Reg.nr 341032

 

 

Sector WIZ

 

RAPPORTAGE 3e KWARTAAL 2003

 

t.b.v. College van B&W

 

 (t.k.n. van commissie WZO)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

definitieve versie:  25-11-2003

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Inhoudsopgave

 

 

1.   Inburgering. 3

2.     Fase 4. 5

3.   Toeleiding & Monitoring. 7

4.     Dienstverlening Werkplan. 12

4a.  WIW-Dienstbetrekkingen. 12

4b.  WIW-Werkervaringsplaatsen. 15

4c.  I/D-banen (In- en Doorstroombanen) 15

4d.  Bonus Sociale Activering. 16

5.     Wet Voorzieningen Gehandicapten. 17

6.     Ontwikkeling klantaantallen. 21

7.     Huisbezoeken. 23

8.     Bijzondere Bijstand. 24

9.     Periodieke Bijstand. 28

10.       Minimabeleid. 29

 

 

 


1.   Inburgering

 

Wet Inburgering Nieuwkomers

                        

 

Tabel 1.1A: ontwikkeling van het aantal Inburgeringstrajecten gemeente Delft en regio gemeenten

 

 

Productie

WIN

WIN

Totaal

 

prognose

Trajecten

Trajecten

WIN

 

2003

Delft

Regio

Trajecten

Aantal Inburgeringstrajecten op 01-01-2003

 

385

55

440

Instroom van nieuwe trajecten

200

120

13

133

Uitstroom (Beëindigde trajecten)

 

121

14

135

Aantal Inburgeringstrajecten  op 30-09-2003

 

384

54

438

Bron: ImWin    1: m.i.v. 2001 wordt voor de WIN het aantal Inburgeringstrajecten gemeten.

 

Aan het eind van het tweede kwartaal van 2003 hadden zich 92 nieuwe personen aangemeld voor het Inburgeringstraject in het kader van de Wet Inburgering Nieuwkomers. Uit de gemeente Delft 82 en uit de omliggende gemeenten 10.

In het derde kwartaal van 2003 zijn er 41 nieuwe deelnemers bijgekomen, 37 uit Delft en 4 uit Pijnacker/Nootdorp en Schipluiden.

 

Tabel 1.1B: Prognose productie

Productieprognose instroom per jaar

200-220 

nieuwe klanten

 

 

Duur van het totale traject

22 maanden              

Intake/Inburgeringsonderzoekfase

4   maanden maximaal

Educatieve fase

12 maanden

Doorgeleidingsfase

6   maanden

 

 

Prognose uitstroom per jaar

200

N.B.: bovenstaande termijnen zijn vastgesteld in de WIN

 

Figuur 1.1: instroom van Nieuwkomers                           Figuur 1.2: ontwikkeling caseload Nieuwkomers

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Het derde kwartaal in de voorgaande jaren 2001 en 2002 liet tot nu toe een sterke toename zien in het aantal klanten. Het derde kwartaal van 2003 blijft daarbij achter. Het is nog niet duidelijk of deze tendens zich voortzet.

 

 

Tabel 1.2: specificatie van de uitstroom van Nieuwkomers (WIN-cliënten) uit de doorgeleidingsfase

 

Realisatie t/m 3e kwartaal 2003

      WIN

     WIN

   Totaal

 

 

Trajecten

Trajecten

WIN

Idem

Uitstroom naar:

Delft

Regio

Trajecten

In %

Werk

17

3

20

15%

Overdracht Activering

26

1

27

21%

Overdracht T&M

12

0

12

9%

Bemiddeling CWI

0

5

5

4%

Studie (regulier onderwijs)

8

2

10

7%

Verhuizing

25

2

27

20%

Permanent ontheffing

4

0

4

3%

Persoonlijke reden

0

0

0

0%

Overig

28

1

29

21%

Totaal uitgestroomd

121

14

135

100%

Bron: GWS4All Noot: de doorgeleidingsfase duurt max. 6 maanden

 

Ten aanzien van de uitstroom valt het volgende op:

15% van de deelnemers stroomt na het WIN-traject uit naar werk of combineert het WIN traject met werk.

Aan het einde van het Inburgeringstraject wordt met de Inburgeraars een kwalificerende intake (Kwint) gehouden het CWI. 26 van de Delftse inburgeraars worden daarbij gefaseerd in fase 4 en vervolgen hun traject bij team Activering. 12  klanten zijn overgedragen naar T&M voor een fase 2/3 traject richting werk.

2.         Fase 4

 

 

2a. Voortrajecten fase 4

           

Tabel 2.1: ontwikkeling van het aantal Voortrajecten en Verlengde Voortrajecten gemeente Delft

 

 

Totaal

 

(Verl.)Voor-

 

Trajecten

Aantal Voortrajecten op 01-01-2003

52

Instroom

79

Uitstroom

95

Aantal Voortrajecten  op 30-09-2003

36

Bron: A&I     

 

Tot en met het derde kwartaal van 2003 zijn 79 personen bij team Activering ingestroomd in het voortraject. Met deze personen zijn diagnosegesprekken gestart die moeten leiden tot een trajectplan gericht op sociale activering of arbeidstoeleiding.

Uitstroom uit het (verlengde) voortraject wordt nader toegelicht in tabel 2.3a.

 

2b. Trajecten fase 4.

 

Tabel 2.2: ontwikkeling van het aantal Trajecten fase-4 gemeente Delft

 

aantal

 

Fase-4

 

Trajecten

Aantal lopendeTrajecten op 01-01-2003

218

Overdrachten vanuit (Verl.) Voortrajecten¹

62

Uitstroom (BeëindigdeTrajecten)

57

Aantal Trajecten  op 30-09-2003

223

Bron:  A&I    

 

Tot en met het derde kwartaal zijn vanuit het (verlengd) voortraject voor 62 personen trajectplannen opgesteld. Deze personen zijn nu actief bezig met hun fase 4-traject.

Uitstroom van trajecten fase-4 wordt nader toegelicht in tabel 2.3b.

 

Tabel 2.3a: specificatie van de beëindigde (verlengde) voortrajecten cumulatief ultimo kwartaal

 

(Verl.)

 

 

Voor-

Idem

Uit-/ Doorstroom naar:

trajecten

In%

Overdracht naar T&M fase 2/3

1

1%

Geen traject en retour Inkomen (zorg)

30

32%

Overdracht naar traject fase-4

62

65%

Overig

2

2%

Totaal uitgestroomd

95

100%

Bron: A&I    

 

In totaal zijn in het derde kwartaal 95 personen uit het verlengd voortraject uitgestroomd. 62 van hen zijn overgegaan naar een fase 4-traject.

Van 30 personen bleek tijdens de diagnose gesprekken dat zij, vanwege diverse problematieken, eigenlijk niet in staat zijn tot het al volgen van een Activeringstraject.

Deze personen zijn teruggemeld aan het vakteam Sociale Dienstverlening als zijnde  zorgklanten.

 

 

 

Tabel 2.3b: specificatie van de beëindigde trajecten fase 4 cumulatief ultimo kwartaal

 

 

 

 

Fase-4

Idem

Uit-/ Doorstroom naar:

Trajecten

In%

Plaatsing niet-gesubsidieerde arbeid

 

 

Overdracht naar WIW

2

4%

Overdracht naar T&M fase 2/3

12

21%

Max. sociaal geactiveerd en retour Inkomen

27

47%

Geen traject en retour Inkomen (zorg)

10

18%

Voortijdig beëindigd en retour Inkomen

 

 

Overig

6

10%

Totaal uitgestroomd

57

100%

 

De uitstroom vanuit de fase 4-trajecten tot en met het derde kwartaal laat het volgende zien:

25 % van de uitgestroomde personen is ofwel aan het werk gegaan in een WIW-baan (4%) of zet een traject richting de arbeidsmarkt voort via T&M (21%).

Voor 47% van de klanten was een einddoel geformuleerd op het gebied van sociale activering. Het einddoel maximaal sociaal geactiveerd is gerealiseerd.

10 klanten bleken tijdens het traject toch niet in staat dit goed af te ronden, vanwege zorgproblemen.

 

Doelgroepen 

 

Tabel 2.4: specificatie van de lopende  trajecten naar doelgroepen¹ ultimo 3e kwartaal

 

(Verl.)

 

 

 

Voor-

Fase-4

 

 

Trajecten

Trajecten

Totaal

Eenouder

6

41

47

Jongere < 23 jaar

0

0

0

Migranten en Oudkomers

12

143

155

Vluchteling

3

46

49

Bron:  A&I   Noot¹: 1 cliënt kan tot geen, één of meerdere doelgroepen gerekend worden

                              Noot¹: 2 het aantal lopend ultimo van de maand voor (verlengde)voortrajecten zijn niet opgenomen      

 

 


 3.   Toeleiding & Monitoring

 

Algemeen

 

Regiefunctie Toeleiding & Monitoring 

 

 

De gemeente Delft heeft voor 2003 een viertal taakstellingen geformuleerd:

1.       een sluitende reintegratieaanpak te bieden aan de nieuwe instroom werkzoekenden klanten fase-2 , fase-3 en fase-4 (incluis de niet uitkeringsgerechtigden en ANWers) alsook aan de zittende Abw klanten fase –2 en fase-3

2.       het inkopen van extra fase-4 trajecten als gevolg van de intensievere fase-4 aanpak

3.       125 klanten toe te leiden naar een WIW dienstbetrekking

4.       het toeleiden van klanten t.b.v. de vervangingsvraag ID banen

 

Het totaal benodigde reintegratietrajecten en gesubsidieerd werk ter realisatie van deze doelstellingen is hierbij geraamd op 752

Het betreft hier trajecten voor 606 fase-2 /3 klanten en 146 fase 4 klanten, waarvan 125 plekken zijn gereserveerd voor trajecten gesubsidieerd werk. (zie tabel 3.2)

 

De reintegratietrajecten worden extern ingekocht bij private reintegratiebedrijven. Het vakteam T&M verzorgt de toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie op de voortgang van de trajecten en op de contractafspraken die met elk reintegratiebedrijf zijn vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de toeleiding naar de WIW en ID dienstverbanden.

                       

 

Tabel 3.1: ontwikkeling aantallen klanten in traject bij reïntegratiebedrijven (RIB’s)

 

 

 3e kw 2003

Jaar 2002

 

doel

Totaal

Totaal

 

2003

T&M

T&M

Aantal klanten in traject bij RIB’s op 01-01-2003

 

599

523

Aantal aanmeldingen voor trajecten bij RIB’s

752

420

834

Aantal beëindigde trajecten bij RIB’s

 

205

502

Aantal klanten in traject bij RIB’s op 30-09-2003

 

814

826

Bron: Gws4All  

 

In maart 2003 is het vakteam T&M overgegaan naar een nieuw automatiseringssysteem. Binnen de inrichting van dit systeem is er gekozen voor een registratiefocus op de reintegratietrajecten . Derhalve gaat de telling t.a.v. instroom van klanten binnen dit systeem lopen vanaf het moment van aanmeldingen bij reintegratiebedrijven (599 ) en niet meer bij de beoordeling van overdrachtrapportages (realisatie 826 eind 2002) . Dit verklaart, naast een stukje schoning vanuit de conversie van systemen het verschil van de eindstand 2002 en de beginstand 2003.

 

 

 

 

Specificatie en doelstellingen aan te melden trajecten

 

Tabel 3.2 Aantal  aanmeldingen voor trajecten  t/m 3e kwartaal 2003

 

Doelstelling 2003

Realisatie

3e  kw 2003

Totaal aantal aanmeldingen trajecten

752

420

waarvan:

 

 

Aantal klanten fase 2/3

606

327

Waarvan  WIW

125

50

Waarvan  NUG klanten

100

37

Aantal klanten fase 4

146

93

 

Wegens Rijksbezuinigingen op gesubsidieerd werk was in het begin van dit jaar al besloten om alleen klanten toe te leiden t.b.v. de ID vervangingsvraag. Halverwege 2003 is er tevens  een stop gekomen op de toeleiding naar de WIW dienstbetrekkingen.

De doelstelling om 125 klanten toe te leiden naar een WIW dienstbetrekking is hierdoor niet realiseerbaar. 

Op dit moment worden er regelingen gemaakt die de overgang beschrijven tussen de huidige wetgeving op het terrein van gesubsidieerd werk en de nieuwe wet werk en bijstand (WWB).

 

Tabel 3.3: specificatie van aantal aangemelde trajecten bij opdrachtnemers t/m ultimo 3e kw.   

 

Doelstelling

Aanmeldingen

Percentage

 

2003

voor trajecten

doelstelling

Opdrachtnemer

752

420

93%

Activering

Advexis

-

12

8

3

-

25%

Alexander Calder

106

107

101%

Combiservices

10

6

60%

Empower

50

55

110%

ID

-

1

-

Kliq

Kringloop

180

20

79

2

44%

10%

TMP

150

80

53%

Werkplan

Wesseling

63

-

12

1

19%

-

Wings

36

16

44%

WIW

125

50

40%

Bron: Gws4All

 

Alle bovenstaande contracten zijn afgesloten voor de instroom 2003. Contracten Wings, Advexis , Kringloop en Werkplan zijn pas halverwege 2003 gestart, hetgeen het relatief lage aantal aanmeldingen verklaard.

 


Beëindigde trajecten

 

Tabel 3.4  Beëindigde trajecten bij trajectorganisaties  t/m 3e kwartaal 2003

 

realisatie t/m

3e  kw 2003

realisatie 2002

Totaal aantal beëindigde trajecten

205

237

waarvan:

 

 

succesvol geplaatst op de arbeidsmarkt

69

136

niet-succesvol beëindigd

60

101

uitval

76

 

 

Bij de inrichting van het nieuwe registratiesysteem is gekozen om de categorie niet succesvol beëindigd te splitsen in de categorieën ‘niet succesvol beëindigd ‘en ‘uitval’.

De toegevoegde specificatie uitval geldt voor deelnemers die tussen de aanmelding en de start van een traject om diverse redenen uitgevallen zijn. Met de reintegratiebedrijven is contractueel vastgelegd dat het uitvalspercentage niet hoger mag zijn dan 20%.  Afgezet tegen het aantal aanmeldingen van 420 trajecten ligt het uitvalpercentage in het 3e kwartaal op 18%.

Verwachting is dat met het concept klantmanagement het uitvalspercentage omlaag gaat. Binnen  dit concept zullen klanten voorafgaand aan het reintegratietraject gesproken worden binnen WIZ en zullen zaken die deelname aan een reintegratietraject belemmeren besproken en daar waar mogelijk aangepakt worden.  

 

De aantal klanten die succesvol zijn geplaatst  omvat  ongeveer 1/3e  van het  totaal aantal beëindigde trajecten.

 

Taakstellingen binnen de contracten liggen gemiddeld op een 60 % plaatsingsscore. Los van de resultaten van elk afzonderlijk Reintegratiebedrijf mogen we concluderen dat deze 60 % taakstelling niet wordt gehaald. De Delftse resultaten komen overeen met landelijke resultaten van de inspanningen van Reintegratiebedrijven.

 

Maandelijks en per kwartaal vinden er gesprekken plaats tussen de opdrachtgevende partijen binnen WIZ en de Reintegratiebedrijven. Zowel op contract als op klantniveau vindt er een intensieve monitoring plaats om zowel  resultaat als kwaliteit te bewaken.

 

De Delftse resultaten komen grotendeels overeen met landelijke resultaten van inspanningen van Reintegratiebedrijven ingezet door het UWV. Deze lagen in 2002 op gemiddeld zo’n 32%.


Tabel 3.5: specificatie van beëindigde  trajecten bij opdrachtnemers t/m ultimo 3e kw.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


*1: niet verschenen zonder bericht

 

Tabel 3.6: specificatie van de klanten in traject bij RIB’s  ultimo 3e kwartaal

 

 

3e  kw 2003

percentage

Eenouder

195

27%

Oudkomers

353

49%

Vluchtelingen

12

2%

Jonger < 23 jaar

45

6%

Geslacht:

 

 

Man

392

55%

Vrouw

325

45%

Opleiding’s niveau:

 

 

Basis-niveau

150

21%

LBO/MAVO

255

36%

MBO/HAVO/VWO

172

24%

HBO/WO

115

16%

Overig

25

3%

Bron: Gws4All

 


4.         Dienstverlening Werkplan

 

4a.  WIW-Dienstbetrekkingen

 

Tabel 4.1: ontwikkeling van het aantal WIW-werknemers.

 

 

 

realisatie

realisatie

realisatie

 

doelstelling

t/m 3e kw

t/m 3e kw

jaar

 

2003

     2003

2002

2002

Aantal WIW-werknemers in dienst op 1 januari

 

201

230

230

Instroom: nieuwe dienstbetrekkingen¹

 

89

134

176

Uitstroom: beëindigde dienstbetrekkingen¹

 

95

156

205

Aantal WIW-werknemers in dienst ultimo

 

195

208

201

Bron: Gws4all    Noot¹ : de instroom en uitstroom zijn inclusief de Herindiceringen

 

De gemeente is geconfronteerd met forse Rijksbezuinigingen op de gesubsidieerde arbeid. In het kader van de Wiw heeft de gemeente Delft op deze voorstellen gereageerd door aan te sturen op een volumereductie van het aantal Wiw’ers tot het niveau van het beschikbare budget. Vooralsnog is dat aantal berekend op een gemiddelde van 167. De daling naar dat aantal is nog niet geëffectueerd als gevolg van verminderde uitstroom als gevolg van de verslechterende economische situatie en een instroom als gevolg van het afmaken van een groot aantal, in eind 2002, gestarte indienstname procedures.

Hierdoor wordt voor 2003 een tekort op de Wiw dienstbetrekkingen verwacht. Met de St. Werkplan als uitvoerder van de Wiw zijn voor de tweede helft van het jaar contractafspraken gemaakt voor extra uitstroomactiviteiten.

 

Tabel 4.2: specificatie van de instroom van WIW-ers.

 

Extra informatie:

 

realisatie

realisatie

realisatie

 

 

t/m 3e kw

t/m 3e kw

jaar

 

 

     2003

2002

2002

Aantal herindiceringen van Dienstverbanden

 

17

15

21

Aantal met als inkomen vooraf Abw

 

42

82

102

Aantal zonder inkomen (NUG)

 

16

26

30

Aantal werkloosheidsuitkeringen UWV

 

14

11

23

 

 

 

Figuur 4.1 aantal dienstbetrekkingen per ultimo kwartaal in relatie tot het gemiddeld

aantal dienstbetrekkingen per jaar   (per jaar per kwartaal berekend vanaf 1 januari)

 


          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tabel 4.3: specificatie van de uitstroom van WIW-ers.

 

realisatie

 

realisatie

realisatie

 

t/m 3e kw

Idem

t/m 3e kw

jaar

 

2003

In %

2002

2002

Uitstroom naar:¹

 

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid (incl WIW-WEP)

9

9%

7

39

Gesubsidieerde arbeid ID, WSW

19

20%

81

66

Ontslag onverwijld

11

12%

3

5

Ontslag rechtswege

11

12%

12

20

Ontslag proeftijd

14

15%

20

35

Niet herplaatsbaar

4

4%

7

7

Overige

10

10%

11

12

Herindiceringen

17

18%

15

21

Totale uitstroom

95

100%

156

205

¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

 

Als gevolg van de verslechterende economische situatie blijft de uitstroom naar regulier werk ver achter bij die van voorgaande jaren. Dit wordt mede veroorzaakt doordat als gevolg van de Rijksbezuinigingen er geen I/D banen meer beschikbaar zijn (in 2002 het grootste uitstroom instrument). Door actief op uitstroom te sturen heeft de afgelopen periode afroming plaatsgevonden en wordt het steeds moeilijker de huidige werknemers te laten uitstromen.

 

Figuur 4.2: cumulatieve uitstroom naar werk per ultimo kwartaal vanaf 2001

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4b.  WIW-Werkervaringsplaatsen

 

Tabel 4.4: ontwikkeling van het aantal Werkervaringsplaatsen

 

 

realisatie

realisatie

Realisatie

 

t/m 2e kw

t/m 2e kw

jaar

 

     2003

2002

2002

Aantal Werkervaringsplaatsen op 1 januari

32

32

32

Instroom: nieuwe Werkervaringspl.

19

27

35

Uitstroom: beëindigde Werkervaringspl.

30

29

35

Aantal Werkervaringspl. ultimo periode

21

30

32

Bron: ImWin

 

De WIW-WEP wordt met name toegekend volgend op een WIW-dienstbetrekking bij diezelfde werkgever waar betrokken WIW-er gedetacheerd was. Het aantal WIW-werkervaringsplaatsen is in 2004 vanuit het rijk gelimiteerd.

 

Tabel 4.5: specificatie van de uitstroom van  werknemers met een Werkervaringsplaats.

 

realisatie

 

realisatie

Realisatie

 

t/m 3e kw

Idem

t/m 3e kw

jaar

 

2003

In%

2002

2002

Uitstroom naar:¹

 

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid

24

80%

17

22

Gesubsidieerde arbeid

0

0%

0

0

Ontslag

5

17%

9

10

Overige

1

3%

3

3

Totale uitstroom

30

100%

29

35

¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

 

 

Kengetal

Cum 3e kw 2003

Jaar

 2002

Uitstroom naar werk

24

22

 

 

4c.  I/D-banen (In- en Doorstroombanen)

 

Tabel 4.6: ontwikkeling van het aantal I/D – werknemers in dienst.

 

realisatie

realisatie

realisatie

 

t/m 3e kw

t/m 3e kw

jaar

 

     2003

2002

2002

Aantal I/D – werknemers op 1 januari

265

240

239

Instroom: nieuw gestarte I/D – werknemers*

19

70

82

Uitstroom: beëindigde I/D – werknemers*

27

50

56

Aantal I/D - werknemers:  ultimo periode

257

260

265

Bron: ImWin

*de in- en uitstroomcijfers zijn inclusief administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever

 

 

 

 

Tabel 4.7: specificatie van de uitstroom van  I/D - werknemers.

 

realisatie

 

realisatie

realisatie

 

t/m 3e kw

Idem

t/m 3e kw

jaar

 

2003

In %

2002

2002

Uitstroom naar*1

 

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid

13

48%

23

25

Gesubsidieerde arbeid*2

0

0%

10

10

Ontslag

6

22%

9

12

Overige

8

30%

8

9

Totale uitstroom

27

100%

50

56

*¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

het uitstroomcijfers “gesubsidieerde arbeid” is inclusief administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever

 

Zoals vermeld is de gemeente geconfronteerd met forse Rijksbezuinigingen op de gesubsidieerde arbeid. In het kader van de I/D banen stuurt de gemeente Delft aan op financiële maatregelen (bijdrages van werkgevers) waarbij het volume I/D banen (stand januari 2003: 265) behouden kan blijven.

 

4d.  Bonus Sociale Activering    

 

Tabel 4.8 Gedeclareerde premies t/m 3e kwartaal 2003

Bonus Sociale Activering

toekenning

 

 

 

Voor deelnemers aan een fase-4 traject

aantal

premie

aantal

Totaal bedrag

Fase-4 trajecten: betaling   1e  helft Bonus

 

€ 227

102

        23.143

Fase-4 trajecten: betaling   1e+ 2e helft Bonus

 

€ 454

242

       109.815

Casemanagement Fase-4: 1e helft Bonus

 

€ 227

51

        11.571

Casemanagement Fase-4: 1e + 2e helft Bonus

 

€ 454

62

        28.134

Totaal Bonus Sociale Activering

 

 

 

       172.663

 


5.         Wet Voorzieningen Gehandicapten

 

Tabel 5.1a: actieve werkvoorraad ultimo 3e kwartaal  2003.

 

30-09-03

 

 

Actieve Werkvoorraad

 

Rolstoelen

138

 

Woonvoorzieningen

407

 

Vervoersvoorzieningen

153

 

Scootmobielen

145

 

Totaal

843

 

 

Tabel 5.1b:  specificatie van de actieve werkvoorraad van 3e kwartaal 2003

 

30-09-03

Actieve

 

Werkvoorraad

Advies fase:

 

Intern (in behandeling bij interne adviseurs)

281

Extern (in behandeling bij externe adviseurs)

0

In behandeling bij consulenten:

Intake fase

Rapportagefase (na ontvangst advies)

Opvragen offertes (bij woonaanpassingen)

 

341

212

9

Totaal

843

 

 

Sinds 1 september 2002 worden de wvg aanvragen ingediend bij het RIO. Het RIO geeft vervolgens ook een indicatie af. Van alle aanvragen krijgt het vakteam WVG een afschrift. In de werkvoorraad zit dan ook de “RIO-voorraad” begrepen.  Het gaat hierbij om de aantallen genoemd bij “interne adviesfase en de intakefase”.

Procesmatig moet dat nog duidelijker zichtbaar gemaakt worden.

In het afgelopen half jaar zijn, vanwege de verhuizing/ziekte en problemen bij het Rio, de werkvoorraden toegenomen.

Er is inmiddels een verbeter traject ingezet. Hierbij speelt automatisering, m.b.t. bewaking aanvragen, een zeer belangrijke rol. De verwachting is dat dit het eerste kwartaal 2004 zijn beslag zal gaan krijgen.

 

Figuur 5.1: ontwikkeling van de actieve werkvoorraad aanvragen

 



Tabel 5.1c: overige werkprocessen ultimo 3e kwartaal 2003.

 

 

30-09-03

 

Overige

Werkvoorraad

Fiattering

275

Betalingen woonvoorzieningen

364

Bruikleenovereenkomsten

201

Aanleunwoningen

47

Mutaties

21

Beëindigingen

4

Totaal

912

Bron: GWS4all

 

Tabel  5.2: ontwikkeling uitgaven en inkomsten versus budget  

 

 

3e kwartaal 2003

 

Begroting *1

Begroting

Realisatie

bedragen  x ƒ/ € 1.000

Realisatie

Begroting/nota

+/-

Primair

Nota

2002

inkomsten

 

 

 

 

 

 

Bijdrage Rijk / Inkomsten Abwz

-65

-65

0

-86

-86

-97

Bijdrage uit algemene middelen

-4.655

-4.655

0

-6.206

-6.206

-5.824

WVG ontvangsten incidenteel

 

 

 

 

 

-38

Totaal inkomsten

-4.719

-4.719

0

-6.292

-6.292

-5.959

 

 

 

 

 

 

 

Apparaatskosten

1.236

1.236

0

1.898

1.648

1.712

verstrekkingen

 

 

 

 

 

 

Woonvoorzieningen

973

1.155

182

952

1.540

1.267

Rolstoelvoorzieningen

1.261

1.144

-117

1.063

1.525

1.574

Vervoersvoorzieningen

1.195

1.551

356

1.927

2.068

1.852

Verplichtingen n.a.v. werkvoorraad *1

245

 

-245

 

 

 

Nog toe te delen uitgaven

 

 

 

176

 

 

Taakstelling

 

-53

-53

 

-70

 

Totaal verstrekkingen

3.673

3.797

124

4.117

5.063

4.693

bijdrage

 

 

 

 

 

 

Bijdrage aan RIO (kosten indicering)

552

476

-77

277

634

300

Subtotaal uitgaven

552

476

-77

277

634

300

 

 

 

 

 

 

 

Totaal uitgaven

5.462

5.509

47

6.292

7.345

6.705

 

 

 

 

 

 

 

Saldo begroting(nota) / realisatie

-743

-790

47

0

-1.053

-746

 

 

*1 Verplichtingen, n.a.v. werkvoorraad:

 

Helaas is sprake van een zodanige groei van de werkvoorraad, dat een extra actie in gang is gezet om deze op korte termijn op te heffen.  Hierdoor geven de realisatiecijfers over het    3e kwartaal geen goed beeld van de prognose voor 2003. Daarom is afzonderlijk een “verplichting” opgenomen om een zo getrouw mogelijk beeld te geven van de (verwachtte) uitgaven in 2003. In dit verband is geanalyseerd welke werkprocessen,  thans in de wacht staan om afgehandeld/uitbetaald te worden, buiten de reguliere werkvoorraad. Op deze wijze is een redelijk betrouwbare indicatie te geven over de budgettaire verwachtingen voor 2003.

 

Woonvoorzieningen:                                  166.000.

Scootmobielen:                                          79.000.

Totaal:                                                     245.000.

 

 

Woonvoorzieningen:

Wij verwachten dat in het 4e kwartaal de uitgaven iets zullen toenemen. Dit in verhouding met het wegwerken van de achterstand zoals eerder aangegeven.

 

Rolstoelvoorzieningen:

De uitgaven laten een nadelig saldo zijn van 117.000,00 euro t.o.v. de begroting uit de nota.

Er is een toename in het aantal verstrekte rolstoelen. Echter wij willen in het 4e kwartaal

een duidelijke verklaring hiervoor vinden.

 

Vervoersvoorzieningen:

De onderbesteding vervoersvoorzieningen is als volgt te verklaren:

 

De uitgaven voor taxikostenvergoedingen; vergoedingen bovenlokaal vervoer; gebruik bruikleenauto en vergoedingen voor aanpassingen aan de eigen auto blijven € 21.000,00 achter op de begroting. Met name door de komst van regiotaxi worden dergelijke aanvragen vaker afgewezen omdat regiotaxi in veel gevallen de goedkoopst adequate voorziening is.  

 

Het belangrijkste verschil zit hem echter in de achterblijvende uitgaven voor de regiotaxi ten opzichte van de raming uit de Nota Regiotaxi d.d. 5-8-2002. Deze raming is overgenomen in de prognoses van de WVG-nota uit april 2003.

De oorspronkelijk raming was, dat de gemeentelijke bijdrage in 2003 voor ritten regiotaxi     € 550.000,00 zou bedragen. Daarnaast zijn er uitgaven voor  administratieve handelingen (automatische incasso, vervoersbewijzen)  en haltevervoer aan toegevoegd. In de begroting is uiteindelijk een totaal bedrag van € 780.000,00 opgenomen, rekeninghoudend met een groei van 10%.

Omgerekend tot en met 3e kwartaal komt dit neer op een bedrag van € 585.000,00. De feitelijke gemeentelijke uitgaven tot en met het 3e kwartaal bedragen echter  € 393.000,00   Een onderbesteding van € 192.000,00. Aangezien de uitgaven voor haltevervoer en administratieve handelingen geen onderbesteding laten zien, zou  dit erop kunnen duiden dat het aantal ritten met de regiotaxi achterblijft ten opzichte van het aantal ritten met de stadstax over dezelfde periode in 2002. Het is echter niet mogelijk een vergelijking te maken tussen het aantal ritten regiotaxi in 2003 en stadstax over dezelfde periode in 2002. (Stadstax  gaf in haar bijlagen bij de facturen altijd een rittenoverzicht (aantal afgerekende ritten), terwijl regiotaxi een zone-overzicht (aantal afgerekende zones) hanteert. Bovendien is het aantal zones waarvan binnen regiotaxi gebruik gemaakt wordt aanzienlijk hoger.

 

Over het jaar 2003 is in het gebruik van regiotaxi overigens wel een afnemende tendens waar te nemen.

 

Tenslotte lijkt de toename van het gebruik van scootmobielen iets mee te vallen t.o.v. de raming.

 


Tabel  5.3: overzicht kosten woonvoorzieningen

 

t/m 3e kwartaal 2003

realisatie 2002

bedragen x  € 1.000

aantal

bedrag

aantal

bedrag

toegekende woningaanpassingen

 

 

 

 

tot € 907,56 (ƒ 2.000)

341

153

452

207

boven € 907,56 (ƒ 2.000)

162

630

204

815

 

 

 

 

 

onderhoud, keuringen, reparaties

168

38

256

58

Verhuiskostenregelingen

77

149

106

204

roerende zaken

2

3

0

0

 

 

 

 

 

Totaal woonvoorzieningen

750

973

1.018

1.284

Begroting Nota

 

1.155

 

1.540

Verschil

 

182

 

256

Bron: WISE

 

Tabel  5.4.: overzicht kosten vervoersvoorzieningen

 

t/m 3e kwartaal 2003

realisatie 2002

bedragen x  € 1.000

aantal

bedrag

aantal

bedrag

 

 

 

 

 

volledige taxikostenvergoedingen

ntb

167

ntb

222

vergoedingen bovenlokaal vervoer

374

17

499

22

vergoedingen gebruik bruikleenauto

183

11

244

15

vergoeding aanpassing eigen auto

2

9

3

12

huur bruikleenauto's

nvt

46

 

62

 

 

 

 

 

Regiotaxi

 

 

 

 

zone 1-3

244.979

265

326.639

354

zone 4+

5.711

14

7.615

19

saldo kosten haltedienst

nvt

55

nvt

73

kosten administartie vervoerspassen

nvt

24

nvt

32

Persoonsvervoer (incl. ouderenvervoer)

ntb

44

ntb

58

Scootmobielen

446

543

446

724

 

 

 

 

 

Totaal vervoersvoorziening

 

1.195

 

1.593

Begroting Nota

 

         1.551

 

2.068

Verschil

 

356

 

475

Bron: WISE

 

Toelichting regiotaxi

Met de komst van regiotaxi zijn er andere afspraken gemaakt met betrekking tot de kosten t.l.v. de WVG exploitatie.

Ten eerste is er de uitbreiding van het aantal zones vanwege de uitbreiding van het vervoersgebied. Op de facturen staat dan ook het totaal in rekening gebrachte aantal zones vermeld. Deze aantallen komen ook terug in de kwarap. Daarin is een splitsing gemaakt in het verbruik tot 3 zones en het verbruik boven 3 zones. Bij verbruik boven 3 zones verdubbelt de eigen bijdrage van niet wvg gerechtigde van 1,40 tot 2,80, dit geldt niet voor de wvg gerechtigden. Hun eigen bijdrage blijft ongeacht het aantal zones 0,40. De bijdrage van de gemeente bedraagt tot 3 zones 1,00 en vanaf 3 zones 2,40.

 

Ook wordt er betaald voor de vaste haltediensten, de automatische incasso en de aanmaak van de vervoerspassen. Deze bedragen worden in de kwarap zichtbaar gemaakt.   


6.         Ontwikkeling klantaantallen

 

6.1    klantenaantal

 

 

Figuur  6.1: Ontwikkeling aantal klanten

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel  6.1: ontwikkeling van het aantal bijstandsontvangers in Delft

 

 

dec

dec

dec

dec

dec

mrt

Jun

Sep

aantal Bijstandsontvangers

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2003

2003

volgens kwartaalrapportages

3.328

3.175

2.988

2.980

3.074

3.072

3.085

3073

Bron: CBS-Statistiek maanduitdraai

 

Het aantal bijstandsgerechtigden is in het derde kwartaal licht gedaald. Het aantal bijstandsgerechtigden lijkt zich sinds december 2002 te stabiliseren. Echter, vorig jaar gaf het vierde kwartaal nog een stijging van het aantal verstrekte uitkeringen, deze stijging kan zich ook het komende kwartaal voordoen.

Het aantal verstrekkingen stijgt minder hard dan werd verwacht op basis van de trend vorig jaar en de voorzettende laagconjunctuur. Op dit moment wordt nog gewerkt aan de analyse van de in/uitstroom van bijstandsgerechtigden in 2003. Hier zal in de volgende KWARAP en in het Beleidsplan Werk en Inkomen 2004 op teruggekomen worden.

 


7.         Huisbezoeken

 

Tabel 7.1: aantallen huisbezoeken 3e  kwartaal 2003

 

Huisbezoek

Aangekondigd

Onaangekondigd

Totaal

Percentage

 

13%(28)

87%(173)

100%(201)

Uitkering ongewijzigd

 

57%(16)

43%(74)

45%(90)

Uitkering ongewijzigd, maar overgedragen aan sociaal rechercheur

7%(2)

12%(20)

11%(22)

Uitkering aangepast, beëindigd of niet toegekend

36%(10)

45%(79)

44%(89)

Totaal

100%(28)

100%(173)

100%(201)

Bron: SVD

 

In het tweede kwartaal zijn 50 huisbezoeken afgelegd (in totaal tot en met het derde kwartaal 201). In 55% van de gevallen gaf dit aanleiding tot een beëindiging/aanpassing/niet toekenning van de uitkering of een overdracht naar de sociale recherche. Dit percentage is 5% lager dan aan het vorige kwartaal. De doelstelling van minimaal 50% wordt hiermee behaald.

 


 

8.         Bijzondere Bijstand

 

8.1 Financiële resultaten Bijzondere bijstand

 

Tabel  8.1  Financieel resultaat Bijzondere bijstand 3e kwartaal 2003

(bedragen in Euro’s  x 1.000)

realisatie

begroting

verschil

Begroting *1

realisatie

 

t/m 3e kw

t/m 3e kw

t/m 3e kw

2003

2002

Totaal uitgaven

2.654

2.804

150

3.739

4.232

Totaal inkomsten

360

403

-43

538

921

Totaal uitgaven netto

-2.295

-2.401

107

-3.202

-3.311

 

Totaal uitgaven

2.654

2.804

150

3.739

4.232

Personeels/apparaats kosten

1.121

1.160

39

1.547

1.503

Reguliere verstrekkingen Bijz. Bijstand

996

921

-75

1.228

1.575

Verstrekkingen armoedebeleid

243

218

-24

291

303

Computers en Bijstand

82

152

70

203

329

Duurzaam computeren

0

72

72

96

0

Voorschool

0

65

65

87

0

werkervaring/scholings kosten

0

28

28

37

0

Collectieve ziektekostenverzekering

203

114

-88

152

198

Bijdrage aan de Delftpas

0

29

29

39

0

Klantenkrant

10

15

5

20

0

Nieuw beleid

0

0

0

0

222

Overige uitgaven

1

29

29

39

102

 

Totaal inkomsten

360

403

-43

538

921

waarvan inkomsten BB op clientnivo

333

382

-49

509

760

waarvan totaal inkomsten DSW

27

22

6

29

93

waarvan inkomsten Duit

0

0

0

0

68

Bron: WISE

*1: Begroting na 2e ATW van 26-6-2003.

 

Het totaal aan uitgaven en inkomsten loopt conform de begroting. Vooralsnog worden geen grote over- of onderschrijdingen verwacht binnen de bijzondere bijstand.

 

 

8.2 Ontwikkeling aantallen verstrekkingen

 

Tabel  8.2   ontwikkeling aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand t/m 3e kwartaal 2003

 

 

 

         verstrekkingen t/m 3e  kwartaal

 prognose

realisatie

 

 

2003

2002

+/-

2003

2002

- eenmalig

 

2.551

2.978

-427

3.500

3.570

- periodiek

 

3.578

4.204

-626

5.000

5.423

Subtotaal

 

6.129

7.182

-1.053

8.500

8.993

Armoedebeleid

 

1.154

1.242

-88

1.000

1.437

Totaal

 

7.283

8.424

-1.141

9.500

10.430

Bron: GWS4All

 

Het aantal verstrekkingen bijzondere bijstand blijft achter bij vorig jaar, met uitzondering van de verstrekkingen armoedebeleid.

 

 

 

 

8.3 Afname Medische Dienstverlening Bijzondere Bijstand

 

Tabel  8.3   Afname Medische Dienstverlening (MD) binnen de Bijzondere Bijstand t/m 3e kwartaal

 

afname verstrekkingen en uitgaven

2002

2003

+ / -

Totaal verstrekkingen Medische Dienstverlening

1.245

1.223

-22

waarvan verstrekkingen voor brillen en orthodontie

254

293

39

Totaal uitgaven Medische Dienstverlening

128.159

109.384

-18.775

waarvan uitgaven voor brillen en orthodontie

58.220

51.237

-6.983

Bron: GWS4All

 

Net als het totale uitgaven bijzondere bijstand lopen de uitgaven binnen deze categorie iets terug ten opzichte van vorig jaar. Mogelijke verklaring is de toename van het gebruik van de AV-Delft.

   

8.4 Toelichting: onderdeel “Computers en bijstand”:

 

Tabel  8.4 : aantal verstrekte computers t/m 3e kwartaal

 

aantal verstrekte computers  in 2003

t/m 3e  kw 2003

Aantal verstrekte computers

66

Totaal verstrekt bedrag

€ 82.061

Gem. bedrag per verstrekte computer

€ 1.243

Bron: GWS4ALL

 

In 2002 waren er t/m het 3e kwartaal 223 computers verstrekt in 2003 zijn dit er nu 66 een stuk minder. In de KWIZ van oktober zijn klanten gewezen op de mogelijkheden. Verwacht wordt dan ook een toename van het aantal aanvragen in het vierde kwartaal.

 

 

8.5 Armoedebeleid:  categoriale verstrekkingen

 

Tabel  8.5.1 : aantal / bedragen verstrekkingen witgoedregeling t/m 3e kwartaal 2003

aantal / bedragen  witgoedregeling 

2002

2002

2003

2003

Koelkast

191

   50.146

163

€ 43.729

Wasmachine

128

   57.359

143

€ 64.978

Stofzuiger

176

   24.396

153


€ 20.886

Televisie

183

   49.733

169

€ 47.246

Totaal

678

€ 181.633

628

€ 176.839

 

 

Tabel  8.5.2   aantal / bedragen verstrekkingen regeling bijkomende studiekosten t/m 3e kwartaal

aantal / bedragen  bijkomende studiekosten

2002

2002

2003

2003

12 jarigen

126

    20.538

127

€ 21.420

13-17 jarigen

438

    46.702

399

€ 44.328

Totaal

564

    67.240

526

€ 65.748

 

In beide gevallen is ook sprake van een kleine daling, zowel qua uitgaven als qua verstrekkingen. De regeling bijkomende studiekosten is in de laatste KWIZ aan de orde geweest. Mogelijk zal dit nog leiden tot extra aanvragen.

8.6.1     specificatie van het aantal verstrekkingen exclusief armoedebeleid

 

Figuur  8.6.1  aantal verstrekkingen bijzondere bijstand 3e kwartaal 2001 tot en met 2003.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Met een enkele uitzondering is het aantal verstrekkingen per categorie redelijk stabiel. De daling in de categorie uitstroom wordt veroorzaakt door het achterblijven van het aantal verstrekkingen voor computers binnen deze categorie.

 

Dit geldt ook voor de uitgaven (zie tabel hieronder).

 

8.6.2  specificatie van de uitgaven bijzondere bijstand exclusief het armoedebeleid

 

Figuur 8.6.2  uitgaven bijzondere bijstand 3e kwartaal 2001 tot en met 2003.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


9.         Periodieke Bijstand

 

9.1  Financiële resultaten Periodieke bijstand

 

 

Tabel 9.1: FWI financieringssystematiek resultaten 3e kwartaal 2003

 

(bedragen x € 1000 )

Begroting   

Herziene raming

Realisatie

 

Nota FWI 2003

 

3e kw 2003

Verstrekkingen uitkering

                35.710

                35.710

                29.369

Terugvordering / ontvangsten

                  2.068

                  2.068

                  1.614

 Subtotaal

                33.642

                33.642

                27.755

Rijksbijdrage (75%)

                25.237

                25.237

                20.817

Budget FWI 2003

                  8.573

                  8.898

                  6.674

 Saldo

                     168

                     493

                     265-

Bron: WISE

 

De realisatie wijkt af van de begroting. Ondanks het feit dat het budget voor 2003 door het Ministerie is aangepast (op basis van herindexering en stijging aantal bijstandsgerechtigden), lijkt het tekort op te lopen tot ongeveer € 500.000,- in 2003. Dit lijkt veroorzaakt te worden door een stijging van de verstrekkingen. Aan de andere kant stijgt het aantal bijstandsgerechtigden minder snel dan verwacht. De stijging van de verstrekkingen lijkt veroorzaakt te worden doordat het gemiddeld verstrekte bedrag per uitkering sterk gestegen is in 2003. De analyses naar de achtergronden hiervan zijn nog gaande. In de vierde KWARAP en in het Beleidsplan Werk en Inkomen 2004 zal hier nader op worden ingegaan.

 

 


10.       Minimabeleid

 

10.1 Financiële resultaten Minimabeleid 

 

Tabel  10.1  Financieel resultaat Minimabeleid t/m 3e kwartaal  2003

 

 

(bedragen in Euro’s)

realisatie

begroting

verschil

begroting

realisatie

 

 

 

 

 

 

 

t/m 3e kw

t/m 3e kw

t/m 3e kw

2003

2002

Totaal  Minimabeleid       

400.317

447.653

47.336

596.871

572.944

Inkomsten

33.180

136.190

-103.011

181.587

116.300

Totaal bijdrage netto

-367.138

-311.463

-55.675

-415.284

-456.644

Doorberekende kosten

74.781

79.194

4.413

105.592

110.021

Sportfonds

29.017

26.792

-2.224

35.723

46.072

Delftactiefpas

230.876

242.648

11.772

323.530

317.377

Baten Delftpas

33.180

136.190

103.011

181.587

116.300

T(H)OWE

65.644

99.020

33.376

132.026

99.474

Bron: WISE

 

 

10.2   Delftpas

 

Tabel  10.2  specificatie van de verkoop Delftpas t/m 3e kwartaal 2003

 

Verkoop inkomsten

Prijs

Totaal

Totaal

Verstrekking

 

in Euro

Verstrekt

Inkomsten

als%

Volwassene minima

    5

1.473

        7.365

32%

65+ alsook boven minimum

  10

965

        9.650

21%

Geen minima / - inwoner Delft

  55

198

      10.890

4%

Kinderen 3 – 17 jaar van minima

Gratis

1.062

                 -

23%

18 jarigen

Gratis

123

                 -

3%

Kinderen 3 – 17 jr van cat. C en B

    5

186

            930

4%

Kinderen t/m 17 jaar

    5

589

        2.945

13%

Nieuwe inwoners (< 1 jaar)

  10

69

            690

1%

Studenten 18 – 27 jaar

  22

10

            220

0%

Inkomsten verkoop

 

4.675

      32.690

100%

Bron: administratie Delftpas

 

Met het verkoopaantal van de Delftpas in het derde kwartaal (4675 passen) wordt het streefcijfer voor 2003 (4000 passen) ruim gehaald. De stijging wordt met name veroorzaakt door de invoering van het speciale kindertarief (589 passen) en door een stijging van het aantal niet-minima dat een Delftpas aanschafte.

 

Figuur 10.2: Ontwikkeling verstrekkingen Delftpas t/m 3e kwartaal 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.3  Sportfonds   

 

De uitgaven sportfonds liggen bijna op hetzelfde niveau als vorig jaar.  

 

Figuur 10.3: Ontwikkeling uitgaven Sportfonds  t/m 3e kwartaal 2003