Project |
|
Projectnummer |
|
|||||||||
Deelproject |
|
Deelprojectnr. |
|
|||||||||
Fase |
Initiatief |
Definitie X |
Ontwerp |
Voor-bereiding |
Realisatie |
Nazorg |
Startdatum |
|
||||
Portefeuille houders |
Cluster |
Sector |
Vakteams |
Einddatum |
|
|||||||
Dick
Rensen |
Publiekszaken |
Werk,
Inkomen en Zorg |
Beleid&Projecten |
Dossier |
|
|||||||
Opdrachtgever |
Marja
Kramer. |
|
|
|||||||||
Projectleider |
David
Visser. |
|
|
|||||||||
Projectbeschrijving: · probleemstelling · eindresultaat · afbakening |
In Delft zijn diverse publieke gebouwen als ook openbare ruimte onvoldoende
toegankelijk voor (groepen) mensen. Hierbij valt te denken aan buurthuizen,
theaters, culturele centra, gemeentegebouwen maar ook recreatieve plaatsen
zoals parken, speeltuinen en kinderboerderijen Dit blijkt uit signalen van
belangenorganisaties en uit onderzoek van o.a. Delftse bibliotheken en
sporthallen. In publieke gebouwen kunnen gebruikers van rolstoelen soms niet
naar binnen of is er niet altijd een aangepast toilet. Ook ontbreekt vaak een
adequate installatie ten behoeve van slechthorenden. Daarnaast ontbreekt
beleid met betrekking tot specifieke voorzieningen voor bijvoorbeeld blinden en slechtzienden. Zij zouden
bijvoorbeeld graag zien dat meer rateltikkers bij stoplichten werden
geďnstalleerd. Delft meer toegankelijk maken volgt een tweesporenbeleid. Enerzijds
dienen bestaande regelgeving en relevante processen bekeken te worden op de
uitgangspunten van integrale toegankelijkheid. Op deze manier zullen nieuwe gebouwen en in te
richten ruimte voldoen aan de (minimale) eisen van toegankelijkheid. Hierover
komt een nota met
verbetervoorstellen. Anderzijds is voor bestaande publieke gebouwen en
ruimten een inhaalslag noodzakelijk. Dit projectplan voorziet in dit laatste
spoor. Doelstelling is om in kaart te brengen welke gebouwen en openbare
ruimte meer toegankelijk kunnen worden gemaakt en op welke wijze dit kan
gebeuren. Een goed uitgangspunt voor Integrale Toegankelijkheid is het
International Toegankelijkheidssymbool (ITS). Het ITS is een wettige
gedeponeerd pictogram dat wordt toegekend door de CG-raad (Chronisch zieken
en gehandicaptenraad Nederland). De gestelde eisen worden uiteengezet in het
Handboek Toegankelijkheid. Het Landelijk Bureau Toegankelijkheid dat gelieerd
is aan de CG-raad toetst panden op de gestelde eisen en adviseert de CG-raad
omtrent uitgifte van het ITS-symbool. Het bureau adviseert de aanvrager in
gevallen dat het pand (nog) onvoldoende toegankelijk is voor de doelgroep. Eindproduct van dit project is een plan van aanpak voor het toegankelijk maken van 30 panden
en openbare gebouwen in de gemeente Delft.
|
|||||||||||
Inhoudelijke
activiteiten: · Gedetailleerd
voor de eerstkomende fase · Globaler
voor de volgende fasen |
Fase I Vanaf mei 2003 is een Programmateam bezig geweest met de
voorbereidingen van dit projectplan. Dit
programmateam bestaat uit medewerkers van de vakteams: HSM, BTM,
Grond, Ingenieursbureau/BPM, CKE, Sportbedrijf, Civiel en Beleid &
Projecten. Dit team heeft een lijst samengesteld van 30 panden en openbare
ruimtes die onderzocht dienen te worden op toegankelijkheid. Via een
informeel overleg met belangenorganisaties is ook bij hen informatie
ingewonnen. (Deze lijst is als bijlage toegevoegd. Daarin staat tevens de
informatie over hoe de lijst tot stand is gekomen) Fase II De lijst met 30 gebouwen en openbare ruimten wordt definitief gemaakt. De gebruikers van panden worden op de hoogte gebracht van de
voorgenomen plannen. Fase III Landelijk Bureau Toegankelijkheid onderzoekt panden en openbare
ruimten van de lijst. Voor panden die
voldoende toegankelijk blijken wordt ITS-symbool aangevraagd. Fase IV Op basis van de resultaten en adviezen van het Landelijk Bureau
Toegankelijkheid wordt voor de panden waar dit noodzakelijk voor is nader
onderzoek gepleegd omtrent
mogelijkheden van aanpassingen en ramingen van kosten. Fase V Op basis van de functie en ramingen worden per pand of ruimte de
kosten en financierings-mogelijkheden
bepaald. Fase VI Opstellen van een Plan van Aanpak inclusief dekkingsvoorstellen en
advies aan B&W. |
|||||||||||
Aandachtspunten
|
- Medewerking
verkrijgen van de gebruikers van de diverse panden - Communicatie
over het project richting de primaire doelgroep: mensen met een
functiebeperking - Delft is een oude stad.
Een geheel toegankelijke stad is een utopie. Maar op veel plaatsen kan met
voldoende middelen en creativiteit de toegankelijkheid groter worden. |
|||||||||||
Planning (tijd) |
Fase I:
afgerond Fase II: begin
november 2003 Fase III: eind november 2003 Fase IV: december 2003 Fase V:
december 2003/januari 2004 Fase VI: februari 2004 |
|||||||||||
|
|
Raming
|
Bron |
Dekking |
||||||||
Financiën/begroting |
|
€
30.000 |
Zomernota
2003 |
Zomernota
2003 |
||||||||
Bestedingsplan |
- Onderzoek Landelijk Bureau Toegankelijkheid € 11.000 ( keuring op ITS-normen en adviezen i.v.m knelpunten) - Opvragen tekeningen,
specifieke onderzoeken 14.000 - Actie stoep op, stoep af[1]
5.000
______ Totaal € 30.000 |
|||||||||||
Communicatie (informatie) |
De communicatie van het project is in handen van de
medewerker van het vakteam Beleid en Projecten |
|||||||||||
Projectteam
(organisatie) |
Projectteam
bestaat uit -
Ingenieursbureau/BPM: zij leveren de projectleider, zij zijn de uitvoerders
in fase IV en V en dragen zorg voor het eindproduct fase VI). -
Vakteam Beheer Gemeentelijke Onroerende Zaken: vanaf fase IV adviseren zij,
als technisch beheerder van de diverse panden, mee over de inhoudelijke plannen. -
Vakteam Beleid & Projecten heeft een algemeen coördinerende taak wat
betreft het project en de
vervolgstappen. Het
programmateam dat het project heeft voorbereid blijft als Commissie van Advies
het project volgen. |
|||||||||||
Risico’s
|
Risico is dat het een loos project wordt omdat het geen vervolg kent.
Daarom is het belangrijk reële plannen te maken en financieringsmogelijkheden
goed te onderzoeken opdat de panden die in dit project onderzocht worden in
een later stadium daadwerkelijk worden aangepast ten behoeve van een
(integrale) toegankelijkheid. |
|||||||||||
Besluitvorming |
Gemeenteraad |
|||||||||||
Bijlage 1
TOP 30
Onderstaande
lijst is tot stand gekomen in overleg met diverse interne diensten van de
gemeente die vertegenwoordigd zijn in het Programmateam. Daarnaast heeft
tijdens de voorbereidingsfase een informeel overleg plaatsgevonden met diverse
vertegenwoordigers van belangenorganisaties van mensen met een
functiebeperking. De informatie die daaruit is verkregen is ook meegenomen.
Op
de lijst zijn die panden en ruimtes geplaatst die:
-
In eigendom zijn van de gemeente Delft
-
Een duidelijke publieke functie hebben
-
Een groot aantal bezoekers kennen
-
Niet op de nominatie staan om afgestoten/gesloopt te worden. In de met *
gemarkeerde panden zijn functies die op de nominatie staan om op termijn elders
gehuisvest te worden. In afwachting daarvan zullen deze panden wel onderzocht
worden, maar ITS-normen zijn hierbij niet het uitgangspunt. Bij deze panden zal
op een pragmatische manier de meest nijpende knelpunten worden verholpen.
-
Alle buurtcentra zijn in de lijst opgenomen, vanwege hun grote betekenis
voor de wijken en opdat hierin geen ongelijkheid kan ontstaan.
-
Van gemeentelijke panden zullen, met het oog op het nieuw te bouwen
gemeentepand alleen Phoenixstraat, Stadhuis en Hooikade 13 en 30 onderzocht
worden, daar deze een uitdrukkelijke publieksfunctie hebben.
-
Onderwijsgebouwen zijn buiten beschouwing met het oog op het
leerlinggebonden budget.
-
Panden die in het verleden een ITS –symbool hebben verkregen, worden
opnieuw onderzocht ten behoeve van de actualisering van gegevens.
|
Adres |
Locatie Omschrijving |
|
Kinderboerderijen
|
|
1 |
Abtswoude 5 |
Kinderboerderij
en waterspeeltuin |
2 |
Korflaan
3 |
Kinderboerderij
en waterspeeltuin |
|
Buurthuizen |
|
3 |
Buitenhofdreef 274-278 |
Buurthuis
Buitenhofdreef |
4 |
Brasserskade 77 |
Buurthuis
Brasserskade |
5 |
Herman
Gorterhof 165 |
Buurthuis
Voorhof II |
6 |
Molslaan 139 |
Buurthuis |
7 |
Raamstraat 67 |
Buurthuis
de Wending |
8 |
Rotterdamseweg 51 |
Buurthuis |
9 |
Sint
Olofstraat 21 |
Buurthuis |
10 |
Tanthofdreef
29 |
Buurthuis/migrantenaccomodatie |
11 |
Bieslandsekade 68 |
Buurthuis/migrantenaccommodatie |
|
Musea |
|
12 |
Oude
Delft 199 |
Museum
Huis Lambert van Meerten |
13 |
Sint
Agathaplein 1 |
Prinsenhof
/van der Mandelezaal |
14 |
Sint Agathaplein
4 |
Nusantara |
|
Sport
|
|
15 |
Sportring 1 Brasserkade |
Sporthal
met verenigingskantine |
|
Gezondheidscentra |
|
16 |
Veulenkamp 45 |
Gezondheidscentrum |
|
Zwembad |
|
17 |
Kerkpolderweg 1 |
Zwembad
Kerkpolder |
|
Bibliotheken
|
|
18 |
Sandinoweg 151 |
Bibliotheek |
|
Gemeentelijke
kantoorpanden |
|
19 |
Markt 87 |
Stadhuis |
20 |
Hooikade
13* |
Publieksloket* |
21 |
Hooikade
30* |
Publieksloket* |
22 |
Phoenixstraat
16* |
Publieksloket* |
|
Parken |
|
23 |
Hof van Delft |
Park |
|
Diversen |
|
24 |
Van
Bleyswijckstraat 93 |
Zorghoek
II verzamelgebouw |
25 |
Oude
Delft 169 |
Archiefdienst |
26 |
Vesteplein 1 |
Theater |
27 |
Wateringseweg 38* |
Stadshal* |
28 |
Westvest 9 |
Vrije
Akademie |
29 |
Nieuwelaan
178 |
CWI* |
30 |
Camaretten
2 |
Openbaar
toilet binnenstad |
[1] De actie stoep op, stoep af
is gericht op het melden van kleine ingrepen in de openbare ruimte die de
toegankelijkheid verminderen. Het valt formeel buiten de activiteiten van het
project. Maar kan beschouwd worden als een PR-actie die verband houdt met het
toegankelijkheidsbeleid.