Advies afstemmingsverordening
Op 8 maart 2004 heeft een vergadering plaatsgevonden
waarvoor door het SSZD alle normaliter bij de voorbereiding van het Panel
Werk&Inkomen betrokken organisaties zijn uitgenodigd. Doel was namens het
Panel W&I te komen tot een, ongevraagd, advies over zowel de reïntegratie-
als de afstemmingsverordening.
Besproken is de voorbeeldverordening Maatregelen versie
31-10-2003, samen met 'Een stevige basis biedt zekerheid', een uitgave van de
landelijke cliëntenraad & sociale alliantie uit november 2003. De pagina's
23 en 24 van deze brochure zijn gewijd aan de verordening maatregelen.
Vooropgesteld moet worden dat uiterst terughoudend moet
worden omgegaan met het opleggen van een maatregel. De afgelopen ruim twintig
jaar is het niveau van de uitkering ver achtergebleven bij de
welvaartsontwikkeling. Midden jaren negentig leidde dit ertoe dat zelfs de,
verantwoordelijke, landelijke politiek moest onderkennen dat er sprake was van
armoede. Verhoging van de uitkering naar een fatsoenlijk niveau bleek echter
onbespreekbaar. In veel gemeenten is daarom beleid opgezet om de armoede tegen
te gaan, in Delft bijv via de witgoedregeling (1997).
De WWB perkt de gemeentelijke mogelijkheden voor
armoedebestrijding sterk in, zodat armoede een nog meer wijd verbreid fenomeen
zal worden. Aangezien het opleggen van sancties dit probleem nog verder zal
verergeren dient daarmee ons inziens uiterst terughoudend te worden
omgesprongen. Alleen in het geval van evidente onwil aan verplichtingen te
voldoen zou een sanctie, uiteindelijk, op zijn plaats kunnen zijn.
In voornoemde brochure vindt deze gedachtegang in de
algemene uitgangspunten zijn uitwerking. Het doel moet primair zijn
gedragsbeïnvloeding, als ultiem middel is de financiële sanctie sluitstuk. Vaak
ligt aan het getoond gedrag een dieperliggende problematiek ten grondslag,
waardoor mensen gewoon niet aan opgelegde verplichtingen kunnen voldoen;
voordat tot sanctionering wordt overgegaan moet de dienst intensief nagaan of
daarvan sprake is, veel mensen zijn uit zichzelf erg terughoudend om zelf een
dergelijke situatie bij de dienst aan te kaarten.
Ook preventie is belangrijk. Vaak komen mensen nu voor een
maatregel in aanmerking door het niet 100% voldoen aan formaliteiten, zoals het
niet tijdig inleveren van het IF. Bekeken moet worden of het aantal
contactmomenten waarop mogelijk een sanctie staat kan worden teruggedrongen.
Helaas bevat de brochure van cliëntenraad en sociale
alliantie weinig overwegingen. Daarvoor kan verwezen worden naar de Aanpak
Nieuwsbrief van december 2003, pag 20 en 21.
Een practisch probleem is het volgende: de dienst legt
sancties op, die ze, daar onterecht, later moet terugdraaien. De registratie
van dit terugdraaien is, zacht gezegd, niet volledig. Aangezien de zwaarte van
sommige sancties, evenals andere zaken als bijv de langdurigheidstoeslag,
gerelateerd worden aan gedragingen uit het verleden, is het absoluut
noodzakelijk dat deze registratie foutvrij wordt. Nu is het afhankelijk van de
alertheid van mensen dergelijke fouten en de daaruit voortvloeiende gevolgen
ongedaan te maken.
De langdurigheidstoeslag is in de plaats gekomen van de
diverse regelingen minimabeleid. Over deze regelingen gold nooit de
mogelijkheid van sanctie erover. Ook de langdurigheidstoeslag zou buiten een
eventuele sanctieberekening moeten vallen.