Nota

 

Datum

27-05-2003

Ons Kenmerk

03/017587

Opsteller

A. Jonkman

Bijlagen

1

Onderwerp

Het realiseren van gezondheidscentra in Delft

 

1. Inleiding

 
Gemeenten worden steeds meer aangesproken op hun aandeel in de eerste lijnszorg. In de nota ‘Bouwstenen Zorg in de buurt’ (31-03-2003) geeft het Ministerie van VWS aan dat gemeenten in het kader van de eerste lijnszorg, naast een algemene verantwoording voor de volksgezondheid, een rol moeten spelen in de sociale infrastructuur. Gemeenten zouden ondersteuning moeten bieden bij het ruimtelijk inpassen van voorzieningen en eerste lijnspartijen moet samenbrengen. In het licht van preventie heeft de gemeente ook baat bij een goed samenwerkende eerste lijnszorg, mede gelet op het terugdringen van sociaal-economische gezondheidsverschillen.

De gemeente Delft heeft in de nota ‘het versterken van de eerste lijnsgezondheidszorg in Delft’ (01/021698) in 2001 reeds een regie- en faciliterende rol op zich genomen en heeft hierin de volgende doelen vastgesteld:

-          Het afwenden van (dreigende) tekorten aan huisartsen en tandartsen. In bijlage 1 van deze nota is een recent onderzoek naar vertrek onder huisartsen van de huisartsenvereniging (DHV) weergegeven. Uit dit onderzoek blijkt dat 6 tot 7 huisartsen in Delfland binnen zes jaar hun praktijk stoppen. Naast het huisartsen- en tandartsentekort zijn nu ook vanuit de fysiotherapeutenvereniging signalen binnengekomen dat er tekorten dreigen.

-          Het creëren van meer samenhang en integraliteit binnen de eerste lijnsgezondheidszorg. De gemeente zoekt samenwerking met eerste lijnspartijen en probeert deze bij elkaar te brengen (waar dit nog niet het geval is).

-          Het realiseren van een laagdrempelig zorgaanbod. Om aansluiting te vinden bij de zorgvraag van risicogroepen is het van belang dat zorg toegankelijk en laagdrempelig is.

-          Het op wijkniveau realiseren van de infrastructuur voor de jeugdgezondheidszorg. Het realiseren van een geïntegreerde jeugdgezondheidszorg, waarbinnen professionals van de GGD en Maatzorg in één jeugdgezondheidsteam (JGZ-team) wijkgericht werken, is volop gaande. In het bestedingsvoorstel 2003 ‘Naar een integrale JGZ’ (03/012402) is de laatste stand van zaken aan u voorgelegd.

-          Het verbeteren van het zorgaanbod voor allochtonen. Op regionaal niveau (via de Regionale Commissie Gezondheidszorg) vindt op dit moment onderzoek plaats of en zo ja, hoe en wanneer de allochtone zorgconsulent geïntroduceerd wordt in Delft.

Naast bovenstaande doelen speelt mee dat de gemeente Delft reeds vier bestaande gezondheidscentra in beheer heeft die gemoderniseerd dienen te worden. Op dit moment zijn ook ontwikkelingen gaande op het gebied van het combineren van diverse vormen van wonen en zorg, waarin de eerste lijnszorg en de bereikbaarheid hiervan een belangrijke rol speelt.

 

Om de doelstellingen te behalen is in de nota van 2001 voorgesteld om in zeven Delftse wijken een gezondheidscentrum te realiseren. In een gezondheidscentrum moeten minimaal huisartsen, maatschappelijk werk, wijkverpleging en een jeugdgezondheidsteam gehuisvest zijn. Zorgverleners kunnen in een gezondheidscentrum gemakkelijker samenwerken, kennis uitwisselen en vanuit het centrum kan zorg afgestemd op de wijk verleend worden. Naast de samenwerking tussen verschillende disciplines, bieden gezondheidscentra continuïteit op het gebied van huisartsenzorg. Nieuwe huisartsen geven de voorkeur aan het werken in een gezondheidscentrum, in een centrum kan parttime gewerkt worden, er kunnen ondersteunende professionals worden aangesteld (waardoor meer patiënten kunnen worden aangenomen) en bepaalde bedrijfsvoerings-technische zaken kunnen gezamenlijk worden ingekocht dan wel worden gedeeld. Het realiseren van gezondheidscentra  maakt Delft daarmee aantrekkelijk voor nieuwe huisartsen en andere zorgverleners.

Naast het realiseren van gezondheidscentra worden eerste lijnsdisciplines ondersteund in het vinden van huisvesting.

 

Naar aanleiding van de nota zijn Delftse eerste lijns disciplines aangeschreven met het verzoek om aan te geven of zij in een samenwerkingsverband zouden willen samenwerken òf dat al doen en dat uit zouden willen breiden. Hierop hebben vijf haalbaarheidsonderzoeken plaatsgevonden naar initiatieven, waarbij als criterium gold dat het aantal huisartsenplaatsen moet kunnen worden uitgebreid en er een samenwerking met Maatzorg moet zijn. Ondertussen is gezocht naar mogelijkheden binnen bestaande locaties in de wijk en, waar niet voor handen, naar nieuwe locaties. Deze ontwikkelingen zijn, naast de direct betrokken disciplines, tot stand gekomen in nauw overleg met organisaties als Maatzorg, de huisartsenvereniging, Patiëntenplatform (RPCP), woningbouwcorporaties en Zorgverzekeraar DSW.

Daarnaast zijn financierings- en (ver)bouwmogelijkheden onderzocht. In de zomernota 2003-2006 is reeds € 454.000,- beschikbaar gesteld voor de huisvesting van twee JGZ-teams en € 20.000,- voor proceskosten op het gebied van de eerste lijn. Daarnaast zijn in de eerst genoemde nota bouwfondsgelden ad € 954.000,- laagrentende lening beschikbaar gesteld voor het realiseren van een gezondheidsaccommodatie met een acceptabele huurprijs in Voorhof, Tanthof of Hof van Delft. Tevens is een huurprijs van € 113,- (prijspeil 2001) voor eerste lijns disciplines als richtlijn genomen.

 

Deze nota zal ingaan op de mogelijkheden per wijk en een concrete beschrijving geven van de stand van zaken, inclusief een planning, financiële voorstellen, het beheer en wat dit voor het zorgaanbod in Delft kan betekenen.

 

2. Mogelijkheden en initiatieven per wijk

 

Zoals gesteld wil de gemeente met de gezondheidscentra in iedere Delftse wijk burgers een laagdrempelig zorgaanbod, gericht op samenwerking tussen verschillende disciplines, aanbieden. Wanneer dit voornemen naast het huidige aanbod wordt neergelegd, ontstaan de volgende mogelijkheden. De gemeente heeft vier gezondheidscentra in eigen beheer, dit zijn centra in de Wippolder (Nassaulaan 23), Buitenhof (Händellaan 108), Tanthof (Veulenkamp 45) en het Westerkwartier (Pootstraat 124). Disciplines in deze centra willen graag uitbreiden of hun samenwerking verbreden. Binnen deze centra is daar onvoldoende ruimte voor, daarnaast zijn twee centra sterk verouderd. Naast deze centra is in het Centrum aan het Kampveld 10a de Hoed gehuisvest (de gemeente heeft hier recent de parkeergarage van overgenomen, het pand is in beheer van de Facilitaire Stichting Gezondheidszorg). In Voorhof, Noord-West Delft en Vrijenban zijn naar nieuwe initiatieven en locaties gezocht.

 

Wanneer inhoudelijk gekeken wordt naar de spreiding van eerste lijnsdisciplines valt op dat het Centrum en Oost Delft een groter aanbod van huisartsen kent dan West- en Zuid Delft. Wat betreft huisartsenzorg wil de gemeente dan ook vooral in West- en Zuid Delft meer huisartsen verkrijgen. Wat betreft het aantal huisartsen per centrum streeft de gemeente naar een minimum van drie huisartsen, dit in verband met de inzet van praktijkondersteuning (om deze te verkrijgen moeten minimaal drie huisartsen werkzaam zijn), maar ook in verband met de continuïteit van zorg. Immers, over een aantal jaar moet het centrum ook nog voorzien in de vraag naar en van huisartsen, dan moet binnen het centrum voldoende ruimte hiertoe zijn.

Uit efficiencyoverwegingen is het niet mogelijk om op alle locaties wijkverpleging te huisvesten, voor alsnog blijven zij gehuisvest op drie locaties, te weten in Buitenhof, Westerkwartier en Centrum.

 

Deze paragraaf zal achtereenvervolgend per wijk concreet de mogelijkheden schetsen, in 2.8 wordt een totaaloverzicht gegeven.

 

2.1 Wippolder: Nassaulaan 23

 

Algemene beschrijving:

Dit is een pand in beheer van de gemeente Delft. In het pand zijn op de begane grond vier huisartsen, één tandarts en het consultatiebureau gehuisvest. De eerste en tweede etage staan, sinds de verhuizing van het RIO, nagenoeg leeg.

Gewenste situatie:

- Meer ruimte voor de huisartsen, zodat zij in de toekomst eventueel uren kunnen uitbreiden, daarnaast zouden zij ruimte willen hebben voor de inzet van een huisarts in opleiding (HAIO) en praktijkondersteuning.

- In de Wippolder moet in het najaar van 2003 het eerste jeugdgezondheidsteam starten, het consultatiebureau is op de Nassaulaan reeds gehuisvest.

- Om het pand een ‘zorgkernpunt’ in de wijk te laten zijn, is het gewenst dat tevens overige verwante disciplines (zoals maatschappelijk werk, eerste lijns psycholoog, diëtist of fysiotherapeut) zich huisvesten, maar bijvoorbeeld ook het panel gehandicaptenbeleid zou zich hier kunnen huisvesten.

Mogelijkheden:

Het pand moet verbouwd worden om alle disciplines goed te kunnen huisvesten. Om te voldoen aan de hedendaagse toegankelijkheidseisen moet aan de buitenzijde van het pand een lift en trap geplaatst worden.

Planning wat betreft start JGZ en gebouw gereed:

- Start JGZ-team in september 2003.

- Wanneer eerst gestart wordt met de interne verbouw, en vervolgens met de externe verbouw (inclusief artikel 19 procedure), kan het pand begin 2004 gereed zijn.

Financiën:

De totale investering bedraagt € 600.000,-. Deze kan niet worden gedekt uit inkomsten uit huur (middels een verhoging van de huurprijs wordt huidig pand gedekt). Voorgesteld wordt om in 2003 € 294.000,- te financieren uit gelden die beschikbaar zijn gesteld ten behoeve van de huisvesting JGZ (zoals in zomernota 2003-2006 weergegeven is) en € 306.000 in 2004 in te zetten.

 

2.2 Buitenhof: Händellaan 108

 

Algemene beschrijving:

Het pand is een kleuterschoolgebouw uit de jaren zestig in gemeentelijk beheer. Het pand is wat betreft klimaat/isolatie in slechte staat. In het pand zijn nu twee huisartsen, een podotherapeut, wijkverpleging en maatschappelijk werk gehuisvest.

Gewenste situatie:

- Het tweede JGZ-team moet in het najaar van 2003 in Buitenhof starten. Het past echter niet in het huidige gebouw.

- Toekomstgericht zou de huisvesting van meer huisartsen gewenst zijn.

Mogelijkheden:

Tijdelijke huisvesting van het Jeugdgezondheidsteam in een Portacabin en nieuwbouw op termijn.

Planning wat betreft gebouw gereed:

- Start JGZ-team oktober 2003.

- Plaatsen van een Portacabin eind 2003 (artikel 17 procedure), nieuwbouwtraject starten eind 2003/begin 2004, zodat deze 2005/2006 gereed kan zijn.

Financiën:

Boekwaarde 1/1/2004 bedraagt 203.000 euro.

Investering van € 160.000,-  ten laste van de reservering in de zomernota 2003-2006 ten behoeve van de huisvesting JGZ, voor de huur van de Portacabin in 2003, 2004 en 2005.

Nieuwbouw vergt een investering van ruim 2,9 miljoen, hiervan kan 1,4 miljoen worden gedekt uit huur. Er resteert een onrendabele top van 1,3 miljoen.

 

2.3 Voorhof: Aart v.d. Leeuwlaan

 

Algemene beschrijving:

Op de Aart v.d. Leeuwlaan wordt het nieuwe kantoor van Delftwonen gerealiseerd. Op de begane grond wordt de frontoffice van Delftwonen gehuisvest, de rest van de begane grond kan worden ingevuld met eerste lijnszorg.

Gewenste situatie:

-Huisvesting van minimaal drie huisartsen (dit in verband met de mogelijke inzet van praktijkondersteuning en continuïteit van huisartsenzorg).

-Start JGZ-team in 2004.

-Huisvesting algemeen maatschappelijk werk en, afhankelijk van beschikbare m2, overige disciplines, zoals fysiotherapie.

Planning wat betreft start JGZ en gebouw gereed:

- Start JGZ-team in najaar 2004.

- Gebouw eind 2004 gereed.

Financiën:

Door Delftwonen wordt een huur van € 120,-/m2 ex BTW casco gerekend. Opleveringskosten ad € 150.000, verhuiskosten ad € 50.000,-  en huisvesting JGZ-team ad € 100.000,- zullen door de gemeente gedragen moeten worden.

 

2.4 Tanthof: Veulenkamp 45/Sandinoweg

 

Algemene beschrijving:

Het gezondheidscentrum aan de Veulenkamp is in bezit van de gemeente Delft.

Gewenste situatie:

- Uitbreiding van het aantal huisartsen binnen het pand aan de Veulenkamp.

- Realisatie JGZ team in 2004.

Mogelijkheden:

Het ruimtegebrek op de Veulenkamp binnen het huidige gebouw oplossen.

Een initiatiefgroep van tandartsen wil aan de Sandinoweg een TOED (tandartsen onder een dak) starten (past binnen bestemmingsplan).

Planning wat betreft start JGZ en gebouw gereed:

-Start JGZ-team in 2004.

-Interne verbouwing Veulenkamp gereed 2005.

- Realisatie nieuwbouw Sandinoweg gereed 2005.

Financiën:

Kosten verhuizing en verbouwing Veulenkamp ad € 450.000,-.

 

2.5 Westerkwartier: Pootstraat 124

 

Algemene beschrijving:

Het pand is een kleuterschoolgebouw uit de jaren zestig in beheer van de gemeente. Het pand is klimaat/isolatie technisch in slechte staat en heeft stankoverlast. In het pand zijn drie huisartsen gehuisvest, wijkverpleging en algemeen maatschappelijk werk.

Gewenste situatie:

-Meer ruimte voor huisartsen zodat zij praktijkondersteuning en een HAIO kunnen huisvesten.

-Start jeugdgezondheidsteam in 2005.

-Huisvesting fysiotherapie.

Mogelijkheden:

Door Ceres (projectontwikkelaar van woningbouwcorporatie Vestia) te ontwikkelen nieuwbouw op huidige locatie.

Planning wat betreft start JGZ en gebouw gereed:

-Start JGZ-team in 2005.

-Bij start bouwvoorbereiding in 2003 (waaronder bestemmingsplan procedure), kan gebouw begin 2005 gereed zijn.

Financiën:

Nieuwbouw kan niet volledig worden gedekt uit inkomsten uit huur.

Boekwaarde 1/1/2004 bedraagt 110.000 euro.

Hiertoe zou de laagrentende lening via de bouwfondsgelden ter grootte van € 954.000,- ingezet moeten worden. Hiernaast zou € 227.000,- voor huisvesting JGZ ingezet moeten worden en resteert een onrendabele top van ongeveer € 400.000,-.

 

2.6 Vrijenban: Aan ’t Verlaat (GGZ terrein)

 

Algemene beschrijving:

Een huisartsenmaatschap heeft een initiatiefgroep gevormd, de Stichting Vrijenban. In deze Stichting participeren naast de huisarts, Maatzorg, een apotheek en fysiotherapeuten. De Stichting onderzoekt of het mogelijk is om gezondheidscentrum op de plaats van de huidige woontoren te realiseren in samenwerking met GGZ Delftland en Delftwonen. De gemeente is hier met name op het gebied van ruimtelijke ordening bij betrokken.

Gewenste situatie:

-Start van een JGZ-team in 2005.

-Realisatie gezondheidscentrum.

Mogelijkheden:

Gezondheidsaccommodatie loskoppelen van het masterplan GGZ terrein om de voortgang te bewaken.

Planning wat betreft start JGZ en gebouw gereed:

Gereed 2005, dan start JGZ-team.

Financiën :

Kosten huisvesting JGZ-team ad € 227.000,-, aangezien het JGZ-team niet de volledige huurkosten kan dragen.

 

2.7 Noord-West Delft: Van Foreestweg (Vermeertoren)

 

Algemene beschrijving:

Er zijn onderhandelingen gaande over de komst van de Vermeertoren aan de Van Foreestweg door Vestia. Vestia heeft met de Pieter van Foreest Stichting een convenant afgesloten om een x-aantal woningen met woon-zorg concept te realiseren. Daarnaast is in de plint van het gebouw ruimte voor welzijns- en zorgvoorzieningen.

Gewenste situatie:

Gezondheidscentrum met hierin huisartsenzorg, JGZ-team en andere eerste lijns disciplines, mede met het oog op de ontwikkelingen van de Harnaschpolder (realisatie 1100 tot 1300 woningen).

Mogelijkheden:

Vestia ontwikkelt concept en onderzoekt op dit moment de mogelijkheden om de gezondheidsaccommodatie wat betreft disciplines te vullen.

Planning wat betreft start JGZ en gebouw gereed:

Gereed 2006, dan start JGZ-team.

Financiën:

Kosten huisvesting JGZ € 227.000,-, aangezien het JGZ-team niet de volledige huurkosten kan dragen.

 

2.8 Totaaloverzicht locaties

 

Op de volgende pagina wordt een totaaloverzicht weergegeven van de in 2.1 tot 2.8 genoemde locaties.

 

Wat betreft communicatie geldt dat voor alle wijken een communicatieplan wordt opgesteld voor de wijkbewoners en relevante organisaties om hen te raadplegen en te informeren over de (ver)bouw en (nieuwe) functies in de betreffende panden, daarnaast moet het jeugdgezondheidsteam geïntroduceerd worden.


Wijk en locatie

Variant

Betrokken disciplines

Start JGZ team

Planning (ver)bouw

Kosten

Huurprijs nieuwe situatie per m2 (prijspeil 01/2003)

Huurprijs per m2 JGZ (prijspeil 01/2003)

Onrendabele top

Wippolder:

Nassaulaan 23

Interne verbouw en aanbouw lift

-huisartsen

-tandarts

-JGZ team

-Maatschappelijk werk

-overige (eerste lijns psycholoog, dietist?)

Sept 2003

Eind 2003 gereed

 

-€ 600.000, financiering van € 294.000,-  uit huisvesting JGZ

-huurpeil JGZ

€ 120.,-

(huidige huurprijs gemiddeld € 86,- per m2)

€ 100,-

 

€306.000,-

Buitenhof:

Händellaan 108

Portacabin en nieuwbouw op  termijn

-huisartsen

-wijkverpleging

-maatschappelijk werk

-JGZ team

-podotherapeut

-overige

Oktober 2003

Eind 2003 gereed

Nieuwbouw 2005/2006

-€ 160.000,- voor de duur van 2 jaar PC, financiering huisvesting JGZ

-Nieuwbouw 1000 m2 netto ongeveer € 2,9 miljoen, waarvan € 1,4 miljoen gedekt wordt uit huur

-Huurpeil JGZ

€ 120,-

 

(huidige huurprijs gemiddeld € 69,- per m2)

€ 100,-

€ 1.563.000

Voorhof:

Aart vd Leeuwlaan

Nieuwbouw (Delftwonen)

-huisartsen

-JGZ team

-maatschappelijk werk

-overige (fysiotherapie?)

2004

Eind 2004 gereed

-700m2 Casco oplevering

-Verhuiskosten huisartsen

-Huurpeil JGZ

€ 120,-

€ 100,-

€ 400.000

Tanthof:

Sandinoweg/Veulenkamp

Bouw TOED,

Kleine interne verbouw

-huisartsen

-maatschappelijk werk

-fysiotherapie

-JGZ team

-tandartsen

2004

Begin 2005 gereed

-Verbouwing Veulenkamp

-Huurpeil JGZ

€ 120.-

(is gelijk aan huidige huurprijs)

€ 100,-

€ 450.000

Westerkwartier:

Pootstraat

Nieuwbouw Ceres

(Vestia)

-huisartsen

-maatschappelijk werk

-wijkverpleging

-JGZ team

-fysiotherapie

2005

Begin 2005 gereed

-Ongeveer 2,8 miljoen 1000 m2 netto

-Inzet lening bouwfonds € 954.000,-

-Huurpeil JGZ

€ 120,-

(huidige huurprijs gemiddeld € 82,- per m2)

€ 100,-

€ 627.000

Vrijenban:

Aan ’t Verlaat (GGZ terrein)

Nieuwbouw (Delftwonen)

-huisartsen

-apotheek

-fysiotherapie

-maatschappelijk werk

-JGZ team

2005

Eind 2005 gereed

Huurpeil JGZ

€ 120,-

€ 100,-

€ 227.000

Noord-West Delft:

Van Foreestweg

(Vermeertoren)

Nieuwbouw Ceres

(Vestia)

Nader te bepalen

2006

2006 gereed

Huurpeil JGZ

€ 120,-

€ 100,-

€ 227.000

Totaal Onrendabele top

 

 

 

 

 

 

 

€ 3.800.000,-

 


3. Huurprijs

 

Er kan een onderscheid worden aangebracht tussen gesubsidieerde huurders in de gezondheidscentra, zoals het jeugdgezondheidsteam en maatschappelijk werk, en ondernemers zoals huisartsen  en fysiotherapeuten. Gesubsidieerde huurders kunnen minder huur opbrengen dan ondernemers. In de eerste lijnsnota uit 2001 (01/021698) is gesteld dat om huisartsen naar Delft te trekken de huurprijs acceptabel moet zijn. Voor de gesubsidieerde huurders wordt een huur van € 100,- per m2 ex servicekosten als richtlijn aangehouden en voor ondernemers € 120,- per m2 bruto ex btw (€ 142,80 incl. BTW) en ex servicekosten (prijspeil 2003).

Deze prijzen zijn vergelijkbaar met wat andere aanbieders in onze regio in rekening brengen. De nu voor Delft voorgestelde gemiddelde huurprijsstijging voor de  gesubsidieerde sector zal opgevangen moeten worden binnen de bestaande subsidierelaties en/of een betere bezetting van beschikbare vierkante meters.

Ten aanzien van de huisartsen geldt dat verwacht mag worden dat op afzienbare termijn de scheiding tussen inkomen en praktijkkosten gerealiseerd zal worden (aanbeveling commissie Tabaksblat). Wanneer dat gebeurt zullen hogere praktijkkosten niet meer rechtstreeks leiden tot een aantasting van het persoonlijk inkomen van de arts.  Bij ingaan van die maatregel zal daarom de hier hierboven beschreven tariefstelling opnieuw bezien worden.

 

4. Beheer

 

Wat betreft het beheer van de gebouwen zijn de nieuwe locaties in beheer van derden, in deze gevallen woningbouwcorporaties. De bestaande gezondheidscentra zijn in beheer van de gemeente. In de Delftse regio is (nog) geen draagvlak voor een breed gedragen stichting ten behoeve van het faciliteren en hiermee stimuleren van samenwerking binnen de eerste lijn. De Facilitaire Stichting Gezondheidszorg (FSG), die geïnitieerd is door Zorgverzekeraar DSW en waar diverse eerste- en tweede lijnspartijen aan deel nemen, richt zich voornamelijk op het ontwikkelen en beheren van HOEDEN.

Voorgesteld wordt om in 2006 (wanneer alle locaties gereed zijn) te evalueren of het wenselijk en mogelijk is om de gemeentelijke locaties over te dragen aan een andere partij.

 

5. Conclusie/samenvatting

 

De gemeente Delft heeft zich in 2001 ten doel gesteld om de samenwerking binnen de eerste lijnszorg te stimuleren en tekorten tegen te gaan, opdat de burger in zijn/haar wijk de (eerste lijns)zorg vindt die hij/zij nodig heeft. Één van de instrument hiervoor is het realiseren van gezondheidscentra in Delftse wijken. In Delft zijn op zeven locaties mogelijkheden voor het ontwikkelen van een gezondheidscentrum. Hiervan worden drie door de woningbouwcorporatie ontwikkeld en in vier gevallen, daar waar de gemeente eigenaar is, is de gemeente initiatiefnemer.

In de gezondheidscentra worden in ieder geval huisartsen, maatschappelijk werk en een jeugdgezondheidsteam gehuisvest, daarnaast kunnen (afhankelijk van de locatie) wijkverpleging, fysiotherapeuten, eerste lijnspsychologen en andere aanverwante disciplines zich huisvesten. Wat betreft de Jeugdgezondheidszorg zouden in 2006 alle Delftse wijken voorzien kunnen zijn van een jeugdgezondheidsteam. Middels het realiseren van de gezondheidscentra creëert de gemeente een adequate infrastructuur op het gebied van de eerste lijnszorg.

Aangezien eerste lijnsdisciplines geen marktconforme huur kunnen dragen, moet voor de realisatie van de centra geïnvesteerd worden in de onrendabele top.

 

 

Voorstel:

 

U wordt voorgesteld om:

 

-          Van de in de zomernota 2003-2006 gereserveerde gelden van € 454.000,-  ten behoeve van de huisvesting van twee Jeugdgezondheidsteams, € 294.000,- in te zetten voor de huisvesting in de Wippolder en € 160.000,- voor de huisvesting in de Buitenhof.       

-          De gereserveerde laagrentende lening van € 954.000,- aan Bouwfondsgelden in te zetten voor de realisatie van een gezondheidscentrum in het Westerkwartier.

-          In het investeringsprogramma 2004-2006 van de programmabegroting een bedrag van € 3,8 miljoen op te nemen ten behoeve van de realisatie van zeven gezondheidscentra in Delft.

-          In 2006 te evalueren in hoeverre het wenselijk en mogelijk is om het beheer van de gebouwen in gemeentelijk bezit over te dragen naar een derde partij.

-          Bij invoering van de aanbeveling rond het scheiden van inkomen en praktijkkosten van huisartsen (commissie Tabaksblat) het voor hen geldende huurprijstarief te herzien.