Inhoudsopgave

 

 

1.   Inburgering. 3

2.    Fase 4. 5

3.   Toeleiding & Monitoring. 7

4.    Dienstverlening Werkplan. 12

4a.  WIW-Dienstbetrekkingen. 12

4b.  WIW-Werkervaringsplaatsen. 15

4c.  I/D-banen (In- en Doorstroombanen) 15

4d.  Bonus Sociale Activering. 16

5.    Wet Voorzieningen Gehandicapten. 17

6.    Ontwikkeling klantaantallen. 21

7.    Huisbezoeken. 23

8.    Bijzondere Bijstand. 24

9.    Periodieke Bijstand. 28

10.      Minimabeleid. 29

 

 

 

 

 

 


1.   Inburgering

 

Wet Inburgering Nieuwkomers

 

Aan het eind van het 2e kwartaal van 2003 hadden zich 92 nieuwe personen aangemeld voor het Inburgeringstraject in het kader van de Wet Inburgering Nieuwkomers. Uit de gemeente Delft 82 en uit de omliggende gemeenten 10. In het 3e kwartaal van 2003 zijn er 41 nieuwe deelnemers bijgekomen, 37 uit Delft en 4 uit Pijnacker/Nootdorp en Schipluiden.

 

In het 4e kwartaal  van 2003 is er een instroom geweest van 79 personen. Hiermee is het totaal voor heel 2003 op 212 Nieuwkomers gekomen. Dit aantal valt in de Productie prognose zoals die in is bepaald aan het begin van 2003.                                

 

Tabel 1.1A: ontwikkeling van het aantal Inburgeringstrajecten gemeente Delft en regio gemeenten

 

 

Productie

WIN

WIN

Totaal

 

prognose

Trajecten

Trajecten

WIN

 

2003

Delft

Regio

Trajecten

Aantal Inburgeringstrajecten op 01-01-2003

 

385

55

440

Instroom van nieuwe trajecten

200 – 220

192

20

212

Uitstroom (Beëindigde trajecten)

200

217

24

241

Aantal Inburgeringstrajecten  op 31-12-2003

 

375

52

427

Bron: ImWin           1: m.i.v. 2001 wordt voor de WIN het aantal Inburgeringstrajecten gemeten.

 

De  uitstroom voor heel 2003 is 241 personen. Het aantal Inburgeringstrajecten aan het begin van 2003 was 440. Wanneer de instroom hierbij wordt opgeteld en uitstroom ervan wordt getrokken dan komt men niet op het gepresenteerde aantal van 427 inburgeringstrajecten aan het eind van 2003. De oorzaak hiervan is dat naast nieuwe trajecten er ook nieuwkomers verhuizen naar de gemeente Delft (of de regio) die al in een inburgeringstraject zitten. Deze “nieuwe” klanten stromen direct in een inburgeringstraject en worden i.v.m. verantwoording rapportages niet opgenomen in de cijfers van de instroom.

 

Tabel 1.1B: Prognose productie

Productieprognose instroom per jaar

200-220 

nieuwe klanten

 

 

Duur van het totale traject

22 maanden            

Intake/Inburgeringsonderzoekfase

4   maanden max.

Educatieve fase

12 maanden

Doorgeleidingsfase

6   maanden

 

 

Prognose uitstroom per jaar

200

N.B.: bovenstaande termijnen zijn vastgesteld in de WIN

 

Het 3e kwartaal in de voorgaande jaren 2001 en 2002 liet altijd een sterke toename zien in het aantal klanten. In het 3e kwartaal van 2003 was deze stijging niet te zien. In het 4e kwartaal lijkt er een inhaalslag te zijn geweest. Vergeleken met de voorgaande jaren hebben de meeste nieuwe klanten in 2003 zich in het 4e kwartaal gemeld

 


Figuur 1.1: instroom van Nieuwkomers                                       Figuur 1.2: ontwikkeling caseload Nieuwkomers

 


Van de deelnemers stroomt 13% na het WIN-traject uit naar werk of combineert het WIN traject met werk. Aan het einde van het Inburgeringstraject wordt met de Inburgeraars een kwalificerende intake (Kwint) gehouden met het CWI. 18 van de Delftse inburgeraars werden daarbij gefaseerd in fase 4 en vervolgen hun traject bij team Activering. In totaal zijn in 2003 46 klanten overgedragen naar T&M voor een fase 2/3 traject richting werk.

 

 

Tabel 1.2: specificatie van de uitstroom van Nieuwkomers (WIN-cliënten) uit de doorgeleidingsfase

 

Realisatie t/m 4e kwartaal 2003

      WIN

     WIN

   Totaal

 

 

Trajecten

Trajecten

WIN

Idem

Uitstroom naar:

Delft

Regio

Trajecten

In %

Werk

27

5

32

13%

Overdracht Activering

18

0

18

8%

Overdracht T&M

46

1

47

19%

Bemiddeling CWI

0

5

5

2%

Studie (regulier onderwijs)

14

3

17

7%

Verhuizing

35

1

36

15%

Permanent ontheffing

12

0

12

5%

Persoonlijke reden

0

0

0

0%

Overig

65

9

74

31%

Totaal uitgestroomd

217

24

241

100%

Bron: GWS4All    Noot: de doorgeleidingsfase duurt max. 6 maanden

 


 

2.         Fase 4

 

 

2a. Voortrajecten fase 4

 

Tot en met het 4e kwartaal van 2003 zijn er 98 personen bij team Activering ingestroomd in een voortraject (tegenwoordig ook wel de zogenaamde diagnosefase genoemd). Met deze personen zijn diagnosegesprekken gestart die moeten leiden tot een trajectplan gericht op sociale activering of arbeidstoeleiding.

           

Tabel 2.1: ontwikkeling van het aantal Voortrajecten en Verlengde Voortrajecten gemeente Delft

 

 

Totaal

 

(Verl.)Voor-

 

Trajecten

Aantal Voortrajecten op 01-01-2003

52

Instroom

98

Uitstroom

136

Aantal Voortrajecten  op 31-12-2003

14

Bron: A&I     

 

In totaal zijn in 2003 136 personen uit het voortraject uitgestroomd. 75 van hen zijn overgegaan naar een fase 4-traject. Voor in totaal 61 personen is gebleken dat zij vanwege diverse redenen en problematieken (o.a. wijzing doelgroep klanten Activering) niet in staat zijn tot het al volgen van een Activeringstraject. Voor deze personen is geen traject opgestart en zijn ze teruggemeld.

 

Tabel 2.1a: specificatie van de beëindigde (verlengde) voortrajecten cumulatief ultimo kwartaal

 

(Verl.)

 

 

Voor-

Idem

Uit-/ Doorstroom naar:

trajecten

In%

Overdracht naar T&M fase 2/3

75

55%

Geen traject en retour Inkomen (zorg)

5

4%

Overdracht naar traject fase-4

45

33%

Overig

11

8%

Totaal uitgestroomd

136

100%

Bron: A&I    

 

2b. Trajecten fase 4.

 

Tot en met het 4e kwartaal zijn vanuit het voortraject voor 75 personen trajectplannen opgesteld. Deze personen zijn of waren in 2003 actief bezig met hun fase 4-traject.

 

 

Tabel 2.2: ontwikkeling van het aantal Trajecten fase-4 gemeente Delft

 

aantal

 

Fase-4

 

Trajecten

Aantal lopendeTrajecten op 01-01-2003

218

Overdrachten vanuit (Verl.) Voortrajecten¹

75

Uitstroom (BeëindigdeTrajecten)

173

Aantal Trajecten  op 31-12-2003

120

Bron:  A&I    

 

 

 

 

 Van de uitgestroomde personen is bijna 5% aan het werk geholpen. In totaal meer dan 29% is overgedragen aan T&M. De overgedragen personen zijn de klanten die niet meer tot de doelgroep behoren van Activering (12 %) en de klanten die door de begeleiding van Activering een her-fasering 2/3 hebben gekregen (17%).

 

Voor 24 % van de klanten was een einddoel geformuleerd op het gebied van sociale activering. Het einddoel maximaal sociaal geactiveerd is voor deze klanten gerealiseerd. Voor meer dan 25% van de klanten het traject vroegtijdig afgebroken vanwege diverse redenen (toch zorgklant, motivatie).

 

 

Tabel 2.2a: specificatie van de beëindigde trajecten fase 4 cumulatief ultimo kwartaal

 

 

 

 

Fase-4

Idem

Uit-/ Doorstroom naar:

Trajecten

In%

Plaatsing niet-gesubsidieerde arbeid

8

5%

Overdracht naar WIW

0

0%

Overdracht naar T&M – Her-fasering 2/3

30

17%

Overdracht naar T&M – Wijziging doelgroep

21

12%

Max. sociaal geactiveerd en retour Inkomen

41

24%

Geen traject en retour Inkomen (zorg)

4

2%

Voortijdig beëindigd en retour Inkomen

41

24%

Overig

28

16%

Totaal uitgestroomd

173

100%

Bron:  A&I    

 

Aanvullend op de gepresenteerde cijfers (ook die van de voortrajecten) moet worden opgemerkt dat het team Activering een grote aanpassing heeft gekend in 2003 van de doelgroep die zij begeleiden. De doelgroep is alleen de Oudkomers geworden die een uitkering hebben en tot de Fase-4 klanten behoren. Een relatief grote groep van klanten is daarom in het 3e en 4e kwartaal van 2003 teruggemeld. Van de totaal 234 terugmeldingen, dit is 61 plus 173, hadden er 130 (55%) te maken met de wijziging van de doelgroep.

 

 

 

 


3.   Toeleiding & Monitoring

 

Regiefunctie Toeleiding & Monitoring 

 

De gemeente Delft heeft voor 2003 een viertal taakstellingen geformuleerd:

1.      een sluitende reintegratieaanpak te bieden aan de nieuwe instroom werkzoekenden klanten fase-2 , fase-3 en fase-4 (incluis de niet uitkeringsgerechtigden en ANWers) alsook aan de zittende Abw klanten fase –2 en fase-3

2.      het inkopen van extra fase-4 trajecten als gevolg van de intensievere fase-4 aanpak

3.      125 klanten toe te leiden naar een WIW dienstbetrekking

4.      het toeleiden van klanten t.b.v. de vervangingsvraag ID banen

 

Het totaal benodigde reintegratietrajecten en gesubsidieerd werk ter realisatie van deze doelstellingen is hierbij geraamd op 827 waarvan 125 plekken zijn gereserveerd voor trajecten gesubsidieerd werk. (zie tabel3.2.)

Het betreft hier trajecten voor 561 fase-2 /3 klanten en 266 fase 4 klanten

 

De reintegratietrajecten worden extern ingekocht bij private reintegratiebedrijven. Het vakteam T&M verzorgt de toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie op de voortgang van de trajecten en op de contractafspraken die met elk reintegratiebedrijf zijn vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de toeleiding naar de WIW en ID dienstverbanden.

                       

 

Tabel 3.1: ontwikkeling aantallen klanten in traject bij reïntegratiebedrijven (RIB’s)

 

 

 4e kw 2003

Jaar 2002

 

doel

Totaal

Totaal

 

2003

T&M

T&M

Aantal klanten in traject bij RIB’s op 01-01-2003

 

599

523

Aantal aanmeldingen voor trajecten bij RIB’s

827

582

834

Aantal beëindigde trajecten bij RIB’s

 

474

502

Aantal klanten in traject bij RIB’s op 31-12-2003

 

707

826

Bron: Gws4All  

 

In maart 2003 is het vakteam T&M overgegaan naar een nieuw automatiseringssysteem. Binnen de inrichting van dit systeem is er gekozen voor een registratiefocus op de reintegratietrajecten . Derhalve gaat de telling t.a.v. instroom van klanten binnen dit systeem lopen vanaf het moment van aanmeldingen bij reintegratiebedrijven (599 ) en niet meer bij de beoordeling van overdrachtrapportages (realisatie 826 eind 2002) . Dit verklaart, naast een stukje schoning vanuit de conversie van systemen het verschil van de eindstand 2002 en de beginstand 2003.

 

 

Specificatie en doelstellingen aan te melden trajecten

 

Tabel 3.2 Aantal  aanmeldingen voor trajecten  t/m 4e kwartaal 2003

 

Doelstelling 2003

Realisatie

4e  kw 2003

Totaal aantal aanmeldingen trajecten

827

582

waarvan:

 

 

Aantal klanten fase 2/3

561

429

Waarvan  WIW

125

52

Waarvan  NUG klanten

60

44

Aantal klanten fase 4

266

153

 

Wegens Rijksbezuinigingen op gesubsidieerd werk was in het begin van dit jaar al besloten om alleen klanten toe te leiden t.b.v. de ID vervangingsvraag. Halverwege 2003 is er tevens  een stop gekomen op de toeleiding naar de WIW dienstbetrekkingen.

De doelstelling om in 2003 125 klanten toe te leiden naar een WIW dienstbetrekking was hierdoor niet realiseerbaar.  Ook de aanmelding voor fase 2/3 en 4 klanten ligt lager dan de geprognosticeerde doelstelling Voor detailgegevens en verklaring zie 3.3.

Medio juli 2004 gaat het nieuwe stelsel gesubsidieerd werk van start in het kader van de regelgeving WWB.

 

 

Tabel 3.3: specificatie van aantal aangemelde trajecten bij opdrachtnemers t/m ultimo 4e kw.   

 

Doelstelling

Aanmeldingen

Percentage

 

2003

voor trajecten

doelstelling

Totaal aanmeldingen

827

582

70%

Sluitende aanpak

 

 

 

Fase 2/3

 

 

 

Empower

75

74

99%

waarvan NUG

-

15

-

Kliq 2003

90

39

43%

waarvan NUG

30

7

23%

TMP 2003

90

76

84%

waarvan NUG

30

18

60%

Fase 4

 

 

 

Kliq 2003

60

16

27%

TMP Worldwide

60

9

15%

Subtotaal Sluitende aanpak

375

214

57%

Zittend bestand

 

 

 

Fase 2/3

 

 

 

Alexander Calder

106

116

109%

Advexis 2003/2004

12

6

50%

Kliq Bemiddeling

50

44

88%

Werkplan 2002/2003

13

13

100%

TMP Hudson 2003/2004

-

9

-

WIW

125

52

42%

waarvan NUG

-

4

-

Fase 4

 

 

 

Activering

-

20

-

Combiservices 2003

10

13

130%

Kringloop 2003/2004

20

4

20%

Kliq 2003

30

31

103%

Werkplan 2003/2004

50

38

76%

Wesseling 2001/2002

-

1

-

Wings 2003/2004

36

20

56%

ID

-

1

-

Subtotaal Zittend bestand

452

368

81%

Instrumenten T&M

 

 

 

AOB-REA -toets

50

40

80%

Bron: Gws4All aangevuld met gegevens T&M

 

Alle bovenstaande contracten zijn afgesloten voor de instroom 2003. De toeleiding naar de contracten kunnen doorlopen in 2004. Dit geldt met name voor de contracten Wings, Advexis , Kringloop en Werkplan . Deze zijn pas halverwege 2003 gestart dit verklaart het relatief lage aantal aanmeldingen en daarmee ook het percentage doelstelling op deze contracten.

 

De doelstelling en inkoop op de trajecten ‘sluitende aanpak’ is achteraf gezien te ruim begroot. Voor de fase 3 en 4 klanten. Daarentegen is er halverwege 2003 een ophoging van het contract bij Empower noodzakelijk gebleken t.b.v. de sluitende aanpak fase 2 klanten. De inkoopbepaling  is gebaseerd op ervaringscijfers van voorgaande jaren maar verder niet te beïnvloeden. Het gaat hier immers over nieuwe klanten in de uitkering of nieuwe klanten zonder uitkering die zich ingeschreven hebben bij het CWI.  

Het niet benutte budget 2003 wordt ingezet voor de financiering van een deel van de contracten voor 2004.

 

 

Tabel 3.4a  Beëindigde trajecten bij trajectorganisaties  t/m 4e kwartaal 2003

 

realisatie t/m

4e  kw 2003

realisatie 2002

Totaal aantal beëindigde trajecten

474

237

waarvan:

 

 

succesvol geplaatst op de arbeidsmarkt

129*

136

niet-succesvol beëindigd

230

101

uitval

115

 

 

Bij de inrichting van het nieuwe registratiesysteem is gekozen om de categorie niet succesvol beëindigd te splitsen in de categorieën ‘niet succesvol beëindigd ‘en ‘uitval’.

De toegevoegde specificatie uitval geldt voor deelnemers die tussen de aanmelding en de start van een traject om diverse redenen uitgevallen zijn veelal om redenen die niet verwijtbaar zijn aan de kwaliteit van het Reintegratiebedrijf (tabel 3.5a). Met de reintegratiebedrijven is contractueel vastgelegd dat het uitvalspercentage niet hoger mag zijn dan 20%.  Afgezet tegen het aantal aanmeldingen van 582 trajecten ligt het uitvalpercentage in het 4e kwartaal op bijna 20%.

Verwachting is dat met het concept klantmanagement het uitvalspercentage omlaag gaat. Binnen  dit concept zullen klanten voorafgaand aan het reintegratietraject gesproken worden binnen WIZ en zullen zaken die deelname aan een reintegratietraject belemmeren besproken en daar waar mogelijk aangepakt worden.  

 

In het jaar 2003 zijn er 129 klanten volgens definitie in de contracten succesvol uitgestroomd. Tabel 3.5b laat de specificatie van deze uitstroom zien mbt contract en reden uitstroom.

In contracten met reintegratiebedrijven is vastgelegd dat  succesvolle uitstroom pas als zodanig gedefinieerd kan worden na 6 maanden nazorg. M.a.w. is iemand regulier aan het werk dan wordt dit pas na 6 maanden als succesvol afgeboekt. Indien de klant tussentijds ontslag heeft gekregen wordt dit resultaat niet meegenomen in de telling en  zal het Reintegratiebedrijf opnieuw de bemiddeling van deze klant ter hand nemen.

 

* Op 31–12-2003 zijn er naast de 129 succesvolle beëindigingen nog 87 klanten die al wel geplaatst zijn op de arbeidsmarkt maar die nog in de pijplijn zitten van de 6 maanden nazorg(tabel 3.4b).  

 

Maandelijks en per kwartaal vinden er gesprekken plaats tussen de opdrachtgevende partijen binnen WIZ en de Reintegratiebedrijven. Zowel op contract als op klantniveau vindt er een intensieve monitoring plaats om zowel  resultaat als kwaliteit te bewaken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 3.4b  aantal pijplijn klanten  bij RIB’s op 31-12-2003

Totaal aantal klanten in de pijplijn

87

Empower

10

Hudson

6

Kliq

37

Alexander Calder

Advexis

Werkplan

WIW

Wesseling

Wings

Baanbreker

14

1

3

12

1

2

1

 

Tabel 3.5a: specificatie uitval  t/m ultimo 4e kw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 3.5b: specificatie van beëindigde  trajecten bij opdrachtnemers t/m ultimo 4e kw.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 3.6: specificatie van de klanten in traject bij RIB’s  ultimo 4e kwartaal

 

 

4e  kw 2003

percentage

Eenouder

197

27%

Oudkomers

348

47%

Vluchtelingen

14

2%

Jonger < 23 jaar

43

6%

Geslacht:

 

 

Man

391

53%

Vrouw

345

47%

Opleiding’s niveau:

 

 

Basis-niveau

156

21%

LBO/MAVO

230

32%

MBO/HAVO/VWO

157

21%

HBO/WO

103

14%

Overig

90

12%

Bron: Gws4All

 


4.         Dienstverlening Werkplan

 

4a.  WIW-Dienstbetrekkingen

 

Tabel 4.1: ontwikkeling van het aantal WIW-werknemers.

 

 

 

realisatie

realisatie

realisatie

 

doelstelling

t/m 4e kw

t/m 4e kw

jaar

 

2003

     2003

2002

2002

Aantal WIW-werknemers in dienst op 1 januari

 

201

230

230

Instroom: nieuwe dienstbetrekkingen¹

 

102

176

176

Uitstroom: beëindigde dienstbetrekkingen¹

 

148

205

205

Aantal WIW-werknemers in dienst ultimo

 

155

201

201

Bron: Gws4all        Noot¹ : de instroom en uitstroom zijn inclusief de Herindiceringen

 

De gemeente is geconfronteerd met forse Rijksbezuinigingen op de gesubsidieerde arbeid. In het kader van de Wiw heeft de gemeente Delft op deze voorstellen gereageerd door aan te sturen op een volumereductie van het aantal Wiw’ers tot het niveau van het beschikbare budget. Vooralsnog is dat aantal berekend op een gemiddelde van 167.

Door middel van het niet verlengen van contracten voor bepaalde tijd en gegenereerde extra uitstroom is het aantal dienstbetrekkingen zelfs onder het beoogde aantal van 167 gekomen. Hiermee is echter nog geen gemiddelde bezetting van 167 banen over het totale jaar gerealiseerd. Hiermee is echter wel, gezien de slechte economische situatie en verplichtingen uit het verleden, een meer dan verwachte aanzet tot de beoogde volumereductie gegeven.

Een beginstand van 155 dienstbetrekkingen in 2004 is tevens een goed uitgangspunt om de Wiw dienstebetrekkingen in 2004 financieel om te bouwen naar het nieuwe stelsel gesubsidieerde arbeid.

 

Tabel 4.2: specificatie van de instroom van WIW-ers.

 

Extra informatie:

 

realisatie

realisatie

realisatie

 

 

t/m 4e kw

t/m 4e kw

jaar

 

 

     2003

2002

2002

Aantal herindiceringen van Dienstverbanden

 

23

21

21

Aantal met als inkomen vooraf Abw

 

47

102

102

Aantal zonder inkomen (NUG)

 

16

30

30

Aantal werkloosheidsuitkeringen UWV

 

16

23

23

 

 

Figuur 4.1 aantal dienstbetrekkingen per ultimo kwartaal in relatie tot het gemiddeld

aantal dienstbetrekkingen per jaar   (per jaar per kwartaal berekend vanaf 1 januari)

 


          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tabel 4.3: specificatie van de uitstroom van WIW-ers.

 

realisatie

 

realisatie

realisatie

 

t/m 4e kw

Idem

t/m 4e kw

jaar

 

2003

In %

2002

2002

Uitstroom naar:¹

 

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid (incl WIW-WEP)

15

10%

39

39

Gesubsidieerde arbeid ID, WSW

51

34%

66

66

Ontslag onverwijld

12

8%

5

5

Ontslag rechtswege

12

8%

20

20

Ontslag proeftijd

14

9%

35

35

Niet herplaatsbaar

7

5%

7

7

Overige

14

9%

12

12

Herindiceringen

23

16%

21

21

Totale uitstroom

148

100%

205

205

¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

 

Als gevolg van de verslechterende economische situatie blijft de uitstroom naar regulier werk ver achter bij die van voorgaande jaren. Dit wordt mede veroorzaakt doordat als gevolg van de Rijksbezuinigingen er geen I/D banen meer beschikbaar zijn (in 2002 het grootste uitstroom instrument). Door actief op uitstroom te sturen heeft de afgelopen periode afroming plaatsgevonden en wordt het steeds moeilijker de huidige werknemers te laten uitstromen. Contracten voor tijdelijke duur zijn als gevolg van het wegvallen van de Wiw vanaf 2004, veelal niet meer verlengd.

 

Figuur 4.2: cumulatieve uitstroom naar werk per ultimo kwartaal vanaf 2001

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4b.  WIW-Werkervaringsplaatsen

 

Tabel 4.4: ontwikkeling van het aantal Werkervaringsplaatsen

 

 

realisatie

realisatie

Realisatie

 

t/m 4e kw

t/m 4e kw

jaar

 

     2003

2002

2002

Aantal Werkervaringsplaatsen op 1 januari

32

32

32

Instroom: nieuwe Werkervaringspl.

44

35

35

Uitstroom: beëindigde Werkervaringspl.

36

35

35

Aantal Werkervaringspl. ultimo periode

40

32

32

Bron: ImWin

 

Het aantal Wiw-werkervaringsplaatsen is in 2003 vanuit het Rijk gelimiteerd. Het volledige aantal loonkostensubsidies is in 2003 toegepast. De Wiw-wep wordt met name ingezet bij uitstroom uit een Wiw-dienstbetrekking.

 

Tabel 4.5: specificatie van de uitstroom van  werknemers met een Werkervaringsplaats.

 

realisatie

 

realisatie

Realisatie

 

t/m 4e kw

Idem

t/m 4e kw

jaar

 

2003

In%

2002

2002

Uitstroom naar:¹

 

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid

28

78%

22

22

Gesubsidieerde arbeid

0

0%

0

0

Ontslag

7

19%

10

10

Overige

1

3%

3

3

Totale uitstroom

36

100%

35

35

¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

 

 

Kengetal

Cum 4e kw 2003

Jaar

 2002

Uitstroom naar werk

28

22

 

 

4c.  I/D-banen (In- en Doorstroombanen)

 

Tabel 4.6: ontwikkeling van het aantal I/D – werknemers in dienst.

 

realisatie

realisatie

realisatie

 

t/m 4e kw

t/m 4e kw

jaar

 

     2003

2002

2002

Aantal I/D – werknemers op 1 januari

265

239

239

Instroom: nieuw gestarte I/D – werknemers*

21

82

82

Uitstroom: beëindigde I/D – werknemers*

42

56

56

Aantal I/D - werknemers:  ultimo periode

244

265

265

Bron: ImWin

*de in- en uitstroomcijfers zijn inclusief administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 4.7: specificatie van de uitstroom van  I/D - werknemers.

 

realisatie

 

realisatie

realisatie

 

t/m 4e kw

Idem

t/m 4e kw

jaar

 

2003

In %

2002

2002

Uitstroom naar*1

 

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid

26

62%

25

25

Gesubsidieerde arbeid*2

0

0%

10

10

Ontslag

7

17%

12

12

Overige

9

21%

9

9

Totale uitstroom

42

100%

56

56

*¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

het uitstroomcijfers “gesubsidieerde arbeid” is inclusief administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever

 

Zoals vermeld is de gemeente geconfronteerd met forse Rijksbezuinigingen op de gesubsidieerde arbeid. In het kader van de I/D banen heeft de gemeente Delft financiële maatregelen (bijdrages van werkgevers) getroffen om het volume I/D banen (stand januari 2003: 265) zoveel mogelijk te behouden. Daar waar uitstroom kon worden gerealiseerd, is in onderling overleg bekeken of herbezetting van de voormalige I/D baan aan de orde was.

 

4d.  Bonus Sociale Activering   

 

Tabel 4.8 Gedeclareerde premies t/m 4e kwartaal 2003

Bonus Sociale Activering

 

 

 

Voor deelnemers aan een fase-4 traject

premie

aantal

Totaal bedrag

Fase-4 trajecten: betaling   1e  helft Bonus

           226,89

110

             24.957,90

Fase-4 trajecten: betaling   1e+ 2e helft Bonus

           453,78

244

           110.722,32

Casemanagement Fase-4: 1e helft Bonus

           226,89

51

             11.571,39

Casemanagement Fase-4: 1e + 2e helft Bonus

           453,78

63

             28.588,14

Totaal Bonus Sociale Activering

 

468

           175.839,75

 


5.         Wet Voorzieningen Gehandicapten

 

Tabel 5.1a: actieve werkvoorraad ultimo 4e kwartaal  2003.

 

31-12-03

 

 

Actieve Werkvoorraad

 

Rolstoelen

76

 

Woonvoorzieningen

221

 

Vervoersvoorzieningen

49

 

Scootmobielen

67

 

Totaal

413

 

 

Tabel 5.1b:  specificatie van de werkvoorraad van 4e kwartaal 2003

 

31-12-03

Actieve

 

Werkvoorraad

Intake en Advies fase (RIO):

 

RIO

204

In behandeling bij vakteam WVG:

Verdeling (na ontvangst advies)

Rapportagefase

Opvragen offertes (bij woonaanpassingen)

 

93

97

19

Totaal

413

 

 

Vorig kwartaal is er een verbeter traject ingezet. Hierbij speelt automatisering, m.b.t. bewaking aanvragen, een zeer belangrijke rol. Het resultaat hiervan is een duidelijke afname van de werkvoorraden met meer dan 50%.

 

Figuur 5.1: ontwikkeling van de actieve werkvoorraad aanvragen

 


Tabel 5.1c: overige werkprocessen ultimo 4e kwartaal 2003.

 

 

31-12-03

 

Overige

Werkvoorraad

Fiattering

159

Betalingen woonvoorzieningen

335

Bruikleenovereenkomsten

148

Aanleunwoningen

41

Mutaties

17

Beëindigingen

23

Totaal

723

Bron: GWS4all

 

Tabel  5.2: ontwikkeling uitgaven en inkomsten versus budget  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Woonvoorzieningen:

De verwachting dat in het 4e kwartaal de uitgaven iets zouden toenemen is uitgekomen.

Daarnaast blijkt dat aannemers en  corporaties de facturen erg laat aan ons ter betaling opsturen.

 

Rolstoelvoorzieningen:

De uitgaven laten een nadelig saldo zijn van 305.000,00 euro t.o.v. de begroting.

Dit wordt verklaard door het feit dat de groei van deze voorzieningen hoger is dan verwacht. Tevens is hierbij een verplichting opgenomen van € 202.000 t.b.v. een getrouw beeld van  de uitgaven 2003.

 

Vervoersvoorzieningen:

De onderbesteding vervoersvoorzieningen hebben wij vorige rapportage uitvoerig verklaard. De situatie is vooralsnog ongewijzigd.

 

 

 

Tabel  5.3: overzicht kosten woonvoorzieningen

 

t/m 4e kwartaal 2003

realisatie 2002

bedragen x  € 1.000

aantal

bedrag

aantal

bedrag

toegekende woningaanpassingen

 

 

 

 

tot € 907,56 (ƒ 2.000)

467

212

422

209

boven € 907,56 (ƒ 2.000)

231

862

219

802

 

 

 

 

 

onderhoud, keuringen, reparaties

246

79

244

43

Verhuiskostenregelingen

101

196

113

210

roerende zaken

4

3

7

3

opgenomen verplichting niet in GWS

 

123

 

 

Totaal woonvoorzieningen

1.049

1.476

1.005

1.267

Begroting Nota

 

1.540

 

898

Verschil

 

64

 

-369

Bron: WISE

 

Tabel  5.4.: overzicht kosten vervoersvoorzieningen

 

t/m 4e kwartaal 2003

realisatie 2002

bedragen x  € 1.000

aantal

bedrag

aantal

bedrag

 

 

 

 

 

volledige taxikostenvergoedingen

ntb

210

ntb

279

vergoedingen bovenlokaal vervoer

489

22

652

29

vergoedingen gebruik bruikleenauto

244

15

325

20

vergoeding aanpassing eigen auto

3

16

4

22

huur bruikleenauto's

nvt

67

 

90

 

 

 

 

 

Regiotaxi

 

 

 

 

zone 1-3

307.479

365

409.972

487

zone 4+

7.274

20

9.699

26

saldo kosten haltedienst

nvt

69

nvt

92

kosten administartie vervoerspassen

nvt

33

nvt

43

Persoonsvervoer (incl. ouderenvervoer)

ntb

59

ntb

79

Scootmobielen

461

803

461

1.071

 

 

 

 

 

Totaal vervoersvoorziening

 

1.679

 

2.239

Begroting Nota

 

         2.068

 

2.068

Verschil

 

389

 

-171

Bron: WISE

 

 

Toelichting regiotaxi

Met de komst van regiotaxi zijn er andere afspraken gemaakt met betrekking tot de kosten t.l.v. de WVG exploitatie.

Ten eerste is er de uitbreiding van het aantal zones vanwege de uitbreiding van het vervoersgebied. Op de facturen staat dan ook het totaal in rekening gebrachte aantal zones vermeld. Deze aantallen komen ook terug in de kwarap. Daarin is een splitsing gemaakt in het verbruik tot 3 zones en het verbruik boven 3 zones. Bij verbruik boven 3 zones verdubbelt de eigen bijdrage van niet wvg gerechtigde van 1,40 tot 2,80, dit geldt niet voor de wvg gerechtigden. Hun eigen bijdrage blijft ongeacht het aantal zones 0,40. De bijdrage van de gemeente bedraagt tot 3 zones 1,00 en vanaf 3 zones 2,40.

 

Ook wordt er betaald voor de vaste haltediensten, de automatische incasso en de aanmaak van de vervoerspassen. Deze bedragen worden in de kwarap zichtbaar gemaakt.   
6.         Ontwikkeling klantaantallen

 

6.1   klantenaantal

 

 

Figuur  6.1: Ontwikkeling aantal klanten

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel  6.1: ontwikkeling van het aantal bijstandsontvangers in Delft

 

 

dec

dec

dec

dec

dec

mrt

Jun

Sep

dec

aantal Bijstandsontvangers

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2003

2003

2003

volgens kwartaalrapportages

3.328

3.175

2.988

2.980

3.074

3.072

3.085

3.073

3.029

Bron: CBS-Statistiek maanduitdraai

 

Na een lichte stijging van het aantal klanten in het eerste half jaar, daalt vanaf juni het aantal bijstandsgerechtigden. De ingezette daling van het aantal bijstandsgerechtigden in het derde kwartaal heeft zich in het vierde kwartaal sterker voortgezet. Per saldo is het aantal bijstandsgerechtigden in 2003 gedaald, in tegenstelling tot de landelijke trend.


7.         Huisbezoeken

 

Tabel 7.1: aantallen huisbezoeken 4e  kwartaal 2003

 

Huisbezoek

Aangekondigd

Onaangekondigd

Totaal

Percentage

 

14%(33)

86%(200)

100%(233)

Uitkering ongewijzigd

 

61%(20)

39%(79)

42%(99)

Uitkering ongewijzigd, maar overgedragen aan sociaal rechercheur

6%(2)

14%(28)

13%(30)

Uitkering aangepast, beëindigd of niet toegekend

33%(11)

47%(93)

45%(104)

Totaal

100%(33)

100%(200)

100%(233)

Bron: SVD

 

In 2003 zijn totaal 233 huisbezoeken afgelegd, in de meeste gevallen gebeurde dit onaangekondigd. In 58% van de gevallen gaf het huisbezoek aanleiding tot een beëindiging/aanpassing/niet toekenning van de uitkering of overdracht naar de sociale recherche.

 


 

8.         Bijzondere Bijstand

 

8.1 Financiële resultaten Bijzondere bijstand

 

Tabel  8.1  Financieel resultaat Bijzondere bijstand 4e kwartaal 2003

(bedragen in Euro’s  x 1.000)

realisatie

begroting

verschil

Begroting *1

realisatie

 

t/m 4e kw

t/m 4e kw

t/m 4e kw

2003

2002

Totaal uitgaven

4.020

3.870

-150

3.870

4.232

Totaal inkomsten

576

538

39

538

921

Totaal uitgaven netto

-3.443

-3.332

-111

-3.332

-3.311

 

Totaal uitgaven

4.020

3.870

-150

3.870

4.232

Personeels/apparaats kosten

1.540

1.540

0

1.540

1.503

Reguliere verstrekkingen Bijz. Bijstand

1.560

1.228

-332

1.228

1.575

Verstrekkingen armoedebeleid

329

291

-38

291

303

Computers en Bijstand

133

203

70

203

329

Duurzaam computeren

0

96

96

96

0

Voorschool

4

87

83

87

0

werkervaring/scholings kosten

0

37

37

37

0

Collectieve ziektekostenverzekering

255

152

-103

152

198

Bijdrage aan de Delftpas

0

39

39

39

0

Klantenkrant

21

20

-1

20

0

Nieuw beleid

0

0

0

0

222

Overige uitgaven

32

39

7

39

102

Langdurigheidstoeslag

144

138

-7

138

0

 

Totaal inkomsten

576

538

39

538

921

waarvan inkomsten BB op clientnivo

520

509

11

509

760

waarvan totaal inkomsten DSW

27

29

-2

29

93

waarvan inkomsten Duit

0

0

0

0

68

Inkomsten computers in bijstand

29

0

29

0

0

Bron: WISE

*1: Begroting na 2e ATW van 26-6-2003.

 

Na enkele jaren van onderbesteding is er in 2003 sprake van een overschrijding van de begroting bijzondere bijstand met een bedrag van € 111.000,-. Met name binnen de reguliere verstrekkingen bijzondere bijstand was er sprake van een toename. Ook de uitgaven in verband in de collectieve regelingen zijn toegenomen, met name de witgoedregeling en de collectieve aanvullende verzekering zijn toegenomen. Met name binnen de regeling ‘computers en bijstand’ werd minder uitgegeven.

 

 

8.2 Ontwikkeling aantallen verstrekkingen

 

Tabel  8.2   ontwikkeling aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand t/m 4e kwartaal 2003

 

 

 

         verstrekkingen t/m 4e  kwartaal

 prognose

realisatie

 

 

2003

2002

+/-

2003

2002

- eenmalig

 

4.368

3.570

798

3.500

3.570

- periodiek

 

4.830

5.423

-593

5.000

5.423

Subtotaal

 

9.198

8.993

205

8.500

8.993

Armoedebeleid

 

1.473

1.437

36

1.000

1.437

Totaal

 

10.671

10.430

241

9.500

10.430

Bron: GWS4All

 

Het aantal verstrekkingen binnen de bijzondere bijstand is ten opzichte van 2002 toegenomen.  Dit is onder andere het gevolg van de invoering van de langdurigheidstoeslag.

 

 

 

8.3 Afname Medische Dienstverlening Bijzondere Bijstand

 

Tabel  8.3   Afname Medische Dienstverlening (MD) binnen de Bijzondere Bijstand t/m 4e kwartaal

 

afname verstrekkingen en uitgaven

2002

2003

+ / -

Totaal verstrekkingen Medische Dienstverlening

1.571

1.607

36

waarvan verstrekkingen voor brillen en orthodontie

316

404

88

Totaal uitgaven Medische Dienstverlening

157.200

142.850

-14.350

waarvan uitgaven voor brillen en orthodontie

70.358

67.539

-2.819

Bron: GWS4All

 

Het gebruik van de AV-Delft is in 2003 licht gedaald. Dit is mogelijk een gevolg van het feit dat er in 2003 minder publiciteit is geweest rond de AV-Delft. Voor het komend jaar staat wel weer een grotere campagne in de planning.

   

8.4 Toelichting: onderdeel “Computers en bijstand”:

 

Tabel  8.4 : aantal verstrekte computers t/m 4e kwartaal

 

aantal verstrekte computers  in 2003

t/m 4e  kw 2003

t/m 4e  kw 2002

Aantal verstrekte computers

109

237

Totaal verstrekt bedrag

     133.492

      312.157

Gem. bedrag per verstrekte computer

         1.225

          1.317

Bron: GWS4ALL

 

In 2003 is minder gebruik gemaakt van de regeling computers en bijstand. In 2002 werd via een persoonlijke mailing de regeling onder de aandacht gebracht van de doelgroep. Een dergelijke mailing heeft in 2003 niet plaatsgevonden. In 2003 is voor informatie over deze regeling gebruik gemaakt van de KWIZ. 

 

 

8.5 Armoedebeleid:  categoriale verstrekkingen

 

Tabel  8.5.1 : aantal / bedragen verstrekkingen witgoedregeling t/m 4e kwartaal 2003

aantal / bedragen  witgoedregeling 

2002

2002

2003

2003

Koelkast

239

    62.923

241

€ 64.651

Wasmachine

172

    77.378

217

€ 98.298

Stofzuiger

220

    30.746

226

€ 30.887

Televisie

236

    64.569

242

€ 67.509

Totaal

867

 € 235.615

926

€ 261.344

 

De witgoedregeling kende in 2003 een groter gebruik dan in 2002. Tot en met het derde kwartaal was er nog sprake van een lichte daling. Mogelijk het beëindigen van de regeling per 1 januari 2004 is door klanten aangegrepen om nog tijdig een aanvraag in te dienen. 

 

Tabel  8.5.2   aantal / bedragen verstrekkingen regeling bijkomende studiekosten t/m 4e kwartaal

aantal / bedragen  bijkomende studiekosten

2002

2002

2003

2003

12 jarigen

127

   20.701

419

€ 46.344

13-17 jarigen

443

   47.107

128

€ 21.588

Totaal

570

   67.808 

547

€ 67.932

 

De regeling bijkomende studiekosten kende in 2003 een licht lager gebruik.

8.6.1    specificatie van het aantal verstrekkingen exclusief armoedebeleid

 

Figuur  8.6.1  aantal verstrekkingen bijzondere bijstand 4e kwartaal 2001 tot en met 2003.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 Behoudens de categorieën directe levensbehoeften en uitstroom, waarbij er sprake is van een stijging van het aantal verstrekkingen, en de categorie huishouden, een daling, is het aantal verstrekkingen binnen de categorieën redelijk stabiel.

 

8.6.2  specificatie van de uitgaven bijzondere bijstand exclusief het armoedebeleid

 

Figuur 8.6.2  uitgaven bijzondere bijstand 4e kwartaal 2001 tot en met 2003.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Binnen deze tabel is het opvallend ten opzichte van bovenstaande tabel dat er binnen de categorie uitstroom ten opzichte van de vorige tabel een verschil te constateren is. Is er binnen deze categorie voor wat betreft het aantal verstrekkingen sprake van een stijging, als we naar de uitgaven kijken dan is er juist sprake van een daling, dit heeft met de invoering van de langdurigheidstoeslag te maken. De kosten per uitkering hiervan zijn namelijk een stuk lager dan de gemiddelde kosten van de andere kosten ter bevordering van de uitstroom.

 

9.         Periodieke Bijstand

 

9.1  Financiële resultaten Periodieke bijstand

 

 

Tabel 9.1: FWI financieringssystematiek resultaten 4e kwartaal 2003

 

(bedragen x € 1000 )

Begroting   

Herziene raming

Realisatie

 

Nota FWI 2003

 

4e kw 2003

Verstrekkingen uitkering

                35.710

                35.710

                38.800

Terugvordering / ontvangsten

                  2.068

                  2.068

                  1.890

 Subtotaal

                33.642

                33.642

                36.910

Rijksbijdrage (75%)

                25.237

                25.237

                27.682

Budget FWI 2003

                  8.573

                  8.898

                  8.898

 Saldo

                     168

                     493

                     329-

Bron: WISE

 

Het FWI geeft, wat betreft Inkomen, een tekort van € 329.000,- in 2003. Het budget, naar objectief verdeelmodel, is voor Delft in 2003 ontoereikend. Dit tekort wordt gedekt uit het vereveningsfonds Werk en Inkomen.

Ten opzichte van de prognose, zoals gedaan in het Beleidsplan Werk en Inkomen 2004 - 2007 (344468), ligt dit € 51.000,- lager. Dit heeft te maken met het feit dat het aantal verstrekkingen, ten opzichte van het derde kwartaal, afgenomen is (van 3073 in september 2003 tot 3029 in december 2003). Aan de andere kant ligt het bedrag betreffende terugvorderingen en ontvangsten lager dan verwacht.

Het gemiddeld bedrag per uitkering ligt hoger dan aangenomen de nota Financiering van de uitkeringslasten Abw, IOAW, IOAZ 2002, 2003 en 2004 (Fonds Werk en Inkomen) 03/017316. Onderzoek hiernaar is nog steeds gaande. Het gemiddeld bedrag per uitkering in Delft in 2003 komt grofweg overeen met het landelijke beeld.

 


10.       Minimabeleid

 

10.1 Financiële resultaten Minimabeleid 

 

Tabel  10.1  Financieel resultaat Minimabeleid t/m 4e kwartaal  2003

 

 

(bedragen in Euro’s)

realisatie

begroting

verschil

begroting

realisatie

 

 

 

 

 

 

 

t/m 4e kw

t/m 4e kw

t/m 4e kw

2003

2002

Totaal  Minimabeleid                

539.122

596.367

57.245

596.367

572.944

Inkomsten

130.056

181.587

51.531

181.587

116.300

Totaal bijdrage netto

-409.067

-414.780

-5.713

-414.780

-456.644

Doorberekende kosten

105.088

105.088

0

105.088

110.021

Sportfonds

41.012

35.723

-5.289

35.723

46.072

Delftactiefpas

301.043

323.530

22.487

323.530

317.377

Baten Delftpas

130.056

181.587

51.531

181.587

116.300

T(H)OWE

91.979

132.026

40.047

132.026

99.474

Bron: WISE

10.2   Delftpas

 

Tabel  10.2  specificatie van de verkoop Delftpas t/m 4e kwartaal 2003

 

Verkoop inkomsten

Prijs

Totaal

Totaal

Verstrekking

 

in Euro

Verstrekt

Inkomsten

als%

Volwassene minima

    5

1.501

        7.505

32%

65+ alsook boven minimum

  10

976

        9.760

21%

Geen minima / - inwoner Delft

  55

199

      10.945

4%

Kinderen 3 – 17 jaar van minima

Gratis

1.074

                 -

23%

18 jarigen

Gratis

125

                 -

3%

Kinderen 3 – 17 jr van cat. C en B

    5

186

            930

4%

Kinderen t/m 17 jaar

    5

605

        3.025

13%

Nieuwe inwoners (< 1 jaar)

  10

73

            730

2%

Studenten 18 – 27 jaar

  22

10

            220

0%

Inkomsten verkoop

 

4.749

      33.115

100%

Bron: administratie Delftpas

 

In 2004 zijn 4750 Delftpassen verkocht. Dit zijn er 750 meer dan de verwachte 4000. Het grootste deel van deze stijging komt door de invoering van het speciale kindertarief. Bijna 600 passen werden voor dit tarief verkocht.

 

Figuur 10.2: Ontwikkeling verstrekkingen Delftpas t/m 4e kwartaal 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


10.3  Sportfonds   

 

De uitgaven sportfonds liggen lager dan vorig jaar en zijn.  

 

Figuur 10.3: Ontwikkeling uitgaven Sportfonds  t/m 4e kwartaal 2003