PROJECTVOORSTEL
DE SCHOOLMEDIATHEEK IN HET BASISONDERWIJS
Datum: 28 augustus 2003
Door: Nancy de Vreede, Anne
Marie Meijer, openbare bibliotheek, centrale schoolmediatheek
Inleiding
”Toon me uw bibliotheek en
ik zal u zeggen wat uw onderwijsidee is”. Dit wil niets anders zeggen dan dat
de schoolspecifieke visie op wat goed onderwijs is en de gebruikte
onderwijsmethodes, weerspiegeld worden in de collectie van de schoolmediatheek.
Dit betekent dat er verschil moet zijn tussen een schoolmediatheek op een
GOA-school of een niet-GOA school, tussen een schoolmediatheek van een algemeen
bijzondere school of van een bijzondere school. Maar waar schoolmediatheken
onderling niet in mogen verschillen, is de kwaliteit en de stimulerende rol die
zij spelen in de ontwikkeling van de leesvaardigheid en mediacompetentie bij
kinderen en leerkrachten.
Gelukkig is de laatste jaren
de landelijke aandacht voor de schoolmediatheken vergroot. Dit heeft zich
vertaald in subsidie (Schoolbibliotheken 2000 van Stichting Lezen) als ook in
de vernieuwingen in het onderwijs, waarin het leren-leren principe centraal
staat. (Bron: praktijkboek leesbevordering basisonderwijs, 2002 NBLC).
Bovenstaande ontwikkeling en
onze bezoeken aan diverse schoolmediatheken op scholen in Delft zijn voor ons
de aanleiding geweest een projectplan op te stellen, waarin we beschrijven hoe
we op alle basisscholen een goede schoolmediatheek willen realiseren. Hierin
staat uiteraard de collectie centraal maar ook het gebruik van ICT. Want door
de afronding van de eerste fase van het DIA-project staan computers op alle
scholen waarmee het bereik van de schoolmediatheek ook groter is geworden: niet
alleen voor de leesbevordering maar ook voor het ontwikkelen en vergroten van
vaardigheden om informatie te zoeken en te waarderen op het world wide web
(internet). Vooruitlopend op de discussie in Delft over hoe de mogelijkheden
van ICT in de onderwijspraktijk het beste benut kunnen worden, geven wij
richting aan het gebruik ervan in de praktijk van de schoolmediatheek.
We zijn gestart met een
projectplan voor drie basisscholen die ervaring zouden opdoen met een werkwijze
die vervolgens ook voor de andere scholen beschikbaar zou komen. Na overleg met
de wethouder Onderwijs, de heer Rensen, en het vakteam Onderwijs van de
gemeente Delft is het plan voor enkele scholen omgezet in dit plan voor alle
basisscholen in Delft, die hierin op vrijwillige basis kunnen participeren.
Onze dank gaat uit naar
diverse medewerkers van schoolmediatheken op basisscholen, hun directies en
enkele leden van het vakteam Onderwijs voor hun aanwijzingen en suggesties die
wij in dit voorstel hebben verwerkt.
Wij hopen dat de
schoolbibliotheken op Delftse basisscholen met dit projectplan geholpen zijn om
een plaats voor leerlingen en leerkrachten te realiseren, waar ze met veel
plezier kunnen lezen en deskundig naar informatie kunnen zoeken, of dat nu in
een boek is of op internet.
Nancy de Vreede, hoofd
centrale schoolmediatheek
Dit doel willen we bereiken
door o.a. de schoolmediatheek op basisscholen te optimaliseren. Om de kosten
beheersbaar te houden is er gekozen om een deel van de collectie informatieve
materialen aan te vullen met de wisselcollecties van de centrale
schoolmediatheek. Dit betekent dat basisscholen minder hoeven aan te schaffen.
Met de wisselcollecties kunnen we zoveel mogelijk basisscholen brengen op het
niveau van de ideale schoolmediatheek. Op blz. 5 beschrijven wat een ideale
schoolmediatheek inhoudt.
Het projectvoorstel hebben
we samengevat in onderstaande actiepunten.
·
Het documentatiecentrum
op basisscholen wordt gebracht op een omvang van 120 titels. De
hoofdonderwerpen staan op blz. 6 en 7. De keuze van de titels moet zijn
afgestemd op het niveau en de behoefte van de basisschool. Dit betekent het
saneren van de huidige collectie en het aanschaffen van nieuwe materialen
i.s.m. de centrale schoolmediatheek.
·
De leesbibliotheek optimaliseren
naar de omvang van de ideale schoolmediatheek zoals op blz. 5 beschreven staat.
Ook hierbij ondersteunt de centrale schoolmediatheek de basisscholen.
·
Het documentatiecentrum van de centrale
schoolmediatheek zo inrichten dat blijvend aan de vraag van de scholen kan
worden voldaan. De uitleentermijn van 3 maanden wordt naar 2 maanden verlaagd.
Indien dit aantoonbaar onvoldoende is, wordt het aantal titels over de
onderwerpen waarvan de vraag groter is dan het aanbod verhoogd.
·
Aanschaffen van een
geautomatiseerd catalogussysteem in de schoolmediatheek
·
Het organiseren van
instructie aan leerkrachten om hiermee om te gaan
·
Het opzetten en
uitvoeren van een instapcursus door de centrale schoolmediatheek voor
leerkrachten met als doel het aanleren van zoekstrategieën en het snel leren
beoordelen van de informatie op internet.
·
onderzoeken in hoeverre
basisscholen gebruik wensen te maken van een haal- en brengservice en welke
kosten zij bereid zijn te betalen.
·
De service die erin
voorziet dat de basisscholen de door hun gereserveerde materialen in een
bibliotheekfiliaal kunnen afhalen, wordt uitgebreid.
·
Inventariseren van
benodigdheden voor de inrichting van de schoolmediatheek en daar waar het kan
aanpassen.
Inzet personeel
·
Het GOA levert een
schoolbibliothecaris ten behoeve van alle GOA-basisscholen
·
De overige basisscholen
worden ondersteund door het hoofd van de centrale schoolmediatheekdienst.
NB: aangezien het om een beperkt aantal
uren gaat, de reguliere dienstverlening van de centrale schoolmediatheek zal
tenslotte ook doorgang moeten vinden, zullen er per jaar maximaal 8
basisscholen ondersteund kunnen worden. In overleg met de betrokken
basisscholen wordt dit afgestemd.
·
De basisscholen wijzen
één of meerdere leerkrachten aan die als contactpersoon optreedt en als
intermediair tussen de centrale schoolmediatheek en de directie en het team.
De kosten van het project
worden opgebracht door gezamenlijke financiering door alle partners (gemeente,
scholen en de centrale schoolmediatheek). Een voorstel daartoe zal u door de
gemeente worden aangeboden.
Motivatie voor het project
In de inleiding is het al
genoemd dat een goede schoolmediatheek een voorwaarde is voor het bevorderen
van het plezier in lezen bij kinderen. Er staan voldoende actuele en op de
interesses van de kinderen afgestemde boeken en andere materialen, zoals
cd-rom’s of video’s, waardoor kinderen met plezier naar deze centrale plaats in
de school gaan.
In onze bezoeken aan
verschillende basisscholen viel ons op dat er onderling veel verschil is in de
kwaliteit en omvang van de schoolbibliotheken. Daar willen we wat aan doen.
Er zijn verschillende
factoren waardoor dit verschil ontstaat: de aanwezigheid van enthousiaste
ouders en leerkrachten die de kar trekken, een directie met een duidelijke
visie op de schoolbibliotheek of met meer financiële armslag.
Ons idee is dat alle
kinderen in Delft op de basisschool recht hebben op een stimulerende
leesomgeving die zowel in de groep als in de schoolmediatheek vorm krijgt. We
weten uit ervaring (en uit onderzoek) dat voldoende, aantrekkelijke boeken
kinderen en leerkrachten stimuleert om meer te lezen. Meer te lezen in
verhalende boeken maar ook meer te lezen om kennis op te doen over informatieve
onderwerpen als huisdieren, sport, de ruimte e.d. Dit vraagt dan ook om een
schoolmediatheek waar naast verhalende materialen ook voldoende informatieve
materialen staan.
Dus het optimaliseren van
schoolmediatheken voor leerlingen en leerkrachten is nodig voor:
·
Het bevorderen van
leesplezier;
·
Het uitbreiden van
interesses;
·
Kennisuitbreiding;
·
Het kunnen vinden van
antwoorden op vragen.
Het bevorderen van het
leesplezier van kinderen op de basisschool en het aanleren van zoekstrategieën
waarmee zo effectief en efficiënt mogelijk informatie, digitaal en
schriftelijk, over een onderwerp gezocht kan worden.
Door:
·
Het optimaliseren van
de schoolmediatheek door het saneren van de huidige materialen en het
aanschaffen van nieuwe materialen. De centrale schoolmediatheek ondersteunt de
scholen hierbij door gebruik te maken van officiële saneringscriteria en
advieslijsten voor de aanschaf.
Een
schoolmediatheek bestaat uit twee delen: er is een leesbibliotheek met daarin
prentenboeken, eerste leesboeken, overige boeken voor het (voortgezet)
technisch lezen en verhalende boeken.
Daarnaast is er een documentatiecentrum voor informatieve materialen.
·
Het beheersen van de
kosten door uit te gaan van een collectie informatieve materialen op
basisscholen met onderwerpen die met grote regelmaat door leerlingen en
leerkrachten gebruikt worden. Deze collectie kan worden aangevuld met
wisselcollecties van een stedelijke voorziening, de centrale schoolmediatheek,
die voor iedere basisschool toegankelijk is.
·
Gebruik te maken van de
mogelijkheden van ICT.
-
Het installeren van een
geautomatiseerd catalogussysteem op basisscholen;
-
Het toegankelijk maken
van de catalogus van de centrale schoolmediatheek waarin leerkrachten kunnen
zoeken en reserveren;
-
Het verzorgen van een
instapcursus voor leerkrachten om zoekstrategieën aan te leren om informatie op
internet en in de digitale catalogus te zoeken.
Een intermezzo: de ideale schoolmediatheek
U heeft al eerder kunnen
lezen dat een schoolmediatheek bestaat uit zowel een leesbibliotheek en een
documentatiecentrum. Indien geld en ruimte onbeperkt zijn zouden we een ideale
schoolmediatheek kunnen realiseren. Hoe ziet dit eruit? En belangrijker misschien:
wat kost dat nu?
Prentenboeken (groep 1-4) a € 12,50 Aantal: 135
Technisch lezen (AVI 1 t /m
9)
25 titels per niveau in
tweevoud a € 9,10 Aantal:
450
Verhalende boeken
(ook voorleesboeken en
dichtbundels, groep 4-8) Aantal: 350
a € 12,50
Informatieve boeken (groep
1-4) Aantal: 50
A € 15
Informatieve boeken ( groep
5-8) Aantal: 300
A € 15
Cd-rom’s Aantal:
40
A € 8
Tijdschriften Aantal:
3
(Bron: Meles Meles
basislijst informatieve materialen bovenbouw basisonderwijs ‘99; JSW jaargang
84 nr.8 artikel J. Walta; praktijkboek leesbevordering basisonderwijs ‘02,
NBLC.)
Een alternatief
Wij vinden dat het streven
moet zijn om in enkele jaren de ideale schoolmediatheek te realiseren op alle
basisscholen in Delft. Echter, rekening houdend met de realiteit waarin geld en
ruimte niet onbeperkt zijn, zijn wij gaan nadenken over een voorziening die de
kwaliteitseis wel kan doorstaan maar minder kosten met zich meebrengt.
Dit kan door gebruik te
maken van de collectie van de centrale schoolmediatheek. Zij stelt wisselcollecties informatieve materialen
voor scholen samen, waardoor scholen minder hoeven aan te schaffen.
De leesbibliotheek in de schoolmediatheek
Om bij kinderen het
leesplezier te bevorderen heeft de schoolmediatheek een goede, actuele
collectie verhalende boeken nodig. Dit zijn prentenboeken, boeken voor het
aanvankelijk en voortgezet technisch lezen, verhalende boeken, voorleesboeken
en dichtbundels.
Hieronder geven wij een
overzicht van wat de omvang moet zijn van de collectie van de leesbibliotheek.
Deze aantallen zijn gebaseerd op richtlijnen die genoemd zijn in een uitgave
van het NBLC (praktijkboek leesbevordering basisonderwijs, 2002)
Welke titels worden
aangeschaft zal per basisschool verschillen. Er moet rekening worden
gehouden met de interesses en het
niveau van de kinderen en met de lesmethoden die de school gebruikt.
Voor het tijdelijk aanvullen
van de eigen collectie met meer titels of de meest actuele boeken, kunnen de
leerkrachten en leidsters van voorschoolse voorzieningen de centrale
schoolmediatheek bezoeken. Hierdoor zijn onderstaande aantallen minder dan wat
is omschreven als de ideale schoolmediatheek.
Prentenboeken Aantal:
50
Aanvankelijk en technisch
lezen: per niveau (AVI 1- 9)
10 titels in tweevoud. Aantal:
180
Verhalende boeken (incl.
voorleesboeken): Aantal:
100
Dichtbundels drie per bouw Aantal: 6
Totaal Aantal:
396
De collectie van een
schoolmediatheek moet zijn afgestemd op de gebruiker. Dit betekent dat in het
samenstellen van de collectie accenten gelegd kunnen worden die rekening houden
met het niveau en de interesses van de kinderen en de leerkrachten. Een GOA-
school legt dit accent anders dan een niet-GOA school. Dit geldt ook voor het
documentatiecentrum waar alle informatieve materialen staan voor zowel de
groepen 1 tot en met 4 als ook voor de groepen 5 tot en met 8.
Ondanks de verschillen in
interesses en het niveau van de kinderen per school zijn er algemene
onderwerpen die moeten voorkomen in ieder documentatiecentrum van een
basisschool. Onderwerpen die te maken hebben met seizoenen of feestdagen, maar
ook onderwerpen die vaak door kinderen gekozen worden om spreekbeurten of
boekbesprekingen over te houden, zoals
dolfijnen of bepaalde sporten.
Ook de leerkrachten hebben onderwerpen die zij meer dan regelmatig in de groep
bespreken. Deze kunnen gekoppeld zijn aan de methoden die zij in de groep
gebruiken. Voorbeelden zijn: vervoer, vriendschap, rivieren.
Hieronder vindt u een
overzicht van de hoofdonderwerpen die in het documentatiecentrum van een
basisschool moeten staan. Dit kunnen zowel boeken zijn als cd-roms. Onderstaande
onderwerpen worden door autoriteiten op het gebied van de schoolmediatheek
aanbevolen
(Meles Meles en NBLC
praktijkboek leesbevordering basisonderwijs)
Kleuren /Vormen Muziek
(Kinder)boerderij Ruimte
Sinterklaas en Kerst Grootte
Tellen
Kleding
Godsdiensten, sociale vraagstukken
en economie
Planten, dieren natuur
Prehistorische planten en
dieren
Milieu
Seizoenen en weer
Menselijk lichaam, ziekte en
gezondheid, omgaan met elkaar
Seksualiteit
Geschiedenis en politiek
Aardrijkskunde
Andere culturen en migranten
Verkeer, vervoer en
communicatie
Bouwen en wonen
Informatica en computers
Beeldende kunst, Muziek en
cultuur
Taal en Rekenen
CD-Rom Totaal
aantal 20
(Bron: basislijst
informatieve materialen bovenbouw basisonderwijs ’99 en aanvulling ‘02, Meles
Meles)
Uitgangspunten:
·
Het is een beperkte
basiscollectie: 120 titels tegen 350 volgens de norm;
·
Voor verdieping van de
onderwerpen en uitbreiding van het aantal titels kunnen scholen
wisselcollecties aanvragen bij de centrale schoolmediatheek. Dit heeft als
voordeel dat niet iedere basisschool hoeft te investeren in materialen die zij
maar beperkt gebruiken. De centrale schoolmediatheek werkt al op deze manier en
het aantal projectaanvragen komt dit jaar op 90.
In dit project willen we
bewerkstelligen dat de leerlingen en leerkrachten op hun eigen school kunnen
zoeken naar informatie in een geautomatiseerd catalogussysteem. Hierin zijn de
titels van alle materialen van de schoolmediatheek ingevoerd. Dit zou een
grote, tijdrovende klus kunnen zijn, maar de producenten van catalogussystemen
leveren vaak een cd-rom waarop de titels staan die wenselijk zijn voor de
schoolmediatheek. Titels die wel in de schoolmediatheek staan maar niet op de
cd-rom moeten handmatig worden ingevoerd.
Het zoeken naar digitale
informatie is voor leerkrachten, net als voor ieder ander, lastig. Wie kent het
niet: je gaat met een vraag internet op en verdwaalt in honderden websites met
allemaal verschillende niveaus. Vaak kom je met nog meer vragen het internet af,
terwijl je oorspronkelijke vraag nog niet eens beantwoord is.
Het is noodzakelijk
leerkrachten instrumenten (zoekstrategieën) in handen te geven waarmee ze
efficiënt kunnen zoeken en websites kunnen beoordelen. Dit kan gerealiseerd
worden door een laagdrempelige instapcursus die in de schoolmediatheek gegeven
wordt door deskundige medewerkers. De leerkrachten kunnen deze vaardigheden dan
weer overbrengen op de leerlingen.
In de toekomst wordt het waarschijnlijk mogelijk om met het
provinciaal catalogussysteem van de openbare bibliotheek (en dus ook de
schoolmediatheek) materialen digitaal te reserveren. Wanneer dit zover is, zal
deze service ook toegankelijk worden gemaakt voor de leerkrachten. (Momenteel
kan er wel gezocht worden in de catalogus maar gebeurt het reserveren via de
e-mail).
In samenwerking met de
provinciale bibliotheekdienst (Probiblio) zal het dan mogelijk zijn om de gereserveerde materialen op de scholen te
laten bezorgen. Onderzocht zal worden wat de kosten hiervoor zijn en in hoeverre
de scholen bereid zijn de kosten voor deze service te betalen.
In dit project wil de
centrale schoolmediatheek haar huidige service aan haar leden onder de aandacht
brengen die in de toekomst kan worden uitgebreid en / of aangepast. Hieronder
worden deze punten besproken.
·
Wisselcollecties
documentatiecentrum op basisscholen
De centrale schoolmediatheek
(Smd) werkt met een groter budget dan de basisscholen, waardoor zij in staat is
actueel te blijven en te investeren in een grote hoeveelheid materialen die
door alle basisscholen kunnen worden geleend. In dit project kan worden
gerealiseerd dat populaire onderwerpen via een roulatiesysteem in het
documentatiecentrum van de school kunnen staan.
Om aan de vraag van de
scholen te kunnen voldoen zal tijdens de eerste periode van het project bekeken
moeten worden of de collectie van de centrale schoolmediatheek voldoende is
afgestemd op de behoefte van de scholen. Zo niet, dan zal de collectie
informatieve materialen moeten worden uitgebreid.
Leesbevorderingsprojecten
(koffers, kamishibai etc.) die hetzelfde doel als het lenen van losse
materialen dienen, worden ingeroosterd voor een periode van 6 weken. Dit heeft
te maken met de thema’s in het onderwijs die vaak niet langer dan 6 weken
duren. Daarbij willen we dat de projecten door zoveel mogelijk scholen gebruikt
kunnen worden.
·
Reserveringsservice
(haal- en brengservice)
Ten behoeve van de
voorschoolse instellingen is er een service (de postduifservice) beschikbaar
die een aantal keer per jaar wisselcollecties laat rouleren voor een periode
van 3 maanden. Dit wordt uitgevoerd door de centrale schoolmediatheek.
Basisscholen kunnen ter
aanvulling op het thema of het boek dat in hun groep of op school centraal
staat ook boekenkoffers, verteltheaters, het prentenboek in de klas-project en
informatieve projectcollecties reserveren (telefonisch, aan de balie en via
e-mail). De vraag overtreft altijd het aanbod. We hopen in de toekomst de
aantallen van zeer populaire boekenkoffers met bijvoorbeeld het thema Heksen of
Detectives te kunnen verdubbelen zodat we meer aan de vraag tegemoet kunnen
komen.
Inmiddels zijn we in het
succesvolle leesbevorderingsproject Schrijvers op School gestart met het afhalen van de gereserveerde materialen
door scholen in het dichtstbijzijnde filiaal. In de toekomst hopen we dit uit
te kunnen breiden naar meerdere leesbevorderingsprojecten.
Waarschijnlijk zal het in de
toekomst mogelijk zijn voor de leerkrachten, om vrijwel alle beschikbare materialen uit de digitale catalogus, direct
digitaal bij de bibliotheek reserveren.
Het uitbreiden van de
reserveringsservice met een bezorgservice is te realiseren nadat is onderzocht
in hoeverre de scholen dit wensen en welke kosten zij bereid zijn te betalen.
Een nadeel van deze reserverings- en bezorgservice is dat de leerkracht de materialen niet voorafgaand aan het lenen
kan inzien, en dus niet zelf kan bepalen welke materialen hij geschikt vindt
voor zijn leerlingen.
Ons advies zal dan ook zijn
om het bezorgen van de materialen te beperken tot de projectcollecties en
diverse leesbevorderingsprojecten zoals de boekenkoffers, het Japans
verteltheater.
De prentenboeken, de eerste
leesboeken, de boeken voor technisch lezen en de verhalende boeken kunnen beter
uitgezocht worden door degene die precies weet wat de interesses van de
kinderen zijn.
Er zal worden onderzocht
hoeveel tijd er zal zitten tussen de reservering en de bezorging van de
materialen, en hoe er zo effectief en efficiënt mogelijk gebruik kan worden
gemaakt van deze service.
Toelichting op de begroting
·
De norm zoals
beschreven op blz. 5 is ons uitgangspunt. Daarbij houden we rekening met
de aantallen boeken die de school zelf
heeft en de boeken die ze bij de centrale schoolmediatheek kunnen lenen. Deze
schattingen zijn gebaseerd op onze ervaringen en uitleencijfers. Het aantal
boeken e.d. uit deze begroting is het aantal dat nieuw op de school moet worden
aangeschaft.
Bijvoorbeeld:
Het
aantal prentenboeken nieuw aan te schaffen:
50
Aannames:
-
de basisscholen hebben
gemiddeld 35 prentenboeken al in bezit;
-
de overige 50
prentenboeken lenen de leerkrachten bij de centrale schoolmediatheek. Het
totaal komt overeen met de beschrijving op blz. 5 nl. 135 prentenboeken.
-
We gaan uit van een
prijs per prentenboek € 12,50
Het
aantal boeken aanvankelijk lezen en voortgezet technisch lezen, tien titels in
tweevoud nieuw aan te schaffen: 180
Aannames
- we gaan uit van een norm van 450
exemplaren, zie blz. 5
-
De basisscholen hebben
gemiddeld naar schatting 70 boeken;
-
de overige 200 boeken
kunnen de leerkrachten lenen bij de centrale schoolmediatheek;
-
we gaan uit van een
prijs per boek van € 9,10.
Het
aantal nieuw aan te schaffen verhalende boeken: 106
Aannames
-
we gaan uit van een
norm van 350, zie blz. 5;
-
de basisscholen hebben
gemiddeld naar schatting 100 boeken in bezit;
-
de overige 144 boeken
kunnen de leerkrachten lenen bij de centrale schoolmediatheek;
-
we gaan uit van een
prijs per boek van € 12,50.
Het
aantal nieuw aan te schaffen Informatieve boeken, incl. CD-rom: 140
Aannames:
-
we gaan uit van een
norm van 390, zie blz. 5;
-
de basisscholen hebben
gemiddeld naar schatting 50 boeken in bezit;
-
de overige 200 boeken
kunnen de leerkrachten lenen bij de centrale schoolmediatheek;
-
we gaan uit van een
prijs per boek van € 15
·
De jaarlasten zijn
gebaseerd op een saneringspercentage van 8% van de totale collectie. Dit wordt
toegepast op het aantal boeken dat de basisscholen in bezit hebben (zowel de
nieuw aan te schaffen als de aantallen die al in bezit zijn), dus exclusief de
aantallen boeken die in het bezit zijn van de centrale schoolmediatheek.
Rekenvoorbeeld:
De
basisscholen hebben 50 + 35 prentenboeken is bezit. 8% is 6,8 boeken maal de
prijs van
€
12,50 is € 85 aan jaarlasten.
·
De eerste drie jaar
zijn de jaarlasten onderdeel van de investeringskosten. Vanaf het vierde jaar
zijn het kosten voor onderhoud en vervanging.
·
Indien er geen
dienstverlening zou zijn van de centrale schoolmediatheek aan de basisscholen
zouden zij € 15.512 per school (zie blz. 5) moeten betalen om een
schoolmediatheek te kunnen inrichten. Voor 41 basisscholen betekent dit €
635.992
Begroting project
|
|
|
|
|
|
Investering |
Jaarlasten* |
|
Leesbibliotheek |
|
|
|
Aantal |
Euro |
Euro |
||
Prentenboeken a € 12,50 |
|
|
|
50 |
625 |
85 |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanvankelijk en technisch lezen: |
|
|
180 |
1.640 |
182 |
|||
per niveau (AVI 1- 9)10 titels per niveau in tweevoud a € 9,10 |
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verhalende boeken (incl. voorleesboeken): |
|
100 |
1.250 |
200 |
||||
(groep 4-8) a € 12,50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dichtbundels (2 per bouw) a € 12,50 |
|
|
6 |
75 |
6 |
|||
Subtotaal |
|
|
|
|
|
3.590 |
473 |
|
Documentatiecentrum |
|
|
|
|
|
|||
Boeken, incl.naslagwerken groep 1-8 A € 15 |
|
120 |
1.800 |
204 |
||||
CD-Rom A € 8 |
|
|
|
|
20 |
160 |
12,80 |
|
Tijdschriften 3 abonnementen |
|
|
|
|
100 |
|||
Subtotaal |
|
|
|
|
|
1.960 |
316,8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtotaal per basisschool |
|
|
|
5.550 |
789,8 |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ICT |
|
|
|
|
|
|
|
|
Geautomatiseerd catalogussysteem |
|
|
500 |
|
||||
Verbruiksmaterialen |
|
|
|
|
350 |
10 |
||
Instapcursus leerkrachten zoeken en vinden op internet |
|
|
|
|||||
(2,5 uur per school) |
|
|
|
|
120 |
|
||
Subtotaal basisschool |
|
|
|
|
970 |
10 |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemene kosten |
|
|
|
|
|
|
||
Startbijeenkomst, onvoorzien |
per school |
|
600 |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal per school
|
|
|
|
|
7.120 |
800 |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal 41
basisscholen |
|
|
|
291.920 |
32.800 |
|||
Waarvan |
Leesbibliotheek |
|
|
|
147.190 |
|
||
|
Documentatiecentrum |
|
|
|
80.360 |
|
||
|
ICT |
|
|
|
|
39.770 |
|
|
|
Algemene kosten |
|
|
|
24.600 |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* NB. De
jaarlasten zijn gebaseerd op het onderhoud van de totale collectie van de
school. Bij de berekening van de jaarlasten (jaarlijkse kosten voor onderhoud =
kosten voor de vervanging van 8% de totale collectie) is dus uitgegaan van het
aantal oude én het aantal nieuwe materialen. (zie blz. 10, 2e punt).