Datum

25-01-‘04

Ons Kenmerk

403289

Opsteller

J.Dekker

Bijlagen

0        

Onderwerp

Volwasseneneducatie evaluatie 2002 (bijlage bij het jaarplan volwasseneneducatie 2004)

 

 

Resultaatverslag volwasseneneducatie 2002


 

1       Inleiding. 4

2       Terugblik op 2002. 4

2.1         Algemeen. 4

2.2         Doelgroepen. 4

3       Behaalde resultaten in 2002. 5

4       Randvoorwaarde. 6

5       Goed beheer van klantgegevens. 6

6       Presentie, verzuim, uitstroom en uitval 6

6.1         Presentiegegevens Educatie. 6

6.2         Verzuim.. 6

6.3         Uitstroom, doorstroom en uitval 7

6.4         Studieresultaten NT2 totaal 8

6.4.1          Toetsing. 8

6.4.2          Toetsing/niveauverhoging NT2. 9

6.5         Studieresultaten 2002 Nederlands als moedertaal NT1. 9

7       Financien. 9

7.1         Verrekening producturen 2002. 9

8       Verslag opleidingen. 10

8.1         VAVO.. 10

8.2         Nederlands als moedertaal (NT1) 10

8.3         Elementair rekenen. 11

8.4         Digitale vaardigheden. 11

8.5         Nt2. 11

8.5.1          Alfabetisering Allochtonen. 12

8.5.2          Educatie NT2 op KSE1 niveau. 12

8.5.3          Educatie NT2 op KSE2 niveau. 12

8.5.4          NT2-hoog (KSE 3 en 4). 13

8.6         Modulen NT2. 14

8.7         Stages. 14

8.7.1          Taalstage. 15

8.7.2          Werkstage. 15

8.8         PraktijkLeerCentrum.. 15

8.8.1          Rotonde. 15

 


1           Inleiding

Dit evaluatieverslag is een verantwoording van het gerealiseerde scholingsbeleid op het gebied van volwasseneneducatie in het jaar 2002.

Als eerste worden de belangrijkste punten uit het beleidsplan 2002 weergegeven, vervolgens wordt een korte samenvatting gegeven van de resultaten. Dan wordt ingegaan op de financiering van de volwasseneneducatie in 2002 en wordt iets gezegd over verzuim en de randvoorwaarden voor VE.

Het grootste deel van dit verslag bestaat uit een inhoudelijke evaluatie van alle in 2002 gerealiseerde scholingen.

Bij het schrijven van de beleidsnota VE 2003 was al duidelijk dat terug- dringen van het verzuim voor 2003 het belangrijkste speerpunt voor VE zou worden. Over de resultaten van deze aanpak is de commissie Werk en Inkomen apart geïnformeerd in het najaar van 2003.

2           Terugblik op 2002

2.1          Algemeen

In de beleidsnota volwasseneneducatie 20022002 is over educatie het volgende geschreven:

Volwasseneneducatie (VE) betekent letterlijk scholing voor volwassenen. In principe kan iedereen gebruik maken van deze vorm van educatie.

De gemeente Delft heeft er voor gekozen om VE als instrument in te zetten voor die groep van volwassenen (mensen vanaf 18 jaar) die op dit moment geen werk hebben, en voor werkenden vanaf 18 jaar met een zwakke positie op de arbeidsmarkt. Mensen die onder deze omschrijving vallen kunnen gebruik maken van gesubsidieerde VE.

 

De hoofddoelstelling van VE is dan ook:

Het realiseren van maatschappelijke participatie en/of arbeidsactivering via het optimaal inzetten van educatie voor inwoners van Delft die op dit mo- ment geen werk hebben of een zwakke positie op de arbeidsmarkt hebben.

 

2.2          Doelgroepen

Voor 2002 zijn een aantal doelgroepen benoemd. Hieronder volgt op basis van het daadwerkelijk aantal deelnemers, een verdeling over de verschillende doelgroepen.

 

Doelgroepen

    In procenten

Nieuwkomers WIN vanaf 24 jaar

WIN jongeren tot 24 jaar

           14 %

             2 %

Ex-WIN

             6 %

Oudkomers zonder uitkering

           25 %

Oudkomers met een uitkering

             9 %

Jongeren zonder startkwalificatie:

-   zonder VO einddiploma van 18 t/m 22 jaar

-   risicojongeren van 18 t/m 22 jaar

-   alleenstaande minderjarige asielzoekers - AMA’s

           10 %

 3%

 3%

 4%

Burgers met een reintegratietraject fase 2/3

           11 %

Burgers fase 4 met een uitkering

             6 %

Werkenden in een gesubsidieerde baan I/D of WIW

           10 %

Overige deelnemers

             7 %

Totaal

          100 %

 

3           Behaalde resultaten in 2002.

In 2002 zijn volgens de peildata in mei en december 2347 deelnemers- plaatsen -1689 educatie en 658 PLC - in VE gerealiseerd. Een gespecifi ceerd overzicht is als bijlage 1 toegevoegd.

VE maakt in veel gevallen onderdeel uit van een integraal traject, dat meerdere onderdelen heeft. Het aantal deelnemersplaatsen is daarom hoger dan het aantal deelnemers. Het totale traject is gericht op werk of maatschappelijke activering, waarbij er na VE intensieve bemiddeling volgt naar de arbeidsmarkt of begeleiding naar maatschappelijke participatie. 

In totaal volgden 1453 deelnemers – 1166 Educatie en 287 PLC – 2347 trajectonderdelen.

Hieronder volgt een tabel met de aantallen deelnemers over de verschillende trajectonderdelen c.q. deelnemersplaatsen.

 

Naam traject  en aantal deelnemersplaatsen                   

Kern

dln

Extra

delen

Naam traject en aantal deelnemersplaatsen 

Kerndln

Ex

tra

VAVO                                              NT1- Ned. als moedertaal

-  Elementair rekenen                     

-  Digitale vaardigheden                 

 

NT2 Alfabetisering                         

NT2-laag : KSE1

-  budgetteren

-  logopedie                          

NT2-laag : KSE 2

-  Extra Modulen                            

-  Taalstage                                         

NT2-hoog: KSE 3

- EDO-doorstroommodulen                         

NT2-hoog: KSE 4

- EDO-doorstroommodulen               

-  werkstage                                                                             

   54

   57

   10 

   20

 

 

 109

   70

 

 

 231

 

 

 341

 

 268

 

  

    

 

 

  

 

 

  10

    8

 

 116

   15

 

 216

 

 115

   40

Techn.Universiteit

 

Subtotaal Educatie         

 

PraktijkLeerCentrum

 

- Praktijkorientatie onder- 

  deel  KSE 1 t/m 3

- Praktijkorientatie overig/

- Praktijkfunctietrainingen

  fase 4    

- Activering fase 4           

- Training on the job

 

Subtotaal PLC                    

 

Totaal                           

     6

 

1166

 

 

 

  

 

  

   57

 

 113

 117

 

 287

 

1453

 

 

520

 

 

 

 

371

 

 

 

 

 

 

371

 

891 

 

Het grootste deel van VE bestaat uit modulen Nederlands voor anders- taligen (NT2 ). VE bevat tevens modulen alfabetisering voor Nederlanders, rekenen, digitale vaardigheden en praktijkfunctietrainingen.

VE is gericht op de volgende uitstroomdoelen:

 

4           Randvoorwaarde

Een aantal deelnemers aan VE heeft kinderen waarvoor opvang nodig is. Is de kinderopvang niet goed geregeld, dan leidt dit tot uitval bij scholing.  Inmiddels kunnen alle kinderen van ouders die Volwasseneneducatie volgen en voor wie kinderopvang nodig is geplaatst worden in de reguliere kinderopvang.

Om communicatieproblemen te voorkomen tussen Octopus en de moeders vooral in de overdracht van huisregels, de procedure van kennismaking en gewenning en het hanteren van de regels bij de absentie is vanaf september 2002 een module kinderopvang ontwikkeld die aan deelnemers van VE aangeboden wordt. In deze module komen alle aspecten van kinderopvang aan de orde,  inclusief het aanvragen van bijzondere bijstand. Het blijkt echter lastig deelnemers voor deze module te motiveren. In 2002 zijn in totaal 4 deelnemers met de module gestart. Zij zijn voortijdig met de module gestopt, omdat het volgen van de module hun doorstroomprogramma in de weg stond. Besloten is geen module kinderopvang meer te starten, maar een mogelijk initiatief bij Octopus te laten.

5           Goed beheer van klantgegevens

Registratie van voortgang, resultaten,verzuim en uitval zijn een belangrijke voorwaarde om de effectiviteit van educatieve trajecten te kunnen inzichtelijk te kunnen maken, en de individuele deelnemer te kunnen volgen.

Begin 2003 is een sterk verbeterd systeem geïmplementeerd. De resultaten met dit systeem zullen zichtbaar zijn in het resultaatverslag 2003.

6           Presentie, verzuim, uitstroom en uitval

6.1          Presentiegegevens Educatie

De gemiddelde presentie bij Educatie was 73%.

Hierna volgt een tabel met een specificatie van de presentiepercentages.

 

 

KSE 4

KSE

3

KSE 2

KSE 1

Alfa

NT1

Rek

Info

Gemid

deld

dag

73%

69%

67%

74%

74%

81%

71%

91%

75%

avond

67%

66%

70%

80%

73%

75%

 

 

72%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gemiddeld

70%

68%

69%

77%

74%

78%

71%

91%

73%

 

6.2          Verzuim

Een belangrijk punt van zorg is het hoge verzuimpercentage. Ten opzichte van 2001 (27%) is het verzuim gelijk gebleven (27%). Zie tabel 6.2.1 en tabel 6.2.2  voor nadere specificatie.

 

Het verzuim valt onder te verdelen in drie hoofdoorzaken:

 

Door flexibele instroom en modulering treden tussentijdse rooster- wijzigingen op. Roosterwijzigingen brengen vaak extra verzuim met zich mee, doordat mensen tijd nodig hebben in hun thuissituatie wijzigingen aan te brengen. Inmiddels zijn zoveel mogelijk standaard roosters ingevoerd voor deelnemers en personeel.

Het concentreren van scholing zoveel mogelijk op één locatie is daarom een belangrijk aandachtspunt. E.e.a. zal naar verwachting in 2005 gerealiseerd zijn.

 

Tabel 6.2.1

Gemiddeld verzuim NT2 over 4 jaar

 

  1999                      28 %

  2000                      26 %

  2001                        27 %

  2002                        27 %

 

Tabel 6.2.2

Verzuim educatie NT1 + NT2 per cursus

    In percentages         

Vavo

Nederlands als moedertaal 

Elementair rekenen

NT2 - Alfabetisering

NT2-laag

-          KSE niveau 1

-          KSE niveau 2

NT2-hoog

-          KSE niveau 3

-          KSE niveau 4 en zeer hoog

Gemiddeld totaal

              27

              22  

              29

              26

             

              23

              31

              32

              30    

 

        27

 

6.3          Uitstroom, doorstroom en uitval

Deze evaluatie en de resultaten zijn gebaseerd op gegevens van de school. Als VE onderdeel van een traject is, kent de school niet de resultaten van het totale traject.

In 2002 zijn de volgende aantallen uitgestroomd, doorgestroomd c.q. uitgevallen, te weten:

-            42 deelnemers -32 educatie + 10 plc- uitstroom naar werk;

-            41 deelnemers -35 educatie + 6 plc - doorstroom vervolgopleiding;

-          175 deelnemers doorstroom binnen het eigen college;

      -     287 deelnemers (266 deelnemers + 21 plc) tussentijdse uitval;

     -       82 deelnemers zijn voortijdig gestopt om onduidelijke redenen.

Hieronder volgt een specificatie, uitgesplitst in een tabel Educatie, inclusief Nieuwkomers, een tabel Praktijkleercentrum – PLC - en een tabel praktijkfunctietrainingen, die onderdeel zijn van het aanbod PLC.

 

 

 

Tabel  6.3.1.Uitstroom en uitval Educatie, inclusief Nieuwkomers

Uitstroom reden                  aantal

Tussentijdse uitval + reden + aantal

Einde opleiding/certificaat         96

Vervolgopleiding                       35

Einde cursusjaar                       79

Werk                                          32

Onduidelijk                                 82

 

 

Totaal                                       324

Verzuim/onvoldoende resultaat     108

Kinderopvang                                    7

Komt afspraken niet na                     7

Ontevreden over niveau cursus        3

Gezondheid/zwangerschap             50

Persoonlijke omstandigheden         32

Verhuizing                                       58

Totaal                                            266

Doorstroom

binnen eigen college                175

 

 

Tabel 6.3.2 Uitstroom en uitval Praktijkleercentrum

Uitstroom PLC over totaal aantal deelnemersplaatsen

Aantal bezette

plaatsen

Voltooid/

geslaagd

Uitval

Totaal

 287      

     74%

 8%

Praktijkfunctietraining fase 4

Training on the job

-WIW of I/D banen Rotonde/Actief buitenshuis

-Activering fase 4 dlnmers

   57      

 

 117  

 

 113

     78%

    

     88%

 

     55%

12%

 

  1%

 

12%

 

Uitstroom Praktijkfunctietrainingen

De 57 deelnemers Praktijkfunctietrainingen uit de vorige tabel maken deel uit van het cluster Praktijkorientatie KSE. In totaal zijn er 69 deelnemers- plaatsen gerealiseerd, waarvan 57 plaatsen voor Praktijkfunctietrainingen. 

 

Uitstroomrichting + aant.deelnemers

Totaal aantal deelnemers    57

Totaal uitstroom           31 = 54%

Werk                                        10

BOL-opleiding                            4

CVH                                           2

KLIQ of KANS                            6

BBL-opleiding                            2

WIW/ID                                  2

Vrijwilligerswerk                     2

Taaltraject Mondriaan            1

Aanvullende Pft                     2

 

 

6.4          Studieresultaten NT2 totaal

6.4.1          Toetsing

Deelnemers van het traject KSE 1,2,3 en 4 doen landelijk erkende toetsen op de 4 deelvaardigheden, spreken, luisteren, schrijven en lezen. Bij een voldoende scoren op drie deelvaardigheden is een niveauverhoging gehaald. Een deelnemer kan maximaal twee keer zakken voor een niveautoets binnen één traject.

De meeste groepen worden getoetst in juli en december. Aan de toetsronde vóór de zomervakantie doet iedereen mee.

 

In 2002 gold nog de regel dat deelnemers die minder dan 80% aanwezig zijn geweest  in principe niet mee mochten doen aan de toetsronde. Voor de school was dat de enige sanctiemogelijkheid bij optredend verzuim. Vanaf december 2002 blijven eenmaal behaalde deelvaardigheden staan. Voor 2002 is in de tabel aangegeven hoeveel deelnemers minder dan 3 verhogingen hebben behaald op deelvaardigheden.

Voor het traject KSE 1 worden voortgangstoetsen gebruikt die de volgende tussenniveaus meten: beginner, op weg naar 1, op weg naar 2. Deze scores zijn niet in de tabel opgenomen.

Voor de alfabetiseringscursussen NT2 worden leerstofafhankelijke toetsen gebruikt om de vorderingen tussen niveau 0 en 1 te meten aan de hand van de volgende niveau-indeling: beginner, op weg naar niveau 1 alfabetisering, niveau 1 alfabetisering, op weg naar niveau 2 alfabetisering, doorstroom naar reguliere trajecten. Deze scores zijn niet in de tabel opgenomen. Samen met de vorderingen in de klas wordt het vervolgniveau bepaald.

 

6.4.2          Toetsing/niveauverhoging NT2

      Aantal deelnemers voor toetsing/niveauverhoging NT2

 

 Totaal:                                              1019       -  100 %

  Aantal hele niveauverhogingen:       557        -    55 %

  Aantal deelverhogingen            :      316        -     31 %

  Aantal niet getoetst                  :       143        -     14 %

 

   Aantal deelnemers: aantal geexamineerden: aantal geslaagden

 

 Juli               100 %                    71 %                       68 %

 December    100 %                    89 %                       65 %

 Gemiddeld   100 %                    80 %                       67 %  

 

 *  Aantal geslaagden per niveau (toetsresultaat , maart, juli, december)

 

          Niveau          Aantal geslaagd                  Niveau            Aantal geslaagd

   Van 0 naar 1                   180             Van 1 naar 2                      192 

   Van 2 naar 3                   151            Van 3 naar 4                         34

  Staatsexamen I             -  ---

  Totaal                                                  557

*De uitslag van de staatsexamens wordt persoonlijk naar de deelnemers gestuurd. Er is daarom geen beeld te geven van de totale uitslag.

 

6.5          Studieresultaten 2002 Nederlands als moedertaal NT1

De 52 Nt1 deelnemers zijn getoetst met een landelijk erkende toets. Hieronder volgen de resultaten.

Specificatie in niveaus

Niveau 1

Niveau 2

Niveau 3

Totaal

Aantal deelnemers

Aantal getoetsten

Toets gehaald

    22

    22

    17

      18

      10

        8

    12

    12

    10

  52

  44

  35

 

7           Financien 

7.1          Verrekening producturen 2002

In de jaarlijkse productovereenkomst worden afspraken gemaakt over te realiseren en te financieren producturen. Vervolgens vindt jaarlijks een verrekening plaats tussen de geplande en gerealiseerde producturen. Deze verrekening gebeurt op basis van in de kwartaalverslagen, het jaarverslag en extra toelichtingen aangegeven argumenten door Mondriaan over af- wijkingen ten opzichte van de planning. Over 2002 brengt de Gemeente bij Mondriaan in totaal in mindering op de productovereenkomst een bedrag van € 15.066,46 als gevolg van niet gerealiseerde uren.

 

De financiering van de scholing bij de Mondriaan Onderwijsgroep gebeurt

door een totaalbedrag, dat is samengesteld uit diverse financieringsstromen

en beleidsterreinen.

De afspraken voor het aantal te realiseren producturen waren gebaseerd op een kostprijs van  E 118,14 per klokuur. Door de jaarlijkse rijksindexering als gevolg van salarisverhogingen in het onderwijs werd de kostprijs € 121,52.

8           Verslag opleidingen

Hieronder volgt een beschrijving en een samenvatting van de resultaten van de verschillende opleidingen.

 

8.1          VAVO

Jong-volwassenen onder de 23 jaar zonder startkwalificatie uit Delft kunnen uitsluitend aan gesubsidieerde VAVO-opleidingen deelnemen als zij via het RMC vouchers hebben. VAVO wordt door het Stadscollege voor Educatie in Den Haag verzorgd.

Van de 54 deelnemers hebben er 29 hun diploma behaald, 18 zijn geslaagd voor de deelcertificaten, die ze wilden behalen. De overige 7 deelnemers volgen een 2-jarige opleiding. Zij nemen pas in 2003 deel aan het examen.

 

Tabel

Aantal vakken

niveau

deelnemers

diploma’s

certificaten

Mavo               37

    4

    13

     9

     3

Havo               51

    5

    22

   10

     8

Vwo                19

    6

    19

   10

     7

Totaal           107

 

    54

   29

   18

 

8.2          Nederlands als moedertaal (NT1)

Deze cursus is bedoeld voor laagopgeleide autochtonen, die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen en problemen hebben met lezen en schrijven. In juni is getoetst met een landelijk erkende toets.

De cursus heeft 3 niveaus.

 

Aantal deelnemers       57

Aantal getoetsten         44

Toets gehaald              35       80%

Eindniveau bereikt                  5 dln

Verzuimpercentage               22%

 

 

Specificatie in niveaus

Niveau 1

Niveau 2

Niveau 3

Totaal

Aantal deelnemers

Aantal getoetsten

Toets gehaald

    23

    22

    17

      21

      10

        8

    13

    12

    10

  57

  44

  35

 

 De aanmelding van deelnemers stabiliseert. Van de eerder veronderstelde toename aan deelnemers door een intensievere benadering van het fase 4 bestand is vooralsnog niets te merken. In 2004 zal in regionaal verband extra aandacht aan deze doelgroep worden geschonken.

 

8.3          Elementair rekenen

Deze cursus is bedoeld voor autochtonen en allochtonen die:

-          voldoende aanspreekbaar zijn om rekenonderwijs te volgen

-          problemen hebben met rekenen in dagelijkse situaties

-          een vervolgopleiding (willen gaan) volgen

-          aan het werk willen of  al een baan hebben waarbij rekenen nodig is

 

Deelnemers werken individueel aan vaardigheden op niveau 1 tot 3.

De deelnemers zijn verdeeld over een daggroep en een avondgroep Vorderingen worden soms niet over het hele vakgebied getoetst. Deelnemers worden eenmalig in juli getoetst.

 

Aantal deelnemers          10

Aantal getoetsten              9

Toets gehaald                   7       75%

 

Verzuimpercentage            29%

 

8.4          Digitale vaardigheden

Een cursus voor allochtonen en autochtonen die beginners zijn op computergebied, en daar verandering in willen brengen om kansen op opleiding en/of beroep te vergroten. Deelnemers maken kennis met de computer en leren een aantal elementaire handelingen met betrekking tot Windows, Word en Internetgebruik. De cursus is 2.5 uur per week. Er vindt een eindtoetsing plaats en op grond van aanwezigheid krijgt de deelnemer een certificaat.

 

Aantal deelnemers            20

Aantal getoetsten              18

Toets gehaald                   18  100%

 

Verzuimpercentage                  9 %

 

De deelnemers zijn erg tevreden over het  programma. Men kiest bewust voor een korte cursus digitale vaardigheden. Een korte cursus is overzichte- lijk en werkt positief.

Bij de evaluatie van de cursus wordt vaak aangegeven dat de deelnemers een vervolg wensen. In september 2002 is een vervolgcursus gestart waarin vooral aandacht wordt besteed aan het zoeken naar informatie via Internet en het leren E-mailen.

 

8.5          Nt2

In de met het ROC afgesloten scholingsovereenkomst 2002  is Educatie in het kader van de WEB en de WIN geregeld.

 

Deelnemers worden in trajecten worden geplaatst, gerelateerd aan het haal- bare niveau, haalbaar studietempo etc.

De trajecten zijn modulair van opbouw. Deelnemers blijven – uitgezonderd incidentele gevallen - van begin tot eind in dezelfde groep. Voordelen hiervan zijn onder andere een grotere homogeniteit van de groep, en de mogelijkheid zoveel mogelijk hetzelfde rooster aan te houden, waardoor betere afspraken te maken zijn met bijvoorbeeld kinderopvang.

Per traject is een docent aangesteld om het programma onderwijs inhoude- lijk te optimaliseren. Docenten worden geschoold op het bevorderen van een zelfstandig leerproces bij de deelnemers.

Een verlengde intake van 3 weken bij de start bepaalt het definitieve traject.

 De NT2 opleidingen worden ingedeeld in de hierna uitgebreider beschreven niveaus: Alfabetisering Allochtonen, NT-2 laag (KSE 1 en 2), NT2-hoog (KSE 3 en 4). Het aanbod is zowel overdag als ’s avonds.

 

[Resultaten NT2 totaal]

In 2002 hebben in totaal 1019 deelnemers een scholing NT2 gevolgd, waarvan 233 nieuwkomers.

 

8.5.1          Alfabetisering Allochtonen

Oudkomers en nieuwkomers, die niet hebben leren lezen en schrijven in hun eigen taal – analfabeten -, of in een ander schrift dan het Latijnse – andersalfabeten -, leren lezen en schrijven in de Nederlandse taal.

Er zijn aparte cursussen analfabeten en andersalfabeten.

De cursus is laagdrempelig door een extra locatie in Pijnacker te gebruiken, en door aan te sluiten op de lestijden van basisscholen.

De duur van de cursus is 7.5 uur per week overdag en 5 uur per week ’s avonds en omvat in totaal 3 studiejaren, met maximaal 9 modulen van 13 weken.

Doorstroom naar een regulier vervolgtraject is mogelijk bij gebleken geschiktheid en voldoende behaald niveau.

Doel is in eerste instantie redzaamheid in de Nederlandse maatschappij op het terrein van gezondheidszorg, geldzaken, huisvesting en opvoeding.

 

 

Aantal deelnemers           109

Aantal getoetsten               80

Toets gehaald                    48     60%

Verzuimpercentage                26 %

 

8.5.2          Educatie NT2 op KSE1 niveau

Het gaat om een integraal educatief traject NT2, gericht op sociale redzaamheid en sociale activering. De deelnemer leert voldoende taal en rekenvaardigheid om zich te redden in de thuissituatie, bij maatschappelijke voorzieningen en in leersituaties. De dagcursus bestaat uit modulen taalverwerving met daarin rekenen, budgetteren,  kennis van de wereld en het kennismaken met maatschappelijke voorzieningen, sleutelvaardigheden, digitale vaardigheden, en orientatie op vervolgmogelijkheden.

 

Aantal deelnemers              70

Aantal getoetsten                50

Toets gehaald                     39    78%

Verzuimpercentage              23%

 

8.5.3          Educatie NT2 op KSE2 niveau

Dit betreft een integraal traject gericht op professionele redzaamheid met veel aandacht voor sociale redzaamheid, en activering aan de start en later in het traject educatieve redzaamheid.

Het traject is geschikt voor deelnemers met minimaal 4-5 jaar basisonder- wijs en maximaal 2-3 jaar voortgezet onderwijs of een vergelijkbaar niveau.

Naast de aangeboden modulen als vermeld bij het KSE1 niveau is er praktijkoriëntatie op het PraktijkLeerCentrum, met daarin kennismaken met verschillende beroepsrichtingen, en Nederlandse taal  op de werkvloer

Nieuwkomers krijgen hiernaast een inburgeringsprogramma aangeboden dat hen voorbereidt op de profieltoets.

Deelnemers die het KSE 2 traject volgen stromen uit met het niveau op weg naar 2 of niveau 2. Het intensieve dagtraject bestaat uit 5 tot 6 modulen van 13 weken bij 15 uur per week (studielast maximaal 1040 uur in 2 jaar). Het avondtraject kent 6 modulen van 20 weken bij 5 uur per week (studielast 600 uur in 3 jaar). Het is mogelijk om een, minder intensief, avondtraject te volgen, wanneer de deelnemer overdag bijvoorbeeld via het werk veel taal aangeboden krijgt.

 

Aantal deelnemersplaatsen    231

Aantal getoetsten                   160

Toets gehaald                          88    55%

 

Verzuimpercentage           30 %

 

Het verzuimpercentage was 30 %.  Dit was een jaar eerder 27 %.

Vóór de zomervakantie is niet elke groep getoetst, de groepen die nog maar net gestart zijn, zijn niet getoetst.

 

8.5.4          NT2-hoog (KSE 3 en 4).

Het gaat hier om een intensief traject voor allochtonen met een opleiding in het land van herkomst op het niveau Havo/Vwo,  mbo, hbo of universiteit voor deelnemers met een normaal of hoog leertempo. Het doel is professionele redzaamheid; het is een toeleiding naar de arbeidsmarkt en het beroepsonderwijs (KSB 2, KSB 3, hoger onderwijs). Verder is het gericht op het ontwikkelen van voldoende taalvaardigheid om werk te kunnen behouden.

De deelnemers kunnen zich voorbereiden op het Staatsexamen I in het KSE 3 traject of Staatsexamen II in het KSE 4 traject. Deelnemers werken met een multimediale methode en werken in klassikaal verband.

Hiernaast volgen de deelnemers een facultatief pakket additionele vakken gericht op arbeidsmarkt of vervolgopleiding, het zgn. EDO (Educatieve doorstroom) pakket. Ook is een werkstage op KSE 4 niveau van enkele maanden mogelijk.  Hieronder volgt per niveau een specificatie:

 

8.5.4.1         Educatie NT2 op KSE3 niveau

De dagtrajecten zijn intensieve trajecten van 5 tot 6 modulen van 13 weken. De deelnemers kunnen in 3 (tot 4) modulen van 15 uur per week niveau 2 halen. De nieuwkomers volgen naast het taalprogramma een inburgerings- programma  dat voorbereid op de profieltoets.

De laatste 2 modulen van 12 uur per week werken de deelnemers toe naar niveau 3, en worden de deelnemers door een additioneel vakkenpakket voorbereid op arbeidsmarkt of vervolgopleiding. Dit pakket (EDO Educatieve doorstroom) is facultatief.

Een examentraining gedurende 3 uur per week is mogelijk als de deelnemer zich wil voorbereiden op het staatsexamen NT2 I

Voor de avondcursus van niveau 0 tot en met niveau 3 volgen de deelnemers 3 tot 4 modulen van 20 lesweken bij 7,5 uur les per week.

 

Aantal deelnemers           341

Aantal getoetsten             230

Toets gehaald                  166    72%

Verzuimpercentage              32 %

 

8.5.4.2         Educatie NT2 op KSE4 niveau

Een intensief traject gericht op doorstroming op een hoog niveau. De dagtrajecten bestaan uit 5 tot 6 modulen van 13 weken bij 15 uur per week. De deelnemers kunnen in 3 modulen van 13 weken niveau 2 halen, in de volgende 13 weken halen ze niveau 3 en in de vijfde module niveau 4. 

Deelnemers kunnen tijdens of na de opleiding een werkstage van enkele maanden doen. Naast NT2 krijgen de deelnemers les in Nederlandkunde.

Voor de avondcursus van niveau 0 tot en met niveau 4 volgen de deelnemers 4 modulen van 20 lesweken bij 7,5 uur les per week.

 

8.5.4.3         Educatie voor zeer hoog opgeleiden

Er is een beperkte vraag (6 deelnemers in 2002) naar zeer intensieve trajecten voor zeer hoog opgeleiden. Het regiocollege kan deze vorm van onderwijs, gezien de beperkte omvang van de doelgroep, niet zelf bieden. Daarom is voor het kalenderjaar 2002 met  het regiocollege afgesproken dat zij deze scholing  inkoopt bij een andere organisatie.

 

Aantal deelnemers               268

Aantal getoetsten                 186

Toets gehaald                      140   75%

 

Verzuimpercentage              30 %

Uitstroom aantallen

-          naar werk                         32

-          naar vervolgopleiding       35

 

8.6          Modulen NT2

Als extra ondersteuning kan de deelnemer modulen spreken en lezen volgen. Het eindresultaat wordt getoetst in de reguliere groep. Spelling en/of grammatica maken deel uit van deze modulen.

 

[Intensiteit uitvoering]

  lees- en spreekvaardigheid:            1½ uur per week

  spelling/grammatica:                     ¾ uur per week

 

Aantal deelnemers                 116

 

 

De modules “Spreken” worden goed bezocht. Voor de andere modules is wisselende belangstelling. Mensen, die ’s avonds een module volgen en overdag werken ervaren dit als zeer zwaar en haken af.

Na 2002 wordt bekeken of de modulen gevolgd kunnen worden als deel- vaardigheid waarvoor de deelnemer niet geslaagd is. Dan hoeft de deelnemer niet het hele (intensieve) taalprogramma te volgen.

Deelnemers worden getoetst in het hoofdtraject. Over het verband tussen toetsresultaat en deelname aan een module zijn geen gegevens bekend.

 

8.7          Stages

Deelnemers van de Nt2 opleidingen kunnen een taal- , of een werkstage volgen.

 

8.7.1          Taalstage

De stage duurt maximaal 3 maanden en maximaal 3 dagdelen per week.

Om een taalstage tot een succes te maken is het van belang, dat de stage op maat wordt gezocht dat deelnemers voldoen aan de volgende criteria:

  1. minimaal Nt2 niveau 1½ voor spreken en luisteren en weinig perspectief om niveau 3 te behalen.
  2. volgen van reguliere taallessen bij Mondriaan Regiocollege Educatie
  3. tijd hebben voor 3 dagdelen stage plus de begeleiding vanuit het taalstagebureau, naast de Nt2-lessen.
  4. gemotiveerd zijn voor een taalstage en het regelen van vervoer naar het stageadres.
  5. stageplaats op maat in werk dat de deelnemer aanspreekt

 

Aantal geplaatste stagiaires                 15

Aantal stagiaires in bemiddeling       4     

Aantal niet geplaatste stagiaires     4     

Verdeling naar doelgroep

Nieuwkomer                                5

Activering                                    4

Zelfmelder                                   3

Kliq                                            3

Totaal deelnemers                       15

KSE 1                                            2

KSE 2                                            7

KSE 3                                            2

Avond                                            4

 

8.7.2          Werkstage

Deelnemers van KSE 3 en 4 vanaf niveau 4, die hun beroepsopleiding hebben afgerond en/of werkervaring hebben kunnen een werkstage gaan doen. Dit zijn meestal wat oudere deelnemers.

Enkele jonge deelnemers doen een werkstage in afwachting van deelname aan een beroepsopleiding.

 

Totaal deelnemers              40

 Geslaagde stages              20

 Doorstroom opleiding           8

 Doorstroom werk                  5

 Nog in bemiddeling              3

Verdeling volgens opleidingsniveau

Universitair in eigen land                9

HBO in eigen land                        12

MBO in eigen land                        18

Voortgezet onderwijs                      1

 

8.8          PraktijkLeerCentrum

In 2002 hebben 287 deelnemers aan verschillende cursussen deelgenomen

Het PraktijkLeerCentrum is opgezet als praktijkgericht en laagdrempelig scholingsinstrument. Enerzijds is het PLC gericht op Praktijkfunctietrai ningen, met als doel het instromen van deelnemers  op de arbeidsmarkt, of het doorstromen naar beroepsgericht onderwijs op een hoger niveau.

Daarnaast zijn de activiteiten in toenemende mate gericht op praktijkoriënta- tie, praktijktaal voor AMA’s en jonge nieuwkomers, en cursussen in het kader van Sociale Activering. Uitgangspunt is, de deelnemer zoveel mogelijk een product op maat te bieden

 

8.8.1          Rotonde

In overleg tussen het bureau Activering en ROC Mondriaan zijn in 2002 ten behoeve van Sociale activering voor fase 4 deelnemers en oudkomers de modules Rotonde ontwikkeld. Het gaat hierbij om een aanbod voor deel- nemers die in de reguliere VE aan hun leerplafond zitten.  De modules Rotonde zijn daarom gebaseerd op korte, overzichtelijke thema’s van 13 weken per thema, met daarin een combinatie van praktische activiteiten c.q. situaties en spreekvaardigheid.

Kernopgave voor de deelnemer is uit de inactiviteit te komen en het dage- lijks leven zo organiseren, dat hij/zij kan en wil komen.

Er zijn 9 modulen ontwikkeld, waaraan 128 personen hebben deelgenomen.

55 % heeft een module voltooid en is geslaagd, en 12 % is voortijdig uitgevallen.

In het overzicht hieronder volgt een specificatie van de PLC-cursussen, inclusief de modules Rotonde.

 

Aanbod activering fase 4     

verdeeld als volgt:

Aantal bezette deeln.plaatsen      287

Cursus voltooid en  geslaagd      74%

Verzuimpercentage                 8%

 

 

Rotonde

Actief buitenshuis

Creatief klussen

Contact in Delft

Sport

Kom op verhaal

 

Gezondheid & Ziekte

Kennismaken m.d. computer

Textiele werkvormen

Persoonlijk ontw.plan

Aantal bezette deeln.plaatsen       113

 

Cursus voltooid en geslaagd       55%

Verzuimpercentage               12%

Praktijkfunctietraining            

-horeca

-techniek

-detail

Kijk op de praktijk                       

 

-bouw

-verzorging

-kinderverzorging         

Aantal bezette deeln.plaatsen       57

Cursus voltooid en geslaagd       78%

 

Verzuimpercentage                12%

 

 

Aanbod voor mensen met een WIW

Welkom in de WIW

Hygiene code                                                        

Sociale hygiëne

Kennismakenm.d. computer

of ID baan: “Training on the job”

Computer v. gevorderderden                     

Handyman/metselen    

Nederlands op de werkvloer       

     

Aantal bezette deeln.plaatsen      117

Aantal geslaagden                       88%

 

Verzuimpercentage                 1%

 

 

Praktijkorientatie deelnemers NT2-

- Oriëntatieprogramma

- Assessment   

 KSE

- Digitale vaardigheden

- Budgetteren         

 Aantal bezette deel.plaatsen       371

 Aantal geslaagden  

 

Verzuimpercentage

 

                    


J. Dekker

beleid en projecten