Op 13 april 2004 is aan het Delftse scholenveld een schriftelijk voorstel  tot bijstelling van het GOA-plan toegezonden (brief met het kenmerk: 416145). De schoolbesturen, schooldirecteuren, rectoren en het samenwerkingsverband GOA zijn in de gelegenheid gesteld om op het voorstel te reageren. Naar aanleiding van de brief heeft de gemeente gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van de Centrale Opvang PO en VO, het Grotius College en het samenwerkingsverband GOA. Hieronder wordt een samenvatting gegeven van de gevoerde gesprekken. Deze gesprekken hebben tot een aantal vraagpunten geleid, waarop in het tweede deel van deze notitie wordt gereageerd. In het laatste deel wordt u voorgesteld op een tweetal punten in te stemmen.

 

1. Samenvatting van de gesprekken

 

Gesprek met mw. P. Houtman, centrale opvang PO

Het aantal leerlingen van de Centrale Opvang is zeer sterk afgenomen. Het is niet realistisch om de Centrale Opvang in de huidige vorm in stand te houden. Mw. Houtman geeft aan dat de Centrale Opvang PO op termijn stopgezet kan worden. Wel is het wenselijk om de opgebouwde expertise niet verloren te laten gaan (vraagpunt 1).

 

Gesprek met dhr. Van Teunenbroek , centrale opvang VO en Grotius

Momenteel zijn er zeer weinig kinderen op de Centrale Opvang VO. De verwachting is dat daar in de toekomst weinig verandering in zal komen (vraagpunt 1).  Voorgesteld wordt om de begrote middelen voor de Centrale Opvang aanzienlijk te verminderen (met als uitgangspunt dat er wel een basisvoorziening overeind gehouden moet worden) en deze middelen voor wat betreft het voortgezet onderwijs over te hevelen naar het project VO taalbeleid (vraagpunt 2).

Voor de kopklas hebben zich dit jaar (weer) te weinig kinderen aangemeld, ondanks het feit dat er intensief is geworven. Het gevolg hiervan is dat er te weinig middelen binnenkomen voor de kopklas. Het tekort wordt aangevuld door het Grotius college. Dit is een onwenselijke situatie. Het bestuur van het Grotius heeft aangegeven vanaf 2005/2006 te zullen stoppen met de Kopklas, tenzij er andere middelen voor komen (vraagpunt 3).

Het project lezen en boeken is ook voor het VO.

Tot slot, wordt aangegeven dat door de gemeente voor het project Vertrouwen in Verschillen 4X € 10.000,- is toegezegd en dat dit niet terugkomt in de begroting (vraagpunt 4).

 

Rectorenoverleg

De rectoren geven aan positief te staan ten aanzien van de inhoud van de brief ‘Voorstel tot bijstelling van het GOA-plan’. Wel geven zij aan het van groot belang te vinden, dat er middelen worden verkregen voor het project ‘De Veilige School’ (vraagpunt 5).

 

Samenwerkingsverband GOA

Het Samenwerkingsverband is van mening dat er in het Lokabel van 29 maart jl. geen definitief besluit genomen is met betrekking tot de selectiecriteria. Verder heeft het samenwerkingsverband GOA aangegeven dat aan de brief van 13 april 2004 geen analyse van de huidige GOA-activiteiten ten grondslag ligt.

Voor wat betreft de afzonderlijke projecten geeft het samenwerkingsverband GOA het volgende aan:

·         Voorschool Delft – De verdeling van de middelen tussen peuterspeelzalen en de basisscholen zou niet gelijk kunnen zijn, gezien het feit dat er beduidend meer kleuters deelnemen aan de Voorschool dan peuters.  Bovendien is het samenwerkingsverband GOA van mening dat scholing prioriteit blijft behouden, waardoor deze kosten niet naar beneden bijgesteld kunnen worden. Ook worden er op basis van ‘geruchten’  nog meer kosten verwacht, waardoor het samenwerkingsverband denkt dat het geheel niet binnen de voorgestelde begroting past (vraagpunt 6)

·         Faciliteiten GOA-score – De minister stelt in haar hoofdlijnenbrief dat het Rijk de formatieve middelen rechtstreeks aan de schoolbesturen toekent. Het gaat echter niet om meer geld, dan momenteel al aan de schoolbesturen wordt toegekend. Nu de gemeente Delft de formatieve middelen terugtrekt, betekent dat een bezuiniging binnen de GOA-scholen. Daarvoor in de plaats komen de projectgebonden faciliteiten. Het hiervoor begrote bedrag  is de helft van de middelen faciliteiten GOA-score. Het samenwerkingsverband geeft aan tevreden te zijn met de toezegging van de middelen faciliteiten GOA-score tot 2006. Het GOA samenwerkingsverband adviseert om de GOA-scholen te financieren op dezelfde wijze als in de onderwijskansenaanpak het geval is; de gemeente levert een financiële bijdrage aan het vierjarig schoolverbeterplan, dat is opgesteld op basis van een schoolanalyse. Er is dan sprake van een integrale aanpak, met de school als centrum van de vernieuwing (vraagpunt 7).

·         Centrale Opvang (PO en VO) – Er is een dramatische terugloop van leerlingen.  Er is begrip voor het stopzetten van de beide Centrale opvangvoorzieningen. Het is wel zinvol om een soort fonds in stand te houden (vraagpunt 1 en 2).

·         Project Lezen Boeken PO en VO – In tegenstelling tot wat in het voorstel wordt vermeld, is het bereik van de activiteiten van de schoolmediatheek onder de ouders gering. Bovendien is het huidige budget al te hoog. Het samenwerkingsverband geeft aan dat het voorgestelde bedrag naar beneden bijgesteld kan worden. Het samenwerkingsverband hecht er belang aan te benadrukken dat de scholen vrij zijn om te kiezen welke activiteiten met boeken zij op hun scholen willen inzetten (vraagpunt 8).

·         Ouders –Men kan stellen dat de voorlichtingsavonden op de scholen niet rendabel zijn. Het samenwerkingsverband GOA is van mening dat, op het moment dat  de ouders toch niet te bereiken zijn, het niet langer zinvol is om dat te proberen.De begroting kan voor wat betreft het onderdeel ouders naar beneden bijgesteld worden. De taal-opvoedcursus zou eventueel gecontinueerd kunnen worden, maar dan wel op de scholen en bij voorkeur met middelen vanuit inburgering (vraagpunt 9). 

·         Verlengde Schooldag PO – Het samenwerkingsverband GOA staat niet positief tegenover het voorstel om het project de Verlengde Schooldag stop te zetten en om middelen in te zetten voor extra deelname van de GOA-kinderen aan de brede school. GOA-kinderen doen immers al mee aan de brede school. Geadviseerd wordt om de middelen niet naar de brede school over te hevelen, maar in te zetten voor de integrale schoolaanpak (vraagpunt 10).

·         Huiswerkbegeleiding VO –De overheveling van de middelen naar de Brede School wordt beschouwd als verdunning van de middelen. Voorgesteld wordt om de huiswerkbegeleiding in de huidige vorm te handhaven, waarbij de faciliteiten worden ingezet voor een docent en niet voor een welzijnwerker en waarbij sprake is van een beperkte doelgroep (vraagpunt 11).

·         VO taalbeleid – Ook voor het voortgezet onderwijs geldt dat een integrale aanpak (de ‘onderwijskansenaanpak’), op basis van analyse en verbeterplan het uitgangspunt zou moeten zijn (vraagpunt  8)

·         Kwaliteitszorg PO taalbeleid– zoals ook al aangegeven onder ‘ faciliteiten GOA-score’ is het samenwerkingsverband GOA van mening dat de, op basis van een analyse opgestelde, schoolplannen gefinancierd moeten worden door de gemeente. Opgemerkt wordt dat in de huidige schoolplannen veelal het taalbeleid niet centraal staat (vraagpunt 8) .

·         OK school de Horizon – voorgesteld wordt om dit te continueren

·         Vertrouwen in verschillen – hieromtrent liggen harde afspraken tussen de gemeente en het Grotius vast (vraagpunt 4). 

·         Projectgebonden faciliteiten – zie faciliteiten GOA-score

·         Overige kosten GOA (projectbureau en schoolbegeleiding) – De brief van de gemeente wekt de indruk dat GOA-projectbureau zich overwegend bezighoudt met het monitoren. Dit is niet het geval. De bezuiniging is bovendien veel groter dan in de brief wordt voorgesteld. Het voorstel wekt de indruk dat het samenwerkingsverband GOA wordt opgeheven. Men vraagt zich af hoe de kwaliteitszorg dan kan worden gerealiseerd. Met het opheffen van het projectbureau vanaf 2006, wordt ook de infrastructuur, waar de scholen tevreden over zijn, opgeheven. Het samenwerkingsverband geeft aan het projectbureau in stand te willen houden (vraagpunt 12).

·         Monitoring-  De monitor is, in de visie van het samenwerkingsverband, uitsluitend bedoeld voor het toetsen van beleid (vraagpunt 13).

 

Schriftelijke reactie van de VAK:

In een schriftelijke reactie (d.d. 15-04-2004) op de toegezonden notitie ‘ voorstel bijstelling GOA-plan’ geeft de VAK aan goede mogelijkheden te zien in de deelname van GOA-kinderen aan de brede school en een deskundige bijdrage hieraan te kunnen leveren. De VAK pleit  in verband met de continuïteit van het programma en de dienstverbanden van docenten en coördinator voor een goede overgangsregeling,- programmering, en - financiering  per augustus 2004 (vraagpunt 10)


 

 

2. Reactie van de gemeente op de vraagpunten

Hieronder worden de geformuleerde vraagpunten van een reactie van de kant van de gemeente voorzien. In de bijlage volgt de financiële vertaling hiervan. De bijlage kan worden beschouwd als een aangepast begrotingsvoorstel.

 

Alvorens in te gaan op de afzonderlijke vraagpunten, wil de gemeente benadrukken dat zinvol GOA-beleid slechts tot stand kan komen in een goede samenwerking met de schoolbesturen en scholen. Binnen deze samenwerkingsrelatie heeft ieder zijn eigen rol te vervullen, waarbij de gemeente de zelfverantwoordelijkheid voor de invulling van het beleid door de schoolbesturen uiteraard onderkent. Het gemeentelijk voorstel tot bijstelling van het GOA-plan kan worden beschouwd als een kaderstellend stuk. Na vaststelling van de voorgestelde kaders, zullen deze door de schoolbesturen uitgewerkt moeten worden tot een concreet plan.

(zie ook: nieuwe samenwerkingsovereenkomst). De concrete plannen bieden ruimte voor voldoende maatwerk voor de individuele GOA-scholen. Om welke GOA-scholen het hierbij gaat is vooralsnog onduidelijk en hangt af van zowel het kabinetsbeleid als de uitwerking van de gemeentelijke kaders. Tot 2006 wordt gewerkt met de huidige GOA A- en B-scholen indeling. In 2005 wordt een nieuwe indeling uitgewerkt en voor advies voorgelegd aan het samenwerkingsverband GOA. Bij deze uitwerking zal ook expliciet nagedacht moeten worden over de positie van het speciaal onderwijs.

 

Bij de bespreking van de notitie ‘ontwikkelingen in het kader van GOA’  in het LOKABEL van 29 maart j.l. is via een oplegvel de schoolbesturen expliciet gevraagd akkoord te gaan met en een besluit te nemen over:

 

  1. Het openbreken van het GOA-plan 2002-2006;
  2. Met de in paragraaf 6 genoemde criteria ten behoeve van de herprioritering;
  3. Met het voornemen van de gemeente Delft om in een vervolgoverleg met een voorstel te komen tot bijstelling van het GOA-plan, waarop het samenwerkingsverband GOA vervolgens zal worden gevraagd zijn advies uit te brengen. Een definitief voorstel tot bijstelling van het plan komt in het LOKABEL van 14 juni 2004 aan de orde”

 

Dit besluit is na bespreking aangenomen zonder aantekeningen van de besturen, dat men zich niet met het voorgestelde besluit kon verenigen. Echter wel met de toezegging van de wethouder dat aan de criteria toegevoegd wordt, dat in de besluitvorming wordt betrokken het ‘al dan niet succesvol zijn’ van de projecten. In de beantwoording van de vraagpunten, kunt u zien dat dit is gebeurd.

 

Vanuit het Rijk zijn de kaders voor het nieuw te voeren GOA-beleid nog niet bekend. Het is zelfs nog onduidelijk wanneer de gemeenten en de schoolbesturen hierover worden geïnformeerd. Vanuit de VNG is al wel enige duidelijkheid verschaft ten aanzien van het financiële kader.  Naar schatting 80% van het rijksbudget zal ingezet moeten worden voor VVE. Voor de, in de brief van 13 april 2004, voorgestelde GOA-begroting betekent dit een bijstelling naar boven voor wat betreft het onderdeel Voorschool.

 

Vraagpunt 1

Gezien het zeer beperkte aantal kinderen dat in aanmerking komt voor de Centrale Opvang PO of VO, wordt voorgesteld om de Centrale Opvang PO en VO als onderwijsvoorziening af te bouwen. Het schooljaar 2004-2005 kan daarbij worden beschouwd als een overgangsjaar. Na dit schooljaar is er geen sprake meer van een dergelijke voorziening. Wel hechten we veel waarde aan de in stand houding van de opgebouwde expertise. Over de wijze waarop dit gaat gebeuren zullen wij nader overleg voeren met de besturen en het management van de Centrale Opvang PO en VO.

De begroting kan voor wat betreft het project 21619 Centrale Opvang PO en VO aanzienlijk naar beneden worden bijgesteld.

 

Vraagpunt 2

Voorgesteld wordt om een deel van de middelen van de Centrale Opvang VO (zie vraagpunt 1) in te zetten in het kader van taalbeleid VO. De begrotingspost taalbeleid VO is met € 20.000,- verhoogd.

 

Vraagpunt 3

De huidige kopklas kent drie verschillende financieringsbronnen, namelijk middelen vanuit het onderwijskansenbeleid, middelen vanuit het GOA-beleid en middelen vanuit het basisonderwijs (op basis van de inschrijvingen van de kopklasleerlingen bij een basisschool). Bekend is dat de onderwijskansenmiddelen vanaf augustus 2006 komen te vervallen. Daarnaast worden tot nu toe te weinig leerlingen ingeschreven voor de kopklas, waardoor de genoemde financieringsbronnen niet kostendekkend zijn. Het bestuur van het Grotius College heeft tot nu toe het financiële tekort gedekt. Het bestuur heeft aangegeven, dat zij nog voor één schooljaar (2004-2005) het tekort wil dragen De gemeente Delft hecht veel belang aan deze voorziening en zal samen met het onderwijs en de migrantenorganisaties de kopklas nadrukkelijk onder de aandacht brengen bij de ouders. In de nieuwe financiële opstelling is rekening gehouden met het wegvallen van de OK-financiering in 2006.

 

Vraagpunt 4

De gemeente heeft twee jaar geleden 4 X € 10.000,- toegezegd en stelt voor om de begroting op basis van deze toezegging aan te passen. De middelen zullen beschikbaar worden gesteld, zodra er een concreet plan van aanpak met duidelijke resultaatafspraken is vastgesteld.

 

Vraagpunt 5

De rectoren van de scholen voor voortgezet onderwijs hebben gevraagd de middelen van het lopende project ‘De Veilige School’ aan te vullen, zodat het project gecontinueerd kan worden. In nauwe afstemming met de nota ‘Integraal Veiligheidsbeleidsbeleid in Delft’, waarvoor € 17.000,- voor dit project staat opgenomen en met inzet van eigen bijdragen van de drie VO-scholen (à € 15.000,-), willen wij dit project ondersteunen met € 20.000,- vanuit het achterstandenbeleid. Voor dit project is, tevens in het kader van nieuw beleid, een aanvraag ingediend.

 

Vraagpunt 6

Op basis van rijksinformatie wordt de begroting voor wat betreft het project 20558 Voorschool Delft naar boven bijgesteld. De gemeente Delft blijft van mening het belangrijk te vinden de financiële bijdragen aan schoolbesturen en de peuterspeelzaalinstellingen meer evenredig te verdelen. Daarbij willen wij nadrukkelijk rekening houden met het feit, dat de peuterspeelzalen een slechtere financiële uitgangspositie hebben, dan de basisscholen.

Duidelijke afspraken over de precieze inzet van de middelen zal in nauw overleg met de schoolbesturen en de peuterspeelzaalinstellingen gemaakt moeten worden. De gemeente bereidt, zoals aangegeven in de brief van 13 april, een separaat voorstel voor. Hoewel wij het beleid het liefst in het schooljaar 2004-2005 hadden willen laten ingaan, zijn wij gevoelig voor de meest recente informatie vanuit GOA, dat op dit moment geen veranderingen meer in de formatieplannen van de scholen kunnen worden aangebracht. Derhalve zien wij 2004-2005 als een overgangsjaar.

 

Vraagpunt 7

De gemeente staat positief tegenover het voorstel van het samenwerkingsverband GOA om de GOA-scholen op dezelfde wijze te financieren als in de onderwijskansenaanpak. In essentie komt de aanpak er op neer dat er, op basis van een grondige schoolanalyse, een integraal schoolverbeterplan voor 4 jaar wordt opgesteld en uitgevoerd. Deze schoolverbeterplannen zullen uiteraard niet alleen bekostigd worden vanuit de GOA-middelen, maar ook vanuit de eigen middelen van de school. De GOA-middelen worden in de schoolverbeterplannen in ons idee wel ingezet ten behoeve van ‘activiteiten’ /’doelen’ met een duidelijk GOA-karakter.

De terminologie subsidie schoolverbeterplannen PO en VO dekt ons inziens vanaf dat moment meer de lading dan  de termen ‘taalbeleid PO en taalbeleid VO‘. Wel blijven wij van mening dat taalbeleid een basisactiviteit is van het achterstandenbeleid.

 

Vraagpunt 8

Op basis van de informatie van het samenwerkingsverband GOA kan de begroting voor het project 21623 Project lezen en boeken PO en VO aanzienlijk naar beneden worden bijgesteld. Een deel van de middelen wordt overgeheveld naar het onderwijsbeleidsplan ten behoeve van het project ‘schoolmediatheek in het basisonderwijs’. Zoals afgesproken bij de besluitvorming rondom het project ‘schoolmediatheek in het  basisonderwijs’, gaan we er ook  in het kader van het project lezen en boeken van uit dat er maatwerk geboden kan worden.

 

Vraagpunt 9

De gemeente onderkent het probleem van de geringe opkomst van ouders bij de verschillende oudercursussen. Uit de meest recente informatie blijkt bovendien dat het aantal ouders dat deel wil nemen aan de taal-opvoedcursus ook aanzienlijk terugloopt. Naast deze feiten krijgt de gemeente ook dikwijls signalen vanuit de zelforganisaties dat de allochtone ouders onvoldoende worden bereikt met het bestaande aanbod. Dit overziend, volgen wij het advies van het samenwerkingsverband GOA om de middelen te verminderen. De gemeente ziet ouderbetrokkenheid als een belangrijke peiler van het GOA-beleid. Wij willen hierin nieuwe initiatieven laten ontwikkelen, waarbij ook de zelforganisaties nadrukkelijk worden betrokken.

 

Vraagpunt 10

Om wille van de duidelijkheid in beleidsvoering, hebben wij er voor gekozen om de middelen ‘extra deelname GOA-kinderen aan de brede school’ over te hevelen naar het project ‘de brede school’.  De brede school krijgt daarbij expliciet de opdracht om voor de GOA-kinderen een plusprogramma op te zetten, bestaande uit zowel verdiepingsactiviteiten als activiteiten met een langere duur.  Bovendien wordt de brede school gevraagd rekening te houden met het advies van de VAK.

 

Vraagpunt 11

Vanuit de middelen ‘nieuw: extra deelname GOA-kinderen aan de brede school’ kan, vanaf het moment dat de preventiemiddelen ten behoeve van de huiswerkbegeleiding wegvallen (augustus 2005), de huiswerkbegeleiding VO alsnog worden gecontinueerd in de vorm zoals voorgesteld wordt door het samenwerkingsverband GOA.

 

Vraagpunt 12

De gemeente is zich ervan bewust dat GOA-projectbureau meer doet dan monitoring. Indien deze indruk zou zijn gewekt in de brief van 13 april 2004, dan is dat onjuist. Toch blijft de gemeente van mening dat het voorstel, zoals dat is gedaan in de brief, conform de gemaakte afspraken is. Het projectbureau GOA blijft tot het eind van de oorspronkelijke GOA-plan periode verantwoordelijk voor de coördinatie en ondersteuning van het GOA-beleid. Hierna is het aan de schoolbesturen om aan te geven welke behoefte aan ondersteuning en coördinatie er is en welke organisatie deze taken krijgt toegekend.

Dat hierbij wordt teruggegaan in de middelen is een gevolg van het feit dat de gemeente Delft vanwege Rijksbeleid € 500.000,- moet bezuinigen.

 

Vraagpunt 13

Ook in het kader van de tot standkoming van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst GOA is uitgebreid gesproken over dit punt. De gemeente wil, evenals de schoolbesturen, toe naar een meer zakelijke subsidierelatie. Aan de toekenning van gemeentelijke middelen, zullen in nauw overleg met de schoolbesturen, opgestelde en reële streefdoelen worden gekoppeld. De monitor zal een belangrijk instrument zijn om na te gaan in hoeverre deze afgesproken streefdoelen al dan niet zijn behaald. De zorg dat de monitor ingezet wordt als een ‘hard afrekenmechanisme’  is onterecht. Mocht blijken dat de streefdoelen niet behaald worden, dan zullen de schoolbesturen en de gemeente met elkaar een evaluatief gesprek aangaan, om na te gaan of en hoe het beleid moet worden bijgesteld.

 

3. Voorstel

Bovenstaande overziend stellen wij u het volgende voor:

1.       Akkoord te gaan met de reacties van de gemeente op de 13 gestelde vraagpunten.

2.       Akkoord te gaan met de aangepaste begroting.

 

Indien u akkoord gaat met de bovengenoemde voorstellen, zal de notitie ‘ Voorstel tot bijstelling van het GOA-plan’ (kenmerk: 416145) worden aangepast met de reacties van de notitie van 27 mei. Dit wordt vervolgens de definitieve versie bijstelling GOA-plan

 

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Delft,

Namens dezen,

 

 

 

W.J. Boskeljon

Hoofd vakteam Onderwijs