Geachte heer/mevrouw,

 

Zoals aangegeven in onze brief van 24 juni 2002 (kenmerk: 02/018028 – 02/018025) wordt de aanbestedingsprocedure schoolmaatschappelijk werk opgestart.

Vanaf begin van het schooljaar 2003/2004 moet er duidelijkheid bestaan over welke organisatie in Delft het schoolmaatschappelijk werk voor de scholen voor primair onderwijs  gaat verzorgen.

 

De gemeente Delft nodigt u dan ook uit een prijsopgaaf te doen voor de levering van schoolmaatschappelijk werk. De gemeente Delft heeft het voornemen om, indien de keuze op u valt, een overeenkomst met u af te sluiten voor 2 jaar. De geplande ingangsdatum is augustus 2003.

 

Huidige situatie

Momenteel vindt er al schoolmaatschappelijk werk op een aantal scholen voor primair onderwijs plaats. Het betreft een tijdelijke voortzetting van het voorgaande beleid. Concreet betekent dit dat de scholen voor primair onderwijs die in de periode 1998-2002 behoorden tot de GOA-scholengroep schoolmaatschappelijk werk hebben. Daarnaast zijn er ook uren schoolmaatschappelijk werk beschikbaar gesteld voor de Centrale Opvang en de Mauritsschool . In totaal gaat het dit schooljaar om 52 uren schoolmaatschappelijk werk.

 

De schoolmaatschappelijk werker verricht binnen deze scholengroep de volgende activiteiten:

 

 

Schoolmaatschappelijk werk in de toekomst

Ook voor de toekomst ziet de gemeente een belangrijke rol weggelegd voor het schoolmaatschappelijk werk in de zorgstructuur rondom kinderen. Daarbij zijn de volgende kaders van belang:

 

Beide modellen zullen na afloop van de pilot worden geëvalueerd.


 

Offerte:

Uw offerte heeft betrekking op het schooljaar 2003/2004 en 2004/2005.

In het schooljaar 2003/2004 gaat het om inzet van het schoolmaatschappelijk werk in het huidige ondersteuningsmodel en in een tweetal pilots. In totaal gaat het om 55 uren schoolmaatschappelijk werk/opvoedadvieswerk (zie bijlage). In het schooljaar 2004/2005 zal het aantal pilots worden uitgebreid. Het is nog niet duidelijk welk ondersteuningsmodel dan gehanteerd zal worden, aangezien dit afhankelijk is van de evaluatiebevindingen van de twee pilots in het schooljaar 2003/2004.

 

Het inzenden van de offerte houdt in dat wordt ingestemd met deze offerterprocedure.

 

Ten aanzien van uw offerte hebben wij een aantal voorwaarden en wensen verbonden, namelijk:

 

A. Voorwaarden

De volgende voorwaarden met betrekking tot de organisatie zijn van toepassing:

 

De volgende voorwaarden met betrekking tot het door u in te zetten personeel/functionarissen zijn van toepassing:

 

Geef aan hoe nagegaan kan worden dat aan bovenstaande functie-eisen wordt voldaan.

 

In uw offerte dient u aan te geven of u akkoord gaat met deze voorwaarden. Indien u niet akkoord gaat met deze voorwaarden, dan kan dit gevolgen hebben voor het totaal aantal punten welke te verkrijgen zijn bij de offertebeoordeling.

 

B. Wensen

 

W-01

Wij vragen u een aantal zaken concreet aan te geven, namelijk:

 

 

W-02

In het kader van het schoolmaatschappelijk werk kunnen verschillende activiteiten worden onderscheiden. Kunt u aangeven om welke activiteiten het hier, volgens uw organisatie, gaat? Wilt u vervolgens het belang van de door uw genoemde activiteiten aangeven, waardoor als het ware een prioriteitenstelling ontstaat? Tot slot vragen wij u om bovenstaande te beargumenteren.

 

 

W-03

U voorziet de offerte van een prijsopgave voor het schooljaar 2003-2004 (met een duidelijk uurtarief), waarbij u duidelijk aangeeft wat u voor die prijs biedt. U geeft aan op welke wijze u de prijzen (eventueel) zal verhogen. Daarnaast dient u aan te geven welk kortingspercentage u hanteert indien voor het schooljaar 2004-2005 de uren worden uitgebreid.

 

Wij verzoeken u de antwoorden per wens op een aparte pagina te vermelden.

 

Sluitingsdatum offerte

Wij zien uw offerte graag voor 28 maart 2003 tegemoet. U kunt het toezenden aan:

Gemeente Delft

Wijk- en stadszaken

t.a.v. Vakteam onderwijs

Postbus 340

2600 AH Delft

 

Offertes die na genoemde datum zullen worden ingediend, komen niet voor behandeling in aanmerking.

 

Voorafgaand aan het indienen van een offerte is het mogelijk schriftelijk vragen te stellen naar aanleiding van dit document. U kunt uw vragen richten aan:

 

Gemeente Delft

Wijk- en stadszaken

t.a.v. Vakteam onderwijs

Postbus 340

2600 AH Delft

 

Uw schriftelijke vragen kunt u stellen tot 6 maart 2003.

 

Alle vragen en alle daarbij behorende antwoorden worden geanonimiseerd, aan alle mededingers toegezonden en dienen te worden beschouwd als een integraal onderdeel van het aanbestedingsdocument. Indien u van mening bent dat bepaalde informatie, vanwege het bedrijfsgevoelige karakter ervan, niet geschikt is voor verspreiding onder de andere organisaties, dan dient u dit tijdig kenbaar te maken. Brede publicatie zal in zo’n geval uitsluitend met toestemming plaatsvinden. Na 6 maart 2003 kunnen geen vragen meer worden gesteld. Het eisen- en wensenpakket is dan definitief.

 

Gunningscriterium en procedure

De ingediende offertes zullen door de offertebeoordelingscommissie (OBC) worden beoordeeld, die vervolgens B & W. adviseert.

 

De hierboven genoemde wensen en voorwaarden zullen op een puntenschaal worden gewaardeerd.  Indien de door u ingediende offerte geen duidelijkheid geeft over de geformuleerde voorwaarden en wensen , zullen minder of geen punten worden toegekend.

Op grond van alle beschikbare informatie komt de OBC tot een totaaloordeel en een eerste keuze van een  organisatie. In principe is dit de degene die voldoet aan alle eisen èn het hoogste eindtotaal in punten heeft behaald. Deze organisatie wordt uitgenodigd voor een verificatievergadering. De OBC stelt vast welke documenten en/of nadere informatie de dienstverlener bij dat gesprek moet overleggen.

 

Blijkt tijdens of na de bespreking met de organisatie dat :

dan kan de betreffende organisatie alsnog afvallen. In een dergelijk geval wordt de eerstvolgende hoogst geëindigde organisatie uitgenodigd voor een verificatievergadering.

 

 

Gunning heeft pas plaatsgevonden na ondertekening van de overeenkomst.

Zolang er niet op alle punten volledige overeenstemming is bereikt en er nog geen schriftelijke en door beide partijen ondertekende overeenkomst tot stand is gekomen, is er geen sprake van enige gebondenheid van de opdrachtgever. In dat geval is er ook geen enkele verplichting tot vergoeding van welke schade of kosten dan ook. Iedere dienstverlener wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van al dan niet gunning.

 

Uw offerte zal verder strikt vertrouwelijk worden behandeld.

 

De gemeente Delft hoopt u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en zie uw offerte met belangstelling tegemoet.

 

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Delft

Namens dezen,

 

W.J. Boskeljon

Hoofd vakteam Onderwijs

 

 

Bijlage 1

 

Aantal uren schoolmaatschappelijk werk kalenderjaar 2003

 

Wijk Wippolder (pilot 1)                                  9 uren

Cornelis Musiusschool

Mauritsschool

Oostpoortschool

 

 

Wijk Buitenhof (pilot 2)                                    14 uren

Titus Brandsmaschool

De Horizon

De 5 Meischool

De Rembrandtschool

 

Overige GOA-scholen                         28 uren

Anne de Vriesschool

De Omnibus

Centrale Opvang (2 i.p.v. 4uren)

De Vrijenban

Freinet locatie JPT

Mgr. Bekkersschool

Max Havelaarschool

 

Overige scholen

De Eglantier                                                     2 uren

Het Mozaïek                                                    2 uren

 

 

Totaal                                                 55 uren

 

 

Bijlage 2

 

Artikel 1-begrippen-

In deze inkoopvoorwaarden worden de hierna gebruikte begrippen met een beginhoofdletter als volgt gedefinieerd:

Gemeente: de opdrachtgever, het orgaan van de gemeente Delft welke opdracht verstrekt en gebruiker is van de IKVGD1;

Wederpartij: de opdrachtnemer, de wederpartij van Gemeente;

Overeenkomst: de schriftelijk vastgelegde afspraken (in overeenkomst of d.m.v. order of opdracht) tussen Gemeente en Wederpartij betreffende de Levering Zaken en/of Prestaties;

IKVGD1: onderhavige algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente Delft;

Levering: het één of meer Zaken en/of Prestaties in bezit stellen van, respectievelijk in de macht brengen van Gemeente, alsmede de eventuele installatie, montage, implementatie etc. daarvan;

Zaken: roerende, stoffelijke voorwerpen;

Prestaties: uitvoeren van opdrachten en werkzaamheden, reparaties, dienstverlening, aanneming van werk, het verrichten van enkele diensten, hoe dan ook genaamd, in het kader van de Overeenkomst.

 

Artikel 2 -toepasselijkheid-

1. De IKVGD1 zijn van volledige toepassing op en vormen een onverbrekelijk geheel met alle aanvragen, aanbiedingen van Wederpartij, alle opdrachten en orders en daarmee verband houdende Overeenkomsten van Gemeente met betrekking tot de Levering van Zaken en/of Prestaties, inclusief de vervolgopdrachten, tenzij schriftelijk is overeengekomen van de IKVGD1 af te wijken.

2. Op de Overeenkomst, waarvan de IKVGD1 deel uitmaken is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. Buitenlandse wetgeving en verdragen (zoals het Weens koopverdrag) worden uitgesloten.

3. De wettelijke bepalingen zijn van toepassing, behalve voor zover de IKVGD1 daarvan afwijken.

4. Eventuele algemene voorwaarden van Wederpartij worden uitdrukkelijk uitgesloten.

5. In geval van strijdigheid tussen hetgeen afzonderlijk tussen partijen schriftelijk is overeengekomen en de IKVGD1 prevaleert hetgeen afzonderlijk is overeengekomen.

 

Artikel 3 -geldigheid aanbod en totstandkoming Overeenkomst-

1. Een aanbod van Wederpartij is onherroepelijk gedurende een termijn van 30 dagen nadat het Gemeente heeft bereikt, tenzij de uitnodiging van Gemeente tot het doen van het aanbod een afwijkende termijn inhoudt. Ingeval van een inschrijving vangt de termijn aan op de dag waarop de inschrijving sluit.

2. De Overeenkomst komt tot stand doordat Gemeente een schriftelijk aanbod van Wederpartij door middel van een schriftelijke order of opdracht aanvaardt en/of doordat partijen de gemaakte afspraken in een schriftelijke, door partijen getekende, overeenkomst vastleggen.

3. In het geval dat de order of de opdracht na afloop van de in lid 1 bedoelde termijn wordt verzonden of wanneer de order of de opdracht op meer dan ondergeschikte punten van het aanbod afwijkt, komt de Overeenkomst overeenkomstig de order of opdracht tot stand, tenzij Wederpartij de order of opdracht binnen 14 dagen na dagtekening schriftelijk verwerpt.

4. Indien Wederpartij geen aanbod of een mondeling aanbod heeft gedaan, komt de Overeenkomst tot stand doordat Wederpartij een schriftelijke order of opdracht van Gemeente binnen 14 dagen na dagtekening schriftelijk aanvaardt.

5. Overeengekomen specificaties en condities zijn voor Wederpartij bindend. Afwijkingen kunnen slechts na goedkeuring door Gemeente plaatsvinden.

6. Wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst kan alleen schriftelijk plaatsvinden en geldt alleen indien zij, door de daartoe bevoegde personen is overeengekomen en door beide partijen is ondertekend.

7. De kosten die voortvloeien uit het opstellen van en het uitbrengen van een op verzoek van Gemeente uitgebracht aanbod of opgestelde offerte komen voor rekening van Wederpartij.

 

Artikel 4 -wijziging omvang en hoedanigheid-

1. Gemeente is te allen tijde bevoegd Wederpartij schriftelijk te verzoeken de omvang van en/of de hoedanigheid van de te leveren Zaken en/of Prestaties te wijzigen.

2. Indien een wijziging naar het oordeel van Wederpartij gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en/of de termijn van Levering, is Wederpartij verplicht, alvorens aan de wijziging gevolg te geven, Gemeente hierover zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 werkdagen na kennisgeving van de verlangde wijziging schriftelijk te informeren. Indien de gevolgen voor de prijs en/of de levertijd, naar het oordeel van Gemeente, niet aanvaardbaar zijn, is Gemeente gerechtigd het verzoek tot wijziging in te trekken.

3. Wederpartij is verplicht Gemeente te informeren indien de nog te leveren Zaken inmiddels in een verbeterde/gewijzigde uitgave op de markt zijn of worden gebracht. Wederpartij dient, wanneer Gemeente dit wenst, Gemeente de gelegenheid te bieden alsnog voor deze verbeterde/gewijzigde uitgave te kiezen.

 

Artikel 5 -Levering-

1. De Levering vindt plaats op de overeengekomen plaats en op het overeengekomen tijdstip.

2. Indien een termijn van Levering is overeengekomen, vangt deze aan op de datum waarop de Overeenkomst is aangegaan.

3.Wederpartij dient dreigende overschrijdingen van de termijn van Levering onverwijld schriftelijk te melden aan Gemeente. Dit laat onverlet de eventuele gevolgen van deze overschrijding ingevolge de IKVGD1, de Overeenkomst of wettelijke bepalingen.

4. Indien Wederpartij de Levering op enigerlei wijze vroeger wil doen plaatsvinden dan het overeengekomen tijdstip, is daarvoor schriftelijke toestemming van Gemeente vereist. Indien de Levering vroeger plaatsvindt blijven de oorspronkelijke betalingsafspraken volledig in takt.

 

Artikel 6 -inspectie, keuring, controle, test-

1. Gemeente heeft het recht toezending/overlegging te verzoeken van keuringsrapporten en/of certificaten, zo die er zijn, van Zaken en/of Prestaties.

2. Gemeente heeft te allen tijde het recht de bestelde of geleverde Zaken en/of Prestaties te (laten) keuren, inspecteren, controleren en/of te testen.

3. De kosten van de in lid 2 genoemde handelingen komen te allen tijde voor rekening van Wederpartij in het geval de bestelde of geleverde Zaken en/of Prestaties door Gemeente worden afgekeurd of niet voldoen aan de in de specificatie of Overeenkomst omschreven eisen.

4. Indien als gevolg van de in lid 2 genoemde handelingen blijkt, dat de bestelde of geleverde Zaken en/of Prestaties niet voldoen aan de in de specificatie of Overeenkomst omschreven eisen, kan Gemeente naar haar keuze, onverminderd haar overige rechten:

a. binnen een door Gemeente te stellen termijn verbetering of herlevering verlangen door  Wederpartij, zonder dat Wederpartij daartoe enige aanspraak op vergoeding heeft; indien Wederpartij niet binnen een door Gemeente te stellen termijn de afgekeurde,

geleverde Zaken terughaalt, heeft Gemeente het recht de betreffende Zaken aan Wederpartij voor diens rekening te retourneren, dan wel de Prestaties voor rekening van Wederpartij ongedaan maken.

b. Overeenkomst geheel of gedeeltelijk annuleren of ontbinden zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst.

 

Artikel 7 -risico en eigendomsoverdracht-

1. Gemeente verkrijgt het eigendom van de Zaken en/of Prestaties na Levering en goedkeuring. Goedkeuring gebeurt schriftelijk. Goedkeuring heeft van rechtswege plaatsgevonden indien Gemeente 14 dagen na levering niet schriftelijk heeft goedgekeurd, tenzij de Zaken en/of Prestaties door Gemeente zijn afgekeurd of een andere termijn is overeengekomen.

2. Het risico van de Zaken en/of Prestaties gaat over op Gemeente na Levering en goedkeuring.

 

Artikel 8 -kwaliteit en garantie-

1. Wederpartij garandeert:

a. dat de geleverde Zaken en/of Prestaties beantwoorden aan de Overeenkomst. Deze beantwoorden niet aan de Overeenkomst, indien zij niet de eigenschappen bezitten die Gemeente op grond van de Overeenkomst mocht verwachten. De bewijslast ter zake rust op Wederpartij;

b. dat de geleverde Zaken en/of Prestaties geschikt zijn voor het doel waarvoor Gemeente deze verwerft;

c. op de hoogte te zijn van de wensen van Gemeente ten aanzien van de Overeenkomst en dat zij in staat is het gewenste te leveren;

d. dat de geleverde Zaken en/of Prestaties (blijven) voldoen aan de daarvoor geldende dan wel overeengekomen specificaties, dat zij met goed vakmanschap zijn vervaardigd of verricht, dat zij van goede kwaliteit en vrij van constructie-, fabricage- en materiaalfouten zijn en dat zij tenminste voldoen aan de gebruikelijke eisen van deugdelijkheid, doelmatigheid en afwerking en tevens voldoen aan de in Nederland geldende relevante regelgeving;

e. dat de geleverde Zaken en/of Prestaties geheel compleet en voor gebruik gereed zijn;

f. dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen, instructieboeken en overige documentatie, welke nodig zijn voor het realiseren van het door Gemeente (schriftelijk) aangegeven doel, dan wel wettelijk zijn voorgeschreven, worden mee geleverd, ook indien zij niet met name zijn genoemd;

g. dat haar medewerkers en de door haar ingeschakelde derden voor de duur van de Overeenkomst voldoen en blijven voldoen aan de algemene eisen van vakbekwaamheid en deskundigheid en verder aan de overeengekomen kwalificaties ten aanzien van opleiding, deskundigheid en ervaring.

h. ten aanzien van door haar geleverde software dat deze geen virussen, logic bombs etc. bevatten en dat de software volledig is afgestemd op de overgang naar het jaar 2000, alsmede geschikt is voor het gebruik met meerdere valuta, in ieder geval de Nederlandse gulden en de Euro.

i. dat zij, dan wel de door haar ingeschakelde derden voor zover van toepassing, ten aanzien van de met de Gemeente overeengekomen Prestaties over de vereiste vergunningen beschikt en aan de wettelijke verplichtingen voldoet;

j. dat de door of namens haar verrichte Prestaties met voortvarendheid, op vakbekwame wijze en volgens de overeengekomen planning worden uitgevoerd, waarbij Wederpartij verantwoordelijk is voor de voortgang.

2. Wederpartij verbindt zich alle gebreken, die zich aan de Levering voordoen na de aflevering of voltooiing, gedurende minimaal 12 maanden dan wel gedurende een in de Overeenkomst bepaalde garantieperiode vanaf de in gebruik stelling van het object waaraan of waarvoor de Levering is verricht, voor haar rekening, binnen de door Gemeente bij aanzegging gestelde redelijke termijn, weg te nemen door herstel, vervanging, of aanvulling, tenzij blijkt dat deze gebreken een gevolg zijn van normale slijtage of onoordeelkundig gebruik, e.e.a. zo nodig te bepalen door een onpartijdige derde.

3. Bij gehele of gedeeltelijke vervanging van de geleverde Zaken en/of Prestaties, begint voor het vervangen deel de in lid 2 vermelde garantieperiode opnieuw te lopen.

4. De garantieperiode als genoemd in lid 2 wordt verlengd met het aantal dagen dat het object, waaraan of waarvoor de Levering is verricht, geen gebruik kan worden gemaakt wegens het wegnemen van gebreken in de geleverde Zaken en/of Prestaties.

5. Wederpartij blijft te allen tijde aansprakelijk voor verborgen gebreken die eerst na de in lid 2 genoemde garantieperiode blijken.

 

Artikel 9 -prijs-

1. De prijzen zijn, indien van toepassing, exclusief omzetbelasting en omvatten alle kosten in verband met de nakoming van de verplichtingen van Wederpartij.

2. De prijzen zijn vast voor de duur van de Overeenkomst, tenzij de Overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze waarop de aanpassing plaatsvindt.

3. De prijs wordt berekend in de in Nederland gevoerde munteenheid.

 

Artikel 10 -facturering en betaling-

1. Facturen dienen in tweevoud te worden gezonden aan het door Gemeente kenbaar gemaakte factuuradres, ter attentie van orderreferenties onder vermelding van het projectnummer en indien vermeld het opdrachtbonnummer.

2. Betaling van de factuur, indien van toepassing, inclusief omzetbelasting, door Gemeente vindt plaats binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur, onder voorbehoud van goedkeuring van de geleverde Zaken en/of Prestaties door Gemeente.

3. Gemeente is gerechtigd de betaling op te schorten indien zij een tekortkoming in de geleverde Zaken en/of Prestaties constateert. Deze opschorting duurt totdat de tekortkoming is opgeheven dan wel de Overeenkomst is ontbonden.

4. Gemeente heeft het recht het bedrag van de factuur te verminderen met bedragen en/of boetes die Wederpartij is verschuldigd aan Gemeente.

5. Indien is overeengekomen dat Gemeente een voorschot op de prijs betaalt en Wederpartij niet op het overeengekomen tijdstip presteert, is Wederpartij de wettelijke rente verschuldigd over het voorschot over de tijd dat de tekortkoming voortduurt, ongeacht of de tekortkoming aan Wederpartij kan worden toegerekend.

6. Indien de Overeenkomst op grond van het in artikel 20, lid 1 bepaalde is ontbonden, betaalt  Wederpartij de reeds aan hem verrichte betalingen, vermeerderd met de wettelijke rente vanaf de dag van betaling, terug. Indien de Overeenkomst gedeeltelijk is ontbonden, bestaat de terugbetalingsverplichting alleen voor zover de betalingen op het ontbonden gedeelte betrekking hebben.

7. Betaling door Gemeente houdt op geen enkele wijze afstand van recht in.

 

 

Artikel 11 - toerekenbare tekortkoming (wanprestatie)-

1. In geval dat één der partijen een verplichting uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet deugdelijk nakomt, dan wel anderszins tekort schiet in de nakoming van één of meer van haar verplichtingen, stelt de andere partij haar deswege in gebreke, tenzij de nakoming van de betreffende verplichting reeds blijvend onmogelijk is, of een uiterlijke termijn is afgesproken, in welk geval de nalatige partij onmiddellijk in verzuim is.

De ingebrekestelling geschiedt schriftelijk, waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn wordt gegund om alsnog zijn verplichtingen na te komen. Deze termijn heeft het karakter van een fatale termijn.

2. De partij die toerekenbaar tekort komt in de nakoming van haar verplichtingen tegenover de andere partij, is aansprakelijk voor vergoeding van de door de andere partij geleden c.q. nog te lijden schade, zowel direct als indirect, onverminderd diens overige rechten, waaronder begrepen het recht op ontbinding van de Overeenkomst.

 

Artikel 12 -niet-toerekenbare tekortkoming (overmacht)-

1. Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op niet-toerekenbare tekortkoming beroepen indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 5 werkdagen na het intreden van de niet-toerekenbare tekortkoming, onder overlegging van de nodige bewijsstukken, de andere partij schriftelijk van een dergelijk beroep op niet-toerekenbare tekortkoming in kennis stelt.

2. Onder niet-toerekenbare tekortkoming in het kader van de IKVGD1 wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, staking van personeel, ziekte van personeel, verlate aanlevering door een toeleverancier, ongeschiktheid van Zaken en/of Prestaties, toerekenbare tekortkoming van door Wederpartij ingeschakelde derden, liquiditeits- c.q solvabiliteitsproblemen aan de zijde van Wederpartij.

3. Indien Wederpartij stelt dat er bij een of meer van haar tekortkomingen sprake is van niet-toerekenbare tekortkoming van haar kant en Gemeente deze stelling aanvaardt, heeft Gemeente niettemin het recht de Overeenkomst te ontbinden. In dergelijke gevallen brengen partijen bij elkaar geen schade in rekening.

 

Artikel 13 -aansprakelijkheid-

1. Wederpartij is aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, inclusief produktaansprakelijkheid en gevolgschade, die kan ontstaan in verband met de uitvoering van de verplichtingen die voortvloeien uit de Overeenkomst.

2. Wederpartij vrijwaart Gemeente tegen alle financiële gevolgen van aanspraken van derden in enig verband staande met de uitvoering van verplichtingen die voortvloeien uit de Overeenkomst.

3. Wederpartij is aansprakelijk voor vermissing van en schade aan installaties en eigendommen van Gemeente en haar medewerkers, voor zover de vermissing of de schade het gevolg is van nalatigheid en/of schuld van Wederpartij of personen waar Wederpartij zich van bedient.

4. Wederpartij dient een verzekering af te sluiten ter afdekking van risico’s. Wederpartij heeft de plicht Gemeente inzage te geven in daartoe strekkende polissen.

5. Wederpartij cedeert bij voorbaat aan Gemeente alle aanspraken ter zake van uitkeringen van verzekeringspenningen op basis van de in lid 4 genoemde verzekeringen.

 

Artikel 14 -boete-

1. Indien Wederpartij niet binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats de overeengekomen Zaken en/of Prestaties levert, is deze aan Gemeente zonder aanmaning of andere voorafgaande verklaring een onmiddellijke opeisbare boete verschuldigd van 1% van de prijs van de betreffende Overeenkomst, vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 30%. Indien de Levering blijvend onmogelijk is geworden is de boete onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.

2. De boete komt Gemeente toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen, daaronder mede begrepen:

a. de vordering tot nakoming van de verplichting tot Levering van de Zaken en/of Prestaties die aan de Overeenkomst beantwoorden;

b. het recht op schadevergoeding, voorzover de schade het bedrag van de boete te boven gaat.

 

Artikel 15 -intellectuele en industriële eigendomsrechten-

1. Wederpartij staat in voor het vrije en ongestoorde gebruik door Gemeente van de Levering. Zij vrijwaart Gemeente tegen de financiële gevolgen van aanspraken van derden wegens inbreuk op enig octrooi, hun intellectuele of industriële eigendomsrechten.

2. In het geval dat tijdens de looptijd van de Overeenkomst intellectuele of industriële eigendomsrechten op welke wijze dan ook ontstaan, is Gemeente de hiertoe exclusief gerechtigde. Voor zover een akte is vereist voor de overdracht van het eigendom werkt Wederpartij daaraan mee.

3. Wederpartij is gerechtigd de informatie welke is verstrekt door Gemeente te gebruiken, echter uitsluitend in verband met de Overeenkomst. De informatie is en blijft eigendom van  Gemeente.

 

Artikel 16 -geheimhouding-

1. Wederpartij houdt het bestaan, de aard en de inhoud van de Overeenkomst evenals de overige bedrijfsinformatie van Gemeente die haar uit hoofde van de relatie met Gemeente ter kennis zijn gekomen geheim en maakt niets daarvan openbaar zonder schriftelijke toestemming van Gemeente. Een en ander is tevens van toepassing op personeel van Wederpartij of door haar ingeschakelde derden.

2. Wederpartij is verplicht de door Gemeente aangehouden beveiligingsprocedures in acht te nemen.

 

Artikel 17 -documentatie-

1. Wederpartij is verplicht bijbehorende documentatie, indien mogelijk in de Nederlandse taal, voorafgaande aan of gelijktijdig met de Levering ter beschikking te stellen aan Gemeente.

2. De Gemeente is vrij in het gebruik van deze documentatie, waaronder begrepen het vermenigvuldigen daarvan voor eigen gebruik.

 

Artikel 18 -verpakking-

1. De Zaken dienen behoorlijk en deugdelijk te zijn verpakt.

2. Gemeente heeft te allen tijde het recht de (transport)verpakkingsmaterialen voor rekening van Wederpartij aan deze te retourneren. Indien Gemeente statiegeld heeft moeten betalen met betrekking tot de verpakking, dan wordt deze na overdracht van de betreffende verpakking aan Gemeente gecrediteerd.

3. Verwerking, respectievelijk vernietiging van (transport)verpakkingsmaterialen is een verantwoordelijkheid van Wederpartij. Indien op verzoek van Wederpartij verpakkings-materialen door of namens Gemeente worden verwerkt of vernietigd, gebeurt dit voor risico en rekening van de Wederpartij.

 

 

Artikel 19 -overdracht rechten en verplichtingen-

1. Wederpartij kan een verplichting uit hoofde van de Overeenkomst of haar rechtsverhouding tot Gemeente alleen met voorafgaande schriftelijke toestemming van Gemeente overdragen aan een derde. Aan de toestemming kan Gemeente voorwaarden verbinden.

2. Indien Wederpartij bij de uitvoering van de Overeenkomst gebruik wenst te maken van diensten van derden, hetzij in onderaanneming, hetzij door tijdelijke inhuur van personeel, dan is Wederpartij daartoe slechts bevoegd na verkregen voorafgaande schriftelijke toestemming van Gemeente. Gemeente kan zodanige toestemming alleen met redelijke gronden weigeren. Aan de toestemming kan Gemeente voorwaarden verbinden.

3. In geval van overdracht aan een derde van (een gedeelte van) de verplichtingen uit de Overeenkomst door Wederpartij, is Wederpartij verplicht aan Gemeente te melden welke zekerheden zijn gesteld voor de afdracht van omzetbelasting, loonbelasting, en sociale premies die wettelijk zijn voorgeschreven voor werkgevers.

 

Artikel 20 -ontbinding-

1. Onverminderd alle andere rechten heeft Gemeente het recht de Overeenkomst door een schriftelijke verklaring zonder rechtelijke tussenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk ontbinden indien:

a. Wederpartij in verzuim is bij de nakoming van een verplichting uit de Overeenkomst;

b. de nakoming door Wederpartij van een opeisbare verplichting uit hoofde van de Overeenkomst blijvend of tijdelijk onmogelijk is;

c. Wederpartij surséance van betaling aanvraagt of wordt verleend, of Wederpartij haar faillissement aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard, de onderneming van Wederpartij wordt geliquideerd of stilgelegd, beslag wordt gelegd op (een deel van) de bedrijfseigendommen van Wederpartij, of de eventuele vergunningen van Wederpartij worden ingetrokken;

d. door Wederpartij of een van zijn medewerkers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die deel uitmaakt van Gemeente.

2. Gemeente is bij ontbinding van de Overeenkomst als gevolg van de gevallen als genoemd in lid 1 nimmer gehouden tot enige schadevergoeding.

3. Verplichtingen die naar hun aard bestemd zijn om ook na ontbinding van de Overeenkomst voort te duren, blijven na ontbinding van de Overeenkomst bestaan, hiertoe behoren o.m. geheimhouding, intellectuele en industriële eigendomsrechten, geschillen en toepasselijk recht.

 

Artikel 21 -voorschriften-

1. Wederpartij, haar medewerkers, alsmede door haar ingeschakelde derden zijn gehouden alle wettelijke, veiligheids-, gezondheids-, en milieuvoorschriften in acht te nemen.

2. Eventuele bedrijfsvoorschriften en reglementen op het gebied van veiligheid, gezondheid, en milieu van Gemeente dienen te worden opgevolgd. Een exemplaar van deze voorschriften en reglementen wordt door Gemeente op aanvraag onverwijld, kosteloos ter beschikking gesteld.

 

Artikel 22 -contactpersonen, projectverantwoordelijkheid, voortgangsrapportage-

1. Wederpartij draagt de totale projectverantwoordelijkheid voor zowel de eigen prestaties en eigen medewerkers, als voor de prestaties en medewerkers van door haar ingeschakelde derden.

2. Zo nodig wijzen partijen ten behoeve van de Overeenkomst schriftelijk een contactpersoon aan.

3. Partijen geven hierbij tevens aan welke bevoegdheden de contactpersonen hebben.

4. Op verzoek van Gemeente is Wederpartij is verplicht periodiek aan Gemeente te rapporteren inzake de voortgang van de door haar te leveren Zaken en/of Prestaties.

5. Indien de IKVGD1 deel uitmaken van een mantelovereenkomst dan is Wederpartij verplicht de gang van zaken met betrekking tot de mantelovereenkomst periodiek met Gemeente te evalueren.

 

Artikel 23 -opleiding en ondersteuning-

1. Wederpartij is op verzoek van Gemeente verplicht, medewerkers van Gemeente een opleiding te geven met betrekking tot de eigenschappen, gebruik en onderhoud van de geleverde/ te leveren Zaken en/of Prestaties, dan wel adequate ondersteuning te verlenen.

 

Artikel 24 -wijziging van IKVGD1-

1. Gemeente is bevoegd wijzigingen in de IKVGD1 aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding.

2. Gemeente zendt de gewijzigde voorwaarden tijdig toe aan Wederpartij.

3. Indien geen tijdstip van inwerkingtreding is medegedeeld, treden de wijzigingen jegens Wederpartij in werking zodra haar de wijzigingen zijn medegedeeld, tenzij Wederpartij binnen 14 dagen na mededeling van de wijzigingen Gemeente schriftelijk mededeelt de wijzigingen niet te aanvaarden

4. Indien de mededeling als bedoeld in lid 3 door Wederpartij aan Gemeente is gedaan blijven de IKVGD1 op reeds gesloten Overeenkomsten van toepassing; op nieuw te sluiten Overeenkomsten dan de gewijzigde algemene inkoopvoorwaarden van toepassing.

 

Artikel 25 -geschillen-

1. Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door één der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.

2. Indien partijen niet tot een oplossing komen, worden geschillen voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter in het arrondissement ‘s-Gravenhage, tenzij alsnog bindend advies wordt overeengekomen.

 

Delft, juni 1999