Stuk 16 I
03/001916 Delft, 11 februari 2003.
Onderwerp: Uitwerking Klantmanagement
Aan de
gemeenteraad,
Geachte dames en
heren,
Voor u is ter
inzage gelegd de nota ‘Uitwerking Klantmanagement’. Met de nieuwe structuur
voor werk en inkomen (de Suwi wetgeving) moet de gemeente uitvoering geven aan
de versterking van de activerende werking van de bijstand. Onderdeel hiervan is
het aanbieden van een sluitende aanpak in de dienstverlening aan de
bijstandsklanten. Gemeenten moeten hiervoor samenwerken met het CWI (Centrum
voor Werk en Inkomen), private reïntegratiebedrijven en aanbieders van zorg- en
sociale activeringstrajecten. De inzet hierbij is om tot een efficiënte
besteding van gelden te komen, een hogere uitstroom te verkrijgen en vorm te
geven aan de één-loket gedachte voor de klant. Klantmanagement levert daarbinnen een belangrijke bijdrage aan een
klantgerichte, effectieve en efficiënte aanpak. In de nota’s “Suwi - de gemeentelijke
aanpak” (01/021495) en “Suwi - de voortgang van de gemeentelijke aanpak”
(02/002472) is de lijn uitgezet om het klantmanagement binnen Delft vorm te
geven via een tandemconstructie tussen de functies consulent Inkomen en
consulent Toeleiding en Monitoring (T&M). Binnen deze tandem voert de consulent Inkomen de regie over de klant en
de consulent Toeleiding en Monitoring over het traject.
De
nota gaat in op de verdere aanpak en uitwerking van het uitvoeringsconcept van
klantmanagement en de financiering hiervan. Om tot een meer klantgerichte, maar
ook efficiëntere en effectievere aanpak te komen, zal de contactpersoon WIZ
intensiever met de klant moeten spreken (gemiddeld drie maal per jaar). Hiertoe
zal het aantal formatieplaatsen uitgebreid moeten worden. Van de contactpersoon
WIZ wordt verwacht dat hij/zij in de toekomst alle typen klanten moet kunnen
bedienen. Om hier naar te groeien wordt gestart met het invoeren van tijdelijke
specialismen, daar waar de consulent Inkomen affiniteit mee heeft, om middels
een ontwikkeltraject door te kunnen groeien naar de functie van all-round
klantmanager. De uitbreiding van het aantal formatieplaatsen en de kosten die
gemoeid zijn met de invoering van klantmanagement worden gefinancierd uit
subsidie van het Rijk ten behoeve van de invoering van klantmanagement. Deze regeling
heeft betrekking op de periode 2002-2006. Om de subsidie te verkrijgen dient de
gemeente een bepaald aantal trajecten per jaar uit te zetten, van deze
trajecten moet een percentage oplopend tot 40% uitstromen. De gemeente heeft
een voorschot ontvangen van deze subsidie en verwacht 80% van de maximale
subsidie te kunnen verkrijgen. Ten behoeve van de subsidieregeling dient de
begroting te worden aangepast en wordt voorgesteld een reserve klantmanagement
in te stellen.
Wij stellen u,
onder voorbehoud van een gunstig advies van de commissie Werk, Zorg en
Onderwijs, voor:
Hoogachtend,
Burgemeester en
wethouders van Delft,
H.M.C.M. van
Oorschot, ,burgemeester
N. Roos ,secretaris
De raad der
gemeente Delft,
gelezen het
voorstel van het college van 11 februari 2003,
b e s l u i t :
Aldus vastgesteld
in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2003.
,burgemeester.
,secretaris