Zoals
aangegeven in onze brief van 24 juni 2002 (kenmerk: 02/018028 – 02/018025)
wordt de aanbestedingsprocedure schoolmaatschappelijk werk opgestart.
Vanaf
begin van het schooljaar 2003/2004 moet er duidelijkheid bestaan over welke
organisatie in Delft het schoolmaatschappelijk werk voor de scholen voor
primair onderwijs gaat verzorgen.
De
gemeente Delft nodigt u dan ook uit een prijsopgaaf te doen voor de levering
van schoolmaatschappelijk werk. De gemeente Delft heeft het voornemen om,
indien de keuze op u valt, een overeenkomst met u af te sluiten voor 2 jaar. De
geplande ingangsdatum is augustus 2003.
Momenteel
vindt er al schoolmaatschappelijk werk op een aantal scholen voor primair
onderwijs plaats. Het betreft een tijdelijke voortzetting van het voorgaande
beleid. Concreet betekent dit dat de scholen voor primair onderwijs die in de
periode 1998-2002 behoorden tot de GOA-scholengroep schoolmaatschappelijk werk
hebben. Daarnaast zijn er ook uren schoolmaatschappelijk werk beschikbaar
gesteld voor de Centrale Opvang en de Mauritsschool . In
totaal gaat het dit schooljaar om 52 uren schoolmaatschappelijk werk.
De
schoolmaatschappelijk werker verricht binnen deze scholengroep de volgende
activiteiten:
Ook
voor de toekomst ziet de gemeente een belangrijke rol weggelegd voor het
schoolmaatschappelijk werk in de zorgstructuur rondom kinderen. Daarbij zijn de
volgende kaders van belang:
Beide modellen zullen na afloop van de pilot worden
geëvalueerd.
Offerte:
Uw
offerte heeft betrekking op het schooljaar 2003/2004 en 2004/2005.
In
het schooljaar 2003/2004 gaat het om inzet van het schoolmaatschappelijk werk
in het huidige ondersteuningsmodel en in een tweetal pilots. In totaal gaat het
om 55 uren schoolmaatschappelijk werk/opvoedadvieswerk (zie bijlage). In het
schooljaar 2004/2005 zal het aantal pilots worden uitgebreid. Het is nog niet
duidelijk welk ondersteuningsmodel dan gehanteerd zal worden, aangezien dit
afhankelijk is van de evaluatiebevindingen van de twee pilots in het schooljaar
2003/2004.
Het
inzenden van de offerte houdt in dat wordt ingestemd met deze
offerterprocedure.
Ten
aanzien van uw offerte hebben wij een aantal voorwaarden en wensen verbonden,
namelijk:
De
volgende voorwaarden met betrekking tot de organisatie zijn van toepassing:
De
volgende voorwaarden met betrekking tot het door u in te zetten
personeel/functionarissen zijn van toepassing:
Geef
aan hoe nagegaan kan worden dat aan bovenstaande functie-eisen wordt voldaan.
In
uw offerte dient u aan te geven of u akkoord gaat met deze voorwaarden. Indien
u niet akkoord gaat met deze voorwaarden, dan kan dit gevolgen hebben voor het
totaal aantal punten welke te verkrijgen zijn bij de offertebeoordeling.
W-01
Wij
vragen u een aantal zaken concreet aan te geven, namelijk:
W-02
In het kader van het schoolmaatschappelijk werk kunnen
verschillende activiteiten worden onderscheiden. Kunt u aangeven om welke
activiteiten het hier, volgens uw organisatie, gaat? Wilt u vervolgens het
belang van de door uw genoemde activiteiten aangeven, waardoor als het ware een
prioriteitenstelling ontstaat? Tot slot vragen wij u om bovenstaande te
beargumenteren.
W-03
U
voorziet de offerte van een prijsopgave voor het schooljaar 2003-2004 (met een
duidelijk uurtarief), waarbij u duidelijk aangeeft wat u voor die prijs biedt.
U geeft aan op welke wijze u de prijzen (eventueel) zal verhogen. Daarnaast
dient u aan te geven welk kortingspercentage u hanteert indien voor het
schooljaar 2004-2005 de uren worden uitgebreid.
Wij
verzoeken u de antwoorden per wens op een aparte pagina te vermelden.
Wij
zien uw offerte graag voor 28 maart 2003 tegemoet. U kunt het toezenden aan:
Gemeente
Delft
Wijk-
en stadszaken
t.a.v.
Vakteam onderwijs
Postbus
340
2600
AH Delft
Offertes
die na genoemde datum zullen worden ingediend, komen niet voor behandeling in
aanmerking.
Voorafgaand
aan het indienen van een offerte is het mogelijk schriftelijk vragen te stellen
naar aanleiding van dit document. U kunt uw vragen richten aan:
Gemeente
Delft
Wijk-
en stadszaken
t.a.v.
Vakteam onderwijs
Postbus
340
2600
AH Delft
Uw
schriftelijke vragen kunt u stellen tot 6 maart 2003.
Alle
vragen en alle daarbij behorende antwoorden worden geanonimiseerd, aan alle
mededingers toegezonden en dienen te worden beschouwd als een integraal
onderdeel van het aanbestedingsdocument. Indien u van mening bent dat bepaalde
informatie, vanwege het bedrijfsgevoelige karakter ervan, niet geschikt is voor
verspreiding onder de andere organisaties, dan dient u dit tijdig kenbaar te
maken. Brede publicatie zal in zo’n geval uitsluitend met toestemming
plaatsvinden. Na 6 maart 2003 kunnen geen vragen meer worden gesteld. Het
eisen- en wensenpakket is dan definitief.
Gunningscriterium
en procedure
De
ingediende offertes zullen door de offertebeoordelingscommissie (OBC) worden
beoordeeld, die vervolgens B & W. adviseert.
De
hierboven genoemde wensen en voorwaarden zullen op een puntenschaal worden
gewaardeerd. Indien de door u
ingediende offerte geen duidelijkheid geeft over de geformuleerde voorwaarden
en wensen , zullen minder of geen punten worden toegekend.
Op
grond van alle beschikbare informatie komt de OBC tot een totaaloordeel en een
eerste keuze van een organisatie. In
principe is dit de degene die voldoet aan alle eisen èn het hoogste eindtotaal
in punten heeft behaald. Deze organisatie wordt uitgenodigd voor een
verificatievergadering. De OBC stelt vast welke documenten en/of nadere
informatie de dienstverlener bij dat gesprek moet overleggen.
Blijkt
tijdens of na de bespreking met de organisatie dat :
dan
kan de betreffende organisatie alsnog afvallen. In een dergelijk geval wordt de
eerstvolgende hoogst geëindigde organisatie uitgenodigd voor een
verificatievergadering.
Gunning
heeft pas plaatsgevonden na ondertekening van de overeenkomst.
Zolang
er niet op alle punten volledige overeenstemming is bereikt en er nog geen
schriftelijke en door beide partijen ondertekende overeenkomst tot stand is
gekomen, is er geen sprake van enige gebondenheid van de opdrachtgever. In dat
geval is er ook geen enkele verplichting tot vergoeding van welke schade of
kosten dan ook. Iedere dienstverlener wordt schriftelijk op de hoogte gebracht
van al dan niet gunning.
Uw
offerte zal verder strikt vertrouwelijk worden behandeld.
De
gemeente Delft hoopt u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en zie uw
offerte met belangstelling tegemoet.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft
Namens
dezen,
W.J.
Boskeljon
Hoofd vakteam Onderwijs
Bijlage 1
Aantal
uren schoolmaatschappelijk werk kalenderjaar 2003
Wijk
Wippolder
(pilot 1) 9
uren
Cornelis
Musiusschool
Mauritsschool
Oostpoortschool
Wijk
Buitenhof
(pilot 2) 14
uren
Titus
Brandsmaschool
De
Horizon
De
5 Meischool
De
Rembrandtschool
Anne
de Vriesschool
De
Omnibus
Centrale Opvang (2 i.p.v.
4uren)
De
Vrijenban
Freinet
locatie JPT
Mgr.
Bekkersschool
Max Havelaarschool
De
Eglantier 2
uren
Het
Mozaïek 2
uren
Bijlage
2
Artikel
1-begrippen-
In
deze inkoopvoorwaarden worden de hierna gebruikte begrippen met een
beginhoofdletter als volgt gedefinieerd:
Gemeente: de opdrachtgever, het orgaan
van de gemeente Delft welke opdracht verstrekt en gebruiker is van de IKVGD1;
Wederpartij: de opdrachtnemer, de
wederpartij van Gemeente;
Overeenkomst: de schriftelijk
vastgelegde afspraken (in overeenkomst of d.m.v. order of opdracht) tussen
Gemeente en Wederpartij betreffende de Levering Zaken en/of Prestaties;
IKVGD1: onderhavige algemene
inkoopvoorwaarden van de gemeente Delft;
Levering: het één of meer Zaken en/of Prestaties in
bezit stellen van, respectievelijk in de macht brengen van Gemeente, alsmede de
eventuele installatie, montage, implementatie etc. daarvan;
Zaken: roerende, stoffelijke
voorwerpen;
Prestaties: uitvoeren van opdrachten
en werkzaamheden, reparaties, dienstverlening, aanneming van werk, het
verrichten van enkele diensten, hoe dan ook genaamd, in het kader van de
Overeenkomst.
Artikel
2 -toepasselijkheid-
1. De IKVGD1 zijn van
volledige toepassing op en vormen een onverbrekelijk geheel met alle aanvragen,
aanbiedingen van Wederpartij, alle opdrachten en orders en daarmee verband
houdende Overeenkomsten van Gemeente met betrekking tot de Levering van Zaken
en/of Prestaties, inclusief de vervolgopdrachten, tenzij schriftelijk is
overeengekomen van de IKVGD1 af te wijken.
2. Op de Overeenkomst,
waarvan de IKVGD1 deel uitmaken is uitsluitend het Nederlands recht van
toepassing. Buitenlandse wetgeving en verdragen (zoals het Weens koopverdrag)
worden uitgesloten.
3. De wettelijke bepalingen
zijn van toepassing, behalve voor zover de IKVGD1 daarvan afwijken.
4.
Eventuele algemene voorwaarden van Wederpartij worden uitdrukkelijk
uitgesloten.
5. In geval van
strijdigheid tussen hetgeen afzonderlijk tussen partijen schriftelijk is
overeengekomen en de IKVGD1 prevaleert hetgeen afzonderlijk is overeengekomen.
Artikel
3 -geldigheid aanbod en totstandkoming
Overeenkomst-
1. Een aanbod van
Wederpartij is onherroepelijk gedurende een termijn van 30 dagen nadat het
Gemeente heeft bereikt, tenzij de uitnodiging van Gemeente tot het doen van het
aanbod een afwijkende termijn inhoudt. Ingeval van een inschrijving vangt de
termijn aan op de dag waarop de inschrijving sluit.
2. De Overeenkomst komt tot
stand doordat Gemeente een schriftelijk aanbod van Wederpartij door middel van
een schriftelijke order of opdracht aanvaardt en/of doordat partijen de
gemaakte afspraken in een schriftelijke, door partijen getekende, overeenkomst
vastleggen.
3. In het geval dat de
order of de opdracht na afloop van de in lid 1 bedoelde termijn wordt verzonden
of wanneer de order of de opdracht op meer dan ondergeschikte punten van het
aanbod afwijkt, komt de Overeenkomst overeenkomstig de order of opdracht tot
stand, tenzij Wederpartij de order of opdracht binnen 14 dagen na dagtekening
schriftelijk verwerpt.
4. Indien Wederpartij geen
aanbod of een mondeling aanbod heeft gedaan, komt de Overeenkomst tot stand
doordat Wederpartij een schriftelijke order of opdracht van Gemeente binnen 14
dagen na dagtekening schriftelijk aanvaardt.
5. Overeengekomen
specificaties en condities zijn voor Wederpartij bindend. Afwijkingen kunnen
slechts na goedkeuring door Gemeente plaatsvinden.
6. Wijziging van of
aanvulling op de Overeenkomst kan alleen schriftelijk plaatsvinden en geldt
alleen indien zij, door de daartoe bevoegde personen is overeengekomen en door
beide partijen is ondertekend.
7. De kosten die
voortvloeien uit het opstellen van en het uitbrengen van een op verzoek van
Gemeente uitgebracht aanbod of opgestelde offerte komen voor rekening van
Wederpartij.
Artikel
4 -wijziging omvang en hoedanigheid-
1. Gemeente is te allen tijde
bevoegd Wederpartij schriftelijk te verzoeken de omvang van en/of de
hoedanigheid van de te leveren Zaken en/of Prestaties te wijzigen.
2. Indien een wijziging
naar het oordeel van Wederpartij gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste
prijs en/of de termijn van Levering, is Wederpartij verplicht, alvorens aan de
wijziging gevolg te geven, Gemeente hierover zo spoedig mogelijk, doch
uiterlijk binnen 8 werkdagen na kennisgeving van de verlangde wijziging
schriftelijk te informeren. Indien de gevolgen voor de prijs en/of de
levertijd, naar het oordeel van Gemeente, niet aanvaardbaar zijn, is Gemeente
gerechtigd het verzoek tot wijziging in te trekken.
3. Wederpartij is verplicht
Gemeente te informeren indien de nog te leveren Zaken inmiddels in een verbeterde/gewijzigde
uitgave op de markt zijn of worden gebracht. Wederpartij dient, wanneer
Gemeente dit wenst, Gemeente de gelegenheid te bieden alsnog voor deze
verbeterde/gewijzigde uitgave te kiezen.
Artikel
5 -Levering-
1. De Levering vindt plaats op de
overeengekomen plaats en op het overeengekomen tijdstip.
2. Indien een termijn van
Levering is overeengekomen, vangt deze aan op de datum waarop de Overeenkomst
is aangegaan.
3.Wederpartij dient
dreigende overschrijdingen van de termijn van Levering onverwijld schriftelijk
te melden aan Gemeente. Dit laat onverlet de eventuele gevolgen van deze
overschrijding ingevolge de IKVGD1, de Overeenkomst of wettelijke bepalingen.
4. Indien Wederpartij de
Levering op enigerlei wijze vroeger wil doen plaatsvinden dan het
overeengekomen tijdstip, is daarvoor schriftelijke toestemming van Gemeente
vereist. Indien de Levering vroeger plaatsvindt blijven de oorspronkelijke
betalingsafspraken volledig in takt.
Artikel
6 -inspectie, keuring, controle, test-
1. Gemeente heeft het recht
toezending/overlegging te verzoeken van keuringsrapporten en/of certificaten,
zo die er zijn, van Zaken en/of Prestaties.
2. Gemeente heeft te allen
tijde het recht de bestelde of geleverde Zaken en/of Prestaties te (laten)
keuren, inspecteren, controleren en/of te testen.
3. De kosten van de in lid
2 genoemde handelingen komen te allen tijde voor rekening van Wederpartij in
het geval de bestelde of geleverde Zaken en/of Prestaties door Gemeente worden
afgekeurd of niet voldoen aan de in de specificatie of Overeenkomst omschreven
eisen.
4. Indien als gevolg van de
in lid 2 genoemde handelingen blijkt, dat de bestelde of geleverde Zaken en/of
Prestaties niet voldoen aan de in de specificatie of Overeenkomst omschreven
eisen, kan Gemeente naar haar keuze, onverminderd haar overige rechten:
a. binnen een door Gemeente te stellen termijn
verbetering of herlevering verlangen door
Wederpartij, zonder dat Wederpartij daartoe enige aanspraak op
vergoeding heeft; indien Wederpartij niet binnen een door Gemeente te stellen
termijn de afgekeurde,
geleverde Zaken terughaalt, heeft Gemeente het
recht de betreffende Zaken aan Wederpartij voor diens rekening te retourneren,
dan wel de Prestaties voor rekening van Wederpartij ongedaan maken.
b. Overeenkomst geheel of gedeeltelijk annuleren of
ontbinden zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst.
Artikel 7 -risico
en eigendomsoverdracht-
1. Gemeente verkrijgt het
eigendom van de Zaken en/of Prestaties na Levering en goedkeuring. Goedkeuring
gebeurt schriftelijk. Goedkeuring heeft van rechtswege plaatsgevonden indien
Gemeente 14 dagen na levering niet schriftelijk heeft goedgekeurd, tenzij de
Zaken en/of Prestaties door Gemeente zijn afgekeurd of een andere termijn is
overeengekomen.
2. Het risico van de Zaken
en/of Prestaties gaat over op Gemeente na Levering en goedkeuring.
Artikel 8 -kwaliteit
en garantie-
1. Wederpartij garandeert:
a. dat de geleverde Zaken en/of Prestaties
beantwoorden aan de Overeenkomst. Deze beantwoorden niet aan de Overeenkomst,
indien zij niet de eigenschappen bezitten die Gemeente op grond van de
Overeenkomst mocht verwachten. De bewijslast ter zake rust op Wederpartij;
b. dat de geleverde Zaken en/of Prestaties geschikt
zijn voor het doel waarvoor Gemeente deze verwerft;
c. op de hoogte te zijn van de wensen van Gemeente
ten aanzien van de Overeenkomst en dat zij in staat is het gewenste te leveren;
d. dat de geleverde Zaken en/of Prestaties
(blijven) voldoen aan de daarvoor geldende dan wel overeengekomen specificaties,
dat zij met goed vakmanschap zijn vervaardigd of verricht, dat zij van goede
kwaliteit en vrij van constructie-, fabricage- en materiaalfouten zijn en dat
zij tenminste voldoen aan de gebruikelijke eisen van deugdelijkheid,
doelmatigheid en afwerking en tevens voldoen aan de in Nederland geldende
relevante regelgeving;
e. dat de geleverde Zaken en/of Prestaties geheel
compleet en voor gebruik gereed zijn;
f. dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen,
hulpstukken, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen,
instructieboeken en overige documentatie, welke nodig zijn voor het realiseren
van het door Gemeente (schriftelijk) aangegeven doel, dan wel wettelijk zijn
voorgeschreven, worden mee geleverd, ook indien zij niet met name zijn genoemd;
g. dat haar medewerkers en de door haar
ingeschakelde derden voor de duur van de Overeenkomst voldoen en blijven
voldoen aan de algemene eisen van vakbekwaamheid en deskundigheid en verder aan
de overeengekomen kwalificaties ten aanzien van opleiding, deskundigheid en
ervaring.
h. ten aanzien van door haar geleverde software dat
deze geen virussen, logic bombs etc. bevatten en dat de software volledig is
afgestemd op de overgang naar het jaar 2000, alsmede geschikt is voor het
gebruik met meerdere valuta, in ieder geval de Nederlandse gulden en de Euro.
i. dat zij, dan wel de door haar ingeschakelde
derden voor zover van toepassing, ten aanzien van de met de Gemeente
overeengekomen Prestaties over de vereiste vergunningen beschikt en aan de
wettelijke verplichtingen voldoet;
j. dat de door of namens haar verrichte Prestaties
met voortvarendheid, op vakbekwame wijze en volgens de overeengekomen planning
worden uitgevoerd, waarbij Wederpartij verantwoordelijk is voor de voortgang.
2. Wederpartij verbindt zich
alle gebreken, die zich aan de Levering voordoen na de aflevering of
voltooiing, gedurende minimaal 12 maanden dan wel gedurende een in de
Overeenkomst bepaalde garantieperiode vanaf de in gebruik stelling van het
object waaraan of waarvoor de Levering is verricht, voor haar rekening, binnen
de door Gemeente bij aanzegging gestelde redelijke termijn, weg te nemen door
herstel, vervanging, of aanvulling, tenzij blijkt dat deze gebreken een gevolg
zijn van normale slijtage of onoordeelkundig gebruik, e.e.a. zo nodig te
bepalen door een onpartijdige derde.
3. Bij gehele of
gedeeltelijke vervanging van de geleverde Zaken en/of Prestaties, begint voor
het vervangen deel de in lid 2 vermelde garantieperiode opnieuw te lopen.
4. De garantieperiode als
genoemd in lid 2 wordt verlengd met het aantal dagen dat het object, waaraan of
waarvoor de Levering is verricht, geen gebruik kan worden gemaakt wegens het
wegnemen van gebreken in de geleverde Zaken en/of Prestaties.
5. Wederpartij blijft te
allen tijde aansprakelijk voor verborgen gebreken die eerst na de in lid 2
genoemde garantieperiode blijken.
Artikel 9 -prijs-
1. De prijzen zijn, indien
van toepassing, exclusief omzetbelasting en omvatten alle kosten in verband met
de nakoming van de verplichtingen van Wederpartij.
2. De prijzen zijn vast
voor de duur van de Overeenkomst, tenzij de Overeenkomst de omstandigheden
vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze waarop de
aanpassing plaatsvindt.
3. De prijs wordt berekend
in de in Nederland gevoerde munteenheid.
Artikel 10 -facturering
en betaling-
1. Facturen dienen in
tweevoud te worden gezonden aan het door Gemeente kenbaar gemaakte
factuuradres, ter attentie van orderreferenties onder vermelding van het
projectnummer en indien vermeld het opdrachtbonnummer.
2. Betaling van de factuur,
indien van toepassing, inclusief omzetbelasting, door Gemeente vindt plaats
binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur, onder voorbehoud van goedkeuring
van de geleverde Zaken en/of Prestaties door Gemeente.
3. Gemeente is gerechtigd
de betaling op te schorten indien zij een tekortkoming in de geleverde Zaken
en/of Prestaties constateert. Deze opschorting duurt totdat de tekortkoming is
opgeheven dan wel de Overeenkomst is ontbonden.
4. Gemeente heeft het recht
het bedrag van de factuur te verminderen met bedragen en/of boetes die
Wederpartij is verschuldigd aan Gemeente.
5. Indien is overeengekomen
dat Gemeente een voorschot op de prijs betaalt en Wederpartij niet op het
overeengekomen tijdstip presteert, is Wederpartij de wettelijke rente
verschuldigd over het voorschot over de tijd dat de tekortkoming voortduurt,
ongeacht of de tekortkoming aan Wederpartij kan worden toegerekend.
6. Indien de Overeenkomst
op grond van het in artikel 20, lid 1 bepaalde is ontbonden, betaalt Wederpartij de reeds aan hem verrichte
betalingen, vermeerderd met de wettelijke rente vanaf de dag van betaling,
terug. Indien de Overeenkomst gedeeltelijk is ontbonden, bestaat de
terugbetalingsverplichting alleen voor zover de betalingen op het ontbonden
gedeelte betrekking hebben.
7. Betaling door Gemeente
houdt op geen enkele wijze afstand van recht in.
Artikel
11 - toerekenbare tekortkoming
(wanprestatie)-
1. In geval dat één der
partijen een verplichting uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet
deugdelijk nakomt, dan wel anderszins tekort schiet in de nakoming van één of
meer van haar verplichtingen, stelt de andere partij haar deswege in gebreke,
tenzij de nakoming van de betreffende verplichting reeds blijvend onmogelijk
is, of een uiterlijke termijn is afgesproken, in welk geval de nalatige partij
onmiddellijk in verzuim is.
De
ingebrekestelling geschiedt schriftelijk, waarbij aan de nalatige partij een
redelijke termijn wordt gegund om alsnog zijn verplichtingen na te komen. Deze
termijn heeft het karakter van een fatale termijn.
2. De partij die
toerekenbaar tekort komt in de nakoming van haar verplichtingen tegenover de
andere partij, is aansprakelijk voor vergoeding van de door de andere partij
geleden c.q. nog te lijden schade, zowel direct als indirect, onverminderd
diens overige rechten, waaronder begrepen het recht op ontbinding van de
Overeenkomst.
Artikel
12 -niet-toerekenbare tekortkoming
(overmacht)-
1. Partijen kunnen zich
jegens elkaar alleen op niet-toerekenbare tekortkoming beroepen indien de
desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 5 werkdagen na
het intreden van de niet-toerekenbare tekortkoming, onder overlegging van de
nodige bewijsstukken, de andere partij schriftelijk van een dergelijk beroep op
niet-toerekenbare tekortkoming in kennis stelt.
2. Onder niet-toerekenbare
tekortkoming in het kader van de IKVGD1 wordt in ieder geval niet verstaan:
gebrek aan personeel, staking van personeel, ziekte van personeel, verlate
aanlevering door een toeleverancier, ongeschiktheid van Zaken en/of Prestaties,
toerekenbare tekortkoming van door Wederpartij ingeschakelde derden,
liquiditeits- c.q solvabiliteitsproblemen aan de zijde van Wederpartij.
3. Indien Wederpartij stelt
dat er bij een of meer van haar tekortkomingen sprake is van niet-toerekenbare
tekortkoming van haar kant en Gemeente deze stelling aanvaardt, heeft Gemeente
niettemin het recht de Overeenkomst te ontbinden. In dergelijke gevallen
brengen partijen bij elkaar geen schade in rekening.
Artikel
13 -aansprakelijkheid-
1. Wederpartij is
aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, inclusief
produktaansprakelijkheid en gevolgschade, die kan ontstaan in verband met de
uitvoering van de verplichtingen die voortvloeien uit de Overeenkomst.
2. Wederpartij vrijwaart
Gemeente tegen alle financiële gevolgen van aanspraken van derden in enig
verband staande met de uitvoering van verplichtingen die voortvloeien uit de
Overeenkomst.
3. Wederpartij is
aansprakelijk voor vermissing van en schade aan installaties en eigendommen van
Gemeente en haar medewerkers, voor zover de vermissing of de schade het gevolg
is van nalatigheid en/of schuld van Wederpartij of personen waar Wederpartij
zich van bedient.
4. Wederpartij dient een
verzekering af te sluiten ter afdekking van risico’s. Wederpartij heeft de
plicht Gemeente inzage te geven in daartoe strekkende polissen.
5. Wederpartij cedeert bij
voorbaat aan Gemeente alle aanspraken ter zake van uitkeringen van
verzekeringspenningen op basis van de in lid 4 genoemde verzekeringen.
Artikel
14 -boete-
1. Indien Wederpartij niet
binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats de overeengekomen
Zaken en/of Prestaties levert, is deze aan Gemeente zonder aanmaning of andere
voorafgaande verklaring een onmiddellijke opeisbare boete verschuldigd van 1%
van de prijs van de betreffende Overeenkomst, vermeerderd met de
omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum
van 30%. Indien de Levering blijvend onmogelijk is geworden is de boete
onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.
2. De boete komt Gemeente
toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen, daaronder mede begrepen:
a.
de vordering tot nakoming van de verplichting tot Levering van de Zaken en/of
Prestaties die aan de Overeenkomst beantwoorden;
b.
het recht op schadevergoeding, voorzover de schade het bedrag van de boete te
boven gaat.
Artikel
15 -intellectuele en industriële
eigendomsrechten-
1. Wederpartij staat in
voor het vrije en ongestoorde gebruik door Gemeente van de Levering. Zij
vrijwaart Gemeente tegen de financiële gevolgen van aanspraken van derden
wegens inbreuk op enig octrooi, hun intellectuele of industriële
eigendomsrechten.
2. In het geval dat tijdens
de looptijd van de Overeenkomst intellectuele of industriële eigendomsrechten
op welke wijze dan ook ontstaan, is Gemeente de hiertoe exclusief gerechtigde.
Voor zover een akte is vereist voor de overdracht van het eigendom werkt
Wederpartij daaraan mee.
3. Wederpartij is
gerechtigd de informatie welke is verstrekt door Gemeente te gebruiken, echter
uitsluitend in verband met de Overeenkomst. De informatie is en blijft eigendom
van Gemeente.
Artikel
16 -geheimhouding-
1. Wederpartij houdt het
bestaan, de aard en de inhoud van de Overeenkomst evenals de overige
bedrijfsinformatie van Gemeente die haar uit hoofde van de relatie met Gemeente
ter kennis zijn gekomen geheim en maakt niets daarvan openbaar zonder
schriftelijke toestemming van Gemeente. Een en ander is tevens van toepassing
op personeel van Wederpartij of door haar ingeschakelde derden.
2. Wederpartij is verplicht
de door Gemeente aangehouden beveiligingsprocedures in acht te nemen.
Artikel
17 -documentatie-
1. Wederpartij is verplicht
bijbehorende documentatie, indien mogelijk in de Nederlandse taal, voorafgaande
aan of gelijktijdig met de Levering ter beschikking te stellen aan Gemeente.
2. De Gemeente is vrij in
het gebruik van deze documentatie, waaronder begrepen het vermenigvuldigen
daarvan voor eigen gebruik.
Artikel
18 -verpakking-
1.
De Zaken dienen behoorlijk en deugdelijk te zijn verpakt.
2. Gemeente heeft te allen
tijde het recht de (transport)verpakkingsmaterialen voor rekening van
Wederpartij aan deze te retourneren. Indien Gemeente statiegeld heeft moeten
betalen met betrekking tot de verpakking, dan wordt deze na overdracht van de
betreffende verpakking aan Gemeente gecrediteerd.
3. Verwerking,
respectievelijk vernietiging van (transport)verpakkingsmaterialen is een
verantwoordelijkheid van Wederpartij. Indien op verzoek van Wederpartij
verpakkings-materialen door of namens Gemeente worden verwerkt of vernietigd,
gebeurt dit voor risico en rekening van de Wederpartij.
Artikel
19 -overdracht rechten en
verplichtingen-
1. Wederpartij kan een
verplichting uit hoofde van de Overeenkomst of haar rechtsverhouding tot
Gemeente alleen met voorafgaande schriftelijke toestemming van Gemeente
overdragen aan een derde. Aan de toestemming kan Gemeente voorwaarden
verbinden.
2. Indien Wederpartij bij
de uitvoering van de Overeenkomst gebruik wenst te maken van diensten van
derden, hetzij in onderaanneming, hetzij door tijdelijke inhuur van personeel,
dan is Wederpartij daartoe slechts bevoegd na verkregen voorafgaande
schriftelijke toestemming van Gemeente. Gemeente kan zodanige toestemming
alleen met redelijke gronden weigeren. Aan de toestemming kan Gemeente
voorwaarden verbinden.
3. In geval van overdracht
aan een derde van (een gedeelte van) de verplichtingen uit de Overeenkomst door
Wederpartij, is Wederpartij verplicht aan Gemeente te melden welke zekerheden
zijn gesteld voor de afdracht van omzetbelasting, loonbelasting, en sociale
premies die wettelijk zijn voorgeschreven voor werkgevers.
Artikel 20 -ontbinding-
1. Onverminderd alle andere
rechten heeft Gemeente het recht de Overeenkomst door een schriftelijke
verklaring zonder rechtelijke tussenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk
ontbinden indien:
a. Wederpartij in verzuim is bij de nakoming van
een verplichting uit de Overeenkomst;
b. de nakoming door Wederpartij van een opeisbare
verplichting uit hoofde van de Overeenkomst blijvend of tijdelijk onmogelijk
is;
c. Wederpartij surséance van betaling aanvraagt of
wordt verleend, of Wederpartij haar faillissement aanvraagt of in staat van
faillissement wordt verklaard, de onderneming van Wederpartij wordt
geliquideerd of stilgelegd, beslag wordt gelegd op (een deel van) de
bedrijfseigendommen van Wederpartij, of de eventuele vergunningen van
Wederpartij worden ingetrokken;
d. door Wederpartij of een van zijn medewerkers
enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die deel
uitmaakt van Gemeente.
2. Gemeente is bij
ontbinding van de Overeenkomst als gevolg van de gevallen als genoemd in lid 1
nimmer gehouden tot enige schadevergoeding.
3. Verplichtingen die naar
hun aard bestemd zijn om ook na ontbinding van de Overeenkomst voort te duren,
blijven na ontbinding van de Overeenkomst bestaan, hiertoe behoren o.m.
geheimhouding, intellectuele en industriële eigendomsrechten, geschillen en
toepasselijk recht.
Artikel 21
-voorschriften-
1. Wederpartij, haar
medewerkers, alsmede door haar ingeschakelde derden zijn gehouden alle
wettelijke, veiligheids-, gezondheids-, en milieuvoorschriften in acht te
nemen.
2. Eventuele
bedrijfsvoorschriften en reglementen op het gebied van veiligheid, gezondheid,
en milieu van Gemeente dienen te worden opgevolgd. Een exemplaar van deze
voorschriften en reglementen wordt door Gemeente op aanvraag onverwijld,
kosteloos ter beschikking gesteld.
Artikel 22
-contactpersonen, projectverantwoordelijkheid, voortgangsrapportage-
1. Wederpartij draagt de
totale projectverantwoordelijkheid voor zowel de eigen prestaties en eigen
medewerkers, als voor de prestaties en medewerkers van door haar ingeschakelde
derden.
2. Zo nodig wijzen partijen
ten behoeve van de Overeenkomst schriftelijk een contactpersoon aan.
3. Partijen geven hierbij tevens aan welke
bevoegdheden de contactpersonen hebben.
4. Op verzoek van Gemeente
is Wederpartij is verplicht periodiek aan Gemeente te rapporteren inzake de
voortgang van de door haar te leveren Zaken en/of Prestaties.
5. Indien de IKVGD1 deel
uitmaken van een mantelovereenkomst dan is Wederpartij verplicht de gang van
zaken met betrekking tot de mantelovereenkomst periodiek met Gemeente te
evalueren.
Artikel 23 -opleiding
en ondersteuning-
1. Wederpartij is op
verzoek van Gemeente verplicht, medewerkers van Gemeente een opleiding te geven
met betrekking tot de eigenschappen, gebruik en onderhoud van de geleverde/ te
leveren Zaken en/of Prestaties, dan wel adequate ondersteuning te verlenen.
Artikel 24 -wijziging
van IKVGD1-
1. Gemeente is bevoegd
wijzigingen in de IKVGD1 aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op
het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding.
2. Gemeente zendt de gewijzigde voorwaarden tijdig
toe aan Wederpartij.
3. Indien geen tijdstip van
inwerkingtreding is medegedeeld, treden de wijzigingen jegens Wederpartij in
werking zodra haar de wijzigingen zijn medegedeeld, tenzij Wederpartij binnen
14 dagen na mededeling van de wijzigingen Gemeente schriftelijk mededeelt de
wijzigingen niet te aanvaarden
4. Indien de mededeling als
bedoeld in lid 3 door Wederpartij aan Gemeente is gedaan blijven de IKVGD1 op
reeds gesloten Overeenkomsten van toepassing; op nieuw te sluiten
Overeenkomsten dan de gewijzigde algemene inkoopvoorwaarden van toepassing.
Artikel 25 -geschillen-
1. Geschillen tussen
partijen, daaronder begrepen die welke slechts door één der partijen als
zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg
tot een oplossing worden gebracht.
2. Indien partijen niet tot
een oplossing komen, worden geschillen voorgelegd aan de daartoe bevoegde
rechter in het arrondissement ‘s-Gravenhage, tenzij alsnog bindend advies wordt
overeengekomen.
Delft, juni 1999