1. Inleiding.
2. De landelijke ontwikkeling t.a.v. de
reïntegratie van Nug’ers en Anw’ers.
3. Omvang en kenmerken doelgroep.
3.1.
Niet-uitkeringsgerechtigden.
3.2. Anw-gerechtigden.
4. Huidige stand van zaken gemeente Delft.
4.1. Aantallen.
4.2. Financiering.
4.3. Inkoop.
4.4. Staand Beleid 2002.
5. Beleidsuitgangspunten 2003 en verder.
5.1. Inleiding.
5.2. Doelgroepen.
5.3. Toepassing
reïntegratieinstrumenten / omvang dienstverlening.
5.4. Inkomenstoets.
5.5. Premie-/
incentive-beleid.
5.6. Kinderopvang.
5.7. Werving.
5.8.
Voorstel.
6. Rechten en plichten.
6.1.
Inleiding.
6.2.
Trajectplan.
6.3. Sanctie.
6.4. Beroepsmogelijkheden.
6.5.
Voorstel.
7. Financiën.
7.1. Nug budget.
7.2.
Bestedingsvoorstel.
7.3.
Voorstel.
8. Samenvatting te nemen beslissingen.
Bijlage:
Lijst met gebruikte afkortingen.
1. Inleiding.
Met de inwerkingtreding van de Suwi wetgeving is de
gemeente verantwoordelijk geworden voor de reïntegratie van
niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden. In de nota’s “Suwi, de
gemeentelijke aanpak” en “Suwi, de voortgang van de gemeentelijke aanpak zijn
een aantal uitgangspunten t.a.v. deze doelgroep vastgesteld, waarbij het accent
lag op voortzetting van het staand beleid omtrent deze groep dat was
vormgegeven door Arbeidsvoorziening, welke voorheen de
reïntegratieverantwoordelijkheid t.a.v. deze groep had.
Voor 2003 is toegezegd een plan van aanpak op te stellen, op basis
waarvan de reïntegratiedienstverlening t.a.v. deze groep voor de komende jaren
vorm kan krijgen.
2. De landelijke ontwikkeling t.a.v. de
reïntegratie van Nug’ers en Anw’ers.
Sinds 1 januari 2002 zijn de gemeenten in het kader
van de inwerkingtreding van de Suwi wetgeving
verantwoordelijk geworden voor de toeleiding en bemiddeling naar werk
van de in de gemeente woonachtige niet-uitkeringsgerechtigden (Nug’ers) en
personen met een uitkering volgens de Algemene nabestaanden wet (Anw’ers).
Het gaat om de groep Nug’ers en Anw’ers met een
afstand tot de arbeidsmarkt waardoor directe bemiddeling naar werk niet tot de
mogelijkheden behoort (fase 2, 3 en 4). Na inschrijving en intake bij het
Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) voor een reïntegratietraject wordt deze
doelgroep doorverwezen naar de Gemeente.
De gemeentelijke reïntegratieverantwoordelijkheid geldt
niet voor fase-1 cliënten en Anw-ers met een samenlopende uitkering van het
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).
Tevens is de sluitende aanpak van toepassing op de
nieuwe doelgroep. Dit houdt in dat de gemeente verplicht is alle personen uit
de doelgroep Nug/Anw die zich als werkloos werkzoekende inschrijven bij het
CWI, voor zover zij een traject nodig hebben en willen, binnen 12 maanden van
werkloosheid een aanbod te doen (er is sprake van instroom in de werkloosheid
als betrokkene zich inschrijft bij het CWI).
Deze voor de gemeenten nieuwe doelgroep heeft echter
geen arbeidsverplichting en zal derhalve op vrijwillige basis deelnemen aan de
voorgestelde trajecten. Gemeenten zijn vrij om contractuele afspraken te maken
met de klanten m.b.t. deelnameverplichting, etc. De klant is niet geheel vrij
om zelf een traject te kiezen. Het moet de snelste weg zijn naar werk en
aansluiten bij de lokale werkgelegenheidssituatie.
3. Omvang en kenmerken doelgroep.
3.1. Niet-uitkeringsgerechtigden.
Landelijk staan bij de CWI’s naar schatting zo’n
120.000 Nug’ers ingeschreven. Het overgrote merendeel daarvan zijn vrouwen. Er
is geen relatie met een uitkering, dus ook geen sollicitatieplicht, waardoor er
een aanzienlijke mate van vrijwilligheid in het spel is. Uit onderzoek blijkt
dan ook, dat een deel van de als werkzoekend ingeschreven Nug’ers niet
daadwerkelijk actief naar werk zoekt en niet sterk geïnteresseerd is in een
traject. Nug’ers die wel geïnteresseerd zijn, zijn vaak erg gemotiveerd en
weten goed wat ze willen.
Per individuele gemeente is het slechts mogelijk om
tot schattingen te komen qua aantallen die op korte termijn willen én kunnen
werken. Ter indicatie: tot 2001 lieten in Delft gemiddeld zo’n 80 Nug'ers zich
inschrijven bij het CWI. In 2002 (stand
oktober) waren dat er nog slechts 23.
De Nug’ers kunnen grofweg opgesplitst worden in 3
categorieën, te weten jongeren, nieuwkomers en herintreedsters.
- Jongeren. Het betreft hier de jongeren die
zich in hun zoektocht naar werk melden bij het CWI, maar die gezien hun
leeftijd en/of thuissituatie geen recht hebben op een uitkering. Voor deze
categorie Nug'ers bestaat al enige tijd een sluitende aanpak middels de Wiw.
- Nieuwkomers. Het betreft hier de
nieuwkomers die deelnemen aan een inburgeringstraject en ingeschreven staan bij
het CWI, maar niet in aanmerking komen voor een uitkering omdat de partner
werkt en voldoende inkomen heeft.
- Herintreedsters. Het betreft de categorie
vrouwen die, na een aantal jaren niet op de arbeidsmarkt gewerkt te hebben weer
aan het arbeidsproces willen deelnemen, en i.v.m. het inkomen van hun partner
niet voor een uitkering in aanmerking komen. De precieze omvang van het
potentiële aantal herintreedsters dat (weer) beschikbaar is voor de
arbeidsmarkt is lastig in te schatten.
3.2. Anw-gerechtigden.
De Algemene nabestaanden wet wordt uitgevoerd door
de Sociale Verzekeringsbank (Svb). Per ultimo september 2000 werden 160.000
uitkeringen aan nabestaanden verstrekt. Het overgrote gedeelte daarvan bestaat
uit vrouwen, waarvan het merendeel ouder is dan 55 jaar. Van de personen jonger
dan 55 jaar is bijna de helft werkzaam of ontvangt tevens een uitkering van het
Uwv. Resteert een percentage van iets meer dan 15% dat door de Gemeente als
potentiële doelgroep voor reïntegratie kan worden beschouwd. Het is echter nog
zeer de vraag welk deel hiervan daadwerkelijk wil werken en zich bij het CWI
laat inschrijven. Anw’ers hebben namelijk geen arbeids- of sollicitatieplicht.
Deelname aan een traject is op vrijwillige basis.
De Svb heeft zelf geen taak in de reïntegratie van
Anw-gerechtigden. De gemeente Delft zal in overleg treden met de Svb over de
informatievoorziening aan Anw-gerechtigden inzake dienstverlening gericht op
reïntegratie. Bestandsuitwisseling is in verband met privacy-bescherming niet
haalbaar. De gemeente hoeft de Svb niet te informeren over de voorgang en
resultaten van trajecten van de Anw-gerechten die via het CWI aan de gemeente
zijn overgedragen. Voor de gemeente volstaat rapporteren via de Monitor
Scholing en Activering.
4. Huidige stand van zaken gemeente Delft.
4.1. Aantallen.
Per individuele gemeente is het slechts mogelijk om
tot schattingen te komen qua aantallen die op korte termijn willen én kunnen
werken. Tot 2001 lieten in Delft gemiddeld zo’n 80 Nug’ers zich inschrijven bij
het CWI. In 2002 (stand oktober) waren
dat er slechts 23. 11 fase-2 geïndiceerden, 12 fase-3 geïndiceerden en 0 fase-4
geïndiceerden.
4.2. Financiering.
De gemeente
heeft extra middelen gekregen ten behoeve van de reïntegratie van de nieuwe
doelgroepen. Deze middelen zijn in 2002 geoormerkt toegevoegd aan het
Scholings- en activerings budget Wiw (SA budget). Niet opgemaakt budget in 2002
wordt aan het eind van het jaar teruggevorderd. Met ingang van 2003 wordt het
Nug-budget ongeoormerkt aan het SA budget toegevoegd.
Omdat de reïntegratie van de nieuwe doelgroepen
voor gemeenten een nieuwe taak is, is van het Nug/Anw-reïntegratiebudget 2002
90 % beschikbaar voor reïntegratie-activiteiten en 10 % voor uitvoeringskosten
(bijv. voor regie en inkoop, planning en control en case-management).
De gemeente Delft heeft voor
reïntegratieactiviteiten van Nug’ers en Anw’ers voor 2002 €. 528.425,-
toegevoegd gekregen aan het SA-budget.
Voor 2003 is het Nug/Anw-budget dus niet meer apart
te herkennen binnen het SA budget. Totaal is voor 2003 €. 3.2 mln SA budget
toegekend.
4.3. Inkoop.
De
reïntegratie-instrumenten die de gemeente wil inzetten moeten conform de
SUWI-eisen aanbesteed worden. Delft heeft gekozen voor de inkoop van complete
trajecten. Voor 2002 is voor de opdracht sluitende aanpak Nug’ers een contract
afgesloten met Kliq, waardoor de aanpak Nug’ers van 2001 (toen nog onder
verantwoordelijkheid van Kliq) gecontinueerd kon worden.
Voor 2003 wordt de
opdracht sluitende aanpak Nug'ers en Anw’ers conform de gemeentelijke
‘inkoopprocedure reïntegratiediensten’ aanbesteed.
4.4. Staand Beleid 2002.
Naar aanleiding van de overdracht van de
reintregatieverantwoordleijkheid heeft de gemeente Delft in de nota “Suwi, de
voortgang van de gemeentelijke aanpak” een aantal uitgangspunten vastgesteld:
1.
in 2002 wordt er primair gericht op het zoveel mogelijk bieden van een
sluitende aanpak aan diegene die zich melden bij het CWI.
2.
er wordt een maximale taakstelling van 80 Nug en Anw trajecten
gehanteerd.
3.
het werkproces t.a.v. de Nug’ers en Anw’ers wordt zo ingericht dat een
goed zicht ontstaat op de toeleiding van klanten, de benutting van de middelen
en de inzet van de juiste reïntegratietrajecten.
4.
er wordt voorgesteld een gemeentelijk trajectplan te ontwikkelen.
5.
bij de inzet van kinderopvang dient (in afwachting van de Wbk) primair
te worden nagegaan of de kinderopvang medegefinancierd kan worden door de
(werkgever van de) partner. Daarnaast zijn Nug’ers aangewezen op de algemeen
toegankelijke kinderopvangplaatsen (“subsidieplaatsen”), de
kinderopvangregeling alleenstaande ouders (KAO) en de Wiw.
5. Beleidsuitgangspunten 2003 en verder.
5.1. Inleiding.
De gemeente Delft doet verschillende
reïntegratieactiviteiten t.a.v. de nieuwe doelgroepen. Dit jaar is voor het
eerst invulling gegeven aan de Suwi reïntegratieverantwoordelijkheid. Maar al
langer richt de gemeente zich op deelnemers die vallen onder de Wet Inburgering
Nieuwkomers (Win). Binnen deze groep vallen ook Nug’ers. Daarnaast worden met
integratieactiviteiten voor oudkomers (CPO) ook veel Nug’ers bereikt.
Belangrijk is dus een onderscheid te maken in
doelgroepen, het aanbod aan instrumenten, de omvang van de dienstverlening, een
heldere kijk op rechten en plichten en de financierinsgstructuur.
5.2. Doelgroepen.
De gemeente Delft maakt onderscheid tussen drie
“categorieën” Nug’ers:
1. diegenen die zich melden bij het CWI en
aanspraak maken op de gemeentelijke reïntegratieverantwoordelijkheid;
2. diegenen die zijn opgenomen in gemeentelijke
trajectactiviteiten van Inburgering en CPO.
3. zelfmelders bij het Mondriaan College.
Ad.1. Diegenen die zich melden bij het CWI;
Diegenen die zich melden
bij het CWI krijgen bij het CWI een kwalificerende intake.
Fase-2/3/4 geïndiceerde klanten worden overgedragen naar de gemeente (T&M)
om in aanmerking te komen voor een reïntegratieaanbod. Dit aanbod wordt uit het
SA-budget bekostigd.
Ad.2.
Deelnemers gemeentelijke trajectactiviteiten Inburgering / CPO.
De als fase-2/3 geindiceerde deelnemers krijgen aanbod conform ad.1. De
als fase-4 geïndiceerde deelnemers krijgen een beperkt ITB aanbod. Dit aanbod
wordt gefinancierd uit oudkomers- en integratiegelden. Het betreft hier een
aanbod waarin het accent ligt in het afmaken van reeds ingezette activiteiten.
Fase-4 geindiceerde deelnemers welke gemotiveerd zijn voor een activerend
(vervolg)traject kunnen hiervoor in aanmerking komen.
Diegene die via het CPO worden geworven zijn veelal niet door het CWI
geïndiceerd en indicering is in de trajectaanpak nog niet aan de orde. Er wordt
dan dus ook nog geen beroep gedaan op de gemeentelijke reïntegratieverantwoordelijkheid.
De activiteiten voor de groepen die via het CPO worden geworven, vinden onder
regie van het CPO plaats en worden uit de oudkomersgelden betaald.
Zodra bij een van deze klanten de stap naar een traject richting werk
kan worden gezet, vindt aanmelding plaats bij het CWI en wordt ingestoken op
het reïntegratieaanbod van de gemeente.
Ad.3. Zelfmelders Mondriaan college.
In de huidige situatie is
er een groep nug’ers die zichzelf hebben aangemeld bij het Mondriaan College en
daar taalonderwijs volgen en geen uitkering hebben. Er is geen sprake van een
volledig traject.
In het kader van de
gemeentelijke regiefunctie wordt voorgesteld alle deelnemers van Mondriaan in
een gedifferentieerde trajectaanpak onder te brengen. Op termijn gaat deze
groep derhalve volledig op in Ad.1 en 2.
5.3. Toepassing reïntegratieinstrumenten / omvang
dienstverlening.
Gemeenten hebben een zorgplicht waar het gaat om de
reïntegratie van Nug’ers en Anw’ers. Deze zorgplicht is vastgelegd in de Wiw. In
beginsel kunnen dan ook alle voorzieningen uit de Wiw worden ingezet. Dit geldt
zowel voor de toepassing van het SA budget als voor de Wiw dienstbetrekkingen.
De gemeente is echter vrij om kaders aan de trajectaanpak te stellen. De klant
is niet geheel vrij om zelf een traject te kiezen. Het dient te gaan om de
snelste weg naar werk en dient te passen in de gemeentelijke kaders. De
gemeente moet dus uitgangspunten vaststellen ten aanzien van:
1. Duur traject:
Het uitgangspunt hierbij
dient te zijn: de snelste weg naar werk en aansluiten bij de lokale
werkgelegenheidssituatie. Trajecten mogen in beginsel niet langer duren dan 6
maanden.
2. Financiering traject:
De volgende uitgangspunten worden hierbij voorgesteld:
-
Er wordt vooralsnog geen eigen bijdrage van klanten gevraagd.
-
Trajecten worden gefinancierd uit het SA-budget.
-
In de aanbestedingsprocedure wordt aan reïntegratiebedrijven opgelegd dat de
gemiddelde trajectprijs van een Nug-traject maximaal €. 2.500,- mag bedragen.
3. Inhoud
reïntegratietrajecten:
-
Uitgangspunt is: de kortste weg naar werk. Dat betekent dat daar waar ‘werk’
niet aan de orde is er geen traject ingezet wordt. Dit geeft de volgende
uitwerking:
-
Aan klanten die door het CWI fase-2/3 zijn geïndiceerd wordt een traject
aangeboden door een extern reïntegratiebedrijf of vindt verwijzing naar een
arbeidsmarktproject danwel gesubsidieerde arbeid plaats.
-
Aan klanten die door het CWI fase-4 zijn geïndiceerd wordt geen traject
aangeboden, maar vindt een oriëntatie plaats op het welzijnsaanbod binnen de gemeente
Delft;
- Ten behoeve van deze
oriëntatie vindt verwijzing plaats naar het Centraal Informatie Punt (CIP).
Voorzover van toepassing zal het CIP hiertoe nader ingericht worden.
- Daar waar aan de orde
(door het CWI verklaard en door T&M getoetst) kunnen Wiw dienstbetrekkingen
toegepast worden.
- Gezien het feit dat de
I/D banen een activerend arbeidsmarktinstrument is t.a.v. Abw gerechtigden
wordt voorgesteld dit instrument niet t.a.v. de nieuwe doelgroepen in te
zetten.
4. Doelgroep.
- Tot de doelgroep van het
Nug-beleid rekent de gemeente diegene die zich melden bij het CWI en daar
geïndiceerd worden als fase-2/3/4 en aanspraak maken op de
reïntegratieverantwoordelijkheid van de gemeente.
Met inachtneming van voorliggende
beleidsuitgangspunten wordt (samenvattend) het volgende dienstverleningspakket
t.a.v. Nug’ers voorgesteld:
Reïntegratieaanbod Nug’ers en Anw’ers
gemeente Delft:
1. Fase-2/3 aangemeld via CWI:
- trajectaanbod door extern
reïntegratiebedrijf.
- arbeidsmarktproject
- WIW dienstbetrekking
2. Fase 4 aangemeld door het CWI
- verwijzing naar informatiepunt.
- trajectaanbod door extern
reïntegratiebedrijf.
3. Fase-2/3 gemeentelijke trajectactiviteiten
Inburgering / CPO.
- verwijzing naar CWI
teneinde trajectaanbod door extern reïntegratiebedrijf,
arbeidsmarktproject / WIW.
4. Fase-4 gemeentelijke trajectactiviteiten
Inburgering / CPO.
-
trajectaanpak Vakteam Activering
-
aanpak CPO
5.4.
Inkomenstoets.
Het hanteren van een
inkomenstoets wordt niet door de Suwi wetgeving uitgesloten. Het hanteren van
een dergelijke toets zou de gemeente de mogelijkheid kunnen beiden apart beleid
te formuleren t.a.v. de doelgroep Nug’ers waarvan de partner een hoog inkomen
heeft.
Er is op dit punt nog
geen jurisprudentie, waardoor op dit moment niet duidelijk is of een dergelijke
inkomenstoets in een bezwaar en beroepsprocedure stand houdt. Met name indien
dit het enige argument is waarop een mogelijk trajectaanbod wordt afgewezen.
Gezien de zwakke
juridische basis, de mogelijke rechtsongelijkheid die gaat ontstaan en de
geringe aantallen Nug’ers wordt voorgesteld vooralsnog geen inkomenstoets te
hanteren.
5.5. Premie-/ incentive-beleid.
Vanaf 2003 bestaan is hierop een nieuw regime van
toepassing (afschaffing van de toetrederskorting en verhoging van de
arbeidskorting). Dit regime is ook van toepassing op de nieuwe doelgroepen.
Naast de landelijke maatregelen heeft de gemeente
Delft een eigen incentivebeleid ontwikkeld. Dit beleid is vooral gericht op
diegene die een Abw-uitkering ontvangen. De beoogde doelstellingen liggen op
het vlak van armoede(val)bestrijding en koopkrachtbehoud. Gezien de andere
achtergrond van de Nug-doelgroep wordt voorgesteld om dit beleid niet op deze
doelgroep van toepassing te verklaren.
5.6. Kinderopvang.
De beschikbaarheid van kinderopvang zal voor velen
uit de nieuwe doelgroep een belangrijke voorwaarde zijn om te gaan werken. Hierbij
zal een onderscheid gemaakt moeten worden tussen Nug’ers en Anw’ers.
Anw’ers zijn, daar waar aan de orde, per definitie
alleenstaande ouders. Voor de bekostiging van de kinderopvang zal de KOA-regeling
(kinderopvangregeling alleenstaande ouders) toegepast worden.
Een belangrijk deel van de Nug’ers heeft een
verdienende partner. In die gevallen is het dan ook redelijk om na te gaan of
de kinderopvang medegefinancierd kan worden door de (werkgever van de) partner.
Wanneer deze mogelijkheid is uitgesloten wordt voorgesteld een andere
bekostiging te realiseren, bijv. de kindplaatsenregeling voor
twee-oudergezinnen en de KOA-regeling.
In dit kader is het van belang alvast melding te
maken van een aankomende wetswijziging. In 2004 treedt de Wet Basisvoorziening
Kinderopvang (WBK) in werking. In dit wetsvoorstel is opgenomen dat de in de
wet vastgelegde doelgroepen waaronder Nug’ers en Anw’ers tijdens het
reïntegratietraject en de daaropvolgende sollicitatieperiode, recht hebben op
financiering van de kinderopvang als zij dat nodig hebben. De kosten van de
kinderopvang worden dan gedeeld door de rijksoverheid, gemeenten en de ouders.
De gemeentelijke bijdrage zal worden gefinancierd
door de rijksoverheid en het budget wordt gestort in het gemeentefonds. Met
andere woorden, zodra de nieuwe wet in werking is getreden, is er sprake van
een gelijkelijk recht op kinderopvang voor alle doelgroepen die onder de
gemeentelijke verantwoordelijkheid vallen.
5.7. Werving.
In 2002 heeft de gemeente ervaring opgedaan met het
opdrachtgeverschap voor de reïntegratie van de nieuwe doelgroepen. Na afloop
van de hieronder liggende reïntegratiekontrakten zal duidelijk worden om welke
aantallen het daadwerkelijk gaat, en in hoeverre het door het
reïntegratiebedrijf ingezette instrumentarium succesvol blijkt. Eveneens zal dan
blijken in hoeverre het door het Rijk ter beschikking gestelde budget voldoende
zal zijn om de sluitende aanpak voor de cliënten uit de nieuwe doelgroep te
realiseren.
Voorgesteld wordt om als Gemeente Delft vooralsnog niet
zelf actief te werven, maar ons primair te richten op klanten die zichzelf
melden bij het CWI en naar de gemeente worden doorgeleid. Op termijn zal worden
bezien of het noodzakelijk is t.a.v. speciale beroepsrichtingen (bijv.
onderwijs, zorg) acties te organiseren
teneinde in desbetrffende richtingen aanvullend arbeidspotentieel te werven.
Op dit moment wordt landelijk vanuit het Ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een campagne gevoerd teneinde
herintreedsters te bewegen zich voor de arbeidsmarkt beschikbaar te stellen. De
verwachting is dat de campagne tot een meer dan gemiddeld aantal inschrijvers
uit de nieuwe doelgroep zal leiden bij de CWI’s.
5.8. Voorstel.
1.
Beleidsuitgangspunten gemeentelijk Nug-beleid richten zich op die
Nug’ers en Anw’ers welke zich melden bij het CWI en daar geïndiceerd worden als
fase-2/3/4 en aanspraak maken op de reïntegratieverantwoordelijkheid van de
gemeente;
2.
de aanpak Nug kenmerkt zich door het zo snel mogelijk toeleiden naar
werk;
3.
voor diegene die mogelijkheden hebben om toe te treden tot de
arbeidsmarkt (fase-2/3) wordt een trajectaanbod ingekocht;
4.
deze trajecten mogen niet langer duren dan 6 maanden;
5.
deze trajecten kennen een maximale gemiddeld trajectprijs van € 2500,-;
6.
er wordt geen eigen bijdrage van klanten
gevraagd;
7.
voor diegene waarbij die mogelijkheden er niet meer zijn (fase-4) wordt
geen trajectaanbod ingekocht, maar vindt er met de klant een oriëntatie plaats
op het welzijnsaanbod binnen de gemeente Delft;
8.
fase-4 geindiceerde deelnemers welke gemotiveerd zijn voor een
activerend (vervolg)traject kunnen hiervoor in aanmerking komen.
9.
het trajectaanbod voor fase-2/3 zal bestaan uit complete trajecten door
externe reïntegratiebedrijven, meegenomen in de aanbesteding
reïntegratietrajecten 2003;
10.
het CIP aanwijzen en inrichten als steun/informatiepunt fase-4 Nug’ers.
11. de Wiw dienstbetrekkingen
worden toegangkelijk gemaakt voor Nug’ers.
12.
I/D banen worden niet voor de nieuwe
doelgroepen in gezet.
13.
bij de toeleiding van Nug’ers naar reïntegratieactiviteiten wordt geen
inkomenstoets gehanteerd.
14.
het gemeentelijk incentivebeleid wordt niet van toepassing verklaard
voor de nieuwe doelgroepen.
15.
bij de inzet van kinderopvang dient (in afwachting van de Wbk) primair
te worden nagegaan of de kinderopvang medegefinancierd kan worden door de
(werkgever van de) partner.
16.
er wordt primair gericht op het zoveel mogelijk bieden van een sluitende
aanpak aan diegene die zich melden bij het CWI.
6. Rechten en plichten.
6.1. Inleiding.
Formeel hebben de Nug’ers
en Anw’ers geen plichten als het gaat om de reïntegratie naar werk. De groep
heeft immers geen arbeids- of sollicitatieplicht. De gemeente heeft een
zorgplicht waar het gaat om de reïntegratie van Nug’ers en Anw’ers. Deze
zorgplicht is vastgelegd in de Wiw. Dit leidt echter niet tot een formeel
afdwingbaar recht van Nug’ers en Anw’ers op reïntegratie. De gemeente moet wel
middels een beleidsplan kunnen verantwoorden hoe deze zorgplicht is ingevuld.
In het geval reïntegratiemiddelen worden ingezet,
ontstaat voor betrokkene wel de plicht dat alle inspanningen worden verricht
die nodig zijn om reïntegratie te bevorderen. De gemeente kan er voor kiezen
om aan het aanvaarden van een aanbod voor reïntegratie bepaalde plichten te
verbinden zoals de plicht tot het afmaken van een traject, het betalen van een
eigen bijdrage, plicht tot informatieverstrekking, terugbetalen (deel)
trajectkosten bij niet succesvol beëindigen van een traject, etc. Deze
verplichtingen kunnen alleen gekoppeld worden aan een door de cliënt getekend
trajectplan en moeten hierin expliciet worden opgenomen.
6.2. Trajectplan.
In het nieuwe artikel 2.7. Wiw is de aanscherping
m.b.t. rechten en plichten van de cliënt als volgt verwoord: “Indien de gemeente
ter uitvoering van de taak bedoeld in deze wet ten aanzien van een persoon een
plan heeft opgesteld of heeft laten opstellen, gericht op het vergroten van de
mogelijkheden tot inschakeling in het arbeidsproces, wordt een exemplaar
daarvan door die persoon voor gezien getekend en aan het gemeentebestuur
verstrekt. Het plan wordt tevens getekend door het gemeentebestuur.”
In het kader van dit artikel, het art. 70 van de
Abw en bij de invoering van het klantmanagement heeft de gemeente Delft een
(aan bovenstaande critaria voldoend) trajectplan ontwikkeld. Dit trajectplan
(door klant en gemenete ondertekend) zal als basis dienen voor de
dienstverlening aan Nug’ers en Anw’ers.
Omdat de
reïntegratiediensten t.a.v. Nug’ers bij derden worden ingekocht (en geen gelden
rechtstreeks aan de betrokkenen wordt verstrekt) is een (Wiw)verordening niet
vereist. De algemene subsidieverordening van de gemeente volstaat in deze.
6.3. Sanctie.
In tegenstelling tot de Abw’ers beschikt de
gemeente in het geval van Nug’ers en Anw’ers niet over de sanctiemogelijkheid
om bij gebleken onwelwillendheid te sanctioneren op een uitkering. Er kan
echter wel een boete of terugbetalingclausule in het trajectplan opgenomen
worden.
Voorgesteld wordt om dit niet te doen, maar om bij
verwijtbare nalatigheid van de klant de uitvoering van het trajectplan met
onmiddellijke ingang te stoppen.
De huidige ervaring leert dat het toepassen van
sancties geen noodzakelijk instrument bij de reïntegratie van Nug’ers is. Dit
gezien de motivatie, achtergronden en omvang van de doelgroep. Ook het opzetten
van een uitvoeringsorganisatie t.b.v. een mogelijk boete regime lijkt derhalve
niet zinvol.
Er zal vooral positief ingezet worden op stimulatie
en motivatie. In het bestek t.b.v. de aanbestedingsprocedure voor de inkoop van
reïntegratietrajecten zullen reïntegratiebedrijven worden gevraagd hierop een
aanpak te ontwikkelen.
6.4.
Beroepsmogelijkheden.
Ten aanzien van de
beroepsmogelijkheid van cliënten inzake een trajectplan (of het niet krijgen
daarvan) geldt dat bij een Nug’er of Anw’er er geen sprake is van een aan een
uitkering verbonden arbeidsplicht. Een trajectplan is dan ook niet aan te
merken als verplichting of voorwaarde, verbonden aan een uitkering. Dat
betekent dat het plan ook geen onderdeel is van een publiekrechtelijke
uitkeringsbeslissing van de gemeente en staat ook de bezwaar en
beroepsprocedure op grond van de Awb hiervoor niet open.
Het trajectplan is wel
aan te merken als een overeenkomst tussen gemeente en klant (tweezijdig en op basis
van vrijwilligheid). Indien tussen partijen geschillen ontstaan is daarin de
burgerlijke rechter bevoegd.
Geheel los hiervan kan
sprake zijn van een bij de gemeente te volgen klachtenprocedure. Dat is echter
geen rechtsgang en betreft in het algemeen alleen gedragingen en niet de
inhoud.
6.5. Voorstel.
17.
er wordt gebruik gemaakt van een gemeentelijk trajectplan, waarbij
aansluiting wordt gezocht met het te ontwikkelen trajectplan i.h.k.v. art. 70
Abw;
18.
bij verwijtbare nalatigheid van de klant bij de uitvoering van de
gemaakte afspraken in het trajectplan wordt de uitvoering van dit plan met
onmiddelijke ingang gestopt.
7. Financiën.
7.1. Nug budget.
Vanaf 2003 wordt het Nug/Anw budget ongeoormerkt
aan het SA-budget toegevoegd. Het is dus niet meer apart te herkennen. Totaal
is voor 2003 € 3.2 mln SA budget toegekend.
Verantwoording vindt plaats middels een combinatie
van de monitor Scholing en Activering (Mosa) en het jaarlijkse
verantwoordingsverslag Wiw. In het Wiw verantwoordingsverslag wordt verantwoording
afgelegd voor de besteding van de reïntegratiemiddelen Nug’ers en Anw’ers en
via de halfjaarlijkse Mosa wordt de
voortgang van de sluitende aanpak gevolgd en kan ook bezien worden in hoeverre
de nieuwe doelgroepen door gemeenten worden bereikt en bediend.
7.2. Bestedingsvoorstel.
Voorgesteld wordt vanuit
het SA-budget € 75.000,- (30 trajecten x € 2.500,-) te reserveren voor de
inkoop van reintergratietrajecten Nug’ers/Anw’ers.
7.3. Voorstel.
19. €
75.000,- (30 trajecten x € 2.500,-) te reserveren voor de inkoop van
reintergratietrajecten Nug’ers / Anw’ers.
8. Samenvatting te nemen beslissingen.
1.
beleidsuitgangspunten gemeentelijk Nug-beleid richten zich op die
Nug’ers en Anw’ers welke zich melden bij het CWI en daar geïndiceerd worden als
fase-2/3/4 en aanspraak maken op de reïntegratieverantwoordelijkheid van de
gemeente;
2.
de aanpak Nug kenmerkt zich door het zo snel mogelijk toeleiden naar
werk;
3.
voor diegene die mogelijkheden hebben om toe te treden tot de
arbeidsmarkt (fase-2/3) wordt een trajectaanbod ingekocht;
4.
deze trajecten mogen niet langer duren dan 6 maanden;
5.
deze trajecten kennen een maximale gemiddeld trajectprijs van € 2500,-;
6.
er wordt geen eigen bijdrage van klanten
gevraagd;
7.
voor diegene waarbij die mogelijkheden er niet meer zijn (fase-4) wordt
geen trajectaanbod ingekocht, maar vindt er met de klant een oriëntatie plaats
op het welzijnsaanbod binnen de gemeente Delft;
8.
fase-4 geindiceerde deelnemers welke gemotiveerd zijn voor een
activerend (vervolg)traject kunnen hiervoor in aanmerking komen.
9.
het trajectaanbod voor fase-2/3 zal bestaan uit complete trajecten door
externe reïntegratiebedrijven, meegenomen in de aanbesteding
reïntegratietrajecten 2003;
10.
het CIP aanwijzen en inrichten als steun/informatiepunt fase-4 Nug’ers.
11. de Wiw dienstbetrekkingen
worden toegangkelijk gemaakt voor Nug’ers.
12.
I/D banen worden niet voor de nieuwe
doelgroepen in gezet.
13.
bij de toeleiding van Nug’ers naar reïntegratieactiviteiten wordt geen
inkomenstoets gehanteerd.
14.
het gemeentelijk incentivebeleid wordt niet van toepassing verklaard
voor de nieuwe doelgroepen.
15.
bij de inzet van kinderopvang dient (in afwachting van de Wbk) primair
te worden nagegaan of de kinderopvang medegefinancierd kan worden door de
(werkgever van de) partner.
16.
er wordt primair gericht op het zoveel mogelijk bieden van een sluitende
aanpak aan diegene die zich melden bij het CWI.
17.
er wordt gebruik gemaakt van een gemeentelijk trajectplan, waarbij
aansluiting wordt gezocht met het te ontwikkelen trajectplan i.h.k.v. art. 70
Abw;
18.
bij verwijtbare nalatigheid van de klant bij de uitvoering van de
gemaakte afspraken in het trajectplan wordt de uitvoering van dit plan met
onmiddelijke ingang gestopt.
19. €
75.000,- (30 trajecten x € 2.500,-) te reserveren voor de inkoop van
reïntegratietrajecten Nug’ers / Anw’ers.
Bijlage
Lijst met afkortingen
A&I Activering
en inburgering
Abw Algemene
bijstandswet
Anw Algemene nabestaanden wet
CIP Centraal informatie punt
CPO Centraal punt oudkomers
CWI Centrum voor werk en inkomen
I/D Instroom en doorstroom banen
KAO Kinderopvangregeling alleenstaande ouders
Mosa Monitor scholing en activering
Nug Niet uitkeringsgerechtigde
SA-budget Scholing- en activerings budget
Suwi Structuur uitvoering werk en inkomen
Svb Sociale verzekeringsbank
T&M Toeleiding en monitoring
Uwv Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen
Wbk Wet basisvoorziening kinderopvang
Win Wet inburgering nieuwkomers
Wiw Wet inschakeling werkzoekenden