0) Inleiding
De Publieksbalie levert bijna
alle “generalistische” producten van het cluster Publiekszaken. Bij dit vakteam
hebben meer dan 50 medewerkers klantcontacten via de balie, receptie of
telefoon. In 2002 zijn in totaal 93.574 “ad hoc” klanten geholpen, de categorie
klanten die zonder afspraak bij de Publieksbalie binnen loopt. Dit is gemiddeld
7798 klanten per maand, 1949 klanten per week en 390 klanten per dag.
In 2002 is de Publieksbalie
gestart met een pakket aan maatregelen om de dienstverlening te verbeteren. De
maatregelen kunnen worden ingedeeld in een viertal aandachtsgebieden: fysieke,
telefonische, schriftelijke en digitale dienstverlening. Langs deze
aandachtsgebieden leidt deze notitie U door de stand van zaken. De maatregelen
zijn onder meer gerealiseerd door middel van een aantal actieplannen: het
actieplan vermindering drukte en wachttijden (ook bekend als actieplan
“optimalisatie publieksbalie”), het actieplan telefonische bereikbaarheid, en
diverse projecten op het gebied van digitale dienstverlening.
Tegelijkertijd word U
aangeboden het in november 2002 gehouden Klanttevredenheids-onderzoek (KTO) met
toelichting zodat ook het klantperspectief kan worden betrokken bij deze
evaluatie.
1) fysieke dienstverlening
Eind 2001 en begin 2002 werd
het beeld in de wachtruimte van de Phoenixstraat nog teveel gekenmerkt door een
grote groep wachtende klanten. In de loop van 2002 is deze enorme drukte door
een combinatie van ingrepen teruggelopen en is de ruimte zelf verbeterd. Hierna
worden de belangrijkste ingrepen genoemd.
·
Personeel:
a) In de loop van 2002
heeft, als gevolg van een aantal besluiten[1],
personeelsuitbreiding plaatsgevonden.
b) Medewerkers van de
publieksbalie worden opgeleid om het sinds de reorganisatie veel bredere pakket
aan producten te kunnen verkopen. Per medewerker wordt geïnventariseerd welke
opleidingen zij moeten volgen om in de pas vastgestelde functieprofielen[2] te kunnen groeien vanuit hun oude
functieprofiel. Deze inventarisatie vindt momenteel plaats, zodat met iedere
medewerker een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) kan worden gemaakt. Uit de
gecombineerde opleidingsbehoefte van de medewerkers, gekoppeld aan de behoefte
van de organisatie (welke producten worden hoe vaak verkocht) wordt een strategisch opleidingsplan
opgesteld, zodat gestructureerd kan worden opgeleid. In 2002 is reeds begonnen
met het opleiden van de basisproducten: het pakket producten dat iedere
baliemedewerker moet beheersen. Bovendien hebben alle medewerkers een training
professionele dienstverlening gevolgd.
·
Werkomgeving, klimaat,
akoestiek:
De
centrale hal is in 2002 voorzien van
akoestisch materiaal dat de geluidsoverlast aanzienlijk heeft beperkt en er is
een scheidingswand aangebracht tussen de balies en de wachtruimte om de privacy
te bevorderen en storing tijdens het gesprek tot een minimum te beperken. Er
zijn nog wensen voor een meer klantvriendelijke aankleding. Het visitekaartje
is daarom nog niet af. Zo blijkt uit het KTO dat de klant nog niet tevreden is
over de situering van de receptie en de gevolgen daarvan voor de privacy van de
klant (zie verder de toelichting op het KTO), en zijn de spreekkamers op de
begane grond nog niet optimaal te benutten[3].
·
Bedrijfsvoering:
Het klantvolgsysteem
BAVAK registreert alle klantcontacten, houdt wachttijden en transactietijden bij, helpt de klanten
bij het vinden van het juiste loket en levert managementinformatie. BAVAK is het
instrument om de fysieke dienstverlening in goede banen te leiden. Door de geïntegreerde dienstverlening worden
erg veel producten in de Phoenixstraat geleverd. Het klantvolgsysteem dient te
worden aangepast om deze veelheid aan te kunnen. De producten kunnen nu niet
gedetailleerd genoeg worden gevolgd maar op het niveau van “productgroepen”. De
aanpassing is momenteel in voorbereiding en zal na de zomervakantie in werking
treden.
·
Verkorting wachttijden:
Om de wachttijden te
verkorten is een aantal maatregelen uitgewerkt, waaronder verruiming van de
openingstijden, op afspraak werken, in de spreekkamer werken (moet nog verder
ontwikkeld worden, zie onder bedrijfsvoering), meer digitale dienstverlening,
elke medewerker breder inzetbaar maken door in ieder geval het basispakket
producten te kunnen laten verkopen en het inrichten van
afhaalloketten/-profielen.
De openingstijden zijn
uitgebreid per 1 oktober 2002: dagelijks van 8:00 uur tot 15:00 uur en de
vrijdagavond van 18:00 uur tot 20:00 uur voor spontane inloop van klanten.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om op alle werkdagen van de week een afspraak
te maken voor een bepaald product, zoals reisdocumenten, rijbewijzen en
parkeervergunningen. Deze afspraken kunnen ook buiten de inloopopeningstijden
worden gemaakt, zodat klanten op afspraak tussen 8:00 en 17:00 uur terecht
kunnen. De eerste resultaten van de verruiming zijn in de toelichting op het
KTO gepresenteerd. Hierbij moet worden meegewogen dat in 2002 de eerdergenoemde
afspraakmogelijkheid is ontwikkeld en het zogenaamde afhaalloket is ingevoerd.
Bij het afhaalloket ligt het product te wachten op de klant en hoeft deze niet
“in de rij”. Deze maatregelen zorgen, naast de verruiming van de openingstijden
voor spreiding van de vraag, waardoor in 2002 steeds lagere wachttijden kunnen
worden gerealiseerd (zie hiervoor de desbetreffende grafieken in de toelichting
op het KTO). In het communicatieplan is ook aandacht besteed aan de verruiming
van de openingstijden en andere ontwikkelingen bij de publieksbalie, om te
voorkomen dat de klant tevergeefs of met verkeerde verwachtingen naar de
Phoenixstraat komt. De externe communicatie is in 2002 nog bescheiden opgezet
en uitgevoerd zodat de eerste drie maanden ervaring kon worden opgedaan met de
gewijzigde klantenstroom.
2) telefonische dienstverlening
·
protocol telefonische
bereikbaarheid
Begin 2002 is een quickscan
gehouden op de telefonische bereikbaarheid en naar aanleiding van het resultaat
een actieplan opgesteld. Doel van het stappenplan is:
-
Uniformiteit van
telefonische dienstverlening (gedrag/inhoud/tijden)
-
Betere bereikbaarheid
(iedere externe klant wordt binnen uniforme kantoortijden binnen 3x “rinkelen”
door de juiste medewerker te woord gestaan
-
Op termijn te komen tot
1 centraal nummer voor algemene vragen binnen PuZa (het interne callcenter, zie
verderop).
In het actieplan is voor het
gehele cluster Publiekszaken een protocol geïntroduceerd dat uniforme regels
rond het verwerken van telefonische klantcontacten geeft. In het najaar van
2003 wordt wederom onderzoek gedaan naar de telefonische bereikbaarheid, waar
mogelijk nadere acties uitkomen om de kwaliteit van de bereikbaarheid op peil
te brengen en te houden. Bovendien wordt gewerkt aan meer managementinformatie
rond telefonische klantcontacten, Er is te weinig informatie over aantallen,
(piek)tijden en duur van telefonische contacten, waardoor het sturen op de
uitvoering van het protocol nog een lastige zaak is. Met het cluster facilitair
wordt hieraan hard gewerkt.
·
Opzetten callcenter
Voordat
er sprake is van een intern callcenter dienen er technische en organisatorische
aanpassingen plaats te vinden. Om het interne callcenter technisch te
ondersteunen wordt momenteel het pakket “Frontline” aangeschaft. De huidige
telefooncentrale kent namelijk de zgn. wachtrijfunctie niet meer. Naast deze
wachtrijfunctie biedt Frontline de mogelijkheid van extra telefoonlijnen,
waardoor de vraag vanuit de klant beter gestuurd en afgehandeld kan worden. Het
pakket is ook in gebruik bij de sector Stadsbeheer voor het afhandelen van de
telefonische meldingen openbare ruimte. Naar verwachting zal het callcenter na
de zomervakantie, in eerste instantie voor alle frontofficeproducten van de
sector inwonerszaken, operationeel worden. De uitbreiding van de werking van
het callcenter maakt deel uit van het 4-jarig dienstverleningsplan. In het
kader van KIS2, burger@delft.nl wordt bij
het programmateam Toegankelijkheid gewerkt aan softwarematige ondersteuning van
de medewerkers van het callcenter. De productencatalogus van de website wordt
voor de callcenter medewerker op een speciale snelle manier toegankelijk zodat
de vragen van klanten op een eenduidige manier kunnen worden beantwoord.
3) schriftelijke dienstverlening
Binnen schriftelijke
dienstverlening onderscheiden we brieven, bezwaren en klachten.
De schriftelijke
dienstverlening wordt in het kader van het 4-jarig dienstverleningsplan voor de
gehele gemeente nader onder de loep genomen. Centrale registratie is
bijvoorbeeld nog niet voor al het briefverkeer gerealiseerd. Het Digitaal
Informatiesysteem (DIS), waarin digitalisering van de papierstroom mogelijk
wordt en het beheer ervan beter gestructureerd kan worden, maakt hierin een
belangrijke verbetering mogelijk.
De Publieksbalie heeft als
“frontoffice” relatief weinig schriftelijk verkeer. Deze wordt over het
algemeen in het backoffice afgehandeld. Dit onderwerp blijft dan ook in deze
evaluatie verder buiten beschouwing.
4)
digitale
dienstverlening
In de commissie van 8 april
is de KIS2 monitor behandeld. In het KTO heeft digitale dienstverlening
eveneens een prominente plaats. Er loopt een groot aantal projecten om
producten digitaal te maken. Vorig jaar is bij de publieksbalie het product
adreswijziging digitaal geworden. Per april is het mogelijk via internet een
uittreksel uit het bevolkingsregister aan te vragen. Bij dit product is het
ook mogelijk geworden digitaal te
betalen. Deze betalingsmogelijkheid , de zogenaamde internetkassa, maakt het mogelijk om een groot aantal
andere producten digitaal te gaan aanbieden. In de loop van dit jaar zullen dan
ook veel meer producten via de website verkrijgbaar worden, niet alleen in de
vorm van een aanvraagformulier, maar daadwerkelijk digitaal af te nemen
diensten.
Er wordt ook gewerkt aan de
mogelijkheid om in wijkservicepunten een aantal veelvoorkomende producten af te
kunnen nemen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de ontwikkelingen in het kader
van de digitalisering. Het verschil met het digitale loket is dat een
medewerker in het wijkservicecentrum de bezoeker kan ondersteunen bij de
afwikkeling van de transactie. Voor de burger lijkt het alsof hij door een
“gewone” baliemedewerker wordt geholpen. Dit zal in de loop van het jaar gaan
plaatsvinden.
5) Conclusie
Ten aanzien van de vele van
maatregelen kan worden gezegd dat zij positieve effecten hebben op de
dienstverlening bij de publieksbalie. Dit wordt bevestigd door het recent
uitgevoerde KTO. De genomen maatregelen anticiperen op de klantenwens en leiden
onder meer tot lagere aantallen gelijktijdig aanwezige bezoekers in de
wachtruimte. De klant krijgt bovendien steeds meer mogelijkheden om de
producten en diensten bij de gemeente af te nemen.
Ook de medewerkers ervaren
het totaalpakket aan maatregelen als een verbetering, hetgeen er toe heeft
geleid dat de tevredenheid van de medewerkers is toegenomen.
In het eerdergenoemde 4-jarenplan
dienstverlening zullen verdere plannen tot verbetering van de dienstverlening
aan u worden voorgesteld.
[1] de Nieuwe generatie reisdocumenten (NGR),
verruiming openingstijden, uitbreiding van de parkeervergunninggebieden
[2] De functieprofielen zijn vastgesteld in de
Centrale Waarderingscommissie van 31
maart 2003
[3] De spreekkamers zijn zo klein dat ze door
medewerkers niet als veilig worden beschouwd. Daarnaast kunnen in de
spreekkamers geen diensten worden verleend die betaling vereisen.