In deze notitie wordt een voorstel gedaan voor een
tweetal mogelijke locaties voor vervangende huisvesting van de dagopvang aan
de Oostsingel 76. Er worden 2 vervangende locaties voorgesteld, waaruit in
mei/juni a.s.een keuze moet worden gemaakt. Die keuze wordt dan gemaakt mede
aan de hand van de resultaten van de inspraakbijeenkomst, de overige
binnengekomen reacties en nadere informatie over de bouwkundige, de
stedenbouwkundige en de financiële aspecten.
Voor de dagopvang is vervanging inmiddels ook meer
actueel geworden gezien het advies van de Commissie voor de bezwaarschriften,
Kamer I, van 23 mei j.l. inzake het gebruik van het pand Oostsingel 76 als
dagopvang. Deze commissie meent dat geen tijdelijke vrijstelling (artikel 17
WRO) kan worden verleend, omdat de tijdelijkheid niet gegarandeerd kan worden.
Voor een vrijstelling ex artikel 17 WRO is een redelijk en haalbaar alternatief
voor vervangende huisvesting noodzakelijk. Deze notitie biedt dat.
Op
16 december jl besloot het college in heroverweging op het advies van deze
commissie, dat de gemeente als verplichting op zich neemt om in de eerste helft
van 2004 - na inspraak - een nieuwe locatie voor de Stichting Dienstencentrum
over de Brug aan te wijzen om daarna met spoed de verplaatsing te realiseren.
Daarmee kan een verplaatsingsscenario binnen de tijdslimiet van circa 2,5 jaar
geëffectueerd worden. Dit betekent dat het gebruik van een periode van vijf
jaar niet aan de orde is.".
Tevens wordt verderop in deze notitie de relatie
inzichtelijk gemaakt van de voorgestelde locaties tot de eerder vastgestelde
criteria.
Dekking van de huisvestingskosten voor de
vervangende locatie vindt plaats door:
·
Inzet van de budgetten voor de huidige
huisvestingskosten van instellingen;
·
In de Zomernota 2003 is voor 2003 een
voorbereidingskrediet van € 100.000,- en voor 2004 een investeringsbedrag van €
1.134.000,-beschikbaar gesteld voor de huisvestingsproblemen in de nacht- en
dagopvang;
·
budget maatschappelijke opvang en verslavingszorg.
Een nieuwe dagopvangvoorziening moet tenminste
tussen de 275 en 300 m2 bevatten in hooguit 2 lagen.
Dat is exclusief een buitenruimte voor het stallen
van fietsen en voor een nog nader in te vullen vorm van buitenruimte. Minimaal
36 m2 moet af te scheiden zijn van de openbare weg en buren.
De dagopvang is in gebruik als/voor:
- huiskamer
- keukenvoorziening
- wc/douches/wasmachine/droger
- kantoorruimte
- postruimte (dagopvang is ook postadres voor
daklozen)
- activiteiten
- fitness
- bergruimte/opslag ook voor (werk)projecten
- vergaderkamer/spreekkamers
- computerruimte
In de zoektocht naar vervangende locaties voor de
dag- en nachtopvang zijn meerdere locaties de revue gepasseerd (zie bijlage 1)
Uiteindelijk zijn de twee onderstaande locaties
overgebleven.
Vervangende
huisvestingsmogelijkheden voor de dagopvang Oostsingel 76
Uit deze twee locaties zou de keuze voor de
vervangende locatie voor de dagopvang Oostsingel 76 moeten worden gemaakt.
Overigens kunnen ook tijdens de inspraakperiode aangedragen locaties die
voldoen aan de afgesproken criteria, bij de uiteindelijke keuze in mei /juni
a.s. worden meegenomen. De voorgedragen locaties worden vermeld op de
gemeentesite.
1. Van
Miereveltlaan/hoek Beukenlaan (naast ingang Bieslandhof)
Algemene
beschrijving:
Het betreft een locatie gelegen op de hoek Van Miereveltlaan/Beuken-laan
waarop een voormalige plantsoenpost is gevestigd. De grond is eigendom van de
gemeente. Oppervlakte uit te geven grond 475 m2. Zie bijgaande schets (bijlage
1).
Gewenste situatie:
Nieuwbouw voor dagopvang met
afgesloten buitenruimte en bekijken mogelijkheden van toegang via Van
Miereveltlaan
Mogelijkheden:
Op basis van globale programma van
eisen bebouwingsvoorstel met kostenraming laten uitwerken
Bestemming/procedure
Plan past niet binnen het bestemmingsplan. Voor het plangebied wordt
in het derde kwartaal 2004 een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Wijziging van
bestemming kan in dat bestemmingsplan worden meegenomen. Er moet een
vrijstellingsprocedure worden gevoerd (op basis van een nieuw bestemmingsplan)
waarvan de afronding circa 1 jaar duurt.
Planning start en gebouw gereed:
Na afronden procedure max. 1 jaar
voor realiseren gebouw
Financiën:
Voor dekking zie hierboven.
Opbrengst verkoop pand Oostsingel 76 kan worden ingezet.
2. Gasthuisplaats
1/3/Koornmarkt 10
Algemene
beschrijving:
Het betreft het pand van de vm muziekschool in eigendom van de gemeente.
Het pand is in afwachting van de ontwikkeling van de Gasthuisplaats in gebruik
gegeven als woonruimte. In de huidige situatie is er geen afgescheiden
buitenruimte.
Gewenste situatie:
Door middel van verbouw het huidige pand bestemmen en inrichten voor
dagopvang met afgesloten buitenruimte
Mogelijkheden:
Op basis van globale programma van eisen verbouwingsvoorstel met
kostenraming laten uitwerken
Bestemming/procedure:
Plan
past niet binnen het bestemmingsplan. Er moet een zelfstandige projectprocedure
worden gevolgd (art 19 WRO). Duur circa één jaar.
Planning start en gebouw gereed:
Na afronden procedure max. 1 jaar voor realiseren gebouw
Financiën:
Voor dekking zie hierboven. Opbrengst verkoop pand Oostsingel 76 kan worden
ingezet.
Hieronder worden de hiervoor genoemde locaties
getoetst aan de vastgestelde criteria, uitgaande van de te realiseren
mogelijkheden zoals op dit moment te voorzien
Soort criteria |
Locatie |
Van Miereveltlaan /Beukenlaan |
Gasthuisplaats 1/3 Koornmarkt 10 |
Inhoudelijke criteria |
Geschiktheid voor
dagopvang 1) |
+++ |
|
Geschiktheid voor aanvullende
activitei-ten/buitenruimte 2) |
++ |
||
Situering tov binnenstad 3) |
++ |
+++ |
|
Nabijheid station |
++ |
||
Toegankelijkheid |
++ |
||
Beheersbaarheid politie/hulpverlening |
+++ |
+++ |
|
Randvoor-waardelijke criteria |
Eigendom/beschik-baarheid |
+++ |
+++ |
Ligging buiten uitsluitend woonomgeving 4) |
++ |
++ |
|
Aanvoerroutes door woonbuurten |
++ |
+++ |
|
Uitwerkings-criteria |
Bestemmingsplan 5) |
±12 mnd |
±12 mnd |
Beperking ontwikke-lingsmogelijkheden |
Geen |
Wel |
|
Financiën |
Ntb |
Ntb |
Score tov criteria:
- niet/minimaal
+ redelijk
++ goed
+++ zeer
goed
Verwijzingen:
1)
Eén locatie is te benutten door verbouw van het
bestaande gebouw; één locatie door middel van nieuwbouw
2)
Voor Gasthuisplaats moet mogelijkheid van een af te
scheiden buitenruimte nog worden onderzocht;
3) De
situering van één locatie in de binnenstad is zeer geschikt. De doelgroep houdt
zich immers vooral op in de binnenstad. De locatie Van Miereveltlaan/Beukenlaan
ligt net buiten de binnenstad, maar qua afstand acceptabel;
4) Voor
beide locaties geldt dat deze niet in een alleen maar woonomgeving zijn
gelegen. Bovendien liggen ze alle twee in of aan of bij situaties waar sprake
is van veel verschillende functies in het straatbeeld met veel
verkeersbewegingen en doorgaande fietsers/wandelaars.
5)
In beide gevallen is een vrijstellingsprocedure of
overleg met externen noodzakelijk.
De herhuisvesting van de dagopvang is een complex
proces, dat veel weerstanden en emoties kan oproepen onder de inwoners van
Delft en dan met name onder direct omwonenden van de gepresenteerde locaties.
Daarom is het belangrijk dat het proces zorgvuldig
en gestructureerd plaatsvindt. In grote lijnen ziet het communicatieproces er
als volgt uit:
·
Direct omwonenden van de locaties worden, voordat
uw besluit openbaar wordt, per brief geïnformeerd over het besluit van uw
college en de informatieavonden die gaan plaatsvinden. Welke omwonenden dat
zijn is aangegeven op de bijlagen 3 t/m 4;
·
Persbericht wordt verstuurd en op de gemeentesite
geplaatst
·
In de Stadskrant op de eerstvolgende zondag na uw
besluit ruime aandacht.
·
Houden van een informatieavond in april. Doel: de
mogelijkheid tot het stellen van vragen en inwinnen van informatie.
·
Houden van een inspraakavond in mei.
·
Overige reactie en/of informatiemogelijkheden: door
middel van speciaal telefoonnummer en door middel van een digitaal
reactieformulier op de gemeentesite.
·
Via de gemeentesite en de Stadskrant worden
ontwikkelingen gemeld:
·
Ten behoeve van de besluitvorming over de
definitieve keuze worden alle reacties verzameld en verwerkt in een verslag
Hiervoor wordt externe ondersteuning ingehuurd.
Voor het proces na de besluitvorming over de
definitieve keuze volgt een nieuw communicatievoorstel.
Met deze procedure zijn kosten gemoeid, zoals het
organiseren van de informatieavonden, ondersteuning communicatie,
haalbaarheidsonderzoek, (laten) uitwerken van een nieuwbouw en/of verbouwplan,
het volgen van een bestemmingsplan of vrijstellingsprocedure enz.
Hiervoor is bij de Zomernota 2003-2006 voor 2003
een voorbereidingskrediet van € 100.000,- geraamd en in 2004 een
investeringsbedrag van € 1.134.000,-. Deze investeringsbedragen zijn overigens
niet alleen bedoeld voor verplaatsing van de dagopvang maar ook voor de overige
vervangende huisvestingsproblemen van de opvang in Delft (Stichting
Maatschappelijke Opvang, Stichting Jeroen en Stichting Ricardis).
Aan de gemeenteraad dient daarom te worden voorgesteld hiervoor het
voorbereidingskrediet van € 100.000,-- beschikbaar te stellen.
Procedure |
Tijdschema |
Besluitvorming college definitief voorstel |
6 april 2004 |
Behandeling van voorstel voorbereidingskrediet in
raadscommissie Werk, Zorg en Onderwijs en gemeenteraad |
22 april 2004 resp. 29 april 2004 |
Opdracht verlenen voor een
haalbaarheids-onderzoek naar de bouwkundige en stedenbouwkundige
mogelijkheden en kostenramingen van de voorgestelde locaties |
7 april
2004/gereed medio mei 2004 |
Opdracht verlenen voor inhuren externe
ondersteuning communicatie |
8 april 2004 |
Het organiseren van een informatiebijeenkomst
inspraakbijeenkomst in de twee maanden na besluit college; |
13 April/ 11 mei 2004 |
Keuze van locatie door college |
Mei/juni 2004 |
Voor overleg van dit voorstel in raadscommissie
Werk, Zorg en Onderwijs |
17 juni 2004 |
Start procedure met verbouw cq nieuwbouwplan.
Duur afhankelijk van gekozen locatie. |
juli 2004 |
Verbouw cq nieuwbouw |
Start afhankelijk van afronden procedure |
Ik
stel u daarom voor
1. de
twee genoemde locaties te presenteren als mogelijke opties voor de vervanging
van de huidige dagopvang aan de Oostsingel 76;
2. het
geven van externe opdrachten voor het haalbaarheidsonderzoek naar bouwkundige,
stedenbouwkundige en financiële aspecten en voor ondersteuning van de
communicatie
3. het
beleggen van één inspraakbijeenkomst in de komende twee maanden;
4. het
voorleggen van bijgaand voorstel aan de gemeenteraad om voor de
voorbereidingskosten voor de vervanging
van de huisvesting van de dag- en nachtopvanglocaties in Delft (o.a. dus voor
de dagopvang) het voorbereidingskrediet van € 100.000,-- beschikbaar te stellen;
5. het
volgen van de procedure zoals hiervoor is aangegeven
Hoofd Vakteam Beleid en Projecten
Monique Romeijn.