Memo

 

Datum

5 april '04

Opsteller

A. Hoekman

Bijlagen

0        

Onderwerp

Project samenlopers

 


In de raadsvergadering van 26 juni  2003 is de nota samenlopers behandeld en akkoord bevonden.

In deze nota wordt voorgesteld om in totaal € 227.000,- beschikbaar te stellen vanuit de EZH-gelden t.b.v. het project samenlopers.

Deze EZH gelden zijn geoormerkt voor een project om de instroom in de WAO te beperken, waarbij tevens de samenwerking met het UWV zou moeten worden verbeterd.

In deze opzet zouden de samenlopers eerst gesproken worden door een functionaris van inkomen. Vervolgens zouden ze een training volgen om te beoordelen of ze in aanmerking komen voor een vervolgtraject en daarna zouden ze worden voorgedragen voor een reďntegratie traject bij het UWV.

 

Inmiddels is het overleg met het UWV op gang gekomen en stelde het UWV een andere werkwijze voor t.w.:

·         De gemeente levert de NAW-gegevens van de doelgroep aan het UWV;

·         Het UWV screent of deze klanten bij hen in traject zijn;

·         Zo niet, dan worden ze uitgenodigd voor een intakegesprek door een reďntegratie bedrijf (RIB) waarmee het UWV vergelijkbare projecten in de regio doet ;

·         Het RIB stelt een rapportage van het intakegesprek op en brengt advies uit. De gemeente ontvangt een kopie van deze rapportage met het advies;

Dit advies kan inhouden:

a)       Een traject richting werk is mogelijk;

b)       Een traject richting sociale activering lijkt het enig mogelijke;

c)       De klant is aangewezen op een zorgtraject.

Ad a)

Indien een traject richting werk mogelijk lijkt, gaat het RIB verder met het traject. Het RIB rapporteert aan het UWV. Een kopie van de rapportage wordt gestuurd naar de gemeente. Het UWV draagt de kosten van dit traject.

Ad b)

Indien een traject naar sociale activering het enig mogelijke blijkt, wordt de klant overgedragen aan de gemeente. De WIW artikel 2, lid 4 bepaalt namelijk dat het daadwerkelijk inzetten van sociale activering voorbehouden is aan de gemeente.

Onder sociale activering wordt in dit verband door de UWV het volgende verstaan: “ Cliënten met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, die een zodanig grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, dat de inzet van een reďntegratie traject niet mogelijk is of niet zinvol wordt geacht.”

Door de gemeente zou dan een traject richting sociale activering aangeboden moeten worden. De gemeente kan hierbij gebruik maken van de subsidie die het UWV ter beschikking stelt voor sociale activering, t.w. maximaal € 2000, - per traject per jaar gedurende twee jaar. Vanaf 1 januari 2004 is dit bedrag opgehoogd naar € 3000,- per traject per jaar.

 

Ad c)

Indien het een zorgtraject zou moeten worden, wordt de klant ook overgedragen aan de gemeente en is het leveren van een zorgtraject de verantwoordelijkheid van de gemeente.

 

Uit deze opzet blijkt dat het UWV inmiddels ook voor deze doelgroep actief wil zijn. In het kader van het opbouwen van een goede samenwerking is het zinvol dit project op de door het UWV voorgestelde wijze uit te voeren.

 

Er zijn inmiddels 77 klanten voorgedragen bij het UWV. Van deze 77 zijn er 8 mensen afgevallen voordat ze een intakegesprek gehad hebben.

Van deze 8 zijn er 3 in begeleiding bij een ander reďntegratiebedrijf, 1 is verhuisd, 1 is opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis en de andere 3 hebben herhaaldelijk niet gereageerd op oproepen.

 

Van de 69 mensen die gesproken zijn zijn de resultaten als volgt:

·         22 klanten gaan starten met een reďntegratietraject bij TTP;

·         8 klanten bleken al gestart te zijn met een reďntegratietraject bij een ander bedrijf;

·         4 klanten zijn gestart met een reďntegratietraject, maar al in de eerste week daarvan weer afgevallen. Deze informatie is ook doorgegeven aan het UWV, die afhankelijke van de oorzaak van het afvallen maatregelen treft.

·         12 klanten gaan starten met een traject sociale activering

·         23 klanten blijven aangewezen op zorg

 

Gezien deze ontwikkelingen wordt nu voorgesteld de EZH-gelden die voor dit project bestemd zijn als volgt in te zetten.

·         Naast het “standaard” activeringstraject  heeft de doelgroep wellicht behoefte aan extra ondersteuning, bijvoorbeeld op het terrein van maatschappelijke hulpverlening, schuldhulpverlening of iets dergelijks. Hiervoor wordt bovenop het bedrag dat het UWV ter beschikking stelt een bedrag gereserveerd van in totaal € 90.000,-

·         In de huidige opzet van het klantmanagement worden zorgklanten ongeveer een keer per halfjaar gesproken door de consulent. Voorstel is om deze groep gedurende een jaar intensiever te laten begeleiden door een consulent en daarmee ook ervaring op te doen of intensiever begeleiden ertoe leidt dat een deel van deze klanten alsnog opgenomen kan worden in een activeringstraject. Deze (zorg)consulent zou dan tevens de klanten die in het activerings- of reďntegratie traject in de caseload kunnen opnemen.

·         (externe) ondersteuning ten behoeve van de vormgeving samenwerking gemeente en UWV.

 

In totaal levert dit het volgende bestedingsvoorstel op:

Activeringstrajecten                                          € 90.000,-

Loonkosten (zorg)consulent                               € 22.000,-

(externe) ondersteuning                                        9.000,-

Totaal                                                              € 121.000,-

 

Voorgesteld wordt het geld dat door deze voorgestelde veranderde opzet niet besteed wordt aan dit project  ( in totaal € 106.000) in te zetten voor de verbetering van de samenwerking tussen de gemeente en het UWV op andere terreinen.

 

Gevraagde besluiten

·         In te stemmen met de in deze nota geschetste beleidslijn;