Onderwerp
Volwasseneneducatie evaluatie
2002 (bijlage bij het jaarplan volwasseneneducatie 2004)
Resultaatverslag
volwasseneneducatie 2002
3 Behaalde resultaten in 2002.
5 Goed beheer van klantgegevens
6 Presentie, verzuim, uitstroom en uitval
6.1 Presentiegegevens Educatie
6.3 Uitstroom, doorstroom en uitval
6.4 Studieresultaten NT2 totaal
6.4.2 Toetsing/niveauverhoging NT2
6.5 Studieresultaten 2002 Nederlands als moedertaal NT1
7.1 Verrekening producturen 2002
8.2 Nederlands als moedertaal (NT1)
8.5.1 Alfabetisering Allochtonen
8.5.2 Educatie NT2 op KSE1 niveau
8.5.3 Educatie NT2 op KSE2 niveau
Dit evaluatieverslag is een
verantwoording van het gerealiseerde scholingsbeleid op het gebied van
volwasseneneducatie in het jaar 2002.
Als eerste worden de
belangrijkste punten uit het beleidsplan 2002 weergegeven, vervolgens wordt een
korte samenvatting gegeven van de resultaten. Dan wordt ingegaan op de
financiering van de volwasseneneducatie in 2002 en wordt iets gezegd over
verzuim en de randvoorwaarden voor VE.
Het grootste deel van dit
verslag bestaat uit een inhoudelijke evaluatie van alle in 2002 gerealiseerde
scholingen.
Bij het schrijven van de beleidsnota VE 2003 was al
duidelijk dat terug- dringen van het verzuim voor 2003 het belangrijkste
speerpunt voor VE zou worden. Over de resultaten van deze aanpak is de
commissie Werk en Inkomen apart geïnformeerd in het najaar van 2003.
In de
beleidsnota volwasseneneducatie 20022002 is over educatie het
volgende geschreven:
Volwasseneneducatie
(VE) betekent letterlijk scholing voor volwassenen. In principe kan iedereen
gebruik maken van deze vorm van educatie.
De gemeente
Delft heeft er voor gekozen om VE als instrument in te zetten voor die groep
van volwassenen (mensen vanaf 18 jaar) die op dit moment geen werk hebben, en
voor werkenden vanaf 18 jaar met een zwakke positie op de arbeidsmarkt. Mensen
die onder deze omschrijving vallen kunnen gebruik maken van gesubsidieerde VE.
De
hoofddoelstelling van VE is dan ook:
Het
realiseren van maatschappelijke participatie en/of arbeidsactivering via het
optimaal inzetten van educatie voor inwoners van Delft die op dit mo- ment geen
werk hebben of een zwakke positie op de arbeidsmarkt hebben.
Voor 2002
zijn een aantal doelgroepen benoemd. Hieronder volgt op basis van het
daadwerkelijk aantal deelnemers, een verdeling over de verschillende
doelgroepen.
Doelgroepen |
In procenten |
Nieuwkomers
WIN vanaf 24 jaar WIN
jongeren tot 24 jaar |
14 % 2 % |
Ex-WIN |
6 % |
Oudkomers
zonder uitkering |
25 % |
Oudkomers
met een uitkering |
9 % |
Jongeren
zonder startkwalificatie: - zonder VO einddiploma van 18 t/m 22 jaar - risicojongeren van 18 t/m 22 jaar - alleenstaande minderjarige asielzoekers -
AMA’s |
10 % 3% 3% 4% |
Burgers met
een reintegratietraject fase 2/3 |
11 % |
Burgers
fase 4 met een uitkering |
6 % |
Werkenden
in een gesubsidieerde baan I/D of WIW |
10 % |
Overige
deelnemers |
7 % |
Totaal |
100 % |
In 2002 zijn volgens de
peildata in mei en december 2347 deelnemers- plaatsen -1689 educatie en 658 PLC
- in VE gerealiseerd. Een gespecifi ceerd overzicht is als bijlage 1
toegevoegd.
VE maakt in veel gevallen
onderdeel uit van een integraal traject, dat meerdere onderdelen heeft. Het
aantal deelnemersplaatsen is daarom hoger dan het aantal deelnemers. Het totale
traject is gericht op werk of maatschappelijke activering, waarbij er na VE
intensieve bemiddeling volgt naar de arbeidsmarkt of begeleiding naar
maatschappelijke participatie.
In totaal volgden 1453
deelnemers – 1166 Educatie en 287 PLC – 2347 trajectonderdelen.
Hieronder volgt een tabel met
de aantallen deelnemers over de verschillende trajectonderdelen c.q. deelnemersplaatsen.
Naam traject en aantal deelnemersplaatsen |
Kern dln |
Extra delen |
Naam traject en aantal
deelnemersplaatsen |
Kerndln |
Ex tra |
VAVO
NT1- Ned. als moedertaal - Elementair rekenen - Digitale vaardigheden NT2 Alfabetisering NT2-laag : KSE1 - budgetteren - logopedie NT2-laag : KSE 2 - Extra Modulen - Taalstage NT2-hoog: KSE 3 -
EDO-doorstroommodulen NT2-hoog: KSE 4 -
EDO-doorstroommodulen - werkstage
|
54 57 10 20 109 70 231 341 268 |
10 8 116 15 216 115 40 |
PraktijkLeerCentrum - Praktijkorientatie
onder- - Praktijkorientatie
overig/ - Praktijkfunctietrainingen fase 4 - Activering fase 4 - Training on the job Totaal |
1166 57 113 117 287 1453 |
520 371 371 891 |
Het grootste deel van VE
bestaat uit modulen Nederlands voor anders- taligen (NT2 ). VE bevat tevens
modulen alfabetisering voor Nederlanders, rekenen, digitale vaardigheden en
praktijkfunctietrainingen.
VE is gericht op de volgende
uitstroomdoelen:
Een aantal deelnemers aan VE
heeft kinderen waarvoor opvang nodig is. Is de kinderopvang niet goed geregeld,
dan leidt dit tot uitval bij scholing.
Inmiddels kunnen alle kinderen van ouders die Volwasseneneducatie volgen
en voor wie kinderopvang nodig is geplaatst worden in de reguliere
kinderopvang.
Om communicatieproblemen te
voorkomen tussen Octopus en de moeders vooral in de overdracht van huisregels,
de procedure van kennismaking en gewenning en het hanteren van de regels bij de
absentie is vanaf september 2002 een module kinderopvang ontwikkeld die aan
deelnemers van VE aangeboden wordt. In deze module komen alle aspecten van
kinderopvang aan de orde, inclusief het
aanvragen van bijzondere bijstand. Het blijkt echter lastig deelnemers voor
deze module te motiveren. In 2002 zijn in totaal 4 deelnemers met de module
gestart. Zij zijn voortijdig met de module gestopt, omdat het volgen van de
module hun doorstroomprogramma in de weg stond. Besloten is geen module
kinderopvang meer te starten, maar een mogelijk initiatief bij Octopus te
laten.
Registratie van voortgang,
resultaten,verzuim en uitval zijn een belangrijke voorwaarde om de
effectiviteit van educatieve trajecten te kunnen inzichtelijk te kunnen maken,
en de individuele deelnemer te kunnen volgen.
Begin 2003 is een sterk
verbeterd systeem geïmplementeerd. De resultaten met dit systeem zullen
zichtbaar zijn in het resultaatverslag 2003.
Hierna volgt een tabel met
een specificatie van de presentiepercentages.
|
KSE 4 |
KSE 3 |
KSE 2 |
KSE 1 |
Alfa |
NT1 |
Rek |
Info |
|
74% |
74% |
81% |
71% |
91% |
75% |
||||
70% |
80% |
73% |
75% |
|
72% |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gemiddeld |
70% |
68% |
69% |
77% |
74% |
78% |
71% |
91% |
73% |
Een
belangrijk punt van zorg is het hoge verzuimpercentage. Ten opzichte van 2001
(27%) is het verzuim gelijk gebleven (27%). Zie tabel 6.2.1 en tabel 6.2.2 voor nadere specificatie.
Het
verzuim valt onder te verdelen in drie hoofdoorzaken:
Door
flexibele instroom en modulering treden tussentijdse rooster- wijzigingen op.
Roosterwijzigingen brengen vaak extra verzuim met zich mee, doordat mensen tijd
nodig hebben in hun thuissituatie wijzigingen aan te brengen. Inmiddels zijn
zoveel mogelijk standaard roosters ingevoerd voor deelnemers en personeel.
Het concentreren van
scholing zoveel mogelijk op één locatie is daarom een belangrijk aandachtspunt.
E.e.a. zal naar verwachting in 2005 gerealiseerd zijn.
|
|
2001
27 % |
Vavo Nederlands als moedertaal Elementair rekenen NT2 - Alfabetisering NT2-laag -
KSE niveau 1 -
KSE niveau 2 NT2-hoog -
KSE niveau 3 -
KSE niveau 4 en zeer
hoog Gemiddeld totaal |
27
22
29
26
23
31
32
30 27 |
Deze evaluatie en de resultaten zijn gebaseerd op
gegevens van de school. Als VE onderdeel van een traject is, kent de school
niet de resultaten van het totale traject.
In 2002 zijn de volgende aantallen uitgestroomd,
doorgestroomd c.q. uitgevallen, te weten:
-
42
deelnemers -32 educatie + 10 plc- uitstroom naar werk;
-
41 deelnemers -35 educatie + 6 plc -
doorstroom vervolgopleiding;
-
175 deelnemers
doorstroom binnen het eigen college;
- 287 deelnemers (266 deelnemers + 21 plc)
tussentijdse uitval;
-
82 deelnemers zijn voortijdig gestopt om onduidelijke redenen.
Hieronder volgt een specificatie, uitgesplitst in een
tabel Educatie, inclusief Nieuwkomers, een tabel Praktijkleercentrum – PLC - en
een tabel praktijkfunctietrainingen, die onderdeel zijn van het aanbod PLC.
Tabel
6.3.1.Uitstroom en uitval Educatie, inclusief Nieuwkomers
Uitstroom
reden aantal |
Tussentijdse
uitval + reden + aantal |
Einde opleiding/certificaat
96 Vervolgopleiding 35 Einde cursusjaar 79 Werk 32 Onduidelijk 82 Totaal 324 |
Verzuim/onvoldoende resultaat
108 Kinderopvang 7 Komt afspraken niet na 7 Ontevreden over niveau cursus 3 Gezondheid/zwangerschap 50 Persoonlijke omstandigheden 32 Verhuizing 58 Totaal
266 |
Doorstroom binnen eigen college
175 |
|
Tabel 6.3.2 Uitstroom en uitval Praktijkleercentrum
Uitstroom PLC over totaal aantal deelnemersplaatsen |
Aantal bezette plaatsen |
Voltooid/ geslaagd |
Uitval |
287
|
74% |
8% |
|
Praktijkfunctietraining
fase 4 Training on the
job -WIW of I/D banen Rotonde/Actief buitenshuis -Activering fase 4 dlnmers |
57 117 113 |
78% 88% 55% |
12% 1% 12% |
Uitstroom Praktijkfunctietrainingen
De 57 deelnemers Praktijkfunctietrainingen uit de
vorige tabel maken deel uit van het cluster Praktijkorientatie KSE. In totaal
zijn er 69 deelnemers- plaatsen gerealiseerd, waarvan 57 plaatsen voor
Praktijkfunctietrainingen.
Uitstroomrichting + aant.deelnemers |
Totaal aantal deelnemers 57 Totaal uitstroom 31 = 54% |
Deelnemers van het traject KSE 1,2,3 en 4 doen
landelijk erkende toetsen op de 4 deelvaardigheden, spreken, luisteren,
schrijven en lezen. Bij een voldoende scoren op drie deelvaardigheden is een
niveauverhoging gehaald. Een deelnemer kan maximaal twee keer zakken voor een
niveautoets binnen één traject.
De meeste groepen worden getoetst in juli en december.
Aan de toetsronde vóór de zomervakantie doet iedereen mee.
In 2002 gold nog de regel dat deelnemers die minder
dan 80% aanwezig zijn geweest in
principe niet mee mochten doen aan de toetsronde. Voor de school was dat de
enige sanctiemogelijkheid bij optredend verzuim. Vanaf december 2002 blijven
eenmaal behaalde deelvaardigheden staan. Voor 2002 is in de tabel aangegeven
hoeveel deelnemers minder dan 3 verhogingen hebben behaald op deelvaardigheden.
Voor het traject KSE 1 worden voortgangstoetsen
gebruikt die de volgende tussenniveaus meten: beginner, op weg naar 1, op weg
naar 2. Deze scores zijn niet in de tabel opgenomen.
Voor de alfabetiseringscursussen NT2 worden
leerstofafhankelijke toetsen gebruikt om de vorderingen tussen niveau 0 en 1 te
meten aan de hand van de volgende niveau-indeling: beginner, op weg naar niveau
1 alfabetisering, niveau 1 alfabetisering, op weg naar niveau 2 alfabetisering,
doorstroom naar reguliere trajecten. Deze scores zijn niet in de tabel
opgenomen. Samen met de vorderingen in de klas wordt het vervolgniveau bepaald.
Aantal deelnemers voor toetsing/niveauverhoging NT2
Totaal: 1019 -
100 %
Aantal hele niveauverhogingen:
557 - 55 %
Aantal deelverhogingen
: 316 -
31 %
Aantal niet getoetst
: 143 -
14 %
Aantal deelnemers: aantal geexamineerden: aantal geslaagden
Juli 100
% 71 % 68 %
December 100 % 89 % 65 %
Gemiddeld 100 % 80 % 67 %
* Aantal geslaagden per
niveau (toetsresultaat , maart, juli, december)
Niveau
Aantal geslaagd Niveau
Aantal geslaagd
Van 0 naar 1 180 Van
1 naar 2 192
Van 2 naar 3 151 Van 3 naar 4 34
Staatsexamen I - ---
Totaal 557
*De uitslag
van de staatsexamens wordt persoonlijk naar de deelnemers gestuurd. Er is
daarom geen beeld te geven van de totale uitslag.
De 52 Nt1 deelnemers zijn getoetst met een landelijk
erkende toets. Hieronder volgen de resultaten.
Specificatie in niveaus |
Niveau 1 |
Niveau 2 |
Niveau 3 |
Totaal |
Aantal deelnemers Aantal getoetsten Toets gehaald |
22 22 17 |
18 10 8 |
12 12 10 |
52 44 35 |
In de jaarlijkse productovereenkomst worden afspraken
gemaakt over te realiseren en te financieren producturen. Vervolgens vindt
jaarlijks een verrekening plaats tussen de geplande en gerealiseerde
producturen. Deze verrekening gebeurt op basis van in de kwartaalverslagen, het
jaarverslag en extra toelichtingen aangegeven argumenten door Mondriaan over
af- wijkingen ten opzichte van de planning. Over 2002 brengt de Gemeente bij
Mondriaan in totaal in mindering op de productovereenkomst een bedrag van €
15.066,46 als gevolg van niet gerealiseerde uren.
De financiering van de scholing bij de Mondriaan
Onderwijsgroep gebeurt
door een totaalbedrag, dat is samengesteld uit diverse
financieringsstromen
en beleidsterreinen.
De afspraken voor het aantal te realiseren producturen
waren gebaseerd op een kostprijs van E
118,14 per klokuur. Door de jaarlijkse rijksindexering als gevolg van
salarisverhogingen in het onderwijs werd de kostprijs € 121,52.
Hieronder
volgt een beschrijving en een samenvatting van de resultaten van de
verschillende opleidingen.
Jong-volwassenen
onder de 23 jaar zonder startkwalificatie uit Delft kunnen uitsluitend aan
gesubsidieerde VAVO-opleidingen deelnemen als zij via het RMC vouchers hebben.
VAVO wordt door het Stadscollege voor Educatie in Den Haag verzorgd.
Van de 54 deelnemers hebben er 29 hun diploma
behaald, 18 zijn geslaagd voor de deelcertificaten, die ze wilden behalen. De
overige 7 deelnemers volgen een 2-jarige opleiding. Zij nemen pas in 2003 deel
aan het examen.
Tabel
Aantal
vakken |
niveau |
deelnemers |
diploma’s |
certificaten |
Mavo 37 |
4 |
13 |
9 |
3 |
Havo 51 |
5 |
22 |
10 |
8 |
Vwo 19 |
6 |
19 |
10 |
7 |
Totaal 107 |
|
54 |
29 |
18 |
Deze
cursus is bedoeld voor laagopgeleide autochtonen, die de Nederlandse taal
onvoldoende beheersen en problemen hebben met lezen en schrijven. In juni is
getoetst met een landelijk erkende toets.
De
cursus heeft 3 niveaus.
Aantal
deelnemers 57 Aantal
getoetsten 44 Toets
gehaald 35 80% |
Eindniveau
bereikt 5 dln Verzuimpercentage 22% |
Specificatie
in niveaus |
Niveau
1 |
Niveau
2 |
Niveau
3 |
Totaal |
Aantal
deelnemers Aantal
getoetsten Toets
gehaald |
23 22 17 |
21 10 8 |
13 12 10 |
57 44 35 |
De aanmelding van deelnemers stabiliseert. Van de
eerder veronderstelde toename aan deelnemers door een intensievere benadering
van het fase 4 bestand is vooralsnog niets te merken. In 2004 zal in regionaal
verband extra aandacht aan deze doelgroep worden geschonken.
Deze cursus is bedoeld voor autochtonen en allochtonen die:
-
voldoende aanspreekbaar
zijn om rekenonderwijs te volgen
-
problemen hebben met
rekenen in dagelijkse situaties
-
een vervolgopleiding
(willen gaan) volgen
-
aan het werk willen
of al een baan hebben waarbij rekenen
nodig is
Deelnemers werken individueel
aan vaardigheden op niveau 1 tot 3.
De deelnemers zijn verdeeld
over een daggroep en een avondgroep Vorderingen worden soms niet over het hele
vakgebied getoetst. Deelnemers worden eenmalig in juli getoetst.
Aantal
deelnemers 10 Aantal
getoetsten 9 Toets
gehaald 7 75% |
Verzuimpercentage 29% |
Een
cursus voor allochtonen en autochtonen die beginners zijn op computergebied, en
daar verandering in willen brengen om kansen op opleiding en/of beroep te
vergroten. Deelnemers maken kennis met de computer en leren een aantal
elementaire handelingen met betrekking tot Windows, Word en Internetgebruik. De
cursus is 2.5 uur per week. Er vindt een eindtoetsing plaats en op grond van
aanwezigheid krijgt de deelnemer een certificaat.
Aantal
deelnemers 20 Aantal
getoetsten 18 Toets
gehaald 18 100% |
Verzuimpercentage 9 % |
De deelnemers zijn erg
tevreden over het programma. Men kiest
bewust voor een korte cursus digitale vaardigheden. Een korte cursus is
overzichte- lijk en werkt positief.
Bij
de evaluatie van de cursus wordt vaak aangegeven dat de deelnemers een vervolg
wensen. In september 2002 is een vervolgcursus gestart waarin vooral aandacht
wordt besteed aan het zoeken naar informatie via Internet en het leren E-mailen.
In de
met het ROC afgesloten scholingsovereenkomst 2002 is Educatie in het kader van de WEB en de WIN geregeld.
Deelnemers worden in
trajecten worden geplaatst, gerelateerd aan het haal- bare niveau, haalbaar
studietempo etc.
De
trajecten zijn modulair van opbouw. Deelnemers blijven – uitgezonderd
incidentele gevallen - van begin tot eind in dezelfde groep. Voordelen hiervan
zijn onder andere een grotere homogeniteit van de groep, en de mogelijkheid
zoveel mogelijk hetzelfde rooster aan te houden, waardoor betere afspraken te
maken zijn met bijvoorbeeld kinderopvang.
Per traject is een docent
aangesteld om het programma onderwijs inhoude- lijk te optimaliseren. Docenten
worden geschoold op het bevorderen van een zelfstandig leerproces bij de
deelnemers.
Een verlengde intake van 3
weken bij de start bepaalt het definitieve traject.
De NT2 opleidingen worden ingedeeld in de hierna uitgebreider
beschreven niveaus: Alfabetisering Allochtonen, NT-2 laag (KSE 1 en 2),
NT2-hoog (KSE 3 en 4). Het aanbod is zowel overdag als ’s avonds.
[Resultaten NT2 totaal]
In 2002 hebben in totaal 1019
deelnemers een scholing NT2 gevolgd, waarvan 233 nieuwkomers.
Oudkomers
en nieuwkomers, die niet hebben leren lezen en schrijven in hun eigen taal –
analfabeten -, of in een ander schrift dan het Latijnse – andersalfabeten -,
leren lezen en schrijven in de Nederlandse taal.
Er
zijn aparte cursussen analfabeten en andersalfabeten.
De cursus is laagdrempelig
door een extra locatie in Pijnacker te gebruiken, en door aan te sluiten op de
lestijden van basisscholen.
De duur van de cursus is 7.5
uur per week overdag en 5 uur per week ’s avonds en omvat in totaal 3
studiejaren, met maximaal 9 modulen van 13 weken.
Doorstroom
naar een regulier vervolgtraject is mogelijk bij gebleken geschiktheid en
voldoende behaald niveau.
Doel
is in eerste instantie redzaamheid in de Nederlandse maatschappij op het
terrein van gezondheidszorg, geldzaken, huisvesting en opvoeding.
Aantal
deelnemers 109 Aantal
getoetsten 80 Toets
gehaald 48 60% |
Verzuimpercentage 26 % |
Het
gaat om een integraal educatief traject NT2, gericht op sociale redzaamheid en
sociale activering. De deelnemer leert voldoende taal en rekenvaardigheid om
zich te redden in de thuissituatie, bij maatschappelijke voorzieningen en in
leersituaties. De dagcursus bestaat uit modulen taalverwerving met daarin
rekenen, budgetteren, kennis van de
wereld en het kennismaken met maatschappelijke voorzieningen,
sleutelvaardigheden, digitale vaardigheden, en orientatie op vervolgmogelijkheden.
Aantal
deelnemers 70 Aantal
getoetsten 50 Toets
gehaald 39 78% |
Verzuimpercentage 23% |
Dit betreft een integraal
traject gericht op professionele redzaamheid met veel aandacht voor sociale
redzaamheid, en activering aan de start en later in het traject educatieve
redzaamheid.
Het traject is geschikt voor
deelnemers met minimaal 4-5 jaar basisonder- wijs en maximaal 2-3 jaar
voortgezet onderwijs of een vergelijkbaar niveau.
Naast de aangeboden modulen
als vermeld bij het KSE1 niveau is er praktijkoriëntatie op het
PraktijkLeerCentrum, met daarin kennismaken met verschillende
beroepsrichtingen, en Nederlandse taal
op de werkvloer
Nieuwkomers
krijgen hiernaast een inburgeringsprogramma aangeboden dat hen voorbereidt op
de profieltoets.
Deelnemers die het KSE 2
traject volgen stromen uit met het niveau op weg naar 2 of niveau 2. Het
intensieve dagtraject bestaat uit 5 tot 6 modulen van 13 weken bij 15 uur per
week (studielast maximaal 1040 uur in 2 jaar). Het avondtraject kent 6 modulen
van 20 weken bij 5 uur per week (studielast 600 uur in 3 jaar). Het is mogelijk
om een, minder intensief, avondtraject te volgen, wanneer de deelnemer overdag
bijvoorbeeld via het werk veel taal aangeboden krijgt.
Verzuimpercentage 30 % |
Het verzuimpercentage was 30
%. Dit was een jaar eerder 27 %.
Vóór
de zomervakantie is niet elke groep getoetst, de groepen die nog maar net
gestart zijn, zijn niet getoetst.
Het gaat hier om een intensief traject voor allochtonen met een opleiding in het land van
herkomst op het niveau Havo/Vwo, mbo,
hbo of universiteit voor deelnemers met een normaal of hoog leertempo. Het doel
is professionele redzaamheid; het is een toeleiding naar de arbeidsmarkt en het
beroepsonderwijs (KSB 2, KSB 3, hoger onderwijs). Verder is het gericht op het
ontwikkelen van voldoende taalvaardigheid om werk te kunnen behouden.
De deelnemers kunnen zich voorbereiden op het
Staatsexamen I in het KSE 3 traject of Staatsexamen II in het KSE 4 traject.
Deelnemers werken met een multimediale methode en werken in klassikaal verband.
Hiernaast volgen de deelnemers een facultatief pakket
additionele vakken gericht op arbeidsmarkt of vervolgopleiding, het zgn. EDO
(Educatieve doorstroom) pakket. Ook is een werkstage op KSE 4 niveau van enkele
maanden mogelijk. Hieronder volgt per
niveau een specificatie:
De dagtrajecten zijn
intensieve trajecten van 5 tot 6 modulen van 13 weken. De deelnemers kunnen in
3 (tot 4) modulen van 15 uur per week niveau 2 halen. De nieuwkomers volgen
naast het taalprogramma een inburgerings- programma dat voorbereid op de profieltoets.
De laatste 2 modulen van
12 uur per week werken de deelnemers toe naar niveau 3, en worden de deelnemers
door een additioneel vakkenpakket voorbereid op arbeidsmarkt of vervolgopleiding.
Dit pakket (EDO Educatieve doorstroom) is facultatief.
Een
examentraining gedurende 3 uur per week is mogelijk als de deelnemer zich wil
voorbereiden op het staatsexamen NT2 I
Voor
de avondcursus van niveau 0 tot en met niveau 3 volgen de deelnemers 3 tot 4
modulen van 20 lesweken bij 7,5 uur les per week.
Aantal
deelnemers 341 Aantal
getoetsten 230 Toets
gehaald 166 72% |
Verzuimpercentage 32 % |
Een
intensief traject gericht op doorstroming op een hoog niveau. De dagtrajecten
bestaan uit 5 tot 6 modulen van 13 weken bij 15 uur per week. De deelnemers
kunnen in 3 modulen van 13 weken niveau 2 halen, in de volgende 13 weken halen
ze niveau 3 en in de vijfde module niveau 4.
Deelnemers
kunnen tijdens of na de opleiding een werkstage van enkele maanden doen. Naast
NT2 krijgen de deelnemers les in Nederlandkunde.
Voor
de avondcursus van niveau 0 tot en met niveau 4 volgen de deelnemers 4 modulen
van 20 lesweken bij 7,5 uur les per week.
Er is een beperkte vraag (6 deelnemers in 2002) naar
zeer intensieve trajecten voor zeer hoog opgeleiden. Het regiocollege kan deze
vorm van onderwijs, gezien de beperkte omvang van de doelgroep, niet zelf
bieden. Daarom is voor het kalenderjaar 2002 met het regiocollege afgesproken dat zij deze scholing inkoopt bij een andere organisatie.
Aantal
deelnemers 268 Aantal
getoetsten 186 Toets
gehaald 140 75% |
Verzuimpercentage 30 % Uitstroom
aantallen -
naar werk 32 -
naar
vervolgopleiding 35 |
Als extra ondersteuning kan de deelnemer modulen
spreken en lezen volgen. Het eindresultaat wordt getoetst in de reguliere
groep. Spelling en/of grammatica maken deel uit van deze modulen.
[Intensiteit
uitvoering]
lees- en
spreekvaardigheid: 1½ uur per
week
spelling/grammatica: ¾
uur per week
De modules
“Spreken” worden goed bezocht. Voor de andere modules is wisselende
belangstelling. Mensen, die ’s avonds een module volgen en overdag werken
ervaren dit als zeer zwaar en haken af.
Na 2002 wordt
bekeken of de modulen gevolgd kunnen worden als deel- vaardigheid waarvoor de
deelnemer niet geslaagd is. Dan hoeft de deelnemer niet het hele (intensieve)
taalprogramma te volgen.
Deelnemers
worden getoetst in het hoofdtraject. Over het verband tussen toetsresultaat en
deelname aan een module zijn geen gegevens bekend.
Deelnemers
van de Nt2 opleidingen kunnen een taal- , of een werkstage volgen.
De stage
duurt maximaal 3 maanden en maximaal 3 dagdelen per week.
Om een
taalstage tot een succes te maken is het van belang, dat de stage op maat wordt
gezocht dat deelnemers voldoen aan de volgende criteria:
Aantal
geplaatste stagiaires 15 Aantal
stagiaires in bemiddeling 4 |
Aantal niet
geplaatste stagiaires 4 |
Verdeling
naar doelgroep Nieuwkomer 5 Activering 4 Zelfmelder 3 Kliq 3 |
Totaal deelnemers
15 KSE 1 2 KSE 2 7 KSE 3 2 Avond 4 |
Deelnemers
van KSE 3 en 4 vanaf niveau 4, die hun beroepsopleiding hebben afgerond en/of
werkervaring hebben kunnen een werkstage gaan doen. Dit zijn meestal wat oudere
deelnemers.
Enkele jonge
deelnemers doen een werkstage in afwachting van deelname aan een
beroepsopleiding.
Totaal
deelnemers 40 Geslaagde stages 20 Doorstroom opleiding 8 Doorstroom werk 5 Nog in bemiddeling 3 |
Verdeling
volgens opleidingsniveau Universitair
in eigen land 9 HBO in
eigen land 12 MBO in
eigen land 18 Voortgezet
onderwijs 1 |
In 2002 hebben 287 deelnemers aan verschillende
cursussen deelgenomen
Het PraktijkLeerCentrum is opgezet als praktijkgericht
en laagdrempelig scholingsinstrument. Enerzijds is het PLC gericht op
Praktijkfunctietrai ningen, met als doel het instromen van deelnemers op de arbeidsmarkt, of het doorstromen naar
beroepsgericht onderwijs op een hoger niveau.
Daarnaast
zijn de activiteiten in toenemende mate gericht op praktijkoriënta- tie,
praktijktaal voor AMA’s en jonge nieuwkomers, en cursussen in het kader van
Sociale Activering. Uitgangspunt is, de deelnemer zoveel mogelijk een product
op maat te bieden
In overleg
tussen het bureau Activering en ROC Mondriaan zijn in 2002 ten behoeve van
Sociale activering voor fase 4 deelnemers en oudkomers de modules Rotonde
ontwikkeld. Het gaat hierbij om een aanbod voor deel- nemers die in de
reguliere VE aan hun leerplafond zitten.
De modules Rotonde zijn daarom gebaseerd op korte, overzichtelijke
thema’s van 13 weken per thema, met daarin een combinatie van praktische
activiteiten c.q. situaties en spreekvaardigheid.
Kernopgave
voor de deelnemer is uit de inactiviteit te komen en het dage- lijks leven zo
organiseren, dat hij/zij kan en wil komen.
Er zijn 9
modulen ontwikkeld, waaraan 128 personen hebben deelgenomen.
55 % heeft
een module voltooid en is geslaagd, en 12 % is voortijdig uitgevallen.
In het
overzicht hieronder volgt een specificatie van de PLC-cursussen, inclusief de
modules Rotonde.
Aanbod activering fase 4 |
verdeeld als volgt: |
Aantal
bezette deeln.plaatsen 287 Cursus voltooid en
geslaagd 74% |
Verzuimpercentage 8% |
|
|
Rotonde Actief buitenshuis Creatief klussen Contact in Delft Sport Kom op verhaal |
Gezondheid & Ziekte Kennismaken m.d. computer Textiele werkvormen Persoonlijk ontw.plan |
Aantal
bezette deeln.plaatsen 113 |
|
Cursus
voltooid en geslaagd 55% |
Verzuimpercentage 12% |
Praktijkfunctietraining -horeca -techniek -detail Kijk op de praktijk |
-bouw -verzorging -kinderverzorging |
Aantal
bezette deeln.plaatsen 57 Cursus
voltooid en geslaagd 78% |
Verzuimpercentage 12% |
|
|
Aanbod
voor mensen met een WIW Welkom in de WIW Hygiene code Sociale hygiëne Kennismakenm.d. computer |
of ID baan: “Training on the job” Computer v. gevorderderden Handyman/metselen Nederlands op de werkvloer |
Aantal
bezette deeln.plaatsen 117 Aantal geslaagden 88% |
Verzuimpercentage 1% |
|
|
Praktijkorientatie deelnemers NT2- - Oriëntatieprogramma - Assessment
|
KSE - Digitale vaardigheden - Budgetteren |
Aantal bezette deel.plaatsen 371 Aantal
geslaagden |
Verzuimpercentage |