Achtereenvolgens wordt ingegaan op de landelijke
ontwikkelingen over AWBZ en de RIO’s, op de definitieve begroting RIO DWO 2004
en op de voortgang bij het RIO DWO t/m 3e kwartaal 2003.
In de begroting RIO DWO 2004 zijn nog buiten
beschouwing gelaten de gevolgen van wijzigingen in de AWBZ en mogelijke
wijzigingen in de bestuurlijke structuur van het RIO. Deze gaan de komende
jaren wel ingrijpende wijzigingen in de taken en in de positie van het RIO
geven
Het kabinet heeft een koers ingezet van een
houdbare AWBZ en een betere organisatie van de maatschappelijke
dienstverlening. Daartoe is het volgens het kabinet noodzakelijk om op basis
van een scherpere verdeling van verantwoordelijkheden de toestroom naar de AWBZ
te beperken en tegelijkertijd de gemeentelijke verantwoordelijkheid en
bevoegdheden te versterken.
Naast de AWBZ zijn aanvullende voorzieningen nodig
die op lokaal niveau worden georganiseerd. Het Kabinet komt daarom met een
stelsel waarin de huidige verantwoordelijkheid voor de Wet Voorzieningen
Gehandicapten en de Welzijnswet alsmede de verantwoordelijkheid voor een
vangnet voor de niet medisch georiënteerde zaken samenkomen in de nieuwe Wet
maatschappelijke zorg. In 2004 komt het kabinet hierover met concrete
voorstellen
In september 2003 heeft de zgn. commissie
Buurmeijer advies uitgebracht over de positie van de regionale
indicatieorganen. In grote lijnen adviseert de commissie om de aansturing van de
RIO’s te centraliseren.
Op grond van dit advies heeft de staatssecretaris
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zich tot doel gesteld de
indicatiestelling van de AWBZ per 1 januari 2005 onder te brengen in een
organisatie binnen de door het rijk te stellen kaders en regels. In het
overgangsjaar 2004 dienen de noodzakelijke wijzigingen van de regelgeving te
worden voorbereid.
Daartoe behoort ook het bijbehorende financiële
kader. De kosten van indicatiestelling komen nu grotendeels (AWBZ) ten laste
van de gemeenten.
Als deze taak niet meer ten laste van de gemeenten
komt ligt het in de lijn via een uitlichting uit het gemeentefonds in een deel
van de bekostiging van rijkszijde te voorzien.
Daarvoor is in het verleden uitgegaan van de zgn.
accresmethode, waarbij wordt nagegaan hoeveel op enig moment aan het
Gemeentefonds voor de taak is toegevoegd. Het Rijk stelt dat waar geen sprake
is van goed traceerbare toevoegingen ook wel gebruik wordt gemaakt van de
feitelijke uitgaven, omdat op die manier een goede indicatie wordt gegeven
welke vrijval het niet meer uitvoeren van de taak oplevert.
De VNG heeft de staatssecretaris al laten weten
niet in te kunnen stemmen met een dergelijke uitname uit het gemeentefonds
volgens de feitelijke uitgaven door gemeenten. Het kan niet zo zijn, dat de
extra middelen die gemeenten wegens tekortschietende compensatie van rijkswege
noodgedwongen aan de RIO’s hebben uitgegeven aan het gemeentefonds worden
onttrokken. Uitgangspunt moet ook volgens ons zijn een uitname van het betrokken
bedrag inclusief het daarbij behorende accres.
De begroting 2004 is nog beperkt tot de AWBZ en WVG
indicaties. De indicaties voor geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg
zijn nog buiten beschouwing gelaten in afwachting van meer duidelijkheid van
het ministerie van VWS over de financiering en de afhandelingprocedures.
Overigens is in de praktijk niet altijd een helder
onderscheid te maken in AWBZ aanvragen/indicaties en WVG aanvragen/indicaties
omdat gelet op de doelstelling van integraal indiceren een AWBZ aanvraag (ook)
kan leiden tot een WVG indicatie en andersom.
De begrote AWBZ aantallen zijn gebaseerd op de
aantallen in het 1e half jaar 2003. Voor de WVG is een nieuwe raming
gemaakt, die is gebaseerd op de aantallen in de 1e drie kwartalen
van 2003 en waarin een aantal Delftse ontwikkelingen in het WVG beleid is
verwerkt.
Voor 2004 zijn de tarieven verhoogd met een loon-
en prijsindex van 2,5 %. In de tarieven voor de WVG is net als in 2003 een
risico-opslag verwerkt van 2,5% met als doel een reserve op te bouwen, die de
continuďteit van het RIO in de toekomst waarborgt. Daarnaast is een aantal
kosten van het RIO verhoogd dan wel verlaagd (zie begroting RIO DWO 2004).
Voor AWBZ en WVG nog het volgende
· AWBZ
De aantallen AWBZ indicaties zijn gelet op de concrete resultaten van
het 1e half jaar 2003 verhoogd met 10% ten opzichte van de begroting
2003 plus het aandeel van Delft in 450 voor de regio verlopen
thuiszorgindicaties. Het aantal van deze verlopen thuiszorgindicaties is qua
kosten teruggebracht tot minder dan 30% van de eerdere schatting door een groot
aantal van deze indicaties eenmalig met een administratieve afhandeling af te
doen.
De totale kosten voor 2004 bedragen dan € 991.856,--, hetgeen behoudens de
tariefverhoging van 2,5% volledig voor rekening komt van hogere aantallen AWBZ
aanvragen/indicaties. Op de Delftse begroting is met een budget van € 834.360,-- rekening gehouden. Een
structureel tekort dus van € 157.496,--. Gezien de discussie over de structuur
van het RIO is dit tekort vooralsnog structureel, maar is dekking vanaf 2005
wellicht niet meer nodig.
Voorgesteld wordt dit tekort mee te nemen bij de programmabegroting 2005 en
voor 2004 dit tekort als overschrijding te accepteren. Voor de bevoorschotting wordt dan uitgegaan
van € 991.856,--.
· WVG
De door de RIO voorgestelde aantallen WVG aanvragen in 2004 zijn
gebaseerd op de aantallen in het eerste half jaar 2003.
Voor de WVG is echter een nieuwe raming gemaakt, die is gebaseerd op de drie kwartalen van 2003 (5% groei in het aantal selecties/indicaties
een een loon-/prijsindexering van 2,5%). Hierin zijn vervolgens een aantal
bezuinigingen verwerkt ten aanzien van het direct doorsturen naar de gemeente
van bepaalde aanvragen voor collectief vervoer en van eenvoudige
woningaanpassingen (zgn. poortwachtersfunctie) en geen selectieadvies meer van
het RIO bij eenvoudige rolstoelen voor enkel transportdoeleinden. Zie hiervoor
de “Notitie WVG januari 2004”.
Hiermede rekening gehouden komen op basis van de geschatte aantallen voor 2004
(zie bijlage 1) de advieskosten WVG uit op
€ 692.000,--. Dit bedrag is opgenomen binnen het WVG budget.
Rapportage RIO DWO t/m 3e kwartaal 2003
De belangrijkste boodschap hieruit is: het gaat
steeds beter met het RIO. Het functiegericht indiceren verloopt goed, de
vacatures voor 2 teamleiders zijn vervuld, de inzet van externe
indicatiebureaus is drastisch teruggebracht, de managementinformatie is verder
uitgebreid; geen wachtlijsten meer, de financiële administratie is beter op
orde en de informatie over doorlooptijden is verbeterd.
Bovendien is de verwachting dat 2003 met een
positief saldo kan worden afgesloten. Wel is voor Delft tot en met het 3e
kwartaal 2003 bij zowel de AWBZ als de WVG een tekort als gevolg van hogere
aantallen indicaties.
In het 3e kwartaal zijn 10
bezwaarschriften en 5 klachten ontvangen. De meeste bezwaren hebben betrekking
op het nieuwe uitgangspunt dat een gezonde partner geacht wordt een deel van de
huishoudelijke taken over te nemen. Bij de bezwaren zitten relatief veel
klachten van de OGD. Getracht wordt samen met de gemeente Delft en de OGD tot
betere samenwerking en afspraken te komen.
Voorstel (samenvattend)
· akkoord
te gaan met de begroting RIO DWO/AWBZ ad €. 991.856,-- en het tekort van €
157.496,--. Voorgesteld wordt dit
tekort mee te nemen bij de programmabegroting 2005 en voor 2004 dit als
overschrijding te accepteren. Voor de
bevoorschotting wordt dan uitgegaan van
€ 991.856,--.
· akkoord
te gaan met de begroting RIO DWO/WVG tot een bedrag van
€ 692.000,-- en deze te dekken uit de
WVG begroting
· kennis
te nemen van de rapportage RIO DWO t/m 3e kwartaal 2003.
Hoofd Vakteam Beleid en Projecten
Marlies Klijn
Bijlage 1 bij voorstel Begroting RIO DWO 2004
|
|
Benodigd
aantal WVG indicaties 2004 |
|
|
|
administratie |
|
1619 |
Indicaties |
eenvoudig |
100 |
|
standaard |
1082 |
|
complex |
142 |
selecties
rolstoel |
eenvoudig |
129 |
|
thuis |
417 |
|
complex |
47 |
selecties
woningaanpassing |
eenvoudig |
511 |
|
complex |
34 |
uurtarief
adviseur |
|
270 |
uurtarief
indicatie |
|
|
uurtarief
arts |
|
|
afgebr
procedure |
|
68 |
vervall.
procedure |
|
43 |