De wethouder leidt het gesprek in met een korte
terugblik op de afgelopen jaren.
Bij
inwerkingtreding van de wet OALT is in Delft een uitgebreide behoeftepeiling
uitgevoerd. De wensen van ouders voor de diverse vormen van OALT zijn daarbij
geïnventariseerd. Bij vaststelling van de nota OALT in 2000 heeft de
gemeenteraad aangedrongen op een evaluatie van OALT als taalondersteuning onder
schooltijd. Meerdere politieke partijen hadden hun twijfels over deze vorm van
OALT.
Eind
2002 is een evaluatieonderzoek over OALT als taalondersteuning onder schooltijd
uitgebracht. Dit rapport heeft betrekking op het OALT Turks en levert geen
positief beeld op. Oorzaken van het niet succesvol zijn van OALT als
taalondersteuning onder schooltijd liggen bij de leerkrachten en bij het gebrek
aan afstemming en contact binnen het
lespunt op de basisschool. Momenteel is er geen sprake van OALT als
taalondersteuning onder schooltijd. Langdurige ziekte en onbevoegdheid zijn
hiervan de oorzaak.
De
evaluatie is naar de gemeenteraad gestuurd en nu is de fase aangebroken om
afspraken over aanpassingen te maken.
Lastige
bijkomstigheid is het regeringsstandpunt dat spreekt over afschaffen van OALT
per 1 augustus 2004. Met name het OALT in de vorm van taal als cultuuronderwijs
na schooltijd lijkt opgeheven te worden. Omdat er gewacht wordt op een nieuwe
regering die over OALT moet besluiten, kan de gemeente Delft nu geen totaal
OALT-beleid vaststellen. De gemeente Delft moet wel voorzichtig zijn met het
aangaan van nieuwe verplichtingen rond OALT.
Er
zijn nieuwe ontwikkelingen gestart die bedoeld zijn om de taalachterstand in de
Nederlandse taal van jonge kinderen aan te pakken.
In
de peuterspeelzalen en de eerste 2 leerjaren van het basisonderwijs is het
project Voor en Vroegschoolse Educatie in steeds meer wijken ingevoerd. De
verantwoordelijkheden van ouders en de keuzes die zij voor hun kinderen maken
moeten meer gericht zijn op de Nederlandse cultuur.
De wethouder vraagt de
migrantenorganisaties na te denken
Burgemeester en wethouders
zijn voornemens om in mei 2003 aan de gemeenteraad voor te stellen OALT als
taalondersteuning onder schooltijd te stoppen.
Door de vertegenwoordigers
van de Turkse Vereniging wordt het volgende onder de aandacht gebracht.
De vertegenwoordigers van de
Turkse Vereniging zijn van mening dat de ouders een belangrijke rol moeten
vervullen en dat zij zich betrokken moeten tonen bij hun kinderen, het onderwijs
in Nederland en de Nederlandse cultuur.
De Turkse Vereniging wil in
eigen kring de ouders gaan informeren over het stoppen met OALT als
taalondersteuning onder schooltijd.
Besluitvorming in mei 2003
wordt een korte termijn gevonden.
De wethouder wijst nogmaals
op het goed in de gaten houden van het moment van besluitvorming. De wethouder
en de beleidsambtenaar stellen zich beschikbaar voor het geven van een
toelichting op de informatiebijeenkomst voor de Turkse ouders.
In de periode najaar 2003 –voorjaar
2004 zal nieuw oalt-beleid voorbereid
worden op basis van te verwachten nieuw rijksbeleid.
Alle zelforganisaties die bij
OALT betrokken zijn zullen daarover geïnformeerd worden.