Potgieterlaan 21
2394 VA Hazerswoude Rijndijk
Tel. 071 3416110
Mobiel 0620616376
E-mail: orgadvkulker@planet.nl
ORGANISATIE GOA DELFT
Inleiding:
Ten behoeve van het onderwijsachterstandenbeleid in Delft zijn
gemeente, onderwijs en een aantal nauw met het onderwijs samenwerkende
organisaties op 15 februari 2001 een ‘samenwerkingsverband GOA Delft’
aangegaan. Alle aan het samenwerkingsverband deel-nemende besturen vormen het
bestuur van het samenwerkingsverband, dat verantwoordelijk is voor de
uitvoering van de GOA-plannen.
Zowel de gemeente als het
onderwijs zijn van mening dat de eerder overeengekomen structuur voor GOA niet
voldoet. Beide zijn opzoek gegaan naar de hun meest geëigende rol in het
onderwijsachterstandenbeleid om van daaruit te komen tot een beter passende
organisatiestructuur. Zo is in mei 2002 een notitie van de hand van de
voorzitter GOA verschenen: ‘Naar een nieuwe strategie voor lokaal
onderwijsbeleid’ en hebben enkele gesprekken plaats gevonden tussen de
wethouder en het GOA-bestuur. Aan beide kanten leeft de bereidheid en behoefte
om met elkaar tot overeenstemming te komen door middel van een meer modelmatige
discussie.
In aansluiting op de ondersteuning
vanuit de VNG heeft de gemeente Kulker Organisatie- & Adviesbureau gevraagd
haar te ondersteunen in het nader definiëren van haar regierol in relatie tot
het onderwijsveld. De thans voorliggende notitie is het resultaat van de
modelmatige discussie zoals die door gemeente, GOA-bestuur en KO&A zijn
gevoerd en schetst de nieuwe contouren voor de gewijzigde organisatie van GOA
in Delft.
Uitgangspunten bij de modelmatige
discussie:
Ø
Gemeente en onderwijs zien zichzelf als de twee voor het
GOA-beleid verantwoordelijke partners. Beide hebben ten aanzien van dit beleid
wel een van elkaar te onderscheiden rol met daarbij passende
verantwoordelijkheden, die in de reorganisatie van GOA tot uitdrukking komt.
Ø
Een goed onderwijsbeleid is gebaat bij twee sterke partners:
onderwijs èn gemeente. Naast een goede interne afstemming binnen de gemeente,
is het van belang dat het onderwijsveld zich eveneens op een bepaalde manier
organiseert in bijvoorbeeld een samenwerkingsverband.
Regierol gemeente:
De gemeente heeft bij de in 1997 ingevoerde wet GOA een regierol
toebedeeld gekregen om het lokaal onderwijsbeleid vorm en inhoud te kunnen
geven. De aan de gemeente toegekende regierol past in het beleid van
decentralisatie van bevoegdheden vanuit de rijksoverheid. Van de gemeenten
wordt verwacht dat zij - met het Landelijk Beleidskader als vertrekpunt - lokale doelstellingen formuleren en die met
het onderwijsveld overeenkomen.
De Landelijke Overheid gaat in
haar organisatie uit van het zogenoemde 4-Rmodel[1].
Dit model houdt in dat de gemeente richting geeft aan het GOA-beleid,
waarbij aan het onderwijs ruimte wordt gelaten om door middel van
schoolwerkplannen inhoud en vorm te geven aan de lokale doelstellingen. Door
middel van het in beeld brengen van de geboekte resultaten wordt vanuit
het onderwijs rekenschap afgelegd.
Dit model
volgend zal de gemeente Delft haar regierol als volgt invullen:
Ø
De gemeente is initiatiefnemer voor het tot stand komen van
het GOA-beleidsplan en het daarin opgenomen GOA-beleidskader en doelstellingen.
Dit zogenoemde plan vormt een zelfstandig onderdeel van het gemeentelijke
onderwijsbeleidsplan, waarbij laatstgenoemd plan een plan op hoofdlijnen is,
terwijl het GOA-plan een specifieke uitwerking is van een deel van het
onderwijsplan.
Ø
Over het GOA-beleidsplan wordt met Lokabel (=OOGO) overeenstemming
bereikt, waarna vaststelling van het plan in de gemeenteraad plaatsvindt.
Ø
De gemeente beschikt bij het stimuleren van
de uitvoering van het GOA-beleid over een aantal taken, bevoegdheden en/of
sturingsinstrumenten. Te weten: haar interne en externe regierol en het sturen
op de behaalde resultaten.
o
Voor GOA activiteiten, die op stedelijk niveau plaatsvinden,
wordt de regierol van de gemeente benut ten behoeve van de gewenste
infrastructuur met als oogmerk het realiseren van samenhang, onderlinge
samenwerking en afstemming tussen onderwijs en niet onderwijs organisaties.
o
De gemeente geeft uitvoering aan een interne regierol door
binnen de eigen gemeente intermediair te zijn tussen gemeenteafdelingen, waar
deze raakvlakken hebben met het onderwijsachterstandenbeleid.
o
De externe regierol van de gemeente is gericht op de
samenwerking tussen onderwijs en niet onderwijs organisaties als voorschoolse
en vroegschoolse opvang, wijkorganisaties en jeugdzorg.
o
Het sturen op behaalde resultaten wordt in aanvang geregeld
in de vastgelegde GOA-doelstellingen, die worden nagestreefd door middel van
een aantal GOA-activiteiten. De hiermee behaalde resultaten worden gevolgd met
de monitor. De evaluatie van de GOA-activiteiten maakt duidelijk of het
gevoerde beleid met de daaraan gekoppelde activiteiten het effect sorteren dat
wordt beoogd.
Samenwerkingsverband onderwijs ten
behoeve van GOA:
Participanten aan het samenwerkingsverband GOA zijn de
zogenoemde GOA-scholen voor basis- en
voortgezet onderwijs en de peuterspeelzaalinstellingen. Door middel van deze
samenstelling wordt de doorgaande lijn in het onderwijs, die ook de gemeente
voorstaat, gewaarborgd.
Het onderwijs heeft gekozen voor een samenwerkingsverband
zonder rechtspersoonlijkheid. (low profile)
Bevoegdheden samenwerkingsverband:
Ø
Adviesbevoegdheid aan Lokabel met betrekking tot het
achterstandenbeleid in brede zin.
Ø
Adviesbevoegdheid gevraagd en ongevraagd aan de gemeente met
betrekking tot het achterstandenbeleid in brede zin.
Ø
Het opstellen van een vierjaarlijks werkplan, dat jaarlijks
wordt geactualiseerd op basis van de stand van zaken zoals weergegeven in de
jaarverslagen.
Ø
Uitvoeringsverantwoordelijkheid op basis van het
GOA-werkplan ten aanzien van de onderwijsdoelstellingen.
Organisatie van de ondersteuning
ten behoeve van het onderwijs:
De ondersteuning wordt
ingekocht bij een onderwijs/adviesbureau, dat deskundig is op onderwijsgebied.
Tot aan het eind van dit GOA-plan wordt de ondersteuning ingekocht bij OA.
Hiertoe laten de scholen en schoolbesturen het projectbureau weten welke
ondersteuning zij wensen. De vraag naar ondersteuning vanuit het
samenwerkingsverband wordt ter advisering aan de gemeente voorgelegd. De
overeengekomen ondersteuning wordt door de gemeente verwerkt in de subsidiebeschikking.
Subsidie:
Uitgangspunt voor
het beheer en de toekenning van subsidie is de instantie waar het
zwaartepunt van de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt. De
kwaliteit van het onderwijs is bijvoorbeeld typische de verantwoordelijkheid
van het onderwijs. De gemeente heeft daarentegen een maatschappelijke en
bestuurlijke eindverantwoordelijkheid.Hiervan uitgaande wordt:
Ø
de GOA subsidie ten behoeve van doelstelling en activiteiten
op het gebied van het onderwijs na aanvraag toegekend aan de schoolbesturen;
Ø
deze subsidie wordt telkens voor twee jaar toegekend;
Ø
de subsidie voor bovenschoolse activiteiten als coördinatie,
monitor, VVE, school-maatschappelijk werk en dergelijke wordt door de gemeente beheerd (de gemeente
heeft hiertoe een rechtstreekse subsidierelatie
met de ondersteuningsorganisatie en derden zoals peuterspeelzalen)
Hiermee
ontstaat een rechtstreekse subsidierelatie met de schoolbesturen. In het
subsidiecon-tract tussen gemeente en schoolbesturen worden financiële middelen,
prestatieafspraken en verantwoording waaronder de wijze van monitoren en
evaluatie vastgelegd.
Monitor en evaluatie GOA:
Ø
Jaarlijks worden de GOA-doelstellingen gemonitord binnen de
Delftse onderwijsmonitor.
Ø
Elke twee jaar vinden, gekoppeld aan de tweejaarlijkse
subsidiebeschikking, voortgangs-gesprekken met de schoolbesturen van de
GOA-scholen plaats.
o
Op basis van de monitorgegevens wordt bezien of de
voorgenomen GOA-doelstellingen[2]
binnen bereik komen.
Ø
De monitorgegevens leveren cijfers aan omtrent de
GOA-doelstellingen genoemd in het GOA-plan.
Ø
De gegevens voor de evaluatie worden per activiteit nog
nader overeengekomen.
Te ondernemen stappen bij het
implementeren van de nieuwe organisatiestructuur GOA:
1. Voorleggen
van de notitie aan DB en AB.
2. Advies
Lokabel ten aanzien van de nieuwe organisatie structuur. (8 december 2003)
3. Nieuwe
organisatiestructuur GOA ter kennisname aan commissie en vervolgens gemeente
raad. (januari 2004)
4. Opzet
veranderende organisatiestructuur GOA implementeren op bestuurlijk en
organisatie niveau door middel van een stappenplan tot augustus 2004.
5. Opheffen
van het huidige samenwerkingsverband. (31 december 2003)
6. Oprichten
samenwerkingsverband achterstandenscholen BO en VO. (januari 2004)
7. Subsidieregeling
ten behoeve van subsidierelatie met de schoolbesturen en andere
uitvoerings-organisaties. (periode januari – juni 2004)
8. Afspraken
OA, andere uitvoeringsorganisaties en Vakteam Onderwijs inzake lopende
projecten en hun subsidie.
Hazerswoude Rijndijk,
20 november 2003
Gerard Kulker