Over
de voorgaande jaren is de vaststelling van de subsidie gedaan middels de
subsidiemethodiek, zoals beschreven in de Nota ‘Regeling budgetsubsidiëring
Stichting Vluchtelingenwerk Delft vanaf 2000’ (kenmerk 00/000391). Jaarlijks is
een productenboek aangeleverd waarin de productafspraak, het aantal te
begeleiden cliënten, de aard van diensten en prijs per product beschreven
staan. Deze subsidiemethodiek is in principe voor drie jaar afgesloten met één
jaar verleniging, te weten 2000 tot en met 2003.
Voor
2004 wordt de vaststelling van de subsidie gedaan middels de
Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten. Op basis van deze
verordening verstrekt de Gemeente Delft een budgetsubsidie aan de Stichting
Vluchtelingenwerk Delft (SVD). De budgetsubsidie is een subsidie waarbij de
subsidieverstrekker de activiteiten – al dan niet projectmatig van aard - die
met de subsidie worden verricht inhoudelijk wil sturen op prestaties en
resultaat.
In
deze notitie wordt, mede op basis van het halfjaarverslag januari- juni 2003,
en aan de hand van het ingediende productenboek 2004 een voorstel gedaan voor
budgetsubsidiëring 2004 voor de SVD.
De
notitie heeft tot doel de hoogte van de subsidie voor 2004 vast te stellen. Als
eerste wordt stilgestaan bij de algemene ontwikkelingen, specifiek wordt
ingegaan op de nieuwe wet inburgering en de consequenties hiervan voor de
afdeling Activering & Inburgering als mede voor de SVD. Aansluitend hierop
komt de periode van subsidievaststelling aan de orde.
Vervolgens
wordt ingegaan op de kerntaken van de SVD en het aantal medewerkers dat
werkzaam is voor de SVD. De doelgroepen van de SVD in relatie tot de subsidie
worden genoemd, waarna wordt overgegaan op het aantal cliënten dat de SVD de
afgelopen jaren heeft begeleid en de prognose voor 2004. Achtereenvolgens wordt
de situatie per product beschreven. Kort wordt stilgestaan bij het onderdeel
gesubsidieerde arbeid als gevolg op de bezuinigingen op de ID-gelden. Verder
komt de hoogte en de financiëring voor 2004 aan de orde, na een opsomming van
de voorwaarden voor subsidie 2004 wordt overgegaan op de voorstellen voor
vaststelling van de subsidie aan de SVD over het kalenderjaar 2004.
2.
Algemene ontwikkelingen
Conform de Wet werk en
bijstand wil het kabinet onder het motto “meer eigen verantwoordelijkheid van
de inburgeraar” een fundamentele wijziging van het inburgeringsbeleid
doorvoeren. In dat kader wordt een geheel nieuwe “Wet Inburgering” voorbereid.
De minister heeft aangekondigd de
wet in hoog tempo te zullen
ontwikkelen, waarbij gestreefd wordt de nieuwe wet voor de zomer van 2004 in
procedure te brengen. De verwachting bestaat
dat de nieuwe WIN op zijn vroegst pas in 2005 in werking zal treden.
De aangekondigde
kabinetsplannen hebben consequenties voor de rol van gemeenten. Kernelement van
de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) is immers de regierol van de gemeente.
Deze regierol vervalt in het nieuwe inburgeringsstelsel. De gemeenten
krijgen tot taak de voorlichting van potentiële inburgeraars in Nederland te
verzorgen, en hebben in de vervolgfase na de basistoets een spilfunctie in het
koppelen van inburgering aan reïntegratie, educatie en sociale activering. De
primaire verantwoordelijkheid voor de inburgering ligt bij de inburgeraar
zelf: de inburgeraar heeft de regie.
In de kabinetsplannen wordt
binnen deze nieuwe wet niet gesproken over traject- en maatschapelijke
begeleiding. Vooralsnog is het vooruitzicht dat binnen de nieuwe WIN geen
mogelijkheden voor traject- en maatschappelijke begeleiding bestaat. Deze
ontwikkeling heeft consequenties voor zowel de afdeling Activering &
Inburgering binnen de gemeente als voor de SVD. De maatschappelijke begeleiding binnen de SVD wordt sinds 2001
gesubsidieerd. Het project maatschappelijke begeleiding van niet vluchtelingen
binnen de Afdeling Activering & Inburgering is in 2003 van start gegaan.
In
2004 is een evaluatie aan te bevelen. In deze evaluatie staan de behaalde resultaten
en de mogelijkheden van maatschappelijke begeleiding intern en binnen de SVD
onder de nieuwe Wet Inburgering Nieuwkomers centraal.
Delft als centrumgemeente
heeft de beschikking over het totale WIN-Budget, dit budget komt ten goede aan
de gemeente Delft, Pijnacker-Nootdorp, en Schipluiden (zie bijlage 1).
Het totale WIN-budget is
onderverdeeld in een educatief component en een welzijnscomponent. Het
educatieve component wordt volledig besteed aan volwassen educatie en het
welzijns component wordt besteed aan maatschappelijke begeleiding voor
nieuwkomers door de SVD en aan de interne afdeling Activering en Inburgering.
Het nieuwe beleid geeft het
kabinet de kans fors te bezuinigen. In 2004 wordt landelijk 57 miljoen euro
bezuinigd op het nieuwkomerbeleid. In de jaren daarna bedraagt de bezuiniging
landelijk 82,5 miljoen euro per jaar.
Lokaal bedragen de
bezuinigingen € 590.922,- op het totale WIN-Budget (zie bijlage 1). Om
maatschappelijke begeleiding in 2004 nog te blijven financiëring dient volgens
het Rijk dekking gezocht te worden in de integratie reserve. De gemeente Delft
heeft inmiddels pro forma bezwaar aangetekend tegen het feit dat deze tekorten
uit de integratie reserve gedekt zouden moeten worden. De reden hiervoor is dat
deze reserve bedoeld is om schommelen in aantallen inburgeringskandidaten op te
kunnen vangen en niet ter compensatie van bezuinigingen door het Rijk.
De tekorten worden in 2004
voor 1 ton gedekt uit middelen van mondriaan en voor 2,5 ton uit de
(sociale)reserve.
Voor de overige 2,5 ton
dient nog dekking gevonden te worden.
3. Vaststelling
subsidieperiode
De SVD gaat opnieuw uit van een
3-jarenovereenkomst, conform de subsdiemethodiek zoals beschreven in de nota
‘Regeling budgetsubsidiëring Stichting Vluchtelingenwerk Delft vanaf 2000’
(kenmerk 00/000391). Op basis van de subsidieverordening maatschappelijke
activiteiten is het gebruikelijk de subsidieovereenkomst te baseren op 1 jaar.
Een
meerjarige subsidie is op basis van de subsidieverordening maatschappelijke
activiteiten mogelijk, hiervoor is echter goedkeuring nodig van de Raad.
Voorstel:
Het
voorstel is de overeenkomst voor 2004 te baseren op 1 jaar. Als gevolg van de rijksbezuinigingen ziet de
gemeente zich genoodzaakt de komende jaren (2005-2007) bezuinigingsmaatregelen
te nemen die ook deels betrekking hebben op de bijdragen aan de subsidierelaties.
Naar verwachting zal de Raad hierover besluiten bij de komende
programmabegroting 2005-2008.
Specifiek
voor de SVD spelen de ontwikkelingen binnen het integratiebeleid een rol. Het kalenderjaar 2004 geldt
als overgangsjaar. De SVD dient het kalenderjaar 2004 te gebruiken om te
anticiperen op de consequenties van een teruglopend klantenaantal en daarop
aansluitend een lager subsidiebedrag. Vanaf 2005
betekent het aanvragen van subsidie niet automatisch dat de in de
gemeentebegroting beschikbare budgetten ook voor de komende jaren beschikbaar
zullen blijven.
4.
Kerntaken SVD
Maatschappelijke en
juridische begeleiding van vluchtelingen zijn een van de kerntaken van
VluchtelingenWerk Delft. Doel van de juridische begeleiding is op te komen voor
de belangen van de individuele cliënt tijdens de asielprocedure en op gebied
van het materiële recht.
De maatschappelijke
begeleiding beoogt zelfredzaamheid en participatie.
Deze beide soorten van
individuele begeleiding worden geboden door goed opgeleide vrijwilligers
tijdens afspraken en spreekuren.
Daarnaast verzorgt
VluchtelingenWerk Delft de begeleiding in combinatie met voorlichting en
belangenbehartiging en sociaal-culturele activiteiten.
5.
Medewerkers SVD
Het
aantal medewerkers dat werkzaam is voor de SVD is als volgt samengesteld:
Betaalde
krachten |
4,20 |
Vrijwilligers |
36 |
WIW’ers |
2 |
ID’ers |
9 |
6.
Doelgroepen SVD in relatie tot de budgetsubsidie
De
doelgroep van de SVD bestaat naast nieuwkomers onder de WIN uit oudkomers,
ZZA’ers, ROA/VVTV’ers, AMA’s 18 – en 18+ overige asielzoekers en
uitgeprocedeerden.
De
subisidie aan de SVD over het
kalenderjaar 2003 is gebaseerd op:
·
Nieuwkomers
·
ROA/VVTV’ers/uitgeprocedeerden
·
Oudkomers
·
AMA’s 18-
·
AMA’s 18+
7.
Aantal te begeleiden cliënten
De
hoogte van de subsidievaststelling is afhankelijk van het aantal cliënten dat
begeleid zal gaan worden. Het ligt in de lijn der verwachting dat het aantal
cliënten dat op lokaal niveau begeleid zal gaan worden afneemt als
gevolg van de nieuwe Vreemdelingenwet 2000.
De
gevolgen van dit ‘aangescherpte restrictieve asielbeleid’ zijn landelijk
duidelijk zichtbaar. In de afgelopen twee jaar is de instroom van asielzoekers
ten opzichte van 2000 meer dan gehalveerd. Met uitzondering van een stijging in
het eerste kwartaal van 2003, zet de daling weer door. De stijging komt geheel
voor rekening van asielzoekers in Irak.
Onderstaande
tabel geeft een overzicht van het totaal aantal cliënten dat de SVD over de
periode 2000 tot en met 2003 in begeleiding heeft.
Aantal cliënten
|
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
nieuwkomers |
190 |
140 |
100 |
90 |
Ingetrokken
VVTV/uitgeprocedeerden |
50 |
20 |
10 |
5 |
Oudkomers |
170 |
100 |
100 |
85 |
AMA’s 18- |
60 |
|
115 |
75 |
Ama’s 18 + |
|
20 |
|
10 |
ZZA’ers |
|
|
185 |
100 |
Totaal
|
470 |
260 |
510 |
365 |
Tabel 4: aantal cliënten in begeleiding.
De
subsidie voor de SVD is gerelateerd aan het aantal klanten, uitgaande van een
afnemend klantenaantal betekent dit een lagere subsidie.
De
dalende lijn is in 2003 ingezet. Onderstaande tabel geeft u inzicht in de
prognose voor 2004, zoals vermeld in het productenboek 2004.
Aantal cliënten
|
Prognose 2004 |
nieuwkomers |
100 |
Ingetrokken
VVTV/uitgeprocedeerden |
5 |
Oudkomers |
90 |
AMA’s 18- |
85 |
Ama’s 18 + |
10 |
ZZA’ers |
115 |
Totaal
|
405 |
Tabel 5:
prognose SVD voor 2004
Bovenstaande
tabel laat zien dat de SVD verwacht dat in 2004 het klantenaantal wederom zal
stijgen. De SVD verwacht in 2004 meer nieuwkomers, oudkomers, AMA’s 18+ en
ZZA’ers te gaan begeleiden.
De
stijging in het aantal klanten aantal is opmerkelijk, uit de cijfers van BIND
blijkt namelijk dat er met betrekking tot de nieuwkomers sprake is van een
toename in het aantal migranten, het aantal vluchtelingen is echter afgenomen.
De toename van het aantal migranten betreft voornamelijk gezinsherenigers, het
meerendeel wenst niet in aanmerking te komen voor maatschappelijke begeleiding,
zij hebben familie die hen wegwijs maken in Delft. Daarnaast is ook het aantal
AMA’s binnen Delft afgenomen, strengere wet- en regelgeving ligt hieraan ten
grondslag.
7.1
Verwachting SVD voor 2004
In
zijn algemeenheid is het de verwachting dat de vraag naar maatschappelijke begeleiding in grote
lijnen onveranderd zal blijven.
De SVD signaleert een
toenemend aantal vluchtelingen in de leeftijd van 35 tot 65 jaar die zich op
het spreekuur van de SVD melden.
Uit de vragen blijkt dat
velen zich zorgen maken over de afkalving van hun mogelijkheden en de groeiende
intolerantie.
Daarnaast is er sprake van
een accentverschuiving richting juridische begeleiding in Delft. De reden
hiervoor is gelegen in het feit dat vluchtelingen met een tijdelijke status
gedurende 3 tot 5 jaar in onzekerheid verkeren over de erkenning van hun
vluchtelingenstatus.
8.
Situatieschets per product
8.1
Nieuwkomers
Vanaf
1998 is een afname geconstateerd van het aantal vluchtelingen en
gezinsherenigers dat zich in Delft gevestigd heeft. In 2001 en 2002 lijkt deze
trend zich te stabiliseren tot circa 100 per jaar. In 2003 is dit aantal
volgens de SVD gestegen. De bevindingen van de SVD komen echter niet overeen
met de cijfers van BIND, deze cijfers laten in 2003 een afname zien van het
totaal aantal nieuwkomers vluchtelingen dat zich in Delft heeft gevestigd.
Geschat wordt dat het totaal aantal nieuwkomers vluchtelingen met een kwart is
afgenomen.
8.1.2 Wet Inburgering
Nieuwkomers (WIN)
Vanaf 30 september 1998 is
in Nederland de WIN van kracht.
Doel van de WIN is dat
nieuwkomers die met het oog op een permanent verblijf in Nederland aanwezig
zijn, zo snel mogelijk het vermogen verwerven om zelfstandig aan het
maatschappelijk verkeer deel te nemen.
Alle
nieuwkomers zijn op grond van de WIN verplicht zich in te spannen voor
inburgering daarentegen heeft de gemeente de de taak de nieuwkomers die met het oog op
permanent verblijf in Nederland aanwezig zijn, te helpen hun weg in die
samenleving te vinden.
7.1.3 Inburgering
Inburgering moet gezien
worden als een eerste stap in het integratieproces. Het gaat om het leren van
de Nederlandse taal en het verwerven van een eerste inzicht in de
maatschappelijke en staatskundige verhoudingen in onze samenleving en het
verwerven van een eerste inzicht in de Nederlandse arbeidsmarkt. Dit inburgeringsprogramma bevat onderwijs in
de Nederlandse taal, Maatschappij-oriëntatie en Beroepenoriëntatie. Daarnaast
krijgen nieuwkomers maatschappelijke begeleiding en trajectbegeleiding. De WIN
voorziet ook in een overdracht naar arbeidstoeleidende instanties of
vervolgonderwijs
Zoals u in paragraaf 2 ’Algemene
ontwikkelingen’ heeft kunnen lezen is een nieuwe wet Inburgering
Nieuwkomers in voorbereiding. De ontwikkelingen op dit gebied zullen op de voet
gevolgd worden.
7.1.4 Prestatieafspraak
De SVD geeft nieuwkomers
individuele begeleiding* tot maximaal 2 jaar na vestiging in Delft.
·
50% van de nieuwkomers volgt een individueel begeleidingstraject dat
bestaat uit een intakegesprek, een collectieve voorlichtingsbijeenkomst en komt
1 keer op het spreekuur;
·
15% van de nieuwkomers volgt een individueel begeleidingstraject dat
bestaat uit een intakegesprek, een collectieve voorlichtingsbijeenkomst en
ontvangt gedurende 36 uur persoonlijke hulpverlening op afspraak;
·
35% van de nieuwkomers, waaronder vooral grotere gezinnen, volgt een
individueel begeleidingstraject dat bestaat uit een intakegesprek, collectieve
voorlichting en persoonlijke hulpverlening en ontvangt gedurende circa 72 uur
persoonlijke hulpverlening op afspraak.
* maatschappelijke en
juridische begeleiding
7.1.5 Voorstel
De SVD verwacht in 2004 aan
100 nieuwkomers begeleiding te moeten bieden. Dit zijn er 10 meer dan in het
afgelopen jaar. Reden hiervoor zijn volgens de SVD gelegen in de vrije
vestiging van iedere statushouder, de sluiting van AZC de Lier en de druk op de
centrale opvang. Door de sluiting van diverse AZC’s zijn er nog tal van
statushouders die gehuisvest moeten worden.
Delft is een aantrekkelijke
gemeente voor statushouders vanwege het grote aantal goedkope sociale
huurwoningen en een goede doorstroom.
Echter,
sinds de wijziging in de woonruimteverdeling, op 1-7-2002, komen starters niet
langer op basis van hun leeftijd maar op basis van de inschrijfdatum in
aanmerking voor een woning. Wie het eerst komt die het maalt komt dus. Gevolg
is dat het aanbod van woningen stagneert. Nieuwkomers hebben krijgen geen
voorkeursbehandeling in Delft, nieuwe statushouders moeten net als ieder ander
middels de woonkeuzebonnen voor een woning in aanmerking zien te komen.
Uit het halfjaarverslag
valt af te lezen dat over het 1e halfjaar door BIND 47 vluchtelingen
aangemeld, 44 nieuwkomers maken gebruik van de diensten van de SVD. Omgerekend
naar een jaar kom je aan het verwachte aantal 90 over 2003. Voor 2004 is geen stijging te verwachten in het
aantal nieuwkomers dat gebruik maakt van de diensten van de SVD.
Het voorstel is om voor
2004 een subsidiebedrag van € 129.427,20 toe
te wijzen voor de begeleiding van 90 Nieuwkomers. Zie voor de onderverdeling per product onderstaand schema.
Nieuwkomers
|
Subsidie
2003 |
Aanvraag
2004 |
Toekenning
2004 |
Aantal |
90 |
100 |
90 |
Individuele
begeleiding |
€
73.755,90 |
€
85.300,- |
€ 76.115,70 |
Belangenbehartiging |
€
31.700,70 |
€
37.600,- |
€ 32.715,- |
Sociaal-culturele
activiteiten |
€
19.957,50 |
€23.000,- |
€ 20.596,50 |
Totaal
|
€
125.414,10 |
€
145.900,- |
€
129.427,20 |
Table 6: kostprijs per
product nieuwkomers
Voordat de WIN werd
geïmplementeerd, was er wel opvang voor nieuwkomers, maar geen duidelijk beleid
omtrent de inburgering van deze groep. Hierdoor is een groot aantal mensen
‘buiten de boot gevallen’.
Mede door het niet
verplichte inburgeringstraject.
Deze groep mensen die geen
duidelijk inburgeringstraject heeft aangeboden/gekregen en dus geen taal- en/of
cultuuronderwijs heeft gevolgd, worden als oudkomers gedefineerd. Een groot
deel van de groep oudkomers verkeert in een achterstandspositie in taal en
zelfredzaamheid.
8.2.1. Doelgroep Oudkomers
De oudkomers binnen de SVD
betreft een grote groep oudere vluchtelingen die geen eigen netwerk hebben en
voor wie er blijvend een brug nodig is naar de reguliere zorg en
welzijnsinstellingen. Dit kan nodig zijn door taal- of communicatieproblemen
maar ook door traumatische ervaringen die de psychische gesteldheid van de
cliënt beïnvloeden dat dit de zelfredzaamheid belemmert. Het is niet de
bedoeling dat de SVD permanent de brugfunctie zal vervullen, tot nu toe is
echter nog geen bevredigend alternatief gevonden. De brugfunctie is geen
kerntaak van de SVD, deze taken liggen op het snijvlak van Welzijn en Zorg.
Naast de brugfunctie
vervult de SVD een vangnetfunctie bij:
·
Asielgerelateerde zaken. De tijdelijke verblijfsvergunning geeft
onzekerheid over de toekomst en dat maakt volgens de SVD de taak tot
inburgering en integratie bijzonder zwaar
·
Vluchtelingen die grote schulden hebben gemaakt door hoge reis- en
onderhoudskosten van familieleden. Voor cliënten die niet voor een
schuldhulpverleningstraject in aanmerking komen of uit vallen probeert de SVD
bij verschillende instanties te bemiddelen.
·
Gezinshereniging, oude relaties komen binnen een gezin overhoop te
liggen. Oplossingen hiervoor worden gezocht in privékring, dit heeft tot gevolg
dat de SVD in toenemende mate te maken krijgt met vrouwen die noodopvang nodig
hebben.
Er is sprake van een
accentverschuiving binnen de doelgroep, niet alleen oudere vluchtelingen maar
veel jongere vluchtelingen in de leeftijd vanaf 35 jaar komen steeds vaker op
het spreekuur.
8.2.2. Prestatieafspraak
Vangnetfunctie tot maximaal
2 jaar na afronding van de inburgeringsperiode:
8.2.3 Voorstel
De SVD verwacht volgend
jaar 90 oudkomers te bedienen, dit zijn er 5 meer dan het afgelopen jaar. De
samenstelling van deze doelgroep is zeer divers, een herdefiniëring is op zijn
plaats. Wie vallen onder de noemer oudkomer, ex-winner en asielzoekers er
vluchtelingen in het algemeen.
De resultaten van het 1e
halfjaarversalg laten zien dat circa 600 keer een oukomer op het spreekuur of
op een afspraak is verschenen. Meestal voor het uitleggen van post, bemiddelen,
schrijven van brieven en doorverwijzing naar proffessionele instanties. Een
groep van 30 tot 35 oudkomers werd intensief begeleid vanwege
schuldenproblematiek en daarmee verweven psychische klachten.
Het voorstel is in 2004 de
doelgroep oudkomers te herdefiniëren, aansluitend dient gekeken te worden voor
wie en voor hoelang de brugfunctie en de vangnetfunctie passend zijn.Daarnaast
dient gekeken te worden welke rol de Thuiszorg, Algemeen Maatschappelijk werk,
ouderwerk en het CPO hierin kan spelen.
In afwachting hiervan is
het voorstel voor 2004 een subsidiebedrag van €42.315,55 toe te wijzen voor de
begeleiding van 85 Oudkomers.
Zie
voor de onderverdeling per product onderstaand schema.
Oudkomers
|
Subsidie
2003
|
Aanvraag 2004
|
Toekenning 2004
|
Individuele begeleiding |
€ 28.805,65 |
€ 31.725,- |
€ 29.727,05 |
Belangenbehartiging |
€ 4.377,50 |
€ 5.310,- |
€ 4.517,75 |
Sociaal-culturele
activiteiten |
€ 7.820,85 |
€ 8.640,- |
€ 8.070,75 |
Totaal
|
€ 41.004,-
|
€ 45.675
|
€42.315,55
|
Tabel 7:
kostprijs per product oudkomers
8.3 ROA/VVTV’ers/
uitgeprocedeerden
De
Gemeente Delft beheert momenteel nog 9 woningen voor de opvang van asielzoekers
in het kader van de Regeling Opvang Asielzoekers (ROA) en de Wet gemeentelijke
zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (Zorgwet
VVTV). De ROA wordt sinds 1-1-1996 afgebouwd. In de ROA/VVTV-woningen die na
1996 zijn leeggekomen zijn op grond van de taakstelling asielzoekers in het
kader van de zorgwet VVTV geplaatst.
De rol
van de gemeente met betrekking tot de asielopvang en het plaatsen van VVTV-houders
houdt met de invoering van de nieuwe vreemdelingenwet formeel op.
De
Gemeente Delft heeft niet gekozen voor een overdracht van de ROA/VVTV-woningen
aan het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA), de reden hiervoor is een
tegenstrijdigheid in het te voeren beleid voor uitgeprocedeerden asielzoekers.
De
Gemeente Delft voert het beleid dat er geen uitgeprocedeerden met een
terugkeerverplichting worden uitgezet, die nog steeds in procedure zitten. De
COA voert het rijksbeleid uit, wat in het uiterste geval inhoudt dat de
verstrekkingen worden stopgezet en de uitgeprocedeerden indien nodig uit de
woning wordt gezet.
De
Gemeente Delft biedt momenteel opvang aan 1 ROA en 2 VVTV’ers.
Delft is een gemeente die
naast een aantal ROA/VVTV’ers te maken heeft met de problematiek omtrent
uitgeprocedeerde asielzoekers.
Hiertoe heeft de gemeente
Delft de ‘Uitstroomregeling’ in het leven geroepen. Deze regeling richt zich op
die personen die lang in de asielprocedure hebben gezeten en gedurende die
periode lange tijd in Delft hebben gewoond. In de praktijk bevinden zich in de
uitstroomregeling mensen die in het kader van de ROA-regeling en de Zorgwet
VVTV onder de verantwoordelijkheid van Delft vallen. De Gemeente Delft vindt
het inhumaan om deze specifieke groep, die in afwachting van de beslissing op
de eerste asielaanvraag al jarenlang in de gemeente verblijft, abrupt op straat
te zetten. De Gemeente Delft momenteel
opvang aan 9 uitgeprocedeerden (gezinnen).
Stichting Vluchtelingenwerk
Delft vervult een rol in de individuele maatschappelijke begeleiding en de
juridische ondersteuning van de cliënt.
8.3.1 Prestatieafspraak
Elke ROA/VVTV cliënt die nog
onder deze regeling valt na 1 april 2001, wordt juridisch begeleid voor wat
betreft veranderende wet- en regelgeving en de gevolgen hiervan.
Verwachtingen 2004
De SVD schat voor 2004 in
circa 5 personen uit deze groep te begeleiden.
Daarnaast wordt de SVD
steeds vaker geconfronteerd met een ‘overige groep’ uitgeprocedeerden. Het
betreft:
·
De
mensen die ondergebracht zijn in de noodopvang Delft maar voor wie de SVD een
perspectiefbeoordeling doet en juridische begeleiding geeft.
·
De
mensen die in Delft wonen maar voor wie een definititeve negatieve beslissing
is afgegeven (ZZA) of de status is ingetrokken
·
De
mensen die na de AC-procedure op straat zijn gezet maar wel hun beroep mogen
afwachten.
Vooral de mensen die
rechtstreeks uit het AC komen kosten veel tijd.
De SVD verwacht dat deze
activiteiten in 2004 zullen toenemen. De SVD begeleidt op dit moment ongeveer
100 AC’ers op jaarbasis, de SVD zoekt naar een externe financiëring voor de
begeleiding hiervan.
8.3.3. Voorstel
De eenmalige regeling biedt
geen oplossing voor de Delftse problematiek, onduidelijk is wie op basis van de
inherente afwijkingsbevoegdheid, hetzij de discretionaire bevoegdheid alsnog
een verblijfsvergunning wordt verstrekt.
Inmiddels heeft De Tweede
Kamer op 9 februari j.l. ingestemd met de plannen van minister Verdonk voor
Vreemdelingenzaken en Integratie voor terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers.
Kern van deze notitie is dat het kabinet heeft besloten een extra inspanning te
doen om de terugkeer van de groep asielzoekers die onder de oude
vreemdelingenwet is ingestroomd te realiseren. De minister wil nog voor de
zomer beginnen met de uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers. Het hele
project zal naar verwachting drie jaar in beslag nemen. Met de G4 en de VNG
heeft de minister afgesproken dat gemeenten geen noodopvang meer bieden aan
uitgeprocedeerde asielzoekers die niet zelfstandig terugkeren, niet gedwongen
kunnen worden uitgezet en waarbij ook het zicht op uitzetting ontbreekt.
Onderdeel van de plannen is
dat AC’ers die een negatieve beslisssing ontvangen, niet langer op straat
worden gezet maar tot de uitslag in beroep in een terugkeercentrum verblijven,
dit zal de SVD veel in tijd schelen.
Gelet op de beleidsvoering
van de gemeente Delft voor ROA/VVTV’ers alsmede voor uitgeprocedeerden en het
ingeschatte aantal mensen dat begeleiding nodig heeft, is het voorstel voor
2004 een subsidiebedrag van
€ 3.625,90 toewijzen voor
de begeleiding van 5 ROA/VVTV’ers/uitgeprocedeerden. Zie voor de onderverdeling per product onderstaand schema.
Ingetrokken VVTV/
uitgeprocedeerden |
Toekenning 2004 |
||
Aantal
|
5 |
5 |
5 |
Individuele
begeleiding |
€ 2.608,- |
€ 2.715 |
€
2.691,45 |
Belangenbehartiging |
€ 349,- |
€ 371,- |
€ 360,15 |
Sociaal-Culturele
activiteiten |
€ 556,50 |
€ 577,50 |
€ 574,30 |
Totaal
|
€ 3.513.50 |
€ 3.663,50 |
€
3.625,90 |
Tabel 8:
Kostprijs per product ROA/VVTV, uitgeprocedeerden
8.4 Alleenstaande
minderjarige asielzoekers (AMA’s)
8.4.1. Begeleiding van AMA’s
18-
Ama’s die
uitgeprocedeerd raken blijven bij het Nidos in het bestand totdat een
(vertrek)gesprek met de IND is gevoerd.
Het voorstel is om voor
2004 aan te sluiten bij de cijfers van het Nidos en voor 2004 een subsidiebedrag van €
11.753,46 toewijzen voor de begeleiding van 46 AMA’s 18 – . Zie voor de onderverdeling per product onderstaand
schema.
AMA’s 18 -
|
Subsidie 2003
|
Aanvraag
2004 |
Toekenning
2004 |
Aantal |
75 |
85 |
46 |
Juridische
begeleiding (intake/eindgesprek) |
€ 2.573,50 |
€ 41.913,50 |
€ 1.628,40 |
Individuele
begeleiding |
€ 2.107,50 |
|
€ 1.333,54 |
Dossier/gesprektijd
werkbegeleider |
€ 9.922,50 |
|
€ 6.280,38 |
Extern overleg |
€ 3.967,50 |
|
€ 2.511,14 |
Totaal
|
€ 18.571,- |
€ 41.913,50 |
€ 11.753,46 |
Tabel
9: kostprijs per product AMA’s 18-
Subsidie 2003
|
Aanvraag
2004 |
Toekenning
2004 |
|
Het Zelf Zorg Arrangement
(ZZA) bestaat sinds 1998 en is één van de vormen van uitplaatsen van
asielzoekers uit de centrale opvang in gemeenten. Mensen uit de
asielzoekerscentra gaan bij familie of vrienden in een gemeente wonen. De
ZZA’er valt onder de verantwoordelijkheid van het COA. De ZZA-regeling is per 15
juni 2002 komen te vervallen.
Desondanks signaleert de SVD dat uitstroom of terugstroom minimaal is.
In 2003 heeft de SVD 117
ZZA’ers in begeleiding. De verklaring hiervoor is te vinden in het feit dat de
meeste ZZA’ers zich pas melden als een negatieve beslissing op de aanvraag is
ontvangen.
Omdat ZZA’ers niet onder de
zorgplicht van gemeenten vallen, voelt Delft zich niet genoodzaakt de
juridische begeleiding van ZZA’ers voor haar rekening te nemen. De laatste
jaren heeft de SVD geld uit eigen middelen vrijgemaakt voor de begeleiding van
deze groep. Gezien de huidige financiële situatie is dit voor 2004 niet langer
mogelijk.
8.5.1. Voorstel
De
ZZA’ers zullen in 2004 wederom buiten de subsidieregeling vallen, de gemeente
Delft blijft bij haar standpunt dat zij zich niet genoodzaakt ziet de juridische
begeleiding van ZZA’ers voor haar rekening te nemen.
9. Gesubsidieerde arbeid
De
afbouw van de WIW/ID-regeling betekent een verminderde bijdrage van de
Rijksoverheid. De voorgestelde maatregelen in de nota “overgangsregeling
gesubsidieerd werk 2003 en 2004”(kenmerk 03/017937) hebben tot doel om het
huidige volume van I/D- banen zoveel mogelijk te behouden. Dit zowel uit zorg
voor de mensen die op dit soort banen werken, alsmede uit de wens de uitvoering
van maatschappelijke gewenste taken te behouden.
De
voorgestelde maatregelen hebben vooral voor I/D-wergevers financiële gevolgen,
van hen wordt een eigen bijdrage gevraagd voor het in stand houden van huidige
aantal I/D-werknemers. Uit onderzoek is gebleken dat het onder andere voor de
SVD financieel niet mogelijk is om een eigen bijdrage te leveren voor het
behoud van de ID-werknemers, de enige oplossing is de I/D werknemers te
ontslaan. Om die reden heeft de SVD in de subsidieaanvraag 2004 extra subsidie
aangevraagd voor het in stand houden van de huidige formatie. De extra subsidie
zal geen onderdeel uit maken van de budgetsubsdie, er zijn inmiddels
twee subsidieregeling in het leven geroepen om het ontslag van I/D werknemers
tegen te gaan.
Het
betreft:
1. Een
aanvullingssubsidie, welke structureel een (gedeeltelijke) bijdrage levert;
2. Een
hardheidsregeling, een tijdelijk een ( gedeeltelijke) bijdrage levert en
partijen de tijd geeft gewend te raken aan de nieuwe situatie. .
De
aanvullingssubsidie is bedoeld voor werkgevers waarmee de gemeente reeds een
subsidierelatie onderhoudt en waarvan de begroting naar het oordeel van de
gemeente weinig keuzevrijheid biedt en waar het wegvallen van de I/D werknemer
ertoe leidt dat de organisatie niet naar behoren kan functioneren. De gemeente
Delft is voornemens de SVD een aanvullingssubsidie toe te kennen. Tevens wil de
gemeente Delft voor 2004 een tegemoetkoming verstrekken voor het wegvallen van
de jaarlijkse vergoeding van € 1.590,- per 1 januari 2004.
Het
doel is om de komende jaren (2004-2006) de I/D-banen stapsgewijs te vervangen
door nieuwe voorzieningen. Daarom dient in 2004 samen met de SVD per plek
gekeken te worden of er sprake kan zijn van uitstroom van de I/D- werknemer of
omzetting van de I/D-baan in een reguliere baan. Leeggekomen I/D-plaatsen
kunnen in overleg met de SVD opgevuld worden door nieuwe voorzieningen, het
betreft:
-
een proefplaatsing;
-
een opstapbaan;
-
een blijversbaan.
De
voorwaarden en criteria van deze nieuwe voorzieningen zullen op korte termijn
met de SVD besproken moeten worden, zodat op een verantwoorde manier hier
invulling aan gegeven kan worden.
9.1
Voorstel
Er van
uitgaande dat de SVD voldoet aan de voorwaarden voor de aanvullingssubsdie, is
het de verwachting dat de kosten voor 2004 volledig gedekt worden. Om de SVD in
voornoemde reïntegratieactiviteiten tegemoet te komen is de gemeente tevens
voornemens om voor 2004 middels een subsidie de inmiddels per 1 januari 2004
weggevallen jaarlijkse vergoeding voor aanvullende kosten van €1.590,- per I/D-
werknemer te compenseren. Zoals u in paragraaf 5 kunt teruglezen heeft de SVD 9
ID-werknemers in dienst. Het voorstel is om voor éénmalig een bedrag van
€
14.310,- te verlenen ter compensatie van het wegvallen van de jaarlijkse
vergoeding voor aanvullende kosten van €1.590,- per I/D-werknemer.
10.
Subsidie 2004: hoogte en financiëring
Naam product
|
Subsidie 2003 |
Gevraagd |
Toekenning 2004 |
Nieuwkomers |
€
125.414,10 |
€ 145.900,- |
€
129.427,20 |
Oudkomers |
€ 41.004,- |
€ 45.675,- |
€ 42.315,55 |
Ingetrokken
VVTv/uitgeprocedeerden |
€ 3.513,50 |
€ 3.663,50 |
€ 3.625,90 |
AMA’s 18 – |
€ 18.571,- |
€ 41.913,50 |
€
11.753,46 |
AMA’s 18+ |
€ 6.156,50 |
€ 6.280,- |
€ 6. 353, 50 |
Eenmalige compensatie
wegvallen aanvullende kosten I/D’ers |
nihil |
nihil |
€ 14.310,- |
Rechtsbescherming ZZA’ers |
nihil |
€ 39.410.- |
|
Gesubsidieerde arbeid |
|
€ 82.572,- |
|
Eenmalige bijdrage:
professionalisering SVD |
€24.867,90* |
|
|
€ 219.527,- |
€ 365.414,- |
€ 207.785,61 |
Tabel 11: Totaal overzicht
* Dit bedrag is eenmalig en
bestemd voor de extra inzet voor professionalisering van de SVD. Het eenmalige
karakter is overeengekomen met de SVD
** De SVD dient voor het in stand houden van 9 ID’ers in dienst van de SVD de
aanvullingssubsidie aan te vragen.
De subsidie aan de SVD voor
de begeleiding van Oudkomers, ROA/VVTV/Uitgeprocedeerden en AMA’s is
ondergebracht in het project ROA/VVTV. Daarnaast is er budget gereserveerd voor
de begeleiding van Nieuwkomers, dit bedrag is ondergebracht in het project
integratie Nieuwkomers. De begeleiding van nieuwkomers wordt gefinancieerd uit
de welzijnscomponent van het WIN-budget (zie bijlage 1). De middelen
worden verdeeld over de SVD (23%) en het vakteam Inburgering en
Activering. (77%). Het voorstel is voor
2004 een zelfde verdeelsleutel te hanteren.
De welzijnscomponent voor
2004 bedraagt voor Delft €384.211,- , uitgaande van van 23% komt de begeleiding
van nieuwkomers door de SVD tot een bedrag van €88.369,- ten laste van het
welzijnscomponent. Er is een tekort van € 41.058,- .
Het rijk heeft aangekondigd
het inburgeringsstelsel in 2005 ingrijpend te wijzigen. Dat kan inhouden dat de
middelen die nu nog beschikbaar zijn voor het subsidiëren van de SVD volgend
jaar gedeeltelijk of geheel komen te vervallen.
Ten einde de gemeente en de
SVD de gelegenheid te geven zich in 2004 voor te bereiden op het nieuwe
inburgeringsstelsel en de lopende begeleiding van nieuwkomers niet onverhoeds
af te breken wordt voorgesteld het bedrag van 41.058 euro te dekken uit de post
onvoorzien.
In de subsidievoorwaarden
2004 zal worden opgenomen dat de SVD rekening moet houden met een (sterke)
verlaging van de subsidie in 2005.
Voorstel:
Het voorstel is het product
maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers tot een bedrag van €88.369,- ten
laste te laten komen van het Win-budget en voor €41.058,,- ten laste van de
sociale reserve. De overige producten: ingetrokken VVTV/uitgeprocedeerden,
oudkomers, AMA’s 18- en 18+ en de eenmalige compensatie wegvallen aanvullende
kosten I/D’ers dienen volledig ten laste van de ROA/VVTV te komen.
Schematisch ziet de dekking
er als volgt uit:
Toekenning 2004 |
Dekking |
€
129.427,20 |
€
88.369,- t.l.v. project integratie nieuwkomers €
41.058,- t.l.v. post onvoorzien |
€ 42.315,55 |
Volledig t.l.v.ROA/VVTV |
€ 3.625,90 |
Volledig t.l.v.ROA/VVTV |
€
11.753,46 |
Volledig t.l.v.ROA/VVTV |
€ 6. 353, 50 |
Volledig t.l.v.ROA/VVTV |
€ 14.310,- |
Volledig t.l.v. ROA/VVTV |
€ 207.785,61 |
|
11. Voorwaarden voor
subsidie 2004
Naast de verschillende
verplichting die aan de subsidie verbonden zijn, wil ik nog een tweetal
aanvullende voorwaarden stellen voor de subsidie van 2004.
Het betreft:
1.
Voor 2004 dient het registratiesysteem van de SVD zodanig te zijn
ingericht dat de gemeente inzicht heeft in de resultaten.
2.
De mogelijkheid voor de gemeente Delft om op basis van de inhoudelijke
tussenrapportages en instroomcijfers van de Gemeente over te gaan tot
bijstelling of aanpassing van de hoogte van het subsidiebedrag voor 2004.
12. Subsidie
onderhandelingen SVD
De SVD heeft mondeling en
inmiddels ook schriftelijk aangeven niet te kunnen instemmen met het voorstel
van de gemeente Delft. De redenen hiervoor zijn dat het voorstel de SVD noopt
tot een directe en drastische wijziging in het aanbod richting de Delftse
samenleving. Voor de volledige motivering verwijs ik u naar bijlage 3.
Ondanks de bezwaren van de
SVD is de gemeente Delft van mening met dit voorstel het maximaal haalbare aan
subsidie te verlenen. De bezuinigingen in de WIN en een afnemend klantenaantal
liggen hieraan ten grondslag. Een ruimtere onttrekking aan de bestaande
reserves is niet verantwoord.
De gemeente komt de SVD in
2004 tegemoet door het aantal te begeleiden nieuwkomers van 80 op te hogen naar
90, onder de afspraak dat het aantal nieuwkomers halverwege 2004 opnieuw wordt
geteld, waarna bijstelling van de subsidie halverwege 2004 naar het actuele
aantal zal plaatsvinden. Tevens heeft de gemeente Delft aangeboden het
wegvallen van de aanvullende kosten I/D- werknemers eenmalig te
compenseren.
13. Voorstellen
Met vriendelijke groet,
K.
Schofield
Beleidsmedewerker
Inkomen
|