Inleiding

 

In de Notitie “Criteria locaties dag- en nachtopvang (besluit college 29 oktober 2002) is geschetst voor welke huidige locaties van nacht- en dagopvang, vervangende locaties gezocht moeten worden en welke criteria daarbij van belang zijn.
 

In deze notitie wordt een voorstel gedaan voor een tweetal mogelijke locaties voor vervangende huisvesting van de dagopvang aan de Oostsingel 76. Er worden 2 vervangende locaties voorgesteld, waaruit in mei/juni a.s.een keuze moet worden gemaakt. Die keuze wordt dan gemaakt mede aan de hand van de resultaten van de inspraakbijeenkomst, de overige binnengekomen reacties en nadere informatie over de bouwkundige, de stedenbouwkundige en de financiële aspecten.

 

Voor de dagopvang is vervanging inmiddels ook meer actueel geworden gezien het advies van de Commissie voor de bezwaarschriften, Kamer I, van 23 mei j.l. inzake het gebruik van het pand Oostsingel 76 als dagopvang. Deze commissie meent dat geen tijdelijke vrijstelling (artikel 17 WRO) kan worden verleend, omdat de tijdelijkheid niet gegarandeerd kan worden. Voor een vrijstelling ex artikel 17 WRO is een redelijk en haalbaar alternatief voor vervangende huisvesting noodzakelijk. Deze notitie biedt dat.

Op 16 december jl besloot het college in heroverweging op het advies van deze commissie, dat de gemeente als verplichting op zich neemt om in de eerste helft van 2004 - na inspraak - een nieuwe locatie voor de Stichting Dienstencentrum over de Brug aan te wijzen om daarna met spoed de verplaatsing te realiseren. Daarmee kan een verplaatsingsscenario binnen de tijdslimiet van circa 2,5 jaar geëffectueerd worden. Dit betekent dat het gebruik van een periode van vijf jaar niet aan de orde is.".

 

 

Deze notitie gaat zoveel als op dit moment mogelijk is in op de mogelijkheden van de voorgestelde vervangende locaties voor de dagopvang aan de Oostsingel 76 in de zin van: een concrete beschrijving, een planning, de te volgen procedures en zoveel mogelijk stedenbouwkundige en financiële inzichten.
Bij de uiteindelijke keuze in mei/juni a.s. moet er meer informatie zijn over de bouwkundige en stedenbouwkundige mogelijkheden gerelateerd aan het programma van eisen en dient ook duidelijk te zijn welke (bijkomende) kosten gemoeid zijn met de aankoop, nieuwbouw of verbouw. Daarom is het noodzakelijk parallel aan de inspraakperiode een haalbaarheidsonderzoek hiernaar te laten verrichten, zodat bij de keuze van de definitieve locatie in mei/juni a.s. ook deze informatie beschikbaar is.

 

Tevens wordt verderop in deze notitie de relatie inzichtelijk gemaakt van de voorgestelde locaties tot de eerder vastgestelde criteria.

 

Dekking van de huisvestingskosten voor de vervangende locatie vindt plaats door:

·         Inzet van de budgetten voor de huidige huisvestingskosten van instellingen;

·         In de Zomernota 2003 is voor 2003 een voorbereidingskrediet van € 100.000,- en voor 2004 een investeringsbedrag van € 1.134.000,-beschikbaar gesteld voor de huisvestingsproblemen in de nacht- en dagopvang;

·         budget maatschappelijke opvang en verslavingszorg.

 

Programma van eisen

Een nieuwe dagopvangvoorziening moet tenminste tussen de 275 en 300 m2 bevatten in hooguit 2 lagen.

Dat is exclusief een buitenruimte voor het stallen van fietsen en voor een nog nader in te vullen vorm van buitenruimte. Minimaal 36 m2 moet af te scheiden zijn van de openbare weg en buren.

 

De dagopvang is in gebruik als/voor:

- huiskamer

- keukenvoorziening

- wc/douches/wasmachine/droger

- kantoorruimte

- postruimte (dagopvang is ook postadres voor daklozen)

- activiteiten

- fitness

- bergruimte/opslag ook voor (werk)projecten

- vergaderkamer/spreekkamers

- computerruimte

 

Zoektocht naar locaties

In de zoektocht naar vervangende locaties voor de dag- en nachtopvang zijn meerdere locaties de revue gepasseerd (zie bijlage 1)

 

Uiteindelijk zijn de twee onderstaande locaties overgebleven.

 

Vervangende huisvestingsmogelijkheden voor de dagopvang Oostsingel 76

Uit deze twee locaties zou de keuze voor de vervangende locatie voor de dagopvang Oostsingel 76 moeten worden gemaakt. Overigens kunnen ook tijdens de inspraakperiode aangedragen locaties die voldoen aan de afgesproken criteria, bij de uiteindelijke keuze in mei /juni a.s. worden meegenomen. De voorgedragen locaties worden vermeld op de gemeentesite.

 

1.       Van Miereveltlaan/hoek Beukenlaan (naast ingang Bieslandhof) 
Algemene beschrijving:
Het betreft een locatie gelegen op de hoek Van Miereveltlaan/Beuken-laan waarop een voormalige plantsoenpost is gevestigd. De grond is eigendom van de gemeente. Oppervlakte uit te geven grond 475 m2. Zie bijgaande schets (bijlage 1).
Gewenste situatie:
Nieuwbouw voor dagopvang met afgesloten buitenruimte en bekijken mogelijkheden van toegang via Van Miereveltlaan
Mogelijkheden:
Op basis van globale programma van eisen bebouwingsvoorstel met kostenraming laten uitwerken
Bestemming/procedure
Plan past niet binnen het bestemmingsplan. Voor het plangebied wordt in het derde kwartaal 2004 een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Wijziging van bestemming kan in dat bestemmingsplan worden meegenomen. Er moet een vrijstellingsprocedure worden gevoerd (op basis van een nieuw bestemmingsplan) waarvan de afronding circa 1 jaar duurt.
Planning start en gebouw gereed:
Na afronden procedure max. 1 jaar voor realiseren gebouw
Financiën:
Voor dekking zie hierboven. Opbrengst verkoop pand Oostsingel 76 kan worden ingezet.

2.       Gasthuisplaats 1/3/Koornmarkt 10 
Algemene beschrijving:
Het betreft het pand van de vm muziekschool in eigendom van de gemeente. Het pand is in afwachting van de ontwikkeling van de Gasthuisplaats in gebruik gegeven als woonruimte. In de huidige situatie is er geen afgescheiden buitenruimte.
Gewenste situatie:
Door middel van verbouw het huidige pand bestemmen en inrichten voor dagopvang met afgesloten buitenruimte
Mogelijkheden:
Op basis van globale programma van eisen verbouwingsvoorstel met kostenraming laten uitwerken
Bestemming/procedure:
Plan past niet binnen het bestemmingsplan. Er moet een zelfstandige projectprocedure worden gevolgd (art 19 WRO). Duur circa één jaar.
Planning start en gebouw gereed:
Na afronden procedure max. 1 jaar voor realiseren gebouw
Financiën:
Voor dekking zie hierboven. Opbrengst verkoop pand Oostsingel 76 kan worden ingezet.

 

Toetsing aan de vastgestelde criteria

Hieronder worden de hiervoor genoemde locaties getoetst aan de vastgestelde criteria, uitgaande van de te realiseren mogelijkheden zoals op dit moment te voorzien

Soort criteria

Locatie

Van Miereveltlaan /Beukenlaan

Gasthuisplaats 1/3 Koornmarkt 10

Inhoudelijke criteria

Geschiktheid voor dagopvang              1)

+++ 

+++

Geschiktheid voor aanvullende activitei-ten/buitenruimte    2)

+++

++

Situering tov binnenstad 3)

++

+++

Nabijheid station

+++

++

Toegankelijkheid

+++

++

Beheersbaarheid politie/hulpverlening

+++

+++

Randvoor-waardelijke

criteria

Eigendom/beschik-baarheid                     

+++

+++

Ligging buiten uitsluitend woonomgeving           4)

++

++

Aanvoerroutes door woonbuurten

++

+++

Uitwerkings-criteria

Bestemmingsplan      5)

±12 mnd

±12 mnd

Beperking ontwikke-lingsmogelijkheden

Geen

Wel

Financiën

Ntb

Ntb

Score tov criteria:

-           niet/minimaal

+          redelijk

++        goed

+++      zeer goed

 

Verwijzingen:

1)       Eén locatie is te benutten door verbouw van het bestaande gebouw; één locatie door middel van nieuwbouw

2)       Voor Gasthuisplaats moet mogelijkheid van een af te scheiden buitenruimte nog worden onderzocht;

3)       De situering van één locatie in de binnenstad is zeer geschikt. De doelgroep houdt zich immers vooral op in de binnenstad. De locatie Van Miereveltlaan/Beukenlaan ligt net buiten de binnenstad, maar qua afstand acceptabel;

4)       Voor beide locaties geldt dat deze niet in een alleen maar woonomgeving zijn gelegen. Bovendien liggen ze alle twee in of aan of bij situaties waar sprake is van veel verschillende functies in het straatbeeld met veel verkeersbewegingen en doorgaande fietsers/wandelaars.

5)       In beide gevallen is een vrijstellingsprocedure of overleg met externen noodzakelijk.

 

Communicatie

De herhuisvesting van de dagopvang is een complex proces, dat veel weerstanden en emoties kan oproepen onder de inwoners van Delft en dan met name onder direct omwonenden van de gepresenteerde locaties.

Daarom is het belangrijk dat het proces zorgvuldig en gestructureerd plaatsvindt. In grote lijnen ziet het communicatieproces er als volgt uit:

·         Direct omwonenden van de locaties worden, voordat uw besluit openbaar wordt, per brief geïnformeerd over het besluit van uw college en de informatieavonden die gaan plaatsvinden. Welke omwonenden dat zijn is aangegeven op de bijlagen 3 t/m 4;

·         Persbericht wordt verstuurd en op de gemeentesite geplaatst

·         In de Stadskrant op de eerstvolgende zondag na uw besluit ruime aandacht.

·         Houden van een informatieavond in april. Doel: de mogelijkheid tot het stellen van vragen en inwinnen van informatie.

·         Houden van een inspraakavond in mei.

·         Overige reactie en/of informatiemogelijkheden: door middel van speciaal telefoonnummer en door middel van een digitaal reactieformulier op de gemeentesite.

·         Via de gemeentesite en de Stadskrant worden ontwikkelingen gemeld:

·         Ten behoeve van de besluitvorming over de definitieve keuze worden alle reacties verzameld en verwerkt in een verslag

 

Hiervoor wordt externe ondersteuning ingehuurd.

Voor het proces na de besluitvorming over de definitieve keuze volgt een nieuw communicatievoorstel.

 

Voorbereidingskosten

Met deze procedure zijn kosten gemoeid, zoals het organiseren van de informatieavonden, ondersteuning communicatie, haalbaarheidsonderzoek, (laten) uitwerken van een nieuwbouw en/of verbouwplan, het volgen van een bestemmingsplan of vrijstellingsprocedure enz.

 

 

Hiervoor is bij de Zomernota 2003-2006 voor 2003 een voorbereidingskrediet van € 100.000,- geraamd en in 2004 een investeringsbedrag van € 1.134.000,-. Deze investeringsbedragen zijn overigens niet alleen bedoeld voor verplaatsing van de dagopvang maar ook voor de overige vervangende huisvestingsproblemen van de opvang in Delft (Stichting Maatschappelijke Opvang, Stichting Jeroen en Stichting Ricardis).

Aan de gemeenteraad dient daarom te worden voorgesteld hiervoor het voorbereidingskrediet van € 100.000,-- beschikbaar te stellen.

 

Verdere procedure
De procedure en het tijdschema om te komen tot de definitieve keuze voor de nieuwe locatie voor de dagopvang zien er als volgt uit:

 

Procedure

Tijdschema

Besluitvorming college definitief voorstel

6 april 2004

Behandeling van voorstel voorbereidingskrediet in raadscommissie Werk, Zorg en Onderwijs en gemeenteraad

22 april 2004 resp. 29 april 2004

Opdracht verlenen voor een haalbaarheids-onderzoek naar de bouwkundige en stedenbouwkundige mogelijkheden en kostenramingen van de voorgestelde locaties

7 april 2004/gereed medio mei 2004

Opdracht verlenen voor inhuren externe ondersteuning communicatie

8 april 2004

Het organiseren van een informatiebijeenkomst inspraakbijeenkomst in de twee maanden na besluit college;

 

13 April/

11 mei  2004

Keuze van locatie door college

Mei/juni 2004

Voor overleg van dit voorstel in raadscommissie Werk, Zorg en Onderwijs

17 juni 2004

Start procedure met verbouw cq nieuwbouwplan. Duur afhankelijk van gekozen locatie.

juli 2004

Verbouw cq nieuwbouw

Start afhankelijk van afronden procedure

 

 

Voorstel

Ik stel u daarom voor

1.       de twee genoemde locaties te presenteren als mogelijke opties voor de vervanging van de huidige dagopvang aan de Oostsingel 76;

2.       het geven van externe opdrachten voor het haalbaarheidsonderzoek naar bouwkundige, stedenbouwkundige en financiële aspecten en voor ondersteuning van de communicatie

3.       het beleggen van één inspraakbijeenkomst in de komende twee maanden;

4.       het voorleggen van bijgaand voorstel aan de gemeenteraad om voor de voorbereidingskosten  voor de vervanging van de huisvesting van de dag- en nachtopvanglocaties in Delft (o.a. dus voor de dagopvang) het voorbereidingskrediet van € 100.000,-- beschikbaar te stellen;

5.       het volgen van de procedure zoals hiervoor is aangegeven

 

 

Hoofd Vakteam Beleid en Projecten

Monique Romeijn.