In het collegeprogramma schrijft het bestuur dat
men het belangrijk vindt om alle burgers van Delft meer te betrekken, ook
migranten vormen hierbij een belangrijke doelgroep. Daarnaast is integratie een
belangrijk punt van het college, dit heeft o.a. geleid tot een speciaal programma integratie en
activering. Er is momenteel geen vastgesteld beleid m.b.t.
migrantencommunicatie. In de door B&W vastgestelde nota ‘openheid en
openbaarheid’ wordt de geringe aandacht voor migrantengroepen in de
communicatie als zwakte benoemd. In het meerjarenprogramma van het vakteam
communicatie is migrantencommunicatie dan ook als speerpunt opgenomen.
1)
Het is nog geen vanzelfsprekendheid om bij de
beleidsvorming en informatievoorziening vanuit de Gemeente Delft de allochtone
doelgroep te betrekken. De aanleiding om dit niet te doen kan uiteenlopen van ‘
niet aan gedacht’ tot ‘ lastig, of niet
bereikbaar’.
2)
Er is een groeiende vraag vanuit verschillende
plekken van de gemeentelijke organisatie op het brede terrein van
interculturele communicatie: moet ik folders meertalig of juist niet doen, hoe
betrek ik allochtonen bij de inspraak; hoe krijg ik allochtonen op een cursus,
hoe licht ik allochtonen voor, wie betrek ik hierbij?
3)
Vanuit het vakteam Communicatie en het programma
Integratie & Activering constateren wij dat op verschillende plekken
hetzelfde wiel wordt uitgevonden op het terrein van interculturele
communicatie. Dit leidt onder meer tot onnodig tijdverlies, de gemeente als
organisatie treedt naar buiten toe “ad hoc” op en er wordt onvoldoende kennis
en samenhang georganiseerd.
Bereiken van allochtonen in Delft en hen betrekken
bij gemeentelijk beleid in het algemeen en bij specifiek op hen gericht beleid
in het bijzonder.
Dé allochtoon bestaat niet en is dus ook niet via
één vast kanaal te bereiken. Wel kan er gewerkt worden aan middelen om
specifieke groepen allochtonen te bereiken. Maar hoe bereik ik een specifieke
groep allochtonen? Vanuit diverse vakteams, projecten of afdelingen wordt
gewerkt aan een antwoord op deze vraag. Meestal gericht op een specifieke
doelgroep, een specifiek beleidsterrein
of onderwerp. Op deze manier ontstaan vanuit de gemeente contacten met groepen
allochtonen, netwerken, samenwerkingsverbanden etc. Er ontbreekt overzicht op
het wel of niet bereiken van de migrantendoelgroep.
Extern: Het ontwikkelen en
verbeteren van middelen specifiek gericht op het bereiken van migranten zorgt
voor meer betrokkenheid bij (de ontwikkeling van) gemeentelijk beleid en bij
activiteiten in het algemeen.
Intern: Uitwisseling van
informatie en kennis over migrantencommunicatie binnen de gemeente en in kaart
brengen van het hoe wel of niet bereiken van specifieke groepen zorgt voor meer
structuur in de communicatie met migranten.
Een inventarisatie van alle initiatieven en
contacten tot nu toe, is opgenomen in de bijlage. Hieruit blijkt dat er
verschillende soorten initiatieven, met verschillende communicatiedoelen zijn.
Per initiatief en doel zijn specifieke communicatiemiddelen in te zetten. Er
wordt een handreiking ontwikkeld binnen de gemeente, waarbij het doel is om
zowel bij beleidsontwikkeling als beleidsuitvoering migranten als belangrijke
communicatiedoelgroep mee te nemen.
2.3.1 Communicatiedoelen:
1.
Urgente gemeentelijke informatie verstrekken
(rampen/vaccinaties e.d.)
2.
Algemene gemeentelijke informatie verstrekken
(producten/diensten)
3.
Communiceren van beleid gericht op een brede
doelgroep, waar allochtonen een belangrijk aandeel hebben. (Brede school, JGZ
e.d.)
4.
Contact leggen/onderhouden met allochtonen t.b.v.
beleidsontwikkeling
5.
Stimuleren gesprek tussen allochtoon-autochtoon.
6.
Algemeen gemeentelijke beleid communiceren.
7.
Specifiek allochtonenbeleid communiceren.
2.3.2 Middelen:
De volgende communicatiemiddelen worden momenteel
ingezet of ontwikkeld voor de communicatie met migranten. Evaluatie van de
middelen moet medio 2004 plaatsvinden, het initiatief hiervoor ligt bij het
Vakteam Communicatie.
A.
Migrantenportal
De migrantenportal is eind 2003 opgeleverd
worden. In de vorm van Delft.nl wordt aan migrantenorganisaties een platform
geboden om specifiek voor hun achterban interessante informatie aan te bieden
in eigen taal. Beheer van de portal wordt door de medewerker
migrantencommunicatie van de gemeente verzorgd. In 2004 wordt de portal verder
uitgebreid.
B.
Nieuwsbrieven
De gemeente biedt zelforganisaties de
mogelijkheid een nieuwsbrief in de eigen taal uit te geven. Invoering in
2004.
C.
Handleiding/beslisboom vertalingen/taalniveau
Om eenheid te krijgen
binnen de gemeente wordt een beslisboom ontwikkeld waarmee bepaald kan worden
of het vertalen van informatie of een communicatiemiddel nodig is. Daarbij
wordt vanuit het vakteam communicatie aangeboden om Nederlandse teksten
begrijpelijk te maken voor allochtonen door de teksten op NT2 niveau te
schrijven. Invoering 1e kwartaal 2004.
D.
Radio
Dit middel is door de meeste migrantengroepen
aangegeven als een goed middel. Op dit moment is er geen speciale
migrantenradio(uitzending) in Delft beschikbaar. Wel worden, binnen de kaders
van de Mediawet, de mogelijkheden onderzocht om dit tot stand te brengen. De
gemeente probeert het WMC en de Zelforganisaties te motiveren met Stadsradio Delft
samen te werken om tot een migrantenuitzending te komen, de verwachting is dat
dit in 2004 gerealiseerd zal worden voor een specifieke groep migranten
(Hindoestanen). In 2004 komt een multiculturele jongerenomroep (FunX) mogelijk
op de kabel in Delft. Deze omroep is al actief in de 4 grote steden en is nu op
zoek naar uitbreiding. Voorjaar 2004 komt er een advies van de Programmaraad
over het al dan niet aanbieden van een kabelfrequentie.
E. Presentaties
Regelmatig wordt
informatie verstrekt via presentaties voor het WMC en zelforganisaties. Betere
structurering van deze presentaties door onderwerpen en doelgroepen af te
stemmen is nodig. Vooraf aan het seizoen 2004/2005 moet er een planning zijn
voor presentaties, onderwerpen en termijn in dat seizoen.
F. Folders
Bij folders/brochures van de gemeente Delft
wordt rekening gehouden met de migrantendoelgroep.
G.
Stadskrant
De Stadskrant publiceert
regelmatig artikelen die voor migrantengroepen interessant zijn.
H.
Persoonlijke contacten
Bijvoorbeeld Duit, CPO.
Duit bezoekt regelmatig migranten om voorlichting te geven over
migrantenonderwerpen. Het CPO heeft ook een duidelijk wegwijzerfunctie die
structureel kan worden ingezet. Er kan bij deze contacten verwezen worden naar
bovengenoemde middelen.
I.
Sleutelfiguren doelgroepen
Bijvoorbeeld
bestuursleden van zelforganisaties, actieve wijkbewoners, imams etc.
J.
WMC
Door één centrale
gesprekspartner binnen de gemeente te hebben voor het WMC kan de inzet van
andere middelen onder de aandacht worden gebracht en beter gestructureerd
worden.
K.
Cursussen Mondriaan/buurthuizen
Veel migranten volgen
taallessen bij het Mondriaan of in buurthuizen. Rondom deze lessen kan er
ruimte worden gecreëerd voor het verstrekken van gemeentelijke informatie. In
2004 wordt hier een programma voor ontwikkeld.
Binnen de diverse groepen migranten zijn ook
verschillende middelen die goed of minder goed functioneren. Het is van belang
om hier inzicht in te krijgen.
2.3.3 Uit de diverse doelen en middelen wordt een
matrix samengesteld die bij de communicatie met migranten wordt gehanteerd.
Doel/middelenmatrix
migranten
Middel |
Communicatiedoel |
||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
A |
X |
X |
x |
X |
X |
X |
|
B |
|
X |
X |
|
X |
X |
X |
C |
X |
|
X |
X |
|
|
X |
D |
X |
X |
X |
|
|
X |
X |
E |
|
X |
X |
|
X |
|
X |
F |
X |
X |
X |
|
|
X |
X |
G |
|
X |
X |
|
X |
|
X |
H |
X |
|
|
X |
|
|
X |
I |
X |
|
|
X |
|
|
X |
J |
|
|
X |
X |
|
|
X |
K |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Momenteel is de ervaring/expertise om de perfecte
mix tussen doel en middelen per groep migranten samen te stellen niet voldoende
aanwezig. Ook zijn nog niet alle middelen inzetbaar.
Bovenstaande middelen richten zich met name op de
migrantengroepen die worden vertegenwoordigd in het WMC, zelforganisaties of
andere verenigingsverbanden. Er zijn nog twee groepen migranten die moeilijker
te bereiken zijn:
1)
Migranten die thuiszitten (geďsoleerd).
2)
Migranten die zich bewust niet willen laten
aanspreken op afkomst, etniciteit of religieuze achtergrond.
Ook deze
groepen moeten bereikt worden, middelen die hier voor kunnen worden ingezet
zijn de taallessen en projecten als D’Ruit of de bezoekvrouwen.
3.1 Intern overleg migrantencommunicatie
Om alle initiatieven met alle onderliggende doelen
te structureren stellen wij voor een intern overleg migrantencommunicatie
binnen de Gemeente Delft op te richten.
Hier worden middelen centraal ontwikkeld en
ontstaat informatie-uitwisseling over de communicatie tussen sectoren/vakteams/afdelingen/projecten met allochtone
doelgroepen.
Aan het intern overleg migrantencommunicatie nemen
diverse disciplines uit de organisatie deel en wordt informatie uitwisselt over lopende initiatieven. Tevens worden
hier initiatieven ontwikkeld voor het verbeteren van de communicatie met
migranten.
3.1.3
Interne afstemming
Een ander belangrijk element van het interne
overleg migrantencommunicatie is de ‘input’, ambtenaren met vragen kunnen hier
hun verzoek indienen en worden geadviseerd. Maar ook ambtenaren die een dienst
kunnen verlenen door bestaande contacten met allochtonen kunnen bijdrage
leveren aan het overleg..
1)
Communicatieadviseur (Vakteam Communicatie)
Taken/verantwoordelijkheden
2)
Integratie & Activering (programmaleider
Integratie & Activering)
Taken/verantwoordelijkheden
3) Accounthouders externe contacten (Coördinator
Centraal Punt Oudkomers + contactpersoon WMC/zelforganisaties)
Taken/verantwoordelijkheden
Het betreft hier met name het uitwisselen van praktijkervaringen
(casuistiek) + het veralgemeniseren van signalen ten behoeve van de doelgroep
+de gemeentelijke organisatie
De coördinator CPO is de meest voor de hand
liggende linking pin naar intermediairs als de bezoekvrouwen. Punten van
aandacht worden door haar in dit netwerkoverleg ingebracht.
Voorbeelden van deelnemers in netwerk:
-
programma / centraal punt oudkomers
-
programma
Integratie & Activering
-
DUIT
-
Wijkzaken
-
Publiekszaken
-
Onbenut Talent
-
CPO
-
Vakteams (met belang bij bereik allochtonen)
-
WMC
-
Zelforganisaties
-
Stichting Vluchtelingenwerk Delft
-
Opbouwwerkers
-
Intermediairs
-
Organisaties (BWD)
GGZ
Bedrijfsleven
Scholen
Inrichten kernteam
Actieplan kernteam samenstellen (doelen, taken,
werkwijze, communicatie)
Interne klanten kunnen
met vragen terecht bij kernteam, input via e-mail/intranet.
Interne leveranciers
bieden hun kennis aan bij het kernteam (afhankelijk van discipline).
Externe contacten worden
gecoördineerd via de accounthouder externe contacten.
Actieve rol kernteam bij
ontwikkeling middelen, expertise, kennisdelen, workshops etc.!
interne dienstverlening
m.b.t. migrantencommunicatie
actieve interne
voorlichting en informatievoorziening over het communiceren met migranten.
Kernteam frequent overleg (tweewekelijks)
Input voor kernteam via mail
Bekend maken overleg migrantencommunicatie
Communicatieplan
interne communicatie
Communicatieplan
externe communicatie
BIJLAGE I
De volgende communicatiemiddelen worden momenteel
ingezet of ontwikkeld voor de communicatie met migranten.
-
Portal
-
Nieuwsbrieven
-
Handleiding/beslisboom vertalingen
-
Radio
-
Presentaties
-
Folders
-
Serie artikelen Stadskrant
-
Persoonlijke contacten
De volgende initiatieven zijn of worden ontwikkeld
om de communicatie met migranten over specifieke onderwerpen te
verbeteren/verzorgen.
-
Workshop migranten communicatie en vervolg daarop.
-
Speciale aandacht voor migranten in een aantal
projecten zoals Huiselijk geweld/verslavingszorg; bijstandswet; nota
zelforganisaties; oudkomersbeleid e.d.
-
Intermediairs (drie niveaus):
-
Bestaande gemeentelijke intermediairs:
contactpersonen Centraal punt Oudkomers
-
Bestaande niet gemeentelijke intermediairs:
bezoekvrouwen; opbouwwerker migranten en opbouwwerker WMC
-
Gemeentelijke intermediairs niet specifiek voor
doelgroepen maar waar juist versterking in de vorm van expertise en advies
nuttig of noodzakelijk is, zoals DUIT, balie service centrum bedrijven
-
Idem voor niet gemeentelijke intermediairs: d’ruit;
wijkagenten; wijkcoordinatoren…
-
Zoeken allochtone bestuurders (vinden van plaatsen
in besturen; oudercommissies enz.; stadsgesprekken);
-
Preventiebeleid (o.a. intermediairs onderwijs)
-
Emancipatiebeleid (steeds meer gericht op
integratie van allochtone vrouwen)
-
Onbenut talent
-
Kennisateliers
Niet alle vakteams of afdelingen zijn actief met
migrantendoelgroepen, bewustwording en opbouwen/delen expertise (reiniging,
stadstoezichthouders, medewerkers groen, wijkcoördinatoren etc.) Voorbeelden
van een aantal vakteams of afdelingen die wel actief zijn met
migrantendoelgroepen, hier wordt veel expertise opgebouwd:
-
Duit
-
IBAS
-
CPO (Centraal Punt Oudkomers)
-
Er bestaat een overleg (contact/doelgroepen) waar
aan vanuit diverse vakteams diegenen participeren die in direct contact met de doelgroepen
staan:
o
Communicatiemedewerker migrantencommunicatie
o
Senior Beleidsmedewerker Inkomen, panel W&I
o
Accounthouder WMC/Zelforganisaties
o
Projectleider onbenut talent
o
Coördinator CPO
o
Vrouwen, Integratie, Welzijn
o
Integratie & Activering
-
P&O (diversiteit)