Geacht College,

 

Per 1 januari 2003 hebben gemeenten de regierol gekregen over de gehele Jeugdgezondheidszorg (JGZ) voor 0 tot 19 jaar. Voor de groep van 4 tot 19 jaar wordt de zorg uitgevoerd door de GGD-Zuid Holland West. Financiering hiervan vindt plaats uit het gemeentefonds.

Voor de leeftijdsgroep van 0 tot 4 jaar werkt de gemeente Delft samen met de Stichting Maatzorg voor de financiering van de consultatiebureauzorg. De gemeente ontvangt hiertoe middelen vanuit de “Tijdelijke regeling specifieke uitkering jeugdgezondheidszorg” (Rsu).

De Rsu-middelen worden ingezet voor de uitvoering van de uniforme taken voor de groep 0 tot 4 jaar, zoals die vastgesteld zijn in het landelijke Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg.

 

De relatie tussen de gemeente Delft en de Stichting Maatzorg bevindt zich in een ontwikkelingsfase. De gemeente moet en wil nadrukkelijker haar rol pakken als regisseur, beleidsmaker en inkoper.  In 2004 spelen t.a.v. de uitvoering van de JGZ voor 0 tot 4 jarigen en de gemeentelijke rol een aantal thema’s:

-          De Stichting Maatzorg stelt een productbegroting op die goed inzicht geeft in de verschillende producten/activiteiten, de kosten van de producten en de inzet t.b.v. de Delftse bevolking.

Voor 2005 zal dit de basis worden voor de subsidieafspraken en de wijze waarop de gemeente gaat sturen op de uitvoering van de zorg voor 0 tot 4 jarigen door Maatzorg.

-          De Stichting Maatzorg zal in haar rapportages en financiële verantwoordingen de gemeentelijk Planning en Control-cyclus gaan volgen.

-          Voor 2004 en 2005 wordt een overeenkomst gesloten tussen gemeente Delft en Stichting Maatzorg voor de uitvoering van JGZ van 0 tot 4 jaar.


In deze nota worden voorstellen gedaan t.a.v. de subsidierelatie met Stichting Maatzorg/De Werven inzake de uitvoering van het basistakenpakket voor 0 tot 4 jaar.

De Rsu-middelen die Delft voor de uitvoering hiervan krijgt zijn onvoldoende. In deze nota wordt een voorstel gedaan voor het oplossen van het begrotingstekort.

Voorts heeft Delft, gezamenlijk met Pijnacker-Nootdorp en Stichting Maatzorg, bij het ministerie van VWS en bij de Inspectie Gezondheid aangegeven dat er een tekort is voor het uitvoeren van de zorg voor 0 tot 4 jarigen en dat er gesproken moet worden over een oplossing.

 

In de subsidierelatie wordt verder een extra investering gedaan in een actieplan “No show”, die er toe moeten leiden dat het aantal ouders dat (on)aangekondigd verstek laat gaan bij afspraken teruggedrongen wordt. Rendement van deze actie moet helpen om het gat in de begroting onder controle te brengen.

 

Wettelijk kader voor Jeugdgezondheidszorg

Het landelijk Jeugdgezondheidszorgbeleid is er op gericht om in het hele land te komen tot integrale JGZ voor 0 tot 19 jaar. Hiertoe is per 1 januari 2003 de Wet collectieve preventie volksgezondheid (Wcpv) aangepast.

De Wet legt nadrukkelijk verschillende rollen bij gemeenten neer zodat zij op lokaal niveau de regie op de integrale JGZ kunnen pakken.

Het streven om tot integrale JGZ te komen wordt ondersteund door een gezamenlijk convenant van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Landelijke Vereniging voor Thuiszorg (LVT).

 

Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg

Onderdeel van de Wcpv is het Basistakenpakket voor de integrale JGZ. Het basistakenpakket bestaat uit 6 productgroepen:

1)       Monitoren en signaleren

2)       Vaststellen van de zorgbehoefte

3)       Screening en vaccinaties

4)       Voorlichting, advies, instructie en begeleiding

5)       Beïnvloeden van gezondheidsbedreigingen

6)       Samenwerken rond zorgsystemen, netwerken en overleg.

 

Het basistakenpakket heeft een uniform deel en een maatwerkdeel. Het uniforme deel van het BTP bestaat uit werkzaamheden waarop alle kinderen in de leeftijdsgroep van 0 tot 19 jaar recht hebben.  De uitvoeringsorganisaties hebben de tijd gekregen om het BTP gefaseerd in te voeren. Per 1 januari 2005 moet elk kind volledige de zorg krijgen zoals beschreven in het BTP.

De GGD-ZHW en Maatzorg lopen hierop vooruit en voeren het BTP in zijn geheel uit.

Het Platvorm Jeugdgezondheidszorg heeft inmiddels de uniforme taken binnen de productgroepen vertaald naar een richtlijn waarin de contactmomenten zijn vastgelegd.

Binnen de maatwerkdelen van de productgroepen bestaat voor de gemeenten beleidsvrijheid om activiteiten in te kopen die afgestemd zijn op de lokale zorgbehoefte.

Financiering van Jeugdgezondheidszorg Basistakenpakket en de subsidie-relatie met Stichting Maatzorg/De Werven.

Voor de uitvoering van het uniforme deel voor de leeftijdsgroep van 0 tot 4 jaar krijgt de gemeente Delft een bijdrage in het kader van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering (Rsu).

Voor de financiering van het uniforme deel heeft de gemeente Delft voor 2004 € 878.137,- toegekend gekregen van het ministerie van VWS.

De door het ministerie toegekende middelen zijn onvoldoende om het wettelijk vastgestelde basistakenpakket te kunnen financieren.

 

De begroting van Stichting Maatzorg/De Werven laat zien dat er voor de uitvoering van het wettelijke BTP in 2004 een tekort bestaat van €43.618 waarvoor de gemeente Delft zich garant stelt.

Het tekort was in een eerder overleg stadium hoger, maar Maatzorg/De Werven heeft toegezegd d.m.v. bezuinigingen het tekort in de begroting voor 2004 met €22.000 terug te brengen.

 

De totale subsidie die Stichting Maatzorg/De Werven nodig heeft voor de  uitvoering van het BTP 0 tot 4 jarigen bedraagt €921.755. 

 

Voorgesteld wordt de financiering van bovenstaande begrotingsrisico van €43.618 voor 2004 en van een nog onbekend bedrag voor 2005 te dekken uit een overschot op de begroting bij de GGD-ZHW over 2002 dat naar de individuele gemeenten terugvloeit. Delft zal hiervan circa €94.000 terug ontvangen.Voorgesteld wordt om het bedrag dat Delft terugontvangt van de GGD-ZHW aan te wenden voor het dichten van het bovenstaande tekort op de begroting van Maatzorg/De Werven en voor het restant een voorziening in te richten ten behoeve van risico’s binnen JGZ gerelateerde zaken voor 2005.

 

Oorzaak van het tekort op de begroting van Maatzorg/De Werven, is gelegen in het feit dat Delft nadeel ondervind van de nieuwe berekeningssystematiek van de Rsu-middelen die beschikbaar gesteld worden voor de financiering van het uniforme deel van het BTP 0 tot 4 jarigen. Voor de berekening worden grotendeels de criteria van het  gemeentefonds gebruikt.

 

De gemeente Delft heeft gezamenlijk met de gemeente Pijnacker/Nootdorp, waar het tekort nog groter is, en Stichting Maatzorg/De Werven bij het ministerie van VWS en de Inspectie voor de Gezondheid aangegeven dat de ter beschikking gestelde middelen onvoldoende zijn en dat men van het ministerie een oplossing vraagt voor dit probleem. In de bijlage zijn de beide brieven opgenomen.

 

Actieplan Terugdringen “No Show”

Bij consultatiebureaus in Delft blijkt 22% van de ouders in 2003 een afspraak te missen met of zonder bericht. In de omliggende gemeenten in Delft-Westland-Oostland ligt dit gemiddelde zo’n 11% tot 12 % lager.

Dit betekent overigens niet dat de kinderen helemaal niet gezien worden. In Delft ligt het percentage bereik van kinderen op het zelfde niveau als in geheel DWO.

De kosten die voortvloeien uit het niet verschijnen van ouders op afspraken zijn hoog. De gemeente Delft wil daarom met spoed extra inzet plegen om de “No show” terug te brengen.

Maatzorg/De Werven zal medio  juli 2004 het actieplan presenteren.

 

Wij stellen voor aan B&W:

 

  1. In te stemmen met de verstrekking van een voorlopige subsidie aan  Stichting Maatzorg/De Werven van €921.755 voor de uitvoering van het uniforme deel van het basistakenpakket JGZ van 0 tot 4 jaar, zijnde de verstrekte Rsu-middelen (€878.137) aangevuld met het tekort van €43.618;
  2. Aan de subsidieverstrekking de volgende voorwaarden te verbinden,

zijnde:

    1. het ontwikkelen van een inhoudelijk en financieel inzichtelijke productbegroting;
    2. het rapporteren (inhoudelijk en financieel) conform de gemeentelijke beleidscyclus cq. planning en control-cyclus;
    3. het in 2004 verder vaststellen van een inhoudelijke rapportage;
    4. het aangaan van een meerjarige uitvoeringsovereenkomst voor de zorg van 0 tot 4 voor de jaren 2004 en 2005;
    5. het leveren van een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van een nieuwe organisatievorm voor de integrale JGZ van 0 tot 19 jaar;
  1. Begin 2005 een definitief subsidiebesluit op te stellen en goed te keuren, waarbij de ontwikkelingen genoemd onder punt 3, a tot en met d, nadrukkelijk aan de orde zullen komen.

 

Wij stellen voor aan de Raad:

  1. In te stemmen met het aanwendingsvoorstel voor de teruggevloeide middelen van de GGD (overschot 2002) naar de gemeente Delft, n.l. dekking begrotingstekort Maatzorg/De Werven en treffen van een voorziening voor 2005 voor JGZ-gerelateerde risico’s;
  2. Ten behoeve van de aanpak “no show” 2004/2005 tweemaal €15.000 uittrekken te dekken met de integratiereserve;

 

 

Bijlagen:

-          memo voorziening tekorten JGZ (teruggevloeide GGD-gelden)

-          brieven naar VWS en Inspectie

-          begroting Maatzorg