Geacht college,

In deze notitie wordt achtereenvolgens ingegaan op de centralisatie van de AWBZ en de gevolgen voor de WVG- en aanleunwoningindicering en de begroting RIO 2005.

 

Centralisatie AWBZ en de gevolgen voor WVG/ aanleunwoning indicatiestelling

Het rijk heeft besloten met ingang van 1 januari 2005 de taken rond de indicatiestelling AWBZ te centraliseren en onder te brengen bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Overweging hiervoor is met name een landelijke uniformering en kwaliteitsverbetering van de indicatiestelling op het uitvoerend niveau dicht bij de burger. Daarnaast blijven bestaande doelstellingen gelden:

-          objectieve, onafhankelijke en integrale indicatiestelling;

-          klantvriendelijke, geprotocolleerde en gestandaardiseerde werkwijze en registratie;

-          transparantie in de zorgketen.

 

In bredere zin maakt dit besluit onderdeel uit van een koers van een houdbare AWBZ en een betere organisatie van de maatschappelijke dienstverlening. Daartoe is het volgens het kabinet noodzakelijk om op basis van een scherpere verdeling van verantwoordelijkheden de toestroom naar de AWBZ te beperken en tegelijkertijd de gemeentelijke verantwoordelijkheid en bevoegdheden te versterken.

 

 

Huidige situatie AWBZ, WVG en aanleunwoningen

Op dit moment vallen alle taken rond de indicatiestelling AWBZ, WVG en aanleunwoningen onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. De gemeente heeft deze taken ondergebracht bij het Regionaal indicatieorgaan Delft Westland Oostland (RIO-DWO). Doelstelling is een integrale indicatiestelling, zodat vanuit effectiviteit en efficiëntie tot optimale zorg gekomen kan worden. De gemeente heeft haar taken voor wat betreft de indicatiestelling via een contract ondergebracht bij het RIO.

 

Op 1 juli en 17 september jl. heeft een overleg tussen het bestuur van het RIO-DWO en de betrokken portefeuillehouders van de DWO-gemeenten plaatsgevonden. Alle portefeuillehouders hebben zich op dit overleg in positieve zin uitgesproken voor voortzetting van integrale indicatiestelling voor AWBZ en WVG.

 

Het bestuur RIO-DWO wil de bevestiging dat Delft de integrale indicatie-stelling in 2005 door het RIO-DWO blijft laten uitvoeren, onder de volgende condities:

-          De indicatiestelling onder de hoede van het CIZ wordt integraal uitgevoerd;

-          De vestiging DWO in de huidige regio blijft gehandhaafd;

-          De tarieven voor WVG en welzijnsindicatiestelling voor de WVG en welzijnsvoorzieningen niet substantieel hoger dan in 2004 zullen uitvallen (conform begroting RIO DWO 2005).

-          de kwaliteit van de indicatiestelling gegarandeerd gelijk of beter is ten opzichte van de huidige situatie.

 

Als wens wordt uitgesproken dat de huidige directeur aanblijft in de nieuwe organisatie van het CIZ.

 

Het bestuur van het RIO-DWO gaat er vanuit dat alle verantwoordelijkheden en verplichtingen na 31 december 2004 volledig worden overgenomen door het CIZ. Dit impliceert dat alle medewerkers overgaan naar de nieuwe

organisatie.

 

Tussen de VNG en het CIZ is een convenant opgesteld inzake de overgang van de RIO naar het CIZ. Het convenant is ten tijde van het schrijven van deze memo niet ondertekend, maar afgesproken is tussen beide partijen dat men er wel naar handelt. Reden voor dit handelen is de onduidelijkheid inzake de verantwoordelijkheid van de zogenaamde ontvlechtingskosten; wie gaat dit betalen? Deze discussie is momenteel actueel en wordt gevoerd door de VNG en het ministerie van VWS.

 

Het CIZ heeft inmiddels aangegeven de tarieven WVG/aanleunwoningen voor 2005 te garanderen.


 

Voorstel

 

A.      Voorgesteld wordt onder voorwaarden in te stemmen met dit verzoek voor 2005, vanuit de overweging dat de integraliteit van de indicatiestelling, wat beleidsuitgangspunt van het gemeentelijk beleid is, in stand wordt gehouden. De voorwaarden betreffen:

-          de tarieven WVG en aanleunwoningen zijn niet substantieel hoger dan 2004 (conform begroting RIO DWO 2005);

-          het kwaliteitsniveau van de indicatiestelling is minimaal gelijk aan de huidige die geboden wordt door het RIO-DWO;

-          vestiging in de regio gehandhaafd blijft;

-          het overdrachtprotocol RIO / CIZ garanties bevat ten aanzien van kwaliteit en voortgang.

 

Als wens wordt uitgesproken dat de huidige directeur aanblijft in de nieuwe organisatie van het CIZ.

 

Daarnaast wordt voorgesteld het jaar 2005 te gebruiken voor de verdere ontwikkeling rond de indicatiestelling.

 

B.      Indien een overname van alle verplichtingen voor 1 januari 2005 niet gerealiseerd wordt zal de financiering van het RIO-DWO/CIZ na die datum voor de AWBZ-indicaties vanuit het CIZ geschieden en die voor de Wvg en welzijnsvoorzieningen door de gemeente.

 

C.      De Stichting RIO-DWO dient niet te worden geliquideerd en aanhouden als “slapende” stichting. Reden hiervoor is de onzekerheid ten aanzien van de kwaliteitgaranties van het CIZ en de ontwikkelingen rondom de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Voorwaarde voor de overdracht aan het CIZ is dan ook dat het CIZ de ten behoeve van het Delftse deel van de indicatiestelling in te zetten middelen (financieel, personeel, huisvesting) gescheiden opgenomen wordt in de begroting en administratie.

 

Voorstel: instemmen met dit voorstel

 

D.      Eventuele ontvlechtingkosten zullen door het bestuur of gemeenten bij het CIZ gedeclareerd worden. Op dit moment is nog niet duidelijk welke partij een eventuele claim kan indienen. De VNG is op dit moment aan het onderhandelen over dit punt, waarbij de stellingname is dat alle ontvlechtingkosten van AWBZ, Wvg en overige voor het Rijk zijn. Uit de eerste onderhandelingen met het CIZ blijkt dat het CIZ bereid is deze kosten in te dienen bij het Ministerie van VWS, maar geen garanties geeft.

 

Daarom wordt voorgesteld eventuele eenmalige ontvlechtingkosten (bv. afhandeling werkvoorraad 2004 en accountantscontrole) op voorhand in mindering te brengen op het tarief WVG/aanleunwoningen 2005 of pas akkoord te gaan met de overdracht WVG/aanleunwoningen als vanuit het rijk de garantie wordt afgegeven dat deze ontvlechtingskosten worden vergoed.

Voor dit laatste punt geldt dat als de ontvlechtingskosten via het tarief verrekend worden, de gemeente dit verschil moet reserveren voor de ontvlechtingskosten die ontstaan door de ontmanteling van de Stichting RIO-DWO.

 

Begroting RIO 2005

Als bijlage 1  treft u de RIO DWO begroting 2005 AWBZ en WVG. In het kader van bovengenoemde ontwikkelingen zal voor 2005 een definitieve begroting vanuit het CIZ komen. Afspraak en voorwaarde is dat de tarieven en aantallen overeenkomen met voorliggende RIO begroting 2005, voor wat betreft WVG en aanleunwoningen. Voor het AWBZ deel is de gemeente in 2005 niet meer verantwoordelijk. De RIO begroting is conform format CIZ opgesteld. Om een vergelijking met lopende begroting mogelijk te maken is de begroting 2004 zo goed mogelijk omgezet in het gevraagde format en is een splitsing gemaakt in AWBZ en WVG/welzijn(aanleunwoningen).

 

De tarieven WVG-indicaties en selecties zijn voor 2005  berekend op basis van concrete normen van productiviteit, behandeltijd en structurele kosten. Voor de WVG betekent dit in totaliteit een lichte daling, maar enkele individuele tarieven zijn wel fors gestegen. De begrote WVG aantallen zijn gebaseerd op de realisatiecijfers van de eerste 5 maanden van 2004. Voor de gemeente Delft laat dit een daling van 25% in het aantal indicatie zien. Dit kan grotendeels verklaard worden vanuit de bezuinigingsmaatregelen die de gemeente middels “Notitie WVG januari 2004” heeft getroffen, onder meer het direct doorsturen naar de gemeente van bepaalde aanvragen voor collectief vervoer en van eenvoudige woningaanpassingen (zgn. poortwachtersfunctie) en geen selectieadvies meer van het RIO bij eenvoudige rolstoelen voor enkel transportdoeleinden.  Op basis van de geschatte aantallen voor 2005 (zie bijlage 3) en de nieuwe tarieven komen de advieskosten WVG/aanleunwoningen uit op € 535.996,--. Dit bedrag is opgenomen binnen het WVG budget indicatiestelling.

 

Rapportage RIO DWO t/m 2e kwartaal 2004

De belangrijkste boodschap hieruit is dat het RIO zich positief blijft ontwikkelen. Het functiegericht indiceren verloopt goed, de inzet van externe indicatiebureaus is drastisch teruggebracht, de managementinformatie is verder uitgebreid; geen wachtlijsten meer, de financiële administratie is beter op orde en de informatie over doorlooptijden is verbeterd. De doorlooptijden van de WVG laten voor een deel nog wel te wensen over, 25% van de adviezen vindt niet binnen 8 weken plaats. Als oorzaak wordt aangegeven dat vertraging wordt opgelopen door het moeten aanvragen van medische informatie in eerste en tweede lijn, en afspraken voor passing met leverancier hulpmiddelen Met het RIO zijn afspraken gemaakt deze percentages verder terug te dringen. 

 

Voor Delft zal in 2004 naar verwachting sprake zijn van een terugbetaling van de voorschotten gezien de daling van 25% van het aantal indicaties. In de begroting 2004 RIO-DWO was nog maar in beperkte mate rekening gehouden met de effecten van de eerder genoemde Notitie WVG januari 2004.


 

Voorstel:

 

In te stemmen met:

-          Het in 2005 onderbrengen van de indicatiestelling van de WVG en  aanleunwoningen bij het CIZ, in navolging van de centralisatie van de indicatiestelling AWBZ, onder de voorwaarden dat:

o        de tarieven WVG en aanleunwoningen niet substantieel hoger zijn dan 2004 (conform begroting RIO DWO 2005);

o        het kwaliteitsniveau van de indicatiestelling minimaal gelijk is aan het huidige dat geboden wordt door het RIO-DWO;

o        dat vestiging in regio gehandhaafd blijf;

o        de ontvlechtingkosten op voorhand in mindering worden gebracht op het tarief WVG/aanleunwoningen 2005 of vanuit het rijk de garantie wordt afgegeven dat de ontvlechtings-kosten worden vergoed;

o        het CIZ de kosten ten behoeve van het Delftse deel van de indicatiestelling apart in de begroting en administratie opneemt.

-          De wens om de huidige directeur aan te laten blijven in de nieuwe organisatie van het CIZ.

-          De stichting RIO / DWO als “slapende stichting” handhaven.

-          Het jaar 2005 te gebruiken om de verdere ontwikkeling rond de indicatiestelling te bezien. 

-          De begroting van het RIO DWO akkoord verklaren, met in achtneming van:

o        De opgevoerde Wvg aantallen in relatie tot de verrekening van de ontvlechtingskosten;

o        aantal indicatiestellingen t.b.v. aanleunwoningen verhogen naar 180 voor het jaar 2005.