Reg.nr 341032 Sector WIZ RAPPORTAGE 3e KWARTAAL
2003 t.b.v. College van B&W (t.k.n. van commissie WZO) definitieve
versie: 25-11-2003
Inhoudsopgave
4c. I/D-banen (In- en Doorstroombanen)
5. Wet Voorzieningen Gehandicapten
6. Ontwikkeling klantaantallen
Wet
Inburgering Nieuwkomers
Tabel
1.1A: ontwikkeling van het aantal Inburgeringstrajecten gemeente Delft en regio
gemeenten
|
Productie |
WIN |
WIN |
Totaal |
|
prognose |
Trajecten |
Trajecten |
WIN |
|
2003 |
Delft |
Regio |
Trajecten |
Aantal Inburgeringstrajecten op 01-01-2003 |
|
385 |
55 |
440 |
Instroom van nieuwe trajecten |
200 |
120 |
13 |
133 |
Uitstroom (Beëindigde trajecten) |
|
121 |
14 |
135 |
Aantal Inburgeringstrajecten
op 30-09-2003 |
|
384 |
54 |
438 |
Bron: ImWin 1:
m.i.v. 2001 wordt voor de WIN het aantal Inburgeringstrajecten gemeten.
Aan het eind van het tweede kwartaal van 2003 hadden zich
92 nieuwe personen aangemeld voor het Inburgeringstraject in het kader van de
Wet Inburgering Nieuwkomers. Uit de gemeente Delft 82 en uit de omliggende
gemeenten 10.
In het derde kwartaal van 2003 zijn er 41 nieuwe deelnemers
bijgekomen, 37 uit Delft en 4 uit Pijnacker/Nootdorp en Schipluiden.
Tabel 1.1B:
Prognose productie
Productieprognose instroom per jaar |
200-220 nieuwe
klanten |
|
|
Duur van het totale traject |
22 maanden |
Intake/Inburgeringsonderzoekfase |
4
maanden maximaal |
Educatieve
fase |
12 maanden |
Doorgeleidingsfase |
6
maanden |
|
|
Prognose uitstroom per jaar |
200 |
N.B.:
bovenstaande termijnen zijn vastgesteld in de WIN
Figuur
1.1: instroom van Nieuwkomers Figuur 1.2: ontwikkeling caseload Nieuwkomers
Het derde
kwartaal in de voorgaande jaren 2001 en 2002 liet tot nu toe een sterke toename
zien in het aantal klanten. Het derde kwartaal van 2003 blijft daarbij achter.
Het is nog niet duidelijk of deze tendens zich voortzet.
Tabel
1.2: specificatie van de uitstroom van Nieuwkomers (WIN-cliënten) uit de
doorgeleidingsfase
Realisatie
t/m 3e kwartaal 2003 |
WIN |
WIN |
Totaal |
|
|
Trajecten |
Trajecten |
WIN |
Idem |
Uitstroom
naar: |
Delft |
Regio |
Trajecten |
In % |
Werk |
17 |
3 |
20 |
15% |
Overdracht Activering |
26 |
1 |
27 |
21% |
Overdracht T&M |
12 |
0 |
12 |
9% |
Bemiddeling CWI |
0 |
5 |
5 |
4% |
Studie (regulier onderwijs) |
8 |
2 |
10 |
7% |
Verhuizing |
25 |
2 |
27 |
20% |
Permanent ontheffing |
4 |
0 |
4 |
3% |
Persoonlijke reden |
0 |
0 |
0 |
0% |
Overig |
28 |
1 |
29 |
21% |
Totaal
uitgestroomd |
121 |
14 |
135 |
100% |
Bron:
GWS4All Noot: de doorgeleidingsfase duurt
max. 6 maanden
Ten aanzien van de uitstroom valt het volgende op:
15% van de deelnemers stroomt na het WIN-traject
uit naar werk of combineert het WIN traject met werk.
Aan het einde van het Inburgeringstraject wordt met
de Inburgeraars een kwalificerende intake (Kwint) gehouden het CWI. 26 van de
Delftse inburgeraars worden daarbij gefaseerd in fase 4 en vervolgen hun
traject bij team Activering. 12 klanten
zijn overgedragen naar T&M voor een fase 2/3 traject richting werk.
2a.
Voortrajecten fase 4
Tabel
2.1: ontwikkeling van het aantal Voortrajecten en Verlengde Voortrajecten
gemeente Delft
|
Totaal |
|
(Verl.)Voor- |
|
Trajecten |
Aantal Voortrajecten op 01-01-2003 |
52 |
Instroom |
79 |
Uitstroom |
95 |
Aantal Voortrajecten op
30-09-2003 |
36 |
Bron: A&I
Tot en met het derde kwartaal van 2003 zijn 79 personen bij team
Activering ingestroomd in het voortraject. Met deze personen zijn
diagnosegesprekken gestart die moeten leiden tot een trajectplan gericht op
sociale activering of arbeidstoeleiding.
Uitstroom uit het (verlengde) voortraject wordt nader toegelicht
in tabel 2.3a.
2b.
Trajecten fase 4.
Tabel
2.2: ontwikkeling van het aantal Trajecten fase-4 gemeente Delft
|
aantal |
|
Fase-4 |
|
Trajecten |
Aantal lopendeTrajecten op 01-01-2003 |
218 |
Overdrachten vanuit (Verl.) Voortrajecten¹ |
62 |
Uitstroom (BeëindigdeTrajecten) |
57 |
Aantal Trajecten op
30-09-2003 |
223 |
Bron:
A&I
Tot
en met het derde kwartaal zijn vanuit het (verlengd) voortraject voor 62
personen trajectplannen opgesteld. Deze personen zijn nu actief bezig met hun
fase 4-traject.
Uitstroom van trajecten fase-4 wordt nader toegelicht in tabel
2.3b.
Tabel
2.3a: specificatie van de beëindigde (verlengde) voortrajecten cumulatief
ultimo kwartaal
|
(Verl.) |
|
|
Voor- |
Idem |
Uit-/ Doorstroom naar: |
trajecten |
In% |
Overdracht naar T&M fase 2/3 |
1 |
1% |
Geen traject en retour Inkomen (zorg) |
30 |
32% |
Overdracht naar traject fase-4 |
62 |
65% |
Overig |
2 |
2% |
Totaal
uitgestroomd |
95 |
100% |
Bron: A&I
In
totaal zijn in het derde kwartaal 95 personen uit het verlengd voortraject
uitgestroomd. 62 van hen zijn overgegaan naar een fase 4-traject.
Van
30 personen bleek tijdens de diagnose gesprekken dat zij, vanwege diverse
problematieken, eigenlijk niet in staat zijn tot het al volgen van een
Activeringstraject.
Deze
personen zijn teruggemeld aan het vakteam Sociale Dienstverlening als zijnde zorgklanten.
Tabel
2.3b: specificatie van de beëindigde trajecten fase 4 cumulatief ultimo
kwartaal
|
|
|
|
Fase-4 |
Idem |
Uit-/ Doorstroom naar: |
Trajecten |
In% |
Plaatsing niet-gesubsidieerde arbeid |
|
|
Overdracht naar WIW |
2 |
4% |
Overdracht naar T&M fase 2/3 |
12 |
21% |
Max. sociaal geactiveerd en retour Inkomen |
27 |
47% |
Geen traject en retour Inkomen (zorg) |
10 |
18% |
Voortijdig beëindigd en retour Inkomen |
|
|
Overig |
6 |
10% |
Totaal
uitgestroomd |
57 |
100% |
De
uitstroom vanuit de fase 4-trajecten tot en met het derde kwartaal laat het
volgende zien:
25
% van de uitgestroomde personen is ofwel aan het werk gegaan in een WIW-baan
(4%) of zet een traject richting de arbeidsmarkt voort via T&M (21%).
Voor
47% van de klanten was een einddoel geformuleerd op het gebied van sociale
activering. Het einddoel maximaal sociaal geactiveerd is gerealiseerd.
10
klanten bleken tijdens het traject toch niet in staat dit goed af te ronden,
vanwege zorgproblemen.
Doelgroepen
Tabel
2.4: specificatie van de lopende
trajecten naar doelgroepen¹ ultimo 3e kwartaal
|
(Verl.) |
|
|
|
Voor- |
Fase-4 |
|
|
Trajecten |
Trajecten |
Totaal |
Eenouder |
6 |
41 |
47 |
Jongere < 23 jaar |
0 |
0 |
0 |
Migranten en Oudkomers |
12 |
143 |
155 |
Vluchteling |
3 |
46 |
49 |
Bron: A&I Noot¹: 1 cliënt kan tot geen, één of meerdere doelgroepen gerekend
worden
Noot¹: 2 het
aantal lopend ultimo van de maand voor (verlengde)voortrajecten zijn niet
opgenomen
Algemeen
Regiefunctie Toeleiding & Monitoring
De gemeente Delft heeft voor 2003 een
viertal taakstellingen geformuleerd:
1. een sluitende
reintegratieaanpak te bieden aan de nieuwe instroom werkzoekenden klanten
fase-2 , fase-3 en fase-4 (incluis de niet uitkeringsgerechtigden en ANWers)
alsook aan de zittende Abw klanten fase –2 en fase-3
2. het inkopen van
extra fase-4 trajecten als gevolg van de intensievere fase-4 aanpak
3. 125 klanten toe
te leiden naar een WIW dienstbetrekking
4. het toeleiden
van klanten t.b.v. de vervangingsvraag ID banen
Het totaal benodigde
reintegratietrajecten en gesubsidieerd werk ter realisatie van deze
doelstellingen is hierbij geraamd op 752
Het betreft hier trajecten voor 606
fase-2 /3 klanten en 146 fase 4 klanten, waarvan 125 plekken zijn gereserveerd
voor trajecten gesubsidieerd werk. (zie tabel 3.2)
De reintegratietrajecten worden extern
ingekocht bij private reintegratiebedrijven. Het vakteam T&M verzorgt de
toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie op de voortgang van
de trajecten en op de contractafspraken die met elk reintegratiebedrijf zijn
vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de toeleiding naar de WIW en ID
dienstverbanden.
Tabel 3.1: ontwikkeling aantallen klanten in
traject bij reïntegratiebedrijven (RIB’s)
|
|
3e kw 2003 |
Jaar 2002 |
|
doel |
Totaal |
Totaal |
|
2003 |
T&M |
T&M |
Aantal klanten in traject bij RIB’s op 01-01-2003 |
|
599 |
523 |
Aantal aanmeldingen voor trajecten bij RIB’s |
752 |
420 |
834 |
Aantal beëindigde trajecten bij RIB’s |
|
205 |
502 |
Aantal klanten in traject bij RIB’s op 30-09-2003 |
|
814 |
826 |
Bron:
Gws4All
In maart 2003 is het vakteam T&M
overgegaan naar een nieuw automatiseringssysteem. Binnen de inrichting van dit
systeem is er gekozen voor een registratiefocus op de reintegratietrajecten .
Derhalve gaat de telling t.a.v. instroom van klanten binnen dit systeem lopen vanaf
het moment van aanmeldingen bij reintegratiebedrijven (599 ) en niet meer bij
de beoordeling van overdrachtrapportages (realisatie 826 eind 2002) . Dit
verklaart, naast een stukje schoning vanuit de conversie van systemen het
verschil van de eindstand 2002 en de beginstand 2003.
Specificatie en doelstellingen aan te melden
trajecten
Tabel
3.2 Aantal aanmeldingen voor
trajecten t/m 3e kwartaal 2003
|
Doelstelling
2003 |
Realisatie 3e kw 2003 |
Totaal aantal aanmeldingen
trajecten |
752 |
420 |
waarvan: |
|
|
Aantal klanten fase 2/3 |
606 |
327 |
Waarvan WIW |
125 |
50 |
Waarvan NUG klanten |
100 |
37 |
Aantal klanten fase 4 |
146 |
93 |
Wegens Rijksbezuinigingen op gesubsidieerd werk was in het begin
van dit jaar al besloten om alleen klanten toe te leiden t.b.v. de ID
vervangingsvraag. Halverwege 2003 is er tevens
een stop gekomen op de toeleiding naar de WIW dienstbetrekkingen.
De doelstelling om 125 klanten toe te leiden naar een WIW
dienstbetrekking is hierdoor niet realiseerbaar.
Op dit moment worden er regelingen
gemaakt die de overgang beschrijven tussen de huidige wetgeving op het terrein
van gesubsidieerd werk en de nieuwe wet werk en bijstand (WWB).
Tabel 3.3: specificatie van aantal aangemelde trajecten bij
opdrachtnemers t/m ultimo 3e kw.
|
Doelstelling |
Aanmeldingen |
Percentage |
|
2003 |
voor
trajecten |
doelstelling |
Opdrachtnemer |
752 |
420 |
93% |
Activering Advexis |
- 12 |
8 3 |
- 25% |
Alexander Calder |
106 |
107 |
101% |
Combiservices |
10 |
6 |
60% |
Empower |
50 |
55 |
110% |
ID |
- |
1 |
- |
Kliq Kringloop |
180 20 |
79 2 |
44% 10% |
TMP |
150 |
80 |
53% |
Werkplan Wesseling |
63 - |
12 1 |
19% - |
Wings |
36 |
16 |
44% |
WIW |
125 |
50 |
40% |
Bron: Gws4All
Alle bovenstaande contracten zijn afgesloten voor de instroom
2003. Contracten Wings, Advexis , Kringloop en Werkplan zijn pas halverwege
2003 gestart, hetgeen het relatief lage aantal aanmeldingen verklaard.
Beëindigde trajecten
Tabel 3.4 Beëindigde trajecten bij trajectorganisaties t/m 3e kwartaal 2003
|
realisatie
t/m 3e kw 2003 |
realisatie
2002 |
Totaal aantal beëindigde
trajecten |
205 |
237 |
waarvan: |
|
|
succesvol geplaatst op de
arbeidsmarkt |
69 |
136 |
niet-succesvol beëindigd |
60 |
101 |
uitval |
76 |
|
Bij de inrichting van het nieuwe registratiesysteem is gekozen om
de categorie niet succesvol beëindigd te splitsen in de categorieën ‘niet
succesvol beëindigd ‘en ‘uitval’.
De toegevoegde specificatie uitval geldt voor deelnemers die
tussen de aanmelding en de start van een traject om diverse redenen uitgevallen
zijn. Met de reintegratiebedrijven is contractueel vastgelegd dat het
uitvalspercentage niet hoger mag zijn dan 20%.
Afgezet tegen het aantal aanmeldingen van 420 trajecten ligt het
uitvalpercentage in het 3e kwartaal op 18%.
Verwachting is dat met het concept klantmanagement het
uitvalspercentage omlaag gaat. Binnen
dit concept zullen klanten voorafgaand aan het reintegratietraject
gesproken worden binnen WIZ en zullen zaken die deelname aan een
reintegratietraject belemmeren besproken en daar waar mogelijk aangepakt
worden.
De aantal klanten die succesvol zijn geplaatst omvat
ongeveer 1/3e van
het totaal aantal beëindigde trajecten.
Taakstellingen binnen de contracten liggen gemiddeld op een 60 %
plaatsingsscore. Los van de resultaten van elk afzonderlijk Reintegratiebedrijf
mogen we concluderen dat deze 60 % taakstelling niet wordt gehaald. De Delftse
resultaten komen overeen met landelijke resultaten van de inspanningen van
Reintegratiebedrijven.
Maandelijks en per kwartaal vinden er gesprekken plaats tussen de
opdrachtgevende partijen binnen WIZ en de Reintegratiebedrijven. Zowel op
contract als op klantniveau vindt er een intensieve monitoring plaats om
zowel resultaat als kwaliteit te
bewaken.
De
Delftse resultaten komen grotendeels overeen met landelijke resultaten van
inspanningen van Reintegratiebedrijven ingezet door het UWV. Deze lagen in 2002
op gemiddeld zo’n 32%.
Tabel 3.5: specificatie van
beëindigde trajecten bij opdrachtnemers
t/m ultimo 3e kw.
*1:
niet verschenen zonder bericht
Tabel
3.6: specificatie van de klanten in traject bij RIB’s ultimo 3e kwartaal
|
3e kw 2003 |
percentage |
Eenouder |
195 |
27% |
Oudkomers |
353 |
49% |
Vluchtelingen |
12 |
2% |
Jonger < 23 jaar |
45 |
6% |
Geslacht: |
|
|
Man |
392 |
55% |
Vrouw |
325 |
45% |
Opleiding’s niveau: |
|
|
Basis-niveau |
150 |
21% |
LBO/MAVO |
255 |
36% |
MBO/HAVO/VWO |
172 |
24% |
HBO/WO |
115 |
16% |
Overig |
25 |
3% |
Bron:
Gws4All
Tabel
4.1: ontwikkeling van het aantal WIW-werknemers.
|
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
doelstelling |
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
jaar |
|
2003 |
2003 |
2002 |
2002 |
Aantal WIW-werknemers in dienst op 1
januari |
|
201 |
230 |
230 |
Instroom: nieuwe dienstbetrekkingen¹ |
|
89 |
134 |
176 |
Uitstroom: beëindigde
dienstbetrekkingen¹ |
|
95 |
156 |
205 |
Aantal WIW-werknemers in dienst
ultimo |
|
195 |
208 |
201 |
Bron: Gws4all Noot¹ : de
instroom en uitstroom zijn inclusief de Herindiceringen
De gemeente is
geconfronteerd met forse Rijksbezuinigingen op de gesubsidieerde arbeid. In het
kader van de Wiw heeft de gemeente Delft op deze voorstellen gereageerd door
aan te sturen op een volumereductie van het aantal Wiw’ers tot het niveau van
het beschikbare budget. Vooralsnog is dat aantal berekend op een gemiddelde van
167. De daling naar dat aantal is nog niet geëffectueerd als gevolg van
verminderde uitstroom als gevolg van de verslechterende economische situatie en
een instroom als gevolg van het afmaken van een groot aantal, in eind 2002,
gestarte indienstname procedures.
Hierdoor wordt voor 2003 een tekort op de Wiw dienstbetrekkingen
verwacht. Met de St. Werkplan als uitvoerder van de Wiw zijn voor de tweede
helft van het jaar contractafspraken gemaakt voor extra uitstroomactiviteiten.
Tabel
4.2: specificatie van de instroom van WIW-ers.
Extra informatie: |
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
jaar |
|
|
2003 |
2002 |
2002 |
Aantal herindiceringen van
Dienstverbanden |
|
17 |
15 |
21 |
Aantal met als inkomen vooraf Abw |
|
42 |
82 |
102 |
Aantal zonder inkomen (NUG) |
|
16 |
26 |
30 |
Aantal werkloosheidsuitkeringen UWV |
|
14 |
11 |
23 |
Figuur 4.1 aantal dienstbetrekkingen per ultimo kwartaal in relatie tot
het gemiddeld
aantal dienstbetrekkingen per jaar
(per jaar per kwartaal berekend vanaf 1 januari)
Tabel
4.3: specificatie van de uitstroom van WIW-ers.
|
realisatie |
|
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 3e kw |
Idem |
t/m 3e kw |
jaar |
|
|
2003 |
In % |
2002 |
2002 |
|
Uitstroom
naar:¹ |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid (incl WIW-WEP) |
9 |
9% |
7 |
39 |
|
Gesubsidieerde arbeid ID, WSW |
19 |
20% |
81 |
66 |
|
Ontslag onverwijld |
11 |
12% |
3 |
5 |
|
Ontslag rechtswege |
11 |
12% |
12 |
20 |
|
Ontslag proeftijd |
14 |
15% |
20 |
35 |
|
Niet herplaatsbaar |
4 |
4% |
7 |
7 |
|
Overige |
10 |
10% |
11 |
12 |
|
Herindiceringen |
17 |
18% |
15 |
21 |
|
Totale
uitstroom |
95 |
100% |
156 |
205 |
|
¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen
enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen
Als gevolg van de verslechterende
economische situatie blijft de uitstroom naar regulier werk ver achter bij die
van voorgaande jaren. Dit wordt mede veroorzaakt doordat als gevolg van de
Rijksbezuinigingen er geen I/D banen meer beschikbaar zijn (in 2002 het
grootste uitstroom instrument). Door actief op uitstroom te sturen heeft de
afgelopen periode afroming plaatsgevonden en wordt het steeds moeilijker de
huidige werknemers te laten uitstromen.
Figuur
4.2: cumulatieve uitstroom naar werk per ultimo kwartaal vanaf 2001
Tabel
4.4: ontwikkeling van het aantal Werkervaringsplaatsen
|
realisatie |
realisatie |
Realisatie |
|
t/m 2e kw |
t/m 2e kw |
jaar |
|
2003 |
2002 |
2002 |
Aantal Werkervaringsplaatsen op 1 januari |
32 |
32 |
32 |
Instroom: nieuwe Werkervaringspl. |
19 |
27 |
35 |
Uitstroom: beëindigde Werkervaringspl. |
30 |
29 |
35 |
Aantal Werkervaringspl. ultimo periode |
21 |
30 |
32 |
Bron: ImWin
De WIW-WEP wordt met name toegekend volgend op een WIW-dienstbetrekking
bij diezelfde werkgever waar betrokken WIW-er gedetacheerd was. Het aantal WIW-werkervaringsplaatsen
is in 2004 vanuit het rijk gelimiteerd.
Tabel
4.5: specificatie van de uitstroom van
werknemers met een Werkervaringsplaats.
|
realisatie |
|
realisatie |
Realisatie |
|
|
t/m 3e kw |
Idem |
t/m 3e kw |
jaar |
|
|
2003 |
In% |
2002 |
2002 |
|
Uitstroom
naar:¹ |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
24 |
80% |
17 |
22 |
|
Gesubsidieerde arbeid |
0 |
0% |
0 |
0 |
|
Ontslag |
5 |
17% |
9 |
10 |
|
Overige |
1 |
3% |
3 |
3 |
|
Totale
uitstroom |
30 |
100% |
29 |
35 |
|
¹ de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
Kengetal
|
Cum 3e kw 2003 |
Jaar 2002 |
Uitstroom naar werk |
24 |
22 |
Tabel
4.6: ontwikkeling van het aantal I/D – werknemers in
dienst.
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
jaar |
|
2003 |
2002 |
2002 |
Aantal I/D – werknemers op 1 januari |
265 |
240 |
239 |
Instroom: nieuw gestarte I/D – werknemers* |
19 |
70 |
82 |
Uitstroom: beëindigde I/D – werknemers* |
27 |
50 |
56 |
Aantal I/D - werknemers:
ultimo periode |
257 |
260 |
265 |
Bron: ImWin
*de in- en uitstroomcijfers zijn inclusief administratieve
contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever
Tabel
4.7: specificatie van de uitstroom van
I/D - werknemers.
|
realisatie |
|
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 3e kw |
Idem |
t/m 3e kw |
jaar |
|
|
2003 |
In % |
2002 |
2002 |
|
Uitstroom
naar*1 |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
13 |
48% |
23 |
25 |
|
Gesubsidieerde arbeid*2 |
0 |
0% |
10 |
10 |
|
Ontslag |
6 |
22% |
9 |
12 |
|
Overige |
8 |
30% |
8 |
9 |
|
Totale
uitstroom |
27 |
100% |
50 |
56 |
|
*¹ de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
*² het uitstroomcijfers “gesubsidieerde arbeid” is inclusief
administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een
andere werkgever
Zoals vermeld is de gemeente geconfronteerd met forse Rijksbezuinigingen
op de gesubsidieerde arbeid. In het kader van de I/D banen stuurt de gemeente
Delft aan op financiële maatregelen (bijdrages van werkgevers) waarbij het
volume I/D banen (stand januari 2003: 265) behouden kan blijven.
Tabel 4.8 Gedeclareerde premies t/m 3e
kwartaal 2003
Bonus Sociale Activering
|
toekenning |
|
|
|
Voor
deelnemers aan een fase-4 traject
|
aantal |
premie |
aantal |
Totaal bedrag |
Fase-4 trajecten:
betaling 1e helft Bonus |
|
€ 227 |
102 |
€
23.143 |
Fase-4 trajecten:
betaling 1e+ 2e
helft Bonus |
|
€
454 |
242 |
€
109.815 |
Casemanagement Fase-4: 1e helft Bonus |
|
€
227 |
51 |
€
11.571 |
Casemanagement Fase-4: 1e + 2e helft Bonus |
|
€
454 |
62 |
€
28.134 |
Totaal Bonus Sociale Activering
|
|
|
|
€ 172.663 |
Tabel 5.1a: actieve
werkvoorraad ultimo 3e kwartaal
2003.
|
30-09-03 |
|
|
Actieve Werkvoorraad |
|
Rolstoelen |
138 |
|
Woonvoorzieningen |
407 |
|
Vervoersvoorzieningen |
153 |
|
Scootmobielen |
145 |
|
Totaal |
843 |
|
Tabel 5.1b: specificatie van de actieve werkvoorraad van
3e kwartaal 2003
|
30-09-03 Actieve |
|
Werkvoorraad |
Advies fase: |
|
Intern (in behandeling bij interne adviseurs) |
281 |
Extern (in behandeling bij externe adviseurs) |
0 |
In behandeling bij consulenten: Intake fase Rapportagefase (na ontvangst advies) Opvragen offertes (bij woonaanpassingen) |
341 212 9 |
Totaal |
843 |
Sinds 1 september 2002 worden de wvg aanvragen ingediend bij het
RIO. Het RIO geeft vervolgens ook een indicatie af. Van alle aanvragen krijgt
het vakteam WVG een afschrift. In de werkvoorraad zit dan ook de “RIO-voorraad”
begrepen. Het gaat hierbij om de
aantallen genoemd bij “interne adviesfase en de intakefase”.
Procesmatig moet dat nog duidelijker zichtbaar gemaakt worden.
In het afgelopen half jaar zijn, vanwege de verhuizing/ziekte en
problemen bij het Rio, de werkvoorraden toegenomen.
Er is inmiddels een verbeter traject ingezet. Hierbij speelt
automatisering, m.b.t. bewaking aanvragen, een zeer belangrijke rol. De verwachting
is dat dit het eerste kwartaal 2004 zijn beslag zal gaan krijgen.
Figuur 5.1: ontwikkeling
van de actieve werkvoorraad aanvragen
Tabel 5.1c: overige
werkprocessen ultimo 3e kwartaal 2003.
|
30-09-03 |
|
Overige Werkvoorraad |
Fiattering |
275 |
Betalingen woonvoorzieningen |
364 |
Bruikleenovereenkomsten |
201 |
Aanleunwoningen |
47 |
Mutaties |
21 |
Beëindigingen |
4 |
Totaal |
912 |
Bron:
GWS4all
Tabel 5.2: ontwikkeling uitgaven en inkomsten
versus budget
|
|
3e kwartaal 2003 |
|
Begroting *1 |
Begroting |
Realisatie |
|
bedragen x ƒ/ € 1.000 |
Realisatie |
Begroting/nota |
+/- |
Primair |
Nota |
2002 |
|
inkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
Bijdrage Rijk / Inkomsten Abwz |
-65 |
-65 |
0 |
-86 |
-86 |
-97 |
|
Bijdrage uit algemene middelen |
-4.655 |
-4.655 |
0 |
-6.206 |
-6.206 |
-5.824 |
|
WVG ontvangsten incidenteel |
|
|
|
|
|
-38 |
|
Totaal inkomsten |
-4.719 |
-4.719 |
0 |
-6.292 |
-6.292 |
-5.959 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Apparaatskosten |
1.236 |
1.236 |
0 |
1.898 |
1.648 |
1.712 |
|
verstrekkingen |
|
|
|
|
|
|
|
Woonvoorzieningen |
973 |
1.155 |
182 |
952 |
1.540 |
1.267 |
|
Rolstoelvoorzieningen |
1.261 |
1.144 |
-117 |
1.063 |
1.525 |
1.574 |
|
Vervoersvoorzieningen |
1.195 |
1.551 |
356 |
1.927 |
2.068 |
1.852 |
|
|
245 |
|
-245 |
|
|
|
|
Nog toe te delen uitgaven |
|
|
|
176 |
|
|
|
Taakstelling |
|
-53 |
-53 |
|
-70 |
|
|
Totaal verstrekkingen |
3.673 |
3.797 |
124 |
4.117 |
5.063 |
4.693 |
|
bijdrage |
|
|
|
|
|
|
|
Bijdrage aan RIO (kosten indicering) |
552 |
476 |
-77 |
277 |
634 |
300 |
|
Subtotaal uitgaven |
552 |
476 |
-77 |
277 |
634 |
300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal uitgaven |
5.462 |
5.509 |
47 |
6.292 |
7.345 |
6.705 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo begroting(nota) / realisatie |
-743 |
-790 |
47 |
0 |
-1.053 |
-746 |
*1
Verplichtingen, n.a.v. werkvoorraad:
Helaas
is sprake van een zodanige groei van de werkvoorraad, dat een extra actie in
gang is gezet om deze op korte termijn op te heffen. Hierdoor geven de realisatiecijfers over het 3e kwartaal geen goed beeld van
de prognose voor 2003. Daarom is afzonderlijk een “verplichting” opgenomen om
een zo getrouw mogelijk beeld te geven van de (verwachtte) uitgaven in 2003. In
dit verband is geanalyseerd welke werkprocessen, thans in de wacht staan om afgehandeld/uitbetaald te worden, buiten
de reguliere werkvoorraad. Op deze wijze is een redelijk betrouwbare
indicatie te geven over de budgettaire verwachtingen voor 2003.
Woonvoorzieningen: 166.000.
Scootmobielen: 79.000.
Totaal: 245.000.
Woonvoorzieningen:
Wij
verwachten dat in het 4e kwartaal de uitgaven iets zullen toenemen.
Dit in verhouding met het wegwerken van de achterstand zoals eerder aangegeven.
Rolstoelvoorzieningen:
De
uitgaven laten een nadelig saldo zijn van 117.000,00 euro t.o.v. de begroting
uit de nota.
Er
is een toename in het aantal verstrekte rolstoelen. Echter wij willen in het 4e
kwartaal
een
duidelijke verklaring hiervoor vinden.
Vervoersvoorzieningen:
De
onderbesteding vervoersvoorzieningen is als volgt te verklaren:
De
uitgaven voor taxikostenvergoedingen; vergoedingen bovenlokaal vervoer; gebruik
bruikleenauto en vergoedingen voor aanpassingen aan de eigen auto blijven €
21.000,00 achter op de begroting. Met name door de komst van regiotaxi worden
dergelijke aanvragen vaker afgewezen omdat regiotaxi in veel gevallen de
goedkoopst adequate voorziening is.
Het
belangrijkste verschil zit hem echter in de achterblijvende uitgaven voor de
regiotaxi ten opzichte van de raming uit de Nota Regiotaxi d.d. 5-8-2002. Deze
raming is overgenomen in de prognoses van de WVG-nota uit april 2003.
De
oorspronkelijk raming was, dat de gemeentelijke bijdrage in 2003 voor ritten
regiotaxi € 550.000,00 zou bedragen.
Daarnaast zijn er uitgaven voor
administratieve handelingen (automatische incasso,
vervoersbewijzen) en haltevervoer aan
toegevoegd. In de begroting is uiteindelijk een totaal bedrag van € 780.000,00
opgenomen, rekeninghoudend met een groei van 10%.
Omgerekend
tot en met 3e kwartaal komt dit neer op een bedrag van € 585.000,00.
De feitelijke gemeentelijke uitgaven tot en met het 3e kwartaal
bedragen echter € 393.000,00 Een onderbesteding van € 192.000,00.
Aangezien de uitgaven voor haltevervoer en administratieve handelingen geen
onderbesteding laten zien, zou dit erop
kunnen duiden dat het aantal ritten met de regiotaxi achterblijft ten opzichte
van het aantal ritten met de stadstax over dezelfde periode in 2002. Het is
echter niet mogelijk een vergelijking te maken tussen het aantal ritten
regiotaxi in 2003 en stadstax over dezelfde periode in 2002. (Stadstax gaf in haar bijlagen bij de facturen altijd
een rittenoverzicht (aantal afgerekende ritten), terwijl regiotaxi een zone-overzicht
(aantal afgerekende zones) hanteert. Bovendien is het aantal zones waarvan
binnen regiotaxi gebruik gemaakt wordt aanzienlijk hoger.
Over
het jaar 2003 is in het gebruik van regiotaxi overigens wel een afnemende
tendens waar te nemen.
Tenslotte
lijkt de toename van het gebruik van scootmobielen iets mee te vallen
t.o.v. de raming.
Tabel 5.3: overzicht kosten woonvoorzieningen
|
t/m 3e kwartaal 2003 |
realisatie 2002 |
||
bedragen x € 1.000 |
aantal |
bedrag |
aantal |
bedrag |
toegekende woningaanpassingen |
|
|
|
|
tot € 907,56 (ƒ 2.000) |
341 |
153 |
452 |
207 |
boven € 907,56 (ƒ 2.000) |
162 |
630 |
204 |
815 |
|
|
|
|
|
onderhoud, keuringen, reparaties |
168 |
38 |
256 |
58 |
Verhuiskostenregelingen |
77 |
149 |
106 |
204 |
roerende zaken |
2 |
3 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Totaal woonvoorzieningen |
750 |
973 |
1.018 |
1.284 |
Begroting Nota |
|
1.155 |
|
1.540 |
Verschil |
|
182 |
|
256 |
Bron: WISE
Tabel 5.4.: overzicht kosten vervoersvoorzieningen
|
t/m 3e kwartaal 2003 |
realisatie 2002 |
||
bedragen x € 1.000 |
aantal |
bedrag |
aantal |
bedrag |
|
|
|
|
|
volledige taxikostenvergoedingen |
ntb |
167 |
ntb |
222 |
vergoedingen bovenlokaal vervoer |
374 |
17 |
499 |
22 |
vergoedingen gebruik bruikleenauto |
183 |
11 |
244 |
15 |
vergoeding aanpassing eigen auto |
2 |
9 |
3 |
12 |
huur bruikleenauto's |
nvt |
46 |
|
62 |
|
|
|
|
|
Regiotaxi |
|
|
|
|
zone 1-3 |
244.979 |
265 |
326.639 |
354 |
zone 4+ |
5.711 |
14 |
7.615 |
19 |
saldo kosten haltedienst |
nvt |
55 |
nvt |
73 |
kosten administartie vervoerspassen |
nvt |
24 |
nvt |
32 |
Persoonsvervoer (incl.
ouderenvervoer) |
ntb |
44 |
ntb |
58 |
Scootmobielen |
446 |
543 |
446 |
724 |
|
|
|
|
|
Totaal vervoersvoorziening |
|
1.195 |
|
1.593 |
Begroting Nota |
|
1.551 |
|
2.068 |
Verschil |
|
356 |
|
475 |
Bron: WISE
Toelichting regiotaxi
Met de komst van regiotaxi zijn er andere afspraken gemaakt met
betrekking tot de kosten t.l.v. de WVG exploitatie.
Ten eerste is er de uitbreiding van het aantal zones vanwege de
uitbreiding van het vervoersgebied. Op de facturen staat dan ook het totaal in
rekening gebrachte aantal zones vermeld. Deze aantallen komen ook terug in de
kwarap. Daarin is een splitsing gemaakt in het verbruik tot 3 zones en het
verbruik boven 3 zones. Bij verbruik boven 3 zones verdubbelt de eigen bijdrage
van niet wvg gerechtigde van 1,40 tot 2,80, dit geldt niet voor de wvg
gerechtigden. Hun eigen bijdrage blijft ongeacht het aantal zones 0,40. De
bijdrage van de gemeente bedraagt tot 3 zones 1,00 en vanaf 3 zones 2,40.
Ook wordt er betaald voor de vaste haltediensten, de automatische
incasso en de aanmaak van de vervoerspassen. Deze bedragen worden in de kwarap
zichtbaar gemaakt.
6.1
klantenaantal
Figuur 6.1: Ontwikkeling aantal klanten
Tabel 6.1: ontwikkeling van het aantal
bijstandsontvangers in Delft
|
dec |
dec |
dec |
dec |
dec |
mrt |
Jun |
Sep |
aantal Bijstandsontvangers
|
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2003 |
2003 |
volgens
kwartaalrapportages |
3.328 |
3.175 |
2.988 |
2.980 |
3.074 |
3.072 |
3.085 |
3073 |
Bron: CBS-Statistiek maanduitdraai
Het aantal verstrekkingen stijgt minder hard dan werd verwacht op basis
van de trend vorig jaar en de voorzettende laagconjunctuur. Op dit moment wordt
nog gewerkt aan de analyse van de in/uitstroom van bijstandsgerechtigden in
2003. Hier zal in de volgende KWARAP en in het Beleidsplan Werk en Inkomen 2004
op teruggekomen worden.
Tabel 7.1: aantallen
huisbezoeken 3e kwartaal
2003
Bron:
SVD
8.1 Financiële resultaten Bijzondere bijstand
Tabel 8.1
Financieel resultaat Bijzondere bijstand 3e kwartaal 2003
(bedragen in
Euro’s x 1.000) |
realisatie |
begroting |
verschil |
Begroting *1 |
realisatie |
|
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
2003 |
2002 |
Totaal uitgaven |
2.654 |
2.804 |
150 |
3.739 |
4.232 |
Totaal
inkomsten |
360 |
403 |
-43 |
538 |
921 |
Totaal uitgaven netto |
-2.295 |
-2.401 |
107 |
-3.202 |
-3.311 |
Totaal uitgaven |
2.654 |
2.804 |
150 |
3.739 |
4.232 |
Personeels/apparaats kosten |
1.121 |
1.160 |
39 |
1.547 |
1.503 |
Reguliere verstrekkingen Bijz. Bijstand |
996 |
921 |
-75 |
1.228 |
1.575 |
Verstrekkingen armoedebeleid |
243 |
218 |
-24 |
291 |
303 |
Computers en Bijstand |
82 |
152 |
70 |
203 |
329 |
Duurzaam computeren |
0 |
72 |
72 |
96 |
0 |
Voorschool |
0 |
65 |
65 |
87 |
0 |
werkervaring/scholings kosten |
0 |
28 |
28 |
37 |
0 |
Collectieve ziektekostenverzekering |
203 |
114 |
-88 |
152 |
198 |
Bijdrage aan de Delftpas |
0 |
29 |
29 |
39 |
0 |
Klantenkrant |
10 |
15 |
5 |
20 |
0 |
Nieuw beleid |
0 |
0 |
0 |
0 |
222 |
Overige uitgaven |
1 |
29 |
29 |
39 |
102 |
Totaal inkomsten |
360 |
403 |
-43 |
538 |
921 |
waarvan inkomsten BB op clientnivo |
333 |
382 |
-49 |
509 |
760 |
waarvan totaal inkomsten DSW |
27 |
22 |
6 |
29 |
93 |
waarvan inkomsten Duit |
0 |
0 |
0 |
0 |
68 |
Bron: WISE
*1: Begroting na 2e ATW
van 26-6-2003.
Het totaal aan
uitgaven en inkomsten loopt conform de begroting. Vooralsnog worden geen grote
over- of onderschrijdingen verwacht binnen de bijzondere bijstand.
8.2
Ontwikkeling aantallen verstrekkingen
Tabel 8.2
ontwikkeling aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand t/m 3e
kwartaal 2003
|
|
verstrekkingen t/m 3e kwartaal |
prognose |
realisatie |
||
|
|
2003 |
2002 |
+/- |
2003 |
2002 |
- eenmalig |
|
2.551 |
2.978 |
-427 |
3.500 |
3.570 |
- periodiek |
|
3.578 |
4.204 |
-626 |
5.000 |
5.423 |
Subtotaal |
|
6.129 |
7.182 |
-1.053 |
8.500 |
8.993 |
Armoedebeleid |
|
1.154 |
1.242 |
-88 |
1.000 |
1.437 |
Totaal |
|
7.283 |
8.424 |
-1.141 |
9.500 |
10.430 |
Bron: GWS4All
Het aantal
verstrekkingen bijzondere bijstand blijft achter bij vorig jaar, met
uitzondering van de verstrekkingen armoedebeleid.
8.3 Afname Medische Dienstverlening Bijzondere Bijstand
Tabel 8.3
Afname Medische Dienstverlening (MD) binnen de Bijzondere Bijstand t/m 3e
kwartaal
afname verstrekkingen en uitgaven |
2002 |
2003 |
+ / - |
Totaal verstrekkingen
Medische Dienstverlening |
1.245 |
1.223 |
-22 |
waarvan verstrekkingen
voor brillen en orthodontie |
254 |
293 |
39 |
Totaal uitgaven Medische
Dienstverlening |
128.159 |
109.384 |
-18.775 |
waarvan uitgaven voor
brillen en orthodontie |
58.220 |
51.237 |
-6.983 |
Bron: GWS4All
Net als het
totale uitgaven bijzondere bijstand lopen de uitgaven binnen deze categorie
iets terug ten opzichte van vorig jaar. Mogelijke verklaring is de toename van
het gebruik van de AV-Delft.
8.4 Toelichting: onderdeel
“Computers en bijstand”:
Tabel 8.4 : aantal verstrekte computers t/m 3e
kwartaal
aantal verstrekte computers in 2003 |
t/m 3e kw 2003 |
Aantal verstrekte
computers |
66 |
Totaal verstrekt bedrag |
€ 82.061 |
Gem. bedrag per
verstrekte computer |
€ 1.243 |
Bron: GWS4ALL
In 2002 waren er t/m het 3e kwartaal 223
computers verstrekt in 2003 zijn dit er nu 66 een stuk minder. In de KWIZ van
oktober zijn klanten gewezen op de mogelijkheden. Verwacht wordt dan ook een
toename van het aantal aanvragen in het vierde kwartaal.
8.5
Armoedebeleid: categoriale
verstrekkingen
Tabel 8.5.1 : aantal / bedragen verstrekkingen
witgoedregeling t/m 3e kwartaal 2003
aantal / bedragen
witgoedregeling |
2002 |
2002 |
2003 |
2003 |
Koelkast |
191 |
€ 50.146 |
163 |
€ 43.729 |
Wasmachine |
128 |
€ 57.359 |
143 |
€ 64.978 |
Stofzuiger |
176 |
€ 24.396 |
153 |
€ 20.886 |
Televisie |
183 |
€ 49.733 |
169 |
€ 47.246 |
Totaal |
678 |
€ 181.633 |
628 |
€ 176.839 |
Tabel 8.5.2
aantal / bedragen verstrekkingen regeling bijkomende studiekosten t/m 3e
kwartaal
aantal / bedragen
bijkomende studiekosten |
2002 |
2002 |
2003 |
2003 |
12 jarigen |
126 |
€ 20.538 |
127 |
€ 21.420 |
13-17 jarigen |
438 |
€ 46.702 |
399 |
€ 44.328 |
Totaal |
564 |
€ 67.240 |
526 |
€ 65.748 |
In beide
gevallen is ook sprake van een kleine daling, zowel qua uitgaven als qua
verstrekkingen. De regeling bijkomende studiekosten is in de laatste KWIZ aan
de orde geweest. Mogelijk zal dit nog leiden tot extra aanvragen.
8.6.1 specificatie van het aantal verstrekkingen
exclusief armoedebeleid
Figuur
8.6.1 aantal verstrekkingen
bijzondere bijstand 3e kwartaal 2001 tot en met 2003.
Met een enkele uitzondering
is het aantal verstrekkingen per categorie redelijk stabiel. De daling in de
categorie uitstroom wordt veroorzaakt door het achterblijven van het aantal
verstrekkingen voor computers binnen deze categorie.
Dit geldt ook voor de
uitgaven (zie tabel hieronder).
8.6.2 specificatie van de uitgaven bijzondere
bijstand exclusief het armoedebeleid
Figuur
8.6.2 uitgaven bijzondere bijstand 3e
kwartaal 2001 tot en met 2003.
9.1 Financiële resultaten Periodieke bijstand
Tabel 9.1: FWI financieringssystematiek resultaten 3e
kwartaal 2003
(bedragen x € 1000 ) |
Begroting |
Herziene raming |
Realisatie |
|
Nota FWI 2003 |
|
3e
kw 2003 |
Verstrekkingen
uitkering |
35.710 |
35.710 |
29.369 |
Terugvordering
/ ontvangsten |
2.068 |
2.068 |
1.614 |
Subtotaal |
33.642 |
33.642 |
27.755 |
Rijksbijdrage
(75%) |
25.237 |
25.237 |
20.817 |
Budget
FWI 2003 |
8.573 |
8.898 |
6.674 |
Saldo |
168 |
493 |
265- |
Bron:
WISE
De
realisatie wijkt af van de begroting. Ondanks het feit dat het budget voor
2003 door het Ministerie is aangepast (op basis van herindexering en stijging
aantal bijstandsgerechtigden), lijkt het tekort op te lopen tot ongeveer €
500.000,- in 2003. Dit lijkt veroorzaakt te worden door een stijging
van de verstrekkingen. Aan de andere kant stijgt het aantal bijstandsgerechtigden
minder snel dan verwacht. De stijging van de verstrekkingen lijkt veroorzaakt
te worden doordat het gemiddeld verstrekte bedrag per uitkering sterk gestegen
is in 2003. De analyses naar de achtergronden hiervan zijn nog gaande. In de vierde
KWARAP en in het Beleidsplan Werk en Inkomen 2004 zal hier nader op worden
ingegaan.
10.1 Financiële resultaten
Minimabeleid
Tabel 10.1
Financieel resultaat Minimabeleid t/m 3e kwartaal 2003
(bedragen in Euro’s) |
realisatie |
begroting |
verschil |
begroting |
realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
2003 |
2002 |
Totaal
Minimabeleid |
400.317 |
447.653 |
47.336 |
596.871 |
572.944 |
Inkomsten |
33.180 |
136.190 |
-103.011 |
181.587 |
116.300 |
Totaal
bijdrage netto |
-367.138 |
-311.463 |
-55.675 |
-415.284 |
-456.644 |
Doorberekende kosten |
74.781 |
79.194 |
4.413 |
105.592 |
110.021 |
Sportfonds |
29.017 |
26.792 |
-2.224 |
35.723 |
46.072 |
Delftactiefpas |
230.876 |
242.648 |
11.772 |
323.530 |
317.377 |
Baten Delftpas |
33.180 |
136.190 |
103.011 |
181.587 |
116.300 |
T(H)OWE |
65.644 |
99.020 |
33.376 |
132.026 |
99.474 |
Bron:
WISE
10.2 Delftpas
Tabel
10.2 specificatie van de verkoop
Delftpas t/m 3e kwartaal 2003
Verkoop inkomsten |
Prijs |
Totaal |
Totaal |
Verstrekking |
|
in Euro |
Verstrekt |
Inkomsten |
als% |
Volwassene minima |
€ 5 |
1.473 |
€
7.365 |
32% |
65+ alsook boven minimum |
€ 10 |
965 |
€
9.650 |
21% |
Geen minima / - inwoner Delft |
€ 55 |
198 |
€
10.890 |
4% |
Kinderen 3 – 17 jaar van minima |
Gratis |
1.062 |
€ - |
23% |
18 jarigen |
Gratis |
123 |
€ - |
3% |
Kinderen 3 – 17 jr van cat. C en B |
€ 5 |
186 |
€
930 |
4% |
Kinderen t/m 17 jaar |
€ 5 |
589 |
€
2.945 |
13% |
Nieuwe inwoners (< 1 jaar) |
€ 10 |
69 |
€
690 |
1% |
Studenten 18 – 27 jaar |
€ 22 |
10 |
€
220 |
0% |
Inkomsten
verkoop |
|
4.675 |
€ 32.690 |
100% |
Bron: administratie
Delftpas
Met het
verkoopaantal van de Delftpas in het derde kwartaal (4675 passen) wordt het
streefcijfer voor 2003 (4000 passen) ruim gehaald. De stijging wordt met name
veroorzaakt door de invoering van het speciale kindertarief (589 passen) en
door een stijging van het aantal niet-minima dat een Delftpas aanschafte.
Figuur 10.2: Ontwikkeling verstrekkingen Delftpas t/m 3e
kwartaal 2003
10.3 Sportfonds
De uitgaven sportfonds liggen bijna op
hetzelfde niveau als vorig jaar.
Figuur
10.3: Ontwikkeling uitgaven Sportfonds
t/m 3e kwartaal 2003