Inleiding
Het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs is
verantwoordelijk voor de inrichting van de bovenschoolse zorgstructuur in het
voortgezet onderwijs en draagt zorg voor de deskundige ondersteuning van
scholen en docenten op dit gebied. Het samenwerkingsverband voortgezet
onderwijs, jeugdhulpverlening en de gemeente Delft werken nu gezamenlijk aan de
verdere vormgeving van het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft
plus. Doel is om een betere samenhang binnen de totale zorgstructuur voortgezet
onderwijs tot stand te brengen. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor
de ontwikkeling van een Centrale Zorg Commissie (CZC).
Dit betekent tevens dat de huidige bestuurlijke structuur
verandert.
Deze notitie geeft een tussenstand van de ontwikkelingen van
september 2001 tot september 2002 en is vooral gericht op de vormgeving van de
plus taken van het samenwerkingsverband.
In het onderwijsbeleidsplan 2001-2004 van de gemeente Delft
“ De Bakens verzet” is aangegeven dat het wenselijk is dat er een samenhangende
zorgstructuur voortgezet onderwijs in Delft ontwikkeld wordt. Centraal daarbij
staat de vormgeving van een Centrale Zorg Commissie (Centrale Zorg Commissie).
Het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft,
jeugdhulpverlening, jeugdgezondheidszorg, gemeentelijk
onderwijsachterstandenbeleid (Goa) werken gezamenlijk aan de realisering van
dit beleid.
In het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft +
komen het zorgbeleid van scholen, samenwerkingsverband voortgezet onderwijs,
jeugdhulpverlening, jeugdgezondheidszorg en gemeentelijk kansenbeleid samen. Deze
ontwikkeling impliceert tevens dat er op bestuurlijk vlak een herijking en
herschikking dient plaats te vinden.
Voordat de daadwerkelijke samenwerking van start ging is er
een notitie “ Vormgeving Zorgloket Voortgezet Onderwijs” uitgebracht over de noodzakelijke
te nemen stappen om tot vormgeving van de Centrale Zorg Commissie te komen. In
deze fase is de toekomstige bestuurlijke structuur beschreven.
Voorstel bestuurlijke structuur samenwerkingsverband
voortgezet onderwijs Delft plus
Centrale Zorg Commissie + ( functie Permanente commissie leerlingenzorg)
In de tweede fase nader onderzoek gedaan naar de structuur
van de Jeugdhulpverlening en bestuurlijke verhoudingen tussen de gemeente Delft
en het stadsgewest Haaglanden op dit gebied. De jeugdhulpverlening is, mede
door komende wetswijzigingen, bezig met een herstructurering. De gemeente Delft
zal bestuurlijk binnen Haaglanden een sterke positie dienen in te nemen om de
middelen van Jeugdhulpverlening binnen Delft effectief en efficiënt in te
zetten. . De decentralisatie van beleid door de overheid geldt in mindere mate
voor de Jeugdhulpverlening, dit blijft regionaal georganiseerd. Het bureau
Jeugdzorg krijgt in de toekomst een centrale rol(één loket) in de
jeugdhulpverlening.
De participatie in de zorgteams valt in de toekomst onder de
verantwoordelijkheid van bureau Jeugdzorg.
In deze fase is een
projectgroep geïnstalleerd. De algemene kaders van de projectgroep waren:
Ø Het
voorbereiden van de bestuurlijke vormgeving van het samenwerkingsverband Delft
+;
Ø Het
bestuurlijk onderbrengen van de spijbel opvang De Wissel in het
samenwerkingsverband
Ø De
vormgeving van de Centrale Zorg Commissie uitwerken.
De vergaderingen van het bestuur van het
samenwerkingsverband werden
gecombineerd met de vergaderingen van de projectgroep.
De volgende participanten maken deel uit van de
projectgroep:
-
Vertegenwoordiger Bureau Jeugdzorg
-
Vertegenwoordiger RVCS De Wissel/ vertegenwoordiger
VSO-Zmok/ De Wissel
-
Vertegenwoordiger RIJ/SJD (jeugdhulpverlening)
-
Coördinator Goa
-
Coördinator samenwerkingsverband voortgezet onderwijs
-
Gemeente Delft (lokaal onderwijsbeleid en leerplicht)
-
Bestuur samenwerkingsverband voortgezet onderwijs,
vertegenwoordiging van de 4 scholen voor voortgezet onderwijs
-
Projectleider
De volgende onderwerpen zijn door de projectgroep aan de
orde gesteld.
Centraal staat dat de huidige en nieuwe voorzieningen die in
de zorgstructuur een onderdeel vormen bestuurlijk worden ondergebracht onder
het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft plus. Uitgangspunten
hierbij zijn:
-
Bestuurlijke verantwoordelijkheid van alle participanten met
betrekking tot de zorg garanderen;
-
Het respecteren van specifieke belangen van de verschillende
participanten;
-
Het mogelijk maken van een optimale afstemming en effectieve
sturing.
Zorgteams
De projectgroep heeft zich gebogen over de volgende
voorwaarden of vragen.
-
Hoe kan het bestuur van het samenwerkingsverband verantwoordelijk zijn voor de instandhouding
en inhoudelijk functioneren van de zorgteams voortgezet onderwijs.
-
Elke locatie van voortgezet onderwijs heeft een zorgteam.
-
De financiële situatie t.o.v. partners is helder.
-
Visie en beleid zorgteams is helder.
-
Structuur: welke deelnemers, werkwijze, protocollen (o.a.
Centrale Loket, vo-scholen), afstemming binnensschoolse zorgstructuur.
-
Wie stuurt de zorgteams in de dagelijkse praktijk aan.
-
Financiële verantwoordelijkheid is helder
-
Doel en beleid zijn geformuleerd ( bijv.welke leerlingen
worden geholpen)
-
Structuur: positionering t.o.v. scholen, De Wissel,
gemeente, ROC, jeugdhulpverlening, RMC, leerplicht, achterstandenbeleid,
Jeugdgezondheidszorg, VSO-Zmok en
functie Permanente commissie leerlingenzorg
-
Aansturing: wie is verantwoordelijk voor de uitvoerende
taken Centrale Zorg Commissie en de relatie met het bestuur.
-
Mogelijkheid om leerlingen naar hulpverlening te verwijzen
ligt vast(certificering)
-
Samenstelling Centrale Zorg Commissie ( inclusief Permanente
commissie leerlingenzorg)
-
In eerste instantie is er vanuit gegaan dat de RCVS De
Wissel bestuurlijk onder het samenwerkingsverband zou gaan vallen. De recente
gebeurtenissen geven het volgende beeld. Mits de beoogde wijziging van de Wet
op de expertisecentra zijn beslag krijgt kan aan een school voor zeer moeilijk
opvoedbare kinderen (Zmok) een tijdelijke crisisopvang ( voor maximaal twee
maanden) ten behoeve van leerlingen, die geen regulier onderwijs volgen,
gerealiseerd worden. Daarnaast wordt gestreefd een lesplaats Zmok in Delft te
realiseren. Om dit mogelijk te maken zal de gemeente Delft extra middelen
beschikbaar moeten stellen voor de exploitatie van de lesplaats. Een deel van
de huidige middelen van de time-out voorziening (spijbelopvang) De Wissel
kunnen hiervoor aangewend worden.
De financiële werkgroep heeft naar aanleiding van de
uitkomsten van de werkgroepen een meerjarige begroting opgesteld. Doel hiervan
is dat alle beleidsvoorstellen ook financieel worden vertaald.
Verslag werkgroep Zorgteams en Centrale Zorg Commissie
De werkgroep heeft de volgende adviezen uitgebracht.
De vormgeving van de schoolinterne zorg, dus ook procedures
rondom de zorgteams zijn in eerste
instantie des schools, wel moet aan een aantal nader te omschrijven criteria
zijn voldaan.
Het gaat hier om individuele hulp aan leerlingen. Ook dienen
alle scholen dezelfde procedure voor zorgteams te hanteren, en dient een registratie van probleemleerlingen
plaats te vinden.
Het samenwerkingsverband heeft daar een bestuurlijke en
stimulerende taak. Criteria voor aanmelding bij het zorgteam en vanuit het
zorgteam bij de Centrale Zorg Commissie moeten bij alle scholen gelijk zijn. In
het verslag van de werkgroep bestuurlijke vormgeving wordt nader ingegaan op de
bestuurlijke verantwoordelijkheden.
De samenstelling van de zorgteams dient gelijk te zijn, n.l.
Ø vertegenwoordiger
consultatieteam/ bureau Jeugdzorg
Ø vertegenwoordiger
GGD
Ø vertegenwoordiger
leerplicht
Ø vertegenwoordiger
jeugdpolitie
Ø vertegenwoordiging school
De orthopedagoog van het Samenwerkingsverband voortgezet
onderwijs kan op verzoek aanwezig zijn en/of onderzoek doen.
De taakstelling en verantwoordelijkheden moeten bij alle
zorgteams hetzelfde zijn.
Jaarlijks wordt o.a. aan de hand van de input van de
Centrale Zorg Commissie volgens een bepaalde format het functioneren van de
zorgteams geëvalueerd door de coördinator
van het SWV, een vertegenwoordiger van het consultatieteam en de
zorgcoördinator van de school.
- De scholen, Jeugd hulpverlening en de Regionale Expertise
Centra (REC) houden hun eigen verantwoordelijkheden waar het gaat om indiceren
en/of toelaten van leerlingen. Wel wordt geprobeerd dom door afstemming
procedures zo soepel mogelijk te laten verlopen
- Samenstelling van de Centrale Zorg Commissie:
Ø vertegenwoordiger
bureau jeugdzorg
Ø vertegenwoordiger
leerplicht
Ø vertegenwoordiger
Zmok (REC)
Ø de
orthopedagoog
Ø de
coördinator van het samenwerkingsverband
Bij de bespreking van leerlingen dient een ter zake kundige
vertegenwoordiger van de school aanwezig te zijn.
De taken van de Centrale Zorg Commissie:
Ø advisering
bij toelating op verzoek van scholen
Ø advisering
bij aanmelding bij Regionale verwijzingscommissie (RVC) op verzoek van
scholen (taak Permanente commissie
leerlingenzorg)
Ø advisering
bij time-out plaatsing (taak leerplicht)
Ø verwijzing
naar jeugdhulpverlening
Ø verwijzing
naar andere vormen speciaal voortgezet onderwijs (REC)
Ø wisseling
binnen het SWV op verzoek van scholen
Ø plegen van
aanvullende diagnostiek
Ø toekenning
extra zorggelden
Ø De
Centrale Zorg Commissie heeft een vaste vergadertijd per week. Vier
bijeenkomsten staan vast per jaar.
Ø Verdere
bijeenkomsten vinden plaats op oproep
Ø Relatie
met ouders (nog niet uitgewerkt in de werkgroep)
-
Ouders kunnen informatie via de CZC krijgen over procedures
in het samenwerkingsverband, wie is op schoolniveau aanspreekbaar voor de zorg
enz.. De school blijft verantwoordelijk voor aanmeldingsprocedure naar zorgteam
en CZC-
De verdere werkwijze van de Centrale Zorg Commissie dient
door de beoogde leden zelf te gebeuren en in overleg te worden vastgelegd. De
relatie met ouders wordt in hierbij nader uitgewerkt
Besluitvorming geschiedt door de besturen.
Aanbevelingen:
1.
Start op korte termijn overleg tussen verantwoordelijken
binnen de scholen, en vanuit Jeugd hulpverlening, GGD, leerplicht en jeugdpolitie.
Resultaat van dit overleg moet zijn:
Ø Een taakstelling voor zorgteams;
Ø Criteria
voor aanmelding bij het zorgteam en vanuit het zorgteam bij de Centrale Zorg
Commissie;
Ø Een
concept procedure voor de bespreking van leerlingen binnen het zorgteam;
Ø Richtlijnen
voor procedures rondom aanmelding bij het zorgteam, die per school kunnen
worden ingevuld;
Ø Afspraken
over registratie;
Ø Een
methodiek voor jaarlijkse evaluatie van hert functioneren van het zorgteam.
2. Het
resultaat van dit overleg wordt door
het bestuur in al of niet gewijzigde vorm bekrachtigd.
3. Maak afspraken over de wijze waarop
bovenstaande veranderingen worden geïmplementeerd en geëvalueerd
4. Start
op korte termijn een overleg tussen vertegenwoordigers van de scholen, Jeugd
hulpverlening, de Wissel en het
REC(SVO-Zmok) met als doelstelling te
komen tot afspraken over indicatie en
toelating
5. Benoem op korte termijn de Centrale Zorg Commissie en geef de leden
de opdracht om te komen met een voorstel, waar het gaat om de verdere
vormgeving van de Centrale Zorg Commissie
De kaders zijn de vastgestelde taakomschrijving, samenstelling en
financiële middelen.
Verslag werkgroep bestuurlijke vormgeving (samenvatting).
De werkgroep heeft onderzocht welke mogelijkheden er zijn om
alle zorgvoorzieningen ten behoeve van leerlingen van scholen voor voortgezet
onderwijs bestuurlijk onder één noemer te brengen.
De heer K. te Bos
van de Vos&Abb, heeft de werkgroep bijgestaan (het volledige rapport is als
bijlage bijgevoegd).
De gemeente Delft kent een interzuilair
samenwerkingsverband, dat uit 4 scholen voor voortgezet onderwijs bestaat. De
gemeente Delft maakt deel uit van het bestuur (adviserend). Naast de wettelijke
taken, bijv het instandhouden van een samenwerkingsverband, kent het
samenwerkingsverband ook eigen (bovenschools) beleid.
Dit beleid wordt samen met de gemeente Delft vormgegeven
(zie: de onderwijsnota “De bakens verzet”).
Eigen beleid van de scholen, Jeugdhulpverlening en de
gemeente Delft:
Ø Zorgteam
binnen elke school (locatie) voor voortgezet onderwijs;
Ø Centrale
Zorg Commissie (Centrale Zorg Commissie);
Ø Een te
realiseren lesplaats Zmok;
Ø Het
time-out project De Wissel, als aanvullende voorziening op het time-out project
dat een integrerend onderdeel vormt van de lesplaats Zmok.
Het rechtstreeks onderbrengen van de “Centrale Opvang
voortgezet onderwijs”als een bovenschoolse voorziening bij het
samenwerkingsverband wordt door de werkgroep vooralsnog niet voorgestaan.
Dit is een mogelijk onderwerp voor de toekomst, maar geeft
nu veel complicaties en heeft geen prioriteit. De samenhang en afstemming
tussen de Centrale Zorg Commissie en de centrale Opvang voortgezet onderwijs
zal wel nader worden bekeken.
Bij de vorming van het bestuur van het samenwerkingsverband
Delft plus zijn de volgende participanten essentieel:
1.
De vier besturen van voortgezet onderwijs
2.
Het gemeentebestuur van Delft, als mede bestuur GGD
3.
Stichting Bureau Jeugdzorg Haaglanden
4.
Het bestuur van De Pleysierschool te Den Haag(Zmok)
Toelichting
De besturen van voortgezet onderwijs zijn wettelijk gehouden
deel uit te maken van het samenwerkingsverband. Voorts zijn zij ieder
afzonderlijk verantwoordelijk voor het functioneren van de zorgteams van hun
eigen school.
Het gemeente bestuur is stimulator en mede regisseur inzake
het verbeteren van de samenhang binnen de huidige zorgstructuur en kansenbeleid
en is een belangrijke subsidiegever voor de verschillende voorzieningen ( De
Wissel en zorgteams). Het beleid van leerplicht is gericht op het voorkomen van
vroegtijdig schoolverlaten (kader RMC), de handhaving leerplichtwet en het
begeleiden van zorgleerlingen in het voortgezet onderwijs. De
leerplichtambtenaar is lid van de zorgteams voortgezet onderwijs en wordt lid van
de Centrale Zorg Commissie.
Bij de realisering van de lesplaats Zmok speelt de gemeente
Delft bij de realisering en exploitatie een belangrijke rol.
De stichting Bureau Jeugdzorg Haaglanden wordt in de
toekomst verantwoordelijk voor het aanbod ( één loket) van Jeugdhulpverlening
in Delft. Momenteel zijn nog verschillende instellingen daarvoor
verantwoordelijk. Participatie in het bestuur is, zeker gezien de
doelstellingen van de zorgteams en Centrale Zorg Commissie, gewenst.
De GGD (jeugdarts) participeert nu in alle zorgteams en kan
incidenteel als deskundige worden toegevoegd aan de Centrale Zorgcommissie.
De GGD is een belangrijke partner wanneer het gaat om het
bieden van jeugdzorg op lokaal niveau.
De gemeente Delft is bestuurlijk verantwoordelijk voor de
GGD en zal in het bestuur tevens de GGD vertegenwoordigen.
Het bestuur van de Pleysierschool is verantwoordelijk voor
de instandhouding van een lesplaats Zmok in Delft. Aan deze lesplaats kan een
tijdelijke crisisopvang ten behoeve van leerlingen gerealiseerd worden
(time-out). Daarnaast kan het noodzakelijk zijn dat leerlingen nog langer een
beroep op de time-out voorziening moeten doen. De Pleysierschool zal tevens
participeren in de Centrale Zorg Commissie.
De werkgroep constateert dat het bestuur Goa niet als
bestuurlijke partner in het samenwerkingsverband zal deelnemen, maar de status
van adviseur zal krijgen. Het Goa in Delft kent een eigen bestuur, dat
verantwoordelijk is voor het Goa-beleid voortgezet onderwijs. Wel dient er
afgestemd beleid te komen tussen Goa en het samenwerkingsverband, dat
resulteert in één zorgplan.
De situatie rondom de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor
het Goa-beleid voortgezet onderwijs is de werkgroep niet uitvoerig besproken,
maar verdient in de toekomst nadere aandacht.
Om de beoogde afstemming en effectiviteit zo veel mogelijk
te stimuleren dient aan twee voorwaarden te worden voldaan.
Ø De
verantwoordelijkheid voor de instandhouding van de genoemde bovenschoolse
voorzieningen wordt overgedragen aan het bestuur van het samenwerkingsverband.
Ø Het
gemeentebestuur draagt de middelen die nu voor de verschillende voorzieningen
beschikbaar zijn over aan het bestuur van het samenwerkingsverband.
De verantwoordelijkheid voor de lesplaats Zmok kan niet aan
het bestuur van het samenwerkingsverband worden overgedragen. Wel kan aan het
samenwerkingsverband een coördinerende taak worden overgedragen als het gaat om
de afstemming en samenwerking tussen de lesplaats Zmok, de aanvullende time-out
voorziening.en het zorgbeleid van het samenwerkingsverband. De beschikbare
financiële middelen van de aanvullende voorziening time-out kunnen bij het
samenwerkingsverband ondergebracht worden.
De zorgteams maken deel uit van de zorgstructuur op
schoolniveau en vallen dan ook onder de verantwoordelijkheid van het
schoolbestuur. Anderzijds kent deze voorziening een bovenschools aspect. Immers
de zorgteams zijn een onderdeel van de totale zorgstructuur voortgezet
onderwijs. Daarbij ontvangen de zorgteams aanvullende middelen van de gemeente
Delft.
Het samenwerkingsverband krijgt een bevoegdheid ten aanzien
van reglementering van de zorgteams (zie ook verslag zorgteams).
Om de sturende en coördinerende taak optimaal te kunnen
maken is het van belang dat het bestuur van het samenwerkingsverband voortgezet
onderwijs Delft plus via de vaststelling van de begroting en rekening de
beschikbare gelden verdeelt en over de besteding daarvan verantwoording aflegt.
Het bestuur is tevens verantwoordelijk voor het financieel beheer. Daarnaast
zal het bestuur tevens verantwoordelijk zijn voor het gevoerde beleid
(wettelijke taken en eigen lokaal bovenschools beleid).
Bij de overdracht van middelen en verantwoordelijkheden is
het wenselijk dat er een “raamovereenkomst” tussen de stichting en de gemeente
Delft wordt opgesteld.
Doel van deze overeenkomst is het
Ø vastleggen
van meerjarige afspraken,
Ø welke
activiteiten worden uitgevoerd
Ø het
duidelijk maken van verantwoordelijkheden, rechten en plichten
Ø het
regelen van de beschikbare subsidie, gekoppeld aan het Onderwijsbeleidsplan
Er bestaat de mogelijkheid te kiezen uit twee
privaatrechtelijke rechtspersonen: een stichting en vereniging.
De verschillende kenmerken op een rij
Ø Een
vereniging kent leden, de stichting niet
Ø Een
vereniging kent in ieder geval twee bestuursorganen: het bestuur en de algemene
ledenvergadering. De stichting kent één orgaan: het bestuur.
Ø Het
bestuur van de vereniging wordt door de algemene vergadering benoemd, de
samenstelling van het bestuur van de stichting wordt statutair geregeld.
Ø Een
bestuurslid van de vereniging kan worden ontslagen. In het geval van een
stichting beslist het stichtingsbestuur over het ontslag.
De stichting van het samenwerkingsverband Delft + zal een
beperkt aantal rechtspersonen/organisaties kennen. Deze leden maken deel uit
van het bestuur.
Een vereniging met de voorgeschreven organen leidt in dit
geval tot een te zware bestuurlijke constructie.
Voor het huidige samenwerkingsverband is gekozen voor de
stichtingsvorm. De werkgroep is dan ook van mening dat de stichtingsvorm de
beste keus is.
1. Taken samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft
plus:
Ø De
wettelijke taken van het samenwerkingsverband;
Ø Het (mede)
in standhouden van de zorgteams;
Ø De
instandhouding van de Centrale zorg Commissie, waarvan de functie van
Permanente commissie leerlingenzorg en de jeugdhulpverlening voor onderwijs
deel uit maken;
Ø De
instandhouding van de aanvullende time-out voorziening (voorheen De Wissel);
Ø De
afstemming tussen de lesplaats Zmok en de time-out voorziening.
2. Samenstelling bestuur
Ø De vier
besturen van voortgezet onderwijs
Ø Het
gemeente bestuur van Delft
Ø Stichting
Bureau Jeugdzorg Haaglanden
Ø GGD Delft
Ø Het
bestuur van De Pleysierschool te Den Haag
3. Integrale aansturing
Ø De
verantwoordelijkheid voor de instandhouding van de genoemde bovenschoolse
voorzieningen wordt overgedragen aan het bestuur van het samenwerkingsverband.
Ø Het
gemeentebestuur draagt de middelen die nu voor de verschillende voorzieningen
beschikbaar zijn over aan het bestuur van het samenwerkingsverband
4. Bestuursvorm
Ø Stichting
(zie ook bijlage:statuten)
5. Start
op korte termijn een overleg met het bestuur van de Pleysierschool i.v.m.
verlengde time
out voorziening.
6. Start
op korte termijn een overleg met het bestuur GOA.
De commissie heeft alle voorstellen van de werkgroepen
financieel vertaald en in een conceptbegroting opgenomen (bijlage1).
Het bestuur zal in overleg met de nieuwe participanten de
begroting vaststellen
Inzet deskundigen vergaderingen Zorgteams voortgezet
onderwijs (onder voorbehoud, niet alle instellingen hebben gegevens
aangeleverd)
Binnen de zorgstructuur voortgezet onderwijs zijn ook
deskundigen buiten het onderwijs actief.
De geldstromen lopen via de eigen organisaties. Hieronder
volgt een overzicht.
Vanuit Haaglanden, bureau Jeugdzorg, wordt € 50.000,-
(40 uur) beschikbaar gesteld voor extra ondersteuning van de leerlingen
en ouders van de time-out voorziening. Het gaat hier om trajectbegeleiding en
maatschappelijk werk.
Vanuit bureau jeugdzorg (tot 2003 bureau R.I.J.) nemen
deskundigen deel aan de vergaderingen van de zorgteams en is er een wekelijks
spreekuur door een medewerker van bureau jeugdzorg. Per locatie is dit 4 uur
per week.
Totaal is de inzet vanuit bureau Jeugdzorg 42 uur per week.
Vanuit GGD Zuid-Holland West is de schoolarts aanwezig bij
de vergaderingen van het Zorgteam. Per week is dit een investering van 4 uur.
Vanuit de gemeente Delft is de leerplicht ambtenaar aanwezig
Per week is dit 4 uur.
De jeugdpolitie Haaglanden is vaste deelnemer van de
vergaderingen van het zorgteam, per week is dit gemiddeld 4 uur. Door
spoedeisende zaken is de vertegenwoordiger vanuit Politie Haaglanden niet
altijd aanwezig.
Totaal overzicht inzet uren (indicatie):
Ondersteuning time-out 40 uur
Zorgteams:
Coördinatoren leerlingenzorg (10 locaties) 80 uur
Bureau Jeugdzorg 42
uur
GGD 4 uur
Leerplicht 4 uur
Politie Haaglanden .. 4 uur
Totaal 174
uur per week.
Bij het kopje zorgteams wordt aangegeven hoeveel uur
gemiddeld per week wordt besteed aan de deelname aan een vergadering van het
zorgteam. Daarnaast worden uren ingezet om gesprekken met ouders en/of
leerlingen te voeren. Dit geldt voor alle deelnemers aan het zorgteam.
Tijdpad
In de periode september 2002-maart 2003 zullen de conclusies
en aanbevelingen van de diverse werkgroepen geconcretiseerd worden.
Samenvattend:
De statuten van het samenwerkingsverband voortgezet
onderwijs Delft+ worden door de betrokken besturen getekend.
Het bestuur van het samenwerkingsverband wordt
verantwoordelijk voor de instandhouding van de bovenschoolse voorzieningen.
Het gemeente bestuur van Delft draagt de middelen voor de
genoemde bovenschoolse voorzieningen over aan het stichtingsbestuur.
De Centrale Zorg Commissie wordt operationeel.
De aanbevelingen betreffende de zorgteams worden concreet
uitgewerkt.
Het zorgplan van het samenwerkingsverband geeft een concreet
beeld over de doelen en acties voor de komende schooljaren.
De periode maart-september 2003 zal in het teken staan in het teken van het
evalueren van het functioneren van de Centrale Zorg Commissie en de zorgteams.
Via verslagen over het functioneren van de zorgteams en Centrale Zorg Commissie
zal het bestuur direct op de hoogte zijn over de ontwikkelingen.
Deel 2
Aanvulling functie Centrale Zorgcommissie (CZC)
Bij de ontwikkeling van het zorgloket is op lokaal niveau
een discussie gestart over de relatie van de Centrale Zorgcommissie en de
doelstellingen van het (komende) lokale preventiebeleid.
Dit deel van de notitie heeft tot doel nader in te gaan op een
mogelijke relatie tussen het lokale preventiebeleid en de Centrale
Zorgcommissie.
Sommige Delftse jongeren in de leeftijd 12 t/m 18 jaar
veroorzaken in de wijk (buurthuizen en/of op straat) problemen. Daarnaast kunnen functionarissen (bijv. wijkwerkers,
politie) in de wijk (jeugdwerker,wijkagent) constateren dat een jongere
problemen heeft (bijv. thuissituatie).
Het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft + heeft
een aantal besluiten genomen om de zorgstructuur voortgezet onderwijs op
bovenschools niveau te regelen (zie deel 1 “Tussenrapportage
samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft+”).
Elke locatie van voortgezet onderwijs in Delft kent een
zorgteam.
Het hoofddoel is het bieden van adequate hulp op
schoolniveau aan individuele leerlingen.
Op bovenschoolniveau is er de Centrale Zorgcommissie.
De taken van de Centrale Zorg Commissie
Ø advisering
bij toelating op verzoek van scholen
Ø advisering
bij aanmelding bij Regionale verwijzingscommissie (RVC) op verzoek van scholen (taak Permanente commissie leerlingenzorg)
Ø advisering
bij time out plaatsing
Ø verwijzing
naar jeugdhulpverlening
Ø verwijzing
naar andere vormen speciaal voortgezet onderwijs (REC)
Ø wisseling
binnen het SWV op verzoek van scholen
Ø plegen van
aanvullende diagnostiek
Ø toekenning
extra zorggelden
Relatie lokaal preventiebeleid en het samenwerkingsverband
voortgezet onderwijs Delft+
Aan de Centrale Zorg Commissie wordt een extra “Informatiefunctie”gekoppeld.
Doel van deze extra functie, als onderdeel van de Centrale
Zorg Commissie:
-
een optimalisering van leerlingenzorg op schoolniveau of
bovenschoolniveau
-
signaalfunctie vervullen om geconstateerde problemen bij
jongeren vanuit de wijk/stad te melden.
Via de Centrale Zorgcommissie worden de zorgteams of leden
van de Centrale Zorg Commissie op de hoogte gebracht over de aard van problemen
die leerlingen buiten de school hebben of veroorzaken.
Een medewerker van het Centrale Loket zorgt dat deze relevante informatie bij de
coördinator leerlingenzorg of de voorzitter van de Centrale Zorg Commissie terecht komt. Deze aanvullende informatie
wordt, indien zinvol, bij de bespreking van de leerling door de betrokken
coördinator leerlingenzorg ingebracht. De coördinator leerlingenzorg heeft bij
deze werkwijze een belangrijke en centrale positie. Op deze wijze kunnen
betrokken instellingen zoals bureau Jeugdzorg, politie enz. direct worden
ingeschakeld.
Om deze werkwijze mogelijk te maken zal i.v.m de
privacywetgeving een protocol worden
vastgesteld.
Daarnaast is het belangrijk dat het doel en functie van het
Centrale Loket bij betrokkenen bekend is.
Het is niet de bedoeling dat er informatie vanuit zorgteams
of Centrale Zorg Commissie naar buiten (melders) wordt teruggekoppeld.
Voorgesteld wordt om de informatiefunctie aan de Centrale
Zorg Commissie te koppelen.
Het bestuur van het samenwerkingsverband draagt zorg dat de
taken van het centrale loket goed worden uitgevoerd. Het bestuur van het
samenwerkingverband sluit een aparte overeenkomst met de gemeente Delft. In
deze overeenkomst worden de volgende onderdelen geregeld.
-
Doel van de extra Informatiefunctie als onderdeel van de
Centrale Zorg Commissie
-
Bereikbaarheid
-
Privacy protocol
-
Duur van de overeenkomst
-
Beschikbare financiën
-
Monitoring (welke gegevens worden vastgelegd)
In de begroting van het samenwerkingsverband voortgezet
onderwijs is rekening gehouden met een lichte administratieve ondersteuning van
ongeveer 20 uur per week.
Vanuit het preventiebeleid wordt deze administratieve
ondersteuning(MBO-niveau) uitgebreid met ongeveer 20 uur per week. Zo wordt het
mogelijk dat via één nummer er een bereikbaarheid van ongeveer 40 uur ( CZC en
Informatiefunctie) worden gecreëerd.
De begrote kosten (salaris en werkplekkosten) zijn € 21.500
per jaar. Deze gelden komen uit de beschikbare middelen van het lokale project
Preventiebeleid.
Het is noodzakelijk dat de voorzitter van de Centrale Zorg
Commissie deelt neemt aan een lokaal afstemmingsoverleg preventiebeleid. De voorzitter van de CZC
vertegenwoordigt in dit overleg het bestuur van het samenwerkingsverband en
daarmee tevens het voortgezet onderwijs in Delft. Een voorlopige schatting is
dat deze activiteiten gemiddeld 2 uur per week vragen (kosten € 3500 op jaarbasis).Totaal
worden de kosten begroot op € 25.000,- (zie begroting swv Delft +)
Coördinator Centrale Zorg Commissie loket + informatiefunctie
Organigram
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Meerjarenraming samenwerkingsverband vo Delft plus 2003 – 2006 |
|
€ |
|
€ |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
Begroting
|
|
Begroting |
|
|||||
|
Uitgaven |
|
|
|
|
2003 |
|
2004-2006 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
1 |
Salariskosten coördinator |
|
|
|
|
€ 54.500 |
|
€ 54.500 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
2 |
Salariskosten administratieve kracht |
|
|
|
|
€ 22.000 |
|
€ 22.000 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
3 |
Salariskosten preventie |
|
|
|
|
€ 25.000 |
|
€ 25.000 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
4 |
Salariskosten orthopedagoog |
|
|
|
|
€ 58.500 |
|
€ 58.500 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
5 |
Subsidie coördinatoren leerlingenzorg vo |
3 x 20 +1 x 4 |
|
|
€ 64.000 |
|
€ 64.000 |
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
6 |
Werkplekgebonden kosten |
|
|
|
|
€ 33.500 |
|
€ 33.500 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
7 |
Centrale toetsing leerweg ondersteunend onderwijs |
|
|
€ 3.500 |
|
€ 3.500 |
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
8 |
Deskundigheidsbevordering leerkrachten |
|
|
|
€ 9.000 |
|
€ 9.000 |
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
9 |
Afstemming REC |
|
|
|
|
€ 50.000 |
|
€ - |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
10 |
Zorgstructuur tbv v.o.scholen |
|
|
|
|
€ - |
|
€ 50.000 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
11 |
Overige uitgaven |
|
|
|
|
€ 1.500 |
|
€ 1.500 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Totaal uitgaven |
|
|
|
|
€ 321.500 |
|
€ 321.500 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Dekking |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
12 |
Rijksvergoeding samenwerkingsverband |
|
|
|
€ 217.000 |
|
€ 217.000 |
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
13 |
Aanvullende bekostiging afstemming REC |
|
|
|
€ 50.000 |
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
14 |
Gemeente Delft: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Bijdrage tbv coördinatie |
|
|
|
|
€ 5.700 |
|
€ 5.700 |
|
|||||
|
Vergoeding ten behoeve van zorgstructuur |
|
|
|
€ - |
|
€ 50.000 |
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
15 |
Gemeente Delft preventie beleid |
|
|
|
|
€ 25.000 |
|
€ 25.000 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
16 |
Onttrekking reserve vo/vso |
|
|
|
|
€ 23.800 |
|
€ 23.800 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Totaal dekking |
|
|
|
|
€ 321.500 |
|
€ 321.500 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Stand reserve per 31 december 2002 : € 414.723,90 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
Delft 2 april 2003 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
De functie en taken van de coördinator worden in de nieuwe
situatie uitgebreid.
Dit is begroot op 30 uur per week, schaal 11..
Wanneer de Centrale Zorg Commissie van start gaat moet deze
commissie ook fysiek voor de zorgcoördinatoren voortgezet onderwijs bereikbaar
zijn. Daarnaast gaat het om voorbereiden van vergaderingen(dossiers van
leerlingen) en administratieve ondersteuning bestuur en
beleidsvoorbereidinggroep. Begroot is 20 uur, schaal 7.
3.Uitbreiding van taken CZC
Deze functionaris is voor ongeveer 20 uur per week aanwezig. De kosten zijn
geraamd op een functionaris op MBO-niveau.
4.Orthopedagoog
De orthopedagoog is verbonden aan de Centrale Zorg
Commissie. Naast onderzoek van leerlingen zal de orthopedagoog ook zorgteams
adviseren.
Hier wordt uitgegaan van 32 uur per week, schaal 11.
5.
Coördinatoren leerlingen zorg
De functie van de coördinator leerlingen zorg in het
voortgezet onderwijs is de centrale functionaris voor de zorg van leerlingen.
Vanuit het samenwerkingsverband worden extra taken gevraagd, bijv. lid van de
Centra Zorg Commissie.
6.
Werkplekgebonden kosten
Hier wordt uitgegaan dat er een werkplek voor twee
functionarissen (2 Fte) beschikbaar moet zijn.Het gaat om de coördinator,
administratieve kracht en orthopedagoog. De kosten bestaan uit
huisvestingskosten, ict, telefoon
Basisschoolleerlingen worden voor toelating naar het
praktijk en leer weg ondersteunend onderwijs nu centraal getoetst. Het betreft
de kosten voor het inhuren van een psycholoog en testmateriaal.
8.
Deskundigheidbevordering
In het zorgplan wordt ieder jaar een scholingsplan
opgenomen. De kosten van dit plan zijn geraamd op € 9000,- per jaar.
9.
Afstemming REC
Het ministerie heeft op 31 juli 2002 eenmalig dit bedrag
beschikbaar gesteld om afstemming tussen de verschillen vormen van speciaal
voortgezet onderwijs en het samenwerkingsverband te bevorderen.
10.
Zorgstructuur voortgezet onderwijs
Het betreft hier een subsidie van de gemeente Delft aan de
scholen van voortgezet onderwijs t.b.v. de ondersteuning van de zorgteams,
scholing in het kader van
leerlingbegeleiding, samenwerking consultatieteam (jeugdzorg) en scholen,
aanvullende kortdurende hulpverlening aan zorgleerlingen afkomstig uit het
voortgezet onderwijs.
Het rijk geeft €120 per leerling als basisbekostiging van
het samenwerkingsverband. In 2002 waren dat 1804 leerlingen die voor
bekostiging in aanmerking komen.
Zie uitgaven
(zie OBP).
Zorgstructuur zie uitgaven, is een OBP post.
De verlengde time-out voorziening komen uit de gelden die
gereserveerd zijn voor de spijbelopvang RVCS De Wissel.
15.Vergoeding gemeente Delft.
Deze gelden zijn afkomstig vanuit het Preventiebeleid.
De komende jaren is het noodzakelijk dat een bedrag van €
19.800,- wordt onttrokken. De stand van de reserve op 1 januari 2002 bedroeg €
104.830,-.