In de
raadsvergadering van 26 juni 2003 is de
nota samenlopers behandeld en akkoord bevonden.
In
deze nota wordt voorgesteld om in totaal € 227.000,- beschikbaar te stellen
vanuit de EZH-gelden t.b.v. het project samenlopers.
Deze
EZH gelden zijn geoormerkt voor een project om de instroom in de WAO te
beperken, waarbij tevens de samenwerking met het UWV zou moeten worden
verbeterd.
In
deze opzet zouden de samenlopers eerst gesproken worden door een functionaris
van inkomen. Vervolgens zouden ze een training volgen om te beoordelen of ze in
aanmerking komen voor een vervolgtraject en daarna zouden ze worden
voorgedragen voor een reďntegratie traject bij het UWV.
Inmiddels
is het overleg met het UWV op gang gekomen en stelde het UWV een andere
werkwijze voor t.w.:
·
De gemeente levert de NAW-gegevens van de doelgroep
aan het UWV;
·
Het UWV screent of deze klanten bij hen in traject
zijn;
·
Zo niet, dan worden ze uitgenodigd voor een
intakegesprek door een reďntegratie bedrijf (RIB) waarmee het UWV vergelijkbare
projecten in de regio doet ;
·
Het RIB stelt een rapportage van het intakegesprek
op en brengt advies uit. De gemeente ontvangt een kopie van deze rapportage met
het advies;
Dit
advies kan inhouden:
a) Een
traject richting werk is mogelijk;
b) Een
traject richting sociale activering lijkt het enig mogelijke;
c) De
klant is aangewezen op een zorgtraject.
Ad a)
Indien
een traject richting werk mogelijk lijkt, gaat het RIB verder met het traject.
Het RIB rapporteert aan het UWV. Een kopie van de rapportage wordt gestuurd
naar de gemeente. Het UWV draagt de kosten van dit traject.
Ad b)
Indien
een traject naar sociale activering het enig mogelijke blijkt, wordt de klant
overgedragen aan de gemeente. De WIW artikel 2, lid 4 bepaalt namelijk dat het
daadwerkelijk inzetten van sociale activering voorbehouden is aan de gemeente.
Onder sociale activering wordt in dit verband door
de UWV het volgende verstaan: “ Cliënten met een
arbeidsongeschiktheidsuitkering, die een zodanig grote afstand tot de
arbeidsmarkt hebben, dat de inzet van een reďntegratie traject niet mogelijk is
of niet zinvol wordt geacht.”
Door de gemeente zou dan een traject
richting sociale activering aangeboden moeten worden. De gemeente kan hierbij
gebruik maken van de subsidie die het UWV ter beschikking stelt voor sociale
activering, t.w. maximaal € 2000, - per traject per jaar gedurende twee jaar.
Vanaf 1 januari 2004 is dit bedrag opgehoogd naar € 3000,- per traject per
jaar.
Ad c)
Indien
het een zorgtraject zou moeten worden, wordt de klant ook overgedragen aan de
gemeente en is het leveren van een zorgtraject de verantwoordelijkheid van de
gemeente.
Uit
deze opzet blijkt dat het UWV inmiddels ook voor deze doelgroep actief wil
zijn. In het kader van het opbouwen van een goede samenwerking is het zinvol
dit project op de door het UWV voorgestelde wijze uit te voeren.
Er
zijn inmiddels 77 klanten voorgedragen bij het UWV. Van deze 77 zijn er 8
mensen afgevallen voordat ze een intakegesprek gehad hebben.
Van
deze 8 zijn er 3 in begeleiding bij een ander reďntegratiebedrijf, 1 is
verhuisd, 1 is opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis en de andere 3 hebben
herhaaldelijk niet gereageerd op oproepen.
Van de
69 mensen die gesproken zijn zijn de resultaten als volgt:
·
22 klanten gaan starten met een reďntegratietraject
bij TTP;
·
8 klanten bleken al gestart te zijn met een
reďntegratietraject bij een ander bedrijf;
·
4 klanten zijn gestart met een reďntegratietraject,
maar al in de eerste week daarvan weer afgevallen. Deze informatie is ook
doorgegeven aan het UWV, die afhankelijke van de oorzaak van het afvallen
maatregelen treft.
·
12 klanten gaan starten met een traject sociale
activering
·
23 klanten blijven aangewezen op zorg
Gezien
deze ontwikkelingen wordt nu voorgesteld de EZH-gelden die voor dit project
bestemd zijn als volgt in te zetten.
·
Naast het “standaard” activeringstraject heeft de doelgroep wellicht behoefte aan
extra ondersteuning, bijvoorbeeld op het terrein van maatschappelijke
hulpverlening, schuldhulpverlening of iets dergelijks. Hiervoor wordt bovenop
het bedrag dat het UWV ter beschikking stelt een bedrag gereserveerd van in
totaal € 90.000,-
·
In de huidige opzet van het klantmanagement worden
zorgklanten ongeveer een keer per halfjaar gesproken door de consulent.
Voorstel is om deze groep gedurende een jaar intensiever te laten begeleiden
door een consulent en daarmee ook ervaring op te doen of intensiever begeleiden
ertoe leidt dat een deel van deze klanten alsnog opgenomen kan worden in een
activeringstraject. Deze (zorg)consulent zou dan tevens de klanten die in het
activerings- of reďntegratie traject in de caseload kunnen opnemen.
·
(externe) ondersteuning ten behoeve van de
vormgeving samenwerking gemeente en UWV.
In
totaal levert dit het volgende bestedingsvoorstel op:
Loonkosten
(zorg)consulent €
22.000,-
(externe)
ondersteuning € 9.000,-
Totaal €
121.000,-
Voorgesteld
wordt het geld dat door deze voorgestelde veranderde opzet niet besteed wordt
aan dit project ( in totaal € 106.000)
in te zetten voor de verbetering van de samenwerking tussen de gemeente en het
UWV op andere terreinen.
Gevraagde
besluiten