Koppeling schooladministraties met gemeentelijke administratie

 

Inleiding/achtergrond

In de zomernota van 2003 – 2006 is een bedrag van € 113.000,-- gereserveerd voor kapitaalinvesteringen in het kader van ICT in het Onderwijs. De bedoeling is dit bedrag in te zetten voor de koppeling van de Delftse scholen onderling en met de gemeente Delft, zodat digitale informatie- en gegevensuitwisseling mogelijk wordt. Hierbij wordt uiteraard aangehaakt bij de reeds gerealiseerde ict-voorzieningen in het kader van het DIA-traject. Met de start van de opzet en ontwikkeling van de Delftse Onderwijsbeleids-monitor is inmiddels meer duidelijkheid ontstaan over de behoefte aan en knelpunten m.b.t. de digitale gegevensuitwisseling tussen de gemeente en de scholen. Hierbij gaat het met name om de realisatie van een digitale koppeling tussen de leerplichtadministratie van de gemeente en de leerlingadministraties van de scholen, zodat relevante en benodigde gegevens, als leerlinggegevens, in- en uitstroomgegevens, verzuimgegevens, etc. op een goede en eenduidige wijze digitaal in- en uitgelezen kunnen worden in genoemde systemen. In het kader van het VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie)-beleid geldt bovendien de behoefte aan een digitale koppeling tussen de scholen in het primair onderwijs en de kinderopvang/peuterspeelzalen enerzijds en de kinderopvang/peuterspeelzalen en de gemeente anderzijds.

 

De stroomlijning en digitalisering van de informatie- en gegevensuitwisseling tussen scholen, peuterspeelzalen en de gemeente is een voorwaarde om ten eerste op een efficiënte en kosteneffectieve wijze reguliere leerplichttaken uit te kunnen voeren. Tot nu toe worden lijsten met de benodigde leerling- en andere gegevens uit de geautomatiseerde leerlingadministratie-systemen van de scholen uitgeprint, per post naar de gemeente gestuurd en bij Leerplicht vervolgens weer in het geautomatiseerde leerplichtsysteem van de gemeente ingevoerd. Niet alleen betekent dit voor alle partijen extra werk, ook heeft het invloed op de betrouwbaarheid van gegevens omdat de kans op fouten bij opnieuw invoeren van gegevens aanwezig is. Tevens is een goede, betrouwbare informatie- en gegevensuitwisseling van belang voor de evaluatie van beleids-effecten op zowel korte als lange termijn. Zowel vanuit het rijk als de gemeente Delft wordt veel geld en menskracht geïnvesteerd in het Delftse onderwijs niet alleen voor de uitvoering van reguliere onderwijstaken maar ook om via gerichte beleidsdoelen extra positieve effecten te bewerkstelligen op het gebied van o.m. tegengaan onderwijsachterstanden, zorgbeleid, VVE-beleid, etc. Om te kunnen nagaan of deze beleidsdoelen met de daaraan verbonden investeringen de gewenste effecten sorteren is een goede evaluatie van belang. Hiervoor is een gedegen en betrouwbaar monitoringsysteem nodig dat gevoed moet worden met relevante en betrouwbare gegevens. Veel van deze gegevens moeten vanuit de scholen, besturen, peuterspeelzalen, etc. aan de gemeente aangeleverd worden. Met name vanuit de eerdere genoemde noodzakelijke betrouwbaarheid van gegevens en efficiëntie-oogpunt is een gedegen digitale gegevensuitwisseling hierbij van groot belang.

 

Benodigde voorzieningen en begroting

Onderstaand het stappenplan inclusief begroting van de kosten:

  1. Onderzoeks- en adviesfase                            Begrote kosten: € 20.000,--
    1. Onderzoek huidige technische situatie (hardware- en softwarematig) m.b.t. dataverwerking en –opslag op de scholen, peuterspeelzalen, GOA Delft, Onderwijs Advies, vakteams Onderwijs en Onderzoek & Statistiek, etc.;
    2. Informatie-analyse (welke informatie is nodig) gevolgd door gegevensanalyse (welke data zijn hiervoor aanwezig cq ontbreken nog);
    3. Procesbeschrijving (o.m. randvoorwaarden beschrijven hoe te komen tot de realisatie van de koppeling en welke hardware- en softwarematige tools hiervoor nodig zijn bij de verschillende betrokken instellingen);
    4. Verwerking van de informatie in een gedegen plan van aanpak;

  2. Selectieprocedure leveranciers en aanschaf benodigde hard- en software

Begrote kosten: € 80.000,--

    1. bestekbeschrijving benodigde hardware (o.m. extra schijfruimte op de servers tbv dataverzameling, -convertering en –verwerking, aanpassen infrastructurele voorzieningen, etc.) en beschrijving benodigde software/applicaties (o.m. conversie- en ontsluitingsprogrammatuur);
    2. selectieprocedure leveranciers;
    3. aanschaf benodigde hardware en software/applicaties.

 

3.       Test- en implementatiefase                           Begrote kosten: € 15.000,--

a.       De uiteindelijke implementatiefase wordt uiteraard voorafgegaan door een testfase waarin eerst een gedegen hard- en softwaretest uitgevoerd wordt;

b.      Implementatiefase waarbij de aangeschafte hardware en software/applicaties definitief worden geïnstalleerd en geïmplementeerd op de scholen, peuterspeelzalen, vakteam Onderwijs en eventueel andere instellingen.

 

Totaal begrote investeringskosten: € 115.000,--

 

Tevens zal rekening gehouden moeten worden met structurele jaarlijkse beheers- en licentie-kosten, waarbij de beheerskosten wellicht direct meegenomen kunnen worden in de vanaf 2004 te vernieuwen overall beheersovereenkomst voor DIA.

 

Pilotvoorstel ministerie van OC&W

Vanwege de landelijke ontwikkelingen ten aanzien van (onderwijs)beleidsmonitoring ontstaat ook bij het ministerie en andere gemeenten en instellingen steeds meer de behoefte aan een gedegen, betrouwbare en niet te vergeten betaalbare oplossing voor gedigitaliseerde gegevensuitwisseling tussen gemeenten en/of het ministerie en relevante (onderwijs)instellingen. Om monitoring voor diverse beleidsdoelstellingen te kunnen inzetten is het noodzakelijk op diverse aggregatieniveaus (van gemeentelijk, bestuurlijk, school-, groeps- tot leerlingniveau) gegevens te kunnen analyseren. Met name bij het op leerlingniveau verzamelen en analyseren van relevante gegevens is de Wet Bescherming Persoonsregistratie (WPB) van toepassing. In het kader van genoemde ontwikkelingen en ten behoeve van een efficiënte uitvoering van de gemeentelijke leerplichttaken is de wet ‘invoering persoonsgebonden nummers in het onderwijs’ aangenomen. Het gaat hierbij om de introductie van een uniek identificerend persoonsnummer (het sofi-nummer) in het onderwijs. Het zogeheten onderwijsnummer zal volgens planning in 2002 voor het voorgezet onderwijs operationeel zijn en voor het basisonderwijs, dat het minst is gevorderd met de geautomatiseerde gegevensverwerking, in 2004. Uiteindelijk zullen alle kinderen bij het bereiken van de leeftijd van 3,5 jaar van de Belastingdienst hun sofi-nummer ontvangen.

 

Juist vanwege de invoering van het onderwijsnummer en de toenemende landelijke behoefte aan digitalisering van de gegevensuitwisseling is Stichting Oberon met het ministerie van OC&W overeengekomen dat het een voorstel mag doen voor een pilot binnen het primair onderwijs op dit gebied. Hierbij wil Stichting Oberon de gemeente Delft als pilotgemeente voorstellen. Redenen hiervoor zijn het parallel lopen van de plannen van Delft en het Ministerie op dit gebied en het feit dat de randvoorwaarden voor de pilot (o.m. de gerealiseerde ict-voorzieningen, de ontwikkeling van de onderwijsbeleidsmonitor en de beschikbare middelen) binnen Delft aanwezig zijn. Het uitgewerkte pilotvoorstel van Oberon wordt in april verwacht. Indien de door Delft beoogde doelstellingen worden gerealiseerd en het traject door de pilot niet wordt vertraagd lijkt het voor Delft vanuit publicitair, financieel en facilitair oogpunt aantrekkelijk om deel te nemen.

 

Delft, maart 2003

 

 

N. Hendriks

Beleidsmedewerker ICT in het Onderwijs