De heer Boskeljon leidt het gesprek als volgt in.
De
uitnodiging voor deze bijeenkomst is op korte termijn verzonden. Aanleiding is
de door de wethouder van onderwijs voorgenomen besluitvorming in mei a.s. over
het beëindigen van OALT als taalondersteuning onder schooltijd met ingang van
het schooljaar 2003-2004. In november/december 2002 is de evaluatie over OALT
als taalondersteuning onder schooltijd in B&W en de raadscommissie aan de
orde geweest. De conclusie van deze rapportage is dat deze vorm van OALT in
Delft ten aanzien van de Nederlandse taalverwerving geen meerwaarde heeft.
Behalve
het stoppen van OALT als taalondersteuning onder schooltijd wordt in de notitie
ook te ontwikkelen nieuw beleid OALT aangekondigd in de periode najaar
2003-voorjaar 2004. De toekomst van OALT is onzeker. Nieuw rijksbeleid is te
verwachten. In de veronderstelling dat OALT als cultuuronderwijs in de toekomst
niet meer door het rijk bekostigd zal worden, worden voor deze vorm van OALT
geen nieuwe personele verplichtingen aangegaan die verder reiken dan 1 augustus
2004.
Deze
en de komende week worden gesprekken gevoerd met de OALT-leraren Turks,
directeuren en schoolbesturen van de lespuntscholen, vertegenwoordigers van de
Turkse Vereniging en met de Werkgroep Migranten Communicatie (hierin zijn alle
Delftse zelforganisaties vertegenwoordigd).
Door
OALT-leraren worden de volgende opmerkingen en kanttekeningen gemaakt.
-
het verplicht volgen van
de NT-2 cursus wegens onbevoegdheid lijkt nu zinloos;
-
de sociale omgang met
OALT-leraren is weinig stimulerend; op de lespuntschool is het moeilijk om
contact met directie en teamleden te onderhouden. Wegens verplichtingen na
schooltijd kan er niet aan vergaderingen deelgenomen worden, over de leerlingen
wordt weinig (onderwijskundige) informatie verstrekt of op een te laat
tijdstip.
-
De opmerkingen van
directeuren in de evaluatie over geringe mate van afstemming en communicatie
worden onterecht gevonden. Volgens de OALT-leraren wordt er veel van hen
verwacht en is de school te weinig bereid om te investeren in OALT.
Als suggesties voor aanpassing en verbetering worden
genoemd:
-
OALT als
cultuuronderwijs na schooltijd ook openstellen voor de leerlingen in groep 1
t/m 4; deze lessen zouden (deels) op vrijdagmiddag kunnen plaatsvinden als onderbouwleerlingen
roostervrij zijn;
-
Het opstellen van een
rooster voor OALT in samenspraak met de directie van de school en het voeren
van regulier overleg over de leerlingen;
-
Het plannen van
vergaderingen om de inbreng vanuit OALT te reguleren;
-
Tijdige afstemming
m.b.t. leerproblemen;
-
Dialoog met de Turkse
Vereniging over toekomstige mogelijkheden rond de organisatie van Turkse
taalles (model “taalschool’);
-
Als tolk en intermediair
kunnen de OALT-leraren een waardevolle bijdrage in het basisonderwijs leveren.
Mw. Van Kooten-Özkazanç geeft aan dat zij zich niet
herkent in de geschetste werksituaties. Zij heeft destijds uitsluitend op één
school gewerkt en was volwaardig teamlid.