Inhoudsopgave
4c. I/D-banen (In- en
Doorstroombanen)
5. Wet
Voorzieningen Gehandicapten
6. Ontwikkeling
klantaantallen
Wet Inburgering Nieuwkomers
Aan het eind van het 2e
kwartaal van 2003 hadden zich 92 nieuwe personen aangemeld voor het
Inburgeringstraject in het kader van de Wet Inburgering Nieuwkomers. Uit de
gemeente Delft 82 en uit de omliggende gemeenten 10. In het 3e
kwartaal van 2003 zijn er 41 nieuwe deelnemers bijgekomen, 37 uit Delft en 4
uit Pijnacker/Nootdorp en Schipluiden.
In het 4e kwartaal van 2003 is er een instroom geweest van 79 personen. Hiermee is het totaal voor heel 2003 op 212 Nieuwkomers gekomen. Dit aantal valt in de Productie prognose zoals die in is bepaald aan het begin van 2003.
Tabel 1.1A: ontwikkeling van het aantal
Inburgeringstrajecten gemeente Delft en regio gemeenten
|
Productie |
WIN |
WIN |
Totaal |
|
prognose |
Trajecten |
Trajecten |
WIN |
|
2003 |
Delft |
Regio |
Trajecten |
Aantal Inburgeringstrajecten op
01-01-2003 |
|
385 |
55 |
440 |
Instroom van nieuwe trajecten |
200 – 220 |
192 |
20 |
212 |
Uitstroom (Beëindigde trajecten) |
200 |
217 |
24 |
241 |
Aantal
Inburgeringstrajecten op 31-12-2003 |
|
375 |
52 |
427 |
Bron: ImWin 1: m.i.v. 2001
wordt voor de WIN het aantal Inburgeringstrajecten gemeten.
De uitstroom voor
heel 2003 is 241 personen. Het aantal Inburgeringstrajecten aan het begin van
2003 was 440. Wanneer de instroom hierbij wordt opgeteld en uitstroom ervan
wordt getrokken dan komt men niet op het gepresenteerde aantal van 427
inburgeringstrajecten aan het eind van 2003. De oorzaak hiervan is dat naast
nieuwe trajecten er ook nieuwkomers verhuizen naar de gemeente Delft (of de
regio) die al in een inburgeringstraject zitten. Deze “nieuwe” klanten stromen
direct in een inburgeringstraject en worden i.v.m. verantwoording rapportages
niet opgenomen in de cijfers van de instroom.
Tabel 1.1B:
Prognose productie
Productieprognose instroom per
jaar |
200-220 nieuwe klanten |
|
|
Duur van het totale traject |
22
maanden |
Intake/Inburgeringsonderzoekfase |
4 maanden max. |
Educatieve fase |
12 maanden |
Doorgeleidingsfase |
6 maanden |
|
|
Prognose uitstroom per jaar |
200 |
N.B.: bovenstaande termijnen zijn vastgesteld in de WIN
Het 3e
kwartaal in de voorgaande jaren 2001 en 2002 liet altijd een sterke toename
zien in het aantal klanten. In het 3e kwartaal van 2003 was deze
stijging niet te zien. In het 4e kwartaal lijkt er een inhaalslag te
zijn geweest. Vergeleken met de voorgaande jaren hebben de meeste nieuwe
klanten in 2003 zich in het 4e kwartaal gemeld
Figuur 1.1: instroom van Nieuwkomers Figuur 1.2: ontwikkeling caseload Nieuwkomers
Van de deelnemers stroomt 13% na het
WIN-traject uit naar werk of combineert het WIN traject met werk. Aan het einde
van het Inburgeringstraject wordt met de Inburgeraars een kwalificerende intake
(Kwint) gehouden met het CWI. 18 van de Delftse inburgeraars werden daarbij
gefaseerd in fase 4 en vervolgen hun traject bij team Activering. In totaal
zijn in 2003 46 klanten overgedragen naar T&M voor een fase 2/3 traject
richting werk.
Tabel 1.2: specificatie van de uitstroom van
Nieuwkomers (WIN-cliënten) uit de doorgeleidingsfase
Realisatie t/m
4e kwartaal 2003 |
WIN |
WIN |
Totaal |
|
|
Trajecten |
Trajecten |
WIN |
Idem |
Uitstroom naar: |
Delft |
Regio |
Trajecten |
In % |
Werk |
27 |
5 |
32 |
13% |
Overdracht Activering |
18 |
0 |
18 |
8% |
Overdracht T&M |
46 |
1 |
47 |
19% |
Bemiddeling CWI |
0 |
5 |
5 |
2% |
Studie (regulier onderwijs) |
14 |
3 |
17 |
7% |
Verhuizing |
35 |
1 |
36 |
15% |
Permanent ontheffing |
12 |
0 |
12 |
5% |
Persoonlijke reden |
0 |
0 |
0 |
0% |
Overig |
65 |
9 |
74 |
31% |
Totaal uitgestroomd |
217 |
24 |
241 |
100% |
Bron: GWS4All Noot:
de doorgeleidingsfase duurt max. 6 maanden
2a. Voortrajecten fase 4
Tot en met het 4e
kwartaal van 2003 zijn er 98 personen bij team Activering ingestroomd in een
voortraject (tegenwoordig ook wel de zogenaamde diagnosefase genoemd). Met deze
personen zijn diagnosegesprekken gestart die moeten leiden tot een trajectplan
gericht op sociale activering of arbeidstoeleiding.
Tabel 2.1: ontwikkeling van het aantal
Voortrajecten en Verlengde Voortrajecten gemeente Delft
|
Totaal |
|
(Verl.)Voor- |
|
Trajecten |
Aantal Voortrajecten op
01-01-2003 |
52 |
Instroom |
98 |
Uitstroom |
136 |
Aantal Voortrajecten op 31-12-2003 |
14 |
Bron:
A&I
In totaal zijn in 2003 136
personen uit het voortraject uitgestroomd. 75 van hen zijn overgegaan naar een
fase 4-traject. Voor in totaal 61 personen is gebleken dat zij vanwege diverse
redenen en problematieken (o.a. wijzing doelgroep klanten Activering) niet in
staat zijn tot het al volgen van een Activeringstraject. Voor deze personen is
geen traject opgestart en zijn ze teruggemeld.
Tabel
2.1a: specificatie van de beëindigde (verlengde) voortrajecten cumulatief
ultimo kwartaal
|
(Verl.) |
|
|
Voor- |
Idem |
Uit-/ Doorstroom naar: |
trajecten |
In% |
Overdracht naar T&M fase 2/3 |
75 |
55% |
Geen traject en retour Inkomen
(zorg) |
5 |
4% |
Overdracht naar traject fase-4 |
45 |
33% |
Overig |
11 |
8% |
Totaal uitgestroomd |
136 |
100% |
Bron: A&I
2b. Trajecten fase 4.
Tot en met het 4e kwartaal zijn
vanuit het voortraject voor 75 personen trajectplannen opgesteld. Deze personen
zijn of waren in 2003 actief bezig met hun fase 4-traject.
Tabel 2.2: ontwikkeling van het aantal
Trajecten fase-4 gemeente Delft
|
aantal |
|
Fase-4 |
|
Trajecten |
Aantal lopendeTrajecten op
01-01-2003 |
218 |
Overdrachten vanuit (Verl.)
Voortrajecten¹ |
75 |
Uitstroom (BeëindigdeTrajecten) |
173 |
Aantal Trajecten op 31-12-2003 |
120 |
Bron:
A&I
Van de uitgestroomde personen is bijna 5% aan het werk
geholpen. In totaal meer dan 29% is overgedragen aan T&M. De overgedragen
personen zijn de klanten die niet meer tot de doelgroep behoren van Activering
(12 %) en de klanten die door de begeleiding van Activering een her-fasering
2/3 hebben gekregen (17%).
Voor 24 % van de klanten was een
einddoel geformuleerd op het gebied van sociale activering. Het einddoel
maximaal sociaal geactiveerd is voor deze klanten gerealiseerd. Voor meer dan
25% van de klanten het traject vroegtijdig afgebroken vanwege diverse redenen
(toch zorgklant, motivatie).
Tabel
2.2a: specificatie van de beëindigde trajecten fase 4 cumulatief ultimo
kwartaal
|
|
|
|
Fase-4 |
Idem |
Uit-/ Doorstroom naar: |
Trajecten |
In% |
Plaatsing niet-gesubsidieerde
arbeid |
8 |
5% |
Overdracht naar WIW |
0 |
0% |
Overdracht naar T&M –
Her-fasering 2/3 |
30 |
17% |
Overdracht naar T&M –
Wijziging doelgroep |
21 |
12% |
Max. sociaal geactiveerd en
retour Inkomen |
41 |
24% |
Geen traject en retour Inkomen
(zorg) |
4 |
2% |
Voortijdig beëindigd en retour
Inkomen |
41 |
24% |
Overig |
28 |
16% |
Totaal uitgestroomd |
173 |
100% |
Bron:
A&I
Aanvullend op de gepresenteerde
cijfers (ook die van de voortrajecten) moet worden opgemerkt dat het team
Activering een grote aanpassing heeft gekend in 2003 van de doelgroep die zij
begeleiden. De doelgroep is alleen de Oudkomers geworden die een uitkering
hebben en tot de Fase-4 klanten behoren. Een relatief grote groep van klanten
is daarom in het 3e en 4e kwartaal van 2003 teruggemeld. Van de totaal 234
terugmeldingen, dit is 61 plus 173, hadden er 130 (55%) te maken met de
wijziging van de doelgroep.
Regiefunctie Toeleiding &
Monitoring
De gemeente Delft heeft voor 2003 een
viertal taakstellingen geformuleerd:
1. een sluitende
reintegratieaanpak te bieden aan de nieuwe instroom werkzoekenden klanten
fase-2 , fase-3 en fase-4 (incluis de niet uitkeringsgerechtigden en ANWers)
alsook aan de zittende Abw klanten fase –2 en fase-3
2. het inkopen van
extra fase-4 trajecten als gevolg van de intensievere fase-4 aanpak
3. 125 klanten toe
te leiden naar een WIW dienstbetrekking
4. het toeleiden
van klanten t.b.v. de vervangingsvraag ID banen
Het totaal benodigde
reintegratietrajecten en gesubsidieerd werk ter realisatie van deze
doelstellingen is hierbij geraamd op 827 waarvan 125 plekken zijn gereserveerd
voor trajecten gesubsidieerd werk. (zie tabel3.2.)
Het betreft hier trajecten voor 561
fase-2 /3 klanten en 266 fase 4 klanten
De reintegratietrajecten worden extern
ingekocht bij private reintegratiebedrijven. Het vakteam T&M verzorgt de
toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie op de voortgang van
de trajecten en op de contractafspraken die met elk reintegratiebedrijf zijn
vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de toeleiding naar de WIW en ID dienstverbanden.
Tabel 3.1: ontwikkeling
aantallen klanten in traject bij reïntegratiebedrijven (RIB’s)
|
|
4e kw 2003 |
Jaar 2002 |
|
doel |
Totaal |
Totaal |
|
2003 |
T&M |
T&M |
Aantal klanten in traject bij
RIB’s op 01-01-2003 |
|
599 |
523 |
Aantal aanmeldingen voor
trajecten bij RIB’s |
827 |
582 |
834 |
Aantal beëindigde trajecten bij
RIB’s |
|
474 |
502 |
Aantal klanten in traject bij
RIB’s op 31-12-2003 |
|
707 |
826 |
Bron:
Gws4All
In maart 2003 is het vakteam T&M overgegaan
naar een nieuw automatiseringssysteem. Binnen de inrichting van dit systeem is
er gekozen voor een registratiefocus op de reintegratietrajecten . Derhalve
gaat de telling t.a.v. instroom van klanten binnen dit systeem lopen vanaf het
moment van aanmeldingen bij reintegratiebedrijven (599 ) en niet meer bij de
beoordeling van overdrachtrapportages (realisatie 826 eind 2002) . Dit
verklaart, naast een stukje schoning vanuit de conversie van systemen het
verschil van de eindstand 2002 en de beginstand 2003.
Specificatie en doelstellingen aan te melden
trajecten
Tabel
3.2 Aantal aanmeldingen voor
trajecten t/m 4e kwartaal 2003
|
Doelstelling
2003 |
Realisatie 4e kw 2003 |
Totaal aantal aanmeldingen trajecten |
827 |
582 |
waarvan: |
|
|
Aantal
klanten fase 2/3 |
561 |
429 |
Waarvan WIW |
125 |
52 |
Waarvan NUG klanten |
60 |
44 |
Aantal
klanten fase 4 |
266 |
153 |
Wegens Rijksbezuinigingen op gesubsidieerd werk was in het begin
van dit jaar al besloten om alleen klanten toe te leiden t.b.v. de ID
vervangingsvraag. Halverwege 2003 is er tevens
een stop gekomen op de toeleiding naar de WIW dienstbetrekkingen.
De doelstelling om in 2003 125 klanten toe te leiden naar een WIW
dienstbetrekking was hierdoor niet realiseerbaar. Ook de aanmelding voor fase 2/3 en 4 klanten ligt lager dan de
geprognosticeerde doelstelling Voor detailgegevens en verklaring zie 3.3.
Medio juli 2004 gaat het nieuwe stelsel gesubsidieerd werk van
start in het kader van de regelgeving WWB.
Tabel 3.3: specificatie van aantal aangemelde trajecten
bij opdrachtnemers t/m ultimo 4e kw.
|
Doelstelling |
Aanmeldingen |
Percentage |
|
2003 |
voor trajecten |
doelstelling |
Totaal
aanmeldingen |
827 |
582 |
70% |
Sluitende aanpak |
|
|
|
Fase 2/3
|
|
|
|
Empower |
75 |
74 |
99% |
waarvan NUG |
- |
15 |
- |
Kliq 2003 |
90 |
39 |
43% |
waarvan NUG |
30 |
7 |
23% |
TMP 2003 |
90 |
76 |
84% |
waarvan NUG |
30 |
18 |
60% |
Fase 4 |
|
|
|
Kliq 2003 |
60 |
16 |
27% |
TMP Worldwide |
60 |
9 |
15% |
Subtotaal Sluitende aanpak |
375 |
214 |
57% |
Zittend bestand |
|
|
|
Fase 2/3
|
|
|
|
Alexander Calder |
106 |
116 |
109% |
Advexis 2003/2004 |
12 |
6 |
50% |
Kliq Bemiddeling |
50 |
44 |
88% |
Werkplan 2002/2003 |
13 |
13 |
100% |
TMP Hudson 2003/2004 |
- |
9 |
- |
WIW |
125 |
52 |
42% |
waarvan NUG |
- |
4 |
- |
Fase 4 |
|
|
|
Activering |
- |
20 |
- |
Combiservices 2003 |
10 |
13 |
130% |
Kringloop 2003/2004 |
20 |
4 |
20% |
Kliq 2003 |
30 |
31 |
103% |
Werkplan 2003/2004 |
50 |
38 |
76% |
Wesseling 2001/2002 |
- |
1 |
- |
Wings 2003/2004 |
36 |
20 |
56% |
ID |
- |
1 |
- |
Subtotaal Zittend bestand |
452 |
368 |
81% |
Instrumenten T&M |
|
|
|
AOB-REA -toets |
50 |
40 |
80% |
Bron:
Gws4All aangevuld met gegevens T&M
Alle bovenstaande contracten zijn afgesloten voor de instroom
2003. De toeleiding naar de contracten kunnen doorlopen in 2004. Dit geldt met
name voor de contracten Wings, Advexis , Kringloop en Werkplan . Deze zijn pas
halverwege 2003 gestart dit verklaart het relatief lage aantal aanmeldingen en
daarmee ook het percentage doelstelling op deze contracten.
De doelstelling en inkoop op de trajecten ‘sluitende aanpak’ is
achteraf gezien te ruim begroot. Voor de fase 3 en 4 klanten. Daarentegen is er
halverwege 2003 een ophoging van het contract bij Empower noodzakelijk gebleken
t.b.v. de sluitende aanpak fase 2 klanten. De inkoopbepaling is gebaseerd op ervaringscijfers van
voorgaande jaren maar verder niet te beïnvloeden. Het gaat hier immers over
nieuwe klanten in de uitkering of nieuwe klanten zonder uitkering die zich
ingeschreven hebben bij het CWI.
Het niet benutte budget 2003 wordt ingezet voor de financiering
van een deel van de contracten voor 2004.
Tabel 3.4a Beëindigde trajecten bij trajectorganisaties t/m 4e kwartaal 2003
|
realisatie t/m 4e kw 2003 |
realisatie 2002 |
Totaal
aantal beëindigde trajecten |
474 |
237 |
waarvan: |
|
|
succesvol
geplaatst op de arbeidsmarkt |
129* |
136 |
niet-succesvol
beëindigd |
230 |
101 |
uitval
|
115 |
|
Bij de inrichting van het nieuwe
registratiesysteem is gekozen om de categorie niet succesvol beëindigd te
splitsen in de categorieën ‘niet succesvol beëindigd ‘en ‘uitval’.
De toegevoegde specificatie uitval
geldt voor deelnemers die tussen de aanmelding en de start van een traject om
diverse redenen uitgevallen zijn veelal om redenen die niet verwijtbaar zijn
aan de kwaliteit van het Reintegratiebedrijf (tabel 3.5a). Met de
reintegratiebedrijven is contractueel vastgelegd dat het uitvalspercentage niet
hoger mag zijn dan 20%. Afgezet tegen
het aantal aanmeldingen van 582 trajecten ligt het uitvalpercentage in het 4e
kwartaal op bijna 20%.
Verwachting is dat met het concept
klantmanagement het uitvalspercentage omlaag gaat. Binnen dit concept zullen klanten voorafgaand aan
het reintegratietraject gesproken worden binnen WIZ en zullen zaken die deelname
aan een reintegratietraject belemmeren besproken en daar waar mogelijk
aangepakt worden.
In het jaar 2003 zijn er 129
klanten volgens definitie in de contracten succesvol uitgestroomd. Tabel 3.5b
laat de specificatie van deze uitstroom zien mbt contract en reden uitstroom.
In contracten met
reintegratiebedrijven is vastgelegd dat
succesvolle uitstroom pas als zodanig gedefinieerd kan worden na 6
maanden nazorg. M.a.w. is iemand regulier aan
het werk dan wordt dit pas na 6 maanden als succesvol afgeboekt. Indien de
klant tussentijds ontslag heeft gekregen wordt dit resultaat niet meegenomen in
de telling en zal het
Reintegratiebedrijf opnieuw de bemiddeling van deze klant ter hand nemen.
* Op 31–12-2003 zijn er naast de 129 succesvolle
beëindigingen nog 87 klanten die al wel geplaatst zijn op de arbeidsmarkt maar
die nog in de pijplijn zitten van de 6 maanden nazorg(tabel 3.4b).
Maandelijks en per kwartaal vinden er gesprekken plaats tussen de
opdrachtgevende partijen binnen WIZ en de Reintegratiebedrijven. Zowel op
contract als op klantniveau vindt er een intensieve monitoring plaats om
zowel resultaat als kwaliteit te
bewaken.
Tabel 3.4b aantal pijplijn klanten bij RIB’s op 31-12-2003
Totaal
aantal klanten in de pijplijn |
87 |
Empower |
10 |
Hudson |
6 |
Kliq |
37 |
Alexander
Calder Advexis Werkplan WIW Wesseling Wings Baanbreker
|
14 1 3 12 1 2 1 |
Tabel
3.5a: specificatie uitval t/m ultimo 4e
kw.
Tabel 3.5b: specificatie van
beëindigde trajecten bij opdrachtnemers
t/m ultimo 4e kw.
Tabel 3.6: specificatie van de klanten in
traject bij RIB’s ultimo 4e
kwartaal
|
4e kw 2003 |
percentage |
Eenouder |
197 |
27% |
Oudkomers |
348 |
47% |
Vluchtelingen |
14 |
2% |
Jonger < 23
jaar |
43 |
6% |
Geslacht: |
|
|
Man |
391 |
53% |
Vrouw |
345 |
47% |
Opleiding’s
niveau: |
|
|
Basis-niveau |
156 |
21% |
LBO/MAVO |
230 |
32% |
MBO/HAVO/VWO |
157 |
21% |
HBO/WO |
103 |
14% |
Overig |
90 |
12% |
Bron:
Gws4All
Tabel 4.1: ontwikkeling van het aantal
WIW-werknemers.
|
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
doelstelling |
t/m 4e kw |
t/m 4e kw |
jaar |
|
2003 |
2003 |
2002 |
2002 |
Aantal
WIW-werknemers in dienst op 1 januari |
|
201 |
230 |
230 |
Instroom:
nieuwe dienstbetrekkingen¹ |
|
102 |
176 |
176 |
Uitstroom:
beëindigde dienstbetrekkingen¹ |
|
148 |
205 |
205 |
Aantal
WIW-werknemers in dienst ultimo |
|
155 |
201 |
201 |
Bron: Gws4all Noot¹ : de
instroom en uitstroom zijn inclusief de Herindiceringen
De
gemeente is geconfronteerd met forse Rijksbezuinigingen op de gesubsidieerde
arbeid. In het kader van de Wiw heeft de gemeente Delft op deze voorstellen
gereageerd door aan te sturen op een volumereductie van het aantal Wiw’ers tot
het niveau van het beschikbare budget. Vooralsnog is dat aantal berekend op een
gemiddelde van 167.
Door
middel van het niet verlengen van contracten voor bepaalde tijd en gegenereerde
extra uitstroom is het aantal dienstbetrekkingen zelfs onder het beoogde aantal
van 167 gekomen. Hiermee is echter nog geen gemiddelde bezetting van 167 banen
over het totale jaar gerealiseerd. Hiermee is echter wel, gezien de slechte
economische situatie en verplichtingen uit het verleden, een meer dan verwachte
aanzet tot de beoogde volumereductie gegeven.
Een beginstand van 155 dienstbetrekkingen in 2004 is tevens een
goed uitgangspunt om de Wiw dienstebetrekkingen in 2004 financieel om te bouwen
naar het nieuwe stelsel gesubsidieerde arbeid.
Tabel 4.2: specificatie van de instroom van
WIW-ers.
Extra
informatie: |
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 4e kw |
t/m 4e kw |
jaar |
|
|
2003 |
2002 |
2002 |
Aantal
herindiceringen van Dienstverbanden |
|
23 |
21 |
21 |
Aantal
met als inkomen vooraf Abw |
|
47 |
102 |
102 |
Aantal
zonder inkomen (NUG) |
|
16 |
30 |
30 |
Aantal
werkloosheidsuitkeringen UWV |
|
16 |
23 |
23 |
Figuur 4.1 aantal
dienstbetrekkingen per ultimo kwartaal in relatie tot het gemiddeld
aantal dienstbetrekkingen per
jaar (per jaar per kwartaal berekend
vanaf 1 januari)
Tabel 4.3: specificatie van de uitstroom van
WIW-ers.
|
realisatie |
|
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 4e kw |
Idem |
t/m 4e kw |
jaar |
|
|
2003 |
In % |
2002 |
2002 |
|
Uitstroom naar:¹ |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid (incl
WIW-WEP) |
15 |
10% |
39 |
39 |
|
Gesubsidieerde arbeid ID, WSW |
51 |
34% |
66 |
66 |
|
Ontslag onverwijld |
12 |
8% |
5 |
5 |
|
Ontslag rechtswege |
12 |
8% |
20 |
20 |
|
Ontslag proeftijd |
14 |
9% |
35 |
35 |
|
Niet herplaatsbaar |
7 |
5% |
7 |
7 |
|
Overige |
14 |
9% |
12 |
12 |
|
Herindiceringen |
23 |
16% |
21 |
21 |
|
Totale uitstroom |
148 |
100% |
205 |
205 |
|
¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins
afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen
Als gevolg van de verslechterende
economische situatie blijft de uitstroom naar regulier werk ver achter bij die
van voorgaande jaren. Dit wordt mede veroorzaakt doordat als gevolg van de
Rijksbezuinigingen er geen I/D banen meer beschikbaar zijn (in 2002 het
grootste uitstroom instrument). Door actief op uitstroom te sturen heeft de
afgelopen periode afroming plaatsgevonden en wordt het steeds moeilijker de
huidige werknemers te laten uitstromen. Contracten voor tijdelijke duur zijn
als gevolg van het wegvallen van de Wiw vanaf 2004, veelal niet meer verlengd.
Figuur
4.2: cumulatieve uitstroom naar werk per ultimo kwartaal vanaf 2001
Tabel 4.4: ontwikkeling van het aantal
Werkervaringsplaatsen
|
realisatie |
realisatie |
Realisatie |
|
t/m 4e kw |
t/m 4e kw |
jaar |
|
2003 |
2002 |
2002 |
Aantal Werkervaringsplaatsen op
1 januari |
32 |
32 |
32 |
Instroom: nieuwe
Werkervaringspl. |
44 |
35 |
35 |
Uitstroom: beëindigde
Werkervaringspl. |
36 |
35 |
35 |
Aantal Werkervaringspl. ultimo
periode |
40 |
32 |
32 |
Bron: ImWin
Het aantal
Wiw-werkervaringsplaatsen is in 2003 vanuit het Rijk gelimiteerd. Het volledige
aantal loonkostensubsidies is in 2003 toegepast. De Wiw-wep wordt met name
ingezet bij uitstroom uit een Wiw-dienstbetrekking.
Tabel 4.5: specificatie van de uitstroom
van werknemers met een
Werkervaringsplaats.
|
realisatie |
|
realisatie |
Realisatie |
|
|
t/m 4e kw |
Idem |
t/m 4e kw |
jaar |
|
|
2003 |
In% |
2002 |
2002 |
|
Uitstroom naar:¹ |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
28 |
78% |
22 |
22 |
|
Gesubsidieerde arbeid |
0 |
0% |
0 |
0 |
|
Ontslag |
7 |
19% |
10 |
10 |
|
Overige |
1 |
3% |
3 |
3 |
|
Totale uitstroom |
36 |
100% |
35 |
35 |
|
¹ de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
Kengetal
|
Cum 4e kw 2003 |
Jaar 2002 |
Uitstroom naar werk |
28 |
22 |
Tabel 4.6: ontwikkeling van het aantal I/D – werknemers in dienst.
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
t/m 4e kw |
t/m 4e kw |
jaar |
|
2003 |
2002 |
2002 |
Aantal I/D – werknemers op 1
januari |
265 |
239 |
239 |
Instroom: nieuw gestarte I/D –
werknemers* |
21 |
82 |
82 |
Uitstroom: beëindigde I/D –
werknemers* |
42 |
56 |
56 |
Aantal I/D - werknemers: ultimo periode |
244 |
265 |
265 |
Bron: ImWin
*de in- en uitstroomcijfers zijn inclusief administratieve
contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever
Tabel 4.7: specificatie van de uitstroom
van I/D - werknemers.
|
realisatie |
|
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 4e kw |
Idem |
t/m 4e kw |
jaar |
|
|
2003 |
In % |
2002 |
2002 |
|
Uitstroom naar*1 |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
26 |
62% |
25 |
25 |
|
Gesubsidieerde arbeid*2 |
0 |
0% |
10 |
10 |
|
Ontslag |
7 |
17% |
12 |
12 |
|
Overige |
9 |
21% |
9 |
9 |
|
Totale uitstroom |
42 |
100% |
56 |
56 |
|
*¹ de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
*² het uitstroomcijfers “gesubsidieerde arbeid” is inclusief administratieve
contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever
Zoals vermeld is de gemeente
geconfronteerd met forse Rijksbezuinigingen op de gesubsidieerde arbeid. In het
kader van de I/D banen heeft de gemeente Delft financiële maatregelen
(bijdrages van werkgevers) getroffen om het volume I/D banen (stand januari
2003: 265) zoveel mogelijk te behouden. Daar waar uitstroom kon worden
gerealiseerd, is in onderling overleg bekeken of herbezetting van de voormalige
I/D baan aan de orde was.
Tabel 4.8 Gedeclareerde premies t/m 4e
kwartaal 2003
Bonus Sociale Activering
|
|
|
|
Voor deelnemers aan een fase-4 traject
|
premie |
aantal |
Totaal bedrag |
Fase-4 trajecten: betaling 1e helft
Bonus |
€
226,89 |
110 |
€ 24.957,90 |
Fase-4 trajecten: betaling 1e+ 2e helft Bonus |
€
453,78 |
244 |
€
110.722,32 |
Casemanagement Fase-4: 1e helft Bonus |
€
226,89 |
51 |
€ 11.571,39 |
Casemanagement Fase-4: 1e + 2e
helft Bonus |
€
453,78 |
63 |
€ 28.588,14 |
Totaal Bonus Sociale Activering
|
|
468 |
€
175.839,75 |
Tabel
5.1a: actieve werkvoorraad ultimo 4e kwartaal 2003.
|
31-12-03 |
|
|
Actieve Werkvoorraad |
|
Rolstoelen |
76 |
|
Woonvoorzieningen |
221 |
|
Vervoersvoorzieningen |
49 |
|
Scootmobielen |
67 |
|
Totaal |
413 |
|
Tabel
5.1b: specificatie van de werkvoorraad
van 4e kwartaal 2003
|
31-12-03 Actieve |
|
Werkvoorraad |
Intake en Advies fase (RIO): |
|
RIO |
204 |
In behandeling bij vakteam WVG: Verdeling (na ontvangst advies) Rapportagefase Opvragen offertes (bij woonaanpassingen) |
93 97 19 |
Totaal |
413 |
Vorig kwartaal is er een verbeter
traject ingezet. Hierbij speelt automatisering, m.b.t. bewaking aanvragen, een
zeer belangrijke rol. Het resultaat hiervan is een duidelijke afname van de
werkvoorraden met meer dan 50%.
Figuur
5.1: ontwikkeling van de actieve werkvoorraad aanvragen
Tabel
5.1c: overige werkprocessen ultimo 4e kwartaal 2003.
|
31-12-03 |
|
Overige Werkvoorraad |
Fiattering |
159 |
Betalingen woonvoorzieningen |
335 |
Bruikleenovereenkomsten |
148 |
Aanleunwoningen |
41 |
Mutaties |
17 |
Beëindigingen |
23 |
Totaal |
723 |
Bron: GWS4all
Tabel 5.2: ontwikkeling uitgaven en inkomsten
versus budget
Woonvoorzieningen:
De verwachting dat in het 4e
kwartaal de uitgaven iets zouden toenemen is uitgekomen.
Daarnaast blijkt dat aannemers
en corporaties de facturen erg laat aan
ons ter betaling opsturen.
Rolstoelvoorzieningen:
De uitgaven laten een nadelig
saldo zijn van 305.000,00 euro t.o.v. de begroting.
Dit wordt verklaard door het feit
dat de groei van deze voorzieningen hoger is dan verwacht. Tevens is hierbij
een verplichting opgenomen van € 202.000 t.b.v. een getrouw beeld van de uitgaven 2003.
Vervoersvoorzieningen:
De
onderbesteding vervoersvoorzieningen hebben wij vorige rapportage uitvoerig
verklaard. De situatie is vooralsnog ongewijzigd.
Tabel 5.3: overzicht kosten woonvoorzieningen
|
t/m 4e
kwartaal 2003 |
realisatie
2002 |
||
bedragen x € 1.000 |
aantal |
bedrag |
aantal |
bedrag |
toegekende woningaanpassingen |
|
|
|
|
tot € 907,56 (ƒ 2.000) |
467 |
212 |
422 |
209 |
boven € 907,56 (ƒ 2.000) |
231 |
862 |
219 |
802 |
|
|
|
|
|
onderhoud, keuringen, reparaties |
246 |
79 |
244 |
43 |
Verhuiskostenregelingen |
101 |
196 |
113 |
210 |
roerende zaken |
4 |
3 |
7 |
3 |
opgenomen verplichting niet in GWS |
|
123 |
|
|
Totaal woonvoorzieningen |
1.049 |
1.476 |
1.005 |
1.267 |
Begroting Nota |
|
1.540 |
|
898 |
Verschil |
|
64 |
|
-369 |
Bron: WISE
Tabel 5.4.: overzicht kosten vervoersvoorzieningen
|
t/m 4e
kwartaal 2003 |
realisatie
2002 |
||
bedragen x € 1.000 |
aantal |
bedrag |
aantal |
bedrag |
|
|
|
|
|
volledige taxikostenvergoedingen |
ntb |
210 |
ntb |
279 |
vergoedingen bovenlokaal vervoer |
489 |
22 |
652 |
29 |
vergoedingen gebruik bruikleenauto |
244 |
15 |
325 |
20 |
vergoeding aanpassing eigen auto |
3 |
16 |
4 |
22 |
huur bruikleenauto's |
nvt |
67 |
|
90 |
|
|
|
|
|
Regiotaxi |
|
|
|
|
zone 1-3 |
307.479 |
365 |
409.972 |
487 |
zone 4+ |
7.274 |
20 |
9.699 |
26 |
saldo kosten haltedienst |
nvt |
69 |
nvt |
92 |
kosten administartie vervoerspassen |
nvt |
33 |
nvt |
43 |
Persoonsvervoer (incl. ouderenvervoer) |
ntb |
59 |
ntb |
79 |
Scootmobielen |
461 |
803 |
461 |
1.071 |
|
|
|
|
|
Totaal vervoersvoorziening |
|
1.679 |
|
2.239 |
Begroting Nota |
|
2.068 |
|
2.068 |
Verschil |
|
389 |
|
-171 |
Bron: WISE
Toelichting regiotaxi
Met de komst van regiotaxi zijn er
andere afspraken gemaakt met betrekking tot de kosten t.l.v. de WVG
exploitatie.
Ten eerste is er de uitbreiding
van het aantal zones vanwege de uitbreiding van het vervoersgebied. Op de
facturen staat dan ook het totaal in rekening gebrachte aantal zones vermeld.
Deze aantallen komen ook terug in de kwarap. Daarin is een splitsing gemaakt in
het verbruik tot 3 zones en het verbruik boven 3 zones. Bij verbruik boven 3
zones verdubbelt de eigen bijdrage van niet wvg gerechtigde van 1,40 tot 2,80,
dit geldt niet voor de wvg gerechtigden. Hun eigen bijdrage blijft ongeacht het
aantal zones 0,40. De bijdrage van de gemeente bedraagt tot 3 zones 1,00 en
vanaf 3 zones 2,40.
6.1
klantenaantal
Figuur
6.1: Ontwikkeling aantal klanten
Tabel 6.1: ontwikkeling van het aantal
bijstandsontvangers in Delft
|
dec |
dec |
dec |
dec |
dec |
mrt |
Jun |
Sep |
dec |
aantal Bijstandsontvangers
|
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2003 |
2003 |
2003 |
volgens kwartaalrapportages |
3.328 |
3.175 |
2.988 |
2.980 |
3.074 |
3.072 |
3.085 |
3.073 |
3.029 |
Bron: CBS-Statistiek maanduitdraai
Tabel 7.1: aantallen
huisbezoeken 4e kwartaal
2003
Bron: SVD
8.1 Financiële resultaten Bijzondere bijstand
Tabel 8.1
Financieel resultaat Bijzondere bijstand 4e kwartaal 2003
(bedragen in
Euro’s x 1.000) |
realisatie |
begroting |
verschil |
Begroting *1 |
realisatie |
|
t/m 4e kw |
t/m 4e kw |
t/m 4e kw |
2003 |
2002 |
Totaal uitgaven |
4.020 |
3.870 |
-150 |
3.870 |
4.232 |
Totaal inkomsten |
576 |
538 |
39 |
538 |
921 |
Totaal uitgaven
netto |
-3.443 |
-3.332 |
-111 |
-3.332 |
-3.311 |
Totaal uitgaven |
4.020 |
3.870 |
-150 |
3.870 |
4.232 |
Personeels/apparaats
kosten |
1.540 |
1.540 |
0 |
1.540 |
1.503 |
Reguliere
verstrekkingen Bijz. Bijstand |
1.560 |
1.228 |
-332 |
1.228 |
1.575 |
Verstrekkingen
armoedebeleid |
329 |
291 |
-38 |
291 |
303 |
Computers en
Bijstand |
133 |
203 |
70 |
203 |
329 |
Duurzaam
computeren |
0 |
96 |
96 |
96 |
0 |
Voorschool |
4 |
87 |
83 |
87 |
0 |
werkervaring/scholings
kosten |
0 |
37 |
37 |
37 |
0 |
Collectieve
ziektekostenverzekering |
255 |
152 |
-103 |
152 |
198 |
Bijdrage aan
de Delftpas |
0 |
39 |
39 |
39 |
0 |
Klantenkrant |
21 |
20 |
-1 |
20 |
0 |
Nieuw beleid |
0 |
0 |
0 |
0 |
222 |
Overige
uitgaven |
32 |
39 |
7 |
39 |
102 |
Langdurigheidstoeslag |
144 |
138 |
-7 |
138 |
0 |
Totaal
inkomsten |
576 |
538 |
39 |
538 |
921 |
waarvan inkomsten
BB op clientnivo |
520 |
509 |
11 |
509 |
760 |
waarvan totaal
inkomsten DSW |
27 |
29 |
-2 |
29 |
93 |
waarvan
inkomsten Duit |
0 |
0 |
0 |
0 |
68 |
Inkomsten
computers in bijstand |
29 |
0 |
29 |
0 |
0 |
Bron: WISE
*1: Begroting na 2e ATW
van 26-6-2003.
Na enkele jaren
van onderbesteding is er in 2003 sprake van een overschrijding van de begroting
bijzondere bijstand met een bedrag van € 111.000,-. Met name binnen de
reguliere verstrekkingen bijzondere bijstand was er sprake van een toename. Ook
de uitgaven in verband in de collectieve regelingen zijn toegenomen, met name
de witgoedregeling en de collectieve aanvullende verzekering zijn toegenomen.
Met name binnen de regeling ‘computers en bijstand’ werd minder uitgegeven.
8.2 Ontwikkeling aantallen verstrekkingen
Tabel 8.2
ontwikkeling aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand t/m 4e
kwartaal 2003
|
|
verstrekkingen t/m 4e kwartaal |
prognose |
realisatie |
||
|
|
2003 |
2002 |
+/- |
2003 |
2002 |
- eenmalig |
|
4.368 |
3.570 |
798 |
3.500 |
3.570 |
- periodiek |
|
4.830 |
5.423 |
-593 |
5.000 |
5.423 |
Subtotaal |
|
9.198 |
8.993 |
205 |
8.500 |
8.993 |
Armoedebeleid |
|
1.473 |
1.437 |
36 |
1.000 |
1.437 |
Totaal |
|
10.671 |
10.430 |
241 |
9.500 |
10.430 |
Bron: GWS4All
Het aantal
verstrekkingen binnen de bijzondere bijstand is ten opzichte van 2002
toegenomen. Dit is onder andere het
gevolg van de invoering van de langdurigheidstoeslag.
8.3 Afname Medische Dienstverlening Bijzondere Bijstand
Tabel 8.3
Afname Medische Dienstverlening (MD) binnen de Bijzondere Bijstand t/m 4e
kwartaal
afname verstrekkingen en uitgaven |
2002 |
2003 |
+ / - |
Totaal verstrekkingen Medische Dienstverlening |
1.571 |
1.607 |
36 |
waarvan verstrekkingen voor brillen en orthodontie |
316 |
404 |
88 |
Totaal uitgaven Medische Dienstverlening |
157.200 |
142.850 |
-14.350 |
waarvan uitgaven voor brillen en orthodontie |
70.358 |
67.539 |
-2.819 |
Bron: GWS4All
Het gebruik van
de AV-Delft is in 2003 licht gedaald. Dit is mogelijk een gevolg van het feit
dat er in 2003 minder publiciteit is geweest rond de AV-Delft. Voor het komend
jaar staat wel weer een grotere campagne in de planning.
8.4 Toelichting: onderdeel
“Computers en bijstand”:
Tabel 8.4 : aantal verstrekte computers t/m 4e
kwartaal
aantal verstrekte computers
in 2003 |
t/m 4e kw 2003 |
t/m 4e kw 2002 |
Aantal verstrekte computers |
109 |
237 |
Totaal verstrekt bedrag |
€ 133.492 |
€ 312.157 |
Gem. bedrag per verstrekte computer |
€ 1.225 |
€ 1.317 |
Bron: GWS4ALL
In 2003 is minder gebruik gemaakt van de regeling computers
en bijstand. In 2002 werd via een persoonlijke mailing de regeling onder de
aandacht gebracht van de doelgroep. Een dergelijke mailing heeft in 2003 niet
plaatsgevonden. In 2003 is voor informatie over deze regeling gebruik gemaakt
van de KWIZ.
8.5 Armoedebeleid: categoriale
verstrekkingen
Tabel 8.5.1 : aantal / bedragen verstrekkingen
witgoedregeling t/m 4e kwartaal 2003
aantal / bedragen
witgoedregeling |
2002 |
2002 |
2003 |
2003 |
Koelkast |
239 |
€ 62.923 |
241 |
€ 64.651 |
Wasmachine |
172 |
€ 77.378 |
217 |
€ 98.298 |
Stofzuiger |
220 |
€ 30.746 |
226 |
€ 30.887 |
Televisie |
236 |
€ 64.569 |
242 |
€ 67.509 |
Totaal |
867 |
€ 235.615 |
926 |
€
261.344 |
De witgoedregeling kende in 2003 een groter gebruik dan in
2002. Tot en met het derde kwartaal was er nog sprake van een lichte daling.
Mogelijk het beëindigen van de regeling per 1 januari 2004 is door klanten
aangegrepen om nog tijdig een aanvraag in te dienen.
Tabel 8.5.2
aantal / bedragen verstrekkingen regeling bijkomende studiekosten t/m 4e
kwartaal
aantal / bedragen bijkomende
studiekosten |
2002 |
2002 |
2003 |
2003 |
12 jarigen |
127 |
€ 20.701 |
419 |
€ 46.344 |
13-17 jarigen |
443 |
€ 47.107 |
128 |
€ 21.588 |
Totaal |
570 |
€ 67.808 |
547 |
€
67.932 |
De regeling
bijkomende studiekosten kende in 2003 een licht lager gebruik.
8.6.1 specificatie van het aantal verstrekkingen exclusief
armoedebeleid
Figuur 8.6.1
aantal verstrekkingen bijzondere bijstand 4e kwartaal 2001
tot en met 2003.
Behoudens de categorieën directe levensbehoeften en uitstroom,
waarbij er sprake is van een stijging van het aantal verstrekkingen, en de categorie
huishouden, een daling, is het aantal verstrekkingen binnen de categorieën
redelijk stabiel.
8.6.2 specificatie van de
uitgaven bijzondere bijstand exclusief het armoedebeleid
Figuur
8.6.2 uitgaven bijzondere bijstand 4e
kwartaal 2001 tot en met 2003.
Binnen deze tabel is het opvallend ten opzichte van
bovenstaande tabel dat er binnen de categorie uitstroom ten opzichte van de
vorige tabel een verschil te constateren is. Is er binnen deze categorie voor
wat betreft het aantal verstrekkingen sprake van een stijging, als we naar de
uitgaven kijken dan is er juist sprake van een daling, dit heeft met de
invoering van de langdurigheidstoeslag te maken. De kosten per uitkering
hiervan zijn namelijk een stuk lager dan de gemiddelde kosten van de andere
kosten ter bevordering van de uitstroom.
9.1 Financiële resultaten Periodieke bijstand
Tabel
9.1: FWI financieringssystematiek
resultaten 4e kwartaal 2003
(bedragen x € 1000 ) |
Begroting |
Herziene raming |
Realisatie |
|
Nota FWI 2003 |
|
4e
kw 2003 |
Verstrekkingen
uitkering |
35.710 |
35.710 |
38.800 |
Terugvordering / ontvangsten |
2.068 |
2.068 |
1.890 |
Subtotaal |
33.642 |
33.642 |
36.910 |
Rijksbijdrage (75%) |
25.237 |
25.237 |
27.682 |
Budget FWI 2003 |
8.573 |
8.898 |
8.898 |
Saldo |
168 |
493 |
329- |
Bron:
WISE
Het FWI geeft, wat betreft Inkomen, een tekort van € 329.000,- in 2003. Het budget, naar objectief verdeelmodel, is voor Delft in 2003 ontoereikend. Dit tekort wordt gedekt uit het vereveningsfonds Werk en Inkomen.
Ten opzichte van de prognose, zoals gedaan in het Beleidsplan Werk en Inkomen 2004 - 2007 (344468), ligt dit € 51.000,- lager. Dit heeft te maken met het feit dat het aantal verstrekkingen, ten opzichte van het derde kwartaal, afgenomen is (van 3073 in september 2003 tot 3029 in december 2003). Aan de andere kant ligt het bedrag betreffende terugvorderingen en ontvangsten lager dan verwacht.
Het gemiddeld bedrag per uitkering ligt hoger dan aangenomen
de nota Financiering van de uitkeringslasten Abw, IOAW, IOAZ 2002, 2003 en 2004
(Fonds Werk en Inkomen)
03/017316. Onderzoek hiernaar is nog steeds gaande. Het
gemiddeld bedrag per uitkering in Delft in 2003 komt grofweg overeen met het
landelijke beeld.
10.1 Financiële resultaten
Minimabeleid
Tabel 10.1
Financieel resultaat Minimabeleid t/m 4e kwartaal 2003
(bedragen in Euro’s) |
realisatie |
begroting |
verschil |
begroting |
realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
t/m 4e kw |
t/m 4e kw |
t/m 4e kw |
2003 |
2002 |
Totaal
Minimabeleid |
539.122 |
596.367 |
57.245 |
596.367 |
572.944 |
Inkomsten |
130.056 |
181.587 |
51.531 |
181.587 |
116.300 |
Totaal bijdrage netto |
-409.067 |
-414.780 |
-5.713 |
-414.780 |
-456.644 |
Doorberekende kosten |
105.088 |
105.088 |
0 |
105.088 |
110.021 |
Sportfonds |
41.012 |
35.723 |
-5.289 |
35.723 |
46.072 |
Delftactiefpas |
301.043 |
323.530 |
22.487 |
323.530 |
317.377 |
Baten Delftpas |
130.056 |
181.587 |
51.531 |
181.587 |
116.300 |
T(H)OWE |
91.979 |
132.026 |
40.047 |
132.026 |
99.474 |
Bron: WISE
10.2 Delftpas
Tabel 10.2
specificatie van de verkoop Delftpas t/m 4e kwartaal 2003
Verkoop inkomsten |
Prijs |
Totaal |
Totaal |
Verstrekking |
|
in Euro |
Verstrekt |
Inkomsten |
als% |
Volwassene
minima |
€ 5 |
1.501 |
€ 7.505 |
32% |
65+ alsook
boven minimum |
€ 10 |
976 |
€ 9.760 |
21% |
Geen minima / -
inwoner Delft |
€ 55 |
199 |
€ 10.945 |
4% |
Kinderen 3 – 17
jaar van minima |
Gratis |
1.074 |
€ - |
23% |
18 jarigen |
Gratis |
125 |
€ - |
3% |
Kinderen 3 – 17
jr van cat. C en B |
€ 5 |
186 |
€ 930 |
4% |
Kinderen t/m 17
jaar |
€ 5 |
605 |
€ 3.025 |
13% |
Nieuwe inwoners
(< 1 jaar) |
€ 10 |
73 |
€ 730 |
2% |
Studenten 18 –
27 jaar |
€ 22 |
10 |
€ 220 |
0% |
Inkomsten verkoop |
|
4.749 |
€
33.115 |
100% |
Bron: administratie Delftpas
In 2004 zijn
4750 Delftpassen verkocht. Dit zijn er 750 meer dan de verwachte 4000. Het
grootste deel van deze stijging komt door de invoering van het speciale
kindertarief. Bijna 600 passen werden voor dit tarief verkocht.
Figuur 10.2:
Ontwikkeling verstrekkingen Delftpas t/m 4e kwartaal 2003
10.3 Sportfonds
De uitgaven
sportfonds liggen lager dan vorig jaar en zijn.
Figuur 10.3:
Ontwikkeling uitgaven Sportfonds t/m 4e
kwartaal 2003