Reg.nr. 449648 Sector WIZ RAPPORTAGE 1e KWARTAAL
2004 t.b.v. College van B&W (t.k.n. van commissie WZO) definitieve
versie:
Inhoudsopgave
4c. I/D-banen (In- en Doorstroombanen)
5. Wet Voorzieningen Gehandicapten
6. Ontwikkeling klantaantallen
Regiefunctie Toeleiding & Monitoring
De gemeente Delft heeft voor 2004 de
volgende doelstellingen geformuleerd:
1. een sluitende
reïntegratieaanpak te bieden aan de nieuwe instroom werkzoekenden klanten
fase-2 , fase-3 en fase-4 (incluis de niet uitkeringsgerechtigden en ANWers)
alsook aan de zittende Abw klanten fase-2 en fase-3
2. het inkopen van
extra fase-4 trajecten als gevolg van de intensievere fase-4 aanpak
3. ontwikkelen van
en invulling geven aan nieuw instrumententarium vastgelegd in de
Delftse reïntegratieverordening
Werk en Bijstand
Het totaal benodigde reïntegratietrajecten
en het nieuw instrumentarium (gesubsidieerd) werk ter realisatie van deze
doelstellingen is hierbij geraamd op 915 waarvan:
-
140 plekken zijn gereserveerd voor trajecten gesubsidieerd
werk. (zie tabel 1.2a.)
-
273 plekken zijn gereserveerd voor fase 2/3 reïntegratietrajecten
-
412 plekken zijn gereserveerd voor fase 4 trajecten
-
90 plekken zijn gereserveerd voor trajecten t.b.v. niet uitkeringsgerechtigden
Ervaringscijfers leert ons dat ongeveer
20 % van de klanten uitvalt voordat het Reïntegratiebedrijf een concreet reïintegratieplan
met de klant heeft kunnen opstellen. Vanuit de doelstelling om 915 trajecten in
te vullen is het van belang om ongeveer 1098 klanten in 2004 toegeleid te
krijgen die in aanmerking komen voor een van de hierboven genoemde trajecten.
Tabel 1.1: ontwikkeling aantallen klanten in
traject bij reïntegratiebedrijven (RIB’s)
|
|
1e kw 2004 |
Jaar 2003 |
|
doel |
|
Totaal |
|
2004 |
T&M |
T&M |
Aantal klanten in traject bij RIB’s op 01-01-2004 |
|
816 |
599 |
Aantal aanmeldingen voor trajecten bij RIB’s |
915 |
152 |
834 |
Aantal uitval voor start reintegratietraject |
|
27 |
115 |
Aantal beëindigde trajecten bij RIB’s |
|
103 |
359 |
Aantal klanten in traject bij RIB’s op 31-03-2004 |
|
838 |
707 |
Bron:
Gws4All
Bovenstaande tabel geeft de ontwikkeling weer van
het aantal klanten welke het eerste kwartaal 2004 zijn aangemeld voor reïintegratietrajecten( 152),
welke uitgevallen zijn voor start traject (27) en welke uitgestroomd zijn in
het 1e kwartaal 2004 (103) en
hiermee tevens wat het aantal klanten is die aan het eind van het 1e kwartaal 2004 gebruik
maken van het delfts reintegratie aanbod (838). Een specificatie van de
verschillende items in deze tabel volgt verderop in deze kwartaalrapportage.
In de tabel is een groot verschil te zien tussen
het aantal klanten in traject 31-12-2003 (707) en het aantal klanten 1-1-2004
(816).
Verklaring voor dit verschil zit hem in het feit
dat eind 2003 /begin 2004 er contractafspraken zijn gemaakt met het team
Activering (zie Hoofdstuk 2 Kwarap) om te werken volgens het principe ‘intern
opdrachtnemersschap’. Gevolg hiervan is dat met terugwerkende kracht de lopende
caseload van team Activering toegevoegd is aan de totaal aantal klanten op 1-1-2004(109).
Aanmeldingen
Tabel
1.2a Aantal aanmeldingen voor
trajecten t/m 1e kwartaal 2004
|
Doelstelling
2004 |
Realisatie 1e kw 2004 |
Totaal aantal aanmeldingen
trajecten |
7915 |
152 |
waarvan: |
|
|
Fase 2/3 |
150 |
56 |
Fase 4 |
535 |
87 |
NUG |
90 |
9 |
Opstap/Participatiebaan/
Proefplaatsing |
140 |
- |
Tabel 1.2a geeft aan hoe de aantallen
op dit moment verdeeld zijn over verschillende doelgroepen en daarbij de
resultaten van de aantal aanmeldingen in het 1e kwartaal.
De inkoop van de verschillende vormen
van trajecten vindt plaats o.b.v. de collegedoelstellingen en de analyse van
het bestand.
Eind vorig jaar werd duidelijk dat er
te ruim is ingekocht voor de nieuwe instroom in 2003. Daarnaast was er een
tekort van trajecten voor het zittend bestand fase 2/3 en 4. Dit tesamen met
het nieuwe beleid WWB m.b.t.de nieuwe instroom (proefplaatsing) vroeg om een
hernieuwde blik naar de huidige contracten.
I.h.k.v. de inkoop 2004 is bovenstaande situatie en de beperkte
financiële ruimte die er in 2004 is op het gebied van reïntegratie in samenhang
met elkaar bekeken.
Met een aantal reïntegratiebedrijven , met name met hen die de
doelgroep’ nieuwe instroom’ bedienen zijn er afspraken gemaakt omtrent
doelgroepuitbreiding binnen de eerder gecontracteerde aantallen. Het niet benutte
budget in 2003 is hiermee effectief gebruikt voor de uitbreiding van doelgroep
in 2004.
Medio juli 2004 gaat het nieuwe stelsel gesubsidieerd werk van
start in het kader van de regelgeving WWB.
E.e.a is vastgelegd in de
Delftse reïntegratieverordening welke op 9 juli as in werking treedt. Grofweg
zullen er een 3 tal nieuwe reïntegratieinstrumenten beschikbaar komen:
-
proefplaatsing: werken met behoud van uitkering , bedoeld
voor nieuwe instroom fase 2/3 en 4 met als doel uitstroom uit de uitkering
Inkoop 2e half jaar 2004
: 75 plekken
-
opstapbanen: gesubsidieerde dienstverband voor maximaal 1
jaar, bedoeld voor klanten die perspectief hebben op regulier werk maar met een
tekort aan recente en relevante werkervaring, uit te laten stromen naar
regulier werk
Inkoop 2e half jaar
2004: 60 plekken
-
participatiebanen: permanente werkplekken, bedoeld voor
werkzoekenden van 55 jaar en ouder zonder uitstroomperspectief op reguliere
arbeid.
Inkoop 2e half jaar
2004: 5 plekken.
Voor de realisatie van acquisitie en begeleiding op bovenstaande
werkplekken zijn er contractafspraken gaande met Werkplan en Combiwerk.
In het 3e kwartaal 2004 zal er voor het eerst gerapporteerd worden
over de instroom, door en uitstroom van bovenstaande reïntegratie
instrumenten.
Tabel 1.2b: specificatie van aantal aangemelde RIB trajecten bij
opdrachtnemers t/m ultimo 1e kw.
|
Doelstelling |
Aanmeldingen |
|
2004 |
voor trajecten |
Totaal aanmeldingen |
775 |
152 |
Fase 2 |
|
|
Empower |
- |
3 |
Empower
NUG |
- |
3 |
Fase 2/3 |
|
|
Alexander Calder |
150 |
31 |
Alexander
Calder NUG |
30 |
2 |
Fase 3/4 |
|
|
Advexis |
6 |
3 |
Hudson |
120 |
11 |
Hudson NUG |
30 |
1 |
Kliq |
120 |
9 |
Kliq NUG |
30 |
3 |
Fase 4 |
|
|
Activering |
200 |
54 |
Combiwerk |
- |
1 |
Kringloop |
16 |
11 |
Werkplan |
12 |
16 |
Wings |
16 |
4 |
Extra
inkoop fase 4 |
45 |
- |
totaal |
775 |
152 |
Bron: Gws4All aangevuld met gegevens T&M
Tabel 1.2b. laat zien hoe de huidige
verdeling is in aantallen en doelgroep bij de verschillende reïntegratiebedrijven
Uitval
Tabel 1.3a uitval vóór start
RIB-trajecten t/m 1e kwartaal 2004
|
1e kw 2004 |
2003 |
|
Totaal uitval
trajecten
|
27 |
115 |
|
uitval |
27 |
115 |
|
Tabel 1.3b specificatie
uitval naar fase t/m ultimo 1e
kw.
Reden
uitval |
Fase 2 |
Fase 3 |
Fase 4 |
Totaal |
|
|
|
|
|
Zelf werk gevonden |
1 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
Detentie/fraudeproblematiek |
|
|
1 |
1 |
Medisch/
psychische redenen |
|
7 |
7 |
14 |
Motivatie
problematiek |
|
5 |
3 |
8 |
Niet
verschenen zonder bericht |
|
|
2 |
2 |
Samenwonen/verhuizing |
1 |
|
|
1 |
Totaal |
2 |
12 |
13 |
27 |
De
specificatie uitval geldt voor deelnemers die tussen de aanmelding en de
start van een traject om diverse redenen uitgevallen zijn veelal om redenen die
niet verwijtbaar zijn aan de kwaliteit van het reïntegratiebedrijf. Met de reïntegratiebedrijven is contractueel
vastgelegd dat het uitvalspercentage niet hoger mag zijn dan 20%.
Lopende klanten
Tabel 1.4a lopende klanten in RIB-trajecten ultimo 1e kwartaal 2004
RIB |
Lopende klanten |
Activering |
136 |
Advexis |
11 |
Alexander Calder |
147 |
Argonaut |
6 |
Baanbreker |
2 |
Combiwerk |
10 |
Empower |
60 |
Hudson |
70 |
Kliq |
277 |
Kringloop |
4 |
Werkplan |
88 |
Wesseling |
9 |
Wings |
18 |
Totaal |
838 |
Bron: Gws4All
Tabel
1.4b: doelgroep specificatie klanten in traject bij RIB’s ultimo 1e kwartaal 2004
|
1e kw 2004 in percentage |
Doelgroep: |
|
Eenouder |
26% |
Gehuwd |
26% |
Oudkomers |
49% |
Jonger < 23 jaar |
4% |
Geslacht: |
|
Man |
48% |
Vrouw |
52% |
Niveau opleiding: |
|
Basis-niveau |
23% |
LBO/MAVO |
28% |
MBO/HAVO/VWO |
18% |
HBO/WO |
11% |
Overig |
20% |
Bron:
Gws4All
N.B: klanten kunnen tot meerdere doelgroepen
behoren
Tabel 1.4a laat zien hoeveel klanten er op
31-03-2004 gebruik maken van het reïntegratieaanbod binnen
Delft.
Tabel 1.4.b laat van dezelfde groep een aantal
doelgroepkenmerken zien.
Tabel 1.5a Beëindigde trajecten bij trajectorganisaties t/m 1e kwartaal 2004
|
realisatie
t/m 1e kw 2004 |
realisatie
2003 |
Totaal aantal beëindigde
trajecten |
103 |
359 |
|
|
|
succesvol beëindigd |
43 |
129 |
niet-succesvol beëindigd |
60 |
230 |
Bron:
Gws4All
Maandelijks
en per kwartaal vinden er gesprekken plaats tussen de opdrachtgevende partijen
binnen WIZ en de Reïntegratiebedrijven. Zowel
op contract als op klantniveau vindt er een intensieve monitoring plaats om
zowel resultaat als kwaliteit te bewaken.
Tabel 1.5b Specificatie succesvol beëindigde trajecten t/m 1e kwartaal 2004
|
realisatie
t/m 1e kw 2004 |
Totaal succesvol beëindigd |
43 |
Waarvan duurzaam uit de
uitkering: |
|
Regulier werk |
14 |
Regulier onderwijs |
5 |
Gedeeltelijk regulier werk |
5 |
WIW dienstbetrekking / opstapbaan |
6 |
Waarvan vrijwilliger /
beschermd werk: |
|
Herfasering 2/3 (kwint/CWI) |
2 |
Maatschappelijk actief |
8 |
Sociale activering |
3 |
Bron:
Gws4All
Tabel 1.5a.
geeft het aantal succesvolle beëindigde trajecten aan . Dit zijn enerzijds de
klanten die door de inspanningen van het RIB
(gedeeltelijk) aan het werk zijn of (in het geval van jongeren) weer
terug naar school gaan en geen beroep (meer) doen op de uitkering.
Voor de fase 4
doelgroep geldt ook de doelstellingen op het gebied van reguliere arbeid.
Gezien de problematiek van de doelgroep is hier echter een ruimere
interpretatie van het woord ‘succesvol’. De redenen herfasering 2/3,
maatschappelijk actief en sociale activering zijn zoveel mogelijk
geobjectiveerd conform de collegedoelstellingen omtrent fase 4.
Tabel 1.5c
Specificatie niet-succesvol beëindigde trajecten t/m 1e kwartaal 2004
|
realisatie
t/m 1e kw 2004 |
Totaal niet-succesvol
beëindigd |
60 |
Waarvan : |
|
Detentie/fraude |
2 |
Maximale trajectduur |
8 |
Medisch/psychische redenen |
12 |
Motivatieproblematiek klant |
17 |
Verhuizen/samenwonen |
11 |
Zorg |
8 |
Overig |
2 |
Bron:
Gws4All
Tabel 1.6 Specificatie klanten geplaatst op de arbeidsmarkt
t/m 1e kwartaal 2004
RIB |
Geplaatst (nog niet duurzaam) |
Duurzame plaatsing |
Activering |
|
|
Advexis |
1 |
|
Alexander Calder |
16 |
5 |
Argonaut |
|
|
Baanbreker |
|
2 |
Combiwerk |
|
|
Empower |
1 |
|
Hudson |
9 |
2 |
Kliq |
20 |
14 |
Kringloop |
|
|
Werkplan |
10 |
1 |
Wesseling |
|
|
Wings |
2 |
|
WIW |
|
6 |
Totaal |
59 |
30 |
Bron:
Gws4All
In
contracten met reïntegratiebedrijven is
vastgelegd dat succesvolle uitstroom pas als zodanig gedefinieerd kan worden na
6 maanden nazorg. In het geval van een plaatsing betekent dit dat het reïntegratiebedrijf contact houdt met de klant over de voortgang en
intervenieerd naar de werkgever indien dit nodig is. Na 6 maanden, zodra de
proeftijdperiode en gewenning is afgesloten mag men er van uitgaan dat de klant
duurzaam aan het werk en uit de uitkering zal blijven.
Indien de klant tussentijds ontslag heeft
gekregen wordt dit resultaat niet meegenomen in de telling en zal het reïntegratiebedrijf opnieuw de bemiddeling van deze klant ter hand nemen.
Op
31-03-2004 zijn er naast de 30 succesvolle duurzame plaatsingen ook 59 klanten
die al geplaatst zijn op de arbeidsmarkt maar die nog bij reïntegratiebedrijven in traject zitten om de duurzaamheid van de plaatsing
te optimaliseren en beïnvloeden.
Wet
Inburgering Nieuwkomers
Team Inburgering voert de Wet Inburgering
Nieuwkomers (WIN) voor de gemeente Delft uit. De gemeente Delft heeft verder
het mandaat om de WIN uit te voeren voor de volledige gemeente
Pijnacker-Nootdorp en de kern Schipluiden uit de gemeente Midden Westland.
Aan het einde van het 1ste kwartaal van
2004 hebben er zich 80 nieuwe personen aangemeld voor een Inburgeringstraject.
A&I heeft in hun werkplan voor het team Inburgering de prognose opgenomen
van een instroom van 240 in 2004. Dit betekent een gemiddelde instroom van 60
klanten per kwartaal. Uit de gemeente Delft zijn er 70 nieuwe aanmeldingen en
uit de regio gemeenten zijn er 10 aanmeldingen geweest.
Naast de 80 nieuwe trajecten zijn er ook 5 personen
naar de regio verhuisd die in een andere gemeente al een traject volgde. Deze
“nieuwe” klanten stromen direct in een inburgeringstraject en worden i.v.m.
verantwoording rapportages niet opgenomen in de cijfers van de instroom.
Tabel 2.1A: Ontwikkeling WIN Trajecten (Inburgeringstrajecten)
Realisatie t/m 1e kwartaal 2004 |
|
|
|
Productie |
|
Delft |
Regio |
Totaal |
prognose |
|
(aantal) |
|
|
|
WIN Trajecten op 01-01-2004 |
375 |
52 |
428 |
|
Instroom |
70 |
10 |
80 |
240 |
Verhuisd naar de regio |
3 |
2 |
5 |
|
Uitstroom (Beëindigde trajecten) |
65 |
12 |
77 |
|
WIN Trajecten op 31-03-2004 |
384 |
52 |
436 |
|
Bron: A&I
Het
1ste kwartaal kent in vergelijking met dezelfde perioden in eerder
jaren een behoorlijk grote instroom (zie figuur 2.1). Meer personen hebben hun
weg naar de Inburgeringbalie van Delft gevonden. Door landelijke en
plaatselijke publiciteit is het meer onder de aandacht gekomen bij de nieuwe
"burgers" dat zij een Inburgeringstraject moeten volgen en zich op
eigen initiatief moeten melden. Verder wijzen partners, zoals CWI, Sociale
Dienst en CPO, steeds vaker WIN klanten door. De instroom is goed te doen
doordat er extra capaciteit is ingehuurd.
De
grootte van de caseload per kwartaal (figuur 2.2) is de laatste jaren “verrassend” stabiel.
Figuur 2.1: Instroom WIN Trajecten Figuur 2.2: Caseload per
kwartaal
Bron: A&I Bron:
A&I
De prognose voor de uitstroom komen uit het
werkplan van A&I. De gepresenteerde percentages zijn bepaald op basis van
resultaten in vorige jaren en zullen worden gebruikt om de uitstroom te
monitoren. Afwijkende percentages kunnen leiden tot nader onderzoek.
In
het 1ste kwartaal zijn er in totaal 77 WIN Trajecten beëindigd. Wat opvalt is een behoorlijke uitstroom
onder de noemer “Overig”. Meer dan 48% stroom onder deze noemer uit. Er zal
nader worden bekeken of het nodig en mogelijk is om deze groep meer
gedetailleerd te presenteren.
Tabel
2.2: Specificatie Uitstroom WIN Trajecten
Realisatie t/m 1e kwartaal 2004 |
|
|
|
|
Productie |
|
Delft |
Regio |
Totaal |
|
prognose |
Uitstroom naar / Reden beëindiging: |
(aantal) |
|
|
(%) |
|
Werk |
12 |
1 |
13 |
16,9 |
15,0 |
Overdracht
binnen gemeente |
15 |
|
15 |
19,5 |
25,0 |
Overdracht
Regio gemeente |
|
|
|
|
5,0 |
Bemiddeling
CWI |
1 |
|
1 |
1,3 |
2,5 |
Studie
(regulier onderwijs) |
3 |
1 |
4 |
5,2 |
7,5 |
Verhuizing |
3 |
1 |
4 |
5,2 |
15,0 |
Permanent
ontheffing |
2 |
1 |
3 |
3,9 |
5,0 |
Overig |
29 |
8 |
37 |
48,1 |
25,0 |
Totaal uitgestroomd |
65 |
12 |
77 |
100 |
100 |
Bron: A&I
Activering
heeft in het 1ste kwartaal 54 aanmeldingen gekregen vanuit het
vakteam Toeleiding & Monitoring.Dit heeft geleidt tot een instroom van 29
nieuwe klanten. Voor het volgende kwartaal zullen we de registratie verder
verfijnen. A&I
heeft in hun werkplan voor het team Activering de taakstelling opgenomen van
een instroom van 200 in 2004. Dit betekent een gemiddelde instroom van 50
klanten per kwartaal. Met 29 in het 1ste kwartaal blijft instroom
vanuit de tandem (SDV & T&M) achter op de taakstelling.
Met de nieuwe klanten zijn diagnosegesprekken gestart die moeten leiden
tot een trajectplan gericht op arbeidsactivering, sociale activering of
maatschappelijke activering. Arbeidsactivering houdt in dat er voor de klant
door taaleducatie een herfasering van fase 4 naar fase 2/3 kan plaatsvinden. Na
de herfasering geval zal de klant een vervolgtraject krijgen tot arbeid. Dit
vervolgtraject zal niet bij Team Activering gevolgd worden.
In totaal zijn er 30 diagnoses in het 1ste kwartaal afgerond.
Vanuit de diagnosefase zijn er in totaal 25 personen doorgestroomd naar de
trajectfase. Voor 5 personen is gebleken dat zij vanwege diverse redenen en
problemen niet in staat zijn tot het volgen van een Activeringstraject. Met
deze personen is geen traject opgestart en ze zijn teruggemeld naar de
opdrachtgever. Dit moet worden gezien als uitval voor het traject. Activering
houdt, op basis van de ervaringscijfers van vorig jaar, rekening met een uitavl
van 5%. In het 1ste kwartaal is de uitval 20%. Het hoge percentage
heeft vooral te maken met het aanmelden van relatief veel zorgklanten die niet
tot de doelgroep van Activering behoren.
Tabel 3.1: Ontwikkeling Diagnoses tbv
Activeringstrajecten
Realisatie
t/m 1e kwartaal 2004 |
Diagnoses |
Productie |
|
|
prognose |
|
(aantal) |
|
Diagnoses op
01-01-2004 |
14 |
|
Instroom |
29 |
200 |
Doorstoom
naar Traject |
25 |
|
Uitval (geen
traject) |
5 |
|
Diagnoses op
31-03-2003 |
13 |
|
Bron:
A&I
25 personen zijn in het 1ste
kwartaal nieuw geplaatst in een Activeringstraject. 20 personen hebben hun
traject beëindigd. In totaal bevinden zich aan het eind van het 1ste
kwartaal 125 personen zich nog in een activeringstraject.
Tabel 3.2: Ontwikkeling Activeringstrajecten
Realisatie t/m 1e
kwartaal 2004 |
Trajecten |
|
|
|
(aantal) |
Trajecten op 01-01-2004 |
120 |
Doorstroom uit Diagnose |
25 |
Uitstroom (beëindigde trajecten) |
20 |
Trajecten op 31-12-2003 |
125 |
Bron:
A&I
De trajecten die Activering uitzet zijn dus in de richting van arbeidsactivering
(herfasering), sociale activering of maatschappelijke activering. In het werkplan
van A&I is opgenomen dat 65% van de uitstroom succesvol is en dus in één
van deze drie richtingen moet zijn. 30% van de trajecten zal onder de noemer
Zorg & Overig worden beëindigd. Verder wordt verwacht dat hooguit 5% werk
zal vinden en daarom niet meer het traject kan voltooien. De percentages zijn
bepaald op basis van resultaten die in vorige jaren zijn behaald met de
doelgroep. De percentages kunnen worden gezien als doelstelling die Activering
wil gaan halen.
In totaal zijn er in het 1ste kwartaal 20 personen uit een
traject gestroomd. 55% is uitgestroomd in de richting van maatschappelijke
activering, sociale activering of herfasering. 45% is uitgestroomd in het 1ste
kwartaal uit door een andere reden.
Tabel 3.3: Specificatie Uitstroom (beëindigde
trajecten)
Realisatie t/m 1e
kwartaal 2004 |
Trajecten |
|
Productie |
|
|
|
prognose |
Uit-/Doorstroom naar / Reden
uitstroom: |
(aantal) |
(%) |
|
Betaald of gesubsidieerd werk |
0 |
0,0 |
5,0 |
Vrijwilliger of in de sfeer
van beschermd werk |
11 |
55,0 |
65,0 |
Herfasering 2/3
(Kwint/CWI) |
5 |
25,0 |
|
Sociale activering |
3 |
15,0 |
|
Maatschappelijke
activering |
3 |
15,0 |
|
Zorg & Overig |
9 |
45,0 |
30,0 |
Zorg |
1 |
5,0 |
|
Motivatieproblematiek
klant |
|
|
|
Medische/psychische
redenen |
3 |
15,0 |
|
Verhuizen/samenwonen |
|
|
|
Detentie/fraude |
|
|
|
Maximale trajectduur |
3 |
15,0 |
|
Overig |
2 |
10,0 |
|
Totaal
uitgestroomd |
20 |
100 |
|
Bron: A&I
CIP : in de volgende versie
zal ook informatie over het CIP opgenomen worden.
Tabel
4.1: ontwikkeling van het aantal WIW-werknemers.
|
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
doelstelling |
t/m 1e kw |
t/m 1e kw |
jaar |
|
2004 |
2004 |
2003 |
2003 |
Aantal WIW-werknemers in dienst op 1
januari |
|
156 |
201 |
201 |
Instroom: nieuwe dienstbetrekkingen¹ |
|
0 |
36 |
102 |
Uitstroom: beëindigde
dienstbetrekkingen¹ |
|
31 |
39 |
148 |
Aantal WIW-werknemers in dienst
ultimo |
|
125 |
198 |
155 |
Bron: Gws4all Noot¹ : de
instroom en uitstroom zijn inclusief de Herindiceringen
Per 1 januari
2004 is de Wet Werk en Bijstand in werking getreden en de WIW komen te
vervallen. In 2004 kan er geen instroom meer plaatsvinden. De huidige
werknemers blijven in dienst tot het moment dat zij uitstromen of tot het
moment dat de arbeidsovereenkomst van
rechtswege afloopt. Vanaf 1 juli treedt de reintegratieverordening WWB in
werking met het nieuwe instrumentarium.
Opmerking over de nieuwe ontwikkelingen !
Figuur 4.1 aantal dienstbetrekkingen per ultimo kwartaal in relatie tot
het gemiddeld
aantal dienstbetrekkingen per jaar
(per jaar per kwartaal berekend vanaf 1 januari)
Tabel
4.3: specificatie van de uitstroom van WIW-ers.
|
realisatie |
|
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 1e kw |
Idem |
t/m 1e kw |
jaar |
|
|
2004 |
In % |
2003 |
2003 |
|
Uitstroom naar:¹ |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid (incl WIW-WEP) |
8 |
26% |
8 |
15 |
|
Gesubsidieerde arbeid ID, WSW |
3 |
10% |
4 |
51 |
|
Ontslag onverwijld |
2 |
6% |
3 |
12 |
|
Ontslag rechtswege |
12 |
39% |
1 |
12 |
|
Ontslag proeftijd |
1 |
3% |
6 |
14 |
|
Niet herplaatsbaar |
2 |
6% |
1 |
7 |
|
Overige |
3 |
9% |
9 |
14 |
|
Herindiceringen |
0 |
0% |
7 |
23 |
|
Totale
uitstroom |
31 |
100% |
39 |
148 |
|
¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen
enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen
Als gevolg van de komst van een nieuw instrumentarium wordt
optimaal ingezet op afbouw van de Wiw. Contracten voor tijdelijke duur worden
niet meer verlengd.
Figuur
4.2: cumulatieve uitstroom naar werk per ultimo kwartaal vanaf 2002
Tabel
4.4: ontwikkeling van het aantal Werkervaringsplaatsen
|
realisatie |
realisatie |
Realisatie |
|
t/m 1e kw |
t/m 1e kw |
jaar |
|
2004 |
2003 |
2003 |
Aantal Werkervaringsplaatsen op 1 januari |
39 |
32 |
32 |
Instroom: nieuwe Werkervaringspl. |
0 |
8 |
44 |
Uitstroom: beëindigde Werkervaringspl. |
8 |
13 |
36 |
Aantal Werkervaringspl. ultimo periode |
31 |
27 |
40 |
Bron: ImWin
Als gevolg van de komst van de WWB zijn de Wiw-werkervaringsplaatsen in
2004 komen te vervallen en heeft er geen instroom plaatsgevonden. Vanaf 1 juli treedt de
reintegratieverordening WWB in werking met daarin opgenomen een nieuwe
loonkostensubsidieregeling.
Tabel
4.5: specificatie van de uitstroom van
werknemers met een Werkervaringsplaats.
|
realisatie |
|
realisatie |
Realisatie |
|
|
t/m 1e kw |
Idem |
t/m 1e kw |
jaar |
|
|
2004 |
In% |
2003 |
2002 |
|
Uitstroom
naar:¹ |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
5 |
63% |
8 |
28 |
|
Gesubsidieerde arbeid |
0 |
0% |
0 |
0 |
|
Ontslag |
2 |
25% |
2 |
7 |
|
Overige |
1 |
12% |
3 |
1 |
|
Totale
uitstroom |
8 |
100% |
13 |
36 |
|
¹ de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
Kengetal
|
Cum 1e kw 2004 |
Jaar 2003 |
Uitstroom naar werk |
5 |
28 |
Tabel
4.6: ontwikkeling van het aantal I/D – werknemers in
dienst.
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
t/m 1e kw |
t/m 1e kw |
jaar |
|
2004 |
2003 |
2003 |
Aantal I/D – werknemers op 1 januari |
238 |
265 |
265 |
Instroom: nieuw gestarte I/D – werknemers* |
0 |
11 |
22 |
Uitstroom: beëindigde I/D – werknemers* |
13 |
10 |
48 |
Aantal I/D - werknemers:
ultimo periode |
225 |
266 |
238 |
Bron: ImWin
*de in- en uitstroomcijfers zijn inclusief administratieve
contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever
Als gevolg
van de komst van de WWB heeft er geen
instroom plaatsgevonden. Huidige werknemers blijven in dienst.
Tabel
4.7: specificatie van de uitstroom van
I/D - werknemers.
|
realisatie |
|
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 1e kw |
Idem |
t/m 1e kw |
jaar |
|
|
2004 |
In % |
2003 |
2003 |
|
Uitstroom
naar*1 |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
0 |
0% |
3 |
26 |
|
Gesubsidieerde arbeid*2 |
4 |
31% |
0 |
0 |
|
Ontslag |
5 |
38% |
2 |
7 |
|
Overige |
4 |
31% |
5 |
9 |
|
Totale
uitstroom |
13 |
100% |
10 |
42 |
|
*¹ de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
*² het uitstroomcijfers “gesubsidieerde arbeid” is inclusief
administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere
werkgever
Door de komst van nieuw instrumentarium wordt de ID-regeling
afgebouwd.
Tabel 5.1a: actieve
werkvoorraad ultimo 1e kwartaal
2004.
|
31-03-04 |
|
|
Actieve Werkvoorraad |
|
Rolstoelen |
57 |
|
Woonvoorzieningen |
141 |
|
Vervoersvoorzieningen |
42 |
|
Scootmobielen |
53 |
|
Totaal |
293 |
|
Tabel 5.1b: specificatie van de werkvoorraad van 1e
kwartaal 2004
|
31-03-04 Actieve |
|
Werkvoorraad |
Intake en Advies fase (RIO): |
|
RIO |
191 |
In behandeling bij vakteam WVG: Verdeling (na ontvangst advies) Rapportagefase Opvragen offertes (bij woonaanpassingen) |
11 79 12 |
Totaal |
293 |
Eind 2003 is een verbeter traject ingezet. Hierbij speelt
automatisering, m.b.t. bewaking aanvragen, een zeer belangrijke rol. Het
resultaat hiervan is een duidelijke afname van de werkvoorraden, deze afname
heeft in het 1e kwartaal 2004 doorgezet.
Figuur 5.1: ontwikkeling
van de actieve werkvoorraad aanvragen
Tabel 5.1c: overige
werkprocessen ultimo 1e kwartaal 2004.
|
31-03-04 |
|
|
Overige Werkvoorraad |
|
Fiattering |
147 |
|
Betalingen woonvoorzieningen |
313 |
|
Bruikleenovereenkomsten |
236 |
|
Aanleunwoningen |
33 |
|
Mutaties |
8 |
|
Beëindigingen |
57 |
|
Totaal |
794 |
|
Bron:
GWS4all
Tabel 5.2: ontwikkeling uitgaven en inkomsten
versus budget
Bij bovenstaande resultaten dient de volgende opmerkingen gemaakt
te worden:
Woonvoorzieningen:
De toename van de uitgaven van het vorig kwartaal
heeft zich tegen verwachting in niet doorgezet in het 1e kwartaal
2004. Dit is in overeenstemming met de praktijk want er kwamen in het 1e
kwartaal ook minder aanvragen binnen.
Hiervoor is nog niet direkt een reden aan te geven.
Rolstoelvoorzieningen/vervoersvoorzieningen/scootmobielen:
De totale realisatie blijft in het 1e
kwartaal 2004 binnen de begroting. De cijfers rolstoelenvoorzieningen,
vervoersvoorziening en scootmobielen zullen wij het komend kwartaal nader
analyseren en in de volgende kwarap een duidelijk beeld te kunnen schetsen van
de ontwikkelingen.
Tevens is hierbij van belang te melden dat wij
vanaf 1 april 2004 zijn overgaan van huur naar koop van de voorzieningen. Dit heeft natuurlijk consequenties voor de
boekhoudkundige verwerking en zal derhalve in de volgende kwarap inzichtelijk
worden.
Tabel 5.3: ontwikkeling uitgaven woonvoorzieningen
Tabel 5.4: ontwikkeling uitgaven
vervoersvoorzieningen
6.1
klantenaantal
Figuur 6.1: Ontwikkeling aantal klanten
Tabel 6.1: ontwikkeling van het aantal
bijstandsontvangers in Delft
|
Dec 1998 |
Dec 1999 |
Dec 2000 |
Dec 2001 |
Dec 2002 |
Dec 2003 |
Mrt 2004 |
Kwaraps
(ongecorrigeerd) |
3.328 |
3.175 |
2.988 |
2.980 |
3.074 |
3.029 |
3.123 |
BIB
gecorrigeerd |
nb |
nb |
2.979 |
2.943 |
3.050 |
3.115 |
nb |
BIB
geextrapoleerd |
|
|
|
|
|
|
3.096 |
Bron: CBS-Statistiek maanduitdraai en BIB
De gecorrigeerde aantallen
uit BIB(blauwe lijn) komen redelijk overeen met de aantallen van de voorheen
gebruikte maanduitdraai(zwarte lijn). De trendbreuk bij deze overstap is daarom
niet groot. Omdat we bij het maken van de kwarap niet kunnen beschikken over
gecorrigeerde cijfers(blauwe lijn) over het kwartaal maken we gebruik van
ongecorrigeerde cijfers(rode lijn), die we extrapoleren.
Vanaf de volgende kwarap
zullen we alleen nog de aantallen uit de applicatie BIB presenteren.
In het 1e
kwartaal 2004 is het klantenaantal weer licht gestegen.
Tabel 7.1: huisbezoeken 1e kwartaal 2004
|
aantal |
Percentage |
Huisbezoeken
totaal |
52 |
100% |
Waarvan onaangekondigd |
50 |
96% |
Niet thuis of opnieuw bezocht |
8 |
15% |
Aantal Klanten bezocht |
44 |
100% |
Reden huisbezoeken |
|
|
Inrichtingskosten |
33 |
75% |
Twijfel situatie |
11 |
25% |
Uitkomsten huisbezoeken |
|
|
Toekennen leenbijstand |
21 |
48% |
Deel toekennen / afwijzen |
2 |
5% |
Afwijzen leenbijstand |
10 |
23% |
Uitkering aanpassen |
1 |
2% |
Uitkering beëindigen |
1 |
2% |
Melding BO |
0 |
0% |
Uitkering voortzetten |
9 |
20% |
Bron:
SVD
8.1 Financiële resultaten Bijzondere bijstand
Tabel 8.1
Financieel resultaat Bijzondere bijstand 1e kwartaal 2004
(bedragen in
Euro’s x 1.000) |
realisatie |
begroting |
verschil |
Begroting |
realisatie |
|
t/m 1e kw |
t/m 1e kw |
t/m 1e kw |
2004 |
2003 |
Totaal uitgaven |
939 |
1.136 |
197 |
4.546 |
4.020 |
Totaal baten |
373 |
339 |
34 |
1.356 |
576 |
Totaal bijdrage algemene dienst |
-566 |
-797 |
-231 |
-3.190 |
-3.443 |
Totaal uitgaven |
939 |
1.136 |
197 |
4.546 |
4.020 |
Personeels/apparaats kosten |
472 |
472 |
0 |
1.889 |
1.540 |
Reguliere
verstrekkingen Bijz. Bijstand |
311 |
319 |
9 |
1.277 |
1.560 |
Verstrekkingen armoedebeleid |
14 |
75 |
61 |
300 |
329 |
Computers en Bijstand |
21 |
52 |
31 |
209 |
133 |
Duurzaam computeren |
0 |
25 |
25 |
99 |
0 |
Voorschool |
0 |
10 |
9 |
39 |
4 |
werkervaring/scholings kosten |
0 |
9 |
9 |
38 |
0 |
Collectieve ziektekostenverzekering |
38 |
39 |
1 |
157 |
255 |
Bijdrage aan de Delftpas |
43 |
81 |
38 |
324 |
0 |
Klantenkrant |
4 |
5 |
1 |
20 |
21 |
Thowe |
20 |
25 |
5 |
101 |
0 |
Overige uitgaven |
15 |
23 |
8 |
92 |
32 |
Langdurigheidstoeslag
*1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
144 |
Totaal inkomsten |
373 |
339 |
34 |
1.356 |
576 |
waarvan inkomsten BB op clientnivo |
121 |
131 |
-10 |
524 |
520 |
waarvan totaal inkomsten DSW |
27 |
7 |
20 |
30 |
27 |
waarvan inkomsten Duit |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomsten computers in bijstand |
0 |
0 |
0 |
0 |
29 |
Inkomsten Delftpas |
19 |
57 |
-38 |
227 |
0 |
Kinderopvang ten laste
van het rijk |
207 |
144 |
63 |
575 |
0 |
Bron: WISE
*1: De langdurigheidstoeslag staat nu bij de periodieke bijstand.
De uitgaven
voor de bijzondere bijstand liggen voor het eerste kwartaal onder het begrote
bedrag.
8.2
Ontwikkeling aantallen verstrekkingen
Tabel 8.2
ontwikkeling aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand t/m 1e
kwartaal
|
|
verstrekkingen t/m 1e kwartaal |
prognose |
realisatie |
||
|
|
2004 |
2003 |
+/- |
2004 |
2003 |
- eenmalig |
|
865 |
917 |
-52 |
4.000 |
4.368 |
- periodiek |
|
1.225 |
1.147 |
78 |
5.000 |
4.830 |
Subtotaal |
|
2.090 |
2.064 |
26 |
9.000 |
9.198 |
Armoedebeleid |
|
65 |
204 |
-139 |
200 |
1.473 |
Totaal |
|
2.139 |
2.268 |
-129 |
9.200 |
10.671 |
Bron: GWS4All
Het aantal
verstrekkingen binnen de bijzondere bijstand is ten opzichte van het eerste
kwartaal 2003 licht gedaald.
8.3 Afname Medische Dienstverlening Bijzondere Bijstand
Tabel 8.3
Afname Medische Dienstverlening (MD) binnen de Bijzondere Bijstand t/m 1e
kwartaal
afname verstrekkingen en uitgaven |
2003 |
2004 |
+ / - |
Totaal verstrekkingen
Medische Dienstverlening |
428 |
369 |
-59 |
waarvan verstrekkingen
voor brillen en orthodontie |
116 |
87 |
-29 |
Totaal uitgaven Medische
Dienstverlening |
€ 40.986 |
€ 31.171 |
-€ 9.815 |
waarvan uitgaven voor
brillen en orthodontie |
€ 21.913 |
€ 10.398 |
-€ 11.515 |
Bron: GWS4All
Het aantal
aanvragen (en daarmee de uitgaven) bijzondere bijstand voor medische doeleinden
is in het eerste kwartaal van 2004 ten opzichte van 2003 duidelijk afgenomen.
8.4 Toelichting: onderdeel
“Computers en bijstand”:
Tabel 8.4 : aantal verstrekte computers t/m 1e
kwartaal
aantal verstrekte computers in 2003 |
2003 |
2004 |
Aantal verstrekte
computers |
16 |
16 |
Totaal verstrekt bedrag |
€ 21.054 |
€ 21.319 |
Gem. bedrag per
verstrekte computer |
€ 1.316 |
€ 1.332 |
Bron: GWS4ALL
In het eerste kwartaal 2004 is net zoveel gebruik gemaakt
van de regeling computers en bijstand als in het eerste kwartaal van 2003.
8.5
Armoedebeleid: categoriale verstrekkingen
Tabel 8.5.1 : aantal / bedragen verstrekkingen
witgoedregeling t/m 1e kwartaal
aantal / bedragen
witgoedregeling |
2003 |
2003 |
2004 |
2004 |
Koelkast |
47 |
€ 12.561 |
16 |
€ 3.336 |
Wasmachine |
42 |
€ 19.137 |
11 |
€ 5.049 |
Stofzuiger |
53 |
€ 7.261 |
11 |
€ 1.507 |
Televisie |
60 |
€ 16.779 |
11 |
€ 2.816 |
Totaal |
202 |
€ 55.738 |
49 |
€
12.708 |
De witgoedregeling is met ingang van 1-1-2004 beëindigd. De
verstrekkingen die nog hebben plaatsgevonden betreffen aanvragen die nog in
2003 werden ingediend.
Tabel 8.5.2
aantal / bedragen verstrekkingen regeling bijkomende studiekosten t/m 1e
kwartaal
aantal / bedragen
bijkomende studiekosten |
2003 |
2003 |
2004 |
2004 |
12 jarigen |
0 |
€ 0 |
2 |
€ 252 |
13-17 jarigen |
2 |
€ 246 |
14 |
€ 1.176 |
Totaal |
2 |
€ 246 |
16 |
€
1.428 |
De regeling
bijkomende studiekosten is met ingang van 1-1-2004 beëindigd als categoriale
regeling. Men kan wel op individuele gronden een aanvraag voor deze kosten
indienen.
8.6.1 specificatie van het aantal verstrekkingen
exclusief armoedebeleid
Figuur
8.6.1 aantal verstrekkingen
bijzondere bijstand 1e kwartaal 2002 tot en met 2004.
Behoudens de categorieën directe
levensbehoeften en uitstroom, waarbij er sprake is van een stijging van het
aantal verstrekkingen, en de categorie huishouden, een daling, is het aantal
verstrekkingen binnen de categorieën redelijk stabiel.
8.6.2 specificatie van de uitgaven bijzondere
bijstand exclusief het armoedebeleid
Figuur
8.6.2 uitgaven bijzondere bijstand 1e
kwartaal 2002 tot en met 2004.
Een duidelijke
stijging van de uitgaven vindt alleen plaats binnen de categorieën financiële
transacties en uitstroom.
9.1 Financiële resultaten Periodieke bijstand
WWB
Tabel 9.1:
Financiele resultaten uitkeringen WWB inkomen 1e kwartaal 2004
|
1e
kwartaal 2004 |
2004 |
|||||
(bedragen x € 1000 ) |
Begroting |
Realisatie |
Verschil |
Begroting |
prognose |
Verschil |
|
WWB < 65 jaar |
9.611 |
8.795 |
816 |
38.446 |
35.180 |
3.266 |
|
WWB > 65 jaar |
338 |
330 |
8 |
1.352 |
1.322 |
31 |
|
Langdurigheidstoeslag |
68 |
24 |
44 |
270 |
96 |
174 |
|
Subtotaal WWB |
10.017 |
9.149 |
868 |
40.068 |
36.598 |
3.470 |
|
|
347 |
319 |
28 |
1.389 |
1.277 |
113 |
|
Saldo |
9.670 |
8.830 |
839 |
38.679 |
35.321 |
3.358 |
Bron: WISE
Bovenstaande
begroting is afhankelijk van de ontwikkelingen rond het objectieve verdeelmodel.In
de memo “aanpassing budget model inkomen” van 2-6-2004 wordt een analyse
gemaakt van de mogelijke gevolgen van deze ontwikkelingen.
10.1 Financiële resultaten
Minimabeleid
Tabel 10.1
Financieel resultaat Minimabeleid t/m 1e kwartaal 2004
(bedragen in Euro’s) |
realisatie |
begroting |
verschil |
Begroting |
realisatie |
|
t/m 1e kw |
t/m 1e kw |
t/m 1e kw |
2004 |
2003 |
Totaal |
73.583 |
115.137 |
-41.554 |
460.547 |
572.944 |
Totaal baten |
208.372 |
56.741 |
151.631 |
226.965 |
116.300 |
Totaal bijdrage algemene dienst |
134.789 |
-58.396 |
193.185 |
-233.582 |
-456.644 |
Sportfonds |
10.616 |
8.931 |
1.685 |
35.723 |
46.072 |
Delftactiefpas |
42.920 |
80.883 |
-37.963 |
323.530 |
317.377 |
Baten Delftpas |
208.372 |
56.741 |
151.631 |
226.965 |
116.300 |
T(H)OWE |
20.047 |
25.324 |
-5.277 |
101.294 |
99.474 |
Bron:
WISE
10.2 Delftpas
In het eerste
kwartaal van 2004 zijn 631 passen meer verkocht dan in het 1e
kwartaal van 2003. Van het totaal aantal verkochte passen van 3.455 is 41%
verkocht voor het minimatarief.
Figuur 10.2: Ontwikkeling verkoop Delftpas t/m
1e kwartaal 2004
10.3 Sportfonds
De uitgaven sportfonds liggen lager dan
vorige jaren.
Figuur 10.3: Ontwikkeling uitgaven
Sportfonds t/m 1e kwartaal
2004