Sector WIZ
RAPPORTAGE 4e KWARTAAL 2002
t.b.v. College van B&W
(t.k.n. van commissie WZO)
versie: 25- 3- 2003
Inhoudsopgave
4c. I/D-banen (In- en Doorstroombanen)
5. Wet Voorzieningen Gehandicapten
6. Ontwikkeling klantaantallen
Wet
Inburgering Nieuwkomers
Tabel
1.1A: ontwikkeling van het aantal Inburgeringstrajecten gemeente Delft en regio
gemeenten
Realisatie
t/m 4e kwartaal 2002 |
Productie |
WIN |
WIN |
Totaal |
|
prognose |
Trajecten |
Trajecten |
WIN |
|
2003 |
Delft |
Regio |
Trajecten |
Aantal Inburgeringstrajecten op 01-01-2002 |
|
389 |
54 |
443 |
Instroom van nieuwe trajecten |
200 |
211 |
27 |
238 |
Uitstroom (Beëindigde trajecten) |
|
251 |
28 |
279 |
Aantal Inburgeringstrajecten
op 31-12-2002 |
|
385 |
55 |
440 |
Bron: ImWin 1:
m.i.v. 2001 wordt voor de WIN het aantal Inburgeringstrajecten gemeten.
2: Het aantal instroom en
uitstroom is op dit moment niet exact te bepalen. Dit maakt dat de cijfers niet
volledig op elkaar aansluiten.
In
2002 zijn in totaal 238 nieuwkomers ingestroomd bij team Inburgering. Op basis
van ervaringen uit voorgaande jaren was de productieprognose tussen 200 en 220
nieuw in te stromen klanten vastgesteld.
Ondanks
verscherpte regelgeving voor vestiging in Nederland, is daarvan bij de instroom
van nieuwkomers in Delft en de regio (nog) geen effect te merken. Met de
instroom van 238 personen in 2002 gaat het team Inburgering over de
productieprognose heen.
In
2002 hebben 214 nieuwkomers een vaststellende beschikking gekregen, wat
betekent dat
aan
hen in het kader van de Wet Inburgering Nieuwkomers een traject in opgelegd.
15
nieuwkomers hebben een vrijstelling gekregen. Dit betekent dat zij wel vielen
onder de doelgroep Nieuwkomers conform de WIN, maar dat zij vanwege taalkennis
en/of opleidingsniveau vrijstelling kregen van het verplichte traject.
De
WIN is zowel van toepassing op personen met als zonder uitkering. Het aantal
klanten met en zonder uitkering houdt elkaar vrijwel volledig in evenwicht.
Met
een ABW-uitkering: 50,6%
Geen
uitkering: 46,9%
Overig: 2,5%
Tabel 1.1B:
Prognose productie 2003
Productieprognose instroom per jaar |
200-220 nieuwe
klanten |
|
|
Duur van het totale traject |
22 maanden |
Intake/Inburgeringsonderzoekfase |
4
maanden maximaal |
Educatieve
fase |
12 maanden |
Doorgeleidingsfase |
6 maanden |
|
|
Prognose uitstroom per jaar |
200 |
N.B.:
bovenstaande termijnen zijn vastgesteld in de WIN
Figuur
1.1: instroom van Nieuwkomers Figuur 1.2: ontwikkeling caseload Nieuwkomers
Tabel
1.2: specificatie van de uitstroom van Nieuwkomers (WIN-cliënten) uit de
doorgeleidingsfase
Realisatie
t/m 4e kwartaal 2002 |
WIN |
WIN |
Totaal |
|
|
Trajecten |
Trajecten |
WIN |
Idem |
Uitstroom
naar: |
Delft |
Regio |
Trajecten |
In % |
Werk |
60 |
12 |
72 |
26% |
Overdracht Activering of T&M |
41 |
1 |
42 |
15% |
Bemiddeling CWI |
19 |
3 |
22 |
8% |
Studie (regulier onderwijs) |
18 |
3 |
21 |
8% |
Verhuizing |
40 |
2 |
42 |
15% |
Permanent ontheffing |
20 |
1 |
21 |
8% |
Persoonlijke reden |
26 |
5 |
31 |
11% |
Overig |
27 |
1 |
28 |
10% |
Totaal
uitgestroomd |
251 |
28 |
279 |
100% |
Bron:
ImWin Noot: de doorgeleidingsfase duurt
max. 6 maanden
In het laatste kwartaal van 2002 heeft team Inburgering nog extra
uitstroom weten te realiseren. Totale uitstroom in 2002 beslaat 279.
De uitstroom is met name hoger uitgevallen doordat er een
inhaalslag heeft plaatsgevonden omdat de uitstroom in 2001 achtergebleven was.
Deze inhaalslag kon plaatsvinden doordat het team wat betreft menskracht in
2002 goed op orde is gekomen, waardoor nu de processen en doorlooptijden ook
structureel beter onder controle zijn.
De
uitstroomredenen en percentages zijn vrij stabiel geweest over het hele jaar
2002.
Een fors deel
van de Inburgeraars combineert werk met een inburgeringstraject, danwel stroomt
uit naar werk .
De sluitende
aanpak voor nieuwkomers , die het WIN-traject hebben afgerond, maar nog behoefte
hebben aan een vervolgtraject werkt goed in de relatie met T&M
(vervolgtrajecten Fase 2/3) en team Activering (vervolgtrajecten Fase 4).
Voor
2002 was de doelstelling geformuleerd om toe te werken naar een bezetting van
100% t.a.v. de vastgestelde caseload voor team Activering. De vastgestelde caseload bedraagt 400
klanten in voortraject, verlengd voortraject of traject.
Eind
2002 bestaat de caseload uit 52 voortrajecten en 218 trajecten. Dit betekent
dat het totaal aantal klanten 270 bedraagt.
Oorzaak
van het achterblijven ligt in het feit dat het team te kampen heeft met een
aantal langdurig zieken. De instroom van nieuwe klanten is daardoor
achtergebleven.
Door
deze situatie is de prognose voor nieuwe instroom voor 2003 voorlopig naar
beneden bijgesteld van 180 – 200 naar 100.
Tabel
2.1: ontwikkeling van het aantal Voortrajecten en Verlengde Voortrajecten
gemeente Delft
Realisatie
t/m 4e kwartaal 2002 |
Totaal |
|
(Verl.)Voor- |
|
Trajecten |
Aantal Voortrajecten op 01-01-2002 |
111 |
Aantal Voortrajecten op
31-12-2002 |
52 |
Bron: ImWin A&I Noot: stroomoverzicht is
nog niet sluitend
In
een verlengd voortraject worden extra instrumenten ingezet om de diagnose
scherper te kunnen stellen. Deels bestaat dit uit de inzet van instrumenten als
medische en/of psychologische onderzoeken.
Tabel
2.2: ontwikkeling van het aantal Trajecten fase-4 gemeente Delft
Realisatie
t/m 4e kwartaal 2002 |
aantal |
|
Fase-4 |
|
Trajecten |
Aantal lopendeTrajecten op 01-01-2002 |
181 |
Overdrachten vanuit (Verl.) Voortrajecten¹ |
86 |
Uitstroom (BeëindigdeTrajecten) |
47 |
Aantal Trajecten op
31-12-2002 |
218 |
Bron: ImWin A&I
In
totaal zijn 86 personen vanuit een (verlengd) voortraject doorgestroomd in een
Fase 4-traject. 66 personen zijn direct
doorgestroomd vanuit het voortraject, 20 anderen hebben eerst een verlengd
voortraject doorlopen.
Activeringstrajecten
hebben als einddoel arbeidsactivering of sociale activering. Sociale activering
staat dan voor een bepaalde mate van stabiele participatie in de samenleving.
Met name de term stabiel is hierin erg belangrijk. De mate van participatie is
zeer individueel bepaald. Voor de ene klant kan dit deelname aan
vrijwilligerswerk betekenen, voor een andere klant niet meer dan deelname aan
een laagdrempelige activiteit in een buurthuis. Voor de zeer kwetsbare klanten
onder de fase 4-doelgroep kunnen dergelijke kleine stappen al een wereld van
verschil betekenen. Een maximum niveau aan sociaal geactiveerd zijn, is voor
een deel van de fase 4-groep een (voorlopig) einddoel.
Het
arbeidsactiverende bestaat vooral uit het onderkennen van
vaardigheden/capaciteiten bij klanten, het afstemmen van verwachtingen op
realistisch haalbare doelen, het versterken dan wel ontwikkelen van houdings-
en gedragsaspecten die nodig zijn om in een (gesubsidieerde) werkomgeving te
kunnen opereren en het ontwikkelen/versterken van bepaalde beroepsvaardigheden.
Voor een fors deel van de klanten is ook Nederlandse taalverwerving een
belangrijk onderdeel van het traject.
In
2002 heeft er een sterke ontwikkeling plaatsgevonden wat betreft de
instrumenten die het team tot haar beschikking kreeg, zowel binnen het
(verlengd) voortraject alsmede binnen de trajecten.
Binnen
de trajectinstrumenten vallen zowel instrumenten die tot doel hebben
versterkend te werken op de persoon als ook instrumenten die tot doel hebben te
kwalificeren. Regelmatig zijn het ook instrumenten die de verschillende
aspecten combineren. Te denken valt aan begeleid vrijwilligerswerk, werkstages,
functietraining/werkervaring binnen het weesfietsenproject enzovoort.
De
rol van team Activering stopt wanneer klanten klaar zijn voor
arbeidsbemiddeling dan wel beroepskwalificatie. Dit wordt aan het eind van het
traject vastgesteld door het CWI. In die gevallen vindt overdracht plaats naar
T&M.
Tabel
2.3: specificatie van de beëindigde voortrajecten en trajecten fase 4
|
(Verl.) |
|
Totaal |
|
|
Voor- |
Fase-4 |
t/m 4e kw |
Idem |
Uit-/ Doorstroom naar: |
trajecten |
Trajecten |
2002 |
In% |
Plaatsing niet-gesubsidieerde arbeid |
7 |
3 |
10 |
10% |
Plaatsing ID-baan |
|
|
0 |
0% |
Plaatsing Overig |
|
1 |
1 |
1% |
Overdracht naar WIW |
|
7 |
7 |
7% |
Overdracht naar CWI |
|
1 |
1 |
1% |
Overdracht naar T&M fase 4 |
|
7 |
7 |
7% |
Geen Traject en retour Inkomen: Zorg |
42 |
28 |
70 |
71% |
Overig |
3 |
|
3 |
3% |
Totaal
uitgestroomd |
52 |
47 |
99 |
100% |
Bron: ImWin A&I
Doelgroepen
Tabel
2.4: specificatie van de lopende
trajecten naar doelgroepen¹ ultimo 4e kwartaal
|
(Verl.) |
|
|
|
Voor- |
Fase-4 |
|
|
Trajecten |
Trajecten |
Totaal |
Eenouder |
9 |
42 |
49 |
Jongere < 23 jaar |
0 |
1 |
1 |
Migranten en Oudkomers |
12 |
97 |
109 |
Vluchteling |
7 |
56 |
63 |
Bron: ImWin A&I Noot¹: 1 cliënt kan tot geen, één of meerdere doelgroepen
gerekend worden
Noot¹: 2 het
aantal lopend ultimo van de maand voor (verlengde)voortrajecten zijn niet
opgenomen
Regeling Bonus Sociale
Activering
Bonus Sociale Activering
|
toekenning |
|
declaratie |
|
Voor deelnemers aan een fase-4
traject
|
aantal |
premie |
aantal |
Totaal bedrag |
Fase-4 trajecten: betaling 1e
helft Bonus |
|
€
226,89 |
57 |
€ 12.933 |
Fase-4 trajecten: betaling 1e+2e
helft Bonus |
|
€
453,78 |
143 |
€ 64.891 |
Casemanagement Fase-4 trajecten |
|
€
453,78 |
54 |
€ 24.504 |
Subtot. Bonus Sociale Activering
|
|
|
254 |
€ 102.327 |
Algemeen
Regiefunctie Toeleiding & Monitoring
Tabel 3.1: ontwikkeling van de caseload van het
vakteam Toeleiding & Monitoring (T&M) Delft
|
|
4e kw 2002 |
Jaar 2001 |
|
doel |
Totaal |
Totaal |
|
2002 |
T&M |
T&M |
Aantal klanten in caseload T&M op 01-01-2002 |
|
523 |
(337) |
Instroom nieuwe klanten T&M vanuit CWI |
761 |
834 |
585 |
Uitstroom klanten vanuit T&M |
|
502 |
372 |
Aantal klanten in caseload T&M op 31-12-2002 |
|
826 |
523 |
Bron: ImWin A&I
Ten aanzien
van het werkgelegenheidsbeleid heeft het college een drietal hoofddoelstellingen
geformuleerd:
- aan het
einde van de collegeperiode zijn alle bijstandcliënten in begeleiding of in
traject;
- van de
cliënten welke op 1 april 2002 in fase 4 zijn ingedeeld is aan het eind van de
collegeperiode een derde uitgestroomd naar betaald of gesubsidieerd werk en een
derde is actief als vrijwilliger of in de sfeer van beschermd werk.
- de helft van
de groep werknemers met gesubsidieerde arbeid welke op 1 april 2002 in dienst
waren is in 2006 uitgestroomd naar een doorstroombaan dan wel regulier werk.
Op basis van deze doelstellingen heeft
de gemeente Delft voor 2002 een viertal taakstellingen geformuleerd:
1. een sluitende reïntegratieaanpak te
bieden aan de nieuwe instroom werkzoekenden klanten fase-2 , fase-3 en fase-4
(inclusief de niet uitkeringsgerechtigden en ANWers) alsook aan de zittende Abw
klanten fase-2 en fase-3;
2. het inkopen van extra fase-4
trajecten als gevolg van de intensievere fase-4 aanpak;
3. 160 klanten aan te melden voor een
WIW dienstbetrekking;
4. 50 klanten toe te leiden naar ID
dienstbetrekkingen*.
Het totaal aantal benodigde
reintegratietrajecten en gesubsidieerd werk ter realisatie van deze
doelstellingen is hierbij geraamd op 585.
Het betreft hier naast het
gesubsidieerde werk 290 fase 2/3 trajecten en 85 fase 4 trajecten (NB.
afwijking met taakstellingen in voorgaande kwaraps vindt zijn oorzaak in het
feit dat er contracten zijn welke over de jaren heen lopen).
Deze reintegratietrajecten worden
extern ingekocht bij private reintegratiebedrijven. Het vakteam T&M
verzorgt de toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie op de
voortgang van klanten en op de contractafspraken die met elk
reintegratiebedrijf zijn vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de toeleiding
naar de WIW en ID dienstverbanden.
Om de toestroom van kandidaten naar de
ingekochte trajecten te kunnen garanderen dient, i.v.m. uitval, de instroom van
kandidaten vanuit het CWI naar het vakteam T&M ongeveer 1/3 hoger te liggen
dan het beschikbare aantal trajecten. Hiermee komt de doelstelling t.a.v. de
verwachte instroom vanuit het CWI op 761 te liggen.
De resultaten over 2003 laten zien dat
de instroomdoelstelling ruimschoots is gehaald.
In het kader van de huidige
bezuinigingsontwikkelingen binnen het gesubsidieerde werk heeft de gemeente
Delft ervoor gekozen om alleen nieuwe klanten toe te leiden t.b.v. de
vervangingsvraag ID banen. Een concreet aantal t.a.v. deze vervangsvraag laat
zich echter slecht beïnvloeden.
Doelstelllingen aan te melden klanten bij
trajectorganisaties
Tabel
3.2 Aantal klanten dat naar trajectorganisaties is aangemeld t/m 4e kwartaal 2002
|
Doelstelling
2002 |
Realisatie 4e kw 2002 |
Totaal aantal aangemelde
klanten |
585
|
660 |
waarvan: |
|
|
Aantal klanten fase 2/3 Waarvan NUG |
290 80 |
298 91 |
Aantal klanten fase 4 |
85 |
78 |
Aantal WIW-geïndiceerden |
160 |
185 |
aantal potentiële I/D-klanten |
50 |
9 |
Zie voor meer informatie: tabel 3.6,
3.7 en 3.8 regie op financiering
De instroom voor de fase 4 contracten
was een zorgpunt. Voor deze doelgroep is er met uitzondering van de nieuwe
werkzoekenden fase 4 (sluitende aanpak)
geen logistieke lijn vanuit het vakteam T&M met het CWI. Op dit
moment van schrijven is de wachtlijst van het team Activering /fase 4
overgeheveld naar het vakteam T&M. Op deze wijze tracht het vakteam de
contracten voor het zittend bestand fase 4 te vullen.
De vastgelegde doelstellingen op het
gebied van de sluitende aanpak voor zowel fase 2, fase 3 en fase 4 zijn
gebaseerd op ervaringscijfers van vorige jaren en zijn gerelateerd aan het
aantal nieuwe werkzoekenden die zich in laten schrijven bij het CWI.
Ondanks vastgelegde doelstellingen is
deze instroom moeilijk te beïnvloeden en is het vakteam afhankelijk van het
aantal nieuwe inschrijvingen en overdrachten vanuit het CWI. Dit gaat
veranderen bij de implementatie van het concept “klantmanagement” binnen WIZ.
De resultaten laten zien dat zowel
kwalitatief als kwantitatief aan bijna alle doelstellingen zijn voldaan.
Specificatie van het aantal klanten T&M
Tabel
3.3: specificatie van de lopende
caseload van het vakteam T&M ultimo
4e kwartaal 2002
|
4e kw 2002 |
Jaar 2001 |
|
T&M |
T&M |
Aantal klanten Caseload
T&M ultimo periode |
826 |
523 |
Waarvan in stap: |
|
|
1 Aanmelding |
1 |
0 |
2 Beoordeling van KWINT / CWI rapporten |
110 |
76 |
3 Toeleiding naar Trajecten bij Derden |
208 |
133 |
4 Monitoring: Regie op
Trajecten bij Derden |
507 |
314 |
Bron: handmatig dossieronderzoek ImWin
Tabel 3.4: specificatie van het aantal klanten in stap Toeleiding en in
stap Monitoring naar opdrachtnemer
Standcijfers ultimo 4e
kwartaal 2002 |
In Stap |
In Stap |
|
Aantal lopende trajecten |
Toe- |
Moni- |
|
Regie op Trajecten bij Derden |
Leiding |
Toring |
Totaal |
Waarvan bij opdrachtnemer: |
208 |
507 |
715 |
Kliq |
91 |
349 |
440 |
WIW |
45 |
63 |
108 |
Alexander Calder |
23 |
51 |
74 |
Advexis |
6 |
2 |
8 |
Wesseling |
16 |
10 |
26 |
RMC |
4 |
3 |
7 |
Combiwerk |
3 |
9 |
12 |
Kliq Arbeidsintegratie (REA) |
0 |
1 |
1 |
Argonaut (REA) |
0 |
10 |
10 |
Baanbreker (REA) |
0 |
6 |
6 |
ID |
7 |
2 |
9 |
Werkplan |
12 |
0 |
12 |
Overig / Derden |
1 |
1 |
2 |
Bron: handmatig dossieronderzoek ImWin
Bovenstaande tabel geeft een overzicht van de
reintegratiebedrijven waarmee het vakteam T&M vanaf het jaar2000
contractrelaties heeft lopen en geeft inzicht in het aantal klanten bij de desbetreffende reintegratiebedrijven
over de jaargrenzen heen.
Het vakteam T&M heeft meerdere reintegratiebedrijven ter
beschikking waarnaar de klant toegeleid kan worden. In de beoordeling bij welk
reintegratiebedrijf de klant het meest tot zijn recht komt wordt er eerst
gekeken naar de zgn doelgroep contracten (bv Advexis) voordat er toegeleid wordt
naar de zgn grotere buffercontracten (bv Kliq, Alexander Calder).
Specificatie van de beëindigde trajecten
Tabel 3.5 Beëindigde trajecten bij trajectorganisaties t/m 4e kwartaal 2002
|
realisatie
t/m 4e kw 2002 |
realisatie
2001 |
Totaal aantal beëindigde
trajecten |
237 |
253 |
waarvan: |
|
|
succesvol geplaatst op de
arbeidsmarkt |
136 |
133 |
niet-succesvol beëindigd |
101 |
120 |
Zie voor meer informatie: tabel 3.5
specificatie van beëindigde T&M-trajecten
Om duurzaamheid van plaatsingen te garanderen is er met de verschillende
contractpartners een nazorgperiode van 6 maanden vastgelegd. Indien de klant na
deze 6 maanden nog steeds aan het werk is kunnen reintegratiebedrijven hun
plaatsing als succesvol opboeken. De aantal succesvolle plaatsingen zoals hier
boven genoemd is inclusief de 6 maanden nazorg.
Bovenstaande
aantallen geven een beeld van de resultaten van Reintegratiebedrijven. Om in de
toekomst beter te kunnen sturen op resultaten bij Reintegratiebedrijven zijn er
een aantal ontwikkelingen te melden:
- een nieuw automatiseringssysteem waarmee naast de klant
gegevens ook de contracten en plaatsingspercentages beter gemonitoord kunnen
worden. Hiermee kan T&M een voortijdige signalering en sturing naar
reintegratiebedrijven bieden.
- een nog nadrukkelijker
sturing op Reintegratiebedrijven t.a.v. de klanten die binnen hun
traject in de fase zitten waarin ze bemiddeld worden naar werk.
- thans wordt
in het inkoopbeleidsproces al zoveel mogelijk gewerkt met het
"inkopen" op basis van gerealiseerde prestatie-criteria. Effectmeting
wordt verwacht in de 2 helft van 2003 .
Tabel 3.6: specificatie van de uitstroom t/m 4e
kwartaal 2002.
Specificatie naar
uitstroomreden en opdrachtnemer
|
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
T/m 4e kw |
|
|
Arbeids |
Argo- |
Baan- |
Combi |
Overig |
|
2002 |
Kliq |
WIW |
Integr. |
naut |
breker |
service |
Derden |
Beoordeling Ovedrachtsrapporten
KWINT/CWI |
|
|
|
|
|
|
|
|
Geen traject via Toeleiding & Monitoring |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
overdracht Multi Disciplinair Team fase 4 |
17 |
|
|
|
|
|
|
|
retour onderdeel Inkomen met advies |
123 |
|
|
|
|
|
|
|
verwijzing overig overige redenen |
30 38 |
|
|
|
|
|
|
|
Subtotaal geen traject via T&M
|
208 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtotaal zelf werk gevonden
|
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beëindigde T&M Trajecten in
Monitoring |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Succesvol
bij derden |
|
|
|
|
|
|
|
|
WIW-Dienstverband, niet uit de
uitkering |
9 |
|
9 |
|
|
|
|
|
WIW-Dienstverband en uit de uitkering |
63 |
|
63 |
|
|
|
|
|
plaatsing WIW-Wep, niet uit de
uitkering |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
plaatsing WIW-Wep en uit de uitkering |
3 |
|
3 |
|
|
|
|
|
Plaatsing ID, niet uit de uitkering |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
plaatsing ID en uit de uitkering |
3 |
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
plaatsing regulier, niet uit de
uitkering |
11 |
8 |
1 |
|
1 |
|
|
1 |
Plaatsing regulier en uit de
uitkering |
40 |
33 |
1 |
|
5 |
|
|
1 |
Plaatsing
WSW en niet uit de uitkering |
2 |
|
1 |
|
|
|
1 |
|
Plaatsing
WSW en uit de uitkering |
2 |
|
1 |
|
|
|
1 |
|
Regulier
onderwijs |
3 |
3 |
|
|
|
|
|
|
Subtotaal
succesvol bij derden |
136 |
45 |
79 |
|
7 |
|
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet-succesvol bij derden |
|
|
|
|
|
|
|
|
overdracht Multi Disciplinair Team fase 4 |
2 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
overdracht Traject REA |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
overdracht WIW |
28 |
28 |
|
|
|
|
|
|
overdracht overig |
18 |
3 |
9 |
|
|
1 |
1 |
4 |
retour onderdeel Inkomen met advies |
41 |
16 |
7 |
6 |
4 |
2 |
1 |
5 |
verhuizing |
11 |
5 |
4 |
1 |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
subtotaal niet-succesvol bij derden |
101 |
54 |
21 |
7 |
4 |
3 |
2 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
uitgestroomd |
502 |
|
|
|
|
|
|
|
Bron: ImWin A&I
Bovenstaande
aantallen geven zicht op de resultaten van Reintegratiebedrijven. De hoge score
overdrachten welke (vooralsnog) geen traject krijgen aangeboden krijgen
betkekent niet dat er gene acties richting de klant worden gedaan. Veelal
betekent het dat er eerst publieke activiteiten dienen plaats te vinden
(medische onderzoeken/ motivatiepeiling e.d alvorens een traject in te kopen.
De aantallen genoemd in deze tabel zijn van trajecten of
trajectaanvragen en niet van aantallen klanten. M.a.w. Een klant kan 2 type
trajecten in een jaar aangeboden krijgen of een klant kan 2 of meerdere keren
per jaar aangemeld worden bij het vakteam T&M
Figuur
3.1 Ontwikkeling van zelf werk gevonden
of een succesvol beëindigd traject
Doelgroepen
Klanten
kunnen ingedeeld worden naar diverse doelgroepen. Onderstaand een overzicht naar een aantal relevante doelgroepen
binnen onderdeel TenM.
Tabel
3.7: specificatie van de klanten T&M naar doelgroepen¹, ultimo 4e
kwartaal
|
Totaal |
Totaal |
|
T&M 4e kw 2002 |
T&M 4e kw 2001 |
Eenouder |
132 |
105 |
Migranten en Oudkomers |
425 |
258 |
Vluchtelingen |
205 |
131 |
Bron: ImWin A&I
¹ één cliënt kan tot geen,
één of meerdere doelgroepen gerekend worden
Regie op contracten en financiering
Tabel
3.8: regie op (inkoop)contracten en financiering Toeleiding &
Monitoring: Opdrachtnemers, t/m 4e
kwartaal 2002
Doelstelling (Alle bedragen zijn in Euro’s) |
Budget |
Taak Toets |
Taak Traj. Plan |
Voor Dracht Traj. |
Reali. Traj. plan |
Budget Verplichting Offrering |
Budget Verantw Fakturering |
+ / - Budget / Faktureren |
+ / - Budget / Offrering |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sluitende aanpak |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 2/3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kliq
2000 |
136.134 |
|
31 |
31 |
31 |
136.134 |
122.993 |
13.141 |
0 |
Kliq
2002 |
242.600 |
|
80 |
103 |
70 |
220.648 |
40.308 |
202.292 |
21.952 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kliq 2001 |
181.512 |
|
18 |
19 |
18 |
58.233 |
21.160 |
160.352 |
122.566 |
Kliq 2002 |
135.750 |
|
30 |
19 |
8 |
45.760 |
4.286 |
131.464 |
89.990 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NUG / ANW 2002 |
257.500 |
0 |
80 |
48 |
28 |
84.240 |
15.709 |
241.791 |
173.260 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtotaal sluitende aanpak |
|
0 |
239 |
220 |
155 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sl.aanpak zittend
bestand |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 2/3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kliq 2002 |
97.350 |
|
30 |
32 |
27 |
55.252 |
32.972 |
64.378 |
42.098 |
Alexander Calder 2002 |
661.500 |
|
90 |
74 |
51 |
181.945 |
40.176 |
620.784 |
479.555 |
Advexis 2002 |
40.840 |
|
10 |
8 |
2 |
|
17.900 |
22.940 |
40.840 |
St. Werkplan |
113.050 |
|
25 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kliq 2001/2002 (Brugcontract) |
226.890 |
|
30 |
33 |
9 |
23.135 |
5.992 |
220.898 |
201.289 |
Wesseling groep 2001/2002 |
90.756 |
|
15 |
26 |
9 |
38.020 |
38.020 |
70.422 |
70.422 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REA-geïndiceerden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Baanbreker 2000 |
40.840 |
|
4 |
4 |
4 |
3.753 |
3.753 |
37.087 |
37.087 |
Baanbreker 2001 |
81.680 |
|
8 |
8 |
8 |
97.973 |
37.065 |
44.615 |
17.493 |
Argonaut 2000 |
27.227 |
10 |
5 |
10 |
10 |
19.238 |
19.238 |
7.988 |
7.988 |
Argonaut 2001 |
90.756 |
20 |
20 |
21 |
21 |
74.371 |
63.344 |
27.413 |
16.385 |
Kliq AI 2000 |
71.879 |
40 |
13 |
15 |
15 |
67.123 |
67.123 |
4.698 |
4.698 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtot. Sl aanpak
zit. best. |
1.429.719 |
70 |
250 |
243 |
157 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WIW |
|
|
160 |
185 |
130 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I/D-Dienstbetrekking |
|
|
50 |
9 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Instrumenten T&M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GGZ / psychische toets |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
belastbaarheid Fase 4 |
29.865
|
55 |
|
29 |
25 |
29.865 |
21.779 |
7.879 |
|
WOSM / Rea-toetsen |
13.613 |
25 |
|
25 |
20 |
13.613 |
14.889 |
1.261 |
|
WOSM / Rea-toetsen |
18.150 |
27 |
|
19 |
19 |
19.955 |
19.955 |
19.955 |
1.805 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtot. Instrumenten T&M |
61.629 |
107 |
0 |
73 |
64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal Instrumenten T&M |
2.370.694 |
177 |
699 |
730 |
508 |
483.553 |
223.494 |
406.534 |
146.476 |
Tabel
4.1: ontwikkeling van het aantal WIW-werknemers.
|
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
doelstelling |
t/m 4e kw |
t/m 4e kw |
jaar |
|
2002 |
2002 |
2001 |
2001 |
Aantal WIW-werknemers in dienst op 1
januari |
|
230 |
248 |
248 |
Instroom: nieuwe dienstbetrekkingen¹ |
|
176 |
157 |
157 |
Uitstroom: beëindigde
dienstbetrekkingen¹ |
|
205 |
175 |
175 |
Aantal WIW-werknemers in dienst
ultimo |
|
201 |
230 |
230 |
Bron: ImWin cumulatieve cijfers Noot¹ : de instroom en uitstroom zijn inclusief de Herindiceringen
Tabel
4.2: specificatie van de instroom van WIW-ers.
Extra informatie: |
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 4e kw |
t/m 4e kw |
jaar |
|
|
2002 |
2001 |
2001 |
Aantal herindiceringen van
Dienstverbanden |
|
21 |
43 |
43 |
Aantal met als inkomen vooraf Abw |
|
102 |
61 |
61 |
Aantal zonder inkomen (NUG) |
|
30 |
34 |
34 |
Aantal werkloosheidsuitkeringen UWV |
|
23 |
19 |
19 |
Het aantal dienstbetrekkingen 2002 is verminderd t.o.v. 2003. Deze
vermindering is mede het gevolg van de directe bezuiniging die het kabinet
september 2002 heeft aangekondigd. Om in 2003 tot een reductie van 20-30 %
dienstbetrekkingen te komen (bovenop de normale jaarlijkse uitstroom van 20-30
% uit de WIW) is de instroom in 2002 al verminderd.
Figuur 4.1 aantal dienstbetrekkingen per ultimo kwartaal in relatie tot
het gemiddeld
aantal dienstbetrekkingen per jaar
(per jaar per kwartaal berekend vanaf 1 januari)
Tabel
4.3: specificatie van de uitstroom van WIW-ers.
|
realisatie |
|
realisatie |
Realisatie |
|
|
t/m 4e kw |
Idem |
t/m 4e kw |
jaar |
|
|
2002 |
In % |
2001 |
2001 |
|
Uitstroom naar:¹ |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid (incl WIW-WEP)* |
39 |
19% |
31 |
31 |
|
Gesubsidieerde arbeid ID, WSW ** |
66 |
33% |
47 |
47 |
|
Ontslag onverwijld |
5 |
2% |
10 |
10 |
|
Ontslag rechtswege |
20 |
10% |
7 |
7 |
|
Ontslag proeftijd |
35 |
17% |
19 |
19 |
|
Niet herplaatsbaar |
7 |
3% |
4 |
4 |
|
Overige |
12 |
6% |
14 |
14 |
|
Herindiceringen |
21 |
10% |
43 |
43 |
|
Totale
uitstroom |
205 |
100% |
175 |
175 |
|
¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen
enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen
* De WIW-WEP is eenwerkervaringsplaats: in
reguliere dienst bij werkgever met begeleidingssubsidie. Een WEP dient daarom
niet (zoals t/m 3e kwartaal 2002 is gebeurd) onder gesubsidieerde
arbeid te vallen.
** De toename in uitstroom naar
gesubsidieerd werk is het o.a. gevolg van het omzetten van
WIW-dienstbetrekkingen naar ID-banen.
Kengetal
|
Doel |
Prognose |
Cum
4e kw 2002 |
In % prognose |
Jaar 2001 |
Uitstroom naar werk |
65 |
80 |
105 |
131% |
78 |
Figuur
4.2: cumulatieve uitstroom naar werk per ultimo kwartaal vanaf 2001
Tabel
4.4: ontwikkeling van het aantal Werkervaringsplaatsen
|
realisatie |
realisatie |
Realisatie |
|
t/m 4e kw |
t/m 4e kw |
jaar |
|
2002 |
2001 |
2001 |
Aantal Werkervaringsplaatsen op 1 januari |
32 |
41 |
41 |
Instroom: nieuwe Werkervaringspl. |
35 |
39 |
39 |
Uitstroom: beëindigde Werkervaringspl. |
35 |
48 |
48 |
Aantal Werkervaringspl. ultimo periode |
32 |
32 |
32 |
Bron: ImWin
Er is t.a.v. de WIW-WEP geen maximum aantal plaatsingen vastgelegd voor
2002.
De WIW-WEP wordt met name toegekend volgend op een WIW-dienstbetrekking
bij diezelfde werkgever waar betrokken WIW-er gedetacheerd was.
Tabel
4.5: specificatie van de uitstroom van
werknemers met een Werkervaringsplaats.
|
realisatie |
|
realisatie |
Realisatie |
|
|
t/m 4e kw |
Idem |
t/m 4e kw |
jaar |
|
|
2002 |
In% |
2001 |
2001 |
|
Uitstroom naar:¹ |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
22 |
62% |
34 |
34 |
|
Gesubsidieerde arbeid |
0 |
0% |
0 |
0 |
|
Ontslag |
10 |
29% |
8 |
8 |
|
Overige |
3 |
9% |
6 |
6 |
|
Totale
uitstroom |
35 |
100% |
48 |
48 |
|
¹ de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
Kengetal
|
Cum 4e kw 2002 |
Jaar 2001 |
Uitstroom naar werk |
22 |
34 |
Tabel
4.6: ontwikkeling van het aantal I/D – werknemers in
dienst.
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
t/m 4e kw |
t/m 4e kw |
jaar |
|
2002 |
2001 |
2001 |
Aantal I/D – werknemers op 1 januari |
239 |
222 |
222 |
Instroom: nieuw gestarte I/D – werknemers* |
82 |
88 |
88 |
Uitstroom: beëindigde I/D – werknemers* |
56 |
71 |
71 |
Aantal I/D - werknemers:
ultimo periode |
265 |
239 |
239 |
Bron: ImWin
*de in- en uitstroomcijfers zijn inclusief administratieve
contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever
Tabel
4.7: specificatie van de uitstroom van
I/D - werknemers.
|
realisatie |
|
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 4e kw |
Idem |
t/m 4e kw |
jaar |
|
|
2002 |
In % |
2001 |
2001 |
|
Uitstroom
naar*1 |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
25 |
45% |
18 |
18 |
|
Gesubsidieerde arbeid*2 |
10 |
18% |
33 |
33 |
|
Ontslag |
12 |
21% |
12 |
12 |
|
Overige |
9 |
16% |
8 |
8 |
|
Totale
uitstroom |
56 |
100% |
71 |
71 |
|
*¹ de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
*² het uitstroomcijfers “gesubsidieerde arbeid” is inclusief
administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een
andere werkgever
Tabel 5.1: ontwikkeling uitgaven en inkomsten
versus budget
|
uitgaven t/m 4e kwartaal |
budget |
realisatie |
||
bedragen x € 1.000 |
2002 |
budget |
+/- |
2002 |
2001 |
|
|
|
|
|
|
Basis budget (bijdrage gemeente) |
5.993 |
5.993 |
- |
5.811 |
5.250 |
|
|
|
|
|
|
Bijdrage Rijk / Inkomsten Abwz |
86 |
86 |
- |
86 |
97 |
|
|
|
|
|
|
Beschikbaar budget |
6.079 |
6.079 |
- |
5.897 |
5.347 |
|
|
|
|
|
|
Apparaatskosten
|
1.700 |
1.700 |
- |
1.700 |
1.600 |
Verstrekkingen
|
|
|
|
|
|
Woonvoorzieningen |
1.267 |
898 |
-369 |
898 |
984 |
Rolstoelvoorzieningen |
1.559 |
1.002 |
-556 |
1.002 |
1.155 |
Vervoersvoorzieningen |
1.852 |
1.818 |
-34 |
1.818 |
1.893 |
Nog toe te delen uitgaven |
- |
211 |
211 |
211 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal verstrekkingen |
4.678 |
3.930 |
-748 |
3.929 |
4.033 |
Adviseringskosten
|
|
|
|
|
|
Primaire raming |
|
268 |
268 |
268 |
|
Incidenteel personeelsbudget |
|
181 |
181 |
|
|
Advieskosten |
230 |
|
-230 |
|
|
Advieskosten RIO |
219 |
|
-219 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal adviseringskosten |
449 |
449 |
0 |
268 |
|
|
|
|
|
|
|
Subtotaal uitgaven |
6.827 |
6.079 |
-748 |
5.897 |
5.633 |
|
|
|
|
|
|
Toevoeging / ontrekking reserve |
-748 |
- |
-748 |
|
|
Bron: WISE
Inhoudelijk en cijfermatig worden de resultaten van
de WVG uitgebreid besproken in een nota, die nog in maart aan het college
aangeboden wordt.
Tabel 5.2: overzicht kosten woonvoorzieningen
Bedragen x € 1.000 |
t/m 4e kwartaal 2002 |
prognose 2002 |
Realisatie 2001 |
|||
|
aantal |
bedrag |
aantal |
bedrag |
aantal |
bedrag |
toegekende woningaanpassingen |
|
|
|
|
|
|
tot € 907,56 (ƒ 2.000) |
422 |
209 |
377 |
171 |
308 |
167 |
boven € 907,56 (ƒ 2.000) |
219 |
802 |
207 |
695 |
159 |
563 |
|
|
|
|
|
|
|
onderhoud, keuringen, reparaties |
244 |
43 |
231 |
33 |
152 |
36 |
Verhuiskostenregelingen |
113 |
210 |
122 |
199 |
113 |
200 |
roerende zaken |
7 |
3 |
5 |
6 |
7 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal woonvoorzieningen |
1.005 |
1.267 |
942 |
1.104 |
739 |
984 |
Budget |
|
898 |
|
898 |
|
971 |
Verschil |
|
-369 |
|
-206 |
|
-13 |
Bron: WISE
Tabel 5.3.: overzicht kosten vervoersvoorzieningen
Bedragen x € 1.000 |
t/m 4e kwartaal 2002 |
Prognose 2002 |
Realisatie 2001 |
|||
|
aantal |
bedrag |
aantal |
bedrag |
aantal |
Bedrag |
|
|
|
|
|
|
|
volledige taxikostenvergoedingen |
ntb |
238 |
ntb |
249 |
ntb |
213 |
vergoedingen bovenlokaal vervoer |
578 |
35 |
648 |
26 |
713 |
32 |
vergoedingen gebruik bruikleenauto |
283 |
15 |
314 |
16 |
418 |
22 |
vergoeding aanpassing eigen auto |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0,9 |
huur bruikleenauto's |
14 |
44 |
12 |
39 |
8 |
28 |
|
|
|
|
|
|
|
Stadstax |
|
|
|
|
|
|
zone 1 |
|
819 |
165.731 |
908 |
163.209 |
917 |
zone 2 |
|
39 |
6.553 |
33 |
7.075 |
60 |
Persoonsvervoer (incl. ouderenvervoer) |
|
128 |
2.220 |
32 |
2.720 |
28 |
Scootmobielen |
|
533 |
475 |
545 |
ntb |
593 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal woonvoorzieningen |
|
1.852 |
|
1.848 |
|
1.893 |
Budget |
|
1.818 |
|
1.818 |
|
1.782 |
Verschil |
|
-34 |
|
-30 |
|
-112 |
6.1
klantenaantal
Figuur 6.1: Ontwikkeling aantal klanten
Door de economische laagconjunctuur is het aantal
cliënten in het vierde kwartaal meer toegenomen dan voorgaande jaren. Verwacht
wordt dat deze stijging in 2003 doorzet.
Tabel 6.1: ontwikkeling van het aantal bijstandsontvangers
in Delft
|
dec |
dec |
dec |
sep |
dec |
mrt |
jun |
sep |
dec |
aantal Bijstandsontvangers
|
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2001 |
2002 |
2002 |
2002 |
2002 |
volgens
kwartaalrapportages |
3.328 |
3.175 |
2.988 |
3.010 |
2.980 |
3.020 |
3.039 |
3.014 |
3.074 |
gecorrigeerde
opgave CBS |
3.267 |
3.082 |
2.936 |
2.950 |
2.943 |
2.976 |
2.982 |
|
|
Bron: CBS-Statistiek
Tabel 7.1: aantallen
huisbezoeken
Bron:
Bkb & Bnk
8.1 Financiële resultaten
Bijzondere bijstand
Tabel 8.1
Financieel resultaat Bijzondere bijstand 4e kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s x
1.000) |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
verschil begroting/ |
relatieve kosten |
|
2002 |
4e
kw 2002 |
realisatie |
4e
kw 2002 |
Totaal uitgaven |
4.720 |
4.738 |
18 |
100% |
Totaal inkomsten |
1.182 |
1.483 |
301 |
125% |
Totaal uitgaven netto |
-3.538 |
-3.255 |
283 |
92% |
(bedragen in Euro’s x
1.000) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
4e
kw 2002 |
4e
kw 2002 |
Totaal uitgaven |
4.591 |
4.720 |
4.738 |
100% |
Personeels/apparaats kosten |
1.489 |
1.503 |
1.503 |
100% |
Bijz. Bijstand op regulier clientnivo
(tabel 8.2.1) |
2.220 |
1.990 |
2.319 |
117% |
Collectieve ziektekostenverzekering
(tabel 8.3.1) |
113 |
147 |
198 |
135% |
Delfts Uitkeringen Informatie Team
(tabel 8.4) |
57 |
57 |
-10 |
-17% |
Nieuw beleid (tabel 8.5) |
0 |
310 |
222 |
72% |
werkervaring/scholings kosten |
37 |
37 |
0 |
0% |
Bijz. Bijstand kinderopvang tlv het
Rijk |
675 |
675 |
506 |
75% |
Totaal inkomsten |
1.182 |
1.182 |
1.483 |
125% |
waarvan inkomsten BB op clientnivo |
480 |
480 |
760 |
158% |
waarvan totaal inkomsten DSW |
27 |
27 |
93 |
343% |
waarvan inkomsten Duit |
0 |
0 |
68 |
0 |
Waarvan inkomsten Bijz Bijst kopv tlv
het Rijk |
675 |
675 |
562 |
83% |
Bron:
WISE / Cognos
Uit de bovenstaande tabel kan worden afgeleid dat over 2002 de
totale uitgaven in het kader van de bijzondere bijstand conform de begroting
zijn. Toch is er binnen de bijzondere bijstand sprake van een overschot van ca.
€ 286.186,00. Dit bedrag is overgeboekt naar de vereveningsreserve FWI. Deze toevoeging wordt voor
een bedrag van € 134.266. veroorzaakt door een onjuist exploitatiebeeld rond
DUIT. (tabel 8.4). In 2003 wordt dit gecorrigeerd door de uitgaven rond
Duit/Budgetwinkel dan ten laste te brengen van de vereveningsreserve werk en
inkomen. Daarmee ontstaat weer een budgettair neutraal beeld.
8.2
Verstrekkingen Bijzondere Bijstand op regulier clientnivo
8.2.1 Algemeen overzicht
Tabel 8.2.1
Financieel resultaat Bijzondere bijstand regulier op clientnivo 4e
kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s ) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
4e
kw 2002 |
4e kw 2002 |
Totaal uitgaven |
2.220.431 |
1.990.151 |
2.318.749 |
117% |
Totaal inkomsten BB op clientnivo |
479.872 |
480.000 |
760.276 |
158% |
Totaal bijdrage algemene dienst |
-1.740.559 |
-1.510.151 |
-1.558.473 |
103% |
Overige algemene kosten |
3.106 |
15.000 |
37.273 |
248% |
Reguliere verstrekkingen Bijz.
Bijstand |
1.569.920 |
1.342.151 |
1.878.281 |
140% |
inkomsten Terugvordering & Verhaal |
479.872 |
480.000 |
537.925 |
112% |
Kosten kasvoorschotten |
11.381 |
0 |
0 |
0% |
Voorschool |
84.000 |
81.000 |
0 |
0% |
Computers en Bijstand |
54.000 |
190.000 |
328.847 |
173% |
inkomsten scholing en
activeringsbudget |
0 |
0 |
222.351 |
0 |
Duurzaam computeren |
45.000 |
0 |
0 |
0% |
Scholing en Bijstand |
90.000 |
90.000 |
74.348 |
83% |
Armoedebeleid / vereveningsreserve
FWI |
363.024 |
272.000 |
0 |
0% |
Bron:
WISE /Cognos
De
totale uitgaven op clientniveau liggen boven de begroting (17%). Daar tegenover
staat dat het bedrag aan inkomsten, inclusief het bedrag dat werd
teruggevorderd, aanzienlijk is gestegen. Het saldo wordt hierdoor gunstig
beïnvloed. De reguliere verstrekkingen zijn ten opzichte van de begroting 40%
hoger. Opvallend is dat aan ten behoeve van kosten deelname aan de voorschool
geen bijstand is verstrekt. Opvallend is ook het grote succes van de
regeling voor de aanschaf van computers (zie verder onderdeel computers en
bijstand).
Tabel 8.2.2
ontwikkeling aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand t/m 4e
kwartaal 2002
|
|
verstrekkingen t/m 4e kwartaal |
prognose |
realisatie |
||
|
|
2002 |
2001 |
+/- |
2002 |
2001 |
- eenmalig |
|
3.570 |
3.330 |
240 |
3.600 |
3.330 |
- periodiek |
|
5.423 |
5.485 |
62 |
6.000 |
5.485 |
Subtotaal |
|
8.993 |
8.815 |
178 |
9.600 |
8.815 |
Armoedebeleid |
|
1.437 |
1.156 |
281 |
1.100 |
1.156 |
Totaal |
|
10.430 |
9.971 |
459 |
10.700 |
9.971 |
Bron: GWS4All
De
toename in de uitgaven bijzondere bijstand (zie hierboven) is grotendeels te
verklaren doordat meer aanvragen om bijzondere bijstand zijn toegekend.
Toelichting: onderdeel “Computers en bijstand”:
Tabel 8.2.2.2 : aantal verstrekte computers t/m 4e
kwartaal
aantal verstrekte
computers in 2002 |
t/m 4e kw 2002 |
Aantal
verstrekte computers |
237 |
Totaal
verstrekt bedrag |
€
312.157 |
Gem.
bedrag per verstrekte computer |
€
1.317 |
Bron: GWS4ALL
Gezien het grote aantal verstrekkingen,
mag voor 2002 de regeling als succesvol worden beschouwd.
8.2.2 specificatie van het
aantal verstrekkingen exclusief armoedebeleid
Figuur 8.2.2.1
aantal verstrekkingen bijzondere bijstand 4e kwartaal 2001
tot en met 2002.
Als we een
onderscheid maken naar de verschillende rubrieken blijkt dat binnen een
bepaalde rubriek er inderdaad sprake is van een aanzienlijke stijging, namelijk
de rubriek uitstroom. Dit kan verklaard worden doordat binnen de rubriek de
verstrekkingen van de regeling computers en bijstand worden geboekt. Dit is in
onderstaand figuur 8.2.3.1 uitgedrukt in uitgaven nog duidelijker te zien.
8.2.3 specificatie van de uitgaven bijzondere
bijstand exclusief het armoedebeleid
Figuur 8.2.3.1 uitgaven bijzondere bijstand 4e
kwartaal 2001 tot en met 2002.
8.2.4
Armoedebeleid: categoriale verstrekkingen
Tabel 8.2.4.1 : aantal / bedragen verstrekkingen
witgoedregeling t/m 4e kwartaal
aantal /
bedragen witgoedregeling |
2001 |
2001 |
2002 |
2002 |
Koelkast |
127 |
€
31.331 |
239 |
€
62.923 |
Wasmachine |
168 |
€
72.527 |
172 |
€
77.378 |
Stofzuiger |
98 |
€
13.271 |
220 |
€
30.746 |
Televisie |
138 |
€
36.469 |
236 |
€
64.569 |
Totaal |
531 |
€
153.599 |
867 |
€ 235.615 |
Het aantal verstrekkingen in het kader van het
witgoedregeling is in 2002 sterk toegenomen. Als gevolg hiervan zijn ook de
uitgaven toegenomen.
Tabel 8.2.4.2
aantal / bedragen verstrekkingen regeling bijkomende studiekosten t/m 4e
kwartaal
aantal /
bedragen bijkomende studiekosten |
2001 |
2001 |
2002 |
2002 |
12
jarigen |
136 |
€
21.065 |
127 |
€ 20.701 |
13-17
jarigen |
489 |
€
48.840 |
443 |
€ 47.107 |
Totaal |
625 |
€
69.905 |
570 |
€
67.808 |
In
het kader van de regeling bijkomende studiekosten zijn in 2002 minder
uitkeringen verstrekt.
8.3 Collectieve ziektekostenverzekering (AV-Delft)
Tabel 8.3.1
Financieel resultaat Collectieve Zieketekostenverzekering 4e
kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s ) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
4e kw 2002 |
4e
kw 2002 |
Totaal uitgaven |
112.665 |
147.227 |
198.276 |
135% |
Totaal inkomsten DSW |
27.227 |
27.227 |
93.500 |
343% |
Totaal bijdrage algemene dienst |
-85.438 |
-120.000 |
-104.776 |
87% |
Uitgaven DSW |
92.244 |
126.806 |
100.151 |
79% |
inkomsten DSW |
27.227 |
27.227 |
27.227 |
100% |
Communicatiekosten voor WIZ |
11.345 |
11.345 |
19.361 |
171% |
Onderhoudskosten contract etc. |
9.076 |
9.076 |
9.080 |
100% |
Borderel |
0 |
0 |
69.684 |
0% |
inkomsten borderel |
0 |
0 |
66.273 |
0 |
Bron: WISE / Cognos
De
begroting van de AV Delft verloopt volgens verwachting. De overschrijding van
de communicatiekosten wordt veroorzaakt doordat hier overige communicatiekosten
van WIZ ad
€
11.615,63 op zijn geboekt (deze kosten zijn niet ingezet t.b.v. de AV Delft).
Tabel 8.3.2
Deelname AV-Delft
deelnemers AV-Delft |
1-1-2001 |
1-1-2002 |
Aantal
polissen Abw-, Ioaw/z-gerechtigden |
2.528 |
2.521 |
Aantal
polissen WIW-werknemers |
234 |
159 |
Aantal
personen Overige minima Delft |
402 |
1.133 |
Tabel 8.3.3
Afname Medische Dienstverlening (MD) binnen de Bijzondere Bijstand t/m 4e
kwartaal
afname
verstrekkingen en uitgaven |
2001 |
2002 |
+ / - |
Totaal
verstrekkingen Medische Dienstverlening |
1.699 |
1.571 |
-128 |
waarvan
verstrekkingen voor brillen en orthodontie |
400 |
316 |
11 |
Totaal
uitgaven Medische Dienstverlening |
174.607 |
157.200 |
-17.407 |
waarvan
uitgaven voor brillen en orthodontie |
79.439 |
70.358 |
8.298 |
Bron: GWS4All
Kengetal |
2002 |
Afname
verstrekkingen voor brillen en orthodontie als
% van de afname totale verstrekkingen MD |
66% |
Afname
uitgaven voor brillen en orthodontie als
% van de afname totale uitgaven MD |
52% |
8.4 Duit
(Delft Uitkerings Informatie Team)
Tabel 8.4
Financieel resultaat DUIT 4e kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s ) |
begroting |
gewijzigde begroting |
inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
4e
kw 2002 |
4e
kw 2002 |
Totaal: Uitvoeringskosten Bijz.
Bijstand DUIT |
56.723 |
57.000 |
-9.748 |
-17% |
inkomsten |
0 |
0 |
67.518 |
0 |
Resultaat: |
-56.723 |
-57.000 |
-77.266 |
136% |
Bron:
WISE
8.5 Nieuw beleid Bijzondere bijstand
Tabel 8.5
Financieel resultaat Nieuw beleid 4e kwartaal 2002
(bedragen in
Euro’s ) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven /
inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
4e kw 2002 |
4e kw
2002 |
Totaal uitgaven |
0 |
310.430 |
222.351 |
72% |
Doelgroep onderzoek |
0 |
0 |
0 |
0 |
Extra
dekking voor de Delftpas |
0 |
45.000 |
0 |
0% |
Klantenkrant |
0 |
23.000 |
0 |
0% |
Reserveringen tbv exploitatie Bijz. Bijstand |
0 |
242.430 |
222.351 |
92% |
Bron: WISE
9.1 Financiële resultaten Periodieke bijstand
Tabel 9.1
Financieel resultaat Periodieke bijstand 2002
(bedragen in Euro’s x 1.000) |
begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
4e
kw 2002 |
4e
kw 2002 |
Totaal uitgaven |
35.835 |
36.905 |
103% |
Totaal inkomsten |
2.069 |
1.959 |
95% |
Totaal bijdrage netto |
33.766- |
34.946- |
103% |
Abw |
34.123 |
35.362 |
104% |
Inkomsten Abw |
1.872 |
1.780 |
95% |
Ioaw |
1.274 |
1.148 |
90% |
Inkomsten Ioaw |
33 |
4 |
11% |
Ioaz |
84 |
33 |
40% |
Inkomsten Ioaz |
0 |
- |
0% |
Overige bijstand |
353 |
362 |
103% |
Inkomsten overige bijstand |
163 |
176 |
108% |
Bron:
WISE
Tabel 9.2 FWI financieringssystematiek prognose
2002
|
prognose |
|
|
verstrekkingen |
€ 36.953.678- |
|
terugvordering / ontvangsten |
€ 1.887.189 |
|
subtotaal |
€ 35.066.489- |
|
|
|
|
rijks bijdrage (75%) |
€ 26.299.867 |
|
subtotaal |
€ 8.766.622- |
|
|
|
|
aangepast (juli) begroot FWI budget |
€ 8.449.387 |
|
saldo prognose |
€ 317.235- |
|
|
|
|
toegevoegd budget (meicirculaire 2002) |
€ 191.500 |
|
verschil t.o.v. begroting |
€ 125.735- |
In
de beschikking van 1 juli 2002 is het budget 2002, onder invloed van
herindexering en de toename van het bijstandsvolume, verhoogd naar € 8.449.387.
In 2002 is de taakstelling ten aanzien van de daling van het aantal bijstandscliënten,
om budgettair neutraal uit te komen met de financiering, niet behaald. Dit
wordt onder andere veroorzaakt door de economische laagconjunctuur en door de
berekening van het budget middels het objectieve verdeelmodel. In de nota
‘Financiering Abw, Ioaw en Ioaz 2002, 2003 en 2004’ zal hier verder op ingegaan
worden. De exploitatie bedraagt met inachtneming van het bijgestelde budget €
125.735-, dit komt ten laste van het vereveningsfonds Werk en Inkomen.
10.1 Financiële resultaten
Minimabeleid
Tabel 10.1
Financieel resultaat Minimabeleid t/m 4e kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
4e kw 2002 |
4e kw 2002 |
Totaal
Minimabeleid |
632.729 |
592.853 |
572.944 |
97% |
Inkomsten |
136.209 |
136.209 |
116.300 |
85% |
Totaal
bijdrage netto |
-496.520 |
-456.644 |
-456.644 |
100% |
Personeels/apparaats
kosten |
108.973 |
110.021 |
110.021 |
100% |
Delftactiefpas (tabel 10.2.1) |
323.530 |
368.530 |
317.377 |
86% |
- idem Inkomsten |
136.209 |
136.209 |
116.300 |
85% |
T(H)OWE (tabel 10.3) |
163.924 |
78.000 |
99.474 |
128% |
Sportfonds (tabel 10.4) |
36.302 |
36.302 |
46.072 |
127% |
Bron:
WISE
10.2 Delftpas
Tabel 10.2.1
financieel resultaat Delftpas t/m 4e kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s ) |
Begroot |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
4e
kw 2002 |
4e
kw 2002 |
Totaal |
323.530 |
368.530 |
317.377 |
86% |
Totaal Inkomsten |
136.209 |
136.209 |
116.300 |
85% |
Totaal bijdrage netto |
-187.321 |
-232.321 |
-201.077 |
87% |
Bron:
WISE
Tabel
10.2.2 specificatie van de
verkoop Delftpas t/m 4e kwartaal 2002
Verkoop inkomsten |
Prijs |
Totaal |
Totaal |
Verstrekking |
|
in Euro |
Verstrekt |
Inkomsten |
als% |
Volwassene minima |
€ 5 |
1.492 |
€
7.460 |
40% |
65+ alsook boven minimum |
€ 11 |
829 |
€
9.119 |
23% |
Geen minima / - inwoner Delft |
€ 54 |
116 |
€
6.264 |
3% |
Duplicaatpas |
€ 3 |
5 |
€ 15 |
0% |
Kinderen 3 – 17 jaar van minima |
Gratis |
863 |
€ - |
23% |
18 jarigen |
Gratis |
204 |
€ - |
6% |
Kinderen 3 – 17 jr van cat. C en B |
€ 5 |
144 |
€
720 |
4% |
Nieuwe inwoners (< 1 jaar) |
€ 11 |
43 |
€
473 |
1% |
Studenten 18 – 27 jaar |
€ 23 |
3 |
€ 69 |
0% |
Bruto verkoop
inkomsten |
|
3.699 |
€ 24.120 |
100% |
Korting Maatpas / provisie VVV |
|
530 |
€
1.325- |
|
Netto verkoop
inkomsten |
|
|
€
22.795 |
|
Bron: Planning & Control WIZ
De inkomsten uit pasverkoop bleven lager dan
verwacht omdat aanvankelijk geschat werd
(nota Stand van Zaken Delftpas, 21 augustus 2000) dat 40% van het aantal passen aan de categorie
minima (incl. kinderen) verkocht zou
worden in plaats van de huidige 63%.
In de onderling verdeling van de tarieven zakte het
aandeel minima (incl. kinderen) van 69%
naar 63% en steeg het aandeel in de categorie 65+ (boven minimum) met 4%.
Figuur 10.2: Ontwikkeling verstrekkingen
Delftpas t/m 4e kwartaal 2002
De Delftpas 2002 sluit
het pasjaar af met een verkoop van 3.699, dat is 138 passen minder dan in 2001.
10.3
Tegemoetkoming onzelfstandige wooneenheden (Thowe)
Tabel 10.3
Financieel resultaat Thowe 4e kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s ) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
4e
kw 2002 |
4e
kw 2002 |
Totaal
uitgaven Thowe |
163.924 |
78.000 |
99.474 |
128 % |
Bron:
WISE
10.4 Sportfonds
Tabel 10.4
Ontwikkeling uitgaven sportfonds t/m 4e kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s ) |
begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
4e kw 2002 |
4e kw 2002 |
Totaal |
36.302 |
46.072 |
127 % |
Verstrekkingen |
32.672 |
43.911 |
134% |
Voorlichting |
3.630 |
2.161 |
60% |
Bron: WISE
Als we kijken naar de ontwikkelingen in de uitgaven aan het
Sportfonds valt op dat in het 4e kwartaal van 2002 de uitgaven de
begroting fors te boven gaan. Het begrotingstekort komt hiermee op €11.239,-.
Opmerkelijk is dat het Sportfonds in tegenstelling tot de reguliere bijzondere
bijstand een forse toename van het aantal verstrekkingen laat zien. De toename
in het aantal verstrekkingen is positief voor de continuïteit van de regeling
en conform de doelstelling voor het Beleidsplan ‘Bijzondere bijstand 2001-2003’
Figuur 10.4: Ontwikkeling uitgaven
Sportfonds t/m 4e kwartaal
2002