Voortgangsrapportage DIA-project primair onderwijs

 

 

Implementatiefase loopt ten einde

De implementatiefase van het DIA-project in het primair onderwijs loopt ten einde. Firma Groenewegen is begonnen met de bekabeling van de laatste twee scholen en naar verwachting zijn deze eind maart/begin april voorzien van zowel de ict-bekabelings-infrastructuur als de hardware (computers, randapparatuur en servers). Dit betekent dat eind maart/begin april alle Delftse scholen in het primair onderwijs volgens afspraak het intake en bewustwordingstraject hebben doorlopen, ict-coördinatoren en leerkrachten ict-scholing hebben gevolgd en scholen beschikken over een toekomstvast en fexibel computernetwerk en moderne hardware (multimedia pc’s, randapparatuur en servers). Slechts op twee scholen is afgeweken van de afgesproken DIA-norm voor bekabeling. Dit betreft de Margriet-locatie van de Freinetschool waarbij het aanbrengen van vaste bekabeling vanwege de bouwkundige staat van het gebouw tot grote problemen cq meerkosten zou leiden en derhalve is gekozen voor een draadloze oplossing. En de Maurice Maeterlinckschool waar vanwege de specifieke situatie van de leerlingen gekozen is voor een combinatie van vaste bekabeling en draadloos.

 

De fa. Groenewegen heeft in opdracht van DIA alle bekabeling op de scholen verzorgd. De reacties van de scholen op het geleverde werk van Groenewegen zijn uitsluitend positief: Groenewegen hield goed rekening met de lessen en liet de gebouwen netjes opgeruimd achter als alle bekabeling aangebracht was. Ook over de geleverde apparatuur blijken de scholen tevreden.

 

Naast databekabeling en benodigde hardware beschikken nu bijna alle scholen over een Kennisnetaansluiting waardoor de scholen (directie, leerkrachten en leerlingen) toegang hebben tot Internet- en emailfaciliteiten. Op 2 scholen is nog een probleem met de aanleg van de Kennisnetaansluiting, maar daarover is DIA in gesprek met NL.TREE.

 

Beheersfase

Het einde van de implementatiefase betekent dat in het tweede kwartaal van 2003 alle Delftse po-scholen in beheer zijn van de ict-afdeling van de gemeente Delft. Hierbij gaat het om circa 2500 data-aansluitingen, 1000 pc’s, 42 servers, diverse netwerkcomponenten als switches, patchpanels, etc., diverse netwerkprinters al dan niet in combinatie met copiers en uiteraard de nodige software, zowel besturings-, beveilings- en back-up-software als de educatieve en administratieve softwarepakketten die op het netwerk van de scholen ‘draaien’.

 

Het aantal vragen dat binnenkomt bij de servicedesk van de gemeente valt tot nog toe mee.

Al verschilt het kennisniveau per school, het is duidelijk dat de ict-kennis op alle scholen groeit. Bovendien hebben de ict-coördinatoren niet alleen gerichte ict-scholing gevolgd, maar ook een overzichtelijke handleiding bij het netwerk en de pc’s ontvangen met duidelijke instructies.

De vragen die binnenkomen bij de servicedesk betreffen met name zaken als ondersteuning bij de installatie van softwarepakketten op de server, technische storingen bij het maken van een back-up, wijzigingen in de gegevens van gebruikers en gebruikersrechten, of de installatie van nieuwe werkstations en netwerkprinters. Een groot deel hiervan wordt op afstand (via inbellen op de server) geregeld door de servicedesk. Echte hardware-storingen worden door de servicedesk doorgespeeld naar Syntegra, de hardwareleverancier. Die zorgt ervoor dat een ondeugdelijke harde schijf, monitor of pc vervangen wordt.

 


In een dienstverleningsovereenkomst (DVO) zijn de afspraken vastgelegd tussen de beheersorganisatie en DIA over het niveau van dienstverlening op het gebied van beheer en onderhoud. Dit is geen statisch document, want met het toenemend ict-gebruik op de scholen ontstaan ook nieuwe en/of andere wensen cq inzichten t.a.v. het beheer. Derhalve wordt de DVO - in overleg tussen DIA en Beheer - periodiek up-to-date gehouden. 

 

ICT-gebruik 

In navolging van de al eerder ‘opgeleverde’ scholen kunnen nu ook de laatste scholen daadwerkelijk aan de slag met de invulling van het educatieve ict-gebruik. Hierbij dienen keuzes gemaakt te worden als hoe de computers in te passen in de lessen, welke software daarbij gebruikt gaat worden, etc. Hierbij wordt voortgeborduurd op het intake- en bewustwordingstraject.

Ook bij deze fase biedt DIA ondersteuning, door projecten te ontwikkelen, maar ook door een vervolginventarisatie te houden. Welke knelpunten zijn er nog op de scholen, en welke - inmiddels door de eerste scholen uit het DIA-traject - opgedane kennis is bruikbaar voor andere scholen?

 

Gebruikersoverleg

In dat kader is het gebruikersoverleg in het leven geroepen. Een overleg tussen inmiddels ervaren ict-coördinatoren van 7 verschillende scholen en DIA. Het gebruikersoverleg brengt adviezen uit of legt zaken ter besluitvorming voor aan de DIA-stuurgroep en/of de projectgroep Educatie. Om ervoor zorg te dragen dat alle ict-coördinatoren een bijdrage kunnen leveren aan het gebruikersoverleg wordt vanuit het gebruikersoverleg zowel via email gecommuniceerd met alle scholen, alsook één ŕ twee maal per jaar een bijeenkomst  georganiseerd voor alle ict-coördinatoren.
Taakstelling gebruikersoverleg:
- organiseren van een periodiek gebruikersoverleg;
- advisering stuurgroep tav vervangingstraject;

- evaluatie en advisering tav beheer;

- advisering stuurgroep tav nieuwe ontwikkelingen;
- evaluatie dagelijks ICT-gebruik op de scholen;
- ervaringsuitwisseling;
- kennis/scholingstraject;

 

Nieuwe keuzes en afspraken

De DIA-afspraken zoals vastgelegd in het DIA-beleidsplan van mei 2000 betreffen de periode 2000 – 2004. Overeengekomen is dat in 2003 nieuwe afspraken en keuzes gemaakt zouden worden. Zo is afgesproken dat het beheer gedurende de projectperiode ondergebracht zou worden bij de ict-afdeling van de gemeente Delft en dat op basis van evaluatie en prijsvergelijkingen besloten zou worden om dit vanaf 2004 al dan niet bij de gemeente te continueren. Verder zal vanaf 2005 gestart moeten worden met het vervangingstraject van de hardware. De voorbereidingen hiervoor zullen in 2004 plaats moeten vinden.

Ook de financiële afspraken tussen de gemeente en de schoolbesturen ten aanzien van de bekostiging van het DIA-traject betreffen de projectperiode (met uitzondering van de extra bijdrage voor de aanpassing van de elektriciteitsvoorzieningen op de scholen welke de periode 2001 – 2005 betreft).

 

De DIA-stuurgroep is derhalve begonnen met voorbereidingen voor de beheersevaluatie en het inventariseren van de wensen en behoeften van de scholen t.a.v. beheer. Dit moet resulteren in een aangepaste DVO op basis waarvan offertes bij verschillende potentiële beheersorganisaties (inclusief de ict-afdeling van de gemeente Delft) aangevraagd kunnen worden. Op basis hiervan kunnen nadere keuzes en afspraken gemaakt worden. Ook zal DIA zich de komende periode buigen over het vervangingsvraagstuk. Naar verwachting zal DIA na de zomervakantie een advies aan LOKABEL kunnen uitbrengen over de nieuwe afspraken voor beheer, vervanging en de daarmee gepaard gaande financiën.

 


Voortgangsrapportage DIA-project voortgezet onderwijs

In het voortgezet onderwijs is in het kader van DIA afgesproken dat de scholen ervoor zorgdragen dat de ict-voorzieningen volgens de in het DIA-beleidsplan voor het VO overeengekomen standaarden eind 2002 aangebracht zouden zijn in de scholen. Zoals bekend ligt de uitvoering van het implementatietraject en het beheer binnen het VO - vanwege de reeds aanwezige schaalgrootte, menskracht en kennis - in handen van de scholen zelf. Twee van de drie scholen hebben dit volgens afspraak gerealiseerd en één school is nog druk bezig met de implementatie. Deze school had namelijk het verzoek ingediend om af te mogen wijken van de overeengekomen standaard voor vaste bekabeling in alle lokalen. In plaats daarvan werd geopteerd voor een draadloze oplossing. Vanwege de reeds opgedane ervaringen met draadloos op 2 PO-scholen in Delft en na een bezoek van DIA aan een VO-school in Den Haag die reeds met de door de school beoogde draadloze oplossing werkte, is toch overeengekomen dat vaste bekabeling de noodzakelijke basis vormt voor een toekomstvast en flexibel datanetwerk. Vanwege het hiervoor noodzakelijke overleg, onderzoek en advies heeft het implementatietraject enige vertraging opgelopen, maar is inmiddels weer opgepakt door de school.

 

Binnen het voortgezet onderwijs moeten nu alleen nog nadere afspraken gemaakt worden over de inzet van de in het DIA-beleidsplan overeengekomen middelen voor de registratiesystemen op de scholen. Dit zou in het kader van de ontwikkelingen rond de onderwijsbeleidsmonitor worden bezien. Zodra meer duidelijkheid en inzicht is in welke ‘tools’ noodzakelijk zijn voor een betrouwbare en efficiënte gegevensuitwisseling tussen de VO-scholen en de gemeente Delft zal een voorstel gedaan worden over de inzet van genoemde middelen. 

 

Ook binnen het voortgezet onderwijs zullen in de loop van 2004 nieuwe afspraken gemaakt moeten worden over vervanging, beheer en de daarmee gepaard gaande financiën.