Onderwerp
In het kader van de EZH-gelden is
er geld beschikbaar gesteld voor het ontwikkelen/uitvoeren van een project
gericht op het verkleinen van instroom van werknemers in de WAO. In de
raadscommissie van 29 maart 2001 is een
bedrag van 227.000 euro beschikbaar gesteld aan het FNV om middels een Reactief
centrum hier vorm aan te geven.
Het FNV heeft mede als gevolg van
veranderende wetgeving het voorstel ingetrokken. De veranderende wetgeving
betreft de invoering van de wet Poortwachter waarbij ter voorkoming van arbeidsongeschiktheid de verantwoordelijkheid
bij ziekte nadrukkelijk bij werkgevers, werknemers en arbodiensten wordt
neergelegd wat zal leiden tot minder instroom in de WAO.
Voorgesteld wordt om het beschikbare
budget een nieuwe bestemming te geven wederom gericht op de groep
(gedeeltelijk) arbeidsongeschikten. Echter een specifieke groep
arbeidsongeschikten namelijk de zogenaamde Samenlopers. Zij die een
gecombineerde WAO- en
bijstandsuitkering hebben van het Uitvoeringinstituut
WerknemersVerzekeringen(UWV) en van WIZ.
De praktijk wijst uit dat deze
groep onvoldoende in beeld is zowel bij het UWV (Uitvoeringsinstituut
Werknemers Verzekeringen) als bij de gemeente. Dit mede als gevolg van het
ontbreken van samenwerking tussen gemeente en het UWV.
Samenwerking tussen UWV en
gemeente is mede van belang gezien de toekomstige ontwikkelingen rondom de WAO:
het voornemen van het kabinet is om met ingang van 2004 gedeeltelijk
arbeidsongeschikten geen toegang meer tot de WAO te laten hebben.
Niet-werkenden krijgen (na WW-uitkering) recht op een IOAW-uitkering en behoren
dan tot de uitkeringsdoelgroep van de gemeente.
Deze nieuwe bestemming is in
samenspraak en met instemming van FNV en panel Werk en Inkomen gevonden
2. Wettelijk kader
Daar waar een samenloop is van een WAO-uitkering van het UWV en een
(aanvullende) uitkering van WIZ, is het
UWV verantwoordelijk voor het nemen van initiatieven die leiden tot
reïntegratie van arbeidsongeschikten.
Het UWV heeft o.a. tot taak de
gedeeltelijk WAO-er (WAZ-er, WAJONG-er)
een traject aan te bieden
gericht op integratie waaronder bijvoorbeeld ook sociale activering.
Daarnaast hebben gemeenten de
verplichting om in het kader van de wet op de reïntegratie arbeidsgehandicapten
(REA) mee te werken aan de uitvoering
van de UWV-taak.
3.Knelpunten
In de praktijk blijkt dat bij een
samenloop van uitkeringen (UWV en Gemeente) de klant tussen wal en schip valt.
Dit heeft verschillende redenen:
Onbekendheid, het ontbreken van
samenwerking rondom deze klant met een combinatie-uitkering heeft als gevolg
dat deze klant niet op een traject komt gericht op toeleiding naar de
arbeidsmarkt cq sociale activering.
De zorg voor bijstandgerechtigden
vormt voor gemeenten een integraal onderdeel van de gemeentelijke
zorgplicht. Daarin past dat de gemeente
(o.a. door middel van nauwe samenwerking met het UWV) een bijdrage levert aan de reïntegratie van (gedeeltelijke)
WAO-ers.
Om aan de groep samenlopers een
passend reïntegratieaanbod te kunnen doen, hebben gemeente en UWV elkaar nodig.
Het mes snijdt aan twee kanten. De gemeente heeft de kennis om deelnemers te motiveren om deel te nemen aan
trajecten.
Het UWV heeft de middelen om
trajecten te financiëren en zoals al aangegeven de kennis van de
verzekeringstechnische aspecten van hun reïntegratie.
Alleen met een gerichte inzet en
een gezamenlijke aanpak kan deze moeilijke doelgroep worden bereikt. Een
gezamenlijke inspanning van beide partijen is dus nodig.
Afgelopen jaar zijn er twee
rapportagemomenten geweest betreffende de groep samenlopers. (bron GWS4ALL)
Op 1 juni 2002 zijn er 71 klanten
die een combinatie-uitkering hebben.
Het betreft 45 vrouwen en 26 mannen,
meer dan 80 % van deze groep heeft een opleiding op basisniveau oplopend tot
LBO/MAVO niveau.
Het merendeel van de groep is
ingedeeld in fase 4 (circa 90 %).
Verdeling in
leeftijdscategorieën:
Jonger dan 40 jaar |
21 |
40 jaar-60 jaar |
44 |
Ouder dan 60 jaar |
6 |
Op 1
december zijn er 80 samenlopers.
Er is
een nieuwe instroom van 20 klanten, 16 vrouwen en 4 mannen.
70 %
heeft een opleiding op basisniveau oplopend tot LBO/MAVO.
Jonger dan 40 jaar |
8 |
40 jaar-60 jaar |
9 |
Ouder dan 60 jaar |
3 |
5. Bestedingsvoorstel
De gemeente financiert het
voortraject wat leidt tot deelname aan een traject richting arbeidsmarkt cq
sociale activering. Daarna neemt het UWV de financiering over van het eventuele
vervolgtraject.
Het project betreft twee
onderdelen:
Ad A. Het (laten) verrichten van
(dossier)onderzoek naar deze klanten.
Op basis van de bevindingen
onderzoeken of een voortraject opgestart kan worden voor de klant.
Bij aanvang van een voortraject
zou een belastbaarheidonderzoek
(psychisch / lichamelijk) ingezet kunnen worden.
Dit onderzoek is specifiek
gericht op het volgen van het voortraject.
Een voortraject is gericht op het
motiveren/activeren van de klant.
Voor dit trajectdeel wordt een training ingezet die aandacht besteedt
aan intrinsieke motivatie, positieve beeldvorming, omgaan en acceptatie van
beperkingen en weerstanden etc.
Bij afronding van het voortraject
zijn er verschillende mogelijkheden:
- geen vervolgtraject (dan vindt
monitoring van de klant plaats door de inkomensconsulent);
- de klant wordt overgedragen
naar de contactpersoon van het UWV. Het UWV schakelt een reïntegratiebedrijf in
voor het vervolgtraject.
Ad B. Bij het vormgeven van
(nauwere) samenwerking tussen het UWV en gemeente kan worden aangesloten bij de
bestaande samenwerking in het kader van via de ambtelijke werkgroep van het
Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid. Vanuit deze overlegvorm kan het
initiatief genomen worden tot het organiseren van een structureel overleg tussen gemeente en UWV.
Indien gewenst kan extra
capaciteit worden ingezet d.m.v. externe ondersteuning.
Gezien de voornemens van het
kabinet om de instroom in de WAO te beperken kan middels dit project vorm
gegeven worden aan een verdere samenwerking om te voorkomen dat klanten met een
(dreigende) arbeidshandicap in de WAO of de bijstand belanden.
Het Uwv en de gemeente zijn
voornemens voor dit project een convenant af te sluiten waarin beide partijen
overeenkomen zich maximaal te zullen inspannen om de groep Samenlopers een reintegratietraject
aan te bieden.
Om bovengenoemde onderdelen uit
te (laten) voeren is het nodig om (personele) capaciteit in te zetten ten
behoeve van:
* Waar mogelijk zal de WSW-organisatie Combiwerk ingezet worden danwel gebruik gemaakt worden van de expertise van Combiwerk bij de uitvoering van dit project.
6. Begroting 2003 2004
Medische belastbaarheidsonderzoek
€ 22.000 €
12.000
Klantmanager 0,5 fte € 22.000 €
22.000
Training (5 groepen 2003/2 x 2004
€ 100.000 € 40.000
Externe ondersteuning
gemeente/UWV € 9.000
TOTAAL € 227.000
7. Panel Werk en Inkomen
Het panel W & I dd 25 maart
stemt in met de voorgenomen gemeentelijke inzet gericht op activering van
gedeeltelijk arbeidsongeschikten.