Nota

 

Datum

28-10-2002

Ons Kenmerk

02/036803

Opsteller

Fred Wosgien

Bijlagen

0        

Onderwerp

Reintegratie Nieuwe doelgroepen

 

 


INHOUD

 

1. Inleiding.

2. De landelijke ontwikkeling t.a.v. de reïntegratie van Nug’ers en Anw’ers.

3. Omvang en kenmerken doelgroep.

3.1. Niet-uitkeringsgerechtigden.

3.2. Anw-gerechtigden.

4. Huidige stand van zaken gemeente Delft.

4.1. Aantallen.

4.2. Financiering.

4.3. Inkoop.

4.4. Staand Beleid 2002.

5. Beleidsuitgangspunten 2003 en verder.

5.1. Inleiding.

5.2. Doelgroepen.

5.3. Toepassing reïntegratieinstrumenten / omvang dienstverlening.

5.4. Inkomenstoets.

5.5. Premie-/ incentive-beleid.

5.6. Kinderopvang.

5.7. Werving.

            5.8. Voorstel.

6. Rechten en plichten.

6.1. Inleiding.

6.2. Trajectplan.

6.3. Sanctie.

6.4. Beroepsmogelijkheden.

6.5. Voorstel.

7. Financiën.

7.1. Nug budget.

7.2. Bestedingsvoorstel.

7.3. Voorstel.

8. Samenvatting te nemen beslissingen.

 

Bijlage:

Lijst met gebruikte afkortingen.

 


1. Inleiding.

 

Met de inwerkingtreding van de Suwi wetgeving is de gemeente verantwoordelijk geworden voor de reïntegratie van niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden. In de nota’s “Suwi, de gemeentelijke aanpak” en “Suwi, de voortgang van de gemeentelijke aanpak zijn een aantal uitgangspunten t.a.v. deze doelgroep vastgesteld, waarbij het accent lag op voortzetting van het staand beleid omtrent deze groep dat was vormgegeven door Arbeidsvoorziening, welke voorheen de reïntegratieverantwoordelijkheid t.a.v. deze groep had. 

Voor 2003 is toegezegd een plan van aanpak op te stellen, op basis waarvan de reïntegratiedienstverlening t.a.v. deze groep voor de komende jaren vorm kan krijgen.

 

2. De landelijke ontwikkeling t.a.v. de reïntegratie van Nug’ers en Anw’ers.

 

Sinds 1 januari 2002 zijn de gemeenten in het kader van de inwerkingtreding van de Suwi wetgeving  verantwoordelijk geworden voor de toeleiding en bemiddeling naar werk van de in de gemeente woonachtige niet-uitkeringsgerechtigden (Nug’ers) en personen met een uitkering volgens de Algemene nabestaanden wet (Anw’ers).

Het gaat om de groep Nug’ers en Anw’ers met een afstand tot de arbeidsmarkt waardoor directe bemiddeling naar werk niet tot de mogelijkheden behoort (fase 2, 3 en 4). Na inschrijving en intake bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) voor een reïntegratietraject wordt deze doelgroep doorverwezen naar de Gemeente.

De gemeentelijke reïntegratieverantwoordelijkheid geldt niet voor fase-1 cliënten en Anw-ers met een samenlopende uitkering van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).

 

Tevens is de sluitende aanpak van toepassing op de nieuwe doelgroep. Dit houdt in dat de gemeente verplicht is alle personen uit de doelgroep Nug/Anw die zich als werkloos werkzoekende inschrijven bij het CWI, voor zover zij een traject nodig hebben en willen, binnen 12 maanden van werkloosheid een aanbod te doen (er is sprake van instroom in de werkloosheid als betrokkene zich inschrijft bij het CWI).

Deze voor de gemeenten nieuwe doelgroep heeft echter geen arbeidsverplichting en zal derhalve op vrijwillige basis deelnemen aan de voorgestelde trajecten. Gemeenten zijn vrij om contractuele afspraken te maken met de klanten m.b.t. deelnameverplichting, etc. De klant is niet geheel vrij om zelf een traject te kiezen. Het moet de snelste weg zijn naar werk en aansluiten bij de lokale werkgelegenheidssituatie.  

 

3. Omvang en kenmerken doelgroep.

 

3.1. Niet-uitkeringsgerechtigden.

Landelijk staan bij de CWI’s naar schatting zo’n 120.000 Nug’ers ingeschreven. Het overgrote merendeel daarvan zijn vrouwen. Er is geen relatie met een uitkering, dus ook geen sollicitatieplicht, waardoor er een aanzienlijke mate van vrijwilligheid in het spel is. Uit onderzoek blijkt dan ook, dat een deel van de als werkzoekend ingeschreven Nug’ers niet daadwerkelijk actief naar werk zoekt en niet sterk geïnteresseerd is in een traject. Nug’ers die wel geïnteresseerd zijn, zijn vaak erg gemotiveerd en weten goed wat ze willen.

Per individuele gemeente is het slechts mogelijk om tot schattingen te komen qua aantallen die op korte termijn willen én kunnen werken. Ter indicatie: tot 2001 lieten in Delft gemiddeld zo’n 80 Nug'ers zich inschrijven bij het CWI.  In 2002 (stand oktober) waren dat er nog slechts 23.

 

De Nug’ers kunnen grofweg opgesplitst worden in 3 categorieën, te weten jongeren, nieuwkomers en herintreedsters.

- Jongeren. Het betreft hier de jongeren die zich in hun zoektocht naar werk melden bij het CWI, maar die gezien hun leeftijd en/of thuissituatie geen recht hebben op een uitkering. Voor deze categorie Nug'ers bestaat al enige tijd een sluitende aanpak middels de Wiw.

- Nieuwkomers. Het betreft hier de nieuwkomers die deelnemen aan een inburgeringstraject en ingeschreven staan bij het CWI, maar niet in aanmerking komen voor een uitkering omdat de partner werkt en voldoende inkomen heeft.

- Herintreedsters. Het betreft de categorie vrouwen die, na een aantal jaren niet op de arbeidsmarkt gewerkt te hebben weer aan het arbeidsproces willen deelnemen, en i.v.m. het inkomen van hun partner niet voor een uitkering in aanmerking komen. De precieze omvang van het potentiële aantal herintreedsters dat (weer) beschikbaar is voor de arbeidsmarkt is lastig in te schatten.

 

3.2. Anw-gerechtigden.

De Algemene nabestaanden wet wordt uitgevoerd door de Sociale Verzekeringsbank (Svb). Per ultimo september 2000 werden 160.000 uitkeringen aan nabestaanden verstrekt. Het overgrote gedeelte daarvan bestaat uit vrouwen, waarvan het merendeel ouder is dan 55 jaar. Van de personen jonger dan 55 jaar is bijna de helft werkzaam of ontvangt tevens een uitkering van het Uwv. Resteert een percentage van iets meer dan 15% dat door de Gemeente als potentiële doelgroep voor reïntegratie kan worden beschouwd. Het is echter nog zeer de vraag welk deel hiervan daadwerkelijk wil werken en zich bij het CWI laat inschrijven. Anw’ers hebben namelijk geen arbeids- of sollicitatieplicht. Deelname aan een traject is op vrijwillige basis.

De Svb heeft zelf geen taak in de reïntegratie van Anw-gerechtigden. De gemeente Delft zal in overleg treden met de Svb over de informatievoorziening aan Anw-gerechtigden inzake dienstverlening gericht op reïntegratie. Bestandsuitwisseling is in verband met privacy-bescherming niet haalbaar. De gemeente hoeft de Svb niet te informeren over de voorgang en resultaten van trajecten van de Anw-gerechten die via het CWI aan de gemeente zijn overgedragen. Voor de gemeente volstaat rapporteren via de Monitor Scholing en Activering.

 

4. Huidige stand van zaken gemeente Delft.

 

4.1. Aantallen.

Per individuele gemeente is het slechts mogelijk om tot schattingen te komen qua aantallen die op korte termijn willen én kunnen werken. Tot 2001 lieten in Delft gemiddeld zo’n 80 Nug’ers zich inschrijven bij het CWI.  In 2002 (stand oktober) waren dat er slechts 23. 11 fase-2 geïndiceerden, 12 fase-3 geïndiceerden en 0 fase-4 geïndiceerden.

 

4.2. Financiering.

De gemeente heeft extra middelen gekregen ten behoeve van de reïntegratie van de nieuwe doelgroepen. Deze middelen zijn in 2002 geoormerkt toegevoegd aan het Scholings- en activerings budget Wiw (SA budget). Niet opgemaakt budget in 2002 wordt aan het eind van het jaar teruggevorderd. Met ingang van 2003 wordt het Nug-budget ongeoormerkt aan het SA budget toegevoegd.

Omdat de reïntegratie van de nieuwe doelgroepen voor gemeenten een nieuwe taak is, is van het Nug/Anw-reïntegratiebudget 2002 90 % beschikbaar voor reïntegratie-activiteiten en 10 % voor uitvoeringskosten (bijv. voor regie en inkoop, planning en control en case-management).

De gemeente Delft heeft voor reïntegratieactiviteiten van Nug’ers en Anw’ers voor 2002 €. 528.425,- toegevoegd gekregen aan het SA-budget.

Voor 2003 is het Nug/Anw-budget dus niet meer apart te herkennen binnen het SA budget. Totaal is voor 2003 €. 3.2 mln SA budget toegekend.

 

4.3. Inkoop.

De reïntegratie-instrumenten die de gemeente wil inzetten moeten conform de SUWI-eisen aanbesteed worden. Delft heeft gekozen voor de inkoop van complete trajecten. Voor 2002 is voor de opdracht sluitende aanpak Nug’ers een contract afgesloten met Kliq, waardoor de aanpak Nug’ers van 2001 (toen nog onder verantwoordelijkheid van Kliq) gecontinueerd kon worden.

Voor 2003 wordt de opdracht sluitende aanpak Nug'ers en Anw’ers conform de gemeentelijke ‘inkoopprocedure reïntegratiediensten’ aanbesteed.

 

4.4. Staand Beleid 2002.

Naar aanleiding van de overdracht van de reintregatieverantwoordleijkheid heeft de gemeente Delft in de nota “Suwi, de voortgang van de gemeentelijke aanpak” een aantal uitgangspunten vastgesteld:

1.       in 2002 wordt er primair gericht op het zoveel mogelijk bieden van een sluitende aanpak aan diegene die zich melden bij het CWI.

2.       er wordt een maximale taakstelling van 80 Nug en Anw trajecten gehanteerd.

3.       het werkproces t.a.v. de Nug’ers en Anw’ers wordt zo ingericht dat een goed zicht ontstaat op de toeleiding van klanten, de benutting van de middelen en de inzet van de juiste reïntegratietrajecten.

4.       er wordt voorgesteld een gemeentelijk trajectplan te ontwikkelen.

5.       bij de inzet van kinderopvang dient (in afwachting van de Wbk) primair te worden nagegaan of de kinderopvang medegefinancierd kan worden door de (werkgever van de) partner. Daarnaast zijn Nug’ers aangewezen op de algemeen toegankelijke kinderopvangplaatsen (“subsidieplaatsen”), de kinderopvangregeling alleenstaande ouders (KAO) en de Wiw.

 

5. Beleidsuitgangspunten 2003 en verder.

 

5.1. Inleiding.

De gemeente Delft doet verschillende reïntegratieactiviteiten t.a.v. de nieuwe doelgroepen. Dit jaar is voor het eerst invulling gegeven aan de Suwi reïntegratieverantwoordelijkheid. Maar al langer richt de gemeente zich op deelnemers die vallen onder de Wet Inburgering Nieuwkomers (Win). Binnen deze groep vallen ook Nug’ers. Daarnaast worden met integratieactiviteiten voor oudkomers (CPO) ook veel Nug’ers bereikt.

Belangrijk is dus een onderscheid te maken in doelgroepen, het aanbod aan instrumenten, de omvang van de dienstverlening, een heldere kijk op rechten en plichten en de financierinsgstructuur.

 

5.2. Doelgroepen.

De gemeente Delft maakt onderscheid tussen drie “categorieën” Nug’ers:

1. diegenen die zich melden bij het CWI en aanspraak maken op de gemeentelijke reïntegratieverantwoordelijkheid;

2. diegenen die zijn opgenomen in gemeentelijke trajectactiviteiten van Inburgering en CPO.

3. zelfmelders bij het Mondriaan College.

 

Ad.1. Diegenen die zich melden bij het CWI;

Diegenen die zich melden bij het CWI krijgen bij het CWI een kwalificerende intake.
Fase-2/3/4 geïndiceerde klanten worden overgedragen naar de gemeente (T&M) om in aanmerking te komen voor een reïntegratieaanbod. Dit aanbod wordt uit het SA-budget bekostigd.

Ad.2. Deelnemers gemeentelijke trajectactiviteiten Inburgering / CPO.

De als fase-2/3 geindiceerde deelnemers krijgen aanbod conform ad.1. De als fase-4 geïndiceerde deelnemers krijgen een beperkt ITB aanbod. Dit aanbod wordt gefinancierd uit oudkomers- en integratiegelden. Het betreft hier een aanbod waarin het accent ligt in het afmaken van reeds ingezette activiteiten. Fase-4 geindiceerde deelnemers welke gemotiveerd zijn voor een activerend (vervolg)traject kunnen hiervoor in aanmerking komen.

Diegene die via het CPO worden geworven zijn veelal niet door het CWI geïndiceerd en indicering is in de trajectaanpak nog niet aan de orde. Er wordt dan dus ook nog geen beroep gedaan op de gemeentelijke reïntegratieverantwoordelijkheid. De activiteiten voor de groepen die via het CPO worden geworven, vinden onder regie van het CPO plaats en worden uit de oudkomersgelden betaald.

Zodra bij een van deze klanten de stap naar een traject richting werk kan worden gezet, vindt aanmelding plaats bij het CWI en wordt ingestoken op het reïntegratieaanbod van de gemeente.

Ad.3. Zelfmelders Mondriaan college.

In de huidige situatie is er een groep nug’ers die zichzelf hebben aangemeld bij het Mondriaan College en daar taalonderwijs volgen en geen uitkering hebben. Er is geen sprake van een volledig traject.

In het kader van de gemeentelijke regiefunctie wordt voorgesteld alle deelnemers van Mondriaan in een gedifferentieerde trajectaanpak onder te brengen. Op termijn gaat deze groep derhalve volledig op in Ad.1 en 2.

 

5.3. Toepassing reïntegratieinstrumenten / omvang dienstverlening.

Gemeenten hebben een zorgplicht waar het gaat om de reïntegratie van Nug’ers en Anw’ers. Deze zorgplicht is vastgelegd in de Wiw. In beginsel kunnen dan ook alle voorzieningen uit de Wiw worden ingezet. Dit geldt zowel voor de toepassing van het SA budget als voor de Wiw dienstbetrekkingen. De gemeente is echter vrij om kaders aan de trajectaanpak te stellen. De klant is niet geheel vrij om zelf een traject te kiezen. Het dient te gaan om de snelste weg naar werk en dient te passen in de gemeentelijke kaders. De gemeente moet dus uitgangspunten vaststellen ten aanzien van:

 

1. Duur traject:

Het uitgangspunt hierbij dient te zijn: de snelste weg naar werk en aansluiten bij de lokale werkgelegenheidssituatie. Trajecten mogen in beginsel niet langer duren dan 6 maanden.

2. Financiering traject:

            De volgende uitgangspunten worden hierbij voorgesteld:

- Er wordt vooralsnog geen eigen bijdrage van klanten gevraagd.

- Trajecten worden gefinancierd uit het SA-budget.

- In de aanbestedingsprocedure wordt aan reïntegratiebedrijven opgelegd dat de gemiddelde trajectprijs van een Nug-traject maximaal €. 2.500,- mag bedragen.

3. Inhoud reïntegratietrajecten:

- Uitgangspunt is: de kortste weg naar werk. Dat betekent dat daar waar ‘werk’ niet aan de orde is er geen traject ingezet wordt. Dit geeft de volgende uitwerking:

- Aan klanten die door het CWI fase-2/3 zijn geïndiceerd wordt een traject aangeboden door een extern reïntegratiebedrijf of vindt verwijzing naar een arbeidsmarktproject danwel gesubsidieerde arbeid plaats.

- Aan klanten die door het CWI fase-4 zijn geïndiceerd wordt geen traject aangeboden, maar vindt een oriëntatie plaats op het welzijnsaanbod binnen de gemeente Delft;

- Ten behoeve van deze oriëntatie vindt verwijzing plaats naar het Centraal Informatie Punt (CIP). Voorzover van toepassing zal het CIP hiertoe nader ingericht worden.

- Daar waar aan de orde (door het CWI verklaard en door T&M getoetst) kunnen Wiw dienstbetrekkingen toegepast worden.

- Gezien het feit dat de I/D banen een activerend arbeidsmarktinstrument is t.a.v. Abw gerechtigden wordt voorgesteld dit instrument niet t.a.v. de nieuwe doelgroepen in te zetten.

4. Doelgroep.

- Tot de doelgroep van het Nug-beleid rekent de gemeente diegene die zich melden bij het CWI en daar geïndiceerd worden als fase-2/3/4 en aanspraak maken op de reïntegratieverantwoordelijkheid van de gemeente.

 

Met inachtneming van voorliggende beleidsuitgangspunten wordt (samenvattend) het volgende dienstverleningspakket t.a.v. Nug’ers voorgesteld:

 

 

Reïntegratieaanbod Nug’ers en Anw’ers gemeente Delft:

 

1. Fase-2/3 aangemeld via CWI:

- trajectaanbod door extern reïntegratiebedrijf.

- arbeidsmarktproject

- WIW dienstbetrekking

 

2. Fase 4 aangemeld door het CWI

- verwijzing naar informatiepunt.

- trajectaanbod door extern reïntegratiebedrijf.

 

3. Fase-2/3 gemeentelijke trajectactiviteiten Inburgering / CPO.

- verwijzing naar CWI teneinde trajectaanbod door extern reïntegratiebedrijf,

  arbeidsmarktproject / WIW.

 

4. Fase-4 gemeentelijke trajectactiviteiten Inburgering / CPO.

- trajectaanpak Vakteam Activering

- aanpak CPO

 

 

5.4. Inkomenstoets.

Het hanteren van een inkomenstoets wordt niet door de Suwi wetgeving uitgesloten. Het hanteren van een dergelijke toets zou de gemeente de mogelijkheid kunnen beiden apart beleid te formuleren t.a.v. de doelgroep Nug’ers waarvan de partner een hoog inkomen heeft.

Er is op dit punt nog geen jurisprudentie, waardoor op dit moment niet duidelijk is of een dergelijke inkomenstoets in een bezwaar en beroepsprocedure stand houdt. Met name indien dit het enige argument is waarop een mogelijk trajectaanbod wordt afgewezen.

Gezien de zwakke juridische basis, de mogelijke rechtsongelijkheid die gaat ontstaan en de geringe aantallen Nug’ers wordt voorgesteld vooralsnog geen inkomenstoets te hanteren.

 

5.5. Premie-/ incentive-beleid.

Vanaf 2003 bestaan is hierop een nieuw regime van toepassing (afschaffing van de toetrederskorting en verhoging van de arbeidskorting). Dit regime is ook van toepassing op de nieuwe doelgroepen.

Naast de landelijke maatregelen heeft de gemeente Delft een eigen incentivebeleid ontwikkeld. Dit beleid is vooral gericht op diegene die een Abw-uitkering ontvangen. De beoogde doelstellingen liggen op het vlak van armoede(val)bestrijding en koopkrachtbehoud. Gezien de andere achtergrond van de Nug-doelgroep wordt voorgesteld om dit beleid niet op deze doelgroep van toepassing te verklaren.

 

5.6. Kinderopvang.

De beschikbaarheid van kinderopvang zal voor velen uit de nieuwe doelgroep een belangrijke voorwaarde zijn om te gaan werken. Hierbij zal een onderscheid gemaakt moeten worden tussen Nug’ers en Anw’ers.

Anw’ers zijn, daar waar aan de orde, per definitie alleenstaande ouders. Voor de bekostiging van de kinderopvang zal de KOA-regeling (kinderopvangregeling alleenstaande ouders) toegepast worden.

Een belangrijk deel van de Nug’ers heeft een verdienende partner. In die gevallen is het dan ook redelijk om na te gaan of de kinderopvang medegefinancierd kan worden door de (werkgever van de) partner. Wanneer deze mogelijkheid is uitgesloten wordt voorgesteld een andere bekostiging te realiseren, bijv. de kindplaatsenregeling voor twee-oudergezinnen en de KOA-regeling.

 

In dit kader is het van belang alvast melding te maken van een aankomende wetswijziging. In 2004 treedt de Wet Basisvoorziening Kinderopvang (WBK) in werking. In dit wetsvoorstel is opgenomen dat de in de wet vastgelegde doelgroepen waaronder Nug’ers en Anw’ers tijdens het reïntegratietraject en de daaropvolgende sollicitatieperiode, recht hebben op financiering van de kinderopvang als zij dat nodig hebben. De kosten van de kinderopvang worden dan gedeeld door de rijksoverheid, gemeenten en de ouders.

De gemeentelijke bijdrage zal worden gefinancierd door de rijksoverheid en het budget wordt gestort in het gemeentefonds. Met andere woorden, zodra de nieuwe wet in werking is getreden, is er sprake van een gelijkelijk recht op kinderopvang voor alle doelgroepen die onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid vallen.

 

5.7. Werving.

In 2002 heeft de gemeente ervaring opgedaan met het opdrachtgeverschap voor de reïntegratie van de nieuwe doelgroepen. Na afloop van de hieronder liggende reïntegratiekontrakten zal duidelijk worden om welke aantallen het daadwerkelijk gaat, en in hoeverre het door het reïntegratiebedrijf ingezette instrumentarium succesvol blijkt. Eveneens zal dan blijken in hoeverre het door het Rijk ter beschikking gestelde budget voldoende zal zijn om de sluitende aanpak voor de cliënten uit de nieuwe doelgroep te realiseren.

Voorgesteld wordt om als Gemeente Delft vooralsnog niet zelf actief te werven, maar ons primair te richten op klanten die zichzelf melden bij het CWI en naar de gemeente worden doorgeleid. Op termijn zal worden bezien of het noodzakelijk is t.a.v. speciale beroepsrichtingen (bijv. onderwijs, zorg) acties  te organiseren teneinde in desbetrffende richtingen aanvullend arbeidspotentieel te werven.

Op dit moment wordt landelijk vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een campagne gevoerd teneinde herintreedsters te bewegen zich voor de arbeidsmarkt beschikbaar te stellen. De verwachting is dat de campagne tot een meer dan gemiddeld aantal inschrijvers uit de nieuwe doelgroep zal leiden bij de CWI’s.

 

5.8. Voorstel.

1.       Beleidsuitgangspunten gemeentelijk Nug-beleid richten zich op die Nug’ers en Anw’ers welke zich melden bij het CWI en daar geïndiceerd worden als fase-2/3/4 en aanspraak maken op de reïntegratieverantwoordelijkheid van de gemeente;

2.       de aanpak Nug kenmerkt zich door het zo snel mogelijk toeleiden naar werk;

3.       voor diegene die mogelijkheden hebben om toe te treden tot de arbeidsmarkt (fase-2/3) wordt een trajectaanbod ingekocht;

4.       deze trajecten mogen niet langer duren dan 6 maanden;

5.       deze trajecten kennen een maximale gemiddeld trajectprijs van € 2500,-;

6.       er wordt geen eigen bijdrage van klanten gevraagd;

7.       voor diegene waarbij die mogelijkheden er niet meer zijn (fase-4) wordt geen trajectaanbod ingekocht, maar vindt er met de klant een oriëntatie plaats op het welzijnsaanbod binnen de gemeente Delft;

8.       fase-4 geindiceerde deelnemers welke gemotiveerd zijn voor een activerend (vervolg)traject kunnen hiervoor in aanmerking komen.

9.       het trajectaanbod voor fase-2/3 zal bestaan uit complete trajecten door externe reïntegratiebedrijven, meegenomen in de aanbesteding reïntegratietrajecten 2003;

10.   het CIP aanwijzen en inrichten als steun/informatiepunt fase-4 Nug’ers.

11.   de Wiw dienstbetrekkingen worden toegangkelijk gemaakt voor Nug’ers.

12.   I/D banen worden niet voor de nieuwe doelgroepen in gezet.

13.   bij de toeleiding van Nug’ers naar reïntegratieactiviteiten wordt geen inkomenstoets gehanteerd.

14.   het gemeentelijk incentivebeleid wordt niet van toepassing verklaard voor de nieuwe doelgroepen.

15.   bij de inzet van kinderopvang dient (in afwachting van de Wbk) primair te worden nagegaan of de kinderopvang medegefinancierd kan worden door de (werkgever van de) partner.

16.   er wordt primair gericht op het zoveel mogelijk bieden van een sluitende aanpak aan diegene die zich melden bij het CWI.

 

6. Rechten en plichten.

 

6.1. Inleiding.

Formeel hebben de Nug’ers en Anw’ers geen plichten als het gaat om de reïntegratie naar werk. De groep heeft immers geen arbeids- of sollicitatieplicht. De gemeente heeft een zorgplicht waar het gaat om de reïntegratie van Nug’ers en Anw’ers. Deze zorgplicht is vastgelegd in de Wiw. Dit leidt echter niet tot een formeel afdwingbaar recht van Nug’ers en Anw’ers op reïntegratie. De gemeente moet wel middels een beleidsplan kunnen verantwoorden hoe deze zorgplicht is ingevuld.

In het geval reïntegratiemiddelen worden ingezet, ontstaat voor betrokkene wel de plicht dat alle inspanningen worden verricht die nodig zijn om reïntegratie te bevorderen. De gemeente kan er voor kiezen om aan het aanvaarden van een aanbod voor reïntegratie bepaalde plichten te verbinden zoals de plicht tot het afmaken van een traject, het betalen van een eigen bijdrage, plicht tot informatieverstrekking, terugbetalen (deel) trajectkosten bij niet succesvol beëindigen van een traject, etc. Deze verplichtingen kunnen alleen gekoppeld worden aan een door de cliënt getekend trajectplan en moeten hierin expliciet worden opgenomen.

 

6.2. Trajectplan.

In het nieuwe artikel 2.7. Wiw is de aanscherping m.b.t. rechten en plichten van de cliënt als volgt verwoord: “Indien de gemeente ter uitvoering van de taak bedoeld in deze wet ten aanzien van een persoon een plan heeft opgesteld of heeft laten opstellen, gericht op het vergroten van de mogelijkheden tot inschakeling in het arbeidsproces, wordt een exemplaar daarvan door die persoon voor gezien getekend en aan het gemeentebestuur verstrekt. Het plan wordt tevens getekend door het gemeentebestuur.”

In het kader van dit artikel, het art. 70 van de Abw en bij de invoering van het klantmanagement heeft de gemeente Delft een (aan bovenstaande critaria voldoend) trajectplan ontwikkeld. Dit trajectplan (door klant en gemenete ondertekend) zal als basis dienen voor de dienstverlening aan Nug’ers en Anw’ers.

 

Omdat de reïntegratiediensten t.a.v. Nug’ers bij derden worden ingekocht (en geen gelden rechtstreeks aan de betrokkenen wordt verstrekt) is een (Wiw)verordening niet vereist. De algemene subsidieverordening van de gemeente volstaat in deze.

 

6.3. Sanctie.

In tegenstelling tot de Abw’ers beschikt de gemeente in het geval van Nug’ers en Anw’ers niet over de sanctiemogelijkheid om bij gebleken onwelwillendheid te sanctioneren op een uitkering. Er kan echter wel een boete of terugbetalingclausule in het trajectplan opgenomen worden.

Voorgesteld wordt om dit niet te doen, maar om bij verwijtbare nalatigheid van de klant de uitvoering van het trajectplan met onmiddellijke ingang te stoppen.

De huidige ervaring leert dat het toepassen van sancties geen noodzakelijk instrument bij de reïntegratie van Nug’ers is. Dit gezien de motivatie, achtergronden en omvang van de doelgroep. Ook het opzetten van een uitvoeringsorganisatie t.b.v. een mogelijk boete regime lijkt derhalve niet zinvol.

Er zal vooral positief ingezet worden op stimulatie en motivatie. In het bestek t.b.v. de aanbestedingsprocedure voor de inkoop van reïntegratietrajecten zullen reïntegratiebedrijven worden gevraagd hierop een aanpak te ontwikkelen.

 

6.4. Beroepsmogelijkheden.

Ten aanzien van de beroepsmogelijkheid van cliënten inzake een trajectplan (of het niet krijgen daarvan) geldt dat bij een Nug’er of Anw’er er geen sprake is van een aan een uitkering verbonden arbeidsplicht. Een trajectplan is dan ook niet aan te merken als verplichting of voorwaarde, verbonden aan een uitkering. Dat betekent dat het plan ook geen onderdeel is van een publiekrechtelijke uitkeringsbeslissing van de gemeente en staat ook de bezwaar en beroepsprocedure op grond van de Awb hiervoor niet open.

Het trajectplan is wel aan te merken als een overeenkomst tussen gemeente en klant (tweezijdig en op basis van vrijwilligheid). Indien tussen partijen geschillen ontstaan is daarin de burgerlijke rechter bevoegd.

Geheel los hiervan kan sprake zijn van een bij de gemeente te volgen klachtenprocedure. Dat is echter geen rechtsgang en betreft in het algemeen alleen gedragingen en niet de inhoud.

 

6.5. Voorstel.

17.   er wordt gebruik gemaakt van een gemeentelijk trajectplan, waarbij aansluiting wordt gezocht met het te ontwikkelen trajectplan i.h.k.v. art. 70 Abw;

18.   bij verwijtbare nalatigheid van de klant bij de uitvoering van de gemaakte afspraken in het trajectplan wordt de uitvoering van dit plan met onmiddelijke ingang gestopt.

 

7. Financiën.

 

7.1. Nug budget.

Vanaf 2003 wordt het Nug/Anw budget ongeoormerkt aan het SA-budget toegevoegd. Het is dus niet meer apart te herkennen. Totaal is voor 2003 € 3.2 mln SA budget toegekend. 

Verantwoording vindt plaats middels een combinatie van de monitor Scholing en Activering (Mosa) en het jaarlijkse verantwoordingsverslag Wiw. In het Wiw verantwoordingsverslag wordt verantwoording afgelegd voor de besteding van de reïntegratiemiddelen Nug’ers en Anw’ers en via de halfjaarlijkse Mosa wordt  de voortgang van de sluitende aanpak gevolgd en kan ook bezien worden in hoeverre de nieuwe doelgroepen door gemeenten worden bereikt en bediend.

 

 

7.2. Bestedingsvoorstel.

Voorgesteld wordt vanuit het SA-budget € 75.000,- (30 trajecten x € 2.500,-) te reserveren voor de inkoop van reintergratietrajecten Nug’ers/Anw’ers.

 

7.3. Voorstel.

19.   € 75.000,- (30 trajecten x € 2.500,-) te reserveren voor de inkoop van reintergratietrajecten Nug’ers / Anw’ers.

 

 

8. Samenvatting te nemen beslissingen.

 

1.       beleidsuitgangspunten gemeentelijk Nug-beleid richten zich op die Nug’ers en Anw’ers welke zich melden bij het CWI en daar geïndiceerd worden als fase-2/3/4 en aanspraak maken op de reïntegratieverantwoordelijkheid van de gemeente;

2.       de aanpak Nug kenmerkt zich door het zo snel mogelijk toeleiden naar werk;

3.       voor diegene die mogelijkheden hebben om toe te treden tot de arbeidsmarkt (fase-2/3) wordt een trajectaanbod ingekocht;

4.       deze trajecten mogen niet langer duren dan 6 maanden;

5.       deze trajecten kennen een maximale gemiddeld trajectprijs van € 2500,-;

6.       er wordt geen eigen bijdrage van klanten gevraagd;

7.       voor diegene waarbij die mogelijkheden er niet meer zijn (fase-4) wordt geen trajectaanbod ingekocht, maar vindt er met de klant een oriëntatie plaats op het welzijnsaanbod binnen de gemeente Delft;

8.       fase-4 geindiceerde deelnemers welke gemotiveerd zijn voor een activerend (vervolg)traject kunnen hiervoor in aanmerking komen.

9.       het trajectaanbod voor fase-2/3 zal bestaan uit complete trajecten door externe reïntegratiebedrijven, meegenomen in de aanbesteding reïntegratietrajecten 2003;

10.   het CIP aanwijzen en inrichten als steun/informatiepunt fase-4 Nug’ers.

11.   de Wiw dienstbetrekkingen worden toegangkelijk gemaakt voor Nug’ers.

12.   I/D banen worden niet voor de nieuwe doelgroepen in gezet.

13.   bij de toeleiding van Nug’ers naar reïntegratieactiviteiten wordt geen inkomenstoets gehanteerd.

14.   het gemeentelijk incentivebeleid wordt niet van toepassing verklaard voor de nieuwe doelgroepen.

15.   bij de inzet van kinderopvang dient (in afwachting van de Wbk) primair te worden nagegaan of de kinderopvang medegefinancierd kan worden door de (werkgever van de) partner.

16.   er wordt primair gericht op het zoveel mogelijk bieden van een sluitende aanpak aan diegene die zich melden bij het CWI.

17.   er wordt gebruik gemaakt van een gemeentelijk trajectplan, waarbij aansluiting wordt gezocht met het te ontwikkelen trajectplan i.h.k.v. art. 70 Abw;

18.   bij verwijtbare nalatigheid van de klant bij de uitvoering van de gemaakte afspraken in het trajectplan wordt de uitvoering van dit plan met onmiddelijke ingang gestopt.

19.   € 75.000,- (30 trajecten x € 2.500,-) te reserveren voor de inkoop van reïntegratietrajecten Nug’ers / Anw’ers.

 

 


Bijlage

Lijst met afkortingen

 

A&I                  Activering en inburgering

Abw                 Algemene bijstandswet

Anw                 Algemene nabestaanden wet

CIP                  Centraal informatie punt

CPO                 Centraal punt oudkomers

CWI                 Centrum voor werk en inkomen

I/D                    Instroom en doorstroom banen

KAO                 Kinderopvangregeling alleenstaande ouders

Mosa                Monitor scholing en activering

Nug                  Niet uitkeringsgerechtigde

SA-budget        Scholing- en activerings budget

Suwi                 Structuur uitvoering werk en inkomen

Svb                  Sociale verzekeringsbank

T&M                 Toeleiding en monitoring

Uwv                  Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen

Wbk                 Wet basisvoorziening kinderopvang

Win                  Wet inburgering nieuwkomers

Wiw                 Wet inschakeling werkzoekenden