Onderwerpen |
Wijzigingen per 01-01-2004 |
Overgangsrecht 2004 |
Wijzigingen per 01-01-2005[1] |
Begripsbepalingen |
·
Verzorgingsbehoeftigheid en gezamenlijke huishouding bij tweede graads
bloedverwant (art. 3, tweede lid WWB); ·
Introductie begrippen niet-uitkeringsgerechtigde, arbeidsinschakeling
en (gewijzigde begripsbepaling) sociale activering (art. 6 WWB) |
n.v.t. |
|
Aanspraak op ondersteuning bij arbeidsinschakeling |
·
Ondersteunen van werknemers met gesubsidieerde arbeid naar uitstroom
richting niet-gesubsidieerde arbeid (art. 6 en 7 WWB) |
|
· Plicht tot het
opstellen van een reïntegratie verordening (art. 8 WWB); · Bijstandsgerechtigde,
nugger, Anw-er en gesubsidieerde werknemer krijgen aanspraak op voorziening
(art. 10 WWB) |
Aan wie kan bijstand worden verstrekt? |
·
Vervallen van de Regeling gebruikelijke vakantieduur. Voor alle
bijstandsgerechtigden geldt een maximum van 4 weken, met uitzondering van de
65-plusser (art. 13, eerste lid WWB); ·
Vervallen van de uitsluiting van degene die voor meer dan 19 uur een
niet noodzakelijke scholing of opleiding volgt; ·
Regeling voor zelfstandigen valt buiten de WWB |
Voor de Bbz geldt artikel 7 van IWWB (zie ook Stb. 2003, 390, p. 18) |
|
Verplichtingen |
|
Artikel 65, 106 – 108a en 113 – 115 Abw blijven gelden. Concreet: Categoriale ontheffing: · ouder met
volledige zorgtaak; · personen ouder
dan 57½ maar jonger dan 65 jaar; · personen die een
noodzakelijke opleiding volgen. De arbeidsverplichtingen worden conform art. 113 Abw opgelegd en de
informatieverplichting via art. 65 Abw. |
· Algemeen geaccepteerde
arbeid in plaats van passende arbeid (art. 9, eerste lid WWB); · Tijdelijke,
individuele ontheffing vanwege dringende redenen in plaats van categoriale
ontheffingen en ontheffingen op basis van medische of sociale redenen (art.
9, tweede lid WWB); · Extra
zorgvuldigheidsvereisten bij arbeidsinschakeling alleenstaande ouder met
kinderen onder de 12 jaar (art. 9, vierde lid WWB) |
Onderwerpen |
Wijzigingen per 01-01-2004 |
Overgangsrecht 2004 |
Wijzigingen per 01-01-2005[2] |
Verlagingen |
|
Maatregel- en boetebesluit blijven van toepassing |
· Plicht tot het
opstellen van een verlagingen verordening (art. 8 WWB); · Verlaging
mogelijk vanwege zeer ernstige misdragingen (art. 18, tweede lid WWB); · Uitbreiding duur
van de verlaging. Beoordeling na 3 maanden (art. 18, derde lid WWB) |
Hoogte van de bijstand |
·
Aanpassing van het schoolverlater begrip (art. 28 WWB) |
|
|
Normen (art. 20-30 WWB) |
·
Gewijzigde bepaling voor de verlaging als gevolg van het ontbreken van
woonkosten (art. 27 WWB) Bepalend voor het toepassen van de verlaging is o.a. “het niet jegens een derde woonkosten
verschuldigd zijn” |
Verordening op basis van art. 38 Abw blijft gelden als verordening op
basis van art. 8 eerste lid onder c WWB |
|
Middelen |
·
De vrijlatingen en de periodieke
deeltijdsubsidie komen te vervallen; ·
Buiten beschouwing blijft: fiscale heffingskorting voor de alleenstaande
ouder met kind jonger dan vijf jaar: -
aanvullende alleenstaande ouder korting en -
combinatiekorting worden buiten beschouwing gelaten (art. 31, tweede
lid, onder c WWB); ·
Nieuwe vrijlating deeltijdarbeid indien deze arbeid bijdraagt aan de
arbeidsinschakeling. Hoogte: 25% van de inkomsten tot een maximum van € 163,
- (art. 31, tweede lid, onder o WWB) |
Voor degenen die op 31 december 2003 aanspraak konden maken op een van
de vrijlatingen onder de Abw geldt een afbouw regeling. 1-01 tot 1-04: 100% 1-04 tot 1-07: 75% 1-07 tot 1-10: 50% 1-10 tot 1-01-2005: 25% (art. 9 Invoeringswet WWB). |
|
·
De WIW-subsidieregeling komt te vervallen; ·
De vorm van de nieuwe premieregeling kan zijn: (art. 31, tweede lid, onder
j WWB) |
Formeel zal voor degenen
die op of voor 31 december 2003 aanspraak konden maken op een subsidie:
periodieke premie omzetten naar eenmalige premie tot een maximum van
€ 1.944,- per jaar. (art. 31 lid 2 onder j) Periodieke premies zijn
inkomsten |
|
|
·
Jonggehandicaptenkorting wordt buiten beschouwing gelaten (art. 31,
tweede lid, onder c) ·
Uitbreiding buiten beschouwing te laten uitkeringen (art. 31, tweede
lid, onder 1 WWB jo. art. 7 Regeling WWB) |
|
|
Onderwerpen |
Wijzigingen per 01-01-2004 |
Overgangsrecht 2004 |
Wijzigingen per 01-01-2005[3] |
Middelen (vervolg) |
·
Gewijzigde vaststelling inkomen in natura. De waarde wordt vastgesteld
op het daarvoor door hem of haar opgeofferde bedrag (art. 33, eerste lid
WWB). |
|
|
·
De waarde van bezittingen wordt vastgesteld op de waarde in het economisch
verkeer bij vrije oplevering (art. 34, eerste lid onder a WWB); ·
Gewijzigde vermogensvaststelling bij vermogenstoename tijdens de bijstandsafhankelijkheid.
Schulden worden meegenomen (art. 34, vierde lid WWB); ·
Gewijzigde vermogensvrijlating bij vaststelling vermogen in de eigen
woning. Vast vrij te laten bedrag van € 42.000,- Let op: deze vermogensvrijlating is reeds in werking getreden per
10 oktober 2003 (art. 34, tweede lid, onder d WWB). |
Bij nieuwe vermogensaanwas geldt in beginsel de laatst voor de
peildatum (31-12-2003) vastgestelde vermogensvrijlating. Vermogensmutaties moeten worden onderzocht. (nieuwe schulden en aflossingen
op schulden) |
|
|
Bijzondere bijstand en langdurigheidstoeslag |
Categoriale bijstand vervalt met uitzondering van: ·
personen van 65 jaar of ouder (art. 35, derde lid WWB) ·
collectieve ziektekostenverzekering (art. 10 tweede lid IWWB) Voorbeelden van categoriale bijstand: - Schoolkosten regeling - Regelingen gebruiksgoederen |
Bestaande uitkeringsgerechtigden die op 31-12-2003 bijstand ontvingen
op grond van art. 39 tweede lid Abw behouden dit recht tot bij beschikking anders
is bepaald doch uiterlijk voor 01-01-2005 Voor de kosten in verband met chronische ziekte of handicap geldt een
langere overgangstermijn (art. 4 IWWB) |
|
·
Mogelijkheid van een langdurigheidstoeslag (art. 36 WWB). |
|
|
Onderwerpen |
Wijzigingen per 01-01-2004 |
Overgangsrecht 2004 |
Wijzigingen per 01-01-2005[4] |
Vorm van de bijstand |
·
Besluit krediethypotheek is vervallen. Gemeenten kunnen besluiten tot
zekerheidstelling indien leenbijstand wordt verstrekt (art. 48, derde lid
WWB). ·
Bij vermogen in de eigen woning wordt bijstand in de vorm van een
lening verstrekt (art. 50, tweede lid WWB). Dit zelfde geldt ook voor vermogen
in een woonwagen of woonschip. ·
Mogelijkheid tot het verstrekken van bijstand in natura indien het
college dit noodzakelijk oordeelt (art. 57 WWB). |
De lopende krediethypotheken blijven van kracht. Dit is slechts anders
indien de bijstandsafhankelijkheid voor meer dan twee jaar wordt onderbroken. Voor bewoners van een woonschip of woonwagen geldt dat indien zij op
31 december 2003 bijstandsafhankelijk waren, de bijstand om niet blijft. Dit zelfde geldt voor de situatie waarin de woonschip- of woonwagenbewoner
binnen 1 jaar na inwerkingtreding van de WWB is beëindigd en binnen datzelfde
jaar wordt hervat. (periode 12 maanden) |
|
Terugvordering en verhaal |
·
Zowel terugvordering als verhaal worden discretionaire bevoegdheid van
de gemeente (art. 58, eerste lid en art. 61, eerste lid WWB); ·
De beperkingen met betrekking tot het debiteurenbeleid vervallen. |
Voor de terugvorderingsgrond blijven de artikelen uit de Abw gelden
voorzover de terugvordering ziet op bijstand verstrekt voor 1 januari 2004. |
|
|
|
Verhaal op de ex-partner vervalt met inwerking treding van de nieuwe
alimentatiewetgeving. Per datum invoering kan aan de bijstandsgerechtigde de
verplichting worden opgelegd een verzoek tot kinderalimentatie in te dienen
(art. 56 WWB). |
|
Onderwerpen |
Wijzigingen per 01-01-2004 |
Overgangsrecht 2004 |
Wijzigingen per 01-01-2005[5] |
Andere regelingen |
·
De Bbz wordt volledig losgekoppeld van de bijstandswet (art. 7 Invoeringswet
WWB). |
|
· Geplande
invoering wet bijstandsverlening zelfstandigen |
|
|
· De Ioaw zal
blijven bestaan tot de de nieuwe wettelijke regeling voor Arbeidsongeschikten
in werking treedt (uitvoering UWV). · De Ioaz zal
waarschijnlijk volledig worden opgenomen in de Wet bijstandsverlening Zelfstandigen |
|
Informatieverstrekking: ·
uitbreiding van het aantal instanties waarbij informatie kan worden
opgevraagd (art. 64 WWB) en ·
uitbreiding van het aantal instanties dat informatie bij de dienst mag
opvragen (art. 67 WWB). |
|
|
Buiten dit kader vallen:
Het wegvallen van de Rau en daarmee beleidsvrijheid voor de gemeente
met betrekking tot de controle. |
In de loop van 2004 zal een evaluatie plaatsvinden van de nieuwe
heronderzoek systematiek. Op basis hiervan zullen wijzigingen verder worden
bezien. |
Plicht tot het opstellen van een verordening met betrekking tot de
cliëntparticipatie en fraude (art. 47 WWB). |
Verplichting bestaat pas vanaf 1 januari 2005. |
[1] Of per ingangsdatum
RI-verordening en afstemmingsverordening
[2] Of per ingangsdatum
RI-verordening en afstemmingsverordening
[3] Of per ingangsdatum
RI-verordening en afstemmingsverordening
[4] Of per ingangsdatum
RI-verordening en afstemmingsverordening
[5] Of per ingangsdatum
RI-verordening en afstemmingsverordening