Tussenrapportage samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft +

 


 

Tussenrapportage samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft +

 

Inleiding

Het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs is verantwoordelijk voor de inrichting van de bovenschoolse zorgstructuur in het voortgezet onderwijs en draagt zorg voor de deskundige ondersteuning van scholen en docenten op dit gebied. Het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs, jeugdhulpverlening en de gemeente Delft werken nu gezamenlijk aan de verdere vormgeving van het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft plus. Doel is om een betere samenhang binnen de totale zorgstructuur voortgezet onderwijs tot stand te brengen. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de ontwikkeling van een Centrale Zorg Commissie (CZC).

Dit betekent tevens dat de huidige bestuurlijke structuur verandert.

 

Deze notitie geeft een tussenstand van de ontwikkelingen van september 2001 tot september 2002 en is vooral gericht op de vormgeving van de plus taken van het samenwerkingsverband.

 

In het onderwijsbeleidsplan 2001-2004 van de gemeente Delft “ De Bakens verzet” is aangegeven dat het wenselijk is dat er een samenhangende zorgstructuur voortgezet onderwijs in Delft ontwikkeld wordt. Centraal daarbij staat de vormgeving van een Centrale Zorg Commissie (Centrale Zorg Commissie).

Het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft, jeugdhulpverlening, jeugdgezondheidszorg, gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (Goa) werken gezamenlijk aan de realisering van dit beleid.

In het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft + komen het zorgbeleid van scholen, samenwerkingsverband voortgezet onderwijs, jeugdhulpverlening, jeugdgezondheidszorg en gemeentelijk kansenbeleid samen. Deze ontwikkeling impliceert tevens dat er op bestuurlijk vlak een herijking en herschikking dient plaats te vinden.

Voordat de daadwerkelijke samenwerking van start ging is er een notitie “ Vormgeving Zorgloket Voortgezet Onderwijs” uitgebracht over de noodzakelijke te nemen stappen om tot vormgeving van de Centrale Zorg Commissie te komen. In deze fase is de toekomstige bestuurlijke structuur beschreven.

 

Voorstel bestuurlijke structuur samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft plus

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Centrale Zorg Commissie

+ ( functie Permanente commissie leerlingenzorg)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


In de tweede fase nader onderzoek gedaan naar de structuur van de Jeugdhulpverlening en bestuurlijke verhoudingen tussen de gemeente Delft en het stadsgewest Haaglanden op dit gebied. De jeugdhulpverlening is, mede door komende wetswijzigingen, bezig met een herstructurering. De gemeente Delft zal bestuurlijk binnen Haaglanden een sterke positie dienen in te nemen om de middelen van Jeugdhulpverlening binnen Delft effectief en efficiënt in te zetten. . De decentralisatie van beleid door de overheid geldt in mindere mate voor de Jeugdhulpverlening, dit blijft regionaal georganiseerd. Het bureau Jeugdzorg krijgt in de toekomst een centrale rol(één loket) in de jeugdhulpverlening.  

De participatie in de zorgteams valt in de toekomst onder de verantwoordelijkheid van bureau Jeugdzorg.

In deze fase is  een projectgroep geïnstalleerd. De algemene kaders van de projectgroep waren:

Ø       Het voorbereiden van de bestuurlijke vormgeving van het samenwerkingsverband Delft +;

Ø       Het bestuurlijk onderbrengen van de spijbel opvang De Wissel in het samenwerkingsverband

Ø       De vormgeving van de Centrale Zorg Commissie uitwerken.

 

De vergaderingen van het bestuur van het samenwerkingsverband  werden gecombineerd met de vergaderingen van de projectgroep.

De volgende participanten maken deel uit van de projectgroep:

-          Vertegenwoordiger Bureau Jeugdzorg

-          Vertegenwoordiger RVCS De Wissel/ vertegenwoordiger VSO-Zmok/ De Wissel

-          Vertegenwoordiger RIJ/SJD (jeugdhulpverlening)

-          Coördinator Goa

-          Coördinator samenwerkingsverband voortgezet onderwijs

-          Gemeente Delft (lokaal onderwijsbeleid en leerplicht)

-          Bestuur samenwerkingsverband voortgezet onderwijs, vertegenwoordiging van de 4 scholen voor voortgezet onderwijs

-          Projectleider

 

De volgende onderwerpen zijn door de projectgroep aan de orde gesteld.

 

Bestuurlijke vormgeving

Centraal staat dat de huidige en nieuwe voorzieningen die in de zorgstructuur een onderdeel vormen bestuurlijk worden ondergebracht onder het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft plus. Uitgangspunten hierbij zijn:

-          Bestuurlijke verantwoordelijkheid van alle participanten met betrekking tot de zorg garanderen;

-          Het respecteren van specifieke belangen van de verschillende participanten;

-          Het mogelijk maken van een optimale afstemming en effectieve sturing.

Zorgteams

De projectgroep heeft zich gebogen over de volgende voorwaarden of vragen.

-          Hoe kan het bestuur van het samenwerkingsverband  verantwoordelijk zijn voor de instandhouding en inhoudelijk functioneren van de zorgteams voortgezet onderwijs.

-          Elke locatie van voortgezet onderwijs heeft een zorgteam.

-          De financiële situatie t.o.v. partners is helder.

-          Visie en beleid zorgteams is helder.

-          Structuur: welke deelnemers, werkwijze, protocollen (o.a. Centrale Loket, vo-scholen), afstemming binnensschoolse zorgstructuur.

-          Wie stuurt de zorgteams in de dagelijkse praktijk aan.

Centrale Zorg Commissie (Centrale Zorg Commissie)

-          Financiële verantwoordelijkheid is helder

-          Doel en beleid zijn geformuleerd ( bijv.welke leerlingen worden geholpen)

-          Structuur: positionering t.o.v. scholen, De Wissel, gemeente, ROC, jeugdhulpverlening, RMC, leerplicht, achterstandenbeleid, Jeugdgezondheidszorg,  VSO-Zmok en functie Permanente commissie leerlingenzorg

-          Aansturing: wie is verantwoordelijk voor de uitvoerende taken Centrale Zorg Commissie en de relatie met het bestuur.

-          Mogelijkheid om leerlingen naar hulpverlening te verwijzen ligt vast(certificering)

-          Samenstelling Centrale Zorg Commissie ( inclusief Permanente commissie leerlingenzorg)

-          In eerste instantie is er vanuit gegaan dat de RCVS De Wissel bestuurlijk onder het samenwerkingsverband zou gaan vallen. De recente gebeurtenissen geven het volgende beeld. Mits de beoogde wijziging van de Wet op de expertisecentra zijn beslag krijgt kan aan een school voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen (Zmok) een tijdelijke crisisopvang ( voor maximaal twee maanden) ten behoeve van leerlingen, die geen regulier onderwijs volgen, gerealiseerd worden. Daarnaast wordt gestreefd een lesplaats Zmok in Delft te realiseren. Om dit mogelijk te maken zal de gemeente Delft extra middelen beschikbaar moeten stellen voor de exploitatie van de lesplaats. Een deel van de huidige middelen van de time-out voorziening (spijbelopvang) De Wissel kunnen hiervoor aangewend worden.

 

Financiën

De financiële werkgroep heeft naar aanleiding van de uitkomsten van de werkgroepen een meerjarige begroting opgesteld. Doel hiervan is dat alle beleidsvoorstellen ook financieel worden vertaald.

 

Verslag werkgroep Zorgteams en Centrale Zorg Commissie

De werkgroep heeft de volgende adviezen uitgebracht.

 

De vormgeving van de schoolinterne zorg, dus ook procedures rondom  de zorgteams zijn in eerste instantie des schools, wel moet aan een aantal nader te omschrijven criteria zijn voldaan.

Het gaat hier om individuele hulp aan leerlingen. Ook dienen alle scholen dezelfde procedure voor zorgteams te hanteren, en dient  een registratie van probleemleerlingen plaats te vinden.

Het samenwerkingsverband heeft daar een bestuurlijke en stimulerende taak. Criteria voor aanmelding bij het zorgteam en vanuit het zorgteam bij de Centrale Zorg Commissie moeten bij alle scholen gelijk zijn. In het verslag van de werkgroep bestuurlijke vormgeving wordt nader ingegaan op de bestuurlijke verantwoordelijkheden.

 

De samenstelling van de zorgteams dient gelijk te zijn, n.l.

Ø       vertegenwoordiger consultatieteam/ bureau Jeugdzorg

Ø       vertegenwoordiger GGD

Ø       vertegenwoordiger leerplicht

Ø       vertegenwoordiger jeugdpolitie

Ø        vertegenwoordiging school

De orthopedagoog van het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs kan op verzoek aanwezig zijn en/of onderzoek doen.

 

De taakstelling en verantwoordelijkheden moeten bij alle zorgteams hetzelfde zijn.

 

Jaarlijks wordt o.a. aan de hand van de input van de Centrale Zorg Commissie volgens een bepaalde format het functioneren van de zorgteams geëvalueerd door de coördinator  van het SWV, een vertegenwoordiger van het consultatieteam en de zorgcoördinator van de school.

 

- De scholen, Jeugd hulpverlening en de Regionale Expertise Centra (REC) houden hun eigen verantwoordelijkheden waar het gaat om indiceren en/of toelaten van leerlingen. Wel wordt geprobeerd dom door afstemming procedures zo soepel mogelijk te laten verlopen


- Samenstelling van de Centrale Zorg Commissie:

Ø       vertegenwoordiger bureau jeugdzorg

Ø       vertegenwoordiger leerplicht

Ø       vertegenwoordiger Zmok (REC)

Ø       de orthopedagoog

Ø       de coördinator van het samenwerkingsverband

Bij de bespreking van leerlingen dient een ter zake kundige vertegenwoordiger van de school aanwezig te zijn.

De taken van de Centrale Zorg Commissie:

Ø       advisering bij toelating op verzoek van scholen

Ø       advisering bij aanmelding bij Regionale verwijzingscommissie (RVC) op verzoek van scholen  (taak Permanente commissie leerlingenzorg)

Ø       advisering bij time-out plaatsing (taak leerplicht)

Ø       verwijzing naar jeugdhulpverlening

Ø       verwijzing naar andere vormen speciaal voortgezet onderwijs (REC)

Ø       wisseling binnen het SWV op verzoek van scholen

Ø       plegen van aanvullende diagnostiek

Ø       toekenning extra zorggelden

Ø       De Centrale Zorg Commissie heeft een vaste vergadertijd per week. Vier bijeenkomsten staan vast per jaar.

Ø       Verdere bijeenkomsten vinden plaats op oproep

 

Ø       Relatie met ouders (nog niet uitgewerkt in de werkgroep)

 

-          Ouders kunnen informatie via de CZC krijgen over procedures in het samenwerkingsverband, wie is op schoolniveau aanspreekbaar voor de zorg enz.. De school blijft verantwoordelijk voor aanmeldingsprocedure naar zorgteam en CZC-

 

De verdere werkwijze van de Centrale Zorg Commissie dient door de beoogde leden zelf te gebeuren en in overleg te worden vastgelegd. De relatie met ouders wordt in hierbij nader uitgewerkt

Besluitvorming geschiedt door de  besturen.

 

Aanbevelingen:

 

Zorgteams

1.                   Start op korte termijn overleg  tussen  verantwoordelijken binnen de scholen, en vanuit Jeugd hulpverlening, GGD, leerplicht en jeugdpolitie. Resultaat van dit overleg moet zijn:

Ø       Een  taakstelling voor zorgteams;

Ø       Criteria voor aanmelding bij het zorgteam en vanuit het zorgteam bij de Centrale Zorg Commissie;

Ø       Een concept procedure voor de bespreking van leerlingen binnen het zorgteam;

Ø       Richtlijnen voor procedures rondom aanmelding bij het zorgteam, die per school kunnen worden ingevuld;

Ø       Afspraken over registratie;

Ø       Een methodiek voor jaarlijkse evaluatie van hert functioneren van het zorgteam.

2.         Het resultaat  van dit overleg wordt door het bestuur in al of niet gewijzigde vorm bekrachtigd.

3.         Maak afspraken over de wijze waarop bovenstaande veranderingen worden geïmplementeerd en geëvalueerd

Indicatie en toelating van leerlingen

4.         Start op korte termijn een overleg tussen vertegenwoordigers van de scholen, Jeugd hulpverlening,  de Wissel en het REC(SVO-Zmok) met als doelstelling  te komen tot afspraken over  indicatie en toelating

 

Centrale Zorg Commissie

5.         Benoem op korte termijn  de Centrale Zorg Commissie en geef de leden de opdracht om te komen met een voorstel, waar het gaat om de verdere vormgeving van de Centrale Zorg Commissie  De kaders zijn de vastgestelde taakomschrijving, samenstelling en financiële middelen.


 

Verslag werkgroep bestuurlijke vormgeving (samenvatting).

De werkgroep heeft onderzocht welke mogelijkheden er zijn om alle zorgvoorzieningen ten behoeve van leerlingen van scholen voor voortgezet onderwijs bestuurlijk onder één noemer te brengen.

De heer  K. te Bos van de Vos&Abb, heeft de werkgroep bijgestaan (het volledige rapport is als bijlage bijgevoegd).

 

De gemeente Delft kent een interzuilair samenwerkingsverband, dat uit 4 scholen voor voortgezet onderwijs bestaat. De gemeente Delft maakt deel uit van het bestuur (adviserend). Naast de wettelijke taken, bijv het instandhouden van een samenwerkingsverband, kent het samenwerkingsverband ook eigen (bovenschools) beleid.

Dit beleid wordt samen met de gemeente Delft vormgegeven (zie: de onderwijsnota “De bakens verzet”).

Eigen beleid van de scholen, Jeugdhulpverlening en de gemeente Delft:

Ø       Zorgteam binnen elke school (locatie) voor voortgezet onderwijs;

Ø       Centrale Zorg Commissie (Centrale Zorg Commissie);

Ø       Een te realiseren lesplaats Zmok;

Ø       Het time-out project De Wissel, als aanvullende voorziening op het time-out project dat een integrerend onderdeel vormt van de lesplaats Zmok.

 

Het rechtstreeks onderbrengen van de “Centrale Opvang voortgezet onderwijs”als een bovenschoolse voorziening bij het samenwerkingsverband wordt door de werkgroep vooralsnog niet voorgestaan.

Dit is een mogelijk onderwerp voor de toekomst, maar geeft nu veel complicaties en heeft geen prioriteit. De samenhang en afstemming tussen de Centrale Zorg Commissie en de centrale Opvang voortgezet onderwijs zal wel nader worden bekeken.

 

Bij de vorming van het bestuur van het samenwerkingsverband Delft plus zijn de volgende participanten essentieel:

1.       De vier besturen van voortgezet onderwijs

2.       Het gemeentebestuur van Delft, als mede bestuur GGD

3.       Stichting Bureau Jeugdzorg Haaglanden

4.       Het bestuur van De Pleysierschool te Den Haag(Zmok)

 

Toelichting

De besturen van voortgezet onderwijs zijn wettelijk gehouden deel uit te maken van het samenwerkingsverband. Voorts zijn zij ieder afzonderlijk verantwoordelijk voor het functioneren van de zorgteams van hun eigen school.

Het gemeente bestuur is stimulator en mede regisseur inzake het verbeteren van de samenhang binnen de huidige zorgstructuur en kansenbeleid en is een belangrijke subsidiegever voor de verschillende voorzieningen ( De Wissel en zorgteams). Het beleid van leerplicht is gericht op het voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten (kader RMC), de handhaving leerplichtwet en het begeleiden van zorgleerlingen in het voortgezet onderwijs. De leerplichtambtenaar is lid van de zorgteams voortgezet onderwijs en wordt lid van de Centrale Zorg Commissie.

Bij de realisering van de lesplaats Zmok speelt de gemeente Delft bij de realisering en exploitatie een belangrijke rol.

De stichting Bureau Jeugdzorg Haaglanden wordt in de toekomst verantwoordelijk voor het aanbod ( één loket) van Jeugdhulpverlening in Delft. Momenteel zijn nog verschillende instellingen daarvoor verantwoordelijk. Participatie in het bestuur is, zeker gezien de doelstellingen van de zorgteams en Centrale Zorg Commissie, gewenst.

De GGD (jeugdarts) participeert nu in alle zorgteams en kan incidenteel als deskundige worden toegevoegd aan de Centrale Zorgcommissie.

De GGD is een belangrijke partner wanneer het gaat om het bieden van jeugdzorg op lokaal niveau.

De gemeente Delft is bestuurlijk verantwoordelijk voor de GGD en zal in het bestuur tevens de GGD vertegenwoordigen.

Het bestuur van de Pleysierschool is verantwoordelijk voor de instandhouding van een lesplaats Zmok in Delft. Aan deze lesplaats kan een tijdelijke crisisopvang ten behoeve van leerlingen gerealiseerd worden (time-out). Daarnaast kan het noodzakelijk zijn dat leerlingen nog langer een beroep op de time-out voorziening moeten doen. De Pleysierschool zal tevens participeren in de Centrale Zorg Commissie.

De werkgroep constateert dat het bestuur Goa niet als bestuurlijke partner in het samenwerkingsverband zal deelnemen, maar de status van adviseur zal krijgen. Het Goa in Delft kent een eigen bestuur, dat verantwoordelijk is voor het Goa-beleid voortgezet onderwijs. Wel dient er afgestemd beleid te komen tussen Goa en het samenwerkingsverband, dat resulteert in één zorgplan.

De situatie rondom de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het Goa-beleid voortgezet onderwijs is de werkgroep niet uitvoerig besproken, maar verdient in de toekomst nadere aandacht.

 

Integrale aansturing

 

Om de beoogde afstemming en effectiviteit zo veel mogelijk te stimuleren dient aan twee voorwaarden te worden voldaan.

Ø       De verantwoordelijkheid voor de instandhouding van de genoemde bovenschoolse voorzieningen wordt overgedragen aan het bestuur van het samenwerkingsverband.

Ø       Het gemeentebestuur draagt de middelen die nu voor de verschillende voorzieningen beschikbaar zijn over aan het bestuur van het samenwerkingsverband.

 

De verantwoordelijkheid voor de lesplaats Zmok kan niet aan het bestuur van het samenwerkingsverband worden overgedragen. Wel kan aan het samenwerkingsverband een coördinerende taak worden overgedragen als het gaat om de afstemming en samenwerking tussen de lesplaats Zmok, de aanvullende time-out voorziening.en het zorgbeleid van het samenwerkingsverband. De beschikbare financiële middelen van de aanvullende voorziening time-out kunnen bij het samenwerkingsverband ondergebracht worden.

De zorgteams maken deel uit van de zorgstructuur op schoolniveau en vallen dan ook onder de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur. Anderzijds kent deze voorziening een bovenschools aspect. Immers de zorgteams zijn een onderdeel van de totale zorgstructuur voortgezet onderwijs. Daarbij ontvangen de zorgteams aanvullende middelen van de gemeente Delft.

Het samenwerkingsverband krijgt een bevoegdheid ten aanzien van reglementering van de zorgteams (zie ook verslag zorgteams).

 

Om de sturende en coördinerende taak optimaal te kunnen maken is het van belang dat het bestuur van het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft plus via de vaststelling van de begroting en rekening de beschikbare gelden verdeelt en over de besteding daarvan verantwoording aflegt. Het bestuur is tevens verantwoordelijk voor het financieel beheer. Daarnaast zal het bestuur tevens verantwoordelijk zijn voor het gevoerde beleid (wettelijke taken en eigen lokaal bovenschools beleid).

 

Bij de overdracht van middelen en verantwoordelijkheden is het wenselijk dat er een “raamovereenkomst” tussen de stichting en de gemeente Delft wordt opgesteld.

Doel van deze overeenkomst is het

Ø       vastleggen van meerjarige afspraken,

Ø       welke activiteiten worden uitgevoerd

Ø       het duidelijk maken van verantwoordelijkheden, rechten en plichten

Ø       het regelen van de beschikbare subsidie, gekoppeld aan het Onderwijsbeleidsplan

 

Keuze rechtspersoon

 

Er bestaat de mogelijkheid te kiezen uit twee privaatrechtelijke rechtspersonen: een stichting en vereniging.

De verschillende kenmerken op een rij

Ø       Een vereniging kent leden, de stichting niet

Ø       Een vereniging kent in ieder geval twee bestuursorganen: het bestuur en de algemene ledenvergadering. De stichting kent één orgaan: het bestuur.

Ø       Het bestuur van de vereniging wordt door de algemene vergadering benoemd, de samenstelling van het bestuur van de stichting wordt statutair geregeld.

Ø       Een bestuurslid van de vereniging kan worden ontslagen. In het geval van een stichting beslist het stichtingsbestuur over het ontslag.

 

De stichting van het samenwerkingsverband Delft + zal een beperkt aantal rechtspersonen/organisaties kennen. Deze leden maken deel uit van het bestuur.

Een vereniging met de voorgeschreven organen leidt in dit geval tot een te zware bestuurlijke constructie.

Voor het huidige samenwerkingsverband is gekozen voor de stichtingsvorm. De werkgroep is dan ook van mening dat de stichtingsvorm de beste keus is.

 

Conclusies en aanbevelingen werkgroep bestuurlijke vormgeving

 

1. Taken samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft plus:

Ø       De wettelijke taken van het samenwerkingsverband;

Ø       Het (mede) in standhouden van de zorgteams;

Ø       De instandhouding van de Centrale zorg Commissie, waarvan de functie van Permanente commissie leerlingenzorg en de jeugdhulpverlening voor onderwijs deel uit maken;

Ø       De instandhouding van de aanvullende time-out voorziening (voorheen De Wissel);

Ø       De afstemming tussen de lesplaats Zmok en de time-out voorziening.

 

2. Samenstelling bestuur

Ø       De vier besturen van voortgezet onderwijs

Ø       Het gemeente bestuur van Delft

Ø       Stichting Bureau Jeugdzorg Haaglanden

Ø       GGD Delft

Ø       Het bestuur van De Pleysierschool te Den Haag

 

3. Integrale aansturing

Ø       De verantwoordelijkheid voor de instandhouding van de genoemde bovenschoolse voorzieningen wordt overgedragen aan het bestuur van het samenwerkingsverband.

Ø       Het gemeentebestuur draagt de middelen die nu voor de verschillende voorzieningen beschikbaar zijn over aan het bestuur van het samenwerkingsverband

 

4. Bestuursvorm

Ø       Stichting (zie ook bijlage:statuten)

 

5. Start op korte termijn een overleg met het bestuur van de Pleysierschool i.v.m. verlengde time

    out voorziening.

6. Start op korte termijn een overleg met het bestuur GOA.


  1. Verslag financiële commissie

De commissie heeft alle voorstellen van de werkgroepen financieel vertaald en in een conceptbegroting opgenomen (bijlage1).

Het bestuur zal in overleg met de nieuwe participanten de begroting vaststellen

 

Inzet deskundigen vergaderingen Zorgteams voortgezet onderwijs (onder voorbehoud, niet alle instellingen hebben gegevens aangeleverd)

 

Elke locatie van voortgezet onderwijs in Delft kent een zorgteam. De zorgcoördinator is  voorzitter van het zorgteam. Dit betekent dat per week gemiddeld 8 uur wordt besteed aan een vergadering van het zorgteam.

 

Binnen de zorgstructuur voortgezet onderwijs zijn ook deskundigen buiten het onderwijs actief.

De geldstromen lopen via de eigen organisaties. Hieronder volgt een overzicht.

 

Vanuit Haaglanden, bureau Jeugdzorg, wordt  € 50.000,-  (40 uur) beschikbaar gesteld voor extra ondersteuning van de leerlingen en ouders van de time-out voorziening. Het gaat hier om trajectbegeleiding en maatschappelijk werk.

Vanuit bureau jeugdzorg (tot 2003 bureau R.I.J.) nemen deskundigen deel aan de vergaderingen van de zorgteams en is er een wekelijks spreekuur door een medewerker van bureau jeugdzorg. Per locatie is dit 4 uur per week.

Totaal is de inzet vanuit bureau Jeugdzorg 42 uur per week.

Vanuit GGD Zuid-Holland West is de schoolarts aanwezig bij de vergaderingen van het Zorgteam. Per week is dit een investering van 4 uur.

Vanuit de gemeente Delft is de leerplicht ambtenaar aanwezig Per week is dit 4 uur.

De jeugdpolitie Haaglanden is vaste deelnemer van de vergaderingen van het zorgteam, per week is dit gemiddeld 4 uur. Door spoedeisende zaken is de vertegenwoordiger vanuit Politie Haaglanden niet altijd aanwezig.

 

Totaal overzicht inzet uren (indicatie):

 

Ondersteuning time-out                                                 40 uur

 

Zorgteams:

Coördinatoren leerlingenzorg (10 locaties)                       80 uur

Bureau Jeugdzorg                                                        42 uur

GGD                                                                             4 uur

Leerplicht                                                                      4 uur

Politie Haaglanden        ..                                               4 uur

 

Totaal                                                                          174 uur per week.

 

Bij het kopje zorgteams wordt aangegeven hoeveel uur gemiddeld per week wordt besteed aan de deelname aan een vergadering van het zorgteam. Daarnaast worden uren ingezet om gesprekken met ouders en/of leerlingen te voeren. Dit geldt voor alle deelnemers aan het zorgteam.

 

Tijdpad

 

In de periode september 2002-maart 2003 zullen de conclusies en aanbevelingen van de diverse werkgroepen geconcretiseerd worden.

Samenvattend:

De statuten van het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft+ worden door de betrokken besturen getekend.

Het bestuur van het samenwerkingsverband wordt verantwoordelijk voor de instandhouding van de bovenschoolse voorzieningen.

Het gemeente bestuur van Delft draagt de middelen voor de genoemde bovenschoolse voorzieningen over aan het stichtingsbestuur.

 

De Centrale Zorg Commissie wordt operationeel.

De aanbevelingen betreffende de zorgteams worden concreet uitgewerkt.

Het zorgplan van het samenwerkingsverband geeft een concreet beeld over de doelen en acties voor de komende schooljaren.

 

De periode maart-september 2003 zal  in het teken staan in het teken van het evalueren van het functioneren van de Centrale Zorg Commissie en de zorgteams. Via verslagen over het functioneren van de zorgteams en Centrale Zorg Commissie zal het bestuur direct op de hoogte zijn over de ontwikkelingen.


Deel 2

 

Aanvulling functie Centrale Zorgcommissie (CZC)

 

Bij de ontwikkeling van het zorgloket is op lokaal niveau een discussie gestart over de relatie van de Centrale Zorgcommissie en de doelstellingen van het (komende) lokale preventiebeleid.

Dit deel van de notitie heeft tot doel nader in te gaan op een mogelijke relatie tussen het lokale preventiebeleid en de Centrale Zorgcommissie.

 

Probleemomschrijving

Sommige Delftse jongeren in de leeftijd 12 t/m 18 jaar veroorzaken in de wijk (buurthuizen en/of op straat)  problemen. Daarnaast kunnen functionarissen (bijv. wijkwerkers, politie) in de wijk (jeugdwerker,wijkagent) constateren dat een jongere problemen heeft (bijv. thuissituatie).

 

Het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft + heeft een aantal besluiten genomen om de zorgstructuur voortgezet onderwijs op bovenschools niveau te regelen (zie deel 1 “Tussenrapportage samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft+”).

Elke locatie van voortgezet onderwijs in Delft kent een zorgteam.

Het hoofddoel is het bieden van adequate hulp op schoolniveau aan individuele leerlingen.

Op bovenschoolniveau is er de Centrale Zorgcommissie.

 

De taken van de Centrale Zorg Commissie

Ø       advisering bij toelating op verzoek van scholen

Ø       advisering bij aanmelding bij Regionale verwijzingscommissie (RVC) op verzoek van scholen  (taak Permanente commissie leerlingenzorg)

Ø       advisering bij time out plaatsing

Ø       verwijzing naar jeugdhulpverlening

Ø       verwijzing naar andere vormen speciaal voortgezet onderwijs (REC)

Ø       wisseling binnen het SWV op verzoek van scholen

Ø       plegen van aanvullende diagnostiek

Ø       toekenning extra zorggelden


Relatie lokaal preventiebeleid en het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Delft+

 

Aan de Centrale Zorg Commissie wordt een extra “Informatiefunctie”gekoppeld. 

Doel van deze extra functie, als onderdeel van de Centrale Zorg Commissie:

-          een optimalisering van leerlingenzorg op schoolniveau of bovenschoolniveau

-          signaalfunctie vervullen om geconstateerde problemen bij jongeren vanuit de wijk/stad te melden.

 

Werkwijze

Via de Centrale Zorgcommissie worden de zorgteams of leden van de Centrale Zorg Commissie op de hoogte gebracht over de aard van problemen die leerlingen buiten de school hebben of veroorzaken.

Een medewerker van het Centrale Loket  zorgt dat deze relevante informatie bij de coördinator leerlingenzorg of de voorzitter van de Centrale Zorg Commissie  terecht komt. Deze aanvullende informatie wordt, indien zinvol, bij de bespreking van de leerling door de betrokken coördinator leerlingenzorg ingebracht. De coördinator leerlingenzorg heeft bij deze werkwijze een belangrijke en centrale positie. Op deze wijze kunnen betrokken instellingen zoals bureau Jeugdzorg, politie enz. direct worden ingeschakeld.

 

Om deze werkwijze mogelijk te maken zal i.v.m de privacywetgeving  een protocol worden vastgesteld.

Daarnaast is het belangrijk dat het doel en functie van het Centrale Loket bij betrokkenen bekend is.

Het is niet de bedoeling dat er informatie vanuit zorgteams of Centrale Zorg Commissie naar buiten (melders) wordt teruggekoppeld.

 

Organisatie

Voorgesteld wordt om de informatiefunctie aan de Centrale Zorg Commissie te koppelen.

Het bestuur van het samenwerkingsverband draagt zorg dat de taken van het centrale loket goed worden uitgevoerd. Het bestuur van het samenwerkingverband sluit een aparte overeenkomst met de gemeente Delft. In deze overeenkomst worden de volgende onderdelen geregeld.

-          Doel van de extra Informatiefunctie als onderdeel van de Centrale Zorg Commissie

-          Bereikbaarheid

-          Privacy protocol

-          Duur van de overeenkomst

-          Beschikbare financiën

-          Monitoring (welke gegevens worden vastgelegd)


Praktische uitwerking

In de begroting van het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs is rekening gehouden met een lichte administratieve ondersteuning van ongeveer 20 uur per week.

Vanuit het preventiebeleid wordt deze administratieve ondersteuning(MBO-niveau) uitgebreid met ongeveer 20 uur per week. Zo wordt het mogelijk dat via één nummer er een bereikbaarheid van ongeveer 40 uur ( CZC en Informatiefunctie) worden gecreëerd.

De begrote kosten (salaris en werkplekkosten) zijn € 21.500 per jaar. Deze gelden komen uit de beschikbare middelen van het lokale project Preventiebeleid.

Het is noodzakelijk dat de voorzitter van de Centrale Zorg Commissie deelt neemt aan een lokaal afstemmingsoverleg  preventiebeleid. De voorzitter van de CZC vertegenwoordigt in dit overleg het bestuur van het samenwerkingsverband en daarmee tevens het voortgezet onderwijs in Delft. Een voorlopige schatting is dat deze activiteiten gemiddeld 2 uur per week vragen (kosten € 3500 op jaarbasis).Totaal worden de kosten begroot op € 25.000,- (zie begroting swv Delft +)

 

Coördinator

 

 

 

 

Centrale Zorg Commissie                                                       loket

+ informatiefunctie

 
Organigram

(zie ook deel 1 swv Delft +)

Bestuur samenwerkingsverband

Voortgezet onderwijs Delft +

-         5 scholen vo

-         gemeente Delft

-         bureau Jeugdzorg

 
 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Meerjarenraming samenwerkingsverband vo Delft plus  2003 – 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begroting

 

Begroting

 

 

Uitgaven

 

 

 

 

2003

 

2004-2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Salariskosten coördinator

 

 

 

 

     54.500

 

        54.500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Salariskosten administratieve kracht

 

 

 

 

     22.000

 

        22.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Salariskosten preventie

 

 

 

 

     25.000

 

        25.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Salariskosten orthopedagoog

 

 

 

 

     58.500

 

        58.500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Subsidie coördinatoren leerlingenzorg vo

3 x 20 +1 x 4

 

 

     64.000

 

        64.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Werkplekgebonden kosten

 

 

 

 

     33.500

 

        33.500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Centrale toetsing leerweg ondersteunend onderwijs

 

 

       3.500

 

          3.500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Deskundigheidsbevordering leerkrachten

 

 

 

       9.000

 

          9.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Afstemming REC

 

 

 

 

     50.000

 

                  -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Zorgstructuur tbv v.o.scholen

 

 

 

 

               -

 

        50.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

Overige uitgaven

 

 

 

 

       1.500

 

          1.500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal uitgaven

 

 

 

 

   321.500

 

      321.500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dekking

 

 

 

 

 

 

 

 

12

Rijksvergoeding samenwerkingsverband

 

 

 

   217.000

 

      217.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

Aanvullende bekostiging afstemming REC

 

 

 

     50.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

Gemeente Delft:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijdrage tbv coördinatie

 

 

 

 

       5.700

 

          5.700

 

 

Vergoeding ten behoeve van zorgstructuur

 

 

 

               -

 

        50.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

Gemeente Delft preventie beleid

 

 

 

 

     25.000

 

        25.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

Onttrekking reserve vo/vso

 

 

 

 

     23.800

 

        23.800

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal dekking

 

 

 

 

   321.500

 

      321.500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stand reserve per 31 december 2002 : €  414.723,90

 

 

 

 

 

 

 

Delft 2 april 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Toelichting op de concept begroting


Uitgaven

1.       Coördinator

De functie en taken van de coördinator worden in de nieuwe situatie uitgebreid.

Dit is begroot op 30 uur per week, schaal 11..

2.       Administratieve kracht

Wanneer de Centrale Zorg Commissie van start gaat moet deze commissie ook fysiek voor de zorgcoördinatoren voortgezet onderwijs bereikbaar zijn. Daarnaast gaat het om voorbereiden van vergaderingen(dossiers van leerlingen) en administratieve ondersteuning bestuur en beleidsvoorbereidinggroep. Begroot is 20 uur, schaal 7.
3.Uitbreiding van taken CZC
Deze functionaris is voor ongeveer 20 uur per week aanwezig. De kosten zijn geraamd op een functionaris op MBO-niveau.

4.Orthopedagoog

De orthopedagoog is verbonden aan de Centrale Zorg Commissie. Naast onderzoek van leerlingen zal de orthopedagoog ook zorgteams adviseren.
Hier wordt uitgegaan van 32 uur per week, schaal 11.

5.       Coördinatoren leerlingen zorg

De functie van de coördinator leerlingen zorg in het voortgezet onderwijs is de centrale functionaris voor de zorg van leerlingen. Vanuit het samenwerkingsverband worden extra taken gevraagd, bijv. lid van de Centra Zorg Commissie.

6.       Werkplekgebonden kosten

Hier wordt uitgegaan dat er een werkplek voor twee functionarissen (2 Fte) beschikbaar moet zijn.Het gaat om de coördinator, administratieve kracht en orthopedagoog. De kosten bestaan uit huisvestingskosten, ict, telefoon

7.       Centrale toetsing

Basisschoolleerlingen worden voor toelating naar het praktijk en leer weg ondersteunend onderwijs nu centraal getoetst. Het betreft de kosten voor het inhuren van een psycholoog en testmateriaal.

8.       Deskundigheidbevordering

In het zorgplan wordt ieder jaar een scholingsplan opgenomen. De kosten van dit plan zijn geraamd op € 9000,- per jaar.

9.       Afstemming REC

Het ministerie heeft op 31 juli 2002 eenmalig dit bedrag beschikbaar gesteld om afstemming tussen de verschillen vormen van speciaal voortgezet onderwijs en het samenwerkingsverband te bevorderen.

10.   Zorgstructuur voortgezet onderwijs

Het betreft hier een subsidie van de gemeente Delft aan de scholen van voortgezet onderwijs t.b.v. de ondersteuning van de zorgteams, scholing in  het kader van leerlingbegeleiding, samenwerking consultatieteam (jeugdzorg) en scholen, aanvullende kortdurende hulpverlening aan zorgleerlingen afkomstig uit het voortgezet onderwijs.

 

Inkomsten

12. Rijksvergoeding

Het rijk geeft €120 per leerling als basisbekostiging van het samenwerkingsverband. In 2002 waren dat 1804 leerlingen die voor bekostiging in aanmerking komen.

13. Afstemming REC

Zie uitgaven


14. Vergoeding gemeente Delft

De coördinator samenwerkingsverband is lid van het zorgplatform primair onderwijs

(zie OBP).

Zorgstructuur zie uitgaven, is een OBP post.

De verlengde time-out voorziening komen uit de gelden die gereserveerd zijn voor de spijbelopvang RVCS De Wissel.
15.Vergoeding gemeente Delft.
Deze gelden zijn afkomstig vanuit het Preventiebeleid.

16.0nttrekking reserve

De komende jaren is het noodzakelijk dat een bedrag van € 19.800,- wordt onttrokken. De stand van de reserve op 1 januari 2002 bedroeg € 104.830,-.