1. Achtergrond en inleiding

Op 29 maart 2004 is in het LOKABEL de brief ‘Ontwikkelingen in het kader van GOA’ vastgesteld. De leden van LOKABEL hebben ingestemd met de drie voorstellen, te weten:

 

  1. Het openbreken van het GOA-plan 2002-2006;
  2. De in paragraaf 5 genoemde criteria ten behoeve van de herprioritering;
  3. De gemeente Delft komt in een vervolgoverleg met een voorstel tot bijstelling van het GOA-plan, waarop het samenwerkingsverband GOA vervolgens zal worden gevraagd zijn advies uit te brengen. In het LOKABEL van 14 juni 2004 zal een definitief voorstel tot bijstelling van het plan worden gepresenteerd.

 

De gemeente staat positief tegenover het advies om het criterium ‘al dan niet succesvol gebleken’  toe te voegen aan de in paragraaf 5 genoemde criteria.

 

Hieronder zal een voorstel tot bijstelling van het GOA-plan 2002-2006 worden gepresenteerd (zie paragraaf 2 ‘voorstel tot bijstelling van het plan’) De bestaande projectactiviteiten zijn op basis van het LOKABEL vastgestelde  criteria opnieuw beoordeeld. Aan de hand van deze beoordeling wordt voorgesteld welke projectactiviteiten al dan niet worden voortgezet en met welke financiële middelen (zie bijlage: voorstel voor een begroting). Ook wordt een aantal nieuwe projectactiviteiten aangegeven, welke het gevolg zijn van bijstelling van het plan. Het betreft hier veelal bestaande projectactiviteiten die in een ander kader en/of in een ietwat gewijzigde vorm zullen worden voortgezet.

In paragraaf 3 zal de vervolgprocedure worden geschetst.

 

2. Voorstel tot bijstelling van het GOA-plan

Alvorens de uitwerking te presenteren is het  belangrijk aan te geven dat, voor wat betreft de Rijksmiddelen GOA (ad € 700.000,-) een substantieel deel is gelabeld voor de Voorschool. Op basis van schattingen gaan we er vooralsnog van uit dat dit deel op jaarbasis +/- € 550.000,-bedraagt. Het overige deel van de Rijksmiddelen, te weten +/- € 150.000,-, is bestemd voor overig beleid, waaronder de schakelklassen.

 

 

20558 Voorschool Delft

Het is, mede gezien het rijksbeleid, maar zeker ook gezien de taal- en oudercomponent, duidelijk dat de Delftse Voorschool een zeer belangrijk onderdeel zal blijven van het GOA-beleid. Wel stellen wij voor om het budget naar beneden toe om te buigen en om binnen het resterende budget een verschuiving van de middelen aan te brengen . Wij onderbouwen dit voorstel als volgt:

Het huidige budget voor de  Voorschool valt als het ware uit 3 delen uiteen. Een deel van het budget gaat naar de basisscholen, een deel gaat naar de peuterspeelzalen en een deel gaat naar overig, waaronder bijvoorbeeld oA voor het verzorgen van de scholing. Uit een analyse van de verdeling van de middelen blijkt dat de basisscholen verhoudingsgewijs beduidend meer middelen krijgen dan de peuterspeelzalen. Binnen het deel overig worden relatief veel middelen ingezet voor scholing

 De voorgestelde  vermindering van de middelen zit ons inziens vooral op het deel ‘overig’. Zo zijn de clusters  immers gevormd waardoor de rol van de trajectbegeleiding aanzienlijk kleiner is geworden en de basisscholing voor alle peuterleidsters en basisschoolleerkrachten is afgerond. Wel blijft er nog een beperkt budget voor overig gehandhaafd, waaruit onder andere kosten voor de werving kunnen worden betaald.

Daarnaast stellen wij voor om de scheve verdeling tussen de peuterspeelzalen en de basisscholen (nagenoeg) op te heffen. Het uitgangspunt daarbij is dat de huidige budget dat de gemeente beschikbaar stelt ten behoeve van het aanstellen van de onderwijsassistenten (te weten: € 283.000,-)  wordt gehandhaafd. In dit voorstel zullen de scholen zelf een beperkte bijdrage moeten leveren, daar waar het gaat om het voeren van overleg en de aanschaf van materialen.

Het financiële deel ten behoeve van de peuterspeelzalen wordt nagenoeg gelijkgetrokken aan dat van de basisscholen en zal worden verhoogd tot € 250.000,- . Hierdoor wordt het  mogelijk om  meer kinderen in de voorschoolse leeftijd goede educatie te bieden.

Een verdere uitwerking van bovenstaande volgt in een separaat voorstel . 

 

 

21618 Faciliteiten GOA-score

Het betreft hier middelen met voornamelijk een formatieve component.  Hoewel de middelen  als projectgebonden middelen worden toegekend, hebben zij het GOA-project in algemene zin ten doel.  Het is, als het deze middelen aangaat, bovendien bijzonder lastig  om de effectiviteit/succes  op de leerresultaten van de doelgroepkinderen te bepalen.

Deze middelen moeten worden gezien als een aanvulling op de gewichtengelden van de GOA-scholen. Het Rijksbeleid volgend dat formatieve middelen door de rijksoverheid direct aan de schoolbesturen worden toegekend, is de gemeente Delft van mening dat na 2006 geen structurele formatieve middelen meer aan de schoolbesturen zullen worden toegekend.  Gedurende de oorspronkelijke planperiode GOA 2002-2006 zullen de faciliteiten GOA-score voor de categorie A- en B-scholen op het afgesproken peil (respectievelijk 0,6 en 0,3 formatie) worden gehandhaafd.  Wel wordt voorgesteld om de toekenning van middelen aan de categorie C-scholen stop te zetten en de middelen uit de ‘restcategorie’ faciliteiten GOA-score (het betreft 1 volledige formatieplaats) toe te voegen aan de voorziening GOA. Laatstgenoemde maatregelen hebben geen directe personele consequenties. In het begrotingsjaar 2004 kan de volledige formatieplaats al worden ingewonnen zonder directe personele consequenties en worden toegevoegd aan de voorziening.

 

21619 Centrale Opvang P.O. en V.O.

Het aantal leerlingen voor de Centrale Opvang is drastisch afgenomen. De binnenkomende middelen ten behoeve van asielzoekers dekken de kosten voor de Centrale Opvang geenszins. Het is niet mogelijk om de tekorten vanuit de GOA-middelen te dekken. Het is noodzakelijk om de opvang van deze kinderen op een andere wijze uit te werken. Hierover zal nader overleg moeten worden gevoerd met de besturen van de Centrale Opvang PO en VO.

 

21623 Project lezen en boeken

De projecten van de schoolmediatheek hebben duidelijk zowel een taal- als een oudercomponent. Het is onvoldoende duidelijk wat het uiteindelijke effect van deze activiteiten op de resultaten van de doelgroepkinderen hebben, maar het bereik onder zowel de kinderen als de ouders uit de doelgroep is groot. Ons inziens is het zeer wenselijk om deze activiteiten voor te zetten en, mede met het oog op het project  ‘Schoolmediatheek op de basisscholen’, het budget ten behoeve van het project lezen en boeken iets te verhogen.

 

21625 Project ouders

De bestaande ouderprojecten zijn, vanwege het wegvallen van de integratiemiddelen, financieel niet meer haalbaar. Wel hechten wij veel belang aan projecten met ouders en  vinden het wenselijk om in het nieuwe plan hiervoor GOA-middelen beschikbaar te stellen. Ook dit onderdeel zal op een andere wijze uitgewerkt moeten worden.

 

21826 Project Verlengde Schooldag PO

In het kader van de Brede School worden al veel activiteiten na schooltijd aangeboden, die eenzelfde karakter hebben als de Verlengde schooldagactiviteiten. Binnen de Brede School zal beleid ontwikkeld moeten worden dat specifiek gericht is op de kinderen uit de GOA-doelgroep (zie: nieuw deelname GOA-kinderen aan de Brede School).

 

21828 Project huiswerkbegeleiding VO

Voorgesteld wordt om dit project in het kader van GOA te laten vervallen. Dit onderdeel kan verder opgepakt worden in het kader van de Brede School/preventiebeleid.

 

21628 Project VO taalbeleid

Vanwege het feit dat dit project een duidelijke taalcomponent heeft, wil de gemeente Delft het als activiteit in stand houden. Met het bestuur van het Grotius College willen wij nader overleg over zowel de formatieve als materiele middelen in dit kader. Tot aan augustus 2006 worden deze middelen gekoppeld aan de middelen van het OK-beleid. Daarna zal nagegaan moeten worden in hoeverre een koppeling met de middelen van de COVO en de kopklas gemaakt kan worden ten behoeve van integraal taalbeleid.

 

21830 Project kwaliteitszorg po taalbeleid

In dit kader hebben de GOA-scholen onlangs op basis van een grondige analyse schoolverbeterplannen opgesteld voor de periode tot augustus 2006. Aangezien deze plannen een duidelijk taalcomponent bevatten wordt voorgesteld om de uitvoering ervan voort te zetten en middelen hiervoor  te blijven begroten.

Een deel van de middelen ten behoeve van deze projectactiviteit hangt samen met het monitoren van de leervorderingen van de kinderen. Aangezien de Delftse onderwijsmonitor binnenkort volledig operationeel is, wordt voorgesteld om de middelen, vallend onder dit projectnummer,  vanaf 2006 te verminderen.

 

26118 Project Kopklas

De Kopklas wordt momenteel gefinancierd vanuit GOA-middelen, OK-middelen en op basis van inkomsten van de ingeschreven leerlingen. Indien zich financiële tekorten voordoen, worden deze afgedekt door het Grotius.

De kopklas kan ons inziens worden beschouwd als een vorm van een schakelklas (zie brief van OC&W) en is een zinvol project met een duidelijke taalcomponent. Voorgesteld wordt om de kopklas deels uit de GOA-middelen te blijven bekostigen. Andere financieringsbronnen blijven, zoals nu ook het geval is, nodig zeker op het moment dat de OK-middelen komen te vervallen. Ook hier zal de vraag gesteld en beantwoord moeten worden in hoeverre, na het wegvallen van de middelen ten behoeve van het OK-beleid, een koppeling met de middelen van de COVO  en taalbeleid VO gelegd kan worden.

 

99999 Project O.K.-school de Horizon

Er vanuit gaande dat het Rijk de bestaande OK-scholen voor de duur de projectperiode financieel ongemoeid laat, wordt voorgesteld om ook de Horizon als ‘eigen’ OK-school , ongemoeid te laten voor de duur van het project.

Na augustus 2006 is de OK-projectperiode afgerond.

 

Nieuw Project omgaan met verschillen

Het project omgaan met verschillen is een project, dat wordt aangestuurd en uitgevoerd door het Grotius en dat zich richt op een cultuursensitief en veilig doceer- en leerklimaat. Aan een aantal activiteiten dat is genoemd is een duidelijke oudercomponent te onderscheiden. Over de te verwachten en nagestreefde resultaten zullen nog afspraken gemaakt moeten worden. Naast gemeentelijke middelen zijn er voor dit project provinciale middelen beschikbaar.  Aangezien het project een tijdelijk karakter heeft, wordt voorgesteld om de financiële bijdrage van de kant van de gemeente in 2008 stop te zetten.

 

Nieuw Deelname GOA-kinderen aan de Brede School

Binnen de Brede School zal beleid ontwikkeld moeten worden dat specifiek gericht is op kinderen uit de GOA-doelgroep. Dit behelst ten minste een tweetal aspecten; het, in samenwerking met de scholen, verbeteren van het toeleiden van de doelgroepkinderen naar de brede school en op de doelgroep afgestemde brede schoolactiviteiten.

 

Nieuw extra projectgebonden faciliteiten

Zoals aangegeven in de brief ‘ ontwikkelingen in het kader van GOA’ zullen geen formatieve middelen in brede zin meer beschikbaar worden gesteld. Wel zal worden gewerkt met een systeem van projectgebonden faciliteiten. Concreet betekent dit dat er gekoppeld aan de uitvoering van de hierboven genoemde activiteiten, formatieve middelen beschikbaar zullen worden gesteld.

 

21627 Overige kosten GOA (projectbureau en schoolbegeleiding)/

Een van de kenmerken van de gewijzigde organisatiestructuur ten behoeve van GOA is de rechtstreekse relatie tussen de schoolbesturen en de gemeente. Dit heeft consequenties voor de positie en de activiteiten van het projectbureau GOA.

OnderwijsAdvies heeft een tariefwijziging doorgevoerd, waardoor de omvang van de dienstverlening van het projectbureau GOA aanzienlijk is verkleind.

De gemeente Delft is momenteel bezig met de invoering van de Delftse Onderwijsmonitor. Hierdoor komen op termijn werkzaamheden, die nu nog door het projectbureau GOA worden uitgevoerd, bij de gemeente te liggen.

Genoemde ontwikkelingen leiden tot het voorstel om de middelen voor het projectbureau GOA  tot de schooljaar op het huidige bekostigingsniveau te handhaven en vanaf het schooljaar 2006/2007 stop te zetten. Immers, door de hogere kosten in verband met de tariefwijziging niet te compenseren, is de taakomvang van het projectbureau GOA al afgenomen. De geringere taakomvang past bij de afname van de activiteiten door projectbureau GOA. Door de middelen tot het eind van de oorspronkelijke planperiode beschikbaar te blijven stellen voor het projectbureau GOA, komen we ook tegemoet aan de mondelinge toezegging om de positie van het projectbureau GOA zo veel als mogelijk (afhankelijk van de financiële situatie) ongemoeid te laten gedurende de planperiode 2002-2006. Vanaf het schooljaar 2006/2007 komen de middelen voor het projectbureau GOA te vervallen.

Wel wordt er van uitgegaan, dat er dan nog behoefte bestaat aan ondersteuning van de GOA-activiteiten. Daarom wordt voorgesteld tot aan het eind van de OBP-periode middelen te blijven begroten voor onderwijskundige ondersteuning.

 

Nieuw Monitoring

De gemeente blijft verantwoordelijkheid houden voor het monitoren van het onderwijsachterstandenbeleid. De gemeente Delft doet dit in het kader van de Delftse onderwijsmonitor.

 

Coördinatie

Vanaf het schooljaar 2006/2007 is de coördinatie van het GOA-beleid niet meer vanzelfsprekend in handen van het projectbureau GOA. Wel kan aangenomen dat er enige vorm van coördinatie is gewenst, ongeacht welke instelling deze coördinatie uitvoert,  op de GOA-activiteiten.

 

3. Planning vervolgprocedure

De planning van de vervolgprocedure is als volgt:

 

Datum

Activiteit

Betrokkenen

April

De gemeente stuurt de brief naar de afzonderlijke schoolbesturen en directie van PO en VO met het verzoek de brief met de mogelijke consequenties te bespreken in de afzonderlijke directieberaden.

Gemeente

Schoolbesturen PO en VO

Directeuren PO en VO

27 April

De gemeente brengt de brief ter bespreking (over de consequenties voor het VO) in in het rectorenoverleg

 

Gemeente

Rectoren

 

April

De gemeente gaat in separaat overleg met het bestuur van de Centrale Opvang PO

 

Gemeente

Bestuur COPO

April

De gemeente gaat in separaat overleg met het bestuur van de Centrale Opvang VO en het Grotius

 

Gemeente

Bestuurscommissie Grotius

April

De gemeente gaat in separaat overleg met het bestuur van oA.

 

Gemeente en oA

Uiterlijk 21 mei

De uitkomsten van bovengenoemde overleggen worden voorgelegd aan het samenwerkingsverband GOA met als doel een totaal advies in te winnen bij het samenwerkingsverband. De gemeente nodigt het samenwerkingsverband GOA uit voor dit overleg.

 

Samenwerkingsverband GOA

Uiterlijk

29 mei

De stukken worden verstuurd naar de leden van LOKABEL.

 

gemeente

14 juni

LOKABEL

Gemeente en schoolbesturen

 

 

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Delft,

Namens dezen,

 

 

W.J. Boskeljon

Hoofd vakteam onderwijs