Nota

 

Datum

17-02-2003

Ons Kenmerk

344503

Opsteller

K. Schofield

Bijlagen

0        

Onderwerp

Evaluatie "Uitstroomregeling" / stand van zaken

 

 


1. Inleiding

Op 13 juni 2000 is het College van B&W akkoord gegaan met het voorstel om vanaf 1 juli 2000 uitgeprocedeerde asielzoekers in de categorie voormalig ROA/VVTV op te nemen in de zogenaamde ‘Uitstroomregeling’. Hiervoor is budget beschikbaar gesteld. Uit dit budget kunnen éénmalig uitkeringen worden verstrekt door het Interkerkelijk Sociaal Fonds (ISF), gekoppeld aan begeleiding bij en onderzoek naar terugkeermogelijkheden via de IOM.

 

Deze notitie betreft een interne evaluatie van de “Uitstroomregeling”.

Specifiek wordt ingegaan op de uitvoering van de regeling sinds de invoering op 1 juli 2000, de stand van zaken en de voortgang van de regeling. U wordt gevraagd in te stemmen met de voorstellen voor voortgang.

 

De opbouw van de notitie is als volgt:

Naast deze inleiding en de aanleiding wordt middels een toelichting op de “Uitstroomregeling” een aanloop gegeven op de stand van zaken. Naast de stand van zaken komen achtereenvolgens aan de orde: financiën, knelpunten in de uitvoering en de subsidieaanvraag SNVD.

Vervolgens de conclusies en voorstellen voor voortgang van de regeling.

2. Aanleiding

Bij het opstellen van de regeling heeft de Gemeente Delft altijd een tijdelijk karakter voor ogen gehad. De gemeente is in afwachting van een oplossing van het Rijk. Het Rijk is tenslotte verantwoordelijk voor het toelatings- en terugkeerbeleid. Tot nu toe is deze oplossing echter uitgebleven.


Met het uitblijven van een oplossing komt het tijdelijke karakter in het geding.

3 De ‘Uitstroomregeling’

 

3.1 Uitgangspunt

Het uitgangspunt van de “Uitstroomregeling” is gedurende 3 maanden een financiële bijdrage te verstrekken, gekoppeld aan begeleiding bij en onderzoek naar terugkeermogelijkheden via de IOM. Indien men nog in een andere procedure dan de asielprocedure is verwikkeld dan kan de regeling voor de doorlooptijd van deze procedure gecontinueerd worden.

Concreet betekent dit dat alle ROA/VVTV-cliënten die uitgeprocedeerd zijn, gedurende 3 maanden een zak- en kleedgelduitkering ontvangen. Gedurende deze periode kan de cliënt in de woning van de gemeente blijven wonen, als verblijf bij familie of kennissen in Delft niet mogelijk is.

 

3.2 Doelstelling

De “Uitstroomregeling” wordt binnen de Gemeente Delft vanuit humanitair oogpunt aangemerkt als een middel om schrijnende situaties te voorkomen van uitgeprocedeerde asielzoekers die van Rijkswege geen recht meer hebben op verstrekkingen en opvang. Hiermee wordt tevens voorkomen dat men gaat “rondzwerven” in de gemeente.

 

3.3 De uitkering

De uitkering wordt in beginsel aangewend voor de kosten van levensonderhoud en bedraagt € 188, - per maand per volwassene, een gezin met kinderen krijgt € 94,- per maand extra. Indien een cliënt aangeeft te willen vertrekken, wordt de uitkering in zijn geheel verstrekt als bijdrage in de kosten om door te migreren of alsnog terug te keren naar het land van herkomst.

 

3.4 De doelgroep

De uitstroomregeling richt zich op die personen die lang in de asielprocedure hebben gezeten en gedurende die periode lange tijd in Delft hebben gewoond. Door bijv. de begeleiding van de SVD, het verblijf – feitelijk zelfstandig wonend - in een ROA-woning en het gegeven dat kinderen naar school zijn gegaan is een mate van inburgering opgetreden die heeft geleid tot de invoering van de Uitstroomregeling.

 

In de praktijk bevinden zich in de uitstroomregeling mensen die in het kader van de ROA-regeling en de Zorgwet VVTV onder de verantwoordelijkheid van Delft vallen. Deze personen worden opgevangen totdat over hun toelating is beslist. Bij een negatieve beslissing zijn gemeenten verantwoordelijk voor het beëindigen van de opvangvoorzieningen.

 

De Gemeente Delft vindt het inhumaan om deze specifieke groep, die in afwachting van de beslissing op de eerste asielaanvraag al jarenlang in de gemeente verblijft, abrupt op straat te zetten. Daarom heeft de Gemeente Delft besloten om voor deze specifieke groep de opvangvoorzieningen voort te zetten. Met de “Uitstroomregeling” beoogt de Gemeente Delft middels een overbruggingsperiode van 3 maanden terugkeer voor uitgeprocedeerden alsnog te realiseren.

 

Zolang de ROA/VVTV’ers onder de verantwoordelijkheid van de gemeente vallen krijgen zij:

1.       Begeleiding in de laatste fasen van de asielprocedure. Er wordt ondersteuning geboden tijdens het doorlopen van het stappenplan;

2.       De mogelijkheid tot persoonlijke ontwikkeling. Bekeken wordt welke andere scholingsmogelijkheden er zijn dan het bestaande taalonderwijs voor de ROA/VVTV-cliënten. Deze aanvullende scholing kan dienen als ‘bagage’ die nuttig is bij een eventuele terugkeer of bij een eventueel verblijf in Nederland;

3.       Ondersteuning in het zoeken naar mogelijkheden voor terugkeer, als zij eenmaal uitgeprocedeerd zijn. Begeleiding via het IOM wordt de cliënt aangeboden en er wordt gekeken of in samenwerking met het IND naar oplossingen gezocht kan worden. Indien de uitgeprocedeerde meewerkt aan deze begeleiding wordt gedurende 3 maanden een eenmalige uitkering verstrekt. Verlenging is mogelijk als men nog in enige andere procedure dan de aanvraagprocedure is verwikkeld.

 

Omtrent de toelating van andere categorieën is geen beleid geformuleerd. Het college is echter wel van mening dat de gemeente in financiële zin geen rol hoeft te spelen als het gaat om:

1.       Mensen die op grond van een zelfzorgarrangement (ZZA) in Delft verblijven. ZZA’ers vallen tenslotte onder verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid en niet onder die van de gemeente;

2.       Mensen die snel na binnenkomst in Nederland een afwijzing hebben gekregen. Zij hebben tenslotte geen enkele binding met Delft.

 

3.5 Wie voert de regeling uit?

De begeleiding van de ROA/VVTV-cliënten wordt gegeven door de Gemeente Delft, vanuit de sector Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) van het cluster Publiekszaken. Stichting Vluchtelingenwerk Delft vervult een rol in de individuele maatschappelijke begeleiding en de juridische ondersteuning van de cliënt. De uitkering voor uitgeprocedeerden wordt verstrekt via het Interkerkelijk Sociaal Fonds (ISF).

 

3.6 Tijdelijk Karakter

Bij het opstellen van de regeling heeft de Gemeente Delft altijd een tijdelijk karakter voor ogen gehad. De Gemeente Delft is namelijk in afwachting van een door het Rijk aangedragen (humane) oplossing voor deze specifieke groep. Het Rijk is tenslotte verantwoordelijk voor het toelatings- en terugkeerbeleid.

 

4. Stand van zaken

Sinds de invoering van de “Uitstroomregeling” is het gebruikelijk dat regelmatig een “stand van zaken notitie” geschreven wordt. De laatste stand van zaken is beschreven in april 2002.

 

Voor een gedetailleerd overzicht van de stand van zaken verwijs ik u naar de bijlage.

 

4.1 Huidige bezetting

De cliënten in de “Uitstroomregeling” kunnen onderverdeeld worden in drie groepen:

1.       Cliënten die buiten hun toedoen niet terug kunnen keren, denk aan Chinezen en Stateloze Palestijnen.

2.       Cliënten die om medische redenen niet terug kunnen keren

3.       Cliënten die nog in enig andere procedure zijn verwikkeld.

De beslissing op de aanvraag mag in Nederland worden afgewacht, desondanks bestaat er geen recht op opvang.

 

In totaal maken momenteel 11 personen gebruik van de uitstroomregeling,

6 volwassenen en 5 kinderen. In totaal wordt maandelijks een financiële bijdrage verstrekt ter hoogte van € 1.140,- . Daarbij komen de kosten voor de woningen, zoals huur, gas, water en licht en reparaties, etc.

 

Twee cliënten claimen Stateloze Palestijnen te zijn. Stateloze Palestijnen zijn niet in het bezit van geldige reis- of identiteitsdocumenten. Zij worden door het land van herkomst ook niet als staatsburger erkend.

Terugkeer is voor hen dus ‘buiten hun toedoen’ niet mogelijk (voor meer info, zie bijlage 2). De termijn van 3 maanden is voor deze twee cliënten inmiddels ruimschoots overschreden, beiden zitten al vanaf 1 juli 2000 in de “Uitstroomregeling”.

 

De overige cliënten zitten allemaal nog in een bezwaarprocedure tegen de afwijzing van een reguliere vergunning of zijn inmiddels onherroepelijk uitgeprocedeerd en in afwachting van een terugkeergesprek. Zodra het terugkeerdossier van de IND is ontvangen dient de toelage in het kader van de “Uitstroomregeling” stopgezet te worden, men voldoet immers niet meer aan de criteria.

 

4.2 Niet langer in de regeling

Sinds de invoering van de ‘Uitstroomregeling’ zijn er vijf personen die niet langer gebruik maken van de ‘Uitstroomregeling’. Reden hiervoor is het alsnog verkrijgen van een status of het niet langer voldoen aan de criteria voor de “Uitstroomregeling”.

 

Twee cliënten komen inmiddels weer in aanmerking voor de regeling.

De redenen hiervoor zijn:

-          Dusdanige psychische problemen dat terugkeer (momenteel) niet aan de orde is.

-          Situatieverandering in land van herkomst. In dit geval de situatie in Irak, in dit kader is voor mensen uit Noord-Irak een vertrekmoratorium ingesteld, al eerder is een vertrekmoratorium ingevoerd voor mensen uit Centraal-Irak. Op dit moment hoeft geen enkele Irakees terug te keren.

 

4.2.1 Vertrekmoratorium Irak

In het geval van een vertrekmoratorium heeft de VNG in overleg met het Rijk de volgende procedure opgesteld:

-          Uitgeprocedeerde asielzoekers waarvan de voorzieningen nog niet zijn beëindigd, blijven deze voorzieningen behouden gedurende de tijd van het vertrekmoratorium.

-          Uitgeprocedeerde asielzoekers uit Noord-Irak waarvan de deelvoorzieningen, zoals ziektekosten en leefvoorziening al zijn beëindigd, maar nog niet tot ontruiming is overgegaan, krijgen de deelvoorzieningen weer uitbetaald. Ontruimingen worden stopgezet. De duur van het vertrekmoratorium is beëindigd per 1 februari 2004.

 

De Gemeente Delft heeft twee Irakezen die niet langer gebruik maken van de “Uitstroomregeling”. 

Betrokkene uit Centraal-Irak heeft inmiddels een verblijfsvergunning en ontvangt vanaf 10-4-2003 een Abw-uitkering.

Betrokkene uit Noord-Irak dient in het kader het geldende vertrekmoratorium met terugwerkende kracht vanaf 7 februari 2003 tot en met 1 februari 2004 opnieuw in de “Uitstroomregeling” opgenomen te worden.

4.3 Voorziening in het kader van de voormalige ROA-regeling of de
      Zorgwet VVTV

De Gemeente Delft heeft nog twee VVTV’ers en 1 ROA onder zijn verantwoordelijkheid. Deze personen bevinden zich in de laatste fase van hun asielprocedure en hebben conform de Invoeringswet 2000 nog recht op continuering van de voorzieningen in het kader van de ROA-regeling of de Zorgwet VVTV. Na het beëindigen van deze voorzieningen kunnen zij opgenomen worden in de “Uitstroomregeling”.

 

5. Financiën

De uitkeringen voor uitgeprocedeerden verstrekt via het Interkerkelijk Sociaal Fonds (ISF). Hiervoor is voor 2003 een bedrag van €87.225,- begroot, de werkelijke kosten bedragen €20.570,33.

 

Afspraak is dat elk kwartaal een maximumbedrag van €6807,- wordt overgemaakt aan het ISF. Het saldo aan het einde van het kwartaal wordt meegewogen in de verstrekking voor het volgende kwartaal. Maximaal kan er over een kalenderjaar dus €27.228,- aan het ISF verstrekt worden.

6. Knelpunten in de uitvoering

De ‘Uitstroomregeling’ wordt sinds 1 juli 2000 uitgevoerd, de volgende knelpunten zijn aan de orde:

1.       Er wordt nog steeds uitgegaan van het ‘tijdelijke karakter’ van de regeling: De vraag is ‘Voor hoelang de regeling voortgezet kan worden?’ 

2.       De veranderende situatie in het land van herkomst (denk hierbij aan Irak) en de opvang van uitgeprocedeerde door de Gemeente hebben tot gevolg dat de gemeente ingeval van een vertrekmoratorium de voorzieningen niet mag beëindigen en in het voorkomende geval zelfs de leefvoorziening met terugwerkende kracht dient te continueren.

3.       In geen enkel geval is de financiële toelage voor uitgeprocedeerden die rechtmatig verwijderbaar zijn voor 3 maanden verstrekt. Deze termijn is ruimschoots overschreden, het niet terug kunnen keren en de lange afwikkeling van nog lopende andere procedures liggen hieraan ten grondslag.

4.       Het stopzetten van de regeling is complex. De mogelijkheid tot bezwaar staat open, de stopzetting wordt immers middels een beschikking kenbaar gemaakt. De afhandeling van het bezwaar kan even op zich laten wachten, in het voorkomende geval heeft dit 1 jaar geduurd.

Daarnaast dient een aparte ontruimingsprocedure te worden gestart.

Het ontruimen van de woning is een juridisch proces waarmee een lange doorlooptijd en kosten zijn gemoeid.

 

Voorafgaand aan de ontruimings-procedure wordt betrokkene 2 keer gesommeerd de woning te verlaten.

 

7. Landelijke ontwikkelingen

 

7.1 Tweede of en herhaald asielverzoek

Minister Nawijn heeft toegezegd dat, indien een tweede of een herhaald asielverzoek alsnog resulteert in een verblijfsvergunning, de door de gemeente c.q. particuliere instelling gemaakte kosten voor opvang achteraf door het Rijk worden vergoed.

 

De Gemeente Delft kent nog geen gevallen waarin een tweede of herhaald asielverzoek alsnog heeft geleid tot een verblijfsvergunning, vooralsnog kan er geen aanspraak gemaakt worden op een vergoeding achteraf door het Rijk.

 

7.2 Eenmalige maatregel

Circa 2.200 mensen voldoen aan de criteria om middels de eenmalige maatregel alsnog voor een verblijfsvergunning in aanmerking te komen.

Het gaat om een groep asielzoekers die vanwege inactiviteit van de overheid langer dan vijf jaar in één asielprocedure verwikkeld zijn.

De verblijfsvergunning wordt voor het einde van het jaar ambtshalve verleend.

 

De eenmalige maatregel biedt geen oplossing voor de ROA/VVTV’ers die Delft nog onder haar verantwoordelijkheid heeft.

Men is inmiddels uitgeprocedeerd, of men heeft niet vóór of op 27 mei 1998 de eerste asielaanvraag ingediend. Daarnaast geldt de regeling niet voor de asielzoekers en uitgeprocedeerden in de “Uitstroomregeling”, ondanks dat zij in het verleden een verblijfsvergunning hebben aangevraagd onder de oude vreemdelingenwet.

 

Asielzoekers die buiten de eenmalige regeling vallen kunnen slechts in zeer incidentele gevallen met toepassing van de inherente afwijkingsbevoegdheid dan wel de discretionaire bevoegdheid voor een verblijfsvergunning in aanmerking kunnen komen.

Onduidelijk is wie in Delft op basis van de inherente afwijkingsbevoegdheid, voor een verblijfsvergunning in aanmerking komen. Vooralsnog gaan we ervan uit dat onder de 26.000 asielzoekers die terugmoeten naar het land van herkomst ook de uitgeprocedeerde asielzoekers in Delft vallen.


De minister is niet van plan een regeling te treffen voor uitgeprocedeerde asielzoekers die door inactiviteit van de overheid, na jarenlang procederen alsnog uitgeprocedeerd zijn geraakt of die buiten hun toedoen niet kunnen terugkeren naar het land van herkomst of een ander land waar toelating gewaarborgd is, bijvoorbeeld Chinezen en Stateloze Palestijnen.

Een notitie “Terugkeer gaan we doen” is in voorbereiding.

 

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat uitgeprocedeerde asielzoekers voorlopig niet uit de opvang op straat mogen worden gezet. PvdA, SP, GroenLinks, LPF, ChristenUnie en SGP schaarden zich donderdag 11 december ’03 achter een motie hierover van coalitiepartner D66. De partijen willen dat minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken eerst met een plan van aanpak komt voor deze uitgeprocedeerden, die niet zelden al jaren in Nederland verblijven. Verdonk wil de motie niet uitvoeren, omdat elke verdere opvang 'valse hoop' wekt om niet naar het land van herkomst terug te hoeven keren. Minister Verdonk heeft toegezegd uiterlijk half januari te komen met de notitie. Dan zal er ook een overzicht zijn over hoeveel uitgeprocedeerden alsnog een status krijgen en hoeveel er Nederland moeten verlaten. (zie voor meer informatie hierover bijgaande nota “het vernieuwde uitzetbeleid voor asielzoekers”)

8. Stichting Noodopvang Delft (SNVD)

 

8.1. Doelstelling

De SNVD biedt in een uiterste noodsituatie noodopvang aan een groep uitgeprocedeerde vluchtelingen die uitgesloten zijn van overheidsvoorzieningen of andere mogelijkheden.

 

8.2 Uitgangspunt

Er moet sprake zijn van een positief advies van een advocaat of deskundig instelling op het terrein van vluchtelingenwerk, op basis waarvan een reëel perspectief bestaat voor legaal verblijf in Nederland of een ander land waar toelating gewaarborgd is.

 

De opvang heeft een tijdelijk karakter. Doordat vooraf een positief advies door een advocaat of een deskundig instelling wordt gegeven zal de opvang in nagenoeg alle gevallen tijdelijk zijn.

 

8.3. Doelgroep

De SNVD concentreert zich op ouderen, alleenstaande met kinderen , alleenstaande vrouwen en zieken. De opvang is regionaal, de mensen in de opvang hebben niet per definitie een binding met  Delft


In de praktijk komt het neer op:

-          Mensen die een tweede asielverzoek indienen mogen de beslissing in Nederland afwachten, maar het Rijk geeft ze geen onderdak meer;

-          Uitgeprocedeerden: zij krijgen 28 dagen de tijd om hun verblijfplaats in Nederland te verlaten.

 

8.4 Subsidieaanvraag.

Nadat de SNVD eerder tot tweemaal toe een afwijzing van de Gemeente Delft heeft ontvangen na een subsidieaanvraag, heeft de SNVD op 14 april 2003 bij de Gemeente Delft opnieuw een verzoek om subsidie ingediend.

 

De aanvraag behelst financiën voor:

·         2003: opvulling bestaande tekorten. Hiervoor wordt € 13.000,- gevraagd.

·         2004: dekking voor de huisvestingskosten inclusief gas, water en licht. Hiervoor wordt € 22.000,- gevraagd. 

 

8.5 Programmabegroting

Tijdens de besprekingen van de programmabegroting is een amendement van Groenlinks om structureel nieuw beleid toe te voegen aan het programma Werk, Inkomen en Zorg aanvaart. Het gaat om € 22.000,- voor de subsidie aan de SNVD. Met dit amendement wordt de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers uitgebreid middels een structurele subsidierelatie aan de SNVD.

 

Financiering

Voor 2004 is ingestemd met een incidentele dekking uit het, op basis van voorgaande jaren te verwachten, voordeel op de jaarrekening van de uitbetaling van de zogenaamde Zalmsnip ten opzichte van de uitkering van het Rijk.

9. Conclusies

 

9.1. “Uitstroomregeling”

Geconcludeerd kan worden dat de doelgroep goed gebruik heeft gemaakt van de regeling. Alle personen die voorzieningen in het kader van de voormalig ROA/VVTV-regelingen hebben ontvangen zijn toegetreden tot de ‘Uitstroomregeling’. Bij uitzondering is een gezin afkomstig uit de vrouwenopvang Ricardus in de regeling opgenomen.

 


Het beëindigen van de ROA/VVTV-voorzieningen is de hoofdreden geweest om deze specifieke groep op te nemen in de ‘Uitstroomregeling’. De reden hiervoor is dat deze specifieke groep al jarenlang in de Gemeente Delft verblijft, in afwachting van de definitieve beslissing op de aanvraag. De Gemeente Delft vindt het onwenselijk om deze mensen na zoveel jaren onzekerheid op straat te zetten.

 

Het uitgangspunt om gedurende 3 maanden een financiële toelage te verstrekken aan rechtmatig verwijderbare ‘uitgeprocedeerde’ asielzoekers heeft geen stand kunnen houden. In alle gevallen is deze termijn ruimschoots overschreden. De personen in de regeling maken inmiddels anderhalf tot drie jaar gebruik van de regeling.

 

Maximaal 6 personen kunnen nog toetreden tot de ‘Uitstroomregeling’. Het betreft 4 volwassenen en 2 kinderen die momenteel nog voorzieningen in het kader van de voormalig ROA/VVTV-voorzieningen ontvangen.

De gemeente ontvangt over deze personen een terugkeerdossier van de IND met het verzoek de (Rijks)voorzieningen te beëindigen.

 

9. 2 De eenmalige maatregel

De gemeente Delft heeft onlangs haar bezwaren kenbaar gemaakt tegen de naar onze mening te beperkte éénmalige maatregel. De brief is u in het B&W van dinsdag 16 december aangeboden.

 

Met de G4 en de VNG heeft de minister afgesproken dat gemeenten geen noodopvang meer bieden aan uitgeprocedeerde asielzoekers die na de toepassing van de éénmalige regeling, de inherente afwijkingsbevoegdheid en de discretionaire bevoegdheid van de minister van Vreemdelingenzaken en Integratie terug moeten naar hun herkomstland. Het betreft uitgeprocedeerde asielzoekers die onder de oude vreemdelingenwet zijn ingestoomd en niet zelfstandig terugkeren, niet gedwongen kunnen worden uitgezet en waarbij ook het zicht op uitzetting ontbreekt.

 

9.3.  Subsidieaanvraag SNVD

Er is sprake van een groeiend aantal uitgeprocedeerde asielzoekers.

De SNVD biedt opvang aan een groep uitgeprocedeerde asielzoekers die niet onder de doelgroep van de “Uitstroomregeling” vallen.

Gezien de problematiek m.b.t tot het landelijk terugkeerbeleid ziet de gemeente Delft zich in tegenstelling tot vorige jaren, genoodzaakt om de subsdieaanvraag voor 2004 te honoreren en structureel nieuw beleid toe te voegen aan het Programma Werk, Inkomen en Zorg, het gaat om €22.000,- per jaar. Voor 2004 dienen deze kosten incidenteel gedekt te worden op het te verwachte voordeel op de jaarrekening van de uitbetaling van de “zalmsnip”. Voor subsidieverlening 2005 en verder zal nieuwe dekking gezocht moeten worden, dit zal worden meegenomen in de discussie programmabegroting 2005. Voor meer informatie over de subsidieaanvraag voor Stichting Noodopvang vluchtelingen Delft verwijs ik u naar de notitie ”Subsidie SNVD 2004” die u op korte termijn zal worden aangeboden.

10. Voorstellen voor voortgang van de regeling

De volgende voorstellen worden gedaan voor voortgang van de regeling:

1.       Ontwikkelingen Tweede Kamer op het gebied van uitgeprocedeerde asielzoekers op de voet te blijven volgen met als doel inzicht te krijgen in de vraag voor hoelang de uitstroomregeling gecontinueerd kan worden?

2.       B&W in de loop van 2004 informeren over de vraag voor hoelang de uitstroomregeling gecontinueerd dient te worden?

 

 

Krista Schofield

Beleidsmedewerker Inkomen