Projectplan Techniek Educatie
Delft
Hobéon
Management Consult bv
Scheveningseweg 46
2517 KV Den Haag
Tel.
070 - 30 66 800
Fax
070 - 30 66 870
www.hobeon.nl
Projectplan Techniek Educatie
Delft
Hobéon
Management Consult bv
7 november 2003
A.T. de Bruijn
R.M. Visscher
INHOUDSOPGAVE
3.1. Opbrengsten
techniek in schoolomgeving
3.2. Opbrengsten
techniek in buitenschoolse setting
4.1. Fase
1: Eerste realisatie
4.1.1. Techniek in schoolomgeving
4.1.2. Techniek in buitenschoolse setting
4.1.3. Organisatie (voorjaar 2004)
4.2. Fase
2 Uitvoering en oplevering
4.2.1. Techniek in schoolomgeving
4.2.2. Techniek in buitenschoolse setting
7. Begroting en
financiering TE Lab Delft
7.1. Projectperiode
2004 – 2006
7.1.1. Overzicht kosten en financiering
7.2.1. Overzicht kosten en financiering
De belangstelling voor techniek bij jongeren neemt al sinds het einde van de jaren '80 gestaag af. Zolang deze ontwikkeling gaande is, zijn acties ontplooid door bedrijfsleven, overheid en onderwijs
om de belangstelling voor techniek te vergroten. Binnen de gemeente Delft en VNO-NCW West Kring Delft (hierna te noemen "de Kring") wordt deze ontwikkeling ook als knelpunt ervaren. Overleg met diverse partijen, meer in het bijzonder het Techniek Museum Delft, leidde tot het voornemen van de Gemeente, de Kring en eveneens met medefinanciering van de Kamer van Koophandel Haaglanden (hierna te noemen “de Kamer”) om een Techniekeducatielab te realiseren in een educatieve setting. Met het Techniekeducatielab wordt beoogd om jonge scholieren in de regio Delft te enthousiasmeren voor techniek als opleiding en beroep.
In opdracht van de gemeente Delft en de Kring heeft Hobéon Management Consult gekeken naar de vorm van een dergelijk initiatief en de haalbaarheid ervan. In twee fasen is onderzoek uitgevoerd.
In de eerste fase om een beeld te krijgen van de vorm en in de tweede fase werd het draagvlak voor uitvoering hiervan onderzocht.
De uitkomst van het eerste onderzoek gaf aan dat de techniekeducatie breder moet worden neergezet dan alleen een techniekeducatielab. Oriëntatie op alléén een fysiek lab zou tot een smalle basis voor techniekeducatie leiden. Techniekeducatie in Delft moet een samenhangend activiteitenpakket bieden met een bijbehorende infrastructuur voor ondersteuning. Daarnaast kwamen vijf condities naar voren:
· Aansluiten bij schaalgrootte en mogelijkheden van de gemeente Delft.
· Een educatieve doelstelling met een belangrijke praktische component.
· Aansluiten bij het keuzeproces bij jongeren.
· Prioriteit bij activiteiten voor kinderen (en ouders) in bovenbouw basisonderwijs.
· Balans tussen bijdrage van scholen, bedrijven en naschoolse activiteiten.
Op basis van deze uitkomst heeft Hobéon voor de tweede fase een uitwerking gemaakt voor techniekeducatie in Delft. De uitwerking bestond uit een productbeschrijving met zeven conceptactiviteiten. Deze werden voorgelegd aan ca. 20 gesprekspartners, gespreid over onderwijs, bedrijfsleven en overige potentieel relevante partijen. De doelstelling was om helderheid te krijgen over:
· Het draagvlak voor een uitgewerkt voorstel voor techniekeducatie in Delft.
· De condities waaronder de voorgestelde opzet toegevoegde waarde kan leveren aan de partijen.
· De vraag of en de wijze waarop de partijen bij willen dragen aan de realisatie van techniekeducatie in Delft.
Uitgaande van de condities die gesteld waren na afloop van de eerste fase is gekozen voor een focus op de bovenbouw van het basisonderwijs. De reden hiervoor is dat de meeste activiteiten voor techniek zich richten op de leeftijdsfase van 14-18 jaar, een leeftijdsfase waarin blijkt dat het beeld van en de appreciatie voor techniek al in hoge mate is vastgelegd. Door op de bovenbouw van het basisonderwijs te richten wordt er eerder ingespeeld op de beeldvorming van techniek en sluit men aan op de activiteiten voor leerlingen van latere leeftijd. Op basis van dit gegeven en de eerder genoemde condities heeft Hobéon de zeven conceptactiviteiten gedefinieerd:
· Ambassadeur
· Scholing docenten
· Lesmateriaal in de klas
· Techniekeducatielab
· Naschoolse activiteiten
· Bedrijfsoriëntaties
· Schoolloopbaanoriëntaties basisonderwijs - vervolgonderwijs
De uitkomsten van de tweede fase van het onderzoek zijn in het kort:
· De problematiek wordt herkend door de gesprekspartners. Men wil bijdragen, daar waar mogelijk.
· De zeven voorgestelde conceptactiviteiten worden herkend en als belangrijk ervaren. Alleen de laatste activiteit (schoolloopbaanoriëntatie) wordt niet door iedereen als belangrijk herkend.
· De activiteiten die zouden moeten plaatsvinden komen volgens de meeste gesprekspartners overeen met de zeven bovengenoemde activiteiten van de productbeschrijving.
· Er zijn twee prioriteiten: techniekeducatie in schoolse omgeving en in buitenschoolse omgeving/vrije tijd.
· Meer uitwerking van de naschoolse activiteiten door techniek in het brede-schoolconcept te plaatsen en een uitgebreider aanbod van activiteiten via bijvoorbeeld het Techniek Museum. Als voorbeelden werden genoemd: techniekclubs, techniekinternetportaal en een techniekwinkel.
· Enkele condities en randvoorwaarden, met als strekking: gefaseerd opbouwen, op de maat van de doelgroep, goede eenvoudige infrastructuur en organisatie.
Op basis hiervan is in de rapportage over de tweede fase een voorstel uitgewerkt voor de opzet van techniekeducatie met als kernpunten:
· Start gefaseerd op; laat de vraag van jongeren en scholen hierbij de ontwikkeling van het aanbod meebepalen.
· Start met de twee prioriteiten: integratie van techniek in een groep pilot-basisscholen (5-10) en realisatie van het fysieke techniekeducatielab (vanuit het huidige Techniek Museum).
· Een eenvoudige, transparante organisatie bestaande uit een “front-office” naar scholen en andere actoren voor eerste hulp, doorverwijzing en bevordering samenhang tussen verschillende aanbieders en een “back-office” van een groot aantal partijen met een aanbod op het gebied van techniekeducatie.
· Een indicatie van de hiervoor benodigde capaciteit.
Deze uitkomsten zijn onderschreven door de begeleidingscommissie van het onderzoek. Hobéon is verzocht om de voorgestelde opzet verder uit te werken in een projectplan, als basis voor de finale besluitvorming over de beoogde realisatie van Techniekeducatie Delft.
In dit plan definiëren we de eerste realisatie van Techniekeducatie als een project. Allereerst (hoofdstuk 2) definiëren we de doelstelling van het project Techniekeducatie in Delft. Vervolgens zullen de opbrengsten van het project de revue passeren, gevolgd door een plan van aanpak. Tot slot beschrijven we de organisatie van het project, de planning van het project en de begroting.
Uitgaande van het concept voor techniekeducatie en de randvoorwaarden die uit het onderzoek naar voren komen is een tweetal focusgebieden gedefinieerd:
1. Techniek in de schoolomgeving.
2. Techniek in buitenschoolse setting.
Alle zeven activiteiten uit de productbeschrijving passen binnen een van deze twee categorieën of beide. Ambassadeur, scholing van docenten, lesmateriaal in de klas en schoolloopbaanoriëntatie PO-VO vallen met name onder de activiteiten binnen de school. Het Techniekeducatielab, naschoolse activiteiten (waaronder Brede School en techniekclubs) en bedrijfsoriëntaties vallen met name onder de naschoolse/buitenschoolse activiteiten.
De scheiding schoolse/buitenschoolse activiteiten is overigens niet strikt en ook niet na te streven. Naschoolse activiteiten kunnen aan bereik en effectiviteit winnen als ze aansluiten op schoolse activiteiten en vice-versa.
De doelstelling voor dit project is om
· In de vorm van een pilot techniekeducatie voor de gemeente Delft vorm te geven aan de twee gedefinieerde focusgebieden. De pilot moet eerste concrete resultaten opleveren over de opzet en de organisatie van techniekeducatie in Delft,
· Teneinde op basis van deze pilot een gefundeerd besluit te kunnen nemen over doorontwikkeling van techniekeducatie Delft in navolgende jaren, zowel qua inhoudelijk aanbod als qua organisatie.
De realisatie van deze pilot is ingebed in een langere-termijnontwikkeling naar een totaal aanbod in de gemeente Delft. Dit alles overeenkomstig de uitkomsten van de twee onderzoeken. Het eindperspectief van het totale project is derhalve het leggen van een basis voor een samenhangend activiteitenpakket en bijbehorende infrastructuur voor de realisatie van techniekactiviteiten voor jongeren.
De opbrengsten van het project in de schoolomgeving zijn:
- Techniek geïntegreerd in 10 pilot-basisscholen:
· Techniek geïntegreerd in de schoolplannen.
· Techniek geïntegreerd in de activiteiten, ook buitenschools (in samenwerking met bedrijfsleven).
· Techniek geïntegreerd in de lessen (in samenwerking met aan te trekken consulent[1]).
- Netwerk van deze scholen met andere instellingen: vervolgonderwijs, bedrijfsleven, PABO, OBD's en eventuele anderen ten behoeve van continuïteit in navolgende jaren
- Beproefde, werkende formules voor de activiteiten die in fase twee zijn geformuleerd:
· Kwalitatief hoogwaardig en goed onderhouden lesmateriaal voor in de klas.
· Ondersteuning bij het integreren van techniek in bestaande lessen door consulent.
· Ondersteuning met infrastructuur en technieklokalen bijvoorbeeld in combinatie met
VMBO-school of met Brede School.
· Scholing en coaching medewerkers gericht op de behoeften vanuit het werkveld.
· Inbreng/betrokkenheid ouders.
· Oriëntatie op techniek in “praktijk” door oriëntatie op vervolgonderwijs, Techniek
Museum Delft en bedrijfsbezoeken.
De opbrengsten van het project in de buitenschoolse setting zijn:
- Techniek geïntegreerd in brede-schoolprogramma:
· Techniekprogramma dat aansluit bij de technieklessen in de scholen.
· Technieklokalen bij een basisschool in de wijk.
- Techniek in naschoolse activiteiten:
· Activiteiten in brede-schoolverband in de technieklokalen in de wijk.
· Aanvullingen en aanpassingen van activiteiten bij het Techniekmuseum Delft. Activiteiten sluiten aan bij de binnenschoolse en buitenschoolse techniek activiteiten, bijvoorbeeld: workshops, tentoonstellingen en wedstrijden.
· Duidelijk en aansprekend loket voor Techniekeducatie in Delft.
- Uitgewerkt programma van eisen voor de realisatie van een fysieke implementatie van het Techniekeducatielab bij het Techniek Museum Delft:
· Programma dat aansluit bij de technieklessen in het onderwijs en overige buitenschoolse activiteiten.
· Aanvulling/aanpassing van de activiteiten van het Techniek Museum Delft voor de langere termijn, die bijvoorbeeld veel investeringen noodzakelijk maken, bijvoorbeeld een techniekwinkel of techniekclubs.
- Techniek in de bedrijven:
· Bedrijfsorientaties die aansluiten bij activiteiten van scholen en Techniek Museum Delft.
· Betrokken bedrijfsleven bij de invulling van techniekeducatie in Delft.
Een belangrijke opbrengst van het project is ook een eenvoudige organisatie van het techniekonderwijs in Delft:
· Een beproefde, eenvoudige en werkende organisatiestructuur voor de inbreng en betrokkenheid van alle partijen.
· Duurzame bedrijfsvoering van techniekeducatie Delft voor continuering in navolgende jaren.
· Een duidelijk loket (frontoffice) waar aanbieders en vragers elkaar kunnen vinden.
De aanpak is geënt op een formele start per 1 januari 2004. Materieel kunnen sommige acties mogelijk al eerder in gang gezet worden. Het project is opgedeeld in twee fasen:
- Projectfase 1: eerste realisatie (2004). Besluitvorming go/no-go
- Projectfase 2: verdere uitvoering en oplevering (2005 + 2006).
Op de volgende pagina zijn allereerst de verschillende activiteiten met de respectieve actoren in hun samenhang schematisch weergegeven. In dit hoofdstuk 4 worden de verschillende activiteiten nader beschreven. In hoofdstuk 5 beschrijven we de projectorganisatie; zoals beschreven in hoofdstuk 4 is de verdere ontwikkeling en eventueel aanpassing van de organisatie overigens ook onderdeel van het project.
PROJECTDOEL |
OPBRENGST |
ACTIES |
ACTOREN |
||
2004 eerste realisatie |
2005 + 2006 uitvoering en oplevering |
Front-office/loket: zorgt dat het geregeld wordt |
Backoffice Draagt bij aan realisatie |
||
Pilot techniekeducatie Delft uitvoeren. Op basis daarvan besluit over lange-termijnopzet techniekeducatie Delft |
|
|
Techniekconsulent[2] |
PABO Haagse Hogeschool, PABO Inholland, OnderwijsAdvies, HCO, … |
|
|
Techniekconsulent |
PABO Haagse Hogeschool, PABO Inholland, OnderwijsAdvies, HCO, … |
|||
|
Techniekconsulent |
Uitgevers/leveranciers, andere basisscholen, VMBO, bedrijven, … |
|||
|
|
Techniekmakelaar[3] |
Technika 10, Techniek Museum, bedrijven, TNO, TU Delft, projectbureau Brede School, … |
||
|
Techniek Museum Delft |
Relaties Techniek Museum (inhoud) Samenwerkende partijen, TU (infra) |
|||
Techniek in bedrijven |
Techniekmakelaar |
Bedrijven, TNO, TU Delft, KvK, ROB, branche-organisaties, … |
|||
Duurzame organisatie techniekeducatie Delft |
PR & communicatie; ambassadeur |
Techniekcoördinator[4] |
Alle overige betrokken partijen |
||
Realisatie front-/backoffice |
Techniekcoördinator |
Alle overige betrokken partijen |
|||
Evaluatie inhoud/proces; conclusies |
Techniekcoördinator |
Samenwerkende partijen |
|||
Afbeelding
1 – Relatieschema project Techniek Educatie Delft
De eerste fase van het project loopt van 1 januari 2004 tot 31 december 2004 en is gericht op de eerste realisatie van de verschillende activiteiten: het opzetten van techniekeducatie in het onderwijs, in naschoolse activiteiten en het opzetten van een duidelijk herkenbare organisatie.
Onderstaand werken we de afzonderlijke projectonderdelen uit.
Werving,
planontwikkeling scholen (tot september 2004)
- Werving van 10 scholen via
· bestaande netwerken (bijv. van VMBO-scholen, PABO en/of OBD’s)
· gerichte benadering van waarschijnlijk geïnteresseerde scholen.
- Concretisering van de onderwijsvisie van de scholen in relatie tot techniek in een deels individueel en deels collectief traject. Dit vormt de input voor de planontwikkeling en benodigde lesmaterialen.
- Planontwikkeling (per school en collectief) uitgaande van standaardaanbod met als elementen
· Project van 2 jaar, uitgaande van start per 01/09/04
· Na 1 jaar oplevering en voorlopige balans, tweede jaar uitloop en verdere verankering
· Uitvoering in netwerk van scholen
· Scholingsplan PABO en begeleiding van een OBD (zie kopje Scholing docenten hierna)
· Geld (~3 jaar x € 5.000,-) voor vrijmaken menskracht, aanschaf materiaal e.d.
- Belangrijke inhoudelijke randvoorwaarden:
· Sluit aan bij naschoolse activiteiten en heeft een belangrijke component in de bedrijven. (bedrijfsleven).
· Betrokkenheid ouders, zo intensief mogelijk.
Verantwoordelijkheid
- Voortouw werving van scholen ligt bij OTC, als techniekcoördinator annex ambassadeur.
- Scholen zijn verantwoordelijk voor het opstellen van de plannen voor de invoering van techniek in de lessen.
- Inhoudelijke begeleiding planontwikkeling ligt bij een inhoudelijke techniekconsulent, vrij te maken vanuit de OBD’s (OA of HCO). Deze coördineert ook het netwerk van scholen (open toegang van andere scholen). Input van bedrijfsleven om de aansluiting tussen school en praktijk te creëren.
Resultaat
Een concreet werkplan voor de volgende projectjaren met een aangewezen verantwoordelijke binnen de school. Inzicht in de collectieve en individuele ondersteuningsbehoeften van de scholen.
Ontwikkeling en
beschikbaar maken van lesmaterialen techniek (vanaf midden 2004)
- Inventarisatie en beter beschikbaar maken van materialen voor techniekeducatie in Delft.
- Plan voor verbetering van de bestaande materialen en aanschaf van nieuwe materialen op basis van de wensen van de scholen. Het plan:
· Past in de ontwikkelde individuele en gemeenschappelijke onderwijsvisies van de scholen
· Levert tevens een formule voor het eenvoudig beschikbaar maken van gemeenschappelijk materiaal, bijvoorbeeld via een loket voor Techniekeducatie.
· Sluit ook aan bij naschoolse lessen.
Verantwoordelijkheid
Voortouw ligt bij de consulent:
- Stemt gewenste en beschikbare materialen op elkaar af. Coördineert met andere woorden de planvorming inzake de beschikbaarheid van materialen met de planvorming van de scholen.
- Stemt af met de financiers van het project, voor wat betreft aanschaf van materiaal.
De consulent verricht deze werkzaamheden in samenwerking met een aan te trekken techniekmakelaar. Dit is een functie naar analogie van in Delft al aanwezige makelaars op andere educatieve terreinen, zoals cultuur. Het functieprofiel en de activiteiten van de techniekmakelaar worden in volgende onderdelen van dit projectplan verder uitgewerkt.
Resultaat
Een goed onderbouwd plan voor verbetering van beschikbaar materiaal voor de pilotscholen. Dit plan moet passen binnen de individuele visie en de gemeenschappelijke visie die ontwikkeld is door de scholen in samenwerking met de techniekconsulent. Uitkomst kan zijn het faciliteren van de aanschaf van één type lesmateriaal[5], of materiaal dat ondersteunend is aan één of twee onderwijsconcepten visies[6] of aansluit bij één of twee methoden van educatieve uitgeverijen. Door uit te gaan van een en dezelfde basis worden de mogelijkheden voor samenwerking tussen scholen vergemakkelijkt.
Planontwikkeling en
scholing van docenten (geheel 2004)
- Inventarisatie van noodzakelijke bijscholing van leerkrachten van pilotscholen door PABO en/of OBD.
- Opzet van de scholingstrajecten voor docenten.
- Uitvoering van scholing voor de uitvoering van techniek in het volgende jaar.
Verantwoordelijk
Voortouw ligt bij de consulent; samenspraak met enerzijds de scholen en anderzijds PABO/OBD
Resultaat
Een (aantal) scholingstraject(en) voor docenten die uitgevoerd is voor de pilotscholen.
Naschoolse
Activiteiten bij Techniek Museum Delft (voorjaar 2004, geheel 2004)
- Planvorming en eerste realisatie nieuw aanbod Techniek Museum Delft voor de korte termijn met als onderdelen en randvoorwaarden:
· Past binnen huidige mogelijkheden van het Museum, bijvoorbeeld tentoonstellingen, workshops en wedstrijden die aansluiten bij de overige binnenschoolse en buitenschoolse activiteiten.
· Mogelijkheden van een internetportal voor techniekeducatie.
· Sluit aan bij wensen en mogelijkheden van gebruikers en financiers.
· Concretisering van de positie van het Techniekmuseum in de techniekeducatie-infrastructuur. Mogelijke positie is de loketfunctie voor de techniekactiviteiten in Delft. Dit moet in het plan verder uitgewerkt worden.
- Planvorming en concretisering aanbod Techniekmuseum voor de langere termijn:
· Ontwikkeling programma van eisen voor centraal Techniekeducatielab.
· In samenspraak met doelgroep: jongeren, ouders en vertegenwoordigers basisonderwijs, in het bijzonder de pilotscholen.
· Synchronisatie met besluitvorming TUD en mogelijke andere financiers.
Verantwoordelijk
Het Techniek Museum is eerst verantwoordelijke voor de ontwikkeling van de plannen. Input voor de plannen wordt geleverd door gebruikers, zoals scholen, ouders en kinderen. Overleg met financiers.
Resultaat
Deze activiteit leidt tot
- Uitgewerkt plan voor buitenschoolse activiteiten en eerste start hiervan. Activiteiten die passen binnen de huidige mogelijkheden van TMD en aansluiten bij de wensen van scholen, ouders en andere deelnemers.
- Programma van eisen voor verdere ontwikkeling van het Delftse Techniekeducatielab in relatie tot het huidige Techniek Museum Delft.
Aanbod Brede School (vanaf voorjaar 2004)
- Uitwerken van techniekprogramma voor Brede School, dat aansluit bij de technieklessen op school. Aanbod start per 01-09-2004
- Planontwikkeling voor opzet technieklokalen bij aantal scholen in Delft.
Verantwoordelijk
De techniekmakelaar is verantwoordelijk voor deze activiteit in samenwerking met de coördinator Brede School. Input wordt geleverd door de scholen en de techniekconsulent.
Resultaat
- Uitgewerkt techniekprogramma voor een brede-schoolaanbod dat aansluit bij de (techniek)lessen in de basisschool. Eerste realisatie hiervan vanaf september 2004.
- Plan voor de opzet van technieklokalen voor uitvoering van het techniekaanbod van Brede School. (Tevens te gebruiken door scholen onder schooltijd).
Aanbod techniek in de
bedrijven (Vanaf voorjaar 2004)
- Uitwerken van een programma voor techniek in de praktijk bij bedrijven. Sluit aan bij de technieklessen op school en bij andere naschoolse activiteiten.
- Uitvoering start per 01-09-2004
NB. Er is inmiddels een initiatief gestart om bedrijven te enthousiasmeren voor techniekonderwijs in Delft, onder de noemer Vrienden van Techniek. Ze willen voor het einde van 2003 dit initiatief op de rit hebben. Dit initiatief zou hierin van meet af meegenomen en ondersteund moeten worden.
Verantwoordelijk
De techniekmakelaar heeft de eerste verantwoordelijkheid voor het realiseren van een programma, in samenwerking met de bedrijven zijn verantwoordelijk, alsmede met de techniekconsulent en het Techniek Museum. Inbreng van scholen, met name de pilotscholen.
Resultaat
- Een plan voor de uitwerking van techniek in de bedrijven dat aansluit bij de binnenschoolse en naschoolse activiteiten.
- Eerste uitvoering daarvan in najaar 2004
In fase 1 moet de organisatie van techniekeducatie Delft geheel opgezet worden. Dit zal moeten gebeuren in het voorjaar van 2004, omdat een verdere ontwikkeling van het project anders niet mogelijk is. Belangrijke onderdelen zijn:
- Identificeren en benaderen van de juiste personen en instanties voor de verschillende posities in de organisatiestructuur (zie hoofdstuk 5).
- Vaststellen taakverdeling en verantwoordelijkheden.
- Opzetten van overlegstructuren.
- Organiseren van een officieel begin van het project.
· Begin 2004 publieke opening.
· Pilotscholen moeten zijn geïdentificeerd
· Deelplannen moeten concreter zijn geworden.
Verantwoordelijk
De eerste verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de samenwerkende partijen. Naar de huidige inzichten zijn dat in ieder geval de Gemeente Delft en de Kring.
Resultaat
Een operationele organisatie voor de zowel de sturing als uitvoering van de activiteiten in het kader van het projectplan.
De tweede fase van het project loopt van 1 januari 2005 tot eind 2006. In deze fase worden de ontwikkelde plannen verder ten uitvoer gebracht en krijgt techniekeducatie in Delft vorm.
Uitvoering techniek in school(sep 2004 – eind 2006)
· Eerste jaar voornamelijk gericht op scholing en ontwikkeling van de nieuwe onderwijsopzet met techniek.
· Implementatie van de in fase 1 ontwikkelde plannen. Aan het einde van het eerste schooljaar van implementatie, half 2005, beoordeling over de voortgang (mijlpaal).
· Aan einde van tweede schooljaar oplevering en opnieuw mijlpaal voor beoordeling. Op basis hiervan besluitvorming ten principale over verdere voortzetting en uitbouw van dit soort van techniekeducatie Delft.
Materiaal voor
techniekeducatie Delft (2005)
- Organisatie voor beheer en onderhoud van lesmateriaal voor techniek.
- Aanschaf van materiaal voor techniekeducatie op basis van uitgewerkt plan.
Realisatie
activiteiten Techniekeducatielab Delft (voorjaar 2005)
- Realisatie van enkele nieuwe activiteiten in samenspraak met enerzijds jongeren/ouders/scholen en anderzijds bedrijfsleven, binnen huidige infrastructuur/ruimte van Techniek Museum.
- Opzetten van loketfunctie binnen Techniekmuseum, inclusief een internetportal.
- Na eerste jaar evaluatie. Eventueel aanpassen aanbod.
- PM. Opzetten van een vernieuwd Techniekeducatielab en eventuele extra voorzieningen zoals een techniekwinkel.
Techniek in de Brede
School (vanaf najaar 2004 – 2006)
- Aanbod sinds 01-09-2004, met verdere uitwerking in volgende jaren
· Na eerste jaar (2005) evaluatie. Aanbod en eventueel aanpassen en uitbreiden.
· Aan het einde van het tweede jaar eind-evaluatie en besluitvorming over verdere voortzetting.
- Op basis van goedgekeurd plan opzetten van technieklokalen bij geselecteerde scholen.
· Start vanaf begin 2005.
· Gefaseerd opzetten
Techniek in de
bedrijven (2004 – 2006)
- Aanbod sinds 01-09-2004, met verdere uitwerking in volgende jaren
· Na eerste jaar (2005) evaluatie. Aanbod eventueel aanpassen en uitbreiden.
· Aan het einde van het tweede jaar eind-evaluatie en besluitvorming over verdere voortzetting.
Afronding, oplevering (vanaf medio 2006)
- Materiaal voor pr/communicatie naar andere scholen in Delft.
- Uitgeteste formules voor de ondersteuning van het gehele invoeringstraject (scholing, coaching, netwerk, materiaal, praktijkoriëntaties etc.).
- Overdracht aanpak en materiaal tussentijds en na afloop via platform Brede School, OTC (onder regie techniekmakelaar)
- Aanbod van materiaal over de hele breedte van binnenschools, naschools en in de bedrijven.
De organisatie van het project bestaat uit de samenwerkende partijen, een adviesraad en werkgroepen waarin diverse activiteiten worden uitgewerkt.
De samenwerkende partijen zijn de opdrachtgevers en financiers van het project. Zij stellen de doelen vast en bespreken de over-all voortgang. Bestaat uit:
- Gemeente Delft
- VNO-NCW West Kring Delft
- KVK Haaglanden
De samenwerkende partijen vormen gezamenlijk de stuurgroep van het project. De techniekcoördinator neemt als adviseur/waarnemer deel aan de vergaderingen van de stuurgroep.
De adviesraad adviseert over de strategische en inhoudelijke hoofdlijnen van het project. Zij bestaat uit:
- Vertegenwoordigers basisonderwijs
- PABO
- OA, HCO
- Eventueel anderen
De samenwerkende partijen nemen deel aan de bijeenkomsten van de adviesraad. De techniekcoördinator neemt als adviseur/waarnemer deel aan de vergaderingen van de stuurgroep
De projectgroep is de eerste verantwoordelijke voor de uitvoering van de verschillende activiteiten van het project. De projectgroep rapporteert via de projectleider aan de stuurgroep. In de projectgroep zitten:
- Projectleider: techniekcoördinator
- Techniekconsulent
- Techniekmakelaar
- Techniek Museum Delft
- Coördinator Brede School
- Vertegenwoordiger bedrijven
De projectgroep kan al dan niet ad-hoc aangevuld worden met andere personen voor specifieke inbreng.
Onder de projectgroep valt een aantal werkgroepen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van een bepaalde activiteit. De werkgroepen worden aangestuurd door een van de partijen in de projectgroep, dus of techniekconsulent of Techniekmuseum etc. Deze partij is voorzitter van de werkgroep. In een werkgroep zitten de direct betrokken uitvoerders. Via de voorzitter wordt contact onderhouden met de projectgroep en met de rest van de werkgroepen.
In het project zijn
drie ondersteunende functionaliteiten genoemd: de techniekcoördinator, de techniekconsulent
en de techniekmakelaar. Hieronder zijn eisen gedefinieerd voor deze functies:
Eisen techniekcoördinator
Gezicht van
techniekeducatie Delft kunnen zijn
Kunnen
enthousiasmeren
Houdt overzicht
Kent landelijke en
regionale ontwikkelingen
Ziet kansen voor
samenwerking
Eisen
techniekconsulent
Gedragen door scholenveld
Inhoudelijke kennis van onderwijs
Sterk gevoel voor techniek
Kan enthousiasmeren
Kan ideeën (helpen) omsmeden in plannen
Houdt overzicht
Eisen
techniekmakelaar
Overzicht over totaalaanbod van bedrijven, scholen en andere relevante partijen
Goede coördinator; kan partijen samenbrengen
Ziet kansen voor samenwerking
Onafhankelijk van vragers en aanbieders
Gezien de breedte van de vereiste expertise op bovengenoemde drie gebieden enerzijds én de al aanwezige expertise bij bestaande, reguliere partijen in Delft stellen wij voor de drie functionaliteiten als bijzonder aandachtsveld onder te brengen bij deze partijen. In concreto:
- Techniekcoördinator: uit te voeren door OTC Haaglanden, voortbouwend op hun reguliere makel-/schakelactiviteiten
- Techniekconsulent: uit te voeren door één van de onderwijsbegeleidingsdiensten, voortbouwend hun reguliere begeleidingsactiviteiten
- Techniekmakelaar: vergelijkbaar aan de huidige makelaars voor het brede-schoolaanbod in Delft
In navolgend schema is de projectorganisatie weergegeven.
Afbeelding 2 – Organisatie “Techniekeducatie Delft“
Fase 1: Planontwikkeling
en Concretisering |
2004 |
|||||||||||
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Mei |
Jun |
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
|
1. Organisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1 opzet organisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2 Opening van het project |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3 stuurgroep vergadering |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.4 Adviesraad bijeenkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.5 Projectgroep bijeenkomst |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.4 rapportages |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Techniek in
schoolomgeving |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 Werving |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2 Planontwikkeling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2 Uitvoering |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Materiaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1 Inventarisatie beschikbaar materiaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2 Plan voor verbetering en aanschaf |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Scholing
Docenten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.1 Planontwikkeling Scholing |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2 Scholing docenten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Techniek
buitenschools |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.1 Planvorming TMD[7]
aanbod |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.2 Uitvoering uitbreiding aanbod TMD |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.2 Programma van Eisen Techniekeducatielab |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Techniek in
Brede School |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.1 Uitwerken van programma Brede School |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.2 Uitvoeren van programma |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.3 Planontwikkeling voor opzet Technieklokalen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Techniek in
de Bedrijven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.1 Planontwikkeling programma Bedrijven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.2 Uitvoeren programma |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afbeelding 3 – Planning projectfase 1
Fase 2: Uitvoering |
2005 |
2006 |
||||||
I |
II |
III |
IV |
I |
II |
III |
IV |
|
1.
Projectmanagement |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1 Stuurgroep vergadering |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2 Adviesgroep vergadering |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3 Projectgroep vergadering |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.4 rapportages |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Techniek in
schoolomgeving |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 Uitvoering |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2 Mijlpalen |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Materiaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1 Beheer en onderhoud materiaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2 Materiaal aanschaf |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Scholing
Docenten |
|
|
|
|
|
|
|
|
4.1 Voortgaande scholing docenten |
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2 Evaluatie aanbod |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Techniek buitenschools
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.1 Uitvoering uitbreiding aanbod (vervolg) |
|
|
|
|
|
|
|
|
5.2 Evaluatie aanbod |
|
|
|
|
|
|
|
|
5.2 Uitvoering opzet Techniekeducatielab (PM) |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Techniek in
Brede School |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.2 Uitvoeren van programma |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.2 Evaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.3 Opzet Technieklokalen |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Techniek in
de Bedrijven |
|
|
|
|
|
|
|
|
7.1 uitvoeren programma |
|
|
|
|
|
|
|
|
7.2 evaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
Afbeelding 4 – Planning projectfase 2
Activiteit |
Totaal kosten |
Financiering |
||||||
Gemeente |
VNO-NCW |
TMD |
OTC |
PABO/OBD |
Subsidie |
|||
Binnenschools |
1 Ontwikkelcapaciteit scholen |
125.000 |
62.500 |
|
|
|
|
62.500 |
2 Scholing netwerk basisscholen |
9.000 |
4.500 |
|
|
|
|
4.500 |
|
3 Begeleiding scholen |
80.000 |
40.000 |
|
|
|
|
40.000 |
|
4 Begeleiding stagiaires |
22.500 |
|
|
|
|
22.500 |
|
|
5 Aanschaf ontdekkasteel |
66.000 |
33.000 |
|
|
33.000 |
|
|
|
Buitenschools |
6 Beroepsonderwijsdag |
20.400 |
10.200 |
|
|
|
|
10.200 |
7 Techniekmakelaar Brede School |
57.600 |
28.800 |
|
|
|
|
28.800 |
|
8 Techniekactiviteiten in Brede school |
80.000 |
40.000 |
|
|
|
|
40.000 |
|
9 1e Inrichting TE Lab |
150.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
|
|
90.000 |
|
10 Activiteiten TE Lab |
210.000 |
32.500 |
20.000 |
52.500 |
|
|
105.000 |
|
11 Exploitatie TE Lab |
40.000 |
20.000 |
|
20.000 |
|
|
|
|
12 Activiteiten bij bedrijven |
22.500 |
|
22.500 |
|
|
|
|
|
Algemeen |
13 Projectleiding |
36.000 |
18.000 |
|
|
|
|
18.000 |
14 Werving en uitstraling |
36.000 |
|
|
|
18.000 |
|
18.000 |
|
15 Out-of-pocket PR |
25.000 |
|
|
|
12.500 |
|
12.500 |
|
16 Extern advies |
21.000 |
3.500 |
3.500 |
3.500 |
|
|
10.500 |
|
Onvoorzien |
(Stelpost) |
50.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
|
|
20.000 |
Totaal |
|
1.051.000 |
323.000 |
76.000 |
106.000 |
63.500 |
22.500 |
460.000 |
Algemeen
Tarief inzet basisscholen = € 250,-/dag; € 50.000,-/jaar
Tarief inzet overige partijen = € 300,-/dag; € 60.000,-/jaar
Per post
1 Ontwikkelcapaciteit
scholen
In totaal 10 basisscholen. Per school 0,5 dag/week op jaarbasis = 20 dagen.
2 Scholing
netwerk basisscholen
10 Dagen/jaar voor voorbereiding/uitvoering door PABO of OBD. Kosten van de scholen komen ten laste van reguliere nascholingsgelden en projectbudget.
3 Begeleiding
scholen
Individuele en collectieve begeleiding van de basisscholen door PABO of OBD.
4 Begeleiding
stagiaires
Begeleiding van (LIO-)stagiaires met specifieke ontwikkelopdracht op gebied van techniek. Begeleiding door PABO, 3 dagen/school/jaar.
5 Aanschaf
Ontdekkasteel
Elke 10 pilotschool krijgt beschikking over Ontdekkasteel (in bruikleen gedurende projectperiode!). In totaal derhalve 10 Ontdekkastelen á € 6.600.
6 Beroepsonderwijsdag
Jaarlijkse manifestatie. Kosten bedragen € 6.800/jaar
7 Techniekmakelaar
Analoog aan huidige makelaars voor o.a. natuur- en milieueducatie en kunstzinnige vorming. 2 Dagen/week op jaarbasis voor ontwikkeling en organisatie aanbod, in samenspraak met mogelijke aanbieders.
8 Techniekactiviteiten
in Brede School
Kosten voor uitvoering van activiteiten in kader van Brede School.
9 1e
Inrichting TE Lab
Kosten voor Programma van Eisen en eerste fysieke inrichting van het Techniekeducatielab binnen het Techniek Museum Delft.
10 Activiteiten
TE Lab
Inhoudelijke realisatie van het Techniekeducatielab:
- Aanpassing van huidige programma’s Techniek Museum (nog in 2004)
- Realisatie van nieuwe programma’s
- Realisatie van een internetportal
11 Exploitatie
TE Lab
Huur, afschrijving en onderhoud.
12 Activiteiten
bij bedrijven
Bedrijfsbezoeken, activiteiten van bedrijven bij scholen, in kader Brede School of anderszins. 10 Bedrijven, 3 dagen/bedrijf/jaar.
13 Projectleiding
Over-all projectleiding (Gemeente Delft). 1 Dag/week op jaarbasis
14 Werving
en uitstraling
Personele inzet OTC Haaglanden voor werven en informeren van scholen, makelen tussen scholen onderling en met bedrijven, informatievoorziening van en naar relevante ontwikkelingen elders in Haaglanden en rest Nederland. 1 Dag/week/jaar.
15
Out-of-pocket
PR
Kosten voor nieuwsbrieven, website, conferenties/symposia. Deels geheel specifiek voor Delft, deels onderdeel van bredere aanpak voor geheel Haaglanden (en dan naar rato doorbelast naar onderhavig project)
16 Extern
advies
Externe advisering voor met name startfase project Techniekeducatielab.
Activiteit |
Totaal kosten |
Financiering |
||||||
Gemeente |
VNO-NCW |
TMD |
OTC |
PABO/OBD |
Basis-scholen |
|||
Binnenschools |
1 Ontwikkelcapaciteit scholen |
Rijksbijdrage |
|
|
|
|
|
Rijksbijdrage |
2 Scholing netwerk basisscholen |
2.000 |
|
|
|
|
2.000 |
|
|
3 Begeleiding scholen |
30.000 |
|
|
|
|
|
30.000 |
|
4 Begeleiding stagiaires |
9.000 |
|
|
|
|
9.000 |
|
|
5 Aanschaf ontdekkasteel |
Rijksbijdrage |
|
|
|
|
|
Rijksbijdrage |
|
Buitenschools |
6 Beroepsonderwijsdag |
6.800 |
6.800 |
|
|
|
|
|
7 Techniekmakelaar Brede School |
19.200 |
19.200 |
|
|
|
|
|
|
8 Techniekactiviteiten in Brede school |
30.000 |
30.000 |
|
|
|
|
|
|
9 1e Inrichting TE Lab |
|
|
|
|
|
|
|
|
10 Activiteiten TE Lab |
87.000 |
28.500 |
15.000 |
43.500 |
|
|
|
|
11 Exploitatie TE Lab |
45.000 |
22.500 |
|
22.500 |
|
|
|
|
12 Activiteiten bij bedrijven |
9.000 |
|
9.000 |
|
|
|
|
|
Algemeen |
13 Over-allcoördinatie |
9.000 |
9.000 |
|
|
|
|
|
14 Werving en uitstraling |
|
|
|
|
|
|
|
|
15 Out-of-pocket PR |
|
|
|
|
|
|
|
|
16 Extern advies |
|
|
|
|
|
|
|
|
Onvoorzien |
(Stelpost) |
15.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
|
|
|
Totaal |
|
262.000 |
121.000 |
29.000 |
71.000 |
|
11.000 |
30.000 |
[1] Zie H5 Organisatie
[2] Techniekconsulent: uit te
voeren door één van de onderwijsbegeleidingsdiensten, voortbouwend hun
reguliere begeleidingsactiviteiten
[3] Techniekmakelaar:
vergelijkbaar aan de huidige makelaars voor het brede-schoolaanbod in Delft
[4] Techniekcoördinator: uit te
voeren door OTC Haaglanden, voortbouwend op hun reguliere
makel-/schakelactiviteiten
[5] Bijv. Ontdekkastelen,
kringkasten, etc etc.
[6] Bijv. ervaringsgericht
onderwijs of projectonderwijs
[7] TMD: Techniek Museum Delft