Rapport

 

 

Stuurgroep met als taak

 

 

 

Oprichten van een VSO –zmok lesplaats Delft onder gelijktijdige

 

realisatie van opvang van niet geïndiceerde leerlingen die (tijdelijk) niet terecht kunnen

 

in het VO

 

 

 

 

                                                                                                            maart 2003

                                                                                                            A.J. van Peppen

 

 

 

Deel 1:  Inhoud

 

 

 

0.       Samenvatting                                                                                   blz.   3

 

1.       Inleiding                                                                                          blz    4

 

2.       Missie                                                                                             blz.   4

 

3.       Betrokken partijen                                                                            blz.   4

 

4.       Werkwijze                                                                                       blz.   4

 

5.       Beschrijving vier scenario’s                                                               blz.   5

 

-  één lesplaats, één bestuur                                                             blz.   5

                              -  één lesplaats, twee besturen                                                          blz.   8

                              -  één lesplaats, na 1 jaar één bestuur                                               blz. 10

                              -  één lesplaats, onderzoek bestuurlijke verantwoording                       blz. 11

 

 

 

 

Deel 2:  Bijlagen

 

Bijlage 1                        Werkgroep Onderwijsinhoud       

 

Bijlage 2                        Werkgroep Rechtspositie

 

Bijlage 3                        Werkgroep Financiën

 

Bijlage 4                        Werkgroep Huisvesting

 

Bijlage 5                        Plan van Aanpak

 
 

 

 

Samenvatting

 

 

 

De Stuurgroep stelt voor om  in schooljaar 2003/2004 te starten met een lesplaats met twee gescheiden afdelingen waarbij De Wissel en de VSO-zmok bestuurlijk gescheiden blijven binnen één lesplaats.

Na de periode van één schooljaar worden de afzonderlijke delen ondergebracht  bij het bestuur van de J.C. Pleysierschool.

 

 

 

1.                  Inleiding

 

In een oriëntatiefase is onderzocht dat er in Delft behoefte is aan een VSO-zmok school.

Betrokken partijen zijn het er over eens dat een integratie van de taken van “De Wissel” en de J.C. Pleysier vso-zmok-school uit Den Haag een goede optie is dit doel te bereiken.

Besloten werd om een Plan van aanpak te maken voor een project tot oprichting van een lesplaats VSO-zmok. Zie bijlage 5

Doel van dit Plan van Aanpak is om Besturen en Gemeente Delft te voorzien van informatie ten behoeve van de definitieve besluitvorming in april 2003 om de lesplaats inhoudelijk, organisatorisch en rechtspositioneel in te richten.

 

2.                  Missie

 

De missie van dit project was dat er met ingang van augustus 2003  een lesplaats

VSO-ZMOK in Delft van start gaat waarin in één onderwijsvoorziening VSO-ZMOK + Time-out voorziening de verschillende financiële stromen ten behoeve van deze doelgroepen in één managementstructuur samengevoegd worden. Dit betekent dat de huidige werkzaamheden van “De Wissel”,  een regionaal centrum voor voortijdig schoolverlaters, binnen deze onderwijsvoorziening wordt opgenomen.

Een harde randvoorwaarde is dat de lesplaats VSO-zmok geïntegreerd wordt binnen het zorgloket van Delft.

 

3.                  Betrokken partijen

 

Partijen die bij dit project betrokken zijn: (in willekeurige volgorde)

-          J.C.Pleysierschool

-          Projectraad van De Wissel/ Personeel De Wissel

-          Gemeente Delft

-          Samenwerkingsverband vo-svo

 

4.                  Werkwijze (projectvorm)

 

In de Oriëntatiefase is er veel voorwerk verricht. Daarom is gekozen voor een eenvoudige opzet in projectvorm, waarbij een stuurgroep onder voorzitterschap van een onafhankelijke persoon zonder stemrecht, sturing zou geven aan een viertal inhoudelijke werkgroepen. Veel werkzaamheden werden verricht door de stuurgroep, waarbij voor sommige aspecten deskundigheid werd toegevoegd, die geleverd werd door de diverse vertegenwoordigers van de betrokken partijen.

Stuurgroep en werkgroepen bereidden de informatie voor op basis waarvan  besturen  in april 2003 hun besluitvorming kunnen baseren. Stuurgroep en werkgroepen werden bemand door vertegenwoordigers van alle betrokken partijen.

Om het besluitvormingstraject vlot te doen verlopen was het noodzakelijk dat de voorbereiding in februari 2003 afgerond werd. Iedere werkgroep heeft de opdracht afgerond in de vorm van een eindrapport.

Deze eindrapporten zijn in de vorm van Bijlagen aan dit rapport toegevoegd.

Uit deze rapporten is een aantal scenario’s gedestilleerd voor een mogelijke oprichting van deze lesplaats.

Deze scenario’s worden hierna weergegeven.

 

 

5.         Beschrijving van Integratiescenario VSO-zmok en De Wissel

 

Hieronder volgen de mogelijke scenario’s voor het oprichten van een lesplaats. Deze scenario’s zijn te beschouwen als samenvattingen van de rapportages vanuit de werkgroepen. De stuurgroep heeft uit de rapportages een viertal mogelijkheden geschetst om de besluitvorming van de besturen te ondersteunen.

 

Scenario 1: één lesplaats, één bestuur

 

1.         Algemene omschrijving scenario:

Het uitgangspunt bij scenario 1 is het oprichten van een lesplaats met volledige integratie van de Wissel in de J.C. Pleysierschool.

Deze nieuwe lesplaats is bedoeld voor leerlingen met een VSO-ZMOK indicatie en voor niet-geïndiceerde leerlingen waarvoor een additionele financieringsstroom geregeld is.

Het huidige personeel van de Wissel dat nu soortgelijke Time-out werkzaamheden verricht,  komt in dienst van de J.C.Pleysierschool. De medewerkers vallen onder de rechtspositie van de J.C.Pleysierschool en hebben geen bijzondere aanstelling voor de Time-out werkzaamheden.

 

2.         Bestuurlijke verantwoordelijkheid:

Het bestuur van de J.C. Pleysierschool  draagt de verantwoordelijkheid voor deze lesplaats.

 

3.         Personele consequenties:

Doordat het personeel in dienst komt bij het bestuur van de J.C.Pleysierschool is de vigerende wet- & regelgeving van toepassing.

Iedere medewerker krijgt een aanstelling bij de school en niet bij één specifieke lesplaats. Garanties over taakgebieden kunnen daarom ook niet gegeven worden.

Het bestuur heeft een herplaatsingverplichting voor het personeel binnen het geheel van de J.C.Pleysierschool.

Als medewerkers van de voormalige Wissel alleen willen blijven werken op Time-out werkzaamheden staats dit haaks op bovenstaand uitgangspunt.

 

Indien niet-geïndiceerde leerlingen, naar verwachting een groot deel van de huidige Wissel- leerlingen, door de J.C.Pleysierschool bediend gaan worden op basis van andere financieringsstromen bestaat vanzelfsprekend de mogelijkheid dat personeel op basis van expertise naar inzicht van de direct leidinggevende op deze doelgroep ingezet kan worden.

 

4.         Rechtspositionele consequenties:

Bij indiensttreding van het huidige personeel van de Wissel bij de J.C. Pleysierschool zijn er op salaristechnisch en rechtspositioneel gebied geen negatieve consequenties te verwachten.

Voor de personeelsleden die nu onder de CAO Voortgezet onderwijs vallen, zijn er geen duidelijke verschillen.

Voor de twee personeelsleden die nu onder de CAO Welzijn vallen kan het volgende worden opgemerkt:

-          Het salarisuitzicht wordt (iets) gunstiger.

-          De pensioenvoorziening wordt bij het ABP ondergebracht.
De bij het PGGM opgebouwde pensioenrechten kunnen, indien men dit wenst, worden
overgedragen aan het ABP. De verschillen tussen beide pensioenfondsen zijn margi-
naal.

-          Indien men gebruik wil maken van de flexibele pensioneringsregeling(fpu) stelt het 

      ABP de voorwaarde dat men direct voorafgaand aan de fpu minimaal gedurende een
      onafgebroken periode van tien jaar bij het ABP aangesloten moet zijn geweest.  

 

Zie bijlage 1

 

5.         Inhoudelijke meerwaarde

De meerwaarde van een geïntegreerd team bestaat uit het gegeven dat aanwezige expertise breed ingezet kan worden zodat er een optimaal gebruik van schoolmiddelen en individuele persoonlijke kwaliteiten ontstaat.

 

6.         Administratieve verantwoordelijkheid:

De administratieve verantwoordelijkheid ligt bij het bestuur van de J.C.Pleysierschool.

Bovendien dienen de administraties van de J.C.Pleysierschool en de spijbelopvang van de Wissel  gescheiden te blijven.

 

7.         Vak/doelgroepdeskundigheid:

De vakdeskundigheid is makkelijker uitwisselbaar binnen de diverse doelgroepen dan de doelgroepdeskundigheid. Hierbij valt te denken aan  inzet van Gymleraar, handvaardigheid e.d.. Echter, deskundigheid over de ZMOK-leerling of typische kenmerken van time-out leerlingen is aanvankelijk niet bij iedereen aanwezig.

 

8.         Doelgroepen

Onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van de J.C. Pleysierschool zullen de twee doelgroepen worden bediend: 7 groepen geïndiceerde ZMOK-leerlingen en 2 groepen niet geïndiceerde leerlingen.

De Zmok-voorziening zal primair de doelgroep Voortgezet Speciaal Onderwijs bedienen, dit zijn door de Commissie van Indicatiestelling geïndiceerde leerlingen (cluster 4), Het zijn leerlingen van 12 tot 18 jaar op laag VMBO niveau.

 

De doelgroep niet geïndiceerde leerlingen  zijn leerlingen die zijn verwezen door de leerplichtambtenaar (wordt zorgloket) van 12 tot 17 jaar op VMBO/HAVO niveau.

 

Zie bijlage 1.

 

9.         Financiële consequenties

 

Er zijn financiële consequenties verbonden aan zowel het realiseren van de lesplaats voor VSO-zmok als het integreren van De Wissel in de J.C. Pleysierschool.

De nieuw te realiseren lesplaats wordt als nevenvestiging erkend door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, hierdoor komt via het Gemeentefonds van Delft subsidie beschikbaar voor huisvesting.

Voor de reguliere bekostiging wordt uitgegaan van een uitbreiding van de J.C. Pleysierschool en niet van een zelfstandige school. Dit betekent dat de J.C. Pleysierschool geen bekostiging krijgt voor de ‘vaste voet’ in de materiële instandhouding en een deel van het personeel, het betreft hier met name de lesplaatsmanager en de conciërge.

De gemeente zal bereid moeten zijn de rijksvergoeding aan te vullen tot de normbedragen voor een zelfstandige school. In bijlage 3 zijn de mogelijke kosten hiervan opgenomen.

De J.C.Pleysierschool toont jaarlijks deze meerkosten aan in de jaarrekening, ondersteund door een accountantsverklaring.

 

Tegelijkertijd zijn er financiële consequenties wegens het opnemen van De Wissel. De gemeente bekostigde ca. de helft van de kosten van deze spijbelopvang. De Wissel en de vso-zmok-vestiging delen tenminste de lesplaatsmanager, de conciërge en het gebouw. Dit heeft kostenbesparingen tot gevolg.

 

Tenslotte is er een tijdelijk tekort als gevolg van de in het onderwijs geldende t-1-methode. Dit betekent dat de school in de periode dat zij groeit in leerlingenaantal slechts een gedeeltelijke bekostiging heeft. De groei in leerlingaantal wordt pas het jaar erop in de formatie en de exploitatievergoeding doorberekend. Dit tijdelijk tekort kan niet voor rekening van de school komen. De gemeente zal zich ook hier garant moeten stellen.

Bijlage 3 gaat uit van de structurele situatie.  Aangegeven is dat enkele inkomsten niet zeker zijn. De verwachting is echter dat bijvoorbeeld de regiogemeenten een bijdrage willen blijven leveren, omdat zij dit tot nu toe voor De Wissel altijd al hebben gedaan.

 

10.        Huisvesting

Het gebouw aan de Slauerhofflaan wordt door de Gemeente Delft beschikbaar gesteld en aangewezen als onderwijsgebouw. De Gemeente Delft heeft zodoende de onderhoudsplicht conform de huisvestingsverordening (economisch eigendom). De J.C. Pleysierschool is verantwoordelijk voor de exploitatie en krijgt hiertoe een aanvullende vergoeding van de Gemeente Delft (vaste voet MI).

De Gemeente Delft draagt de kosten voor de aanpassing van het gebouw aan het Plan van Eisen voor VSO-Zmok en de eerste inrichting.

Zie bijlage 4

 

11.        Overigen

Voordeel

Nadeel

-          Pleysierschool flexibele inzet personeel door geen uitzonderings-positie van personeel

-          Één locatiemanager

-          Dezelfde rechtspositie voor al het personeel

-          Er is een synergie-effect op zowel personeel- als materieel gebied (één

            lesplaatsmanager, één gebouw, uit-

            wisseling van middelen.

-          Er kan t.b.v. de Wissel gebruik gemaakt worden van de expertise en de centrale diensten van de J.C.Pleysierschool

-          Meer mogelijkheden voor het personeel met betrekking tot het arbeidsperspectief

 

-          Geen exclusief recht voor huidig personeel op time-out werkzaam-heden

-          Een deel van het huidige team kan terugkeren naar de stamschool en zal er expertise verloren gaan en nieuw personeel aangetrokken moeten worden.

 

 

 

 

Scenario 2.1:   één lesplaats, twee besturen

 

1.         Algemene omschrijving scenario:

De Wissel en de VSO-zmok-afdeling blijven organisatorisch gescheiden binnen één gebouw. Wel is er om financiële redenen een personele unie geregeld in de personen van de lesplaatsmanager en de conciërge en daarnaast is huisvesting samengebracht in één gebouw.

Organisatorisch en financieel is er voldoende synergie voor deze samenwerking.

De Wissel-activiteiten worden ondergebracht bij de Projectraad. De scholen zijn hier vertegen-woordigd.

De VSO-zmok afdeling heeft als taak de geïndiceerde leerlingen op te vangen.

De Wissel behoudt haar huidige taak: het opvangen van de lastige spijbelaars van de scholen, waarop de leerlingen staan ingeschreven. Hiermee blijft de Spijbelopvang voor een groot deel een zaak van de scholen en het zorgloket. Die zijn verantwoordelijk en hebben in deze constructie voldoende sturingsmogelijkheden.

 

2.         Bestuurlijke verantwoordelijkheid:

Het bestuur van de J.C. Pleysierschool  draagt de verantwoordelijkheid voor de VSO-zmok afdeling van de lesplaats.

De  projectraad is verantwoordelijk voor de Wissel activiteiten.

 

3.         Personele consequenties:

Het personeel blijft gedetacheerd bij de scholen en wordt niet voor de keuze gesteld: terug naar de werkgever (een VO-school) of in dienst komen bij de J.C. Pleysierschool.

Het uitgangspunt is wel één lesplaatsmanager voor beide afdelingen.

Deze lesplaatsmanager krijgt een dubbele rol: verantwoording naar het bestuur van de J.C.Pleysierschool  en verantwoording naar de Projectraad.

Om deze dubbele rol beter te kunnen uitvoeren is het raadzaam één van de huidige Wissel-medewerkers een coördinerende taak te geven onder leiding van de lesplaatsmanager.

De conciërge draagt zorg voor het hele gebouw.

 

4.         Rechtspositionele consequenties:

De lesplaatsmanager valt onder de CAO Onderwijs (PO) vallen. Hij krijgt een aanstelling bij de J.C. Pleysierschool en wordt voor een aantal uren gedetacheerd bij de Wissel. 
Ook de conciërge krijgt een aanstelling bij de J.C.Pleysierschool.

Zie bijlage 2

 

5.         Inhoudelijke meerwaarde:

Inhoudelijke meerwaarde wordt in dit scenario niet bereikt. De huidige situatie blijft gehandhaafd.

 

6.         Administratieve verantwoordelijkheid:

De administratieve verantwoordelijkheid ligt bij het bestuur van de J.C.Pleysierschool en de Projectraad. De administratie moet hier op worden aangepast.

De gemeente dient de twee jaarverslagen te controleren teneinde te bepalen welk bedrag dient te worden bijgedragen. Overigens is de administratieve scheiding sowieso nodig omdat er verschillende functies in het geding zijn. Boekhoudkundig is dit overkomelijk.

 

 

7.         Vak/doelgroepdeskundigheid:

Twijfel is er t.a.v. de robuustheid van de instellingen als gevolg van de kleinere omvang. Doordat ze gescheiden blijven, worden ze kleiner en is uitwisseling / onderlinge bijstand niet meer vanzelfsprekend.

Er wordt in totaal uitgegaan van een team voor een lesplaats van 9 groepen.

 

8.         Doelgroepen

De lesplaats zal de twee groepen gaan bedienen:

  1. Door de Commissie van Indicatiestelling geïndiceerde leerlingen voor het Voortgezet Speciaal Onderwijs (cluster 4), dit zijn leerlingen van 12 tot 18 jaar op laag VMBO niveau
  2. Niet geïndiceerde leerlingen verwezen door de leerplichtambtenaar (wordt zorgloket) van 12 tot 17 jaar op VMBO/Havo niveau.

 

Zie bijlage 1.

 

9.         Financiële consequenties

Als in scenario 1 met dien verstande dat de coördinator van De  Wissel een tijdelijke toelage boven op het salaris krijgt. (Aanname: EUR 5.000,00 meerkosten.)

Zie bijlage 3

 

10.        Huisvesting

Het gebouw aan de Slauerhofflaan wordt door de Gemeente Delft beschikbaar gesteld en aangewezen als onderwijsgebouw. De Gemeente Delft heeft zodoende de onderhoudsplicht conform de huisvestingsverordening (economisch eigendom). De J.C. Pleysierschool is verantwoordelijk voor de exploitatie en krijgt hiertoe een aanvullende vergoeding van de Gemeente Delft (vaste voet MI).

De Gemeente Delft draagt de kosten voor de aanpassing van het gebouw aan het PvE voor VSO-Zmok afdeling en de eerste inrichting.

Zie bijlage 4

 

 

11.        Overigen

Voordeel

Nadeel

-          Elke organisatie behoudt eigen gezicht, hetgeen duidelijkheid kan scheppen        

-          Het Projectraad krijgt sturings-mogelijkheden              

-          Het personeel behoudt rechtspositie,                                                                                                                                 waardoor de huidige positie van het personeel van De Wissel behouden blijft  

     -     Financieel wordt er zuinig gewerkt           

           door gezamenlijk personeel en gebouw    

 

-          Geen volledige integratie, terwijl er wel sprake is van een gezamenlijke leiding en één gebouw

-          Geen inhoudelijke meerwaarde

-          Geen maximalisering van besparingen

-          Verantwoording bij twee besturen o.b.v. gescheiden administratie

-          Minder stevige organisaties a.g.v. de kleine omvang

-          De lesplaatsmanager wordt in een lastige positie geplaatst i.v.m. dubbele petten problematiek

-          Er is een verschil in arbeidsomstandig-heden van het personeel

-          Meer overlegsituaties

 

 

 

 

Scenario 2.2: één lesplaats, na 1 jaar één bestuur

 

Dit scenario is gelijk aan scenario 2.1 echter met dit verschil dat afgesproken wordt dat na een periode van één schooljaar de twee afzonderlijke delen VSO-zmok en De Wissel samensmelten tot één lesplaats.. Deze tussenstap heeft een gesloten eind.

Na de afgesproken periode zal Scenario 1 in werking treden.

  

Deze tussenstap schept voor elke partij duidelijkheid, en geeft  tijd om naar elkaar toe te groeien. Een voordeel van dit ingroeimodel is dat het personeel kan wennen aan de nieuwe situatie. Het personeelsbeleid kan hierop anticiperen door bijvoorbeeld aanvullende scholing aan te bieden.

 

De lesplaatsmanager houdt zich met name bezig met het integratieproces en de inhoudelijke zaken van de Wissel. De lesplaatsmanager is formeel verantwoordelijk en valt onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van de J.C.Pleysierschool.
J.de Grijs, directeur van de Wissel neemt voor 1 jaar deel in de projectraad met mandaat van de J.C.Pleysierschool en is eindverantwoordelijke voor de integratieopzet.
De op de Wissel tijdelijk benoemde coördinator gaat zich bezig houden met de dagelijkse gang van zaken op de Wissel en legt verantwoording af aan de projectraad.

 

 

Scenario 2.3: één lesplaats, onderzoek bestuurlijke verantwoording

 

Dit scenario is gelijk aan scenario 2.1 echter met dit verschil dat er een open eind is. Afgesproken wordt dat na een periode van één schooljaar er een evaluatie plaats vindt over de gang van zaken in de afgelopen jaren en de stand van zaken van dat moment.

Deze evaluatie moet leiden tot een keuze over het in werking treden van scenario 1, dit houdt in één lesplaats onder één bestuur de J.C.Pleysierschool of,  het handhaven van scenario 2.1 waarbij  er een twee besturenstelsel gehandhaafd blijft.

  

 

Er wordt hier niet vooraf vastgelegd wat de beste organisatievorm is voor de twee betrokken instellingen, eventueel met een adjunct/coördinator. Na dezelfde periode van bijv. 1 jaar wordt een evaluatie gehouden. Daarna wordt besloten tot onderbrenging bij J.C.Pleysierschool inclusief  het personeel, of toch twee instellingen handhaven waarbij De Wissel blijvend ondergebracht wordt bij het samenwerkingsverband.

De managementstructuur kan dan definitief worden vormgegeven en het personeel moet dan definitief kiezen. De administratie volgt de organisatiestructuur. Tegen die tijd is wellicht ook meer zicht op hoe in de toekomst ambulante begeleiding, crisisopvang en observatieplaatsen worden geregeld. Ook is dan de omvang van het aantal leerlingen veel beter in te schatten.

 

Meerkosten ontstaan door een tijdelijke toelage voor het aanstellen van een coördinator voor  De Wissel, zegge EUR 5.000,00.