1. Inleiding.
2. AanvragenStand van zaken.
3. Beoordeling.
4. Toekenningen.
5. Financiële consequenties.
6. Resultaten ingezette beleid.
7. Te nemen beslissingen.
In de nota overgangsregeling I/D-banen 2004 (kenmerk 03/030989) is naast de algemene overgangsregeling voor alle huidige ID-banen (een maximale vergoeding van een bestaande I/D-baan van € 14.825,--op jaarbasis bij een 32-urige werkweek) een tweetal aanvullende subsidieregelingen vastgesteld. Het betreft de aanvullingssubsidie en de hardheidsregeling.
Bij de beoordeling van der aanvragen zijn de
volgende drie voorwaarden van belang:
1.
het wegvallen van de I/D medewerker leidt ertoe dat
de organisatie niet naar behoren kan functioneren;
2.
de garantie dat de I/D werknemer in dienst blijft,
met die uitzondering dat bij de aanvraag van de hardheidsregeling voor 2004 een
baanintentie volstaat, welke in 2005 omgezet moet worden in een baangarantie.
3.
aanvrager dient aan te tonen dat, gelet op de
begroting, het aandeel I/D werknemers op de totale formatie, de stand van de
reserves en de mogelijkheden binnen de CAO, hij/zij geheel of gedeeltelijk niet
in staat is het financiële tekort zelf te dekken*).
*) Om dit te kunnen beoordelen hanteert de gemeente
(conform richtlijnen Subsidieverordening Maatschappelijke activiteiten) als
richtlijn voor reserves, de eigen middelen voorzover deze niet meer bedragen
dan 5 % van het totaal van de lasten van de jaarlijkse begroting.
Tevens dient de verhouding I/D-werknemers ten
opzichte van het totaal aantal beschikbare fte meer dan 10 % te zijn.
2. AanvragenStand van zaken.
In totaal hebben 17 organisaties een aanvraag
ingediend voor een regeling.
Twaalf organisaties doen een beroep op de
aanvullingssubsidie, 5 organisaties opteren voor de hardheidsregeling.
Van een aantal organisaties zijn nog geen
begrotingen 2004 ontvangen waardoor deze (momenteel) niet beoordeeld kunnen
worden. Met deze organisaties is contact gelegd voor het aanleveren van
aanvullende informatie.
3. Beoordeling.
M.b.t
organisaties die een aanvraag hebben ingediend voor de
aanvullingssubsidie en voldoen aan alle criteria wordt voorgesteld, op
basis van de richtlijnen conform SMA, om over te gaan tot 100 % aanvulling van
de loonkosten boven de € 14.825,-.
Conform de afspraken m.b.t. de hardheidsregeling en
de afspraken binnen het onderwijs, wordt bij het niet voldoen van één of
meerdere van de drie criteria, 1/3 deel van de subsidie per criteria in
mindering gebracht.
Ten aanzien van St. Ouderwerk geldt dat het aandeel
I/D-werknemers ten opzichte van de totale formatie minder dan 10% bedraagt. Op
basis hiervan wordt voorgesteld een
maximale aanvulling van 66% te geven.
Voor organisaties die een aanvraag voor de
hardheidsregeling hebben ingediend geldt al dat er een maximale aanvulling van
66% is boven de loonkosten van € 14.825,-. Binnen een termijn van drie jaar
wordt deze regeling afgebouwd naar € 0,-
Organisaties die aan alle voorwaarden
voldoen krijgen in 2004 maximaal 66% uitgekeerd. In het najaar 2004 zal voortzetting
van subsidiering getoetst worden.
4. Toekenningen.
Organisatie |
SMA |
Bedrag in € *) |
Dekking 2004 |
Aanvullingssubsidie
|
|
|
|
St. Jeroen |
Ja |
3.475 |
Budget maatsch. Opvang |
St. Vrije Tijd Vorming |
Ja |
882 |
Reserve aanvulling/hardheid |
St. Maatschappelijke Opvang |
Ja |
7.622 |
Budget maatsch. Opvang |
Breed Welzijn Delft |
Ja |
30.431 |
Reserve aanvulling/hardheid |
St. Ouderenwerk |
Ja |
5.224 |
Reserve aanvulling/hardheid |
St. Vluchtelingenwerk |
Ja |
51.862 |
Reserve aanvulling/hardheid |
St. Sportpark Biesland |
Ja |
2.375 |
Reserve aanvulling/hardheid |
St Technicom DWW |
Ja |
34.164 |
Werkfonds FWI |
Vogel/Egelopvang |
Ja |
495 |
Reserve aanvulling/hardheid |
Kringloopbedrijf Delft |
Ja |
63.981 |
Werkfonds FWI / Reiniging Milieu |
K.V. Fortuna |
Ja |
15.019 |
Reserve aanvulling/hardheid |
St. Exploitatie
Tanthof |
Ja |
6.401 |
Reserve aanvulling/hardheid |
Hardheidsregeling |
|
|
|
AV’40 |
Nee |
1.142 |
Reserve aanvulling/hardheid |
DiscOtake |
Nee |
4.667 |
Budget Mediatheek |
Full Speed |
Nee |
3.000 |
Reserve aanvulling/hardheid |
Congregatie |
Nee |
3.404 |
Reserve aanvulling/hardheid |
Biesieklette |
Nee |
1.000 |
Reserve aanvulling/hardheid |
SMA: subsidieverordening maatschappelijke
activiteiten en werkgelegenheidsprojecten
*) bedrag gebaseerd op declaratie loonkosten
2003
In bovenstaande tabel vindt u in de eerste kolom
een overzicht van alle organisaties die een aanvraag hebben ingediend.
Kolom twee heeft betrekking op de vraag of er een
subsidierelatie is tussen de gemeente en aanvrager in het kader van de SMA dan
wel een werkgelegenheidsproject. De twee laatste kolommen hebben betrekking op
de percentuele verhouding van het toe te kennen bedrag, de hoogte van toe te
kennen bedrag en de dekking. De dekking ‘reserve aanvulling/hardheid’ bestaat
uit de programmabegroting opgenomen (knelpunten I/D-regelingen) en een bedrag
dat in de boedelscheiding tussen gemeente en Stichting Werkplan is aangemerkt
als vangnet voor de verlaging WVA.
5. Financiële consequenties.
De dekking van de subsidie is vastgesteld in de
nota overgangsregeling I/D-banen 2004. In deze nota is voor de dekking o.a. een
claim gelegd in de programmabegroting 2004 ( nieuw beleid welzijn). De dekking
voor de (aflopende) structurele kosten wordt, voorzien uit op te vangen in
budgetten en reserve aanvulling/hardheid betrekken bij uitwerking
programmabegroting 2005 (conform ID-overgangsregeling 2004 ((03/030989).
6. Resultaten ingezette beleid.
Door het inzetten van de voorgestelde maatregelen,
extra gesprekken met werkgevers, het inzetten van de tijdelijke stimuleringsregeling,
natuurlijk verloop, pensioen, etc, zijn er op 1 maart 230 I/D-banen bezet.
In de bijlage vindt u een overzicht van de stand
I/D-banen april 2003 ten opzichte van maart 2004.
7. Te nemen beslissingen.
·
Akkoord te gaan met het toekennen van de subsidie
2004 conform tabel en vervolg toetsing najaar 2004;
·
Akkoord te gaan met toekennen subsidie aan die
organisaties die na aanlevering van gegevens voldoen aan gestelde voorwaarden,
conform de gehanteerde lijn;
·
Voor 2004 in te stemmen met dekking uit de tabel;
Bijlage 1: lijst I/D medewerkers
April
2003 Maart 2004 reden uitstroom
1eigen bedrijf, 1
ontslag eigen verzoek, 2
regulier, 1 rechtswege en 1 ontslag
rechtswege eigen verzoek, 2 regulier 1
Gemeente (totaal 90)
-Onderwijs conciërge 50 45
1 ontslag rechtswege rechtswege
-receptie/administratie 4 3
-contacpersonen oudkomers 6 6
-schuldhulpverlening 2 1 1 ontslag eigen verzoek
-stadstoezichthouders 13 10 2 regulier, 1 ontslag
-groen 2 2
-Museum
5 5
-Archeologie 2 0 1 AOW, 1 overlijden
-Archief
2 2
-Brandweer 3 2 1 WAO
-Zwembad 1 1
Sport
-onderhoudsmedewerker 18 18
Gezondheidszorg
-zorgassistenten/diverse
functies 50 33 14 regulier, 1 scholing
-groepsleidsters 1
rechtswege,
1
overlijden
Welzijn
-ass. Jongerenwerker 22 17 2 regulier/ 2 rechtswege
-buurthuisbeheerder
-allochtone bezoekvrouwen
- diverse functies
Maatschappelijke opvang
-groepshulp/administratie 13 10 3 regulier
Vluchtelingenwerk Delft
-beheerder tolken/begeleiders 10 10
Kinderopvang
-groepshulp 25 21 4 regulier
Woningbouwcorporaties
-huismeesters 4 4
-medewerkers balspel 3 3
Diensten/Werkwinkel
-Groen/technisch/schoonmaak 12 10 1rechtswege,
1WAO
Kringloopbedrijf 11 10 1 regulier
Divers
-Platenuitlleen 1 1
-TU-kantine/bibliotheek 1 1
-Ouderenwerk 1 1
-Moskee 1 1
-Biesieklette 1 1
* er is in dezelfde periode ook weer instroom
gerealiseerd waardoor op 1 maart 2004 230 ID-banen bezet zijn.
** aantal malen dat gebruik gemaakt is van de
Tijdelijke Stimuleringsregeling uitstroom ID-banen.