ACTIVITEITENPLAN

 

Ambulante Verslavingszorg Delft/Westland/Oostland 2004

 

 

 

 

Inhoudsopgave:
 
Inleiding                                                                                        blz 3.                                                                                       
                                                                                       
1. Preventie en voorlichting                                                              blz 5.     
 
1A. Voorlichting op scholen voor voortgezet onderwijs                       blz 5.                      
1B. Voorlichting op basisscholen                                                    blz 6.                                                      
      1C. Participatie www.Drugsweb.nl                                                 blz 7.                                                  
1D. Voorlichting aan allochtone jongeren en hun ouders                    blz 7.                    1E.Alcoholpreventieprogramma’s gericht op studenten                       blz 8.                      
1F.Voorlichting sociaal cultureel werk/ jongerencentra                       blz 8.                      

       1G.Voorlichting thuiszorgmedewerkers                                           blz 9.                                             

      1H. Diverse kleine activiteiten                                                         blz 9.                                                                

      

      2. Preventie en regelhandhaving                                                      blz 11.

     

      2A. Alcoholmatigingsbeleid                                                            blz 11.                                                                

      2B. Coffeeshopbeleid                                                                     blz 12.                                                                          

      2C. Uitgaansdrugs                                                                         blz 12.                                                                             

      2D. Preventieplan jongeren in het

      Westland                                                                                      blz 13.

                                     

      3. Signalering en verwijzing                                                             blz 14. 

     
      3A. Folder Parnassia                                                                     blz 14.                                                                          

      3B. Alcoholactieplan                                                                      blz 14.                                                                            

      3C. Taskforce jongeren                                                                  blz 15.                                                                       

      3D. OGGZ bemoeizorg                                                                  blz 15.                                                                         

 

      4. Ambulante zorg                                                                          blz 16.             

     
      4A. Rapportage Parnassia                                                              blz 16.                                                                 

      4B. Toeleiding naar zorg en consultatie                                           blz 17.                                              

      4C. Open spreekuur Westland                                                        blz 18.

      4D. Psychosociale en medische zorg drugs                                     blz 18.                                                               

      4E. Methadonprogramma                                                                blz 18.                                                                     

      4F. Psychosociale zorg overig waaronder

      alcohol                                                                                          blz 19.                              

      4G. Zorg voor allochtone verslaafden                                               blz 19.                                                   

      4H. Ouderwordende verslaafden                                                      blz 19.

      4I. Zorgmijders en overlastgevende

      verslaafden                                                                                   blz 20.

      4J. Dagopvang voor verslaafden                                                      blz 21.

      4K. Programma voor kinderen van

      verslaafden                                                            `                       blz 22.

      4L. AA Werkgroep                                                                         blz 22.

 

      5. Maatschappelijk herstel                                                              blz 23.

      

       5A. Inkomen en activering                                                             blz 23.

       5B. Budgethulp                                                                             blz 24.

       5C. Veelplegers                                                                            blz 24.                                                

     

      6. Begroting 2004                                                                          blz 26.

 

 

 

 

Inleiding

 

Voor U ligt het Activiteitenplan Verslavingszorg 2004 voor Delft/Westland/Oostland (DWO). Jaarlijks worden, in samenspraak met de regiogemeenten, de activiteiten en de tussentijdse evaluatiegegevens vastgelegd in een activiteitenplan. De gemeente stelt het plan op; de organisaties waarmee afspraken zijn gemaakt leveren de benodigde gegevens. De gemeente heeft de rol van coördinator en toezichthouder, maakt prestatieafspraken en checkt de kwaliteit van het geleverde.

Medio 2003 is de Nota verslavingszorg 2003 – 2007 verschenen. Deze nota vormde het startpunt voor het opzetten van een integraal verslavingsbeleid binnen de regio Delft/Westland/Oostland. Uitgebreide informatie is in deze nota te vinden.

De gemeente Delft vervult op basis van de Welzijnswet de rol van centrumgemeente ambulante verslavingszorg binnen de regio. Hiertoe ontvangt de gemeente Delft jaarlijks een doeluitkering. Deze doeluitkering wordt in overleg met de regiogemeenten ingezet.

 

In de  Nota verslavingszorg wordt de volgende visie gehanteerd, als het gaat om verslavingszorgbeleid:

De centrale doelstelling van het alcohol- en drugsbeleid is het ontmoedigen van gebruik van genotmiddelen en het beperken van de risico’s van het gebruik voor de gebruiker zelf, diens omgeving en de maatschappij  als geheel.

Dit betekent dat:

-          zoveel mogelijk startend gebruik moet worden tegengegaan en indien er wordt gebruikt er voor te zorgen dat dit verstandig gebeurt (door middel van preventie).

-          aan verslaafden zorg verleend wordt waarbij gestreefd wordt naar abstinentie of gecontroleerd gebruik.

-          gebruikers en verslaafden de aansluiting bij de maatschappij niet verliezen dan wel weer terug krijgen (door middel van maatschappelijk herstel).

Bovendien dient verslavingsbeleid niet alleen vanuit het perspectief van de zorgvrager maar ook vanuit de omgeving, de maatschappij beredeneerd te worden. Dat betekent dat voorkomen moet worden dat de omgeving teveel overlast ondervindt van verslavingsproblematiek. Ook de directe sociale omgeving (zoals ouders) verdient de nodige aandacht.

Vanuit deze integrale benadering wordt gekozen voor een ketenbenadering. De verslavingszorgketen bestaat uit de volgende onderdelen:

a.       preventie en voorlichting

b.       preventie en regelhandhaving

c.       signalering en verwijzing

d.       ambulante zorg

e.       maatschappelijk herstel

 

Prioriteiten 2004:

Aangezien de Nota Verslavingszorg in mei 2003 is vastgesteld betreft het hier een beperkte periode; te kort om een gedegen conclusies te kunnen trekken m.b.t. de resultaten. Bij de beschrijving van de actiepunten binnen het jaarplan 2004 treft u telkens een korte voortgangsbeschrijving van de activiteiten van 2003 aan. Daar waar mogelijk worden wel aantallen en productiecijfers genoemd, zodat in het volgende jaarplan een vergelijk gemaakt kan worden. De opzet van het jaarplan zal daarop aangepast worden. Ten behoeve van het jaarplan 2005 zal aan de instellingen in september 2004 een tussenrapportage gevraagd worden. Voor het jaarplan 2005 worden nadere doelstellingen en waar mogelijk meetvragen ontwikkeld op de verschillende onderdelen (de ervaring leert dat hier landelijk nog weinig ervaring mee is opgedaan).

Zoals duidelijk wordt in de nota Verslavingszorg, wordt een groot aantal activiteiten georganiseerd binnen de verslavingszorgketen. Voor 2004 wordt het accent gelegd op:

-          Implementatie van voorlichting binnen het onderwijs

-          Voorlichting aan allochtone jongeren en hun ouders

-          Preventieplan jongeren in het Westland

-     Bemoeizorg zorgmijdende verslaafden

-          Zorgverlening + overlastbestrijding harddrugsgebruikers

-          Ontwikkelen van maatschappelijk herstelactiviteiten

 

 

 

 

Opbouw activiteitenplan

In paragraaf 1 t/m 5 wordt, aan de hand van de eerder genoemde keten, inzicht gegeven in de voortgang van de activiteiten en de plannen van 2004. Hier en daar wordt reeds vooruitgekeken naar 2005. In paragraaf 6 treft U een financieel overzicht.

 

 

 

 

1.       Preventie en voorlichting

 

Voorlichting dient in de eerste plaats gericht te zijn op het (met name jongeren) bewust maken van de risico’s van genotmiddelen. Uit onderzoek is gebleken:

- Een combinatie van interventies binnen verschillende domeinen zoals school, de thuissituatie en uitgaanssituaties heeft meer effect heeft dan een enkelvoudige interventie.

- Daarnaast is het van belang dat interventies niet eenmalig dienen te zijn. Voor jongeren betekent dat bijvoorbeeld dat de interventies herhaald moeten worden vanaf het begin van gebruik tot aan de adolescentie. De boodschap wordt steeds aangepast aan leeftijd, leefstijl en achtergronden van de jongeren.

- Algemene publieksvoorlichting heeft, zo blijkt, maar een beperkt effect op het gedrag. Het bedrag wat hieraan uitgegeven wordt staat bovendien in geen verhouding tot het reclamebudget. Een persoonlijke benadering leidt tot betere resultaten.

Goed informeren van m.n. jongeren maar ook hun ouders is belangrijk. De aandacht zal echter niet alleen naar kennisvermeerdering maar vooral ook naar gedragsbeïnvloeding moeten gaan.

 

Alle activiteiten op het gebied van preventie en voorlichting worden gecoördineerd en afgestemd binnen het Preventieplatform Verslavingsbeleid. Aan het platform nemen deel: Gemeente Delft, gemeente Westland, gemeente Midden-Delfland, gemeente Pijnacker-Nootdorp, Parnassia, GGD (voorzitter), PRAT en JIP.

Parnassia preventie maakt een jaarwerkplan en een jaarevaluatie; daarnaast vindt halfjaarlijkse rapportage plaats.

 

 

Activiteiten preventie en voorlichting

 

1A. Voorlichting op scholen voor voortgezet onderwijs

In 2003 is een begin gemaakt de uitbreiding van voorlichtingsactiviteiten naar alle scholen voor voortgezet onderwijs binnen DWO:

-          Binnen het rectorenoverleg is door de rectoren aangegeven dat er in Delft en Pijnacker een locatiebeleid wordt gevoerd. Onder de locatiemanagers is een voorlichtingspakket van het programma De gezonde school en genotmiddelen verspreid en is een voorlichting door de GGD aangeboden. Op dit moment wordt door de GGD actief geworven.

-          De VO locaties in het Westland worden benaderd door de GGD en hebben een aanbevelingsbrief ontvangen.

-          Preventiebeleid aangaande genotmiddelen staat op de agenda van de Veilige school. Per locatie worden de komende tijd afspraken gemaakt.

Doelstelling was het afsluiten van een convenant met alle VO scholen waarin alle scholen verklaren het programma De gezonde school en genotmiddelen te gaan gebruiken. Verschillende locaties hebben echter aangegeven vooralsnog niet te keizen voor het programma De gezonde school en genotmiddelen maar voor alternatieven, zoals voorlichting door PRAT of het programma Gezonde leefstijl. Het Preventieplatform is van mening dat het preventiebeleid op iedere locatie in ieder geval de volgende elementen dient te bevatten:

-          Voorlichting over diverse genotmiddelen (alcohol, roken, drugs en gokken) aan leerlingen

-          Voorlichting aan ouders (kennis van genotmiddelen en bespreken met hun kinderen)

-          Huisregelbeleid (ook t.a.v. schoolfeesten)

-          Afspraken over signalering- en bespreken van problemen

Deze criteria zullen nader uitgewerkt worden tot een programma. Vervolgens wordt het programma gepresenteerd aan de schoolbesturen en wordt getracht tot meerjarenafspraken te komen.

PRAT geeft voorlichting aan leerlingen en ouders. PRAT vraagt voor haar voorlichtingsactiviteiten op de VO scholen een tegemoetkoming in de kosten aan. Voorwaarde is dat het programma past in de bovengenoemde benadering en zonodig daaraan aangepast wordt. PRAT voert op dit moment activiteiten uit op 8 locaties.

Huidig bereik: Op 10 van de 17 VO locaties wordt momenteel voorlichting gegeven aan leerlingen en meestal ook aan ouders d.m.v. een ouderavond. De locaties waar nog geen voorlichting plaats vindt bevinden zich in Pijnacker (1) en het Westland (6).

2004:

Doelen/ doelgroep

Voorlichting over het omgaan met genotsmiddelengebruik aan leerlingen en hun ouders. Ontwikkelen van genotsmiddelenbeleid van de scholen voor voortgezet onderwijs.

Aanpak methode

Ontwikkelen van een samenhangend programma genotmiddelenvoorlichting VO onderwijs.

Inventariseren hoeveel VO locaties reeds aan de 4 programmaelementen voldoen (als 0-meting).

Bespreken met schoolbesturen en maken van meerjarenafspraken.

Beoogd resultaat

Uitbreiding van voorlichtingsactiviteiten naar alle scholen voor voorgezet onderwijs binnen de regio.

VO-locaties besteden aandacht aan alle 4 de programmaelementen.

Uitvoerende organisaties

Parnassia, GGD, PRAT

Aansturing en voortgangsbewaking

Preventieplatform onder regie van de GGD

Overige betrokkenen

Onderwijsadvies, VO scholen

Tijdsplanning

Invulling in 2004

Financiering

€ 13.800 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

Scholen betalen zelf het lesmateriaal

 

 

1B. Voorlichting op basisscholen

 

Jongeren gaan steeds eerder in contact met genotmiddelen. Daarom moet al op de basisschool aandacht aan dit onderwerp worden geschonken.

Gedurende 2003 heeft een pilot plaatsgevonden binnen het basisonderwijs van Pijnacker-Nootdorp, in samenwerking met de afdeling onderwijs van de gemeente Pinacker-Nootdorp. Aan de scholen is voorlichtingsmateriaal, voorlichting en training aangeboden. De scholen konden kiezen uit de programma’s De gezonde school en genotmiddelen en Verhalend ontwerpen van het Trimbos-instituut. Het programma bestaat verder uit een ouderavond, een nieuwsbrief voor ouders en een evaluatiegesprek met de GGD. Van de 17 scholen hebben 5 scholen het programma uitgevoerd. De meeste andere scholen hebben zich aangemeld voor 2004 of zijn dat voornemens te doen. 2 Scholen hebben geen interesse. De ervaring leert dat scholen bij voorkeur de lessen aan het einde van het schooljaar geven. Sommige scholen willen de lessen beperken tot roken en alcoholgebruik.

Begin 2004 staat het programma op de agenda van Lokabel, het schoolbesturenoverleg in Delft. Tevens wordt contact gelegd met gemeenten en verschillende vormen van schoolbesturenoverleg binnen het Westland.

2004:

Doelen/ doelgroep

Leerlingen uit het basisonderwijs sociaal weerbaar maken en leren omgaan met groepsdruk m.b.t. het (toekomstig) genotmiddelengebruik.

Ouders informeren over het experimenteergedrag van hun kinderen en hen ondersteuning bieden m.b.t. vragen en zorgen hierover.

Aanpak methode

Er wordt een voorlichtingsaanbod ontwikkeld- en vervolgens aangeboden aan basisscholen.

Uitgangspunt is dat de scholen zelf voorlichting geven. Voorlichting is m.n. gericht op sociaal emotionele ontwikkeling.

Beoogd resultaat

Gestructureerde, brede aanpak binnen het basisonderwijs in de gehele regio. Basisscholen maken actief gebruik van de voorlichtingsactiviteiten.

Eind 2004 draait 50% van de basisscholen mee in het voorlichtingsprogramma.

Aansturing en voortgangsbewaking

Preventieplatform onder regie van de GGD

Uitvoerende organisaties

Parnassia, GGD

Overige betrokkenen

Afdeling onderwijs gemeenten, basisscholen

Tijdsplanning

Continuering in Pijnacker-Nootdorp, start in Delft, Westland en Midden-Delfland.

Financiering

€ 8.280 uitvoering Parnassia uit Doeluitkering verslavingsbeleid

€ 12.000 t.b.v. lesmateriaal uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

 

1C. Participatie www.Drugsweb.nl

Drugsweb is een interactieve website voor jongeren. De site is ontwikkeld door Parnassia, in samenwerking met gemeente Den Haag, politie Haaglanden en JIP. De site wordt inmiddels 25.000 a 30.000 keer per maand bezocht. Vanaf eind 2003 hebben de regio’s DWO, Leiden e.o en Zoetermeer hun eigen pagina’s. Binnen DWO is een promotiecampagne gestart. Er is aandacht besteed in kranten en op de radio, alle scholieren van het voorgezet onderwijs hebben via hun klassenmentor een sticker ontvangen en op plaatsen waar jongeren komen hangen posters.

2004:

Doelen/ doelgroep

Interactieve, laagdrempelige, 24-uurs beschikbare voorlichting aan jongeren.

Aanpak methode

Website over genotmiddelengebruik onder jongeren voor informatie, onderlinge uitwisseling en persoonlijk antwoord op vragen. Specifieke regionale informatie.

Promotiecampagne gericht op plaatsen waar jongeren komen.

Beoogd resultaat

Jongeren binnen de regio DWO bezoeken de website.

Aansturing en voortgangsbewaking

GGD/ beleidsadviseur verslavingszorg

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokkenen

Gemeente Den Haag, JIP, politie Haaglanden

Tijdsplanning

Continuering in 2004 (incl. jaarlijkse promotiecampagne)

Financiering

€ 3.960 uitvoering Parnassia uit Doeluitkering verslavingsbeleid

€ 3.640 promotiecampagne uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

1D. Voorlichting aan allochtone jongeren en hun ouders

De gangbare voorlichting sluit onvoldoende aan bij het normen en waardepatroon van een aantal allochtone jongeren en hun ouders. Specifieke voorlichting wordt ingebed in het preventieproject Opgroeien in Delft. In 2003 is het Project Preventiebeleid nog niet gerealiseerd wat betreft het onderdeel verslavingspreventie.

De aandacht die besteed wordt aan de ouders van de allochtone jongeren dient samen te hangen met het aanbod aan de jongeren. Ook dit zal in 2004 en 2005 nader gestalte dienen te krijgen. De vraag hoe de allochtone ouders het beste te benaderen wordt ingebracht bij de Werkgroep interculturele communicatie (Coördinatiepunt interculturele communicatie)

2004:

Doelen/ doelgroep

Voorlichting over de genotmiddelengebruik aan allochtone jongeren en hun ouders

Aanpak methode

Genotmiddelengebruik onder allochtone jongeren bespreekbaar maken bij de jongeren zelf en hun ouders in overleg met de Werkgroep Migranten Communicatie

Mogelijk in te zetten middelen:

-          Activiteiten (bijv. in theatervorm) samen met zelforganisaties

-          Inpassen in bestaande activiteiten opvoedingsondersteuning

-          etc.

Beoogd resultaat

Allochtone jongeren en met name hun ouders hebben basiskennis over genotmiddelen en kunnen daarover met elkaar in gesprek gaan.

Aansturing en voortgangsbewaking

Projectleider Opgroeien in Delft/ beleidsadviseur verslavingszorg

Uitvoerende organisaties

 Parnassia, JIP,

Overige betrokkenen

Zelforganisaties, BWD, coördinatiepunt interculturele communicatie.

Tijdsplanning

Uitvoering in 2004 en 2005

Financiering

Voor 2004: € 18.500 Rijkssubsidie in het kader van Opgroeien in Delft + € 18.500 doeluitkering Verslavingsbeleid

 

 

 

 

1E. Alcoholpreventieprogramma’s gericht op studenten

Deze programma’s vinden reeds enkele jaren, naar tevredenheid plaats. De programma’s worden jaarlijks geëvalueerd en zonodig aangepast. Enkele cijfers voor 2003:

-          16 bestuursleden hebben een training drugs- en alcoholbeleid gekregen

-          60 barvrijwilligers hebben de instructie verantwoord alcoholgebruik ontvangen

-          1400 studenten hebben de alcoholstudiegids ontvangen

-          500 eerstejaars studenten hebben meegedaan aan de alcoholwetenschapsquiz

2004:

Doelen/ doelgroep

Voorlichting over alcoholgebruik aan studenten.

Aanpak methode

Studentencampagne “Ik ben zat en wie ben jij?”, gericht op eerstejaars studenten.

Cursus “En morgen is er weer college?!” voor barpersoneel en bestuurders van studentenverenigingen.

Organiseren van 6 IVA trainingen (Instructie Verantwoord Alcoholgebruik). Deze training is wettelijk verplicht wanneer er alcohol wordt geschonken.

Beoogd resultaat

Kennisvermeerdering over de effecten van alcohol.

Bewustwording van eigen gebruik.

Aanzet geven tot alcoholbeleid en een alcoholbestuursreglement binnen studentenverenigingen.

Bijdrage leveren aan het voorkomen van alcoholgerelateerde incidenten.

Alle barpersoneel is gekwalificeerd om verantwoord alcohol te mogen schenken.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia.

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokkenen

TU Delft, studentenverenigingen

Tijdsplanning

Jaarlijks

Financiering

€ 10.350 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

1F. Voorlichting binnen sociaal cultureel werk/ jongerencentra

In 2003 hebben 16 jongerenwerkers in het Westland (o.a. De Lier en Poeldijk) meegedaan aan de cursussen Preventie in het Jongerenwerk en Motiverende gesprekstechnieken.

Met het maken van afspraken over scholing van jongerenwerkers in Delft is gewacht tot het jongerenwerk op peil was en er meer duidelijkheid was over het beheer van de jongerencentra door de BWD. Met de BWD is afgesproken dat alle jongerenwerkers in 2004 de 2 bovengenoemde cursussen en de basiscursus gaan volgen.

Pijnacker-Nootdorp heeft het contract met de BWD opgezegd en is bezig met het werven van

3 jongerenwerkers en 2 werkers. Vervolgens wordt in overleg met de gemeente bekeken of ook zij een cursus kunnen volgen.

2004:

Doelen/ doelgroep

Verslavingspreventie gericht op jongeren die het sociaal cultureel werk (of jongerencentra) bezoeken.

Aanpak methode

Cursus “Jongeren, genotmiddelen en dan” voor jongerenwerkers gericht op kennisoverdracht, attitudevorming, signalering en het instellingsbeleid.

Cursus beleid en regelgeving.

Cursus om jongerenwerkers zelf voorlichting te kunnen laten geven.

Cursus motiverende gesprekstechnieken.

Regionaal krantje Da’s Kicke voor sociaal cultureel werk.

Het geven van consultatie aan jongerenwerkers en vrijwilligers.

Beoogd resultaat

Een bijdrage leveren aan het voorkomen van risicovol of problematisch gebruik van genotmiddelen.

Signaleren van verslavingsproblematiek.

Iedere jongerenwerker heeft minstens 2 van de genoemde cursussen gevolgd.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokkenen

Preventieplatform, Brede Welzijnsorganisatie Delft, Dario Fo, De Garage, gemeenten DWO

Tijdsplanning

In 2004 volgen de jongerenwerkers in Delft 3 cursussen.

Met de gemeente Pijnacker-Nootdorp wordt overlegd over het volgen van cursussen door de nieuwe jongerenwerkers + beheerders.

Financiering

€ 17.250 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

1G. Scholing thuiszorgmedewerkers

In 2003 is aan 35 nieuwe thuiszorgmedewerkers een gastles gegeven tijdens de basisopleiding. Deze gastlessen blijken niet voldoende te zijn. Gebleken is dat verzorgenden relatief veel alcoholproblematiek tegenkomen. Inmiddels is een plan ontwikkeld om alcoholbeleid in de organisatie in te bedden.

2004:

Doelen/ doelgroep

Scholen van thuiszorgmedewerkers m.b.t. verslavingsproblematiek.

Aanpak methode

Verzorgen van een module over verslavingsproblematiek binnen de basisopleiding voor nieuwe thuiszorgmedewerkers.

Aanstelling aandachtsfunctionarissen + taken

Stroomdiagram voor verwijzing

Beoogd resultaat

Bijdrage leveren aan het voorkomen van problematisch alcoholgebruik door thuiszorgclienten.

Thuiszorgmedewerkers zijn in staat om tijdig verslavingsproblematiek te kunnen signaleren.

Thuiszorgmedewerkers zijn in staat om te kunnen gaan met mensen met verslavingsproblemen.

Maatzorg ondersteunen in het opzetten van duidelijk alcoholbeleid

Aansturing en voortgangsbewaking

Maatzorg

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokkenen

Mondriaan, Maatzorg

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

€ 13.110 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

1H. Diverse kleinere activiteiten

Puber ouder cursus: Op aanvraag verzorgd Parnassia een gastbijdrage aan de Puber ouder cursus. In 2003 is dat 3 keer gebeurd en zijn 45 ouders bereikt. Gemiddeld komen er 3 a 4 aanvragen per jaar.

Jeugdhulpverlening: In 2003 is door Parnassia aan 10 jeugdhulpverleners een basiscursus genotmiddelengebruik en een cursus motiverende gesprekstechnieken gegeven. 20 jeugdhulpverleners hebben een themabijeenkomst bijgewoond. Voor 2004 is € 3.450 uit Doeluitkering verslavingsbeleid begroot voor consultatie en preventieve interventies.

Wijkgebonden informatieverstrekking: Parnassia zorg verstrekt een paar keer per jaar informatie om bij te dragen aan het verminderen van alcohol-en drugsmisbruik, criminaliteit en de daaruit voortvloeiende overlast op wijkniveau. € 1.035 uit Doeluitkering verslavingsbeleid.

n.b. In het kader  van de ontwikkeling van de wijkgerichte Integrale JGZ is het van groot belang de verwijzing vanuit de JGZ-centra naar de verslavingszorg goed te organiseren.

Folderverspreiding via het JIP: JIP Delft verzorgt op 16 locaties binnen het sociaal cultureel werk en VO onderwijs een informatiehoek. Aan een aantal folders over genotmiddelen zijn kosten verbonden; er wordt een financiële bijdrage gevraagd. € 800 uit Doeluitkering verslavingsbeleid.

Voorlichtingscampagnes algemeen publiek

Er zijn jaarlijks diverse activiteiten, al dan niet opgezet vanuit de overheid. De activiteiten verschillende aan de hand van de actualiteit. Enkele voorbeelden:

-          Mailings naar instellingen (3x per jaar).

-          Alcoholtentoonstelling in bibliotheken en gemeentehuizen.

-          Interactieve tentoonstelling over roken.

-          Campagne “Drugs laat je niks wijsmaken”, gericht op jongeren en ouders.

-          “Ben jij sterker dan drank?”. Jongeren geven voorlichting aan jongeren (o.a. kennistests waar je iets mee kunt winnen).

De campagne Drugs laat je niks wijsmaken zal dit jaar specifiek gericht zijn op cannabisgebruik. De aandacht zal zich voornamelijk richten op jongeren. Met de GGD en Parnassia wordt overlegd over hoe zoveel mogelijk jongeren kunnen worden bereikt (bijvoorbeeld door de campagnebus op schoolpleinen neer te zetten).

 

 

 

2.        Preventie en regelhandhaving

 

Preventiebeleid gericht op genotmiddelengebruik dient onlosmakelijk verbonden te zijn met een goed beleid op het gebied van toezicht en regelhandhaving Het gaat hier om meer dan het naleven van wettelijke voorschriften en plaatselijke verordeningen. Waar nodig zullen aanvullende maatregelen noodzakelijk blijken. Toezicht en verantwoord beleid kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van misbruik van genotmiddelen.

In 2003 zijn een aantal onderdelen op het gebied van preventie en regelhandhaving tevens onderdeel uit gaan maken van het Integraal veiligheidsbeleid in Delft. Het gaat om:

-          Alcoholmatigingsbeleid (commerciële- en niet commerciële horeca)

-          Coffeeshopbeleid

-          Uitgaansdrugs

 

 

Activiteiten preventie en regelhandhaving

 

2A. Alcoholmatigingsbeleid (tevens onderdeel Integraal veiligheidsbeleid)

Aanleiding:

-          Volgens het CBS voldoet 8% van de Nederlandse bevolking boven de 18 jaar aan de criteria voor alcoholafhankelijkheid of alcoholmisbruik; omgerekend gaat dit om 820.000 personen.

-          Het toenemend alcoholgebruik onder jongeren baart grote zorgen. Overmatig alcoholgebruik door jongeren kan lijden tot: hersenschade, een verhoogde kans op verslaving, meer gebruik van tabak en drugs en andere lichamelijke klachten.

-          Recent onderzoek van de keuringsdienst van waren leert dat het slecht gesteld is met de naleving van de Drank- en horecawet en het hanteren van de leeftijdsgrenzen voor alcoholverkoop.

-          Jaarlijks staat 22% van alle politie-inzet in verband met overmatig alcoholgebruik (o.a. agressie, verkeersongevallen).

-          Politie Delft meldt een stijging van het aantal mishandelingen en bedreigingen in het weekend, tijdens het uitgaan.

Gesteld kan worden dat een verantwoord beleid niet tot stand gebracht kan worden (en worden nageleefd!) zonder steun vanuit de betrokken branches en organisaties. Vandaar dat zij actief betrokken zullen worden bij de aanpak.

2004:

Doelen/ doelgroep

Maatregelen om onverantwoord alcoholgebruik terug te dringen.

Beter toezicht op de naleving van wet- en regelgeving. Benadering vanuit veiligheids- en gezondheidsoverwegingen.

Aanpak methode

In 2004 starten t.b.v. Delft 2 werkgroepen:

a.       Werkgroep commerciële horeca

Inventarisatie van de huidige situatie op het gebied van naleving van de Drank- en Horecawet en gemeentelijke afspraken (Veilig Uitgaan).

Ontwikkelen van aanvullende maatregelen in het kader van “goed gastheerschap” en bijv vastleggen in de APV.

Gebruik maken van de Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan.

Voorzitter: locale horecavertegenwoordiger.

b.       Niet-commerciële horeca

O.a. Jongerencentra, Sportclubs, Studentensociëteiten.

Afspraken maken over naleving-, controle-, en aanvullende maatregelen gericht op alcohol- en drugsgebruik (o.a. preventie door bijv. voorlichting of scholing, beperking schenktijden, verplichte leeftijdsaanduiding).

 

Samen met de gemeente Midden-Delfland worden de mogelijkheden van een convenant met de sportclubs m.b.t. alcoholmatigingsbeleid (regelgeving, toezicht, cursussen) onderzocht.

Beoogd resultaat

Betere naleving van wet- en regelgeving.

Terugdringen van alcoholmisbruik.

Minder alcoholgerelateerde overlast en agressie tijdens en na het uitgaan in het weekend (politierapportage)

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente (programmamanager veiligheidsbeleid)

Uitvoerende organisaties

Nader te bepalen

Overige betrokkenen

Gemeente Delft (o.a. TOR, servicedienst bedrijven, verslavingszorg), Horeca, Sportraad, BWD, politie, Parnassia, gemeente Midden Delfland, sportclubs Midden-Delfland.

Tijdsplanning

2004 ontwikkelen beleid

Financiering

O.a. budgetten veiligheidsbeleid/  subsidie Justitie.

 

 

2B. Coffeeshopbeleid (tevens onderdeel Integraal veiligheidsbeleid)

De uitbreiding van de wettelijke mogelijkheden tot handhaving door de gemeente nopen tot herziening van het Coffeeshopbeleid. Bovendien ontbreekt het onderdeel verslavingspreventie tot nu toe. Stijging van het percentage THC (werkzame stof) in cannabis versterkt het belang hiervan. Parnassia adviseert bij het tot stand komen van het coffeeshopbeleid.

2004:

Doelen/ doelgroep

Verbetering handhaving coffeeshopcriteria

Voorkomen van risicovol gebruik van cannabis

Aanpak methode

Nota coffeeshopbeleid met daarin opgenomen:

-          een gedetailleerde handhavingsmatrix (aangaande coffeeshops, de growshop en andere locaties waar cannabis wordt aangetroffen)

-          preventiemaatregelen (cursussen voor coffeeshophouders, aanwezigheid van foldermateriaal)

-          instellen coffeeshophoudersoverleg

Inventarisatie van risicovol gebruik van cannabis via het coffeeshophoudersoverleg en de bemoeienis van Parnassia

Beoogd resultaat

Verbeterde handhaving

Meer aandacht voor gezondheidsrisico’s van gebruik

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente (servicecentrum bedrijven)

Uitvoerende organisaties

Gemeente, Politie, Parnassia

Overige betrokkenen

Beleidsmedewerker verslavingszorg

Tijdsplanning

De nota coffeeshopbeleid wordt begin 2004 geschreven

Daarna uitvoering van beleid (zie aanpak)

Financiering

€ 9.412 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

2C. Uitgaansdrugs (tevens onderdeel Integraal veiligheidsbeleid)

Het is tot nu toe onduidelijk op wat voor schaal in Delft uitgaansdrugs worden gebruikt, al komen er de laatste tijd wel  verontrustende signalen vanuit de horeca over cannabis- en cocaïnegebruik door jongeren in de binnenstad. De politie de afgelopen jaren een aantal XTC productiebedrijfjes opgerold en zijn er verschillende cafés gesloten vanwege m.n. cocaïnehandel. Het gevolg was soms dat de handel zich naar de directe omgeving verspreidde (Kromstraat).

Het landelijk beeld is dat XTC de belangrijkste uitgaansdrug blijft gevolgd door cocaïne (stijging) en amfetamine. Het gebruik komt niet alleen voor op grootschalige dansfeesten (niet in Delft) maar verplaatst zich ook steeds meer naar de reguliere horeca. Het combineren van middelen, waarbij een van de middelen meestal alcohol betreft, neemt toe. Het gebruiken van uitgaansdrugs op zich lijdt, in tegenstelling tot (het vele malen grotere) alcoholgebruik (of de combinatie met excessief alcoholgebruik) niet tot grote problemen op het gebied van overlast en agressie.  Er heerst wel bezorgdheid over de gezondheidsrisico’s en de maatschappelijke gevolgen. Jarenlang onderzoek op grote dansevenementen leert trouwens dat er veel minder gezondheidsproblemen zijn dan wordt gedacht.

2004:

Doelen/ doelgroep

Er dient een duidelijker beeld te komen van het gebruik van uitgaansdrugs in Delft en de daaraan verbonden gezondheidsrisico’s. Vervolgens dient zich de vraag aan of er extra ingezet moet worden op voorlichting en/of handhaving.

Aanpak methode

Inventarisatie via een Quick-scan/ kort onderzoek.

Preventioactiviteit EHBO-uitgaansdrugs: Parnassia m.b.t. geeft voorlichting aan EHBO-personeel en horecapersoneel m.b.t. adequaat handelen in geval van onwelwordingen als gevolg van recreatief drug- en drankgebruik.

Beoogd resultaat

Zie Doelen

Aansturing en voortgangsbewaking

Beleidsmedewerker verslavingszorg

Uitvoerende organisaties

Nader te bepalen

Overige betrokkenen

TOR,servicecentrum bedrijven, politie, horeca, Parnassia, programmamanager veiligheidsbeleid

Tijdsplanning

Uitvoering in 2004

Financiering

p.m. Quickscan

EHBO-uitgaansdrugs € 3.891 uit Doelkering verslavingsbeleid

 

 

2D. Preventieplan jongeren in het Westland

In 2002 is onder leiding van Parnassia een zgn. Focusgroep gestart met als doel draagvlak te creëren voor het bespreekbaar maken van overmatig alcoholgebruik en alcoholmatigingsbeleid m.b.t. jongeren. Aan de Focusgroep wordt deelgenomen door vertegenwoordigers van gemeente, politie, GGD, jongerenwerk, en ouderraden (VO school). De Focusgroep doet onderzoek naar o.a. het naleven van de Drank- en Horecawet binnen de verschillende gemeente, alcoholproblematiek en alcoholgerelateerde problematiek (vandalisme, verkeersongelukken), hokkenproblematiek.

De interim-burgemeester van Westland heeft aangegeven voor de zomer van 2004 integraal veiligheidsbeleid te ontwikkelen. Een belangrijke plaats wordt daarbij ingeruimd voor het terugdringen van alcoholgebruik door jongeren. Aanleiding vormen de hoge vandalismecijfers en het grote aantal verkeersovertredingen, als gevolg van overmatig alcoholgebruik door jongeren. GGD, Parnassia en gemeente Delft zijn gevraagd om mee te denken.

De gemeente Midden-Delfland heeft de wens geuit om de sportverenigingen aan te zetten tot een verantwoorder beleid m.b.t. alcoholgebruik.

2004:

Doelen/ doelgroep

Er dient meer aandacht te komen voor overmatig- en risicovol gebruik van alcohol door Westlandjongeren.

Aanpak methode

Via de focusgroep en het gemeentelijk overleg Westland:

Stimuleren  van  actievere naleving wet- en regelgeving en alcoholmatigingsbeleid in Midden-Delfland en Westland.

Bewustwordingsacties gericht op jongeren en hun omgeving

Jongeren zelf  betrekken via een enquête en een jongerenpanel

Beoogd resultaat

Betere naleving van wet- en regelgeving.

Terugdringen van alcoholmisbruik door jongeren

Jongeren (en hun omgeving) hebben meer kennis over de gezondheidsrisico’s van alcoholmisbruik

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Westland, Gemeente Midden-Delfland

Uitvoerende organisaties

Nader te bepalen

Overige betrokkenen

Focusgroep Westland, sportclubs Midden-Delfland, Parnassia

Tijdsplanning

Ontwikkelen beleid in de eerste helft van 2004

Uitvoering grotendeels vanaf 2005

Financiering

€ 6.900 uit Doeluitkering verslavingsbeleid/ gemeente Westland

 

 

 

 

3.       Signalering en verwijzing

 

De verslavingszorg dient:

- Voor iedere burger binnen DWO toegankelijk te zijn

- Laagdrempelig te zijn

- Geconsulteerd te worden bij gesignaleerde problemen

- Bij burgers en (verwijs)instellingen voldoende bekend te zijn

Aan de andere kant is aan de instellingen en eerste lijnsvoorzieningen om hun verantwoordelijkheid te nemen als het gaat om signalering van (dreigende) problemen en zonodig doorverwijzing naar de verslavingszorg. Goede afspraken en samenwerking op dit gebied zijn daarom van groot belang. Dit geld met name als het gaat om risicogroepen zoals experimenterende jongeren.

 

 

Activiteiten signalering en verwijzing

 

3A. Folder Parnassia DWO

In 2002 is geconstateerd dat het aanbod van de regionale zorg onvoldoende bekend was bij een aantal signaleerders en verwijzers. Bovendien was onvoldoende bekend dat men bijvoorbeeld ook voor advies terecht kan. In 2003 is een folder ontwikkeld waarin het regionale zorg- en preventieaanbod van Parnassia beschreven is. De folder is recentelijk verspreid onder alle (potentiële) verwijzers en signaleerders binnen de regio. Bovendien zijn de regionale faciliteiten opgenomen in Drugsweb, de site voor jongeren.

Voldoende bekendheid (o.a. bij nieuwe voorzieningen als gezondheidscentra) zal blijvende aandacht houden. Eind 2004 inventariseren in hoeverre men gebruik maakt van de folder en daadwerkelijk bekender is met de verslavingszorg.

 

 

3B Alcoholactieplan

Het Ministerie van VWS stelt sinds 2002 extra geld beschikbaar t.b.v. intensivering van de alcoholzorg in de eerste lijn. De aandacht richt zich vooral op laagdrempelige ambulante zorg binnen huisartsenpraktijken. De uitvoering blijkt moeizaam te gaan doordat een veel huisartsen te weinig aandacht aan de problematiek geven. Op een paar plaatsen binnen de regio is een spreekuur gerealiseerd; met enkele huisartsen werkt het inschakelen van de ambulante zorg goed. Gezamenlijke huisartsenpraktijken en gezondheidscentra blijken de beste mogelijkheden te geven. Het creëren van gezondheidscentra in iedere wijk van Delft biedt wellicht aanknopingspunten.

Met het ziekenhuis zijn contacten over hoe om te gaan met alcoholproblematiek. In overleg zullen mogelijkheden nagegaan worden om een betere aansluiting te vinden bij het Algemeen maatschappelijk werk en het op OGGZ bemoeizorgtraject dat momenteel opgezet wordt.

2004:

 Doelen/ doelgroep

Intensivering van laagdrempelige alcoholzorg. Gericht op versterking van de eerste lijn, uitbreiding van lichte zorg.

Aanpak methode

Met huisartsen worden afspraken gemaakt over adviesgesprekken, korte motiverende begeleiding, consultatie, medebehandeling, voortgezette behandeling, casemanagement en verwijzing. Dit alles in samenwerking met de lokale verslavingszorg.

Aansluiten bij mogelijkheden van AMW en bemoeizorg OGGZ.

Beoogd resultaat

Laagdrempelige zorg aan mensen met alcoholproblematiek. Signalering en verwijzing naar zorg.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

Huisartsen, ziekenhuis

Tijdsplanning

Doorlopend

Speciale aandacht voor aansluiting bij nieuwe gezondheidscentra en JGZ centra.

Financiering

AWBZ

 

 

 

3C. Taskforce jongeren (tevens onderdeel Integraal veiligheidsbeleid)

In het kader van het jongerenpreventie beleid is in 2003 een taskforce problematische jongerengroepen gestart. De werkwijze is als volgt:

Het signaleringsoverleg (gemeente, politie, BWD, verslavingszorg, onderwijs, bureau Jeugdzorg) richt zich op de problematische jeugdgroepen. Dat kan op 3 manieren gaan:

1.       Het interventieteam gaat zich intensief met jongerengroep bezighouden (momenteel in de Wippolder) en verwijst jongeren naar verschillende vormen van zorg, schoolbegeleiding en activiteiten

2.       De problemen worden opgepakt door de BWD en de wijkagent (in overleg met het wijkcoördinatieteam)

3.       De problematiek wordt aangepakt in overleg met verslavingszorg, politie en scholen

De Taskforce kan een belangrijke functie vervullen in het signaleren van drugsproblematiek t.a.v. de jongerengroepen. Zo is er geconstateerd dat een aantal VMBO-scholieren zijn die zich binnen de groepen ophouden en nogal wat drugs en drank gebruiken. De betrokkenheid van de jongeren hierbij (bijv. als drugsrunner) wordt nader onderzocht en door politie opgepakt.

Vanuit het verslavingsbeleid is een veldwerker ingehuurd tot medio 2004, die zich speciaal richt op de (dreigende) verslavingsproblematiek van de jongeren. Dit heeft pas een kans van slagen wanneer het interventieteam in staat blijkt de individuele jongeren voldoende te bereiken binnen de groepen.

Deze (nieuwe) vorm van bemoeizorg door de verslavingszorg kan dan ook gezien worden als een experiment. Mei 2004 volgt een evaluatie en wordt bepaald of de inzet van de verslavingszorg op deze manier wordt gecontinueerd.

2004:

Doelen/ doelgroep

Aanpakken van drugsgerelateerde overlast door (groepen) jongeren.

Individuele signalering van (dreigende) verslavingsproblematiek en toeleiding naar zorg.

Beter beeld krijgen van drugsproblematiek binnen problematische jongerengroepen.

Aanpak methode

Signalering en interventie

Beoogd resultaat

Toeleiding naar zorg of begeleiding van jongeren binnen de groepen met problematisch middelengebruik.

Aansturing en voortgangsbewaking

Programmamanager integraal veiligheidsbeleid.

Stuurgroep (gemeente, politie, BWD, Parnassia, Bureau jeugdzorg, onderwijs).

Uitvoerende organisaties

Interventiegroep (jeugdrechercheur, ambulant jongerenwerker, veldwerker Parnassia)

Overige betrokkenen

-

Tijdsplanning

Doorlopend, evaluatie medio 2004.

Financiering

€ 32.445 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

3D. OGGZ bemoeizorg

In 2004 wordt in samenwerking met de betrokken zorginstellingen een aanpak ingericht om degenen die zorg mijden maar wel nodig hebben zorg en hulp aan te bieden. Een belangrijke doelgroep in dit verband zijn verslaafden en mensen met dubbelproblematiek (verslaving + psychiatrisch ziektebeeld). 3 Belangrijke peilers van het OGGZ beleid zullen zijn:

-          Een Meldpunt overlast en zorgwekkende situaties van waaruit op korte termijn hulp kan worden geboden via casemanagement binnen de instellingen en bestaande samenwerkingsverbanden (zoals het BAW). Ook vanuit de verslavingszorg zal casemanagement ingezet worden.

-          Een betere organisatie en samenwerking m.b.t. het signaleren en bereiken van- en hulp bieden aan zorgmijders.

-          Uitbouwen en verder ontwikkeling van een preventieprogramma ten behoeve van de OGGZ-risicogroepen.

-          Registratie en monitoring van OGGZ-problematiek; Beter zicht krijgen op de kwetsbare groepen. Betrouwbare informatie die voor instellingen, beleidsmakers en bestuurders van belang is.

Behandeling van de OGGZ-nota staat gepland voor juni 2004.

 

 

 

4.       Ambulante zorg

 

Delft dient vanuit haar rol als centrumgemeente zorg te dragen voor een gedegen hulpaanbod op het gebied van de ambulante verslavingszorg. Dit hulpaanbod dient:

·        Beschikbaar te zijn voor alle inwoners van DWO.

Om dit te bereiken wordt er overlegd te met de regiogemeenten over de invulling van het regionale beleid en eventuele regionale voorzieningen. Beschikbaarheid betekent ook bekendheid met- en laagdrempeligheid.

·        Vraaggericht te worden ingevuld.

Dat wil zeggen: Het aanbod dient  afgestemd te zijn op de vraag/ behoefte van de doelgroep. Hierbij dient de verslavingszorg zich niet alleen meer te richten op mensen die gemotiveerd zijn om af te kicken maar ook een aanbod te ontwikkelen voor niet gemotiveerde verslaafden

·        Kwalitatief van een behoorlijk niveau te zijn.

·        Effectief en doelmatig te worden ingezet.

·        Extra rekening te houden met risicogroepen.

 

Een goede samenwerking en afstemming tussen de verschillende zorgaanbieders binnen de verslavingszorg en tussen de verschillende zorgcircuits, wordt gezien de vermaatschappelijking van de zorg van steeds groter belang. Afstemming dient gezocht te worden met activiteiten op het terrein van (onder meer) maatschappelijk herstel, maatschappelijke opvang en OGGZ.

Vanuit GGZ-Delfland en Parnassia is een samenwerkingstraject opgezet met als doel te komen tot een geïntegreerde zorg voor verslaafden binnen DWO. Uitgangspunten daarbij zijn:

-          toegankelijkheid

-          laagdrempeligheid

-          bekendheid

-          snelle beschikbaarheid

Naast een betere afstemming tussen de hulpprogramma’s, eerste lijnsactiviteiten en preventieactiviteiten gericht op verslaving en dubbelproblematiek, zullen in 2004 een aantal nieuwe initiatieven genomen worden:

-          Betere afstemming van de poliklinische alcoholzorg. Beide poli’s gaan intensiever samenwerken. Gestreefd wordt naar gezamenlijke huisvesting.

-          Betere afstemming van de klinische activiteiten van beide organisatie (o.a. verwijzing)

-          Het starten van een gezamenlijk bemoeizorgteam dubbelproblematiek en OGGZ (zie: 4I)

-          Een aanzet geven tot het ontwikkelen van een plan van aanpak tot samenhang op het gebied van maatschappelijk herstel/ integratie (zie: 5).

Parnassia Delft kampt met een huisvestingsprobleem. De huidige locatie aan het Noordeinde is ARBO-ongeschikt bevonden. Bovendien is er de wens tot het combineren van activiteiten met GGZ-Delfland in het kader van intensievere samenwerking. Momenteel wordt gezocht naar gezamenlijke huisvesting. Wanneer dit niet haalbaar blijkt komen alsnog de opties van aparte huisvesting van Parnassia elders of het aanpassen van de huidige locatie in beeld.

 

Activiteiten Ambulante zorg

 

4A. Rapportage Parnassia

Parnassia, verreweg de belangrijkste leverancier van zorgproducten levert de volgende rapportages en verslaglegging:

-          Een jaarverslag voor Delft/Westland/Oostland met daarin het totaalbeeld van de productieafspraken Hierin zijn de geleverde productie, de aantallen bereikte cliënten en enige informatie over landelijk trends terug te vinden (2003 moet voor binnenkort worden aangeleverd, vandaar dat de hier vermelde getallen veelal betrekking hebben op 2002).

-          Kwartaalrapportage m.b.t. tot de voortgang van de productieafspraken en inhoudelijke toelichting waar nodig.

-          Cliënt Monitoring Systeem. Dit is een informatiesysteem waarmee informatie verzameld wordt over de aard en de omvang van de cliëntpopulatie van Parnassia Verslavingszorg. Dit geeft een globaal beeld van hoeveel cliënten voor een bepaald middel in welk type zorg terecht komt, hoe lang de gemiddelde behandelingsduur is, etc. Er staat summier regionale informatie in. Men loopt  achter met de rapportage. Onlangs is het rapport 1999 – 2001 uitgekomen; de versie 2002 volgt binnenkort.

-          Halfjaarlijkse tussen evaluatie in het kader van de Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten. Er zal gestreefd worden naar een uitgebreide verslaglegging in september 2004 die de input vormt van het  Activiteitenplan 2005.

Vanuit de gemeente bestaat echter de behoefte aan meer informatie over de doelstellingen en verloop van de behandelingen, die bij kan dragen aan een gerichter en meetbaarder beleid. De gemeente Den Haag heeft Parnassia een “verdiepingsslag” laten maken van het Cliënt Monitoring Systeem. Dit heeft wel extra kosten met zich mee gebracht. Binnenkort zal het rapport hierover verschijnen. Dan zal bekeken worden of zoiets ook voor Delft/Westland/Oostland interessant is.

Daarop vooruitlopend is met Parnassia afgesproken dat op korte termijn managementinformatie wordt geleverd m.b.t. de ASI-scores (zie: 4B) van de groep methadongebruikers (de “zwaarste” groep cliënten, die het langst in zorg is). Zo mogelijk wordt aanvullend een enquête afgenomen.

In 2002 waren er vanuit Delft/Westland/Oostland in totaal 526 cliënten in zorg bij Parnassia. Waarvan 40% drugs (212 cliënten), 56% alcohol (294 cliënten) en 4% gokproblematiek (20 cliënten).

2004:

Doelen/ doelgroep

Er is behoefte aan gerichtere informatie over het verloop van behandelingen.

Aanpak methode

Een verdiepingsslag van het Cliënt Monitoring Systeem laten maken

ASI managementrapportage van de methadongebruikers + mogelijk een enquête onder methadongebruikers

De verschillende centrumgemeenten onderhandelen met Parnassia over een geschikt informatiesysteem (bijvoorbeeld het halfjaarlijks afnemen van een voortgangsscore bij cliënten).

Beoogd resultaat

Zicht op de resultaten van behandeling

Meetvragen vastgesteld

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

Gemeenten Delft, Den Haag, Leiden, Gouda, Zoetermeer.

Tijdsplanning

Eerste kwartaal ASI rapportage

Eind 2004: gerichtere rapportage

Financiering

p.m. uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

4B. Toeleiding naar zorg en consultatie

Consultatie en intake. Contact kan zowel worden gezocht door (potentiële) cliënten, als door verwijzers of verwanten van de cliënt. De vraag kan variëren van zuiver informatie over middelengebruik tot een vraag voor crisisopname. De intake en Indicatie omvat enkele gesprekken en het afnemen van de ASI (Addiction Severity Index) door een daartoe gekwalificeerde medewerker. Het betreft hier een uitgebreide vragenlijst op 6 levensterreinen, met een daaraan verbonden puntenschaal. Vervolgens wordt er een behandelplan gemaakt. De ASI wordt na een bepaalde tijd opnieuw afgenomen om te kijken of er verbetering optreedt.

Consultatie en intake vindt plaats in Delft en vanaf januari 2004 ook 2 dagdelen per week in Naaldwijk (gemeente Westland). 

2004:

Doelen/ doelgroep

Toeleiding van verslaafden naar ambulante zorg en AWBZ zorg.

Consultatie voor vragen en problemen rond genotmiddelenproblematiek.

Aanpak methode

Intakes en eenmalige contacten. Bereikbaar voor vragen.

Productieafspraak

Voor 2004 zijn 350 ambulante intakes afgesproken

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

€ 55.878 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

 

 

4C. Open Spreekuur Westland

Vanaf januari 2004 is t.b.v. het Westland gedurende 2 dagdelen per week een open spreekuur van Parnassia gestart in Naaldwijk (gemeente Westland).

2004:

Doelen/ doelgroep

Een laagdrempelig spreekuur in het Westland.

Betere spreiding van verslavingszorgvoorzieningen binnen de regio.

Aanpak methode

Spreekuur (2 dagdelen) in een gezondheidscentrum

Consultatie, intake en verwijzing voor mensen met verslavingsproblematiek en betrokkenen (bijv. familie).

Beoogd resultaat

Betere spreiding van verslavingszorgvoorzieningen binnen de regio.

Westlanders met verslavingsproblematiek (m.n.) komen sneller bij de verslavingszorg.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

Gemeente Westland, signaleerders en verwijzers

Tijdsplanning

Start in 2004.

Financiering

€ 25.960 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

4D. Psychosociale en medische zorg drugs

Gestructureerde, individuele behandeling en begeleiding van drugsverslaafden gericht op stabilisatie, verbetering en herstel. Gegeven door psychologen, maatschappelijke werkers of HBO verpleegkundigen. Medisch onderzoek door een arts kan deel uitmaken van de behandeling. Er is de laatste jaren sprake van een toename.

In 2002 waren 115 cliënten in behandeling en 35 in begeleiding. Het aantal cliënten met als probleemmiddel cannabis en cocaïne/crack is relatief gering. Het aantal mensen dat aan crack (gekookte cocaïne) verslaafd is groeit in Nederland en dan vooral in de grote steden. Er is vooralsnog geen vervangend middel (zoals methadon bij heroïne) beschikbaar.

2004:

Doelen/ doelgroep

Individuele begeleiding en behandeling gericht op drugsverslaving.

Verbetering, stabilisatie m.b.t. psychosociaal/ lichamelijk functioneren. Gericht op gecontroleerd gebruik of onthouding.

Aanpak methode

Individueel behandelplan opstellen en begeleiding voor of na de behandeling op gedragstherapeutische basis.

Productieafspraak

Voor 2004 zijn 600 individuele behandelingen afgesproken.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Doorlopend

Voor 2004 zijn 600 individuele behandelingen afgesproken.

Financiering

€ 64.260 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

4E. Methadonprogramma

Een laagdrempelig programma waarin drugsverslaafden onder medische- en psychologische begeleiding met methadon worden behandeld.

In Delft is sprake van een stijging van het aantal methadongebruikers. In 2002 waren er 102 cliënten in behandeling, waarvan 83 mannen en 19 vrouwen. 3x per week wordt methadon verstrekt en is er spreekuur.

De huidige subsidieregeling (via de Welzijnswet) is een tijdelijk regeling. Deze wordt vervangen door een structurele regeling. Mogelijk wordt deze vorm van medische hulp in de toekomst ondergebracht bij de AWBZ.

2004:

Doelen/ doelgroep

Methadonverstrekking aan heroïneverslaafden

Stabilisatie van psychosociaal en lichamelijk functioneren.

Afname van illegaal middelengebruik en criminaliteit

Aanpak methode

Methadon-plus programma

Productieafspraak

Voor 2004 zijn 700 abonnementsmaanden afgesproken

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

€ 74.270 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

4F. Psychosociale zorg overig waaronder alcohol

Deze activiteiten worden aangeboden door maatschappelijk werkers, psychologen en HBO verpleegkundigen. Medisch onderzoek maakt deel uit van de behandeling. Het betreft hier in de praktijk voornamelijk alcoholverslaving. In 2002 ontvingen 172 cliënten een individuele behandeling. 17 cliënten namen deel aan alcohol-groepsbehandeling.

Gokverslaafden worden verwezen naar behandeling in Den Haag (De Gokgroep).

Parnassia en GGZ-Delfland gaan samenwerken op het gebied van de alcoholzorg. Er wordt gestreefd naar gezamenlijk huisvesting van de poli’s.

2004:

Doelen/ doelgroep

Behandeling gericht op verbetering in psychosociaal functioneren en afname van middelengebruik of onthouding. Voorbereiding op vervolg-zorgprogramma/ maatschappelijk hersteltraject.

Aanpak methode

Individuele behandeling

Alcoholgespreksgroep

Intake en doorverwijzing gokverslaving

Productieafspraken

Voor 2004 zijn 700 individuele behandelingen afgesproken.

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

GGZ-Delfland

Tijdsplanning

Doorlopend

Samenwerking Parnassia en GGZ-Delfland rond alcoholzorg.

Financiering

€ 92.274 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

4G. Zorg aan allochtone verslaafden

Tot nu toe is gekozen het onderbrengen van het aandachtsgebied bij de medewerker outreachende zorg. Door ziekte is hier niet veel mee gedaan. Parnassia heeft onlangs gekozen voor een andere insteek: Men wil de zorg toegankelijker maken voor allochtonen door de hulpverleningsprogramma’s aan te passen en het personeel bij te scholen op dit punt.

2004:

Doelen/ doelgroep

Speciale aandacht voor allochtonen in het kader van de psychosociale zorg.

Aanpak methode

Aanpassing  zorgprogramma’s van Parnassia aan de  allochtone doelgroepen.

Personeel van Parnassia wordt bijgeschoold m.b.t. cultureel bepaalde aspecten binnen de verslavingszorg.

Beoogd resultaat

De zorg is beter bereikbaar voor allochtonen

De zorg sluit beter aan bij de culturele achtergrond van allochtonen

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Vormgeven nieuw beleid in 2004.

Financiering

n.v.t.

 

 

4H. Ouderwordende verslaafden

De groep heroïneverslaafden veroudert en heeft in de toekomst steeds meer behoefte aan somatische zorg en rust. Hetzelfde geldt voor een deel van de alcoholverslaafden die al dan niet met outreachende zorg bereikt wordt. Navraag bij Parnassia en DODB leert dat het nog geen acuut probleem betreft maar dat het in de komende jaren wel de aandacht gaat vragen.

Parnassia start in Den Haag een verzorgingshuis voor verslaafden waar eventueel ook Delftenaren gebruik van kunnen maken.

2004:

Doelen/ doelgroep

Ouderwordende drugsverslaafden krijgen meer behoefte aan verzorging.

Aanpak methode

Inventarisatie van de doelgroep en problematiek.

Verkenning van mogelijkheden voor ambulante- en intramurale zorg.

Beoogd resultaat

Ouderwordende drugsverslaafden kunnen gebruik maken van verzorgingsfaciliteiten.

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Delft

Uitvoerende organisaties

Maatschappelijke opvang, Verpleeghuiszorg, Thuiszorg

Overige betrokken organisaties

Parnassia, DODB

Tijdsplanning

Eerste verkenning van mogelijkheden in 2004

Financiering

O.a. AWBZ

 

 

4I. Zorgmijders en overlastgevende verslaafden

Vanuit het Mobiel Behandelteam van Parnassia wordt bemoeizorg geleverd (meestal ongevraagde zorg). In 2002 waren er 28 crisisinterventies, waar 22 cliënten bij betrokken waren. Het casemanagement bediende 40 cliënten. 17 cliënten zijn via outreachend werken in een zorgtraject terecht gekomen.

GGZ-Delfland en Parnassia participeren vanaf februari 2004 in een bemoeizorgteam, dat zich o.a. richt op cliënten met dubbelproblematiek (verslaving en psychiatrische problematiek). Bekend is dat veel verslaafden kampen met psychiatrische problematiek; van de mensen die behandeld worden vanwege hun alcoholverslaving 65% tevens een psychiatrische ziekte heeft. De zorgwekkende zorgmijders waar het hier om gaat mijden bij voorkeur de ambulante zorg of doen juist een onevenredig groot beroep op de zorg. Het team van specialisten benaderd (potentiële) cliënten thuis, op straat of op andere vindplaatsen op. Met Dienstencentrum over de Brug (een belangrijke vindplaats) zijn afspraken gemaakt over consultatie ter plekke. Verder kan vanuit allerlei instanties (o.a. politie) naar het team worden verwezen. Samenwerking met verwijzers wordt actief gezocht. Er wordt veel aandacht besteed aan reïntegratie (dagbesteding) en familiecontacten. Het team wil 80 cliënten per jaar bereiken.

Het programma is in de eerste plaats gericht op het bieden van zorg. Bijkomend voordeel is dat het in een aantal gevallen ook zorgt voor het terugdringen van overlast.

Zie verder: 5D Veelplegers.

2004:

Doelen/ doelgroep

Snelle en adequate hulp ter plekke/ aan huis voor zorgmijdende- en overlastgevende verslaafden (waaronder alcoholisten).

Actieve signalering en benadering van zorgmijdende verslaafden met dubbelproblematiek.

Verwijzing naar intensievere zorg en andere instanties.

Aandacht voor reïntegratie.

Aanpak methode

Parnassia:

Crisisinterventie

Casemanagement

Outreachende zorg

Verwijzen en toeleiden naar verslavingszorg en instellingen buiten de verslavingszorg

GGZ-Delfland/ Parnassia:

Bemoeizorg voor mensen met dubbelproblematiek door een team van specialisten.

Productieafspraak

Parnassia:

-          30 contacten crisisinterventie

-          400 uur casemanagement

-          200 uur outreachende zorg

Team dubbelproblematiek behandelt 80 cliënten per jaar

Aansturing en voortgangsbewaking

Parnassia

Uitvoerende organisaties

Parnassia, GGZ-Delfland

Overige betrokken organisaties

Huisartsen, GGZ (oa Crisisdienst en MBT), Politie, GGD, BAW, maatschappelijke opvanginstellingen.

Tijdsplanning

Doorlopend

 

Financiering

€ 50.630 uit Doeluitkering verslavingsbeleid, verder AWBZ

 

 

4J. Dagopvang voor verslaafden

Dienstencentrum over de Brug is een laagdrempelige- en drukbezochte dagopvang voor daklozen en verslaafden. Het bezoekersaantal vertoont de laatste jaren een constant stijgende lijn.

Met het bestuur is afgesproken dat er gewerkt wordt aan de volgende verbeterpunten:

-     Er worden nadere afspraken worden met GGZ-Delfland en Parnassia over consultatie en zorg t.b.v. bezoekers van DodB (zie: 4H)

-     DodB wordt betrokken in de aanpak van zorgmijdende verslaafden

-     Er wordt een betere invulling gegeven aan activiteiten in de huiskamer dmv een vast activiteitenplan.

-     Er een strikter huisregelbeleid wordt gevoerd in en om het pand. Momenteel vindt overleg plaats met politie en de wijkconsulent.

-     Er worden betere afspraken gemaakt over het terugdringen van overlast rond het pand. Alcohol- en drugsgebruik rond het pand wordt zoveel mogelijk tegengegaan. Momenteel vindt overleg plaats met politie en de wijkconsulent.

-     Er wordt een strikter postadressenbeleid gevoerd aan de hand van de nota De Oostsingel 76 als briefadres voor bijstandgerechtigden.

-     Budgetteringshulp zou niet tot de taak van DodB moeten behoren. De gemeente zoekt naar een andere invulling.

Over verbetering van de samenwerking tussen de dag- en nachtopvanginstellingen in Delft zijn inmiddels afspraken gemaakt. Deze afspraken gaan leiden tot:

·  Het oprichten van een nieuwe overkoepelende stichting

·  Het ontwikkelen van een visie op de maatschappelijke opvang en vrouwenopvang in de centrumgemeente Delft, rekening houdende met de gemeentelijke beleidslijnen

·  Het opstellen van een gedetailleerd plan waarin wordt aangegeven hoe en wanneer de over te dragen verantwoordelijkheden en bevoegdheden kunnen en zullen worden overgedragen aan de nieuwe stichting. De geschatte doorlooptijd van dit proces bedraagt 1,5 tot 2 jaar

Voor DodB wordt gezocht naar vervangende huisvesting. Voorjaar 2004 worden een aantal mogelijke nieuwe locaties gepresenteerd en volgt er een informatie- en inspraaktraject.

De activiteit Schoonhouden openbare ruimte is tot nu toe zeer succesvol. DodB heeft de gemeente verzocht na te gaan of er financiële ruimte is voor uitbreiding van de activiteiten.

2004:

Doelen/ doelgroep

Laagdrempelige dagopvang voor o.a. alcohol- en drugsverslaafden

Laagdrempelige opvang, activering en individuele begeleiding van o.a. zorgmijdende verslaafden.

Aanpak methode

Huiskamer, recreatieve activiteiten, maaltijdvoorziening, individuele begeleidingsgesprekken, spuitomruil, budgethulp, douchegelegenheid, postadres.

Activiteit schoonhouden openbare ruimte.

Productieafspraak

-          245 dagen open van 11 tot 18 uur voor gemiddeld 45 bezoekers per dag.

-          1500 uur individuele psychosociale hulp

-          750 uur per jaar budgetteringshulp

-          1800 cliënten gebruiken een maaltijd

-          200 douche- en wasbeurten

-          50 keer verstrekken van schone spuiten

-          20 gezamenlijke activiteiten buiten de deur

-          3 dagen per week houden 5 cliënten onder begeleiding de openbare ruimte schoon

Aansturing en voortgangsbewaking

DodB

Uitvoerende organisaties

DodB

Overige betrokken organisaties

Parnassia, GGZ-Delfland, Maatschappelijke opvang organisaties

Tijdsplanning

Doorlopend

Bovengenoemde actiepunten

Financiering

€ 302.297 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

4K. Programma voor kinderen van verslaafden

Vanuit GGZ-Delfland preventie wordt getracht om samen met andere Delftse instellingen basiscoördinatie te realiseren ten behoeve van gezinnen waar kinderen wonen met ouders die verslaafd zijn en/of psychiatrisch patiënt zijn. Doel is om door middel van het bieden van coördinatie van de zorg rondom het gezin te bewerkstellingen dat de kinderen voldoende basiszorg ontvangen (opvoeding, huisvesting, schoolgaan, eten, hygiëne, etc).

Daarnaast verzorgt GGZ-Delfland het zgn. Kopp-programma; een preventieprogramma dat zich richt op kinderen van ouders met psychiatrische problematiek en hun moeders. Dit programma is ook geschikt voor kinderen van verslaafde ouders.

Het is van belang dat er een goede verwijzing plaatsvindt vanuit de JGZ-centra.

2004:

Doelen/ doelgroep

Opzetten van basiszorgcoördinatie (casemanagement) en hulpaanbod voor kinderen van verslaafden.

Aanpak methode

Basiszorgcoördinatie + Kopp-KVO kinderen van verslaafde ouders)

Beoogd resultaat

Kinderen van verslaafden krijgen voldoende zorg en aandacht.

Aansturing en voortgangsbewaking

GGZ-Delfland

Uitvoerende organisaties

GGZ, GGD, Parnassia, Bureau Jeugdzorg, Spel en opvoeding, Maatzorg.

Overige betrokken organisaties

Raad voor de Kinderbescherming, AMK, boddaertcentra, SJD, SPD

Tijdsplanning

Starten van een pilot  zorgcoördinatie van 2 jaar.

Afspraken tussen Parnassia en GGZ-Delfland over verwijzing naar het Kopp-programma

Financiering

AWBZ

 

 

4L. AA Werkgroep (Anonieme alcoholisten)

De AA werkgroep (anonieme alcoholisten) organiseert wekelijks bijeenkomsten van zelfhulpgroepen voor mensen met alcoholproblemen. Vanuit de doeluitkering wordt jaarlijks de huur van de gespreksruimte vergoed.

2004:

Doelen/ doelgroep

Zelfhulp door mensen met alcoholproblemen

Aanpak methode

Wekelijkse groepsbijeenkomsten

Beoogd resultaat

Zelfhulp

Aansturing en voortgangsbewaking

AA Werkgroep

Uitvoerende organisaties

AA werkgroep

Overige betrokken organisaties

-

Tijdsplanning

Doorlopend

Financiering

€ 1.132 uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

 

 

 

5.       Maatschappelijk herstel

 

Het behouden of herwinnen van een sociale structuur is voor verslaafden en ex-verslaafden van groot belang. Om verslaafden een kans te geven op maatschappelijk herstel zal er geïnvesteerd moeten worden in nieuwe activiteiten en ondersteuning. Naast behandeling en begeleiding van deze groep dient er aandacht te zijn voor wonen, werken, dagbesteding, inkomen en vrije tijdsbesteding. Ook de gewone zaken in hun leven dienen geregeld te worden. De uitdaging is het bouwen van maatschappelijke steunsystemen rond deze langdurig zorgafhankelijke cliënten. Er dienen meer ondersteuningsprogramma’s te komen op het gebied van dagbesteding, wonen, inkomen (budgetbegeleiding, schuldhulpverlening), etc. Een aanpak op maat is hierbij van cruciaal belang, omdat de gevraagde noodzakelijke ondersteuning voor iedere (ex) verslaafde weer anders is. Ook de directe omgeving (sociaal netwerk) en de indirecte omgeving (de maatschappij, burgers die bijvoorbeeld slachtoffer zijn van drugsgerelateerde criminaliteit) hebben hun belang bij maatschappelijk herstel van verslaafden.

De regie rond het bouwen van de steunsystemen dient bij de gemeente te liggen. Het vergt een intensieve samenwerking van o.a. de verslavingszorg, GGZ, maatschappelijke opvang, maatschappelijk werk, GGD, sociale dienst, woningbouwverenigingen en politie.

 

 

Activiteiten Maatschappelijk herstel

 

5A. Inkomen en activering

Verslaafden die een uitkering hebben vallen voor de gemeente veelal onder de categorie zorgklanten fase 4. In het huidige collegeprogramma is vastgelegd dat ook voor deze groep zorgklanten dagactiviteiten of werk beschikbaar moet komen. Ten behoeve van de zorgklanten fase 4 worden speciale zorgconsulenten benoemd. Deze zorgconsulenten zijn de contactfunctionarissen wanneer het gaat om de uitkering en de toeleiding naar activeringstrajecten. Een aantal verslaafden zal in staat zijn om via een traject aan werk (al dan niet betaald) te komen (Parnassia Delft schat zo’n 25). Een ander deel zal aangewezen zijn op dagactiviteiten. Voor het slagen van dit traject zal nodig zijn:

-          geschikte zorgconsulenten die met deze doelgroep om kunnen gaan (bijv. via deskundigheidsbevordering)

-          het zonodig inkopen van gespecialiseerde toeleiding (zoals Parnassia BV of Individuele Trajectbegeleiding van GGZ-Delfland )

-          het beschikbaar hebben van voldoende activiteiten door: inventarisatie van geschikte activiteiten, eventuele uitbreiding van bestaande laagdrempelige groepsactiviteiten, zoeken naar nieuwe activiteiten

-          binnen bestaande budgetten financiën vrijspelen om in 2005 trajecten te kunnen inkopen

Tevens dient aansluiting te worden gezocht bij het voornemen van GGZ-Delfland en Parnassia om gezamenlijk tot een maatschappelijk herstelplan te komen voor de groep zorgmijders met dubbelproblematiek.

Cliënten met beperkingen op het gebied van het regelen van hun eigen leven kunnen, onder voorwaarden, in aanmerking komen voor activerende en/of ondersteunende begeleiding vanuit de AWBZ. Indicatie vindt plaats bij de RIO, waar gekeken wordt naar de ernst van de problematiek. Deze zorg kan in natura- (via een door de AWBZ erkende instelling) of via een persoonsgebonden budget worden geleverd (zie ook: 5B).

2004:

Doelen/ doelgroep

Verslaafden nemen actief deel aan reïntegratieprojecten in het kader van de het fase 4 beleid.

Aanpak methode

Speciale aandacht voor deze groep binnen het beleid klantmanagement (bijv. deskundigheidsbevordering van consulenten)

Behoeftepeiling via consulenten en zorginstellingen

Overzicht van geschikte activiteiten en toeleidingsinstrumenten

Inkopen van gespecialiseerde toeleiding

Uitbreiding laagdrempelige activiteiten

Ontwikkelen van nieuwe activiteiten

Gestructureerd dagactiviteitenprogramma bij DodB

Mogelijkheden van financiering via de AWBZ onderzoeken

Beoogd resultaat

Een gestructureerde dagbesteding voor verslaafden.

Uitvoerende organisaties

Gemeente Delft.

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Delft.

Overige betrokken organisaties

Parnassia, GGZ-Delfland, DodB, Maatschappelijke opvang.

Tijdsplanning

Genoemde aanpak vormgeven in 2004

Uitvoering vanaf 2005

Financiering

Binnen bestaande actveringsbudgetten+ € 10.000 voor toeleiding verslaafden uit Doeluitkering verslavingsbeleid.

 

 

5B. Budgethulp

Veel verslaafden hebben behoefte aan hulp bij budgetbegeleiding en budgetbeheer Het hebben van een vast inkomen en het waarborgen van de betaling van vaste lasten vormen een belangrijke voorwaarde om maatschappelijk te kunnen functioneren. Momenteel vindt deze activiteit plaats bij Dienstencentrum over de Brug. Zij zijn hier echter onvoldoende op toegerust. Bovendien legt het een te groot beslag op hun capaciteit en ontstaan er veel conflicten met bezoekers.

Budgettering voor mensen die o.a. door het niet om kunnen gaan met hun inkomen in ernstige problemen komen, dient door de gemeente opgepakt te worden. Momenteel wordt (gedwongen) budgettering opgezet voor gezinnen die vanwege huurachterstand uit huis dreigen te worden gezet. Waarschijnlijk wordt daarvoor een extern bureau ingehuurd. Het is de bedoeling om daarna voor een grotere groep (waaronder bezoekers van DodB en cliënten van Parnassia) budgettering te gaan regelen. In 2004 dient een loket gecreëerd te worden, waar uitbetaling kan plaatsvinden.

2004:

Doelen/ doelgroep

Het bieden van een laagdrempelige vorm van budgetbegeleiding- en beheer aan verslaafden.

Aanpak methode

De BAW aanpak budgettering verbreden naar verslaafden

Mogelijkheden onderzoeken van indicatie ondersteunende begeleiding (AWBZ).

Creëren uitbetalingsloket

Beoogd resultaat

Verslaafden krijgen budgetbegeleiding en schuldhulpverlening die bij hen past.

Uitvoerende organisaties

Gemeente Delft, budgetteringsbureau

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Delft

Overige betrokken organisaties

DodB, Parnassia, st. MO

Tijdsplanning

Voorbereiding in 2004

Uitvoering vanaf 2005

Financiering

€ 10.000 opzet loket uit Doeluitkering verslavingsbeleid

 

 

5C.  Veelplegers (tevens onderdeel Integraal veiligheidsbeleid)

Politie Delft is eind 2002 gestart met een speciale aanpak van veelplegers. Onder veelplegers wordt verstaan: Personen die in het verleden meer dan 10 processen-verbaal op hun naam hebben staan. Veelal gaat het om vermogensdelicten in de sfeer van autoinbraken en winkeldiefstallen. Een groot percentage van de veelplegers is verslaafd. In Delft wonen momenteel 136 veelplegers. Hiervan zijn er 44 verslaafd. 22 Delftse veelplegers komen voor in de regionale top 500.

De Delftse aanpak richt zich op een top 10 van in Delft woonachtige veelplegers, die telkens aangevuld wordt. Deze wordt samengesteld vanuit de top 500 binnen Haaglanden. Voor iedere veelpleger wordt een plan van aanpak ontwikkeld door de betreffende probleemeigenaar (politiefunctionaris), waarin de activiteiten worden vastgelegd. De activiteiten zijn gericht op:

-          repressie: observeren, posten, controleren, langer in detentie

Hierin wordt nauw samengewerkt met het Openbaar Ministerie

-          bieden van zorg- en integratiemogelijkheden

Hierin vervullen verslavingsreclassering, verslavingszorg en de gemeente een rol

Met name het laatstgenoemde traject dient verder vorm te krijgen.

Verslavingszorg:

Het is zeer moeilijk om verslaafde veelplegers vrijwillig in zorg te krijgen en te houden. Politie en Verslavingsreclassering geven aan dat een dwang- of drangtraject de enige weg is die (in een aantal gevallen) tot succes kan leiden. Daarbij is het wel van belang een onderscheid te maken tussen het puur van de straat houden van betrokkene (waardoor hij ook geen delicten kan plegen) en afkicken + reïntegreren. Vanuit de overheid is celcapaciteit vrijgemaakt voor het zgn. SOV-traject (Strafrechterlijke Opvang Verslaafden). Na het penitentiair programma draagt de gemeente zorg voor het reïntegratietraject (kosten plm. € 60.000 p.p.). Dit vindt op 6 plaatsen in Nederland plaats. Daarnaast worden er vanaf 2004 (voor de G4 gemeenten) en vanaf 2005 (voor de G30) nog eens een aantal cellen ter beschikking gesteld in het kader van de Aanpak stelselmatige daders.

Wanneer Delft gebruik zou willen maken van een van deze mogelijkheden, zou de gemeente Den Haag bereid gevonden moeten worden celcapaciteit af te staan en zich hard te willen maken richting Ministerie van Justitie om voor Delft een uitzondering te maken. De resultaatverwachting van het SOV traject is echter laag, wanneer het gaat om afkicken en reïntegreren. Aansluiting van Delft hierbij wordt dan ook door verslavingsreclassering en de verantwoordelijke ambtenaar in Den Haag afgeraden.

Als alternatief zou gebruik gemaakt kunnen worden van Triple EX programma van Parnassia. Dit is een gesloten drangtraject dat opgelegd kan worden door de rechter. De volgende stappen in het traject dienen door de gemeente te worden bekostigd:

-          Drie tot zes maanden voorbereiding op definitieve terugkeer in Delft (begeleid wonen fase op het terrein van Parnassia) Kosten € 13000

-          In samenwerking met de woningbouwverenigingen zorg dragen voor garantie woonruimte na begeleid wonen fase (zgn. omslagwoningen).

      -      Intensieve woon en trajectbegeleiding gedurende 1 a 2 jaar (begeleid zelfstandig wonen)

             Kosten € 5.200

-          Budgetbeheer gedurende twee tot drie jaar € 2.800

Per persoon die het gehele traject doorloopt betekent dat ca. € 20.000. Gezien de vragen rond de effectiviteit en de kosten van dit soort trajecten is het zinnig de aanpak rond veelplegers in 2004 nader uit te werken. Vooruitlopend daarop kan in een beperkt aantal gevallen een traject aangegaan worden. Daarmee kan het ‘ topje van de lijst’ aangepakt worden en in de praktijk bekeken hoe een en ander werkt en uitwerkt. Ook de beleidsmatige samenwerking op het gebied van zorg en veiligheid kan hierbij meer vorm krijgen.

 

Integratie:

Het bieden van mogelijkheden op het gebied van wonen, inkomen en dagbesteding kunnen een belangrijke bijdrage aan het reïntegratieproces. Hierin is een belangrijke rol voor de gemeente weggelegd. Natuurlijk kunnen ook veelplegers straks gebruik maken van de faciliteiten die opgezet worden m.b.t. inkomen en activering. Daarnaast dient er gekeken te worden naar mogelijkheden om extra individuele aandacht aan deze cliënten te besteden. Zo kan gedacht worden aan een vaste zorgconsulent, behoud van uitkering tijdens detentie, voorrang of extra aandacht bij het toeleiden naar activiteiten en afspraken met de woningbouwverenigingen over de beschikbaarheid van een woning na detentie of het behoud van de woning tijdens detentie.

2004:

Doelen/ doelgroep

Zorg- en reintegratieaanpak van verslaafde veelplegers

Aanpak

Inkopen van Triple EX drangtraject voor een nader vast te stellen aantal plekken. Aanvraag hiervoor indienen in de programmabegroting 2005.

Toeleiding naar zorg, uitkering, budgethulp, activering,  huisvesting

Mogelijkheden onderzoeken van behoud van woning en uitkering tijdens detentie en het verkrijgen van een woning na detentie

Afspraken maken met Parnassia en GGZ Delfland over een actieve benadering van de zorgmijdende veelplegers

Beoogd resultaat

Verslaafde veelplegers die uit het justitiële circuit komen bijstaan op het gebied van zorg en maatschappelijke integratie, om te voorkomen dat zij opnieuw vervallen in hun oude gedrag

Uitvoerende instanties

Politie Delft, OM, verslavingsreclassering, gemeente Delft, Parnassia

Aansturing en voortgangsbewaking

Gemeente Delft

Overige betrokken organisaties

St. MO, DodB, woningbouwverenigingen.

Tijdsplanning

Realisatie in 2004

Financiering

p.m.

Gemeentelijke deelname drangtraject afhankelijk van honorering claim programmabegroting 2005.

 

 

 

 

 

6.       Begroting 2004

 

Delft ontvangt als centrumgemeente DWO jaarlijks een doeluitkering verslavingsbeleid van het ministerie van VWS. Vanaf 2001 zijn de uitkeringen van verslavingsbeleid en maatschappelijke opvang samengevoegd tot 1 budget. Jaarlijks mag maximaal 30% overgeheveld worden naar het volgende jaar.

 

Indicatie budget 2004

Uitkering VWS 2004 MO/VB

1.541.450

Overheveling 2003

   289.827

Accres 2004

     n.b.

Totaal

1.831.277

VB (58.3%)

1.067.635

·          Het jaarlijks accres wordt pas de tweede helft van het jaar bekend gemaakt.

 

Activiteit    

Kosten 2004    

Doeluitkering

Verslavingsbeleid

Andere financiering

Preventie en voorlichting

        

 

 

1A. Voorlichting VO Parnassia

       13.800

        13.800

   schoolbudget

1A. Voorlichting VO PRAT

           p.m.

             p.m.

        donaties

1B. Voorlichting op basisscholen

         8.280

           8.280

 

1B. Voorlichtingsmateriaal basisschool

       12.000

         12.000

 

1C. Participatie www.Drugsweb.nl + campagne

         7.600

           7.600

 

1D. Voorlichting allochtone jongeren

en hun ouders

       37.000

         18.500

         18.500

Opgroeien in Delft

1E. Alcoholpreventie studenten

       10.350

         10.350

 

1F. Voorlichting jongerencentra

       17.250

         17.250

 

1G. Scholing thuiszorgmedewerkers

       13.110

         13.100

 

1H. Voorlichting Jeugdhulpverlening

         3.450

           3.450

 

1H. Wijkgebonden informatieverstrekking

         1.035

           1.035

 

1H. Folders via JIP

            800

              800

 

Algemene kosten preventie Parnassia

(consultatie, overleg, rapportage, campagnes)

       11.910

         11.910

 

                                            subtotaal 

     136.585

       118.085  

 

Preventie en regelhandhaving

 

 

 

2A. Alcoholmatigingsbeleid

         p.m.

           p.m.

Subsidie Justitie/

veiligheidsbudget

2B. Coffeeshopbeleid

         5.520

           5.520

           p.m.

2C. Uitgaansdrugs Quickscan

         p.m.

           p.m.

 

2C. EHBO-uitgaansdrugs

         3.891

           3.891

 

2D. Preventieprogramma jongeren Westland

         6.900

           6.900

 

                                            subtotaal

       16.311

          16.311

 

Signalering en verwijzing

 

 

 

3A. Folder Parnassia DWO

         2.000

          2.000

 

3B. Alcoholactieplan

           -

 

          AWBZ

3C. Taskforce jongeren

       32.445

        32.445

 

3D. Casemanagement OGGZ

           p.m.

            p.m.

 

                                            subtotaal

       34.445

        34.445

 

Ambulante zorg

 

 

 

4A. Rapportage Parnassia

          p.m.

           p.m.

 

4B. Toeleiding naar zorg en consultatie

       55.878

         55.878

 

4C. Open spreekuur Westland

       25.960

         25.960

 

4D. Psychosociale en medische zorg drugs

       64.260

         64.260

 

4E. Methadonprogramma

       74.270

         74.270

 

4F. Psychosociale zorg waaronder alcohol

       92.274

         92.274

 

4G. Zorg voor allochtone verslaafden

           -

              -

 

4H. Ouderwordende verslaafden

           -

              -

 

4I. Zorgmijders en overlastgevende verslaafden

       50.630

         50.630

        AWBZ

4J. Dagopvang voor verslaafden

     302.297

        302.297

 

4K. Programma voor kinderen van verslaafden

           -

              -

        AWBZ

4L. AA Werkgroep

         1.132

            1.132

 

                                         subtotaal

   666.701

        666.701

 

Maatschappelijk herstel

 

 

 

5A. Inkomen en activering

       10.000

         10.000

activeringsbudget

5B. Budgethulp

       10.000

         10.000

 

Overhead Parnassia (huisvesting)

       34.535 

         34.535

 

                                           subtotaal

       54.535

         54.535

 

Uitvoeringskosten Delft

       30.367

         30.367

 

                                                 Totaal

     938.944

       920.444