Sinds 2002 is er sprake van een tekort op het budget voor de uitvoering van het Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW) in Delft. Het Gemeentelijk Managementteam heeft als oplossingsrichting aangegeven dat eventuele aanvulling van het tekort dient te worden ingepast in bestaande budgetten.
Een grote stijging van de CAO-lasten voor de welzijnssector veroorzaakt het tekort op het budget voor Algemeen Maatschappelijk Werk. In 2002 was het tekort € 29.023,00 en in 2003 is het verwachte tekort € 30.968,00. Het verwachte structurele tekort vanaf 2004 en verder bedraagt € 40.387,00. Het Algemeen Maatschappelijk Werk wordt in Delft uitgevoerd door de stichting Maatzorg.
Oorzaak is een stijging van de directe loonkosten (in 2002 met 5,25% en in 2003 waarschijnlijk 2,5%) en van de indirecte loonkosten (o.a. een verhoging van de werkgeversbijdrage voor kinderopvang, ouderschaps-verlof, eindejaarsuitkering en pensioenpremie). De invoering van het nieuwe loon/functiegebouw voor de welzijnssector leidt in de loop van 2003 tot verhoging van de kosten in verband met de leeftijdsopbouw van het personeelsbestand.
De gemeente Delft subsidieert de stichting Maatzorg voor 8,30 fte AMW.
Voor 2002 heeft de gemeente daarvoor € 546.645,00 beschikbaar gesteld, dat is per fte AMW € 65.860,84. De werkelijke kostprijs voor Maatzorg bedroeg € 575.668,00 (€ 69.358,00 per fte). Dit leverde in totaal een tekort op van € 29.023,00. De stichting heeft het tekort, conform de afspraak, gedekt uit de bedrijfsreserve Maatschappelijk Werk.
Het tekort over 2002 vormt de basis voor het grotere tekort in de volgende jaren.
Voor 2003 heeft de gemeente Delft € 576.871,00 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het AMW, per fte € 69.502,53. De stichting Maatzorg heeft bezwaar aangetekend tegen het subsidiebesluit met het argument dat het toegezegde subsidiebedrag niet kostendekkend is. De werkelijk verwachte kosten voor 8,30 fte bedragen € 607.839,00 (€ 73.233,61 per fte). Het tekort loopt voor 2003 op tot € 30.968,00.
Voor 2004 is een budget beschikbaar van € 592.900,00. De werkelijk verwachte kosten voor 2004 bedragen € 633.287,00. Het tekort bedraagt dan € 40.387,00.
Het tekort kan op twee manieren worden aangepakt: terugbrengen van het aantal fte’s of verhoging van het subsidiebedrag.
Het is om verschillende redenen niet aantrekkelijk het aantal fte’s terug te brengen:
€ 65.245,88 (prijspeil 2000) om daarmee een uitbreiding van 6 fte naar 8,30 fte te realiseren. Van deze regeling kon gebruik worden gemaakt omdat de gemeente zelf extra budget voor het AMW beschikbaar had gesteld: in 1999 € 27.885 en in 2000 € 45.378,00.
Als de 8,30 fte voor het AMW eind 2003 structureel in de gemeentebegroting is opgenomen, wordt na 2003 structureel een bedrag van € 76.001,00 (+ de eventuele prijscompensatie voor 2003 die in het najaar bekend wordt) aan het Gemeentefonds toegevoegd.
Van de subsidie-aanpassing aan de loonkostenontwikkeling behoeft geen precedentwerking uit te gaan naar andere instellingen. Het betreft hier een éénmalige inhaalslag. De subsidiëring van het AMW wijkt ook in die zin af dat de gemeente direct personeelsinzet subsidieert; dit in tegenstelling tot de budgetsubsidie die wordt verstrekt voor activiteitenprogramma’s van andere instellingen.
Voorstel:
· € 13.025,00 (21487 – noodaccommodatie Wippolder)
· € 17.943,00 (21476 – buurt- en wijkwerk)
J. Marck
7 april
2003
Akkoord:
R. van den Berg
Vakteamhoofd Welzijn