1.1.
Aan
|
: |
|
Van |
: |
|
Onderwerp |
: |
|
Datum |
: |
|
Kopie |
: |
Op basis
van de uitkomsten van de werkgroep Pilot JGZ-centra kan in 2003 gestart worden
met de realisatie van twee van deze centra in de gemeente Delft. Overigens
heeft ook Monster aangegeven geïnteresseerd te zijn in de realisatie van een
JGZ-centrum in haar gemeente. De contacten hierover zijn echter nog niet
vergevorderd, zodat dit buiten beschouwing wordt gelaten in deze notitie.
Het
JGZ-centrum is een belangrijke vernieuwend concept om te komen tot integrale
jeugdgezondheidszorg voor 0 tot 19 jarigen. Het JGZ-centrum huisvest het
JGZ-team dat in de toekomst de integrale jeugdgezondheidszorg voor 0 tot 19
jarigen gaat verzorgen. Het JGZ-centrum moet als centraal en fysiek punt in de
wijk aanwezig zijn en is de spin in het web voor kinderen van 0 tot 19 jaar en
hun ouders. Het JGZ-team bestaat uit medewerkers afkomstig van OKZ Maatzorg,
JGZ GGD Zuid-Holland West, het School Maatschappelijk Werk en het Opvoedadvies.
Door te werken vanuit een geïntegreerde team verdwijnen de schotten tussen de
zorg voor 0 tot 4 jarigen en de zorg voor 4 tot 19 jarigen en de schotten
tussen de JZG, het SMW en het Opvoedadvies. Op die manier worden kinderen beter
gevolgd, wordt sneller ingespeeld op de behoeften, wordt de hulpverlening
sneller en effectiever ingezet en wordt meer aangesloten worden op specifieke
wijkomstandigheden. Voor de medewerkers die het JGZ-team bemensen leidt dit tot
ruimere mogelijkheden in het werk en duidelijker zicht op de resultaten van het
werk. Ook kan er beter van elkaar worden geleerd en met elkaar worden
samengewerkt.
In het
JGZ-centrum wordt samengewerkt door Maatzorg en GGD Zuid-Holland West en de
organisatie die het SMW levert in Delft. Hoewel het centrum wordt gevormd door
meerdere organisaties, moet het JGZ-team zoveel mogelijk gaan functioneren als
één organisatie, met een behoorlijke mate van autonomie, binnen de kaders die
de organisaties en wetgeving aan hen stellen. De teams onderhouden intensief
contact met de andere organisaties op het gebied van jeugd en
jeugdhulpverlening binnen hun werkgebied en participeren in schoolzorgteams,
(wijk)zorgnetwerken en andere platforms. Knelpunten die zich voordoen moeten
binnen het concept van het JGZ-centrum worden opgelost. Waar dat niet lukt
wordt teruggevallen op de structuren en instrumenten van de moederorganisaties.
Het concept
van het JGZ-centrum en haar werkwijze is nader uitgewerkt in een aantal
notities. Verwezen wordt naar:
-
Eindrapport
‘Integrale JGZ’, stuurgroep/projectgroep ‘Naar integrale JGZ’, december 2001;
-
Eindrapport
subwerkgroep Integratie, januari 2003;
-
Eindrapport
subwerkgroep Afstemming, januari 2003;
-
Eindrapport
subwerkgroep Faciliteiten, januari 2003.
De locaties waar de gemeente Delft de eerste twee JGZ-centra
wil realiseren zijn de Nassaulaan en de Händellaan. De plannen voor het
JGZ-centrum Nassaulaan zijn in 2002 door drie subwerkgroep uitgewerkt en kunnen
geïmplementeerd worden. Dit implementatietraject kan dan ook onmiddellijk
starten. Het JGZ-centrum moet met de start van het nieuwe schooljaar (1
september 2003) daadwerkelijk van start gaan.
Het JGZ-centrum Händellaan is nog niet verder uitgewerkt. De
uitkomsten van de subwerkgroepen Nassaulaan moeten daartoe vertaald worden naar
de situatie Händellaan. Wat uitgewerkt moet worden zijn met name de benodigde
formatie en de benodigde huisvestingscapaciteit. Qua omstandigheden wordt het
JGZ-centrum Händellaan vergelijkbaar met het JGZ-centrum Nassaulaan (geen
voortgezet onderwijs in de wijk). De uitwerking van de Het JGZ-centrum
Händellaan moet oktober 2003 daadwerkelijk van start gaan.
De start van
beide locaties vindt plaats in het najaar 2003 en de evaluatie zal eind 2004
plaatvinden.
Nu middels
de adviezen van de subwerkgroepen de hoofdlijnen van de werkwijze van het
JGZ-centrum zijn beschreven, komt het aan op de verdere invulling en realisatie
hiervan. De adviezen van de subwerkgroepen geven heldere beelden van de
eindsituatie en kiezen voor een groeimodel. Er moeten derhalve ook nog zaken
worden uitgewerkt voordat de JGZ-teams kunnen gaan draaien. Gestart wordt met
de realisatie van het JGZ-centrum op de Nassaulaan.
Voor een
succesvolle start van het JGZ-centrum Nassaulaan wordt gestart met het formeren
van het team dat dit JGZ-centrum gaat bemensen. De mensen die straks
verantwoordelijk worden voor het draaien van het JGZ-centrum Nassualaan, moeten
ook in staat worden gesteld zelf invulling te geven aan de details van het
JGZ-centrum. Dit gaat van de opleidingen die gevolgd moeten worden om de
benodigde bekwaamheden op peil te brengen, tot de keuze van het interieur van
het JGZ-centrum.
Door het
toekomstige team hiervoor verantwoordelijk te maken, worden de voorwaarden
gecreëerd om het team na de opening van het JGZ-centrum ook een vliegende start
te laten maken. Ook wordt hierdoor gewerkt aan de ontwikkeling van een wij-gevoel
en een gemeenschappelijke cultuur.
Uiteraard
moeten de leden van het toekomstige JGZ-team Nassaulaan goed gefaciliteerd
worden om de zware klus die zij nog voor de boeg hebben met goed gevolg af te
ronden. Daarvoor zijn de volgende punten van belang:
1.
Projectleiding
De operationeel
manager die straks leiding gaat geven aan het JGZ-centrum, is ook de
projectleider die leiding geeft aan de realisatie van het centrum. Zij wordt
daartoe voor 1,5 dag per week vrijgesteld. De operationeel manager van Maatzorg
voor de regio Delft zal deze rol gaan vervullen. Degene die straks
verantwoordelijk is voor het draaien van het JGZ-centrum wordt daarmee ook
verantwoordelijk voor de realisatie en de inrichting van het JGZ-centrum.
2.
Opdrachtgever
De opdrachtgever
van het pilotproject JGZ-centrum Nassaulaan is de stuurgroep Integrale JGZ.
Hieraan rapporteert de projectleider de voortgang en resultaten van het
traject.
3.
Klankbordgroep
De projectleider
JGZ-centrum Nassaulaan stemt regelmatig af met een nieuw te formeren klankbordgroep
JGZ-centrum. Hierin zitten de managers OKZ en JGZ van Maatzorg en de GGD (Carla
Groenendijk en Guusje van der Schot), de gemeente Delft (Marike Kras) en de
eindverantwoordelijke voor het SMW (afhankelijk van uitkomst
aanbestedingsprocedure).
4.
Projectleiding
Bouw
De projectleider is
niet verantwoordelijk voor het bouwproject Nassaulaan. De projectleiding
hiervoor wordt verzorgd door de gemeente Delft (Agnes Jonkman). Wel werken
beide projectleiders nauw samen.
5.
Teamleden
De leden van het te
formeren JGZ-team moeten voor de duur van het vervolgtraject extra formatie
beschikbaar krijgen. Daarbij moet gedacht worden aan 1/3 van de normale
teambezetting, met een minimum van 1 dagdeel per week per persoon.
Deze tijd
is hard nodig om de mensen in staat te stellen de werkzaamheden die in het
kader van de realisatie van het JGZ-centrum gedaan moeten worden, ook
daadwerkelijk uit te voeren. Uitgaande van de normale teambezetting zoals
eerder in deze notitie vermeld, is de benodigde bezetting gedurende het vervolgtraject
als volgt.
Formatie
in FTE |
Leiding-gevende |
JGZ-Arts |
JGZ-verpleeg-kundige |
JGZ-Assistente |
SMW |
Opvoed-advies |
FTE voor werkgebied CB
Nassaulaan |
|
0,33 |
0,62 |
0,34 |
0,25 |
0,1** |
Extra formatie
projectfase |
0,33 |
0,20* |
0,21 |
0,20* |
0,1 |
- |
De extra formatie die nodig is voor
de projectfase van het JGZ-centrum Nassaulaan wordt gerealiseerd door de leden
van dit JGZ-team tijdelijk extra formatie aan te bieden of door hen vrij te
stellen van sommige van hun huidige taken.
6.
Ondersteuning
Om de pilot tot een
goed einde te brengen, moet de operationeel manager/projectleider gebruik
kunnen maken van een externe projectondersteuner. Deze is verantwoordelijk voor
het uitzetten van de werkzaamheden die gedaan moeten worden, het uitwerken van
de voorstellen en oplossingen die het team ontwikkelt en het realiseren van de
randvoorwaarden voor het draaien van het JGZ-centrum. De projectondersteuning
wordt geleverd door Giotto Management Consultants, dat ook nauw betrokken is
bij de ontwikkeling van het concept.
Andere partijen
die nodig zijn voor het realiseren van het JGZ-centrum Wippolder, zoals inzake
het opvoedadvieswerk (de stuurgroep O&O), het netwerkbeheer, de
ontwikkeling van huisstijl en logo, de postdistributie, worden door het
projectteam benaderd op de momenten wanneer dat nodig is.
De
werkwijze bij de pilot JGZ-centrum Händellaan is dezelfde als de werkwijze bij
de pilot Nassaulaan. De projectleiding is in het project Händellaan in handen
van de regiomanager JGZ Delft van de GGD Zuid-Holland West. Het traject
Händellaan faseert circa twee maanden na op het traject Nassaulaan, zodat goed
gebruik kan worden gemaakt van de kennis en ervaring die met de Nassaulaan is
opgedaan. De bevindingen daar worden getransponeerd naar de Händellaan. Om dit
te bevorderen krijgt het traject Händellaan dezelfde projectondersteuner als
het traject Nassaulaan.
Bovenstaande
hoofdlijnen voor de realisatie van het JGZ-centrum Nassaulaan, leidt tot de
volgende projectstructuur:
Figuur 1: Projectstructuur
inclusief relaties tot project bouw
Het
projectteam bestaat uit de projectleider, het JGZ-team en de
projectondersteuner. Voor het traject Händellaan geldt dezelfde
projectstructuur.
De stappen
die gezet moeten worden om het vervolgtraject in gang te zetten en uit te
voeren, zijn de volgende:
1.
Formeren JGZ-team
Maatzorg en GGD
moeten de medewerkers benaderen die het eerste JGZ-team Wippolder gaan vormen.
Van iedere organisatie zijn dit ten minste een assistent, een arts en een
verpleegkundige. Ook moet SMW medewerkers benaderen voor deelname aan het
JGZ-team. Uiteraard moeten de mensen die deze klus moeten klaren enthousiast en
goed gemotiveerd zijn.
2.
Start projectteam
Het projectteam
start met het opstellen van het draaiboek voor de realisatie van het JGZ-team,
inclusief een detailplanning. Onderwerpen waaraan daarin aandacht moet worden
besteed zijn:
-
Uitwerken
peuterbureau
-
Oproepprocedure
5,5 jaar
-
Opleidings-
en inwerkprogramma’s voor teamleden
-
Integratie
SMW-medewerker
-
Inbedding
Opvoedbureau
-
Centrale
Balie
-
Inrichting/aankleding
JGZ-centrum
-
24-uurs
bereikbaarheid
-
Netwerk/standaardapplicaties
-
Huisstijl/logo/communicatie
-
Postdistributie
-
Opzetten
evaluatie van de pilot (in samenwerking met pilot Zorgnetwerk ’s-Gravenzande)
3.
Uitvoeren draaiboek
Na de vaststelling
van het draaiboek door de projectgroep, wordt de uitvoering in gang gezet.
4.
Rapportage op mijlpalen en budget
De projectmanager
rapporteert aan de stuurgroep maandelijks over de stand van zaken ten opzichte
van de mijlpalen en het budget zoals in het draaiboek en de projectopzet
overeengekomen.
5.
Start JGZ-centrum
Belangrijkst
mijlpaal in het project is uiteraard de opening van het JGZ-centrum.
Het
projectteam Händellaan dient op hoofdlijnen dezelfde stappen uit te voeren als
het projectteam Nassaulaan. Een verschil zit in stap 2. Het projectteam
Händellaan dient in stap 2 niet een draaiboek op te stellen, maar de
rapportages inzake de Nassaulaan te vertalen naar de situatie Händellaan.
Daarbij gaat het met name om het vaststellen van de benodigde formatie en de
huisvestingsbehoefte.
Gezien de
werkzaamheden die gedaan zijn door de subwerkgroepen, moet het mogelijk zijn
het JGZ-centrum Nassaulaan 1 september 2003 te openen. Het JGZ-centrum
Händellaan moet in oktober geopend worden. De volgende planning volgt hieruit.
De
realisatie van het JGZ-centrum brengt in de opzet zoals die nu gekozen is,
waarbij medewerkers in dienst blijven van hun huidige organisaties en gaan
werken op het JGZ-centrum, in de eindsituatie niet persé structurele extra
kosten met zich mee. De medewerkers van de GGD gaan op andere werkplekken
werken, maar kostenverhogingen brengt dit op voorhand niet met zich mee. Dit
geldt ook voor de medewerkers SMW en Opvoedbureau.
Hierbij
wordt uiteraard afgezien van eventuele autonome intensivering van de inzet SMW
waar de gemeente Delft mogelijk voor kiest. Deze meerkosten zijn JGZ-centrum onafhankelijk.
Eventuele
extra kosten vanwege de centrale balie en de acute inzetbaarheid worden nog
buiten beschouwing gelaten, omdat hiernaar nader haalbaarheidsonderzoek gedaan
moet worden, zoals de rapportage Integratie aangeeft.
Mogelijke
uitzondering op deze stelling vormen de huisvestings- en kantoorkosten. Deze
zullen stijgen wanneer besloten wordt de GGD-medewerkers ook een werkplek te
laten aanhouden op een hoofdvestiging van de GGD. Deze keuze zal extra kosten
met zich meebrengen, zowel qua huisvesting als qua werkplekgebonden kosten
(licenties en dergelijke). Vanuit het concept van het JGZ-centrum is dit echter
niet noodzakelijk – ook de OKZ-medewerkers van Maatzorg hebben geen tweede
werkplek op een hoofdvestiging van de organisatie. De eventuele kosten hiervan
vallen derhalve buiten de kosten van het JGZ-centrum.
In hoeverre
het JGZ-centrum tot hogere huisvestingskosten leidt als gevolg van een hoger
afwerkingsniveau van de huisvesting of hoogwaardigere gemeenschappelijke
voorzieningen en een dientengevolge hogere huur, is op dit moment nog niet
duidelijk. De medewerkers van de gemeente Delft die bij de verbouwing
Nassaulaan betrokken zijn, kunnen hierover nog geen uitsluitsel geven.
Tijdelijk
zal de realisatie van de JGZ-centra wel extra kosten met zich meebrengen. Dit
zijn met name de projectkosten en anderzijds de tijdelijke extra
huisvestingskosten die gemaakt moeten worden. De projectkosten zijn de kosten
van het project om het JGZ-centrum en het JGZ-team draaiende te krijgen. Deze
kosten zijn voor de eerste twee pilots uiteraard hoog, maar moeten als
investering worden gezien voor de overige te realiseren JGZ-centra. De
huisvestingskosten hebben betrekking op de tijdelijke dubbele werkplekken voor
de betrokken medewerkers van de GGD.
In het
volgende overzicht zijn de incidentele kosten ingeschat:
Kostensoort |
Bedrag (in €) |
|
- |
Extra huisvestingskosten |
10.000 |
- |
Extra formatie
projectleider (0,3 * 40.000 * 0,5) |
12.000 |
- |
Extra benodigde
personeelsformatie JGZ-team (0,71 * 30.000 * 0,5) |
20.000 |
- |
Projectondersteuner (25
wkn * 1,0 * 1.360) |
25.600 |
- |
Opleidingen (6 * 3.000) |
10.000 |
- |
Netwerk/automatisering |
12.500 |
|
Bezetting
balie/inrichting |
7.500 |
- |
Onvoorzien (5%) |
5.000 |
Totaal |
102.600 |
Kostensoort |
Bedrag (in €) |
|
- |
Extra huisvestingskosten |
10.000 |
- |
Extra formatie
projectleider (0,3 * 40.000 * 0,5) |
12.000 |
- |
Extra benodigde
personeelsformatie JGZ-team (0,35 * 30.000 * 0,5) |
20.000 |
- |
Projectondersteuner (25
wkn * 1,0 * 1.360) |
16.000 |
- |
Opleidingen (6 * 3.000) |
10.000 |
- |
Netwerk/automatisering |
12.500 |
|
Bezetting
balie/inrichting |
7.500 |
- |
Onvoorzien (10%) |
5.000 |
Totaal |
93.000 |
|
Begeleiding Klankbordgroep |
11.000 |
|
Eindtotaal: |
€206.600 |
BESTEDINGSPLAN
Kosten:
Voorbereiding
pilots 2002 € 20.000,-
Nassaulaan € 102.600,-
Handellaan € 93.000,-
Begeleiding
pilots (overall) € 11.000,-
Middelen:
Maatwerk-middelen
2003 € 31.790,- voor pilot (restant gaat naar ` Integrale JGZ-traject)
Maatwerkmiddelen
2004 € 32.000,- (geschat)
Preventiemiddelen € 75.000,-
BredeSchool/Zorg € 136.143,-
(driemaal € 45.378,-)
Restant:
Maatwerkmiddelen
2004 € 32.000,-
Preventiemiddelen € 15.190,-
Uitgesplitst
naar locatie:
*
Nassaulaan
Maatwerk-middelen
2003 € 31.790,-
Preventiemiddelen € 55.810,-
BredeSchool/Zorg € 15.000,-
*
Handellaan
Brede
School/Zorg €
100.000,-
Preventiemiddelen € 4.000,-
Totaal: €
206.600,-