Van: Ietje Thijsse, namens de werkgroep Impuls
Personeelsbeleid.
Inleiding.
Vanwege
een krappe onderwijsarbeidsmarkt en de daarbij horende problemen met
betrekking tot het vervullen van vacatures in het primair - , speciaal -, en
voortgezet onderwijs in Delft, is in december 2000 door de gemeenteraad het
beleidsvoorstel “Impuls Personeelsbeleid” aangenomen. In het Onderwijsbeleidsplan voor de
periode 2001-2004 is dit onderwerp in het meerjarig beleidskader verwerkt.
Vanaf februari 2001 is het deelproject gestart voor het tot stand komen van
een gemeenschappelijke werving voor onderwijspersoneel voor het primair –
speciaal en voortgezet onderwijs in Delft. Landelijke werving brengt
huisvestingsvragen met zich mee. Op grond van toepassing van de
hardheidsclausule in de Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden is de
afspraak met de Delftse woningcorporaties in 2002 voortgezet aan de hand van
eerder vastgelegde voorwaarden. In overleg met het hoofd vakteam wonen zijn
nadere criteria overeengekomen. De vergadering van schoolbesturen in Delft
(LOKABEL) heeft deze criteria vervolgens geaccordeerd. Van een vooraf bepaald
quotum was in 2002 geen sprake meer. De gemeenschappelijke werving 2002 zal
na bespreking van de werkgroep Impuls Personeelsbeleid in maart 2003 aan de
Delftse schoolbesturen in het primair – , speciaal - en voortgezet onderwijs
(LOKABEL) ter kennis worden gebracht. |
Deze
rapportage bevat een analyse van de gezamenlijke werving en de resultaten van
de evaluatie bij de deelnemende besturen (zie bijlage 1).
Mw. A. den Bakker PCBO
Dhr J. van Teunenbroek Grotius College (tot en met februari 2002)
Dhr. T. Dolleman Grotius College (vanaf
maart 2002
Dhr. N. Olsthoorn Sint-Stanislascollege
Mw. K. Bennema Delftsche
Schoolvereeniging
Mw. K. Kruize Openbaar Primair Onderwijs
Mw. T. van Starrenburg Projectsecretaris
(vakteam onderwijs)
Mw. I. Thijsse Voorzitter
(vakteam onderwijs)
De werkgroep is in 2002 in totaal 10 maal bijeen gekomen. Er is constructief en betrokken over de opzet van de nieuwe campagne en andere onderwerpen van impulsen voor personeelsbeleid beraadslaagd.
Om
nieuw onderwijspersoneel te werven is de gemeenschappelijke wervingscampagne
gestart in de loop van maart 2002.
In
de campagne werd het aantrekkelijke en dynamische karakter van de stad
benadrukt. Het thema was hetzelfde als dat van vorig jaar; ‘Leuk! Lesgeven in
Delft’. De vormgeving en de techniek werden moderner. In de advertentie werd
het schoolbord ingeruild voor de computer en aan de campagne werd een eigen
website gekoppeld www.lesgevenindelft.nl.
Alle
besturen hebben aan de campagne 2002 meegedaan!
Huisvestingsvragen.
De mogelijkheid om de hardheidsclausule in de
Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden toe te passen, werd gehandhaafd.
Op grond van eerder overeengekomen criteria werd de
afspraak met de Delftse woningcorporaties ten aanzien van woningtoekenning
voortgezet. In 2002 heeft dit geleid tot twee toekenningen.Van een quotum was
geen sprake meer en het gehele kalenderjaar was de regeling van toepassing op
nieuw te benoemen personeel dat in 2002 een onderwijsfunctie bij één van de
Delftse schoolbesturen aanvaardde. De afspraak om dit niet in de
wervingscampagne te melden bleef in stand.
Advertenties.
De wervingsactiviteiten zijn gestart in week 12 met
een landelijke advertentiecampagne in de dagbladen Trouw en De Volkskrant. In
totaal is in deze kranten 5 maal geadverteerd. In juni is vervolgens nog 3 maal
de advertentie in METRO verschenen.
De advertentietekst verwees naar de website www.lesgevenindelft.nl, een speciaal
voor de gezamenlijke campagne gebouwde website die in eerste instantie bedoeld
is voor de presentatie van de vacatures bij de schoolbesturen maar daarnaast
ook andere zinvolle informatie bevat.
Website.
De website is vele malen geraadpleegd. Een teller
heeft het aantal bezoekers
geregistreerd; in de periode van 22 maart 2002 t/m 15 juni 2002 zijn 3243
pagevieuws geteld. 7 april 2002 was de drukste dag met 249 bekeken pagina’s; 4
juni 2002 was vervolgens de best scorende dag met 231. Zowel 7 april als 4 juni
volgden kort op de 2e advertentie in respectievelijk De
Volkskrant/Trouw en Metro.
Overzicht reacties uit de campagne.
92 sollicitanten hebben zich via de campagne
aangemeld bij het centrale punt van de gemeente Delft (secretariaat vakteam
onderwijs);
05-04-2002: 13
22-04-2002: 17
14-05-2002: 13
04-06-2002: 16
17-06-2002: 20
01-07-2002: 07
11-07-2002: 03
04-12-2002: 03
kenmerken van de
sollicitanten uit de gezamenlijke werving
man : 40 (43%)
vrouw : 52
(57%)
leraar voortgezet onderwijs : 50 talen
18 exacte vakken 15
maatschappij 14 kunstvakken 18
leraar primair-speciaal onderwijs :
46
onderwijs ondersteunende
functies : 12
(sommige sollicitanten
noemden meerdere opties)
bevoegd : 41 (waarvan 3 met een
niet-Nederlandse onderwijsbevoegdheid)
onbevoegd of zij-instromer :
42
(de overige sollicitaties
hadden betrekking op onderwijs ondersteunende functies)
geen voorkeur voor een specifiek schoolbestuur : 59 (64%)
meest genoemde voorkeur voortgezet onderwijs : Stanislas College
meest genoemde voorkeur primair/speciaal onderwijs :
Openbaar Primair Onderwijs
woonplaats binnen Haaglanden : 46 (50%)
woonplaats Rotterdam en omgeving : 14 (15%)
woonplaats Leidse regio : 6 (
7%)
woonplaats elders :
26 (28%)
(in de eerste periode van de campagne waren de
sollicitanten overwegend in de directe omgeving van Delft woonachtig; in de
maanden juni/juli was de verhouding 50%/50%)
meerdere besturen verstrekt).
Evaluatie.
De vraag om de evaluatie in te dienen is in totaal
3 keer herhaald.
Door 8 van de 12 schoolbesturen is het
evaluatieformulier ingevuld.
In bijlage 1 is het resultaat van de 8
evaluatieformulieren verwerkt.
Vacatures/benoemingen..
De schoolbesturen meldden in totaal 55,49* fte (89*
vacatures).
Deze waren als volgt verdeeld:
Onderwijsgevend personeel : 45,69* fte
(74* vacatures).
Onderwijsondersteunend personeel : 08,80
fte (14 vacatures).
Directie :
01,00 fte (01 vacatures).
*1 fte (1 vacature) verviel. Deze werd intern
doorgeschoven.
Alle vacatures werden vervuld, met de aantekening
dat 3 vacatures een aantal maanden later gerealiseerd waren dan de
ingangsdatum.
Benoemingen direct voortkomend uit de campagne
Leuk! Lesgeven in Delft:
11 personeelsleden = 8,4 ft. (po 4,9 fte; so 0,0 fte;
en vo 3,5 fte)
7,9 fte betrof onderwijsgevend personeel; 0,5 fte
onderwijssteunend personeel.
Op
de website ‘Leuk! Lesgeven in Delft’ wordt gevraagd om van het
sollicitatieformulier van de gezamenlijke campagne gebruik te maken.
De
vacatures zelf staan op de websites van de scholen/besturen. Daar treft de
sollicitant vaak een reactie-adres van de school en/of een ‘eigen’
sollicitatieformulier aan.
Bij
het aantal geregistreerde benoemingen uit de campagne is op te merken dat
aangenomen wordt dat sollicitanten zich ook rechtstreeks tot de
scholen/besturen hebben gewend.
Er
blijven voldoende indicaties om aan te nemen dat de gemeenschappelijke werving
en school- of bestuurscampagnes elkaar kunnen versterken.
bevoegd 33(37%) onbevoegd/zij-instromer
43(49%) niet van toepassing
12(14%)
geboren 1940 t/m 1949 6( 7%) geboren
1970 t/m 1979 22(25%)
geboren 1950 t/m 1959 23(26%) geboren
1980 t/m 1989 7( 8%)
geboren 1960 t/m 1969 28(32%) geen
vermelding 2
( 2%)
opgaven gezinssamenstelling en huidige
woonsituatie:
De gevraagde gegevens zijn onvolledig aangeleverd,
bij navraag blijkt niet voldoende gegarandeerd
te kunnen worden dat hetgeen wel opgegeven is voldoende betrouwbaarheid
biedt om dit in percentages te vatten. De schoolbesturen in de werkgroep zijn
van mening dat het verkrijgen van deze informatie teveel inbreuk op de privacy
betekent.
Woningtoekenning.
Meldingen gebruik van voorrangsregeling : 4
In behandeling genomen : 2
Toegekend :
2
-geboren 1977, gezinssamenstelling 1 persoon
-geboren 1978, gezinssamenstelling 1 persoon
1 potentiële kandidaat (geboren 1975) ging over tot
aanschaf van een koopwoning.
1
aanvraag is niet in behandeling zolang de kandidaat niet aan de gestelde
voorwaarden heeft voldaan.
De
werkwijze voor het gebruik van de voorrangsregeling woningtoekenning wordt in
de evaluatie overwegend als juist ervaren. Door de besturen is opgemerkt dat
het wenselijk zou zijn als de campagne aandacht aan het gebruik van deze
voorrangsregeling kan besteden. Evenals vorig jaar is bij de evaluatie door de
besturen de wens uitgesproken om ook zittend personeel in aanmerking te brengen
om vertrek te voorkomen. De kans hierop lijkt niet groot vanwege het feit dat
de regionale woningmarkt meerdere aandachtsgroepen kent.
In
overleg met de werkgroep en het hoofd vakteam wonen werd besloten om de
aanvraag voor gebruikmaking van de voorrangsregeling van in aanmerking komend
nieuw personeel niet langer in een afzonderlijk overleg van de werkgroep te
agenderen. Direct na ontvangst werd de aanvraag door het vakteam onderwijs
getoetst en vervolgens voor behandeling doorgestuurd naar het vakteam wonen.
Criteria voor toewijzing
van voorrangsverklaringen:
In
2001 zijn criteria overeengekomen die vervolgens door LOKABEL vastgesteld zijn.
volgens gemaakte afspraken tussen B&W en de
woningbouwverenigingen:
-
kandidaat dient uit de gemeenschappelijke werving gerekruteerd te zijn;
-
woningtoekenning is gekoppeld aan de inkomensnormen (relatie
huur/inkomen)en de grootte van het huishouden met betrekking tot de grootte van
de woning conform de Huisvestingsverordening Haaglanden;
-
kandidaat moet drie maanden als woningzoekend zijn ingeschreven en in
die periode minstens 2 maal zelf een zoekpoging ondernomen hebben;
voorgesteld door de werkgroep:
-
kandidaat
woont nu minstens 45 minuten reistijd, met openbaar vervoer, van de school af;
-
Bij een surplus aan kandidaten heeft diegene met de hoogste formatie
voorrang. Eerst fulltime, daarna naar beneden tot aan de grens van 0,5
formatie. (Daaronder worden geen woningen
meer beschikbaar gesteld);
-
Woningtoekenning geldt niet voor nieuw personeel dat aangetrokken is
voor tijdelijke vervanging
-
De werkgroep betreurt het dat 4
schoolbesturen de evaluatie niet ingestuurd hebben, ook niet na herhaald
aandringen. Hierdoor is bovendien het verschijnen van deze rapportage
vertraagd.
-
De werkgroep is van mening dat effecten en resultaten van de campagne
zoveel mogelijk in overeenstemming moeten zijn met de geleverde inspanningen.
Door de aangepaste werkwijze in 2002 is de administratieve last voor het
secretariaat van het vakteam onderwijs aanmerkelijk kleiner geweest dan in
2001.
-
Het indirecte effect van de campagne is moeilijk meetbaar, maar zeker
aanwezig.
-
Vertegenwoordigers van de schoolbesturen in de werkgroep geven aan dat
het gebruik van de voorrangsregeling met name van belang kan zijn voor starters
op de woningmarkt. Gezinnen die al over een (eigen) woning beschikken gaan niet
overhaast tot vestiging in Delft over. Deze categorie wacht enkele jaren af of de
nieuwe werkkring en werkomgeving aan de verwachtingen voldoen voordat
verhuizing overwogen wordt. De schoolbesturen in de werkgroep signaleren dat de
woningcorporaties in enkele situaties verkeerde informatie over toepassing van
de voorrangsregeling hebben verstrekt.
-
Voor het vervolg van de campagne in 2003 wordt voorgesteld weinig
verandering in vormgeving aan te brengen. De website www.lesgevenindelft.nl blijft in stand; het doelmatig doorlinken
naar de afzonderlijke websites van de scholen/besturen krijgt nadrukkelijk de
aandacht. Plaatsingen van advertenties worden in frequentie en tijdstip nader
bepaald; de werkgroepleden hebben op dit moment nog geen zicht op te ontstane
vacatures. Uitgangspunt is dat er minder vaak geadverteerd wordt en dat de
campagne zal starten na de meivakantie. Als landelijke krant is in de evaluatie
aan De Volkskrant de voorkeur gegeven. De Haagse Courant is als regionaal blad
een goede tweede. Het tijdstip van adverteren zal nader bepaald worden in de
werkgroep.
Stelling
|
Eens --- Oneens
0 0 0
0 |
Opmerkingen |
1. Het bestuur is goed op de hoogte van de taken en werkwijze van de werkgroep. |
5 3
0 0 |
Bij
vo is dit de directie. |
2. De communicatie tussen de werkgroep en het bestuur is voldoende. |
6 1
1 0 |
|
3. Voor zover het bestuur kan beoordelen is de voorbereiding van de campagne goed geweest. |
5 3
0 0 |
|
4a.
De opvang van de reacties via de gemeente Delft is goed geregeld. 4b.
De werkwijze om sollicitatiegegevens digitaal te verspreiden en de besturen
op verzoek de volledige sollicitatie
te verstrekken voldoet goed. |
6
2 0 0 6
2 0 0 |
|
5a.
De frequentie van de advertenties (8x) is goed geweest. (5 advertenties in de Volkskrant/ Trouw; 3 advertenties in Metro) 5b.
Het tijdstip van de start van de campagne (23 maart 2002) was goed. |
6
4 0 0 5
2 0 0 |
|
6. Als wij mogen kiezen, zijn dit de kranten waarin wij willen adverteren;
|
6 1
0 0 1 1
1 0 4 1
1 0 0 0
1 1 0 1
1 1 0 0
1 1 6 1
0 0 1 0
0 2 1 2
0 0 1 2
0 0 |
|
Stelling
|
Eens --- Oneens
0 0 0
0 |
Opmerkingen |
…………….. 6b.
Behalve dagbladadvertenties denken wij ook aan publiciteit door
|
0 1
1 0 1 0
1 1 1 0
0 0 0 0
0 3 2 0
0 2 0 1
0 1 1 1
0 1 1 0
1 2 2 0
0 1 |
Eens:
AOB/CNV; Delftse Post/Westlandpost e.d. Internet
(eens 2 x) |
7. Door de vormgeving waren de adver- tenties voldoende opvallend. |
3 5
0 0 |
|
8. De koppeling van de advertenties naar de website werkte goed. |
4 3
0 0 |
N.v.t.,
schoolbestuur had web-site stopgezet |
9. Wij zijn tevreden over de opzet en lay- out van de website. |
4
3 0 0 |
|
10a.Wij
staan achter het thema van de campagne “Leuk lesgeven in Delft” . 10b.
Wij zijn van mening dat de campagne ook aandacht moet besteden aan het bestaan van
|
5 3
0 0 2 1
0 1 3 1
1 0 3 1
1 0 4 0
1 0 7 1
0 0 6 1
0 0 0 0
0 0 |
*Voor
cao,fietsplan en pc-privé: indien afwijkend van de landelijke
afspraken/regels. *Voor
parkeren: alleen als regeling voor alle personeelsleden geldt. *Nog beter: gratis parkeren, ook ’s avonds |
11. Wij zijn tevreden over de mediakeuze voor deze campagne. |
4 4
0 0 |
|
Stelling
|
Eens --- Oneens
0 0 0
0 |
Opmerkingen |
12. De werkwijze, die gehanteerd is voor toewijzing van een urgentieverklaring
voor een woning, is juist. |
2 4
1 1 |
Graag
ook woning voor zittende leerkrachten
om vertrek te voorkomen |
13. Wij zijn tevreden over de gevoerde campagne. |
4 4
1 0 |
|
14. Ons bestuur stelt voor deze campagne volgend jaar te herhalen. |
5 3
1 0 |
|
15. Hoeveel vacatures, uitgedrukt in fte’s verwacht u in de komende jaren tot en met 2004 gemiddeld per jaar te moeten opvullen? |
|
Geen
opgave(1 bestuur); Geen vacatures (1 bestuur); 1 à 2 fte( 2 besturen); 5 fte
(1 bestuur)10 fte (1 bestuur) 15 à 20 fte (1 bestuur); 30 fte (1 bestuur) |