voor :
Initiatiefnemers ‘Delfts zorgabonnement’
betreft : Bedrijfsplan ‘Delfts zorgabonnement’ op hoofdlijnen
van :
Cécile Engels-Verhagen
datum : 27 november 2003
INHOUD
1.
Inleiding
2.
Doel, doelgroep en uitgangspunten
van het ‘Delfts zorgabonnement’
3.
Basispakket ‘Delfts zorgabonnement’
4.
Hoofdlijnen organisatorische
vormgeving ‘Delfts zorgabonnement’
5.
Tarief ‘Delfts zorgabonnement’,
organisatiekosten en dekkingsplan
6.
Tijdpad
Bijlagen
Bijlage 1 Functieprofiel servicecoördinator
Bijlage 2 Definities
Bijlage 3 Beoordelingslijst nood-logeren
Bijlage 4 Functieprofiel projectleider
Bijlage 5 Uitwerkingsitems
1. Inleiding
Het beleid
van overheden, vertegenwoordigers van cliëntenorganisaties, zorg en welzijnsvoorzieningen
en woningcorporaties is erop gericht om ouderen en mensen met een
functiebeperking de mogelijkheid te bieden om zo lang als mogelijk zelfstandig
te wonen
Het
zelfstandig wonen wordt bevorderd als bewoners het gevoel hebben dat zij in
geval van nood op elk tijdstip een beroep kunnen doen op (het regelen van)
voorzieningen op het terrein van wonen, zorg en welzijn (= voorzorggedachte en
de behoefte aan veiligheid) én gemakkelijk toegang tot een aantal diensten
kunnen krijgen (service-gedachte).
De toegang
tot zorgvoorzieningen is in Nederland formeel goed geregeld, maar de toeleiding
tot deze zorgvoorzieningen kost enige tijd én vereist kennis van en vaardigheid
in het hanteren van procedures; hierdoor is het bijvoorbeeld voor zelfstandig
wonende ouderen veelal moeilijk om een weg te vinden in de complexe zorg- en
dienstverlening.
Een groot
deel van de zelfstandig wonende ouderen en mensen met functiebeperkingen hebben
veelal géén indicatie voor een zorgfunctie. Uit genoemde voorzorggedachte heeft
een substantieel deel van hen behoefte aan een centraal ‘adres’ waar zij
terecht kunnen met vragen en regelzaken op het brede gebied van wonen, zorg en
welzijn. Daarnaast heeft men behoefte aan directe ‘regelhulp’, liefst door een
vertrouwd persoon, voor het geval dat men plots de regie over de eigen leefsituatie
(tijdelijk) kwijtraakt.
Dit alles
heeft geleid tot allerlei initiatieven voor (zorg)abonnementen om ouderen en
mensen met een functiebeperking te ondersteunen bij het zelfstandig wonen. Zo
hebben de Samenwerkende Bonden van Ouderen (SSBO) in Delft het initiatief genomen
voor het realiseren van een 24-uurs zorggarantie/zorgabonnement in Delft.
Maatzorg heeft de Maatpas ontwikkeld en Delftwonen heeft een Senioren serviceabonnement.
De
verschillende (zorg)abonnementen hebben evenwel weer geleid tot een versnipperd
aanbod met doublures, onduidelijkheden en hiaten. De constatering van deze
versnippering is de aanleiding geweest voor de gemeente Delft, zorg- en welzijnsaanbieders,
woningcorporaties en SSBO om het concept van een ‘Delfts zorgabonnement’ vorm en inhoud te geven:
–
Het
‘Delfts zorgabonnement’ is bestemd voor alle zelfstandig wonende ouderen (55+)
in Delft en mensen met een functiebeperking.
–
Het
‘Delfts zorgabonnement’ staat voor zekerheid, persoonlijke aandacht, voorzorg,
veiligheid en service.
–
Het
‘Delfts zorgabonnement’ stemt bestaande zorgpassen op elkaar af.
–
Het
‘Delfts zorgabonnement’ koppelt vraag en aanbod aan elkaar.
In dit
bedrijfsplan krijgt het initiatief van het ‘Delfts zorgabonnement’ vorm en inhoud.
2. Doel, Doelgroep en uitgangspunten van het
‘Delfts zorgabonnement’
2.1
Doel
‘Delfts zorgabonnement’
Doel van
het ‘Delfts zorgabonnement’ is het bieden van een afgestemd aanbod van
woondiensten, welzijnsdiensten en zorgdiensten, gericht op zekerheid en veiligheid,
service, informatie en advies, opdat ouderen en mensen met functiebeperkingen
zo lang als mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen.
2.2
Doelgroep
Het ‘Delfts
zorgabonnement’ is bestemd voor elke zelfstandig wonende oudere inwoner van
Delft vanaf 55 jaar en voor mensen met een functiebeperking.
Voor mensen
die in een aanleunwoning wonen (zie bijlage 2 voor de begripsomschrijving) of
mensen met een indicatie ‘verblijf’ en ‘extramurale verzorging of verpleging’
ontvangen is het ‘Delfts zorgabonnement’ overbodig omdat het basispakket van
het ‘Delfts zorgabonnement’ (zie hoofdstuk 3) reeds geleverd/gefinancierd
wordt.
2.3
Uitgangspunten
De inhoud
en vormgeving van het ‘Delfts zorgabonnement’ is gebaseerd op de volgende
uitgangspunten:
1.
Ineenschuiving
van het initiatief van het ‘Delfts zorgabonnement’ én het initiatief ‘zorgabonnement’
van SSBO.
2.
Het
‘Delfts zorgabonnement’ is niet de zoveelste pas, naast de reeds bestaande
passen. Het ‘Delfts zorgabonnement’ moet fungeren als ‘paraplu’ boven de bestaande
passen die al die passen verbindt, integreert en op elkaar afstemt.
3.
De
organisatorische vormgeving van het ‘Delfts zorgabonnement’ is gebaseerd op het
‘lean and mean’-principe van elk van de participanten; alle participanten
stellen menskracht en/of financiële middelen ter beschikking om het ‘Delfts
zorgabonnement’ te ontwikkelen en te realiseren.
4.
Het ‘Delfts zorgabonnement’ is geen vervanging voor
reguliere zorgvoorzieningen.
5.
Het ‘Delfts zorgabonnement’ dient geen knelpunten/hiaten
in de reguliere zorg te compenseren.
6.
Het ‘Delfts zorgabonnement’ betekent geen voorrang in de
toegang tot de reguliere zorg.
7.
Het zorgabonnement zal zo veel als mogelijk
wijksgewijs/gebiedsgewijs worden opgezet.
8.
Het
‘Delfts zorgabonnement’ is 1 januari 2004 operationeel. De acquisitie zal fasegewijs,
onder andere wijk na wijk, plaatsvinden. De wijk Binnenstad zal het eerst benaderd
worden.
9.
Het
‘Delfts zorgabonnement’ zal in 3 jaar dienen uit te groeien naar een gebruikersbestand
van minimaal 1500 pashouders.
10.
Het
‘Delfts zorgabonnement’ dient na 3 jaar kostendekkend te zijn.
11.
De
organisatorische vormgeving moet op termijn een eventuele regionale verbreding
niet in de weg staan.
12.
Het
‘Delfts zorgabonnement’ vangt aan met een basispakket. Aanvulling van het
basispakket, aanvulling van het basispakket met secundaire producten en
diensten of de integratie van verschillende passen is op termijn mogelijk.
3. Basispakket ‘Delfts zorgabonnement’
Het ‘Delfts
zorgabonnement’ houdt het volgende basispakket in:
–
Eén
telefoonnummer, adres en e-mailadres voor alle vragen op het terrein van wonen,
zorg en welzijn.
–
Een
servicecoördinator die tijdens kantooruren de advies- en regelfunctie heeft
voor alle onder het ‘Delfts zorgabonnement’ vallende woon-, zorg- en
welzijnsdiensten.
–
Bereikbaarheid
van het centrale telefoonnummer 24 uur per dag, waardoor pashouders in geval
van nood kunnen bellen en (zonodig) de regeling van diensten in gang wordt
gezet.
–
Regelen
van noodhulp.
–
Nood-logeren.
–
Nieuwsbrief.
–
Gratis
aansluiting op alarmering.
In de
volgende paragrafen worden deze diensten kort omschreven.
3.1 Eén telefoonnummer, adres en e-mailadres
voor alle vragen
Het ‘Delfts
zorgabonnement’ is bereikbaar op één telefoonnummer, adres en e-mailadres.
In de PR
zal met name de telefonische bereikbaarheid (adviesvragen tijdens kantooruren
en nood-oproepen 24 uur per dag) en de bereikbaarheid via e-mail (tijdens kantooruren)
worden benadrukt.
De
frontoffices (balies e.d.) van de participanten en de gemeente Delft fungeren
als adres waar informatie over het ‘Delfts zorgabonnement’ te krijgen is en
verwijzing naar het ‘Delfts zorgabonnement’ plaatsvindt.
3.2 Servicecoördinator
De
servicecoördinator, zo veel als mogelijk gebiedsgewijs ingezet, is voor
pashouders het persoonlijke ‘gezicht’ of de ‘stem’ van het ‘Delfts
zorgabonnement’. De servicecoördinator draagt tijdens kantooruren zorg voor het
beantwoorden van alle vragen die de houders van het ‘Delfts zorgabonnement’
stellen op het terrein van wonen, zorg en welzijn. Indien nodig regelt de
servicecoördinator de inzet van andere zorg- of dienstverleners of leidt toe
naar de juiste instanties.
3.3 Bereikbaarheid en regelfunctie
Het
centrale telefoonnummer is 24 uur per dag bereikbaar en kan dus ook in geval
van nood door de houders van het ‘Delfts zorgabonnement’ gebeld worden.
Tijdens
kantooruren is het de dienstdoende servicecoördinator (zie hoofdstuk 4.2.3) die
met de beller overlegt wat de beste oplossing voor de noodsituatie is.
In de
avond- en nachturen komen de telefoontjes binnen bij de Wakkere Wacht (zie
hoofdstuk 4.2.4) en overlegt deze over de beste oplossing. Indien nodig komt
per omgaande een zorgverlener langs.
3.4 Regelen van noodhulp thuis
Het regelen
van noodhulp thuis voor pashouders die door plotselinge kortdurende ziekte
onverwacht aan het bed of aan huis gekluisterd zijn, of door een calamiteit
naar ziekenhuis of huisarts moeten en hiervoor begeleiding nodig hebben,
terwijl er geen mantelzorger beschikbaar is. De noodhulp thuis bestaat uit die
handelingen die niet uitgesteld kunnen
worden.
De noodhulp
thuis kan bestaan uit het regelen dat enkele boodschapjes (bijvoorbeeld voor de
maaltijd) worden gedaan, het regelen van hondenuitlaatservice, het regelen van
een personen-alarmeringsapparaat, het regelen van een taxi en, niet in de laatste
plaats, het tonen van aandacht en belangstelling.
Aan de door
het ‘Delfts zorgabonnement’ geregelde diensten zijn veelal kosten verbonden
(hondenuitlaatservice, boodschappendienst, taxi, personen-alarmeringsapparaat)
die de pashouder zélf moet betalen aan betreffende organisatie.
3.5 Nood-logeren
Nood-logeren
voorziet in het direct regelen van logeer-opvang in een verzorgingshuis voor
die pashouders die als gevolg van een acute
situatie, zoals opname partner of een plotselinge veranderingen in de eigen
situatie, niet alleen kunnen blijven.
Er is voor
het logeren van de pashouder geen specifieke medische of verpleegkundige deskundigheid
vereist. Ook zijn er geen voorzieningen in het kader van de BOPZ noodzakelijk
(bijvoorbeeld i.v.m zwerfneigingen of agressief gedrag van de cliënt). Het
nood-logeren is altijd tijdelijk (maximaal 3 dagen).
In veel
situaties zal achteraf een indicatie Crisisopname gegeven worden, mogelijk gevolgd
door een indicatie Kortdurende Opname (KDO), waardoor de pashouder in de reguliere
zorg en reguliere bekostiging valt. Pashouders hebben de garantie dat logeer-opvang
direct mogelijk is en dat de kosten tot maximaal 3 dagen door het ‘Delfts zorgabonnement’
worden vergoed als er géén Crisisopname of KDO wordt geïndiceerd.
Nood-logeren
in het verzorgingshuis is niet
bedoeld voor situaties die te voorzien zijn of zouden kunnen zijn zoals verergering
van bestaande ziektebeelden, toenemende verwardheid, geplande opname van de partner,
omzeilen van de wachtlijst.
3.6 Nieuwsbrief
Minimaal
tweemaal per jaar ontvangen alle pashouders een Nieuwsbrief met informatie over
het basispakket, nieuwe ontwikkelingen, de meest gestelde vragen, de instelling
en de resultaten van de paspanels, de resultaten van het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek
en andere pasgerelateerde onderwerpen.
3.7 Gratis aansluiting op alarmering
Houders van
het ‘Delfts zorgabonnement’ krijgen, als zij een abonnement op personenalarmering
aangaan, de aansluitkosten van de alarmering door het ‘Delfts zorgabonnement’
vergoed.
N.B.1:’Delfts
zorgabonnement’houders krijgen niet achteraf de aansluitkosten van reeds
bestaande alarmering vergoed.
N.B.2: De
abonnementskosten van de alarmering worden dus niet vergoed.
4. Hoofdlijnen organisatorische vormgeving
‘Delfts zorgabonnement’
4.1 Voorlopige structuur
Het Delfts
zorgabonnement dient zo vlug als mogelijk van start te gaan. Daarom wordt in de
startfase volstaan met een samenwerkingsovereenkomst tussen de volgende organisaties:
–
Vestia
Delft.
–
Stichting
Ouderenwerk Delft (S.O.D.).
–
Delftwonen.
–
Vidomes
.
–
Stichting
Zorginstellingen Pieter van Foreest.
–
PCVB.
–
Stichting
Maatzorg.
–
SSBO.
–
Gemeente
Delft.
Deze
organisaties vormen een stuurgroep die de eindverantwoordelijkheid draagt voor
de ontwikkeling, de start en de eerste fase van het Delfts zorgabonnement.
De
stuurgroep draagt zorg voor een definitieve juridische en organisatorische vormgeving
van het Delfts zorgabonnement in de loop van 2004.
De
stuurgroep Delfts zorgabonnement is een samenwerkingsorganisatie. Door de
participatie van de deelnemende organisaties in de stuurgroep is een formeel
aanspreekpunt per organisatie aanwezig.
De
stuurgroep zal in de opstartfase tot de definitieve juridische en
organisatorische vorm is gevonden dicht op de werkorganisatie zitten (6-wekelijks
vergaderen, lijnen naar de participerende organisaties leggen, projectleider
inwerken en deze steunen en sturen). Met een definitieve structurering zal
sturing op afstand plaatsvinden.
4.2 Betrokkenheid Pashouders
Jaarlijks
wordt de tevredenheid van pashouders onderzocht via een klantentevredenheidsonderzoek.
Het instrument van klanten/paspanels wordt ingezet om huidige producten te
evalueren en de ontwikkeling van nieuwe producten te stimuleren.
Eind 2004
wordt besproken en besloten op welke wijze de Pashouders betrokken worden in de
bestuurlijke structuur van het ‘Delfts zorgabonnement’.
4.3 De werkorganisatie
Uitgangspunt
voor de opbouw van de werkorganisatie is het ‘lean en mean’-principe: alle
organisaties leveren in personeel, diensten, procedurele afstemming en/of financiën
een aandeel in de realisering van het ‘Delfts zorgabonnement’.
De
werkorganisatie is als volgt opgebouwd:
4.3.1
Projectleider
Het ‘Delfts
zorgabonnement’ wordt aangestuurd door een projectleider; de projectleider
functioneert onder de directe verantwoordelijkheid van de stuurgroep (startfase).
De
projectleider is een voor 4 uur voor het ‘Delfts zorgabonnement’ vrijgestelde
medewerker op Hbo-niveau van een van de participerende organisaties. In Bijlage
4 is een taakomschrijving van de projectleider gegeven.
In de
startfase van 1 januari 2004 tot 1 maart 2004 wordt de projectleider bijgestaan
door een tijdelijke projectmedewerker die mede de uitwerking en invoering van
het ‘Delfts zorgabonnement’ in operationele zin voorbereidt. In bijlage 5 is
een eerste opsomming gegeven van de te regelen zaken. Projectleider en
projectmedewerker zijn in de periode van 1 januari t/m 1 maart 2003 voor
gemiddeld 12 uur per week beschikbaar.
4.3.2
Frontoffice
Alle
pashouders kunnen het ‘Delfts zorgabonnement’ op drie manieren bereiken:
–
Telefonisch
via één ‘Delfts zorgabonnement’-telefoonnummer.
–
Fysiek
via de decentrale loketten van gemeente, zorgaanbieders en woningcorporaties is
informatie over het ‘Delfts zorgabonnement’ te krijgen en wordt naar het
‘Delfts zorgabonnement’ verwezen.
–
E-mail
via één ‘Delfts zorgabonnement’-adres.
Deze
drie manieren om het ‘Delfts zorgabonnement’ te bereiken vormen tezamen het
frontoffice.
In de
uitwerkingsfase moet vorm en inhoud gegeven worden aan de backoffice.
Uitgangspunt
is dat de (aspirant-)pashouder contact opneemt met de frontoffice, waarna de
backoffice informatie- en regelfunctie overneemt.
De volgende
eisen worden gesteld aan de ‘technische’ telefonische en e-mail bereikbaarheid:
–
Een
apart telefoonnummer voor het ‘Delfts zorgabonnement’.
–
Het
moet duidelijk zijn dat het ‘Delfts zorgabonnement’nummer is gebeld waardoor
ook met ‘Delfts zorgabonnement’ kan worden opgenomen.
–
Nummerherkenning.
–
Eenvoudige
doorschakeling naar vaste en mobiele nummers (ivm 24 uurs bereikbaarheid).
–
Een
apart e-mailadres voor het ‘Delfts zorgabonnement’.
–
Het
e-mailadres is op verschillende werkplekken bereikbaar.
4.3.3
Servicecoördinatoren
De
backoffice wordt gevormd door de servicecoördinatoren.
De
servicecoördinatoren zijn het persoonlijke gezicht en de persoonlijke stem van
het ‘Delfts zorgabonnement’ voor de pashouders. Zo veel als mogelijk worden
pashouders per wijk gekoppeld aan de servicecoördinatoren. Op verzoek bezoeken
de betreffende (wijk)servicecoördinatoren de (aspirant-)pashouders. Hierdoor is
persoonlijk contact, vertrouwen, continuïteit en maatwerk mogelijk.
Door een
goed werkend registratiesysteem kunnen de servicecoördinatoren én de Wakkere
Wacht elkaar naadloos vervangen.
De
servicecoördinatoren dragen er zorg voor dat de vraag van de pashouder zo goed
als mogelijk wordt beantwoord. Dit betekent in de meeste gevallen telefonisch
of per e-mail contact met de pashouder die een vraag heeft en vervolgens het ‘regelen’
van de noodzakelijke zorg en diensten.
In bijlage
1 is een functieprofiel van de
servicecoördinator opgenomen.
Vooralsnog
wordt uitgegaan van een pool van servicecoördinatoren: Vooralsnog wordt
uitgegaan de volgende bezetting bij 1500 pashouders: één coördinator van 5 x 4
uur per week en drie coördinatoren van 8 uur per week. De coördinator van 20
uur per week werkt dagelijks en geeft aldus een garantie voor continuïteit.
Door inzet van drie coördinatoren van één dag per week is een fulltime
bezetting tijdens kantooruren mogelijk, alsmede vervanging tijdens vakanties en
ziekte en opvang tijdens pieken.
Bij de
start van het ‘Delfts zorgabonnement’ is één coördinator van 5 x 4 uur in functie.
De
coördinatoren worden door de participanten voor het betreffend aantal uren vrijgesteld
voor de functie van servicecoördinator.
De
coördinatoren hebben minimaal de volgende faciliteiten nodig:
–
Een
registratiesysteem (wie zijn pashouder, welke pluspakketten, welke reguliere
zorg, welke vragen stelt men, hoe vaak, etc.)
–
Sociale
kaart van Delft, regelingen etc
–
Handelingsprotocollen. Uitgangspunt bij het uitwerken van de
handelingsprotocollen is dat pashouders in principe maar éénmaal met het
frontoffice hoeven te bellen, en dat vervolgens het initiatief voor
terugbellen, verwijzen en regelen bij de servicecoördinator ligt.
4.3.4
Noodtelefoontjes en Wakkere Wacht
De
dienstdoende servicecoördinator vangt tijdens kantooruren de (nood)telefoontjes
op en regelt zonodig de inzet van zorg en diensten. Met verzorgingshuizen en
Maatzorg worden afspraken gemaakt over de inzet van medewerkers in noodsituaties
en de verrekening van kosten.
Buiten
kantooruren fungeert de Wakkere Wacht als frontoffice én rukken zonodig uit om
diensten te verlenen. In alle uitstelbare situaties zullen vragen doorgegeven
worden aan de servicecoördinator die hierover de volgende dag/na het weekend
contact opneemt met de pashouder.
In
niet-uitstelbare situaties gaat Wakkere Wacht handelen: ofwel telefonisch
advies, ofwel vrijwilligers inschakelen ofwel zelf erop af.
De
terugkoppeling naar de servicecoördinatoren is vervolgens van wezenlijk belang.
4.3.5
Nood-logeren.
De
Stichting Zorginstellingen Pieter van Foreest en de PCVB garanderen de beschikbaarheid
van faciliteiten voor nood-logeren voor pashouders.
Tijdens
kantooruren is de dienstdoende servicecoördinator verantwoordelijk voor de
inzet van nood-logeren; buiten kantooruren ligt die verantwoordelijkheid bij de
Wakkere Wacht.
In bijlage
3 is als voorbeeld van nader uit te
werken protocollen een beoordelingslijst voor nood-logeren opgenomen.
4.3.6
Regelen van Noodhulp thuis en
vrijwilligers
Tijdens
kantooruren is de dienstdoende servicecoördinator verantwoordelijk voor het regelen
van noodhulp thuis; buiten kantooruren ligt die verantwoordelijkheid bij de Wakkere
Wacht.
De in
hoofdstuk 3.4 beschreven noodhulp-thuis vereist geen specifieke deskundigheid
en kan dus in beginsel door vrijwilligers worden verzorgd die hiervoor per
oproep een vergoeding ontvangen.
In het
kader van noodhulp thuis wordt, in samenwerking met de vrijwilligerscentrale,
een bestand van vrijwilligers opgebouwd, inzetmogelijkheden vastgelegd en
procedures over inzet, contactlegging en terugkoppeling ontwikkeld en overeengekomen.
In
(nood)situaties waarin bijvoorbeeld verpleegkundige deskundigheid nodig is, is
geen sprake van het regelen van noodhulp maar van de inzet van professionele
zorg.
4.3.7
Incasso en financiële administratie
De
pashouders betalen per kwartaal hun ‘Delfts zorgabonnement’. De pashouders worden
gevraagd de abonnementkosten per machtiging te betalen. Pashouders die per
kwartaal een acceptgiro wensen te ontvangen, krijgen administratiekosten in
rekening gebracht.
De incasso
van het ‘Delfts zorgabonnement’ en de verrekening van de kosten tussen de
participanten vereisen een duidelijke financiële administratie.
4.4 Startfase
Startdatum
van het ‘Delfts zorgabonnement’ is 1 januari 2004.
Vanaf
januari 2004 wordt de acquisitie fasegewijs in gang gezet. Gestart wordt met de
Delftse binnenstad. Belangstellenden uit andere wijken kunnen evenwel ook in deze
eerste fase pashouder worden.
Zo vlug als
mogelijk, rekening houdend met kinderziektes in werkwijze/faciliteiten, de
toestroom van nieuwe pashouders en de personele bezetting, zal de acquisitie op
andere wijken worden gericht. Acquisitie via bestaande adresbestanden en informatiekanalen
van de participanten is eveneens mogelijk.
In de
startfase (voorjaar 2004) wordt tevens de ineenschuiving van het Senioren
serviceabonnement Sorghesteyn in het ‘Delfts zorgabonnement’ gerealiseerd..
4.5 Periodieke evaluaties
Voor de
volledige realisering van het ‘Delfts zorgabonnement’ is ruim drie jaar
uitgetrokken. Eind 2007 zal het ‘Delfts zorgabonnement’ met minimaal 1500 pashouders
een structurele voorziening in Delft moeten zijn die kostendekkend werkt.
De inhoud
en vormgeving van het ‘Delfts zorgabonnement’ zoals omschreven in dit bedrijfsplan
is niet statisch. Op basis van ervaring en nieuwe inzichten zal het bedrijfsconcept
periodiek geactualiseerd moeten worden.
Minimaal
jaarlijks zullen inhoud en vormgeving van het ‘Delfts zorgabonnement’ geëvalueerd
dienen te worden, voor de eerste maal in december 2004. Evaluatiepunten zijn
o.a.:
–
Bestuurlijke
organisatie.
–
Inhoud
basispakket.
–
Toename
aantal pashouders.
–
Frequentie
afname producten.
–
Werkdruk
servicecoördinatoren, projectleider en financiële administratie.
–
Realiseerbaarheid
organisatorische uitgangspunten (zoals lean en meanprincipe).
–
Organisatorische
vormgeving.
–
Ervaringen
van pashouders.
–
Klachten
en tevredenheid.
–
Tarief
en kosten.
Eind
2004 dient ook de bestuurlijke betrokkenheid van pashouders onderwerp van gesprek
te zijn.
5. Tarief ‘Delfts zorgabonnement’,
organisatiekosten en dekkingsplan
5.1 Tarief
‘Delfts zorgabonnement’
Bij het
vaststellen van het tarief van het ‘Delfts zorgabonnement’ gelden twee uitgangspunten:
–
Het
tarief van het ‘Delfts zorgabonnement’ mag geen toegangsdrempel vormen voor de
doelgroep.
–
Het
‘Delfts zorgabonnement’ moet na 3 jaar kostendekkend zijn.
Op grond
van beide uitgangspunten (zie ook 5.2) is een tarief tussen € 7,- en € 8,50 per maand een te verwezenlijken
optie.
Het
tarief voor een alleenwonende of een echtpaar/twee samenwonenden is gelijk.
Vanaf
2005 vindt in principe jaarlijks een indexering van het tarief plaats.
Pashouders
gaan een houderschap aan voor de duur van een jaar; de pas wordt stilzwijgend
verlengd tenzij 1 maand voorafgaand aan de verlengingsdatum een telefonische of
schriftelijke opzegging is gemeld.
De pas
wordt stopgezet per het volgende kwartaal nadat de pashouder overlijdt, verhuist
naar een aanleunwoning, indien de indicatie verblijf extramurale verzorging/verpleging
wordt gesteld of verhuist naar een andere gemeente.
5.2 Organisatiekosten ‘Delfts zorgabonnement’
Uitgangspunten:
–
De
opstartfase brengt extra kosten met zich mee die in principe tijdelijk of eenmalig
zijn.
–
De
frontoffice overdag wordt door alle betrokken organisaties ‘om niet’ geleverd.
–
Pieter
van Foreest en PCVB leveren de beschikbaarheid van een logeer-bed ‘om niet’.
–
De
beschikbaarheid van de Wakkere Wacht wordt in de vorm van een vast bedrag per
jaar in rekening gebracht.
–
De
daadwerkelijke inzet van de alarmering tijdens kantooruren, Wakkere Wacht en
nood-logeren worden op basis van kostprijs bij het ‘Delfts zorgabonnement’ in
rekening gebracht.
–
De
projectleider, servicecoördinatoren en financiële administratie worden op basis
van kostprijs bij het ‘Delfts zorgabonnement’ in rekening gebracht.
Onderstaande
kostenramingen zijn gebaseerd op de volgende aannames:
–
Projectleider
en projectmedewerker zijn in de opstartfase van 1 december t/m 1 maart 2003
tezamen gemiddeld 12 uur per week inzetbaar; tarief: € 42,- per uur.
–
Vanaf
maart 2004 is de projectleider gemiddeld 4 uur per week inzetbaar; tarief €
42,- per uur.
–
Tarief
servicecoördinatoren: € 30,- per uur.
–
Tarief
financiële administratie: € 25,- per uur.
–
Per
pashouder is vanaf 2006 gemiddeld 1 uur servicecoördinator per jaar beschikbaar
en 10% van de pashouders doet per jaar beroep op 4 uur servicecoördinator.
–
In
verband met de grote stroom nieuwe pashouders (eerste gesprekken) zijn in 2004
t/m 2005 extra uren servicecoördinatie beschikbaar: in totaal 30 uur in 2004 en
35 uur in 2005.
–
10%
van de pashouders doen jaarlijks een beroep op vrijwilligers; vrijwilligers ontvangen
een vergoeding.
–
De
beschikbaarheid en inzet van verzorgenden en verpleegkundigen overdag, de
Wakkere wacht en noodlogeren wordt gesteld op €15.000,-.per jaar.
–
Vanaf
2005 stijgen personeelskosten jaarlijks met 3%.
–
Vanaf
2005 vindt indexering plaats van het tarief met 3%.
In
onderstaande tabel worden de verwachte inkomsten en uitgaven van het ‘Delfts
zorgabonnement’ in de periode 2004 t/m 2007 op een rij gezet.
|
2004 750 pashouders |
2005 1000 pashouders |
2006 1200 pashouders |
2007 1500 pashouders |
Organisatiekosten startfase |
26.000 |
|
|
|
Projectleiding |
6.720 |
8.998 |
9.268 |
9.546 |
Servicecoördinatoren |
46.800 |
56.238 |
53.458 |
68.805 |
Inzet professionele achterwacht en logeren |
15.000 |
15.000 |
15.750 |
16.000 |
Financiële administratie |
3.000 |
4.777 |
5.720 |
6.011 |
Bureaukosten |
3.500 |
4.000 |
4.500 |
5.000 |
PR |
15.000 |
2.500 |
2.500 |
2.500 |
Vrijwilligers |
1.500 |
3.000 |
3.600 |
4.500 |
Onvoorzien |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
|
|
|
|
|
Totaal |
119.520 |
96.513 |
96.796 |
114.362 |
|
|
|
|
|
Opbrengst pas |
50.625 |
83.438 |
103.119 |
132.766 |
|
|
|
|
|
Tekort |
68.895 |
13.075 |
- |
- |
NB: de
kosten zijn zónder BTW berekend. Zeer waarschijnlijk dient over de door de participanten
te leveren diensten BTW betaald te worden. Deze bedragen zijn mogelijk weer
verrekenbaar. Dit punt dient nog nader te worden uitgezocht.
5.3 Dekkingsplan
Voorlopig
Dekkingsplan: vanaf 2006 is het ‘Delfts zorgabonnement’ kostendekkend.
De tekorten
in de periode 2004 en 2005 bedragen volgens het voorlopig dekkingsplan €
81.970,-.
Deze kosten
zouden gedekt kunnen worden uit de EZH-gelden.
(NB: de
zorgaanbieders, de SOD en Delftwonen (in de startfase) leveren hun aandeel in
het ‘Delfts zorgabonnement’ door enige diensten ‘om niet’ ter beschikking te
stellen.)
6. Tijdpad
Het tijdpad
voor de realisering van het ‘Delfts zorgabonnement’ is als volgt:
December
2003:
–
Tekening
intentieverklaring
–
Uitwerking
bedrijfsplan
–
Storting
werkkapitaal
–
Voorbereiding
implementatie
Januari
2004
–
Start
‘Delfts zorgabonnement’
Bijlage 1
Het
realiseren van de 24-uurszorgcoördinatie in samenwerking met alle Delftse
organisaties voor Wonen, Welzijn en Zorg.
Persoonlijke
serviceverlening aan de pashouders van het ‘Delfts zorgabonnement’ bij vragen
op het gebied van Wonen, Welzijn, Zorg en hen zonodig toeleiden naar de verschillende
voorzieningen op de genoemde terreinen.
Contact leggen met de pashouder
De
servicecoördinator legt contact met de (aspirant)pashouder voor het maken van
een afspraak voor een huisbezoek. Tijdens dit huisbezoek worden de
mogelijkheden, die het serviceabonnement biedt, doorgesproken. Tevens geeft de
servicecoördinator informatie en advies op het terrein van Wonen, Welzijn,
Zorg.
De
servicecoördinator onderhoudt periodiek contact met de pashouder.
Het ten behoeve van de pashouder
regelen van zorg, hulp en diensten
Is er
sprake van een situatie waarin de pashouder aanspraak kan maken op noodhulp of
nood-logeren dan regelt de servicecoördinator volgens procedure deze noodhulp
c.q. nood-logeren. Het regelen van de in het ‘Delfts zorgabonnement’ opgenomen
diensten behoort eveneens tot het takenpakket.
Signaleren van problemen
De
servicecoördinator signaleert eventuele knelpunten ten aanzien van de
toegankelijkheid van de verschillende voorzieningen. Deze gegevens worden
schriftelijk vastgelegd.
Bemiddelen
De
servicecoördinator regelt de bemiddeling, op verzoek van de pashouder, in situaties
waarbij vraag en aanbod van zorg- en hulpverlening niet vanzelfsprekend op elkaar
aansluiten.
De
servicecoördinator ziet er op toe, indien nodig, dat de gevraagde zorg- en
hulpverlening wordt geleverd.
Verwijzen
Wanneer
blijkt dat er sprake is van een meervoudige complexe problematiek verwijst de
servicecoördinator door naar de ouderenadviseur of andere instanties.
Het bieden van praktische
dienstverlening
De
servicecoördinator biedt praktische dienstverlening aan de pashouder door
bijvoorbeeld het invullen van een aanvraagformulier. Uitgangspunt is dat deze
dienstverlening eenmalig geleverd wordt. Is er sprake van een situatie waarbij
de pashouder stelselmatig ondersteuning bij administratieve handelingen behoeft,
dan vindt doorverwijzing plaats naar de daartoe bestemde instanties.
Registreren
De
servicecoördinator legt, indien aan de orde, de hulpvraag, de voortgang van de
hulpverlening en de evaluatie van de hulpverlening vast.
Relevante
gegevens worden periodiek overlegd aan het bestuur van de Stichting ‘Delfts
zorgabonnement’.
–
Een
voltooide opleiding op MBO niveau
–
Kennis
van de sociale kaart en samenwerkingsverbanden in de regio
–
Is in
staat om vragen van de pashouder te vertalen naar een passend aanbod
–
Beschikt
over uitstekende sociale vaardigheden.
–
Beschikt
over een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
–
Is in
staat te werken met een registratieprogramma.
Bijlage
Definities
Aanleunwoning:
Woningen
speciaal voor ouderen, in de nabijheid of aanleunend tegen een verzorgingshuis.
Ouderen kunnen hier zelfstandig wonen, maar tevens gebruik maken van de
voorzieningen van het verzorgingshuis, zoals maaltijdverstrekking,
activiteitenprogramma, alarmering en alarmopvolging.
In ‘Eenheid
van Taal’ dat in de regio DWO is ontwikkeld, zijn in een aanleunwoning de
volgende elementen van toepassing:
–
Ouderen
55+
–
Lichamelijk
Gehandicapten
–
Gelijkvloers
–
Zelfstandig
–
Zorgsteunpunt
–
Verzorging
en verpleging 24 uur
–
Professionele
alarmopvolging binnen 7 minuten
–
Zorggarantie
–
Dienstenpakket
–
24
uurs aanwezigheid
–
Begeleiding
24 uur
–
Huismeester
–
Wonen,
zorg en welzijn adviseur.
De
volgende extra ‘eisen’ aan de aanleunwoning zijn te formuleren, maar deze
gelden niet voor alle Delftse aanleuningwoningen die als zodanig worden
gekwalificeerd:
–
Gemakkelijk
te onderhouden.
–
Drempelvrij
en voorzien van brede deuren voor rolstoelgebruikers.
–
Voorzien
van centrale verwarming.
–
Speciale
voorzieningen (beugels in douche en toilet) zijn eenvoudig aan te brengen.
–
Gunstig
gelegen ten opzichte van openbare voorzieningen.
–
Ramen
en ventilatieroosters zijn gemakkelijk te bedienen.
Woonzorgcomplex:
Een
wooncomplex van gemiddeld 70 woningen met een vorm van zorggarantie en zorginfrastructuur.
In
‘Eenheid van Taal’ dat in de regio DWO is ontwikkeld, zijn in een
woonzorgcomplex de volgende elementen van toepassing:
–
Ouderen
55+
–
Lichamelijk
Gehandicapten
–
Gelijkvloers
–
Zelfstandig
–
Zorgsteunpunt
–
Verzorging
en verpleging partieel
–
Professionele
alarmopvolging binnen 30 minuten
–
Begeleiding:
partieel.
Indicatie ‘verblijf:’
De
zorgvrager heeft van het RIO een indicatiebesluit ontvangen voor opname in een
verpleeghuis of verzorgingshuis. Indien er geen plaats is komt de zorgvrager op
de wachtlijst en wordt ‘overbruggingszorg’ geboden. Deze overbruggingszorg zal
veelal bestaan uit extramurale verzorging of verpleging of thuiszorg.
Indicatie extramurale verzorging of
verpleging:
De
zorgvrager heeft van het RIO een indicatiebesluit ontvangen voor extramurale
verzorging of verpleging. Dit houdt in dat de zorgvrager in principe de
zorg/verpleging/begeleiding kan ontvangen als in een verpleeg- of
verzorginghuis, maar dan in de thuissituatie.
Bijlage 3
Beoordelinglijst nood-logeren:
Cliëntgegevens
–
N.A.W.-gegevens,
geboortedatum;
–
Eventuele
actieve indicaties;
–
Huidig
medicijn- en hulpmiddelengebruik;
–
Is de
cliënt ADL/HDL-zelfstandig?
Wijzigingen cliënt
Welke veranderingen hebben zich in de 24 uur voorafgaand aan
de melding voorgedaan? Veranderingen die hebben geleid tot stoornissen in:
–
de
mobiliteit;
–
het
psychisch functioneren (angst, gedragsproblemen, hallucinaties, onrust);
–
de
ADL-zelfstandigheid (wassen, kleden, toiletgang).
Wijzigingen cliëntomgeving
Welke veranderingen hebben zich in de 24 uur voorafgaand aan
de melding voorgedaan? Veranderingen
in:
–
de
woonomgeving;
–
de
inzet professionele zorg;
–
de
beschikbaarheid van de mantelzorg.
Conclusie
De
servicecoördinator of Wakkere Wacht beoordeelt of
–
er
misschien sprake is van problemen waarvoor medische /psychiatrische deskundigheid
nodig is; in dat geval verwijst zij de cliënt naar de huisarts(endienst);
–
er
sprake is van voorzienbare problemen/situatie; in dat geval worden de normale
procedures gevolgd;
–
In de
overige gevallen wordt de pashouder een nood-logeerbed aangeboden.
Bijlage 4
Het
realiseren van het ‘Delfts zorgabonnement’ in samenwerking met alle Delftse
organisaties voor Wonen, Welzijn en Zorg.
Leidinggeven
aan het project ‘Delfts zorgabonnement’: organiseren, initiëren en coördineren
opdat het ‘Delfts zorgabonnement’ wordt geïmplementeerd, functioneert conform
doelen en uitgangspunten en de continuïteit zeker gesteld wordt.
Leidinggeven aan het project
De
projectleider geeft leiding aan het project en de dagelijkse gang van zaken van
het ‘Delfts zorgabonnement’. De projectleider is verantwoordelijk voor de
werkorganisatie. In dit kader stuurt de projectleider de servicecoördinatoren
aan en realiseert de afstemming met het frontoffice, de Wakkere Wacht en de
financiële administratie.
Rapporteren, overleggen en
zorgdragen voor afstemming met het bestuur van het ‘Delfts zorgabonnement’
De
projectleider draagt zorg voor juiste en tijdige informatievoorziening over de
werkorganisatie, de afstemming tussen de participanten, klachten van
pashouders, de budgettaire situatie e.d. ten behoeve van het bestuur van het
‘Delfts zorgabonnement’. Knelpunten in het functioneren van het ‘Delfts
zorgabonnement’ worden tijdig gesignaleerd en aan het bestuur voorgelegd.
PR en voorlichting
De
projectleider draagt zorg voor PR en voorlichting over het ‘Delfts zorgabonnement’
voor zowel potentiële pashouders, pashouders, participanten en relevante
maatschappelijke organisaties. De projectleider is voor de buitenwacht de aanspreekbare
persoon.
Financiën
De
projectleider is budgetverantwoordelijke van het ‘Delfts zorgabonnement’ en
draagt verantwoording af aan het bestuur van het ‘Delfts zorgabonnement’.
–
Een
voltooide opleiding op HBO niveau.
–
Is in
staat leiding te geven aan een bont gezelschap van medewerkers die elders in
dienst zijn en voor slechts een deel van hun tijd voor het ‘Delfts zorgabonnement’
werken.
–
Is in
staat problemen te analyseren en creatieve oplossingen te ontwikkelen.
–
Beschikt
over uitstekende coördinerende vaardigheden.
–
Beschikt
over goede sociale vaardigheden.
–
Beschikt
over een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.
Bijlage 5
Implementatie-items ‘Delfts
zorgabonnement’
–
Opzet
professionele PR: PR-plan op hoofdlijnen, vaststelling budget, keuze PR-bureau,
uitvoering.
–
Fiscale
consequenties.
–
Opzet
techniek: Plan voor technische opzet van het ‘Delfts zorgabonnement’ wat
betreft telefoon, telefoondoorschakeling, internet en e-mail, registratiesystematiek
(die voldoet aan de Wet Persoonsregistratie).
–
Werving
en aanstelling van servicecoördinatoren: vaststellen procedures werving,
overleg met verzorgingshuizen, SOD en Maatzorg over de werving, afspraken over
inzet-communicatie-aansturing.
–
Instructie/scholing/samenwerking
servicecoördinatoren
–
Realiseren
van de inzet van de Wakkere Wacht en professionele hulp overdag.
–
Opstellen
van de basisprotocollen voor de inzet van de verschillende diensten van het
‘Delfts zorgabonnement’, de inzet/relatie met het frontoffice, de
terugkoppeling naar/van de Wakkere Wacht, e.d.
–
Realiseren
van een werkend Incasso- en verrekensysteem en de terugkoppeling over en weer
naar de werkorganisatie van het ‘Delfts zorgabonnement’.
–
In
samenwerking met Vrijwilligerscentrale opbouwen van een vrijwilligersnetwerk
voor Noodhulp thuis, protocollering inzet en terugkoppeling, vergoeding.
–
Ineenschuiven
van het Senioren abonnement Sorghesteyn.
–
Informeren
van en de samenwerking tussen de verschillende loketten wonen zorg welzijn
inhoud geven als onderdeel van de frontoffice van het ‘Delfts zorgabonnement’.
–
Realiseren
van alternatieven indien géén bed voor nood-logeren beschikbaar is.
–
Opzet
en invulling van een sociale kaart voor de servicecoördinatoren en wakkere
wacht.
–
Maken
van een klachtenregeling.
–
Uitwerken
van evaluatiecriteria voor de eerste evaluatie in december 2004.
–
Acquisitie
Binnenstad.
–
Volgende
acquisitiefasen.