voor            : Initiatiefnemers ‘Delfts zorgabonnement’

betreft         : Bedrijfsplan ‘Delfts zorgabonnement’ op hoofdlijnen

van             : Cécile Engels-Verhagen

datum         : 27 november 2003

 

 


INHOUD

 

1.              Inleiding

 

2.              Doel, doelgroep en uitgangspunten van het ‘Delfts zorgabonnement’

 

3.              Basispakket ‘Delfts zorgabonnement’

 

4.              Hoofdlijnen organisatorische vormgeving ‘Delfts zorgabonnement’

 

5.              Tarief ‘Delfts zorgabonnement’, organisatiekosten en dekkingsplan

 

6.              Tijdpad

 

 

Bijlagen

 

Bijlage 1     Functieprofiel servicecoördinator

Bijlage 2     Definities

Bijlage 3     Beoordelingslijst nood-logeren

Bijlage 4     Functieprofiel projectleider

Bijlage 5     Uitwerkingsitems


1.       Inleiding

 

Het beleid van overheden, vertegenwoordigers van cliëntenorganisaties, zorg en welzijnsvoorzieningen en woningcorporaties is erop gericht om ouderen en mensen met een functiebeperking de mogelijkheid te bieden om zo lang als mogelijk zelfstandig te wonen

Het zelfstandig wonen wordt bevorderd als bewoners het gevoel hebben dat zij in geval van nood op elk tijdstip een beroep kunnen doen op (het regelen van) voorzieningen op het terrein van wonen, zorg en welzijn (= voorzorggedachte en de behoefte aan veiligheid) én gemakkelijk toegang tot een aantal diensten kunnen krijgen (service-gedachte).

 

De toegang tot zorgvoorzieningen is in Nederland formeel goed geregeld, maar de toeleiding tot deze zorgvoorzieningen kost enige tijd én vereist kennis van en vaardigheid in het hanteren van procedures; hierdoor is het bijvoorbeeld voor zelfstandig wonende ouderen veelal moeilijk om een weg te vinden in de complexe zorg- en dienstverlening.

Een groot deel van de zelfstandig wonende ouderen en mensen met functiebeperkingen hebben veelal géén indicatie voor een zorgfunctie. Uit genoemde voorzorggedachte heeft een substantieel deel van hen behoefte aan een centraal ‘adres’ waar zij terecht kunnen met vragen en regelzaken op het brede gebied van wonen, zorg en welzijn. Daarnaast heeft men behoefte aan directe ‘regelhulp’, liefst door een vertrouwd persoon, voor het geval dat men plots de regie over de eigen leefsituatie (tijdelijk) kwijtraakt.

 

Dit alles heeft geleid tot allerlei initiatieven voor (zorg)abon­nementen om ouderen en mensen met een functiebeperking te ondersteunen bij het zelfstandig wonen. Zo hebben de Samenwerkende Bonden van Ouderen (SSBO) in Delft het initiatief genomen voor het realiseren van een 24-uurs zorggarantie/zorgabonnement in Delft. Maatzorg heeft de Maatpas ontwikkeld en Delftwonen heeft een Senioren serviceabonnement.

De verschillende (zorg)abonnementen hebben evenwel weer geleid tot een versnipperd aanbod met doublures, onduidelijkheden en hiaten. De constatering van deze versnippering is de aanleiding geweest voor de gemeente Delft, zorg- en welzijnsaanbieders, woningcorporaties en SSBO om het concept van een ‘Delfts zorgabonnement’ vorm en inhoud te geven:

           Het ‘Delfts zorgabonnement’ is bestemd voor alle zelfstandig wonende ouderen (55+) in Delft en mensen met een functiebeperking.

           Het ‘Delfts zorgabonnement’ staat voor zekerheid, persoonlijke aandacht, voorzorg, veiligheid en service.

           Het ‘Delfts zorgabonnement’ stemt bestaande zorgpassen op elkaar af.

           Het ‘Delfts zorgabonnement’ koppelt vraag en aanbod aan elkaar.

 

In dit bedrijfsplan krijgt het initiatief van het ‘Delfts zorgabonnement’ vorm en inhoud.

 


2.       Doel, Doelgroep en uitgangspunten van het ‘Delfts zorgabonnement’

 

2.1          Doel ‘Delfts zorgabonnement’

 

Doel van het ‘Delfts zorgabonnement’ is het bieden van een afgestemd aanbod van woondiensten, welzijnsdiensten en zorgdiensten, gericht op zekerheid en veiligheid, service, informatie en advies, opdat ouderen en mensen met functiebeperkingen zo lang als mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen.

 

 

2.2          Doelgroep

 

Het ‘Delfts zorgabonnement’ is bestemd voor elke zelfstandig wonende oudere inwoner van Delft vanaf 55 jaar en voor mensen met een functiebeperking.

Voor mensen die in een aanleunwoning wonen (zie bijlage 2 voor de begripsomschrijving) of mensen met een indicatie ‘verblijf’ en ‘extramurale verzorging of verpleging’ ontvangen is het ‘Delfts zorgabonnement’ overbodig omdat het basispakket van het ‘Delfts zorgabonnement’ (zie hoofdstuk 3) reeds geleverd/gefinancierd wordt.

 

 

2.3          Uitgangspunten

 

De inhoud en vormgeving van het ‘Delfts zorgabonnement’ is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

1.              Ineenschuiving van het initiatief van het ‘Delfts zorgabonnement’ én het initiatief ‘zorgabonnement’ van SSBO.

2.              Het ‘Delfts zorgabonnement’ is niet de zoveelste pas, naast de reeds bestaande passen. Het ‘Delfts zorgabonnement’ moet fungeren als ‘paraplu’ boven de bestaande passen die al die passen verbindt, integreert en op elkaar afstemt.

3.              De organisatorische vormgeving van het ‘Delfts zorgabonnement’ is gebaseerd op het ‘lean and mean’-principe van elk van de participanten; alle participanten stellen menskracht en/of financiële middelen ter beschikking om het ‘Delfts zorgabonnement’ te ontwikkelen en te realiseren.

4.              Het ‘Delfts zorgabonnement’ is geen vervanging voor reguliere zorgvoorzieningen.

5.              Het ‘Delfts zorgabonnement’ dient geen knelpunten/hiaten in de reguliere zorg te compenseren.

6.              Het ‘Delfts zorgabonnement’ betekent geen voorrang in de toegang tot de reguliere zorg.

7.              Het zorgabonnement zal zo veel als mogelijk wijksgewijs/gebiedsgewijs worden opgezet.

8.              Het ‘Delfts zorgabonnement’ is 1 januari 2004 operationeel. De acquisitie zal fasegewijs, onder andere wijk na wijk, plaatsvinden. De wijk Binnenstad zal het eerst benaderd worden.

9.              Het ‘Delfts zorgabonnement’ zal in 3 jaar dienen uit te groeien naar een gebruikersbestand van minimaal 1500 pashouders.

10.          Het ‘Delfts zorgabonnement’ dient na 3 jaar kostendekkend te zijn.

11.          De organisatorische vormgeving moet op termijn een eventuele regionale verbreding niet in de weg staan.

12.          Het ‘Delfts zorgabonnement’ vangt aan met een basispakket. Aanvulling van het basispakket, aanvulling van het basispakket met secundaire producten en diensten of de integratie van verschillende passen is op termijn mogelijk.

 

 


3.       Basispakket ‘Delfts zorgabonnement’

 

Het ‘Delfts zorgabonnement’ houdt het volgende basispakket in:

           Eén telefoonnummer, adres en e-mailadres voor alle vragen op het terrein van wonen, zorg en welzijn.

           Een servicecoördinator die tijdens kantooruren de advies- en regelfunctie heeft voor alle onder het ‘Delfts zorgabonnement’ vallende woon-, zorg- en welzijnsdiensten.

           Bereikbaarheid van het centrale telefoonnummer 24 uur per dag, waardoor pashouders in geval van nood kunnen bellen en (zonodig) de regeling van diensten in gang wordt gezet.

           Regelen van noodhulp.

           Nood-logeren.

           Nieuwsbrief.

           Gratis aansluiting op alarmering.

 

In de volgende paragrafen worden deze diensten kort omschreven.

 

 

3.1     Eén telefoonnummer, adres en e-mailadres voor alle vragen

 

Het ‘Delfts zorgabonnement’ is bereikbaar op één telefoonnummer, adres en e-mailadres. 

In de PR zal met name de telefonische bereikbaarheid (adviesvragen tijdens kantooruren en nood-oproepen 24 uur per dag) en de bereikbaarheid via e-mail (tijdens kantooruren) worden benadrukt. 

De frontoffices (balies e.d.) van de participanten en de gemeente Delft fungeren als adres waar informatie over het ‘Delfts zorgabonnement’ te krijgen is en verwijzing naar het ‘Delfts zorgabonnement’ plaatsvindt.

 

 

3.2     Servicecoördinator

 

De servicecoördinator, zo veel als mogelijk gebiedsgewijs ingezet, is voor pashouders het persoonlijke ‘gezicht’ of de ‘stem’ van het ‘Delfts zorgabonnement’. De servicecoördinator draagt tijdens kantooruren zorg voor het beantwoorden van alle vragen die de houders van het ‘Delfts zorgabonnement’ stellen op het terrein van wonen, zorg en welzijn. Indien nodig regelt de servicecoördinator de inzet van andere zorg- of dienstverleners of leidt toe naar de juiste instanties.

 

 

3.3     Bereikbaarheid en regelfunctie

 

Het centrale telefoonnummer is 24 uur per dag bereikbaar en kan dus ook in geval van nood door de houders van het ‘Delfts zorgabonnement’ gebeld worden.

Tijdens kantooruren is het de dienstdoende servicecoördinator (zie hoofdstuk 4.2.3) die met de beller overlegt wat de beste oplossing voor de noodsituatie is.

In de avond- en nachturen komen de telefoontjes binnen bij de Wakkere Wacht (zie hoofdstuk 4.2.4) en overlegt deze over de beste oplossing. Indien nodig komt per omgaande een zorgverlener langs.

 

 

3.4     Regelen van noodhulp thuis

 

Het regelen van noodhulp thuis voor pashouders die door plotselinge kortdurende ziekte onverwacht aan het bed of aan huis gekluisterd zijn, of door een calamiteit naar ziekenhuis of huisarts moeten en hiervoor begeleiding nodig hebben, terwijl er geen mantelzorger beschikbaar is. De noodhulp thuis bestaat uit die handelingen die niet uitgesteld kunnen worden.

De noodhulp thuis kan bestaan uit het regelen dat enkele boodschapjes (bijvoorbeeld voor de maaltijd) worden gedaan, het regelen van hondenuitlaatservice, het regelen van een personen-alarmeringsapparaat, het regelen van een taxi en, niet in de laatste plaats, het tonen van aandacht en belangstelling.

 

Aan de door het ‘Delfts zorgabonnement’ geregelde diensten zijn veelal kosten verbonden (hondenuitlaatservice, boodschappendienst, taxi, personen-alarmeringsappa­raat) die de pashouder zélf moet betalen aan betreffende organisatie.

 

 

3.5     Nood-logeren

 

Nood-logeren voorziet in het direct regelen van logeer-opvang in een verzorgingshuis voor die pashouders die als gevolg van een acute situatie, zoals opname partner of een plotselinge veranderingen in de eigen situatie, niet alleen kunnen blijven.

Er is voor het logeren van de pashouder geen specifieke medische of verpleegkundige deskundigheid vereist. Ook zijn er geen voorzieningen in het kader van de BOPZ noodzakelijk (bijvoorbeeld i.v.m zwerfneigingen of agressief gedrag van de cliënt). Het nood-logeren is altijd tijdelijk (maximaal 3 dagen).

In veel situaties zal achteraf een indicatie Crisisopname gegeven worden, mogelijk gevolgd door een indicatie Kortdurende Opname (KDO), waardoor de pashouder in de reguliere zorg en reguliere bekostiging valt. Pashouders hebben de garantie dat logeer-opvang direct mogelijk is en dat de kosten tot maximaal 3 dagen door het ‘Delfts zorgabonnement’ worden vergoed als er géén Crisisopname of KDO wordt geïndiceerd.

 

Nood-logeren in het verzorgingshuis is niet bedoeld voor situaties die te voorzien zijn of zouden kunnen zijn zoals verergering van bestaande ziektebeelden, toenemende verwardheid, geplande opname van de partner, omzeilen van de wachtlijst.

 

 

3.6     Nieuwsbrief

 

Minimaal tweemaal per jaar ontvangen alle pashouders een Nieuwsbrief met informatie over het basispakket, nieuwe ontwikkelingen, de meest gestelde vragen, de instelling en de resultaten van de paspanels, de resultaten van het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek en andere pasgerelateerde onderwerpen.

3.7     Gratis aansluiting op alarmering

 

Houders van het ‘Delfts zorgabonnement’ krijgen, als zij een abonnement op personenalarmering aangaan, de aansluitkosten van de alarmering door het ‘Delfts zorgabonnement’ vergoed.

 

N.B.1:’Delfts zorgabonnement’houders krijgen niet achteraf de aansluitkosten van reeds bestaande alarmering vergoed.

N.B.2: De abonnementskosten van de alarmering worden dus niet vergoed.

 


4.       Hoofdlijnen organisatorische vormgeving ‘Delfts zorgabonnement’

 

4.1     Voorlopige structuur

 

Het Delfts zorgabonnement dient zo vlug als mogelijk van start te gaan. Daarom wordt in de startfase volstaan met een samenwerkingsovereenkomst tussen de volgende organisaties:

           Vestia Delft.

           Stichting Ouderenwerk Delft (S.O.D.).

           Delftwonen.

           Vidomes .

           Stichting Zorginstellingen Pieter van Foreest.

           PCVB.

           Stichting Maatzorg.

           SSBO.

           Gemeente Delft.

Deze organisaties vormen een stuurgroep die de eindverantwoordelijkheid draagt voor de ontwikkeling, de start en de eerste fase van het Delfts zorgabonnement.

De stuurgroep draagt zorg voor een definitieve juridische en organisatorische vormgeving van het Delfts zorgabonnement in de loop van 2004.

 

De stuurgroep Delfts zorgabonnement is een samenwerkingsorganisatie. Door de participatie van de deelnemende organisaties in de stuurgroep is een formeel aanspreekpunt per organisatie aanwezig.

De stuurgroep zal in de opstartfase tot de definitieve juridische en organisatorische vorm is gevonden dicht op de werkorganisatie zitten (6-wekelijks vergaderen, lijnen naar de participerende organisaties leggen, projectleider inwerken en deze steunen en sturen). Met een definitieve structurering zal sturing op afstand plaatsvinden.

 

 

4.2     Betrokkenheid Pashouders

 

Jaarlijks wordt de tevredenheid van pashouders onderzocht via een klantentevredenheidsonderzoek. Het instrument van klanten/paspanels wordt ingezet om huidige producten te evalueren en de ontwikkeling van nieuwe producten te stimuleren.

 

Eind 2004 wordt besproken en besloten op welke wijze de Pashouders betrokken worden in de bestuurlijke structuur van het ‘Delfts zorgabonnement’.

 

 

4.3     De werkorganisatie

 

Uitgangspunt voor de opbouw van de werkorganisatie is het ‘lean en mean’-principe: alle organisaties leveren in personeel, diensten, procedurele afstemming en/of financiën een aandeel in de realisering van het ‘Delfts zorgabonnement’.

De werkorganisatie is als volgt opgebouwd:

 

 

 

4.3.1          Projectleider

Het ‘Delfts zorgabonnement’ wordt aangestuurd door een projectleider; de projectleider functioneert onder de directe verantwoordelijkheid van de stuurgroep (startfase).

De projectleider is een voor 4 uur voor het ‘Delfts zorgabonnement’ vrijgestelde medewerker op Hbo-niveau van een van de participerende organisaties. In Bijlage 4 is een taakomschrijving van de projectleider gegeven.

 

In de startfase van 1 januari 2004 tot 1 maart 2004 wordt de projectleider bijgestaan door een tijdelijke projectmedewerker die mede de uitwerking en invoering van het ‘Delfts zorgabonnement’ in operationele zin voorbereidt. In bijlage 5 is een eerste opsomming gegeven van de te regelen zaken. Projectleider en projectmedewerker zijn in de periode van 1 januari t/m 1 maart 2003 voor gemiddeld 12 uur per week beschikbaar.

 

4.3.2          Frontoffice

Alle pashouders kunnen het ‘Delfts zorgabonnement’ op drie manieren bereiken:

           Telefonisch via één ‘Delfts zorgabonnement’-telefoonnummer.

           Fysiek via de decentrale loketten van gemeente, zorgaanbieders en woningcorporaties is informatie over het ‘Delfts zorgabonnement’ te krijgen en wordt naar het ‘Delfts zorgabonnement’ verwezen.

           E-mail via één ‘Delfts zorgabonnement’-adres.

Deze drie manieren om het ‘Delfts zorgabonnement’ te bereiken vormen tezamen het frontoffice.

In de uitwerkingsfase moet vorm en inhoud gegeven worden aan de backoffice.

Uitgangspunt is dat de (aspirant-)pashouder contact opneemt met de frontoffice, waarna de backoffice informatie- en regelfunctie overneemt.

 

De volgende eisen worden gesteld aan de ‘technische’ telefonische en e-mail bereikbaarheid:

           Een apart telefoonnummer voor het ‘Delfts zorgabonnement’.

           Het moet duidelijk zijn dat het ‘Delfts zorgabonnement’nummer is gebeld waardoor ook met ‘Delfts zorgabonnement’ kan worden opgenomen.

           Nummerherkenning.

           Eenvoudige doorschakeling naar vaste en mobiele nummers (ivm 24 uurs bereikbaarheid).

           Een apart e-mailadres voor het ‘Delfts zorgabonnement’.

           Het e-mailadres is op verschillende werkplekken bereikbaar.

 

4.3.3          Servicecoördinatoren

De backoffice wordt gevormd door de servicecoördinatoren.

De servicecoördinatoren zijn het persoonlijke gezicht en de persoonlijke stem van het ‘Delfts zorgabonnement’ voor de pashouders. Zo veel als mogelijk worden pashouders per wijk gekoppeld aan de servicecoördinatoren. Op verzoek bezoeken de betreffende (wijk)servicecoördinatoren de (aspirant-)pashouders. Hierdoor is persoonlijk contact, vertrouwen, continuïteit en maatwerk mogelijk.

Door een goed werkend registratiesysteem kunnen de servicecoördinatoren én de Wakkere Wacht elkaar naadloos vervangen.

 

De servicecoördinatoren dragen er zorg voor dat de vraag van de pashouder zo goed als mogelijk wordt beantwoord. Dit betekent in de meeste gevallen telefonisch of per e-mail contact met de pashouder die een vraag heeft en vervolgens het ‘regelen’ van de noodzakelijke zorg en diensten.

In bijlage 1 is een functieprofiel van de servicecoördinator opgenomen.

 

Vooralsnog wordt uitgegaan van een pool van servicecoördinatoren: Vooralsnog wordt uitgegaan de volgende bezetting bij 1500 pashouders: één coördinator van 5 x 4 uur per week en drie coördinatoren van 8 uur per week. De coördinator van 20 uur per week werkt dagelijks en geeft aldus een garantie voor continuïteit. Door inzet van drie coördinatoren van één dag per week is een fulltime bezetting tijdens kantooruren mogelijk, alsmede vervanging tijdens vakanties en ziekte en opvang tijdens pieken.

Bij de start van het ‘Delfts zorgabonnement’ is één coördinator van 5 x 4 uur in functie.

De coördinatoren worden door de participanten voor het betreffend aantal uren vrijgesteld voor de functie van servicecoördinator.  

 

De coördinatoren hebben minimaal de volgende faciliteiten nodig:

           Een registratiesysteem (wie zijn pashouder, welke pluspakketten, welke reguliere zorg, welke vragen stelt men, hoe vaak, etc.)

           Sociale kaart van Delft, regelingen etc

           Handelingsprotocollen. Uitgangspunt bij het uitwerken van de handelingsprotocollen is dat pashouders in principe maar éénmaal met het frontoffice hoeven te bellen, en dat vervolgens het initiatief voor terugbellen, verwijzen en regelen bij de servicecoördinator ligt.

 

4.3.4          Noodtelefoontjes en Wakkere Wacht

De dienstdoende servicecoördinator vangt tijdens kantooruren de (nood)telefoontjes op en regelt zonodig de inzet van zorg en diensten. Met verzorgingshuizen en Maatzorg worden afspraken gemaakt over de inzet van medewerkers in noodsituaties en de verrekening van kosten.

 

Buiten kantooruren fungeert de Wakkere Wacht als frontoffice én rukken zonodig uit om diensten te verlenen. In alle uitstelbare situaties zullen vragen doorgegeven worden aan de servicecoördinator die hierover de volgende dag/na het weekend contact opneemt met de pashouder.

In niet-uitstelbare situaties gaat Wakkere Wacht handelen: ofwel telefonisch advies, ofwel vrijwilligers inschakelen ofwel zelf erop af.

De terugkoppeling naar de servicecoördinatoren is vervolgens van wezenlijk belang.

 

4.3.5          Nood-logeren.

De Stichting Zorginstellingen Pieter van Foreest en de PCVB garanderen de beschikbaarheid van faciliteiten voor nood-logeren voor pashouders. 

 

Tijdens kantooruren is de dienstdoende servicecoördinator verantwoordelijk voor de inzet van nood-logeren; buiten kantooruren ligt die verantwoordelijkheid bij de Wakkere Wacht.

In bijlage 3 is als voorbeeld van nader uit te werken protocollen een beoordelingslijst voor nood-logeren opgenomen.

 

4.3.6          Regelen van Noodhulp thuis en vrijwilligers

Tijdens kantooruren is de dienstdoende servicecoördinator verantwoordelijk voor het regelen van noodhulp thuis; buiten kantooruren ligt die verantwoordelijkheid bij de Wakkere Wacht.

De in hoofdstuk 3.4 beschreven noodhulp-thuis vereist geen specifieke deskundigheid en kan dus in beginsel door vrijwilligers worden verzorgd die hiervoor per oproep een vergoeding ontvangen.

In het kader van noodhulp thuis wordt, in samenwerking met de vrijwilligerscentrale, een bestand van vrijwilligers opgebouwd, inzetmogelijkheden vastgelegd en procedures over inzet, contactlegging en terugkoppeling ontwikkeld en overeengekomen.

 

In (nood)situaties waarin bijvoorbeeld verpleegkundige deskundigheid nodig is, is geen sprake van het regelen van noodhulp maar van de inzet van professionele zorg.

 

4.3.7          Incasso en financiële administratie

De pashouders betalen per kwartaal hun ‘Delfts zorgabonnement’. De pashouders worden gevraagd de abonnementkosten per machtiging te betalen. Pashouders die per kwartaal een acceptgiro wensen te ontvangen, krijgen administratiekosten in rekening gebracht.

 

De incasso van het ‘Delfts zorgabonnement’ en de verrekening van de kosten tussen de participanten vereisen een duidelijke financiële administratie.

 

 

4.4     Startfase

 

Startdatum van het ‘Delfts zorgabonnement’ is 1 januari 2004.

Vanaf januari 2004 wordt de acquisitie fasegewijs in gang gezet. Gestart wordt met de Delftse binnenstad. Belangstellenden uit andere wijken kunnen evenwel ook in deze eerste fase pashouder worden.

Zo vlug als mogelijk, rekening houdend met kinderziektes in werkwijze/faciliteiten, de toestroom van nieuwe pashouders en de personele bezetting, zal de acquisitie op andere wijken worden gericht. Acquisitie via bestaande adresbestanden en informatiekanalen van de participanten is eveneens mogelijk.

 

In de startfase (voorjaar 2004) wordt tevens de ineenschuiving van het Senioren serviceabonnement Sorghesteyn in het ‘Delfts zorgabonnement’ gerealiseerd..

 

 

4.5     Periodieke evaluaties

 

Voor de volledige realisering van het ‘Delfts zorgabonnement’ is ruim drie jaar uitgetrokken. Eind 2007 zal het ‘Delfts zorgabonnement’ met minimaal 1500 pashouders een structurele voorziening in Delft moeten zijn die kostendekkend werkt.

De inhoud en vormgeving van het ‘Delfts zorgabonnement’ zoals omschreven in dit bedrijfsplan is niet statisch. Op basis van ervaring en nieuwe inzichten zal het bedrijfsconcept periodiek geactualiseerd moeten worden.

Minimaal jaarlijks zullen inhoud en vormgeving van het ‘Delfts zorgabonnement’ geëvalueerd dienen te worden, voor de eerste maal in december 2004. Evaluatiepunten zijn o.a.:

           Bestuurlijke organisatie.

           Inhoud basispakket.

           Toename aantal pashouders.

           Frequentie afname producten.

           Werkdruk servicecoördinatoren, projectleider en financiële administratie.

           Realiseerbaarheid organisatorische uitgangspunten (zoals lean en meanprincipe).

           Organisatorische vormgeving.

           Ervaringen van pashouders.

           Klachten en tevredenheid.

           Tarief en kosten.

 

Eind 2004 dient ook de bestuurlijke betrokkenheid van pashouders onderwerp van gesprek te zijn.


5.       Tarief ‘Delfts zorgabonnement’, organisatiekosten en dekkingsplan

 

5.1     Tarief ‘Delfts zorgabonnement’

 

Bij het vaststellen van het tarief van het ‘Delfts zorgabonnement’ gelden twee uitgangspunten:

           Het tarief van het ‘Delfts zorgabonnement’ mag geen toegangsdrempel vormen voor de doelgroep.

           Het ‘Delfts zorgabonnement’ moet na 3 jaar kostendekkend zijn.

Op grond van beide uitgangspunten (zie ook 5.2) is een tarief tussen 7,- en € 8,50 per maand een te verwezenlijken optie.

Het tarief voor een alleenwonende of een echtpaar/twee samenwonenden is gelijk.

Vanaf 2005 vindt in principe jaarlijks een indexering van het tarief plaats.

 

Pashouders gaan een houderschap aan voor de duur van een jaar; de pas wordt stilzwijgend verlengd tenzij 1 maand voorafgaand aan de verlengingsdatum een telefonische of schriftelijke opzegging is gemeld.

De pas wordt stopgezet per het volgende kwartaal nadat de pashouder overlijdt, verhuist naar een aanleunwoning, indien de indicatie verblijf extramurale verzorging/verpleging wordt gesteld of verhuist naar een andere gemeente.

 

 

5.2     Organisatiekosten ‘Delfts zorgabonnement’

 

Uitgangspunten:

           De opstartfase brengt extra kosten met zich mee die in principe tijdelijk of eenmalig zijn.

           De frontoffice overdag wordt door alle betrokken organisaties ‘om niet’ geleverd.

           Pieter van Foreest en PCVB leveren de beschikbaarheid van een logeer-bed ‘om niet’.

           De beschikbaarheid van de Wakkere Wacht wordt in de vorm van een vast bedrag per jaar in rekening gebracht.

           De daadwerkelijke inzet van de alarmering tijdens kantooruren, Wakkere Wacht en nood-logeren worden op basis van kostprijs bij het ‘Delfts zorgabonnement’ in rekening gebracht.

           De projectleider, servicecoördinatoren en financiële administratie worden op basis van kostprijs bij het ‘Delfts zorgabonnement’ in rekening gebracht.

 

Onderstaande kostenramingen zijn gebaseerd op de volgende aannames:

           Projectleider en projectmedewerker zijn in de opstartfase van 1 december t/m 1 maart 2003 tezamen gemiddeld 12 uur per week inzetbaar; tarief: € 42,- per uur.

           Vanaf maart 2004 is de projectleider gemiddeld 4 uur per week inzetbaar; tarief € 42,- per uur.

           Tarief servicecoördinatoren: € 30,- per uur.

           Tarief financiële administratie: € 25,- per uur.

           Per pashouder is vanaf 2006 gemiddeld 1 uur servicecoördinator per jaar beschikbaar en 10% van de pashouders doet per jaar beroep op 4 uur servicecoördinator.

           In verband met de grote stroom nieuwe pashouders (eerste gesprekken) zijn in 2004 t/m 2005 extra uren servicecoördinatie beschikbaar: in totaal 30 uur in 2004 en 35 uur in 2005.

           10% van de pashouders doen jaarlijks een beroep op vrijwilligers; vrijwilligers ontvangen een vergoeding.

           De beschikbaarheid en inzet van verzorgenden en verpleegkundigen overdag, de Wakkere wacht en noodlogeren wordt gesteld op €15.000,-.per jaar.

           Vanaf 2005 stijgen personeelskosten jaarlijks met 3%.

           Vanaf 2005 vindt indexering plaats van het tarief met 3%.

 

In onderstaande tabel worden de verwachte inkomsten en uitgaven van het ‘Delfts zorgabonnement’ in de periode 2004 t/m 2007 op een rij gezet.

 

 

2004

750 pashouders

2005

1000 pashouders

2006

1200 pashouders

2007

1500 pashouders

Organisatiekosten startfase

26.000

 

 

 

Projectleiding

6.720

8.998

9.268

9.546

Servicecoördinatoren

46.800

56.238

53.458

68.805

Inzet professionele achterwacht en logeren

15.000

15.000

15.750

16.000

Financiële administratie

3.000

4.777

5.720

6.011

Bureaukosten

3.500

4.000

4.500

5.000

PR

15.000

2.500

2.500

2.500

Vrijwilligers

1.500

3.000

3.600

4.500

Onvoorzien

2.000

2.000

2.000

2.000

 

 

 

 

 

Totaal

119.520

96.513

96.796

114.362

 

 

 

 

 

Opbrengst pas

50.625

83.438

103.119

132.766

 

 

 

 

 

Tekort

68.895

13.075

 -

-

 

NB: de kosten zijn zónder BTW berekend. Zeer waarschijnlijk dient over de door de participanten te leveren diensten BTW betaald te worden. Deze bedragen zijn mogelijk weer verrekenbaar. Dit punt dient nog nader te worden uitgezocht.

 

 

5.3     Dekkingsplan

 

Voorlopig Dekkingsplan: vanaf 2006 is het ‘Delfts zorgabonnement’ kostendekkend.

De tekorten in de periode 2004 en 2005 bedragen volgens het voorlopig dekkingsplan € 81.970,-.

Deze kosten zouden gedekt kunnen worden uit de EZH-gelden.

(NB: de zorgaanbieders, de SOD en Delftwonen (in de startfase) leveren hun aandeel in het ‘Delfts zorgabonnement’ door enige diensten ‘om niet’ ter beschikking te stellen.)

 

 


6.       Tijdpad

 

Het tijdpad voor de realisering van het ‘Delfts zorgabonnement’ is als volgt:

December 2003:

           Tekening intentieverklaring

           Uitwerking bedrijfsplan

           Storting werkkapitaal

           Voorbereiding implementatie

 

Januari 2004

           Start ‘Delfts zorgabonnement’

 


Bijlage 1

Functieprofiel servicecoördinator ‘Delfts zorgabonnement’

1                Doelstelling van de functie

Het realiseren van de 24-uurszorgcoördinatie in samenwerking met alle Delftse organisaties voor Wonen, Welzijn en Zorg.

Persoonlijke serviceverlening aan de pashouders van het ‘Delfts zorgabonnement’ bij vragen op het gebied van Wonen, Welzijn, Zorg en hen zonodig toeleiden naar de verschillende voorzieningen op de genoemde terreinen.

 

 

2                Omschrijving van de taakgebieden

Contact leggen met de pashouder

De servicecoördinator legt contact met de (aspirant)pashouder voor het maken van een afspraak voor een huisbezoek. Tijdens dit huisbezoek worden de mogelijkheden, die het serviceabonnement biedt, doorgesproken. Tevens geeft de servicecoördinator informatie en advies op het terrein van Wonen, Welzijn, Zorg.

De servicecoördinator onderhoudt periodiek contact met de pashouder.

 

Het ten behoeve van de pashouder regelen van zorg, hulp en diensten 

Is er sprake van een situatie waarin de pashouder aanspraak kan maken op noodhulp of nood-logeren dan regelt de servicecoördinator volgens procedure deze noodhulp c.q. nood-logeren. Het regelen van de in het ‘Delfts zorgabonnement’ opgenomen diensten behoort eveneens tot het takenpakket.

 

Signaleren van problemen

De servicecoördinator signaleert eventuele knelpunten ten aanzien van de toegankelijkheid van de verschillende voorzieningen. Deze gegevens worden schriftelijk vastgelegd.

 

Bemiddelen

De servicecoördinator regelt de bemiddeling, op verzoek van de pashouder, in situaties waarbij vraag en aanbod van zorg- en hulpverlening niet vanzelfsprekend op elkaar aansluiten.

De servicecoördinator ziet er op toe, indien nodig, dat de gevraagde zorg- en hulpverlening wordt geleverd.

 

Verwijzen

Wanneer blijkt dat er sprake is van een meervoudige complexe problematiek verwijst de servicecoördinator door naar de ouderenadviseur of andere instanties.

 

Het bieden van praktische dienstverlening

De servicecoördinator biedt praktische dienstverlening aan de pashouder door bijvoorbeeld het invullen van een aanvraagformulier. Uitgangspunt is dat deze dienstverlening eenmalig geleverd wordt. Is er sprake van een situatie waarbij de pashouder stelselmatig ondersteuning bij administratieve handelingen behoeft, dan vindt doorverwijzing plaats naar de daartoe bestemde instanties.

Registreren

De servicecoördinator legt, indien aan de orde, de hulpvraag, de voortgang van de hulpverlening en de evaluatie van de hulpverlening vast.

Relevante gegevens worden periodiek overlegd aan het bestuur van de Stichting ‘Delfts zorgabonnement’.

 

 

3                Functie-eisen

           Een voltooide opleiding op MBO niveau

           Kennis van de sociale kaart en samenwerkingsverbanden in de regio

           Is in staat om vragen van de pashouder te vertalen naar een passend aanbod

           Beschikt over uitstekende sociale vaardigheden.

           Beschikt over een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid

           Is in staat te werken met een registratieprogramma.

 

 


Bijlage

Definities

 

Aanleunwoning:

Woningen speciaal voor ouderen, in de nabijheid of aanleunend tegen een verzorgingshuis. Ouderen kunnen hier zelfstandig wonen, maar tevens gebruik maken van de voorzieningen van het verzorgingshuis, zoals maaltijdverstrekking, activiteitenprogramma, alarmering en alarmopvolging.

 

In ‘Eenheid van Taal’ dat in de regio DWO is ontwikkeld, zijn in een aanleunwoning de volgende elementen van toepassing:

                Ouderen 55+

                Lichamelijk Gehandicapten

                Gelijkvloers

                Zelfstandig

                Zorgsteunpunt

                Verzorging en verpleging 24 uur

                Professionele alarmopvolging binnen 7 minuten

                Zorggarantie

                Dienstenpakket

                24 uurs aanwezigheid

                Begeleiding 24 uur

                Huismeester

                Wonen, zorg en welzijn adviseur.

 

De volgende extra ‘eisen’ aan de aanleunwoning zijn te formuleren, maar deze gelden niet voor alle Delftse aanleuningwoningen die als zodanig worden gekwalificeerd:

                Gemakkelijk te onderhouden.

                Drempelvrij en voorzien van brede deuren voor rolstoelgebruikers.

                Voorzien van centrale verwarming.

                Speciale voorzieningen (beugels in douche en toilet) zijn eenvoudig aan te brengen.

                Gunstig gelegen ten opzichte van openbare voorzieningen.

                Ramen en ventilatieroosters zijn gemakkelijk te bedienen.

 

 

Woonzorgcomplex:

Een wooncomplex van gemiddeld 70 woningen met een vorm van zorggarantie en zorginfrastructuur.

In ‘Eenheid van Taal’ dat in de regio DWO is ontwikkeld, zijn in een woonzorgcomplex de volgende elementen van toepassing:

                Ouderen 55+

                Lichamelijk Gehandicapten

                Gelijkvloers

                Zelfstandig

                Zorgsteunpunt

                Verzorging en verpleging partieel

                Professionele alarmopvolging binnen 30 minuten

                Begeleiding: partieel.

Indicatie ‘verblijf:’

De zorgvrager heeft van het RIO een indicatiebesluit ontvangen voor opname in een verpleeghuis of verzorgingshuis. Indien er geen plaats is komt de zorgvrager op de wachtlijst en wordt ‘overbruggingszorg’ geboden. Deze overbruggingszorg zal veelal bestaan uit extramurale verzorging of verpleging of thuiszorg.

 

Indicatie extramurale verzorging of verpleging:

De zorgvrager heeft van het RIO een indicatiebesluit ontvangen voor extramurale verzorging of verpleging. Dit houdt in dat de zorgvrager in principe de zorg/verpleging/begeleiding kan ontvangen als in een verpleeg- of verzorginghuis, maar dan in de thuissituatie.


Bijlage 3

 

Beoordelinglijst nood-logeren:

 

Cliëntgegevens

                N.A.W.-gegevens, geboortedatum;

                Eventuele actieve indicaties;

                Huidig medicijn- en hulpmiddelengebruik;

                Is de cliënt ADL/HDL-zelfstandig?

 

Wijzigingen cliënt

Welke veranderingen hebben zich in de 24 uur voorafgaand aan de melding voorgedaan? Veranderingen die hebben geleid tot stoornissen in:

                de mobiliteit;

                het psychisch functioneren (angst, gedragsproblemen, hallucinaties, onrust);

                de ADL-zelfstandigheid (wassen, kleden, toiletgang).

 

Wijzigingen cliëntomgeving

Welke veranderingen hebben zich in de 24 uur voorafgaand aan de melding voorgedaan?  Veranderingen in:

                de woonomgeving;

                de inzet professionele zorg;

                de beschikbaarheid van de mantelzorg.

 

Conclusie

De servicecoördinator of Wakkere Wacht beoordeelt of

                er misschien sprake is van problemen waarvoor medische /psychiatrische deskundigheid nodig is; in dat geval verwijst zij de cliënt naar de huisarts(endienst);

                er sprake is van voorzienbare problemen/situatie; in dat geval worden de normale procedures gevolgd;

                In de overige gevallen wordt de pashouder een nood-logeerbed aangeboden.


 Bijlage 4

Functieprofiel projectleider ‘Delfts zorgabonnement’

1.              Doelstelling van de functie

Het realiseren van het ‘Delfts zorgabonnement’ in samenwerking met alle Delftse organisaties voor Wonen, Welzijn en Zorg.

Leidinggeven aan het project ‘Delfts zorgabonnement’: organiseren, initiëren en coördineren opdat het ‘Delfts zorgabonnement’ wordt geïmplementeerd, functioneert conform doelen en uitgangspunten en de continuïteit zeker gesteld wordt.

 

 

2.              Omschrijving van de taakgebieden

Leidinggeven aan het project

De projectleider geeft leiding aan het project en de dagelijkse gang van zaken van het ‘Delfts zorgabonnement’. De projectleider is verantwoordelijk voor de werkorganisatie. In dit kader stuurt de projectleider de servicecoördinatoren aan en realiseert de afstemming met het frontoffice, de Wakkere Wacht en de financiële administratie.

 

Rapporteren, overleggen en zorgdragen voor afstemming met het bestuur van het ‘Delfts zorgabonnement’

De projectleider draagt zorg voor juiste en tijdige informatievoorziening over de werkorganisatie, de afstemming tussen de participanten, klachten van pashouders, de budgettaire situatie e.d. ten behoeve van het bestuur van het ‘Delfts zorgabonnement’. Knelpunten in het functioneren van het ‘Delfts zorgabonnement’ worden tijdig gesignaleerd en aan het bestuur voorgelegd.

 

PR en voorlichting

De projectleider draagt zorg voor PR en voorlichting over het ‘Delfts zorgabonnement’ voor zowel potentiële pashouders, pashouders, participanten en relevante maatschappelijke organisaties. De projectleider is voor de buitenwacht de aanspreekbare persoon.

 

Financiën

De projectleider is budgetverantwoordelijke van het ‘Delfts zorgabonnement’ en draagt verantwoording af aan het bestuur van het ‘Delfts zorgabonnement’.

 

 

3.              Functie-eisen

           Een voltooide opleiding op HBO niveau.

           Is in staat leiding te geven aan een bont gezelschap van medewerkers die elders in dienst zijn en voor slechts een deel van hun tijd voor het ‘Delfts zorgabonnement’ werken.

           Is in staat problemen te analyseren en creatieve oplossingen te ontwikkelen.

           Beschikt over uitstekende coördinerende vaardigheden.

           Beschikt over goede sociale vaardigheden.

           Beschikt over een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.


Bijlage 5

Implementatie-items ‘Delfts zorgabonnement’

 

                Opzet professionele PR: PR-plan op hoofdlijnen, vaststelling budget, keuze PR-bureau, uitvoering.

                Fiscale consequenties.

                Opzet techniek: Plan voor technische opzet van het ‘Delfts zorgabonnement’ wat betreft telefoon, telefoondoorschakeling, internet en e-mail, registratiesystematiek (die voldoet aan de Wet Persoonsregistratie).

                Werving en aanstelling van servicecoördinatoren: vaststellen procedures werving, overleg met verzorgingshuizen, SOD en Maatzorg over de werving, afspraken over inzet-communicatie-aansturing.

                Instructie/scholing/samenwerking servicecoördinatoren

                Realiseren van de inzet van de Wakkere Wacht en professionele hulp overdag.

                Opstellen van de basisprotocollen voor de inzet van de verschillende diensten van het ‘Delfts zorgabonnement’, de inzet/relatie met het frontoffice, de terugkoppeling naar/van de Wakkere Wacht, e.d.

                Realiseren van een werkend Incasso- en verrekensysteem en de terugkoppeling over en weer naar de werkorganisatie van het ‘Delfts zorgabonnement’.

                In samenwerking met Vrijwilligerscentrale opbouwen van een vrijwilligersnetwerk voor Noodhulp thuis, protocollering inzet en terugkoppeling, vergoeding.

                Ineenschuiven van het Senioren abonnement Sorghesteyn.

                Informeren van en de samenwerking tussen de verschillende loketten wonen zorg welzijn inhoud geven als onderdeel van de frontoffice van het ‘Delfts zorgabonnement’.

                Realiseren van alternatieven indien géén bed voor nood-logeren beschikbaar is.

                Opzet en invulling van een sociale kaart voor de servicecoördinatoren en wakkere wacht.

                Maken van een klachtenregeling.

                Uitwerken van evaluatiecriteria voor de eerste evaluatie in december 2004.

                Acquisitie Binnenstad.

                Volgende acquisitiefasen.