Sector WIZ

 

 

 

RAPPORTAGE 4e KWARTAAL 2002

 

t.b.v. College van B&W

 

 (t.k.n. van commissie WZO)

 

 

 

versie:  25- 3- 2003


 

 

Inhoudsopgave

 

 

 

           

 

1.   Inburgering. 3

2.     Fase 4. 5

2a. Voortrajecten fase 4. 5

2b. Trajecten fase 4. 6

3.   Toeleiding & Monitoring. 8

4.     Dienstverlening Werkplan. 15

4a.  WIW-Dienstbetrekkingen. 15

4b.  WIW-Werkervaringsplaatsen. 18

4c.  I/D-banen (In- en Doorstroombanen) 19

5.     Wet Voorzieningen Gehandicapten. 20

6.     Ontwikkeling klantaantallen. 22

7.     Huisbezoeken. 24

8.     Bijzondere Bijstand. 25

9.     Periodieke Bijstand. 31

10.       Minimabeleid. 32

 

 


1.   Inburgering

 

Wet Inburgering Nieuwkomers

                        

 

Tabel 1.1A: ontwikkeling van het aantal Inburgeringstrajecten gemeente Delft en regio gemeenten

 

Realisatie t/m 4e kwartaal 2002

Productie

WIN

WIN

Totaal

 

prognose

Trajecten

Trajecten

WIN

 

2003

Delft

Regio

Trajecten

Aantal Inburgeringstrajecten op 01-01-2002

 

389

54

443

Instroom van nieuwe trajecten

200

211

27

238

Uitstroom (Beëindigde trajecten)

 

251

28

279

Aantal Inburgeringstrajecten  op 31-12-2002

 

385

55

440

Bron: ImWin    1: m.i.v. 2001 wordt voor de WIN het aantal Inburgeringstrajecten gemeten.

2: Het aantal instroom en uitstroom is op dit moment niet exact te bepalen. Dit maakt dat de cijfers niet volledig op elkaar aansluiten.

 

In 2002 zijn in totaal 238 nieuwkomers ingestroomd bij team Inburgering. Op basis van ervaringen uit voorgaande jaren was de productieprognose tussen 200 en 220 nieuw in te stromen klanten vastgesteld.

Ondanks verscherpte regelgeving voor vestiging in Nederland, is daarvan bij de instroom van nieuwkomers in Delft en de regio (nog) geen effect te merken. Met de instroom van 238 personen in 2002 gaat het team Inburgering over de productieprognose heen.

 

In 2002 hebben 214 nieuwkomers een vaststellende beschikking gekregen, wat betekent dat

aan hen in het kader van de Wet Inburgering Nieuwkomers een traject in opgelegd.

15 nieuwkomers hebben een vrijstelling gekregen. Dit betekent dat zij wel vielen onder de doelgroep Nieuwkomers conform de WIN, maar dat zij vanwege taalkennis en/of opleidingsniveau vrijstelling kregen van het verplichte traject.

 

De WIN is zowel van toepassing op personen met als zonder uitkering. Het aantal klanten met en zonder uitkering houdt elkaar vrijwel volledig in evenwicht.

Met een ABW-uitkering: 50,6%

Geen uitkering:             46,9%

Overig:                            2,5%

 

Tabel 1.1B: Prognose productie 2003

Productieprognose instroom per jaar

200-220 

nieuwe klanten

 

 

Duur van het totale traject

22 maanden              

Intake/Inburgeringsonderzoekfase

4   maanden maximaal

Educatieve fase

12 maanden

Doorgeleidingsfase

6   maanden

 

 

Prognose uitstroom per jaar

200

N.B.: bovenstaande termijnen zijn vastgesteld in de WIN

 


Figuur 1.1: instroom van Nieuwkomers                           Figuur 1.2: ontwikkeling caseload Nieuwkomers

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tabel 1.2: specificatie van de uitstroom van Nieuwkomers (WIN-cliënten) uit de doorgeleidingsfase

 

Realisatie t/m 4e kwartaal 2002

      WIN

     WIN

   Totaal

 

 

Trajecten

Trajecten

WIN

Idem

Uitstroom naar:

Delft

Regio

Trajecten

In %

Werk

60

12

72

26%

Overdracht Activering of T&M

41

1

42

15%

Bemiddeling CWI

19

3

22

8%

Studie (regulier onderwijs)

18

3

21

8%

Verhuizing

40

2

42

15%

Permanent ontheffing

20

1

21

8%

Persoonlijke reden

26

5

31

11%

Overig

27

1

28

10%

Totaal uitgestroomd

251

28

279

100%

Bron: ImWin     Noot: de doorgeleidingsfase duurt max. 6 maanden

 

In het laatste kwartaal van 2002 heeft team Inburgering nog extra uitstroom weten te realiseren. Totale uitstroom in 2002 beslaat 279.

De uitstroom is met name hoger uitgevallen doordat er een inhaalslag heeft plaatsgevonden omdat de uitstroom in 2001 achtergebleven was. Deze inhaalslag kon plaatsvinden doordat het team wat betreft menskracht in 2002 goed op orde is gekomen, waardoor nu de processen en doorlooptijden ook structureel beter onder controle zijn.

De uitstroomredenen en percentages zijn vrij stabiel geweest over het hele jaar 2002.

Een fors deel van de Inburgeraars combineert werk met een inburgeringstraject, danwel stroomt uit naar werk .

De sluitende aanpak voor nieuwkomers , die het WIN-traject hebben afgerond, maar nog behoefte hebben aan een vervolgtraject werkt goed in de relatie met T&M (vervolgtrajecten Fase 2/3) en team Activering (vervolgtrajecten Fase 4).

 

2.         Fase 4

 

Voor 2002 was de doelstelling geformuleerd om toe te werken naar een bezetting van 100% t.a.v. de vastgestelde caseload voor team Activering.  De vastgestelde caseload bedraagt 400 klanten in voortraject, verlengd voortraject of traject.

Eind 2002 bestaat de caseload uit 52 voortrajecten en 218 trajecten. Dit betekent dat het totaal aantal klanten 270 bedraagt.

Oorzaak van het achterblijven ligt in het feit dat het team te kampen heeft met een aantal langdurig zieken. De instroom van nieuwe klanten is daardoor achtergebleven.

Door deze situatie is de prognose voor nieuwe instroom voor 2003 voorlopig naar beneden bijgesteld van 180 – 200 naar 100.

 

2a. Voortrajecten fase 4

                        

Tabel 2.1: ontwikkeling van het aantal Voortrajecten en Verlengde Voortrajecten gemeente Delft

 

Realisatie t/m 4e kwartaal 2002

Totaal

 

(Verl.)Voor-

 

Trajecten

Aantal Voortrajecten op 01-01-2002

111

Aantal Voortrajecten  op 31-12-2002

52

Bron: ImWin A&I      Noot: stroomoverzicht is nog niet sluitend

 

In 2002 zijn in totaal 118 personen ingestroomd in een voortraject. Voor 38 van deze personen, 30%, was het nodig om een verlengd voortraject in te zetten om, door de inzet van extra diagnose instrumenten, het beeld over de klant scherper te krijgen. Dit is een indicatie voor de complexiteit van de doelgroep.

In een verlengd voortraject worden extra instrumenten ingezet om de diagnose scherper te kunnen stellen. Deels bestaat dit uit de inzet van instrumenten als medische en/of psychologische onderzoeken.

Voor een ander deel ziet een verlengd voortraject er al uit als een traject. Klanten nemen deel aan activiteiten die vooral een diagnostisch doel nastreven. Daarnaast hebben een aantal van deze instrumenten ook aspecten in zich die versterking nastreven op gebieden als motivatie, zelfbeeld, waarden en normen en houdings- en gedragsaspecten. Met diverse externe partijen zijn in 2002 instrumenten ontwikkeld om de diagnose te versterken. Team Activering onderhoud met deze partners een inkooprelatie.

 

2b. Trajecten fase 4.

 

Tabel 2.2: ontwikkeling van het aantal Trajecten fase-4 gemeente Delft

Realisatie t/m 4e kwartaal 2002

aantal

 

Fase-4

 

Trajecten

Aantal lopendeTrajecten op 01-01-2002

181

Overdrachten vanuit (Verl.) Voortrajecten¹

86

Uitstroom (BeëindigdeTrajecten)

47

Aantal Trajecten  op 31-12-2002

218

Bron: ImWin A&I    

 

In totaal zijn 86 personen vanuit een (verlengd) voortraject doorgestroomd in een Fase 4-traject.  66 personen zijn direct doorgestroomd vanuit het voortraject, 20 anderen hebben eerst een verlengd voortraject doorlopen.

Activeringstrajecten hebben als einddoel arbeidsactivering of sociale activering. Sociale activering staat dan voor een bepaalde mate van stabiele participatie in de samenleving. Met name de term stabiel is hierin erg belangrijk. De mate van participatie is zeer individueel bepaald. Voor de ene klant kan dit deelname aan vrijwilligerswerk betekenen, voor een andere klant niet meer dan deelname aan een laagdrempelige activiteit in een buurthuis. Voor de zeer kwetsbare klanten onder de fase 4-doelgroep kunnen dergelijke kleine stappen al een wereld van verschil betekenen. Een maximum niveau aan sociaal geactiveerd zijn, is voor een deel van de fase 4-groep een (voorlopig) einddoel.

Het arbeidsactiverende bestaat vooral uit het onderkennen van vaardigheden/capaciteiten bij klanten, het afstemmen van verwachtingen op realistisch haalbare doelen, het versterken dan wel ontwikkelen van houdings- en gedragsaspecten die nodig zijn om in een (gesubsidieerde) werkomgeving te kunnen opereren en het ontwikkelen/versterken van bepaalde beroepsvaardigheden. Voor een fors deel van de klanten is ook Nederlandse taalverwerving een belangrijk onderdeel van het traject.

In 2002 heeft er een sterke ontwikkeling plaatsgevonden wat betreft de instrumenten die het team tot haar beschikking kreeg, zowel binnen het (verlengd) voortraject alsmede binnen de trajecten.

Binnen de trajectinstrumenten vallen zowel instrumenten die tot doel hebben versterkend te werken op de persoon als ook instrumenten die tot doel hebben te kwalificeren. Regelmatig zijn het ook instrumenten die de verschillende aspecten combineren. Te denken valt aan begeleid vrijwilligerswerk, werkstages, functietraining/werkervaring binnen het weesfietsenproject enzovoort.

De rol van team Activering stopt wanneer klanten klaar zijn voor arbeidsbemiddeling dan wel beroepskwalificatie. Dit wordt aan het eind van het traject vastgesteld door het CWI. In die gevallen vindt overdracht plaats naar T&M.

 

Tabel 2.3: specificatie van de beëindigde voortrajecten en trajecten  fase 4

 

(Verl.)

 

Totaal

 

 

Voor-

Fase-4

t/m 4e kw

Idem

Uit-/ Doorstroom naar:

trajecten

Trajecten

2002

In%

Plaatsing niet-gesubsidieerde arbeid

7

3

10

10%

Plaatsing ID-baan

 

 

0

0%

Plaatsing Overig

 

1

1

1%

Overdracht naar WIW

 

7

7

7%

Overdracht naar CWI

 

1

1

1%

Overdracht naar T&M fase 4

 

7

7

7%

Geen Traject en retour Inkomen: Zorg

42

28

70

71%

Overig

3

 

3

3%

Totaal uitgestroomd

52

47

99

100%

Bron: ImWin A&I    

 

Doelgroepen 

 

Tabel 2.4: specificatie van de lopende  trajecten naar doelgroepen¹ ultimo 4e kwartaal

 

(Verl.)

 

 

 

Voor-

Fase-4

 

 

Trajecten

Trajecten

Totaal

Eenouder

9

42

49

Jongere < 23 jaar

0

1

1

Migranten en Oudkomers

12

97

109

Vluchteling

7

56

63

Bron: ImWin  A&I   Noot¹: 1 cliënt kan tot geen, één of meerdere doelgroepen gerekend worden

                              Noot¹: 2 het aantal lopend ultimo van de maand voor (verlengde)voortrajecten zijn niet opgenomen      

 

Regeling Bonus Sociale Activering

 

Bonus Sociale Activering

toekenning

 

declaratie

 

Voor deelnemers aan een fase-4 traject

aantal

premie

aantal

Totaal bedrag

Fase-4 trajecten: betaling  1e helft Bonus

 

      226,89

57

      12.933

Fase-4 trajecten: betaling  1e+2e helft Bonus

 

      453,78

143

      64.891

Casemanagement Fase-4 trajecten

 

      453,78

54

      24.504

Subtot. Bonus Sociale Activering

 

 

254

    102.327

 


3.   Toeleiding & Monitoring

 

Algemeen

                       

Regiefunctie Toeleiding & Monitoring 

 

Tabel 3.1: ontwikkeling van de caseload van het vakteam Toeleiding & Monitoring (T&M) Delft

 

 

 4e kw 2002

Jaar 2001

 

doel

Totaal

Totaal

 

2002

T&M

T&M

Aantal klanten in caseload T&M   op 01-01-2002

 

523

(337)

Instroom nieuwe klanten T&M vanuit CWI

761

834

585

Uitstroom klanten vanuit T&M

 

502

372

Aantal klanten in caseload T&M op 31-12-2002

 

826

523

Bron: ImWin A&I  

 

Ten aanzien van het werkgelegenheidsbeleid heeft het college een drietal hoofddoelstellingen geformuleerd:

- aan het einde van de collegeperiode zijn alle bijstandcliënten in begeleiding of in traject;

- van de cliënten welke op 1 april 2002 in fase 4 zijn ingedeeld is aan het eind van de collegeperiode een derde uitgestroomd naar betaald of gesubsidieerd werk en een derde is actief als vrijwilliger of in de sfeer van beschermd werk.

- de helft van de groep werknemers met gesubsidieerde arbeid welke op 1 april 2002 in dienst waren is in 2006 uitgestroomd naar een doorstroombaan dan wel regulier werk.

 

Op basis van deze doelstellingen heeft de gemeente Delft voor 2002 een viertal taakstellingen geformuleerd:

1. een sluitende reïntegratieaanpak te bieden aan de nieuwe instroom werkzoekenden klanten fase-2 , fase-3 en fase-4 (inclusief de niet uitkeringsgerechtigden en ANWers) alsook aan de zittende Abw klanten fase-2 en fase-3;

2. het inkopen van extra fase-4 trajecten als gevolg van de intensievere fase-4 aanpak;

3. 160 klanten aan te melden voor een WIW dienstbetrekking;

4. 50 klanten toe te leiden naar ID dienstbetrekkingen*.

 

Het totaal aantal benodigde reintegratietrajecten en gesubsidieerd werk ter realisatie van deze doelstellingen is hierbij geraamd op 585. 

Het betreft hier naast het gesubsidieerde werk 290 fase 2/3 trajecten en 85 fase 4 trajecten (NB. afwijking met taakstellingen in voorgaande kwaraps vindt zijn oorzaak in het feit dat er contracten zijn welke over de jaren heen lopen).

 

Deze reintegratietrajecten worden extern ingekocht bij private reintegratiebedrijven. Het vakteam T&M verzorgt de toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie op de voortgang van klanten en op de contractafspraken die met elk reintegratiebedrijf zijn vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de toeleiding naar de WIW en ID dienstverbanden.

 

Om de toestroom van kandidaten naar de ingekochte trajecten te kunnen garanderen dient, i.v.m. uitval, de instroom van kandidaten vanuit het CWI naar het vakteam T&M ongeveer 1/3 hoger te liggen dan het beschikbare aantal trajecten. Hiermee komt de doelstelling t.a.v. de verwachte instroom vanuit het CWI op 761 te liggen.

De resultaten over 2003 laten zien dat de instroomdoelstelling ruimschoots is gehaald.

 

In het kader van de huidige bezuinigingsontwikkelingen binnen het gesubsidieerde werk heeft de gemeente Delft ervoor gekozen om alleen nieuwe klanten toe te leiden t.b.v. de vervangingsvraag ID banen. Een concreet aantal t.a.v. deze vervangsvraag laat zich echter slecht beïnvloeden.


Doelstelllingen aan te melden klanten bij trajectorganisaties

 

Tabel 3.2 Aantal klanten dat naar trajectorganisaties is aangemeld t/m 4e kwartaal 2002

 

Doelstelling 2002

Realisatie

4e  kw 2002

Totaal aantal aangemelde klanten

   585  

660

waarvan:

 

 

Aantal klanten fase 2/3

Waarvan NUG

290

80

298

91

Aantal klanten fase 4

85

78

Aantal WIW-geïndiceerden

160

185

aantal potentiële I/D-klanten

50

9

Zie voor meer informatie: tabel 3.6, 3.7 en 3.8 regie op financiering

 

 

De instroom voor de fase 4 contracten was een zorgpunt. Voor deze doelgroep is er met uitzondering van de nieuwe werkzoekenden fase 4 (sluitende aanpak)  geen logistieke lijn vanuit het vakteam T&M met het CWI. Op dit moment van schrijven is de wachtlijst van het team Activering /fase 4 overgeheveld naar het vakteam T&M. Op deze wijze tracht het vakteam de contracten voor het zittend bestand fase 4 te vullen.

 

De vastgelegde doelstellingen op het gebied van de sluitende aanpak voor zowel fase 2, fase 3 en fase 4 zijn gebaseerd op ervaringscijfers van vorige jaren en zijn gerelateerd aan het aantal nieuwe werkzoekenden die zich in laten schrijven bij het CWI.

Ondanks vastgelegde doelstellingen is deze instroom moeilijk te beïnvloeden en is het vakteam afhankelijk van het aantal nieuwe inschrijvingen en overdrachten vanuit het CWI. Dit gaat veranderen bij de implementatie van het concept “klantmanagement” binnen WIZ.

 

De resultaten laten zien dat zowel kwalitatief als kwantitatief aan bijna alle doelstellingen zijn voldaan.

 

 

Specificatie van het aantal klanten T&M

 

Tabel 3.3: specificatie van de  lopende caseload van het vakteam  T&M ultimo 4e kwartaal 2002

 

4e  kw 2002

Jaar 2001

 

T&M

T&M

Aantal klanten Caseload T&M  ultimo periode

826

523

Waarvan in stap:

 

 

1 Aanmelding

1

    0

2 Beoordeling van KWINT / CWI rapporten

110

  76

3 Toeleiding naar Trajecten bij Derden

208

133

4  Monitoring: Regie op Trajecten bij Derden

507

314

Bron: handmatig dossieronderzoek ImWin

 

 

 

Tabel 3.4: specificatie van het aantal klanten in stap Toeleiding en in stap  Monitoring naar opdrachtnemer   

Standcijfers ultimo 4e kwartaal 2002

In Stap

In Stap

 

Aantal lopende trajecten

Toe-

Moni-

 

Regie op Trajecten bij Derden

Leiding

Toring

Totaal

Waarvan bij opdrachtnemer:

208

507

715

Kliq

91

349

440

WIW

45

63

108

Alexander Calder

23

51

74

Advexis

6

2

8

Wesseling

16

10

26

RMC

4

3

7

Combiwerk

3

9

12

Kliq Arbeidsintegratie (REA)

0

1

1

Argonaut (REA)

0

10

10

Baanbreker (REA)

0

6

6

ID

7

2

9

Werkplan

12

0

12

Overig / Derden

1

1

2

Bron: handmatig dossieronderzoek ImWin

 

Bovenstaande tabel geeft een overzicht van de reintegratiebedrijven waarmee het vakteam T&M vanaf het jaar2000 contractrelaties heeft lopen en geeft inzicht in  het aantal klanten bij de desbetreffende reintegratiebedrijven over de jaargrenzen heen.

 

Het vakteam T&M heeft meerdere reintegratiebedrijven ter beschikking waarnaar de klant toegeleid kan worden. In de beoordeling bij welk reintegratiebedrijf de klant het meest tot zijn recht komt wordt er eerst gekeken naar de zgn doelgroep contracten (bv Advexis) voordat er toegeleid wordt naar de zgn grotere buffercontracten (bv Kliq, Alexander Calder).

 

Specificatie van de beëindigde trajecten

 

Tabel 3.5  Beëindigde trajecten bij trajectorganisaties  t/m 4e kwartaal 2002

 

realisatie t/m

4e  kw 2002

realisatie 2001

Totaal aantal beëindigde trajecten

237

253

waarvan:

 

 

succesvol geplaatst op de arbeidsmarkt

136

133

niet-succesvol beëindigd

101

120

Zie voor meer informatie: tabel 3.5 specificatie van beëindigde T&M-trajecten

 

Om duurzaamheid van plaatsingen te garanderen is er met de verschillende contractpartners een nazorgperiode van 6 maanden vastgelegd. Indien de klant na deze 6 maanden nog steeds aan het werk is kunnen reintegratiebedrijven hun plaatsing als succesvol opboeken. De aantal succesvolle plaatsingen zoals hier boven genoemd is inclusief de 6 maanden nazorg.

 

Bovenstaande aantallen geven een beeld van de resultaten van Reintegratiebedrijven. Om in de toekomst beter te kunnen sturen op resultaten bij Reintegratiebedrijven zijn er een aantal ontwikkelingen te melden:

 

- een nieuw automatiseringssysteem waarmee naast de klant gegevens ook de contracten en plaatsingspercentages beter gemonitoord kunnen worden. Hiermee kan T&M een voortijdige signalering en sturing naar reintegratiebedrijven bieden.

- een nog nadrukkelijker  sturing op Reintegratiebedrijven t.a.v. de klanten die binnen hun traject in de fase zitten waarin ze bemiddeld worden naar werk.

- thans wordt in het inkoopbeleidsproces al zoveel mogelijk gewerkt met het "inkopen" op basis van gerealiseerde prestatie-criteria. Effectmeting wordt verwacht in de 2 helft van 2003 .

 

 

 

Tabel 3.6: specificatie van de uitstroom t/m 4e kwartaal 2002.

   Specificatie naar uitstroomreden en opdrachtnemer

 

Realisatie

 

 

 

 

 

 

 

 

T/m 4e  kw

 

 

Arbeids

Argo-

Baan-

Combi

Overig

 

2002

Kliq

WIW

Integr.

naut

breker

service

Derden

Beoordeling Ovedrachtsrapporten KWINT/CWI

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen traject via Toeleiding & Monitoring

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

overdracht Multi Disciplinair Team fase 4

17

 

 

 

 

 

 

 

retour onderdeel Inkomen met advies

123

 

 

 

 

 

 

 

verwijzing overig

overige redenen

30

38

 

 

 

 

 

 

 

Subtotaal geen traject via T&M

208

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subtotaal zelf werk gevonden

60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beëindigde T&M Trajecten in Monitoring

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Succesvol bij derden

 

 

 

 

 

 

 

 

WIW-Dienstverband, niet uit de uitkering

9

 

9

 

 

 

 

 

WIW-Dienstverband en uit de uitkering

63

 

63

 

 

 

 

 

plaatsing WIW-Wep, niet uit de uitkering

0

 

 

 

 

 

 

 

plaatsing WIW-Wep en uit de uitkering

3

 

3

 

 

 

 

 

Plaatsing ID, niet uit de uitkering

0

 

 

 

 

 

 

 

plaatsing ID en uit de uitkering

3

1

 

 

1

 

 

1

plaatsing regulier, niet uit de uitkering

11

8

1

 

1

 

 

1

Plaatsing regulier en uit de uitkering

40

33

1

 

5

 

 

1

Plaatsing WSW en niet uit de uitkering

2

 

1

 

 

 

1

 

Plaatsing WSW en uit de uitkering

2

 

1

 

 

 

1

 

Regulier onderwijs

3

3

 

 

 

 

 

 

Subtotaal succesvol bij derden

136

45

79

 

7

 

2

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niet-succesvol bij derden

 

 

 

 

 

 

 

 

overdracht Multi Disciplinair Team fase 4

2

1

1

 

 

 

 

 

overdracht Traject REA

1

1

 

 

 

 

 

 

overdracht WIW

28

28

 

 

 

 

 

 

overdracht overig

18

3

9

 

 

1

1

4

retour onderdeel Inkomen met advies

41

16

7

6

4

2

1

5

verhuizing

11

5

4

1

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

subtotaal niet-succesvol bij derden

101

54

21

7

4

3

2

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal uitgestroomd

502

 

 

 

 

 

 

 

Bron: ImWin A&I

 

 

Bovenstaande aantallen geven zicht op de resultaten van Reintegratiebedrijven. De hoge score overdrachten welke (vooralsnog) geen traject krijgen aangeboden krijgen betkekent niet dat er gene acties richting de klant worden gedaan. Veelal betekent het dat er eerst publieke activiteiten dienen plaats te vinden (medische onderzoeken/ motivatiepeiling e.d alvorens een traject in te kopen.

 

De aantallen genoemd in deze tabel zijn van trajecten of trajectaanvragen en niet van aantallen klanten. M.a.w. Een klant kan 2 type trajecten in een jaar aangeboden krijgen of een klant kan 2 of meerdere keren per jaar aangemeld worden bij het vakteam T&M 


Figuur 3.1  Ontwikkeling van zelf werk gevonden of een succesvol beëindigd traject

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Doelgroepen

Klanten kunnen ingedeeld worden naar diverse doelgroepen.  Onderstaand een overzicht naar een aantal relevante doelgroepen binnen onderdeel TenM.

 

Tabel 3.7: specificatie van de klanten T&M naar doelgroepen¹, ultimo 4e kwartaal

 

Totaal

Totaal

 

T&M

4e  kw 2002

T&M

4e kw 2001

Eenouder

132

105

Migranten en Oudkomers

425

258

Vluchtelingen

205

131

Bron: ImWin A&I    

¹ één cliënt kan tot geen, één of meerdere doelgroepen gerekend worden

 

 


Regie op contracten en financiering

 

Tabel 3.8: regie op (inkoop)contracten en financiering Toeleiding & Monitoring:  Opdrachtnemers, t/m 4e kwartaal 2002

 

Doelstelling

 

(Alle bedragen zijn in Euro’s)

 

 

Budget

 

Taak

Toets

 Taak

 Traj.

 Plan

Voor

Dracht

Traj.

Reali.

Traj.

plan

Budget

Verplichting

Offrering

Budget

Verantw

Fakturering

+ / -

Budget /

Faktureren

+ / -

Budget /

Offrering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sluitende aanpak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fase 2/3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kliq 2000

 136.134

 

31

31

31

   136.134

  122.993

     13.141

             0

Kliq 2002

 242.600

 

80

103

 70

   220.648

    40.308

   202.292

21.952

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fase 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kliq 2001

  181.512

 

18

19

18

   58.233

    21.160

   160.352

   122.566

Kliq 2002

    135.750

 

30

 19

8

45.760

4.286

131.464

89.990

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NUG / ANW 2002

 257.500

0

80

48

 28

84.240

15.709

241.791

173.260

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subtotaal sluitende aanpak

 

0

   239

220

155

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sl.aanpak zittend  bestand

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fase 2/3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kliq 2002

   97.350

 

30

32

27

55.252

32.972

64.378

42.098

Alexander Calder 2002

  661.500

 

90

74

51

181.945

40.176

620.784

479.555

Advexis 2002

    40.840

 

10

8

2

 

17.900

22.940

40.840

St. Werkplan

113.050

 

25

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fase 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kliq 2001/2002 (Brugcontract)

  226.890

 

30

33

9

23.135

5.992

220.898

201.289

Wesseling groep 2001/2002

    90.756

 

15

26

9

38.020

38.020

70.422

70.422

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REA-geïndiceerden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Baanbreker 2000

     40.840

 

4

4

4

   3.753

 3.753

 37.087

 37.087

Baanbreker 2001

     81.680

 

8

8

8

97.973

37.065

44.615

17.493

Argonaut 2000

     27.227

10

5

10

10

 19.238

19.238

   7.988

  7.988

Argonaut 2001

     90.756

20

20

21

21

 74.371

63.344

27.413

16.385

Kliq AI 2000

     71.879

40

13

15

15

 67.123

67.123

4.698

4.698

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subtot. Sl aanpak  zit. best.

1.429.719

70

    250

243

157

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WIW

 

 

160

185

130

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I/D-Dienstbetrekking

 

 

50

9

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instrumenten T&M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GGZ / psychische toets

 

 

 

 

 

 

 

 

 

belastbaarheid Fase 4 

  29.865 

55

 

29

 25

29.865

21.779

7.879

 

WOSM / Rea-toetsen

  13.613

25

 

25

 20

13.613

14.889

1.261

 

WOSM / Rea-toetsen

  18.150

27

 

  19

  19

19.955

19.955

19.955

  1.805

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subtot. Instrumenten T&M

   61.629

  107

0

73

64

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal Instrumenten T&M

2.370.694

177

699

730

508

483.553

223.494

406.534

146.476

 

 

 


4.         Dienstverlening Werkplan

 

4a.  WIW-Dienstbetrekkingen

 

Tabel 4.1: ontwikkeling van het aantal WIW-werknemers.

 

 

 

realisatie

realisatie

realisatie

 

doelstelling

t/m 4e kw

t/m 4e kw

jaar

 

2002

     2002

2001

2001

Aantal WIW-werknemers in dienst op 1 januari

 

230

248

248

Instroom: nieuwe dienstbetrekkingen¹

 

176

157

157

Uitstroom: beëindigde dienstbetrekkingen¹

 

205

175

175

Aantal WIW-werknemers in dienst ultimo

 

201

230

230

Bron: ImWin cumulatieve cijfers Noot¹ : de instroom en uitstroom zijn inclusief de Herindiceringen

 

Tabel 4.2: specificatie van de instroom van WIW-ers.

 

Extra informatie:

 

realisatie

realisatie

realisatie

 

 

t/m 4e kw

t/m 4e kw

jaar

 

 

     2002

2001

2001

Aantal herindiceringen van Dienstverbanden

 

21

43

43

Aantal met als inkomen vooraf Abw

 

102

61

61

Aantal zonder inkomen (NUG)

 

30

34

34

Aantal werkloosheidsuitkeringen UWV

 

23

19

19

 

Het aantal dienstbetrekkingen 2002 is verminderd t.o.v. 2003. Deze vermindering is mede het gevolg van de directe bezuiniging die het kabinet september 2002 heeft aangekondigd. Om in 2003 tot een reductie van 20-30 % dienstbetrekkingen te komen (bovenop de normale jaarlijkse uitstroom van 20-30 % uit de WIW) is de instroom in 2002 al verminderd.

 

 

Figuur 4.1 aantal dienstbetrekkingen per ultimo kwartaal in relatie tot het gemiddeld

aantal dienstbetrekkingen per jaar   (per jaar per kwartaal berekend vanaf 1 januari)

 


          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tabel 4.3: specificatie van de uitstroom van WIW-ers.

 

 

realisatie

 

realisatie

Realisatie

 

t/m 4e kw

Idem

t/m 4e kw

jaar

 

2002

In %

2001

2001

Uitstroom naar:¹

 

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid (incl WIW-WEP)*

39

19%

31

31

Gesubsidieerde arbeid ID, WSW **

66

33%

47

47

Ontslag onverwijld

5

2%

10

10

Ontslag rechtswege

20

10%

7

7

Ontslag proeftijd

35

17%

19

19

Niet herplaatsbaar

7

3%

4

4

Overige

12

6%

14

14

Herindiceringen

21

10%

43

43

Totale uitstroom

205

100%

175

    175

¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

 

* De WIW-WEP is eenwerkervaringsplaats: in reguliere dienst bij werkgever met begeleidingssubsidie. Een WEP dient daarom niet (zoals t/m 3e kwartaal 2002 is gebeurd) onder gesubsidieerde arbeid te vallen.

 

** De toename in uitstroom naar gesubsidieerd werk is het o.a. gevolg van het omzetten van WIW-dienstbetrekkingen naar ID-banen.

 

Kengetal

Doel

 Prognose

Cum 4e kw 2002

In %

prognose

Jaar

2001

Uitstroom naar werk

65

80

105

131%

78

 

 

Figuur 4.2: cumulatieve uitstroom naar werk per ultimo kwartaal vanaf 2001

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4b.  WIW-Werkervaringsplaatsen

 

Tabel 4.4: ontwikkeling van het aantal Werkervaringsplaatsen

 

 

realisatie

realisatie

Realisatie

 

t/m 4e kw

t/m 4e kw

jaar

 

     2002

2001

2001

Aantal Werkervaringsplaatsen op 1 januari

      32

41

41

Instroom: nieuwe Werkervaringspl.

      35

39

39

Uitstroom: beëindigde Werkervaringspl.

35

48

48

Aantal Werkervaringspl. ultimo periode

      32

32

32

Bron: ImWin

 

Er is t.a.v. de WIW-WEP geen maximum aantal plaatsingen vastgelegd voor 2002.

 

De WIW-WEP wordt met name toegekend volgend op een WIW-dienstbetrekking bij diezelfde werkgever waar betrokken WIW-er gedetacheerd was.

 

 

Tabel 4.5: specificatie van de uitstroom van  werknemers met een Werkervaringsplaats.

 

 

realisatie

 

realisatie

Realisatie

 

t/m 4e kw

Idem

t/m 4e kw

jaar

 

2002

In%

2001

2001

Uitstroom naar:¹

 

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid

22

62%

34

34

Gesubsidieerde arbeid

0

0%

0

  0

Ontslag

10

29%

8

  8

Overige

3

9%

6

  6

Totale uitstroom

35

100%

48

   48

¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

 

 

 

 

Kengetal

Cum 4e kw 2002

Jaar

 2001

Uitstroom naar werk

22

34

 

 


4c.  I/D-banen (In- en Doorstroombanen)

 

Tabel 4.6: ontwikkeling van het aantal I/D – werknemers in dienst.

 

 

realisatie

realisatie

realisatie

 

t/m 4e kw

t/m 4e kw

jaar

 

     2002

2001

2001

Aantal I/D – werknemers op 1 januari

239

222

222

Instroom: nieuw gestarte I/D – werknemers*

82

88

  88

Uitstroom: beëindigde I/D – werknemers*

56

71

  71

Aantal I/D - werknemers:  ultimo periode

265

239

239

Bron: ImWin

*de in- en uitstroomcijfers zijn inclusief administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever

 

 

Tabel 4.7: specificatie van de uitstroom van  I/D - werknemers.

 

 

realisatie

 

realisatie

realisatie

 

t/m 4e kw

Idem

t/m 4e kw

jaar

 

2002

In %

2001

2001

Uitstroom naar*1

 

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid

25

45%

18

18

Gesubsidieerde arbeid*2

10

18%

33

33

Ontslag

12

21%

12

12

Overige

9

16%

8

  8

Totale uitstroom

56

100%

  71

   71

*¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

het uitstroomcijfers “gesubsidieerde arbeid” is inclusief administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever

 


5.         Wet Voorzieningen Gehandicapten

 

 

Tabel  5.1: ontwikkeling uitgaven en inkomsten versus budget  

 

 

uitgaven t/m 4e  kwartaal

budget

realisatie

bedragen  x  € 1.000

2002

budget

+/-  

2002

2001

 

 

 

 

 

 

Basis budget (bijdrage gemeente)

5.993

5.993

-

5.811

5.250

 

 

 

 

 

 

Bijdrage Rijk / Inkomsten Abwz

86

86

-

86

97

 

 

 

 

 

 

Beschikbaar budget

6.079

6.079

-

5.897

5.347

 

 

 

 

 

 

Apparaatskosten

1.700

1.700

-

1.700

1.600

Verstrekkingen

 

 

 

 

 

Woonvoorzieningen

1.267

898

-369

898

984

Rolstoelvoorzieningen

1.559

1.002

-556

1.002

1.155

Vervoersvoorzieningen

1.852

1.818

-34

1.818

1.893

Nog toe te delen uitgaven

-

211

211

211

 

 

 

 

 

 

 

Totaal verstrekkingen

4.678

3.930

-748

3.929

4.033

Adviseringskosten

 

 

 

 

 

Primaire raming

 

268

268

268

 

Incidenteel personeelsbudget

 

181

181

 

 

Advieskosten

230

 

-230

 

 

Advieskosten RIO

219

 

-219

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal adviseringskosten

449

449

0

268

 

 

 

 

 

 

 

Subtotaal uitgaven

6.827

6.079

-748

5.897

5.633

 

 

 

 

 

 

Toevoeging / ontrekking  reserve

-748

-

-748

 

 

Bron: WISE

 

Inhoudelijk en cijfermatig worden de resultaten van de WVG uitgebreid besproken in een nota, die nog in maart aan het college aangeboden wordt.

 

 

Tabel  5.2: overzicht kosten woonvoorzieningen

 

Bedragen x  € 1.000

t/m 4e kwartaal 2002

prognose 2002

Realisatie 2001

 

aantal

bedrag

aantal

bedrag

aantal

bedrag

toegekende woningaanpassingen

 

 

 

 

 

 

tot € 907,56 (ƒ 2.000)

422

209

377

171

308

167

boven € 907,56 (ƒ 2.000)

219

802

207

695

159

563

 

 

 

 

 

 

 

onderhoud, keuringen, reparaties

244

43

231

33

152

36

Verhuiskostenregelingen

113

210

122

199

113

200

roerende zaken

7

3

5

6

7

18

 

 

 

 

 

 

 

Totaal woonvoorzieningen

1.005

1.267

942

1.104

739

984

Budget

 

898

 

898

 

971

Verschil

 

-369

 

-206

 

-13

Bron: WISE


 

Tabel  5.3.: overzicht kosten vervoersvoorzieningen

 

Bedragen x  € 1.000

t/m 4e kwartaal 2002

Prognose 2002

Realisatie 2001

 

aantal

bedrag

aantal

bedrag

aantal

Bedrag

 

 

 

 

 

 

 

volledige taxikostenvergoedingen

ntb

238

ntb

249

ntb

213

vergoedingen bovenlokaal vervoer

578

35

648

26

713

32

vergoedingen gebruik bruikleenauto

283

15

314

16

418

22

vergoeding aanpassing eigen auto

0

0

0

0

2

0,9

huur bruikleenauto's

14

44

12

39

8

28

 

 

 

 

 

 

 

Stadstax

 

 

 

 

 

 

zone 1

 

819

165.731

908

163.209

917

zone 2

 

39

6.553

33

7.075

60

Persoonsvervoer (incl. ouderenvervoer)

 

128

2.220

32

2.720

28

Scootmobielen

 

533

475

545

ntb

593

 

 

 

 

 

 

 

Totaal woonvoorzieningen

 

1.852

 

1.848

 

1.893

Budget

 

1.818

 

1.818

 

1.782

Verschil

 

-34

 

-30

 

-112

 

 

 


6.         Ontwikkeling klantaantallen

 

6.1    klantenaantal

 

 

Figuur  6.1: Ontwikkeling aantal klanten

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Door de economische laagconjunctuur is het aantal cliënten in het vierde kwartaal meer toegenomen dan voorgaande jaren. Verwacht wordt dat deze stijging in 2003 doorzet.

 

 

Tabel  6.1: ontwikkeling van het aantal bijstandsontvangers in Delft

 

 

dec

dec

dec

sep

dec

mrt

jun

sep

dec

aantal Bijstandsontvangers

1998

1999

2000

2001

2001

2002

2002

2002

2002

volgens kwartaalrapportages

3.328

3.175

2.988

3.010

2.980

3.020

3.039

3.014

3.074

gecorrigeerde opgave CBS

3.267

3.082

2.936

2.950

2.943

2.976

2.982

 

 

Bron: CBS-Statistiek

 

 


7.         Huisbezoeken

 

Tabel 7.1: aantallen huisbezoeken

 

Huisbezoek

Aangekondigd

Onaangekondigd

Totaal

Percentage

 

21% (45)

79% (166)

100% (211)

Uitkering ongewijzigd

 

78% (35)

48% (79)

54% (114)

Uitkering ongewijzigd, maar overgedragen aan sociaal rechercheur

0% (0)

4% (7)

3% (7)

Uitkering aangepast, beëindigd of niet toegekend

22%(10)

48% (80)

43% (90)

Totaal

100% (45)

100% (166)

100% (211)

Bron: Bkb & Bnk

 

De tabel laat zien dat het aantal uitkeringen dat ‘beëindigd/aangepast of niet toegekend’ is of overgedragen is naar de sociale recherche naar aanleiding van een huisbezoek, iets minder dan de helft van het totaal aantal gepleegde huisbezoeken betreft.

In september 2002 is de researchconsulent van start gegaan. Verwacht wordt dat hierdoor een kwaliteitsverbetering tot stand komt, dat meer inzicht verkregen wordt in de motivaties van huisbezoeken. Het percentage beëindigingen/overdracht sociale recherche is hierdoor al verhoogd naar 46%. Verwacht wordt dat dit nog zal stijgen boven de 50%.
8.         Bijzondere Bijstand

 

8.1 Financiële resultaten Bijzondere bijstand

 

Tabel  8.1  Financieel resultaat Bijzondere bijstand 4e kwartaal 2002

(bedragen in Euro’s  x 1.000)

gewijzigde

begroting

uitgaven / inkomsten

verschil

begroting/

relatieve

kosten

 

2002

4e kw 2002

realisatie

4e kw 2002

Totaal uitgaven

4.720

4.738

18

100%

Totaal inkomsten

1.182

1.483

301

125%

Totaal uitgaven netto

-3.538

-3.255

283

92%

 

(bedragen in Euro’s  x 1.000)

begroting

gewijzigde

begroting

uitgaven / inkomsten

relatieve

kosten

 

2002

2002

4e kw 2002

4e kw 2002

Totaal uitgaven

4.591

4.720

4.738

100%

Personeels/apparaats kosten

1.489

1.503

1.503

100%

Bijz. Bijstand op regulier clientnivo (tabel 8.2.1)

2.220

1.990

2.319

117%

Collectieve ziektekostenverzekering (tabel 8.3.1)

113

147

198

135%

Delfts Uitkeringen Informatie Team (tabel 8.4)

57

57

-10

-17%

Nieuw beleid (tabel 8.5)

0

310

222

72%

werkervaring/scholings kosten

37

37

0

0%

Bijz. Bijstand kinderopvang tlv het Rijk

675

675

506

75%

 

Totaal inkomsten

1.182

1.182

1.483

125%

waarvan inkomsten BB op clientnivo

480

480

760

158%

waarvan totaal inkomsten DSW

27

27

93

343%

waarvan inkomsten Duit

0

0

68

0

Waarvan inkomsten Bijz Bijst kopv tlv het Rijk

675

675

562

83%

Bron: WISE / Cognos

 

Uit de bovenstaande tabel kan worden afgeleid dat over 2002 de totale uitgaven in het kader van de bijzondere bijstand conform de begroting zijn. Toch is er binnen de bijzondere bijstand sprake van een overschot van ca. € 286.186,00. Dit bedrag is overgeboekt naar de vereveningsreserve FWI. Deze toevoeging wordt voor een bedrag van € 134.266. veroorzaakt door een onjuist exploitatiebeeld rond DUIT. (tabel 8.4). In 2003 wordt dit gecorrigeerd door de uitgaven rond Duit/Budgetwinkel dan ten laste te brengen van de vereveningsreserve werk en inkomen. Daarmee ontstaat weer een budgettair neutraal beeld.

 

8.2  Verstrekkingen Bijzondere Bijstand op regulier clientnivo

 

8.2.1 Algemeen overzicht

 

Tabel  8.2.1  Financieel resultaat Bijzondere bijstand regulier op clientnivo 4e kwartaal 2002

(bedragen in Euro’s )

begroting

gewijzigde

begroting

uitgaven / inkomsten

relatieve

kosten

 

2002

2002

4e kw 2002

4e  kw 2002

Totaal uitgaven

2.220.431

1.990.151

2.318.749

117%

Totaal inkomsten BB op clientnivo

479.872

480.000

760.276

158%

Totaal bijdrage algemene dienst

-1.740.559

-1.510.151

-1.558.473

103%

Overige algemene kosten

3.106

15.000

37.273

248%

Reguliere verstrekkingen Bijz. Bijstand

1.569.920

1.342.151

1.878.281

140%

inkomsten Terugvordering & Verhaal

479.872

480.000

537.925

112%

Kosten kasvoorschotten

11.381

0

0

0%

Voorschool

84.000

81.000

0

0%

Computers en Bijstand

54.000

190.000

328.847

173%

inkomsten scholing en activeringsbudget

0

0

222.351

0

Duurzaam computeren

45.000

0

0

0%

Scholing en Bijstand

90.000

90.000

74.348

83%

Armoedebeleid / vereveningsreserve FWI

363.024

272.000

0

0%

Bron: WISE /Cognos

 

De totale uitgaven op clientniveau liggen boven de begroting (17%). Daar tegenover staat dat het bedrag aan inkomsten, inclusief het bedrag dat werd teruggevorderd, aanzienlijk is gestegen. Het saldo wordt hierdoor gunstig beïnvloed. De reguliere verstrekkingen zijn ten opzichte van de begroting 40% hoger. Opvallend is dat aan ten behoeve van kosten deelname aan de voorschool geen bijstand is verstrekt. Opvallend is ook het grote succes van de regeling voor de aanschaf van computers (zie verder onderdeel computers en bijstand).

 

 

Tabel  8.2.2   ontwikkeling aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand t/m 4e kwartaal 2002

 

 

 

         verstrekkingen t/m 4e  kwartaal

 prognose

realisatie

 

 

2002

2001

+/-

2002

2001

- eenmalig

 

3.570

3.330

240

3.600

3.330

- periodiek

 

5.423

5.485

62

6.000

5.485

Subtotaal

 

8.993

8.815

178

9.600

8.815

Armoedebeleid

 

1.437

1.156

281

1.100

1.156

Totaal

 

10.430

9.971

459

10.700

9.971

Bron: GWS4All

 

De toename in de uitgaven bijzondere bijstand (zie hierboven) is grotendeels te verklaren doordat meer aanvragen om bijzondere bijstand zijn toegekend.

 

Toelichting: onderdeel “Computers en bijstand”:

 

Tabel  8.2.2.2 : aantal verstrekte computers t/m 4e kwartaal

 

aantal verstrekte computers  in 2002

t/m 4e  kw 2002

Aantal verstrekte computers

237

Totaal verstrekt bedrag

      312.157

Gem. bedrag per verstrekte computer

          1.317

Bron: GWS4ALL

 

Gezien het grote aantal verstrekkingen, mag voor 2002 de regeling als succesvol worden beschouwd. 

 


 

8.2.2  specificatie van het aantal verstrekkingen exclusief armoedebeleid

 

Figuur  8.2.2.1  aantal verstrekkingen bijzondere bijstand 4e kwartaal 2001 tot en met 2002.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Als we een onderscheid maken naar de verschillende rubrieken blijkt dat binnen een bepaalde rubriek er inderdaad sprake is van een aanzienlijke stijging, namelijk de rubriek uitstroom. Dit kan verklaard worden doordat binnen de rubriek de verstrekkingen van de regeling computers en bijstand worden geboekt. Dit is in onderstaand figuur 8.2.3.1 uitgedrukt in uitgaven nog duidelijker te zien.

 

8.2.3  specificatie van de uitgaven bijzondere bijstand exclusief het armoedebeleid

 

Figuur 8.2.3.1  uitgaven bijzondere bijstand 4e kwartaal 2001 tot en met 2002.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


8.2.4          Armoedebeleid:  categoriale verstrekkingen

 

Tabel  8.2.4.1 : aantal / bedragen verstrekkingen witgoedregeling t/m 4e kwartaal

 

aantal / bedragen  witgoedregeling 

2001

2001

2002

2002

Koelkast

127

        31.331

239

    62.923

Wasmachine

168

        72.527

172

    77.378

Stofzuiger

98

        13.271

220

    30.746

Televisie

138

        36.469

236

    64.569

Totaal

531

      153.599

867

 € 235.615

 

Het aantal verstrekkingen in het kader van het witgoedregeling is in 2002 sterk toegenomen. Als gevolg hiervan zijn ook de uitgaven toegenomen.

 

Tabel  8.2.4.2   aantal / bedragen verstrekkingen regeling bijkomende studiekosten t/m 4e kwartaal

 

aantal / bedragen  bijkomende studiekosten

2001

2001

2002

2002

12 jarigen

136

        21.065

127

   20.701

13-17 jarigen

489

        48.840

443

   47.107

Totaal

625

        69.905

570

   67.808 

 

In het kader van de regeling bijkomende studiekosten zijn in 2002 minder uitkeringen verstrekt.

 

8.3  Collectieve ziektekostenverzekering  (AV-Delft)

 

Tabel  8.3.1  Financieel resultaat Collectieve Zieketekostenverzekering 4e kwartaal 2002

 

(bedragen in Euro’s )

begroting

gewijzigde

begroting

uitgaven / inkomsten

relatieve

kosten

 

2002

2002

4e  kw 2002

4e kw 2002

Totaal uitgaven

112.665

147.227

198.276

135%

Totaal inkomsten DSW

27.227

27.227

93.500

343%

Totaal bijdrage algemene dienst

-85.438

-120.000

-104.776

87%

Uitgaven DSW

92.244

126.806

100.151

79%

inkomsten DSW

27.227

27.227

27.227

100%

Communicatiekosten voor WIZ

11.345

11.345

19.361

171%

Onderhoudskosten contract etc.

9.076

9.076

9.080

100%

Borderel

0

0

69.684

0%

inkomsten borderel

0

0

66.273

0

Bron: WISE / Cognos

 

De begroting van de AV Delft verloopt volgens verwachting. De overschrijding van de communicatiekosten wordt veroorzaakt doordat hier overige communicatiekosten van WIZ ad

€ 11.615,63 op zijn geboekt (deze kosten zijn niet ingezet t.b.v. de AV Delft).

 

Tabel  8.3.2  Deelname AV-Delft

 

deelnemers AV-Delft

1-1-2001

1-1-2002

Aantal polissen Abw-, Ioaw/z-gerechtigden

2.528

2.521

Aantal polissen WIW-werknemers

234

159

Aantal personen Overige minima Delft

402

1.133

 


Tabel  8.3.3   Afname Medische Dienstverlening (MD) binnen de Bijzondere Bijstand t/m 4e kwartaal

 

afname verstrekkingen en uitgaven

2001

2002

+ / -

Totaal verstrekkingen Medische Dienstverlening

1.699

1.571

-128

waarvan verstrekkingen voor brillen en orthodontie

400

316

11

Totaal uitgaven Medische Dienstverlening

174.607

157.200

-17.407

waarvan uitgaven voor brillen en orthodontie

79.439

70.358

8.298

Bron: GWS4All   

 

Tabel  8.3.4   Kengetal afname verstrekkingen en uitgaven MD 4e kwartaal 2002

 

Kengetal

2002

Afname verstrekkingen voor brillen en orthodontie

als % van de afname totale verstrekkingen MD

66%

Afname uitgaven voor brillen en orthodontie

als % van de afname totale uitgaven MD

52%

 

 

8.4  Duit (Delft Uitkerings Informatie Team)

 

Tabel  8.4   Financieel resultaat DUIT 4e kwartaal 2002

 

(bedragen in Euro’s )

begroting

gewijzigde

begroting

 inkomsten

relatieve

kosten

 

2002

2002

4e kw 2002

4e kw 2002

Totaal: Uitvoeringskosten Bijz. Bijstand DUIT

56.723

57.000

-9.748

-17%

inkomsten

0

0

67.518

0

Resultaat:

-56.723

-57.000

-77.266

136%

Bron: WISE

 

8.5  Nieuw beleid Bijzondere bijstand

 

Tabel  8.5  Financieel resultaat Nieuw beleid 4e kwartaal 2002

 

(bedragen in Euro’s )

begroting

gewijzigde

begroting

uitgaven / inkomsten

relatieve

kosten

 

2002

2002

4e kw 2002

4e  kw 2002

Totaal uitgaven

0

310.430

222.351

72%

Doelgroep onderzoek

0

0

0

0

Extra dekking voor de Delftpas

0

45.000

0

0%

Klantenkrant

0

23.000

0

0%

Reserveringen tbv exploitatie Bijz. Bijstand

0

242.430

222.351

92%

Bron: WISE

 

Het begrote bedrag voor nieuw beleid is aangewend in verband met de hogere kosten voor de regeling computers en bijstand.
9.         Periodieke Bijstand

 

9.1  Financiële resultaten Periodieke bijstand

 

Tabel  9.1  Financieel resultaat Periodieke bijstand 2002

 

 (bedragen in Euro’s  x 1.000)

begroting

uitgaven / inkomsten

relatieve

kosten

 

2002

4e kw 2002

4e kw 2002

Totaal uitgaven

             35.835

             36.905

103%

Totaal inkomsten

               2.069

              1.959

95%

Totaal bijdrage netto

           33.766-

           34.946-

103%

Abw

        34.123

             35.362

104%

Inkomsten Abw

       1.872

               1.780

95%

Ioaw

        1.274

               1.148

90%

Inkomsten Ioaw

     33

                      4

11%

Ioaz

            84

                    33

40%

Inkomsten Ioaz

0

                      -

0%

Overige bijstand

            353

                  362

103%

Inkomsten overige bijstand

           163

                  176

108%

Bron: WISE

 

Tabel  9.2 FWI financieringssystematiek prognose 2002

 

 

 prognose

 

 

 verstrekkingen

       36.953.678-

 

 terugvordering / ontvangsten

         1.887.189

 

 subtotaal

       35.066.489-

 

 

 

 

 rijks bijdrage (75%)

       26.299.867

 

 subtotaal

         8.766.622-

 

 

 

 

 aangepast (juli) begroot FWI budget

         8.449.387

 

 saldo prognose

            317.235-

 

 

 

 

 toegevoegd budget (meicirculaire 2002)

            191.500

 

 verschil t.o.v. begroting

            125.735-

 

In de beschikking van 1 juli 2002 is het budget 2002, onder invloed van herindexering en de toename van het bijstandsvolume, verhoogd naar € 8.449.387. In 2002 is de taakstelling ten aanzien van de daling van het aantal bijstandscliënten, om budgettair neutraal uit te komen met de financiering, niet behaald. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de economische laagconjunctuur en door de berekening van het budget middels het objectieve verdeelmodel. In de nota ‘Financiering Abw, Ioaw en Ioaz 2002, 2003 en 2004’ zal hier verder op ingegaan worden. De exploitatie bedraagt met inachtneming van het bijgestelde budget € 125.735-, dit komt ten laste van het vereveningsfonds Werk en Inkomen.


10.       Minimabeleid

 

10.1 Financiële resultaten Minimabeleid 

 

Tabel  10.1  Financieel resultaat Minimabeleid t/m 4e kwartaal  2002

 

(bedragen in Euro’s)

begroting

gewijzigde

begroting

uitgaven / inkomsten

relatieve

kosten

 

2002

2002

4e kw 2002

4e kw 2002

Totaal  Minimabeleid       

632.729

592.853

572.944

97%

Inkomsten

136.209

136.209

116.300

85%

Totaal bijdrage netto

-496.520

-456.644

-456.644

100%

Personeels/apparaats kosten

108.973

110.021

110.021

100%

Delftactiefpas (tabel 10.2.1)

323.530

368.530

317.377

86%

- idem Inkomsten

136.209

136.209

116.300

85%

T(H)OWE (tabel 10.3)

163.924

78.000

99.474

128%

Sportfonds (tabel 10.4)

36.302

36.302

46.072

127%

Bron: WISE

 

10.2   Delftpas

 

Tabel  10.2.1  financieel resultaat Delftpas t/m 4e kwartaal 2002

 

(bedragen in Euro’s )

Begroot

gewijzigde

begroting

uitgaven / inkomsten

relatieve

kosten

 

2002

2002

4e kw 2002

4e kw 2002

Totaal

323.530

368.530

317.377

86%

Totaal Inkomsten

136.209

136.209

116.300

85%

Totaal bijdrage netto

-187.321

-232.321

-201.077

87%

Bron: WISE

 

Tabel  10.2.2  specificatie van de verkoop Delftpas t/m 4e kwartaal 2002

 

Verkoop inkomsten

Prijs

Totaal

Totaal

Verstrekking

 

in Euro

Verstrekt

Inkomsten

als%

Volwassene minima

    5

1.492

        7.460

40%

65+ alsook boven minimum

  11

829

        9.119

23%

Geen minima / - inwoner Delft

  54

116

        6.264

3%

Duplicaatpas

    3

5

              15

0%

Kinderen 3 – 17 jaar van minima

Gratis

863

                 -

23%

18 jarigen

Gratis

204

                 -

6%

Kinderen 3 – 17 jr van cat. C en B

    5

144

            720

4%

Nieuwe inwoners (< 1 jaar)

  11

43

            473

1%

Studenten 18 – 27 jaar

  23

3

              69

0%

Bruto verkoop inkomsten

 

3.699

      24.120

100%

Korting Maatpas / provisie VVV

 

530

        1.325-

 

Netto verkoop inkomsten

 

 

      22.795

 

Bron: Planning & Control WIZ

 

De inkomsten uit pasverkoop bleven lager dan verwacht omdat aanvankelijk geschat werd  (nota Stand van Zaken Delftpas, 21 augustus 2000) dat  40% van het aantal passen aan de categorie minima (incl. kinderen)  verkocht zou worden in plaats van de huidige 63%.

In de onderling verdeling van de tarieven zakte het aandeel  minima (incl. kinderen) van 69% naar 63% en steeg het aandeel in de categorie 65+ (boven minimum) met 4%.

 

 

 


Figuur 10.2: Ontwikkeling verstrekkingen Delftpas t/m 4e kwartaal 2002

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


De Delftpas 2002 sluit het pasjaar af met een verkoop van 3.699, dat is 138 passen minder dan in 2001.

 

10.3  Tegemoetkoming onzelfstandige wooneenheden (Thowe)

 

Tabel  10.3   Financieel resultaat Thowe 4e kwartaal 2002

 

(bedragen in Euro’s )

begroting

gewijzigde

begroting

uitgaven / inkomsten

relatieve

kosten

 

2002

2002

4e kw 2002

4e kw 2002

Totaal uitgaven Thowe

163.924

78.000

99.474

128 %

Bron: WISE

 


10.4  Sportfonds   

 

Tabel 10.4  Ontwikkeling uitgaven sportfonds t/m 4e kwartaal 2002

 

(bedragen in Euro’s )

begroting

uitgaven / inkomsten

relatieve

kosten

 

2002

4e  kw 2002

4e  kw 2002

Totaal

36.302

46.072

127 %

Verstrekkingen

32.672

43.911

134%

Voorlichting

3.630

2.161

60%

Bron: WISE

 

Als we kijken naar de ontwikkelingen in de uitgaven aan het Sportfonds valt op dat in het 4e kwartaal van 2002 de uitgaven de begroting fors te boven gaan. Het begrotingstekort komt hiermee op €11.239,-. Opmerkelijk is dat het Sportfonds in tegenstelling tot de reguliere bijzondere bijstand een forse toename van het aantal verstrekkingen laat zien. De toename in het aantal verstrekkingen is positief voor de continuïteit van de regeling en conform de doelstelling voor het Beleidsplan ‘Bijzondere bijstand 2001-2003’

 

Figuur 10.4: Ontwikkeling uitgaven Sportfonds  t/m 4e kwartaal 2002