Nota

 

Datum

28-01-2003

Ons Kenmerk

03/002797

Opsteller

A. Hoekman

Bijlagen

1

Onderwerp

Volwasenenducatie

 

 


Beleidsnota Volwasseneneducatie 2003


 

1.     Uitgangspunten en hoofddoelstelling van volwasseneneducatie in de gemeente Delft: 3

    Inleiding. 3

    Leeswijzer 3

2.     Samenvatting van de resultaten over 2001. 3

3.     Evaluatie over 2002 en beleidspunten 2003. 4

Inleiding. 4

Het modulaire systeem bestendigen. 4

Uitvoeren van de benoemde actiepunten in het resultaatverbeterplan (RVP) 4

Verzuim.. 4

Verstevigen van de positie van het Praktijk Leer Centrum.. 6

Onderzoek naar de groep “zelfmelders” 6

Huisvesting VE verbeteren. 6

OnderwijsTechnoCentrum Haaglanden (OTC) 7

Technicom.. 7

4.     Doelgroepen. 7

“fase-4 klanten” met een uitkering van de gemeente Delft 7

Oudkomers. 7

Nieuwkomers die onder de WIN vallen. 8

Jongeren tussen de 18 (16)-23 jaar zonder startkwalificatie. 8

Overige doelgroepen. 9

Klanten met een reďntegratietraject fase 2/3. 9

5.     Financiën. 10

6.     Samenvatting van de actiepunten uit dit beleidsplan. 11

Bijlage : Lijst met afkortingen. 12

Voorstel: 13

 


Uitgangspunten en hoofddoelstelling van volwasseneneducatie in de gemeente Delft:

Inleiding

Volwasseneneducatie (VE) betekent letterlijk scholing voor volwassenen.

In principe kan iedereen gebruik maken van deze vorm van educatie.

 

De gemeente Delft heeft er voor gekozen om VE als instrument in te zetten voor die groep van volwassenen (mensen vanaf 18 jaar) die op dit moment geen werk hebben, en voor werkenden vanaf 18 jaar met een zwakke positie op de arbeidsmarkt Mensen die onder deze omschrijving vallen kunnen gebruik maken van gesubsidieerde VE.

 

Doelstelling van de gemeente is het realiseren van maatschappelijke participatie of arbeidsactivering voor inwoners van Delft die op dit moment geen werk hebben of een zwakke positie op de arbeidsmarkt hebben. Volwasseneneducatie is een instrument dat bij de realisatie van deze doelstelling ingezet wordt, bij voorkeur als onderdeel van een traject gericht op werk of maatschappelijke participatie

 

Volwasseneneducatie bestaat met name uit taal en scholing waarbij praktische vaardigheden worden aangeleerd en is hiermee onderdeel van een traject dat uiteindelijk zoveel mogelijk moet toeleiden naar werk of maatschappelijke participatie.

Vaak zal educatie vooraf gaan aan een reďntegratietraject of daar deel van uitmaken.

 

Vorig jaar is een uitgebreide nota Volwasseneneducatie verschenen. Deze nota beperkt zich tot een korte weergave van de resultaten in 2002 en een beschrijving van de beleidslijnen voor 2003.

 

Leeswijzer

Deze nota is als volgt opgebouwd:

Eerst wordt een korte samenvatting gegeven van de resultaten van de volwasseneneducatie 2001. Dan wordt ingegaan op de beleidsuitgangspunten die voor 2002 geformuleerd waren en worden de uitgangspunten voor 2003 benoemd. Tot slot volgt een financiële paragraaf en een overzicht van de acties voortvloeiend uit deze beleidsnotitie.

 

1.       Samenvatting van de resultaten over 2001

In 2001 hebben +/-  1500 mensen deelgenomen aan VE.

VE maakt in veel gevallen onderdeel uit van een traject. Het totale traject is dan gericht op werk of maatschappelijke activering, waarbij er na VE pas intensieve bemiddeling volgt naar de arbeidsmarkt of begeleiding naar maatschappelijke participatie.Toch zijn er 66 mensen die direct aansluitend aan de scholing werk gevonden hebben., 80 mensen zijn doorgestroomd naar een vervolgopleiding.128 mensen zijn voortijdig met educatie gestopt.

 

2.       Evaluatie over 2002 en beleidspunten 2003

Inleiding

In de beleidsnotitie volwasseneneducatie 2002 werden speerpunten benoemd. Hieronder een overzicht van de resultaten op deze punten en per speerpunt de voorgenomen acties voor 2003.

 

Het modulaire systeem bestendigen

In 2002 is het in voorgaande jaren ontwikkeld modulair systeem bestendigd en verder uitgebouwd. Geplande modules op het gebied van kinderopvang en doelgroepgerichte taal zijn ontwikkeld. De combinatie met leren in de praktijk is verder vormgegeven doordat veel cursisten Nederlands ook modules volgen bij Praktijk Leer Centrum.

 

Op hoofdlijnen zal dit systeem in 2003 gehandhaafd blijven, terwijl op onderdelen steeds vernieuwingen plaats zullen blijven vinden.

 

Uitvoeren van de benoemde actiepunten in het resultaatverbeterplan (RVP)

In het educatie- en activeringsplan 2001 werd geconstateerd dat er binnen het VE een hoog verzuim was en een beperkt zicht op de resultaten van VE. Als maatregel hiertegen is in 2001 de nota “RESULTAAT dat STAAT” verschenen (aangeboden aan de commissie van 4 oktober 2001).

Een aantal van de in de nota genoemde punten is inmiddels verwezenlijkt. Iedereen die taalonderwijs nodig heeft, wordt hiervoor bij het Mondriaan Regiocollege ingeschreven en de financiering van educatie in Delft vindt plaats door een bundeling van de financieringssystematieken.

In het RVP is gekozen voor een twee sporen beleid:

  1. Vergroten van het inzicht met betrekking tot het rendement op individueel niveau en op doelgroepniveau;
  2. Vergroten van het rendement door :

 

Verzuim

In 2000 werd afgesproken dat het verzuim van 27 % in 2000  teruggebracht zou worden tot 15% in 2002. Deze doelstelling is niet gehaald, het verzuim is constant 27 % gebleven.

In de afgelopen jaren zijn er verschillende acties ondernomen om het verzuim terug te dringen. Zo is de kinderopvang verbeterd, zijn de lesprogramma’s aangepast en wordt cursisten meer begeleiding geboden. Toch hebben deze acties niet tot een zichtbaar resultaat geleid.

De aanpak van verzuim zal daarom in 2003 de allerhoogste prioriteit worden gegeven. Omdat verzuim een complex probleem is zal de aanpak ervan op verschillende fronten tegelijk plaatsvinden.

Bij de doelstelling uit 2000 werd geen onderscheid gemaakt tussen geoorloofd en ongeoorloofd verzuim. Dat blijkt in de praktijk niet werkbaar. Daarom wordt in het eerste kwartaal een splitsing aangebracht tussen geoorloofd en ongeoorloofd verzuim. Vervolgens wordt op grond daarvan een taakstelling geformuleerd voor beide soorten verzuim. In het eerste halfjaar van 2003 wordt een inhaalslag gedaan om beide soorten verzuim omlaag te brengen. Hiervoor wordt binnen de bestaande budgetten capaciteit vrijgemaakt.

 

Verder zullen een aantal maatregelen worden genomen om het verzuim in 2003 terug te dringen. Daarbij hanteren we de volgende uitgangspunten:

Om deze uitgangspunten kracht bij te zetten zullen in elke geval de volgende maatregelen genomen worden:

·         Alle cursisten die VE volgen zullen in een vorm van traject genomen worden, en een directere begeleiding krijgen, zodat actie wordt ondernomen bij geconstateerd verzuim. Deze actie kan bijvoorbeeld bestaan uit het wegnemen van oorzaken en/of sanctioneren.

·         Met alle deelnemers die op dit moment scholing volgen en met alle nieuwe deelnemers scholing zal een scholingscontract afgesloten worden waarin vastgelegd wordt welke rechten en plichten zij hebben. Tevens wordt daarin vastgelegd wat de sancties zijn bij ongeoorloofd verzuim.

 

·         Er komt een strengere aanpak van ongeoorloofd verzuim. 

o        Voor mensen met een uitkering zal het reguliere sanctiebeleid uitgevoerd worden (korting op de uitkering);

o        Mensen zonder uitkering.zullen (in het uiterste geval) 20 % van de cursuskosten moeten terugbetalen.

·         Daar waar randvoorwaarden als kinderopvang e.d. een knelpunt vormen en de gemeente het knelpunt kan oplossen worden deze knelpunten opgelost.

·         Het ROC heeft een eigen verantwoordelijkheid in het terugdringen van verzuim: cursisten moeten worden aangesproken op verzuim, de regels rondom verzuim dienen de cursisten duidelijk te zijn en het onderwijsaanbod moet zodanig zijn dat het aansluit op de wensen en behoeften van de cursisten.

 

Indien de verzuimaanpak bij Mondriaan in 2003 niet tot de gewenste resultaten leidt, dan kan dit ertoe leiden dat in 2004 niet alle cursussen meer voor 100 % door de gemeente gefinancierd zullen worden.

 

Ad 2b)

Duaal leren is een speerpunt in landelijk beleid. Bij duaal leren krijgen cursisten twee trajectonderdelen in samenhang tegelijkertijd aangeboden. Voorbeeld hiervan is een combinatie van NT2 en praktische vakken, maar duaal kan ook betekenen het combineren van taallessen met werk of stage. Duaal leren wordt in Delft vormgegeven o.a. via de combinatie van taal en sport en via het zogenoemde rotonde-aanbod.Bij dit aanbod kunnen deelnemers gedurende een periode van 13 weken kennismaken met verschillende activiteiten in combinatie met Nederlandse taal.

Uit landelijk onderzoek is gebleken dat de combinatie van taal en praktijk zeer effectief is als het gaat om het aanleren van taal. Daarom zal dit beleid in 2003 voortgezet worden.

 

Een probleem is de toenemende vraag naar avondcursussen, traditioneel vooral bedoeld voor werkende allochtonen, maar steeds meer gevraagd door Nieuwkomers. Een avondopleiding van 5 of 7˝  uur per week biedt echter onvoldoende mogelijkheden om het gewenste resultaat te behalen, door het beperkte aantal uren, een verminderde opname- capaciteit na een dag hard werken en hoger verzuim.

Voor 2003 wordt daarom de lijn ingezet dat nieuwkomers alleen avondopleidingen mogen volgen als ze hiervoor toestemming krijgen van hun trajectbegeleider. De nieuwkomer moet daarvoor een gemotiveerd verzoek indienen bij de trajectbegeleider.De nieuwkomer zal daarbij duidelijk worden gemaakt dat zij zelf verantwoordelijk blijven voor het behalen van een voldoende niveau Nederlands binnen de gestelde tijd.

 

Verstevigen van de positie van het Praktijk Leer Centrum

De resultaten van het haalbaarheidsonderzoek naar de kansen voor een breed PLC in Delft hebben ertoe geleid dat de gemeente Delft en het Mondriaan Regiocollege Educatie Delft  de intentie hebben uitgesproken om de komende jaren verder te investeren in het PLC. Conform de in 2002 gemaakte afspraken zal ook in 2003 voor een bedrag van € 363.025,- producten afgenomen van het PLC, mits die producten ook voldoen aan de eisen van de gemeente, zodat het PLC daadwerkelijk uitgebouwd kan worden.

In 2002 heeft het PLC meer lessen praktische vaardigheden verzorgd voor cursisten educatie. In 2003 wordt dit voortgezet.

 

Onderzoek naar de groep “zelfmelders”

In 2001 bleek dat 30 % van alle deelnemers aan volwasseneneducatie niet via de gemeente waren aangemeld. Mensen namen zelf het initiatief. Een eerste indruk gaf aan dat het hier veelal mensen betreft die oudkomer zijn of mensen die als fase 4 geďndiceerd zijn, waarvoor nu nog geen sluitend traject voorhanden is.Vanaf  begin 2002 kunnen mensen die zich aanmelden voor VE dit uitsluitend doen via de gemeente. Mensen die zich zelf bij school meldden zijn terugverwezen naar het CIP. Op deze manier zijn inmiddels alle klanten bekend en is duidelijk geworden dat ook in 2002 30 % van alle cursisten op eigen initiatief start met scholing. Van deze zogenoemde “zelfmelders” behoort 54 % tot de doelgroep oudkomers.

In 2003 is het beleid dat iedereen die VE volgt in een vorm van traject wordt opgenomen en zo wordt gevolgd en begeleid vanuit de gemeente.

 

Huisvesting VE verbeteren

Qua huisvesting zit de volwasseneneducatie nu nog verspreid over verschillende locaties in de stad. (o.a. op de Röntgenweg en de Slauerhofflaan). Cursisten moeten soms van de ene lokatie naar de andere. Inmiddels is in overleg met het Mondriaan Regiocollege  besloten alle VE op 1 lokatie te gaan vestigen. De verwachting is nu dat de plannen om alle scholing op 1 locatie te huisvesten gerealiseerd zullen zijn in 2004.

Voor 2003 is dit daarom opnieuw speerpunt van beleid.

 

OnderwijsTechnoCentrum Haaglanden (OTC)

Het OTC heeft een schakelfunctie en een makelaarsrol als het gaat om technische opleidingen in de regio Haaglanden. Het zou goed zijn de positie van het technisch onderwijs in Delft met name op het MBO-niveau te versterken. Dit omdat juist technisch onderwijs voor een deel van de doelgroep van VE de kans op werk zeer zal vergroten. Voor 2003 wordt daarom als nieuw beleidsactiepunt benoemd: het uitzoeken op welke manier samenwerking tussen de gemeente Delft en het OTC vormgegeven kan worden.

 

Technicom

In 2001/2002 heeft de gemeente met Stichting Technicom (uitvoerder van de Diensten en Werkwinkel) een contract afgesloten om een aantal werkervaringsplaatsen in te zetten ten behoeve van langdurig werkzoekenden.

In samenspraak met het vakteam Activering en Inburgering is aan StichtingTechnicom gevraagd om voor een groep Inburgeraars die in hun land van herkomst al de benodigde ervaring hebben opgedaan in de techniek (breed) een duaal traject te ontwikkelen. Naast Nederlandse taalles  zal gericht praktijkervaring worden opgedaan op het betreffende vakgebied. Als extra ondersteuning kan een praktijkgerichte opleiding van het PLC ingezet worden.

De praktijkcomponent zal plaatsvinden binnen de Diensten- en Werkwinkel.

Een eventuele vervolgstap wordt binnen Activering en Inburgering begeleid.

3.       Doelgroepen

Volwasseneneducatie in Delft richt zich op een aantal doelgroepen:

 

“fase-4 klanten” met een uitkering van de gemeente Delft

In Delft is een grote groep mensen die op dit moment niet werkt en ver van de arbeidsmarkt afstaat. Voor een groot deel betreft dit mensen die een uitkering krijgen en ingedeeld zijn in fase 4. Deze groep valt qua onderwijsbehoefte uiteen in drie categorieën:

 

mensen met een heel grote afstand tot de arbeidsmarkt,

Het totaal aantal fase 4 klanten dat via de huidige uitvoeringsorganisatie in 2003 voor VE zal worden aangemeld zal zo’n 300 zijn.

 

Oudkomers

Het gaat hierbij voor een belangrijk deel om allochtonen die naar Nederland kwamen voordat de WIN van kracht werd. Veel van hen spreken nog steeds onvoldoende Nederlands. Het Rijk heeft via de “bijdrageregeling inburgering oudkomers” extra geld voor de groep oudkomers beschikbaar gesteld en twee doelgroepen geprioriteerd: opvoeders en werklozen. De inkoop van volwasseneducatie zal hierbij aansluiten.

Het totaal aantal oudkomers die VE zullen volgen zal zo’n 100 zijn.

 

Nieuwkomers die onder de WIN vallen.

Voor de groep nieuwkomers is inmiddels een sluitende aanpak gerealiseerd, dat wil zeggen dat elke nieuwkomer in Delft begeleid wordt gedurende de periode dat hij/zij onder de WIN valt en na deze periode (indien noodzakelijk) overgedragen wordt aan een andere trajectbegeleider.

Om tot inburgering te komen is het voor nieuwkomers in Nederland noodzakelijk om de Nederlandse taal te beheersen.

Het Delftse beleid kent de volgende speerpunten:

·         De structuur van modulair taalonderwijs maakt het mogelijk elke nieuwkomer in Delft onderwijs op zijn eigen niveau en in zijn eigen tempo aan te bieden. Op deze manier wordt optimaal gebruik gemaakt van de 600 uur Nederlands die per nieuwkomer gefinancierd wordt;

·         Het rendement van scholing wordt verder verbeterd, door nadrukkelijker te sturen op verzuim en meer combinaties te maken tussen taal en praktijk, zodat zoveel mogelijk nieuwkomers 18 maanden na de start van hun inburgering daadwerkelijk aan het werk zijn.

·         De in 2002 ingezette lijn om voor (zeer)hoog opgeleiden scholing in te kopen waarbij ze in een versneld tempo kunnen studeren zal in 2003 worden voortgezet. In 2002 ging het om 7 kandidaten, in 2003 zal het om 15 tot 20 kandidaten gaan.

De verwachting is dat in 2003 220 nieuwkomers zullen starten met een traject.

 

Jongeren tussen de 18 (16)-23 jaar zonder startkwalificatie.

De leeftijdsgrens voor volwasseneneducatie wordt gelegd bij 18 jaar.Deze leeftijdsgrens hangt samen met de financiering van volwasseneneducatie door de Rijksoverheid.

De gemeente Delft streeft er allereerst naar de leerlingen van het voortgezet onderwijs (VO) waar mogelijk en zoveel mogelijk de noodzakelijke startkwalificatie binnen het VO te laten halen. Onder startkwalificatie wordt verstaan: een diploma HAVO, een diploma VWO  of  een diploma op minimaal niveau twee in het secundair beroepsonderwijs (basisberoepsbeoefenaar). Een diploma V(M)BO/MAVO geeft dus geen startkwalificatie voor de arbeidsmarkt.

De groep jongeren kan in het kader van de volwasseneneducatie onderscheiden worden in 3 doelgroepen:

Jongeren die binnen het VO geen einddiploma halen

Risicojongeren

AMA’s

 

Jongeren die binnen het VO geen einddiploma halen

Een aantal Delftse jongeren halen binnen het VO net niet hun einddiploma. Volwasseneneducatie kan dan een manier zijn om het diploma alsnog te behalen.Het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC) of de leerplichtambtenaar kan dispensatie toekennen voor 16 en 17 jarigen zodat zij gebruik mogen maken van volwasseneneducatie en dan met name het voor  HAVO, VWO.,Hexbo en Texbo.

In individuele gevallen kan het RMC besluiten ook voor andere opleidingen vouchers af te geven.

 

 

Risicojongeren

Er is in Delft een groep jongeren die voortijdig de school dreigt te verlaten. Om deze groep jongeren niet “kwijt” te raken, is op 1 januari 2001 het project “sluitende aanpak 16-23 jarigen” van start gegaan. Dit project zal in 2003 voortgezet worden. Hoewel de eerste inzet van het project is om jongeren binnen het reguliere voortgezet onderwijs alsnog hun opleiding af te laten maken, lukt dat niet in alle gevallen. Voor de jongeren die dat niet lukt is één van de opties een praktijkfunctietraining bij het PLC. Ook hier geldt dat de doelgroep voor VE formeel vanaf 18 jaar is, maar bij uitzondering worden jongeren van 16 en 17 jaar toegelaten. Het PLC kan voor hen een instrument zijn om aansluiting te vinden bij een reguliere MBO-opleiding, dan wel het hoogste voor hen haalbare niveau op de arbeidsmarkt te realiseren.

 

Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers.

Een specifieke deelgroep binnen de jongeren die aandacht vraagt is de groep alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMA’s).Deze groep alleenstaande asielzoekers valt tot 18 jaar niet onder de VE. De meeste AMA’s zijn (partieel) leerplichtig. De voor hen benodigde scholing wordt dan betaald door het Voortgezet Onderwijs eventueel aangevuld met gelden uit de egalisatiereserve integratie. Er is echter een groep AMA’s die, als ze hun jaar verplichte inburgering achter de rug hebben 17 jaar zijn. Zij beschikken dan veelal nog niet over een startkwalificatie. Om deze jongeren toch een vorm van scholing te bieden kunnen ze bijvoorbeeld praktijkfunctietrainingen bij het PLC volgen.

 

De verwachting is dat net als vorig jaar zo’n 45 jongeren gebruik zullen maken van VAVO. Wel zullen zij meer vakken volgen dan voorheen, door de invoering van het studiehuis. Analoog aan 2002 zullen zo’n 40 risicojongeren gebruik maken van VE. Het aantal AMA’s dat van VE gebruik zal maken zal in 2003 zo’n 30 zijn.

 

Overige doelgroepen

In Delft bestaat het project onbenut talent. Deelnemers aan dit project blijken vaak zo’n moeite te hebben met de Nederlandse taal,dat taal een struikelblok voor ze wordt. Voor hen is VE dan ook toegankelijk. Bij deze groep is specifiek behoefte aan een cursus waarin aandacht wordt besteed aan het schrijven van meer ingewikkelde stukken.

In eerste instantie wordt 1 cursus ingekocht. Blijkt deze succesvol, dan kunnen later meer cursussen worden ingekocht.

 

Niet-uitkeringsgerechtigden fase 4

Delftenaren zonder uitkering met een grote afstand tot de arbeidsmarkt kunnen op eigen initiatief gebruik maken van VE. Wel is het zo dat zij gezien de beschikbare capaciteit in 2003 niet in traject genomen zullen worden.

Op basis van de ervaring in voorgaande jaren zullen zo’n 120 deelnemersplaatsen bezet worden binnen de cursussen NT1 en rekenen.

 

Klanten met een reďntegratietraject fase 2/3

De gemeente Delft koopt bij reďntegratiebedrijven trajecten in die moeten leiden tot werk. Soms wordt bij deze trajecten scholing noodzakelijk geacht. Als scholing noodzakelijk is komt hiervoor op basis van een individueel trajectplan een voorstel.

De gemeente zal bij de contractonderhandelingen met verschillende reďntegratiebedrijven eisen stellen aan de te volgen scholing. Bijvoorbeeld door te stellen dat indien een cliënt op praktisch niveau scholing nodig heeft, gebruik wordt gemaakt van het PLC. Ook zullen aan reďntegratiebedrijven eisen gesteld worden over de voor scholing te hanteren tarieven

4.       Financiën

Voor 2003 zijn de volgende middelen voor VE beschikbaar. Ter informatie is tevens toegevoegd een overzicht van de bedragen die in 2002 op de begroting stonden en de mutaties die in de loop van 2002 hebben plaatsgevonden.

 

 

Overzicht financien Volwasseneneducatie 2003

 

 

 

verwachte inkomsten

 Begroting 2003

 begroting 2002

mutaties 2002

 

 

 

vanuit

 bedrag

 

 

 

 

Rijksbijdrage educatie

 € 1.824.310,00

 € 1.690.550,00

     119.094,00

   1.809.644

 

Rijksbijdrage inburgering

 € 1.159.623,40

 € 1.042.820,00

       37.507,00

€1.080.3270

 

oudkomersgelden

       50.000,00

       45.378,00

                  -  

       45.378

 

Bijdrage fonds werk en inkomen

     375.730,00

     375.730,00

                  -  

     375.730

 

bijdrage algemene middelen

       64.811,00

       64.811,00

           159,00

       64.970

 

kinderopvang

                  -  

       25.000,00

                  -  

       25.000

 

ESF

 

       90.765,00

       90.765,00-

                  -  

 

bijdrage ID banen

 

         7.750,00

         7.750,00-

 -

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

 € 3.474.474,40

 € 3.342.804,00

       58.245,00

   3.401.049,

 

De mutaties in de rijksbijdragen educatie en inburgering hebben te maken met indexeringen die door het Rijk toegepast zijn.

 

De geplande ESF middelen zijn uiteindelijk niet aangevraagd in 2002 en worden ook in 2003 niet aangevraagd. Dit heeft te maken met de veranderde regelgeving rondom ESF.

De bijdrage ID banen kon uiteindelijk niet ingezet worden omdat er geen mensen met een ID baan gebruik hebben gemaakt van het educatie-aanbod. Dit geldt ook voor 2003.

 

Conform afspraken hierover gemaakt in de raamovereenkomst 2002-2005 met het Mondriaan Regiocollege, zal het totaal beschikbare bedrag voor VE aanbesteed worden bij het Mondriaan Regiocollege voor educatie, waarbij minimaal € 363.025,- bestemd is voor scholing bij het PLC.

 

 

 

5.       Samenvatting van de actiepunten uit dit beleidsplan

Activiteit

Wanneer gereed

Plan van aanpak verzuim

1e kwartaal 2003

Inhaalslag verzuimoffensief

2e kwartaal 2003

Uitvoeren verzuimaanpak

Hele jaar

Bestendigen modulair systeem

Hele jaar

Opstellen informatiestatuut

1e kwartaal 2003

Opname van alle deelnemers aan VE in vorm trajectbegeleiding

In de loop van 2003

Verbeteren huisvesting VE

2004

Verder vormgeven samenwerking OTC

Hele jaar

 


 

Bijlage : Lijst met afkortingen

 

ABW                Algemene Bijstands Wet

AMA                Alleenstaande Minderjarige Asielzoeker

Hexbo              toeleiding examenklas havo/beroepsonderwijs

HAVO              Hoger Algemeen Vormend Onderwijs

KSB                 Kwalificatiestructuur beroepsonderwijs

KSE                 Kwalificatiestructuur educatie

MAVO              Middelbaar Algemeen Vormend Onderwijs

MBO                Middelbaar beroepsonderwijs

NT1                  Nederlands als moedertaal

NT2                  Nederlands als tweede taal

OTC                 Onderwijs Techno Centrum

PLC                 Praktijk Leer Centrum

RMC                Regionaal Meld- en Coördinatiepunt

ROC                 Regionaal Opleidings Centrum

Texbo               Toeleiding examenklas mavo/beroepsonderwijs

VAVO              Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs

VE                   Volwasseneneducatie

VMBO              Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs

VO                   Voortgezet onderwijs

VWO                Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs

WEB                Wet Educatie  en Beroepsonderwijs

WIN                 Wet inburgering Nieuwkomers

 


Voorstel:

Voorgesteld wordt:

 

 

M.E. Klijn

Hoofd vakteam beleid en projecten

 


     

 

A. Hoekman

medewerker beleid