In
deze nota wordt een voorstel gedaan tot het verdelen van het gemeentelijke
budget voor subsidies gehandicaptenbeleid voor het jaar 2003. Centraal hierbij
staat het met de subsidies te bereiken resultaat.
Door 4
organisaties zijn in totaal 10 projectaanvragen ingediend, voor een
totaalbedrag van € 52.782,65.
Het subsidieplafond
bedraagt € 12.580,-
Voor de verdeling van het
budget is rekening gehouden met:
Uitgangspunt is dat de te
subsidiëren activiteiten gericht zijn op voorlichting, informatie en belangenbehartiging
ten aanzien van zaken die met een specifiek functiegebrek te maken hebben.
Daar waar sprake is van
meer algemene informatie en belangenbehartiging is het beleid, dat dit wordt
uitgevoerd in een breder verband. Dit geldt ook voor specifieke informatie die
verstrekt kan worden door een gezamenlijk (binnen het panel
gehandicaptenbeleid) op te zetten informatiekanaal, bijvoorbeeld een
info-bulletin of een internet-site. Een verzoek om subsidie voor een dergelijke
activiteit door een enkele organisatie zal daarom niet snel gehonoreerd worden.
Een belangrijke afweging is hier in hoeverre de activiteit zich leent voor een
gezamenlijke aanpak.
Gezien het grote verschil
tussen aangevraagde en beschikbare middelen is het duidelijk, dat ook na een
scherpe hantering van de toewijzingscriteria de overblijvende aanvragen niet
voor 100% gehonoreerd kunnen worden. De hier gehanteerde procedure is, dat
nadat duidelijk is geworden welke aanvragen gehonoreerd kunnen worden, en welk
bedrag daar mee gemoeid is, aan de hand van dat bedrag en het beschikbare
bedrag een percentage wordt vastgesteld dat vervolgens gelijkelijk wordt
toegepast op alle te honoreren aanvragen.
In de loop van 2003 zullen
de toewijzingscriteria in overleg met het Panel gehandicaptenbeleid nog eens
tegen het licht worden gehouden.
Alle ingediende aanvragen
zijn bij de afweging betrokken. Bij vier van de aanvragen ging het van meet af
duidelijk om projectaanvragen, gericht op welomschreven activiteiten, uit te
voeren door de aanvrager. De Organisatie voor mensen met een lichamelijke
handicap Delft (OGD) heeft in eerste instantie haar volledige pakket aan
activiteiten als één projectaanvraag ingediend. Op verzoek van de gemeente is
er een uitsplitsing gemaakt naar vijf te onderscheiden activiteiten, die ieder
afzonderlijk bij de afweging zijn betrokken.
Alle aanvragen zijn
ontvangen vóór de vaststelling van de nieuwe subsidieverordening
Maatschappelijke Activiteiten, vastgesteld op 3 oktober 2002.
De organisatie Delftse Vrienden van Sint Lidwina
vraagt dit jaar voor het eerst subsidie aan bij de gemeente Delft. Doel van de
organisatie is om mensen uit hun isolement te halen door het aanbieden van
diverse activiteiten voor gehandicapten. De organisatie heeft circa 70 leden.
De vereniging organiseert diverse uitstapjes en
bijeenkomsten zoals een busrit naar Schiedam, een rondtoer door het Westland.
Ook wordt voor Kerstmis een adventsviering georganiseerd en is er eenmaal per
jaar een jaarvergadering. De kosten hiervoor zijn voornamelijk vergoedingen in
natura voor vrijwillige chauffeurs.
Tien maal per jaar wordt een contactavond
georganiseerd voor de leden. De kosten hiervoor bestaan uit de huur van de zaal
en een vergoeding in natura voor de vrijwillige chauffeurs die de leden op- en
afhalen.
De begroting die is ingediend is als volgt:
Kosten activiteiten € 6.448
Inkomsten van leden/donateurs €
4.500
Tekort/aanvraag subsidie € 1.948
De activiteiten zijn gericht op lotgenotencontact,
en voldoet daarmee niet aan het criterium van voorlichting en/of
belangenbehartiging ten aanzien van een specifiek functiegebrek.
Voorstel: aanvraag afwijzen
op grond van het feit dat de activiteiten onvoldoende aansluiten op de
uitgangspunten van de gemeente om een bijdrage uit het beperkte budget te
rechtvaardigen.
Doel
is het beschikbaar stellen van NVVS-voorlichtingsmateriaal (folder e.d.) op
minstens 30 locaties in wachtkamers van artsen, ziekenhuizen, apotheken, bij
zorgcentra etc.
Begrote
kosten € 2000,- , geheel te subsidiëren door de gemeente.
De OGD
heeft in eerste instantie haar volledige begroting , € 44.600,-, waarvan €
43.550,- projectkosten en €1050,- vrijwilligersvergoedingen, voorgelegd, en het
tekort, € 42.900,- , als subsidie gevraagd. Bij het opsplitsen is de eigen
dekking niet over de projecten verdeeld, zodat niet geheel duidelijk is welk
bedrag per project wordt aangevraagd. Omdat het verschil maar klein is, vrijwel
het gehele bedrag wordt als subsidie gevraagd, en omdat toch maar een beperkt
gedeelte van de aanvragen gehonoreerd kan worden, is dit bezwaar overkomelijk,
zolang uiteindelijk maar op projectniveau wordt verantwoord.
4.4.1
Internet
De OGD
heeft een eigen internetsite, die regelmatig van actuele informatie moet worden
voorzien. Daarvoor is nodig een bedrag van € 1.600,- waarvoor subsidie wordt gevraagd.
4.4.2 Schriftelijke info
Het
verspreiden van actuele informatie via o.a. een Nieuwsbrief. Kosten en
gevraagde subsidie: €10.000,-
4.4.3
Foldermateriaal
Het
beschikbaar hebben van informatiemateriaal over een groot aantal onderwerpen.
Kosten en gevraagd: € 13.850,-
4.4.4
Thema-dagen
Het
organiseren van thema-bijeenkomsten over onderwerpen, bijvoorbeeld:
ontwikkelingen in de AWBZ, nieuwe hulpmiddelen etc. Gevraagd: € 5000,- Het project heeft betrekking op
voorlichting. Afstemming met de andere gehandicaptenorganisaties kan
plaatsvinden over de vraag welk onderwerp bij wie het meest op zijn plaats is.
Een aantal onderwerpen kan dan door de OGD behandeld worden.
Voorstel:
Aanvraag honoreren, omdat het hier voorlichting betreft over specifieke
onderwerpen. Als voorwaarde stellen dat overleg met andere organisaties
plaatsvindt over de vraag over welke onderwerpen een informatiebehoefte bestaat
en welke organisatie die onderwerpen het best kan behandelen. De hoogte van de
toe te kennen subsidie wordt in hoofdstuk 5 bepaald aan de hand van de
beschikbare middelen.
4.4.5.
spreekuur
De OGD
organiseert een spreekuur voor het geven van informatie, het ondersteunen bij
bijvoorbeeld het opstallen van bezwaarschriften, het kiezen van voorzieningen
etc. Gevraagd wordt een bedrag van € 13.100,-
Het
project heeft betrekking op voorlichting en belangenbehartiging op individueel
niveau, en kan daarom in principe gehonoreerd worden, hoewel een gezamenlijke
aanpak in de toekomst zeker overwogen zou kunnen worden. Daarbij kan, voorzover
de belangenbehartiging betrekking heeft op het ondersteunen bij bezwaar en
beroep, ook de rol van het Instituut Sociale Raadslieden aan de orde komen, dat
immers een vergelijkbare functie heeft.
Voorstel:
aanvraag honoreren. De hoogte van de toe te kennen subsidie wordt in hoofdstuk
5 bepaald aan de hand van de beschikbare middelen.
De
projectbegroting is niet overtuigend. De kosten worden als zeer hoog ingeschat.
Aan te nemen valt dat in de kosten een grote huisvestingscomponent zit,
naast bureaukosten. Op het moment dat een gezamenlijke huisvesting is
gerealiseerd zal deze component wegvallen of naar evenredigheid met het
gebuikersaandeel van de OGD navenant lager worden. Vrijwilligersvergoedingen
komen niet voor subsidie in aanmerking. In de beschikking nadrukkelijk wijzen
op de verplichting van een financiële verantwoording achteraf, en op de te
declareren kostensoorten.
4.4.6
facilitatie gehandicaptenpanel
Naast
de genoemde projecten is door de OGD
een aanvraag ingediend in het kader van haar functioneren in het Panel
Gehandicaptenbeleid. Deze aanvraag valt buiten het kader van deze nota, die
slechts de verdeling van het budget voor projectsubsidies op het terrein van
gehandicaptenbeleid als onderwerp heeft.
4.4.7 voorwaarden
Doordat de OGD haar oorspronkelijke aanvraag op verzoek
van de gemeente heeft opgesplitst in deelactiviteiten, en slechts twee van die
activiteiten slechts deels zijn gehonoreerd, zal bij de subsidieverlening als
voorwaarde moeten worden gesteld dat er op korte termijn alsnog een op de
activiteiten afgestemde sluitende begroting wordt gepresenteerd, aan de hand
waarvan later de afrekening en vaststelling kan plaatsvinden.
Volgens
het bovenstaande kunnen vijf van de aanvragen worden gehonoreerd. De in deze
projecten gevraagde subsidie bedraagt in totaal € 23.850,-, terwijl
€12.580,- beschikbaar is.
1)
Voorgesteld wordt iedere te honoreren aanvraag een evenredig gedeelte van het
beschikbare bedrag toe te kennen, hetgeen neerkomt op bijna 53%.
Dit
resulteert in het volgende overzicht:
Aanvrager |
Project |
Kosten |
Gevraagde
subsidie |
Toegekende Subsidie |
RPV |
Hydrotherapie |
€
9.808,23 |
€
2.000,- |
€
1.055,- |
Vr.
st Lidwina |
div.
activiteiten |
€
6.448,- |
€
1.948,- |
afwijzen |
NVVS |
Voorlichtings- Bijeenkomsten |
€
2.250,- |
€
2.250,- |
€
1.185,- |
,, |
Inloopochtenden |
€
1.500,- |
€
1.500,- |
€ 790,- |
,, |
Info
wachtkamers |
€
2.000,- |
€
2.000,- |
afwijzen |
OGD |
Internet |
€
1.600,- |
€
1.600,- |
afwijzen |
,, |
Schriftelijke
info |
€
10.000,- |
€
10.000,- |
afwijzen |
,, |
Foldermateriaal |
€
13.850,- |
€
13.850,- |
afwijzen |
,, |
Thema-dagen |
€
5.000,- |
€
5.000,- |
€
2.635,- |
,, |
Spreekuur |
€
13.100,- |
€
13.100,- |
€
6.915,- |
Totaal: |
|
|
|
€
12.580,- |
2)
Voorgesteld wordt, conform bovenstaand overzicht de subsidies
gehandicaptenbeleid 2003 te verdelen.
Delft,
8 januari 2002
Marlies
Klijn
Hoofd
vakteam Beleid en Projecten
Jan
Neutel
Beleidsmedewerker