Oprichten van een VSO –zmok lesplaats Delft onder gelijktijdige
realisatie van opvang van niet geïndiceerde leerlingen die (tijdelijk) niet
terecht kunnen
in het VO
0. Samenvatting blz. 3
1. Inleiding blz 4
2. Missie blz. 4
3. Betrokken partijen blz. 4
4. Werkwijze blz. 4
5. Beschrijving vier scenario’s blz. 5
- één lesplaats, één bestuur blz. 5
-
één lesplaats, twee besturen blz. 8
-
één lesplaats, na 1 jaar één bestuur blz. 10
-
één lesplaats, onderzoek bestuurlijke verantwoording blz. 11
Deel 2: Bijlagen
Bijlage 1 Werkgroep Onderwijsinhoud
Bijlage 2 Werkgroep Rechtspositie
Bijlage 3 Werkgroep Financiën
Bijlage 4 Werkgroep Huisvesting
Bijlage 5 Plan van Aanpak
De Stuurgroep stelt voor om
in schooljaar 2003/2004 te starten met een lesplaats met twee gescheiden
afdelingen waarbij De Wissel en de VSO-zmok bestuurlijk gescheiden blijven
binnen één lesplaats.
Na de periode van één schooljaar worden de afzonderlijke delen
ondergebracht bij het bestuur van de
J.C. Pleysierschool.
1.
Inleiding
In
een oriëntatiefase is onderzocht dat er in Delft behoefte is aan een VSO-zmok
school.
Betrokken
partijen zijn het er over eens dat een integratie van de taken van “De Wissel”
en de J.C. Pleysier vso-zmok-school uit Den Haag een goede optie is dit doel te
bereiken.
Besloten
werd om een Plan van aanpak te maken voor een project tot oprichting van een
lesplaats VSO-zmok. Zie bijlage 5
Doel
van dit Plan van Aanpak is om Besturen en Gemeente Delft te voorzien van
informatie ten behoeve van de definitieve besluitvorming in april 2003 om de
lesplaats inhoudelijk, organisatorisch en rechtspositioneel in te richten.
2.
Missie
De
missie van dit project was dat er met ingang van augustus 2003 een lesplaats
VSO-ZMOK
in Delft van start gaat waarin in één onderwijsvoorziening VSO-ZMOK + Time-out
voorziening de verschillende financiële stromen ten behoeve van deze
doelgroepen in één managementstructuur samengevoegd worden. Dit betekent dat de
huidige werkzaamheden van “De Wissel”,
een regionaal centrum voor voortijdig schoolverlaters, binnen deze
onderwijsvoorziening wordt opgenomen.
Een harde
randvoorwaarde is dat de lesplaats VSO-zmok geïntegreerd wordt binnen het
zorgloket van Delft.
3.
Betrokken partijen
Partijen
die bij dit project betrokken zijn: (in willekeurige volgorde)
-
J.C.Pleysierschool
-
Projectraad van De Wissel/ Personeel De
Wissel
-
Gemeente Delft
-
Samenwerkingsverband vo-svo
4.
Werkwijze (projectvorm)
In
de Oriëntatiefase is er veel voorwerk verricht. Daarom is gekozen voor een
eenvoudige opzet in projectvorm, waarbij een stuurgroep onder voorzitterschap
van een onafhankelijke persoon zonder stemrecht, sturing zou geven aan een
viertal inhoudelijke werkgroepen. Veel werkzaamheden werden verricht door de
stuurgroep, waarbij voor sommige aspecten deskundigheid werd toegevoegd, die
geleverd werd door de diverse vertegenwoordigers van de betrokken partijen.
Stuurgroep
en werkgroepen bereidden de informatie voor op basis waarvan besturen
in april 2003 hun besluitvorming kunnen baseren. Stuurgroep en
werkgroepen werden bemand door vertegenwoordigers van alle betrokken partijen.
Om
het besluitvormingstraject vlot te doen verlopen was het noodzakelijk dat de
voorbereiding in februari 2003 afgerond werd. Iedere werkgroep heeft de
opdracht afgerond in de vorm van een eindrapport.
Deze
eindrapporten zijn in de vorm van Bijlagen aan dit rapport toegevoegd.
Uit
deze rapporten is een aantal scenario’s gedestilleerd voor een mogelijke
oprichting van deze lesplaats.
Deze
scenario’s worden hierna weergegeven.
Hieronder volgen de mogelijke
scenario’s voor het oprichten van een lesplaats. Deze scenario’s zijn te
beschouwen als samenvattingen van de rapportages vanuit de werkgroepen. De
stuurgroep heeft uit de rapportages een viertal mogelijkheden geschetst om de
besluitvorming van de besturen te ondersteunen.
1. Algemene
omschrijving scenario:
Deze
nieuwe lesplaats is bedoeld voor leerlingen met een VSO-ZMOK indicatie en voor
niet-geïndiceerde leerlingen waarvoor een additionele financieringsstroom
geregeld is.
2. Bestuurlijke
verantwoordelijkheid:
Het bestuur van de J.C.
Pleysierschool draagt de
verantwoordelijkheid voor deze lesplaats.
3. Personele
consequenties:
Doordat
het personeel in dienst komt bij het bestuur van de J.C.Pleysierschool is de
vigerende wet- & regelgeving van toepassing.
Iedere
medewerker krijgt een aanstelling bij de school en niet bij één specifieke
lesplaats. Garanties over taakgebieden kunnen daarom ook niet gegeven worden.
Het
bestuur heeft een herplaatsingverplichting voor het personeel binnen het geheel
van de J.C.Pleysierschool.
Als medewerkers van de voormalige
Wissel alleen willen blijven werken op Time-out werkzaamheden staats dit haaks
op bovenstaand uitgangspunt.
Indien niet-geïndiceerde leerlingen,
naar verwachting een groot deel van de huidige Wissel- leerlingen, door de
J.C.Pleysierschool bediend gaan worden op basis van andere financieringsstromen
bestaat vanzelfsprekend de mogelijkheid dat personeel op basis van expertise
naar inzicht van de direct leidinggevende op deze doelgroep ingezet kan worden.
4. Rechtspositionele
consequenties:
Bij
indiensttreding van het huidige personeel van de Wissel bij de J.C.
Pleysierschool zijn er op salaristechnisch en rechtspositioneel gebied geen
negatieve consequenties te verwachten.
Voor de personeelsleden die nu onder de
CAO Voortgezet onderwijs vallen, zijn er geen duidelijke verschillen.
Voor de twee personeelsleden die nu
onder de CAO Welzijn vallen kan het volgende worden opgemerkt:
-
Het salarisuitzicht wordt (iets)
gunstiger.
-
De pensioenvoorziening wordt bij het
ABP ondergebracht.
De bij het PGGM opgebouwde pensioenrechten kunnen, indien men dit wenst, worden
overgedragen aan het ABP. De verschillen tussen beide pensioenfondsen zijn
margi-
naal.
-
Indien men gebruik wil maken van de
flexibele pensioneringsregeling(fpu) stelt het
ABP de voorwaarde dat men direct
voorafgaand aan de fpu minimaal gedurende een
onafgebroken periode van tien jaar
bij het ABP aangesloten moet zijn geweest.
Zie bijlage 1
5. Inhoudelijke
meerwaarde
De meerwaarde van een geïntegreerd team
bestaat uit het gegeven dat aanwezige expertise breed ingezet kan worden zodat
er een optimaal gebruik van schoolmiddelen en individuele persoonlijke
kwaliteiten ontstaat.
6. Administratieve
verantwoordelijkheid:
De administratieve verantwoordelijkheid
ligt bij het bestuur van de J.C.Pleysierschool.
Bovendien dienen de administraties van
de J.C.Pleysierschool en de spijbelopvang van de Wissel gescheiden te blijven.
7. Vak/doelgroepdeskundigheid:
De
vakdeskundigheid is makkelijker uitwisselbaar binnen de diverse doelgroepen dan
de doelgroepdeskundigheid. Hierbij valt te denken aan inzet van Gymleraar, handvaardigheid e.d.. Echter, deskundigheid
over de ZMOK-leerling of typische kenmerken van time-out leerlingen is
aanvankelijk niet bij iedereen aanwezig.
8. Doelgroepen
Onder
bestuurlijke verantwoordelijkheid van de J.C. Pleysierschool zullen de twee
doelgroepen worden bediend: 7 groepen geïndiceerde ZMOK-leerlingen en 2 groepen
niet geïndiceerde leerlingen.
De
Zmok-voorziening zal primair de doelgroep Voortgezet Speciaal Onderwijs
bedienen, dit zijn door de Commissie van Indicatiestelling geïndiceerde
leerlingen (cluster 4), Het zijn leerlingen van 12 tot 18 jaar op laag VMBO
niveau.
De
doelgroep niet geïndiceerde leerlingen
zijn leerlingen die zijn verwezen door de leerplichtambtenaar (wordt
zorgloket) van 12 tot 17 jaar op VMBO/HAVO niveau.
Zie
bijlage 1.
9. Financiële
consequenties
Er zijn financiële consequenties verbonden
aan zowel het realiseren van de lesplaats voor VSO-zmok als het integreren van
De Wissel in de J.C. Pleysierschool.
De nieuw te realiseren lesplaats wordt
als nevenvestiging erkend door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen, hierdoor komt via het Gemeentefonds van Delft subsidie
beschikbaar voor huisvesting.
Voor de reguliere bekostiging wordt
uitgegaan van een uitbreiding van de J.C. Pleysierschool en niet van een
zelfstandige school. Dit betekent dat de J.C. Pleysierschool geen bekostiging
krijgt voor de ‘vaste voet’ in de materiële instandhouding en een deel van het
personeel, het betreft hier met name de lesplaatsmanager en de conciërge.
De gemeente zal bereid moeten zijn de
rijksvergoeding aan te vullen tot de normbedragen voor een zelfstandige school.
In bijlage 3 zijn de mogelijke kosten hiervan opgenomen.
De J.C.Pleysierschool toont jaarlijks
deze meerkosten aan in de jaarrekening, ondersteund door een
accountantsverklaring.
Tegelijkertijd zijn er financiële
consequenties wegens het opnemen van De Wissel. De gemeente bekostigde ca. de
helft van de kosten van deze spijbelopvang. De Wissel en de vso-zmok-vestiging
delen tenminste de lesplaatsmanager, de conciërge en het gebouw. Dit heeft
kostenbesparingen tot gevolg.
Tenslotte is er een tijdelijk tekort
als gevolg van de in het onderwijs geldende t-1-methode. Dit betekent dat de
school in de periode dat zij groeit in leerlingenaantal slechts een
gedeeltelijke bekostiging heeft. De groei in leerlingaantal wordt pas het jaar
erop in de formatie en de exploitatievergoeding doorberekend. Dit tijdelijk
tekort kan niet voor rekening van de school komen. De gemeente zal zich ook
hier garant moeten stellen.
Bijlage 3 gaat uit van de structurele
situatie. Aangegeven is dat enkele inkomsten
niet zeker zijn. De verwachting is echter dat bijvoorbeeld de regiogemeenten
een bijdrage willen blijven leveren, omdat zij dit tot nu toe voor De Wissel
altijd al hebben gedaan.
10. Huisvesting
Het gebouw aan de Slauerhofflaan wordt
door de Gemeente Delft beschikbaar gesteld en aangewezen als onderwijsgebouw.
De Gemeente Delft heeft zodoende de onderhoudsplicht conform de
huisvestingsverordening (economisch eigendom). De J.C. Pleysierschool is
verantwoordelijk voor de exploitatie en krijgt hiertoe een aanvullende
vergoeding van de Gemeente Delft (vaste voet MI).
De Gemeente Delft draagt de kosten voor
de aanpassing van het gebouw aan het Plan van Eisen voor VSO-Zmok en de eerste
inrichting.
11. Overigen
Voordeel |
Nadeel |
-
Pleysierschool flexibele inzet
personeel door geen uitzonderings-positie van personeel -
Één locatiemanager -
Dezelfde rechtspositie voor al
het personeel -
Er is een synergie-effect op
zowel personeel- als materieel gebied (één lesplaatsmanager, één gebouw, uit- wisseling van middelen. -
Er kan t.b.v. de Wissel
gebruik gemaakt worden van de expertise en de centrale diensten van de
J.C.Pleysierschool -
Meer mogelijkheden voor het
personeel met betrekking tot het arbeidsperspectief |
-
Geen exclusief recht voor
huidig personeel op time-out werkzaam-heden -
Een deel van het huidige team
kan terugkeren naar de stamschool en zal er expertise verloren gaan en nieuw
personeel aangetrokken moeten worden. |
1. Algemene
omschrijving scenario:
De Wissel en de VSO-zmok-afdeling
blijven organisatorisch gescheiden binnen één gebouw. Wel is er om financiële
redenen een personele unie geregeld in de personen van de lesplaatsmanager en
de conciërge en daarnaast is huisvesting samengebracht in één gebouw.
Organisatorisch en financieel is er
voldoende synergie voor deze samenwerking.
De Wissel-activiteiten worden
ondergebracht bij de Projectraad. De scholen zijn hier vertegen-woordigd.
De VSO-zmok afdeling heeft als taak de
geïndiceerde leerlingen op te vangen.
De Wissel behoudt haar huidige taak:
het opvangen van de lastige spijbelaars van de scholen, waarop de leerlingen
staan ingeschreven. Hiermee blijft de Spijbelopvang voor een groot deel een
zaak van de scholen en het zorgloket. Die zijn verantwoordelijk en hebben in
deze constructie voldoende sturingsmogelijkheden.
2. Bestuurlijke
verantwoordelijkheid:
Het bestuur van de J.C.
Pleysierschool draagt de
verantwoordelijkheid voor de VSO-zmok afdeling van de lesplaats.
De projectraad is verantwoordelijk voor de Wissel activiteiten.
3. Personele
consequenties:
Het personeel blijft gedetacheerd bij
de scholen en wordt niet voor de keuze gesteld: terug naar de werkgever (een
VO-school) of in dienst komen bij de J.C. Pleysierschool.
Het uitgangspunt is wel één
lesplaatsmanager voor beide afdelingen.
Deze
lesplaatsmanager krijgt een dubbele rol: verantwoording naar het bestuur van de
J.C.Pleysierschool en verantwoording
naar de Projectraad.
Om deze
dubbele rol beter te kunnen uitvoeren is het raadzaam één van de huidige
Wissel-medewerkers een coördinerende taak te geven onder leiding van de
lesplaatsmanager.
De conciërge draagt zorg voor het hele
gebouw.
4. Rechtspositionele
consequenties:
De lesplaatsmanager valt onder de CAO
Onderwijs (PO) vallen. Hij krijgt een aanstelling bij de J.C. Pleysierschool en
wordt voor een aantal uren gedetacheerd bij de Wissel.
Ook de conciërge krijgt een aanstelling bij de J.C.Pleysierschool.
Zie bijlage 2
5. Inhoudelijke
meerwaarde:
Inhoudelijke meerwaarde wordt in dit
scenario niet bereikt. De huidige situatie blijft gehandhaafd.
6. Administratieve
verantwoordelijkheid:
De administratieve verantwoordelijkheid
ligt bij het bestuur van de J.C.Pleysierschool en de Projectraad. De
administratie moet hier op worden aangepast.
De
gemeente dient de twee jaarverslagen te controleren teneinde te bepalen welk
bedrag dient te worden bijgedragen. Overigens is de administratieve scheiding
sowieso nodig omdat er verschillende functies in het geding zijn.
Boekhoudkundig is dit overkomelijk.
7. Vak/doelgroepdeskundigheid:
Twijfel
is er t.a.v. de robuustheid van de instellingen als gevolg van de kleinere
omvang. Doordat ze gescheiden blijven, worden ze kleiner en is uitwisseling /
onderlinge bijstand niet meer vanzelfsprekend.
Er wordt
in totaal uitgegaan van een team voor een lesplaats van 9 groepen.
8. Doelgroepen
De
lesplaats zal de twee groepen gaan bedienen:
Zie bijlage 1.
9. Financiële
consequenties
Als in
scenario 1 met dien verstande dat de coördinator van De Wissel een tijdelijke toelage boven op het
salaris krijgt. (Aanname: EUR 5.000,00 meerkosten.)
Zie bijlage 3
10. Huisvesting
Het gebouw aan de Slauerhofflaan wordt
door de Gemeente Delft beschikbaar gesteld en aangewezen als onderwijsgebouw.
De Gemeente Delft heeft zodoende de onderhoudsplicht conform de
huisvestingsverordening (economisch eigendom). De J.C. Pleysierschool is
verantwoordelijk voor de exploitatie en krijgt hiertoe een aanvullende
vergoeding van de Gemeente Delft (vaste voet MI).
De Gemeente Delft draagt de kosten voor
de aanpassing van het gebouw aan het PvE voor VSO-Zmok afdeling en de eerste
inrichting.
Zie bijlage 4
11. Overigen
Voordeel |
Nadeel |
-
Elke organisatie behoudt eigen
gezicht, hetgeen duidelijkheid kan scheppen -
Het Projectraad krijgt
sturings-mogelijkheden -
Het personeel behoudt
rechtspositie,
waardoor de huidige
positie van het personeel van De Wissel behouden blijft
- Financieel wordt er
zuinig gewerkt door gezamenlijk personeel en gebouw |
-
Geen volledige integratie,
terwijl er wel sprake is van een gezamenlijke leiding en één gebouw -
Geen inhoudelijke meerwaarde -
Geen maximalisering van
besparingen -
Verantwoording bij twee
besturen o.b.v. gescheiden administratie -
Minder stevige organisaties
a.g.v. de kleine omvang -
De lesplaatsmanager wordt in
een lastige positie geplaatst i.v.m. dubbele petten problematiek -
Er is een verschil in
arbeidsomstandig-heden van het personeel -
Meer overlegsituaties |
Dit scenario is gelijk aan scenario 2.1
echter met dit verschil dat afgesproken wordt dat na een periode van één
schooljaar de twee afzonderlijke delen VSO-zmok en De Wissel samensmelten tot
één lesplaats.. Deze tussenstap heeft een gesloten eind.
Na de afgesproken periode zal Scenario
1 in werking treden.
Deze tussenstap schept voor elke partij
duidelijkheid, en geeft tijd om naar
elkaar toe te groeien. Een voordeel van dit ingroeimodel is dat het personeel
kan wennen aan de nieuwe situatie. Het personeelsbeleid kan hierop anticiperen
door bijvoorbeeld aanvullende scholing aan te bieden.
De lesplaatsmanager houdt zich met name
bezig met het integratieproces en de inhoudelijke zaken van de Wissel. De
lesplaatsmanager is formeel verantwoordelijk en valt onder bestuurlijke
verantwoordelijkheid van de J.C.Pleysierschool.
J.de Grijs, directeur van de Wissel neemt voor 1 jaar deel in de projectraad
met mandaat van de J.C.Pleysierschool en is eindverantwoordelijke voor de
integratieopzet.
De op de Wissel tijdelijk benoemde coördinator gaat zich bezig houden met de
dagelijkse gang van zaken op de Wissel en legt verantwoording af aan de
projectraad.
Dit scenario is gelijk aan scenario 2.1
echter met dit verschil dat er een open eind is. Afgesproken wordt dat na een
periode van één schooljaar er een evaluatie plaats vindt over de gang van zaken
in de afgelopen jaren en de stand van zaken van dat moment.
Deze evaluatie moet leiden tot een
keuze over het in werking treden van scenario 1, dit houdt in één lesplaats
onder één bestuur de J.C.Pleysierschool of,
het handhaven van scenario 2.1 waarbij
er een twee besturenstelsel gehandhaafd blijft.
Er wordt hier niet vooraf vastgelegd
wat de beste organisatievorm is voor de twee betrokken instellingen, eventueel
met een adjunct/coördinator. Na dezelfde periode van bijv. 1 jaar wordt een
evaluatie gehouden. Daarna wordt besloten tot onderbrenging bij
J.C.Pleysierschool inclusief het
personeel, of toch twee instellingen handhaven waarbij De Wissel blijvend
ondergebracht wordt bij het samenwerkingsverband.
De managementstructuur kan dan
definitief worden vormgegeven en het personeel moet dan definitief kiezen. De
administratie volgt de organisatiestructuur. Tegen die tijd is wellicht ook
meer zicht op hoe in de toekomst ambulante begeleiding, crisisopvang en
observatieplaatsen worden geregeld. Ook is dan de omvang van het aantal
leerlingen veel beter in te schatten.
Meerkosten ontstaan door een tijdelijke
toelage voor het aanstellen van een coördinator voor De Wissel, zegge EUR 5.000,00.