1G.Voorlichting
thuiszorgmedewerkers blz
9.
1H. Diverse
kleine activiteiten blz
9.
2. Preventie en
regelhandhaving blz
11.
2A.
Alcoholmatigingsbeleid blz
11.
2B.
Coffeeshopbeleid blz
12.
2C.
Uitgaansdrugs blz
12.
2D.
Preventieplan jongeren in het
Westland blz
13.
3. Signalering
en verwijzing blz 14.
3B.
Alcoholactieplan blz
14.
3C. Taskforce
jongeren blz
15.
3D. OGGZ
bemoeizorg blz
15.
4. Ambulante zorg blz 16.
4B. Toeleiding naar zorg en consultatie blz
17.
4C. Open
spreekuur Westland blz
18.
4D.
Psychosociale en medische zorg drugs blz
18.
4E.
Methadonprogramma blz
18.
4F.
Psychosociale zorg overig waaronder
alcohol blz
19.
4G. Zorg voor
allochtone verslaafden blz
19.
4H.
Ouderwordende verslaafden blz
19.
4I. Zorgmijders
en overlastgevende
verslaafden blz
20.
4J. Dagopvang
voor verslaafden blz
21.
4K. Programma
voor kinderen van
verslaafden ` blz 22.
4L. AA
Werkgroep blz
22.
5.
Maatschappelijk herstel blz 23.
5A. Inkomen en
activering blz
23.
5B. Budgethulp blz
24.
5C.
Veelplegers blz
24.
6. Begroting
2004 blz
26.
Inleiding
Voor U ligt het Activiteitenplan Verslavingszorg
2004 voor Delft/Westland/Oostland (DWO). Jaarlijks worden, in samenspraak met de
regiogemeenten, de activiteiten en de tussentijdse evaluatiegegevens vastgelegd
in een activiteitenplan. De gemeente stelt het plan op; de organisaties waarmee
afspraken zijn gemaakt leveren de benodigde gegevens. De gemeente heeft de rol
van coördinator en toezichthouder, maakt prestatieafspraken en checkt de
kwaliteit van het geleverde.
Medio 2003 is de Nota verslavingszorg 2003 – 2007
verschenen. Deze nota vormde het startpunt voor het opzetten van een integraal verslavingsbeleid
binnen de regio Delft/Westland/Oostland. Uitgebreide informatie is in deze nota
te vinden.
De gemeente Delft vervult op basis van de
Welzijnswet de rol van centrumgemeente ambulante verslavingszorg binnen de
regio. Hiertoe ontvangt de gemeente Delft jaarlijks een doeluitkering. Deze
doeluitkering wordt in overleg met de regiogemeenten ingezet.
In
de Nota verslavingszorg wordt de
volgende visie gehanteerd, als het gaat om verslavingszorgbeleid:
De
centrale doelstelling van het alcohol- en drugsbeleid is het ontmoedigen van
gebruik van genotmiddelen en het beperken van de risico’s van het gebruik voor
de gebruiker zelf, diens omgeving en de maatschappij als geheel.
Dit
betekent dat:
-
zoveel
mogelijk startend gebruik moet worden tegengegaan en indien er wordt gebruikt
er voor te zorgen dat dit verstandig gebeurt (door middel van preventie).
-
aan
verslaafden zorg verleend wordt waarbij gestreefd wordt naar abstinentie of
gecontroleerd gebruik.
-
gebruikers
en verslaafden de aansluiting bij de maatschappij niet verliezen dan wel weer
terug krijgen (door middel van maatschappelijk herstel).
Bovendien
dient verslavingsbeleid niet alleen vanuit het perspectief van de zorgvrager
maar ook vanuit de omgeving, de maatschappij beredeneerd te worden. Dat
betekent dat voorkomen moet worden dat de omgeving teveel overlast ondervindt
van verslavingsproblematiek. Ook de directe sociale omgeving (zoals ouders)
verdient de nodige aandacht.
Vanuit
deze integrale benadering wordt gekozen voor een ketenbenadering. De
verslavingszorgketen bestaat uit de volgende onderdelen:
a.
preventie
en voorlichting
b.
preventie
en regelhandhaving
c.
signalering
en verwijzing
d.
ambulante
zorg
e.
maatschappelijk
herstel
Prioriteiten
2004:
Aangezien
de Nota Verslavingszorg in mei 2003 is vastgesteld betreft het hier een
beperkte periode; te kort om een gedegen conclusies te kunnen trekken m.b.t. de
resultaten. Bij de beschrijving van de actiepunten binnen het jaarplan 2004
treft u telkens een korte voortgangsbeschrijving van de activiteiten van 2003
aan. Daar waar mogelijk worden wel aantallen en productiecijfers genoemd, zodat
in het volgende jaarplan een vergelijk gemaakt kan worden. De opzet van het
jaarplan zal daarop aangepast worden. Ten behoeve van het jaarplan 2005 zal aan
de instellingen in september 2004 een tussenrapportage gevraagd worden. Voor
het jaarplan 2005 worden nadere doelstellingen en waar mogelijk meetvragen
ontwikkeld op de verschillende onderdelen (de ervaring leert dat hier landelijk
nog weinig ervaring mee is opgedaan).
Zoals
duidelijk wordt in de nota Verslavingszorg, wordt een groot aantal activiteiten
georganiseerd binnen de verslavingszorgketen. Voor 2004 wordt het accent gelegd
op:
-
Implementatie
van voorlichting binnen het onderwijs
-
Voorlichting
aan allochtone jongeren en hun ouders
-
Preventieplan
jongeren in het Westland
-
Bemoeizorg zorgmijdende verslaafden
-
Zorgverlening
+ overlastbestrijding harddrugsgebruikers
-
Ontwikkelen
van maatschappelijk herstelactiviteiten
Opbouw
activiteitenplan
In
paragraaf 1 t/m 5 wordt, aan de hand van de eerder genoemde keten, inzicht
gegeven in de voortgang van de activiteiten en de plannen van 2004. Hier en
daar wordt reeds vooruitgekeken naar 2005. In paragraaf 6 treft U een
financieel overzicht.
1.
Preventie en voorlichting
Voorlichting dient in de eerste plaats gericht te zijn op
het (met name jongeren) bewust maken van de risico’s van genotmiddelen. Uit
onderzoek is gebleken:
- Een combinatie van interventies binnen verschillende
domeinen zoals school, de thuissituatie en uitgaanssituaties heeft meer effect
heeft dan een enkelvoudige interventie.
- Daarnaast is het van belang dat interventies niet
eenmalig dienen te zijn. Voor jongeren betekent dat bijvoorbeeld dat de
interventies herhaald moeten worden vanaf het begin van gebruik tot aan de
adolescentie. De boodschap wordt steeds aangepast aan leeftijd, leefstijl en
achtergronden van de jongeren.
- Algemene publieksvoorlichting heeft, zo blijkt, maar een
beperkt effect op het gedrag. Het bedrag wat hieraan uitgegeven wordt staat
bovendien in geen verhouding tot het reclamebudget. Een persoonlijke benadering leidt tot betere
resultaten.
Goed informeren van m.n. jongeren maar ook hun ouders is
belangrijk. De aandacht zal echter niet alleen naar kennisvermeerdering maar
vooral ook naar gedragsbeïnvloeding moeten gaan.
Alle activiteiten op het gebied van preventie en
voorlichting worden gecoördineerd en afgestemd binnen het Preventieplatform
Verslavingsbeleid. Aan het platform nemen deel: Gemeente Delft, gemeente
Westland, gemeente Midden-Delfland, gemeente Pijnacker-Nootdorp, Parnassia, GGD
(voorzitter), PRAT en JIP.
Parnassia preventie maakt een jaarwerkplan en een
jaarevaluatie; daarnaast vindt halfjaarlijkse rapportage plaats.
Activiteiten
preventie en voorlichting
1A.
Voorlichting op scholen voor voortgezet onderwijs
In 2003 is een begin gemaakt de uitbreiding van
voorlichtingsactiviteiten naar alle scholen voor voortgezet onderwijs binnen
DWO:
-
Binnen
het rectorenoverleg is door de rectoren aangegeven dat er in Delft en Pijnacker
een locatiebeleid wordt gevoerd. Onder de locatiemanagers is een
voorlichtingspakket van het programma De gezonde school en genotmiddelen
verspreid en is een voorlichting door de GGD aangeboden. Op dit moment wordt
door de GGD actief geworven.
-
De VO
locaties in het Westland worden benaderd door de GGD en hebben een
aanbevelingsbrief ontvangen.
-
Preventiebeleid
aangaande genotmiddelen staat op de agenda van de Veilige school. Per locatie
worden de komende tijd afspraken gemaakt.
Doelstelling was het afsluiten van een convenant met alle
VO scholen waarin alle scholen verklaren het programma De gezonde school en
genotmiddelen te gaan gebruiken. Verschillende locaties hebben echter
aangegeven vooralsnog niet te keizen voor het programma De gezonde school en
genotmiddelen maar voor alternatieven, zoals voorlichting door PRAT of het
programma Gezonde leefstijl. Het Preventieplatform is van mening dat het
preventiebeleid op iedere locatie in ieder geval de volgende elementen dient te
bevatten:
-
Voorlichting
over diverse genotmiddelen (alcohol, roken, drugs en gokken) aan leerlingen
-
Voorlichting
aan ouders (kennis van genotmiddelen en bespreken met hun kinderen)
-
Huisregelbeleid
(ook t.a.v. schoolfeesten)
-
Afspraken
over signalering- en bespreken van problemen
Deze criteria zullen nader uitgewerkt worden tot een
programma. Vervolgens wordt het programma gepresenteerd aan de schoolbesturen
en wordt getracht tot meerjarenafspraken te komen.
PRAT geeft voorlichting aan leerlingen en ouders. PRAT
vraagt voor haar voorlichtingsactiviteiten op de VO scholen een tegemoetkoming
in de kosten aan. Voorwaarde is dat het programma past in de bovengenoemde
benadering en zonodig daaraan aangepast wordt. PRAT voert op dit moment
activiteiten uit op 8 locaties.
Huidig bereik: Op 10 van de 17 VO locaties wordt momenteel
voorlichting gegeven aan leerlingen en meestal ook aan ouders d.m.v. een
ouderavond. De locaties waar nog geen voorlichting plaats vindt bevinden zich
in Pijnacker (1) en het Westland (6).
2004:
Doelen/ doelgroep |
Voorlichting over het omgaan met genotsmiddelengebruik
aan leerlingen en hun ouders. Ontwikkelen van genotsmiddelenbeleid van de
scholen voor voortgezet onderwijs. |
Aanpak methode |
Ontwikkelen van een samenhangend programma
genotmiddelenvoorlichting VO onderwijs. Inventariseren hoeveel VO locaties reeds aan de 4
programmaelementen voldoen (als 0-meting). Bespreken met schoolbesturen en maken van
meerjarenafspraken. |
Beoogd resultaat |
Uitbreiding van voorlichtingsactiviteiten naar
alle scholen voor voorgezet onderwijs binnen de regio. VO-locaties besteden aandacht aan alle 4 de
programmaelementen. |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia, GGD, PRAT |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Preventieplatform onder regie van de GGD |
Overige betrokkenen |
Onderwijsadvies, VO scholen |
Tijdsplanning |
Invulling in 2004 |
Financiering |
€ 13.800 uit Doeluitkering verslavingsbeleid Scholen betalen zelf het lesmateriaal |
1B.
Voorlichting op basisscholen
Jongeren gaan steeds eerder in contact met genotmiddelen.
Daarom moet al op de basisschool aandacht aan dit onderwerp worden geschonken.
Gedurende 2003 heeft een pilot plaatsgevonden binnen het
basisonderwijs van Pijnacker-Nootdorp, in samenwerking met de afdeling
onderwijs van de gemeente Pinacker-Nootdorp. Aan de scholen is
voorlichtingsmateriaal, voorlichting en training aangeboden. De scholen konden
kiezen uit de programma’s De gezonde school en genotmiddelen en Verhalend
ontwerpen van het Trimbos-instituut. Het programma bestaat verder uit een
ouderavond, een nieuwsbrief voor ouders en een evaluatiegesprek met de GGD. Van
de 17 scholen hebben 5 scholen het programma uitgevoerd. De meeste andere
scholen hebben zich aangemeld voor 2004 of zijn dat voornemens te doen. 2
Scholen hebben geen interesse. De ervaring leert dat scholen bij voorkeur de
lessen aan het einde van het schooljaar geven. Sommige scholen willen de lessen
beperken tot roken en alcoholgebruik.
Begin 2004 staat het programma op de agenda van Lokabel,
het schoolbesturenoverleg in Delft. Tevens wordt contact gelegd met gemeenten
en verschillende vormen van schoolbesturenoverleg binnen het Westland.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Leerlingen uit het basisonderwijs sociaal weerbaar
maken en leren omgaan met groepsdruk m.b.t. het (toekomstig)
genotmiddelengebruik. Ouders informeren over het experimenteergedrag van
hun kinderen en hen ondersteuning bieden m.b.t. vragen en zorgen hierover. |
Aanpak methode |
Er wordt een voorlichtingsaanbod ontwikkeld- en
vervolgens aangeboden aan basisscholen. Uitgangspunt is dat de scholen zelf voorlichting
geven. Voorlichting is m.n. gericht op sociaal emotionele ontwikkeling. |
Beoogd resultaat |
Gestructureerde, brede aanpak binnen het
basisonderwijs in de gehele regio. Basisscholen maken actief gebruik van de
voorlichtingsactiviteiten. Eind 2004 draait 50% van de basisscholen mee in
het voorlichtingsprogramma. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Preventieplatform onder regie van de GGD |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia, GGD |
Overige betrokkenen |
Afdeling onderwijs gemeenten, basisscholen |
Tijdsplanning |
Continuering in Pijnacker-Nootdorp, start in
Delft, Westland en Midden-Delfland. |
Financiering |
€ 8.280 uitvoering Parnassia uit Doeluitkering
verslavingsbeleid € 12.000 t.b.v. lesmateriaal uit Doeluitkering
verslavingsbeleid |
1C. Participatie www.Drugsweb.nl
Drugsweb is een interactieve website voor jongeren. De site
is ontwikkeld door Parnassia, in samenwerking met gemeente Den Haag, politie
Haaglanden en JIP. De site wordt inmiddels 25.000 a 30.000 keer per maand
bezocht. Vanaf eind 2003 hebben de regio’s DWO, Leiden e.o en Zoetermeer hun
eigen pagina’s. Binnen DWO is een promotiecampagne gestart. Er is aandacht
besteed in kranten en op de radio, alle scholieren van het voorgezet onderwijs
hebben via hun klassenmentor een sticker ontvangen en op plaatsen waar jongeren
komen hangen posters.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Interactieve, laagdrempelige, 24-uurs beschikbare
voorlichting aan jongeren. |
Aanpak methode |
Website over genotmiddelengebruik onder jongeren
voor informatie, onderlinge uitwisseling en persoonlijk antwoord op vragen.
Specifieke regionale informatie. Promotiecampagne gericht op plaatsen waar jongeren
komen. |
Beoogd resultaat |
Jongeren binnen de regio DWO bezoeken de website. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
GGD/ beleidsadviseur verslavingszorg |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokkenen |
Gemeente Den Haag, JIP, politie Haaglanden |
Tijdsplanning |
Continuering in 2004 (incl. jaarlijkse
promotiecampagne) |
Financiering |
€ 3.960 uitvoering Parnassia uit Doeluitkering
verslavingsbeleid € 3.640 promotiecampagne uit Doeluitkering
verslavingsbeleid |
1D.
Voorlichting aan allochtone jongeren en hun ouders
De gangbare voorlichting sluit onvoldoende aan bij het
normen en waardepatroon van een aantal allochtone jongeren en hun ouders.
Specifieke voorlichting wordt ingebed in het preventieproject Opgroeien in
Delft. In 2003 is het Project Preventiebeleid nog niet gerealiseerd wat betreft
het onderdeel verslavingspreventie.
De aandacht die besteed wordt aan de ouders van de
allochtone jongeren dient samen te hangen met het aanbod aan de jongeren. Ook
dit zal in 2004 en 2005 nader gestalte dienen te krijgen. De vraag hoe de
allochtone ouders het beste te benaderen wordt ingebracht bij de Werkgroep
interculturele communicatie (Coördinatiepunt interculturele communicatie)
2004:
Doelen/ doelgroep |
Voorlichting over de genotmiddelengebruik aan
allochtone jongeren en hun ouders |
Aanpak methode |
Genotmiddelengebruik onder allochtone jongeren
bespreekbaar maken bij de jongeren zelf en hun ouders in overleg met de
Werkgroep Migranten Communicatie Mogelijk in te zetten middelen: -
Activiteiten
(bijv. in theatervorm) samen met zelforganisaties -
Inpassen
in bestaande activiteiten opvoedingsondersteuning -
etc. |
Beoogd resultaat |
Allochtone jongeren en met name hun ouders hebben
basiskennis over genotmiddelen en kunnen daarover met elkaar in gesprek gaan. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Projectleider Opgroeien in Delft/ beleidsadviseur
verslavingszorg |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia, JIP, |
Overige betrokkenen |
Zelforganisaties, BWD, coördinatiepunt
interculturele communicatie. |
Tijdsplanning |
Uitvoering in 2004 en 2005 |
Financiering |
Voor 2004: € 18.500 Rijkssubsidie in het kader van
Opgroeien in Delft + € 18.500 doeluitkering Verslavingsbeleid |
1E.
Alcoholpreventieprogramma’s gericht op studenten
Deze programma’s vinden reeds enkele jaren, naar
tevredenheid plaats. De programma’s worden jaarlijks geëvalueerd en zonodig
aangepast. Enkele cijfers voor 2003:
-
16
bestuursleden hebben een training drugs- en alcoholbeleid gekregen
-
60
barvrijwilligers hebben de instructie verantwoord alcoholgebruik ontvangen
-
1400
studenten hebben de alcoholstudiegids ontvangen
-
500
eerstejaars studenten hebben meegedaan aan de alcoholwetenschapsquiz
2004:
Doelen/ doelgroep |
Voorlichting over alcoholgebruik aan studenten. |
Aanpak methode |
Studentencampagne “Ik ben zat en wie ben jij?”,
gericht op eerstejaars studenten. Cursus “En morgen is er weer college?!” voor
barpersoneel en bestuurders van studentenverenigingen. Organiseren van 6 IVA trainingen (Instructie Verantwoord
Alcoholgebruik). Deze training is wettelijk verplicht wanneer er alcohol
wordt geschonken. |
Beoogd resultaat |
Kennisvermeerdering over de effecten van alcohol. Bewustwording van eigen gebruik. Aanzet geven tot alcoholbeleid en een
alcoholbestuursreglement binnen studentenverenigingen. Bijdrage leveren aan het voorkomen van
alcoholgerelateerde incidenten. Alle barpersoneel is gekwalificeerd om verantwoord
alcohol te mogen schenken. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia. |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokkenen |
TU Delft, studentenverenigingen |
Tijdsplanning |
Jaarlijks |
Financiering |
€ 10.350 uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
1F.
Voorlichting binnen sociaal cultureel werk/ jongerencentra
In 2003 hebben 16 jongerenwerkers in het Westland (o.a. De
Lier en Poeldijk) meegedaan aan de cursussen Preventie in het Jongerenwerk en
Motiverende gesprekstechnieken.
Met het maken van afspraken over scholing van
jongerenwerkers in Delft is gewacht tot het jongerenwerk op peil was en er meer
duidelijkheid was over het beheer van de jongerencentra door de BWD. Met de BWD
is afgesproken dat alle jongerenwerkers in 2004 de 2 bovengenoemde cursussen en
de basiscursus gaan volgen.
Pijnacker-Nootdorp heeft het contract met de BWD opgezegd
en is bezig met het werven van
3 jongerenwerkers en 2 werkers. Vervolgens wordt in overleg
met de gemeente bekeken of ook zij een cursus kunnen volgen.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Verslavingspreventie gericht op jongeren die het
sociaal cultureel werk (of jongerencentra) bezoeken. |
Aanpak methode |
Cursus “Jongeren, genotmiddelen en dan” voor
jongerenwerkers gericht op kennisoverdracht, attitudevorming, signalering en
het instellingsbeleid. Cursus beleid en regelgeving. Cursus om jongerenwerkers zelf voorlichting te
kunnen laten geven. Cursus motiverende gesprekstechnieken. Regionaal krantje Da’s Kicke voor sociaal
cultureel werk. Het geven van consultatie aan jongerenwerkers en
vrijwilligers. |
Beoogd resultaat |
Een bijdrage leveren aan het voorkomen van
risicovol of problematisch gebruik van genotmiddelen. Signaleren van verslavingsproblematiek. Iedere jongerenwerker heeft minstens 2 van de
genoemde cursussen gevolgd. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokkenen |
Preventieplatform, Brede Welzijnsorganisatie
Delft, Dario Fo, De Garage, gemeenten DWO |
Tijdsplanning |
In 2004 volgen de jongerenwerkers in Delft 3
cursussen. Met de gemeente Pijnacker-Nootdorp wordt overlegd
over het volgen van cursussen door de nieuwe jongerenwerkers + beheerders. |
Financiering |
€ 17.250 uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
1G.
Scholing thuiszorgmedewerkers
In 2003 is aan 35 nieuwe thuiszorgmedewerkers een gastles
gegeven tijdens de basisopleiding. Deze gastlessen blijken niet voldoende te
zijn. Gebleken is dat verzorgenden relatief veel alcoholproblematiek
tegenkomen. Inmiddels is een plan ontwikkeld om alcoholbeleid in de organisatie
in te bedden.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Scholen van thuiszorgmedewerkers m.b.t.
verslavingsproblematiek. |
Aanpak methode |
Verzorgen van een module over
verslavingsproblematiek binnen de basisopleiding voor nieuwe thuiszorgmedewerkers. Aanstelling aandachtsfunctionarissen + taken Stroomdiagram voor verwijzing |
Beoogd resultaat |
Bijdrage leveren aan het voorkomen van
problematisch alcoholgebruik door thuiszorgclienten. Thuiszorgmedewerkers zijn in staat om tijdig
verslavingsproblematiek te kunnen signaleren. Thuiszorgmedewerkers zijn in staat om te kunnen
gaan met mensen met verslavingsproblemen. Maatzorg ondersteunen in het opzetten van
duidelijk alcoholbeleid |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Maatzorg |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokkenen |
Mondriaan, Maatzorg |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
€ 13.110 uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
1H.
Diverse kleinere activiteiten
Puber ouder cursus: Op aanvraag verzorgd Parnassia een gastbijdrage aan de Puber
ouder cursus. In 2003 is dat 3 keer gebeurd en zijn 45 ouders bereikt.
Gemiddeld komen er 3 a 4 aanvragen per jaar.
Jeugdhulpverlening: In 2003 is door Parnassia aan 10 jeugdhulpverleners een
basiscursus genotmiddelengebruik en een cursus motiverende gesprekstechnieken
gegeven. 20 jeugdhulpverleners hebben een themabijeenkomst bijgewoond. Voor 2004
is € 3.450 uit Doeluitkering verslavingsbeleid begroot voor consultatie en
preventieve interventies.
Wijkgebonden informatieverstrekking: Parnassia zorg verstrekt een paar
keer per jaar informatie om bij te dragen aan het verminderen van alcohol-en
drugsmisbruik, criminaliteit en de daaruit voortvloeiende overlast op
wijkniveau. € 1.035 uit Doeluitkering verslavingsbeleid.
n.b. In het kader
van de ontwikkeling van de wijkgerichte Integrale JGZ is het van groot
belang de verwijzing vanuit de JGZ-centra naar de verslavingszorg goed te
organiseren.
Folderverspreiding via het JIP: JIP Delft verzorgt op 16 locaties
binnen het sociaal cultureel werk en VO onderwijs een informatiehoek. Aan een
aantal folders over genotmiddelen zijn kosten verbonden; er wordt een financiële
bijdrage gevraagd. € 800 uit Doeluitkering verslavingsbeleid.
Voorlichtingscampagnes algemeen publiek
Er zijn jaarlijks diverse activiteiten, al dan niet opgezet
vanuit de overheid. De activiteiten verschillende aan de hand van de
actualiteit. Enkele voorbeelden:
-
Mailings
naar instellingen (3x per jaar).
-
Alcoholtentoonstelling
in bibliotheken en gemeentehuizen.
-
Interactieve
tentoonstelling over roken.
-
Campagne
“Drugs laat je niks wijsmaken”, gericht op jongeren en ouders.
-
“Ben
jij sterker dan drank?”. Jongeren geven voorlichting aan jongeren (o.a.
kennistests waar je iets mee kunt winnen).
De campagne Drugs laat je niks wijsmaken zal dit jaar
specifiek gericht zijn op cannabisgebruik. De aandacht zal zich voornamelijk
richten op jongeren. Met de GGD en Parnassia wordt overlegd over hoe zoveel
mogelijk jongeren kunnen worden bereikt (bijvoorbeeld door de campagnebus op
schoolpleinen neer te zetten).
2.
Preventie en regelhandhaving
Preventiebeleid gericht op genotmiddelengebruik dient
onlosmakelijk verbonden te zijn met een goed beleid op het gebied van toezicht
en regelhandhaving Het gaat hier om meer dan het naleven van wettelijke
voorschriften en plaatselijke verordeningen. Waar nodig zullen aanvullende
maatregelen noodzakelijk blijken. Toezicht en verantwoord beleid kunnen een
belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van misbruik van
genotmiddelen.
In 2003 zijn een aantal onderdelen op het gebied van
preventie en regelhandhaving tevens onderdeel uit gaan maken van het Integraal
veiligheidsbeleid in Delft. Het gaat om:
-
Alcoholmatigingsbeleid
(commerciële- en niet commerciële horeca)
-
Coffeeshopbeleid
-
Uitgaansdrugs
Activiteiten
preventie en regelhandhaving
2A.
Alcoholmatigingsbeleid (tevens onderdeel Integraal veiligheidsbeleid)
Aanleiding:
-
Volgens
het CBS voldoet 8% van de Nederlandse bevolking boven de 18 jaar aan de
criteria voor alcoholafhankelijkheid of alcoholmisbruik; omgerekend gaat dit om
820.000 personen.
-
Het
toenemend alcoholgebruik onder jongeren baart grote zorgen. Overmatig
alcoholgebruik door jongeren kan lijden tot: hersenschade, een verhoogde kans
op verslaving, meer gebruik van tabak en drugs en andere lichamelijke klachten.
-
Recent
onderzoek van de keuringsdienst van waren leert dat het slecht gesteld is met
de naleving van de Drank- en horecawet en het hanteren van de leeftijdsgrenzen
voor alcoholverkoop.
-
Jaarlijks
staat 22% van alle politie-inzet in verband met overmatig alcoholgebruik (o.a.
agressie, verkeersongevallen).
-
Politie
Delft meldt een stijging van het aantal mishandelingen en bedreigingen in het
weekend, tijdens het uitgaan.
Gesteld kan worden dat een verantwoord beleid niet tot
stand gebracht kan worden (en worden nageleefd!) zonder steun vanuit de
betrokken branches en organisaties. Vandaar dat zij actief betrokken zullen
worden bij de aanpak.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Maatregelen om onverantwoord alcoholgebruik terug
te dringen. Beter toezicht op de naleving van wet- en
regelgeving. Benadering vanuit veiligheids- en gezondheidsoverwegingen. |
Aanpak methode |
In 2004 starten t.b.v. Delft 2 werkgroepen: a.
Werkgroep
commerciële horeca Inventarisatie van de huidige situatie op het
gebied van naleving van de Drank- en Horecawet en gemeentelijke afspraken
(Veilig Uitgaan). Ontwikkelen van aanvullende maatregelen in het
kader van “goed gastheerschap” en bijv vastleggen in de APV. Gebruik maken van de Kwaliteitsmeter Veilig
Uitgaan. Voorzitter: locale horecavertegenwoordiger. b.
Niet-commerciële
horeca O.a. Jongerencentra, Sportclubs,
Studentensociëteiten. Afspraken maken over naleving-, controle-, en
aanvullende maatregelen gericht op alcohol- en drugsgebruik (o.a. preventie
door bijv. voorlichting of scholing, beperking schenktijden, verplichte
leeftijdsaanduiding). Samen met de gemeente Midden-Delfland worden de
mogelijkheden van een convenant met de sportclubs m.b.t.
alcoholmatigingsbeleid (regelgeving, toezicht, cursussen) onderzocht. |
Beoogd resultaat |
Betere naleving van wet- en regelgeving. Terugdringen van alcoholmisbruik. Minder alcoholgerelateerde overlast en agressie
tijdens en na het uitgaan in het weekend (politierapportage) |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente (programmamanager veiligheidsbeleid) |
Uitvoerende organisaties |
Nader te bepalen |
Overige betrokkenen |
Gemeente Delft (o.a. TOR, servicedienst bedrijven,
verslavingszorg), Horeca, Sportraad, BWD, politie, Parnassia, gemeente Midden
Delfland, sportclubs Midden-Delfland. |
Tijdsplanning |
2004 ontwikkelen beleid |
Financiering |
O.a. budgetten veiligheidsbeleid/ subsidie Justitie. |
2B.
Coffeeshopbeleid (tevens onderdeel Integraal veiligheidsbeleid)
De uitbreiding van de wettelijke mogelijkheden tot
handhaving door de gemeente nopen tot herziening van het Coffeeshopbeleid.
Bovendien ontbreekt het onderdeel verslavingspreventie tot nu toe. Stijging van
het percentage THC (werkzame stof) in cannabis versterkt het belang hiervan.
Parnassia adviseert bij het tot stand komen van het coffeeshopbeleid.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Verbetering handhaving coffeeshopcriteria Voorkomen van risicovol gebruik van cannabis |
Aanpak methode |
Nota coffeeshopbeleid met daarin opgenomen: -
een
gedetailleerde handhavingsmatrix (aangaande coffeeshops, de growshop en
andere locaties waar cannabis wordt aangetroffen) -
preventiemaatregelen
(cursussen voor coffeeshophouders, aanwezigheid van foldermateriaal) -
instellen
coffeeshophoudersoverleg Inventarisatie van risicovol gebruik van cannabis
via het coffeeshophoudersoverleg en de bemoeienis van Parnassia |
Beoogd resultaat |
Verbeterde handhaving Meer aandacht voor gezondheidsrisico’s van gebruik |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente (servicecentrum bedrijven) |
Uitvoerende organisaties |
Gemeente, Politie, Parnassia |
Overige betrokkenen |
Beleidsmedewerker verslavingszorg |
Tijdsplanning |
De nota coffeeshopbeleid wordt begin 2004
geschreven Daarna uitvoering van beleid (zie aanpak) |
Financiering |
€ 9.412 uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
2C.
Uitgaansdrugs (tevens onderdeel Integraal veiligheidsbeleid)
Het is tot nu toe onduidelijk op wat voor schaal in Delft
uitgaansdrugs worden gebruikt, al komen er de laatste tijd wel verontrustende signalen vanuit de horeca
over cannabis- en cocaïnegebruik door jongeren in de binnenstad. De politie de
afgelopen jaren een aantal XTC productiebedrijfjes opgerold en zijn er
verschillende cafés gesloten vanwege m.n. cocaïnehandel. Het gevolg was soms
dat de handel zich naar de directe omgeving verspreidde (Kromstraat).
Het landelijk beeld is dat XTC de belangrijkste
uitgaansdrug blijft gevolgd door cocaïne (stijging) en amfetamine. Het gebruik
komt niet alleen voor op grootschalige dansfeesten (niet in Delft) maar
verplaatst zich ook steeds meer naar de reguliere horeca. Het combineren van
middelen, waarbij een van de middelen meestal alcohol betreft, neemt toe. Het
gebruiken van uitgaansdrugs op zich lijdt, in tegenstelling tot (het vele malen
grotere) alcoholgebruik (of de combinatie met excessief alcoholgebruik) niet
tot grote problemen op het gebied van overlast en agressie. Er heerst wel bezorgdheid over de
gezondheidsrisico’s en de maatschappelijke gevolgen. Jarenlang onderzoek op
grote dansevenementen leert trouwens dat er veel minder gezondheidsproblemen
zijn dan wordt gedacht.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Er dient een duidelijker beeld te komen van het
gebruik van uitgaansdrugs in Delft en de daaraan verbonden
gezondheidsrisico’s. Vervolgens dient zich de vraag aan of er extra ingezet
moet worden op voorlichting en/of handhaving. |
Aanpak methode |
Inventarisatie via een Quick-scan/ kort onderzoek. Preventioactiviteit EHBO-uitgaansdrugs: Parnassia
m.b.t. geeft voorlichting aan EHBO-personeel en horecapersoneel m.b.t.
adequaat handelen in geval van onwelwordingen als gevolg van recreatief drug-
en drankgebruik. |
Beoogd resultaat |
Zie Doelen |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Beleidsmedewerker verslavingszorg |
Uitvoerende organisaties |
Nader te bepalen |
Overige betrokkenen |
TOR,servicecentrum bedrijven, politie, horeca,
Parnassia, programmamanager veiligheidsbeleid |
Tijdsplanning |
Uitvoering in 2004 |
Financiering |
p.m. Quickscan EHBO-uitgaansdrugs € 3.891 uit Doelkering
verslavingsbeleid |
2D.
Preventieplan jongeren in het Westland
In 2002 is onder leiding van Parnassia een zgn. Focusgroep
gestart met als doel draagvlak te creëren voor het bespreekbaar maken van
overmatig alcoholgebruik en alcoholmatigingsbeleid m.b.t. jongeren. Aan de
Focusgroep wordt deelgenomen door vertegenwoordigers van gemeente, politie,
GGD, jongerenwerk, en ouderraden (VO school). De Focusgroep doet onderzoek naar
o.a. het naleven van de Drank- en Horecawet binnen de verschillende gemeente,
alcoholproblematiek en alcoholgerelateerde problematiek (vandalisme,
verkeersongelukken), hokkenproblematiek.
De interim-burgemeester van Westland heeft aangegeven voor
de zomer van 2004 integraal veiligheidsbeleid te ontwikkelen. Een belangrijke
plaats wordt daarbij ingeruimd voor het terugdringen van alcoholgebruik door
jongeren. Aanleiding vormen de hoge vandalismecijfers en het grote aantal
verkeersovertredingen, als gevolg van overmatig alcoholgebruik door jongeren.
GGD, Parnassia en gemeente Delft zijn gevraagd om mee te denken.
De gemeente Midden-Delfland heeft de wens geuit om de
sportverenigingen aan te zetten tot een verantwoorder beleid m.b.t.
alcoholgebruik.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Er dient meer aandacht te komen voor overmatig- en
risicovol gebruik van alcohol door Westlandjongeren. |
Aanpak methode |
Via de focusgroep en het gemeentelijk overleg
Westland: Stimuleren
van actievere naleving wet- en
regelgeving en alcoholmatigingsbeleid in Midden-Delfland en Westland. Bewustwordingsacties gericht op jongeren en hun
omgeving Jongeren zelf
betrekken via een enquête en een jongerenpanel |
Beoogd resultaat |
Betere naleving van wet- en regelgeving. Terugdringen van alcoholmisbruik door jongeren Jongeren (en hun omgeving) hebben meer kennis over
de gezondheidsrisico’s van alcoholmisbruik |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente Westland, Gemeente Midden-Delfland |
Uitvoerende organisaties |
Nader te bepalen |
Overige betrokkenen |
Focusgroep Westland, sportclubs Midden-Delfland, Parnassia |
Tijdsplanning |
Ontwikkelen beleid in de eerste helft van 2004 Uitvoering grotendeels vanaf 2005 |
Financiering |
€ 6.900 uit Doeluitkering verslavingsbeleid/
gemeente Westland |
3.
Signalering en
verwijzing
De verslavingszorg dient:
- Voor iedere burger binnen DWO toegankelijk te zijn
- Laagdrempelig te zijn
- Geconsulteerd te worden bij gesignaleerde problemen
- Bij burgers en (verwijs)instellingen voldoende bekend te
zijn
Aan de andere kant is aan de instellingen en eerste
lijnsvoorzieningen om hun verantwoordelijkheid te nemen als het gaat om
signalering van (dreigende) problemen en zonodig doorverwijzing naar de
verslavingszorg. Goede afspraken en samenwerking op dit gebied zijn daarom van
groot belang. Dit geld met name als het gaat om risicogroepen zoals
experimenterende jongeren.
Activiteiten
signalering en verwijzing
3A.
Folder Parnassia DWO
In 2002 is geconstateerd dat het aanbod van de regionale
zorg onvoldoende bekend was bij een aantal signaleerders en verwijzers.
Bovendien was onvoldoende bekend dat men bijvoorbeeld ook voor advies terecht
kan. In 2003 is een folder ontwikkeld waarin het regionale zorg- en
preventieaanbod van Parnassia beschreven is. De folder is recentelijk verspreid
onder alle (potentiële) verwijzers en signaleerders binnen de regio. Bovendien
zijn de regionale faciliteiten opgenomen in Drugsweb, de site voor jongeren.
Voldoende bekendheid (o.a. bij nieuwe voorzieningen als
gezondheidscentra) zal blijvende aandacht houden. Eind 2004 inventariseren in
hoeverre men gebruik maakt van de folder en daadwerkelijk bekender is met de
verslavingszorg.
3B
Alcoholactieplan
Het Ministerie van VWS stelt sinds 2002 extra geld
beschikbaar t.b.v. intensivering van de alcoholzorg in de eerste lijn. De
aandacht richt zich vooral op laagdrempelige ambulante zorg binnen
huisartsenpraktijken. De uitvoering blijkt moeizaam te gaan doordat een veel
huisartsen te weinig aandacht aan de problematiek geven. Op een paar plaatsen
binnen de regio is een spreekuur gerealiseerd; met enkele huisartsen werkt het
inschakelen van de ambulante zorg goed. Gezamenlijke huisartsenpraktijken en
gezondheidscentra blijken de beste mogelijkheden te geven. Het creëren van
gezondheidscentra in iedere wijk van Delft biedt wellicht aanknopingspunten.
Met het ziekenhuis zijn contacten over hoe om te gaan met
alcoholproblematiek. In overleg zullen mogelijkheden nagegaan worden om een
betere aansluiting te vinden bij het Algemeen maatschappelijk werk en het op
OGGZ bemoeizorgtraject dat momenteel opgezet wordt.
2004:
Doelen/
doelgroep |
Intensivering van laagdrempelige alcoholzorg.
Gericht op versterking van de eerste lijn, uitbreiding van lichte zorg. |
Aanpak methode |
Met huisartsen worden afspraken gemaakt over
adviesgesprekken, korte motiverende begeleiding, consultatie,
medebehandeling, voortgezette behandeling, casemanagement en verwijzing. Dit
alles in samenwerking met de lokale verslavingszorg. Aansluiten bij mogelijkheden van AMW en bemoeizorg
OGGZ. |
Beoogd resultaat |
Laagdrempelige zorg aan mensen met
alcoholproblematiek. Signalering en verwijzing naar zorg. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
Huisartsen, ziekenhuis |
Tijdsplanning |
Doorlopend Speciale aandacht voor aansluiting bij nieuwe
gezondheidscentra en JGZ centra. |
Financiering |
AWBZ |
3C.
Taskforce jongeren (tevens onderdeel Integraal veiligheidsbeleid)
In het kader van het jongerenpreventie beleid is in 2003
een taskforce problematische jongerengroepen gestart. De werkwijze is als
volgt:
Het signaleringsoverleg (gemeente, politie, BWD,
verslavingszorg, onderwijs, bureau Jeugdzorg) richt zich op de problematische
jeugdgroepen. Dat kan op 3 manieren gaan:
1.
Het
interventieteam gaat zich intensief met jongerengroep bezighouden (momenteel in
de Wippolder) en verwijst jongeren naar verschillende vormen van zorg,
schoolbegeleiding en activiteiten
2.
De
problemen worden opgepakt door de BWD en de wijkagent (in overleg met het
wijkcoördinatieteam)
3.
De
problematiek wordt aangepakt in overleg met verslavingszorg, politie en scholen
De Taskforce kan een belangrijke functie vervullen in het
signaleren van drugsproblematiek t.a.v. de jongerengroepen. Zo is er
geconstateerd dat een aantal VMBO-scholieren zijn die zich binnen de groepen
ophouden en nogal wat drugs en drank gebruiken. De betrokkenheid van de
jongeren hierbij (bijv. als drugsrunner) wordt nader onderzocht en door politie
opgepakt.
Vanuit het verslavingsbeleid is een veldwerker ingehuurd
tot medio 2004, die zich speciaal richt op de (dreigende)
verslavingsproblematiek van de jongeren. Dit heeft pas een kans van slagen
wanneer het interventieteam in staat blijkt de individuele jongeren voldoende
te bereiken binnen de groepen.
Deze (nieuwe) vorm van bemoeizorg door de verslavingszorg
kan dan ook gezien worden als een experiment. Mei 2004 volgt een evaluatie en
wordt bepaald of de inzet van de verslavingszorg op deze manier wordt
gecontinueerd.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Aanpakken van drugsgerelateerde overlast door
(groepen) jongeren. Individuele signalering van (dreigende)
verslavingsproblematiek en toeleiding naar zorg. Beter beeld krijgen van drugsproblematiek binnen
problematische jongerengroepen. |
Aanpak methode |
Signalering en interventie |
Beoogd resultaat |
Toeleiding naar zorg of begeleiding van jongeren
binnen de groepen met problematisch middelengebruik. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Programmamanager integraal veiligheidsbeleid. Stuurgroep (gemeente, politie, BWD, Parnassia,
Bureau jeugdzorg, onderwijs). |
Uitvoerende organisaties |
Interventiegroep (jeugdrechercheur, ambulant
jongerenwerker, veldwerker Parnassia) |
Overige betrokkenen |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend, evaluatie medio 2004. |
Financiering |
€ 32.445 uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
3D.
OGGZ bemoeizorg
In 2004 wordt in samenwerking met de betrokken
zorginstellingen een aanpak ingericht om degenen die zorg mijden maar wel nodig
hebben zorg en hulp aan te bieden. Een belangrijke doelgroep in dit verband
zijn verslaafden en mensen met dubbelproblematiek (verslaving + psychiatrisch
ziektebeeld). 3 Belangrijke peilers van het OGGZ beleid zullen zijn:
-
Een
Meldpunt overlast en zorgwekkende situaties van waaruit op korte termijn hulp
kan worden geboden via casemanagement binnen de instellingen en bestaande
samenwerkingsverbanden (zoals het BAW). Ook vanuit de verslavingszorg zal
casemanagement ingezet worden.
-
Een
betere organisatie en samenwerking m.b.t. het signaleren en bereiken van- en
hulp bieden aan zorgmijders.
-
Uitbouwen
en verder ontwikkeling van een preventieprogramma ten behoeve van de
OGGZ-risicogroepen.
-
Registratie
en monitoring van OGGZ-problematiek; Beter zicht krijgen op de kwetsbare
groepen. Betrouwbare informatie die voor instellingen, beleidsmakers en
bestuurders van belang is.
Behandeling van de OGGZ-nota staat gepland voor juni 2004.
4.
Ambulante zorg
Delft
dient vanuit haar rol als centrumgemeente zorg te dragen voor een gedegen
hulpaanbod op het gebied van de ambulante verslavingszorg. Dit hulpaanbod
dient:
·
Beschikbaar te zijn voor alle inwoners van DWO.
Om
dit te bereiken wordt er overlegd te met de regiogemeenten over de invulling
van het regionale beleid en eventuele regionale voorzieningen. Beschikbaarheid
betekent ook bekendheid met- en laagdrempeligheid.
·
Vraaggericht te worden ingevuld.
Dat
wil zeggen: Het aanbod dient afgestemd
te zijn op de vraag/ behoefte van de doelgroep. Hierbij dient de
verslavingszorg zich niet alleen meer te richten op mensen die gemotiveerd zijn
om af te kicken maar ook een aanbod te ontwikkelen voor niet gemotiveerde
verslaafden
·
Kwalitatief van een behoorlijk niveau te zijn.
·
Effectief en doelmatig te worden ingezet.
·
Extra rekening te houden met risicogroepen.
Een
goede samenwerking en afstemming tussen de verschillende zorgaanbieders binnen
de verslavingszorg en tussen de verschillende zorgcircuits, wordt gezien de
vermaatschappelijking van de zorg van steeds groter belang. Afstemming dient
gezocht te worden met activiteiten op het terrein van (onder meer)
maatschappelijk herstel, maatschappelijke opvang en OGGZ.
Vanuit
GGZ-Delfland en Parnassia is een samenwerkingstraject opgezet met als doel te
komen tot een geïntegreerde zorg voor verslaafden binnen DWO. Uitgangspunten
daarbij zijn:
-
toegankelijkheid
-
laagdrempeligheid
-
bekendheid
-
snelle
beschikbaarheid
Naast
een betere afstemming tussen de hulpprogramma’s, eerste lijnsactiviteiten en
preventieactiviteiten gericht op verslaving en dubbelproblematiek, zullen in
2004 een aantal nieuwe initiatieven genomen worden:
-
Betere
afstemming van de poliklinische alcoholzorg. Beide poli’s gaan intensiever
samenwerken. Gestreefd wordt naar gezamenlijke huisvesting.
-
Betere
afstemming van de klinische activiteiten van beide organisatie (o.a.
verwijzing)
-
Het
starten van een gezamenlijk bemoeizorgteam dubbelproblematiek en OGGZ (zie: 4I)
-
Een
aanzet geven tot het ontwikkelen van een plan van aanpak tot samenhang op het
gebied van maatschappelijk herstel/ integratie (zie: 5).
Parnassia
Delft kampt met een huisvestingsprobleem. De huidige locatie aan het Noordeinde
is ARBO-ongeschikt bevonden. Bovendien is er de wens tot het combineren van
activiteiten met GGZ-Delfland in het kader van intensievere samenwerking.
Momenteel wordt gezocht naar gezamenlijke huisvesting. Wanneer dit niet
haalbaar blijkt komen alsnog de opties van aparte huisvesting van Parnassia
elders of het aanpassen van de huidige locatie in beeld.
Activiteiten
Ambulante zorg
4A.
Rapportage Parnassia
Parnassia, verreweg de belangrijkste leverancier van
zorgproducten levert de volgende rapportages en verslaglegging:
-
Een
jaarverslag voor Delft/Westland/Oostland met daarin het totaalbeeld van de
productieafspraken Hierin zijn de geleverde productie, de aantallen bereikte
cliënten en enige informatie over landelijk trends terug te vinden (2003 moet
voor binnenkort worden aangeleverd, vandaar dat de hier vermelde getallen
veelal betrekking hebben op 2002).
-
Kwartaalrapportage
m.b.t. tot de voortgang van de productieafspraken en inhoudelijke toelichting
waar nodig.
-
Cliënt
Monitoring Systeem. Dit is een informatiesysteem waarmee informatie verzameld
wordt over de aard en de omvang van de cliëntpopulatie van Parnassia
Verslavingszorg. Dit geeft een globaal beeld van hoeveel cliënten voor een
bepaald middel in welk type zorg terecht komt, hoe lang de gemiddelde
behandelingsduur is, etc. Er staat summier regionale informatie in. Men
loopt achter met de rapportage. Onlangs
is het rapport 1999 – 2001 uitgekomen; de versie 2002 volgt binnenkort.
-
Halfjaarlijkse
tussen evaluatie in het kader van de Subsidieverordening maatschappelijke
activiteiten. Er zal gestreefd worden naar een uitgebreide verslaglegging in
september 2004 die de input vormt van het
Activiteitenplan 2005.
Vanuit de gemeente bestaat echter de behoefte aan meer
informatie over de doelstellingen en verloop van de behandelingen, die bij kan
dragen aan een gerichter en meetbaarder beleid. De gemeente Den Haag heeft
Parnassia een “verdiepingsslag” laten maken van het Cliënt Monitoring Systeem.
Dit heeft wel extra kosten met zich mee gebracht. Binnenkort zal het rapport
hierover verschijnen. Dan zal bekeken worden of zoiets ook voor
Delft/Westland/Oostland interessant is.
Daarop vooruitlopend is met Parnassia afgesproken dat op
korte termijn managementinformatie wordt geleverd m.b.t. de ASI-scores (zie:
4B) van de groep methadongebruikers (de “zwaarste” groep cliënten, die het
langst in zorg is). Zo mogelijk wordt aanvullend een enquête afgenomen.
In 2002 waren er vanuit Delft/Westland/Oostland in totaal
526 cliënten in zorg bij Parnassia. Waarvan 40% drugs (212 cliënten), 56%
alcohol (294 cliënten) en 4% gokproblematiek (20 cliënten).
2004:
Doelen/ doelgroep |
Er is behoefte aan gerichtere informatie over het
verloop van behandelingen. |
Aanpak methode |
Een verdiepingsslag van het Cliënt Monitoring
Systeem laten maken ASI managementrapportage van de methadongebruikers
+ mogelijk een enquête onder methadongebruikers De verschillende centrumgemeenten onderhandelen
met Parnassia over een geschikt informatiesysteem (bijvoorbeeld het
halfjaarlijks afnemen van een voortgangsscore bij cliënten). |
Beoogd resultaat |
Zicht op de resultaten van behandeling Meetvragen vastgesteld |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
Gemeenten Delft, Den Haag, Leiden, Gouda,
Zoetermeer. |
Tijdsplanning |
Eerste kwartaal ASI rapportage Eind 2004: gerichtere rapportage |
Financiering |
p.m. uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
4B.
Toeleiding naar zorg en consultatie
Consultatie en intake. Contact kan zowel worden gezocht
door (potentiële) cliënten, als door verwijzers of verwanten van de cliënt. De
vraag kan variëren van zuiver informatie over middelengebruik tot een vraag
voor crisisopname. De intake en Indicatie omvat enkele gesprekken en het
afnemen van de ASI (Addiction Severity Index) door een daartoe gekwalificeerde
medewerker. Het betreft hier een uitgebreide vragenlijst op 6 levensterreinen,
met een daaraan verbonden puntenschaal. Vervolgens wordt er een behandelplan
gemaakt. De ASI wordt na een bepaalde tijd opnieuw afgenomen om te kijken of er
verbetering optreedt.
Consultatie en intake vindt plaats in Delft en vanaf
januari 2004 ook 2 dagdelen per week in Naaldwijk (gemeente Westland).
2004:
Doelen/ doelgroep |
Toeleiding van verslaafden naar ambulante zorg en
AWBZ zorg. Consultatie voor vragen en problemen rond
genotmiddelenproblematiek. |
Aanpak methode |
Intakes en eenmalige contacten. Bereikbaar voor
vragen. |
Productieafspraak |
Voor 2004 zijn 350 ambulante intakes afgesproken |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
€ 55.878 uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
4C.
Open Spreekuur Westland
Vanaf januari 2004 is t.b.v. het Westland gedurende 2
dagdelen per week een open spreekuur van Parnassia gestart in Naaldwijk
(gemeente Westland).
2004:
Doelen/ doelgroep |
Een laagdrempelig spreekuur in het Westland. Betere spreiding van verslavingszorgvoorzieningen
binnen de regio. |
Aanpak methode |
Spreekuur (2 dagdelen) in een gezondheidscentrum Consultatie, intake en verwijzing voor mensen met
verslavingsproblematiek en betrokkenen (bijv. familie). |
Beoogd resultaat |
Betere spreiding van verslavingszorgvoorzieningen
binnen de regio. Westlanders met verslavingsproblematiek (m.n.)
komen sneller bij de verslavingszorg. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
Gemeente Westland, signaleerders en verwijzers |
Tijdsplanning |
Start in 2004. |
Financiering |
€ 25.960 uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
4D.
Psychosociale en medische zorg drugs
Gestructureerde, individuele behandeling en begeleiding van
drugsverslaafden gericht op stabilisatie, verbetering en herstel. Gegeven door
psychologen, maatschappelijke werkers of HBO verpleegkundigen. Medisch
onderzoek door een arts kan deel uitmaken van de behandeling. Er is de laatste
jaren sprake van een toename.
In 2002 waren 115 cliënten in behandeling en 35 in
begeleiding. Het aantal cliënten met als probleemmiddel cannabis en
cocaïne/crack is relatief gering. Het aantal mensen dat aan crack (gekookte
cocaïne) verslaafd is groeit in Nederland en dan vooral in de grote steden. Er
is vooralsnog geen vervangend middel (zoals methadon bij heroïne) beschikbaar.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Individuele begeleiding en behandeling gericht op
drugsverslaving. Verbetering, stabilisatie m.b.t. psychosociaal/
lichamelijk functioneren. Gericht op gecontroleerd gebruik of onthouding. |
Aanpak methode |
Individueel behandelplan opstellen en begeleiding
voor of na de behandeling op gedragstherapeutische basis. |
Productieafspraak |
Voor 2004 zijn 600 individuele behandelingen
afgesproken. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend Voor 2004 zijn 600 individuele behandelingen
afgesproken. |
Financiering |
€ 64.260 uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
4E.
Methadonprogramma
Een laagdrempelig programma waarin drugsverslaafden onder
medische- en psychologische begeleiding met methadon worden behandeld.
In Delft is sprake van een stijging van het aantal
methadongebruikers. In 2002 waren er 102 cliënten in behandeling, waarvan 83
mannen en 19 vrouwen. 3x per week wordt methadon verstrekt en is er spreekuur.
De huidige subsidieregeling (via de Welzijnswet) is een
tijdelijk regeling. Deze wordt vervangen door een structurele regeling.
Mogelijk wordt deze vorm van medische hulp in de toekomst ondergebracht bij de
AWBZ.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Methadonverstrekking aan heroïneverslaafden Stabilisatie van psychosociaal en lichamelijk
functioneren. Afname van illegaal middelengebruik en
criminaliteit |
Aanpak methode |
Methadon-plus
programma |
Productieafspraak |
Voor 2004 zijn 700 abonnementsmaanden afgesproken |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
€ 74.270 uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
4F.
Psychosociale zorg overig waaronder alcohol
Deze activiteiten worden aangeboden door maatschappelijk
werkers, psychologen en HBO verpleegkundigen. Medisch onderzoek maakt deel uit
van de behandeling. Het betreft hier in de praktijk voornamelijk
alcoholverslaving. In 2002 ontvingen 172 cliënten een individuele behandeling.
17 cliënten namen deel aan alcohol-groepsbehandeling.
Gokverslaafden worden verwezen naar behandeling in Den Haag
(De Gokgroep).
Parnassia en GGZ-Delfland gaan samenwerken op het gebied
van de alcoholzorg. Er wordt gestreefd naar gezamenlijk huisvesting van de
poli’s.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Behandeling gericht op verbetering in
psychosociaal functioneren en afname van middelengebruik of onthouding.
Voorbereiding op vervolg-zorgprogramma/ maatschappelijk hersteltraject. |
Aanpak methode |
Individuele behandeling Alcoholgespreksgroep Intake en doorverwijzing gokverslaving |
Productieafspraken |
Voor 2004 zijn 700 individuele behandelingen
afgesproken. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
GGZ-Delfland |
Tijdsplanning |
Doorlopend Samenwerking Parnassia en GGZ-Delfland rond
alcoholzorg. |
Financiering |
€ 92.274 uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
4G.
Zorg aan allochtone verslaafden
Tot nu toe is gekozen het onderbrengen van het
aandachtsgebied bij de medewerker outreachende zorg. Door ziekte is hier niet
veel mee gedaan. Parnassia heeft onlangs gekozen voor een andere insteek: Men
wil de zorg toegankelijker maken voor allochtonen door de
hulpverleningsprogramma’s aan te passen en het personeel bij te scholen op dit
punt.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Speciale aandacht voor allochtonen in het kader
van de psychosociale zorg. |
Aanpak methode |
Aanpassing
zorgprogramma’s van Parnassia aan de
allochtone doelgroepen. Personeel van Parnassia wordt bijgeschoold m.b.t.
cultureel bepaalde aspecten binnen de verslavingszorg. |
Beoogd resultaat |
De zorg is beter bereikbaar voor allochtonen De zorg sluit beter aan bij de culturele
achtergrond van allochtonen |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Vormgeven nieuw beleid in 2004. |
Financiering |
n.v.t. |
4H.
Ouderwordende verslaafden
De
groep heroïneverslaafden veroudert en heeft in de toekomst steeds meer behoefte
aan somatische zorg en rust. Hetzelfde geldt voor een deel van de
alcoholverslaafden die al dan niet met outreachende zorg bereikt wordt. Navraag
bij Parnassia en DODB leert dat het nog geen acuut probleem betreft maar dat
het in de komende jaren wel de aandacht gaat vragen.
Parnassia
start in Den Haag een verzorgingshuis voor verslaafden waar eventueel ook
Delftenaren gebruik van kunnen maken.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Ouderwordende drugsverslaafden krijgen meer
behoefte aan verzorging. |
Aanpak methode |
Inventarisatie van de doelgroep en problematiek. Verkenning van mogelijkheden voor ambulante- en
intramurale zorg. |
Beoogd resultaat |
Ouderwordende drugsverslaafden kunnen gebruik
maken van verzorgingsfaciliteiten. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente Delft |
Uitvoerende organisaties |
Maatschappelijke opvang, Verpleeghuiszorg,
Thuiszorg |
Overige betrokken organisaties |
Parnassia,
DODB |
Tijdsplanning |
Eerste verkenning van mogelijkheden in 2004 |
Financiering |
O.a. AWBZ |
4I.
Zorgmijders en overlastgevende verslaafden
Vanuit het Mobiel Behandelteam van Parnassia wordt
bemoeizorg geleverd (meestal ongevraagde zorg). In 2002 waren er 28 crisisinterventies,
waar 22 cliënten bij betrokken waren. Het casemanagement bediende 40 cliënten.
17 cliënten zijn via outreachend werken in een zorgtraject terecht gekomen.
GGZ-Delfland en Parnassia participeren vanaf februari 2004
in een bemoeizorgteam, dat zich o.a. richt op cliënten met dubbelproblematiek
(verslaving en psychiatrische problematiek). Bekend is dat veel verslaafden
kampen met psychiatrische problematiek; van de mensen die behandeld worden
vanwege hun alcoholverslaving 65% tevens een psychiatrische ziekte heeft. De
zorgwekkende zorgmijders waar het hier om gaat mijden bij voorkeur de ambulante
zorg of doen juist een onevenredig groot beroep op de zorg. Het team van
specialisten benaderd (potentiële) cliënten thuis, op straat of op andere vindplaatsen
op. Met Dienstencentrum over de Brug (een belangrijke vindplaats) zijn
afspraken gemaakt over consultatie ter plekke. Verder kan vanuit allerlei
instanties (o.a. politie) naar het team worden verwezen. Samenwerking met
verwijzers wordt actief gezocht. Er wordt veel aandacht besteed aan
reïntegratie (dagbesteding) en familiecontacten. Het team wil 80 cliënten per
jaar bereiken.
Het programma is in de eerste plaats gericht op het bieden
van zorg. Bijkomend voordeel is dat het in een aantal gevallen ook zorgt voor
het terugdringen van overlast.
Zie verder: 5D Veelplegers.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Snelle en adequate hulp ter plekke/ aan huis voor
zorgmijdende- en overlastgevende verslaafden (waaronder alcoholisten). Actieve signalering en benadering van zorgmijdende
verslaafden met dubbelproblematiek. Verwijzing naar intensievere zorg en andere
instanties. Aandacht voor reïntegratie. |
Aanpak methode |
Parnassia: Crisisinterventie Casemanagement Outreachende zorg Verwijzen en toeleiden naar verslavingszorg en
instellingen buiten de verslavingszorg GGZ-Delfland/
Parnassia: Bemoeizorg voor mensen met dubbelproblematiek door
een team van specialisten. |
Productieafspraak |
Parnassia: -
30 contacten crisisinterventie -
400 uur casemanagement -
200
uur outreachende zorg Team dubbelproblematiek behandelt 80 cliënten per
jaar |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Parnassia |
Uitvoerende organisaties |
Parnassia, GGZ-Delfland |
Overige betrokken organisaties |
Huisartsen, GGZ (oa Crisisdienst en MBT), Politie,
GGD, BAW, maatschappelijke opvanginstellingen. |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
€ 50.630 uit Doeluitkering verslavingsbeleid,
verder AWBZ |
4J.
Dagopvang voor verslaafden
Dienstencentrum over de Brug is een laagdrempelige- en
drukbezochte dagopvang voor daklozen en verslaafden. Het bezoekersaantal
vertoont de laatste jaren een constant stijgende lijn.
Met het bestuur is afgesproken dat er gewerkt wordt aan de
volgende verbeterpunten:
- Er
worden nadere afspraken worden met GGZ-Delfland en Parnassia over consultatie
en zorg t.b.v. bezoekers van DodB (zie: 4H)
- DodB
wordt betrokken in de aanpak van zorgmijdende verslaafden
- Er
wordt een betere invulling gegeven aan activiteiten in de huiskamer dmv een
vast activiteitenplan.
- Er
een strikter huisregelbeleid wordt gevoerd in en om het pand. Momenteel vindt
overleg plaats met politie en de wijkconsulent.
- Er
worden betere afspraken gemaakt over het terugdringen van overlast rond het
pand. Alcohol- en drugsgebruik rond het pand wordt zoveel mogelijk tegengegaan.
Momenteel vindt overleg plaats met politie en de wijkconsulent.
- Er
wordt een strikter postadressenbeleid gevoerd aan de hand van de nota De
Oostsingel 76 als briefadres voor bijstandgerechtigden.
- Budgetteringshulp
zou niet tot de taak van DodB moeten behoren. De gemeente zoekt naar een andere
invulling.
Over
verbetering van de samenwerking tussen de dag- en nachtopvanginstellingen in
Delft zijn inmiddels afspraken gemaakt. Deze
afspraken gaan leiden tot:
· Het
oprichten van een nieuwe overkoepelende stichting
· Het
ontwikkelen van een visie op de maatschappelijke opvang en vrouwenopvang in de
centrumgemeente Delft, rekening houdende met de gemeentelijke beleidslijnen
· Het
opstellen van een gedetailleerd plan waarin wordt aangegeven hoe en wanneer de
over te dragen verantwoordelijkheden en bevoegdheden kunnen en zullen worden
overgedragen aan de nieuwe stichting. De geschatte doorlooptijd van dit proces
bedraagt 1,5 tot 2 jaar
Voor DodB wordt
gezocht naar vervangende huisvesting. Voorjaar 2004 worden een aantal mogelijke
nieuwe locaties gepresenteerd en volgt er een informatie- en inspraaktraject.
De activiteit
Schoonhouden openbare ruimte is tot nu toe zeer succesvol. DodB heeft de
gemeente verzocht na te gaan of er financiële ruimte is voor uitbreiding van de
activiteiten.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Laagdrempelige dagopvang voor o.a. alcohol- en drugsverslaafden Laagdrempelige opvang, activering en individuele
begeleiding van o.a. zorgmijdende verslaafden. |
Aanpak methode |
Huiskamer, recreatieve activiteiten,
maaltijdvoorziening, individuele begeleidingsgesprekken, spuitomruil,
budgethulp, douchegelegenheid, postadres. Activiteit schoonhouden openbare ruimte. |
Productieafspraak |
-
245
dagen open van 11 tot 18 uur voor gemiddeld 45 bezoekers per dag. -
1500
uur individuele psychosociale hulp -
750
uur per jaar budgetteringshulp -
1800
cliënten gebruiken een maaltijd -
200
douche- en wasbeurten -
50
keer verstrekken van schone spuiten -
20
gezamenlijke activiteiten buiten de deur -
3
dagen per week houden 5 cliënten onder begeleiding de openbare ruimte schoon |
Aansturing en voortgangsbewaking |
DodB |
Uitvoerende organisaties |
DodB |
Overige betrokken organisaties |
Parnassia, GGZ-Delfland, Maatschappelijke opvang
organisaties |
Tijdsplanning |
Doorlopend Bovengenoemde actiepunten |
Financiering |
€ 302.297 uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
4K.
Programma voor kinderen van verslaafden
Vanuit GGZ-Delfland preventie wordt getracht om samen met
andere Delftse instellingen basiscoördinatie te realiseren ten behoeve van
gezinnen waar kinderen wonen met ouders die verslaafd zijn en/of psychiatrisch
patiënt zijn. Doel is om door middel van het bieden van coördinatie van de zorg
rondom het gezin te bewerkstellingen dat de kinderen voldoende basiszorg
ontvangen (opvoeding, huisvesting, schoolgaan, eten, hygiëne, etc).
Daarnaast verzorgt GGZ-Delfland het zgn. Kopp-programma;
een preventieprogramma dat zich richt op kinderen van ouders met psychiatrische
problematiek en hun moeders. Dit programma is ook geschikt voor kinderen van
verslaafde ouders.
Het is van belang dat er een goede verwijzing plaatsvindt
vanuit de JGZ-centra.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Opzetten van basiszorgcoördinatie (casemanagement)
en hulpaanbod voor kinderen van verslaafden. |
Aanpak methode |
Basiszorgcoördinatie + Kopp-KVO kinderen van verslaafde
ouders) |
Beoogd resultaat |
Kinderen van verslaafden krijgen voldoende zorg en
aandacht. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
GGZ-Delfland |
Uitvoerende organisaties |
GGZ, GGD, Parnassia, Bureau Jeugdzorg, Spel en
opvoeding, Maatzorg. |
Overige betrokken organisaties |
Raad voor de Kinderbescherming, AMK,
boddaertcentra, SJD, SPD |
Tijdsplanning |
Starten van een pilot zorgcoördinatie van 2 jaar. Afspraken tussen Parnassia en GGZ-Delfland over
verwijzing naar het Kopp-programma |
Financiering |
AWBZ |
4L.
AA Werkgroep (Anonieme alcoholisten)
De
AA werkgroep (anonieme alcoholisten) organiseert wekelijks bijeenkomsten van
zelfhulpgroepen voor mensen met alcoholproblemen. Vanuit de doeluitkering wordt
jaarlijks de huur van de gespreksruimte vergoed.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Zelfhulp door mensen met alcoholproblemen |
Aanpak methode |
Wekelijkse groepsbijeenkomsten |
Beoogd resultaat |
Zelfhulp |
Aansturing en voortgangsbewaking |
AA Werkgroep |
Uitvoerende organisaties |
AA werkgroep |
Overige betrokken organisaties |
- |
Tijdsplanning |
Doorlopend |
Financiering |
€ 1.132 uit Doeluitkering verslavingsbeleid |
5.
Maatschappelijk herstel
Het
behouden of herwinnen van een sociale structuur is voor verslaafden en
ex-verslaafden van groot belang. Om verslaafden een kans te geven op
maatschappelijk herstel zal er geïnvesteerd moeten worden in nieuwe
activiteiten en ondersteuning. Naast behandeling en begeleiding van deze groep
dient er aandacht te zijn voor wonen, werken, dagbesteding, inkomen en vrije
tijdsbesteding. Ook de gewone zaken in hun leven dienen geregeld te worden. De
uitdaging is het bouwen van maatschappelijke steunsystemen rond deze langdurig
zorgafhankelijke cliënten. Er dienen meer ondersteuningsprogramma’s te komen op
het gebied van dagbesteding, wonen, inkomen (budgetbegeleiding, schuldhulpverlening),
etc. Een aanpak op maat is hierbij van cruciaal belang, omdat de gevraagde
noodzakelijke ondersteuning voor iedere (ex) verslaafde weer anders is. Ook de
directe omgeving (sociaal netwerk) en de indirecte omgeving (de maatschappij,
burgers die bijvoorbeeld slachtoffer zijn van drugsgerelateerde criminaliteit)
hebben hun belang bij maatschappelijk herstel van verslaafden.
De
regie rond het bouwen van de steunsystemen dient bij de gemeente te liggen. Het
vergt een intensieve samenwerking van o.a. de verslavingszorg, GGZ,
maatschappelijke opvang, maatschappelijk werk, GGD, sociale dienst,
woningbouwverenigingen en politie.
Activiteiten
Maatschappelijk herstel
5A.
Inkomen en activering
Verslaafden die een uitkering hebben vallen voor de
gemeente veelal onder de categorie zorgklanten fase 4. In het huidige
collegeprogramma is vastgelegd dat ook voor deze groep zorgklanten
dagactiviteiten of werk beschikbaar moet komen. Ten behoeve van de zorgklanten
fase 4 worden speciale zorgconsulenten benoemd. Deze zorgconsulenten zijn de
contactfunctionarissen wanneer het gaat om de uitkering en de toeleiding naar
activeringstrajecten. Een aantal verslaafden zal in staat zijn om via een
traject aan werk (al dan niet betaald) te komen (Parnassia Delft schat zo’n
25). Een ander deel zal aangewezen zijn op dagactiviteiten. Voor het slagen van
dit traject zal nodig zijn:
-
geschikte
zorgconsulenten die met deze doelgroep om kunnen gaan (bijv. via
deskundigheidsbevordering)
-
het
zonodig inkopen van gespecialiseerde toeleiding (zoals Parnassia BV of
Individuele Trajectbegeleiding van GGZ-Delfland )
-
het
beschikbaar hebben van voldoende activiteiten door: inventarisatie van
geschikte activiteiten, eventuele uitbreiding van bestaande laagdrempelige
groepsactiviteiten, zoeken naar nieuwe activiteiten
-
binnen
bestaande budgetten financiën vrijspelen om in 2005 trajecten te kunnen inkopen
Tevens dient aansluiting te worden gezocht bij het
voornemen van GGZ-Delfland en Parnassia om gezamenlijk tot een maatschappelijk
herstelplan te komen voor de groep zorgmijders met dubbelproblematiek.
Cliënten met beperkingen op het gebied van het regelen van
hun eigen leven kunnen, onder voorwaarden, in aanmerking komen voor activerende
en/of ondersteunende begeleiding vanuit de AWBZ. Indicatie vindt plaats bij de
RIO, waar gekeken wordt naar de ernst van de problematiek. Deze zorg kan in
natura- (via een door de AWBZ erkende instelling) of via een persoonsgebonden
budget worden geleverd (zie ook: 5B).
2004:
Doelen/ doelgroep |
Verslaafden nemen actief deel aan
reïntegratieprojecten in het kader van de het fase 4 beleid. |
Aanpak methode |
Speciale aandacht voor deze groep binnen het
beleid klantmanagement (bijv. deskundigheidsbevordering van consulenten) Behoeftepeiling via consulenten en zorginstellingen Overzicht van geschikte activiteiten en
toeleidingsinstrumenten Inkopen van gespecialiseerde toeleiding Uitbreiding laagdrempelige activiteiten Ontwikkelen van nieuwe activiteiten Gestructureerd dagactiviteitenprogramma bij DodB Mogelijkheden van financiering via de AWBZ
onderzoeken |
Beoogd resultaat |
Een gestructureerde dagbesteding voor verslaafden. |
Uitvoerende organisaties |
Gemeente Delft. |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente Delft. |
Overige betrokken organisaties |
Parnassia, GGZ-Delfland, DodB, Maatschappelijke
opvang. |
Tijdsplanning |
Genoemde aanpak vormgeven in 2004 Uitvoering vanaf 2005 |
Financiering |
Binnen bestaande actveringsbudgetten+ € 10.000
voor toeleiding verslaafden uit Doeluitkering verslavingsbeleid. |
5B.
Budgethulp
Veel verslaafden hebben behoefte aan hulp bij
budgetbegeleiding en budgetbeheer Het hebben van een vast inkomen en het
waarborgen van de betaling van vaste lasten vormen een belangrijke voorwaarde
om maatschappelijk te kunnen functioneren. Momenteel vindt deze activiteit
plaats bij Dienstencentrum over de Brug. Zij zijn hier echter onvoldoende op
toegerust. Bovendien legt het een te groot beslag op hun capaciteit en ontstaan
er veel conflicten met bezoekers.
Budgettering voor mensen die o.a. door het niet om kunnen
gaan met hun inkomen in ernstige problemen komen, dient door de gemeente
opgepakt te worden. Momenteel wordt (gedwongen) budgettering opgezet voor
gezinnen die vanwege huurachterstand uit huis dreigen te worden gezet.
Waarschijnlijk wordt daarvoor een extern bureau ingehuurd. Het is de bedoeling
om daarna voor een grotere groep (waaronder bezoekers van DodB en cliënten van
Parnassia) budgettering te gaan regelen. In 2004 dient een loket gecreëerd te
worden, waar uitbetaling kan plaatsvinden.
2004:
Doelen/ doelgroep |
Het bieden van een laagdrempelige vorm van
budgetbegeleiding- en beheer aan verslaafden. |
Aanpak methode |
De BAW aanpak budgettering verbreden naar
verslaafden Mogelijkheden onderzoeken van indicatie
ondersteunende begeleiding (AWBZ). Creëren uitbetalingsloket |
Beoogd resultaat |
Verslaafden krijgen budgetbegeleiding en
schuldhulpverlening die bij hen past. |
Uitvoerende organisaties |
Gemeente Delft, budgetteringsbureau |
Aansturing en voortgangsbewaking |
Gemeente Delft |
Overige betrokken organisaties |
DodB,
Parnassia, st. MO |
Tijdsplanning |
Voorbereiding in 2004 Uitvoering vanaf 2005 |
Financiering |
€ 10.000 opzet loket uit Doeluitkering
verslavingsbeleid |
5C. Veelplegers (tevens onderdeel Integraal
veiligheidsbeleid)
Politie
Delft is eind 2002 gestart met een speciale aanpak van veelplegers. Onder
veelplegers wordt verstaan: Personen die in het verleden meer dan 10
processen-verbaal op hun naam hebben staan. Veelal gaat het om
vermogensdelicten in de sfeer van autoinbraken en winkeldiefstallen. Een groot
percentage van de veelplegers is verslaafd. In Delft wonen momenteel 136
veelplegers. Hiervan zijn er 44 verslaafd. 22 Delftse veelplegers komen voor in
de regionale top 500.
De
Delftse aanpak richt zich op een top 10 van in Delft woonachtige veelplegers,
die telkens aangevuld wordt. Deze wordt samengesteld vanuit de top 500 binnen
Haaglanden. Voor iedere veelpleger wordt een plan van aanpak ontwikkeld door de
betreffende probleemeigenaar (politiefunctionaris), waarin de activiteiten
worden vastgelegd. De activiteiten zijn gericht op:
-
repressie:
observeren, posten, controleren, langer in detentie
Hierin wordt nauw samengewerkt met het Openbaar
Ministerie
-
bieden
van zorg- en integratiemogelijkheden
Hierin vervullen verslavingsreclassering,
verslavingszorg en de gemeente een rol
Met
name het laatstgenoemde traject dient verder vorm te krijgen.
Verslavingszorg:
Het
is zeer moeilijk om verslaafde veelplegers vrijwillig in zorg te krijgen en te
houden. Politie en Verslavingsreclassering geven aan dat een dwang- of
drangtraject de enige weg is die (in een aantal gevallen) tot succes kan
leiden. Daarbij is het wel van belang een onderscheid te maken tussen het puur
van de straat houden van betrokkene (waardoor hij ook geen delicten kan plegen)
en afkicken + reïntegreren. Vanuit de overheid is celcapaciteit vrijgemaakt
voor het zgn. SOV-traject (Strafrechterlijke Opvang Verslaafden). Na het
penitentiair programma draagt de gemeente zorg voor het reïntegratietraject
(kosten plm. € 60.000 p.p.). Dit vindt op 6 plaatsen in Nederland plaats.
Daarnaast worden er vanaf 2004 (voor de G4 gemeenten) en vanaf 2005 (voor de
G30) nog eens een aantal cellen ter beschikking gesteld in het kader van de
Aanpak stelselmatige daders.
Wanneer
Delft gebruik zou willen maken van een van deze mogelijkheden, zou de gemeente
Den Haag bereid gevonden moeten worden celcapaciteit af te staan en zich hard
te willen maken richting Ministerie van Justitie om voor Delft een uitzondering
te maken. De resultaatverwachting van het SOV traject is echter laag, wanneer
het gaat om afkicken en reïntegreren. Aansluiting van Delft hierbij wordt dan ook
door verslavingsreclassering en de verantwoordelijke ambtenaar in Den Haag
afgeraden.
Als
alternatief zou gebruik gemaakt kunnen worden van Triple EX programma van
Parnassia. Dit is een gesloten drangtraject dat opgelegd kan worden door de
rechter. De volgende stappen in het traject dienen door de gemeente te worden
bekostigd:
-
Drie
tot zes maanden voorbereiding op definitieve terugkeer in Delft (begeleid wonen
fase op het terrein van Parnassia) Kosten € 13000
-
In
samenwerking met de woningbouwverenigingen zorg dragen voor garantie woonruimte
na begeleid wonen fase (zgn. omslagwoningen).
- Intensieve woon
en trajectbegeleiding gedurende 1 a 2 jaar (begeleid zelfstandig wonen)
Kosten € 5.200
-
Budgetbeheer
gedurende twee tot drie jaar € 2.800
Per
persoon die het gehele traject doorloopt betekent dat ca. € 20.000. Gezien de
vragen rond de effectiviteit en de kosten van dit soort trajecten is het zinnig
de aanpak rond veelplegers in 2004 nader uit te werken. Vooruitlopend daarop
kan in een beperkt aantal gevallen een traject aangegaan worden. Daarmee kan
het ‘ topje van de lijst’ aangepakt worden en in de praktijk bekeken hoe een en
ander werkt en uitwerkt. Ook de beleidsmatige samenwerking op het gebied van
zorg en veiligheid kan hierbij meer vorm krijgen.
Integratie:
Het
bieden van mogelijkheden op het gebied van wonen, inkomen en dagbesteding
kunnen een belangrijke bijdrage aan het reïntegratieproces. Hierin is een
belangrijke rol voor de gemeente weggelegd. Natuurlijk kunnen ook veelplegers
straks gebruik maken van de faciliteiten die opgezet worden m.b.t. inkomen en
activering. Daarnaast dient er gekeken te worden naar mogelijkheden om extra
individuele aandacht aan deze cliënten te besteden. Zo kan gedacht worden aan
een vaste zorgconsulent, behoud van uitkering tijdens detentie, voorrang of
extra aandacht bij het toeleiden naar activiteiten en afspraken met de
woningbouwverenigingen over de beschikbaarheid van een woning na detentie of
het behoud van de woning tijdens detentie.
2004:
Doelen/
doelgroep |
Zorg-
en reintegratieaanpak van verslaafde veelplegers |
Aanpak |
Inkopen
van Triple EX drangtraject voor een nader vast te stellen aantal plekken.
Aanvraag hiervoor indienen in de programmabegroting 2005. Toeleiding
naar zorg, uitkering, budgethulp, activering, huisvesting Mogelijkheden
onderzoeken van behoud van woning en uitkering tijdens detentie en het
verkrijgen van een woning na detentie Afspraken
maken met Parnassia en GGZ Delfland over een actieve benadering van de
zorgmijdende veelplegers |
Beoogd
resultaat |
Verslaafde
veelplegers die uit het justitiële circuit komen bijstaan op het gebied van
zorg en maatschappelijke integratie, om te voorkomen dat zij opnieuw
vervallen in hun oude gedrag |
Uitvoerende
instanties |
Politie
Delft, OM, verslavingsreclassering, gemeente Delft, Parnassia |
Aansturing
en voortgangsbewaking |
Gemeente
Delft |
Overige
betrokken organisaties |
St.
MO, DodB, woningbouwverenigingen. |
Tijdsplanning |
Realisatie
in 2004 |
Financiering |
p.m. Gemeentelijke
deelname drangtraject afhankelijk van honorering claim programmabegroting
2005. |
Delft
ontvangt als centrumgemeente DWO jaarlijks een doeluitkering verslavingsbeleid
van het ministerie van VWS. Vanaf 2001 zijn de uitkeringen van
verslavingsbeleid en maatschappelijke opvang samengevoegd tot 1 budget.
Jaarlijks mag maximaal 30% overgeheveld worden naar het volgende jaar.
Uitkering VWS 2004 MO/VB |
1.541.450 |
Overheveling 2003 |
289.827 |
Accres 2004 |
n.b. |
Totaal
|
1.831.277 |
VB (58.3%)
|
1.067.635 |
·
Het jaarlijks accres wordt pas de tweede helft van het jaar
bekend gemaakt.
Activiteit
|
Kosten 2004
|
Doeluitkering
Verslavingsbeleid |
Andere
financiering
|
Preventie en
voorlichting
|
|
|
|
1A. Voorlichting VO Parnassia |
13.800 |
13.800 |
schoolbudget |
1A. Voorlichting VO PRAT |
p.m. |
p.m. |
donaties |
1B. Voorlichting op basisscholen |
8.280 |
8.280 |
|
1B. Voorlichtingsmateriaal basisschool |
12.000 |
12.000 |
|
1C. Participatie www.Drugsweb.nl + campagne |
7.600 |
7.600 |
|
1D. Voorlichting allochtone jongeren en hun ouders |
37.000 |
18.500 |
18.500 Opgroeien in Delft |
1E. Alcoholpreventie studenten |
10.350 |
10.350 |
|
1F. Voorlichting jongerencentra |
17.250 |
17.250 |
|
1G. Scholing thuiszorgmedewerkers |
13.110 |
13.100 |
|
1H. Voorlichting Jeugdhulpverlening |
3.450 |
3.450 |
|
1H. Wijkgebonden informatieverstrekking |
1.035 |
1.035 |
|
1H. Folders via JIP |
800 |
800 |
|
Algemene kosten preventie Parnassia (consultatie, overleg,
rapportage, campagnes) |
11.910 |
11.910 |
|
subtotaal
|
136.585 |
118.085 |
|
Preventie en
regelhandhaving
|
|
|
|
2A.
Alcoholmatigingsbeleid
|
p.m. |
p.m. |
Subsidie Justitie/ veiligheidsbudget |
2B. Coffeeshopbeleid
|
5.520 |
5.520 |
p.m. |
2C.
Uitgaansdrugs Quickscan
|
p.m. |
p.m. |
|
2C.
EHBO-uitgaansdrugs
|
3.891 |
3.891 |
|
2D.
Preventieprogramma jongeren Westland
|
6.900 |
6.900 |
|
subtotaal
|
16.311 |
16.311 |
|
Signalering
en verwijzing
|
|
|
|
3A. Folder Parnassia DWO
|
2.000 |
2.000 |
|
3B. Alcoholactieplan
|
- |
|
AWBZ |
3C.
Taskforce jongeren
|
32.445 |
32.445 |
|
3D. Casemanagement OGGZ
|
p.m. |
p.m. |
|
subtotaal
|
34.445 |
34.445 |
|
Ambulante
zorg
|
|
|
|
4A.
Rapportage Parnassia
|
p.m. |
p.m. |
|
4B. Toeleiding naar zorg en consultatie |
55.878 |
55.878 |
|
4C.
Open spreekuur Westland
|
25.960 |
25.960 |
|
4D.
Psychosociale en medische zorg drugs
|
64.260 |
64.260 |
|
4E.
Methadonprogramma
|
74.270 |
74.270 |
|
4F.
Psychosociale zorg waaronder alcohol
|
92.274 |
92.274 |
|
4G.
Zorg voor allochtone verslaafden
|
- |
- |
|
4H.
Ouderwordende verslaafden
|
- |
- |
|
4I.
Zorgmijders en overlastgevende verslaafden
|
50.630 |
50.630 |
AWBZ |
4J.
Dagopvang voor verslaafden
|
302.297 |
302.297 |
|
4K.
Programma voor kinderen van verslaafden
|
- |
- |
AWBZ |
4L. AA Werkgroep |
1.132 |
1.132 |
|
subtotaal
|
666.701 |
666.701 |
|
Maatschappelijk
herstel
|
|
|
|
5A.
Inkomen en activering
|
10.000 |
10.000 |
activeringsbudget |
5B. Budgethulp
|
10.000 |
10.000 |
|
Overhead
Parnassia (huisvesting)
|
34.535 |
34.535 |
|
subtotaal
|
54.535 |
54.535 |
|
Uitvoeringskosten
Delft
|
30.367 |
30.367 |
|
Totaal
|
938.944 |
920.444 |
|