BIJLAGE 1.

 

ACTIVITEITENPLAN

 

Ambulante Verslavingszorg Gemeente Delft 2003

 

 

 

    Inleiding

 

De gemeente delft vervult op basis van de Welzijnswet de rol van centrumgemeente ambulante verslavingszorg binnen de regio Delft, Westland, Oostland. Hiertoe ontvangt de gemeente Delft jaarlijks een doeluitkering. Deze doeluitkering wordt in overleg met de regiogemeenten ingezet. In 2003 is vanuit de doeluitkering verslavingsbeleid ongeveer

€ 1.085.500 beschikbaar.

 

De Nota verslavingszorg 2003 - 2007 van de gemeente Delft maakt onderdeel uit van de Nota lokaal gezondheidsbeleid. De algemene doelstelling van het lokaal gezondheidsbeleid kan omschreven worden als: ”Het bevorderen van gelijke kansen op gezondheid en een gelijke toegang tot de gezondheidszorg voor iedereen”.

Binnen het Delftse gezondheidsbeleid zijn de volgende leidende principes als uitgangspunt gekozen:

1.       Uitvoering van wettelijke taken

2.       Vraagsturing

3.       Toegang tot de zorg

4.       Zorg voor risicogroepen

 

De gemeente Delft hanteert de volgende visie als het gaat om verslavingszorgbeleid:

De centrale doelstelling van het alcohol- en drugsbeleid is het ontmoedigen van gebruik van genotmiddelen en het beperken van de risico’s van het gebruik voor de gebruiker zelf, diens omgeving en de maatschappij  als geheel.

Dit betekent dat:

-          zoveel mogelijk startend gebruik moet worden tegengegaan en indien er wordt gebruikt er voor te zorgen dat dit verstandig gebeurt (door middel van preventie).

-          vermeden moet worden dat verslaafden door hun gebruik in de problemen komen; en als dat toch gebeurt dat zij bij het oplossen van deze problemen worden ondersteund (door middel van zorg).

-          gebruikers en verslaafden de aansluiting bij de maatschappij niet verliezen dan wel weer terug krijgen (door middel van maatschappelijk herstel).

Bovendien dient verslavingsbeleid niet alleen vanuit het perspectief van de zorgvrager maar ook vanuit de omgeving, de maatschappij beredeneerd te worden. Dat betekent dat voorkomen moet worden dat de omgeving last heeft van verslavingsproblematiek. Ook de directe sociale omgeving (zoals ouders) verdient de nodige aandacht.

 

Vanuit deze integrale benadering wordt gekozen voor een ketenbenadering. De verslavingszorgketen bestaat uit de volgende onderdelen:

a.       preventie en voorlichting

b.       preventie en regelhandhaving

c.       signalering en verwijzing

d.       ambulante zorg

e.       maatschappelijk herstel

Aan deze onderdelen worden aparte hoofdstukken gewijd.

Binnen de keten wordt onderscheidt gemaakt tussen jongeren en volwassenen.

Een samenhangende aanpak van verslavingszorg staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. De verschillende onderdelen van de keten zijn veelal los van elkaar georganiseerd, zo ook in Delft. Het is dus van belang hier de komende jaren meer samenhang in te brengen. Vanuit deze integrale benadering is het vanzelfsprekend van groot belang dat er een goede samenwerking en afstemming is tussen de verschillende voorzieningen en beleidsterreinen.

 

De Nota verslavingszorg 2003 – 2007 vormt een startpunt als het gaat om het opzetten van een integraal verslavingsbeleid. Dit impliceert dat naast de concrete activiteiten die voorgesteld worden, de komende jaren een aantal zaken nog ontwikkeld dienen te worden.

Jaarlijks worden, in samenspraak met de regiogemeenten, de activiteiten en tussentijdse evaluatiegegevens vastgelegd in een  activiteitenplan. De gemeente stelt het plan op; de organisaties waarmee afspraken zijn gemaakt leveren de gegevens. De gemeente heeft de rol van coördinator en toezichthouder,  maakt prestatieafspraken en checkt de kwaliteit van het geleverde. In 2003 wordt zal een systeem opgezet worden om doelstellingen en afspraken m.b.t. het verslavingsbeleid te kunnen monitoren.

 

1.        Preventie en voorlichting

 

Voorlichting dient in de eerste plaats gericht te zijn op het (met name jongeren) bewust maken van de risico’s van genotmiddelen. Die risico’s betreffen niet alleen de gezondheid van  de middelengebruiker zelf, maar ook zijn of haar (directe) omgeving. Middelengebruik gaat nogal eens samen met overlast, roekeloos gedrag, vandalisme, verkeersongelukken, agressie tijdens het uitgaan of in de relationele sfeer.

Zicht op wie genotmiddelen gebruiken, in welke mate er sprake is van experimenterend, dan wel excessief gebruik en op ontwikkelingen trends is nodig om in te spelen op wat aan preventie gewenst is.

Voorlichting dient vooral effectief te zijn. Goed informeren van m.n. jongeren maar ook hun ouders is belangrijk. De aandacht zal echter niet alleen naar kennisvermeerdering maar vooral ook naar gedragsbeïnvloeding moeten gaan.

 

Alle activiteiten op het gebied van preventie en voorlichting worden gecoördineerd en afgestemd binnen het Preventieplatform Verslavingsbeleid, onder regie van de GGD.

 

 

Activiteiten preventie en voorlichting in 2003

 

1A. Voorlichting op scholen voor voortgezet onderwijs

Doelen/ doelgroep

Voorlichting over het omgaan met genotsmiddelengebruik aan leerlingen en hun ouders. Ontwikkelen van genotsmiddelenbeleid van de scholen voor voortgezet onderwijs.

Aanpak methode

Voorlichtingsprogramma De gezonde school en genotmiddelen, gericht op leerlingen, ouders, schoolbeleid. Aanvullende voorlichtingsactiviteiten door PRAT.

Bijeenkomst met schoolbesturen in 2003. Afsluiten van een convenant.

Beoogd resultaat

Uitbreiding van voorlichtingsactiviteiten naar alle scholen voor voorgezet onderwijs binnen de regio.

Informatie over de voortgang

Inventarisatie uitgevoerd, concept-draaiboek geschreven. Op een aantal scholen draait het programma De gezonde school en genotmiddelen al. PRAT geeft voorlichting op verschillende scholen.

Uitvoerende organisaties

Parnassia, GGD, PRAT

Aansturing en voortgangsbewaking

Preventieplatform onder regie van de GGD.

Overige betrokken organisaties

Gemeente Delft, regiogemeenten, DODB.

Tijdsplanning

Invulling in 2003

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

1B. Voorlichting op basisscholen

Doelen/ doelgroep

Leerlingen uit het basisonderwijs sociaal weerbaar maken en leren omgaan met groepsdruk m.b.t. het (toekomstig) genotmiddelengebruik.

Ouders informeren over het experimenteergedrag van hun kinderen en hen ondersteuning bieden m.b.t. vragen en zorgen hierover.

Aanpak methode

Er wordt een voorlichtingsaanbod ontwikkeld- en vervolgens aangeboden aan basisscholen.

Uitgangspunt is dat de scholen zelf voorlichting geven. Voorlichting is m.n. gericht op sociaal emotionele ontwikkeling.

Beoogd resultaat

Gestruktureerde, brede aanpak binnen het basisonderwijs in de gehele regio. Basisscholen maken actief gebruik van de voorlichtingsactiviteiten.

Informatie over de voortgang

Werkgroep buigt zich over mogelijkheden en beschikbaar- of te ontwikkelen materiaal.

In 2003 wordt gestart met een pilot in Pijnacker – Nootdorp.

Aansturing en voortgangsbewaking

Preventieplatform onder regie van de GGD

Uitvoerende organisaties

Parnassia, GGD, PRAT

Overige betrokken organisaties

Gemeente Delft, regiogemeenten.

Tijdsplanning

Ontwikkeling en eerste aanbod in 2003

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

1C. Participatie www.Drugsweb.nl

Doelen/ doelgroep

Interactieve, laagdrempelige, 24 uurs beschikbare voorlichting aan jongeren.

Aanpak methode

Website over genotmiddelengebruik onder jongeren voor informatie, onderlinge uitwisseling en persoonlijk antwoord op vragen. Specifieke regionale informatie.

Promotiecampagne gericht op plaatsen waar jongeren komen.

Beoogd resultaat

Jongeren binnen de regio DWO maken actief gebruik van de website.

Informatie over de voortgang

Medewerking gemeenten is informeel toegezegd.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia, gemeente Den Haag, JIP Den Haag

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

Gemeente Delft, gemeente Leiden, gemeente Gouda, gemeente Zoetermeer.

Tijdsplanning

In 2003 verdere ontwikkeling en opzet promotiecampagne.

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

 

1D. Voorlichting aan allochtone jongeren en hun ouders

Doelen/ doelgroep

Voorlichting over de genotmiddelengebruik aan allochtone jongeren en hun ouders

Aanpak methode

Aanvullende voorlichtingsactiviteiten voor allochtone jongeren aansluitend bij activiteiten in het kader van project Opgroeien in Delft.

Genotmiddelengebruik onder jongeren bespreekbaar maken onder allochtone ouders via intermediairen uit de eigen cultuur. Uitwisseling met andere initiatieven binnen de regio (Naaldwijk).

Beoogd resultaat

Allochtone jongeren en met name hun ouders hebben basiskennis over genotmiddelen en kunnen daarover met elkaar in gesprek gaan.

Informatie over de voortgang

Plan in ontwikkeling

Aansturing en voortgangsbewaking

Projectleider Opgroeien in Delft

Uitvoerende organisaties

Nader te bepalen

Overige betrokken organisaties

Preventieplatform, Parnassia

Tijdsplanning

2003 en 2004

Financiering

Helft Rijkssubsidie/ helft doeluitkering verslavingszorg

 

1E. Alcoholpreventieprogramma’s gericht op studenten

Doelen/ doelgroep

Voorlichting over alcoholgebruik aan studenten.

Aanpak methode

Studentencampagne “Ik ben zat en wie ben jij?”, gericht op eerstejaars studenten.

Cursus “En morgen is er weer college?!” voor barpersoneel en bestuurders van studentenverenigingen.

Barpersoneel krijgt de IVA (Instructie Verantwoord Alcoholgebruik).

Beoogd resultaat

Kennisvermeerdering over de effecten van alcohol.

Bewustwording van eigen gebruik.

Aanzet geven tot alcoholbeleid en een alcoholbestuursreglement binnen studentenverenigingen.

Bijdrage leveren aan het voorkomen van alcoholgerelateerde incidenten.

Informatie over de voortgang

Vindt reeds enkele jaren plaats. Het programma voor barpersoneel en bestuurders wordt geëvalueerd op effectiviteit en mogelijk aangepast.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia.

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

TU Delft

Tijdsplanning

Jaarlijks

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

1F. Voorlichting binnen sociaal cultureel werk/ jongerencentra

Doelen/ doelgroep

Verslavingspreventie gericht op jongeren die het sociaal cultureel werk (of jongerencentra) bezoeken.

Aanpak methode

Cursus Jongeren, genotmiddelen en dan aan jongerenwerkers gericht op kennisoverdracht, attitudevorming, signalering en het instellingsbeleid.

Cursus beleid en regelgeving.

Cursus om jongerenwerkers zelf voorlichting te kunnen laten geven.

Cursus motiverende gesprekstechnieken.

Regionaal krantje Da’s Kicke voor sociaal cultureel werk.

Het geven van consultatie aan jongerenwerkers en vrijwilligers.

Beoogd resultaat

Een bijdrage leveren aan het voorkomen van risicovol of problematisch gebruik van genotmiddelen.

Signaleren van verslavingsproblematiek.

Het beleid m.b.t. Delft dient onderdeel uit te gaan maken van de Taskforce jongeren.

Het beleid m.b.t. Westland onderdeel uit laten maken van het preventieplan voor Westlandjongeren.

Informatie over de voortgang

In enkele Westlandgemeenten worden al wat cursussen gegeven en wordt beleid ontwikkeld.

In Delft en Pijnacker/Nootdorp moet eea nog volledig van de grond komen. Complicerende factor vormt het gebrek aan jongerenwerkers.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

Preventieplatform, Taskforce Jongeren, Breede Welzijnsorganisatie Delft, Dario Fo, JIP Delft.

Tijdsplanning

2003:

-Beleidsontwikkeling Westland, Delft (Taskforce) en Pijnacker/Nootdorp.

vanaf 2004: uitvoering.

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

1G. Scholing thuiszorgmedewerkers

Doelen/ doelgroep

Scholen van thuiszorgmedewerkers m.b.t. verslavingsproblematiek.

Aanpak methode

Verzorgen van een module over verslavingsproblematiek binnen de basisopleiding voor nieuwe thuiszorgmedewerkers.

Beoogd resultaat

Thuiszorgmedewerkers zijn in staat om tijdig verslavingsproblematiek te kunnen signaleren.

Thuiszorgmedewerkers zijn in staat om te kunnen gaan met mensen met verslavingsproblemen.

Informatie over de voortgang

Wordt nu ongeveer 2x per jaar gegeven.

Aansturing en voortgangsbewaking

Maatzorg

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

Mondriaan, Maatzorg

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

1H. Voorlichtingscampagnes algemeen publiek

Doelen/ doelgroep

Voorlichting over genotmiddelen aan algemeen publiek

Aanpak methode

-          Mailings naar instellingen.

-          Alcoholtentoonstelling in bibliotheken en gemeentehuizen.

-          Campagne “Drugs laat je niks wijsmaken”, gericht op jongeren en ouders.

-          “Ben jij sterker dan drank?”. Jongeren geven voorlichting aan jongeren (oa kennistests waar je iets mee kunt winnen).

Beoogd resultaat

Kennisvermeerdering genotmiddelengebruik en de daaraan verbonden risico’s.

Bijdrage aan verbetering van communicatie tussen jongeren en hun ouders over genotmiddelengebruik.

Informatie over de voortgang

Lopende jaarlijkse trajecten.

Mailings vinden 3x per jaar plaats.

Alcoholtentoonstelling heeft in enkele Westlandgemeenten gestaan.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia.

Uitvoerende organisaties

Parnassia.

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

2003: evaluatie op effectiviteit (bereik, deelname) en prioriteitsstelling.

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg en landelijke voorlichtingsbudgetten.

 

2.        Preventie en regelhandhaving

 

Preventiebeleid gericht op genotmiddelengebruik dient onlosmakelijk verbonden te zijn met een goed beleid op het gebied van toezicht en regelhandhaving Het gaat hier niet alleen om het naleven van wettelijke voorschriften en plaatselijke verordeningen. De verslavingszorg dient een adviserende en consulterende rol te  vervullen m.b.t. toezicht en regelhandhaving.

Hoe de omgeving met het genotmiddelen en de risico’s van verslaving omgaat is zeker zo belangrijk. Regels (bijvoorbeeld de leeftijdsgrens alcoholverkoop) dienen daadwerkelijk gehandhaafd te worden. Er dient een goed beleid te zijn (o.a. huisregels) op plaatsen waar genotmiddelen worden verkocht en gebruikt. Ook signalering en verwijzing hoort daar onderdeel van uit te maken. Toezicht en verantwoord beleid kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van misbruik van genotmiddelen.

Willen deze zaken waargemaakt kunnen worden, dan zal er sprake moeten zijn van het ontwikkelen van een meersporenbeleid, waaraan verschillende partijen die in aanraking komen met genotmiddelengebruik hun bijdrage moeten leveren. Zo zullen bijvoorbeeld organisaties en instellingen die in contact komen met jongeren aandacht moeten besteden aan preventiebeleid.

 

 

Activiteiten preventie en regelhandhaving 2003

 

2A. Taskforce jongeren

Doelen/ doelgroep

Aanpakken van drugsgerelateerde overlast door (groepen) jongeren.

Preventie gericht op toezicht, huisregels, signalering en interventie.

Aanpak methode

Nader te ontwikkelen.

Beoogd resultaat

Minder drugsgerelateerde overlast door (groepen) jongeren.

Verantwoord beleid t.a.v. toezicht, regelgeving, preventie en signalering binnen jongerencentra, horecabeleid, evenementenbeleid, coffeeshops, sportkantines, scholen.

Informatie over de voortgang

Genoemde aanpak gaat deel uitmaken van de Taskforce gericht op problematische jongerengroepen. Hiermee wordt in 2003 een start gemaakt.

De Taskforce gaat tevens deel uit maken van het Integraal veiligheidsbeleid.

Afstemming is nodig met projecten als Veilig uit en De Veilige School.

Aansturing en voortgangsbewaking

Projectleider Integraal jongerenbeleid.

Stuurgroep (gemeente, politie, BWD, Parnassia).

Uitvoerende organisaties

Interventiegroep (politie, ambulant jongerenwerkers), Parnassia

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Start in 2003

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg/ veiligheidsbudget

 

2B. Alcoholmatigingsbeleid

Doelen/ doelgroep

Maatregelen om onverantwoord alcoholgebruik terug te dringen tijdens het uitgaan in het weekend. Benadering vanuit veiligheids- en gezondheidsoverwegingen.

Aanpak methode

Aanvullende maatregelen ontwikkelen in het kader van het bestaande project Veilig Uit, met name gericht op de binnenstad tijdens de late uren in het weekend.

Beoogd resultaat

Minder alcoholgerelateerde overlast en agressie tijdens en na het uitgaan in het weekend.

Informatie over de voortgang

Start in 2003

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente

Uitvoerende organisaties

Gemeente, (studenten) Horeca, Politie, Justitie (OM), Parnassia.

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Start in 2003

Financiering

Budgetten veiligheidsbeleid/ Doeluitkering verslavingszorg

 

2C. Preventieplan jongeren in het Westland

Doelen/ doelgroep

Er dient meer aandacht te komen voor overmatig- en risicovol gebruik van genotmiddelen door Westlandjongeren.

Aanpak methode

Diagnose door Parnassia. Discussiebijeenkomsten met relevante partners teneinde draagkracht te verwerven en voorstellen te doen voor preventiebeleid.

Delft stimuleert vanuit de centrumgemeente rol beleidsontwikkeling bij de gemeenten. Speciale aandacht voor “hokkenproblematiek”.

Beoogd resultaat

Binnen de Westlandgemeenten is sprake van samenhangend preventie- en signaleringsbeleid, gericht op jongeren en genotmiddelen.

Informatie over de voortgang

Discussiegroep alcohol en jongeren in het Westland is gestart.

Door Parnassia wordt een preventieplan ontwikkeld.

Westlandgemeenten zijn uitgenodigd deel te nemen aan het Preventieplatvorm.

Westlandgemeenten willen een hoofdstuk verslavingsbeleid opnemen in hun gezamenlijke nota volksgezondheid.

Aansturing en voortgangsbewaking

Preventieplatform onder regie van de GGD.

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

Politie Haaglanden, horeca, Westlandgemeenten.

Tijdsplanning

Discussie en beleidsaanzetten in 2003. Concreet beleid en uitvoering vanaf 2004

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

3.       Signalering en verwijzing

 

De verslavingszorg dient:

- Voor iedere burger binnen DWO toegankelijk te zijn

- Laagdrempelig te zijn

- Geconsulteerd te worden bij gesignaleerde problemen

- Bij burgers en (verwijs)instellingen voldoende bekend te zijn

Aan de andere kant is aan de instellingen en eerste lijnsvoorzieningen om hun verantwoordelijkheid te nemen als het gaat om signalering van (dreigende) problemen en zonodig doorverwijzing naar de verslavingszorg. Goede afspraken over protocollering en samenwerking op dit gebied zijn daarom van groot belang. Dit geld met name als het gaat om risicogroepen zoals experimenterende jongeren.

Er dient antwoord te geven op de vragen: Wie signaleert, gebeurt dat bewust en methodisch, waar kan men z’n signalen kwijt en wie doet er vervolgens wat.

De komende jaren dient gewerkt te worden aan kennisbevordering en beleidsontwikkeling  bij potentiële signaleerders en verwijzers m.b.t. verslavingsproblematiek. Speciale aandacht zal daarbij uitgaan naar de risicogroep jongeren.

 

 

Activiteiten signalering en verwijzing 2003

 

3A. Bekendheid lokale verslavingszorg

Doelen/ doelgroep

Meer bekendheid van het aanbod van de lokale verslavingszorg bij potentiële signaleerders en verwijzers.

Aanpak methode

Ontwikkelen van een folder en verspreiden binnen eerstelijns voorzieningen en andere potentiële verwijzers.

Beoogd resultaat

Eerstelijns voorzieningen hebben kennis van het zorgaanbod van de verslavingszorg, verwijzen makkelijker door naar de verslavingszorg en maken meer gebruik van de consultatiefunctie.

Informatie over de voortgang

Realisatie in 2003

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Realisatie in 2003

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

3B. Actief signaleren en verwijzen door potentiële signaleerders van verslavingsproblematiek

Doelen/ doelgroep

Beleidsontwikkeling bij potentiële signaleerders van verslavingsproblematiek, gericht op actief signaleren en verwijzen.

Aanpak methode

- Taskforce jongeren

- Preventie jongeren Westland

- Alcoholactieplan (zie: Zorg)

- Signaleringsoverleg alcoholverslaafden (zie: Zorg)

- Netwerkparticipatie Parnassia (zie: Zorg)

Beoogd resultaat

Potentiële signaleerders van verslavingsproblematiek signaleren actief en verwijzen door naar de verslavingszorg.

Informatie over de voortgang

Zie bij de verschillende activiteiten

Aansturing en voortgangsbewaking

Idem

Uitvoerende organisaties

Idem

Overige betrokken organisaties

Idem

Tijdsplanning

Idem

Financiering

Idem

 

4.       Ambulante zorg

 

Delft dient vanuit haar rol als centrumgemeente zorg te dragen voor een gedegen hulpaanbod op het gebied van de ambulante verslavingszorg. Dit hulpaanbod dient:

- Beschikbaar te zijn voor alle inwoners van DWO.

Er dient gestreefd te worden naar regionale spreiding en er dient overlegd te worden met de regiogemeenten. Beschikbaarheid betekent ook bekendheid met- en laagdrempeligheid.

- Vraaggericht te worden ingevuld.

Dat wil zeggen: Het aanbod dient  afgestemd te zijn op de vraag/ behoefte van de doelgroep. Hierbij dient de verslavingszorg zich niet alleen meer te richten op mensen die gemotiveerd zijn om af te kicken maar ook een aanbod te ontwikkelen voor niet gemotiveerde verslaafden

- Kwalitatief van een behoorlijk niveau te zijn.

- Effectief en doelmatig te worden ingezet.

Effectiviteit en doelmatigheid worden onder andere bewaakt middels de prestatieafspraken die de gemeente met de aanbieders van zorg en dagopvang maakt. Jaarlijks vinden subsidieonderhandelingen plaats aan de hand van evaluatie van prestatieafspraken en nieuwe ontwikkelingen.

- Extra rekening te houden met risicogroepen.

Zoals bijvoorbeeld allochtone verslaafden.

 

Een goede samenwerking en afstemming tussen de verschillende zorgaanbieders binnen de verslavingszorg en tussen de verschillende zorgcircuits, wordt gezien de vermaatschappelijking van de zorg van steeds groter belang. Afstemming dient gezocht te worden met activiteiten op het terrein van (onder meer) maatschappelijk herstel, maatschappelijke opvang en OGGZ.

 

 

Activiteiten Ambulante zorg in 2003

 

4A. Afstemming in de zorg voor alcoholverslaafden

Doelen/ doelgroep

Samenhangend beleid creeëren en mogelijk uitbreiden van de activiteiten gericht op de ambulante en outreachende zorg voor alcoholisten.

Aanpak methode

Afstemmingsoverleg tussen Parnassia, GGZ-Delfland, Zorgkantoor DWO en gemeente Delft.

Terugkoppeling in het overleg dubbelproblematiek en het signaleringsoverleg alcoholverslaafden.

Beoogd resultaat

Duidelijke afspraken over werkwijze, taakverdeling en onderscheid tussen welzijnszorg en AWBZ-zorg.

Informatie over de voortgang

Er hebben verkennende gesprekken plaatsgevonden op directie- en managementniveau.

GGZ Alcoholpoli is gestart op bescheiden basis.

Er is sprake van huisvesting van beide partners op het terrein van GGZ-Delfland.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia en GGZ-Delfland

Uitvoerende organisaties

Parnassia en GGZ-Delfland

Overige betrokken organisaties

Gemeente Delft, Zorgkantoor DWO

Tijdsplanning

Beleidsontwikkeling (gezamenlijk plan) in 2003

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg/ AWBZ

 

4B. Rapportage Parnassia

Doelen/ doelgroep

Er is behoefte aan gerichtere informatie over het verloop van behandelingen.

Aanpak methode

De verschillende centrumgemeenten onderhandelen met Parnassia over een geschikt informatiesysteem (bijvoorbeeld het halfjaarlijks afnemen van een voortgangsscore bij cliënten).

Beoogd resultaat

Beter zicht op de resultaten van behandeling.

Meer beleidsinformatie.

Informatie over de voortgang

Na overleg tussen de verschillende gemeenten wordt met Parnassia onderhandeld over de mogelijkheden.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

Gemeenten Delft, Den Haag, Leiden, Gouda, Zoetermeer.

Tijdsplanning

Afspraken maken in 2003

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

4C. Zorgmijdende alcoholverslaafden

Doelen/ doelgroep

Er dient meer grip te komen op de groep zorgmijdende alcoholverslaafden.

Aanpak methode

Naast de bestaande activiteiten genoemd onder zorg, wordt een signaleringsoverleg alcoholverslaafden gestart.

Beoogd resultaat

Zorgmijdende alcoholverslaafden worden verleid tot zorg.

Informatie over de voortgang

Start in 2003.

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Delft.

Uitvoerende organisaties

Gemeente Delft, DODB, Parnassia, GGZ-Delfland, Politie, Maatschappelijke opvang.

Overige betrokken organisaties

GGD, Afstemming met het OGGZ beleid.

Tijdsplanning

Start in 2003

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

4D. Overlast harddrugs- en alcoholverslaafden

Doelen/ doelgroep

Verminderen van overlast op straat door harddrugsgebruikers en alcoholverslaafden.

Aanpak van (drugsverslaafde) veelplegers.

Aanpak methode

Aan de hand van de uitkomsten van het ES&E onderzoek bepalen welke opvang/ gebruikersvoorzieningen er moeten komen voor alcoholisten en drugsverslaafden.

Aanpak van overlast rond de dagopvang door verbetering van huisregelbeleid en mogelijk een afgesloten buitenruimte na verhuizing.

Overleg met Politie over de mogelijke bijdrage vanuit de verslavingszorg m.b.t. de aanpak van veelplegers.

Beoogd resultaat

Vermindering van drugs- en alcoholgerelateerde overlast op straat.

Terugdringen van het aantal delicten door drugsverslaafde veelplegers.

Informatie over de voortgang

Het onderzoek naar de wenselijkheid van een gebruikersruimte en eventuele alternatieven is nog niet afgerond.

Het overleg met politie start in 2003.

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Delft

Uitvoerende organisaties

Gemeente Delft, Onderzoeksbureau ES&E, DODB, Maatschappelijke opvang, Parnassia, Politie.

Overige betrokken organisaties

De aanpak van veelplegers maakt onderdeel uit van het integraal veiligheidsbeleid.

Tijdsplanning

Planontwikkeling gebruikersvoorziening in 2003.

Overleg over veelplegers in 2003

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg, veiligheidsbudgetten

 

4E. Kwaliteit van de dagopvang

Doelen/ doelgroep

De kwaliteit voor de dagopvang voor alcohol en drugsverslaafden dient verbeterd te worden

Aanpak methode

Uitbreiding van dagactiviteiten (bv computercursus)

Creeëren van een structureel activiteitenaanbod binnen het centrum.

Verbetering van het huisregelbeleid in en rond het centrum en de handhaving daarvan.

Evaluatie en bijstelling van de budgetondersteuning.

Consultatiemogelijkheden binnen het centrum onderzoeken van GGZ-Delfland t.b.v. bezoekres met psychiatrische problematiek.

Maken van samenwerkingsafspraken met Parnassia.

Rekening houden met kwaliteitseisen bij de verhuizing.

Beoogd resultaat

Verbetering van de kwaliteit voor de dagopvang voor alcohol en drugsverslaafden

Informatie over de voortgang

De eerste initiatieven op het gebied van uitbreiding van activiteiten en een activiteitenprogramma zijn gestart.

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Delft, DODB

Uitvoerende organisaties

Gemeente Delft, DODB

Overige betrokken organisaties

Maatschappelijke opvangorganisaties, Parnassia, GGZ-Delfland.

Tijdsplanning

Gesprekken met bestuur, management en team in 2003.

Concrete plannen gericht op genoemde activiteiten in 2003.

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

4F. Ouderwordende verslaafden

Doelen/ doelgroep

Ouderwordende drugsverslaafden krijgen meer behoefte aan verzorging.

Aanpak methode

Inventarisatie van de doelgroep.

Verkenning van mogelijkheden voor ambulante- en intramurale zorg.

Beoogd resultaat

Ouderwordende drugsverslaafden kunnen gebruik maken van verzorgingsfaciliteiten.

Informatie over de voortgang

Moet nog starten

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Delft

Uitvoerende organisaties

Maatschappelijke opvang, Verpleeghuiszorg, Thuiszorg

Overige betrokken organisaties

Parnassia, DODB, GGZ-Delfland.

Tijdsplanning

Eerste verkenning van mogelijkheden in 2003

Financiering

AWBZ

 

4G. Poliklinische voorziening in het Westland

Doelen/ doelgroep

Het creeëren van een laagdrempelige CAD voorziening in het Westland.

Aanpak methode

Starten van een spreekuur (2 dagdelen) in Naaldwijk of ’s Gravenzande als pilot. Huisvesting bij voorkeur binnen een eerstelijns zorgvoorziening.

Beoogd resultaat

Betere spreiding van verslavingszorgvoorzieningen binnen de regio.

Westlanders met alcoholproblematiek komen sneller bij de verslavingszorg.

Informatie over de voortgang

Moet nog starten

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

Betreffende gemeente, signaleerders en verwijzers

Tijdsplanning

Plan in 2003

Gesprekken met betreffende gemeente in 2003

Start in 2004.

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

4H. Toeleiding naar zorg en consultatie

Doelen/ doelgroep

Toeleiding van verslaafden naar ambulante zorg en AWBZ zorg.

Consultatie voor vragen en problemen rond genotmiddelenproblematiek.

Aanpak methode

Intakes en eenmalige contacten. Bereikbaar voor vragen.

Beoogd resultaat

Mensen met verslavingsproblematiek krijgen de juiste hulp. Snelle en adequate beschikbaarheid.

Informatie over de voortgang

Binnen de vestiging van Parnassia zijn gecertificeerde intakers aanwezig. Iedere cliënt stelt samen met de intaker een behandelplan vast.

Er is sprake van een stijgend aantal intakes in Delft.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

4I. Psychosociale zorg drugs

Doelen/ doelgroep

Individuele begeleiding en behandeling gericht op drugsverslaving.

Aanpak methode

Individueel behandelplan opstellen en begeleiding voor of na de behandeling op gedragstherapeutische basis.

Beoogd resultaat

Verbetering, stabilisatie m.b.t. psychosociaal/ lichamelijk functioneren. Gericht op gecontroleerd gebruik of onthouding.

Informatie over de voortgang

De behandeling is toegankelijk voor alle cliënten met drugsproblematiek en bestaat uit gesprekken door psychologen, maatschappelijke werkers of HBO verpleegkundigen. Medisch onderzoek door een arts kan deel uitmaken van de behandeling.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

4J. Methadonverstrekking

Doelen/ doelgroep

Methadonverstrekking aan heroïneverslaafden

Aanpak methode

Methadon-plus programma

Beoogd resultaat

Stabilisatie van psychosociaal en lichamelijk functioneren.

Afname van illegaal middelengebruik en criminaliteit

Informatie over de voortgang

In Delft is sprake van een stijging van het aantal methadongebruikers

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

4K. Psychosociale zorg overig waaronder alcohol

Doelen/ doelgroep

Behandeling gericht op verbetering in psychosociaal functioneren en afname van middelengebruik. Voorbereiding op vervolgzorgprogramma/ maatschappelijk hersteltraject.

Aanpak methode

Individuele behandeling

Alcoholgespreksgroep

Intake en doorverwijzing gokverslaving

Beoogd resultaat

Verbetering van psychosociaal functioneren

Afname van middelengebruik of onthouding.

Informatie over de voortgang

Deze activiteiten worden aangeboden door maatschappelijk werkers, psychologen en HBO verpleegkundigen. Medisch onderzoek maakt deel uit van de behandeling.

Gokverslaafden worden verwezen naar behandeling in Den Haag (De Gokgroep)

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

4L. Zorg aan allochtone verslaafden

Doelen/ doelgroep

Speciale aandacht voor allochtonen in het kader van de psychosociale zorg.

Aanpak methode

Aandachtsfunctionaris allochtonen binnen het lokale verslavingszorgteam.

Evt. gebruik maken van deskundigheid preventiefunctionarissen Den Haag

Beoogd resultaat

Betere afstemming van de psychosociale zorg op individuele allochtone cliënten (oa grotere toegankelijkheid)

Beleid gericht op allochtone cliënten.

Informatie over de voortgang

Lopende activiteit. Evaluatie in 2003.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

4M. Zorgmijders en overlastgevende verslaafden

Doelen/ doelgroep

Adequate (crisis) hulpverlening verstrekken (incl. doorverwijzing) bij spoedeisende situaties, evt. outreachend.

Aanpak methode

Crisisinterventie

Casemanagement

Outreachende zorg

Netwerkparticipatie

Beoogd resultaat

Snelle en adequate hulp ter plekke voor zorgmijdende- en overlastgevende verslaafden (waaronder alcoholisten).

Actieve signalering van zorgmijders via netwerkparticipatie.

Informatie over de voortgang

Deze aanpak maakt sinds kort deel uit van het project Mobiel Team Verslavingszorg.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

Huisartsen, GGZ (oa Crisisdienst), Politie, GGD, BAW.

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

4N. Alcoholactieplan

Doelen/ doelgroep

Intensivering van laagdrempelige alcoholzorg. Gericht op versterking van de eerste lijn, uitbreiding van lichte zorg.

Aanpak methode

Met huisartsen worden afspraken gemaakt over adviesgesprekken, korte motiverende begeleiding, consultatie, medebehandeling, voortgezette behandeling, casemanagement en verwijzing. Dit alles in samenwerking met de lokale verslavingszorg.

Beoogd resultaat

Laagdrempelige zorg aan mensen met alcoholproblematiek. Signalering en verwijzing naar zorg.

Informatie over de voortgang

Het project bevindt zich nog in een pril stadium. Er hebben inmiddels gesprekken plaatsgevonden met een groot deel van de huisartsen binnen de regio.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

Huisartsen

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

AWBZ

 

4O. Dagopovang voor verslaafden

Doelen/ doelgroep

Laagdrempelige dagopvang voor o.a. alcohol- en drugsverslaafden

Aanpak methode

Huiskamer, activiteiten, maaltijdvoorziening, individule begeleidingsgesprekken, spuitomruil, budgethulp, douchegelegenheid, postadres.

Beoogd resultaat

Laagdrempelige opvang, activering en individule begeleiding van o.a. zorgmijdende verslaafden.

Informatie over de voortgang

De dagopvang maakt onderdeel uit van het fusieproces tussen de maatschappelijke opvang voorzieningen.

Zie: Kwaliteit van de dagopvang.

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Delft, DODB

Uitvoerende organisaties

DODB

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

4P. Overleg dubbelproblematiek

Doelen/ doelgroep

Afstemming- , constateren van knelpunten en initiatieven tot verbetering m.b.t. dubbelproblematiek

Aanpak methode

Overleg

Beoogd resultaat

Beter op elkaar afgestemde zorg voor mensen met dubbelproblematiek.

Oplossen van knelpunten.

Informatie over de voortgang

Er zijn verbeteracties ingezet op de gebieden:

Kortdurende crisisopvang

GGZ- en verslavingszorgconsultatie binnen de maatschappelijke opvang en de kortdurende nachtopvang

Meer Korsakov-bedden

Samenwerking GGZ en Parnassia tav drugs- en alcoholproblematiek

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia, GGZ-Delfland

Uitvoerende organisaties

Parnassia, GGZ-Delfland, Politie, DODB, Maatschappelijke opvang.

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Het overleg komt halfjaarlijks bijeen ivm voortgangsbewaking en afstemming.

Financiering

n.v.t.

 

4Q. Programma voor kinderen van verslaafden

Doelen/ doelgroep

Opzetten van basiszorgcoördinatie (casemanagement) en hulpaanbod voor kinderen van verslaafden.

Aanpak methode

Werkgroep ontwikkeld een regionaal plan DWO.

Beoogd resultaat

Kinderen van verslaafden krijgen voldoende zorg en aandacht.

Informatie over de voortgang

De werkgroep ontwikkeld in de eerste helft van 2003 een plan van aanpak.

Aansturing en voortgangsbewaking

GGZ-Delfland

Uitvoerende organisaties

GGZ, GGD, Parnassia, Bureau Jeugdzorg, Spel en opvoeding.

Overige betrokken organisaties

Raad voor de Kinderbescherming, AMK, boddaertcentra, SJD, SPD

Tijdsplanning

Eerste half jaar 2003 opstellen plan.

Financiering

AWBZ

 

4R. Groepscursussen Vrouwengezondheidscentrum

Doelen/ doelgroep

 

Aanpak methode

Groepscursus voor gokverslaafden

Groepscursus voor familieleden van gokverslaafden

Groepscursus medicijnverslaving voor allochtone vrouwen

Beoogd resultaat

Deelnemers leren beter om te gaan met  medicijn- of gokverslaving.

Informatie over de voortgang

Het betreft 3 pilots. Na evaluatie wordt besloten over eventuele voortzetting.

Aansturing en voortgangsbewaking

Vrouwengezondheidscentrum, gemeente Delft

Uitvoerende organisaties

Vrouwengezondheidscentrum

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Evaluatie in 2003

Financiering

In 2002 vanuit Doeluitkering verslavingszorg

 

 

4S. AA Werkgroep (Anonieme alcoholisten)

Doelen/ doelgroep

Zelfhulp door mensen met alcoholproblemen

Aanpak methode

Wekelijkse groepsbijeenkomsten

Beoogd resultaat

Zelfhulp

Informatie over de voortgang

Zelfstandig en onafhankelijk initiatief. Subsidie wordt verleend voor de gespreksruimte.

Aansturing en voortgangsbewaking

AA Werkgroep

Uitvoerende organisaties

AA werkgroep

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

4T. Lotus Lotgenoten

Doelen/ doelgroep

Zelfhulp door en voor familieleden van verslaafden.

Aanpak methode

Netwerk van zelfhulpgroepen van familieleden van verslaafden (diverse soorten verslaving). Gespreksleiders zijn geschoolde vrijwilligers

Beoogd resultaat

Familieleden van verslaafden zijn beter in staat om te gaan met verslavingsproblematiek.

Informatie over de voortgang

Er zijn voldoende geschoolde gespreksleiders. Het aantal groepen breidt zich uit. Er wordt een netwerk opgezet  met bestaande hulpverleningsinstellingen en eerstelijns gezondheidszorg.

Aansturing en voortgangsbewaking

Lotus Lotgenoten, RPCP

Uitvoerende organisaties

Lotus Lotgenoten

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Doorlopend. Evaluatie in 2003 ivm eventuele verdere subsidiëring.

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg

 

5.       Maatschappelijk herstel

 

Maatschappelijk herstel is voor bepaalde groepen verslaafden vaak van doorslaggevende betekenis. Het behouden of herwinnen van een sociale structuur is voor hen van groot belang. Om verslaafden een kans te geven op maatschappelijk herstel zal er geïnvesteerd moeten worden in nieuwe activiteiten en ondersteuning. Naast behandeling en begeleiding van deze groep dient er aandacht te zijn voor wonen, werken, dagbesteding, inkomen en vrije tijdsbesteding. Ook de gewone zaken in hun leven dienen geregeld te worden. De uitdaging is het bouwen van maatschappelijke steunsystemen rond deze langdurig zorgafhankelijke cliënten. Er dienen meer ondersteuningsprogramma’s te komen op het gebied van dagbesteding, wonen, inkomen (budgetbegeleiding, schuldhulpverlening), vrije tijdsbesteding, etc. Een aanpak op maat is hierbij van cruciaal belang, omdat de gevraagde noodzakelijke ondersteuning voor iedere (ex) verslaafde weer anders is. Ook de directe omgeving (sociaal netwerk) en de indirecte omgeving (de maatschappij, burgers die bijvoorbeeld slachtoffer zijn van drugsgerelateerde criminaliteit) hebben hun belang bij maatschappelijk herstel van verslaafden.

De regie rond het bouwen van de steunsystemen dient bij de gemeente te liggen. Het vergt een intensieve samenwerking van o.a. de verslavingszorg, GGZ, maatschappelijke opvang, maatschappelijk werk, GGD, sociale dienst, woningbouwverenigingen en politie.

 

 

Activiteiten Maatschappelijk herstel 2003

 

5A. Fase 4 beleid gericht op reïntegratie van verslaafden

Doelen/ doelgroep

Verslaafden nemen actief deel aan reïntegratieprojecten in het kader van de het fase 4 beleid.

Aanpak methode

Speciale aandacht voor deze groep binnen het beleid klantmanagement (bv. Deskundigheidsbevordering van consulenten)

Eventueel inkopen bij Parnassia van bemiddeling naar (vrijwilligers) werk of andere vormen van dagbesteding.

Beoogd resultaat

Een gestructureerde dagbesteding voor verslaafden.

Informatie over de voortgang

Overleg hierover start.

Uitvoerende organisaties

Gemeente Delft.

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Delft.

Overige betrokken organisaties

Parnassia, DODB, Maatschappelijke opvang.

Tijdsplanning

Afspraken in 2003.

Financiering

Activeringsbudgetten.

 

5B. Dagactiviteiten voor verslaafden

Doelen/ doelgroep

Het aanbieden van zinvolle dagactiviteiten aan verslaafden.

Aanpak methode

Opzetten van een structureel dagactiviteitenprogramma binnen de dagopvang.

Uitbreiding van laagdrempelige dagactiviteiten (vergelijkbaar met het schoonhoudproject en het fietsenproject).

Haalbaarheid en wenselijkheid onderzoeken van  apart dagactiviteitencentrum (evt. in samenwerking met GGZ-Delfland)

Mogelijkheden onderzoeken van een uitzendbureau tbv cliënten van dagopvang, maatschappelijke opvang.

Beoogd resultaat

Verslaafden besteden hun dag op een zinvolle wijze.

Informatie over de voortgang

Projecten Schoonhouden openbare ruimte en Weesfietsen lopen.

Binnen de dagopvang worden plannen gemaakt voor een dagprogramma.

5 tot 10 bezoekers van de dagopvang krijgen job-coaching van Bureau Wesseling.

Uitvoerende organisaties

Gemeente Delft, DODB, Maatschappelijke opvang

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Delft, DODB

Overige betrokken organisaties

Parnassia

Tijdsplanning

Onderzoek naar verdere mogelijkheden in 2003

Uitbreiding van dagactiviteiten dagopvang in 2003.

Financiering

Doeluitkering verslavingszorg, p.m.

 

5C. Budgetbegeleiding en schuldhulpverlening

Doelen/ doelgroep

Het bieden van een laagdrempelige vorm van budgetbegeleiding en schuldhulpverlening aan verslaafden.

Aanpak methode

Onderzoek van mogelijkheden.Nader overleg met verschillende gemeentelijke instanties.

Beoogd resultaat

Verslaafden krijgen budgetbegeleiding en schuldhulpverlening die bij hen past.

Informatie over de voortgang

De dagopvang doet zelf aan budgetbegeleiding en schuldbemiddeling. Men mist hiervoor de expertise en de mogelijkheden van een professionele instantie.

Bovendien leidt het tot veel conflicten met cliënten

Uitvoerende organisaties

Gemeente Delft  (Beleid&Projecten, Inkomen, Budgetwinkel, Duit),  

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Delft

Overige betrokken organisaties

Evt. externe bureau’s

Tijdsplanning

Beleidsontwikkeling in 2003

Financiering

p.m.

 

Begroting 2003

 

Delft ontvangt als centrumgemeente DWO jaarlijks een doeluitkering verslavingszorg van het ministerie van VWS. Vanaf 2001 zijn de uitkeringen van verslavingszorg en maatschappe-lijke opvang samengevoegd tot 1 budget. De gezamenlijke uitkering bedroeg in 2002  € 1.481.988 (incl. accres). Jaarlijks mag maximaal 30% overgeheveld worden naar het volgende jaar.

 

Indicatie budget 2003

Bijdrage 2002 MO/VZ

1.427.326

Accres 2002

     54.662*

Overheveling 2002

   379.938

Totaal

1.861.926

VZ (58.3 %)

1.085.503  

* Het jaarlijks accres wordt pas de tweede helft van het jaar bekend gemaakt.

 

Activiteit    

            Kosten 2003    

            Doeluitkering

       Verslavingszorg

Andere financiering

Preventie en voorlichting

 

 

 

1A. Voorlichting VO scholen

 

 

 

1B. Voorlichting op basisscholen

            p.m.

            p.m.

 

1C. Participatie www.Drugsweb.nl

            3.960

(+ promotie p.m.)

           3.960

 

1D. Voorlichting allochtone jongeren

en hun ouders

          37.000

         18.500

       18.500

preventie jongeren

1E. Alcoholpreventie studenten

 

 

 

1F. Voorlichting sociaal cultureel werk

 

 

 

1G. Scholing thuiszorgmedewerkers

 

 

 

1H. Voorlichting algemeen publiek

 

 

 

Totaal preventie Parnassia

(behalve 1B, 1C, 1D)

         91.771

         91.771

 

                                            subtotaal 

       132.731

       114.231

 

Preventie en regelhandhaving

 

 

 

2A. Taskforce jongeren

            p.m.

           p.m.

  Preventie jongeren   

2B. Alcoholmatigingsbeleid

            p.m.

           p.m.

  Veiligheidsbeleid

2C. Preventie jongeren Westland

Preventiebudget

Parnassia

Preventiebudget

Parnassia

 

                                            subtotaal

            p.m.

           p.m.

 

Signalering en verwijzing

 

 

 

3A. Bekendheid lokale verslavingszorg

           2.300

           2.300

 

                                            subtotaal

           2.300

           2.300

 

Ambulante zorg

 

 

 

4A. Afstemming alcoholzorg

             p.m.

            p.m.

          AWBZ

4B. Rapportage Parnassia

             p.m.

            p.m.

 

4D. Aanpak overlast alcohol- en drugs

verslaafden

             p.m.

            p.m.

  Veiligheidsbeleid

4E. Verbetering kwaliteit dagopvang

             p.m.

            p.m.

 

4G. Poliklinische voorziening Westland

         33.400

         33.400

 

4H. Toeleiding naar zorg

         39.225

         39.225

 

4I. Psychosociale zorg drugs

         38.520

         38.520

 

4J. Methadonverstrekking

         73.399

         73.399

 

4K. Psychosociale zorg overig

         79.087

         79.087

 

4M. Bemoeizorg alcoholverslaafden

         83.744

         83.744

 

4N. Alcoholactieplan

 

 

           AWBZ

4O. Dagopvang DODB

       246.108

       246.108

 

4Q. Programma kinderen van

verslaafden

 

 

           AWBZ            

4R. Groepscursussen VGC

           p.m.      

           p.m.

 

4S. AA Werkgroep

              964

              964

 

4T. Lotus Lotgenoten

           2.720

           2.720

 

                                         subtotaal

       597.167

       597.167

 


 

Maatschappelijk herstel

 

 

 

5A. Fase 4 beleid

            p.m.

       

activeringsbudgetten

5B. Uitbreiding dagactiviteiten

            p.m.

           p.m.

           p.m.

5C. Budgetbegeleiding en schuld-

hulpverlening

            p.m.

           p.m.

           p.m.

                                          subtotaal

            p.m.

           p.m.

           p.m.

Overhead Parnassia (huisvesting)

         29.160

         29.160

 

Ambtelijke capaciteit

         24.287

         24.287

 

                                           subtotaal

         53.447

         53.447

 

 

 

 

 

                                                 Totaal

       785.645

       767.145