Inhoud

1. Inleiding.

2. AanvragenStand van zaken.

3. Beoordeling.

4. Toekenningen.

5. Financiële consequenties.

6. Resultaten ingezette beleid.

7. Te nemen beslissingen.

 

1. Inleiding.

In de nota overgangsregeling I/D-banen 2004 (kenmerk 03/030989) is naast de algemene overgangsregeling voor alle huidige ID-banen (een maximale vergoeding van een bestaande I/D-baan van €  14.825,--op jaarbasis bij een 32-urige werkweek) een tweetal aanvullende subsidieregelingen vastgesteld. Het betreft de aanvullingssubsidie en de hardheidsregeling.

 

Bij de beoordeling van der aanvragen zijn de volgende drie voorwaarden van belang:

1.       het wegvallen van de I/D medewerker leidt ertoe dat de organisatie niet naar behoren kan functioneren;

2.       de garantie dat de I/D werknemer in dienst blijft, met die uitzondering dat bij de aanvraag van de hardheidsregeling voor 2004 een baanintentie volstaat, welke in 2005 omgezet moet worden in een baangarantie.

3.       aanvrager dient aan te tonen dat, gelet op de begroting, het aandeel I/D werknemers op de totale formatie, de stand van de reserves en de mogelijkheden binnen de CAO, hij/zij geheel of gedeeltelijk niet in staat is het financiële tekort zelf te dekken*).

 

*) Om dit te kunnen beoordelen hanteert de gemeente (conform richtlijnen Subsidieverordening Maatschappelijke activiteiten) als richtlijn voor reserves, de eigen middelen voorzover deze niet meer bedragen dan 5 % van het totaal van de lasten van de jaarlijkse begroting.

Tevens dient de verhouding I/D-werknemers ten opzichte van het totaal aantal beschikbare fte meer dan 10 % te zijn.

 

2. AanvragenStand van zaken.

In totaal hebben 17 organisaties een aanvraag ingediend voor een regeling.

Twaalf organisaties doen een beroep op de aanvullingssubsidie, 5 organisaties opteren voor de hardheidsregeling.

Van een aantal organisaties zijn nog geen begrotingen 2004 ontvangen waardoor deze (momenteel) niet beoordeeld kunnen worden. Met deze organisaties is contact gelegd voor het aanleveren van aanvullende informatie.

 

3. Beoordeling.

M.b.t  organisaties die een aanvraag hebben ingediend voor de aanvullingssubsidie en voldoen aan alle criteria wordt voorgesteld, op basis van de richtlijnen conform SMA, om over te gaan tot 100 % aanvulling van de loonkosten boven de € 14.825,-.

Conform de afspraken m.b.t. de hardheidsregeling en de afspraken binnen het onderwijs, wordt bij het niet voldoen van één of meerdere van de drie criteria, 1/3 deel van de subsidie per criteria in mindering gebracht.

 

Ten aanzien van St. Ouderwerk geldt dat het aandeel I/D-werknemers ten opzichte van de totale formatie minder dan 10% bedraagt. Op basis hiervan wordt  voorgesteld een maximale aanvulling van 66%  te geven.

 

Voor organisaties die een aanvraag voor de hardheidsregeling hebben ingediend geldt al dat er een maximale aanvulling van 66% is boven de loonkosten van € 14.825,-. Binnen een termijn van drie jaar wordt deze regeling afgebouwd naar € 0,-

Organisaties die aan alle voorwaarden voldoen krijgen in 2004 maximaal 66% uitgekeerd. In het najaar 2004 zal voortzetting van subsidiering getoetst worden.

 

4. Toekenningen.

 

Organisatie

SMA

 

Bedrag

in €    *)

Dekking 2004

Aanvullingssubsidie

 

 

 

St. Jeroen

Ja

    3.475

Budget maatsch. Opvang

St. Vrije Tijd Vorming

Ja

       882

Reserve aanvulling/hardheid

St. Maatschappelijke Opvang

Ja

    7.622

Budget maatsch. Opvang

Breed Welzijn Delft

Ja

  30.431

Reserve aanvulling/hardheid

St. Ouderenwerk

Ja

    5.224

Reserve aanvulling/hardheid

St. Vluchtelingenwerk

Ja

  51.862

Reserve aanvulling/hardheid

St. Sportpark Biesland

Ja

    2.375

Reserve aanvulling/hardheid

St Technicom DWW

Ja

  34.164

Werkfonds FWI

Vogel/Egelopvang

Ja

      495

Reserve aanvulling/hardheid

Kringloopbedrijf Delft

Ja

 63.981

Werkfonds FWI / Reiniging Milieu

K.V. Fortuna

Ja

  15.019

Reserve aanvulling/hardheid

St. Exploitatie Tanthof

Ja

    6.401

Reserve aanvulling/hardheid

 Hardheidsregeling

 

 

 

AV’40

Nee

    1.142

Reserve aanvulling/hardheid

DiscOtake

Nee

    4.667

Budget Mediatheek

Full Speed

Nee

    3.000

Reserve aanvulling/hardheid

Congregatie

Nee

    3.404

Reserve aanvulling/hardheid

Biesieklette

Nee

    1.000

Reserve aanvulling/hardheid

 

SMA: subsidieverordening maatschappelijke activiteiten en werkgelegenheidsprojecten

*) bedrag gebaseerd op declaratie loonkosten 2003 

 

In bovenstaande tabel vindt u in de eerste kolom een overzicht van alle organisaties die een aanvraag hebben ingediend.

Kolom twee heeft betrekking op de vraag of er een subsidierelatie is tussen de gemeente en aanvrager in het kader van de SMA dan wel een werkgelegenheidsproject. De twee laatste kolommen hebben betrekking op de percentuele verhouding van het toe te kennen bedrag, de hoogte van toe te kennen bedrag en de dekking. De dekking ‘reserve aanvulling/hardheid’ bestaat uit de programmabegroting opgenomen (knelpunten I/D-regelingen) en een bedrag dat in de boedelscheiding tussen gemeente en Stichting Werkplan is aangemerkt als vangnet voor de verlaging WVA.

 

5. Financiële consequenties.

 

De dekking van de subsidie is vastgesteld in de nota overgangsregeling I/D-banen 2004. In deze nota is voor de dekking o.a. een claim gelegd in de programmabegroting 2004 ( nieuw beleid welzijn). De dekking voor de (aflopende) structurele kosten wordt, voorzien uit op te vangen in budgetten en reserve aanvulling/hardheid betrekken bij uitwerking programmabegroting 2005 (conform ID-overgangsregeling 2004 ((03/030989).

 

6. Resultaten ingezette beleid.

 

Door het inzetten van de voorgestelde maatregelen, extra gesprekken met werkgevers, het inzetten van de tijdelijke stimuleringsregeling, natuurlijk verloop, pensioen, etc, zijn er op 1 maart  230 I/D-banen bezet.

In de bijlage vindt u een overzicht van de stand I/D-banen april 2003 ten opzichte van maart 2004.

 

7. Te nemen beslissingen.

 

·         Akkoord te gaan met het toekennen van de subsidie 2004 conform tabel en vervolg toetsing najaar 2004;

·         Akkoord te gaan met toekennen subsidie aan die organisaties die na aanlevering van gegevens voldoen aan gestelde voorwaarden, conform de gehanteerde lijn;

·         Voor 2004 in te stemmen met dekking uit de tabel;

 


 

Bijlage 1: lijst I/D medewerkers

Overzicht I/D-functies UITSTROOM

                                                           April 2003        Maart 2004       reden uitstroom

1eigen bedrijf, 1 ontslag

eigen verzoek, 2 regulier,

1 rechtswege en

1 ontslag rechtswege          

                                                                                                                                             eigen verzoek, 2 regulier

                                                                                                                                            1

 
Gemeente (totaal 90)

-Onderwijs conciërge                             50                    45       

 

 

 

1 ontslag rechtswege                                   rechtswege

 

 
 


-receptie/administratie                           4                      3                      

-contacpersonen oudkomers                 6                      6

-schuldhulpverlening                              2                      1                      1 ontslag eigen verzoek

-stadstoezichthouders                           13                    10                    2 regulier, 1 ontslag

-groen                                                  2                      2                     

-Museum                                             5                      5

-Archeologie                                         2                      0                      1 AOW, 1 overlijden

-Archief                                               2                      2

-Brandweer                                           3                      2                      1 WAO

-Zwembad                                            1                      1

 

Sport

-onderhoudsmedewerker                        18                    18                   

 

Gezondheidszorg

-zorgassistenten/diverse functies            50                    33                    14 regulier, 1 scholing

-groepsleidsters                                                                                   1 rechtswege,

1 overlijden

Welzijn

-ass. Jongerenwerker                            22                    17                    2 regulier/ 2 rechtswege

-buurthuisbeheerder                  

-allochtone bezoekvrouwen

- diverse functies

 

Maatschappelijke opvang

-groepshulp/administratie                       13                    10                    3 regulier

 

Vluchtelingenwerk Delft

-beheerder tolken/begeleiders                10                    10

 

Kinderopvang

-groepshulp                                          25                    21                    4 regulier

 

Woningbouwcorporaties

-huismeesters                                      4                      4

-medewerkers balspel                           3                      3

 

Diensten/Werkwinkel                           

-Groen/technisch/schoonmaak               12                    10                    1rechtswege, 1WAO    

 

Kringloopbedrijf                                     11                    10                    1 regulier

 

Divers

-Platenuitlleen                                      1                      1

-TU-kantine/bibliotheek                          1                      1

-Ouderenwerk                                       1                      1

-Moskee                                                          1                      1

-Biesieklette                                         1                      1

 

Totaal                                                 263                  45*                   26**

 

Noot De afgelopen jaren zijn er circa 20 persoonsgebonden werkplekken gecreëerd. Persoongebonden betekent dat de medewerker op een plek zit specifiek aangepast op zijn/haar vaardigheden. Het betreft met name medewerkers met psychosociale problemen en medewerkers die voorheen in de banenpoolregeling werkzaam zijn geweest.

* er is in dezelfde periode ook weer instroom gerealiseerd waardoor op 1 maart 2004 230 ID-banen bezet zijn.

** aantal malen dat gebruik gemaakt is van de Tijdelijke Stimuleringsregeling uitstroom ID-banen.