1. Inleiding.
2. De reïntegratieopdracht 2003.
3. Inkoopkader 2003.
4. Procedure.
4.1. Verzoek tot aanmelding.
4.2. Verzoek tot offerte.
4.3. Verificatiegesprek.
4.4. Gunning.
5. Financiën.
6. Besluitvorming.
1. Inleiding.
Met de inwerkingtreding van de Suwi wetgeving per 1
januari jl. zijn gemeenten verplicht reïntegratiediensten op de markt aan te
besteden. In de gemeentelijke Suwi-nota (02/002472) is de Delftse procedure
voor het inkopen van reïntegratietrajecten vastgesteld.
Bij de inzet van reïntegratietrajecten
onderscheiden we twee doelgroepen: het zittende bestand en de nieuwe instroom.
In 2002 is de opdracht voor de reintegratie van het
zittend bestand aanbesteed. Het betreft hier een contract met een looptijd tot
2004. De opdracht sluitende aanpak nieuwe instroom liep door vanaf 2001 en
loopt op 31 december 2002 af. Derhalve is in juli 2002 de aanbestedings
procedure sluitende aanpak nieuwe instroom 2003 gestart.
In deze procedure is het inkoopteam in de
gunningsfase terecht gekomen. Conform de vastgestelde inkoopprocedure wordt het
gunningsvoorstel middels deze nota aan management en bestuur voorgelegd.
2. De reïntegratieopdracht 2003.
De reïntegratieopdracht 2003 vindt zijn basis in
een aantal gemeentelijke en wettelijke doelstellingen welke zijn verwoord in de nota “inkoop reïntegratietrajecten
2003 (02/031738)”. Deze doelstellingen kenmerken zich door een sluitende aanpak
voor de nieuwe instroom (waaronder ook de niet-uitkeringsgerechtigden), een
sluitende aanpak aan cliënten uit het zittend bestand fase-2 en -3 en de
toeleiding (in een periode van vier jaar) van eenderde van het fase-4 bestand
naar werk.
Daarnaast zijn als beleidsuitgangspunten
vastgesteld dat er geïnvesteerd dient te worden in kwaliteit en samenwerking en
dat vergelijkings mogelijkheden worden gecreëerd. Op basis hiervan is de
hoofdopdracht in tweeen gesplitst en beslaat een periode van twee jaar met de
mogelijkheid tot verlenging. In deze periode is het voor de gemeente wel
mogelijk de toelevering van kandidaten te stoppen bij mogelijke slechte
resultaten van opdrachtnemers.
Voor de uitvoering van fase-4 trajecten zijn er op
dit moment een tweetal contracten. De nieuwe instroom fase-4 maakt onderdeel
uit van de sluitende aanpak opdracht. Voor het zittend bestand is de aanmelding
van cliënten onderdeel van het in te voeren klantmanagement en vast te stellen
fase-4 aanpak.
Om met deze ontwikkelingen gelijk op te lopen is
besloten de aanvullende inkoop en opdrachtformulering fase-4 trajecten zittend
bestand 2003 tezamen met de invoering klantmanagement vanaf januari 2003 in te
zetten (met beoogde ingangsdatum contracten = 1 juli 2003). Ter overbrugging
zal het fase-4 contract met Kliq (omvang 30 trajecten) verlengd worden tot 1
juli 2003.
Voorts is vastgesteld de aanpak fase-2 als een
aparte opdracht te formuleren.
3.
Inkoopkader 2003.
De inkoopbehoefte 2003 is n.a.v. de eerdergenoemde
uitgangspunten in de volgende opdrachten te verdelen:
Product: Partner: Doelgroep: Indicatie aantal
trajecten:
1. Reïntegratie - nieuwe instroom 150
Bedrijf 1
fase-3 en 4
en nuggers
2. Reïntegratie - nieuwe instroom 150
Bedrijf 2
fase-3 en 4
en nuggers
3. Reïntegratie - nieuwe instroom 50
Bedrijf 3
fase-2
4. Reïntegratie - fase-4 30
Bedrijf 4
zittend bestand
Totaal 380
4. Procedure.
Centraal in de inkoopprocedure staat het inkoopteam. Het inkoopteam t.b.v. de
onderhavige opdracht bestaat uit medewerkers B&P, JZ, T&M en ISB.
Voor de opdrachten 1, 2 en 3 is besloten deze
niet-openbaar onderhands aan te besteden. Hierbij zijn 6 bedrijven uitgenodigd
zich aan te melden voor de opdracht en op basis van selectiecriteria 3
bedrijven uit te nodigen te offreren.
Voor opdracht 4 is besloten het contract 2002 met
Kliq te verlengen.
4.1. Verzoek tot aanmelding.
Er is gekozen voor een onderhandse aanbesteding. De
gemeente Delft heeft 6 reïntegratiebedrijven geselecteerd en verzocht interesse
te tonen voor het uitvoeren van
opdracht 1 en 2 (TMP Worldwide, Maatwerk, Argonaut, Kliq, Faktor 2 en
I/D plein). Deze bedrijven zijn geselecteerd aan de hand van presentaties,
ervaringen elders, soort en grootte van de opdracht, netwerk, etc.
Op het verzoek tot aanmelding voor deze opdracht
(zie bijlage 1.) hebben alle 6 bedrijven gereageerd.
De gemeente Delft heeft tevens 5
reïntegratiebedrijven geselecteerd en verzocht interesse te tonen voor het
uitvoeren van opdracht 3 (Start
reïntegratie, Randstad rentree, Manpower Reïntegratie Services, Luba en Tempo
Team)
Op dit verzoek tot aanmelding (zie bijlage 2.)
hebben 3 bedrijven gereageerd.
Op basis van een selectiekaart heeft het inkoopteam
alle verzoeken beoordeeld. Hierbij is gekeken naar ervaringen in het verleden,
ervaringen met de doelgroep, regionale kennis, plaatsings- en uitvalpercentage,
voldoende vakbekwaamheid personeel, gelegenheid om per 1 januari te starten,
continuïteit van de organisatie, etc.
Voor de opdrachten 1 en 2 zijn de 3 bedrijven die
de hoogste totaalscore hadden zijn vervolgens gevraagd offerte uit te brengen
(zie bijlage 3.). Dit zijn geworden TMP
Worldwide, Kliq en Faktor 2.
Voor de opdracht 3 zijn alle 3 bedrijven gevraagd
offerte uit te brengen (zie bijlage 4.). Dit
zijn geworden Start reïntegratie, Randstad rentree en Manpower
Reïntegratie Services.
4.2. Verzoek tot offerte.
De offertes zijn
door het inkoopteam beoordeeld op aanpak, trajectprijs, doorlooptijd,
resultaat en uitval. Aan alle onderdelen is een wegingsfactor toegekend. Vooraf
is bepaald dat de som van deze wegingsfactoren moest leiden tot een combinatie
van meest gunstige prijs en meest effectieve aanpak.
In deze weging zijn voor opdracht 1 en 2 Kliq en
TMP Worldwide als beste aanbieding geselecteerd.
In deze weging is voor opdracht 3 Manpower
Reïntegratie services als beste aanbieding geselecteerd.
4.3. Verificatiegesprek.
Met de beoogde contractanten is vervolgens een
verificatiegesprek gevoerd, waarbij onduidelijkheden zijn weggewerkt en
aanvullende vragen zijn gesteld.
In het gesprek is de keus als beste aanbieding door
het inkoopteam bevestigd.
4.4. Gunning.
Het inkoopteam stelt derhalve voor op basis van de
ingediende offerte en het gevoerde verificatiegesprek voor de opdracht t.b.v.
de uitvoering van 300 reïntegratietrajecten sluitende aanpak fase 3-4 te gunnen
aan Kliq en TMP en de opdracht t.b.v. de uitvoering van 50
reïntegratietrajecten sluitende aanpak fase-2 te gunnen aan Manpower Reïntegratie
Services.
In eerste instantie zal er een voorlopige gunning
plaats vinden (om de andere partijen de gelegenheid te bieden een mogelijk
bezwaar aan te tekenen), waarna doormiddel van ondertekening van het contract
de definitieve gunning zal plaats vinden.
5. Financiën.
Voor de inkoop van het totale benodigde volume
reïntegratiediensten is vanuit het Scholings en activeringsbudget een bedrag
van € 1.800.000,- gereserveerd.
Aan de reïntegratiebedrijven zijn geen minimum
aantal klanten gegarandeerd. De juiste besteding en regie uitputting budget
wordt gewaarborgd d.m.v. het contract- en budget beheer door vakteam T&M.
6. Besluitvorming.
- Akkoord met gunning van de opdracht sluitende aanpak nieuwe instroom 2003 fase-3 en 4 aan
Kliq en TMP Worldwide.
- Akkoord met gunning van de opdracht sluitende aanpak nieuwe instroom 2003 fase-2 aan
Manpower Reïntegratie Services.