Onderwerp
Beleidsnota Volwasseneneducatie 2003
1. Uitgangspunten en hoofddoelstelling van volwasseneneducatie in de
gemeente Delft:
2. Samenvatting van de resultaten over 2001
3. Evaluatie over 2002 en beleidspunten 2003
Het modulaire systeem bestendigen
Uitvoeren van de benoemde actiepunten in het resultaatverbeterplan
(RVP)
Verstevigen van de positie van het Praktijk Leer Centrum
Onderzoek naar de groep “zelfmelders”
OnderwijsTechnoCentrum Haaglanden (OTC)
“fase-4 klanten” met een uitkering van de gemeente Delft
Nieuwkomers die onder de WIN vallen.
Jongeren tussen de 18 (16)-23 jaar zonder startkwalificatie.
Klanten met een reďntegratietraject fase 2/3
6. Samenvatting van de actiepunten uit dit beleidsplan
Bijlage : Lijst met afkortingen
Volwasseneneducatie (VE) betekent letterlijk scholing voor volwassenen.
In principe kan iedereen gebruik maken van deze vorm van educatie.
De gemeente Delft heeft er voor gekozen om VE als instrument in te
zetten voor die groep van volwassenen (mensen vanaf 18 jaar) die op dit moment
geen werk hebben, en voor werkenden vanaf 18 jaar met een zwakke
positie op de arbeidsmarkt Mensen die onder deze omschrijving vallen kunnen
gebruik maken van gesubsidieerde VE.
Doelstelling van de gemeente is het realiseren van
maatschappelijke participatie of arbeidsactivering voor inwoners van Delft die
op dit moment geen werk hebben of een zwakke positie op de arbeidsmarkt hebben.
Volwasseneneducatie is een instrument dat bij de realisatie van deze
doelstelling ingezet wordt, bij voorkeur als onderdeel van een traject gericht
op werk of maatschappelijke participatie
Volwasseneneducatie bestaat met name uit taal en scholing waarbij
praktische vaardigheden worden aangeleerd en is hiermee onderdeel van een
traject dat uiteindelijk zoveel mogelijk moet toeleiden naar werk of
maatschappelijke participatie.
Vaak zal educatie vooraf gaan aan een reďntegratietraject of daar
deel van uitmaken.
Vorig
jaar is een uitgebreide nota Volwasseneneducatie verschenen. Deze nota beperkt
zich tot een korte weergave van de resultaten in 2002 en een beschrijving van
de beleidslijnen voor 2003.
Deze
nota is als volgt opgebouwd:
Eerst
wordt een korte samenvatting gegeven van de resultaten van de
volwasseneneducatie 2001. Dan wordt ingegaan op de beleidsuitgangspunten die
voor 2002 geformuleerd waren en worden de uitgangspunten voor 2003 benoemd. Tot
slot volgt een financiële paragraaf en een overzicht van de acties
voortvloeiend uit deze beleidsnotitie.
In
2001 hebben +/- 1500 mensen deelgenomen
aan VE.
VE
maakt in veel gevallen onderdeel uit van een traject. Het totale traject is dan
gericht op werk of maatschappelijke activering, waarbij er na VE pas intensieve
bemiddeling volgt naar de arbeidsmarkt of begeleiding naar maatschappelijke
participatie.Toch zijn er 66 mensen die direct aansluitend aan de scholing werk
gevonden hebben., 80 mensen zijn doorgestroomd naar een vervolgopleiding.128
mensen zijn voortijdig met educatie gestopt.
In
de beleidsnotitie volwasseneneducatie 2002 werden speerpunten benoemd.
Hieronder een overzicht van de resultaten op deze punten en per speerpunt de
voorgenomen acties voor 2003.
In 2002 is het in voorgaande jaren ontwikkeld modulair systeem bestendigd
en verder uitgebouwd. Geplande modules op het gebied van kinderopvang en
doelgroepgerichte taal zijn ontwikkeld. De combinatie met leren in de praktijk
is verder vormgegeven doordat veel cursisten Nederlands ook modules volgen bij
Praktijk Leer Centrum.
Op hoofdlijnen zal dit systeem in 2003 gehandhaafd blijven,
terwijl op onderdelen steeds vernieuwingen plaats zullen blijven vinden.
In het educatie- en
activeringsplan 2001 werd geconstateerd dat er binnen het VE een hoog verzuim
was en een beperkt zicht op de resultaten van VE. Als maatregel hiertegen is in
2001 de nota “RESULTAAT dat STAAT” verschenen (aangeboden aan de commissie van
4 oktober 2001).
Een aantal van de in de
nota genoemde punten is inmiddels verwezenlijkt. Iedereen die taalonderwijs
nodig heeft, wordt hiervoor bij het Mondriaan Regiocollege ingeschreven en de
financiering van educatie in Delft vindt plaats door een bundeling van de
financieringssystematieken.
In het RVP is gekozen
voor een twee sporen beleid:
In 2000 werd afgesproken dat het verzuim van 27 % in 2000 teruggebracht zou worden tot 15% in 2002.
Deze doelstelling is niet gehaald, het verzuim is constant 27 % gebleven.
In de afgelopen jaren zijn er verschillende acties ondernomen om
het verzuim terug te dringen. Zo is de kinderopvang verbeterd, zijn de
lesprogramma’s aangepast en wordt cursisten meer begeleiding geboden. Toch
hebben deze acties niet tot een zichtbaar resultaat geleid.
De aanpak van verzuim zal daarom in 2003 de allerhoogste
prioriteit worden gegeven. Omdat verzuim een complex probleem is zal de aanpak
ervan op verschillende fronten tegelijk plaatsvinden.
Bij de doelstelling uit 2000 werd geen onderscheid gemaakt tussen
geoorloofd en ongeoorloofd verzuim. Dat blijkt in de praktijk niet werkbaar.
Daarom wordt in het eerste kwartaal een splitsing aangebracht tussen geoorloofd
en ongeoorloofd verzuim. Vervolgens wordt op grond daarvan een taakstelling
geformuleerd voor beide soorten verzuim. In het eerste halfjaar van 2003 wordt
een inhaalslag gedaan om beide soorten verzuim omlaag te brengen. Hiervoor
wordt binnen de bestaande budgetten capaciteit vrijgemaakt.
Verder zullen een aantal maatregelen worden genomen om het verzuim
in 2003 terug te dringen. Daarbij hanteren we de volgende uitgangspunten:
Om deze uitgangspunten kracht bij te zetten zullen in elke geval
de volgende maatregelen genomen worden:
·
Alle cursisten die VE volgen zullen in een vorm van traject
genomen worden, en een directere begeleiding krijgen, zodat actie wordt
ondernomen bij geconstateerd verzuim. Deze actie kan bijvoorbeeld bestaan uit
het wegnemen van oorzaken en/of sanctioneren.
·
Met alle deelnemers die op dit moment scholing volgen en met
alle nieuwe deelnemers scholing zal een scholingscontract afgesloten worden
waarin vastgelegd wordt welke rechten en plichten zij hebben. Tevens wordt
daarin vastgelegd wat de sancties zijn bij ongeoorloofd verzuim.
·
Er komt een strengere aanpak van ongeoorloofd verzuim.
o
Voor mensen met een uitkering zal het reguliere
sanctiebeleid uitgevoerd worden (korting op de uitkering);
o
Mensen zonder uitkering.zullen (in het uiterste geval) 20 %
van de cursuskosten moeten terugbetalen.
·
Daar waar randvoorwaarden als kinderopvang e.d. een knelpunt
vormen en de gemeente het knelpunt kan oplossen worden deze knelpunten
opgelost.
·
Het ROC heeft een eigen verantwoordelijkheid in het
terugdringen van verzuim: cursisten moeten worden aangesproken op verzuim, de
regels rondom verzuim dienen de cursisten duidelijk te zijn en het
onderwijsaanbod moet zodanig zijn dat het aansluit op de wensen en behoeften
van de cursisten.
Indien de verzuimaanpak bij Mondriaan in 2003 niet tot de gewenste
resultaten leidt, dan kan dit ertoe leiden dat in 2004 niet alle cursussen meer
voor 100 % door de gemeente gefinancierd zullen worden.
Ad 2b)
Duaal
leren is een speerpunt in landelijk beleid. Bij duaal leren krijgen cursisten
twee trajectonderdelen in samenhang tegelijkertijd aangeboden. Voorbeeld
hiervan is een combinatie van NT2 en praktische vakken, maar duaal kan ook
betekenen het combineren van taallessen met werk of stage. Duaal leren wordt in
Delft vormgegeven o.a. via de combinatie van taal en sport en via het
zogenoemde rotonde-aanbod.Bij dit aanbod kunnen
deelnemers gedurende een periode van 13 weken kennismaken met verschillende
activiteiten in combinatie met Nederlandse taal.
Uit
landelijk onderzoek is gebleken dat de combinatie van taal en praktijk zeer
effectief is als het gaat om het aanleren van taal. Daarom zal dit beleid in
2003 voortgezet worden.
Een
probleem is de toenemende vraag naar avondcursussen, traditioneel vooral
bedoeld voor werkende allochtonen, maar steeds meer gevraagd door Nieuwkomers.
Een avondopleiding van 5 of 7˝ uur per
week biedt echter onvoldoende mogelijkheden om het gewenste resultaat te
behalen, door het beperkte aantal uren, een verminderde opname- capaciteit na
een dag hard werken en hoger verzuim.
Voor 2003 wordt daarom de lijn
ingezet dat nieuwkomers alleen avondopleidingen mogen volgen als ze hiervoor
toestemming krijgen van hun trajectbegeleider. De nieuwkomer moet daarvoor een
gemotiveerd verzoek indienen bij de trajectbegeleider.De nieuwkomer zal daarbij
duidelijk worden gemaakt dat zij zelf verantwoordelijk blijven voor het behalen
van een voldoende niveau Nederlands binnen de gestelde tijd.
De resultaten van het haalbaarheidsonderzoek naar de kansen voor
een breed PLC in Delft hebben ertoe geleid dat de gemeente Delft en het
Mondriaan Regiocollege Educatie Delft
de intentie hebben uitgesproken om de komende jaren verder te investeren
in het PLC. Conform de in 2002 gemaakte afspraken zal ook in 2003 voor een
bedrag van € 363.025,- producten afgenomen van het PLC, mits die producten ook
voldoen aan de eisen van de gemeente, zodat het PLC daadwerkelijk uitgebouwd
kan worden.
In 2002 heeft het PLC meer lessen praktische vaardigheden verzorgd
voor cursisten educatie. In 2003 wordt dit voortgezet.
In 2001 bleek dat 30 % van alle deelnemers aan volwasseneneducatie
niet via de gemeente waren aangemeld. Mensen namen zelf het initiatief. Een
eerste indruk gaf aan dat het hier veelal mensen betreft die oudkomer zijn of
mensen die als fase 4 geďndiceerd zijn, waarvoor nu nog geen sluitend traject
voorhanden is.Vanaf begin 2002 kunnen
mensen die zich aanmelden voor VE dit uitsluitend doen via de gemeente. Mensen
die zich zelf bij school meldden zijn terugverwezen naar het CIP. Op deze
manier zijn inmiddels alle klanten bekend en is duidelijk geworden dat ook in
2002 30 % van alle cursisten op eigen initiatief start met scholing. Van deze
zogenoemde “zelfmelders” behoort 54 % tot de doelgroep oudkomers.
In 2003 is het beleid dat iedereen die VE volgt in een vorm van
traject wordt opgenomen en zo wordt gevolgd en begeleid vanuit de gemeente.
Qua huisvesting zit de volwasseneneducatie nu nog verspreid over
verschillende locaties in de stad. (o.a. op de Röntgenweg en de
Slauerhofflaan). Cursisten moeten soms van de ene lokatie naar de andere. Inmiddels is in overleg met
het Mondriaan Regiocollege besloten
alle VE op 1 lokatie te gaan vestigen. De verwachting
is nu dat de plannen om alle scholing op 1 locatie te huisvesten gerealiseerd
zullen zijn in 2004.
Voor 2003 is dit daarom opnieuw speerpunt van beleid.
Het
OTC heeft een schakelfunctie en een makelaarsrol als het gaat om technische
opleidingen in de regio Haaglanden. Het zou goed zijn de positie van het
technisch onderwijs in Delft met name op het MBO-niveau te versterken. Dit
omdat juist technisch onderwijs voor een deel van de doelgroep van VE de kans
op werk zeer zal vergroten. Voor 2003 wordt daarom als nieuw beleidsactiepunt
benoemd: het uitzoeken op welke manier samenwerking tussen de gemeente Delft en
het OTC vormgegeven kan worden.
In
2001/2002 heeft de gemeente met Stichting Technicom (uitvoerder van de Diensten
en Werkwinkel) een contract afgesloten om een aantal werkervaringsplaatsen in
te zetten ten behoeve van langdurig werkzoekenden.
In
samenspraak met het vakteam Activering en Inburgering is aan StichtingTechnicom
gevraagd om voor een groep Inburgeraars die in hun land van herkomst al de
benodigde ervaring hebben opgedaan in de techniek (breed) een duaal traject te
ontwikkelen. Naast Nederlandse taalles
zal gericht praktijkervaring worden opgedaan op het betreffende
vakgebied. Als extra ondersteuning kan een praktijkgerichte opleiding van het
PLC ingezet worden.
De
praktijkcomponent zal plaatsvinden binnen de Diensten- en Werkwinkel.
Een
eventuele vervolgstap wordt binnen Activering en Inburgering begeleid.
Volwasseneneducatie in Delft richt zich op een aantal doelgroepen:
In Delft is een grote groep mensen die op dit moment niet werkt en
ver van de arbeidsmarkt afstaat. Voor een groot deel betreft dit mensen die een
uitkering krijgen en ingedeeld zijn in fase 4. Deze groep valt qua
onderwijsbehoefte uiteen in drie categorieën:
mensen met een heel grote afstand tot
de arbeidsmarkt,
Het totaal aantal fase 4 klanten dat via de huidige
uitvoeringsorganisatie in 2003 voor VE zal worden aangemeld zal zo’n 300 zijn.
Het gaat hierbij voor een belangrijk deel om allochtonen die naar
Nederland kwamen voordat de WIN van kracht werd. Veel van hen spreken nog
steeds onvoldoende Nederlands. Het Rijk heeft via de “bijdrageregeling
inburgering oudkomers” extra geld voor de groep oudkomers beschikbaar gesteld
en twee doelgroepen geprioriteerd: opvoeders en werklozen. De inkoop van
volwasseneducatie zal hierbij aansluiten.
Het totaal aantal oudkomers die VE zullen volgen zal zo’n 100
zijn.
Voor de groep
nieuwkomers is inmiddels een sluitende aanpak gerealiseerd, dat wil zeggen dat
elke nieuwkomer in Delft begeleid wordt gedurende de periode dat hij/zij onder
de WIN valt en na deze periode (indien noodzakelijk) overgedragen wordt aan een
andere trajectbegeleider.
Om tot inburgering te komen is het voor nieuwkomers in Nederland
noodzakelijk om de Nederlandse taal te beheersen.
Het Delftse beleid kent de volgende speerpunten:
·
De structuur van modulair taalonderwijs maakt het mogelijk
elke nieuwkomer in Delft onderwijs op zijn eigen niveau en in zijn eigen tempo
aan te bieden. Op deze manier wordt optimaal gebruik gemaakt van de 600 uur
Nederlands die per nieuwkomer gefinancierd wordt;
·
Het rendement van scholing wordt verder verbeterd, door
nadrukkelijker te sturen op verzuim en meer combinaties te maken tussen taal en
praktijk, zodat zoveel mogelijk nieuwkomers 18 maanden na de start van hun
inburgering daadwerkelijk aan het werk zijn.
·
De in 2002 ingezette
lijn om voor (zeer)hoog opgeleiden scholing in te kopen waarbij ze in een
versneld tempo kunnen studeren zal in 2003 worden voortgezet. In 2002 ging het
om 7 kandidaten, in 2003 zal het om 15 tot 20 kandidaten gaan.
De verwachting is dat
in 2003 220 nieuwkomers zullen starten met een traject.
De leeftijdsgrens voor volwasseneneducatie wordt gelegd bij 18
jaar.Deze leeftijdsgrens hangt samen met de financiering van
volwasseneneducatie door de Rijksoverheid.
De gemeente Delft streeft er allereerst naar de leerlingen van het
voortgezet onderwijs (VO) waar mogelijk en zoveel mogelijk de noodzakelijke
startkwalificatie binnen het VO te laten halen. Onder startkwalificatie wordt
verstaan: een diploma HAVO, een diploma VWO
of een diploma op minimaal
niveau twee in het secundair beroepsonderwijs (basisberoepsbeoefenaar). Een
diploma V(M)BO/MAVO geeft dus geen startkwalificatie voor de arbeidsmarkt.
De groep jongeren kan in het kader van de volwasseneneducatie
onderscheiden worden in 3 doelgroepen:
Jongeren die binnen het VO geen einddiploma halen
Risicojongeren
AMA’s
Jongeren die binnen het VO geen einddiploma halen
Een aantal Delftse jongeren halen binnen het VO net niet hun
einddiploma. Volwasseneneducatie kan dan een manier zijn om het diploma alsnog
te behalen.Het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC) of de
leerplichtambtenaar kan dispensatie toekennen voor 16 en 17 jarigen zodat zij
gebruik mogen maken van volwasseneneducatie en dan met name het voor HAVO, VWO.,Hexbo en Texbo.
In individuele gevallen kan het RMC besluiten ook voor andere
opleidingen vouchers af te geven.
Risicojongeren
Er is in Delft een groep jongeren die voortijdig de school dreigt
te verlaten. Om deze groep jongeren niet “kwijt” te raken, is op 1 januari 2001
het project “sluitende aanpak 16-23 jarigen” van start gegaan. Dit project zal
in 2003 voortgezet worden. Hoewel de eerste inzet van het project is om
jongeren binnen het reguliere voortgezet onderwijs alsnog hun opleiding af te
laten maken, lukt dat niet in alle gevallen. Voor de jongeren die dat niet lukt
is één van de opties een praktijkfunctietraining bij het PLC. Ook hier geldt
dat de doelgroep voor VE formeel vanaf 18 jaar is, maar bij uitzondering worden
jongeren van 16 en 17 jaar toegelaten. Het PLC kan voor hen een instrument zijn
om aansluiting te vinden bij een reguliere MBO-opleiding, dan wel het hoogste
voor hen haalbare niveau op de arbeidsmarkt te realiseren.
Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers.
Een specifieke deelgroep binnen de jongeren die aandacht vraagt is
de groep alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMA’s).Deze groep
alleenstaande asielzoekers valt tot 18 jaar niet onder de VE. De meeste
AMA’s zijn (partieel) leerplichtig. De voor hen benodigde scholing wordt dan
betaald door het Voortgezet Onderwijs eventueel aangevuld met gelden uit de
egalisatiereserve integratie. Er is echter een groep AMA’s die, als ze hun jaar
verplichte inburgering achter de rug hebben 17 jaar zijn. Zij beschikken dan
veelal nog niet over een startkwalificatie. Om deze jongeren toch een vorm van
scholing te bieden kunnen ze bijvoorbeeld praktijkfunctietrainingen bij het PLC
volgen.
De verwachting is dat net als vorig jaar zo’n 45 jongeren gebruik
zullen maken van VAVO. Wel zullen zij meer vakken volgen dan voorheen, door de
invoering van het studiehuis. Analoog aan 2002 zullen zo’n 40 risicojongeren
gebruik maken van VE. Het aantal AMA’s dat van VE gebruik zal maken zal in 2003
zo’n 30 zijn.
In
Delft bestaat het project onbenut talent. Deelnemers aan dit project
blijken vaak zo’n moeite te hebben met de Nederlandse taal,dat taal een
struikelblok voor ze wordt. Voor hen is VE dan ook toegankelijk. Bij deze groep
is specifiek behoefte aan een cursus waarin aandacht wordt besteed aan het
schrijven van meer ingewikkelde stukken.
In
eerste instantie wordt 1 cursus ingekocht. Blijkt deze succesvol, dan kunnen
later meer cursussen worden ingekocht.
Niet-uitkeringsgerechtigden
fase 4
Delftenaren
zonder uitkering met een grote afstand tot de arbeidsmarkt kunnen op eigen
initiatief gebruik maken van VE. Wel is het zo dat zij gezien de beschikbare
capaciteit in 2003 niet in traject genomen zullen worden.
Op
basis van de ervaring in voorgaande jaren zullen zo’n 120 deelnemersplaatsen
bezet worden binnen de cursussen NT1 en rekenen.
De gemeente Delft koopt bij reďntegratiebedrijven trajecten in die
moeten leiden tot werk. Soms wordt bij deze trajecten scholing noodzakelijk
geacht. Als scholing noodzakelijk is komt hiervoor op basis van een individueel
trajectplan een voorstel.
De
gemeente zal bij de contractonderhandelingen met verschillende
reďntegratiebedrijven eisen stellen aan de te volgen scholing. Bijvoorbeeld
door te stellen dat indien een cliënt op praktisch niveau scholing nodig heeft,
gebruik wordt gemaakt van het PLC. Ook zullen aan reďntegratiebedrijven eisen
gesteld worden over de voor scholing te hanteren tarieven
Voor
2003 zijn de volgende middelen voor VE beschikbaar. Ter informatie is tevens
toegevoegd een overzicht van de bedragen die in 2002 op de begroting stonden en
de mutaties die in de loop van 2002 hebben plaatsgevonden.
Overzicht
financien Volwasseneneducatie 2003 |
|
|
|
|||||
verwachte
inkomsten |
Begroting 2003 |
begroting 2002 |
mutaties
2002 |
|
|
|||
vanuit |
bedrag |
|
|
|
|
|||
Rijksbijdrage
educatie |
€ 1.824.310,00 |
€ 1.690.550,00 |
€
119.094,00 |
€
1.809.644 |
|
|||
Rijksbijdrage
inburgering |
€ 1.159.623,40 |
€ 1.042.820,00 |
€
37.507,00 |
€1.080.3270 |
|
|||
oudkomersgelden |
€
50.000,00 |
€
45.378,00 |
€ - |
€
45.378 |
|
|||
Bijdrage
fonds werk en inkomen |
€
375.730,00 |
€
375.730,00 |
€ - |
€
375.730 |
|
|||
bijdrage
algemene middelen |
€
64.811,00 |
€
64.811,00 |
€
159,00 |
€
64.970 |
|
|||
kinderopvang |
€ - |
€
25.000,00 |
€ - |
€
25.000 |
|
|||
ESF |
|
€
90.765,00 |
€
90.765,00- |
€ - |
|
|||
bijdrage
ID banen |
|
€
7.750,00 |
€
7.750,00- |
- |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Totaal |
€ 3.474.474,40 |
€ 3.342.804,00 |
€
58.245,00 |
€ 3.401.049, |
|
|||
De
mutaties in de rijksbijdragen educatie en inburgering hebben te maken met
indexeringen die door het Rijk toegepast zijn.
De
geplande ESF middelen zijn uiteindelijk niet aangevraagd in 2002 en worden ook
in 2003 niet aangevraagd. Dit heeft te maken met de veranderde regelgeving
rondom ESF.
De
bijdrage ID banen kon uiteindelijk niet ingezet worden omdat er geen mensen met
een ID baan gebruik hebben gemaakt van het educatie-aanbod. Dit geldt ook voor
2003.
Conform afspraken hierover gemaakt in de raamovereenkomst
2002-2005 met het Mondriaan Regiocollege, zal het totaal beschikbare bedrag
voor VE aanbesteed worden bij het Mondriaan Regiocollege voor educatie, waarbij
minimaal € 363.025,- bestemd is voor scholing bij het PLC.
Activiteit |
Wanneer gereed |
Plan van aanpak verzuim |
1e kwartaal 2003 |
Inhaalslag verzuimoffensief |
2e kwartaal 2003 |
Uitvoeren verzuimaanpak |
Hele jaar |
Bestendigen modulair systeem |
Hele jaar |
Opstellen informatiestatuut |
1e kwartaal 2003 |
Opname van alle deelnemers aan VE in vorm
trajectbegeleiding |
In de loop van 2003 |
Verbeteren huisvesting VE |
2004 |
Verder vormgeven samenwerking OTC |
Hele jaar |
ABW Algemene
Bijstands Wet
AMA Alleenstaande
Minderjarige Asielzoeker
Hexbo toeleiding
examenklas havo/beroepsonderwijs
HAVO Hoger
Algemeen Vormend Onderwijs
KSB Kwalificatiestructuur
beroepsonderwijs
KSE Kwalificatiestructuur
educatie
MAVO Middelbaar
Algemeen Vormend Onderwijs
MBO Middelbaar
beroepsonderwijs
NT1 Nederlands
als moedertaal
NT2 Nederlands
als tweede taal
OTC Onderwijs
Techno Centrum
PLC Praktijk
Leer Centrum
RMC Regionaal
Meld- en Coördinatiepunt
ROC Regionaal
Opleidings Centrum
Texbo Toeleiding
examenklas mavo/beroepsonderwijs
VAVO Voortgezet
Algemeen Volwassenen Onderwijs
VE Volwasseneneducatie
VMBO Voorbereidend
Middelbaar Beroepsonderwijs
VO Voortgezet
onderwijs
VWO Voorbereidend
Wetenschappelijk Onderwijs
WEB Wet
Educatie en Beroepsonderwijs
WIN Wet
inburgering Nieuwkomers
Voorgesteld
wordt:
M.E.
Klijn
Hoofd
vakteam beleid en projecten