Memo

 

Datum

27-02-2003

Opsteller

K. Schofield

Bijlagen

0        

Onderwerp

Stichting Vluchtelingenwerk, budgetsubsidiëring 2003

 


1.       Inleiding

Op basis van de Regeling budgetsubsidiëring Stichting Vluchtelingenwerk Delft (SVD) wordt jaarlijks een subsidiebeschikking aan SVD verstrekt waarin de hoogte van de budgetsubsidie, afhankelijk van het aantal cliënten dat begeleid zal gaan worden, voor het betreffende jaar wordt vastgesteld.

De vaststelling van de jaarlijkse subsidie wordt gedaan middels een subsidiemethodiek. Deze staat beschreven in de Nota ‘Regeling budgetsubsidiëring Stichting Vluchtelingenwerk Delft (SVD) vanaf 2000’ (kenmerk 00/000391).Jaarlijks wordt een productenboek aangeleverd waarin de productafspraak, het aantal te begeleiden cliënten, de aard van diensten en prijs per product beschreven staan. De subsidiemethodiek is in principe voor de duur van 3 jaar afgesloten, te weten 2000 tot en met 2002. Echter, gezien de personeelswisselingen zowel bij de SVD als de gemeente is in overleg met SVD besloten de subsdiemethodiek met nog één jaar te verlengen tot en met het jaar 2003. Dit is ook de reden voor de late vaststelling van de budgetsubsidiëring voor 2003.

 

In deze notitie wordt, mede op basis van het ‘halfjaarverslag januari-juni 2002’ en aan de hand van het ingediende Produktenboek 2003 van SVD een voorstel gedaan voor de budgetsubsidiëring 2003 voor SVD.


 

2.       Aantal cliënten in 2002 en 2003

De budgetsubsidiëring voor 2002 is gebaseerd op een begeleiding van 510 cliënten. In de nota ‘Budgetsubsidiëring 2002 Stichting Vluchtelingenwerk Delft’ (kenmerk 01/026048) wordt uitgegaan van:

§         100 nieuwkomers

§         10 ingetrokken VVTV/Uitgeprocedeerden

§         100 oudkomers

§         115 AMA’s

§         185 ZZA’ers

 

Voor 2003 schat de SVD in totaal 365 cliënten te gaan begeleiden, te weten:

§         90 nieuwkomers

§         5 ingetrokken VVTV/Uitgeprocedeerden

§         85 oudkomers

§         10 AMA’s 18+

§         75 AMA’s 18-

§         100 ZZA’ ers

 

Gesteld kan worden dat de SVD in 2003 145 cliënten minder gaat begeleiden. De afname van het aantal cliënten ligt in de lijn der verwachting.

 

3. Situatieschet per product

3.1 Nieuwkomers

Vanaf 1998 is een afname te zien van het aantal vluchtelingen en gezinsherenigers die zich in Delft hebben gevestigd. In 2001 lijkt deze trend zich te stabiliseren tot ca. 100 per jaar. De inschatting voor 2003 is gelijk aan die van 2002. Dit betekent dat de vraag naar maatschappelijke en juridische begeleiding ten opzichte van 2002 in grote lijnen onveranderd zal blijven:

§         35% heeft intensieve begeleiding nodig vanwege de overkomst van gezinsleden. Het betreft met name vluchtelingen met kleine kinderen. Het aantal hulpvragen stijgt naar gelang het gezin meer kinderen heeft;

§         15% van de nieuwkomers is alleenstaand en heeft veel begeleiding nodig vanwege een klein of geen sociaal netwerk en/of psychosociale problemen en gezinsgehereniging.

 

Uitgaande van het aantal nieuwkomers in 2001 en in het eerste halfjaar van 2002 schat SVD dat er zich in 2003 ca. 90 nieuwkomers zullen vestigen in Delft.


 

Voorstel:

De SVD schat in 2003 90 nieuwkomers te begeleiden. Het voorstel is voor 2003 een subsidiebedrag van €125.414,10 voor de begeleiding van 90 niewkomers toe te wijzen aan de SVD. Bij de toekenning is rekening gehouden met 6% inflatiecorrectie. Zie voor de onderverdeling per product onderstaand schema.

 

Nieuwkomers

Subsidie

2002

Productenboek 2003

Toekenning 2003

Aantal

100

90

90

Individuele begeleiding

€ 77.311,-

€72.360

€73.755,90

Belangenbehartiging

€ 33.233,-

€31.104

€31.700,70

Sociaal-culturele activiteiten

€ 20.925,-

€19.584

€19.957,50

Totaal

€131.469,-

€123.048

€125.414,10

Schema 1: kostprijs per product nieuwkomers

 

3.2 Ingetrokken VVTV/ ROA/ uitgeprocedeerden

De Gemeente Delft beheert 15 woningen voor de opvang van asielzoekers in het kader van de Regeling Opvang Asielzoekers (ROA) en de Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (Zorgwet VVTV). De ROA wordt sinds 1-1-1996 afgebouwd. In de ROA/VVTV-woningen die na 1996 zijn leeggekomen zijn op grond van de taakstelling asielzoekers in het kader van de zorgwet VVTV geplaatst. De rol van de gemeente met betrekking tot de asielopvang en het plaatsen van VVTV-houders houdt met de invoering van de nieuwe vreemdelingenwet formeel op.

 

De Gemeente Delft heeft niet gekozen voor een overdracht van de ROA/VVTV-woningen aan het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA), de reden hiervoor is een tegenstrijdigheid in het te voeren beleid voor uitgeprocedeerden asielzoekers. De Gemeente Delft voert het beleid dat er geen uitgeprocedeerden met een terugkeerverplichting worden uitgezet, die nog steeds in procedure zitten. De COA voert het rijksbeleid uit, wat in het uiterste geval inhoudt dat de verstrekkingen worden stopgezet en de uitgeprocedeerden indien nodig uit de woning wordt gezet.

 

De Gemeente Delft biedt momenteel opvang aan 1 ROA en 2 VVTV’ers. Daarnaast biedt de Gemeente Delft momenteel opvang aan 9 uitgeprocedeerden (gezinnen). De SVD schat voor 2003 in circa 5 personen uit deze groep te begeleiden.

 

Voorstel:

Gelet op de beleidsvoering van de gemeente Delft voor ROA/VVTV’ers alsmede voor uitgeprocedeerden en het ingeschatte aantal mensen dat begeleiding nodig heeft, een subsidiebedrag van €3.513,50 toewijzen.

Zie onderstaand schema voor de kostprijs per product .

 

Ingetrokken VVTV/uitgeprocedeerden

Subsidie

2002

Productenboek 2003

Toekenning 2003

Aantal

10

5

5

Individuele begeleiding

   4.921,-

   2.560,-

€2608,-

Belangenbehartiging

      659,-

      347,50

€349,-

Sociaal-culturele activiteiten

  1.050,-

      545,-

€556,50

Totaal

€6.630

   3.452,50

€3.513,50

Schema 2: kostprijs per procuct ROA/ingetrokkenVVTV/uitgeprocedeerden

 

3.3. Oudkomers

De vangnetfunctie voor oudkomers is tussen 2000 en 2002 even belangrijk gebleven voor een grote groep oudere vluchtelingen die geen eigen netwerk hebben en voor wie er blijvend een brug nodig is naar de reguliere zorg en welzijnsinstellingen. Deze groep blijft met veel vragen naar SVD komen. Het streven is de zelfredzaamheid te bevorderen. Maar dit is voor velen, met name ouderen, niet haalbaar. Het Centraal Punt oudkomers(CPO) is zich aan het ontwikkelen op het gebied van maatschappelijke begeleiding aan Oudkomers. Wellicht kan het CPO in de toekomst de begeleiding van Oudkomers van de SVD overnemen.

 

Voorstel:

Gezien de nog steeds complexe problematiek van oudkomers en het feit dat er (nog) geen alternatieve brugfunctie gevonden is, voor 2003 een bedrag van €41.004,- toewijzen. Bij de toekenning is rekening gehouden met 6% inflatiecorrectie. Onderstaand schema geeft een weergave van de kostprijs per product.

 

Oudkomers

Subsidie 2002

Productenboek 2003

Toekenning 2003

Aantal

100

85

85

Individuele begeleiding

€ 31.969,-

€ 28.262,50

€28.805,65

Belangenbehartiging

   4.860,-

   4.717,50

  4.377,50

Sociaal-culturele activiteiten

   8.681,-

   7.675,50

  7.820,85

Totaal

€ 45.510,-

€ 40.655,50

€41.004,-

Schema 3: kostprijs per product oudkomers


 

3.4 Alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMA’s)

3.4.1 Landelijk beleid:

Sinds mei 2001 geldt een nieuw AMA-beleid. Het uitgangspunt van het AMA-beleid is dat AMA’s van wie de asielaanvraag is afgewezen, terug moeten keren naar het land van herkomst. Zolang de AMA in Nederland verblijft wordt duidelijkheid gegeven over hun toekomst en wordt de opvang goed aangesloten op het perspectief van de AMA. Er is gekozen voor een opsplitsing in de opvangfaciliteiten:

§         opvang gericht op integratie (Integratievariant)

§         voor minderjarigen waarvan verwacht wordt dat ze uiteindelijk permanent in Nederland mogen blijven; opvang gericht op terugkeer ( terugkeervariant)

voor minderjarigen van wie duidelijk is dat ze slechts tijdelijk in Nederland zullen verblijven.

 

Opvang gericht op terugkeer

Alle nieuwe gearriveerde AMA’s worden de eerste zes tot negen maanden opgevangen in de zogenoemde terugkeervariant. Via voogdij-instelling Nidos krijgen ze een voogd toegewezen en het COA zorgt voor de opvang en begeleiding. Sinds november 2002 worden AMA’s in de terugkeer variant opgevangen in een besloten, middelgrote opvangcentra (AMA-campussen).

 

Opvang gericht op integratie

Hier worden de AMA’s opgevangen met een ‘verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd’ of AMA’s die bij aankomst in Nederland jonger zijn dan 15 jaar en een verblijfsvergunning als alleenstaande minderjarige vreemdeling hebben gekregen. AMA’s in de integratievariant krijgen een voogd en worden in pleeggezinnen of in de 24-uursopvang binnen de jeugdhulpverlening ondergebracht. Alle AMA’s van 0 tot 12 jaar worden in principe in pleeggezinnen opgevangen.

 

3.4.2 Begeleiding van AMA’s 18-

De opvang van AMA’s jonger dan 18 jaar geschiedt volgens een landelijk systeem in kleinschale wooneenheden (KWE’s) of in pleeggezinnen. De opvang en begeleiding wordt verzorgd door de Opbouw. SVD zorgt voor de juridische begeleiding van deze groep, conform een overeenkomst tussen Vluchtelingenwerk Nederland en de Opbouw. De taak van de SVD is om de jongeren op de hoogte te houden van de procedure en op de noodzakelijke momenten de contacten met ondermeer de advocaat te onderhouden. De landelijke financiering van deze begeleiding is halverwege 1999 komen te vervallen. In 2000 is de dekking voor deze begeleiding eenmalig uit het reserve egalisatie integratiebeleid van de Gemeente Delft gefinancieerd. Vanaf 2001 is hier geen dekking meer voor. De Gemeente Delft kent relatief veel AMA’s, met het wegvallen van de landelijke financiëring heeft de gemeente formeel geen taak in de begeleiding van AMA’s 18-. Echter, gezien de kwestbaarheid van de groep is in 2002 wederom besloten de begeleiding van deze groep te financiëren. Voor 2003 verwacht men een afname van het aantal asielaanvragen van AMA’s op landelijk niveau, de aanscherpingen van het beleid liggen hieraan ten grondslag. De SVD verwacht in 2003 75 AMA’s 18- te begeleiden.

 

3.4.3 AMA’s 18+

In 2001 heeft de SVD voor het eerst subsidie aangevraagd voor de begeleiding van AMA’s in de leeftijd van 17,5 tot 19 jaar. Dit product is een voortzetting van het gastgezinnenproject dat door Vestia is gesubsidieerd. In 2001 is door de gemeente budget gereserveerd voor de begeleiding van deze groep, onder voorwaarde dat de subsidie van Vestia voor het gastgezinnenproject volledig is aangewend en de SVD een samenhangend plan voor AMA’s ontwikkeld in samenwerking met de Opbouw en het vakteam Onderwijs RMC van de Gemeente Delft. In 2002 heeft de gemeente opnieuw budget gereserveerd voor de uitvoering van het plan, na de ontwikkeling van het plan is het budget ter beschikking gesteld. Het betreft het projectvoorstel van april 2002 ‘Maatwerk bij de verzelfstandiging van AMA’s18+’. Aanleiding hiervoor is het grote aantal AMA’s in Delft die in KWE’s zijn opgevangen. Gezien de kwetsbaarheid van deze groep is het van belang te streven naar een sluitende aanpak voor deze groep, om dit te bereiken is samenwerking tussen de verschillende instellingen een pré. Een van de afspraken die in het plan zijn opgenomen is dat SVD vanaf het moment dat de AMA’s volwassen worden bij de SVD terecht kunnen voor maatschappelijke en indien nodig juridische begeleiding.

 

Door de aanscherpingen in het AMA-beleid heeft het meerendeel van de AMA’s op het moment dat zij 18 worden nog geen verblijfsvergunning. Verwacht wordt dat het meerendeel hiervan uitgeprocedeerd dreigt te raken. Het NIDOS draagt zorg voor de financiële bijdrage in het levensonderhoud (leefgeld) zolang de AMA’s 18+ nog in procedure zijn.

 

 De SVD verwacht in 2003 10 AMA’s 18+ te gaan begeleiden. Middels een particulier fonds heeft de SVD in 2002-2003 de mogelijkheid een gastgezinnenproject voor AMA’s te coördineren. De AMA’s die meedoen aan dit project bouwen aan een netwerk die hen ten dienste kan zijn als zij zelfstandig gaan wonen en een opleiding gaan volgen


 

Voorstel:

Door het hoge aantal AMA’s in Delft is het van wezenlijk belang om de zelfredzaamheid van AMA’s op 18-jarige leeftijd te bevorderen. Dit is reden voor een financiele bijdrage aan SVD voor de begeleiding van deze groep. In 2002 is als voorwaarde voor de financiëring van deze groep gesteld dat uitvoering wordt gegeven aan het projectplan ‘Maatwerk voor

verzelfstandiging van AMA’s 18+’. Onder voorwaarde dat de uitvoering van dit plan in 2003 wordt voortgezet, een totaal bedrag van €24.727,50,- toe wijzen.  Zie onderstaande schema’s voor de kostprijs per product voor de AMA’s 18- en de AMA’s 18 +.

 

AMA’s 18-

Productenboek 2003

Toekenning 2003

Aantal

75

75

Juridische begeleiding (intake/eindgesprek)

€11.925,-

  2.573,50

Individuele begeleiding

  2.025,-

  2.107,50

Dossier/gesprekstijd werkbegeleider

€ 17.055.-

  9.922,50

Extern overleg

  3.825,-

  3.967,50

Totaal

€34.830

€18.571,-

Schema 4: kostprijs per product AMA’s 18-*

* Het ontbreken van een motivering van de SVD voor de hoge kostprijs berekening ‘juridische begeleiding’ en ‘extern overleg’ alsmede onduidelijk in de berekening van de hoogte van het subsidiebedrag in 2002 is aanleiding geweest om in 2003 de grondslagen opnieuw vast te stellen. Het opnieuw vaststellen van de grondslagen voor 2003 is in overleg met de SVD gebeurd.

 

AMA’s18 +

Productenboek 2003

Toekenning 2003

Aantal

10

10

Individuele begeleiding

€ 4.310,-

€ 4.479,-

Belangenbehartiging

    611,.10

    634,50

Sociaal-culturele activiteiten

€ 1.005,-

€ 1.043,-

Totaal

€5.926,10

€ 6.156,50

Schema 5: kostprijs per product AMA’s 18+

 

3.5 Zelf Zorg Arrangement

Het Zelf Zorg Arrangement  (ZZA) bestaat sinds 1998 en is één van de vormen van uitplaatsen van asielzoekers uit de centrale opvang in gemeenten. Mensen uit de asielzoekerscentra gaan bij familie of vrienden in een gemeente wonen. De ZZA’er valt onder de verantwoordelijkheid van het COA. Het COA verstrekt een maandelijkse toelage. Het Ministerie van Justite verleent subsidie aan Vluchtelingenwerk Nederland voor de juridische begeleiding van ZZA’ers. De SVD kan een bedrag van € 85,30 (2003) per ZZA’er declareren bij Vluchtelingenwerk Nederland.

 

Tot 2002 heeft de SVD de juridische begeleiding aan de ZZA’ers nog kunnen verlenen op basis van de subsidie van het Ministerie van Justitie aan Vluchtelingenwerk Nederland.  In het najaar van 2001 is de dienstverlening onder grote druk komen te staan door de toenemende instroom van ZZA’ers in Delft, dit heeft tot extra kosten geleid. In 2002 heeft de SVD een groot deel van deze kosten voor eigen rekening genomen. De Gemeente Delft heeft in 2002 een klein gedeelte van deze kosten gesubsidieerd, te weten € 2.733,50. Voor 2003 vraagt de SVD subsidie aan voor het volledige bedrag van de extra kosten, te weten € 31.855.

 

3.5.1.Stopzetting ZZA-regeling per 15 juni 2002

Per 15 juni 2002 is de ZZA-regeling door het COA stopgezet. De reden voor de stopzetting is dat de instroom, en daarmee de bezetting de afgelopen tijd is afgenomen. Dit betekent dat er na 15 juni 2002 geen nieuwe ZZA’ers geplaatst kunnen worden.

 

Voorstel: 

De juridische begeleiding van deze groep is door het Rijk uitbesteed aan de SVD. Het Rijk dient dan ook te zorgen dat de middelen hiervoor voldoende toereikend zijn.  De gemeente Delft voelt zich niet genoodzaakt de juridische begeleiding van ZZA’ers voor haar rekening te nemen. De SVD dient te kijken naar alternatieve mogelijkheden om de begeleiding van ZZA’ers te financieren. Voor de volledigheid wordt in onderstaand schema de kostprijs per product weergegeven.

 

Rechtsbescherming ZZA’ers

Subsidie 2002

Productenboek 2003

Toekenning 2003

Aantal

185

100

100

Juridische intake/eindgesprek

   5.883,-

   3.300,-

nihil

Individuele begeleiding

   4.810,-

€ 19.240,-

nihil

Dossier/gesprekstijd werkbegeleider

€ 22.662,50

€ 12.740,-

nihil

Extern Overleg

   9.065,-

   5.100,-

nihil

Totaal

 

€ 40.380,-

Nihil

Bijdrage Vluchtelingenwerk Nederland

Totaal Gemeente Delft

€15.170,-

 

 

  2.733,50

   8.530,-

 

 

€31.850,-

                                                                                        

Schema 6: kostprijs per product ZZA’ers*

* Naast het feit dat de SVD in tegenstelling tot 2002 de volledige kosten voor juridische begeleiding aanvraagt, is de kostprijsverhoging voor ‘individuele begeleiding’ niet gemotiveerd.

 

4.  Professionalisering SVD

In overleg met de gemeente en de SVD heeft de SVD gevraagd om een bijdrage in de kosten voor een verdere professionalisering van de SVD. De verder professionalisering is nodig omdat het teruglopend aantal cliënten gevolgen heeft voor de subsidiëring van de SVD. Met deze eenmalige bijdrage kan de SVD een slag maken in de (her)inrichting van de organisatie.

 

Voorstel:

Eenmalig een bijdrage verstrekken voor extra inzet voor professionalisering van de SVD, een subsidiebedrag van €24.867,90 toewijzen.

 

5.  Subsidie SVD 2003: hoogte en financiering

In de (concept) uitvoeringsovereenkomst (zie bijlage 1) tussen de Gemeente Delft en de SVD wordt aangegeven voor welke aantallen cliënten, welke producten van SVD worden afgenomen en welke prestaties de SVD daarvoor levert.

 

In onderstaand schema wordt een totaal overzicht gegeven van de gevraagde subsidie door de SVD en de voorgestelde toekenning.

 

Naam Product

Gevraagd

Toekenning/Uitgaven

Nieuwkomers

€123.048,-

€125.414.10

Ingetrokken VVTV/uitgeprocedeerden

    3.452,50

    3.513,50

Oudkomers

€ 40.655,50

€ 41.004,-

AMA’s 18 +

   6.156,50

  6.156,50

AMA’s 18-

€ 18.571,-

€ 18.571,-

Rechtsbescherming ZZA’ers

€31.850,-

 NIHIL

Professionalisering SVD

 

€24.867,90*

Totaal 2003

€239,762,10

€219.527,-

* dit bedrag is eenmalig en bestemd voor de extra inzet voor professionalisering van de SVD.

 

De subsidie aan de SVD voor de begeleiding van Oudkomers, ROA/VVTV/Uitgeprocedeerden en AMA’s is in 2003 ondergebracht in het project ROA/VVTV. Daarnaast is er budget gereserveerd voor de begeleiding van Nieuwkomers, dit bedrag is ondergebracht in het project integratie Nieuwkomers.

 

6. Herrijking subsidiemethodiek

De vaststelling van de budgetsubsidiëring geschiedt jaarlijks middels een subsidiemethodiek. Jaarlijks wordt een productenboek aangeleverd waarin de productafspraak, het aantal te begeleiden cliënten, de aard van diensten en de prijs per product beschreven staan.

 

De subsidiemethodiek met de SVD is voor 3 jaar vastgesteld, te weten 2000 tot en met 2002. Onderling is afgesproken de subsidiemethodiek te verlengen tot 2003. In 2003 dient de subsidiemethodiek herzien te worden. Voor de uitvoering hiervan zijn extra kosten gemoeid. Het gaat om een eenmalig bedrag van €20.000,-, dit bedrag past binnen de begroting.

 

7. Voorstel:

1.       Voor 2003 een totaalbedrag van €219.527,-  ter beschikking stellen voor subsidie aan SVD en deze dekken uit voornoemde budgetten;

2.       Instemmen met  de (concept) uitvoeringsovereenkomstbudgetsubsidiëring 2003 tussen de Gemeente Delft en de Stichting Vluchtelingenwerk Delft;

3.       Voor 2003 eenmalig een bedrag van €20.000,- ter beschikking stellen voor herijking van de subsidiemethodiek SVD en deze dekken uit voornoemde budgettten.

4.       Wethouder Rensen machtigen de uitvoeringsovereenkomst tussen de gemeente Delft en de SVD te ondertekenen.

 

 

Krista Schofield