Implementatiefase loopt ten einde
De implementatiefase van het
DIA-project in het primair onderwijs loopt ten einde. Firma Groenewegen is
begonnen met de bekabeling van de laatste twee scholen en naar verwachting zijn
deze eind maart/begin april voorzien van zowel de
ict-bekabelings-infrastructuur als de hardware (computers, randapparatuur en
servers). Dit betekent dat eind maart/begin april alle Delftse scholen in het
primair onderwijs volgens afspraak het intake en bewustwordingstraject hebben
doorlopen, ict-coördinatoren en leerkrachten ict-scholing hebben gevolgd en
scholen beschikken over een toekomstvast en fexibel computernetwerk en moderne
hardware (multimedia pc’s, randapparatuur en servers). Slechts op twee scholen
is afgeweken van de afgesproken DIA-norm voor bekabeling. Dit betreft de
Margriet-locatie van de Freinetschool waarbij het aanbrengen van vaste
bekabeling vanwege de bouwkundige staat van het gebouw tot grote problemen cq
meerkosten zou leiden en derhalve is gekozen voor een draadloze oplossing. En
de Maurice Maeterlinckschool waar vanwege de specifieke situatie van de
leerlingen gekozen is voor een combinatie van vaste bekabeling en draadloos.
De fa. Groenewegen heeft in
opdracht van DIA alle bekabeling op de scholen verzorgd. De reacties van de
scholen op het geleverde werk van Groenewegen zijn uitsluitend positief:
Groenewegen hield goed rekening met de lessen en liet de gebouwen netjes
opgeruimd achter als alle bekabeling aangebracht was. Ook over de geleverde
apparatuur blijken de scholen tevreden.
Naast databekabeling en
benodigde hardware beschikken nu bijna alle scholen over een
Kennisnetaansluiting waardoor de scholen (directie, leerkrachten en leerlingen)
toegang hebben tot Internet- en emailfaciliteiten. Op 2 scholen is nog een
probleem met de aanleg van de Kennisnetaansluiting, maar daarover is DIA in
gesprek met NL.TREE.
Het einde van de
implementatiefase betekent dat in het tweede kwartaal van 2003 alle Delftse
po-scholen in beheer zijn van de ict-afdeling van de gemeente Delft. Hierbij
gaat het om circa 2500 data-aansluitingen, 1000 pc’s, 42 servers, diverse
netwerkcomponenten als switches, patchpanels, etc., diverse netwerkprinters al
dan niet in combinatie met copiers en uiteraard de nodige software, zowel
besturings-, beveilings- en back-up-software als de educatieve en
administratieve softwarepakketten die op het netwerk van de scholen ‘draaien’.
Het aantal vragen dat
binnenkomt bij de servicedesk van de gemeente valt tot nog toe mee.
Al verschilt het kennisniveau
per school, het is duidelijk dat de ict-kennis op alle scholen groeit.
Bovendien hebben de ict-coördinatoren niet alleen gerichte ict-scholing
gevolgd, maar ook een overzichtelijke handleiding bij het netwerk en de pc’s
ontvangen met duidelijke instructies.
De vragen die binnenkomen bij
de servicedesk betreffen met name zaken als ondersteuning bij de installatie
van softwarepakketten op de server, technische storingen bij het maken van een
back-up, wijzigingen in de gegevens van gebruikers en gebruikersrechten, of de
installatie van nieuwe werkstations en netwerkprinters. Een groot deel hiervan
wordt op afstand (via inbellen op de server) geregeld door de servicedesk.
Echte hardware-storingen worden door de servicedesk doorgespeeld naar Syntegra,
de hardwareleverancier. Die zorgt ervoor dat een ondeugdelijke harde schijf,
monitor of pc vervangen wordt.
In een
dienstverleningsovereenkomst (DVO) zijn de afspraken vastgelegd tussen de
beheersorganisatie en DIA over het niveau van dienstverlening op het gebied van
beheer en onderhoud. Dit is geen statisch document, want met het toenemend
ict-gebruik op de scholen ontstaan ook nieuwe en/of andere wensen cq inzichten
t.a.v. het beheer. Derhalve wordt de DVO - in overleg tussen DIA en Beheer -
periodiek up-to-date gehouden.
ICT-gebruik
In navolging van de al eerder
‘opgeleverde’ scholen kunnen nu ook de laatste scholen daadwerkelijk aan de
slag met de invulling van het educatieve ict-gebruik. Hierbij dienen keuzes
gemaakt te worden als hoe de computers in te passen in de lessen, welke software
daarbij gebruikt gaat worden, etc. Hierbij wordt voortgeborduurd op het intake-
en bewustwordingstraject.
Ook bij deze fase biedt DIA
ondersteuning, door projecten te ontwikkelen, maar ook door een
vervolginventarisatie te houden. Welke knelpunten zijn er nog op de scholen, en
welke - inmiddels door de eerste scholen uit het DIA-traject - opgedane kennis
is bruikbaar voor andere scholen?
In dat kader is het
gebruikersoverleg in het leven geroepen. Een overleg tussen inmiddels ervaren
ict-coördinatoren van 7 verschillende scholen en DIA. Het gebruikersoverleg
brengt adviezen uit of legt zaken ter besluitvorming voor aan de DIA-stuurgroep
en/of de projectgroep Educatie. Om ervoor zorg te dragen dat alle
ict-coördinatoren een bijdrage kunnen leveren aan het gebruikersoverleg wordt
vanuit het gebruikersoverleg zowel via email gecommuniceerd met alle scholen,
alsook één ŕ twee maal per jaar een bijeenkomst georganiseerd voor alle ict-coördinatoren.
Taakstelling gebruikersoverleg:
- organiseren van een periodiek gebruikersoverleg;
- advisering stuurgroep tav vervangingstraject;
- evaluatie en advisering tav
beheer;
- advisering stuurgroep tav
nieuwe ontwikkelingen;
- evaluatie dagelijks ICT-gebruik op de scholen;
- ervaringsuitwisseling;
- kennis/scholingstraject;
De DIA-afspraken zoals
vastgelegd in het DIA-beleidsplan van mei 2000 betreffen de periode 2000 –
2004. Overeengekomen is dat in 2003 nieuwe afspraken en keuzes gemaakt zouden
worden. Zo is afgesproken dat het beheer gedurende de projectperiode ondergebracht
zou worden bij de ict-afdeling van de gemeente Delft en dat op basis van
evaluatie en prijsvergelijkingen besloten zou worden om dit vanaf 2004 al dan
niet bij de gemeente te continueren. Verder zal vanaf 2005 gestart moeten
worden met het vervangingstraject van de hardware. De voorbereidingen hiervoor
zullen in 2004 plaats moeten vinden.
Ook de financiële afspraken
tussen de gemeente en de schoolbesturen ten aanzien van de bekostiging van het
DIA-traject betreffen de projectperiode (met uitzondering van de extra bijdrage
voor de aanpassing van de elektriciteitsvoorzieningen op de scholen welke de
periode 2001 – 2005 betreft).
De DIA-stuurgroep is derhalve
begonnen met voorbereidingen voor de beheersevaluatie en het inventariseren van
de wensen en behoeften van de scholen t.a.v. beheer. Dit moet resulteren in een
aangepaste DVO op basis waarvan offertes bij verschillende potentiële
beheersorganisaties (inclusief de ict-afdeling van de gemeente Delft)
aangevraagd kunnen worden. Op basis hiervan kunnen nadere keuzes en afspraken
gemaakt worden. Ook zal DIA zich de komende periode buigen over het
vervangingsvraagstuk. Naar verwachting zal DIA na de zomervakantie een advies
aan LOKABEL kunnen uitbrengen over de nieuwe afspraken voor beheer, vervanging
en de daarmee gepaard gaande financiën.
Voortgangsrapportage DIA-project voortgezet onderwijs
In het voortgezet onderwijs
is in het kader van DIA afgesproken dat de scholen ervoor zorgdragen dat de
ict-voorzieningen volgens de in het DIA-beleidsplan voor het VO overeengekomen
standaarden eind 2002 aangebracht zouden zijn in de scholen. Zoals bekend ligt
de uitvoering van het implementatietraject en het beheer binnen het VO -
vanwege de reeds aanwezige schaalgrootte, menskracht en kennis - in handen van
de scholen zelf. Twee van de drie scholen hebben dit volgens afspraak
gerealiseerd en één school is nog druk bezig met de implementatie. Deze school
had namelijk het verzoek ingediend om af te mogen wijken van de overeengekomen
standaard voor vaste bekabeling in alle lokalen. In plaats daarvan werd
geopteerd voor een draadloze oplossing. Vanwege de reeds opgedane ervaringen
met draadloos op 2 PO-scholen in Delft en na een bezoek van DIA aan een
VO-school in Den Haag die reeds met de door de school beoogde draadloze
oplossing werkte, is toch overeengekomen dat vaste bekabeling de noodzakelijke
basis vormt voor een toekomstvast en flexibel datanetwerk. Vanwege het hiervoor
noodzakelijke overleg, onderzoek en advies heeft het implementatietraject enige
vertraging opgelopen, maar is inmiddels weer opgepakt door de school.
Binnen het voortgezet
onderwijs moeten nu alleen nog nadere afspraken gemaakt worden over de inzet
van de in het DIA-beleidsplan overeengekomen middelen voor de
registratiesystemen op de scholen. Dit zou in het kader van de ontwikkelingen
rond de onderwijsbeleidsmonitor worden bezien. Zodra meer duidelijkheid en
inzicht is in welke ‘tools’ noodzakelijk zijn voor een betrouwbare en
efficiënte gegevensuitwisseling tussen de VO-scholen en de gemeente Delft zal
een voorstel gedaan worden over de inzet van genoemde middelen.
Ook binnen het voortgezet
onderwijs zullen in de loop van 2004 nieuwe afspraken gemaakt moeten worden
over vervanging, beheer en de daarmee gepaard gaande financiën.