CONCEPT

 

PROJECTVOORSTEL

DE SCHOOLMEDIATHEEK IN HET  BASISONDERWIJS

 

 

Datum: 28 augustus 2003

Door: Nancy de Vreede, Anne Marie Meijer, openbare bibliotheek, centrale schoolmediatheek


Inleiding

 

”Toon me uw bibliotheek en ik zal u zeggen wat uw onderwijsidee is”. Dit wil niets anders zeggen dan dat de schoolspecifieke visie op wat goed onderwijs is en de gebruikte onderwijsmethodes, weerspiegeld worden in de collectie van de schoolmediatheek. Dit betekent dat er verschil moet zijn tussen een schoolmediatheek op een GOA-school of een niet-GOA school, tussen een schoolmediatheek van een algemeen bijzondere school of van een bijzondere school. Maar waar schoolmediatheken onderling niet in mogen verschillen, is de kwaliteit en de stimulerende rol die zij spelen in de ontwikkeling van de leesvaardigheid en mediacompetentie bij kinderen en leerkrachten.

 

Gelukkig is de laatste jaren de landelijke aandacht voor de schoolmediatheken vergroot. Dit heeft zich vertaald in subsidie (Schoolbibliotheken 2000 van Stichting Lezen) als ook in de vernieuwingen in het onderwijs, waarin het leren-leren principe centraal staat. (Bron: praktijkboek leesbevordering basisonderwijs, 2002 NBLC).

Bovenstaande ontwikkeling en onze bezoeken aan diverse schoolmediatheken op scholen in Delft zijn voor ons de aanleiding geweest een projectplan op te stellen, waarin we beschrijven hoe we op alle basisscholen een goede schoolmediatheek willen realiseren. Hierin staat uiteraard de collectie centraal maar ook het gebruik van ICT. Want door de afronding van de eerste fase van het DIA-project staan computers op alle scholen waarmee het bereik van de schoolmediatheek ook groter is geworden: niet alleen voor de leesbevordering maar ook voor het ontwikkelen en vergroten van vaardigheden om informatie te zoeken en te waarderen op het world wide web (internet). Vooruitlopend op de discussie in Delft over hoe de mogelijkheden van ICT in de onderwijspraktijk het beste benut kunnen worden, geven wij richting aan het gebruik ervan in de praktijk van de schoolmediatheek.

 

 

We zijn gestart met een projectplan voor drie basisscholen die ervaring zouden opdoen met een werkwijze die vervolgens ook voor de andere scholen beschikbaar zou komen. Na overleg met de wethouder Onderwijs, de heer Rensen, en het vakteam Onderwijs van de gemeente Delft is het plan voor enkele scholen omgezet in dit plan voor alle basisscholen in Delft, die hierin op vrijwillige basis kunnen participeren.

Onze dank gaat uit naar diverse medewerkers van schoolmediatheken op basisscholen, hun directies en enkele leden van het vakteam Onderwijs voor hun aanwijzingen en suggesties die wij in dit voorstel hebben verwerkt.

 

 

Wij hopen dat de schoolbibliotheken op Delftse basisscholen met dit projectplan geholpen zijn om een plaats voor leerlingen en leerkrachten te realiseren, waar ze met veel plezier kunnen lezen en deskundig naar informatie kunnen zoeken, of dat nu in een boek is of op internet.

 

 

Nancy de Vreede, hoofd centrale schoolmediatheek

Anne Marie Meijer, GOA-schoolbibliothecaris

Samenvatting

Dit projectvoorstel heeft een tweeledig doel: ten eerste het bevorderen van het leesplezier bij kinderen op de basisschool. Ten tweede het aanleren van zoekstrategieën waarmee zo effectief en efficiënt mogelijk informatie (digitaal en schriftelijk) gezocht kan worden.

Dit doel willen we bereiken door o.a. de schoolmediatheek op basisscholen te optimaliseren. Om de kosten beheersbaar te houden is er gekozen om een deel van de collectie informatieve materialen aan te vullen met de wisselcollecties van de centrale schoolmediatheek. Dit betekent dat basisscholen minder hoeven aan te schaffen. Met de wisselcollecties kunnen we zoveel mogelijk basisscholen brengen op het niveau van de ideale schoolmediatheek. Op blz. 5 beschrijven wat een ideale schoolmediatheek inhoudt.

Het projectvoorstel hebben we samengevat in onderstaande actiepunten.

 

Actiepunten collectie

·                 Het documentatiecentrum op basisscholen wordt gebracht op een omvang van 120 titels. De hoofdonderwerpen staan op blz. 6 en 7. De keuze van de titels moet zijn afgestemd op het niveau en de behoefte van de basisschool. Dit betekent het saneren van de huidige collectie en het aanschaffen van nieuwe materialen i.s.m. de centrale schoolmediatheek.

·                 De leesbibliotheek optimaliseren naar de omvang van de ideale schoolmediatheek zoals op blz. 5 beschreven staat. Ook hierbij ondersteunt de centrale schoolmediatheek de basisscholen.

·                 Het  documentatiecentrum van de centrale schoolmediatheek zo inrichten dat blijvend aan de vraag van de scholen kan worden voldaan. De uitleentermijn van 3 maanden wordt naar 2 maanden verlaagd. Indien dit aantoonbaar onvoldoende is, wordt het aantal titels over de onderwerpen waarvan de vraag groter is dan het aanbod verhoogd.

 

Actiepunten ICT

·                 Aanschaffen van een geautomatiseerd catalogussysteem in de schoolmediatheek

·                 Het organiseren van instructie aan leerkrachten om hiermee om te gaan

·                 Het opzetten en uitvoeren van een instapcursus door de centrale schoolmediatheek voor leerkrachten met als doel het aanleren van zoekstrategieën en het snel leren beoordelen van de informatie op internet.

 

Actiepunten centrale schoolmediatheek

·                 onderzoeken in hoeverre basisscholen gebruik wensen te maken van een haal- en brengservice en welke kosten zij bereid zijn te betalen.

·                 De service die erin voorziet dat de basisscholen de door hun gereserveerde materialen in een bibliotheekfiliaal kunnen afhalen, wordt uitgebreid.

 

Overig

·                 Inventariseren van benodigdheden voor de inrichting van de schoolmediatheek en daar waar het kan aanpassen.

 

Inzet personeel

·                 Het GOA levert een schoolbibliothecaris ten behoeve van alle GOA-basisscholen

·                 De overige basisscholen worden ondersteund door het hoofd van de centrale schoolmediatheekdienst.

NB: aangezien het om een beperkt aantal uren gaat, de reguliere dienstverlening van de centrale schoolmediatheek zal tenslotte ook doorgang moeten vinden, zullen er per jaar maximaal 8 basisscholen ondersteund kunnen worden. In overleg met de betrokken basisscholen wordt dit afgestemd.

·                 De basisscholen wijzen één of meerdere leerkrachten aan die als contactpersoon optreedt en als intermediair tussen de centrale schoolmediatheek en de directie en het team.

 

 

Cofinanciering

De kosten van het project worden opgebracht door gezamenlijke financiering door alle partners (gemeente, scholen en de centrale schoolmediatheek). Een voorstel daartoe zal u door de gemeente worden aangeboden.

 

 

Motivatie voor het project

In de inleiding is het al genoemd dat een goede schoolmediatheek een voorwaarde is voor het bevorderen van het plezier in lezen bij kinderen. Er staan voldoende actuele en op de interesses van de kinderen afgestemde boeken en andere materialen, zoals cd-rom’s of video’s, waardoor kinderen met plezier naar deze centrale plaats in de school gaan.

In onze bezoeken aan verschillende basisscholen viel ons op dat er onderling veel verschil is in de kwaliteit en omvang van de schoolbibliotheken. Daar willen we wat aan doen.

Er zijn verschillende factoren waardoor dit verschil ontstaat: de aanwezigheid van enthousiaste ouders en leerkrachten die de kar trekken, een directie met een duidelijke visie op de schoolbibliotheek of met meer financiële armslag.

Ons idee is dat alle kinderen in Delft op de basisschool recht hebben op een stimulerende leesomgeving die zowel in de groep als in de schoolmediatheek vorm krijgt. We weten uit ervaring (en uit onderzoek) dat voldoende, aantrekkelijke boeken kinderen en leerkrachten stimuleert om meer te lezen. Meer te lezen in verhalende boeken maar ook meer te lezen om kennis op te doen over informatieve onderwerpen als huisdieren, sport, de ruimte e.d. Dit vraagt dan ook om een schoolmediatheek waar naast verhalende materialen ook voldoende informatieve materialen staan.

Dus het optimaliseren van schoolmediatheken voor leerlingen en leerkrachten is nodig voor:

·                 Het bevorderen van leesplezier;

·                 Het uitbreiden van interesses;

·                 Kennisuitbreiding;

·                 Het kunnen vinden van antwoorden op vragen.

 

 

Doelstelling van het project

Het bevorderen van het leesplezier van kinderen op de basisschool en het aanleren van zoekstrategieën waarmee zo effectief en efficiënt mogelijk informatie, digitaal en schriftelijk, over een onderwerp gezocht kan worden.

 

Hoe kan deze doelstelling worden bereikt?

Door:

·                 Het optimaliseren van de schoolmediatheek door het saneren van de huidige materialen en het aanschaffen van nieuwe materialen. De centrale schoolmediatheek ondersteunt de scholen hierbij door gebruik te maken van officiële saneringscriteria en advieslijsten voor de aanschaf.

Een schoolmediatheek bestaat uit twee delen: er is een leesbibliotheek met daarin prentenboeken, eerste leesboeken, overige boeken voor het (voortgezet) technisch lezen en verhalende boeken.  Daarnaast is er een documentatiecentrum voor informatieve materialen.

·                 Het beheersen van de kosten door uit te gaan van een collectie informatieve materialen op basisscholen met onderwerpen die met grote regelmaat door leerlingen en leerkrachten gebruikt worden. Deze collectie kan worden aangevuld met wisselcollecties van een stedelijke voorziening, de centrale schoolmediatheek, die voor iedere basisschool toegankelijk is.

·                 Gebruik te maken van de mogelijkheden van ICT.

-                 Het installeren van een geautomatiseerd catalogussysteem op basisscholen;

-                 Het toegankelijk maken van de catalogus van de centrale schoolmediatheek waarin leerkrachten kunnen zoeken en reserveren;

-                 Het verzorgen van een instapcursus voor leerkrachten om zoekstrategieën aan te leren om informatie op internet en in de digitale catalogus te zoeken.

 

 


Een intermezzo: de ideale schoolmediatheek

U heeft al eerder kunnen lezen dat een schoolmediatheek bestaat uit zowel een leesbibliotheek en een documentatiecentrum. Indien geld en ruimte onbeperkt zijn zouden we een ideale schoolmediatheek kunnen realiseren. Hoe ziet dit eruit? En belangrijker misschien: wat kost dat nu?

 

De ideale schoolmediatheek

Leesbibliotheek

Prentenboeken (groep 1-4) a € 12,50                      Aantal: 135              

 

Technisch lezen (AVI 1 t /m 9)

25 titels per niveau in tweevoud a € 9,10                  Aantal: 450              

 

Verhalende boeken

(ook voorleesboeken en dichtbundels, groep 4-8)       Aantal: 350              

a € 12,50

 

Documentatiecentrum

Informatieve boeken (groep 1-4)                            Aantal: 50               

A € 15

 

Informatieve boeken ( groep 5-8)                           Aantal: 300              

A € 15

 

Cd-rom’s                                                        Aantal: 40               

A € 8

 

Tijdschriften                                                    Aantal: 3                 

                                     

 

Totaal aantal materialen:                                 1328

Totaal kosten                                                € 15512        

 

 

(Bron: Meles Meles basislijst informatieve materialen bovenbouw basisonderwijs ‘99; JSW jaargang 84 nr.8 artikel J. Walta; praktijkboek leesbevordering basisonderwijs ‘02, NBLC.)

 


Een alternatief

Wij vinden dat het streven moet zijn om in enkele jaren de ideale schoolmediatheek te realiseren op alle basisscholen in Delft. Echter, rekening houdend met de realiteit waarin geld en ruimte niet onbeperkt zijn, zijn wij gaan nadenken over een voorziening die de kwaliteitseis wel kan doorstaan maar minder kosten met zich meebrengt.

Dit kan door gebruik te maken van de collectie van de centrale schoolmediatheek. Zij stelt  wisselcollecties informatieve materialen voor scholen samen, waardoor scholen minder hoeven aan te schaffen.

 

 

De leesbibliotheek in de schoolmediatheek

Om bij kinderen het leesplezier te bevorderen heeft de schoolmediatheek een goede, actuele collectie verhalende boeken nodig. Dit zijn prentenboeken, boeken voor het aanvankelijk en voortgezet technisch lezen, verhalende boeken, voorleesboeken en dichtbundels.

Hieronder geven wij een overzicht van wat de omvang moet zijn van de collectie van de leesbibliotheek. Deze aantallen zijn gebaseerd op richtlijnen die genoemd zijn in een uitgave van het NBLC (praktijkboek leesbevordering basisonderwijs, 2002)

Welke titels worden aangeschaft zal per basisschool verschillen. Er moet rekening worden gehouden  met de interesses en het niveau van de kinderen en met de lesmethoden die de school gebruikt.

Voor het tijdelijk aanvullen van de eigen collectie met meer titels of de meest actuele boeken, kunnen de leerkrachten en leidsters van voorschoolse voorzieningen de centrale schoolmediatheek bezoeken. Hierdoor zijn onderstaande aantallen minder dan wat is omschreven als de ideale schoolmediatheek.

 

Prentenboeken                                                                    Aantal: 50

Aanvankelijk en technisch lezen: per niveau (AVI 1- 9) 

10 titels in tweevoud.                                                            Aantal: 180 

Verhalende boeken (incl. voorleesboeken):                                  Aantal: 100

Dichtbundels drie per bouw                                                     Aantal:     6

 

Totaal                                                                              Aantal: 396

 

 

Het documentatiecentrum in de schoolbibliotheek

De collectie van een schoolmediatheek moet zijn afgestemd op de gebruiker. Dit betekent dat in het samenstellen van de collectie accenten gelegd kunnen worden die rekening houden met het niveau en de interesses van de kinderen en de leerkrachten. Een GOA- school legt dit accent anders dan een niet-GOA school. Dit geldt ook voor het documentatiecentrum waar alle informatieve materialen staan voor zowel de groepen 1 tot en met 4 als ook voor de groepen 5 tot en met 8.

Ondanks de verschillen in interesses en het niveau van de kinderen per school zijn er algemene onderwerpen die moeten voorkomen in ieder documentatiecentrum van een basisschool. Onderwerpen die te maken hebben met seizoenen of feestdagen, maar ook onderwerpen die vaak door kinderen gekozen worden om spreekbeurten of boekbesprekingen over te houden, zoals  dolfijnen of  bepaalde sporten. Ook de leerkrachten hebben onderwerpen die zij meer dan regelmatig in de groep bespreken. Deze kunnen gekoppeld zijn aan de methoden die zij in de groep gebruiken. Voorbeelden zijn: vervoer, vriendschap, rivieren.

Hieronder vindt u een overzicht van de hoofdonderwerpen die in het documentatiecentrum van een basisschool moeten staan. Dit kunnen zowel boeken zijn als cd-roms. Onderstaande onderwerpen worden door autoriteiten op het gebied van de schoolmediatheek aanbevolen

(Meles Meles en NBLC praktijkboek leesbevordering basisonderwijs)

 

Hoofdonderwerpen informatieve materialen groep 1-4                     Totaal aantal: 30

Seizoenen / Weer                                              Lichaam /Gezondheid/ Emoties          

Kleuren /Vormen                                              Muziek

(Kinder)boerderij                                              Ruimte

Sinterklaas en Kerst                                          Grootte         

Tellen                                                           

Kleding                                                         

 

 

 

 

 

 

Hoofdonderwerpen informatieve materialen groep 5-8           Totaal aantal: 90

Godsdiensten, sociale vraagstukken en economie

Planten, dieren natuur

Prehistorische planten en dieren

Milieu

Seizoenen en weer

Menselijk lichaam, ziekte en gezondheid, omgaan met elkaar

Seksualiteit

Geschiedenis en politiek

Aardrijkskunde

Andere culturen en migranten

Verkeer, vervoer en communicatie

Bouwen en wonen

Informatica en computers

Beeldende kunst, Muziek en cultuur

Taal en Rekenen                                              

 

CD-Rom                                                                  Totaal aantal 20

(Bron: basislijst informatieve materialen bovenbouw basisonderwijs ’99 en aanvulling ‘02, Meles Meles)

 

 

Uitgangspunten:

·                 Het is een beperkte basiscollectie: 120 titels tegen 350 volgens de norm;

·                 Voor verdieping van de onderwerpen en uitbreiding van het aantal titels kunnen scholen wisselcollecties aanvragen bij de centrale schoolmediatheek. Dit heeft als voordeel dat niet iedere basisschool hoeft te investeren in materialen die zij maar beperkt gebruiken. De centrale schoolmediatheek werkt al op deze manier en het aantal projectaanvragen komt dit jaar op 90.

 

ICT in het documentatiecentrum

In dit project willen we bewerkstelligen dat de leerlingen en leerkrachten op hun eigen school kunnen zoeken naar informatie in een geautomatiseerd catalogussysteem. Hierin zijn de titels van alle materialen van de schoolmediatheek ingevoerd. Dit zou een grote, tijdrovende klus kunnen zijn, maar de producenten van catalogussystemen leveren vaak een cd-rom waarop de titels staan die wenselijk zijn voor de schoolmediatheek. Titels die wel in de schoolmediatheek staan maar niet op de cd-rom moeten handmatig worden ingevoerd.

Het zoeken naar digitale informatie is voor leerkrachten, net als voor ieder ander, lastig. Wie kent het niet: je gaat met een vraag internet op en verdwaalt in honderden websites met allemaal verschillende niveaus. Vaak kom je met nog meer vragen het internet af, terwijl je oorspronkelijke vraag nog niet eens beantwoord is.

Het is noodzakelijk leerkrachten instrumenten (zoekstrategieën) in handen te geven waarmee ze efficiënt kunnen zoeken en websites kunnen beoordelen. Dit kan gerealiseerd worden door een laagdrempelige instapcursus die in de schoolmediatheek gegeven wordt door deskundige medewerkers. De leerkrachten kunnen deze vaardigheden dan weer overbrengen op de leerlingen.

 

In de toekomst  wordt het waarschijnlijk mogelijk om met het provinciaal catalogussysteem van de openbare bibliotheek (en dus ook de schoolmediatheek) materialen digitaal te reserveren. Wanneer dit zover is, zal deze service ook toegankelijk worden gemaakt voor de leerkrachten. (Momenteel kan er wel gezocht worden in de catalogus maar gebeurt het reserveren via de e-mail).

In samenwerking met de provinciale bibliotheekdienst (Probiblio) zal het dan mogelijk zijn om de  gereserveerde materialen op de scholen te laten bezorgen. Onderzocht zal worden wat de kosten hiervoor zijn en in hoeverre de scholen bereid zijn de kosten voor deze service te betalen.

 

 

 

Service centrale schoolmediatheek

In dit project wil de centrale schoolmediatheek haar huidige service aan haar leden onder de aandacht brengen die in de toekomst kan worden uitgebreid en / of aangepast. Hieronder worden deze punten besproken.

 

·                 Wisselcollecties documentatiecentrum op basisscholen

De centrale schoolmediatheek (Smd) werkt met een groter budget dan de basisscholen, waardoor zij in staat is actueel te blijven en te investeren in een grote hoeveelheid materialen die door alle basisscholen kunnen worden geleend. In dit project kan worden gerealiseerd dat populaire onderwerpen via een roulatiesysteem in het documentatiecentrum van de school kunnen staan.

Om aan de vraag van de scholen te kunnen voldoen zal tijdens de eerste periode van het project bekeken moeten worden of de collectie van de centrale schoolmediatheek voldoende is afgestemd op de behoefte van de scholen. Zo niet, dan zal de collectie informatieve materialen moeten worden uitgebreid.

Leesbevorderingsprojecten (koffers, kamishibai etc.) die hetzelfde doel als het lenen van losse materialen dienen, worden ingeroosterd voor een periode van 6 weken. Dit heeft te maken met de thema’s in het onderwijs die vaak niet langer dan 6 weken duren. Daarbij willen we dat de projecten door zoveel mogelijk scholen gebruikt kunnen worden.

 

 

·                 Reserveringsservice (haal- en brengservice)

Ten behoeve van de voorschoolse instellingen is er een service (de postduifservice) beschikbaar die een aantal keer per jaar wisselcollecties laat rouleren voor een periode van 3 maanden. Dit wordt uitgevoerd door de centrale schoolmediatheek.

Basisscholen kunnen ter aanvulling op het thema of het boek dat in hun groep of op school centraal staat ook boekenkoffers, verteltheaters, het prentenboek in de klas-project en informatieve projectcollecties reserveren (telefonisch, aan de balie en via e-mail). De vraag overtreft altijd het aanbod. We hopen in de toekomst de aantallen van zeer populaire boekenkoffers met bijvoorbeeld het thema Heksen of Detectives te kunnen verdubbelen zodat we meer aan de vraag tegemoet kunnen komen.

Inmiddels zijn we in het succesvolle leesbevorderingsproject Schrijvers op School gestart  met het afhalen van de gereserveerde materialen door scholen in het dichtstbijzijnde filiaal. In de toekomst hopen we dit uit te kunnen breiden naar meerdere leesbevorderingsprojecten.

Waarschijnlijk zal het in de toekomst mogelijk zijn voor de leerkrachten, om vrijwel alle beschikbare  materialen uit de digitale catalogus, direct digitaal bij de bibliotheek reserveren.

 

Het uitbreiden van de reserveringsservice met een bezorgservice is te realiseren nadat is onderzocht in hoeverre de scholen dit wensen en welke kosten zij bereid zijn te betalen. Een nadeel van deze reserverings- en bezorgservice  is dat de leerkracht de materialen niet voorafgaand aan het lenen kan inzien, en dus niet zelf kan bepalen welke materialen hij geschikt vindt voor zijn leerlingen.

Ons advies zal dan ook zijn om het bezorgen van de materialen te beperken tot de projectcollecties en diverse leesbevorderingsprojecten zoals de boekenkoffers, het Japans verteltheater.

De prentenboeken, de eerste leesboeken, de boeken voor technisch lezen en de verhalende boeken kunnen beter uitgezocht worden door degene die precies weet wat de interesses van de kinderen zijn.

 

Er zal worden onderzocht hoeveel tijd er zal zitten tussen de reservering en de bezorging van de materialen, en hoe er zo effectief en efficiënt mogelijk gebruik kan worden gemaakt van deze service.

 


Voorwaarden voor basisscholen voor ontvangen van subsidie in het kader van het project

 

·                 De basisscholen investeren drie keer het jaarlijkse budget a € 800 voor aanschaf van de boeken.  In totaal dus € 2400. Daarna is er onderhoudsbudget nodig van € 800 per jaar.

·                 De centrale schoolmediatheek en het GOA leveren medewerkers die de basisscholen ondersteunen o.a. bij het saneren en aanschaffen van materialen. Dit betreft een onderhoudscontract dat waarborgt dat de schoolmediatheek een kwalitatief goede voorziening blijft. Dit contract zal ingaan bij de start van het project op de school en doorlopen tot 4 jaar na de afronding van het project op de betreffende school. Daarna kunnen er individuele afspraken gemaakt worden tussen de schoolmediatheekdienst en de basisscholen.

·                 De basisscholen wijzen één of meer leerkrachten aan die de werkzaamheden coördineert en fungeert als contactpersoon / intermediair tussen het de directie, het team en de centrale schoolmediatheek.


Bijlage 1

Begroting en toelichting

 

 

Toelichting op de begroting

·                 De norm zoals beschreven op blz. 5 is ons uitgangspunt. Daarbij houden we rekening met de  aantallen boeken die de school zelf heeft en de boeken die ze bij de centrale schoolmediatheek kunnen lenen. Deze schattingen zijn gebaseerd op onze ervaringen en uitleencijfers. Het aantal boeken e.d. uit deze begroting is het aantal dat nieuw op de school moet worden aangeschaft.

Bijvoorbeeld:

Het aantal prentenboeken nieuw aan te schaffen:  50

Aannames:

-                 de basisscholen hebben gemiddeld 35 prentenboeken al in bezit;

-                 de overige 50 prentenboeken lenen de leerkrachten bij de centrale schoolmediatheek. Het totaal komt overeen met de beschrijving op blz. 5 nl. 135 prentenboeken.

-                 We gaan uit van een prijs per prentenboek € 12,50

 

Het aantal boeken aanvankelijk lezen en voortgezet technisch lezen, tien titels in tweevoud nieuw aan te schaffen: 180

Aannames

-         we gaan uit van een norm van 450 exemplaren, zie blz. 5

-                 De basisscholen hebben gemiddeld naar schatting 70 boeken;

-                 de overige 200 boeken kunnen de leerkrachten lenen bij de centrale schoolmediatheek;

-                 we gaan uit van een prijs per boek van € 9,10.

 

Het aantal nieuw aan te schaffen verhalende boeken: 106

Aannames

-                 we gaan uit van een norm van 350, zie blz. 5;

-                 de basisscholen hebben gemiddeld naar schatting 100 boeken in bezit;

-                 de overige 144 boeken kunnen de leerkrachten lenen bij de centrale schoolmediatheek;

-                 we gaan uit van een prijs per boek van € 12,50.

 

Het aantal nieuw aan te schaffen Informatieve boeken, incl. CD-rom: 140

Aannames:

-                 we gaan uit van een norm van 390, zie blz. 5;

-                 de basisscholen hebben gemiddeld naar schatting 50 boeken in bezit;

-                 de overige 200 boeken kunnen de leerkrachten lenen bij de centrale schoolmediatheek;

-                 we gaan uit van een prijs per boek van € 15

 

·                 De jaarlasten zijn gebaseerd op een saneringspercentage van 8% van de totale collectie. Dit wordt toegepast op het aantal boeken dat de basisscholen in bezit hebben (zowel de nieuw aan te schaffen als de aantallen die al in bezit zijn), dus exclusief de aantallen boeken die in het bezit zijn van de centrale schoolmediatheek.

Rekenvoorbeeld:

De basisscholen hebben 50 + 35 prentenboeken is bezit. 8% is 6,8 boeken maal de prijs van

€ 12,50 is € 85 aan jaarlasten.

 

·                 De eerste drie jaar zijn de jaarlasten onderdeel van de investeringskosten. Vanaf het vierde jaar zijn het kosten voor onderhoud en vervanging.

 

·                 Indien er geen dienstverlening zou zijn van de centrale schoolmediatheek aan de basisscholen zouden zij € 15.512 per school (zie blz. 5) moeten betalen om een schoolmediatheek te kunnen inrichten. Voor 41 basisscholen betekent dit € 635.992

 


Begroting project

 

 

Collectie schoolmediatheek

 

 

 

 

 

 

Investering

Jaarlasten*

Leesbibliotheek

 

 

 

Aantal

Euro

Euro

Prentenboeken

a € 12,50

 

 

 

50

           625

            85

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanvankelijk en technisch lezen:

 

 

180

        1.640

          182

per niveau (AVI 1- 9)10 titels per niveau in tweevoud

a € 9,10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verhalende boeken (incl. voorleesboeken): 

 

100

        1.250

          200

(groep 4-8) a € 12,50

 

 

 

 

 

 

 

Dichtbundels (2 per bouw)

a € 12,50

 

 

6

             75

            6

Subtotaal

 

 

 

 

 

        3.590

          473

 

Documentatiecentrum  

 

 

 

 

 

Boeken, incl.naslagwerken groep 1-8

A € 15

 

120

        1.800

          204

CD-Rom A € 8

 

 

 

 

20

           160

             12,80

Tijdschriften 3 abonnementen

 

 

 

 

          100

Subtotaal

 

 

 

 

 

        1.960

          316,8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subtotaal per basisschool

 

 

 

        5.550

          789,8

 

 

 

 

 

 

 

 

ICT

 

 

 

 

 

 

 

Geautomatiseerd catalogussysteem

 

 

500

 

Verbruiksmaterialen

 

 

 

 

350

            10

Instapcursus leerkrachten zoeken en vinden op internet

 

 

 

 (2,5 uur per school)

 

 

 

 

120

 

Subtotaal basisschool

 

 

 

 

           970

            10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemene kosten

 

 

 

 

 

 

Startbijeenkomst, onvoorzien

per school

 

           600

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal per school

 

 

 

 

        7.120

          800

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal 41 basisscholen

 

 

 

     291.920

      32.800

 

 

Waarvan

 

 

Leesbibliotheek

 

 

 

    

 

147.190

 

 

Documentatiecentrum

 

 

 

      80.360

 

 

ICT

 

 

 

 

      39.770

 

 

Algemene kosten

 

 

 

      24.600

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* NB. De jaarlasten zijn gebaseerd op het onderhoud van de totale collectie van de school. Bij de berekening van de jaarlasten (jaarlijkse kosten voor onderhoud = kosten voor de vervanging van 8% de totale collectie) is dus uitgegaan van het aantal oude én het aantal nieuwe materialen. (zie blz. 10, 2e punt).