Doel van deze nota is om de College en Raad van de
gemeente Delft een samenhangend beeld te bieden van de ontwikkelingen die
gaande zijn op het gebied van de Integrale Jeugdgezondheidszorg (JGZ) in Delft
en in de regio Delft-Westland-Oostland.
Sinds een aantal jaren is Delft in de regio DWO
actief betrokken bij het ontwikkelen van de Integrale Jeugdgezondheidszorg.
Deze ontwikkeling wordt in de regio gecoördineerd door de Stuurgroep I-JGZ.
De ontwikkelingen in de JGZ in DWO worden enerzijds
ingegeven door de verplichtingen die de Wet collectieve preventie
volksgezondheid stelt aan gemeenten, namelijk het weghalen van de knip in de
Jeugdgezondheidszorg tussen de leeftijdsgroepen van 0 tot 4 jaar en de groep
van 4 tot 19 jaar.
Anderzijds worden de ontwikkelingen die in de regio
in gang zijn gezet, ingegeven door de wens om de werking van de JGZ te
verbeteren.
Het gaat daarbij om het verbeteren van de
toegankelijkheid door een wijkgerichte benadering, het bestrijden van
versnippering door GGD (4-19 jarigen), Maatzorg (0-4 jarigen), opvoedadvies en
schoolmaatschappelijk geïntegreerd te laten werken en de nadruk op
vraag/probleemgericht werken (verwijzing voorscholen, risicobeleid). Die aanpak
resulteert nu in twee operationele jgz-centra en een planning voor verdere
uitrol en daarnaast het nu kunnen implementeren van de verwijzing van kinderen
via de jgz-centra naar de voorschool, het aanpakken van obesitas (dikke
kinderen), het tegengaan van ‘no show’ bij de jgz-centra en het opstellen van
wijkjeugdgezondheidsprofielen, waarop bijvoorbeeld een gerichte voorlichting
kan volgen.
Inmiddels is duidelijk geworden dat het voor een
verdere ontwikkeling van de Integrale JGZ noodzakelijk is om in groter
regionaal verband te opereren. De thema’s die beetgepakt moeten worden om een
daadwerkelijk geïntegreerde JGZ mogelijk te maken, vragen om deze beweging.
Stappen in de richting van bredere regionale samenwerking, zullen in 2004 gezet
gaan worden.
De pilots JGZ-centra behoren formeel ook tot de
Actielijnen die in de regio DWO worden uitgevoerd. In deze nota zullen de
pilots separaat van de andere actielijnen aan bod komen vanwege het grote
belang voor Delft.
Deze nota zal inzicht geven in de ontwikkelingen
die in 2003 en begin 2004 binnen de pilot JGZ-teams zijn gerealiseerd en welke
ontwikkelingen voorzien zijn voor 2004.
Er zal zowel inhoudelijk als financieel een stand van zaken gegeven worden.
De nota zal globaal inzicht verschaffen in de
realisatie van de actielijnen binnen DWO die in 2003 zijn ingezet en de plannen
die bestaan voor 2004.
Twee andere belangrijke thema’s die in het kader
van de JGZ spelen zijn de uitrol van het aantal JGZ-teams en de nauwere
regionale samenwerking.
Voor een aantal onderwerpen zal de overgang van
2003 naar 2004 of van 2004 naar 2005 niet als een harde grens gebruikt kunnen
worden. Dit omdat activiteiten doorlopen over de jaargrenzen heen.
In onderstaande overzicht staan de thema’s op een
rijtje:
1.1 Planning en
realisatie in 2003/2004 van de JGZ-pilots
1.2 Begroting 2003/2004
en realisatie 2003
1.3 Inhoudelijk plan van
aanpak 2004
1.4 Gewijzigde begroting
van de pilot JGZ teams 2003/2004
1.5 Dekking voor de pilot
JGZ begroting 2003/2004
2.1 Begroting
en realisatie over 2003 van de Actielijnen I-JGZ in DWO
2.2 Actielijnen
van de Integrale JGZ in DWO voor 2004
2.3 Begroting
voor 2004 voor de Actielijnen van de Integrale JGZ in DWO.
3.1
Voorbereiding teams start in 2005
1.
Pilots Jeugdgezondheidszorg teams in Delft
Formeel zijn de Delftse Jeugdgezondheidszorg (JGZ)-pilots een onderdeel van de Actielijnen
die worden uitgevoerd in de regio Delft-Westland-Oostland. Deze Actielijnen
worden beschreven in hoofdstuk 2 van deze nota.
Echter, vanwege het grote belang voor de gemeente
Delft, zowel inhoudelijk als financieel, worden de JGZ-pilots in deze nota
separaat van de andere actielijnen behandeld.
De JGZ-teams, waarvan er inmiddels 2 gestart zijn
in de wijken Wippolder en Buitenhof, zijn een belangrijk vernieuwend concept om
de Jeugdgezondheidszorg voor de leeftijdsgroep van 0 tot 19 jaar op
geïntegreerd op wijkniveau aan de doelgroep ouders en kinderen aan te bieden.
De veranderingen die Delft voor ogen heeft met de
JGZ-teams zijn mede ingegeven door de Wet collectieve preventie volksgezondheid
die
wil dat de ``knip tussen 0 tot 4 jarigen en 4 tot
19 jarigen ``, in Delft uitgevoerd door Maatzorg/De Werven en de GGD-ZHW. wordt
weggehaald.
Echter In Delft heeft men breder ingestoken.
Het JGZ-team moet in de wijk de ``spin in het web``
worden op het gebied van de Jeugdgezondheidszorg voor 0 tot 19 jarigen. Om dit
te bereiken werken in het team verschillende disciplines, zoals jeugdartsen,
verpleegkundigen, assistenten, opvoeddeskundigen en
schoolmaatschappelijkwerkers, nauw met elkaar samen.
De medewerkers van het team zijn uit verschillende
organisaties afkomstig namelijk GGD-ZHW, Maatzorg, St. Kwadraad en MEE
(voorheen SPD).
In de visie van de gemeente Delft moet het JGZ-team
voor ouders en kinderen een fysiek herkenbaar, bekend en laagdrempelig punt
worden in de wijk. Kennis en deskundigheid wordt tussen de verschillende
disciplines binnen het team uitgewisseld, waardoor betere informatie
uitwisseling plaatsvindt, sneller gehandeld kan worden en ouders en kinderen
eenvoudiger kunnen worden naar een andere deskundigheid.
Het JGZ-team heeft de taak om de wijk waarin het
opereert goed te leren kennen om zodoende wijkspecifieke problemen en behoeften
te kunnen signaleren en aanpakken.
Het team moet ook een
actieve speler worden binnen het netwerk in de wijk, waaronder onderwijs (b.o.
en m.o.), kinderopvang, wijkagent, Bureau
Jeugdzorg, Algemeen Maatschappelijkwerk huisartsen enzovoort.
In de afgelopen jaren
zijn binnen verschillende werkgroepen met betrokkenen uit alle organisaties
studies gedaan naar hoe deze uitgangspunten in de praktijk uitgevoerd moeten
gaan worden. Thema´s als afstemming (tussen organisaties, disciplines,
werkprocessen), integratie (van deskundigheden, werkvormen en dossiers) en
randvoorwaarden (huisvesting, inrichting, aansturing etc.) zijn aan de orde
geweest. De werkgroepen hebben adviezen uitgebracht over deze onderwerpen.
Deze adviezen zijn
vervolgens vertaald naar een plan van aanpak voor de pilots. Dit plan van
aanpak dat tot doel had 2 pilot JGZ-teams in de wijken Wippolder en Buitenhof
te implementeren, is in april 2003 door de Stuurgroep I-JGZ DWO goedgekeurd.
Halverwege 2003 zijn de
medewerkers van beide pilot JGZ-teams aan de slag gegaan om het plan van aanpak
in de praktijk om te zetten.
1.1 Planning en realisatie in 2003/2004 van de
JGZ-pilots
Voor het implementatieproces van de pilots is een
projectstructuur ingericht.
Eind verantwoordelijk voor het proces is de
Stuurgroep I-JGZ van DWO, bestaande uit de portefeuillehouders uit de regio en
de directeuren van GGD-ZHW en Maatzorg.
De Pilot-begeleidingsgroep, bestaande uit de
lijnmanagers van de vier moederorganisaties, de pilot-leiders van beide teams
en de gemeentelijk projectleider is verantwoordelijk voor het
implementatieproces. Vanuit de gemeente Delft zijn verder nog medewerkers
betrokken op het vlak huisvesting, financiën en communicatie.
Het gehele proces werd tot februari 2004
ondersteund door externe deskundigen.
De medewerkers van de pilot JGZ-teams zijn
halverwege 2003 gestart met het implementatieproces van de beide JGZ-centra in
Wippolder en Buitenhof. De gemeente Delft heeft binnen de Pilot-begroting
middelen ter beschikking zodat bij de teams aanvullende formatie gerealiseerd
kon worden om het proces vorm te geven.
Doel van de pilots is om in de praktijk ervaring op
te doen met de nieuwe werkwijzen van het JGZ-team. Dit leerproces moet eind
2004/begin 2005 leiden tot besluitvorming over een vastgestelde werkwijze van
de beide pilot-JGZ teams en tot een blauwdruk voor de andere JGZ-teams die
vanaf 2005 in de andere wijken moeten komen.
Tot aan de start van de beide pilot JGZ-teams in de
wijken Wippolder, 1 maart 2004, en Buitenhof, 1 juni 2004, is binnen
verschillende groepen hard gewerkt om de start van de teams tot een succes te
maken.
Zo zijn onder meer de volgende zaken gerealiseerd:
-
Integreren en aanpassen van werkprocessen van de
verschillende organisaties en disciplines;
-
Men heeft meer inzicht gekregen in de taakinhoud
van elkaar en heeft zodoende de taakafbakening helderder kunnen maken en
beschreven; Er zijn verschillende nieuwe werkvormen ontwikkeld, waaronder een
geïntegreerd Kleuterbureau voor de leeftijd van 3,9 jaar en 5,5 jaar;
-
Afstemming tussen de verschillende spreekuren die
gehouden worden;
-
Implementeren van 1 JGZ-dossier;
-
Een protocol voor informatie uitwisseling is
vastgesteld en geïmplementeerd;
-
Een systeem van planning voor het gebruik van de spreekkamers
is ontwikkeld en geïmplementeerd;
-
Er heeft een Inventarisatie plaatsgevonden van
noodzakelijke opleidingen voor medewerkers, zodat vanaf de start van de teams
een begin gemaakt kan worden met het integreren van functies;
-
Er is een inwerkprogramma opgesteld voor de
medewerkers binnen het team.;
-
Er is een model ontwikkeld voor een
JGZ-teamoverleg;
-
Er is een model ontwikkeld voor een
casuïstiekbespreking binnen het team;
-
Er is een nieuw logo ontwikkeld voor de JGZ-teams;
-
De huisvesting en de inrichting is gerealiseerd;
-
De ontwikkeling en aanleg van noodzakelijk
faciliteiten op gebied van automatisering en telefonie heeft plaatsgevonden;
-
Er is een communicatieplan opgesteld dat ten dele
al is uitgevoerd, waaronder het informeren van ouders en netwerkpartners, het
organiseren van informatieve bijeenkomsten en de verspreiding van een
JGZ-nieuwsbrief onder medewerkers bij de moederorganisaties.
Begin 2004 zijn een deel van bovenstaande
ontwikkelingen gevat in een handboek voor beide teams. Deze handboeken zijn
levende documenten die met het opdoen van ervaringen in de praktijk verder
zullen worden aangepast, zodat de volgende JGZ-teams deze handboeken als
blauwdruk kunnen gebruiken bij hun start.
1.2 Begroting 2003-2004 en realisatie in 2003
De begroting van de pilot JGZ-teams had betrekking
op de periode van de pilotduur, namelijk van 1 juni 2003 tot 31 december 2004.
In onderstaande tabel staat de begroting voor de
pilotfase (2003-2004) en de realisatie over 2003.
Voor 2004 zijn al een aantal claims gelegd t.a.v.
de begroting, deze staan echter opgenomen bij de aangepaste begroting voor
2004, die staat opgenomen in paragraaf 4 van dit hoofdstuk.
Fig 1.1 Begroting Pilot-centra voor 2003-2004 en
realisatie in 2003
|
Omschrijving |
Begroting 2003/2004 |
Realisatie 2003 |
Wippolder |
Extra
huisvestingslasten |
10.000 |
0 |
|
Extra formatie pilotleider |
12.000 |
0 |
|
Extra benodigde personeelsformatie |
20.000 |
1424 |
|
Projectondersteuning |
25.600 |
37.820 |
|
Opleidingen |
10.000 |
0 |
|
Netwerk/automatisering |
12.500 |
0 |
|
Bezetting balie/Inrichting |
7.500 |
4.814 |
|
Onvoorzien |
5.000 |
0 |
Buitenhof |
Extra
huisvestingslasten |
10.000 |
0 |
|
Extra formatie pilotleider |
12.000 |
0 |
|
Extra benodigde personeelsformatie |
20.000 |
450 |
|
Projectondersteuning |
16.000 |
37.820 |
|
Opleidingen |
10.000 |
0 |
|
Netwerk/automatisering |
12.500 |
0 |
|
Bezetting balie/Inrichting |
7.500 |
0 |
|
Onvoorzien |
5.000 |
0 |
Begeleiding |
Externe begeleiding |
11.000 |
9.900 |
Totaal |
|
206.600 |
92.228 |
Ten aanzien van de besteding in 2003 kunnen de
volgende opmerkingen gemaakt worden:
Over het geheel genomen is in 2003 nog niet veel
uitgegeven op de begroting voor de JGZ-pilots. Dit heeft te maken met het feit
dat;
-
de betaling voor de door de pilotmedewerkers
en pilotleiders in 2003 gemaakt uren in 2004 geboekt wordt;
-
doordat de opleidingen van medewerkers in 2004 starten;
-
doordat de extra huisvestinglasten, die gemoeid
zijn met de nieuwe JGZ-locaties, nog niet gemaakt zijn in 2003;
-
Doordat de post netwerk/automatisering Buitenhof in
2004 aan de orde is.
Anderzijds zijn er al wel een aantal
overschrijdingen te constateren in 2003:
-
de kosten voor inrichting en materialen voor de
locatie Wippolder zullen hoger uitvallen dan begroot is. Zie de begroting voor
2004 (1.4);
-
de kosten externe begeleiding zijn hoger
uitgevallen. Dit houdt verband met het complexiteit van het traject. Overigens
is de externe begeleiding gestopt en hebben de uitvoerende instellingen nu meer
zelf de verantwoordelijkheid voor een goed verloop van de processen naar zich
toe getrokken.
1.3 Inhoudelijk plan van aanpak 2004
In de periode tot de start van de beide pilot
JGZ-teams op 1 maart 2004 en 1 juni 2004 hebben veel activiteiten in het teken
gestaan van het leggen van een goede basis voor een succesvolle start.
Voor de periode tot eind december 2004, het einde
van de pilotfase, is het zaak om in de praktijk te leren van de werkwijzen die
in de aanloop fase ontwikkeld zijn. Dit zijn deels intern gerichte
activiteiten, maar het is nu juist ook zaak om de extern gerichte
doelstellingen naar ouders en kinderen toe en naar de wijk en het professionele
netwerk toe in gang te zetten en te realiseren.
De activiteiten die voor 2004 op het programma
staan zijn deels conform het actieplan pilot JGZ-teams, onder a) en deels een
aantal nieuwe zaken, onder b).
a) Basis activiteiten conform actieplan pilot
JGZ-teams
In het actieplan voor de pilot JGZ-teams staan de
onderstaande activiteiten genoemd.
-
casuïstiek bespreking en integraal teamoverleg;
-
individuele bespreking pilot-leider en medewerkers;
-
het inwerkplan gaat uitgevoerd worden;
-
het opleidings- en trainingsprogramma zal van start
gaan vanwege deskundigheidsbevordering en integratie van disciplines;
-
er zullen nog verschillende communicatie
activiteiten worden uitgevoerd waaronder informatieve bijeenkomsten;
-
er zullen in verschillende werkgroepen nog zaken
ontwikkeld en afgestemd worden. Thema’s daarbij zijn: consult op indicatie,
huisbezoek op indicatie, vaststellen van een protocol voor vaccinatiezitting 9
jarigen;
-
ontwikkeling van het netwerk met professionals in
de wijk en de stad;
-
Evaluatie pilot JGZ-teams;
Bijzondere aandacht zal
uitgaan naar de evaluatie van de pilot JGZ-teams. De evaluatie heeft tot doel
om terug te kijken op het leerproces dat de JGZ-teams hebben ondergaan in de
pilotfase.
De evaluatie, die begin
2005 zal zijn afgerond, moet resulteren in het vaststellen van de werkwijze van
de 7 JGZ-teams die Delft vanaf 2007 rijk zal zijn.
b)
Aanvullende activiteiten binnen het JGZ-team
Een aantal aanvullende activiteiten zijn nodig om
de doelstellingen van de JGZ-teams te realiseren. Onderwerpen die opgepakt gaan
worden zijn:
-
Bereikbaarheid
De bereikbaarheid van de
teams kan en moet in 2004 op een aantal onderdelen verbeterd worden. Vooral de
fysieke bereikbaarheid is nog te beperkt. Daarom wordt voorgesteld het
bestaande spreekuur van 0 tot 4 jarigen uit te breiden naar integraal spreekuur
van 0 tot 19 jaar.
Voorts zal er onderzocht
gaan worden of de telefonische bereikbaarheid verbeterd kan worden en of het
medium e-mail een aanvulling kan zijn voor de bereikbaarheid.
-
Toeleiding naar
Voorscholen:
Implementeren van het
vernieuwde protocol dat door de actielijn voorscholen/allochtonen is opgesteld.
-
Het wijkprofiel
Om een daadwerkelijk
effectieve wijkgerichte rol te kunnen spelen op het gebied van preventieve
Jeugdgezondheidszorg is het noodzakelijk dat het JGZ-team de wijk goed leert
kennen.
De pilot JGZ-teams zullen
in 2004 veel inspanningen gaan verrichten om de zorgsituatie in beide wijken
goed in beeld te krijgen. Met deze kennis kunnen de teams al vanaf 2005 een
belangrijke rol gaan vervullen bij het ontwikkelen van specifieke wijkgerichte
voorlichtingsactiviteiten.
-
Risicobeleid
De pilot JGZ-teams zullen
met voorrang ingezet gaan worden om de binnen de actielijn ``Risicobeleid en
vroegsignalering`` gedane adviezen te implementeren. Vooral de doelgroep
kinderen met (dreigend) overgewicht moet volgens de werkgroep veel aandacht
hebben vanwege de toekomstige gezondheidsrisico´s.
1.4 Gewijzigde begroting voor de pilot JGZ-teams
2003-2004
De oorspronkelijke begroting gaat uit van totale
kosten van €206.600 voor de gehele pilot periode van 1 juni 2003 tot en met 31
december 2004. Ten opzichte van die begroting is in 2003 €92.228 gerealiseerd.
Voor 2004 wordt een gewijzigde begroting ingediend.
De kosten van de pilot JGZ-teams voor de gehele periode 1 juni 2003 tot en met
31 december 2004 gaan hoger uitvallen dan was begroot.
De totale kosten voor de pilot JGZ-centra zullen
voor 2003 en 2004 uitkomen op €297.160,-. Dit bedrag komt voort uit de
realisatie over 2003 en de voorgestelde nieuwe begroting voor 2004.
Fig. 1.2 Gewijzigde begroting pilot JGZ-teams
2003/2004
|
Omschrijving |
Begroting 2004 |
|
Wippolder |
Extra formatie pilotleider |
12.000 |
|
|
Extra benodigde personeelsformatie |
18.576 |
|
|
Extra huisvestingslasten |
10.000 |
|
|
Opleidingen |
7.500[1] |
|
|
Netwerk/automatisering |
1.600 |
|
|
Bezetting balie/Inrichting |
32.550 |
|
|
Extra formatie Kwadraad |
2.925 |
|
Buitenhof |
Extra formatie pilotleider |
12.000 |
|
|
Extra benodigde personeelsformatie |
19.500 |
|
|
Extra huisvestingslasten |
10.000 |
|
|
Opleidingen |
7.5001 |
|
|
Netwerk/automatisering |
7.600 |
|
|
Extra formatie Kwadraad |
2.925 |
|
|
Externe begeleiding |
6.667 |
|
Subtotaal |
|
|
|
Algemeen |
Extra huisvestingslasten |
6.090 |
|
|
Afschrijving GGD |
7.500 |
|
|
Extra formatie pilot-teams 2004 |
35.000[2] |
|
|
Onvoorzien |
5.000 |
|
|
|
|
|
|
Realisatie 2003 |
92.227 |
|
Totaal |
|
297.160 |
De toename van de begroting over de gehele
pilotperiode valt als volgt te verklaren:
-
De inrichtingskosten van de centra vallen
een stuk hoger uit dan begroot. Bij de verdere uitrol van de centra wordt
opnieuw kritisch gekeken naar deze kostenpost en de wijze waarop dergelijke
kosten structureel in begroting en dekking kunnen terugkomen.
-
De extra huisvestingslasten vallen in 2004 €6000
hoger uit dan was begroot;
-
De deelname van Kwadraad (opvoedadvies) was niet
opgenomen in de begroting;
-
Voor 2004 worden extra middelen, €35.000, ter
beschikking gesteld voor de extra ureninzet van pilotmedewerkers en
pilotleiders met daaraan gekoppeld de opdracht de bereikbaarheid van de centra
verder vorm te geven en het wijkjeugdgezondheidsprofiel op te stellen.
Dekking voor de pilot JGZ-begroting 2003-2004
De gemeente Delft financiert de ontwikkeling van de
pilot JGZ-teams uit verschillende bronnen. De Preventiemiddelen (€75.000),
beschikbaar gesteld van rijkswege, worden met name ingezet om het JGZ-centrum
een knooppunt in de wijk te laten worden, waar iedereen, professional of ouder
en kind, terecht kan met vragen op het gebied van jeugd(gezondheid)zorg. De
door de Provincie beschikbaar gestelde ‘Brede School/Zorg-gelden’ (€136.143,-)
worden ingezet om het concept ‘zorgnetwerken’ verder uit te werken en de pilots
te realiseren in de wijken Buitenhof en Wippolder.
De Maatwerkmiddelen zijn bestemd voor het
inhoudelijk ontwikkelen en aanbieden van het zorgaanbod.
Fig. 1.3 Dekking
begroting 2003-2004
Omschrijving |
2003 |
2004 |
Totaal |
Brede schoolgelden |
68.000 |
68.000 |
136.000 |
Preventiemiddelen |
75.000 |
|
75.000 |
Maatwerkmiddelen 2003 |
31.790 |
|
31.790 |
Maatwerkmiddelen 2004 |
|
55.000 |
39.369 |
Toevoeging WIZ 2004[3] |
|
15.000 |
15.000 |
Totaal |
174.790 |
138.000 |
297.160 |
Voorstel:
1) Kennis
te nemen van de ontwikkelingen die zijn gerealiseerd binnen de pilot JGZ-teams
en de start van de teams in Wippolder en Buitenhof;
2) In
te stemmen met de gewijzigde begroting voor de pilot JGZ-temas 2003/2004 en de
voorgestelde dekking.
2. Actielijnen Integrale JGZ in Delft-Westland-
Oostland
De Stuurgroep I-JGZ van de regio DWO heeft in de
loop van 2003 een agenda goedgekeurd waarin concrete acties (de actielijnen)
benoemd stonden, die een concrete bijdrage moesten leveren aan de ontwikkelen
van de integrale JGZ regiobreed.
In paragraaf 2.1 wordt ingegaan op de actielijnen
die in 2003 zijn ingezet en welke resultaten zijn geboekt. In 2.2. zal inzicht
gegeven worden in de financiële stand van zaken.
In de paragrafen 2.3. en 2.4 zal respectievelijk
ingegaan worden op de actielijnen die de Stuurgroep in 2004 wil inzetten en de
financiën die daarmee gemoeid zijn.
1.2 Begroting en realisatie over 2003 van de
Actielijnen Integrale JGZ
Voor 2003 stonden de
volgende actielijnen op het programma:
1) Pilot (wijk) zorgnetwerk ‘s Gravenzande
2) Pilot JGZ-centra Delft
3) Evaluatie pilots in ’s
Gravenzande en Delft
4) Voorscholen en
allochtonen
5) Geautomatiseerde
planning
6) Risicobeleid en
vroegsignalering
7) Voorlichting
8) Vademecum JGZ
Bekostiging van de actielijnen werd door de
gemeenten in 2003 gedaan vanuit de maatwerkmiddelen. Tot en met 2002 kregen
gemeenten middelen in het kader van de Tijdelijke regeling vroegsignalering.
Vanaf 2003 zijn deze middelen in het kader van de Wet collectieve preventie
volksgezondheid onder de naam maatwerkmiddelen toegevoegd aan de algemene
middelen van gemeenten. Voor Delft betrof dit in 2003 €72.200.
De gemeenten in DWO hebben in 2003 vanuit hun
maatwerkmiddelen financieel bijgedragen aan de actielijnen.
De stuurgroep “integrale JGZ” heeft op 2 april 2003
een brief verstuurd naar alle betreffende gemeenten, waarin de inhoud per
actielijn werd beschreven en de agenda 2003 was aangegeven. Deze notitie is een
financiële verantwoording van de actielijnen die samenhangen met de actielijnen
integrale JGZ. Het betreft de volgende actielijnen:
Fig 2.1 Verantwoording Actielijnen IJGZ 2003
Actielijn |
Projectkosten |
Realisatie |
3. Evaluatie Pilots |
€ 10.000 |
Niet uitgevoerd |
4.
Voorscholen/allochtonen |
€ 10.000 |
27 uur Maatzorg 27 uur GGD € 2.160 |
5. Geautomatiseerde
planning |
€ 30.000 |
Afgerond €
30.000 |
6.
Risicobeleid/vroegsignalering |
€ 10.000 |
30 uur Maatzorg 30 uur GGD € 2.400 |
7.
Voorlichting |
€ 10.000 |
15 uur Maatzorg € 1.200 15 uur GGD €
1.200 |
8.
Vademecum JGZ |
€ 10.000 |
Niet uitgevoerd |
9.
Vraaggestuurd werken |
p.m. |
Per afzonderlijke
gemeente gefinancierd |
Projectleiding
2003 |
€ 35.000 |
Adviesuren Giotto |
|
|
|
Totaal |
€ 115.000 |
€ 79.088 |
Doordat niet alle activiteiten in 2003 zijn gestart
en er op een aantal actielijnen minder is uitgegeven, resteert over 2003 een
positief resultaat t.a.v. de Maatwerkmiddelen van €25.900. Dit resultaat is
toegevoegd aan de begroting van 2004, zodat onder meer de actielijnen die nog
niet zijn gestart, uitgevoerd kunnen gaan worden.
Voorstel:
2.1 Actielijnen van de Integrale JGZ in DWO voor
2004
De gemeenten in de regio DWO hebben zich
uitgesproken voor een vervolg van de inhoudelijke samenwerking, zoals deze in
2003 heeft bestaan in de vorm van actielijnen.
Voor 2004 heeft de stuurgroep het plan van aanpak
“Actielijnen 2004 Naar integrale JGZ DWO” goedgekeurd. Algemene doelstelling
bij de actielijnen is om de (preventieve) werking van de Jeugdgezondheidszorg
inhoudelijk te versterken, dit wordt ondermeer gedaan door activiteiten op het
gebied van voorlichting en risicogroepen op te pakken.
Voor de financiering van de gezamenlijke agenda
worden de uitgangspunten van 2003 gehanteerd.
Voor het actielijnenprogramma wordt uitgegaan voor
uitgaven tot € 55.000 in 2004. Dat bedrag wordt voor € 25.900 gedekt uit de
overheveling van het overschot uit het actielijnenbudget 2003.
Op grond van dit financiële kader wordt gekomen tot
het volgende actielijnenprogramma voor 2004:
Fig. 2.2 Gezamenlijk programma van gemeenten:
1. Ontwikkeling wijkvoorlichtingsprofielen |
5.000 |
2. Sociale kaart |
Pm, verschoven naar 2005 |
3. Verwijzing voorscholen |
10.000 |
4. Risicobeleid/vroegsignalering gericht op problematiek
dikke kinderen |
15.000 |
5. Evaluatie pilots |
10.000 |
6. Onderzoek
convergeren in GGD-werkgebied |
10.000 |
7. Geleverde uren Maatzorg/GGD t.b.v. werkgroepen |
5.000 |
Totaal
|
55.000 |
Op basis van de begroting van 2003 voor de
Actielijnen en de bijdragen die de individuele gemeenten daaraan hebben gedaan,
is een verdeelsleutel gemaakt voor de begroting van 2004.
2.3 Begroting 2004 voor de Actielijnen van de
Integrale JGZ in DWO.
1. Kennis
te nemen van de resultaten van de Actielijnen Integrale JGZ 2003;
2. Kennis
te nemen van de begroting voor de Actielijnen Integrale JGZ 2003 en de
realisatie in 2003;
3. Kennis
te nemen van het Actieplan I-JGZ 2004;
4. In
te stemmen met het bestedingsplan voor 2004 van de actielijnen I-JGZ en de
voorgestelde dekking.
3. Uitrol van JGZ-teams in Delft
In 2004 zijn de 2 pilot JGZ-teams in de Wippolder
en de Buitenhof van start gegaan. De pilot JGZ-teams hebben tot doel de nieuwe
werkwijze voor de Integrale Jeugdgezondheidszorg in de praktijk te ontwikkelen
en te toetsen, zodat de ervaringen van de teams kunnen landen in nieuwe
vastgestelde werkvormen en functies, die voor alle 7 toekomstige JGZ-teams in
Delft gaan gelden.
De verdere uitrol van 2 pilot JGZ-teams naar 7 JGZ-teams
zal gelijke tred houden om de ontwikkeling van de 7 gezondheidscentra in de
Delftse wijken.
Planning voor de verdere uitrol ziet er als volgt
uit:
Fig 3.1 Planning uitrol JGZ-teams 2004
2004 |
Wippolder |
1 maart |
|
Buitenhof, tijdelijke huisvesting |
1 juni |
2005 |
Tanthof |
1e kwartaal |
|
Voorhof |
3e kwartaal |
2006 |
Hof van Delft, Pootstraat |
|
|
Vrijenban, Eustatciusstraat, tijdelijke
huisvesting |
|
|
Buitenhof, definitieve huisvesting |
|
2007 |
Vermeertoren |
|
|
Vrijenban, definitieve huisvesting |
|
2.1 Voorbereiding teams start in 2005
In de tweede helft van 2004 zal gestart gaan worden
met de voorbereidingen voor de nieuwe JGZ-teams in Voorhof en Tanthof waarvan
de start in 2005 zal plaatsvinden.
De implementatie van beide nieuwe teams zal in een
projectstructuur aangepakt gaan worden.
Binnen de projectstructuur is zowel inzet van
gemeentelijke medewerkers voorzien op gebieden als projectleiding, huisvesting
en financiën.
Daarnaast zal in de projectstructuur deelgenomen
worden door betrokkenen uit de uitvoeringsorganisaties waaronder
lijnmanagement, coördinatie en aansturing van beide JGZ-teams en ondersteuning
(ICT en facilitaire zaken).
In de komende maanden zal het projectplan
uitgewerkt gaan worden, dat de stappen tot de start van beide teams zal
vastleggen. In dit implementatieplan zullen alle onderwerpen aan bod komen die
moeten leiden tot een goede implementatie waaronder huisvesting, inrichting,
aansturing/coördinatie van de teams, financiën, extra tijdsinzet van
medewerkers binnen de teams, communicatie en ICT/facilitaire zaken.
In het projectplan zullen de rollen van de
betrokkenen beschreven worden en de tijdsplanning.
De gemeente Delft draagt financieel bij aan de
implementatie van de beide nieuwe JGZ-teams. De investeringen van de gemeente
Delft zullen liggen op het gebied van de huisvesting, inrichting/ICT,
bereikbaarheid/ communicatie en extra ureninzet voor JGZ-medewerkers. In de
programmabegroting van 2004 is hiervoor een bedrag opgenomen van €50.000.
Voorstel:
1. Kennis
te nemen van de planning voor de uitrol van de nieuwe JGZ-teams, waarvan 2 in
2005 in Tanthof en Voorhof;
2. In te stemmen met de besteding
van €50.000, conform de programmabegroting van 2004, t.b.v. de implementatie
van de teams Tanthof en Voorhof.
4.
Samenwerking regio DWO en regio Zoetermeer
De Stuurgroepen I-JGZ[4]
in beide regio’s hebben besloten om in 2004 de samenwerking tussen de regio
Delft-Westland-Oostland en de regio “Zoetermeer”, bestaande uit Zoetermeer,
Wassenaar, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg steviger vorm te geven.
Het gebied van DWO en regio Zoetermeer sluit aan
bij het werkgebied van de GGD-ZHW. Binnen de Jeugdgezondheidszorg is de GGD een
van de belangrijkste partners.
De regio Zoetermeer is bezig met een soortgelijk
traject als de regio DWO om de integrale Jeugdgezondheidszorg verder te
ontwikkelen en vorm te geven.
De implementatie van een daadwerkelijk integrale
JGZ-werkwijze raakt niet alleen aan de taakinhoud van functies of aan de
integratie van werkprocessen van de betrokken organisaties, maar raakt juist
ook aan organisatievraagstukken als (decentrale) huisvesting, aansturing en
financiën. Samenwerking tussen gemeenten in de gehele GGD-regio is noodzakelijk
wanneer zulke belangrijke onderwerpen aan de orde komen.
De samenwerking tussen de gemeenten in beide regio’s
wordt enerzijds ingegeven door een dringende behoefte om als bestuurders een
gezamenlijke richting in te zetten voor de toekomst van de JGZ en om zodoende
tot overeenstemming te komen over vraagstukken op het gebied van
organisatiestructuur, huisvesting en financiën.
Anderzijds wordt de samenwerking ingezet om op het
vlak van inhoudelijke vraagstukken elkaar te versterken en aan te vullen.
De bestuurders van de gemeenten in beide regio’s
hebben een gezamenlijke visie ontwikkeld ten aanzien de toekomst van de
Integrale JGZ en deze vastgelegd in een aantal uitgangspunten. Deze
uitgangspunten worden nu beschreven in een bestuursdocument. Het gaat om
thema’s als organisatiestructuur van de JGZ, de financiering van de JGZ, de
(decentrale) huisvesting van de JGZ en de taakinhoud van de JGZ-medewerkers. De
verwachting is dat de gezamenlijke bestuurders het bestuursdocument vaststellen
medio juli 2004. Het document is dan de basis voor verdere beleidsafspraken.
Het bestuursdocument wordt na de zomer aangeboden aan College en Raad.
In 2004 zal in opdracht van de 8 gemeenten een
onderzoek worden gehouden, met als doel om op basis van de in het
bestuursdocument vastgelegde uitgangspunten een
advies uit te brengen over de meest geschikte organisatievorm van de JGZ voor de toekomst. Naar
verwachting zal deze nieuwe organisatie vorm vanaf 2006 zijn beslag kunnen
krijgen.
Voorts zullen in 2004 de stuurgroepen en
projectgroepen in beide regio’s, waartoe ook de GGD en de Thuiszorgorganisaties
behoren, meer met elkaar gaan optrekken door inhoudelijke onderwerpen
gezamenlijk op te pakken. Bij deze onderwerpen moet gedacht worden aan: de
ontwikkeling van geautomatiseerde gegevensregistratie, een gezamenlijke
productbegroting voor de gehele regio, een gezamenlijk model voor monitoring
van gegevens.
Binnen de Stuurgroepen moet nog besluitvorming
plaatsvinden over de gezamenlijk op te pakken onderwerpen.
U wordt voorgesteld om:
Naar aanleiding van
hoofdstuk 1:
-
Kennis te nemen van de ontwikkelingen die zijn
gerealiseerd binnen de pilot JGZ-teams en de start van de teams in Wippolder en
Buitenhof;
-
In te stemmen met deze verantwoording over de
Actielijnen integrale JGZ 2003;
-
In te stemmen met de declaratie van de uren van de
actielijnen 4, 6 en 7 op basis van gelijke uren en gelijk tarief voor Maatzorg
en de GGD;
-
Kennis te nemen van de resultaten van de
Actielijnen Integrale JGZ 2003;
-
Kennis te nemen van de begroting voor de
Actielijnen Integrale JGZ 2003 en de realisatie in 2003;
-
Kennis te nemen van het Actieplan I-JGZ 2004;
-
In te stemmen met het bestedingsplan voor 2004 van
de actielijnen I-JGZ en de voorgestelde dekking.
Naar
aanleiding van hoofdstuk 3:
-
Kennis te nemen van de planning voor de uitrol van
de nieuwe JGZ-teams, waarvan 2 in 2005 in Tanthof en Voorhof;
Verkerk, M.
Dommelen,
I.M., van
[1] Deze middelen zijn beschikbaar op basis van het opleidingsplan
[2] Onder andere voor de realisatie 2003 + verwachte uitgaven in 2004 t.b.v. bereikbaarheid en wijkprofielen
[3] Vanwege externe vervanging projectleider gemeente
[4] In deze stuurgroepen zitten de wethouders van de betrokken gemeenten en directeuren van GGD-ZHW en de Thuiszorgorganisaties.