Stuk 16 I

03/001916                                                                                                Delft, 11 februari 2003.

 

 

Onderwerp: Uitwerking Klantmanagement

 

 

 

Aan de gemeenteraad,

 

 

Geachte dames en heren,

 

Voor u is ter inzage gelegd de nota ‘Uitwerking Klantmanagement’. Met de nieuwe structuur voor werk en inkomen (de Suwi wetgeving) moet de gemeente uitvoering geven aan de versterking van de activerende werking van de bijstand. Onderdeel hiervan is het aanbieden van een sluitende aanpak in de dienstverlening aan de bijstandsklanten. Gemeenten moeten hiervoor samenwerken met het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen), private reïntegratiebedrijven en aanbieders van zorg- en sociale activeringstrajecten. De inzet hierbij is om tot een efficiënte besteding van gelden te komen, een hogere uitstroom te verkrijgen en vorm te geven aan de één-loket gedachte voor de klant. Klantmanagement levert daarbinnen een belangrijke bijdrage aan een klantgerichte, effectieve en efficiënte aanpak. In de nota’s “Suwi - de gemeentelijke aanpak” (01/021495) en “Suwi - de voortgang van de gemeentelijke aanpak” (02/002472) is de lijn uitgezet om het klantmanagement binnen Delft vorm te geven via een tandemconstructie tussen de functies consulent Inkomen en consulent Toeleiding en Monitoring (T&M). Binnen deze tandem voert de consulent Inkomen de regie over de klant en de consulent Toeleiding en Monitoring over het traject.

De nota gaat in op de verdere aanpak en uitwerking van het uitvoeringsconcept van klantmanagement en de financiering hiervan. Om tot een meer klantgerichte, maar ook efficiëntere en effectievere aanpak te komen, zal de contactpersoon WIZ intensiever met de klant moeten spreken (gemiddeld drie maal per jaar). Hiertoe zal het aantal formatieplaatsen uitgebreid moeten worden. Van de contactpersoon WIZ wordt verwacht dat hij/zij in de toekomst alle typen klanten moet kunnen bedienen. Om hier naar te groeien wordt gestart met het invoeren van tijdelijke specialismen, daar waar de consulent Inkomen affiniteit mee heeft, om middels een ontwikkeltraject door te kunnen groeien naar de functie van all-round klantmanager. De uitbreiding van het aantal formatieplaatsen en de kosten die gemoeid zijn met de invoering van klantmanagement worden gefinancierd uit subsidie van het Rijk ten behoeve van de invoering van klantmanagement. Deze regeling heeft betrekking op de periode 2002-2006. Om de subsidie te verkrijgen dient de gemeente een bepaald aantal trajecten per jaar uit te zetten, van deze trajecten moet een percentage oplopend tot 40% uitstromen. De gemeente heeft een voorschot ontvangen van deze subsidie en verwacht 80% van de maximale subsidie te kunnen verkrijgen. Ten behoeve van de subsidieregeling dient de begroting te worden aangepast en wordt voorgesteld een reserve klantmanagement in te stellen.


 

Wij stellen u, onder voorbehoud van een gunstig advies van de commissie Werk, Zorg en Onderwijs, voor:

 

 

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

H.M.C.M. van Oorschot,                        ,burgemeester

 

 

 

N. Roos                                               ,secretaris


 

 

 

De raad der gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van het college van 11 februari 2003,

 

b e s l u i t :

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 februari 2003.

 

 

 

                                                           ,burgemeester.

 

 

 

                                                           ,secretaris