Achtereenvolgens wordt ingegaan op de landelijke ontwikkelingen over AWBZ en de RIO’s, op de definitieve begroting RIO DWO 2004 en op de voortgang bij het RIO DWO t/m 3e kwartaal 2003.

 

Landelijke ontwikkelingen AWBZ en RIO’s

In de begroting RIO DWO 2004 zijn nog buiten beschouwing gelaten de gevolgen van wijzigingen in de AWBZ en mogelijke wijzigingen in de bestuurlijke structuur van het RIO. Deze gaan de komende jaren wel ingrijpende wijzigingen in de taken en in de positie van het RIO geven

 

Ontwikkelingen AWBZ

Het kabinet heeft een koers ingezet van een houdbare AWBZ en een betere organisatie van de maatschappelijke dienstverlening. Daartoe is het volgens het kabinet noodzakelijk om op basis van een scherpere verdeling van verantwoordelijkheden de toestroom naar de AWBZ te beperken en tegelijkertijd de gemeentelijke verantwoordelijkheid en bevoegdheden te versterken.

Naast de AWBZ zijn aanvullende voorzieningen nodig die op lokaal niveau worden georganiseerd. Het Kabinet komt daarom met een stelsel waarin de huidige verantwoordelijkheid voor de Wet Voorzieningen Gehandicapten en de Welzijnswet alsmede de verantwoordelijkheid voor een vangnet voor de niet medisch georiënteerde zaken samenkomen in de nieuwe Wet maatschappelijke zorg. In 2004 komt het kabinet hierover met concrete voorstellen

 

Ontwikkelingen structuur RIO’s

In september 2003 heeft de zgn. commissie Buurmeijer advies uitgebracht over de positie van de regionale indicatieorganen. In grote lijnen adviseert de commissie om de aansturing van de RIO’s te centraliseren.

Op grond van dit advies heeft de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zich tot doel gesteld de indicatiestelling van de AWBZ per 1 januari 2005 onder te brengen in een organisatie binnen de door het rijk te stellen kaders en regels. In het overgangsjaar 2004 dienen de noodzakelijke wijzigingen van de regelgeving te worden voorbereid.

Daartoe behoort ook het bijbehorende financiële kader. De kosten van indicatiestelling komen nu grotendeels (AWBZ) ten laste van de gemeenten.

Als deze taak niet meer ten laste van de gemeenten komt ligt het in de lijn via een uitlichting uit het gemeentefonds in een deel van de bekostiging van rijkszijde te voorzien.

Daarvoor is in het verleden uitgegaan van de zgn. accresmethode, waarbij wordt nagegaan hoeveel op enig moment aan het Gemeentefonds voor de taak is toegevoegd. Het Rijk stelt dat waar geen sprake is van goed traceerbare toevoegingen ook wel gebruik wordt gemaakt van de feitelijke uitgaven, omdat op die manier een goede indicatie wordt gegeven welke vrijval het niet meer uitvoeren van de taak oplevert.

 

De VNG heeft de staatssecretaris al laten weten niet in te kunnen stemmen met een dergelijke uitname uit het gemeentefonds volgens de feitelijke uitgaven door gemeenten. Het kan niet zo zijn, dat de extra middelen die gemeenten wegens tekortschietende compensatie van rijkswege noodgedwongen aan de RIO’s hebben uitgegeven aan het gemeentefonds worden onttrokken. Uitgangspunt moet ook volgens ons zijn een uitname van het betrokken bedrag inclusief het daarbij behorende accres.

 

Begroting RIO DWO 2004

De begroting 2004 is nog beperkt tot de AWBZ en WVG indicaties. De indicaties voor geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg zijn nog buiten beschouwing gelaten in afwachting van meer duidelijkheid van het ministerie van VWS over de financiering en de afhandelingprocedures.

Overigens is in de praktijk niet altijd een helder onderscheid te maken in AWBZ aanvragen/indicaties en WVG aanvragen/indicaties omdat gelet op de doelstelling van integraal indiceren een AWBZ aanvraag (ook) kan leiden tot een WVG indicatie en andersom.

 

De begrote AWBZ aantallen zijn gebaseerd op de aantallen in het 1e half jaar 2003. Voor de WVG is een nieuwe raming gemaakt, die is gebaseerd op de aantallen in de 1e drie kwartalen van 2003 en waarin een aantal Delftse ontwikkelingen in het WVG beleid is verwerkt.

 

Voor 2004 zijn de tarieven verhoogd met een loon- en prijsindex van 2,5 %. In de tarieven voor de WVG is net als in 2003 een risico-opslag verwerkt van 2,5% met als doel een reserve op te bouwen, die de continuďteit van het RIO in de toekomst waarborgt. Daarnaast is een aantal kosten van het RIO verhoogd dan wel verlaagd (zie begroting RIO DWO 2004).

 

Voor AWBZ en WVG nog het volgende

·       AWBZ
De aantallen AWBZ indicaties zijn gelet op de concrete resultaten van het 1e half jaar 2003 verhoogd met 10% ten opzichte van de begroting 2003 plus het aandeel van Delft in 450 voor de regio verlopen thuiszorgindicaties. Het aantal van deze verlopen thuiszorgindicaties is qua kosten teruggebracht tot minder dan 30% van de eerdere schatting door een groot aantal van deze indicaties eenmalig met een administratieve afhandeling af te doen.
De totale kosten voor 2004 bedragen dan € 991.856,--, hetgeen behoudens de tariefverhoging van 2,5% volledig voor rekening komt van hogere aantallen AWBZ aanvragen/indicaties. Op de Delftse begroting is met een budget van €  834.360,-- rekening gehouden. Een structureel tekort dus van € 157.496,--. Gezien de discussie over de structuur van het RIO is dit tekort vooralsnog structureel, maar is dekking vanaf 2005 wellicht niet meer nodig.
Voorgesteld wordt dit tekort mee te nemen bij de programmabegroting 2005 en voor 2004 dit tekort als overschrijding te accepteren.  Voor de bevoorschotting wordt dan uitgegaan van € 991.856,--.

·       WVG
De door de RIO voorgestelde aantallen WVG aanvragen in 2004 zijn gebaseerd op de aantallen in het eerste half jaar 2003.
Voor de WVG is echter een nieuwe raming gemaakt, die is gebaseerd op de  drie kwartalen van 2003  (5% groei in het aantal selecties/indicaties een een loon-/prijsindexering van 2,5%). Hierin zijn vervolgens een aantal bezuinigingen verwerkt ten aanzien van het direct doorsturen naar de gemeente van bepaalde aanvragen voor collectief vervoer en van eenvoudige woningaanpassingen (zgn. poortwachtersfunctie) en geen selectieadvies meer van het RIO bij eenvoudige rolstoelen voor enkel transportdoeleinden. Zie hiervoor de “Notitie WVG januari 2004”.
Hiermede rekening gehouden komen op basis van de geschatte aantallen voor 2004 (zie bijlage 1) de advieskosten WVG uit op
€ 692.000,--. Dit bedrag is opgenomen binnen het WVG budget.

 

Rapportage RIO DWO t/m 3e kwartaal 2003

De belangrijkste boodschap hieruit is: het gaat steeds beter met het RIO. Het functiegericht indiceren verloopt goed, de vacatures voor 2 teamleiders zijn vervuld, de inzet van externe indicatiebureaus is drastisch teruggebracht, de managementinformatie is verder uitgebreid; geen wachtlijsten meer, de financiële administratie is beter op orde en de informatie over doorlooptijden is verbeterd. 

Bovendien is de verwachting dat 2003 met een positief saldo kan worden afgesloten. Wel is voor Delft tot en met het 3e kwartaal 2003 bij zowel de AWBZ als de WVG een tekort als gevolg van hogere aantallen indicaties.

 

In het 3e kwartaal zijn 10 bezwaarschriften en 5 klachten ontvangen. De meeste bezwaren hebben betrekking op het nieuwe uitgangspunt dat een gezonde partner geacht wordt een deel van de huishoudelijke taken over te nemen. Bij de bezwaren zitten relatief veel klachten van de OGD. Getracht wordt samen met de gemeente Delft en de OGD tot betere samenwerking en afspraken te komen.

 

Voorstel (samenvattend)

·       akkoord te gaan met de begroting RIO DWO/AWBZ ad €. 991.856,-- en het tekort van € 157.496,--.  Voorgesteld wordt dit tekort mee te nemen bij de programmabegroting 2005 en voor 2004 dit als overschrijding te accepteren.  Voor de bevoorschotting wordt dan uitgegaan van
€ 991.856,--.

·       akkoord te gaan met de begroting RIO DWO/WVG tot een bedrag van
  692.000,-- en deze te dekken uit de WVG begroting

·       kennis te nemen van de rapportage RIO DWO t/m 3e kwartaal 2003.

 

 

 

Hoofd Vakteam Beleid en Projecten

 

 

Marlies Klijn

 

 

 

Bijlage 1 bij voorstel Begroting RIO DWO 2004

 

 

 

 

 

Benodigd aantal WVG indicaties 2004

 

 

 

administratie

 

1619

Indicaties

eenvoudig

100

 

standaard

1082

 

complex

142

selecties rolstoel

eenvoudig

129

 

thuis

417

 

complex

47

selecties woningaanpassing

eenvoudig

511

 

complex

34

uurtarief adviseur

 

270

uurtarief indicatie

 

 

uurtarief arts

 

 

afgebr procedure

 

68

vervall. procedure

 

43