Inleiding
Als
gevolg van een andere inzet van reintegratiemiddelen vinden grote bezuinigingen
plaats in de gesubsidieerde arbeid. Deze bezuinigingen treffen de gemeente
reeds in 2003. Vanaf 2004 zal als gevolg van de invoering van de Wet Werk en
Bijstand het gehele stelsel van gesubsidieerde arbeid opnieuw moeten worden
bezien.
Om
de huidige bezuinigingen op te vangen en een overgang naar een nieuwe situatie
binnen de gesubsidieerde arbeid is voor de jaren 2003 en 2004 beleid
ontwikkeld. In de nota “Overgangsregeling gesubsidieerd werk 2003 en 2004” worden een aantal
maatregelen voorgesteld welke het mogelijk maken het huidige aantal I/D
medewerkers te behouden en voorziet de gemeente in een financieel beheersbare
situatie binnen het werkgelegenheidsbeleid.
De
gemeente speelt in het kader van gesubsidieerde arbeid echter ook nog andere
rollen. De gemeente komt, in deze andere rollen, ook zelf in aanraking met het
voorgestelde beleid. Te weten: als werkgever en als subsidieverstrekker aan
organisaties welke veel met I/D medewerkers werken.
Duidelijk hierbij is dat de problematiek als gevolg
van de bezuinigingen op de gesubsidieerde arbeid zich niet alleen afspeelt
binnen het gemeentelijk werkgelegenheidsbeleid, maar meerdere sectoren/clusters
van de gemeente raakt. Het betreft hier een gemeentebrede problematiek die een
gemeentebrede aanpak vergt.
Hieronder
volgt een opsomming van de maatregelen welke de gemeente als werkgever treffen
en vervolgens vindt de financiële uitwerking daarvan plaats.
1. Pakket maatregelen
Voor
een volledig overzicht van het pakket aan maatregelen zie paragraaf 4.2.2. en
4.2.3. van de nota “Overgangsregeling gesubsidieerd werk 2003 en 2004”.
2. Gevolgen voor de gemeente
2.1. De gemeente in haar rol van werkgever.
De gemeente Delft heeft circa 90
I/D-medewerkers in dienst. De voorgestelde lastenverzwaring voor werkgevers zal
dus ook de gemeente in haar rol als werkgever treffen. Met het huidige
I/D-personeelsbestand betreft het hier een bedrag van ± € 470.000,- (zie
bijlage 1). Hierin zit o.a. een bedrag van ± € 145.000,- aan huidige vergoeding
aanvullende kosten. Deze vergoeding
wordt o.a. ingezet ter dekking van de salariskosten van twee
personeelsconsulenten die de begeleiding van de gemeentelijke I/D medewerkers
verzorgen.
2.2. De gemeente in haar rol van
subsidieverstrekker.
Veel I/D-medewerkers zijn werkzaam binnen
instellingen die (volledig) afhankelijk zijn van gemeentelijke subsidies. Te
verwachten valt dat deze instellingen als gevolg van het voorgestelde beleid,
verhoogde subsidieverzoeken bij de gemeente zullen indienen (zie bijlage 2).
Te
nemen beslissing: kennis nemen van de gevolgen voor de gemeente als
werkgever en subsidieverstrekker van de te nemen beslissingen door aanpassing van
het beleid met betrekking tot
gesubsidieerde arbeid in 2003 en 2004.