Nota

 

Datum

17-01-2003

Ons Kenmerk

03/001649

R. Diemers

Bijlagen

3

Onderwerp

Jaarverslagen

 

 


 

Geacht college,

 

 

 

  1. Inleiding

 

Naar aanleiding van het aantal ontvangen jaarverslagen over 2001 van het Instituut Sociaal Raadslieden, de Commissie voor Bezwaar en Beroep en de Gemeentelijke Ombudscommissie treft u hieronder de reactie van de sector Werk, Inkomen en Zorg.

 

  1. Jaarverslag ISR

 

Van de  4.324 hulpvragen die het ISR in 2001 ontving hadden de meeste vragen betrekking op uitkeringen en sociale zekerheid.

Hiervan hadden 331 vragen betrekking op de Algemene bijstandswet. Ten opzichte van 2000 betekende dit een stijging met 33 vragen. Dit betekent  een toename met ca. 10%. Het is voor het eerst sinds 1996 dat er sprake is van een stijging van het aantal hulpvragen op dit vlak.

 

De bijzondere bijstand was in 160 vragen het onderwerp. Ten opzichte van 2000 betekende dit een daling met 5%..

 

Het jaarverslag over 2001 geeft voor WIZ geen concrete punten aan die voor verbetering vatbaar zijn. Uit de “Memorabila’ vallen toch een aantal zaken op, die betrekking hebben op alle organisaties, en niet uitsluitend WIZ:

-          het is belangrijk dat zorgvuldig wordt omgegaan met door klanten verstrekte stukken ter ondersteuning van hun aanvraag.

-          in een aantal gevallen worden klanten tussen verschillende instanties van het kastje naar de muur gestuurd.

-          de zeer gebiedende toon in bepaalde documenten is het ISR bijzonder opgevallen. Het ISR meent dat het een misvatting is dat dit noodzakelijk is om bepaalde punten waterdicht te presenteren.

 

Bij WIZ wordt zorgvuldig omgegaan met stukken die door klanten worden ingeleverd bij de consulent of bij de balie. Klanten kunnen, indien zij dit wensen, een ontvangstbevestiging krijgen indien zij stukken bij de balie van WIZ inleveren. 

 

Door het verstrekken van goede informatie kan voorkomen worden dat klanten ten onrechte worden doorverwezen naar andere instanties. WIZ hecht veel waarde aan het juist informeren van klanten. In de loop van 2003 zal binnen WIZ klantmanagement worden ingevoerd, waardoor alle informatie van en naar klanten door 1 consulent wordt gedaan. Hierdoor wordt voorkomen dat de klant in ieder geval binnen WIZ ten onrechte wordt doorverwezen. In 2003 zal ook periodiek een klantenkrant worden uitgegeven die de informatie naar klanten zal verbeteren.

 

Daar waar WIZ de teksten van haar beschikkingen opnieuw moet bezien zal zij rekening houden met het karakter van de gebruikte teksten. De werkgroep communicatie van het panel werk en inkomen kan hierin mogelijk een rol spelen.

 

Het ISR geeft aan dat de wachttijd voor clienten met een hulpvraag in 2001 is opgelopen naar ongeveer anderhalve tot twee weken. Het ISR vindt dit eigenlijk niet aanvaardbaar. Het ISR is op dit moment hierover in gesprek met de gemeente.

 

 

  1. Jaarverslag Commissie Bezwaar en Beroep.

 

In kamer II worden bezwaarschriften behandeld waarin de primaire besluiten namens B&W door WIZ zijn afgegeven. Deze kamer heeft in 2001 414 bezwaarschriften ontvangen. Ten opzichte van 2000 is dit een kleine stijging, welke wordt veroorzaakt doordat vanaf  2001 ook bezwaarschriften gericht tegen de WVG-woonvoorzieningen in deze kamer worden afgehandeld.

 

Zonder de bezwaarschriften tegen de WVG-woonvoorzieningen is er sprake van een daling met 9% (34 bezwaarschriften) van het aantal ingebrachte bezwaarschriften.

 

Van het totaal aantal bezwaarschriften hadden er 352 betrekking op de Algemene bijstandswet, en 44 bezwaarschriften hadden betrekking op de Wet Voorzieningen Gehandicapten.

Voor de WVG was er in 2001 sprake van een toename met 12 bezwaarschriften. Dit betekent een stijging van 37%.

 

De afhandeling van de bezwaarschriften in 2001 geeft het volgende beeld:

- ongegrond                                                                                           93

- niet ontvankelijk                                                                                   14

- gegrond of gedeeltelijk gegrond                                                             61

- ingetrokken op advies CBB (kennelijk gegrond)                                     136

- ingetrokken overig                                                                               26

Totaal                                                                                                 330

 

 

In een aantal gevallen zijn bezwaarschriften ingetrokken op advies van het CBB. In deze gevallen constateerde de afdeling JZ dat het besluit in eerste aanleg niet juist is geweest, en heeft zij de sector WIZ geadviseerd een ander besluit te nemen. Nadat het eerdere besluit was gewijzigd kon het bezwaarschrift, met instemming van de betrokken klant worden ingetrokken. Dit zijn de bezwaarschriften die in bovenstaand overzicht vermeld staan als kennelijk gegrond.

Op dit moment is WIZ bezig met het inventariseren van deze herziene besluiten om te bezien of daar algemene conclusies uitgetrokken kunnen worden, zodat op deze punten een verbeteractie gestart kan worden.

 

Op basis van bovenstaande gegevens is af te leiden dat het indienen van een bezwaarschrift in 197 gevallen (ca. 60%) succesvol was. Dit is ca. 10% meer dan in 2000.

 

In haar jaarverslag geeft de commissie voor bezwaar en beroep een drietal aanbevelingen:

-          de commissie signaleert dat de bijstandsverordening op een aantal punten in strijd is met de wet en strijdig is met jurisprudentie. Deze verordening is inmiddels aangepast, en sinds 18 november jl. van kracht.

-          Als tweede punt geeft de commissie aan de wijze van terugvordering van ten onrechte verstrekte bijstand, de berekening en de informatievoorziening daarover verbetering behoeft. Het berekenen van het ten onrechte ontvangen bijstandsbedrag is ingewikkeld, zeker als het betreffende bedrag bruto moeten worden terugbetaald. In de terugvorderingsbesluiten, die worden verzonden door het vakteam IBO, staat daarom altijd de naam van de betreffende medewerker genoemd. Deze is altijd bereikbaar om telefonisch uitleg te geven.

-          Ten slotte concludeert de commissie in haar jaarverslag dat verschillende normbedragen in de bijzondere bijstand de afgelopen jaren niet zijn verhoogd met een prijsindex. Januari 2002 zijn deze bedragen inmiddels aangepast. Daarbij is tevens vastgesteld dat deze bedragen jaarlijks zullen worden geindexeerd.

 

In haar overige opmerkingen geeft de commissie aan dat zij een enkele onjuistheid heeft aangetroffen in het handboek. Daarnaast constateerde zij op een enkel punt enige onduidelijkheid. Deze punten zullen met spoed worden aangepast.

 

  1. Jaarverslag Gemeentelijke Ombudscommissie

 

Uit het jaarverslag van de Gemeentelijke Ombudscommssie blijkt dat men in 2001 10 klachten van burgers met betrekking tot WIZ heeft behandeld. Drie ingediende klachten tegen WIZ moeten in 2002 worden afgehandeld.

 

In 2001 werd in 1 geval uitgesproken dat WIZ onbehoorlijk heeft gehandeld. Dit geval had betrekking op een zaak die werd uitgevoerd door een externe partner. De commissie kwam tot dit oordeel omdat men van mening is dat de gemeente verantwoordelijk blijft voor een goede uitvoering van een publieke taak, en zodoende na ontvangen signaelen actie had moeten ondernemen. Daarnaast luidde de klacht in deze zaak brieven stelselmatig niet werden beantwoord.

In 2001 werd in geval uitgesproken dat WIZ deels onbehoorlijk had gehandeld. Dit had betrekking op de houding van de behandelend ambtenaar aan de telefoon, het niet nakomen van bepaalde toezeggingen, en niet tijdige administratieve verwerking van een gewijzigd banknummer.

 

In alle overige gevallen was de commissie van oordeel dat WIZ wel behoorlijk heeft gehandeld, dat de klacht niet ontvankelijk was of dat men niet bevoegd was. In een aantal gevallen werd de klacht ingetrokken of heeft de indiener niet gereageerd op een vraag om nadere informatie.

 

De ombudscommissie doet richting WIZ een aantal aanbevelingen:

-          in het dossier bergen van aantekeningen van telefoongesprekken;

-          in het dossier ondubbelzinnig aantekening maken van alle stukken die naar de klant worden verzonden.

-          verbetering van de communicatie tussen de WVG-adviseurs en het behandelend vakteam.

 

Alle telefoongesprekken, die direct een werkimpuls ten gevolge hebben, worden geregistreerd in een aanvraagbeheersysteem, waarin alle werkimpulsen worden geregistreerd.

Alle afspraken die met een klant worden gemaakt worden genoteerd. De afspraken die met klanten worden gemaakt moeten voor collega’s duidelijk zijn in geval van afwezigheid etc.

 

Van alle specifieke informatie die naar de klanten wordt verzonden, zoals brieven en beschikkingen, wordt altijd een kopie in het dossier geborgen. Hieruit valt ook af te leiden op welk moment deze stukken zijn verzonden.

 

Vanaf september jl. is het werkproces veranderd. Voor het vaststellen van de indicatie wordt gebruikt gemaakt van 1 adviserende instelling, namelijk RIO DWO. Deze geeft een advies aan de gemeente.Het daadwerkelijke besluit op de aangevraagde voorziening ligt bij de gemeente.

Met het RIO wordt op verschillende niveaus overleg gevoerd. De verwachting is dat de communicatie de komende tijd verbetert.

 

Daarnaast doet de commissie nog enkele algemene aanbevelingen:

-          aangewezen contactpersonen moeten, behoudens overmacht zoals ziekte of vakantie, alle contacten met de klant onderhouden;

-          beslissingsprocedures moeten maximaal doorzichtig zijn voor de klant;

-          bij een interne afhandeling van een ingediende klacht moet voldaan worden aan de wettelijke verplichting de klant te horen.

 

Binnen WIZ wordt gewerkt met vaste contactpersonen. Deze zijn geheel verantwoordelijk voor alle contacten richting klant. Volgend jaar, met de invoering van klantmanagement, zal dit verder worden versterkt.

 

De beslissingsprocudures zijn inderdaad mogelijk niet helder voor de klant. Een goede communicatie hierover is noodzakelijk. Met de ontwikkeling van de klantenkrant en de ontwikkeling van ander nieuw voorlichtingsmateriaal zal hiermee rekening worden gehouden.

 

Voor wat betreft de overige punten kan gemeld worden dat WIZ een procedure kent met betrekking tot ingediende klachten. Het horen van de klant maakt daar altijd deel van uit.

 

De genoemde punten die direct op WIZ betrekking hebben zullen kenbaar gemaakt worden aan alle vakteamhoofden, zodat deze punten besproken kunnen worden in hun afdelingsoverleg.

 

  1. Advies Panel werk en Inkomen

 

Het Panel Werk en Inkomen heeft van de nota kennis genomen. Het Panel heeft verder geen opmerkingen (vergadering 15-1-2003).

 

  1. Ten slotte

 

Uit de jaarverslagen blijkt dat het aantal ingediende signalen, hulpvragen, bezwaarschriften en klachten ten opzichte van vorig jaar ongeveer gelijk is gebleven.

 

De verschillende jaarverslagen worden verspreid onder de medewerkers binnen de sector en waarnodig zullen zij worden besproken in overlegsituaties. De opmerkingen in deze jaarverslagen vormen weer een input voor verdere verbeteringen.

De sector zal naar de verschillende organisaties een reactie geven.

 

Wij zijn de verschillende organisaties erkentelijk voor de heldere en inzichtelijke jaarverslagen. De jaarverslagen vormen immers een belangrijke bijdrage aan een verdere verbetering van de dienstverlening.