Potgieterlaan 21

2394 VA  Hazerswoude Rijndijk

Tel. 071 3416110

Mobiel 0620616376

E-mail: orgadvkulker@planet.nl

 

 

ORGANISATIE GOA DELFT

 

Inleiding:

Ten behoeve van het onderwijsachterstandenbeleid in Delft zijn gemeente, onderwijs en een aantal nauw met het onderwijs samenwerkende organisaties op 15 februari 2001 een ‘samenwerkingsverband GOA Delft’ aangegaan. Alle aan het samenwerkingsverband deel-nemende besturen vormen het bestuur van het samenwerkingsverband, dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de GOA-plannen.

Zowel de gemeente als het onderwijs zijn van mening dat de eerder overeengekomen structuur voor GOA niet voldoet. Beide zijn opzoek gegaan naar de hun meest geëigende rol in het onderwijsachterstandenbeleid om van daaruit te komen tot een beter passende organisatiestructuur. Zo is in mei 2002 een notitie van de hand van de voorzitter GOA verschenen: ‘Naar een nieuwe strategie voor lokaal onderwijsbeleid’ en hebben enkele gesprekken plaats gevonden tussen de wethouder en het GOA-bestuur. Aan beide kanten leeft de bereidheid en behoefte om met elkaar tot overeenstemming te komen door middel van een meer modelmatige discussie.

In aansluiting op de ondersteuning vanuit de VNG heeft de gemeente Kulker Organisatie- & Adviesbureau gevraagd haar te ondersteunen in het nader definiëren van haar regierol in relatie tot het onderwijsveld. De thans voorliggende notitie is het resultaat van de modelmatige discussie zoals die door gemeente, GOA-bestuur en KO&A zijn gevoerd en schetst de nieuwe contouren voor de gewijzigde organisatie van GOA in Delft.

 

Uitgangspunten bij de modelmatige discussie:

Ø       Gemeente en onderwijs zien zichzelf als de twee voor het GOA-beleid verantwoordelijke partners. Beide hebben ten aanzien van dit beleid wel een van elkaar te onderscheiden rol met daarbij passende verantwoordelijkheden, die in de reorganisatie van GOA tot uitdrukking komt.

Ø       Een goed onderwijsbeleid is gebaat bij twee sterke partners: onderwijs èn gemeente. Naast een goede interne afstemming binnen de gemeente, is het van belang dat het onderwijsveld zich eveneens op een bepaalde manier organiseert in bijvoorbeeld een samenwerkingsverband.

 

Regierol gemeente:

De gemeente heeft bij de in 1997 ingevoerde wet GOA een regierol toebedeeld gekregen om het lokaal onderwijsbeleid vorm en inhoud te kunnen geven. De aan de gemeente toegekende regierol past in het beleid van decentralisatie van bevoegdheden vanuit de rijksoverheid. Van de gemeenten wordt verwacht dat zij - met het Landelijk Beleidskader als vertrekpunt -  lokale doelstellingen formuleren en die met het onderwijsveld overeenkomen.

De Landelijke Overheid gaat in haar organisatie uit van het zogenoemde 4-Rmodel[1]. Dit model houdt in dat de gemeente richting geeft aan het GOA-beleid, waarbij aan het onderwijs ruimte wordt gelaten om door middel van schoolwerkplannen inhoud en vorm te geven aan de lokale doelstellingen. Door middel van het in beeld brengen van de geboekte resultaten wordt vanuit het onderwijs rekenschap afgelegd.

Dit model volgend zal de gemeente Delft haar regierol als volgt invullen:

Ø       De gemeente is initiatiefnemer voor het tot stand komen van het GOA-beleidsplan en het daarin opgenomen GOA-beleidskader en doelstellingen. Dit zogenoemde plan vormt een zelfstandig onderdeel van het gemeentelijke onderwijsbeleidsplan, waarbij laatstgenoemd plan een plan op hoofdlijnen is, terwijl het GOA-plan een specifieke uitwerking is van een deel van het onderwijsplan.

Ø       Over het GOA-beleidsplan wordt met Lokabel (=OOGO) overeenstemming bereikt, waarna vaststelling van het plan in de gemeenteraad plaatsvindt.

Ø       De gemeente beschikt bij het stimuleren van de uitvoering van het GOA-beleid over een aantal taken, bevoegdheden en/of sturingsinstrumenten. Te weten: haar interne en externe regierol en het sturen op de behaalde resultaten.

o        Voor GOA activiteiten, die op stedelijk niveau plaatsvinden, wordt de regierol van de gemeente benut ten behoeve van de gewenste infrastructuur met als oogmerk het realiseren van samenhang, onderlinge samenwerking en afstemming tussen onderwijs en niet onderwijs organisaties.

o        De gemeente geeft uitvoering aan een interne regierol door binnen de eigen gemeente intermediair te zijn tussen gemeenteafdelingen, waar deze raakvlakken hebben met het onderwijsachterstandenbeleid.

o        De externe regierol van de gemeente is gericht op de samenwerking tussen onderwijs en niet onderwijs organisaties als voorschoolse en vroegschoolse opvang, wijkorganisaties en jeugdzorg.

o        Het sturen op behaalde resultaten wordt in aanvang geregeld in de vastgelegde GOA-doelstellingen, die worden nagestreefd door middel van een aantal GOA-activiteiten. De hiermee behaalde resultaten worden gevolgd met de monitor. De evaluatie van de GOA-activiteiten maakt duidelijk of het gevoerde beleid met de daaraan gekoppelde activiteiten het effect sorteren dat wordt beoogd.

 

Samenwerkingsverband onderwijs ten behoeve van GOA:

Participanten aan het samenwerkingsverband GOA zijn de zogenoemde GOA-scholen voor  basis- en voortgezet onderwijs en de peuterspeelzaalinstellingen. Door middel van deze samenstelling wordt de doorgaande lijn in het onderwijs, die ook de gemeente voorstaat, gewaarborgd.

Het onderwijs heeft gekozen voor een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid. (low profile)

 

Bevoegdheden samenwerkingsverband:

Ø       Adviesbevoegdheid aan Lokabel met betrekking tot het achterstandenbeleid in brede zin.

Ø       Adviesbevoegdheid gevraagd en ongevraagd aan de gemeente met betrekking tot het achterstandenbeleid in brede zin.

Ø       Het opstellen van een vierjaarlijks werkplan, dat jaarlijks wordt geactualiseerd op basis van de stand van zaken zoals weergegeven in de jaarverslagen.

Ø       Uitvoeringsverantwoordelijkheid op basis van het GOA-werkplan ten aanzien van de onderwijsdoelstellingen.

 

 

Organisatie van de ondersteuning ten behoeve van het onderwijs:

De ondersteuning wordt ingekocht bij een onderwijs/adviesbureau, dat deskundig is op onderwijsgebied. Tot aan het eind van dit GOA-plan wordt de ondersteuning ingekocht bij OA. Hiertoe laten de scholen en schoolbesturen het projectbureau weten welke ondersteuning zij wensen. De vraag naar ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband wordt ter advisering aan de gemeente voorgelegd. De overeengekomen ondersteuning wordt door de gemeente verwerkt in de subsidiebeschikking.

 

Subsidie:

Uitgangspunt voor het beheer en de toekenning van subsidie is de instantie waar het zwaartepunt  van de  uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt. De kwaliteit van het onderwijs is bijvoorbeeld typische de verantwoordelijkheid van het onderwijs. De gemeente heeft daarentegen een maatschappelijke en bestuurlijke eindverantwoordelijkheid.Hiervan uitgaande wordt:

Ø       de GOA subsidie ten behoeve van doelstelling en activiteiten op het gebied van het onderwijs na aanvraag toegekend aan de schoolbesturen;

Ø       deze subsidie wordt telkens voor twee jaar toegekend;

Ø       de subsidie voor bovenschoolse activiteiten als coördinatie, monitor, VVE, school-maatschappelijk werk en dergelijke  wordt door de gemeente beheerd (de gemeente heeft  hiertoe een rechtstreekse subsidierelatie met de ondersteuningsorganisatie en derden zoals peuterspeelzalen)

Hiermee ontstaat een rechtstreekse subsidierelatie met de schoolbesturen. In het subsidiecon-tract tussen gemeente en schoolbesturen worden financiële middelen, prestatieafspraken en verantwoording waaronder de wijze van monitoren en evaluatie vastgelegd.

 

Monitor en evaluatie GOA:

Ø       Jaarlijks worden de GOA-doelstellingen gemonitord binnen de Delftse onderwijsmonitor.

Ø       Elke twee jaar vinden, gekoppeld aan de tweejaarlijkse subsidiebeschikking, voortgangs-gesprekken met de schoolbesturen van de GOA-scholen plaats.

o        Op basis van de monitorgegevens wordt bezien of de voorgenomen GOA-doelstellingen[2] binnen bereik komen.

Ø       De monitorgegevens leveren cijfers aan omtrent de GOA-doelstellingen genoemd in het GOA-plan.

Ø       De gegevens voor de evaluatie worden per activiteit nog nader overeengekomen.

 

 

Te ondernemen stappen bij het implementeren van de nieuwe organisatiestructuur GOA:

1.       Voorleggen van de notitie aan DB en AB.

2.       Advies Lokabel ten aanzien van de nieuwe organisatie structuur. (8 december 2003)

3.       Nieuwe organisatiestructuur GOA ter kennisname aan commissie en vervolgens gemeente raad. (januari 2004)

4.       Opzet veranderende organisatiestructuur GOA implementeren op bestuurlijk en organisatie niveau door middel van een stappenplan tot augustus 2004.

5.       Opheffen van het huidige samenwerkingsverband. (31 december 2003)

6.       Oprichten samenwerkingsverband achterstandenscholen BO en VO. (januari 2004)

7.       Subsidieregeling ten behoeve van subsidierelatie met de schoolbesturen en andere uitvoerings-organisaties. (periode januari – juni 2004)

8.       Afspraken OA, andere uitvoeringsorganisaties en Vakteam Onderwijs inzake lopende projecten en hun subsidie.

 

 

 

 

 

Hazerswoude Rijndijk,

 

20 november 2003

Gerard Kulker

 



[1] Een heroriëntatie op de rol van de Rijksoverheid in de samenleving, Schnabel. (In: Verkenningen: bouwstenen voor toekomstig beleid. Den Haag: SDU, 2001)

[2] De GOA-doelstellingen zijn SMART geformuleerd. D.w.z. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.