Delft. Terugkoppeling in het overleg dubbelproblematiek
en het signaleringsoverleg alcoholverslaafden. |
Beoogd resultaat |
Duidelijke afspraken over werkwijze, taakverdeling
en onderscheid tussen welzijnszorg en AWBZ-zorg. |
Informatie over de voortgang |
Er hebben verkennende gesprekken plaatsgevonden op
directie- en managementniveau. GGZ Alcoholpoli is gestart op bescheiden basis. Er is sprake van huisvesting van beide partners op
het terrein van GGZ-Delfland. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia en GGZ-Delfland |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia en GGZ-Delfland |
Overige betrokken organisaties |
Gemeente Delft, Zorgkantoor DWO |
Tijdsplanning |
Beleidsontwikkeling (gezamenlijk plan) in 2003 |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg/ AWBZ |
4B.
Rapportage Parnassia
Doelen/ doelgroep |
Er is behoefte aan gerichtere informatie over het
verloop van behandelingen. |
Aanpak methode |
De verschillende centrumgemeenten onderhandelen
met Parnassia over een geschikt informatiesysteem (bijvoorbeeld het halfjaarlijks
afnemen van een voortgangsscore bij cliënten). |
Beoogd resultaat |
Beter zicht op de resultaten van behandeling. Meer beleidsinformatie. |
Informatie over de voortgang |
Na overleg tussen de verschillende gemeenten wordt
met Parnassia onderhandeld over de mogelijkheden. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
Gemeenten Delft, Den Haag, Leiden, Gouda,
Zoetermeer. |
Tijdsplanning |
Afspraken maken in 2003 |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
4C.
Zorgmijdende alcoholverslaafden
Doelen/ doelgroep |
Er dient meer grip te komen op de groep
zorgmijdende alcoholverslaafden. |
Aanpak methode |
Naast de bestaande activiteiten genoemd onder
zorg, wordt een signaleringsoverleg alcoholverslaafden gestart. |
Beoogd resultaat |
Zorgmijdende alcoholverslaafden worden verleid tot
zorg. |
Informatie over de voortgang |
Start in 2003. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente Delft. |
Uitvoerende organisaties |
Gemeente Delft, DODB, Parnassia, GGZ-Delfland, Politie,
Maatschappelijke opvang. |
Overige betrokken organisaties |
GGD, Afstemming met het OGGZ beleid. |
Tijdsplanning |
Start in 2003 |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
4D.
Overlast harddrugs- en alcoholverslaafden
Doelen/ doelgroep |
Verminderen van overlast op straat door
harddrugsgebruikers en alcoholverslaafden. Aanpak van (drugsverslaafde) veelplegers. |
Aanpak methode |
Aan de hand van de uitkomsten van het ES&E
onderzoek bepalen welke opvang/ gebruikersvoorzieningen er moeten komen voor
alcoholisten en drugsverslaafden. Aanpak van overlast rond de dagopvang door
verbetering van huisregelbeleid en mogelijk een afgesloten buitenruimte na
verhuizing. Overleg met Politie over de mogelijke bijdrage
vanuit de verslavingszorg m.b.t. de aanpak van veelplegers. |
Beoogd resultaat |
Vermindering van drugs- en alcoholgerelateerde
overlast op straat. Terugdringen van het aantal delicten door
drugsverslaafde veelplegers. |
Informatie over de voortgang |
Het onderzoek naar de wenselijkheid van een
gebruikersruimte en eventuele alternatieven is nog niet afgerond. Het overleg met politie start in 2003. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente Delft |
Uitvoerende organisaties |
Gemeente Delft, Onderzoeksbureau ES&E, DODB,
Maatschappelijke opvang, Parnassia, Politie. |
Overige betrokken organisaties |
De aanpak van veelplegers maakt onderdeel uit van
het integraal veiligheidsbeleid. |
Tijdsplanning |
Planontwikkeling gebruikersvoorziening in 2003. Overleg over veelplegers in 2003 |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg, veiligheidsbudgetten |
4E.
Kwaliteit van de dagopvang
Doelen/ doelgroep |
De kwaliteit voor de dagopvang voor alcohol en
drugsverslaafden dient verbeterd te worden |
Aanpak methode |
Uitbreiding van dagactiviteiten (bv
computercursus) Creeëren van een structureel activiteitenaanbod
binnen het centrum. Verbetering van het huisregelbeleid in en rond het
centrum en de handhaving daarvan. Evaluatie en bijstelling van de
budgetondersteuning. Consultatiemogelijkheden binnen het centrum
onderzoeken van GGZ-Delfland t.b.v. bezoekres met psychiatrische
problematiek. Maken van samenwerkingsafspraken met Parnassia. Rekening houden met kwaliteitseisen bij de
verhuizing. |
Beoogd resultaat |
Verbetering van de kwaliteit voor de dagopvang
voor alcohol en drugsverslaafden |
Informatie over de voortgang |
De eerste initiatieven op het gebied van
uitbreiding van activiteiten en een activiteitenprogramma zijn gestart. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente Delft, DODB |
Uitvoerende organisaties |
Gemeente Delft, DODB |
Overige betrokken organisaties |
Maatschappelijke opvangorganisaties, Parnassia,
GGZ-Delfland. |
Tijdsplanning |
Gesprekken met bestuur, management en team in
2003. Concrete plannen gericht op genoemde activiteiten
in 2003. |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
4F.
Ouderwordende verslaafden
Doelen/ doelgroep |
Ouderwordende drugsverslaafden krijgen meer
behoefte aan verzorging. |
Aanpak methode |
Inventarisatie van de doelgroep. Verkenning van mogelijkheden voor ambulante- en
intramurale zorg. |
Beoogd resultaat |
Ouderwordende drugsverslaafden kunnen gebruik
maken van verzorgingsfaciliteiten. |
Informatie over de voortgang |
Moet nog starten |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente Delft |
Uitvoerende organisaties |
Maatschappelijke opvang, Verpleeghuiszorg,
Thuiszorg |
Overige betrokken organisaties |
Parnassia,
DODB, GGZ-Delfland. |
Tijdsplanning |
Eerste verkenning van mogelijkheden in 2003 |
Financiering |
AWBZ |
4G.
Poliklinische voorziening in het Westland
Doelen/ doelgroep |
Het creeëren van een laagdrempelige CAD
voorziening in het Westland. |
Aanpak methode |
Starten van een spreekuur (2 dagdelen) in
Naaldwijk of ’s Gravenzande als pilot. Huisvesting bij voorkeur binnen een
eerstelijns zorgvoorziening. |
Beoogd resultaat |
Betere spreiding van verslavingszorgvoorzieningen
binnen de regio. Westlanders met alcoholproblematiek komen sneller
bij de verslavingszorg. |
Informatie over de voortgang |
Moet nog starten |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
Betreffende gemeente, signaleerders en verwijzers |
Tijdsplanning |
Plan in 2003 Gesprekken met betreffende gemeente in 2003 Start in 2004. |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
4H.
Toeleiding naar zorg en consultatie
Doelen/ doelgroep |
Toeleiding van verslaafden naar ambulante zorg en
AWBZ zorg. Consultatie voor vragen en problemen rond
genotmiddelenproblematiek. |
Aanpak methode |
Intakes en eenmalige contacten. Bereikbaar voor
vragen. |
Beoogd resultaat |
Mensen met verslavingsproblematiek krijgen de
juiste hulp. Snelle en adequate beschikbaarheid. |
Informatie over de voortgang |
Binnen de vestiging van Parnassia zijn
gecertificeerde intakers aanwezig. Iedere cliënt stelt samen met de intaker
een behandelplan vast. Er is sprake van een stijgend aantal intakes in
Delft. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
4I.
Psychosociale zorg drugs
Doelen/ doelgroep |
Individuele begeleiding en behandeling gericht op
drugsverslaving. |
Aanpak methode |
Individueel behandelplan opstellen en begeleiding
voor of na de behandeling op gedragstherapeutische basis. |
Beoogd resultaat |
Verbetering, stabilisatie m.b.t. psychosociaal/
lichamelijk functioneren. Gericht op gecontroleerd gebruik of onthouding. |
Informatie over de voortgang |
De behandeling is toegankelijk voor alle cliënten
met drugsproblematiek en bestaat uit gesprekken door psychologen,
maatschappelijke werkers of HBO verpleegkundigen. Medisch onderzoek door een
arts kan deel uitmaken van de behandeling. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
4J.
Methadonverstrekking
Doelen/ doelgroep |
Methadonverstrekking aan heroïneverslaafden |
Aanpak methode |
Methadon-plus
programma |
Beoogd resultaat |
Stabilisatie van psychosociaal en lichamelijk
functioneren. Afname van illegaal middelengebruik en
criminaliteit |
Informatie over de voortgang |
In Delft is sprake van een stijging van het aantal
methadongebruikers |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
4K.
Psychosociale zorg overig waaronder alcohol
Doelen/ doelgroep |
Behandeling gericht op verbetering in
psychosociaal functioneren en afname van middelengebruik. Voorbereiding op
vervolgzorgprogramma/ maatschappelijk hersteltraject. |
Aanpak methode |
Individuele behandeling Alcoholgespreksgroep Intake en doorverwijzing gokverslaving |
Beoogd resultaat |
Verbetering van psychosociaal functioneren Afname van middelengebruik of onthouding. |
Informatie over de voortgang |
Deze activiteiten worden aangeboden door maatschappelijk
werkers, psychologen en HBO verpleegkundigen. Medisch onderzoek maakt deel
uit van de behandeling. Gokverslaafden worden verwezen naar behandeling in
Den Haag (De Gokgroep) |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
4L.
Zorg aan allochtone verslaafden
Doelen/ doelgroep |
Speciale aandacht voor allochtonen in het kader
van de psychosociale zorg. |
Aanpak methode |
Aandachtsfunctionaris allochtonen binnen het
lokale verslavingszorgteam. Evt. gebruik maken van deskundigheid
preventiefunctionarissen Den Haag |
Beoogd resultaat |
Betere afstemming van de psychosociale zorg op
individuele allochtone cliënten (oa grotere toegankelijkheid) Beleid gericht op allochtone cliënten. |
Informatie over de voortgang |
Lopende activiteit. Evaluatie in 2003. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
4M.
Zorgmijders en overlastgevende verslaafden
Doelen/ doelgroep |
Adequate (crisis) hulpverlening verstrekken (incl.
doorverwijzing) bij spoedeisende situaties, evt. outreachend. |
Aanpak methode |
Crisisinterventie Casemanagement Outreachende zorg Netwerkparticipatie |
Beoogd resultaat |
Snelle en adequate hulp ter plekke voor
zorgmijdende- en overlastgevende verslaafden (waaronder alcoholisten). Actieve signalering van zorgmijders via
netwerkparticipatie. |
Informatie over de voortgang |
Deze aanpak maakt sinds kort deel uit van het
project Mobiel Team Verslavingszorg. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
Huisartsen, GGZ (oa Crisisdienst), Politie, GGD,
BAW. |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
4N.
Alcoholactieplan
Doelen/ doelgroep |
Intensivering van laagdrempelige alcoholzorg.
Gericht op versterking van de eerste lijn, uitbreiding van lichte zorg. |
Aanpak methode |
Met huisartsen worden afspraken gemaakt over
adviesgesprekken, korte motiverende begeleiding, consultatie,
medebehandeling, voortgezette behandeling, casemanagement en verwijzing. Dit
alles in samenwerking met de lokale verslavingszorg. |
Beoogd resultaat |
Laagdrempelige zorg aan mensen met
alcoholproblematiek. Signalering en verwijzing naar zorg. |
Informatie over de voortgang |
Het project bevindt zich nog in een pril stadium.
Er hebben inmiddels gesprekken plaatsgevonden met een groot deel van de huisartsen
binnen de regio. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
Huisartsen |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
AWBZ |
4O.
Dagopovang voor verslaafden
Doelen/ doelgroep |
Laagdrempelige dagopvang voor o.a. alcohol- en
drugsverslaafden |
Aanpak methode |
Huiskamer, activiteiten, maaltijdvoorziening,
individule begeleidingsgesprekken, spuitomruil, budgethulp,
douchegelegenheid, postadres. |
Beoogd resultaat |
Laagdrempelige opvang, activering en individule
begeleiding van o.a. zorgmijdende verslaafden. |
Informatie over de voortgang |
De dagopvang maakt onderdeel uit van het
fusieproces tussen de maatschappelijke opvang voorzieningen. Zie: Kwaliteit van de dagopvang. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente Delft, DODB |
Uitvoerende organisaties |
DODB |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
4P.
Overleg dubbelproblematiek
Doelen/ doelgroep |
Afstemming- , constateren van knelpunten en
initiatieven tot verbetering m.b.t. dubbelproblematiek |
Aanpak methode |
Overleg |
Beoogd resultaat |
Beter op elkaar afgestemde zorg voor mensen met
dubbelproblematiek. Oplossen van knelpunten. |
Informatie over de voortgang |
Er zijn verbeteracties ingezet op de gebieden: Kortdurende crisisopvang GGZ- en verslavingszorgconsultatie binnen de
maatschappelijke opvang en de kortdurende nachtopvang Meer Korsakov-bedden Samenwerking GGZ en Parnassia tav drugs- en
alcoholproblematiek |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia, GGZ-Delfland |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia, GGZ-Delfland, Politie, DODB,
Maatschappelijke opvang. |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Het overleg komt halfjaarlijks bijeen ivm
voortgangsbewaking en afstemming. |
Financiering |
n.v.t. |
4Q.
Programma voor kinderen van verslaafden
Doelen/ doelgroep |
Opzetten van basiszorgcoördinatie (casemanagement)
en hulpaanbod voor kinderen van verslaafden. |
Aanpak methode |
Werkgroep ontwikkeld een regionaal plan DWO. |
Beoogd resultaat |
Kinderen van verslaafden krijgen voldoende zorg en
aandacht. |
Informatie over de voortgang |
De werkgroep ontwikkeld in de eerste helft van
2003 een plan van aanpak. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
GGZ-Delfland |
Uitvoerende organisaties |
GGZ, GGD, Parnassia, Bureau Jeugdzorg, Spel en
opvoeding. |
Overige betrokken organisaties |
Raad voor de Kinderbescherming, AMK,
boddaertcentra, SJD, SPD |
Tijdsplanning |
Eerste half jaar 2003 opstellen plan. |
Financiering |
AWBZ |
4R.
Groepscursussen Vrouwengezondheidscentrum
Doelen/ doelgroep |
|
Aanpak methode |
Groepscursus voor gokverslaafden Groepscursus voor familieleden van gokverslaafden Groepscursus medicijnverslaving voor allochtone
vrouwen |
Beoogd resultaat |
Deelnemers leren beter om te gaan met medicijn- of gokverslaving. |
Informatie over de voortgang |
Het betreft 3 pilots. Na evaluatie wordt besloten
over eventuele voortzetting. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Vrouwengezondheidscentrum, gemeente Delft |
Uitvoerende organisaties |
Vrouwengezondheidscentrum |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Evaluatie in 2003 |
Financiering |
In 2002 vanuit Doeluitkering verslavingszorg |
4S.
AA Werkgroep (Anonieme alcoholisten)
Doelen/ doelgroep |
Zelfhulp door mensen met alcoholproblemen |
Aanpak methode |
Wekelijkse groepsbijeenkomsten |
Beoogd resultaat |
Zelfhulp |
Informatie over de voortgang |
Zelfstandig en onafhankelijk initiatief. Subsidie
wordt verleend voor de gespreksruimte. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
AA Werkgroep |
Uitvoerende organisaties |
AA werkgroep |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
4T.
Lotus Lotgenoten
Doelen/ doelgroep |
Zelfhulp door en voor familieleden van
verslaafden. |
Aanpak methode |
Netwerk van zelfhulpgroepen van familieleden van
verslaafden (diverse soorten verslaving). Gespreksleiders zijn geschoolde
vrijwilligers |
Beoogd resultaat |
Familieleden van verslaafden zijn beter in staat
om te gaan met verslavingsproblematiek. |
Informatie over de voortgang |
Er zijn voldoende geschoolde gespreksleiders. Het
aantal groepen breidt zich uit. Er wordt een netwerk opgezet met bestaande hulpverleningsinstellingen
en eerstelijns gezondheidszorg. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Lotus Lotgenoten, RPCP |
Uitvoerende organisaties |
Lotus Lotgenoten |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend. Evaluatie in 2003 ivm eventuele
verdere subsidiëring. |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg |
5.
Maatschappelijk herstel
Maatschappelijk
herstel is voor bepaalde groepen verslaafden vaak van doorslaggevende
betekenis. Het behouden of herwinnen van een sociale structuur is voor hen van
groot belang. Om verslaafden een kans te geven op maatschappelijk herstel zal
er geïnvesteerd moeten worden in nieuwe activiteiten en ondersteuning. Naast
behandeling en begeleiding van deze groep dient er aandacht te zijn voor wonen,
werken, dagbesteding, inkomen en vrije tijdsbesteding. Ook de gewone zaken in
hun leven dienen geregeld te worden. De uitdaging is het bouwen van
maatschappelijke steunsystemen rond deze langdurig zorgafhankelijke cliënten.
Er dienen meer ondersteuningsprogramma’s te komen op het gebied van
dagbesteding, wonen, inkomen (budgetbegeleiding, schuldhulpverlening), vrije
tijdsbesteding, etc. Een aanpak op maat is hierbij van cruciaal belang, omdat
de gevraagde noodzakelijke ondersteuning voor iedere (ex) verslaafde weer
anders is. Ook de directe omgeving (sociaal netwerk) en de indirecte omgeving
(de maatschappij, burgers die bijvoorbeeld slachtoffer zijn van
drugsgerelateerde criminaliteit) hebben hun belang bij maatschappelijk herstel
van verslaafden.
De
regie rond het bouwen van de steunsystemen dient bij de gemeente te liggen. Het
vergt een intensieve samenwerking van o.a. de verslavingszorg, GGZ,
maatschappelijke opvang, maatschappelijk werk, GGD, sociale dienst,
woningbouwverenigingen en politie.
Activiteiten
Maatschappelijk herstel 2003
5A.
Fase 4 beleid gericht op reïntegratie van verslaafden
Doelen/ doelgroep |
Verslaafden nemen actief deel aan
reïntegratieprojecten in het kader van de het fase 4 beleid. |
Aanpak methode |
Speciale aandacht voor deze groep binnen het
beleid klantmanagement (bv. Deskundigheidsbevordering van consulenten) Eventueel inkopen bij Parnassia van bemiddeling
naar (vrijwilligers) werk of andere vormen van dagbesteding. |
Beoogd resultaat |
Een gestructureerde dagbesteding voor verslaafden. |
Informatie over de voortgang |
Overleg hierover start. |
Uitvoerende organisaties |
Gemeente Delft. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente Delft. |
Overige betrokken organisaties |
Parnassia, DODB, Maatschappelijke opvang. |
Tijdsplanning |
Afspraken in 2003. |
Financiering |
Activeringsbudgetten. |
5B.
Dagactiviteiten voor verslaafden
Doelen/ doelgroep |
Het aanbieden van zinvolle dagactiviteiten aan
verslaafden. |
Aanpak methode |
Opzetten van een structureel
dagactiviteitenprogramma binnen de dagopvang. Uitbreiding van laagdrempelige dagactiviteiten
(vergelijkbaar met het schoonhoudproject en het fietsenproject). Haalbaarheid en wenselijkheid onderzoeken van apart dagactiviteitencentrum (evt. in
samenwerking met GGZ-Delfland) Mogelijkheden onderzoeken van een uitzendbureau
tbv cliënten van dagopvang, maatschappelijke opvang. |
Beoogd resultaat |
Verslaafden besteden hun dag op een zinvolle
wijze. |
Informatie over de voortgang |
Projecten Schoonhouden openbare ruimte en
Weesfietsen lopen. Binnen de dagopvang worden plannen gemaakt voor
een dagprogramma. 5 tot 10 bezoekers van de dagopvang krijgen
job-coaching van Bureau Wesseling. |
Uitvoerende organisaties |
Gemeente Delft, DODB, Maatschappelijke opvang |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente Delft, DODB |
Overige betrokken organisaties |
Parnassia |
Tijdsplanning |
Onderzoek naar verdere mogelijkheden in 2003 Uitbreiding van dagactiviteiten dagopvang in 2003. |
Financiering |
Doeluitkering verslavingszorg, p.m. |
5C.
Budgetbegeleiding en schuldhulpverlening
Doelen/ doelgroep |
Het bieden van een laagdrempelige vorm van
budgetbegeleiding en schuldhulpverlening aan verslaafden. |
Aanpak methode |
Onderzoek van mogelijkheden.Nader overleg met
verschillende gemeentelijke instanties. |
Beoogd resultaat |
Verslaafden krijgen budgetbegeleiding en
schuldhulpverlening die bij hen past. |
Informatie over de voortgang |
De dagopvang doet zelf aan budgetbegeleiding en
schuldbemiddeling. Men mist hiervoor de expertise en de mogelijkheden van een
professionele instantie. Bovendien leidt het tot veel conflicten met
cliënten |
Uitvoerende organisaties |
Gemeente Delft
(Beleid&Projecten, Inkomen, Budgetwinkel, Duit), |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente Delft |
Overige betrokken organisaties |
Evt. externe bureau’s |
Tijdsplanning |
Beleidsontwikkeling in 2003 |
Financiering |
p.m. |
Delft
ontvangt als centrumgemeente DWO jaarlijks een doeluitkering verslavingszorg
van het ministerie van VWS. Vanaf 2001 zijn de uitkeringen van verslavingszorg
en maatschappe-lijke opvang samengevoegd tot 1 budget. De gezamenlijke
uitkering bedroeg in 2002 € 1.481.988
(incl. accres). Jaarlijks mag maximaal 30% overgeheveld worden naar het
volgende jaar.
Bijdrage 2002 MO/VZ |
1.427.326 |
Accres 2002 |
54.662* |
Overheveling 2002 |
379.938 |
Totaal
|
1.861.926 |
VZ (58.3 %) |
1.085.503 |
* Het jaarlijks accres wordt pas de tweede helft van het
jaar bekend gemaakt.
Activiteit
|
Kosten 2003
|
Doeluitkering
Verslavingszorg |
Andere
financiering
|
Preventie en
voorlichting
|
|
|
|
1A. Voorlichting VO scholen |
|
|
|
1B. Voorlichting op basisscholen |
p.m. |
p.m. |
|
1C. Participatie www.Drugsweb.nl |
3.960 (+ promotie p.m.) |
3.960 |
|
1D. Voorlichting allochtone jongeren en hun ouders |
37.000 |
18.500 |
18.500 preventie jongeren |
1E. Alcoholpreventie studenten |
|
|
|
1F. Voorlichting sociaal cultureel werk |
|
|
|
1G. Scholing thuiszorgmedewerkers |
|
|
|
1H. Voorlichting algemeen publiek |
|
|
|
Totaal preventie
Parnassia
(behalve 1B, 1C, 1D) |
91.771 |
91.771 |
|
subtotaal
|
132.731 |
114.231 |
|
Preventie en
regelhandhaving
|
|
|
|
2A. Taskforce jongeren
|
p.m. |
p.m. |
Preventie
jongeren |
2B.
Alcoholmatigingsbeleid
|
p.m. |
p.m. |
Veiligheidsbeleid |
2C.
Preventie jongeren Westland
|
Preventiebudget Parnassia |
Preventiebudget Parnassia |
|
subtotaal
|
p.m. |
p.m. |
|
Signalering
en verwijzing
|
|
|
|
3A.
Bekendheid lokale verslavingszorg
|
2.300 |
2.300 |
|
subtotaal
|
2.300 |
2.300 |
|
Ambulante
zorg
|
|
|
|
4A.
Afstemming alcoholzorg
|
p.m. |
p.m. |
AWBZ |
4B. Rapportage Parnassia
|
p.m. |
p.m. |
|
4D.
Aanpak overlast alcohol- en drugs
verslaafden |
p.m. |
p.m. |
Veiligheidsbeleid |
4E.
Verbetering kwaliteit dagopvang
|
p.m. |
p.m. |
|
4G.
Poliklinische voorziening Westland
|
33.400 |
33.400 |
|
4H.
Toeleiding naar zorg
|
39.225 |
39.225 |
|
4I.
Psychosociale zorg drugs
|
38.520 |
38.520 |
|
4J.
Methadonverstrekking
|
73.399 |
73.399 |
|
4K.
Psychosociale zorg overig
|
79.087 |
79.087 |
|
4M.
Bemoeizorg alcoholverslaafden
|
83.744 |
83.744 |
|
4N.
Alcoholactieplan
|
|
|
AWBZ |
4O.
Dagopvang DODB
|
246.108 |
246.108 |
|
4Q.
Programma kinderen van
verslaafden |
|
|
AWBZ |
4R.
Groepscursussen VGC
|
p.m. |
p.m. |
|
4S.
AA Werkgroep
|
964 |
964 |
|
4T.
Lotus Lotgenoten
|
2.720 |
2.720 |
|
subtotaal
|
597.167 |
597.167 |
|
Maatschappelijk
herstel
|
|
|
|
5A.
Fase 4 beleid
|
p.m. |
|
activeringsbudgetten |
5B.
Uitbreiding dagactiviteiten
|
p.m. |
p.m. |
p.m. |
5C.
Budgetbegeleiding en schuld-
hulpverlening |
p.m. |
p.m. |
p.m. |
subtotaal
|
p.m. |
p.m. |
p.m. |
Overhead
Parnassia (huisvesting)
|
29.160 |
29.160 |
|
Ambtelijke
capaciteit
|
24.287 |
24.287 |
|
subtotaal
|
53.447 |
53.447 |
|
|
|
|
|
Totaal
|
785.645 |
767.145 |
|