Nota

 

Datum

25-11-2003

Ons Kenmerk

408644

Opsteller

K. Schofield

Bijlagen

3

Onderwerp

Stichting Vluchtelingenwerk Delft, budgetsubsidiëring 2004

 

 


1. Inleiding

Over de voorgaande jaren is de vaststelling van de subsidie gedaan middels de subsidiemethodiek, zoals beschreven in de Nota ‘Regeling budgetsubsidiëring Stichting Vluchtelingenwerk Delft vanaf 2000’ (kenmerk 00/000391). Jaarlijks is een productenboek aangeleverd waarin de productafspraak, het aantal te begeleiden cliënten, de aard van diensten en prijs per product beschreven staan. Deze subsidiemethodiek is in principe voor drie jaar afgesloten met één jaar verleniging, te weten 2000 tot en met 2003.

 

Voor 2004 wordt de vaststelling van de subsidie gedaan middels de Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten. Op basis van deze verordening verstrekt de Gemeente Delft een budgetsubsidie aan de Stichting Vluchtelingenwerk Delft (SVD). De budgetsubsidie is een subsidie waarbij de subsidieverstrekker de activiteiten – al dan niet projectmatig van aard - die met de subsidie worden verricht inhoudelijk wil sturen op prestaties en resultaat.

 

In deze notitie wordt, mede op basis van het halfjaarverslag januari- juni 2003, en aan de hand van het ingediende productenboek 2004 een voorstel gedaan voor budgetsubsidiëring 2004 voor de SVD.

 

De notitie heeft tot doel de hoogte van de subsidie voor 2004 vast te stellen. Als eerste wordt stilgestaan bij de algemene ontwikkelingen, specifiek wordt ingegaan op de nieuwe wet inburgering en de consequenties hiervan voor de afdeling Activering & Inburgering als mede voor de SVD. Aansluitend hierop komt de periode van subsidievaststelling aan de orde.

Vervolgens wordt ingegaan op de kerntaken van de SVD en het aantal medewerkers dat werkzaam is voor de SVD. De doelgroepen van de SVD in relatie tot de subsidie worden genoemd, waarna wordt overgegaan op het aantal cliënten dat de SVD de afgelopen jaren heeft begeleid en de prognose voor 2004. Achtereenvolgens wordt de situatie per product beschreven. Kort wordt stilgestaan bij het onderdeel gesubsidieerde arbeid als gevolg op de bezuinigingen op de ID-gelden. Verder komt de hoogte en de financiëring voor 2004 aan de orde, na een opsomming van de voorwaarden voor subsidie 2004 wordt overgegaan op de voorstellen voor vaststelling van de subsidie aan de SVD over het kalenderjaar 2004.  

 

2. Algemene ontwikkelingen

Conform de Wet werk en bijstand wil het kabinet onder het motto “meer eigen verantwoordelijkheid van de inburgeraar” een fundamentele wijziging van het inburgeringsbeleid doorvoeren. In dat kader wordt een geheel nieuwe “Wet Inburgering” voorbereid. De minister heeft aangekondigd de

wet in hoog tempo te zullen ontwikkelen, waarbij gestreefd wordt de nieuwe wet voor de zomer van 2004 in procedure te brengen. De verwachting bestaat dat de nieuwe WIN op zijn vroegst pas in 2005 in werking zal treden.

 

Consequenties traject- en maatschappelijke begeleiding

De aangekondigde kabinetsplannen hebben consequenties voor de rol van gemeenten. Kernelement van de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) is immers de regierol van de gemeente. Deze regierol vervalt in het nieuwe inburgeringsstelsel. De gemeenten krijgen tot taak de voorlichting van potentiële inburgeraars in Nederland te verzorgen, en hebben in de vervolgfase na de basistoets een spilfunctie in het koppelen van inburgering aan reïntegratie, educatie en sociale activering. De primaire verantwoordelijkheid voor de inburgering ligt bij de inburgeraar zelf: de inburgeraar heeft de regie.

 

In de kabinetsplannen wordt binnen deze nieuwe wet niet gesproken over traject- en maatschapelijke begeleiding. Vooralsnog is het vooruitzicht dat binnen de nieuwe WIN geen mogelijkheden voor traject- en maatschappelijke begeleiding bestaat. Deze ontwikkeling heeft consequenties voor zowel de afdeling Activering & Inburgering binnen de gemeente als voor de SVD. De maatschappelijke begeleiding binnen de SVD wordt sinds 2001 gesubsidieerd. Het project maatschappelijke begeleiding van niet vluchtelingen binnen de Afdeling Activering & Inburgering is in 2003 van start gegaan.

In 2004 is een evaluatie aan te bevelen. In deze evaluatie staan de behaalde resultaten en de mogelijkheden van maatschappelijke begeleiding intern en binnen de SVD onder de nieuwe Wet Inburgering Nieuwkomers centraal.

 

Bezuinigingen

Delft als centrumgemeente heeft de beschikking over het totale WIN-Budget, dit budget komt ten goede aan de gemeente Delft, Pijnacker-Nootdorp, en Schipluiden (zie bijlage 1).

Het totale WIN-budget is onderverdeeld in een educatief component en een welzijnscomponent. Het educatieve component wordt volledig besteed aan volwassen educatie en het welzijns component wordt besteed aan maatschappelijke begeleiding voor nieuwkomers door de SVD en aan de interne afdeling Activering en Inburgering.

 

Het nieuwe beleid geeft het kabinet de kans fors te bezuinigen. In 2004 wordt landelijk 57 miljoen euro bezuinigd op het nieuwkomerbeleid. In de jaren daarna bedraagt de bezuiniging landelijk 82,5 miljoen euro per jaar. 

Lokaal bedragen de bezuinigingen € 590.922,- op het totale WIN-Budget (zie bijlage 1).  Om maatschappelijke begeleiding in 2004 nog te blijven financiëring dient volgens het Rijk dekking gezocht te worden in de integratie reserve. De gemeente Delft heeft inmiddels pro forma bezwaar aangetekend tegen het feit dat deze tekorten uit de integratie reserve gedekt zouden moeten worden. De reden hiervoor is dat deze reserve bedoeld is om schommelen in aantallen inburgeringskandidaten op te kunnen vangen en niet ter compensatie van bezuinigingen door het Rijk.

De tekorten worden in 2004 voor 1 ton gedekt uit middelen van mondriaan en voor 2,5 ton uit de (sociale)reserve. 

Voor de overige 2,5 ton dient nog dekking gevonden te worden.

 

3. Vaststelling subsidieperiode

 De SVD gaat opnieuw uit van een 3-jarenovereenkomst, conform de subsdiemethodiek zoals beschreven in de nota ‘Regeling budgetsubsidiëring Stichting Vluchtelingenwerk Delft vanaf 2000’ (kenmerk 00/000391). Op basis van de subsidieverordening maatschappelijke activiteiten is het gebruikelijk de subsidieovereenkomst te baseren op 1 jaar.

Een meerjarige subsidie is op basis van de subsidieverordening maatschappelijke activiteiten mogelijk, hiervoor is echter goedkeuring nodig van de Raad.

 

Voorstel:

Het voorstel is de overeenkomst voor 2004 te baseren op 1 jaar.  Als gevolg van de rijksbezuinigingen ziet de gemeente zich genoodzaakt de komende jaren (2005-2007) bezuinigingsmaatregelen te nemen die ook deels betrekking hebben op de bijdragen aan de subsidierelaties. Naar verwachting zal de Raad hierover besluiten bij de komende programmabegroting 2005-2008.

 

Specifiek voor de SVD spelen de ontwikkelingen binnen het integratiebeleid een rol. Het kalenderjaar 2004 geldt als overgangsjaar. De SVD dient het kalenderjaar 2004 te gebruiken om te anticiperen op de consequenties van een teruglopend klantenaantal en daarop aansluitend een lager subsidiebedrag. Vanaf 2005 betekent het aanvragen van subsidie niet automatisch dat de in de gemeentebegroting beschikbare budgetten ook voor de komende jaren beschikbaar zullen blijven. 

 

4. Kerntaken SVD

Maatschappelijke en juridische begeleiding van vluchtelingen zijn een van de kerntaken van VluchtelingenWerk Delft. Doel van de juridische begeleiding is op te komen voor de belangen van de individuele cliënt tijdens de asielprocedure en op gebied van het materiële recht.

De maatschappelijke begeleiding beoogt zelfredzaamheid en participatie.

Deze beide soorten van individuele begeleiding worden geboden door goed opgeleide vrijwilligers tijdens afspraken en spreekuren.

Daarnaast verzorgt VluchtelingenWerk Delft de begeleiding in combinatie met voorlichting en belangenbehartiging en sociaal-culturele activiteiten.

 

5. Medewerkers SVD

Het aantal medewerkers dat werkzaam is voor de SVD is als volgt samengesteld:

 

Betaalde krachten

  4,20

Vrijwilligers

36

WIW’ers

  2

ID’ers

9

 

6. Doelgroepen SVD in relatie tot de budgetsubsidie

De doelgroep van de SVD bestaat naast nieuwkomers onder de WIN uit oudkomers, ZZA’ers, ROA/VVTV’ers, AMA’s 18 – en 18+ overige asielzoekers en uitgeprocedeerden.

 

De subisidie aan de SVD  over het kalenderjaar 2003 is gebaseerd op:

·         Nieuwkomers

·         ROA/VVTV’ers/uitgeprocedeerden

·         Oudkomers

·         AMA’s 18-

·         AMA’s 18+

 


7. Aantal te begeleiden cliënten

De hoogte van de subsidievaststelling is afhankelijk van het aantal cliënten dat begeleid zal gaan worden. Het ligt in de lijn der verwachting dat het aantal cliënten dat op lokaal niveau begeleid zal gaan worden afneemt als gevolg van de nieuwe Vreemdelingenwet 2000.

De gevolgen van dit ‘aangescherpte restrictieve asielbeleid’ zijn landelijk duidelijk zichtbaar. In de afgelopen twee jaar is de instroom van asielzoekers ten opzichte van 2000 meer dan gehalveerd. Met uitzondering van een stijging in het eerste kwartaal van 2003, zet de daling weer door. De stijging komt geheel voor rekening van asielzoekers in Irak.

 

Onderstaande tabel geeft een overzicht van het totaal aantal cliënten dat de SVD over de periode 2000 tot en met 2003 in begeleiding heeft.

 

Aantal cliënten

2000

2001

2002

2003

nieuwkomers

  190

  140

  100

    90

Ingetrokken VVTV/uitgeprocedeerden

    50

    20

    10

      5

Oudkomers

  170

  100

  100

    85

AMA’s 18-

    60

 

  115

    75

Ama’s 18 +

 

    20

 

    10

ZZA’ers

 

 

  185

   100

Totaal

470

260

  510

    365

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tabel 4: aantal cliënten in begeleiding.

 

De subsidie voor de SVD is gerelateerd aan het aantal klanten, uitgaande van een afnemend klantenaantal betekent dit een lagere subsidie.

De dalende lijn is in 2003 ingezet. Onderstaande tabel geeft u inzicht in de prognose voor 2004, zoals vermeld in het productenboek 2004.

 

Aantal cliënten

Prognose 2004

nieuwkomers

  100

Ingetrokken VVTV/uitgeprocedeerden

      5

Oudkomers

    90

AMA’s 18-

    85

Ama’s 18 +

    10

ZZA’ers

   115

Totaal

   405

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tabel 5: prognose SVD voor 2004

 

Bovenstaande tabel laat zien dat de SVD verwacht dat in 2004 het klantenaantal wederom zal stijgen. De SVD verwacht in 2004 meer nieuwkomers, oudkomers, AMA’s 18+ en ZZA’ers te gaan begeleiden.

 

De stijging in het aantal klanten aantal is opmerkelijk, uit de cijfers van BIND blijkt namelijk dat er met betrekking tot de nieuwkomers sprake is van een toename in het aantal migranten, het aantal vluchtelingen is echter afgenomen. De toename van het aantal migranten betreft voornamelijk gezinsherenigers, het meerendeel wenst niet in aanmerking te komen voor maatschappelijke begeleiding, zij hebben familie die hen wegwijs maken in Delft. Daarnaast is ook het aantal AMA’s binnen Delft afgenomen, strengere wet- en regelgeving ligt hieraan ten grondslag.

 

7.1 Verwachting SVD voor 2004

In zijn algemeenheid is het de verwachting dat de vraag naar maatschappelijke begeleiding in grote lijnen onveranderd zal blijven.

De SVD signaleert een toenemend aantal vluchtelingen in de leeftijd van 35 tot 65 jaar die zich op het spreekuur van de SVD melden.

Uit de vragen blijkt dat velen zich zorgen maken over de afkalving van hun mogelijkheden en de groeiende intolerantie.

 

Daarnaast is er sprake van een accentverschuiving richting juridische begeleiding in Delft. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat vluchtelingen met een tijdelijke status gedurende 3 tot 5 jaar in onzekerheid verkeren over de erkenning van hun vluchtelingenstatus.

 

8. Situatieschets per product

 

8.1 Nieuwkomers

Vanaf 1998 is een afname geconstateerd van het aantal vluchtelingen en gezinsherenigers dat zich in Delft gevestigd heeft. In 2001 en 2002 lijkt deze trend zich te stabiliseren tot circa 100 per jaar. In 2003 is dit aantal volgens de SVD gestegen. De bevindingen van de SVD komen echter niet overeen met de cijfers van BIND, deze cijfers laten in 2003 een afname zien van het totaal aantal nieuwkomers vluchtelingen dat zich in Delft heeft gevestigd. Geschat wordt dat het totaal aantal nieuwkomers vluchtelingen met een kwart is afgenomen.


8.1.2 Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN)

Vanaf 30 september 1998 is in Nederland de WIN van kracht.

Doel van de WIN is dat nieuwkomers die met het oog op een permanent verblijf in Nederland aanwezig zijn, zo snel mogelijk het vermogen verwerven om zelfstandig aan het maatschappelijk verkeer deel te nemen.

 

Alle nieuwkomers zijn op grond van de WIN verplicht zich in te spannen voor inburgering daarentegen heeft de gemeente de de taak de nieuwkomers die met het oog op permanent verblijf in Nederland aanwezig zijn, te helpen hun weg in die samenleving te vinden.

 

7.1.3 Inburgering

Inburgering moet gezien worden als een eerste stap in het integratieproces. Het gaat om het leren van de Nederlandse taal en het verwerven van een eerste inzicht in de maatschappelijke en staatskundige verhoudingen in onze samenleving en het verwerven van een eerste inzicht in de Nederlandse arbeidsmarkt.  Dit inburgeringsprogramma bevat onderwijs in de Nederlandse taal, Maatschappij-oriëntatie en Beroepenoriëntatie. Daarnaast krijgen nieuwkomers maatschappelijke begeleiding en trajectbegeleiding. De WIN voorziet ook in een overdracht naar arbeidstoeleidende instanties of vervolgonderwijs

 

Herrijking Inburgeringsbeleid

Zoals u in paragraaf 2 ’Algemene ontwikkelingen’ heeft kunnen lezen is een nieuwe wet Inburgering Nieuwkomers in voorbereiding. De ontwikkelingen op dit gebied zullen op de voet gevolgd worden.

 

7.1.4 Prestatieafspraak

De SVD geeft nieuwkomers individuele begeleiding* tot maximaal 2 jaar na vestiging in Delft.

·         50% van de nieuwkomers volgt een individueel begeleidingstraject dat bestaat uit een intakegesprek, een collectieve voorlichtingsbijeenkomst en komt 1 keer op het spreekuur;

·         15% van de nieuwkomers volgt een individueel begeleidingstraject dat bestaat uit een intakegesprek, een collectieve voorlichtingsbijeenkomst en ontvangt gedurende 36 uur persoonlijke hulpverlening op afspraak;

·         35% van de nieuwkomers, waaronder vooral grotere gezinnen, volgt een individueel begeleidingstraject dat bestaat uit een intakegesprek, collectieve voorlichting en persoonlijke hulpverlening en ontvangt gedurende circa 72 uur persoonlijke hulpverlening op afspraak.

* maatschappelijke en juridische begeleiding


7.1.5  Voorstel

De SVD verwacht in 2004 aan 100 nieuwkomers begeleiding te moeten bieden. Dit zijn er 10 meer dan in het afgelopen jaar. Reden hiervoor zijn volgens de SVD gelegen in de vrije vestiging van iedere statushouder, de sluiting van AZC de Lier en de druk op de centrale opvang. Door de sluiting van diverse AZC’s zijn er nog tal van statushouders die gehuisvest moeten worden.

 

Delft is een aantrekkelijke gemeente voor statushouders vanwege het grote aantal goedkope sociale huurwoningen en een goede doorstroom.

Echter, sinds de wijziging in de woonruimteverdeling, op 1-7-2002, komen starters niet langer op basis van hun leeftijd maar op basis van de inschrijfdatum in aanmerking voor een woning. Wie het eerst komt die het maalt komt dus. Gevolg is dat het aanbod van woningen stagneert. Nieuwkomers hebben krijgen geen voorkeursbehandeling in Delft, nieuwe statushouders moeten net als ieder ander middels de woonkeuzebonnen voor een woning in aanmerking zien te komen. 

 

Uit het halfjaarverslag valt af te lezen dat over het 1e halfjaar door BIND 47 vluchtelingen aangemeld, 44 nieuwkomers maken gebruik van de diensten van de SVD. Omgerekend naar een jaar kom je aan het verwachte aantal 90 over 2003. Voor 2004 is geen stijging te verwachten in het aantal nieuwkomers dat gebruik maakt van de diensten van de SVD.

 

Het voorstel is om voor 2004 een subsidiebedrag van € 129.427,20 toe te wijzen voor de begeleiding van 90 Nieuwkomers. Zie voor de onderverdeling per product onderstaand schema.

 

Nieuwkomers

Subsidie

2003

Aanvraag 2004

Toekenning 2004

Aantal

90

100

90

Individuele begeleiding

€ 73.755,90

€ 85.300,-

€ 76.115,70

Belangenbehartiging

€ 31.700,70

€ 37.600,-

€ 32.715,-

Sociaal-culturele activiteiten

€ 19.957,50

€23.000,-

€ 20.596,50

Totaal

€ 125.414,10

€ 145.900,-

€ 129.427,20

Table 6: kostprijs per product nieuwkomers

 

8.2. Oudkomers

Voordat de WIN werd geïmplementeerd, was er wel opvang voor nieuwkomers, maar geen duidelijk beleid omtrent de inburgering van deze groep. Hierdoor is een groot aantal mensen ‘buiten de boot gevallen’.

Mede door het niet verplichte inburgeringstraject.


Deze groep mensen die geen duidelijk inburgeringstraject heeft aangeboden/gekregen en dus geen taal- en/of cultuuronderwijs heeft gevolgd, worden als oudkomers gedefineerd. Een groot deel van de groep oudkomers verkeert in een achterstandspositie in taal en zelfredzaamheid.

 

 8.2.1. Doelgroep Oudkomers

De oudkomers binnen de SVD betreft een grote groep oudere vluchtelingen die geen eigen netwerk hebben en voor wie er blijvend een brug nodig is naar de reguliere zorg en welzijnsinstellingen. Dit kan nodig zijn door taal- of communicatieproblemen maar ook door traumatische ervaringen die de psychische gesteldheid van de cliënt beïnvloeden dat dit de zelfredzaamheid belemmert. Het is niet de bedoeling dat de SVD permanent de brugfunctie zal vervullen, tot nu toe is echter nog geen bevredigend alternatief gevonden. De brugfunctie is geen kerntaak van de SVD, deze taken liggen op het snijvlak van Welzijn en Zorg.

Naast de brugfunctie vervult de SVD een vangnetfunctie bij:

·         Asielgerelateerde zaken. De tijdelijke verblijfsvergunning geeft onzekerheid over de toekomst en dat maakt volgens de SVD de taak tot inburgering en integratie bijzonder zwaar

·         Vluchtelingen die grote schulden hebben gemaakt door hoge reis- en onderhoudskosten van familieleden. Voor cliënten die niet voor een schuldhulpverleningstraject in aanmerking komen of uit vallen probeert de SVD bij verschillende instanties te bemiddelen.

·         Gezinshereniging, oude relaties komen binnen een gezin overhoop te liggen. Oplossingen hiervoor worden gezocht in privékring, dit heeft tot gevolg dat de SVD in toenemende mate te maken krijgt met vrouwen die noodopvang nodig hebben.

 

Er is sprake van een accentverschuiving binnen de doelgroep, niet alleen oudere vluchtelingen maar veel jongere vluchtelingen in de leeftijd vanaf 35 jaar komen steeds vaker op het spreekuur.

 

8.2.2. Prestatieafspraak

Vangnetfunctie tot maximaal 2 jaar na afronding van de inburgeringsperiode:

 

8.2.3 Voorstel

De SVD verwacht volgend jaar 90 oudkomers te bedienen, dit zijn er 5 meer dan het afgelopen jaar. De samenstelling van deze doelgroep is zeer divers, een herdefiniëring is op zijn plaats. Wie vallen onder de noemer oudkomer, ex-winner en asielzoekers er vluchtelingen in het algemeen.


De resultaten van het 1e halfjaarversalg laten zien dat circa 600 keer een oukomer op het spreekuur of op een afspraak is verschenen. Meestal voor het uitleggen van post, bemiddelen, schrijven van brieven en doorverwijzing naar proffessionele instanties. Een groep van 30 tot 35 oudkomers werd intensief begeleid vanwege schuldenproblematiek en daarmee verweven psychische klachten.

 

Het voorstel is in 2004 de doelgroep oudkomers te herdefiniëren, aansluitend dient gekeken te worden voor wie en voor hoelang de brugfunctie en de vangnetfunctie passend zijn.Daarnaast dient gekeken te worden welke rol de Thuiszorg, Algemeen Maatschappelijk werk, ouderwerk en het CPO hierin kan spelen.

 

In afwachting hiervan is het voorstel voor 2004 een subsidiebedrag van €42.315,55 toe te wijzen voor de begeleiding van 85 Oudkomers.

Zie voor de onderverdeling per product onderstaand schema.

 

Oudkomers

Subsidie

2003

Aanvraag 2004

Toekenning 2004

Aantal

85

90

85

Individuele begeleiding

€ 28.805,65

€ 31.725,-

    29.727,05

Belangenbehartiging

   4.377,50

   5.310,-

      4.517,75

Sociaal-culturele activiteiten

   7.820,85

   8.640,-

      8.070,75

Totaal
€ 41.004,-
€ 45.675
€42.315,55

Tabel 7: kostprijs per product oudkomers

 

8.3 ROA/VVTV’ers/ uitgeprocedeerden

De Gemeente Delft beheert momenteel nog 9 woningen voor de opvang van asielzoekers in het kader van de Regeling Opvang Asielzoekers (ROA) en de Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (Zorgwet VVTV). De ROA wordt sinds 1-1-1996 afgebouwd. In de ROA/VVTV-woningen die na 1996 zijn leeggekomen zijn op grond van de taakstelling asielzoekers in het kader van de zorgwet VVTV geplaatst.

De rol van de gemeente met betrekking tot de asielopvang en het plaatsen van VVTV-houders houdt met de invoering van de nieuwe vreemdelingenwet formeel op.

 

De Gemeente Delft heeft niet gekozen voor een overdracht van de ROA/VVTV-woningen aan het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA), de reden hiervoor is een tegenstrijdigheid in het te voeren beleid voor uitgeprocedeerden asielzoekers.


De Gemeente Delft voert het beleid dat er geen uitgeprocedeerden met een terugkeerverplichting worden uitgezet, die nog steeds in procedure zitten. De COA voert het rijksbeleid uit, wat in het uiterste geval inhoudt dat de verstrekkingen worden stopgezet en de uitgeprocedeerden indien nodig uit de woning wordt gezet.

De Gemeente Delft biedt momenteel opvang aan 1 ROA en 2 VVTV’ers.

 

Delft is een gemeente die naast een aantal ROA/VVTV’ers te maken heeft met de problematiek omtrent uitgeprocedeerde asielzoekers.

Hiertoe heeft de gemeente Delft de ‘Uitstroomregeling’ in het leven geroepen. Deze regeling richt zich op die personen die lang in de asielprocedure hebben gezeten en gedurende die periode lange tijd in Delft hebben gewoond. In de praktijk bevinden zich in de uitstroomregeling mensen die in het kader van de ROA-regeling en de Zorgwet VVTV onder de verantwoordelijkheid van Delft vallen. De Gemeente Delft vindt het inhumaan om deze specifieke groep, die in afwachting van de beslissing op de eerste asielaanvraag al jarenlang in de gemeente verblijft, abrupt op straat te zetten. De Gemeente Delft momenteel opvang aan 9 uitgeprocedeerden (gezinnen).

 

Stichting Vluchtelingenwerk Delft vervult een rol in de individuele maatschappelijke begeleiding en de juridische ondersteuning van de cliënt.

 

8.3.1 Prestatieafspraak

Elke ROA/VVTV cliënt die nog onder deze regeling valt na 1 april 2001, wordt juridisch begeleid voor wat betreft veranderende wet- en regelgeving en de gevolgen hiervan.

 

Verwachtingen 2004

De SVD schat voor 2004 in circa 5 personen uit deze groep te begeleiden.

 

Daarnaast wordt de SVD steeds vaker geconfronteerd met een ‘overige groep’ uitgeprocedeerden. Het betreft:

·         De mensen die ondergebracht zijn in de noodopvang Delft maar voor wie de SVD een perspectiefbeoordeling doet en juridische begeleiding geeft.

·         De mensen die in Delft wonen maar voor wie een definititeve negatieve beslissing is afgegeven (ZZA) of de status is ingetrokken

·         De mensen die na de AC-procedure op straat zijn gezet maar wel hun beroep mogen afwachten.


Vooral de mensen die rechtstreeks uit het AC komen kosten veel tijd.

De SVD verwacht dat deze activiteiten in 2004 zullen toenemen. De SVD begeleidt op dit moment ongeveer 100 AC’ers op jaarbasis, de SVD zoekt naar een externe financiëring voor de begeleiding hiervan.

 

8.3.3. Voorstel

De eenmalige regeling biedt geen oplossing voor de Delftse problematiek, onduidelijk is wie op basis van de inherente afwijkingsbevoegdheid, hetzij de discretionaire bevoegdheid alsnog een verblijfsvergunning wordt verstrekt.

 

Inmiddels heeft De Tweede Kamer op 9 februari j.l. ingestemd met de plannen van minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie voor terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers. Kern van deze notitie is dat het kabinet heeft besloten een extra inspanning te doen om de terugkeer van de groep asielzoekers die onder de oude vreemdelingenwet is ingestroomd te realiseren. De minister wil nog voor de zomer beginnen met de uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers. Het hele project zal naar verwachting drie jaar in beslag nemen. Met de G4 en de VNG heeft de minister afgesproken dat gemeenten geen noodopvang meer bieden aan uitgeprocedeerde asielzoekers die niet zelfstandig terugkeren, niet gedwongen kunnen worden uitgezet en waarbij ook het zicht op uitzetting ontbreekt.

 

Onderdeel van de plannen is dat AC’ers die een negatieve beslisssing ontvangen, niet langer op straat worden gezet maar tot de uitslag in beroep in een terugkeercentrum verblijven, dit zal de SVD veel in tijd schelen. 

 

Gelet op de beleidsvoering van de gemeente Delft voor ROA/VVTV’ers alsmede voor uitgeprocedeerden en het ingeschatte aantal mensen dat begeleiding nodig heeft, is het voorstel voor 2004 een subsidiebedrag van

€ 3.625,90 toewijzen voor de begeleiding van 5 ROA/VVTV’ers/uitgeprocedeerden. Zie voor de onderverdeling per product onderstaand schema.

 

Ingetrokken VVTV/ uitgeprocedeerden

Subsidie 2003

Aanvraag 2004

Toekenning 2004

Aantal

 

5

 

5

 

5

Individuele begeleiding

€ 2.608,-

€ 2.715

€ 2.691,45

Belangenbehartiging

    349,-

    371,-

    360,15

Sociaal-Culturele activiteiten

    556,50

     577,50

    574,30

Totaal

€ 3.513.50

€ 3.663,50

€ 3.625,90

Tabel 8: Kostprijs per product ROA/VVTV, uitgeprocedeerden

 

8.4 Alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMA’s)

 

8.4.1. Begeleiding van AMA’s 18-

De opvang van AMA’s jonger dan 18 jaar geschiedt volgens een landelijk systeem in kleinschale wooneenheden (KWE’s) of in pleeggezinnen. De opvang en begeleiding wordt verzorgd door de Opbouw. SVD zorgt voor de juridische begeleiding van deze groep, conform een overeenkomst tussen Vluchtelingenwerk Nederland en de Opbouw. De taak van de SVD is om de jongeren op de hoogte te houden van de procedure en op de noodzakelijke momenten de contacten met ondermeer de advocaat te onderhouden. De landelijke financiering van deze begeleiding is halverwege 1999 komen te vervallen.

 

De Gemeente Delft kent relatief veel AMA’s, met het wegvallen van de landelijke financiëring heeft de gemeente formeel geen taak in de begeleiding van AMA’s 18-. Echter, gezien de kwestbaarheid van de groep heeft de Gemeente Delft besloten de begeleiding van deze groep te financiëren.

 

8.4.2. AMA’s 18+

Het Nidos draagt zorg voor de financiële bijdrage in het levensonderhoud (leefgeld) zolang de AMA’s 18+ nog in procedure zijn. De SVD heeft In 2001 voor het eerst subsidie aangevraagd voor de begeleiding van AMA’s in de leeftijd van 17,5 tot 19 jaar. Dit product is een voortzetting van het gastgezinnenproject dat door Vestia is gesubsidieerd.

 

Vanaf 2001 heeft de gemeente budget gereserveerd voor de begeleiding van deze groep. Delft kent een  groot aantal AMA’s die in KWE’s zijn opgevangen. Gezien de kwetsbaarheid van deze groep is het van belang te streven naar een sluitende aanpak voor deze groep, om dit te bereiken is samenwerking tussen de verschillende instellingen een pré.

De subsidie wordt dan ook verstrekt onder voorwaarde dat de subsidie van Vestia voor het gastgezinnenproject volledig is aangewend en de SVD uitvoering geeft aan het samenhangend plan voor AMA’s dat is ontwikkeld in samenwerking met de Opbouw en het vakteam Onderwijs RMC van de Gemeente Delft. Een van de afspraken die in het plan zijn opgenomen is dat SVD vanaf het moment dat de AMA’s volwassen worden bij de SVD terecht kunnen voor maatschappelijke en indien nodig juridische begeleiding.


8.4.3. Prestatieafspraak

De SVD geeft AMA’s onder de 18 jaar in Delft die geen status hebben of uigeprocedeerd zijn inzicht in hun situatie en (juridische kennis) over hun asielprocedure. Daarnaast begeleid SVD AMA’s die vanwege het bereieken van de meerderjarige leeftijd uit de voogdij verdwijnen.

 

8.4.4. Verwachtingen 2004

Voor 2004 wordt wederom een afname verwacht van het aantal asielaanvragen van AMA’s op landelijk niveau, de aanscherpingen in wet- en regelgeving liggen hieraan ten grondslag. Door de aanscherpingen in het AMA-beleid heeft het meerendeel van de AMA’s op het moment dat zij 18 worden nog geen verblijfsvergunning, verwacht wordt dat het meerendeel hiervan uitgeprocedeerd dreigt te raken.

Delft kent op dit moment 1 uitgeprocedeerde AMA 18+, deze wordt tot nog toe onderhouden door het Nidos. 

 

In tegenstelling tot het landelijk beeld verwacht de SVD in 2004 85 Ama’s 18- te gaan begeleiden, dit zijn er 10 meer dan in 2003.  De SVD geeft als reden dat het NIDOS geen van de KWE’s in Delft heeft gesloten. Sterker nog, er zijn AMA’s uit de gesloten KWE’s in Zoetermeer overgeplaatst naar Delft. Volgens de SVD heeft dit geleid tot een toename van het aantal AMA’s dat in 2003 is begeleid.

 

8.4.5. Voorstel

Het aantal begeleide AMA’s ontbrak in het halfjaarverslag.

In november 2003 heeft de SVD alsnog cijfers aangeleverd, hieruit blijkt in ieder geval niet dat het aantal Ama’s 18-  dat in begeleiding het verwachte aantal van 85 overschrijdt. Daarnaast komen de verwachtingen van de SVD voor 2004 niet overeen met de cijfers van het Nidos. Het Nidos geeft aan dat er momenteel totaal 65 AMA’s in Delft verblijven, hiervan zijn er 46 AMA’s jonger dan 18 jaar en 19 inmiddels ouder dan 18 jaar.

 

Het aantal AMA’s zal volgens het Nidos alleen maar afnemen.

AMA’s die nieuw binnengekomen worden opgevangen in de campus in Vugt of in andere opvangcentra. AMA’s die mogen blijven worden opgevangen in woongroepen, deze liggen niet in onze regio. De kans bestaat wel dat AMA’s 18+ vanuit andere delen van het land naar onze regio komen. De trek naar de randstad is namelijk groot onder jongeren, dit is vooral te merken in de grote steden zoals Den Haag en Rotterdam.

Ama’s die uitgeprocedeerd raken blijven bij het Nidos in het bestand totdat een (vertrek)gesprek met de IND is gevoerd.


AMA’s 18-

Het voorstel is om voor 2004 aan te sluiten bij de cijfers van het Nidos en voor 2004 een subsidiebedrag van € 11.753,46 toewijzen voor de begeleiding van 46 AMA’s 18 – . Zie voor de onderverdeling per product onderstaand schema.

 

AMA’s 18 -

Subsidie 2003

Aanvraag 2004

Toekenning 2004

Aantal

75

85

46

Juridische begeleiding

(intake/eindgesprek)

   2.573,50

€ 41.913,50

   1.628,40

Individuele begeleiding

   2.107,50

 

   1.333,54

Dossier/gesprektijd werkbegeleider

   9.922,50

 

   6.280,38

Extern overleg

   3.967,50

 

   2.511,14

Totaal

€ 18.571,-

€ 41.913,50

€ 11.753,46

Tabel 9: kostprijs per product AMA’s 18-

 

AMA’s 18+

Het voorstel is om voor 2004 aan te sluiten bij de aanvraag SVD en een subsdidiebedrag van € 6.353, 50 toe te wijzen voor de begeleiding van 10 AMA’s 18+. Zie voor de onderverdeling per product onderstaand schema.

De afwijking in de cijfers van het Nidos en de SVD zijn gelegen in het feit dat het een eigen keuze van de AMA 18+ wordt of hij/zij wel of geen maatschappelijke begeleiding van de SVD wil ontvangen.

 

AMA’s 18+

Subsidie 2003

Aanvraag 2004

Toekenning 2004

Aantal

10

10

10

Individuele begeleiding

€ 4.479,-

€ 4.570

€ 4. 622,30

Belangenbehartiging

   634,50

    640

     654,80

Sociaal-Culturele activiteiten

€ 1.043,-

€ 1.070

€ 1.076,40

Totaal

€ 6.156,50

€ 6.280

€ 6.353, 50

Tabel 10: kostprijs per product AMA’s 18+


8.5 Rechtsbescherming ZZA’ers Zelf Zorg Arrangement

Het Zelf Zorg Arrangement (ZZA) bestaat sinds 1998 en is één van de vormen van uitplaatsen van asielzoekers uit de centrale opvang in gemeenten. Mensen uit de asielzoekerscentra gaan bij familie of vrienden in een gemeente wonen. De ZZA’er valt onder de verantwoordelijkheid van het COA. De ZZA-regeling is per 15 juni  2002 komen te vervallen. Desondanks signaleert de SVD dat uitstroom of terugstroom minimaal is.

In 2003 heeft de SVD 117 ZZA’ers in begeleiding. De verklaring hiervoor is te vinden in het feit dat de meeste ZZA’ers zich pas melden als een negatieve beslissing op de aanvraag is ontvangen.

 

Omdat ZZA’ers niet onder de zorgplicht van gemeenten vallen, voelt Delft zich niet genoodzaakt de juridische begeleiding van ZZA’ers voor haar rekening te nemen. De laatste jaren heeft de SVD geld uit eigen middelen vrijgemaakt voor de begeleiding van deze groep. Gezien de huidige financiële situatie is dit voor 2004 niet langer mogelijk. 

 

8.5.1. Voorstel

De ZZA’ers zullen in 2004 wederom buiten de subsidieregeling vallen, de gemeente Delft blijft bij haar standpunt dat zij zich niet genoodzaakt ziet de juridische begeleiding van ZZA’ers voor haar rekening te nemen.

 

9. Gesubsidieerde arbeid

De afbouw van de WIW/ID-regeling betekent een verminderde bijdrage van de Rijksoverheid. De voorgestelde maatregelen in de nota “overgangsregeling gesubsidieerd werk 2003 en 2004”(kenmerk 03/017937) hebben tot doel om het huidige volume van I/D- banen zoveel mogelijk te behouden. Dit zowel uit zorg voor de mensen die op dit soort banen werken, alsmede uit de wens de uitvoering van maatschappelijke gewenste taken te behouden.

 

De voorgestelde maatregelen hebben vooral voor I/D-wergevers financiële gevolgen, van hen wordt een eigen bijdrage gevraagd voor het in stand houden van huidige aantal I/D-werknemers. Uit onderzoek is gebleken dat het onder andere voor de SVD financieel niet mogelijk is om een eigen bijdrage te leveren voor het behoud van de ID-werknemers, de enige oplossing is de I/D werknemers te ontslaan. Om die reden heeft de SVD in de subsidieaanvraag 2004 extra subsidie aangevraagd voor het in stand houden van de huidige formatie. De extra subsidie zal geen onderdeel uit maken van de budgetsubsdie, er zijn inmiddels twee subsidieregeling in het leven geroepen om het ontslag van I/D werknemers tegen te gaan.


Het betreft:  

1.       Een aanvullingssubsidie, welke structureel een (gedeeltelijke) bijdrage levert;

2.       Een hardheidsregeling, een tijdelijk een ( gedeeltelijke) bijdrage levert en partijen de tijd geeft gewend te raken aan de nieuwe situatie. .

 

De aanvullingssubsidie is bedoeld voor werkgevers waarmee de gemeente reeds een subsidierelatie onderhoudt en waarvan de begroting naar het oordeel van de gemeente weinig keuzevrijheid biedt en waar het wegvallen van de I/D werknemer ertoe leidt dat de organisatie niet naar behoren kan functioneren. De gemeente Delft is voornemens de SVD een aanvullingssubsidie toe te kennen. Tevens wil de gemeente Delft voor 2004 een tegemoetkoming verstrekken voor het wegvallen van de jaarlijkse vergoeding van € 1.590,- per 1 januari 2004. 

 

Het doel is om de komende jaren (2004-2006) de I/D-banen stapsgewijs te vervangen door nieuwe voorzieningen. Daarom dient in 2004 samen met de SVD per plek gekeken te worden of er sprake kan zijn van uitstroom van de I/D- werknemer of omzetting van de I/D-baan in een reguliere baan. Leeggekomen I/D-plaatsen kunnen in overleg met de SVD opgevuld worden door nieuwe voorzieningen, het betreft:

-          een proefplaatsing;

-          een opstapbaan;

-          een blijversbaan.

De voorwaarden en criteria van deze nieuwe voorzieningen zullen op korte termijn met de SVD besproken moeten worden, zodat op een verantwoorde manier hier invulling aan gegeven kan worden.

 

9.1 Voorstel

Er van uitgaande dat de SVD voldoet aan de voorwaarden voor de aanvullingssubsdie, is het de verwachting dat de kosten voor 2004 volledig gedekt worden. Om de SVD in voornoemde reïntegratieactiviteiten tegemoet te komen is de gemeente tevens voornemens om voor 2004 middels een subsidie de inmiddels per 1 januari 2004 weggevallen jaarlijkse vergoeding voor aanvullende kosten van €1.590,- per I/D- werknemer te compenseren. Zoals u in paragraaf 5 kunt teruglezen heeft de SVD 9 ID-werknemers in dienst. Het voorstel is om voor éénmalig een bedrag van

€ 14.310,- te verlenen ter compensatie van het wegvallen van de jaarlijkse vergoeding voor aanvullende kosten van €1.590,- per I/D-werknemer.

 

10. Subsidie 2004: hoogte en financiëring

In de uitvoeringsovereenkomst (zie bijlage 2) tussen de Gemeente Delft en de SVD wordt aangegeven voor welke aantallen cliënten, welke producten van SVD worden afgenomen en welke prestaties de SVD daarvoor levert.

 

In onderstaand schema wordt een totaal overzicht gegeven van de gevraagde subsidie door de SVD en de voorgestelde toekenning.

 

Naam product

Subsidie 2003

Gevraagd

Toekenning 2004

Nieuwkomers

€ 125.414,10

€ 145.900,-

€ 129.427,20

Oudkomers

   41.004,-

   45.675,-

  42.315,55

Ingetrokken VVTv/uitgeprocedeerden

     3.513,50

     3.663,50

    3.625,90

AMA’s 18 –

€ 18.571,-

   41.913,50

€ 11.753,46

AMA’s 18+

    6.156,50

     6.280,-

   6. 353, 50

Eenmalige compensatie wegvallen aanvullende kosten I/D’ers

nihil

nihil

€ 14.310,-

Rechtsbescherming ZZA’ers

nihil

   39.410.-

nihil

Gesubsidieerde arbeid

 

   82.572,-

nihil**

Eenmalige bijdrage: professionalisering SVD

€24.867,90*

 

 

Totaal

€ 219.527,-

€ 365.414,-

€ 207.785,61

Tabel 11: Totaal overzicht

* Dit bedrag is eenmalig en bestemd voor de extra inzet voor professionalisering van de SVD. Het eenmalige karakter is overeengekomen met de SVD

** De SVD dient voor  het in stand houden van 9  ID’ers in dienst van de SVD de aanvullingssubsidie aan te vragen.

 

Financiëring

De subsidie aan de SVD voor de begeleiding van Oudkomers, ROA/VVTV/Uitgeprocedeerden en AMA’s is ondergebracht in het project ROA/VVTV. Daarnaast is er budget gereserveerd voor de begeleiding van Nieuwkomers, dit bedrag is ondergebracht in het project integratie Nieuwkomers. De begeleiding van nieuwkomers wordt gefinancieerd uit de welzijnscomponent van het WIN-budget (zie bijlage 1). De middelen worden verdeeld over de SVD (23%) en het vakteam Inburgering en Activering.  (77%). Het voorstel is voor 2004 een zelfde verdeelsleutel te hanteren.

De welzijnscomponent voor 2004 bedraagt voor Delft €384.211,- , uitgaande van van 23% komt de begeleiding van nieuwkomers door de SVD tot een bedrag van €88.369,- ten laste van het welzijnscomponent. Er is een tekort van € 41.058,- .

 

Het rijk heeft aangekondigd het inburgeringsstelsel in 2005 ingrijpend te wijzigen. Dat kan inhouden dat de middelen die nu nog beschikbaar zijn voor het subsidiëren van de SVD volgend jaar gedeeltelijk of geheel komen te vervallen.

 

Ten einde de gemeente en de SVD de gelegenheid te geven zich in 2004 voor te bereiden op het nieuwe inburgeringsstelsel en de lopende begeleiding van nieuwkomers niet onverhoeds af te breken wordt voorgesteld het bedrag van 41.058 euro te dekken uit de post onvoorzien.

In de subsidievoorwaarden 2004 zal worden opgenomen dat de SVD rekening moet houden met een (sterke) verlaging van de subsidie in 2005.

 

Voorstel:

Het voorstel is het product maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers tot een bedrag van €88.369,- ten laste te laten komen van het Win-budget en voor €41.058,,- ten laste van de sociale reserve. De overige producten: ingetrokken VVTV/uitgeprocedeerden, oudkomers, AMA’s 18- en 18+ en de eenmalige compensatie wegvallen aanvullende kosten I/D’ers dienen volledig ten laste van de ROA/VVTV te komen.

Schematisch ziet de dekking er als volgt uit:

 

Toekenning 2004

Dekking

€ 129.427,20

€ 88.369,- t.l.v. project integratie nieuwkomers 

€ 41.058,- t.l.v. post onvoorzien

  42.315,55

Volledig t.l.v.ROA/VVTV

    3.625,90

Volledig t.l.v.ROA/VVTV

€ 11.753,46

Volledig t.l.v.ROA/VVTV

   6. 353, 50

Volledig t.l.v.ROA/VVTV

€ 14.310,-

Volledig t.l.v. ROA/VVTV

nihil

 

nihil**

 

 

 

€ 207.785,61

 


11. Voorwaarden voor subsidie 2004

Naast de verschillende verplichting die aan de subsidie verbonden zijn, wil ik nog een tweetal aanvullende voorwaarden stellen voor de subsidie van 2004.

 

Het betreft:

1.       Voor 2004 dient het registratiesysteem van de SVD zodanig te zijn ingericht dat de gemeente inzicht heeft in de resultaten.

2.       De mogelijkheid voor de gemeente Delft om op basis van de inhoudelijke tussenrapportages en instroomcijfers van de Gemeente over te gaan tot bijstelling of aanpassing van de hoogte van het subsidiebedrag voor 2004.

 

12. Subsidie onderhandelingen SVD

De SVD heeft mondeling en inmiddels ook schriftelijk aangeven niet te kunnen instemmen met het voorstel van de gemeente Delft. De redenen hiervoor zijn dat het voorstel de SVD noopt tot een directe en drastische wijziging in het aanbod richting de Delftse samenleving. Voor de volledige motivering verwijs ik u naar bijlage 3.

 

Ondanks de bezwaren van de SVD is de gemeente Delft van mening met dit voorstel het maximaal haalbare aan subsidie te verlenen. De bezuinigingen in de WIN en een afnemend klantenaantal liggen hieraan ten grondslag. Een ruimtere onttrekking aan de bestaande reserves is niet verantwoord.

De gemeente komt de SVD in 2004 tegemoet door het aantal te begeleiden nieuwkomers van 80 op te hogen naar 90, onder de afspraak dat het aantal nieuwkomers halverwege 2004 opnieuw wordt geteld, waarna bijstelling van de subsidie halverwege 2004 naar het actuele aantal zal plaatsvinden. Tevens heeft de gemeente Delft aangeboden het wegvallen van de aanvullende kosten I/D- werknemers eenmalig te compenseren.


13. Voorstellen

 

  1. Voor 2004 een totaal bedrag van €207.785,61 ter beschikking stellen voor subsidie aan de SVD en deze te dekken uit voornoemde budgetten;
  2. Instemmen met een onttrekking van €41.058,- aan de post onvoorzien voor de maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers;
  3. Halverwege 2004 wordt het aantal nieuwkomers in begeleiding bij de SVD opnieuw geteld. De subsidie voor het aantal nieuwkomers voor de tweede helft van 2004 wordt op grond van die hertelling bijgesteld.
  4. Een passage in de beschikking opnemen waarin de SVD wordt verzocht het kalenderjaar 2004 te gebruiken om te anticiperen op een lager subsidie in 2005 ten gevolge van een afnemend klantenaantal en veranderingen in wet- en regelgeving;
  5. Instemmen met de subsidievoorwaarden voor 2004;
  6. Instemmen met de uitvoeringsovereenkomst budgetsubsidiëring 2004 tussen de Gemeente Delft en de Stichting Vluchtelingenwerk Delft;
  7. Wethouder Rensen machtigen de uitvoeringsovereenkomst tussen de gemeente Delft en de SVD te ondertekenen;
  8. In samenwerking met de SVD in 2004 de doelgroep nieuwkomers en oudkomers herdefinieren;
  9. In samenwerking met de SVD de mogelijkheden bekijken om het huidige aantal I/D-werknemers terug te brengen en leeggekomen I/D-plaatsen op te vullen met nieuwe voorzieningen zoals een proefplaatsing, een opstapbaan of een blijversbaan.
  10. Instemmen met een evaluatie (2004) van maatschappelijke begeleiding zowel intern gemeentelijk als binnen de SVD

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

K. Schofield

Beleidsmedewerker Inkomen

 

 

 

 

 


 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Met vriendelijke groet ,

 

 

 

 

K. Schofield

Beleidsmedewerker inkomen