Nota

 

Datum

19-12-2002

Ons Kenmerk

03/000426

Opsteller

Fred Wosgien

Bijlagen

4

Onderwerp

Inkoop reintegratietrajecten 2003

 

 


INHOUD

 

1. Inleiding.

2. De reïntegratieopdracht 2003.

3. Inkoopkader 2003.

4. Procedure.

4.1. Verzoek tot aanmelding.

4.2. Verzoek tot offerte.

4.3. Verificatiegesprek.

4.4. Gunning.

5. Financiën.

6. Besluitvorming.

 

1. Inleiding.

Met de inwerkingtreding van de Suwi wetgeving per 1 januari jl. zijn gemeenten verplicht reïntegratiediensten op de markt aan te besteden. In de gemeentelijke Suwi-nota (02/002472) is de Delftse procedure voor het inkopen van reïntegratietrajecten vastgesteld.

Bij de inzet van reïntegratietrajecten onderscheiden we twee doelgroepen: het zittende bestand en de nieuwe instroom.

In 2002 is de opdracht voor de reintegratie van het zittend bestand aanbesteed. Het betreft hier een contract met een looptijd tot 2004. De opdracht sluitende aanpak nieuwe instroom liep door vanaf 2001 en loopt op 31 december 2002 af. Derhalve is in juli 2002 de aanbestedings procedure sluitende aanpak nieuwe instroom 2003 gestart.

In deze procedure is het inkoopteam in de gunningsfase terecht gekomen. Conform de vastgestelde inkoopprocedure wordt het gunningsvoorstel middels deze nota aan management en bestuur voorgelegd.

 

2. De reïntegratieopdracht 2003.

De reïntegratieopdracht 2003 vindt zijn basis in een aantal gemeentelijke en wettelijke doelstellingen welke zijn verwoord  in de nota “inkoop reïntegratietrajecten 2003 (02/031738)”. Deze doelstellingen kenmerken zich door een sluitende aanpak voor de nieuwe instroom (waaronder ook de niet-uitkeringsgerechtigden), een sluitende aanpak aan cliënten uit het zittend bestand fase-2 en -3 en de toeleiding (in een periode van vier jaar) van eenderde van het fase-4 bestand naar werk.

Daarnaast zijn als beleidsuitgangspunten vastgesteld dat er geïnvesteerd dient te worden in kwaliteit en samenwerking en dat vergelijkings mogelijkheden worden gecreëerd. Op basis hiervan is de hoofdopdracht in tweeen gesplitst en beslaat een periode van twee jaar met de mogelijkheid tot verlenging. In deze periode is het voor de gemeente wel mogelijk de toelevering van kandidaten te stoppen bij mogelijke slechte resultaten van opdrachtnemers.

 

Voor de uitvoering van fase-4 trajecten zijn er op dit moment een tweetal contracten. De nieuwe instroom fase-4 maakt onderdeel uit van de sluitende aanpak opdracht. Voor het zittend bestand is de aanmelding van cliënten onderdeel van het in te voeren klantmanagement en vast te stellen fase-4 aanpak.

Om met deze ontwikkelingen gelijk op te lopen is besloten de aanvullende inkoop en opdrachtformulering fase-4 trajecten zittend bestand 2003 tezamen met de invoering klantmanagement vanaf januari 2003 in te zetten (met beoogde ingangsdatum contracten = 1 juli 2003). Ter overbrugging zal het fase-4 contract met Kliq (omvang 30 trajecten) verlengd worden tot 1 juli 2003.

Voorts is vastgesteld de aanpak fase-2 als een aparte opdracht te formuleren.

 

3. Inkoopkader 2003.

De inkoopbehoefte 2003 is n.a.v. de eerdergenoemde uitgangspunten in de volgende opdrachten te verdelen:

 

Product:           Partner:            Doelgroep:                    Indicatie aantal

trajecten:

 

1.                     Reïntegratie      - nieuwe instroom                      150

Bedrijf 1              fase-3 en 4

                                                 en nuggers

 

2.                     Reïntegratie      - nieuwe instroom                      150

Bedrijf 2              fase-3 en 4

                                                 en nuggers

 

3.                     Reïntegratie      - nieuwe instroom                      50

Bedrijf 3              fase-2

 

4.                     Reïntegratie      - fase-4                                     30

Bedrijf 4              zittend bestand

 

Totaal                                                                                     380

 

4. Procedure.

Centraal in de inkoopprocedure staat  het inkoopteam. Het inkoopteam t.b.v. de onderhavige opdracht bestaat uit medewerkers B&P, JZ, T&M en ISB.

Voor de opdrachten 1, 2 en 3 is besloten deze niet-openbaar onderhands aan te besteden. Hierbij zijn 6 bedrijven uitgenodigd zich aan te melden voor de opdracht en op basis van selectiecriteria 3 bedrijven uit te nodigen te offreren.

Voor opdracht 4 is besloten het contract 2002 met Kliq te verlengen.

 

4.1. Verzoek tot aanmelding.

Er is gekozen voor een onderhandse aanbesteding. De gemeente Delft heeft 6 reïntegratiebedrijven geselecteerd en verzocht interesse te tonen voor het uitvoeren van  opdracht 1 en 2 (TMP Worldwide, Maatwerk, Argonaut, Kliq, Faktor 2 en I/D plein). Deze bedrijven zijn geselecteerd aan de hand van presentaties, ervaringen elders, soort en grootte van de opdracht, netwerk, etc.

Op het verzoek tot aanmelding voor deze opdracht (zie bijlage 1.) hebben alle 6 bedrijven gereageerd.

De gemeente Delft heeft tevens 5 reïntegratiebedrijven geselecteerd en verzocht interesse te tonen voor het uitvoeren van  opdracht 3 (Start reïntegratie, Randstad rentree, Manpower Reïntegratie Services, Luba en Tempo Team)

Op dit verzoek tot aanmelding (zie bijlage 2.) hebben 3 bedrijven gereageerd.

 

Op basis van een selectiekaart heeft het inkoopteam alle verzoeken beoordeeld. Hierbij is gekeken naar ervaringen in het verleden, ervaringen met de doelgroep, regionale kennis, plaatsings- en uitvalpercentage, voldoende vakbekwaamheid personeel, gelegenheid om per 1 januari te starten, continuïteit van de organisatie, etc.

Voor de opdrachten 1 en 2 zijn de 3 bedrijven die de hoogste totaalscore hadden zijn vervolgens gevraagd offerte uit te brengen (zie bijlage 3.). Dit  zijn geworden TMP Worldwide, Kliq en Faktor 2.

Voor de opdracht 3 zijn alle 3 bedrijven gevraagd offerte uit te brengen (zie bijlage 4.). Dit  zijn geworden Start reïntegratie, Randstad rentree en Manpower Reïntegratie Services.

 

4.2. Verzoek tot offerte.

De offertes zijn  door het inkoopteam beoordeeld op aanpak, trajectprijs, doorlooptijd, resultaat en uitval. Aan alle onderdelen is een wegingsfactor toegekend. Vooraf is bepaald dat de som van deze wegingsfactoren moest leiden tot een combinatie van meest gunstige prijs en meest effectieve aanpak.

In deze weging zijn voor opdracht 1 en 2 Kliq en TMP Worldwide als beste aanbieding geselecteerd.

In deze weging is voor opdracht 3 Manpower Reïntegratie services als beste aanbieding geselecteerd.

 

4.3. Verificatiegesprek.

Met de beoogde contractanten is vervolgens een verificatiegesprek gevoerd, waarbij onduidelijkheden zijn weggewerkt en aanvullende vragen zijn gesteld.

In het gesprek is de keus als beste aanbieding door het inkoopteam  bevestigd.

 

4.4. Gunning.

Het inkoopteam stelt derhalve voor op basis van de ingediende offerte en het gevoerde verificatiegesprek voor de opdracht t.b.v. de uitvoering van 300 reïntegratietrajecten sluitende aanpak fase 3-4 te gunnen aan Kliq en TMP en de opdracht t.b.v. de uitvoering van 50 reïntegratietrajecten sluitende aanpak fase-2 te gunnen aan Manpower Reïntegratie Services.

In eerste instantie zal er een voorlopige gunning plaats vinden (om de andere partijen de gelegenheid te bieden een mogelijk bezwaar aan te tekenen), waarna doormiddel van ondertekening van het contract de definitieve gunning zal plaats vinden.

 

5. Financiën.

Voor de inkoop van het totale benodigde volume reïntegratiediensten is vanuit het Scholings en activeringsbudget een bedrag van € 1.800.000,- gereserveerd.

Aan de reïntegratiebedrijven zijn geen minimum aantal klanten gegarandeerd. De juiste besteding en regie uitputting budget wordt gewaarborgd d.m.v. het contract- en budget beheer door vakteam T&M.

 

6. Besluitvorming.

- Akkoord met gunning van de opdracht sluitende aanpak nieuwe instroom 2003 fase-3 en 4 aan Kliq en TMP Worldwide.

- Akkoord met gunning van de opdracht sluitende aanpak nieuwe instroom 2003 fase-2 aan Manpower Reïntegratie Services.